PDA

View Full Version : الفرق بين المحلل و المتاجر ببساطة ...!!

sherif hussein
04-18-2020, 20:30
السلام عليكم أعضاء و زوار منتدى فوركس العرب المحترمين

...........

الصحيح انها صفات ليست مترادفة ولكل منها معنى يختلف عن الاخر

وفى وقت عملى فى تلك التجارة وجتنى فى حاجة الى التاكيد مع نفسى على اى الصفات يجب ان اكون

فى احوال والا اكون عليها فى احوال اخرى !!

وكبداية ليس كل محلل جيد هو ذلك المتاجر الجيد والعكس ايضا صحيح فكم قابلت من نماذج من الاخوة لديهم نظرات ثاقبة

يروا مالايراه الاخرون ويضعون سينريوهات هى اقرب لما يحدث بعد ذلك ولكن تجدهم فى النهاية لا يحقوا ما يحققه اخرين

ليسوا على قدراتهم التحليلية وانما حباهم الله من الموهبة على شكل اخر فى انضباط نفسى وعصبى وقدرة على اتخاذ القرار

فالمحلل : كقدرات وملكات تنمى بالعلم والمثابرة يجب ان يكون صاحب قدرة على الاستنباط والربط
ما بين الامور العديدة مهتم باصغر وابسط التفاصيل

والمتاجر : كقدرات وملكات تنمى بالعلم والممارسة والخبرة يجب ان يتحلى بالثبات الانفعالى (ادارةالمخاطر )
والقدرة على العمل تحت مختلف انواع الضغوط والاستفادة القصوى بما لديه من ادوات ( حسن استغلال راس المال)
وبالاصل ايضا القدرة على اتخاذ القرار السليم فى الوقت السليم

الحقيقة .. ان عملنا الذى يحتاج الى مؤسسة عمل ( تتلخص فى شكل فرد ) يجب ان تكون خليط بين الاثنين وان كنت ارى
وجوب الفصل بينهما فقد ترى فى لحظة فرصة ما كمحلل ولكن قرارك كتاجر يجب ان يراعى ضوابط اخرى والفرصة التى
يراها المحلل قد تكون ورطة للمتاجر

ترى هل نستطيع الفصل ونحن ذلك الرجل الواحد ....؟!

دمتم سالمين ،،، بالتوفيق لكم جميعاً

ابوعلى
04-18-2020, 21:16
السلام عليكم ورحمه الله
اخى الكريم المحلل فى مجال الفوركس ده واحد عنده خبرات كتيره جدا اكتسبها نتيجه التعليم المستمر والصبر على نفسه انما المتاجر من وجهة نظرى هو نفس الامر برده الاتنين لا يختلف عن انى كل واحد فيه اتعلم ومشى فى طريق التعليم لحد ما بقى له اسلوب متميز خاص بيه والكلام ده محتاج صبر كتير اوى وعدم ياس من الفشل ابدا
تقبل مرورى اخى الكريم

e_magdi
04-18-2020, 21:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اهلا بيك اخي الكريم ,
هناك فرق كبير بين المحلل والمتاجر فى سوق العملات الأجنبية مثل ما وضحت فى الموضوع . ومن وجهه نظرى المتاجر يهتم
بالدرجة الأولى بادارة رأس المال والتعامل مع السوق فى كافة الظروف ويستطيع أخذ القرار الصحيح عكس المحلل يتعامل بقواعد ثابتة
. وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى

algendy
04-18-2020, 22:02
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم التحليل الفنى جزء من عملية التداول فى الفوركس و لا يمكن الاعتماد عليه فقط لانه لا يحدد لك حجم العقد المناسب فى الصفقة و حساب حجم المخاطرة و ايضا هناك العامل النفسى فى ادارة الصفقات

sayed11
04-19-2020, 02:59
السلام عليكم الفرق بين المتداول والمحلل بسيط جدا انا عن نفسي اقدر اني احلل كل الازواج لكن ما اقدرش التداول في نفس الوقت على كل الازواج
النقطه الثانيه انك سهل جدا جدا تكون محلل لكن صعب جدا تكون متداول ناجح او تكون متداول اصلا لان الاي يتداول مش زي اللي بيحلل
اللي بيحصل الي شايف في السوق من بره انما اللي بيتدول وهو جوه السوق يعني مثلا اللي بيتفرج على المعركه من جبل عالي قوي مش زي اللي بيحارب في المعركه
هي دي القصه نفسيتك بتتغير لما بتدخل الصفقه انما لما بتكون بتحللها بتكون شايفه انها سهله وبسيطه المحلل ممكن يكون ناجح بس يكون متداول فاشل
وده حاصل مع ناس كثيره جدا تلاقي انه محل للزوج ويقول لك ده صاعدا وذهابك وبعد كده تيجي تشوف تبص عليه يقول لك والله كنت عارف انه صاعد و تشوف التحليل تلقي فعلا ان هو كان محلله صح بس هو لما دخل الصفقه خرج منها لانه كانخايف اول اي سبب ثاني هو ما دخلش الصفقه اساسا او ممكن يكون دخل وخرج فهي دي الفرق بين المقاول والمحلل