PDA

View Full Version : ازمة كبيرة علي لسان البنك الدولي بامريكا

ashraf1988
01-03-2014, 06:20
http://media.akhbaralaalam.net/250x190/haber/10/13/23f2305b-3f66-48ec-849f-a40cdd191c88-16x9-600x338.jpg

حذر رئيس البنك الدولي جيم يونغ كيم من أن الولايات المتحدة دخلت مرحلة "شديدة الخطورة" بعدما فشل مسؤولوها مجددا أمس السبت في التوصل إلى اتفاق ينهي أزمة الموازنة الفدرالية ويرفع سقف الدين العام.

وقال كيم في ختام الاجتماع السنوي المشترك للبنك الدولي وصندوق النقد الدولي في واشنطن "نحن الآن على بعد خمسة أيام من لحظة شديدة الخطورة".

وأعلنت وزارة الخزانة الأميركية أن السيولة الموجودة مدة كبيرة ، لن تتمكن الوزارة من الوفاء بالتزامات الولايات المتحدة المالية إذا لم يتم رفع سقف الدين العام.

وإذا لم يتوصل المسؤولون الأميركيون إلى حل قبل هذه المهلة فإن الولايات المتحدة ستدخل مرحلة التخلف عن السداد، وهو ما سينعكس سلبا على الأسواق المالية العالمية وسيكون المتضرر الأكبر الدول النامية.

وأضاف كيم "كلما اقتربنا من المهلة النهائية كلما أصبحت الصدمة أكبر بالنسبة للدول النامية، إذا بلغنا المهلة النهائية سيكون ذلك حدثا كارثيا للدول النامية وقد يكون أيضا ضارا جدا للاقتصادات المتطورة".

ومن أبرز المخاطر الناجمة عن عدم رفع سقف الدين العام الأميركي ارتفاع أسعار الفائدة في الولايات المتحدة وبقية اقتصادات العالم، وانهيار الثقة بالاقتصاد الأميركي وتباطؤ نمو إلى رفع سقف الدين العام البالغ حاليا 16 ألفا و700 مليار دولار

محمد عز الدين عيد خضري
01-03-2014, 06:25
دا خبر قديم ولاا مش فاهم صح انت بتقول اخي الكريم امبارح السبت
وامبارح كان الخميس وبتقول حتي الشهر الجاري اكتوبر واحنا في يناير
وانت ناشر دا النهارده الساعه تلاته وتلت
ارجو التوضيح وبالتوفيق
تحياتي

ashraf1988
01-03-2014, 06:30
اهلا بيك اخي حضرتك انا قريت الخبر في جريدة بتاريخ النهاردة مع التعديل و لا اعلم التاريخ زي ما حضرتك بتقول

Ahmed33000
01-03-2014, 06:33
نشكرك اخى اشرف على التوضيح انا صراحة قريت الخبر مش عارف قلت اكيد حضرتك حصل عندك لبث فى الامور خصوصا ان حضرتك بتكتب كتير
و اود ان اشكر حضرتك على المعلومات اللى حضرتك بتقدمها لنا ونسأل الله ان يرزقك و ايانا الخير

ashraf1988
01-03-2014, 07:01
نشكرك اخى اشرف على التوضيح انا صراحة قريت الخبر مش عارف قلت اكيد حضرتك حصل عندك لبث فى الامور خصوصا ان حضرتك بتكتب كتير
و اود ان اشكر حضرتك على المعلومات اللى حضرتك بتقدمها لنا ونسأل الله ان يرزقك و ايانا الخير
الله يكرمك استاذ احمد افهم حضرتك شئ انا بحب القسم دا جدا و بحب الاخبار و بعمل بحث لاخبار النهاردة و بحاول قدر الامكان جعلها حصري للمنتدي هنا و دا عدلت كل شئ و باذن الله الايام المقبلة هتوخي الحذر و احذر من مواقع الاخبار الي مش تمام في التواريخ

Ahmed33000
01-03-2014, 07:05
لأ شكر على واجب يا استاذ اشرف احنا هنا فى المنتدى المفروض نبقى وحدة واحدة ونوعى بعض ونعلم بعض علشان هو سر نجاح المنظمات العالمية وارجو من حضرتك امدادنا
بالكثير من المعلومات الحصرية ويجب ان تتوخى الحذر من الجرايد الصفرا وربنا باذن الله يكرمك ويمدك بالخير