PDA

View Full Version : لا تستعين برأي الاخرين فى دخولك للصفقه

XR_TRIDER
06-05-2020, 04:03
السلام عليك ورحمه الله وبركاته
كلنا نعلم اننا وقعنا فى مثل هذا الخطا من قبل وهو التردد والذى يؤدى الى خساره حسابك فى ترردك لدخول صفقه اى انك لو استعنت بصديق واكنت نظرتك لزوج معين الشراء وكانت نظرته هو للبيع فأنك تنحاز اليه وتدخل على توقعه ونظرته ولكن بعد فتره تتضح ان نظرتك هى التى كانت فى محلها ونظرته هو خاطئه لا نعاتب احد ولا نقول يارتنى كل الغرض من الموضوع خليك انت صاحب القرار اى ان كان هو خاسر او كاسب المهم لا تفقد الامل فى نجاحك ولا تتردد وحافظ على استوب والهدف فقط لانك تدل على تحليل خاص بك ولا تستعين باحد وانت تعمل فى هذا المجال لانه من الدراسات اسثبتت ان لو احد اقنعك بشي وكانت نظرتك على حق فأنك سوف تكون بدون اراده للنجاح فسوف تكون متررد دائما ولكن اخوانى الكرام لا تتردد ابدا ولا تستعين باحد لنظته عن زوج معين ولكن ركذ اعمل بجد ولا تتوتر وان خسرت صفقه سوف تعوضها عشرات المرات اتمنى فى النهايه ان يكون الموضوع مفيد للجميع
اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

doaa sary
06-05-2020, 10:59
صحيح اخى الكريم فى بداية دخولى الفوركس لان ثقتى بتحليلى والخبرة مش كبيرة كنت بشوف اراء الغير والحقيقة دة اكبر خطئ بيقع فية المتداوال فا الاقى تحليلات او توصيات عكس تحليلى
فا اشتت نفسى وكتير اخاف ادخل صفقتى وثقتى تقل بنفسى الاقى بعدها الزوج وصل للهدف اندم انى مدخلتش وضاعت منى فرص كتير بسبب متابعه الغير
او انى اخد رايى صديق فى عملة معينة انا تحليلى مثلا شراء هو شايفها بيع!
يا اقرر ابعد عن الزوج واخاف ادخل يا ادخل حسب كلامة والغى تحليلى واخسر بالنهاية ورايى يكون صحيح
لازم كل شخص يتعلم ازاى يثق بقدراتة على فهم السوق والتحليل حتى لو بالبداية خسر مرة واتنين مع الوقت هينجح

samman
06-05-2020, 12:13
الاستعانه براى الاخرين فى التداول هو سلاح زو حدين اما ينصفك وتربح من الصفقه ربح قيم واما يكون العكس ويجعلك تخسر مبالغ كبيره ويرجع هذا الى خبره من تستعين به ومدى خبرته فى النحيل والمعرفه بنقاط الدعم ونقاط المقاومه انا هنا ارى انه اذا ارت الاستعانه بالاخرين فعليك بان تختار متداول زو خبره فى التداول والتحليل لكى لا تقع فى فخ المجازوفه مع متداول ليس لديه خبره

sayed11
06-05-2020, 15:30
غلطه ممكن تعملها في حياتك انك تعتمد في دخول الصفقات على شخص يعطى توصيات او ابنك حتى رؤيه شخص حتى لو صاحبك حتى لو ابوك ادخل انت بحسابك ما حدش هيخاف عليه قبل حتى لو هم كان فيه معنى وزينب هم هيخسروا امتى هتكسر بس برده يمشي ورايه هتخسر مره اثنين ثلاثه بس بعد كده هتبدا ان انت تثق في رايك لكن انت لو قلت مثلا صائدو هم قالوا بقى وانت دخلت معهم وفعلا خبطت انت كده خسرت ثقتك في نفسك انت فعلا كسبت فلوس بس خسرتي ثقتك في نفسك بعد كده هم بيقولوا صاعد وانت لو شايف هابط هتدخل معهم يعني انت ما عندكش ثقه في نفسك

Mahmoud Rashwan
06-05-2020, 18:13
أخي الكريم لا خلاف في أن كل عضو فينا يحتوي كل وسيلة تواصل سواء فيسبوك او واتس آب أو تليجرام عنده علي موبايله علي جروبات توصيات او تعليم أيا كان المسمي وياخذ منهم صفقات بطريقة عمياء دون أن ينظر أصلا الي الصفقة هل تتماشي مع تحليله أم لا فهذا الخطأ بعينه فا بالفعل حدث معي موقف فعلا احترت فيه وهو عندي جروب مشترك فيه علي الفيسبوك وهناك أحد الأشخاص وضع تحليل لزوج ما بأنه شراء ووضع التحليل وجاء شخص آخر وضع لنفس الزوج تحليل بأنه بيع وسوف يهبط وبصراحة التحليلين اقنعوني سواء الشراء أو الهبوط فقلت لماذا أضع نفسي في تلك الحيرة هو بالطبع تحليل منهم سليم ولكن هل سيحالفني الحظ بأن اختار التحليل السليم ولكني اخترت القرار الاصوب وهو ترك الزوج خالص ولم ادخل اي صفقة فيه و الهدف من ذلك هو أنه بالفعل تلك الجروبات والعمل الجماعي يشتت المتداول ووارد جدا ان يخسر رأس ماله نتيجة سعيه وراءهم وهو عامي تماما دون إبداء رأيه. بالتوفيق للجميع وتقبلوا مروري

siimo
06-05-2020, 20:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا بك اخي الكريم
ما أجمل ان يعتمد المتداول على نفسه ويحقق الربح حتى ولو كان بسيطا
فالاعتماد على النفس سيرجع عليك بالفائدة مستقبلا على عكس الاعتماد على الاخرين
تحياتي لك وبالتوفيق للجميع