PDA

View Full Version : ما تراه ليس هو ما ستحصل عليه

Ahmed Mansour
04-26-2020, 11:46
ما تراه ليس هو ما ستحصل عليه, بعكس ما تعلمته طوال حياتك الطريقة التي تتصرف بها هي مجرد نتيجة لسنوات وسنوات من التعلم والتفاعل مع الآخرين وليست هي موقفك الحقيقي. أنت نتاج للتعليم الخارجي والذي لا يكون ايجابيا بالضرورة.
في المدى الطويل فان تجارتك للفوركس هي مجرد جزء من حياتك الكاملة جنبا إلى جنب مع عائلتك وأصدقائك وهوايتك وأهدافك في المدى الطويل وغيرها من الأنشطة المتنوعة أنا شخصيا استخدم تعويذة فعالة للغاية عندما اشعر بالألم بعد الخسارة عش لتقاتل يوما أخرلا تغفل أبدا عن الصورة العامة هذا هو هدفك الأساسي بالنسبة لمتداول الفوركس المحترف فان الهدف الأساسي هو حماية رأس مالك في التجارة احتفظ بسجل لكافة تداولاتك وتعلم منها أخطائك
إذا كنت ترغب في الحصول على صورة دقيقة جدا حول توقعاتك التجارية القي نظرة على قراراتك العاطفية اليومية في اغلب الأحيان ستكرر السلوك العاطفي في حياتك المهنية
إذا أخذت وقتك بالجلوس قليلا وملاحظة روتينك اليومي فان الصورة سوف تظهر بوضوح اكبر لتساعدك في توقع العقبات التي ستواجهها في مستقبلك الوظيفي بالتجارة هل لديك مزاج متأرجح هل تغير رأيك في كثير من الأحيان هل أنت قادر على الحفاظ على التزامك هل تفقد أعصابك بسهولة هل تنظر إلى النصف الفارغ من الكوب أوالنصف الممتلئ منه في حياتك

sayed11
04-26-2020, 12:46
بالضبط زي ما قلت كده الهدف الاساسي للمحترفين هو المحافظه على راس المال بل وتنميته ولكن ب مخاطره بسيطه مش بيغير برسملك له زي احنا بنعمل طبعا احنا اكيد كذا مره جربنا ان احنا نحسب لو دخلت صفحه كذا هتكسب كذا ولو عملت كذا هتخسر كذا كله كلام على

ورق بس ساعه التنفيذ بتلاقي حاجه تانيه خالص غير اللي انت كنت مخطط لها التخطيط بتلاقيه بيتغير و مشكله لما بتغير بتكون انت مش مستعده وبتكوني الصدمه جنبك يعني اذا مثلا حسب تحسبه معينه او خطه هتمشي عليها والخطه دي ما تنفعش انت هتزعل جامد ولكن احنا بالنسبه لنا الهدف الاساسي ان احنا نكسب اداره راس المال عندنا تقريبا ما ليش اي وجود

وايه الاماكن اشهر الاسر والطمع يجيء في المرتبه الثانيه بلا منازع بس احنا لازم نفكر انت المشكله كلها لما تقدر تعرف انت مشكلتك فين لو قدرت تعرفها هتقدر بكل سهوله انك تغيرها ولكن لو المشكله دي متوقفه على العامل النفسي وتكون صعبه جدا جدا لانه غالبا ما بتقدرش تتحكم فيها لانها غريزه او طبيعه بشريه ولكن اجب اغلب المتداولين يخافون من الزوج

لانه ممكن يكون عليه تحركات جامده و لو خسر بيحس ان السوق مش هيشتغل بكره انا عايز اكسب دلوقتي عايز ارجع اللي خسرته دلوقت وده ما فيش منه في اي تجاره يعني هو لو فاتح شركه او اي محل تجاري وخسر في بضاعه مستحيل هيعوضها في وقتها لازم هياكل وقت بس احنا عندنا في فولكس لا بيحس ان بكره في السوق انا عايز اخد حقي الوقت فات الثاني بيدخل صفقه ولاد على اي تحليل حتى لو مش مقتنعه به و بيخش بيفصل اكثر واكثر مشكله كبيره جدا جدا من الناس

في رايكم ايه الحل