PDA

View Full Version : مجرد افكار

المسافر
12-31-2013, 06:47
اخوانى الاعزاء السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
عندى بعض الاستفسارات ارجو التوضيح
1 اذا انا كسبت من صفقة قمت باغلاقها فمن هو الذى يخسر هذة الاموال
2 من الذى يحرك سوق الفوركس هل هو العرض والطلب كيف ذلك
بمعنى الكل قد دخل وعمل تحليلات وعرف اتجاة السعر فهل يعقل ان يبيع ويشترى فى نفس الوقت سواء كان مستثمر واحد او ملايين المستثمرين اوضح اكثر الكل عمل تحليل فية ناس بتبيع وناس بتشترى طيب ازاى المفروض ان التحليلات واحدة وادواتها واحدة
ولا هوااا فية حد بيحرك الاسعار وبيتحكم فيها
3 اية سبب انعكاس السعر بعد عمل كل التحليلات اللازمة
4 ممكن تكون الاخبار لصالح ناس معينة او مثلا دولة معينة
لانى انا بعرف ان الاسعار بتتغير بعد الاخبار
5 هوا فعلا الفوركس عبارة عن شىء غامض فية اسرار موش كتير بيعرفها يعنى عدد قليل جدا
شكرا لكم دى بس حاجات بجد بتدور فى بالى حبيت اطرحها عليكم

محمد عز الدين عيد خضري
12-31-2013, 06:52
اخي الكريم انا لسه مبتدا في الفوركس وسؤجيبك حسب علمي
الفلوس اللي انت بتكسبها عن عملية بيع مثلا واحد تاني بيخسرها ويكون فاتح شراء والعكس
ثانيا سوق الفوركس هو اكبر سوق تداولي يقدر باكثر من 3 تريليون دولار فلا يستطيع اي احد كان من كان ان يهز شعره في الفوركس
لا اشخاص ولا شركات ولاا اي احد
سبب ارتداد السعر بعد التحليلات اما ان يكون تحليل خاطئ او صدور خبر علي العمله او تغير حدث سياسي او اقتصادي في بلد العمله التي تتبع الزوج المتداول
الفوركس كان غامض لكن دلوقتي النت مخلاش حاجه جوجل ويوتيوب والمنتديات هيعلموك بسهولة جدا
اتمني لك التوفيق
تحياتي

creatorman1978
12-31-2013, 09:13
تحركات السوق اخى نتيجة العرض والطلب كما قلت وليس اشخاص خفيون .... وايضا الاخبار والبيانات الاقتصادية التى تطلقها البلدان الاقتصادية الكبرى مما يسبب اقبال شديد على شراء عمله ما او بيعها حسب البيان الصادر مما يسبب ارتفاع او انخفاض شديد فى السعر ... تقبل مرورى

arnold
12-31-2013, 11:30
,,,,السلام,,,عليكم,,,ورحمة,,,ال ه,,,تعالى,,,وبركاتـــــــــ ه,,,,
اهلا اخي الكريم...اخشى ان اقول ويكون كلامي صحيح انه في حال انك ربحت هناك من هو خسر...

محمد السيد محمد
12-31-2013, 21:25
لو سؤال واحد كنت جاوبتك عليه ..مع العلم انا اعلم الاجابة عن كل تلك الأسئلة
لكن معنى انك بتسأل كل هذه الأسئلة ان عندك اكثر منها وهذا ان دل على شئ
فانما يدل على انك لا زلت في البداية ويلزمك تعليم كبير اكاديمي ولن يحل المسأة
اجابة على عدد من هذه الأسئلة فنصيحتي لك ابدأ في التعلم الجاد

mazen2508
12-31-2013, 23:36
اخى الفاضل تحياتى
اسمح لى ان اختار هذا السؤال للاجايه واترك الباقى للاخرين
(5هوا فعلا الفوركس عبارة عن شىء غامض فية اسرار موش كتير بيعرفها يعنى عدد قليل جدا ؟)
فعلا هو غامض وفيه اسرار بيعرفها كا واحد صاحب دراسه وعمل وجهد وخبره ولا مجال فيه للفهلوه

المسافر
01-03-2014, 09:43
يا اخى الكريم اشكرك على رفضك للاجابة عن اسالتى لكن
اشكرنصيحتك لى بالتعلم وانا فعلا بتعلم واللة انا موش داخل اسال اسءلة والسلام
انا بقعد على الجهاز قدام موقع فوركس العرب 14 ساعة يوميا كلهم تعلم فقط وقليل جدا من الردود لكن الاغلبية تعلم
هتقولى اكيد انت موش بتشتغل لا واللة انا بشتغل ودخلى لا يقل عن 400 جنية يوميا
بس انا فية ناس بتدير لى عملى انا فاتح سوبر ماركت 24 ساعة كبييييييييييير
بس صدقنى انا قلتلك كل دة عنى لسبب انك تعرف انك موش بتتكلم مع واحد عواطلى ولا متكاسل
وزى ما انت موش عايز تجاوب موش هقولك انا مليزمنيش اجابتك هقولك شكرا ليك يا اخى الكريم
الكلام دة للرد على رد الاخ محمد السيد محمد

نور المعرفه
01-03-2014, 17:37
على عكس سوق الأسهم أنت تربح لإنك بعت العملة بسعر أعلى من سعر الشراء وتربح في البيع لإنك بعت على مرحلتين واحدة في أعلى السعر الهابط والأخرى أقل منها والربح الفرق بين البيعتين .
طبعاً بسبب العرض والطلب ، العرض هو كمية العملة (؟) المتوفرة من قبل الدولة (؟) في أسواق العملة ، والطلب ، كم من الناس يريدون شراء العملة الخاصة بالدولة (؟) .
مهما كانت التحليلات دقيقة لابد أن يكون لديك إحتمال وقوع خطاء ما ! ،مثل صدور الأخبار أثناء الصفقة ، قد يسبب ذلك خسارة رغم أنه أمر طاريء ولا علاقة له بوضع السوق الحالي .
سوق الفوركس أكبر سوق في العالم إنه السوق الوحيد الذي تتعامل فيه جميع قارات العالم ، ولا يمكن لأحد مهما بلغت قوته التحكم في هذا السوق لوحده نتيجة السيولة الضخمة إلا لوكان معه إتحادات دولية للمساندة، ونتيجة لتعارض مصالح الأمم فإن إحتمال نشوء مثل هذه الإتحادات يكاد يكون معدوماً
.أسباب إنعكاس السعر قد يكون معلوماً وغير معلوم ولكن الحقيقة المعلومة لدينا ، أي كل من يتعامل مع الفوركس ، أن هذا الأمر وارد الحدوث ولا بد من عمل إحتياط لمواجهته ، ومن هنا وجب عمل الخطة قبل بدء التدوال الفعلي في السوق .
الأخبار قديكون لها أهداف لكن الشيء الجميل في الفوركس أن وقع الخبر لا يستمر لمدة كبيرة نتيجة لإتساع رقعة السوق التي تشمل العالم أجمع ،وبالنسبة لك ! يفضل عدم التدوال وقت صدور الأخبار .
​سر غموض الفوركس هو رغبة الناس في السيطرة عليه والتحكم المطلق به وهذا لا يمكن ، لإن الفوركس ضخم جداً ، وقوي جداً لا يمكنك أن تضع لجاماً داخل فمه ، كل ما تستطيع فعله ويحتاج لمهارة عالية للقيام به ، أن تجعله يحبك بحيث يسمح لك بلمسه من بعيد .

---------- Post added at 02:37 PM ---------- Previous post was at 02:32 PM ----------

أخي المسافر لقد وقعت يدي مني وأنا أكتب الإجابات ، أنا لست محترفا، لكن الفوركس ، يجعل لحياتي معنى أعتقد أنت الأخر سوف تحبه عما قريب ، إستمر في البحث عن المعرفة فأنت لا تعلم مالذي ينتظرك في أخر الطريق :respect:

ssnsafi
01-03-2014, 17:37
ما يحدث في الفوركس من تحركات هو نتيجة العرض والطلب ومن يعتقد ان المتاجر الذي يكسب من صفقة فيوجد متاجر اخر خسر المال الذي ربحه فهذا امر خاطئ جدا
فلو انت اشتريت ثوب ب 100 دولار وبعته ب 110 دولارات فانت ربحت 10 دولارات ولم تكن هذا الربح على حساب احد اخر وكذلك الامر عند الخسارة فلو اشتريت ثوب ب 100 دولار وبعته ب 90 فانت خسرت 10 ولك يكسب احد اخر هذه ال 10

latraaa
01-05-2014, 18:58
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الفكرة والشرح و على النصيحة التي قدمتها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، و هي بالفعل قوية و يمكن الإعتماد عليها إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

lemhaf
01-05-2014, 21:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سبب انعكاس السعر بعد القيام بالتحاليل الازمة هو بطبيعة الحال الاخبار التي تأتي وتقوم بتغيير اتجاه السعر
بالتوفيق

harimeche
01-06-2014, 00:34
على عكس سوق الأسهم أنت تربح لإنك بعت العملة بسعر أعلى من سعر الشراء وتربح في البيع لإنك بعت على مرحلتين واحدة في أعلى السعر الهابط والأخرى أقل منها والربح الفرق بين البيعتين .
طبعاً بسبب العرض والطلب ، العرض هو كمية العملة (؟) المتوفرة من قبل الدولة (؟) في أسواق العملة ، والطلب ، كم من الناس يريدون شراء العملة الخاصة بالدولة (؟) .
مهما كانت التحليلات دقيقة لابد أن يكون لديك إحتمال وقوع خطاء ما ! ،مثل صدور الأخبار أثناء الصفقة ، قد يسبب ذلك خسارة رغم أنه أمر طاريء ولا علاقة له بوضع السوق الحالي .
سوق الفوركس أكبر سوق في العالم إنه السوق الوحيد الذي تتعامل فيه جميع قارات العالم ، ولا يمكن لأحد مهما بلغت قوته التحكم في هذا السوق لوحده نتيجة السيولة الضخمة إلا لوكان معه إتحادات دولية للمساندة، ونتيجة لتعارض مصالح الأمم فإن إحتمال نشوء مثل هذه الإتحادات يكاد يكون معدوماً
.أسباب إنعكاس السعر قد يكون معلوماً وغير معلوم ولكن الحقيقة المعلومة لدينا ، أي كل من يتعامل مع الفوركس ، أن هذا الأمر وارد الحدوث ولا بد من عمل إحتياط لمواجهته ، ومن هنا وجب عمل الخطة قبل بدء التدوال الفعلي في السوق .
الأخبار قديكون لها أهداف لكن الشيء الجميل في الفوركس أن وقع الخبر لا يستمر لمدة كبيرة نتيجة لإتساع رقعة السوق التي تشمل العالم أجمع ،وبالنسبة لك ! يفضل عدم التدوال وقت صدور الأخبار .
​سر غموض الفوركس هو رغبة الناس في السيطرة عليه والتحكم المطلق به وهذا لا يمكن ، لإن الفوركس ضخم جداً ، وقوي جداً لا يمكنك أن تضع لجاماً داخل فمه ، كل ما تستطيع فعله ويحتاج لمهارة عالية للقيام به ، أن تجعله يحبك بحيث يسمح لك بلمسه من بعيد .

---------- Post added at 02:37 PM ---------- Previous post was at 02:32 PM ----------

أخي المسافر لقد وقعت يدي مني وأنا أكتب الإجابات ، أنا لست محترفا، لكن الفوركس ، يجعل لحياتي معنى أعتقد أنت الأخر سوف تحبه عما قريب ، إستمر في البحث عن المعرفة فأنت لا تعلم مالذي ينتظرك في أخر الطريق :respect:

الســــــــلام عليكم ورحمة الله

شكرااا على الإستجــــــــــابة وعلى الرد

على الأسئلة التي تقع في عقل كل

متاجر

army
01-10-2014, 05:51
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

latraaa
01-10-2014, 15:31
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح التي قدمتها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله في المستقبل القريب إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

falcon26
01-23-2014, 04:07
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

morado
01-23-2014, 12:40
اخي الكريم انا لسه مبتدا في الفوركس وسؤجيبك حسب علمي الفلوس اللي انت بتكسبها عن عملية بيع مثلا واحد تاني بيخسرها ويكون فاتح شراء والعكس

heroo252
01-23-2014, 13:16
لا احد يخسر لان السوق عرض وطلب انتا اشتيت عملة بغرض بيعها تانىلما ترتفع
غيرك بيشترى عملة لانة محتاجها هيستورد بيها حاجة
فا مش معنى ربحك ان فى غيرك خسر

WASEM DALLOUL
01-23-2014, 13:20
السلام عليكم
1-عندما تربح صفقة يا أخي الكريم فأنت تربح ولكن لا أحد يخسر لأن بالحقيقية انت قمت يعملية تبادل عملات فقط
2-والعرض والطلب هو الذي يحرك السوق كما قلت
3-سبب ذلك صدور بعض الأخبار المعاكسة للتحليل او تدخل البنوك المركزية
4-وطبعا يمكن ان تكون الأخبار لصالح دولة معينة
5-الفوركس عالم غامض ولكن ينكشف معك بالتعلم الجيد وكسب الخبرات
وشكرا

aymansami
01-23-2014, 13:51
لاتقلق .. فلا يعني هذا أنك ملزم بأن تحدق طوال اليوم بجهاز الكمبيوتر بانتظار خبر أو بيانات اقتصادية .
فالبيانات الاقتصادية الهامة تكون معروفة الموعد مسبقاً حيث يمكنك الحصول من كثير من المواقع على أجندة Calendar عن أهم البيانات الاقتصادية الهامة التي ستصدر في الأسبوع القادم , على شكل جدول يبين الدولة التي ستصدر هذه البيانات ونوع هذه البيانات وموعدها وتوقع الخبراء للبيانات التي ستصدر

amoune
01-30-2014, 02:17
رسالة معناه انك لا تستطيع ربط حساب اخر بالمنتدي قبل هذا التاريخ
لان انت ممكن تفتح بالشركة اكثر من حساب حقيقي ولكن المنتدي بيشترط مرور شهرين قبل ربط حساب اخر
تقبل مروريك لا تستطيع ربط حساب اخر بالمنتدي قبل هذا التاريخ شسؤئءؤشص
لان انت ممكن تفتح بالشركة اكثر من حساب حقيقي ولكن المنتدي بيشترط مرور شهرين قبل ربط حساب اخر ؤءئؤشسؤ
تقبل مروريسش

koussila
01-30-2014, 02:42
لان انت ممكن تفتح بالشركة اكثر من حساب حقيقي ولكن المنتدي بيشترط مرور شهرين قبل ربط حساب اخر صشسؤشسؤ
تقبل مروريك لا تستطيع ربط حساب اخر بالمنتدي قبل هذا التاريخ
لان انت ممكن تفتح بالشركة اكثر من حساب حقيقي ولكن المنتدي بيشترط مرور شهرين قبل ربط حساب اخر
تقبل مروريسش

islame
01-30-2014, 02:44
لان انت ممكن تفتح بالشركة اكثر من حساب حقيقي ولكن المنتدي بيشترط مرور شهرين قبل ربط حساب اخر ؤصسش
تقبل مروريك لا تستطيع ربط حساب اخر بالمنتدي قبل هذا التاريخ شسؤصضس
تقبل مروريسش

Mostafa_ali
01-30-2014, 03:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
نشكر جميع الاعضاء على مجهوداتهم ...
وان شاء الله نكبر جميعا فى مجال الفوركس
:)

zamalkkawy
01-30-2014, 10:55
الفلوس اللي انت بتكسبها عن عملية بيع مثلا واحد تاني بيخسرها ويكون فاتح شراء والعكس
ثانيا سوق الفوركس هو اكبر سوق تداولي يقدر باكثر من 3 تريليون دولار فلا يستطيع اي احد كان من كان ان يهز شعره في الفوركس
لا اشخاص ولا شركات

أحمد بيكس
01-31-2014, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله .. أشكرك اخي الفاضل على هذه المعلومات القيمة وبتمنى الكل يستفيد منها ... تحيلاتي وبالتوفيق ,,,

ahmedhawash
01-31-2014, 14:59
العمله عباره عن سلعه بما ان ده سوق

يعنى انت بتشترى العمله فى وقت وتبيعا فى وقت تكون العمله اصبحت اعلى مش شرط ان حد يخسر علشان انت تكسب

والله المستعان

tazi larbi
01-31-2014, 15:03
السلالم عليكم الفوركس فعلا عالم غامض ويتطلب الكثير لنفهمه لكن كل ما تعلمناه ان لا احد يتحكم به لان في بعض الاالحالات يتغي سعر عملة ما بسسب كارثة طبيعية تحدث في بلد العملة وهذا يكون امر الله ولا يد للبشر لذلك علينا التعلم لكيف نكسب منه ولا نخسر اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Nader7
01-31-2014, 15:04
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)

east26
02-07-2014, 02:58
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

Ali Mahmoud
02-07-2014, 03:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

(5هوا فعلا الفوركس عبارة عن شىء غامض فية اسرار موش كتير بيعرفها يعنى عدد قليل جدا ؟)
فعلا هو غامض وفيه اسرار بيعرفها كا واحد صاحب دراسه وعمل وجهد وخبره ولا مجال فيه للفهلوه

salimned
02-08-2014, 23:50
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هدا الموضوع الممتاز الدي
طرحته لنا و اعتقد ان من يخسر هو البنك لانه
خو الدي يدفع لك عندما تربح و الله اعلم بالتوفيق لك
تحياتي سلام.

rami007
02-12-2014, 15:27
السلام عليكم
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح
الموضوع بمنتهى السهولة
واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل
خير على هذا المجهود الممتاز
سلام تحياتي
بالتوفيق

ashrafko
02-12-2014, 16:56
اخى الكريم انت الوحيد الذى تخسر من تلك الخسارة ولا احد غيرك لان شركة الوساطة لا تخسر شىء فهى تربح من الصفقات الرابحة والخاسرة على حد سواء وبالتوفيق

gharieb
02-12-2014, 17:16
اخي احب اشرح لك حسب مافهمت ان انت اذا ربحت مبلغ ١$ فهذا يعني اناحد من اثنين خسره
اما الاول فهو متاجر فوركس اشتري مع ظنه ان السعر سيزيد فحدث العكس
اما الاخر فشخص يحتاج العملة الاخري التي اشتراها هو لكي يتعامل بها في بلدالعملة وهي النهاية الحتمية

---------- Post added at 02:13 PM ---------- Previous post was at 02:10 PM ----------

والذي يحدد السعر هو قوة العملة واقتصاد البلد بالعموم

---------- Post added at 02:16 PM ---------- Previous post was at 02:13 PM ----------

واذا خسرت في الفوركس فأنت الشخص الذي تفهم الوضع الاقتصادي بالخطأ الذي ذكرناه في البداية لوتذكره اذا كان الشرح وافي تكرم ب
thank
او رد فأشرح بطريقة اخري

bono
02-12-2014, 18:44
السلام عليكم
مشكور اخى الكريم على موضوعك المتميز و الفعال لقد افادنى ردود الاعضاء كثيرا
و خصوصا انى جديد في هذا المجال و الله لموفق و المستعان
تقبل مرورى

gm_silver
03-23-2014, 04:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك اخى على هذا الشرح المميز والوافى وردود الاخوة ما قصرتم وجزاكم الله جميعا خيرا يا شباب على هذه الشروحات الجميلة وتقبلوا تحياتى والى الاماما
$_$
..................................

aysamiman
03-23-2014, 15:31
كلامي صحيح انه في حال انك ربحت هناك من هو خسر
سوق المضاربة في العملات هناك رابح وهناك خاسر اما الشركات الفوركس ما هي الى وسيطة
بينك وبين السوق والربح والخسارة مبني على القرار الذي تتخذة

samirania
03-23-2014, 17:13
كلامي صحيح انه في حال انك ربـحت هناك من هو خسر
سوق المضاربة في العمـلات هناك رابح وهناك خاسر اما الشركات الفوركس ما هي الى وسيطة
بينك وبين السوق والربح والخسارة مبني على القرار الذي تتخذه....،

RomanyMoreed
04-13-2014, 21:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مفيش حد هيخسر لأنك شركه الوساطه هي الي بتدفع الفلوس ليك لو انت كنت كسبان في صفقه

بالتوفيق

maghribia
04-13-2014, 21:57
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
كلما كان الشخص يفكر اكثر فانه اكيد سيجد الحلول
و هذا يعني انه سكيون في حالة جيدة مع الفوركس لانه اكيد سيجد الحللو مع الافكرا

تقبل احتراماتيى

Moh23ozil
04-13-2014, 21:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لا اضن انه هناك احد يخسر لانه امر بينك و بين السوق

اذن حسب تضرفك

mahmoud sheded
04-14-2014, 00:20
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا لسه مبتدا ف الفوركس وكنت اتمنى ان افيدك
لكن ان شاء تجدم تبحث عنه مع الاعضاء الكرام
مع تمنايتى لك بالنجاح والتوفيق

maonadim
04-14-2014, 00:32
السلام ورحمة الله وبركاته ان مبتدا ف الفوركس وكنت اتمنى ان افيدك هناك احد يخسر لانه امر بينك و بين السوق

gehad87
04-14-2014, 00:36
لازم تعرف ان هو ده ميزان السوق ... في حد بيكسب وحد بيخسر
احيانا بيبقى البنوك
واحيانا بيبقى اشخاص مش محترفين وداخلين حسب الحظ
في كذا طريقة
وممكن انت تكسب صفقة وتخسر اتنين
في الواقع حتى البنوك لا تضمن الربح الصافي دون خسائر وتقدر تتأكد من النظرية من ان في بنوك كتير بتخسر وتتباع او يتم دمجها ضمن مجموعات مالية كبرى للنهوض بيها

maonadim
04-14-2014, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله

ام رحمة
04-14-2014, 00:57
عندما ننظر الى الشموع نشاهد حركات مضحكه وسخيفه للشموع مابين ارتفاع وانخفاض فهل من المعقول ان يكون هذا طلب وعرض
اذا كان صحيح طلب وعرض فهل يعقل من يقوم بهذا العرض والطلب أن يحلل تحليل فني ويضحك على نفسه بعد التحليل الفني بأن يبيع ويشتري في نفس الوقت سواءً كان مضارب واحد أو ملايين المضاربين
لماذا لانعرف من يحرك اسعار العملات وندخل معه في الشراء والبيع أو نستمر في تطبيق المقوله الشهيره بأن سوق الفوركس ضخم ولا أحد يعرف عنه شيء

a7med84
04-14-2014, 01:22
اخى الكريم ده سوق والعنمله هنا تعامل معامله السلعه

يعنى انت لو معاك سلعه وقررت انك تشتريها من اجل ان تبيعها لما سعرها يعلى مين هنا خسر علشان انت تكسب

haitham
04-14-2014, 01:42
الى بيخسر الاموال هما المتاجرين الى فاتحين صفقه عكس صفقتك الى كسبت وطبعا هناك بنوك كبيرة ودول بيكون ليها تحكمات فى هذا السوق وكمان بعض شرلاكات الوساطة

fatoma elsayd
04-14-2014, 03:06
السلام عليكم
اخى الفاضل اسئلتك دى لازم تكون عارفها كلها
وبالنسبه لمين اللى بيخسر مافيش حد انت اللى بتخسر على حسب فرق العملات بينها وبين بعضها
والمكسب بيبقى الفرق بين الازواج
وتقبل مرورى :yahoo: :yahoo:

scan
05-27-2014, 03:35
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

ahmedmomen
05-27-2014, 10:51
اعتقد اخي الكريم ان مفيش حاجة اسمها انت خسرت في صفقة وحد تاني كسب او العكس لان اللي بيتأثر
في الاخر هي عملة كل دولة وبالتالي بتأثر على اقتصاد هذه الدولة بمعنى ان كل المتداولين ممكن يكونوا كسبانين مفيش مشكلة

host
05-29-2014, 02:43
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

منى الجندى
05-29-2014, 08:10
اولا شركه الوساطه رابحه سواء انت ربحت ام خسرت من خلال الاسبريد الذى تاخذه
الخاسر الوحيد هو التاجر فقط الذى يدير السق هو مجموعه كبيرة من الشركات البنوك المركزيه اولا طبعا

doaa sary
05-29-2014, 17:56
الشركة لا تشارك احد ربح او خسارة دى اموال مودوعه من تجاار عادى جدا
نسبة كتير بتخسر والشرركة بتستفاد من الاسبريد
سؤالك التانى من يحرك السوق
اعتقد البنوك المركزية

nadersalaia
05-30-2014, 07:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخي الكريم الفلوس اللي انت بتكسبها عن عملية بيع مثلا
واحد تاني بيخسرها ويكون فاتح شراء والعكس وانصحك بالتعلم أكثر عن فتح الصفقات

ebram
05-30-2014, 08:31
بمعنى الكل قد دخل وعمل تحليلات وعرف اتجاة السعر فهل يعقل ان يبيع ويشترى فى نفس الوقت سواء كان مستثمر واحد او ملايين المستثمرين اوضح اكثر الكل عمل تحليل فية ناس بتبيع وناس بتشترى طيب ازاى المفروض ان التحليلات واحدة وادواتها واحدة
5 هوا فعلا الفوركس عبارة عن شىء غامض فية اسرار موش كتير بيعرفها يعنى عدد قليل جدا

انا احترم اسئالتك ... وهرد علي السوال الخاص لما انا بتاجر واربح من الذي يخسر
بص يا اخي انت بتشتري عمله اليورو دولار في مقابل ان احد باعها
والسعر رفع
فاانت بكده بتااخد فرق السعر بين البيع والشرائ
يعني انت بتشتري من شخص ولما بتبيع بتيع الي شخص

mohamed11
05-30-2014, 08:33
اعتقد اخي الكريم ان مفيش حاجة اسمها انت خسرت في صفقة وحد تاني كسب او العكس لان اللي بيتأثر
في الاخر هي عملة كل دولة وبالتالي بتأثر على اقتصاد هذه الدولة بمعنى ان كل المتداولين ممكن يكونوا كسبانين مفيش مشكلة اتفق معك تماما

mahmoud1025
05-30-2014, 08:52
اخى السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان مجموعه من الناس فى طلي شئا ما نسبه الخساره فى الفوركس من العرض و الطلب فان مجموعه من الناس اشترو عمله فان سعر العمله يرتفع واذا باعو فان العمله سعرها ينخفض وهذا هو ان ده بيكسب من ده وده بيخسار من ده
و الفوركس ليس بغامض انت بتقوم بتحليل السوق زى ماتشتري بضاعه وتقوم بالخساره فيها لقدر الله ولكن ليس الفوركي بالغموض الى انت متوقعه

الربح من الفوركس
05-30-2014, 09:31
اخى الحبيب انتت تتعامل من خلال سوق كبير من العملات المختلفة ملىء بالمستثمرين والشركات والبنوك وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

houdabluegolden
05-30-2014, 15:01
باختصار اخي الكريم الاجابة على كل الاسئلة دي ان مش لازم شخص يكسب والتاني يخسر لكن
لو انت كسبت مثلا في صفقة في الدولار ان الدولار نزل يبقى اكيد الاقتصاد الامريكي وعملة الدولار هي اللي هتتأثر

soooonor
05-30-2014, 15:07
الفلوس اللحضرتك بتكسبها فى صفقتك عادة يخسر مثلها شخص اخر على صفقة معاكسة

الاخبار هى المحرك الساسى للاعسعار فى سوق الفوركس و على اساسها يتحدد العرض و الطلب على العملات المختلفة

الفوركس علم كبير و مليئ بالاسار التى لن يستطيع التوصل لها الا من يتعلم و يتدرب جيدا ...و يا سلام بقى لو معاك حد من خبراء المجال و يقدر يساعدك ...بتعرف منه اسرار كتير و تتعلم حاجات كتير بشكل اسهل بكتير جدا

anamoody
05-30-2014, 15:19
بسم الله الرحمن الرحيم
تحركات السوق اخى نتيجة العرض والطلب كما قلت وليس اشخاص خفيون .... وايضا الاخبار والبيانات الاقتصادية
التى تطلقها البلدان الاقتصادية الكبرى مما يسبب اقبال شديد على شراء عمله ما او بيعها حسب البيان الصادر مما يسبب ارتفاع او انخفاض شديد فى السعر
تقبل مورى

darsh
05-30-2014, 16:22
اخى فى حاجة اسمها المقاصة فى هذا السوق مثلا دخول 100 شخص بيع ودخول 100 شخص شراء البائعين ربحوا اخذوا من اموال المشترين الذين خسروا وهكذا

INTHENAMEOFALLA
05-30-2014, 17:02
من الطبيعى اذا كسبت صفقة بيع سوف يخسر الذى دخل صفقة شراء والعكس واذا تغير السعر بعد الخبر مباشرة اذن فى عوامل ادت الى ذلك ممكن اخبار سياسية او اقتصادية تخص هذه العملة

gehad87
08-02-2014, 14:08
اللي بيخسر الاموال دي بيكون التجار اللي دخلوا عكس السوق بناء على تقديرات خاطئة
بالاخر هي تجارة تحتوي الربح والخسارة
فلنفرض انها بشكل اخر وان الاموال بيديك
وانت بعت دولار امريكي وارتفعت قيمته بعد ذلك انت لست خاسرا لانك بعته بسعر اعلى من القيمة التي حصلت عليها
ولكن فاتتك ارباح الفرصة الضائئعه اذا احتفظت به مده اطول
والعكس بالعكس يذكر

AMLAK
08-25-2014, 20:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع اسمح لى ان اختار هذا السؤال للاجايه
واترك الباقى للاخرين (5هوا فعلا الفوركس عبارة عن شىء غامض فية اسرار موش كتير بيعرفها يعنى عدد قليل جدا ؟) فعلا هو غامض
وفيه اسرار بيعرفها كا واحد صاحب دراسه وعمل وجهد وخبره ولا مجال فيه للفهلوه و تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

فوركسوريا
08-25-2014, 22:55
اخى الفاضل تحياتى
(5هوا فعلا الفوركس عبارة عن شىء غامض فية اسرار موش كتير بيعرفها يعنى عدد قليل جدا ؟) فعلا هو غامض وفيه اسرار بيعرفها كا واحد صاحب دراسه وعمل وجهد وخبره ولا مجال فيه للفهلوه

mohamed.atef
04-20-2015, 23:06
ما يحدث في الفوركس من تحركات هو نتيجة العرض والطلب ومن يعتقد ان المتاجر الذي يكسب من صفقة فيوجد متاجر اخر خسر المال الذي ربحه فهذا امر خاطئ جدا
فلو انت اشتريت ثوب ب 100 دولار وبعته ب 110 دولارات فانت ربحت 10 دولارات ولم تكن هذا الربح على حساب احد اخر وكذلك الامر عند الخسارة فلو اشتريت ثوب ب 100 دولار وبعته ب 90 فانت خسرت 10 ولك يكسب احد اخر هذه ال 10

ibrahim forex
06-06-2015, 02:13
تحركات السوق اخى نتيجة العرض والطلب كما قلت وليس اشخاص خفيون .... وايضا الاخبار والبيانات الاقتصادية التى تطلقها البلدان الاقتصادية الكبرى مما يسبب اقبال شديد على شراء عمله ما او بيعها حسب البيان الصادر مما يسبب ارتفاع او انخفاض شديد فى السعر ... تقبل مرورى

adiil
06-06-2015, 11:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا الافكار النيرة التي قدمتها لنا و التي استفدنا منها و من ردود الاخوة عليك و ننتظر منك المزيد من العطاء
و بالتوفيق

engaym
06-06-2015, 11:54
السلام عليكم اخى الافكار جيدة ومن حقق ان تفكر فية ولكن اقول لك انت لو اتعلمت من الاول ما هو الفوركس وما هى الفكرة الذى بنى علية الفوركس كنت عرفت اجابة على هذة الافكارر لذلك اقول لك اقراء كثيرا عن الفوركس وبالتوفيق للجميع

ahmedibrahim258259
06-06-2015, 16:59
بسم الله الرحمن الرحيم اللي بيخسر الاموال لما انت تكسب هو البن لو انت بتتعامل مع وسيط من غير غرفة داخلية والي بيحرك السوق اشياء منها الاخبار الاقتصادية والبنوك المركزية وللاسف نسبة 5% هي اللي بتنجح في مجال الفوركس والباقي بيخسر او بيترك المجال
تقبل مروري

xmenflis
06-14-2015, 00:23
شكراً على طرح موضوع

تحركات السوق اخى نتيجة العرض والطلب كما قلت وليس اشخاص خفيون بتوفيق لك ولي جميع أعضاء

xmenflis
06-24-2015, 02:51
مرحباً أخي شكراً على طرح موضوع

سبب انعكاس السعر بعد القيام بالتحاليل الازمة هو بطبيعة الحال الاخبار التي تأتي وتقوم بتغيير اتجاه السعر
بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

for4free
06-24-2015, 15:54
يا اخى الكريم اشكرك على رفضك للاجابة عن اسالتى لكن
اشكرنصيحتك لى بالتعلم وانا فعلا بتعلم واللة انا موش داخل اسال اسءلة والسلام
انا بقعد على الجهاز قدام موقع فوركس العرب 14 ساعة يوميا كلهم تعلم فقط وقليل جدا من الردود لكن الاغلبية تعلم
هتقولى اكيد انت موش بتشتغل لا واللة انا بشتغل ودخلى لا يقل عن 400 جنية يوميا
بس انا فية ناس بتدير لى عملى انا فاتح سوبر ماركت 24 ساعة كبييييييييييير
بس صدقنى انا قلتلك كل دة عنى لسبب انك تعرف انك موش بتتكلم مع واحد عواطلى ولا متكاسل
وزى ما انت موش عايز تجاوب موش هقولك انا مليزمنيش اجابتك هقولك شكرا ليك يا اخى الكريم
الكلام دة للرد على رد الاخ محمد السيد محمد

السلام عليكم اخي نرجو ضبط النفس ممكن هو مايقصد يجرحك
اخي الكريم ورمضان كريم
ولو كنت اعرف الاجابات لاكنت جاوبتك لكني مبتدئ وشكرا

doaa sary
12-09-2015, 02:06
الشركة لا تشارك احد ربح او خسارة دى اموال مودوعه من تجاار عادى جدا نسبة كتير بتخسر والشرركة بتستفاد من الاسبريد
سؤالك التانى من يحرك السوق
اعتقد البنوك المركزية

AHMED91
12-24-2015, 12:20
فعلا يجب علي المتداول ان يسأل نفسه مثل ههذ الاسئله لكي يعرف كيف
يتعامل مع سوق الفوركس لان سر النجاح في الفوركس هو التعلم جيدا ايضا

kacembouden2
01-17-2016, 19:45

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

mohamed ghardallou
01-17-2016, 19:47
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه أمتدولن الكبار ألدين لديهم رأس مال كبير يؤطرون أسوق

snnaky
05-08-2016, 22:07
كلها اسئلة مشروعة اخى بس ياترى انت قبل ما تسأل الأسئلة دى اتعلمت اية فى الفوركس من الأساسيات
يعنى اتعلمت الأتجاهات او الدعوم والمقاومات ولا انت بتسأل بدون ما تتعلم
عموما لما بتكسب اكيد حد تانى بيخسر مين مش مهم
اية اللى بيحرك السوق الأخبار اللى بتخلق عرض وطلب والحالة الفنية اللى بتخلق تفاؤل او تشاؤم
سبب انعكاس السعر هو نفسة سبب من اسباب العرض والطلب
اكيد الأخبار بتكون لصالح عملات معينة

INFOGAIN
05-08-2016, 22:10
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله خير اللانام 'صل الله عليه وسلم
الابناك المركزية لها تأتير كبير على السوق .. البرح والخسارة هم دائما لهم علاقة بالتجارة كما هي على التداول..

nasseralkhbeer
05-08-2016, 23:00
اخى الفاضل تحياتى

mohamedyou1958
05-08-2016, 23:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بارك الله فيك أخي الكريم علىى الموضوع الشيق و الجميل و يعني مفيد لكل الأعضاء في المنتدى
و خاصة المبتدئين منهم و تحياتي لك أخي الكريم

أم مهيرة
09-25-2016, 13:58
اخي العزيز لن يوجد شخص محدد فكل شخص مخالف لك في الوضعية بالسوق يخسر في حالة ان انت حققت ارباح فهو يحقق خسائر واذا
حققت خسائر فالمخالف لك في والوضعية سواء بي او شراء يحقق ارباح
باقي الافكار تسستلزم منك استمرار القراءة والدراسة