PDA

View Full Version : تم طرح السؤال هذا لو معاك مليون دولار هتعمل بيهم ايه فكانت الاجابات

mohammedSaid3
05-07-2020, 13:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
النوع الأول : قال ارجع بلدى واستثمر فيها لانه الوطن الام ودة غالبا بيبقى بيحركه المشاعر و حنينه للوطن ودة شيء مشروع طبعا مش وحش لكن في البيزنس مينفعش فيه مشاعر لان ممكن يخسرك كتير خاصة في اذا كان البلد يتصف بوضع اقتصادى غير مناسب او مستقر
النوع الثانى : اللى لاحظت في تعليقاتهم كم من الغضب على الوضع اللى هو عايش فيه ومش قادر وعنده قناعه كبيره انه هينجح بره بناءا على نظرته ان الغرب فيه قوانين ممكن تحميه وتحمى فكرته وشغله لان عارف ان في وطنه مفيش قانون و هيتعرض لعملية ابتزاز من رشاوى الى اخره والنوع دة من الناس انا بردوا انا التمس ليه العذر وحاسس بيه بس يؤسس فكره على مفهوم واسس اقتصادية بل أيضا نتيجة شعور غاضب جواه
النوع الثالث : دة بقى البرنس في نفسه اللى عايش جوه بلده وبيفكر في الأفكار الا عاشها من والده او من البيئة اللى عايش فيها وقال استثمر مثلا في اراضى او عقارات او سيارات الى اخره دة اغفل شيء مهم ان دة ميدخلش في الاستثمار اللى انا قصده ونقدر نقول ان خد الطريق الاسهل او الفكرة السهلة والريسك القليل ومقولة اللى اعرفه احسن من الللا معرفهوش واقعد برنس هنا
بس اللى لفت نظرى في الثلاث أنواع انهم فكروا في ربح مادى بحت لان اول ما سمع استثمار اترجم في دماغه فورا فلوس " أموال " مع ان الاستثمار ممكن يكون فلوس ومعاه حجات تانية كتير معنوية مثلا هل المشروع دة هيفيد أولادك او بلدك هل هيبنى شخصية ولادك وهيفيدهم وهيطور فكرك واسلوبك وثقافتك انتا كمستثمر ولا هو مشروع يجيب فلوس وتدفع ليه المصاريف المدرسة وكدة يبقى عملت اللى عليك دة لو انتا متجوز
طيب لو انا مش متجوز و معنديش اسره يبقى لازم تفكر كويس لو ربنا رزقك باولاد هتستثمر فيهم أزاي واياك يكون تفكيرك هو شقة في " مدينتي " وعربية وشاليه فى الساحل واتجوز وخلص الموضع
لازم نتفق على شيء ان اى كان وطنك فيه عيوب ومشاكل لا يمكن تقدر تنسلخ منه لأنه زي والدتك مهما قسيت عليك مش هتقدر تكره بس عاوزك تفرق بين وطنك وبين المسؤولين في وطنك " وعاوز اقولك ان الحال من بعضه اى كان وطنك كله في مشاكل وقيود وحجات كتير

goodjob2020
05-08-2020, 07:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. ربما يرى البعض مليون دولار مبلغ كبير من المال قد يستطيع به فعل اى شئ وشراء اى شئ ولكن المال يظل مال ورق يصرف ويستخدم ويضيع لذا افضل شئ هو اعادة استثمار هذا المبلغ فى دخل سلبى مدى الحياه، انها الطريقة التى يفكر بيها اغلب اثرياء العالم وليس من لديم هذا من القمار فقط فى لعبة حظ.