PDA

View Full Version : طلب كل مضاربين سوق الفوركس من الرئيس القادم

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 20:26
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

ان لا يوجد قانون يتيح لشركات الوساطه العمل بشكل رسمى وقانونى فى مصر

الدولة الوحيده العربية التى تتيح لشركات الوساطه العمل بشكل رسمى وقانونى هى دولة الكويت

لذا من هذا المنطلق نوجه رسالة الى الرئيس القادم

بالاهتمام والاعتناء والرقابه الصارمه على الشركات فى هذا المجال فى مصر

شكراً وانا ان شاء الله سوف اكتب نداء وتوجيه للرئيس القادم عبر وسائل الاعلام المرئيه والكتابيه بالعمل على المشروع القوى الذى يخدم مصر مستقبلاً ويجلب اموال طائله للبلاد

الله الموفق لما فيه الخير

tervarto
05-26-2012, 20:29
اخى العزيز , قرأت فى احدى المواضيع فى منتدى أخر , انة تم الأتفاق على بدأ افتتاح شركات وساطة مالية داخل مصر و ذلك بموجب ترخيص رسمى للشركات داخل مصر , اتمنى ان يكون هذا الخبر حقيقى , لأنة سيجلب الكثير من الخير للمتداولين المصريين

magic777
05-26-2012, 23:59
اخى العزيز , قرأت فى احدى المواضيع فى منتدى أخر , انة تم الأتفاق على بدأ افتتاح شركات وساطة مالية داخل مصر و ذلك بموجب ترخيص رسمى للشركات داخل مصر , اتمنى ان يكون هذا الخبر حقيقى , لأنة سيجلب الكثير من الخير للمتداولين المصريين

انت بتتكلم جد
الخبر ده فين وامتى اتنشر قبل الثوره ولا بعدها
ياريت فعلا لان فيه فروع لشركات فوركس هنا في مصر فعلا واعتقد انها تعمل بدون تصريح
وده غير آمين للعميل وفلوسه في هذه الافرع

elking
05-27-2012, 02:42
بالتوفيق لنا جميعا بمشيئة الله فى سوق الفوركس وكل المصريين الذين يريدون فتح شركات وساطة وتكون مصرية صادقة باذن الله سيكون امر رائع

kingman
05-27-2012, 03:25

اعتقد ده هيكون شئ صعب حاليا فى هذه الفترة فلسه عاقلية النظام المصرى القديم موجودة وبيتبعوا سياسات نقدية واقتصادية متشددة واعتقد عشان يحصل حاجة زى دى محتاجة سنوات ده الى الآن البى بال غير موجود فى مصر ونتمنى نلاقى خطوات زى دى لأن مصر ساعتها هتكون ملاذ لفروع كثير من الشركات العالمية لأننا ذو كثافة سكانية ومركز للأمة العربية

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 03:39
احنا هنوصل ليهم كل الاراء دى ياجماعه

نوصل للحكومه

كل الاراء والافكار دى

اللى ممكن تجلب اموال كثيره

عمرو
05-27-2012, 09:04
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

الدولة الوحيده العربية التى تتيح لشركات الوساطه العمل بشكل رسمى وقانونى هى دولة الكويت

شكراً وانا ان شاء الله سوف اكتب نداء وتوجيه للرئيس القادم عبر وسائل الاعلام المرئيه والكتابيه بالعمل على المشروع القوى الذى يخدم مصر مستقبلاً ويجلب اموال طائله للبلاد

انا ارى ان فكرتك رائعة وقد ذكرتها انا فى احد الموضوعات
ان الدولة اذا تبنت شىء مثل هذا واتاحت للشباب شركة وطنية تابعه للبنك المركزى وتفتح مراكز لتعليم التداول وتقوم باقراضك على سبيل المثال مبلغا تتاجر به
وبالتالى ستقضى على جزء كبير من البطالة وستستفيد الدولة بالعمولات والمكافئات وايضا ستسترد نقودها وتعود على المواطنين بالنفع وستشيل جزء كبير من اعباء الدولة

kingman
05-27-2012, 16:28
انا ارى ان فكرتك رائعة وقد ذكرتها انا فى احد الموضوعات
ان الدولة اذا تبنت شىء مثل هذا واتاحت للشباب شركة وطنية تابعه للبنك المركزى وتفتح مراكز لتعليم التداول وتقوم باقراضك على سبيل المثال مبلغا تتاجر به
وبالتالى ستقضى على جزء كبير من البطالة وستستفيد الدولة بالعمولات والمكافئات وايضا ستسترد نقودها وتعود على المواطنين بالنفع وستشيل جزء كبير من اعباء الدولة
يعنى البنك المركزى هنا هيبقى عبارة عن ماركت ميكر نبيع ونشترى معه والموضوع كله يدار فى دائرة مغلقة اعتقد كى تستفيد الدولة فى انشاء شرركات خاصة بها يجب ان تكون عالمية لكى تجذب رؤس اللأموال الأجنبية والعربية فهكحذا تستفيد اما انها تعطى لشبابها اموال عشان يتاجر معها فى الفوركس معتقدش ان ده حل بالعكس ده مشكلة فى حد ذاته والله اعلم هذا على قدر فهمى للموضوع

youmuststop
05-30-2012, 06:59
قبل هذا الطلب نريد من الدوله ان تقوم بتعليم الفوركس في المدارس وللاطفال الصغيره لان التعليم في الصغر سوف ييدهم كثيرا وسوف يستوعبون افضل ويصبح لدينا متاجرين خبره تستطيع الدول الاستعانه بهم

kingman
05-30-2012, 21:05
قبل هذا الطلب نريد من الدوله ان تقوم بتعليم الفوركس في المدارس وللاطفال الصغيره لان التعليم في الصغر سوف ييدهم كثيرا وسوف يستوعبون افضل ويصبح لدينا متاجرين خبره تستطيع الدول الاستعانه بهم

هو الأهتمام فى الفوركس والبورصات واسواق المالية عموما المفروض يكون الأهتمام فيها فى الجامعات من خلال الكليات المهتمة بالتجارة والأقتصاد ونشر هذه الثقافة حتى يكون فيه وعى بالأسواق المالية عموما اما للاطفال الصغار والطلاب فده مش هيبقى شئ جيد فأفضل ان يتعلموا اشياء اخرى الى جانب مبادئ الأقتصاد فى مراحل مدرسية متقدمة اكيد

safiforex
05-30-2012, 21:09
كلام منطقي اخي الكريم ن الفوركس ان كان و لابد تعليمه ، فالاكيد انه يجب ان يتعلم في الجامعات و المعاهد الكبرى المهتمة بالاقتصاديات و عالم المال و الاقتصاد ، اما ان نعلمه الجيل الناشيئ فاظن انه سيكون له وقع سلبي كثير عليهم و على المجتمع ككل ، الفوركس يجب ان يكون له جيل عاقل و متفهم عواقبه كثير قبل ما يفكر ايجابياته

هو الأهتمام فى الفوركس والبورصات واسواق المالية عموما المفروض يكون الأهتمام فيها فى الجامعات من خلال الكليات المهتمة بالتجارة والأقتصاد ونشر هذه الثقافة حتى يكون فيه وعى بالأسواق المالية عموما اما للاطفال الصغار والطلاب فده مش هيبقى شئ جيد فأفضل ان يتعلموا اشياء اخرى الى جانب مبادئ الأقتصاد فى مراحل مدرسية متقدمة اكيد

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 21:58
كلام منطقي اخي الكريم ن الفوركس ان كان و لابد تعليمه ، فالاكيد انه يجب ان يتعلم في الجامعات و المعاهد الكبرى المهتمة بالاقتصاديات و عالم المال و الاقتصاد ، اما ان نعلمه الجيل الناشيئ فاظن انه سيكون له وقع سلبي كثير عليهم و على المجتمع ككل ، الفوركس يجب ان يكون له جيل عاقل و متفهم عواقبه كثير قبل ما يفكر ايجابياته

ياجماعه عايزين نوصل للحكومه الكلااام اللى احنا بنقوله ده

الناس بتقول كلااام كويس جداً ممكن يفيد الاجيال القادمه

سوق الفوركس هو استثمار المستقبل الصاعد

AhmedMagnifico
06-16-2012, 15:00
والله خطوة هايلة بصراحة
احييك اخى محمد الدمنهورى عليها
وان شاء الله نلاقى استجابة !

compaq0
06-16-2012, 16:14
هذا ما اخشاه لان اعلم ان الفوركس ممنوع فى بعض الدول فماذا لو جاء رئيس و حرم الفوركس ومنعه من مصر ماذا سنفعل حينها يا رفاق لن يسمح بشركات وساطه فى مصر عن نفسى ساذهب لتداول الفوركس فى السودان

21cent
06-16-2012, 16:17
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

البلد داخله على منعطف تاريخى خصوصا ان مسك شفيق
اما بالنسبة لللفوركس الرقابة العربية عامتا لا تهتم بالفوركس يهتمون بالبورصات والاسهم فقط
لانها محدودة يمكن التحكم بها اما بالنسبة للفوركس بانه سوق العمالقة 2 ترليون دولار يوميا

kimokonolove
06-19-2012, 14:20
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

نعم يا اخى نتمنى ان يتم هذا
لاكن فى شركة مصرية مع عدم ذكرها وغير مشهورة
تعاملت معها والدعم الفنى ممتاز
لاكن يعيبها انها شركة صغيرة وغير مسجلة بهيئات رقابية
ولم اسحب منها لاكن لى اصدقاء كثيرون سحبو منا بشكل متكرر وشهرى

كريم
06-19-2012, 14:30
فكرة رائعة و ممتتازة يا محمد و طول عمرك فنان :ok:

بس لازم فيه جهة مسؤولة نطالب فيها و يكون في مجموعة من المتاولين معا عشان نقدر نسمح بذلك

و يا رب يكون في تجمع لنا و تواصل دائما و الله يوفق الجميع

remas
06-19-2012, 14:47
بالتوفيق لنا جميعا بمشيئة الله فى سوق الفوركس وكل المصريين الذين يريدون فتح شركات وساطة وتكون مصرية صادقة باذن الله سيكون امر رائع

ايه المشكله يعنى فى ان الرئيس القادم يتيح لشركات الوساطه انها تفتح فروع لها هنا فى مصر على شرط تشديد الراقابه على تلك الشركات شايفين الاردن فيها ومعظم دول الخليج ليه مش موجود فى مصر

deadlyfox
06-19-2012, 15:06
فكرة كويسه جدا فكرة الشركات دى هاتحقق استقرار كويس جدا
هتكون العمليه اكثر ثبات لان الشركات الموجوده فى مصر تعمل بطريقه غير رسميه

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 15:08
فكرة كويسه جدا فكرة الشركات دى هاتحقق استقرار كويس جدا

ياله ايدينا فى ايد بعض بقا ونوصل الكلااام ده للدكتور مرسى وان شاء الله نصل لما فيه الخير

zahran
06-21-2012, 09:17
بصراحه الكلام دا لو حصل فعلا والفوركس دخل مصر بشكل رسمى وطلعله فتوى رسميه من الازهر انه حلال
هيبقى الموضوع فى مصر نتشر جدا وفى مصداقيه عاليه جد عن ابورصه كمان وهنلاقى مستثمرين كتير مصريين اتجههو للمجال دا وهنلاقى العلم انتشر اكتر من كدا والكل بقى عنده وعى فى هذا المجال والموضوع هيبقى اكتر جديه

2x1
06-21-2012, 09:24
انت بتتكلم جد
ياريت فعلا لان فيه فروع لشركات فوركس هنا في مصر فعلا واعتقد انها تعمل بدون تصريح

ازاي اخي بدون تصريح دة الواحد كان حاطت فبطنة بطيخة صيفي ان اغلب الشركات لها مكاتب فمصر ومختلف الدول يعني اية معناة دة وازاي ممكن ياثر علينا

Noah
06-21-2012, 13:55
انا لا اطلب اى شئ منه اطلاقا غير انا لفوركس يفضل عمل مش محظور فى مصر ويكون لنا القدرة على التعامل مع الفوركس بدون ان تكون تجارة غير معترف بها ولكن لا اريد ان يكون فى البطاقة او ما شابه اى شئ عن الفوركس لان مش ده المهم المهم بالنسيبة \لى هو تحقيق الارباح

kamizidan
06-21-2012, 13:57
السلام عليكم ..اعتقد لن يحضره وهذا الامر بعيد جدا عن الواقع ..وشكرا لك على الطرح

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 14:02
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

اهلا وسهلا اخى الكريم
اللهم يا رب ولى امورنا خيارنا ولا تولى امورنا شرارنا
اللهم امين يا رب

رغم انى لست مصرى ولكن اعشق شئ اسمه مصر والشعب المصرى الطيب الاصيل
اول زياره لى الى مصر الحبيبه سنه 1973 ومن يومها لا تنقطع زيارتى لها

واعلم اخى الحبيب انه لو صلح الحال فى مصر سوف يصلح فى كل الدول العربيه لى ان مصر هى الاصل هى الاساس

اتمنى لك دوام التوفيق

magic777
06-21-2012, 18:46
انا لا اطلب اى شئ منه اطلاقا غير انا لفوركس يفضل عمل مش محظور فى مصر ويكون لنا القدرة على التعامل مع الفوركس بدون ان تكون تجارة غير معترف بها ولكن لا اريد ان يكون فى البطاقة او ما شابه اى شئ عن الفوركس لان مش ده المهم المهم بالنسيبة \لى هو تحقيق الارباح

فعلا المهم لينا كلنا هنا اننا نقدر نتاجر بيه زي مااحنا كده ومش مهم روتين انه ينكتب في البطاقه والكلام ده
لانه لا هيقدم ولا هيأخر في حاجه ولا هيزود لينا ارباح ولا حاجه يبقى ايه فايدته

ahmed
06-21-2012, 18:49
والله يا صديقى نتمنى هذا فعلا تواجد شركات مصريه فى مصر لخدماتننا وتوفير سهوله اكثر فى الايداع والسحب
بلاعتراف بهذا المجال فى مصر واعتبارة مهنه

mony
06-21-2012, 18:50
هل يوجد فى مصر شركات وساطه معترف بها لان سمعت ان يوجد العديد من الشركات فى مصر

mando
06-21-2012, 19:09
سمعت ولكن لا أعلم هل الكلام دة صحيح أم خطاء فى معرض ترند الآخير كان فى مدير مالى لشركة وساطة من الشركات التى كانت تشترك فى المعرض قال انه قدم طلب الى رئيس الوزراء يطلب منه يكون فى تشريع لشركات الوساطة فى مصر لكن أنا عن نفسى استبعد انه يتم التشريع فى شركات الوساطة فى مصر لانه عندك امر سهل جدا لحد الان فى مصر لم يتم تفعيل بنك الباى بال وكل هذا بسب رفض الحكومة المصرية على ما أعتقد

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:25
هذا ما اخشاه لان اعلم ان الفوركس ممنوع فى بعض الدول فماذا
لو جاء رئيس و حرم الفوركس ومنعه من مصر
ماذا سنفعل حينها يا رفاق لن يسمح بشركات وساطه فى مصر
هو اصلا كده كده مش مسموح لشركة وساطة العمل فى مصر !!
ربنا يسهل وتتحل المشكلة دى !

ahmed abdalla
06-22-2012, 01:32
انا معاك فى هذا الطلب لانه سوف يضيف الثقة على سوق الفوركس فى مصر بل وسيكون عامل مطمئن للكثير من التجار الذين يعملون فى هذا السوق حاليا

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 01:39
انا معاك وكل حاجة لكن لو الدكتور محمد مرسي هو اللي نجح اعتقد هتبقا صعب
لانه ممكن يتكلم من ناحية عدم الشرعية غير ان دايما الدولة بتمسكها من ناحية الاقتصاد وتقول هتأثر ع الاقتصاد ... الخ

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:19
صحيح يا اخي محمد يجب على الرئيس القادم ان يواكب التكنولوجيا والتقدم وبالفعل عالم الفوركس

إذا انضم إلى مصر بطريقة صحيحة وتم استعماله بطريقة جيدة من كل المواطنين

ان شاء الله لم يكن هناك فقر اصلاً ونرتقي بمصرنا الحبيبة ان شاء الله

A7mad_Aziz
06-22-2012, 03:17
بجد فكرة جميلة اوي وهتفرق معانا كتير وهتخلق عمل فرص لشباب كتير بس ازاي ممكن نقدم طلب بحاجة زي كدة؟؟ يعني ايه هى الاجراءات؟

Amgad91
06-22-2012, 04:12
فعلا لابد الامور دي تقنن في كل الدول العربية لأن ده هيحمي المتداولين بشكل اساسي من النصب من بعض شركات الفوركس ومش هتنزل اي شركة في السوق الا لو كانت مضمونة
فكرة جيدة جدا و انا بأضم صوتي لصوتك خاصة ان الفوركس ممكن انه يكون المتنفس للدول زي مصر للقضاء على كتير من البطالة

magic777
06-22-2012, 17:08
هو اصلا كده كده مش مسموح لشركة وساطة العمل فى مصر !!
ربنا يسهل وتتحل المشكلة دى !

وليه هيا مشكله اصلا وسوق الفوركس مش مرتبط ببلد معينه وكده كده انت مش هتسفيد
اوي وممكن تتعقد اكتر بقوانين وروتين احنا في غنى عنه انا اعتقد ان كده احسن
ومش مهم حكايه ان يكون فيه شركه وساطه في مصر

elzeel
06-22-2012, 17:20

فعلا انا كنت شفت موضوع عن كدا بجد لكن مش متذكر فى اى موقع وهحاول انى ابحث عنه وانزلكم الصفحه
او الموضوع بالكامل ان شاء الله

abdello052
06-22-2012, 17:27
تم الأتفاق على بدأ افتتاح شركات وساطة مالية داخل مصر و ذلك بموجب ترخيص رسمى للشركات داخل مصر

kingman
06-22-2012, 18:40
وليه هيا مشكله اصلا وسوق الفوركس مش مرتبط ببلد معينه وكده كده انت مش هتسفيد
اوي وممكن تتعقد اكتر بقوانين وروتين احنا في غنى عنه انا اعتقد ان كده احسن
ومش مهم حكايه ان يكون فيه شركه وساطه في مصر
بالفعل مش لازم يكون فيه شركات وساطة فى مصر ولكن اكيد هيبقى افضل لو فيه مكاتب اقليمية وفروع لشركات العالمية فى مصر اكيد هيريح المتاجرين كثيرا فى كثير من الأمور وممكن يكون عامل ايجابى بالنسبة للسحب والأيداع

assidi saber
06-23-2012, 14:08
أنا من رأيى أن تكون شركات وساطة مصرية لمزيد دفع اقتصاد البلاد نحو الافضل وتكون هناك قوانين تنظم و تراقب هذه الشركات لضمان حق المتداولين

amrmorasamir
06-23-2012, 14:15
انا مع راى ترخيص الفوركس فى مصر بس فى مشاكل كتير اوى هتبقى موجوده واولهم ان مش هيبقى فى رافعه ماليه كبير يعنى اقصى حاجه هتلاقيها 1:100 لان مفيش بنوك كبيره فى مصر هدعم الموضوع ده ثانيا هتلاقى الاسبريد كبير اوى وثالثا هتلاقى عمليات نصب كتيره جدا بتحصل من ورى الموضوع ده

Noah
06-23-2012, 14:48
يا جماعة انا عايز اعرف هنكون عايزين ايه غير ان يستقر الامر على ما هو عليه واللى بيقول انه عايز يبقى مكتوب له فى البطاقة متاجر فى الفوركس طيب بالله عليكم هل تستطيع ان تتقدم للزواج وتقول لابو العروسة الوظيفة متاجر فى الفوركس وهل تستطيع ان تبنى اسرة ودخل الاموال لديك غير ثابت

saad
06-27-2012, 19:01

Texxon
06-27-2012, 19:06
ياباشا اهم حاجه البلد تمشي الاول
وبعد كده ممكن نفكر في الفوركس والبورصة وغيرهم
بس حاليا فيه اولويات لا يجب التفكير الافيها

KOGI
06-27-2012, 20:46

عندك حق والله البلد تمشى الاول والاقتصاد يتظبط واحده واحده ساعتها نقدر نطالب بكل اللى عاوزينه فى الفوركس

AhmedMagnifico
06-27-2012, 22:01
تمام
كل دا هيجى ان شاء الله لكن لما البلد حالها يستقر ان شاء الله
وتسير عجلة الانتاج !

kingman
06-27-2012, 22:51
عندك حق والله البلد تمشى الاول والاقتصاد يتظبط واحده واحده ساعتها نقدر نطالب بكل اللى عاوزينه فى الفوركس

وانا شايف ان لو حال البلد واقتصاد اظبط وبقيت مصر ذو اقتصاد قوى الفوركس مش هيبقى مشكلة نهائى لأن اللى بيخلى الدول الضعيفة تاخذ تدابير وقوانين وسياسات نقدية متشددة بيبقى لهشاشة اقتصاده وتأثره بسرعة بأى شئ

devloppman
06-27-2012, 23:22
فكرتك رائعة أخي وللأسف مش واخدين ليها اعتبار
أتمنى أن يصل صوتك للرئيس الجديد
وبالتوفيق للشعب المصري

Mostafa Mando
06-27-2012, 23:40
يا ريت بس صوتنا يوصله ويقدر طلبتنا وينفذها ان شاء الله وايضاً نريد منه

ان يدعم الباي بال لإنه البنك الاوسع انتشارا على الانترنت كدا هنشتري كل اللي احنا عايزينه من الانترنت

وكمان يقلل الجمارك على السلع الجاية من الخارج بمعنى اصح انه يفكر فينا ويسهل علينا حاجات كتير على الانترنت

ويجب ان يعرف اهمية الانترنت ويجب على الشباب المصري ان يواكب الشباب الاجنبي في التعامل على الانترنت ويجب ان نتقدم

بقى 99.9% من الشباب العربي عموماً يجلس على القهاوي او عالفيس بوك والشات ولا يستفيدون من الانترنت بشئ

غير تضييع الوقت وتدهور الصحة

sa sa
06-27-2012, 23:53
اعتقد انها فكره جيده ,بس هي هتفيد البلد في ايه ,بمعن يالفوركس بيفيد فقط المضاربين يعني بيزيد من دخلهم وربحهم وده مش هينعكس علي اقتصاد البلد في حاجه

Heba samir abdallah
06-28-2012, 00:46
الفكره رائعه ونتمنى تنفيذها وان يكون فى شركات وساطه قانونيه ورسميه سوف تؤثر على اقتصاد البلد ان شاء الله

sendrala ahmed
06-28-2012, 01:10
ان لا يقوم بمنعه او تحريمه

mage
06-28-2012, 03:54
الفكره رائعه ونتمنى تنفيذها وان يكون فى شركات وساطه قانونيه ورسميه سوف تؤثر على اقتصاد البلد ان شاء الله

اتمنى والله ان يحدث هذا مع الرئيس القادم والجميع يتمنى من الله ان يكون الفوركس له مستقبل كبير فى مصر فى الفترات القادمة حتى يتمكنوا من تحقيق نسبة ارباح كبيرة منه ويكون هناك الجو الملائم للعمل فى الفوركس

hesham itch
06-30-2012, 09:58
اتمنى ذلك نظرا لجودة هذه الشركات ومقدار الارباح التى يمكن ان تفيد الاقتصاد المصرى
ويجب ان يكون لنا شركات تحمى مصالحنا وتساعد المتاجرين المصريين

elssayed
06-30-2012, 13:20
ياسلااااااااااااام علي الافكار الجميلة
فعلا فكرة جميلة جدا وان شاء الله نسعي لتحقيقها في مصر
وده برضه اكيد هيجلب خير وعملة صعبة لمصر ويكون فيه دعم للاقتصاد

magic777
06-30-2012, 18:50
يا ريت بس صوتنا يوصله ويقدر طلبتنا وينفذها ان شاء الله وايضاً نريد منه

ان يدعم الباي بال لإنه البنك الاوسع انتشارا على الانترنت كدا هنشتري كل اللي احنا عايزينه من الانترنت

وكمان يقلل الجمارك على السلع الجاية من الخارج بمعنى اصح انه يفكر فينا ويسهل علينا حاجات كتير على الانترنت

ويجب ان يعرف اهمية الانترنت ويجب على الشباب المصري ان يواكب الشباب الاجنبي في التعامل على الانترنت ويجب ان نتقدم

بقى 99.9% من الشباب العربي عموماً يجلس على القهاوي او عالفيس بوك والشات ولا يستفيدون من الانترنت بشئ

غير تضييع الوقت وتدهور الصحة

ياريت فعلا يفعلوا البنك ده في مصر انا مش عارفه ليه مانعين تفعيله هنا ولكن اعتقد ان البنك
نفسه اللي مش موافق على ان مصر تكون مش ضمن البلاد اللي بتتعامل معاه
لكن معرفش ليه بالضبط بس سمعت الكلام ده اكتر من مره

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 21:32
ياسلااااااااااااام علي الافكار الجميلة
فعلا فكرة جميلة جدا وان شاء الله نسعي لتحقيقها في مصر
وده برضه اكيد هيجلب خير وعملة صعبة لمصر ويكون فيه دعم للاقتصاد

بالتأكيد استثمار رأس مال كبير فى الفوركس

بادارة من الخبراء

هيعود بارباح جيده تعود على الاقتصاد بالنفع

ahmed saleh
06-30-2012, 21:38

فعلا لو انت بتتكلم بجد واذا دا حدش فانة سوف يكون استثمار جيد جدا فى هذة البلد
وسوف نستفيد منها كثيرا وانها سوف تجلب امول طائلة لهذة البلد فعلا ويارب يكون الكلام دا صحيح ويتحقق

waleed adel
07-02-2012, 08:22
المشكله مش فى الرئيس المشكله فى الخبراء الاقتصاديين
للرئيس لو فهموا كده هيكون كويس

ymn30
07-02-2012, 08:39
والله اتمنى من الرئيس ان يوفقة الله فى حكم البلاد وتحقيق الامن ولاامان فى البلاد ده على المستوى العام على مستوى الفوركس نتمنى ان نجد فى مصر شركات وساطه مرخصة ومحترمه زى ما موجود فى معظم الدول وكمان زى الامارات يوجد بها مثل هذة الشركات بس اظن هذة الشركات بتحتاج الى اقتصاد قوى لتدخل اى بلد

derfcase
07-02-2012, 09:17
و لكن الا تخشي اخي الكريم
mohamed eldamnhorey
انا اذا تحول الفوركس الي شيء رسمي بمصر
ان يتم فرض ضرائب علي شركات الوساطة - وبالتالي علي العملاء ؟

husamart
07-02-2012, 09:21
كلامك مزبوط صديقي ويجب العمل فعها على وضع قوانين تحكم عمل شسركات الوساطة حتى يتم احفاظ على اموال المواطنين وحمايتها من الهلاك خاصة بعد الممارسات التى تقوم بها شركات الوساطة النصابة

Mohamed90
07-02-2012, 13:27
و لكن الا تخشي اخي الكريم
mohamed eldamnhorey
انا اذا تحول الفوركس الي شيء رسمي بمصر
ان يتم فرض ضرائب علي شركات الوساطة - وبالتالي علي العملاء ؟

السلام عليكم ممكن اخي الكلام الذي قلت و ليس بعيد و لو تم اعتراف بالفوركس كالعمل او استثمار بالدول
اكيد ستفرض ضريبة للاستفادة من الاستثمار و بتوفيق لك في مطلبكم

yassinoh
07-02-2012, 14:20

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:48
يا ريت فعلا الطلب ده يوصل للرئيس لاننا فى مصر فعلا نفتقد مثل هذه الشركات
وكثير منا يتخوف من التعامل مع شركات الوساطه الحاليه حيث انها تعمل بدون تصاريح

magic777
07-02-2012, 20:07
فعلا لو انت بتتكلم بجد واذا دا حدش فانة سوف يكون استثمار جيد جدا فى هذة البلد
وسوف نستفيد منها كثيرا وانها سوف تجلب امول طائلة لهذة البلد فعلا ويارب يكون الكلام دا صحيح ويتحقق

اصلا اخي ده مش هيكون في صالح الاقتصاد المصري على حسب معرفتي لان هنا هتخرج العمله الاجنبيه بره البلد
غير انت لما بتحط فلوسك في البنوك انت هنا بتساعد في زياده كميه العمله الاجنبيه في بلدك
وده احسن طبعا واكثر افاده لان البنوك هنا بتستغل الفلوس دي في مشروعات خاصه للبلد ترفع من اقتصادها

abdallah elbaz
07-06-2012, 03:38
ياشباب انا اعرف واحد بيقولى انا شغال ف مكتب فوركس وهو تابع في مصر
وبيقول ان مدير المكتب اصلا من قبرص وهو اللى بيدير المكتب بنفسه وهو مرخص وتقريبا مكتب وساطه

magic777
07-07-2012, 00:55
السلام عليكم ممكن اخي الكلام الذي قلت و ليس بعيد و لو تم اعتراف بالفوركس كالعمل او استثمار بالدول
اكيد ستفرض ضريبة للاستفادة من الاستثمار و بتوفيق لك في مطلبكم

وده اللي انا قولته فعلا في بدايه الموضوع وطبعا الضريبه هنا هتكون ثابته وملهاش علاقه بخسرت او كسبت والكلام ده
يبقى احنا كده احسن بكتير واصلا احنا مش بنكسب اوي يعني علشان ندفع ضرايب

ehab
07-07-2012, 02:16
انا شايف ان الكلام ده سابق لاوانه جدا لان لسة الوضع المالى ف مصر غير مستقر
ولسة الاجهزة تتعامل بانظمة قديمة غير احترافية وهذا يتطلب وقت ليس بالقليل لكى يتم التعامل به

---------- Post added at 01:16 AM ---------- Previous post was at 01:13 AM ----------

انا شخصيا اطلب من الرئيس القادم لمصر انه يعطى تراخيص لمثل هذه الشركات فهى مكن ان توفر فرص عمل قد تساعد على التقدم
فى مصر وهذه التراخيص غير مكلفة بالمرة وفى هذا الترخيص يحمى حق المتاجر ويعطى للموضوع مشروعية اكتر واكتر

theboy2226
07-07-2012, 15:41
اهم حاجة بس يخليه قانوني الاول وما نقعدش نسمع كل شوية الفوركس حرام
و بما ان الدكتور محمد مرسي هو اللي مسك انا خايف يحجب مواقع الفوركس اصلا و الله الموضوع ده راعبني
بس فعلا الموضوع ده لو الحكومة اهتمت بيه و نشرته نسبة البطالة حتقل كتير جدا
و لما البطالة تقل الادمان والجريمة تقل و الدنيا تروق

roka
07-07-2012, 23:43
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

اتمنى ذلك من الرئيس القادم حيث ان العديد من الناس فى مصر يستخدمون الفوركس

salah.bmw
07-07-2012, 23:45
ان شاء الله هذا القانون يطبق بجميع الدول العربية وكفى تأخر عن العالم الخارجي بسنوات شمسية

Amany Mohamed
07-07-2012, 23:50
السلام عليكم
اتمنى فعلااا من الرئيس ان يوجد سوق للفوركس لعله يستجيب

elking
07-08-2012, 03:18
ان شاء الله اتمنى من الرئيس ان يعتنى بسوق الفوركس ويكون بشكل رسمى فى مصر من اجل ملاحقة الدول املتقدمة

السيد الجبالي
07-08-2012, 03:29
اهم حاجة بس يخليه قانوني الاول وما نقعدش نسمع كل شوية الفوركس حرام
و بما ان الدكتور محمد مرسي هو اللي مسك انا خايف يحجب مواقع الفوركس اصلا و الله الموضوع ده راعبني
بس فعلا الموضوع ده لو الحكومة اهتمت بيه و نشرته نسبة البطالة حتقل كتير جدا
و لما البطالة تقل الادمان والجريمة تقل و الدنيا تروق

اولا بحيي صاحب الموضوع علي اتاحه هذه الساحه للتشارك في هذا الموضوع الهام .... الفوركس من الطبعات من الصناعت الاحترافيه المهمه جدا .. وخصوصا في بلدنا العربيه والتي اصبحت فيها العملات الخارجيه تسمي عملات صعبه ... بالطبع مثل هذه الصناعه التي سوف توفر لبلادنا هذه العملت الصعبه ستوفر لنا الكثير من التنزلات التي نتنازلها كسياده عربيه للحصول الي هذه العملات .. هذا اولا ...
ثانيا بالنسبه للدكتور مرسي اعتقد ان عنده من الوعي ما يجعلنا نستبعد مثل هذا الاحتمال ... وان لم يدعم هذه التجاره الفتره القادمه فلا اظن انهم سيحاربوها ......

waleed adel
07-11-2012, 16:50
الموضوع ده لو الحكومة اهتمت بيه و نشرته نسبة البطالة حتقل كتير جدا
لانه هيكون عمل ودخل لكتير من الناس

fx-man
07-11-2012, 17:09
والله ياريت حاجة زى دى تتحقق فى مصر واكيد زى ما هيفيد المستثمرين المصريين والاجانب هيفيد الاقتصاد المصرى بشكل كبير جدا .

yassoo011
07-11-2012, 17:10
على حد علمي بعد الثورة فيه بعض الشركات رخصت
وفيه بعض الفروع اللي فتحت في مصر ولكننا نتمنى ان يكون الموضوع على اهتمام اكبر

mohamed yossef
07-17-2012, 18:58
وانا معاك فى الطلب ده يا فنان وان شاء الله بس الاول يظبط الوضع الاقتصادى فى البلد والحالة الامنية
وان شاء الله نطالب بالشكل القانونى لشركات الفوركس فى مصر
اللهم انصر مصرنا الحبيبة

تقبل مرورى

zahran
07-17-2012, 19:00
وانا معاك فى الطلب ده يا فنان وان شاء الله بس الاول يظبط الوضع الاقتصادى فى البلد والحالة الامنية
وان شاء الله نطالب بالشكل القانونى لشركات الفوركس فى مصر
اللهم انصر مصرنا الحبيبة

تقبل مرورى

بص يا باشا هو طلب كويس جدا . بس انا شايف اننا مش هنقدر ننفزه عندنا هنا فى مصر لان اولا احنا لسه لغايت دلوقتى وكتير جدا من المتاجرين المتميزين العرب
مش عارفين برضه اليه الشركات دى ايه وكل واحد بيقول توقع ويتنقل بين الناس ومش عارفين اخرتها ايه برضه
فلازم دراسه اكتر للموضوع

sabre
07-17-2012, 19:01
احنا ممكن نتفق مع جميع اخواننا فى المنتديات العربيه
بالمطالبه بهذا الطلب ولاكن يجب ان يتعاون الخبراء لتنميه المتاجر المصرى والعربى بحيث اننا لا نهدر اموالنا ولاكن بالعكس نناميها ان شاء الله

SlaiteR
07-19-2012, 20:25
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

والله العظيم ان الخبر هذا صااادم جدا جدا لي..

وانا كنت فاكر فاتحين شركات وساطة من زمااان ..؟؟

الله يكون بعونكم

MrSniper
07-19-2012, 20:33
نعم أخي هدا صحيح و ليس فقط في مصر في جميع الدول العربيه
و دول المغرب العربي ، لأن فئة كبيرة من الشعب اصبح يتاجر بالفوركس

siafarii
07-20-2012, 03:45
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

معك حق اخي الكريم يجب الاهتنمام بهدا المجال اللي هو الفوركس يمكن ينقص من نسبة البطالة في العالم العربي

ahmed fakhry
07-20-2012, 04:02
اتمنا ان يتم وضع قوانين لانشاء شركات فوركس مصرية اولا دة هيتيج لينا اننا نتعامل مع شركة مصرية نساهم فى زيادة ربحها والشئ التانى ان يساهم فى عمل خبرات المصريين اللى شغالين مع الفوركس من سنين واغلب شغلهم مع شركات اجنبية
وملحوظة انا منتخبتش الدكتور مرسى لكن مادام الشعب اختارة يبقا لازم اتمنا كل الخير للبلد معاة ومكسرش مقاديفة علشان انا منتخبتوش

nrgslawi
07-20-2012, 04:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ان شاء الله السيد مرسي والحكومة تحقق طلبكم
ونحن في المغرب نعاني مثل هذه المشاكل حيث نتاجر بشكل عشوائي
ليست لدي بطاقة مهنية من الدولة تثبت ان اعمل على الانترنت وانني متاجر فوركس
لكن الغريب هو ان الشركات الاجنبية تخدمنا اكثر من الدولة

imadm201
07-21-2012, 01:30
قلت ان الكويت هي الوحيدة التي تسمح بها
فنرجو من الدول العربية اتخاذ القرار المناسب في هذا الشأن

HUSSENEY
07-21-2012, 08:24
انا بطلب من الرئيس محمد مرسى بالتصريح بفتح شركات
وساطة فى الفوركس فى مصر حتى نضمن فلوسنا فين ونقدر نشتكى لمين

elkorashe
07-21-2012, 09:37
والله فعلا عندك حق
وفعلا ده ممكن نعمل منه مشروع كبير جدا مصر ممكن تستفيد منه
بس لازم يوفر اجهزة رقابية واجهزة تدريبية ومصادر تمويل مختلفة ويارب فعلا نشوف مصر احلى

swingawy
07-22-2012, 03:52
اعتقد انه سيكون صعب فى الوقت الحالى
لانه سيكون ضربه قويه للبورصه المصريه

remo
07-22-2012, 04:11
انا بطلب من الرئيس محمد مرسى بالتصريح بفتح شركات
وساطة فى الفوركس فى مصر حتى نضمن فلوسنا فين ونقدر نشتكى لمين

انا معاك ياريت فعلا يرخصوا موضوع الفوركس دا
عشان نعرف بس راسنا من رجلينا لان الفوركس اصبح معترف بية
فى العالم كلة

Aker001
07-22-2012, 04:12
لازم يوفر اجهزة رقابية واجهزة تدريبية ومصادر تمويل مختلفة ويارب فعلا نشوف
التطور

minaking
07-22-2012, 04:23
فعلا انت على حق يجب ان نصوت كلنا لا للوسطاء لان هذا سوف يكون عائقا للكثير
وهايبقى فى مشاكل اكتر لازم نتمسك بهذا وبشكرك جدا لانك فتحت الموضوع دة

mostafakamal
07-24-2012, 23:03
انا نفسى يكون للشركات الكبيرة فروع ومكاتب ليها فى مصر وتكون تحت الرقابة
انا عارف ان فى بعض الشركات موجودة بس لا اسمع عنها بين الكبار ولا اعرف ما هو التصرف القانونى تجاها
اذا فعلت شئ يضر العميل

assidi saber
07-24-2012, 23:16
انا اطلب من الرئيس القادم في مصر ان يفتح مدارس خاصة لتعليم الفوركس و كذلك يكون فيها خبراء مصرين و اجانب لكي نتعلم فيها كل القواعد

morx123
07-24-2012, 23:26
الله يكتب مافيه الخير والبركه للجميع
فكره رائعة وان شاء الله يتنفذ

mido
07-24-2012, 23:49
اخي الكريم
بالتوفيق لنا جميعا بمشيئة الله فى سوق الفوركس وكل المصريين الذين يريدون فتح شركات وساطة
تقبل مروري ولك فائق حترامي

Ahmed Salama
07-25-2012, 00:11

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الخبر دة لو بجد وحقيقى يبقى بالفعل خيييييير كبير علينا كلنا ان فيه فروع لشركات فوركس هنا في مصر فعلا واعتقد انها تعمل بدون تصريح
و

i5land_man
07-25-2012, 00:12
الخبر دة لو بجد وحقيقى يبقى بالفعل خيييييير كبير علينا كلنا ان فيه فروع لشركات فوركس هنا في مصر فعلا واعتقد انها تعمل بدون تصريح
و

ايوة فعلا شركات الفوركس ممنوع انه تمارس نشاطها في مصر
ولذلك بيتم التعامل بالفوركس تحت ستار انه المكاتب مفتوحة للاستشارات في التعاملات المالية والنقدية

marem2007
07-25-2012, 00:15
فعلا لازم يكون الفوركس رسمي في مصر
ولازم يكون فية رقابة جوة مصر علي اي شركة

Aker001
07-25-2012, 00:18
ان شاء الله هذا القانون يطبق بجميع الدول العربية
وكفى تأخر عن العالم الخارجي
لازم العرب تستفيق من السوبات لعيشاه

mage
07-25-2012, 00:50
ولا اى طلبات كل اللى انا عايزه ان يستمر سوق الفوركس ولا يكون عليه اى ضرائب او اى شئ او لا يكون فى اى شئ معقد للعمل فى الفوركس فى مصر لانه بالفعل وسيلة ممتازة لتحقيق المزيد من النتائج الجيدة

goold
07-25-2012, 00:54
ان شاء الله خير اخى الكريم
وننتظر من الرايس كل ماهو جديد وموفيد
لكنى اخشى من التصريح بالعمل فى الفوركس فى مصر
لاحتمال فرض ضرائب عليه
هنا انا مش اقصد الشركات لكن اقصد الافراد

zizo_a_86
07-25-2012, 01:00
غير متفائل بالمرة من موضوع الفوركس دا بس الى انا شايفه ان مفيش حد يقدر يمنعه فى اى بلد

khaledforex
07-25-2012, 01:16
انا معاك اخى فى هذا الطلب لان وجود شركات فوركس فى مصر سيوفر الكثير من الامن والتيسيرمعا
تخيل معى انك ستقوم بالايداع فى البنوك المصرية
تخيل انك من الممكن مقاضاة الشركة
تخيل انك عندما تواجة مشكلة ما ولا يجيبك الدعم تذهب الى مقر الشركة وتخرب بيت ابوهم
مميزات خطيرة جدا

kero
07-25-2012, 03:06
والله فعلا ده المفروض يحصل عندنا فى مصر
لان فى مصريين كتير ورجال اعمال حققو ثروات من البورصة والفوركس ويريدون فتح شركات وساطه وده هيبقى مصدر دخل كويس اوى للبلد

saad
07-25-2012, 04:49

msh3egy
07-25-2012, 05:35
بصراحه الكلام دا لو حصل فعلا والفوركس دخل مصر بشكل رسمى وطلعله فتوى رسميه من الازهر انه حلال
هيبقى الموضوع فى مصر نتشر جدا وفى مصداقيه عاليه جد عن ابورصه كمان وهنلاقى مستثمرين كتير مصريين اتجههو للمجال دا وهنلاقى العلم انتشر اكتر من كدا والكل بقى عنده وعى فى هذا المجال والموضوع هيبقى اكتر جديه

زيزو
07-25-2012, 17:14
طلب جميل وهيفتح فرص كتيرة للناس
للشغل في المجال ده وربنا يكرم ان شاء الله
ويتحقق

mena
07-26-2012, 10:02
نتمنى ذلك ان يكون فيه رقابه على شركات الفوركس ويكون فه اهتمام بالفوركس

sharkawy
07-26-2012, 10:04
فعلا طلب مهم جدا واتمني تحقيقه في وقت قريب

هيفيد الاقتصاد وهيفيد المتاجرين المصريين اتمني انهم يوافقوا عليه

mannon
07-26-2012, 10:24
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

ياريت فعلا الكلام دة يتعمل لان للاسف كل الشركات الموجودة فى مصر هتلاقيها شغاله بطريقة غير قانوينة وكلهم مجرد وسطاء لشركات تانية والموضوع شكلة مش حلو
ياريت فعلا كلامنا دة يوصل للمسئولين

uventene
07-26-2012, 10:43
يوجد شركات في هذا المجال تتعامل بسلبيه ولا يوجد رقيب عليها اضم صوتي الي صوتك ونطلب من الرئيس محمد مرسي ان يضع قانون يحمي المشتركين من هذه الشركات

Mahmoudnashaat
07-26-2012, 11:31
حقيقى أنا مش عاوز أى حاجه من رئيس الجمهوريه بخصوص الفوركس

أنا طالب منه الارتقاء بحاله البلد فى كل المجالات وده هينعكس عليا كمضاربين فى الفوركس

magic777
07-27-2012, 02:22

بس متنساش انك هتلاقي مصلحه الضرايب بتاعت مصلحتك اولا دي بتخبط كل يوم على باب بيتك عاوزين ضرايب ربحك
باعتبار انك تاجر فوركسي وبتكسب بأه ومش مهم كسبت ولا خسرت بس انت محسوب عليهم تاجر وليهم فلوس عندك

ashraf
07-28-2012, 12:33
اعتقد ان المتداولين فى الوطن العربى يستطيعوا التداول من خلال الانترنت فى شركات الفوركس العالمية وهو امر مسموح به ولا يوجد قانون يمنعه اما امكانية تأسيس شركات فوركس فى الدول العربية اعتقد انه صعب جدا

zeina
07-30-2012, 06:07
الرئيس الحالى دا هيعمل اية ولا اية ربنا يعينو بس على ما اعتقد انة اخر حاجة ممكن يفكر فيها هو الفوركس هو بيفكر يحل المشكلات الاساسية

hossam hossam
07-30-2012, 09:37
فعلا في شركات واسطه كثير في مصر تعمل بدون رخصه اتمني ان يهتم
رائيس مصر محمد مرسي بي هذا الموضوع او رائيس الوزراء

gamal
07-30-2012, 09:49
لا خلاص بقي كل يعلم الكل بقي ذو وعي
ونريد من الدولة تخصص شيء لتعلم هذا انشاء اللة

dentist
07-30-2012, 12:15
والله يا ريت الناس في مصر يهتمو بمجال الفوركس
لان بقي في شباب كتير في مصر مهتميه بالمجال ده

no1forex
07-31-2012, 10:29
مطلوب تعديل القوانيى لكى تمارس هذه الشركات عملها فى مصر مثل الامارت والبحرين ولبنان

silver
07-31-2012, 10:31
يوجد شركات محترمة اخي في مصر

لا يهم البلد بقدر مايهم ان كانت الشركة فعالة وصادقة ام لا

بالتوفيق في هذا الامر

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 14:49
باذن الله البلد بس تستقر وربنا يسهل
وكل احلامنا وامانينا دى تتحقق
بس ربنا يستر والبلد تمشى
:)

remas
07-31-2012, 15:00
فعلا في شركات واسطه كثير في مصر تعمل بدون رخصه اتمني ان يهتم
رائيس مصر محمد مرسي بي هذا الموضوع او رائيس الوزراء

يا اخى دى مش شركات دى مجرد مكاتب لتسهيل موضع الايداع وحل المشاكل الخاصه بالاغضاء ليس اكثر من ذلك لان شركات الفوركس غير مرخص لها الى الان بالغمل فى مصر لكن فى بعض الدول العربيه موجود فيها ده الاردن والامارات

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 15:14
يا اخى دى مش شركات دى مجرد مكاتب لتسهيل موضع الايداع وحل المشاكل الخاصه بالاغضاء ليس اكثر من ذلك لان شركات الفوركس غير مرخص لها الى الان بالغمل فى مصر لكن فى بعض الدول العربيه موجود فيها ده الاردن والامارات

هذه فعلاً مكاتب خدمة عملاء كووول سنتر

ولكن لايوجد شركات تعمل فى مصر تحت مظله قانونيه

HOUSAMMI
07-31-2012, 15:49
بسمالله

وانا معاك ياريس

فى هدا المطلب بالاضافة الى جعل الفوركس قانونى وشرعى و وله وظائف كمان

ahmed rabee
07-31-2012, 16:02
ياريت يا اخي والله يكون الفوركس بشكل قانوني في مصر ويدرسوه كعلم ويكون له استاذه متخصصين

وفلوس الصناديق المركونه دي وبتتسرق يشغلوها فيه والبنوك تدخل في المجال الرهيب ده

طبعا تحت ايد خبراء عالميين

ده هيفتح باب كبير لدخول اموال للبلد

mido75
07-31-2012, 16:07
اتفق معك تماما اخى العزيز فيجب تقنين سوق الفوركس بمصر و عمل تشريعات و قوانين لتنظيم عمل هذه الشركات فى مصر بحيث نأمن على اموالنا التى نضعها فيها و حتى يستفاد الوطن ايضا

Tips™
07-31-2012, 16:19
السلام عليكم
ورمضان كريم علينا كلنا والعالم الاسلامى
هى فكره حلوه والله و بالتوفيق للكل الهيفتح و تبقى ان شاء الله صادقه فى تعاملها

willy
07-31-2012, 16:22

نوصل للحكومه

كل الاراء والافكار دى

نحتاج وسائل فعالة اخ محمد مثل البرامج على القنوات الفضائية ونعمل لقاء على برنامج العاشرة مساء او برنامج الاخ معتز الدمرداش ونوصل افكارنا

ahmadsalaymeh
07-31-2012, 16:35
طبعا ممكن انو يتم الاعتراف ضمن خطط التنمية الاقتصاديية في المستقبل
ويتم ادراج الفوركس ضمن الجامعات وضمن المراكز الثقافية

shemo
07-31-2012, 18:38
نتمنى ان يحصل ذلك وان الفوركس يتنشر فى مصر مثل التداول بالاسهم

Spiderhoof
08-07-2012, 20:45
اذا علمناهم بالصغر سوف يصبحون متمارسين هذا
ثم يحترفو من هم صغار اكيد لما يكبرو يبقول جولد فعلا

hend
08-10-2012, 17:56
مش هطلب منه اى حاجة تخص الفوركس لان الفوركس عشان يترخص فى مصر
هيتفرض علية ضرائب ومواويل واحنا اصلا ش بنسب الملايين يعنى

mannon
08-12-2012, 11:50
اذا علمناهم بالصغر سوف يصبحون متمارسين هذا
ثم يحترفو من هم صغار اكيد لما يكبرو يبقول جولد فعلا

وعشان كدة بنطالب الحكومة انها تهتم بالموضوع دة ممكن نعمل جيل كامل محترف لى تجارة العملات يحقق لنفسة ولبلدة دخل رائع ، ولو فعلا طبقوا نظام مدارس الفوركس دة الموضوع هيكون جدا فيد بس مين يوصل لهم كلامنا دة

mahfoudh
08-12-2012, 12:17
ان شاء الله تتيح الرئاسة الجديدة لكم يارب تجارة الفوركس بشكل رسمي

واقول لكم ان الفوركس يجب ان يعلم في الجامعات و تخصص له كليات لانه اصبح مهنة المستقبل

Zogota
08-12-2012, 12:35
متفق معاك تمام

انا ليا تجربة من الموضوع دا كنت كسبان في حساب مسابقة 4200 دولار وكان يحق ليا السحب رحت افتح حساب بنكي لاقيت ان بعد الثورة لازم يمر علي الحساب 6 شهور
والموظف قالي ان مش هينفع لو من اسواق الفوركس والكلام دا ورجعت وكنت محبط وللاسف خسرت المبلغ بعد كدا

اتمني اقتراحك يكون في الحسبان

العوامى
08-12-2012, 12:42
ياريت ياجماعة الموضوع ده يتم ويكون في مشروع يجمع المصريين
مثلا نعمل مشروع يكون بمساهمة كل المصريين

hend
08-12-2012, 12:49
مش معقولة بصراحه انه بالسهل انهم يعملو شركة وساطة فى
مصر وبعدين هتعمل علينا صرايب وحاجات كتير ملها لزمة

domadoma
08-12-2012, 12:58
الامارات ايضا فيها فروع لبعض شركات الفوركس العملاقه بس مش معتمده من الهيئات الرقابيه الامريكية او الاوروبية وغيرها

smarteng99
08-12-2012, 15:38
اتمني ان يتم هذا وان يكون للفوركس ترخيصا في مصر وايضا ف باقي الدول العربية

islam96
08-19-2012, 21:16
أنا من فلسطين وأتمنى لإخواننا المصريين كل خير
واكيد لازم تفتتحوا شركات وساطة رسمية لأن الفوركس مهم جداً لاقتصاد أي بلد

fersinho
08-19-2012, 21:26
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

هههه صحيح يا غالي و هو خبر مؤسف للأسف تونس تمر بفترة إنتقالية في سن القوانين و إن شاء الله نصبح الدولة الثانية عربيا

azifek
09-23-2012, 02:33
شيئ رائع لو يتم فتح شركات وساطة في الدوال العربية و نستفيد منها
حتى لا نبقي تابيعن للخارج في كل المجالات و لا نجد مشاكل بخصوص ارسال و استقبال الأموال ؟

dina
09-23-2012, 02:36
ياريت بجد وياريت يكون فى اهتمام وحد يشوف الاراء وتوصلهم
بجد ده هينعش اقتصاد البلد بشكل كبير جدا وياسلام لو يكون التداول بالجنيه المصرى والعملات العربية
هنصبح من الدول المتقدمة فعلا

mohammed1991
09-23-2012, 02:52
انا لا اعلم كيفية المضاربة وارجو من سيادتتكم افدتنا بذلك
فى اسرع وقت .....وشكرا اخى الكريم

loco
09-23-2012, 04:07
السلام عليكم لم استوعيب الموضوع
ولم افهم الهدف من هدا الطلب

smail
09-24-2012, 03:13
انت بتتكلم جد

m.o.b
09-24-2012, 03:48

ابراهيم حافظ
09-24-2012, 03:52
فعلا ده هايبقى سبيل لجذب الاستثمارات لمصر ورفع قيمه الجنيه المصرى وهايبقى سوق منعش للدخل العام فى مصر وهايزود اجمالى الدخل الوطنى وهايزود احتياطى النقد الاجنبى فى مصر

ahmedgalal
09-24-2012, 05:16
هل يوجد فى مصر شركات
وساطه معترف بها لان سمعت ان
يوجد العديد من الشركات فى مصر
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

noureen
09-29-2012, 16:18
اضم صوتى لصوتك و هى فكره رائعه
و نحن فعلا فى حاجه للاعتراف به رسميا

Muhammad
09-29-2012, 16:19
انا أضم صوتي إلى صوت إخواني المصريين
نحن أيضا في الأردن لا نملك شركات وساطة فاعلة
الحال من بعضو

ayman.shosha
09-29-2012, 16:22
ياريت اخى العزيز
والله نتمنى ان تنظر الحكومة الى مجال الفوركس
فكم نتمنى ان تكون فى مصر شركات وساطة
على الاقل سوف تحل مشكلة ايداع وتحويل الاموال
ولا نقع تحت ضغط البنوك الالكترونية او الكريديت كارد

hwida nada
09-29-2012, 16:28
نتمنى ان يكون لنا تواجد ايجابى فى المرحلة القادمة لانها مرحلة لا تحتمل
الانفرادية فى تنفيذ كل ما يكون لديهم من افكار نحن شعب مصر العظيمة ولا بد من سماح الحكومة الحالية والقادمة لافكار ابناء هذا الوطن لاننا كلنا نسيج واحد وكمان ان السيئة تعم فايضا الحسنة تعم
لسنا فى العهد القديم الذى تسبب فى وقد كل الافكار اللتى كانت مش شئنها رفع مستوى البلد
اشكرك اخى الدمنهورى على موضوعك واشجعك
الله معاك

magic777
09-29-2012, 16:38
ياريت اخى العزيز
والله نتمنى ان تنظر الحكومة الى مجال الفوركس
فكم نتمنى ان تكون فى مصر شركات وساطة
على الاقل سوف تحل مشكلة ايداع وتحويل الاموال
ولا نقع تحت ضغط البنوك الالكترونية او الكريديت كارد

صدقني مش هنستفيد حاجه للأسف ده يمكن يكون احسن انك تتعامل مع شركه وساطه اجنبيه افضل من العمل
مع شركه وساطه عربيه علشان التنظيم والالتزامات وغيرها اللي مش هتلاقيهم بنفس المستوى لو شركه عربيه

keko
09-29-2012, 16:43
ياريت تكون هناك مثل هذه الشركات التى انت ذكرته وقامت بالفعل لها فروع فى مصر وياريت تكون بترخيص لانى فعلا انا
متفقه معك ان هذا النداء لا بد منه ويجب الاعتراف بالفوركس فى مصر وذلك لانه ان شاء الله هيكون وسيله جيده لاغلب الشباب

newselvan
09-29-2012, 16:46
اعتقد اخي الكريم
ان الرئيس المصري لديه الكثير ليقوم به عن ان يقوم بتوثيق شركات الفوركس على ان بعض التيارات الاسلامية تحرم تجارة الفوركس بنسبة كبيرة عن مؤيديها ولو قام بالتنفيذ حقا سيكون عائد كبير للمصريين
والله الموفق للجميع

y4x
09-29-2012, 16:53
ياريت فعلا يا اخى يحصل كدة

بس لو مصر تعترف بفكرة الفوركس

كانت كسبت كتير واولادها ارتاحت شوية من كثره الديون

mohamed saad
09-29-2012, 16:56
والله يا ريت كلامك دفع في الحماس ويا ريت فعلا يكون في خطوات لهذا العمل واعتقد ان الرئيس لن يمانع من مشروع يجلب موارد للبلاد ولكن اعتقد ان في حسابات اخرى لهذا الموضوع بأنه هل سيأتي بالسلب على الاقتصاد المصري ام بالايجاب ؟

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 20:35
والله ياريت وبكده هيحل مشاكل كبيره للشباب ويفتح مصادر رزق كبيره
وبذلك لن يطلب الشباب التعيينات ولا المعونات

Mohammad bawaneh
09-29-2012, 20:39
والله لا أعتقد ذلك
لا ينفع التضارب بهذا شكل
فهو أمر غير إعتيادي ولم نسمع به من قبل.

rahim-dz2
10-05-2012, 12:53

jamalsale
10-05-2012, 13:20
الفوركس هو سوق قوية و منه يجب التعامل معها و بقوية توازيها
فمعضم الدول تتجاهلها و لا تعطي الفوركس قيمته الحقيقية

mohamed zewail
10-05-2012, 13:30
بالتوفيق واتمني فتح شركات وساطه مصريه كبيره لكي ينتشر علم الفوركس وتوفير فرص للشباب .

moonli
10-05-2012, 13:37
بصراحه لا احبز دا ابدا حاليا
المفروض الاول نهتم بوصول ثقافة الفوركس صح للناس
لانك لحد دلوقت لما بتقول لحد فوركس بيعتبر الموضوع لعب عيال
الاول نهتم بدراسة الفوركس بعدين نبقى نشوف الشركات

tictok
10-06-2012, 14:01
اتمنى أن ارى اليوم الذي تكون فيه هناك شركات وساطة مصرية في مجال الفوركس وهذا سيسهل التعامل والوصول لها وييسر طرق سحب الأرباح منها

mohamedemara
10-06-2012, 14:12
انا اعتقد ان الثقافات فى مصر
لاتسمح بالعمل فى هذا المجال لانها لا تعرفه جيدا

tarek1995
10-06-2012, 14:17
السلام عليكم
شكرا على الالتفاتة لكني سمعت انو في مشروع لافتتاح شرركات وساطة بمصر ان شاء الله
تقبل مروري

mostafa ramy
10-11-2012, 06:26
اعتقد ان الرئيس مش فاضى لموضوع دة خالص فى الوقت الراهن ولن يعطى لة اى اهتمام
لانة مشغول بامور اخرى اهم ولكنى ارى ان هذا الموضوع مهم جدا ويجب ان يكون فى الاعتبار

blackknight
10-11-2012, 06:34
نتمنى ذلك طبعا لان بصراحه حاسس ان الموضوع ده مهدور حقه فى مصر
وناس كتير متعرفشى يعنى ايه فوركس اصلا

MAGDY
10-11-2012, 08:35
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

فكرة كويسة أوى يا أستاذ محمد
أحييك عليها
وأتمنى إنها تدخل حيز التنفيذ فعلاً .. فى أقرب وقت
تحياتى

jesy
10-11-2012, 11:58
يارب يكون فى شركات رسمية ووطنية ولكن اعتقد ان ه فى ظل الحكم الحالى لمصر لن نرى مثل هذا الحلم نستنى اربع سنين كمان وربنا يسهل

ramzy sayed
10-15-2012, 20:24
نتمنى ان ينظر الينا الرئيس بعين الرحمة ويوافق على الفوركس ويكون مصرح بة فى مصر
ولكنى اعتقد انة سياخذ بعض الوقت لدراسة الموضوع وليس من يوم وليلة وارى انة
اذا وافق على ذلك سيكون القرار الصائب

atefmagdy
10-15-2012, 20:32
السلام عليكم وبعد فعلا لابد من وجود الرقابه على سوق البورصه وسوق الاموال فى مصر
ولابد من الاهتمام بهذا المجال بقدر اكبر فى الجامعات المصريه لانه مجال مهم جدا
ويجب ان يوجد رقابه شديده عليه والاهتمام به

derar
10-22-2012, 19:00
السلام عليكم
بالتوفيق باذن الله وانشالله
نشوف شركات عربية مصرية
كانت او غيرها

lala
10-23-2012, 00:34
ياريت بصراحه يتم تحقيق كل ما ذكرته وخصوصا ان العمل بالفوركس فى ذلك الوقت اصبح امثر شهره
بالنسبه للغالبيه العظمى من المصريين عن زمان فلو حدث مثل ذلك ووجدت شركات وساطه تعمل بشكل رسمى فده هيكون افضل طبعا

haze4m
10-23-2012, 01:11
انا اتفق معك تماما فيجب معاملة هذا العلم كما يجب
فعلم الفوركس يستحق الرقالبة والاهتمام به اكتر فاكتر

mahmoud1
10-23-2012, 01:15
طبعا الكل يتمنى هذا انه يكون فى تشريع للفوركس فى مصر ويبقى فى شركات وساطة مصرية بس ازى توصل طلب زى دة وازى يتم الموفقة علية يمكن الحكومة المصرية شايفة انه الفوركس هايكون سوق خطر على الناس التداول فى عشان كده مش عايزة انها تعمل تشريع لكن انا بالنسبة لى مش هاتفرق معايا كتير لانه انا كده كده شغال فى الفوركس سواء الشركة كانت فى مصر او برة مصر

ahmed zehiry
10-23-2012, 01:36
انا اتمنى ان يحدث ذلك فى مصر و ان تعمل شركات الوساطة فى مصر بشكل رسمى و قانونى
و شكرا لك و بالتوفيق للجميع و تقبل مرورى

aoneman3
10-23-2012, 12:54
السلام عليكم ورحمة الله وبرركاتة
فين الخبر دة يا استاذ
لو الكلام دة بجد

فارس
10-23-2012, 13:24
يريت بجد الرئيس القادم ال هو محمد مرسى حاليا ات يتقبل هذا الامر
وان يفعل ما فية الخير وان يفعل العمل بالفوركس فى مصر

mohamedmmk
10-23-2012, 14:17
يا ريت والله يا اخى محمد يحصل هذا و يبقى الفوركس مهنه رسميه ىفى صر
لاك حيكون في ضرائب كبيره و دا حيضرنا جامد

raees
10-23-2012, 14:33
هيبقى الموضوع فى مصر نتشر جدا وفى مصداقيه عاليه جد عن ابورصه كمان وهنلاقى مستثمرين كتير مصريين اتجههو للمجال دا وهنلاقى العلم انتشر اكتر من كدا

eletrebi
10-23-2012, 14:54
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

المشكلة بقا هيفرضو ضرائب على الدخل من الفوركس
تبقى مشكلة كبيرة وكلن اكيد هيبقى ليها مميزات كبيرة اوى بخلاف الضرائب
ارجو تفعيل ذالك

ameer
10-23-2012, 14:55
موضوعك كثير مهم وقيم يا صديقي العزيز ياريت يكون هناك قانون من الدولة يحمينا ويحمي اموالنا نوعا ما ويفيدنا في الكثير من الاحيان في المتاجرة بالفوركس

amgad boles
10-23-2012, 14:56
لو حصل كدة دى هتكون خطوة جديدة
على الاقل قانونية الموضوع دة هتكون وضحت

abderrafi3
10-23-2012, 15:21
الإهتمام بهذا المجال من طرف الدولة سيكون له تأثير كبير
الإقتصاد المحلي بالتالي فرص عمل تخفض من نسبة البطالة

egypt25
10-23-2012, 15:58
رغم ان مصر الفوريكس مش مصرح فيها إلا ان فيه شركات شغاله فوريكس ولكن شغاله من الباطن
يعنى بتعمل نفسها للبورصة وادارة راس المال وفى الخباثة شغاله فوريكس ودى محتاجه رقابة

sarim
10-23-2012, 16:07
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

رسمى وطلعله فتوى رسميه من الازهر انه حلال
انة تم الأتفاق على بدأ افتتاح شركات وساطة مالية داخل مصر و ذلك بموجب ترخيص رسمى للشركات داخل مصر , اتمنى ان يكون هذا الخبر حقيقى , لأنة سيجلب الكثير من الخير للمتداولين المصريين

mohamed ezzat
10-23-2012, 16:42
بادرة جيدة ججدا اخى محمد
فعلا محتاجيين فى مصر تصاريح بهذا العمل حتى نعمل بحرية
ويتطور المصادر المختلفة للتعليم والتدريس والتجارة بحرية أيضا على ارض الواقع
مثل البورصة

minaedward
10-23-2012, 17:01
تقريبا مفيش شركات وساطة عربية كلها شركات وساطة لها جنسياتا جنبية

alyzaki
10-23-2012, 17:10
انا لا اعتقد ان هذا الأمر سيؤثر بشكل قريب او بعيد فى امكانية المتاجرة او المضاربة فى سوق الفوركس فلا يهم مكان الشركة التى أتاجر بها مادام ليس هناك حظر على دخول و خروج الاموال.

hard currency
10-23-2012, 17:14
اعتقد ان هيكون بعد كده جزء فى التحرير بيطالب باعتماد الفوركس رسميا فى مصر
دى تبقى مصيبه كبيره ان كل واحد عايز حاجه يطلع على التحرير ويطالب بيها دى مبقتش دوله
بالتوفيق

shawar
10-23-2012, 17:16
والله يا ريت الناس في مصر يهتمو بمجال الفوركس
لان بقي في شباب كتير في مصر مهتميه بالمجال ده

saleem7744
10-23-2012, 17:21
يوجد شركات محترمة اخي في مصر

لا يهم البلد بقدر مايهم ان كانت الشركة فعالة وصادقة ام لا

بالتوفيق في هذا الامر

shawar
10-23-2012, 17:27
نتمنى ذلك ان يكون فيه رقابه على شركات الفوركس ويكون فه اهتمام بالفوركس

ibrahiem2012
10-23-2012, 18:22
اعتقد مش هينفع دلوقتي خالص لان الدوله لسه طالعه من ازمات كتير والمشاكل كثيه ايضا
ممكن يكون في وقت لاحق ان شاء الله

ebram
10-23-2012, 18:30
يريت تكون في مصر شركه مرخصه وقانونيه للوساطه في الفوركس بجد هيكون نقله جامده للمجال الاقتصادي

Nagwa
10-23-2012, 18:33
والله فعلا يا اخى كلامك 100 % ولو رسالتنا وصوتنا وصل للرئيس ياريت يستجيب لمطالبنا ولو اتحقق اتن شركات الوساطة تتعامل بتصريح فى مص فذلك سوف يجعل اموال ورأس المال للمتاجرين المصريين فى امان

kazim
10-23-2012, 18:39
بسم الله الرحمن الرحيم

الجميع يعلم

asmaa omar
10-23-2012, 19:39
ليس فقط الموضوع موضوع شركات وساطه ولكن موضوع
تداول العملات العالميه ككل فى مصر لا يوجد له اى قوانين ويندرج تحت غسيل الاموال اذا كان المبلغ كبير

saasa
10-24-2012, 18:27
لاسف لم افهم الموضوع
سؤلك مش وضح بالنسبة الي
اتمنا من الاعضاء ان يفيدوك

oudai
10-24-2012, 21:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم صدقة ولكن هذا لايعني ان يكون
هنالك مبنى او ماشابه على الانترنت
افضل واسهل بال حتى اامن من المكاتب

magic777
10-25-2012, 00:09
والله فعلا يا اخى كلامك 100 % ولو رسالتنا وصوتنا وصل للرئيس ياريت يستجيب لمطالبنا ولو اتحقق اتن شركات الوساطة تتعامل بتصريح فى مص فذلك سوف يجعل اموال ورأس المال للمتاجرين المصريين فى امان

اخي ياريت فعلا نخلينا كده افضل يعني انت شايف حال البلد اتغير ولا حتى فيه امل في التغيير
ده لو انت طالبت باللي بتقول عليه ده هيكون عليك مش ليك ويكون فيه ضرايب وكلام زي ده

forex man
10-25-2012, 00:15
انا حاسس ان النظام القديم لسه بيتحكم فى البلد
او على الاقل اسلوبه مازال منتشر فى البلد والحكومه لديها الكثير لتفعله لتجلب المال للدوله ولكن
لا نعرف لماذا تتخاذل فى ذلك

ahmedsaied
11-03-2012, 03:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله يا ريت يا اخى الكريم يكون الفوركس له اهتمام فى مصر لانه سيساعد فى تقدم اقتصاد البلد وانا بالنسبه ليا اعتقد انه وظيفه تانيه كويسه وممكن ده يحصل لو كان فى نقايع لممارسه الفوركس بشكل قانونى

lionking
11-03-2012, 10:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم هناك شركة وساطة مصرية تعمل بالفعل فى سوق الفوركس ونتمنى من الله ان يكون هناك اكثر

remohamed
11-03-2012, 11:05
الكلام ده صعب اوي دلوقتي علي فكرة اعتقد انه هيهز الاقتصاد مش هيساعده الناس معندهاش خبرة كويسة لازم الاول نتأهل قبل ما يكون الموضوع متاح والناس تدخل وباردو تخسر واعتقد ان في حاجات اهم باردو دلوقتي علي الريس انه يشوفها ربنا يعين الجميع "لكي الله يا مصر"

ahamed ali
11-03-2012, 12:58
والفوركس دخل مصر بشكل رسمى وطلعله فتوى رسميه من الازهر انه حلال

هيبقى الموضوع فى مصر نتشر جدا وفى مصداقيه عاليه جد عن ابورصه
كمان وهنلاقى مستثمرين كتير مصريين اتجههو للمجال دا وهنلاقى العلم
انتشر اكتر من كدا والكل بقى عنده وعى فى هذا المجال

---------- Post added at 09:58 AM ---------- Previous post was at 09:46 AM ----------

الكلام دا لو حصل فعلا والفوركس دخل مصر بشكل رسمى وطلعله فتوى رسميه من الازهر انه حلال
هيبقى الموضوع فى مصر نتشر جدا وفى مصداقيه عاليه
جد عن ابورصه كمان وهنلاقى مستثمرين كتير مصريين
اتجهو للمجال دا وهنلاقى العلم انتشر اكتر من كدا والكل بقى عنده وعى فى هذا المجال

saeda abdelmgeed
11-03-2012, 13:07
اعتقد ان هذا الامر لن يحل بهذة السرعة ويحتاج وقت ودراسة من الدولة
حتى يتمكنوا من جعلة على ارض الواقع ولكنة ليس مستحيل نرجوا ذلك

فارس
11-03-2012, 13:17
بصراحة انا معاك اخى ويريت فعلا يبئى ليها فروع فى مصر عشان بجد
هيبئى خير كبير للبلد ولشبابها

Abo Omar
11-03-2012, 14:25
بعد انتخاب السيد الرئيس اظن انه اصبح الوضع في بلدنا مصر افضل بكثير مما سبق واتمني ان يوفق الله الرئيس
لجلب الخير لهذه البلد وان يصبح لسوق الفوركس عملة عربية موحدة بين كل البلدان العربية برعاية دولتنا الحبيبة مصر

Mamadof55
11-14-2012, 11:07
انا اعتقد انه ليس لدى حكومتنا المصرية من اقتصاديون قادرون على طرح مثل هذة الافكار العظيمة و ما ينقص حكومتنا هو قلة الخبرات و الكوادر القادرة على الابداع و الابتكار

waleed elhadary
11-15-2012, 17:03
السلام عليكم فعلا ده طلب لا بد منه و يجب ايضا الاعتراف بهذه التجاره
و العمل على انتشارها بشكل قانونى

nabilo
12-20-2012, 14:50
انت بتتكلم جد

mansourito
12-20-2012, 15:14
اكيد اخي انا متفق معك في هذه المجال رغم انني لست مصري
لكن أحب أن تتطور كل البلاد العربية

hard$currency
12-20-2012, 22:16
على المستوى الشخصى انا اتمنى ان يكون للفوركس عمل ويكون معترف به من قبل الحكومه وايضا تكون مهنه تكتب فى البطاقه ونقابه خاصه بممارسى المهنه
بالتوفيق للجميع

locos
12-20-2012, 22:19
معقول كلامك صح
الدول العربية لازم تتجاوز هذا التاخر والتقوقع
ما زادها الا خسارة
هي خسرة خسرة فالتحاول اللحاق بركب الدول والاقتصاديات العملاقة
وكفانا خوف وانغلاق

moonlight32
12-20-2012, 23:05
يعنى البنك المركزى هنا هيبقى عبارة عن ماركت ميكر نبيع ونشترى معه والموضوع كله يدار فى دائرة مغلقة ؟

do.dy
12-20-2012, 23:39
حزنت جدا عندما رايت هذا الموضوع لان للاسف مصر فى حالة سيئة اقتصاديا وسياسيا
والرئيس لا يستطيع ان يفعل شيء اسال الله ان يحمى مصر واتمنى ان يحدث ذلك فى القريب العاجل بعد تصلح احوال مصر

rinko
12-23-2012, 12:02
بجد فكرة جميلة اوي وهتفرق معانا كتير وهتخلق عمل فرص
لشباب كتير بس ازاي ممكن نقدم طلب بحاجة زي كدة؟؟
يعني ايه هى الاجراءات؟

محمد عويس
12-23-2012, 12:58
طلب كويس وكانت فى مواضيع بتتكلم عن كدا وان يكون الفوركس عمل معترف بيه فى الدوله حتى انى شوفت موضوع انهم عايزين ينزلو اسم متاجرف اى مضارب على البطاقه وانا اقول طالما هى فعلا عمل حقيقى وتحقق الربح للناس فلما لا

أمير الحياة
12-23-2012, 13:50
أتمني من الله ان تكون الجهات الرقابية بشكل عام ان تكون علي قدر المسؤلية
وان يتقوا الله فينا لانه لو كانت هناك من يتقي الله فينا لما قامت الثورة

abdenbi
12-24-2012, 17:14
شركات الفوركس من الصعب ان تبدء من الدول العربية
و يحتاج هدا الى قوانين جيدة و في بعض الاحيان مخفف لجدب الشركات

dragon
12-24-2012, 17:17
انا اعتقد ان القانون كان على وشك الانتهاء منه وان كان فيه مشروع للقانون المنظم ليها بس متابعتش اخر التطورات
بس انا اعرف ان فيه شركات فاتحه فى مصر زى فالكون بروكر مثلا بس برضه ماعرفش نظامها ايه

safi
12-24-2012, 17:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ، أخى الكريم اتمنى من الله يتحقق هذا الشئ فعلا فى مصر حيث ان هذا الموضوع سيشكل فارق كبير فعلا بالنسبه للعديد من المتاجرين الحالين و سيجذب ايضا الناس عموما الى الفوركس حيث انه سيصبح له قانون يحكمه مما سيؤدى بشكل مباشر الى انتعاش السوق أكثر فأكثر

yaallah3
12-26-2012, 01:38
اعتقد ان فى حاله البلد الان ومع كل ما تمر به مازال الوقت مبكر جدا ان ياخذ الفوركس شكل قانونى فى مصر
ولكن نحن نتمنى ان يكون الفوركس قانونى فى مصر وايضا استقرار حاله البلاد اقتصاديا وسياسيا واجتماعيا

a.mahmoud
12-26-2012, 01:43
تعتقد ان هناك بعض شركات الفوركس قد فتحت لها فروع في دبي ولكي يتم فتح شركه فوركس لابد وان يكون هناك رقابه صارمه لرؤوس الاموال حيث ان بعض ضعاف النفوس يستخدمون تلك التجاره في تبيض الاموال

raed3
12-27-2012, 10:30
اكيد دا هيبقى خبر كويس لو تم فى مصر فتح شركات وساطة ودا يعم علينا كلنا بالخير ان شاء الله ونامل فى ذلك بعد الثورة ان يتحقق هذا الحلم الكبير

king123
12-27-2012, 10:41

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا بردوة سمعت هدا الخبر واتمني من الله ان يكون حقيقي لانه سوف يساعد مصر علي النهوض بها والاقتصادها اللهم اكتب الخير لينا ولكل مجتهد ولمصر يارب

tamer al abboushi
12-27-2012, 10:48
السلام عليكم فكرة ممتازه اخي للأسف اغلب الدول العربية لا يوجد فيها قوانين تتيح لشركات الوساطه وبورصة العملات ( الفوركس ) في العمل وهذا يرجع الى ضعف الرقابه في الدول العربية وعدم الاهتمام بشكل جيد في هذا المجال مع ان هذا المجال اذا تم العمل به على الطريقة الصحيحه وكانت هناك قوانين وانظمه مناسبة وجيده بالطبع سيكون مصدرا للدخل القومي ويؤدي الى التنمية الاقتصادية

pretty ana
12-27-2012, 11:07
ياريت والله فعلا الرئيس يهتم بموضوع الفوركس لان البلد محتاجه ان الشباب تشتغل وكده كده هما بيشتغلوا فى الفوركس فلو اهتموا بالموضوع هيكون افضل لينا

duster
12-27-2012, 21:14
سلام عليكم فكرة كويسه جدا فكرة الشركات دى هاتحقق استقراار كويس جدا

ياسر
12-27-2012, 23:03
بسم الله الرحمن الرحيم
والله اقتراح كويس نرجوا ان ينال قبول المسؤلين ويكون بلفايده للبلد ولينا

ashwak
12-27-2012, 23:10
لا اعتقد ان بعد اعتلاء الجماعات الاسلاميه الحكم
انهم سوف يطبقون هذا القانون او يشرعوا الفوركس
انا بالنسبه لى فاقده الامل فى هذا حاليا

remas
12-27-2012, 23:26
يعنى احنا كمضاربين فى الفوركس عاوزين من الرئيس انه يسمح للشركات الاجنبيه واللى حابه تفتح فروع ليها هنا فى مصر ويديلها التراخيص اللازمه من هيئة الاسنثمار مع تقنين الوضع طبعا بما لا يضر ومصلحة الاقتصاد المصرى لانه فيه بعض الدول ومنها العربيه موجود فيها شركات الفوركس بشكل طبيعى نتمنى يبقى عندنا كده حتى نرتاح من موضع التحويلات

nori
12-28-2012, 00:23

نوصل للحكومه

كل الاراء والافكار دى

البرجيسي
12-28-2012, 00:28
بجد اخى الكريم انت عرضت فكرة جميلة جدا ان لازم يكون فى مستقبل لفوركس فى مصر مش تفضل كده وخلاص ومش الفوركس بس اللى بنطلب من الرئيس انه يتدخل فيها بس لازم طبعا نأمن مستقبل شغلنا لان الفوركس الوقتى كل شغلى ومقدرش استغنى عنه

smarteng99
12-28-2012, 01:05
نتمني ان يتحقق ذلك ولكن مع الاسف اعتقد ان هذا مستحيل حاليا لان الاحوال غير جيدة

amira
12-28-2012, 03:15
والله لو الخبر ده صحيح ده يبقى شئ كويس جدا
وهيتيح فرصه للشباب كتير للعمل
كذلك هيجلب سيوله كبيره لمصر من النقد الاجنبى

a5060
12-28-2012, 03:42
السلام عليكم
انا جديد فى المنتدى والمجال وحابب اعرف هو فيه مسائله قانونيه ولا اي؟

kingmos4
12-28-2012, 07:10
والله يااخى انا اضم صوتى الى صوتك
زلكن الخوف هو ان يمنع الفوركس فى الفترة القادمة والسياسة الاقتصادية الجديدة
وربنا يوفق الرئيس لما فيه خير البلاد والعباد

maged mohamed
12-28-2012, 08:52
بسم الله الرحمن الرحيم
و الله يا اخى هى فكره جميله و الخير هيعم على المتداولين المصريين
و اخيرا فكره الفوركس تقدر تنتشر بين الناس لان ناس كتير اوى متعرفش عنه اى حاجه

shimaa
12-28-2012, 09:35
اعتقد ان الموضوع ده هيحصل فعلا لان مصر فيها بورصة محترمة وعلى درجة عالية من الكفاءة ...يبقى اكيد هيكون فيها قريب اوى شركة وساطة مصرية ..ان شاء الله .

imran
12-28-2012, 09:51
انة تم الأتفاق على بدأ افتتاح شركات وساطة مالية داخل مصر و ذلك بموجب ترخيص رسمى للشركات داخل مصر

forex 2
12-28-2012, 09:53
انا ليس من مصر و لكن اضم صوتي لمن يريدون تنظيم العمل في سوق الفوركس و ليس في مصر بل في كل الدول العربيه
ولكن لا تنسى انت الان تعمل في هذا المجال و الدوله لا تعلم عنك شيء فانت لا تدفع الضرائب
ولكن عند سن القوانين فأعتقد اننا سوف ندفع تلك الضرائب بحجة تنظيم هذا العمل

smarteng99
12-28-2012, 10:00

لا اعتقد ان هذا ممكن فإلي الان البورصة لم تدرس في المدارس فما بالك بالفوركس

محمود شبايك
12-29-2012, 14:31
ياريت والله بس فى حاجة الشعب المصرى
شعب اساسا كسول جداا ومش هايععترف بيه

ezel
12-31-2012, 18:05
لا اعتقد ان هذا ممكن فإلي الان البورصة لم تدرس في المدارس فما بالك بالفوركس

صحيح اخي فالدول العربية للاسف لا تهتم بامر الفوركس كثيرا للاسف
اما نتمنى فعلا ان تولد كليات للفوركس وان تقنن شركات الوساطة في البلدان