PDA

View Full Version : الخلاصه سبب الخساره

sayed11
05-17-2020, 15:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
طبعا كلنا بنحاول نتجنب الخساره انا مش هاطول عليك انا هاقول الخلاصه السوق مبني على العامل النفسي ازاي انت بتتحكم في نفسك لما تكون كسبان ولما تكون خسران و هاقول لك على حاجه واحده ودور عليها وشوف انا كلامي صح ولا غلط وعلى العموم السوق مصير مش مخير لما بتكون فاتح المنصه من التليفون ليه لما بتكون كسبان بيكون لونها ازرق وليه لما بتكون خسران بيكون لونها احمر دور في الموضوع ده وانت هتعرف بس هاقول لك نبذه بسيطه ومختصره اللون الازرق بيحسس الانسان بالطمع وحب الزياده انما اللون الاحمر يسبب نوع من انواع الزعر والخوف والهلع ويخليك متوفر واتخاذ قرارات خاطئه منور في الموضوع ومتعديهوش وخلاص

theprof
05-17-2020, 15:28
تحيه عطره علي الجميع.اولا اخي الفاضل من وجهه نظري انه اول اسباب الخساره هي الاعتماد علي الغير فى دخول الصفقات بمعني انه معظم المبتدئين بيدخلوا السوق همهم الاكبر هو تحقيق الارباح وهناك من هم مبتدئين ايضا وفاتحين قنوات وتوصيات لاغراق المبتدئين مع كثره الخسائر بيحصل حاله من الملل وترك السوق ظانا منه انه لاتوجد الا الخساره بالسوق وهذا قطعا خطا.السبب الثاني هو الاصرار علي عدم التعلم والاعتماد علي الغير حتي مع الخسائر لمتتاليه.السبب الثالث وهو الحاله النفسيه اللي بيمر بيها المتداول اثناء فترات التداول وطبعا دا العامل الاكبر في الفشل في الفوركس وترك المجال.الخلاصه انه اذا اردت ان تكمل في السوق النفروض انك تتعلم احدي طرق التداول السليمه وتتقنها وتقوم بتطويرها وتحاول امك تظبط النفسيه الخاصه بيك وتبعد اثناء التداول عن ما يقلقك او يسببلك اي اضطراب.تحياتي ليك

Maro3030
05-17-2020, 15:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبه للرد علي موضوعك حول خلاصه الخساره انا من رأي الخساره ليها اسباب كثيره جدا وانت سيد قرارك أما أن تختار الخساره الكبيره وهي ضياع كل رأس المال وأما أن تقوم بوضع استوب لوز يمكنك من الحفاظ علي حسابك يعني انت المتحكم في ذلك وموضوع مميز عندما قلت أن اللون الأحمر يسبب الخوف والهلع فعلا كلامك صحيح جدا و الحساب الفعلي للأرباح والخسائر في مركز ما هو واضح تمامًا لحساب الربح والخسارة للمركز ما تحتاجه هو حجم المركز وعدد النقاط التي تحركها السعر الربح أو الخسارة الفعلية ستكون مساوية لحجم المركز مضروبة في حركة النقطة وبالتوفيق للجميع والسلام ختام.

qqq10
05-17-2020, 16:49
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته اخي الكريم الخساره في اسواق الفوركس امر لابد منه يحدث للجميع
سواء المبتدي او المحترفين ولكن المميز في التداول وهو من يعلم ان هذا الامر طبيعي في الاسواق وعليه
العمل والتعود ومحاوله ايجاد طريقه تداول او استراتيجيه عمل قويه تصل الي دقه في النجاح الي اكثر85%
من اجمالي الصفقات ناجحه وهنا تكون الخساره موجود وغير مؤثر علي المتداول اما اوللئك المتداولين
الذين يحاولون الربح دايما مع الاسواق تجد الخساره هي الطريق لهم الخساره تعمد علي امرين او ثلاثه
الاول عدم اختيار مناطق دخول قويه والامر الاخر وهو عدم الالتزام بقواعد راس المال والامر الاخير
العامل النفسي الغير مسيطر عليه يساوي خساره حتميه نتنمي التوفيق للجميع والسلام عليكم ورحمه الله