PDA

View Full Version : انت خاسر ام خاسر فى سوق الفوركس ؟

amrelkomy
04-20-2020, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عنوان الموضوع عارف انه محزن بس للأسف دى حقيقه

طيب ايه هيا الاسباب اللى بتخلينا نخسر ؟
1 / الاستعجال
2 / الطمع ( ادارة رأس المال )
3 / التحليل الخطأ

انا اعرف ناس محللين هما بصراحه ممتازين وممكن يكون عندهم استراتيجيات وصلو لها عن طريق الممارسه والخبره
بس لسه بيخسرو ومش بيكسبو زى ما هما متوقعين او زى ما هما عايزين والسبب ذكرته فى البدايه الاستعجال والطمع والتحليل الخطأ

طيب الحل ايه ؟
1 / عدم الاستعجال
2 / عدم الطمع ( ادارة رأس المال )
3 / التحليل الصح

1 / عدم الاستعجال وهو انك تنتظر نقطة دخول قويه جداً جداً للتداول عليها ممكن متجيش غير كل اسبوع مره

2 / عدم الطمع وهو ان يكون عندى ادارة رأس مال بأي شكل انا اخطط له بس يحميني فى حالة حدوث خسائر

3 / التحليل الصح في ناس تقولك التحليل مهم بنسبة 25% بنسبة 50% كل واحد يقول النسبه اللى تريحه لان النسبه هتختلف اذا اختلف ادارة رأس مالك
طيب الوقتى بالنسبه للوضع الحالي انا شايف ان التحليل مهم بنسبة 80%

وانا مش حابب اتفلسف على الناس انا عايز فى الاخر اقول للناس اذا مش هنبقا جروب واحد ونحلل عملة او سلعه واحده هتفضل انت تخسر وانا اخسر ومش هتوصل
لحاجه من اللى انت نفسك توصل لها الا اذا اراد ربك

ده موضوع انا عملته نقدر نوصل ب 10$ الى 1500$ بعد ربح 10 صفقات
والدخول مش فل مارجن ولا حاجه فى ادارة رأس مال واذا خسرنا صفقه هنتعامل معاها بشكل مدروس ونكمل الرحله
طيب فى واحد شايفه بيقول مبلغ بسيط 10$
كل ما زاد رأس المال زاد الهدف اكيد مش محتاجه توضيح
10$ - 1500$
100$ - 15000$
1000$ - 150000$
بالتعاون نصل بـ 10$ الى 1500$

انا بدأت اول مره وخسرت 3 صفقات وخسرت 10$ وبعد كدا عملت ايداع 10$ وفتحت فل مرجن وخسرتها

وبدأت من كام يوم مره تالته وانشاء الله اتوفق فى الرحله

بس محتاج ناس تنضم معايا ناس عندها خبره فى التحليل بجد وعلى فكره مش معنى ان انا بطلب ان الناس تبقا ايد واحده ويحللو عمله واحده مع بعض عشان يقدرو يستفادو ان انا مبتدئ لا الحمد لله عندى خبره ممتازه ومش غرور والله بس عمرك سمعت عن صندوق استثماري وعندهم متداول واحد بيتداول لحساب الصندوق مظنش

sayed11
04-20-2020, 05:48
شوف حضرتك زي ما بنقول في حياتنا العاديه الصنعه في اي شغلانه في الدنيا كلها انك تعرف فين العيب بمجرد ما تعرف فين العيب او الخل اللي فوق كل حاجه او اللي بيبوظ المكنه او اللي مبوظ اي حاجه على طول بمجرد ما بتوصل للمشكله بتعرف تحلها دي لانها مشكله عاديه انما تعال كده نتكلم في مشكله نفسيه الفوركس كله قائم على العوامل النفسيه او العامل النفسي بيعرف ازاي يتحكم في نفسيتك وازاي خليك تتخذ قراراتك زي ما هو عايزها والتلاعب والاعصاب و ده موضوع كبير جدا لو بحثت عنه هتتاكد فعلا اللي هم بيعرفوا يلعبوا واعصاب كويس قوي تمام ودي بتكون صعبه جدا ان اي حد يتغلب عليها مع اننا كلنا عارفين المرض او عارفين العطل اللي موقف الدنيا و بيه خسرنا بس للاسف مش عارفين نعمل اي حاجه حضرتك عارف ان اللي بيخسر كانك بتسمع او بتدخل بيضاء في راس مال وانا زيك بالضبط نفس اللي يخسرك هو اللي بيخسر لي مش اكثر لكن لو انا اعتمد على تحليه ولو انتظمتى في الاستراتيجيه اللي انا حاطتها انا هحقق نتائج جميله جدا بس للاسف عندي العاملين دول مسيطرين على كل حاجه هنيجي احنا هنا انا دورت على بدل الحل مليون حلو برده مش قادر ومش عارف انا بجد او احنا كلنا زهقنا من الكلام احنا عايزين حاجه عملي عايزين حاجه عملي تبدا تخلينا نقلل من احنا نطمع دي صعبه جدا لان الطمع صفه من صفات الانسان فانا لقيت حل الحل هو انك تشتغل على حساب او تقسم حسابك الكبير على عده حسابات وتخلي لكل حساب الرافعه الماليه اذا كان حسابك 100 دولار فخلي الرافعه الماليه واحد لميه هنا انت هتكون في حاجه حكمك مش هتقدر تعلمته هتلعب في الحدود المسموح عليك بس هي ممكن تبقى رخمه و رخمه قوي كمان بس ده الحل الوحيد اللي انا لقيته حاليا و فعلا بتجيب معي نتائج مبهره بس اربعه هما زي الاول بس بعد كده هتتاكد ان يربح قليل مستمر معك افضل من مخاطره يجيب ربح كبير يا اما تخسرك و لو قعدت اتكلم عن الموضوع ده وهتكلم لبكره الصبح الموضوع ده فعلا كبير جدا هنا المشكله احنا عارفين العلا وعارفين مرض والدم الدواء ومش عارفين اخويا الدواء عارفني المشكله فين ومش عارفين نصلحها مع ان اي حته في الدنيا عرفت المشكله فين مليون في المئه تصلحها ان هي المشكله دي صعبه على انها متوقفه على العوامل النفسيه مش اكثر انت تقدر تمسك نفسك او تمسك اعصابك او تظبط نفسك وتداول اتكو اداره راس المال اثناء التداول ممكن انا ما اقدرش ممكن غيري يكون اقوى مني ومنك يقدر في ناس ثانيه نفسها ضعيفه ما تقدرش في اللي بيخسر صفقه بيحس اللي هي نهايه الحياه والله لازم ينتقم من السوق النهارده قبل بكره بيحس ان السوق مش شغال بكره وده ضعف نفسي

egypt3030
04-20-2020, 06:06
انا متفق مع حضرتك في ان الاستعجال في التداول الحقيقي برأس مال يسبب خسارة لرأس المال بالكامل
يجب علي التاجر المبتدئ الهدوء والتدريب لفترة وافضل شئ له ان يتداول
بالبونص الذي تقدمه شركة انستافوركس لانه فرصة ذهبية من وجهة نظري للتعلم والربح بدون اموال شخصية

doaa sary
04-20-2020, 11:12
اخى الكريم اسباب الخسارة كتير واللى ذكرتة يعتبر من ضمن اسباب الخسارة وليس كل
قلة الخبرة والتعليم سبب ايضا بالخسارة
الاستعجال بالدخول بالحساب الحقيقى قبل التجريبى من ضمن الاخطاء
عدم استخدام امر ايقاف الخسارة الاستوب لوز للحد من الخساير
عدد صفقات كير يومى لابد ان نتبع خطة محكمة وعدد صفقات يومى مناسب