PDA

View Full Version : كيف تتعاملوا مع تداول الدهب ؟

Maro3030
05-29-2020, 19:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أن التداول علي الذهب هذه الأيام يكون من أصعب الأشياء وقد لا يعتمد علي التحليل فهل تتداول وا علي الذهب أم لا وكيف تتعاملوا معه كل واحد يحكي عن تجربته عن الذهب لأنه سبب كبير في مرجنه الكثير من الحسابات وبالتوفيق للجميع والسلام ختام.

MahmoudGz
05-29-2020, 20:54
حقيقة
انا منكتش بشتغل علي الدهب نهائي في بداية تداولاتي لاكن الفترة الاخيرة دي وتقريبا من شهر مارس بداء فعلا اشتغل علية
قدر احقق علية ارباح كويسة
وشوفت ان اسعار الدهب بتحترم مناطق الدعم والمقاومة وبالخصوصو علي فريم الاربع ساعات
بعدها لقيت ان الدهب بتحصل علية حركات غريبة وغير مفهومة زيل شمعة كبير حركة كبير غير مفهومة
ووصلت لمرحلة ان 6 صفقات علي الدهب ضربت استوب علي التوالي وهنا بداء ابص للناحية تاني
في التحليل الاساسي
الخلافات التجارية بين الولايات المتحدة والصين والحرب التجارية ليها تاثير مباشر علي الدهب
كمان كل الاخبار اللي بتصدر علي الدولار الامريكي بتاثر سلبيا وايجابيا علي الدهب
الباوند تقريبا حركتة معاكسة للدهب ودي كنت بعمل عليها تحليل في بعض الاوقات عشان اتاكد
من صدق تحليلي علي الدهب
في نهاية الامر غلبة معاه
وحزفت الزوج دة من علي المنصة
لاكن نصيحة عشان متوصليش لنفس المرحلة اللي وصلتلها
الدهب هيصدق معاكي في كل التحليلات اللي بتعتمد علي العرض والطلب
لاكن بتحصل ديول بتضرب الاستوب وبعدين السعر يرجع يكمل الاتجاة او يوصل للهدف
بعد مابيجرجنا للصفقة
من الاخر صغري حجم اللوت للنصف وضاعفي عدد نقاط الاستوب
وبالتوفيق

sherif hussein
05-29-2020, 21:42
العضو المحترم ،، تحياتي لك على مشاركتك الجيدة

عزيزي من قال ان الدهب لا يحترم التحليل !! ،، الفكرة في التداول على الدهب ان لا تحدد مستويات
دعوم ومقاومات الفكرة ان تحدد مناطق طلب وعرض ،، تختلف كثيراً يا صديقي !!

التداول على الدهب باستوب لوز أراه شئ صعب جداً ، لأنه في أقل حركة ومع أي ديل شمعة
طويل ممكن يتم ضرب استوبك ويعود السعر ، وهذا يحدث كثير جدا في الدهب نظراً للسيولة
العالية فيه والتقلبت والحركات السريعة ..

فكرة التداول على الدهب تعتمد في المقام الاول على مناطق عرض وطلب على فريم الاربع ساعات
وان تراعي ان يكون دخولك في نفس الاتجـــاه الحاليه له ، واهم شئ هو الدخول بأقل قيمة للوت يا صديقي

امتناعي عن استخدام الاستوب لوز في التداول على الدهب ليس من فراغ ، فلقد ذكرت لك السبب بالاعلى
وعوضاً عن الاستوب أقوم بإستخدام عمليات التعزيز والتبريد لذلك فإن تحديدك ودخولك مع الاتجـــاه خطوة
هامة ، وفكرة تقليل حجم اللوت تجعلك تتحمل تقلباته وتتصرف معه بدون استوب لوز يا صديقي ...

تقبل تحيــاتي ،، بالتوفيق لك ولنا عزيزي

snnaky
05-29-2020, 21:53
الحقيقة الدهب زى اى اداة مالية اخرى سواء كانت عملة او خلافة من الناحية الفنية طبعا اقصد يخضع للمؤثرات الخارجية ومعاملات الأرتباط بينة وبين الدولار او العوامل الأخرى زى اى عملة تانية مافيش اى خلاف
بس طبعا كنت اتداول علية على التجريبى او االمسابقات فقط لأن مكسبى ملوش علاقة انا بكسب نتيجة مسابقة مش ربح من الدهب وبما انة محرم لأنة شرط يكون فية التقابض يد بيد طبقا للحديث الشريفى وطبعا لا اتداول علية فى حساب حقيقى لهذا السبب والحمد لله