PDA

View Full Version : اذا كان الجميع رابح ما الذي سيحدث؟

awad albari
05-21-2020, 17:01
طبعاً السوق فيه الرابح والخاسر الرابح هو الذي اخذ المال من الخاسر والخاسر هو الذي فقد ماله المحير في الموضوع خاصةً في سوق الاسهم ‏بعض البرامج مشترك بها عشرات الآلاف من المتداولين وتحدد لك الدعوم والمقاومات اليومية للأسهم ، إذا جميعهم ساروا على هذه النقاط كيف سيربحون ومن الذي سيخسر وماهو سلوك المضارب المسيطر على السهم وهو يشاهد هذه الدعوم والمقاومات؟

Mahm
05-21-2020, 17:33
اخي الفاضل علي الرغم اني مش فاهم مضمون السؤال اوي ولكن سوف اجاوب بما فهمت السوق ربح وخساره فعلآ
زي ما حضرتك قولت ولكن المضاربه لا تعتمد الاضرار بالطرف الاخر انك داخل ومصمم تخسر الطرف الاخر والا
انت هتخسر انما اللي اللي بنعمله هو المتاجره وليس المضاربه والمتاجره بتشترى حاجه ولما بتوصل لسعر
معين بتبيعها والفرق بين المضاربه والمتاجره ان المضاربه انت بتتحكم بسلوك السهم او العمله لايهام الاخرين
باتجاه معين وتفعل عكسه قوانين العرض والطلب بتضمن الربح للجميع بمعنى هنفترض ان في عملة قيمتها هبطت بشكل
كبير العملة دى مستحيل تهبط الى مالا نهاية عند الوصول لسعر منخفض جدا تكون دى بداية لزيادة الطلب عليها بسبب
انخفاض سعرها وبالتالى تدخل في مرحلة صعود والعكس صحيح ومنطق العرض والطلب منطق عادل جدا وقانونه
بيسري على كل حاجة في الدنيا مش الفوركس بس اما بنسبه للدعوم والمقاومه هي ليست امر حتمي ان ترد الزوج الي
اعلي او الي اسفل وانما هو اعتماد علي تكرار السلوك السعري و ما حدث في الماضي سوف يحدث في المستقبل
السلوك السعري للاسهم هوى ترجمة لنفسية المتداولين صح بما انها النفسية متوترة والوضع غير مستقر غير
السلوك السعري للاسهم وتشوف حالت ذعر في الشموع. بالتوفيق لك تقبل مروري

theprof
05-21-2020, 17:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالنسبه لموضوعك عن الربح الدائم اولا انا مش عارف دا سوال ولا نظره عامه وانا من راي انه انت تطلع غلي شروط المسابقه الاول وبعدين تحط الاساله والنظره العامه،انا بالنسبه لسوالك فمفيش حاجه اسمها انت بتكسب علي طول الفوركس مكسب وخساره واي تجاره في الوجود المفترض بيكون فيها مكسب وخساره والا تكون ريا والعياذ بالله ودا محرم علينا في الاسلام طبعا.ولكن عشان تكسب في السوق المفروض يكون ليك الاستراتيجية اللي تقدر تكسبك في السوق وبرده هيكون ليها الخساير بتاعتها برده يعني هتروح يمين او شمال انت في الاخر لابد يكون فيه خساره لانه السوق مبني علي كدا اصلا الربح والخساره.تقبل تحياتي واتمني اني اكون قد افدتك

Mash3l
05-21-2020, 18:06
اخى الكريم الفاضل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذا سؤال فعلا محير فمثلا اذا كسب جميع المتداولين أين الخاسرين الطبيعي فى أى مجال تداول يعتمد على البيع والشراء مثل تداول العملات الأجنبية الفوركس أو تداول الاسهم فهناك من يشترى رخيص ويبيع غالى وهذا هو الرابح يقابله فى نفس الوقت من يشتري غالي ويبيع رخيص وهذا هو الخاسر فالخسارة تقابلها ربح والربح يقابله خسارة والخاسرين يقابله رابحبين والرابحين يقابله خاسرين وهذا هو الطبيعي فى أى سوق يوجد المتداولين أصحاب الخبرة ذو العلم الذين يعتمدون على الخبرة والتعلم والفهم وإدراك التحليل الفني والأساسي والذين يعتمدون على إدارة رأس مال صارمة يتجنبون الخسائر فهم ملاك السوق يسيطرون عليه يربحون منه دائما وذلك من خلال المتداولين الآخرين الذين ليس لديهم اى خبرة في المجال وهم لايتمتعون غير بالطمع الذين لايدفعهم إلا للخسارة فبدون خبرة ولا معرفة ولا تعلم المتداول دائما خسران طالما لا يوجد تحليل فني أو تحليل أساسى طالما لايوجد اى تحليل للسوق ستكون الخسارة هى المسيطرة وبالتالى فإن اى سوق لا يمكن اى يجمع بين كل الخاسرين أو كل الرابحين فالطبيعى فى أى سوق يوجد كما قلنا أصحاب الخبرة والعلم وهم الرابحين وأصحاب قلة الخبرة والمعرفة والعلم وهم الخاسرين وهؤلاء الرابحين يحصلون على ربحهم من الخاسرين لكن لا يوجد سوق جميع من فيه رابحبين أو جميع من فيه خاسرين

naif111
05-21-2020, 20:28

amedz
05-21-2020, 21:34
اخي الكريم اعتقد ان السؤال غريب نوع ما كما انه ايضا مخالف لشروط المسابقة فيجب عليك ان تضع نظره عامه قبل ان تبدا في الشرح او تضع كلمه سؤال وتبدا بالسؤال لان هذا من شروط المسابقه و بامكانك الاطلاع على شروط المسابقه مره اخرى اما بالنسبه الى الربح باستمرار او الخساره باستمرار فهي غير موجوده في سوق الفوركس او حتى في سوق الاسهم او في اي تجاره لابد منها من رابح وخاسر خصوصا المضاربه في تداول العملات او شراء الاسهم وبيعها لابد من وجود رابح ووجود خاسر فلا يمكن ان تكون رابح باستمرار او تكون خاسر باستمرار فسوق سواء كان الفوركس او الاسهم هو مبني على العرض والطلب حينما يكون هناك الطلب على العمله او السهم ترتفع قيمته وبالتاكيد عندما يكون هناك بيبيع على السهم او العمله تنخفض قيمتها اتمنى اكون افدتك و بالتوفيق للجميع

Midoo55
05-21-2020, 23:06
تحياتي لحضرتك
انا سوف ارد عليك يا اخي هل يمكن ان يتفق عشر اشخاص علي قميص واحد انه هو الافضل اما انها اراء واذواق
هكذا هو الفوركس اراء وتحليلات تختلف عن بعضها البعض لا يمكن ان يتفق جميع المتداولين علي صفقه واحده ولا يمكن ان يتفقو علي اتجاه واحد
للزوج بل بالعكس كل متداول له وجهة نظره التي تميزه عن غيره من المتداولين
وكل متداول بيشتغل بالطريقه او الاستراتيجيه التي بالتأكيد تختلف عن غيره من المتداولين
ايضا نحن جميعا لا يمكن ان نجتمع علي صفقه واحده بالعكس بل نناك من يري ان الاتجاه صاعد وهناك اخر يري ان الاتجاه هابط فالرؤيه مختلفه لدي الجميع
وهناك ايضا البنوك المركزيه وكبار التجار هم الذين يقومون بتمويل السوق ودفع السيوله الكبيره في الاسواق
وهذه السيوله تساعد في التداول وفي خلق الاموال التي تدعم المكسب

Khaled johiny
05-22-2020, 00:22
الأخ الكريم
افهم سؤالك جيدا وسوف اشرح لك ما يحدث بالفعل
كما ذكرت انت عند دخول اغلب المتداولين عند منطقة دعم او مقاومة بالبيع او الشراء
قتقصد عند منطقة مقاومة معروفه للجميع والكل اتخذ القرار بالبيع فهنا من المتوقع ان يبرح الجميع
ولاكن ما يحدث غير ما تظن
اولا :
لنضرب مثالا ان ذلك حدث اثناء جلسة تداول السوق الاوربية يجب ان تعلم ان لكل بورصة سلفر عملاق
ومبرمج برمجه ذكيه لادارة المخاطر
فكل المتداولين طرف والبورصة طرف اخر
ومن هنا ياتى اللعب بين الاثنين
واضف الى ذلك صناع السوق وهم من يتحكم بالسوق ويحركة لكثرة السيوله لديهم وهم يجيدون اللعبمع المتداولين وهذه هي فرصتهم للدخول بمبلغ كبير وحصد ارصدة المتداولين حتى وان كان ذلك يتنافي مع الحليل الا تلاحظ ما يعرف بضرب الاستوبات
وهو نزول او صعود شمعة كالبرق لضرب الاستوبات ثم يرجع الوضع الى ما هو مقرر له
اخي الكريم
اود ان اقول لك قاعدة بسيطه ضعها نصب عينيك
لن تخسر البورصه ابدا لحساب المتداولين وخصوصا التجار الصغار فهم كما يقال وقود السوق
تقبل تحياتي

mostafaamr
05-22-2020, 01:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الفاضل بخصوص سؤالك التي قمت بطرح الان بخصوص من المستحيل اخي الكريم وجود رابحين دائما في السوق فمن الصعب ان يتفق الجميع على شراء او بيع عمله معينه في وقت واحد كما نعلم كل شخص او كل متداول لديه طريقه خاصه في اختيار اماكن دخول الصفقات في البيع والشراء لذلك فمن المؤكد انها سوف تختلف من شخص الى اخر وكما نعلم جميعا الطرق الخاصه بالتداول تختلف من متداول الى اخر ومن حساب الى اخر لذلك من الصعب ان تجد مجموعه كامله سوف تجتمع علي بيع عمله بالكامل على مستوى العالم في وقت واحد وبالتوفيق لك اخي الكريم واتمنى لك تحقيق المزيد من الارباح ولجميع الاعضاء

Ayman Abdellatif
05-22-2020, 01:29
اخى الكريم انت تفترض ان جميع المتداولين يتفقون على نقطة الدخول و بالتالى سوف يكون سلوكهم
فى التداول واحد و بالتالى من المنتظر ان يحققوا جميع ربح اتفق معك فى احتمال تحقيق الربح للجميع و لكن
اختلف معك فى ان السوك سوف يكون مختلف البعض سوف يرى منطقة الدعم سوف يتم اختراقها لاعلى وسوف
يقوم بالشراء بينما البعض الاخر سوف يرى انها سوف تكسر لاسفل وسوف يقوم بالبيع و بالتالى فان هناك
من سوف يربح فى التصحيحات و هناك من سيربح مع الاتجاة و هنا سوف يكون هناك سيجال بين
البائعين و المشتريين فلا يمكن ان يسير السعر فى شكل خط مستقيم لان التعبير عن حركة السعر يتم
من خلال الشموع اليابانية او الرسوم الخطية و التى تقدم لنا حركة السعر بناء على معادلات لوغاريتمية
و التى من الصعب ان تظهر لنا حركة السعر فى شكل خط مستقيم بل سوف يظهر لنا فى شكل متعرج
يوضح لنا ما يحدث بين البائعين و المشتريين ، تقبل مرورى مع تمنياتى لك بالتوفيق

doaa sary
05-22-2020, 12:26
هو اولا مفيش حاجة اسمها الخسران بيدفع للكسبان والعكس لان السوق فية مليارات من الاموال يوميا ربحك خسارتك لنفسك
مش معنى انك خسرت مثلا وانا كسبت انى هاخد اموالك اللى انت خسرتها شركات الفوركس المحترمة لايهما انك كسبت ولا خسرت لان مكسبها من الاسبريد فقط ولابتدفع ربحك من خسارة عميل اخر
دة اولا
ثانيا الكل يكسب فا دى مستحيل لو الكل اجمع على شراء عملة معينة فا الكل هيخسر مش هيكسب وحتى لو العملة صعدت فا برضة نسبة هتخسر لعدة اخطاء
مثلا السوق عكس شوية وهبط قبل الصعود فى ناس هتخسر اللى دخلين بلوت عالى فى ناس ممكن تخرج ومستعجلة
دة غير انك ازاى تجمع ملايين من الناس فى كل البلاد بالعالم وتقولهم يلا هندخل صفقه معينة فى اتجاة واحد ودقيقة وحدة !
طبيعى زى مافى مكاسب بالفوركس فى ناس بتخسر بال الخسارة اكتر من الارباح وتفوق ال95%

awad albari
05-22-2020, 13:40
اخي انا اتحدث عن سوق الاسهم وليس العملات لابد ان يكون هنالك خاسر

awad albari
05-22-2020, 13:41
انا اتحدث عن سوق الاسهم اخي ياريت تقرأ السؤال كويس

awad albari
05-22-2020, 14:12
اخي كلمة سؤال واضحه وضوح الشمس ولا اجد اي مخالفه للشروط هنا اسف اخي انت لم تدرس الإدارة الماليه لذلك لا تستطيع الإجابة على هذا السؤال

Rezgui123
05-22-2020, 16:18
السلام عليكم أصدقائي وإخوتي الأعزاء أعضاء منتدى فوركس العرب، هذا المنتدى المميز الذي يقدم خدمات ممتازة للوطن العربي والأولى من نوعها في عالم الفوركس.
شكرا لك اخي الكريم على طرح هذا السؤال في الحقيقة ان سوق الفوركس كبير جدا وعملاق يضخ فيه يوميا اكثر من 6 تريليون دولار, نجد في هذا السوق بائعين ومشترين عرض و طلب.
في ناس تبيع وناس تشتري لذا نجد ناس تبيع وناس تشتري لذا ناس تربح وناس ناس تخسر فلا يمكن ان يكون جميع المتداولون يربحون هذا غير ممكن لان الناس التي تربح تلك الاموال م الناس التي خسرت

أسبوع موفق على الجميع ومليء بالأرباح
تحية طيبة للجميع

elmister25
05-22-2020, 21:04
بسم الله الرحمن الرحيم تحيه طيبه علي الجميع بخصوص انه لو الكل بيكسب،اعتقد هيكون خساره كبيره لشركات الفوركس ولكن اصلا اي مجال تجاره في الدنيا لازم يكون فيها رابحين وخاسرين.لو انت فاتح مشروع بالخارج برا المفروض انه اوقات بيكون عندك ريح واوقات بيكون تجاره لو كان الاوقات كلها مكسب اعتقد انه الجميع هيتجه لمجال الفوركس والشركات هتخسر كلها.وكمان هيكون فيه شبهه ربا والمكسب مش هيكون علي طول كدا زي ما انت فاهم لا طبعا السوق مكسب وخساره ودا اللي السوق قائم عليه طبعا.الخساره هتفضل موجوده طول ما فيه اشخاص مش عايزه تتعلم اشخاص همها الاوحد انها تجيب مال وخلاص السوق عمره ما كان كدا اكيد المهم ان انت تحط في راسك العلم فقط مش الاموال وشيل المكاسب الدايمه من دماغك لانه مفيش كدا.تقبلوا تحياتي وموفقين باذن الله

TylerAbowl
05-22-2020, 21:33
الصمت ابلغ من الكلام

ماذ تفعل اذا كان الصمت طبعك ..؟؟
صفه بعين الغير قبيحه
ولكن بعين صاحبها صفه لا مثيل لها
صفت الصمت فيها البلاقه في الحديث
ماذا تفعل لو صدك من حولك وجفاك من تحب
اعتقد بان الصمت صفه تميز صاحبها
الصمت من استطاع ان يكتم اسراره بداخله
استطاع ان يعيش سعيد امام الاخرين
الصمت ان امتلكته صرت ملكاً
وان تركته صرت عبداً
قد تستغربون من حديثي فصمتك سوف يكون سيدك او انت
تكون سيده فعن دما تصمت وتكمت سرك في داخلك فانك تستطيع
ان تكون سيد نفسك ولكن عندما تتحدث بما يجول في خاطرك فنك سوف تكون عبد
لمن اسررته وتكلمت بما يجول بخاطرك
اذن الصمت ابلغ من الكلام

جود تقبل خالص احترامي
وتقديري

a_hessen
05-22-2020, 22:21
السلام عليكم ورحمه الله

اخي العزيز يعني ما فهمته من سؤالك انه عندنا نتداول واثناء وفقا للدعوم والمقاومات وتظهر مقاومه او دعم ونتداول وفقا لها فندخل كلنا نبيع من المقاومه او ندخل كلنما نشتري من الدعم فان دخلنا كلنا لنبيع او كلنا لنشتري وان كل عمليه تجاريه تكون بين زوجين بائع ومشتري اي طرف سوف يربح وطرف اخر سوف يخسر فان كنا نحن الصح والجميع اشتري من الدعم وربح فمن اذن الخاسر حتني نربح منه اعتقد ان الامر ليست بهذه السهوله والا فانه عندما يظهر الدعم سوف نشتري فقط ولكن فان مع ظهرو الدعم فانه يحدث كسر كاذب يوهم المتداولون انه يوجد اختراق لهذا الدعم وبالتالي فانه يتم دخوا لبعض بيع بدلا من الشراء ويوجد من يدخل فعلا شراء ويضع الاستوب لوز فينضرب الاستوب لوز ويخسر ان الحركه ليست بهذه السهوله ولكن لابد من وجود طرفين بائع ومشتري وليس الجميه اشتري لا يوجد من يدخل عكس الاتجاه نحن ندخل عكس الاتجاه ونخسر اموالنا ولذلك فان التداول باستخدام الاستوب لوز مهم جدا
تحياتي لك وللجميع

snnaky
05-23-2020, 01:51
للأجابة على سؤالك اللى هو سبق وان شرحناة مئات المرات فى سياق الردود كثيرا من قبل لكن نعيد ونكرر مرة اخرى
اولا بما ان الفوركس هو تجارة تعتمد على الربح والخسارة زى اى تجارة لابد ان يكون لها قاعدة معلوماتية او معرفية صح ؟ تمام كدة
هذة القاعدة المعرفية او هى فى الأساس منهج ظنى واحتمالى قائم على احتمالات تمام كدة
طيب بما انها قائمة على نظرية الأحتمالالت اذن لايوجد سلوك ثابت لكل متداول طبقا ومن منطلق ان كل تاجر بيلعب على احتمال مختلف عن تاجر تانى
اذن ومن كل ماسبق طبيعى انك لن تجد سلوك المتداولين ثابت تجاة عملة واحدة
ومن هذا المنطلق تجد من يربح بأحتمال ومن يخسر على احتمال اخر
الخلاصة
لو كانت هناك قاعدة ثابتة او احتمال واحد مرجح فلن تجد رابح او خاسر لأنك لان تجد هذة التجارة فلو اجمع كل التجارة على هبوط عملة اذن من سيشترى هذة العملة التعيسة التى تذهب الى الهاوية

86048
شوف مثلا الشارت دة عشان تتعلم منة ان السلوكيات بتختلف
المربع رقم 1
سلوك مختلف فى حد شاف ان العملة كدة عملت ارتفاع وقمة اعلى واخترقت ب هاى جديد وقرر يشترى
وفى نفس الوقت متداول تانى قرر يبيع وشاف انة لحد هنا وكدة انتى الصعود وباع رغم ان الفروق مش كبيرة وواضحة
نفس الكلام فى المربع رقم 2

one12
05-29-2020, 15:18
هذا سؤال فعلا محير فمثلا اذا كسب جميع المتداولين أين الخاسرين الطبيعي فى أى مجال تداول يعتمد على البيع والشراء مثل تداول العملات الأجنبية الفوركس أو تداول الاسهم فهناك من يشترى رخيص ويبيع غالى وهذا هو الرابح يقابله فى نفس الوقت من يشتري غالي ويبيع رخيص وهذا هو الخاسر فالخسارة تقابلها ربح والربح يقابله خسارة والخاسرين يقابله رابحبين والرابحين يقابله خاسرين وهذا هو الطبيعي فى أى سوق يوجد المتداولين أصحاب الخبرة ذو العلم الذين يعتمدون على الخبرة والتعلم والفهم وإدراك التحليل الفني والأساسي والذين يعتمدون على إدارة رأس مال صارمة يتجنبون الخسائر فهم ملاك السوق يسيطرون عليه يربحون منه دائما وذلك من خلال المتداولين الآخرين الذين ليس لديهم اى خبرة في المجال وهم لايتمتعون غير بالطمع الذين لايدفعهم إلا للخسارة فبدون خبرة ولا معرفة ولا تعلم المتداول دائما خسران طالما لا يوجد تحليل فني أو تحليل أساسى طالما لايوجد اى تحليل للسوق ستكون الخسارة هى المسيطرة وبالتالى فإن اى سوق لا يمكن اى يجمع بين كل الخاسرين أو كل الرابحين فالطبيعى فى أى سوق يوجد كما قلنا أصحاب الخبرة والعلم وهم الرابحين وأصحاب قلة الخبرة والمعرفة والعلم وهم الخاسرين وهؤلاء الرابحين يحصلون على ربحهم من الخاسرين لكن لا يوجد سوق جميع من فيه رابحبين أو جميع من فيه خاسرين

forexone1
05-31-2020, 00:34
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته عليكم جميعا اخواتنا العرب فى المنتدى ويارب استرها علينا جميعا من الفيروس اللعين ويشفى كل مريض من الوطن العربى
هذا غير موجود يجب ان يكون هناك خاسر وفائز والخسارة واردة للجميع ا شك ان لعا تأثير كبير للغايه علي قرارات المتداول لذلك يجب
ان يفصل المتداول بين عمله وبين الامور الاخري التي تعيق عمله
والتي لا شك انها تؤثر في تداولاته بل انا اقول ايضا ان الحياه الشخصيه
ارجو ان تعم الفائدة على الجميع واتمنى ان تكون الاجابة وافيه والاستفادة لجميع اعضاء منتدى فوركس العرب مع تحقيق الارباح خلال التداولات القادمة والمحافظة على البونص الشهرى من الخسارة وسحب الارباح فورا عند تحقيقها للاستفادة منها

atlashabib17
05-31-2020, 07:33
ارجو التوفيق للجميع اعضاء منتدى فوركس العرب وان تكون مراجاعتى وتوضيحى اوضحت كثير من المعلومات المهمة للجميع وان تعم الفائدة لنا جميعا ومع المراجعات المقدمة من اعضاء منتدى فوركس العرب

قد تخسر البنوك الكبرى والموسسات المالية اذا كسب الافراد و والذين لا يتحكمون في التجاره الخاصه بهم ولا يتحكمون في السوق من خلال الدخول في صفقات كبيره وكثيره بدون وعي و هذه الصفقات العشوائيه التي تسبب خسائر كبيره للاسف للجميع
ارجو التوفيق للجميع اعضاء منتدى فوركس العرب وان تكون مراجعاتى وشرحى و اوضحت كثير من المعلومات المفيدة و الجيدة للاعضاء و المتابعين لمنتدى فوركس العرب وبالتالى ان تعم الاستفادة لنا جميعا واخص بالشكر ادارة منتدى فوركس العرب على هذة المسابقة القوية والخاصة بالمراجعات المهمة المفيدة للاعضاء وزوار المنتدى وجميع المتابعين