PDA

View Full Version : سؤال:ماهي أهمية المحفظة المالية؟

fafa280384
05-28-2020, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
هناك بعض شركات الوساطة توفر في حساب العميل الاحتفاظ بالمال في المحفظة المالية،فما هي أهمية المحفظة المالية؟

Mahm
05-28-2020, 19:52
اخي الفاضل علي الرغم اني مش فاهم المغزي من السؤال اوي ولكن سوف اجاوب علي قدر مافهمت المحفظه او رصيد
الحساب الخاص بك هو الصيد الذي يتم ايداعه من قبل العميل للشركه التي تم اختيار التعامل معاها دا طبعا بيتم
بعد متكون راجعت الشركه كويس من حيث الامان والتراخيص الراقابيه عليها عشان تضمن المحافظه علي
اموالك لان شركات الوساطة بنيت لاهداف ليست في صالحك انت هدفك ان تكسب المال وهم كذلك تعارض المصالح
يحتم عليهم ان يكونو ضدك في عندما تدخل السوق بصفقة معينة تسلح بكل الاسلحة قبل دخولك المعركة
لان عدوك لا يعرف الهزل ولا الرحمة و بعلمك و معرفتك و انضباطك تاكد ان بامكانك هزيمته في كل مرة شركات
الوساطة تعمل برأس مال كبير لشراء المنصة والحصول علي التراخيص وفتح حسابات مصرفية فى بنوك
ذات مستوي عالي وأنشاء موقع خاص ومدفوع ومؤمن ضد اي اختراقات وبفريق عمل كل ذى إختصاص ومن
ثم دور ألعملاء والإستفادة هنا هيا عمولة الصفقات وكل مازاد رأس مال العميل وتضاعفت أربحه كلما أستفادة
الشركة وزاد رأس مالها بعكس أن يخسر العميل أو يتضائل حسابه أو لا يستمر فى السوق. بالتوفيق لك تقبل مروري

mogamal
05-28-2020, 20:07
السلام عليكم ورحمه الله وربركاته

اخي الفاضل في شركات الوساطه التي نسمع عنها ومن ضمنها شركه انيستا فوركس لم نسمع الي مصطلح المجفظه الماليه فان ما اعرفه هو رصيدك
من الاموال في حسابك عندا تعمل في حساب ايداع وتقوم بعمليه ايداع فان رصيدك في حسابك هو ما قد قمت بايداعه قد يوجد شركات اخري لديها محفظه ماليه
وقد سمعت عنها في العمل في العملات المشفره فقط وهي محفظه ماليه يكون بها الاموال حيث انع عندما يتم عمل ايداع فان الايداع يكون في المحفظه وعندما تقوم
بعمل سحب للارباح فانه يكون ايضا من المحفظه والمحفظه يكون بها الاموال فانه يتم تحويل الاموال منها الي الحساب ومن الحساب الي المحفظه ويمكن ان تحول جزء
من الاموال في المحفظه الي الحساب او كل الاموال والعكس وانا اري انها لا تفرق اي شي فان العمل مباشر من الحساب او من المحفظه لا يوجد به اي ميزه او عيب

تقبل مروري

elmister25
05-28-2020, 20:22
بسم الله الرحمن الرحيم تحيه طيبه علي الجميع بخصوص المحفظه الماليه انا بصراحه يااخي مش فاهم المغزي العام من سؤالك لانه المحافظ الماليه دي احنا بنسميها حسابات الشركه وطبعا الشركات بتسمح لاي شخص فيها انه يحط امواله هو انا عامل المحفظه في الشركه ليه اصلا ولكن عشان فعلا اموالك تكون في امان او محفظتك تكون امنه المفروض تختار الوسيط المالي المظبوط اللي انت تامن انك تعمل ايداع معاها المفروض يكون التراخيص بتاعت الشركه دي تراخيص قويه ويكون ليها سمعه كويسه دا لو انت حابب فعلا يكون محفظتك امنه اخي الفاضل فدا اللي اعرفه عن المحفظه الماليه المهم فقط هو اختيار اسالتك فيما بعد اخي عشان تسهل علينا الموضوع واننا نرد.تقبلوا تحياتي وموفقين باذن الله

Midoo55
05-28-2020, 22:27
بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبه للمحفظه الماليه الخاصه بشركة انيستا فوركس فالمقصود منها هي رصيد الحساب الخاص بك في الشركه فهذا هو المحفظه الماليه
واحيانا بيكون عليها رأس مال ضخم جدا منها ماهو ارباح ومنها ماهو رأس مال اساسي علي سبيل المثال
لو حضرتك تمتلك بونص ١٠٠٠ دولار مثلا وحققت ارباح مثلا تساوي ٢٠٠٠ دولار اصبح الاجمالي
حوالي ٤٠٠٠ دولار فهذا هو حجم المحفظه الماليه وفيه اشخاص بتسحب الارباح وفيه اشخاص
بتحتفظ برأس المال الاساسي من اجل التداول به فقط وسحب الارباح الفائضه
لذلك فيه متداولين لديهم محافظ ضخمه في شركات الوساطه وبالطبع تعد شركة انيستا فوركس هي الافضل علي الاطلاق وهي افضل شركة وساطه ممكن تتعامل معاها
وتحافظ من خلال هذه الشركن علي المحفظه الماليه الخاصه بك

snnaky
05-29-2020, 13:50
شوف اخى الكريم مش واضح بالنسبة لى ان عاوز تفهم اية لأن طريقة عرضك للسؤال غير مفهومة
انما انا حجاوب حضرتك على اساس ما فهمتة
المحفظة المالية دى هى مقدار رأس مالك اللى انت بتوظفة فى اداة استثمارية ترغبها او تطرحها عليك الشركة التى تدير حسابك دة بأختصار مفهوم المحفظة المالية
ممكن انك تنوع استثماراتك فى محفظة مالية متنوعة وهى شراء ادوات مالية مختلفة زى اسهم او دهب او عملات او اذونات خزانة وسندات وهاكذا
انما مش فاهم يعنى اية شركة توفر فى حساب العميل الأحتفاظ بالمال
هل تقصد خدمة يعنى ؟ يعنى تضع المال مقابل فائدة مالية علية زى البنك يعنى ولا اية مش فاهم قصدك

doaa sary
05-29-2020, 14:12
اخى الكريم كل شخص فينا او متداول لية حسابة الشخصى ورصيدة الخاص بيه سواء مبلغ كبير او صغير
سواء بونص المنتدى او ايداع لو هنتكلم عن الايداع مثلا فاشركة الوساطة مش بنك ارضى او الكترونى هتحتفظ بالاموال مدام عملت ايداع فى الشركة فا انت مطالب بالعمل بهذة الاموال والمتاجرة
بيع وشراء عملات معادن سلع مؤشرات مينفعش تسيبها شهور وسنين وتقول محفظة! عايز محفظة يبقى حاجة زى بلوك تشين مثلا واهو هتستفاد اذا سعر البيتكوين صعد
قدامك 3 حجات لا رابع لهم لو معاك رصيد ياهتتاجر بنفسك على الحساب وتكون مسؤل اول واخير عن ربحك وخسارتك
ياتتبع نظام النسخ لو حساب بونص او البام لو ايداع
لو تقصد ادارة المحافظ ان شخص معين من الشركة مثلا بيدير مجموعه حسابات لاشخاص مقابل نسبة من الربح وبتكون المحافظ كبيرة اعتقد موجود بالفعل هذا النظام فى بعض شركات الوساطة

Ayman Abdellatif
05-29-2020, 14:35
اخى الكريم المحفظة المالية عبارة عن محاولة الاستفادة من الزيادات في سعر مجموعة من الأسهم لشركات مختلفة بدلا
من مجرد التداول في شركة واحدة فقط و بامتلاكك مجموعة من الاسهم لشركات مختلفة يجعلك تستثمر بشكل افضل
لان المخاطرة سوف تكون موزعة على الاداوات الاستثمارية المختلفة بحيث اذا ما حقق سهم لشركة خسارة
عوضه مكسب سهم شركة اخرى رابح و بالتالى فان هدف امتلاك محفظة مالية هو هدف استثمارى من الدرجة الاولى
و بالطبع الامر يتطلب اختيار الاسهم التى تريد الاستثمار فيها فى محفظتك المالية بعناية حتى تضمن زيادة رصيد
المحفظة باستمرار ، تقبل مرورى مع تمنياتى لك بالتوفيق