PDA

View Full Version : الغضب و تأثيره على التداول

o123
04-26-2020, 02:10
الغضب و تأثيره على التداول

ربما قد تغضب إذا إنتهت إحد صفقاتك في الخسارة بعد أن كانت رابحة.
هل حدث هذا معك من قبل؟ و ربما بدأت تتعجل في الرغبة بتعويض هذه الخسارة و البحث فوراً عن صفقات جديدة تستعيد بها مالك المفقود.
قف عندك! خذ قسطاً من الراحة إترك جهازك و غادر منصة التداول, التقي بالأصدقاء أو إمض وقتاً مع العائلة نقي ذهنك و عندها إرجع الى منصة التداول و ضع إستراتيجيات جديدة.
إن الغضب يسبب ردود فعل تجعلك تأخذ قرارت مستعجلة و مبنية على العواطف و ليس الحجة و البرهان. إترك منصة التداول لعدة أيام إذا لزم الأمر.

Lafta kazim jasm
04-26-2020, 02:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حياك الله يا أخي الكريم
الغضب احد الانفعالات التى تؤثر على التداول بحيث يفقد اعصابه وتتوتر نفسيته في حالة الخساره او نعكاس الصفقة يجب الإبتعاد عن الغضب والخوف لانه يجعلك في فتح صفقات أخرى. وتودي بك للفشل والخسارة

sayed11
04-26-2020, 03:08
طبعا انك لما بتخسر صدقه بتكون عايز تعوضي خساره وبتحاول ينتقم من السوق و بتخش بمراكز اكثر

فبالتالي بتغير اكتر و بتخسر اكثر وهكذا وهو ده سبب خسارتك في السوق و تكون اكثر يا ريتها انك

عايز تعوض لك الخساره فانت كده بتزود الخصاره عليكم دي المشكله لازم تكون هادئ جدا في لازمه

ويدخلك لصقه لا ريا حيه كبيره جدا ويكون عندك ثقه كبيره في نفسك علشان تقدر تكسب وتقدر تدخل

تقدر تشتغل لاني السوق اصلا شغال على العامل النفسي مش بيشتغل اصلا من غير على العامل النفسي

و لازم تاخد بالك كويس انك لما تاخذ السابقه وتخسر حاول تبعد عن السوء على قد ما تقدر اقفل المنصه

و اعمل اي حاجه ثانيه و ابعد عن السوق لانك لو فضلت قاعد عليكم اي صفحه ثانيه بميت التعويض

وهو يكون من غير تحميل من غير اي حاجه بنسبه 90 في المئه هتخسر ثاني

ابوعلى
04-26-2020, 10:28
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم
الغضب وتاثيرة سلبلى جدا ومش حلو على المتداول لانى هو اما بيكون خسران هوبيبقى فى حاله صعبه لانى خسر فبيضط انى هو يشتغل ويقامر بلوت اعلى ومش عامل اى حساب لادارة راس المال ساعتها هو بيبص يلاقى نفسه انى هو خسر فلوسه كلها واتمرجن وبقى بره السوق السوق محتاج الصبر وليس العند ابدا
تقبل مرورى اخى الكريم