PDA

View Full Version : اختلاف توقيت المنصات يؤدي لإختلاف إغلاقات الشموع ...!!

sherif hussein
05-20-2020, 23:15
السلام عليكم أعضاء و زوار منتدى فوركس العرب الكــــــــــرام

.....

في مقالي هتكلم عن نقطة مهمة جداً بخصوص المنصات ،، واهميتها ترجع في أن تقريبا معظمنا بيهتم بأشكال
وإغلاقات الشموع في التحليل والتنبؤ بالحركات القادمة ....

الجميع يعرف أن في وسطاء مختلفة في توقيت المنصات وأظن ان الجميع لاحظ الكلام ده في تجربته لعدد من منصات
الشركات المختلفة ،،، هوضح مثال يخصني ان شخصيا من خلال التداول على الدهب في الاسبوع الماضي ..
بدون ذكر اسم وسيط بعينه

دول صورتين لشارت الدهب في شركة(ص) وشركة (س) ، ليس الهدف إني أشوه صورة شركه معينه ولكني بوضح
نقطة مهمة في إغلاقات الشموع وتأثير الكلام ده على قراراتك كمتداول بتعتمد على البرايس اكشن والاغلاقات السعرية ..

شوف كده الصورتين لنفس الشمعة في شارت الدهب لشركتين مختلفتين ...

https://forex-arabic.com/attachment.php?attachmentid=85904&stc=1https://forex-arabic.com/attachment.php?attachmentid=85905&stc=1

إلي متحدده قدامك بالأصفر دي شمعة أربع ساعات إمبارح للدهب قبل الإغلاق اليومي بشوية .. على منصتين مختلفتين
في شركه (ص) ،، إغلاق الشمعه عند سعر 1710.00 و شكلها يخليك تتنبأ بإن فيه ضغط شرائي وفوليوم الشمعة ضخم
نفس الشمعه في الشركة الاخرى (س) إغلاق الشمعة عند سعر 1704.00 و شكلها يخليك تتنبأ بضغط بيعي ومفيهاش
أي فوليوم او قوة للشراء نهائي ، ده غير إنك ممكن تعتبرها inverted hummer حلو ونبيع منها ولو بـهدف 50 نقطة

.......

أنا بقول الكلام ده ليــــــــه ...؟

إحنا بنسبة كبيرة جداً يهمنا إغلاقات الشموع من حيث السعر يا جماعه وأشكالها بعد الإغلاق ، لانها اوقات كتير بتكون
علامه واضحه لحركة السعر بعد كده ... وقتها مثلاً ... الدهب نزل من الشمعه الي انا محددها دي حوالي
225 نقطة ... وبكده شركة (س) هي الأصدق والأحسن ، لأن شركة (ص) خدعتني بشمعه فوليوم صاعده ...

انا هنا مش بشكك في شركة بعينها وعارف ومُدرك كويس ان السبب هو إختلاف التوقيت في المنصة
بس ده ما يمنعش انك تختار الوسيط الافضل والمناسب ،،، انا بتكلم عن إختيارك كمتداول لشركة ما
توفرلك شارت بإغلاقات وأشكال شموع متوافقه مع الحركة السعرية ... بس كده ...

دمتم ســـــــالمين ،،، بالتوفيق للجميــــــع

Mahmoud Rashwan
05-21-2020, 07:51
اخى الكريم هناك بالفعل شركات وساطة نجد فيها الاسبريد بالنسبة للازواج التقاطعية قليل مقارنتا بنظرية لدى شركات اخرى الا ان الغالب بالنسبة لاسعار العملات الرئيسية يكاد يكون متشابهه ونأتى الى حركة الشموع نفسها بالطبع اخى الكريم يكاد يكون هناك اختلاف طفيف بين منصة شركة و منصة شركة اخرى و ياتى هذا الاختلاف لاختلاف التوقيت بين الشركتين و السيرفرات التى تسخدمها كل منهما فى تنفيذ الاوامر معلى سبيل المثال يمكن ان نجد شركة تفتح منصتها مع بداية الاسواق متاخرة عن غيرها لمدة ساعة و كما ذكرت ان هذا يعود الى فارق التوقيت أما لو كان هناك انزلاقات سعرية كبيرة فان مثل هذه الشركة لا تكون من الشركات المحترمة التى تتلاعب فى منصتها . بالتوفيق لك وتقبل مروري

Mona_elsaid
05-22-2020, 07:31
بالفعل بدون ما اذكر اسم شركات حتى لا اشوه صورة احد
المنصات الي بتتأخر ساعة بتكون شموعها لا تنفع في البرايس اكشن وبالتالي لا تنفع مع اغلب المتداولين

naif111
07-29-2020, 23:46
شخصيا تعاملت باكثر من منصة وكل منها كانت بتوقيت مختلف ولاكن ما لاحظته انه يمكنك الحصول على نفس القراءات دائما ف الاختلاف في العادة يكون في اطار الاربع ساعات مع اختلافات طفيفة على الاطار الاسبوعي والشهري ولاكن في كل الاحوال يمكنك الحصل على نفس القرايات اذا قمت بالاعتماد في تداولك على اكثر من اطار زمني

في الصور صحيح ان احد المنصتين اعطت نمط بيعي ولاكن ستجد بنفس الشكل في اماكن اخرى ان الشركة الاولى اعطتك اشارات بيع بينما الاخرى اعطت اشارة معاكسة اذا الامر يمكن ان يحدث على كلى الجانبين وبالنسبة لي لا اجد ان هناك حاجة لتفضيل توقيت معين عن الاخر وهذا عن تجربة بالطبع