PDA

View Full Version : لا تتوقف عن العمل بحجة إنتظار البونص

M.R
06-08-2020, 06:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مرحبا اعضاء وزوار منتدى فوركس العرب اتحدث عن موضوع مهم وهو عدم العمل في المنتدى بدايه الشهر كلنا طبعا بننتظر البونص ولكن للاسف في اعضاء تضيع شغل الشهر بسبب انتظار البونص لازم نعرف ان المنتدى كل شهر بيدفع ولا احد ينكر ذلك ومفيش شهر من الشهور شفنا انه مدفعش وبالتالي لازم نعرف انه المنتدى كل شهر بيدفع وبينزل البونص للاعضاء اللي اشتغلت واجتهدت لذلك الافضل للاعضاء انها تشتغل مع بدايه الشهر ولا تتوقف ومفيش مانع ان العضو ياخذ قسطا من الراحه ولكن يكون بهدف الراحه وليس انتظار وصول البونص علشان ما ياثر على عمله في المنتدى بقيه الشهر ويلاقي نفسه انه الشهر انتهى وهو لم يعمل ردود كافيه تجعله ياخذ بونص مناسب وبالتالي اشتغل واعمل ردود واعمل اللي عليك وباذن الله يصلك بونص كويس تكون راضي عنه طبقا للمجهود اللي بذلته
تحياتى احبتى استودعكم الله

elmister25
06-08-2020, 11:05
اخي الفاضل مشكور اولا لتنبيهك للاعضاء علي الالتزام بالعمل الدائم والدئوب في المنتدي انا شخصيا لا اتوقف عن العمل لانه الهدف الرئيسي من العمل هما هو الافاده والاستفاده افاده الناس باللي انا اعرفه بقدر المستطاع من معلومات ومواضيع جديده والاستفادة من الاخوه الاعضاء في موضوعاتهم الجديده سواء كان هنا في النقاش العام او في موسوعه الفوركس المنتدي بيقيم اللي بيشتغل بشكل مستمر فمفيش حجه فعلا اننا نوقف شغل بحجه انه المنتدي مدفعش او الشركه معذوره المفروض اننا بنشتغل عشان اولا نفيد الناس لو انت حطيت دا هدف قدامك صدقني هيجيلك بونص كويس بعيد عن العك اللي معظمنا بدا بيه مشواره في المنتدي.تقبلوا تحياتي وموفقين باذن الله

doaa sary
06-08-2020, 11:05
طبعا اخى الكريم لازم نشتغل من اول الشهر من يوم1 مش شرط نستنى لما يتم الدفع يوم10 و11 ونبقى ضيعنا اكتر من تلت الشهر بدون عمل ودة هياثر سلبا على حجم البونص اللى هيوصلنا
لكن الحقيقة كتير مننا بيكون قلقان وفى نفس الوقت يقولك استنى البونص اولا بعدها اشتغل مش خوف من عدم الدفع من الشركة لان الشركة شهريا بتدفع وصادقة وبتدفع من اكتر من10سنوات
لاكن بنبقى مبسوطين وعندنا حماس اكتر للعمل لما بيوصل البونص ونتاكد انة وصل للحساب

Mouhamad
06-08-2020, 11:37
سلام عليكم شكرا لك اخي على هذه النصيحه وانا اعترف اني كنت منهم مم لذين ينتظرون البونص واحيانا اقطع العمل قليلا ولكن لن يتكرر ذلك واتقبل مروري

Midoo55
06-08-2020, 11:52
بسم الله الرحمن الرحيم
بالفعل انا اتفق معك تماما في ان العمل داخل المنتدي يجب ان يكون مستمر ولا يتوقف بمجرد توقف البونص او لأي سبب لان الهدف من العمل داخل المنتدي
يجب ان يكون الهدف الاساسي من العمل داخل المنتدي هو افادة الاخرين بشكل اوسع
انا شخصيا اعمل داخل المنتدي لهدفين اساسين الاول هو افادة الاخرين والثاني هو
الحصول علي بونص محترم اتمكن من خلاله التداول وتحقيق الارباح فليس عيبا ان يكون هدفك الحصول علي بونص جيد ولكن يجب ان يكون هدفك الاساسي
هو افادة الاخرين وبالتالي تحسين مستوي عملك داخل السوق وتحسين مستوي ردودك ووضع المواضيع المفيده
للجميع

himaya
06-08-2020, 12:24
السلام عليكم اخي الفاضل

أكيد بعد الخصارة سواءا للبونص أو لحسابك الخاص سوف تدخل في حالة نفسية سيئة وأكيد لن يسمح لك بالإستمرار في العمل خلال تلك الأيام وهدا أمر طبيعى لكن أن تنقطع بصفة كلية عن العمل فهدا أكيد ليس بالجيد وتوجد عدة أمور ينصح بها في حالة خصارتك للبونص :

أولا : التعلم والدراسة لأنه كما نعلم مجال واسع جدا ونحن نستغل وقت فراغنا هدا من أجل كسب معلومات أكتر
ثانيا : العمل في المنتدى بأكثر قوة لأجل تحصبل بونص جيد للشهر الموالي والدخول للتداول بأكثر قوة
ثالثا : الإستمرار بالعمل بالحساب التجريبي وهدا أكيد يفيدك في تداولاتك القادمة

هده أفضل مايمكن أن نقوم به خلال فترة توقف البونص

موفق أخي كريم

qqq10
06-08-2020, 12:32
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اخي الكريم ان ما ذاكرت هو امر شائع لدى الكثير من الاعضاء
في نهاية كل شهر ان يحدث بعض التقصير والتكاسل في عمل الردود وافادت الاعضاء بالمعلومات
الخاصه بهم ولكن لا يعني هذا توقف العمل ولكن البعض يرى ان بدايه الشهر تكون فرصه للبعض
منهم في مراجعه بعض الامور حتى يتمكن من الاستمرار واعطاء المزيد من الخبرات للاعضاء
وخصوصا الزملاء المبتدئين الجميع يعلم ان شركه انستافوركس تقوم بالدفع كل شهر
ولا يوجد اي مشكله وهذا الامر مفروغ منه ولكن يفضل على المتداولين الاعضاء في شركه
انستافوركس عدم التوقف عن كتابه الردود حتى يتحصلون على بونص جيد مرضى
لطموحاتهم حتى يتمكنوا من التداول والثقه اكبر في التداول كلما زاد راس المال كلما زادت
فرص العمل والنجاح اكثر نتمنى التوفيق للجميع السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته

mostafaamr
06-08-2020, 13:01
الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـع تحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام من المؤكد ان الالتزام بالعمل في المنتدى بشكل شبه يومي سوف يتسبب في جعللك من الاعضاء النشطين داخل المنتدى ومن المؤكد انها سوف يترتب عليها الكثير من الاشياء في حاله انتظار البونص البونص وعند وصول البونص الى حسابك و بدء التداول وتم خساره الحساب بالكامل سوف تجد ان الشهر قرب على الانتهاء ولم تكون قادر على العمل في المنتدى وذلك بسبب الحاله النفسيه السيئه بسبب خسارتك للبونص لذلك من الاشياء الجيده هو العمل في المنتدى بشبه يومي دون انتظار وصول البونص الى حسابك

salijiji0
06-08-2020, 14:24
السلام عليكم جميعا و بعد

اخي الكريم اود ان اشكرك على على هذا الموضوع الذي يناقش عدم التوقف عن العمل في المنتدى بحجة انتظار البونص و نزوله في المنصة
و كما اشرت اخي فان نزول البونص لا شك فيه من خلال شركة انستافوركس و الامر معتاد طيلة السنوات الاخيرة و بشكل مستمر و بالنسبة
لي استغل 10 ايام الاولى من كل شهر لعمل ردود كثيرة حتى اتفرغ بقية الشهر للتداول و هذا اسلوب اشتغل به شخصيا و اعتمده كل مرة
و هو اسلوب جيد و تستغل به وقت انتظار البونص

والله ولي التوفيق و السلام

hossammostafa203
06-08-2020, 15:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اكيد طبعا اخى لذلك اانا بدات اشتغل من يوم 1 فى الشهر حتى اكون فى راحه وبدون اضع نفسى لشبهات النسخ
كل يوم برد على شويه اسئله لو فى موضوع مهم بنزله للاعضاء للنقاش يمكن البعض لايعرفو وبالاخص
المبتدائين لذلك طبعا بنشكر المنتدى على تقديمه لنا مثل هذه الخدمه البونص لمساعده الشباب لعمل فى البيت
فى ظل هذه الظروف الطاحنه بمعنى الكلمه فيرس كورنا طبعا ولعلى وعسى وندعى لله تعالى ان
يزح عنا هذه الغمه البائسه والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Ayman Abdellatif
06-08-2020, 17:02
اخى الكريم نحن نجتهد فى المنتدى بما نقدمة من مشاركات و منا ما يريد ان ينتظر حتى ان يرى نتيجة
اجتهادة خلال الشهر السابق فاما ان تاتى محفزة له لكى يعمل خلال الشهر او ان تاتى محبطة له مما يضطرة الى
العمل بشكل اقل و لكن هذا خطاء المفترض ان كل منا يهتم بما يقدمة من محتوى خلال الشهر و يكون لدية
القناعة التامة فى انه قدم ما يرضية من مشاركات راعى فيها قوانين المنتدى و قدم مشاركة تعبر عن فهمة لما تعلمة عن المجال
و التقدير حتى لو جاء اقل مما ينتظرة فيكفى انه راعى الله فيما قدمة طوال الشهر و هذا يكفى لان يبارك الله له فيه
لذلك نحن نعمل و يجب ان نترك موضوع تقييم البونص لاولى الامر فى المنتدى و ليس امامنا اختيار سوى تقبل النتيجة
فى النهاية ، اتمنى لك و للجميع التوفيق

MahmoudGz
06-08-2020, 17:06
السلام عليكم
اخي الكريم فعلا في كتير من الاعضاء وللاسف كنت سابقا واحد منهم اني بتوقف عن المشاركات تماما
معي نهاية الشهر . وبعدين برجع استكمل المشاركات بعد البونص مايوصلني . ودة مكنش تشكيك في
مصدقية المنتدي بال رغبة في معرفة كمية البونص اللي هتوصلني علي مشاركاتي .
وللاسف لقيت ان الاسلوب دة ممنوش اي نفع عائد ليا الا اني بضيع حوالي 10 ايام من غير مشارك فيهم
ودلوقتي لوضع اتغير وبقيت يوميا بدخل اشارك في بالمعلومات والخبرات للي قدرت اكتسبها خلال فترات العمل
في السوق . بقدر الامكان بحااول التبادل الخبرات وافيد نفسي وبتعلم برضو في نفس الوقت .

ashraf aly
06-08-2020, 18:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في الحقيقه انت تحدثت عن موضوع مهم على الرغم من انني في المنتدى منذ بدايه هذا العام فقط وفى بعض الاوقات تاخر البونص بالفعل فهناك بعض الاعضاء عندما سالتهم عن ميعاد وصول البونص اكدوا لي انه يصل في يوم 10 من كل شهر ولكن في بعض الشهور وجدت انه يتاخر ولكن في النهاية يصل البونص ولذلك فانا اتفق معك بانه لا يجب علينا اضاعه الوقت في انتظار البونص بل يجب علينا العمل بجد واجتهاد حتى نستفيد من المنتدى ويستفاد المنتدى منا فهي علاقه متبادله نحن نفيد المنتدى بموضوعات شيقه وقيمه وايضا نستفاد منه من خلال بونص نتداول به وبالتوفيق لك وتقبل مروري

Maro3030
06-08-2020, 18:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبه للرد علي موضوعك حول العمل من بدايه الشهر في المنتدي فعلا كلامك مظبوط ممكن فعلا نقسم العمل علي الشهر لكي نعمل مشاركات ذات جوده عاليه لا يهم العدد ولكن يهم جوده المشاركات هو الفارق في الحصول علي بونص جيد وأحيانا اول الشهر بيكون متأثر ب تعب الشهر فالواحد بيحب يأخذ وقت راحه يوم أو يومين ويعود للعمل مره اخري وبالتوفيق للجميع في العمل والسلام ختام.

mosaad98
06-08-2020, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم مشكورا طبعا على هذا الموضوع المحفز طبعا زى ما حضرتك ذكرت ان احنا مينفعش نتكاسل عن العمل فى المنتدى وخاصة ان كلنا عارفين وواثقين جدا فى شركة انسنا انها بتعطى كل ذى حق حقه من البونص والمفروض ان دا يكون دافع لينا كلنا عشان نحصل على بونص مناسب للتداول ومش يخلينا نكسل بحجة انتظار بونص الشهر اللى بعده ﻷنه بياخد فتره حوالى 10 ايام على ما المراجعه تنتهى وفى الايام دى اكيد اللى هيتكاسل عن العمل فى المنتدى هيفوته فرصة انه يعمل ردود كتيره يحصل من خلالها على بونص كويس للتداول وخاصة ان فوركس دلوقتى اصبح مصدر رزق لناس كتير خاصة فى ظل الظروف اللى كلنا نعلمها الايام دى وندعوا الله ان يرفع عنا البلاء والوباء وان يوسع ارزاقنا وييسر الاحوال للجميع
وبالتوفيق

بدر اشطيبي
06-08-2020, 20:26
السلام عليكم
من الاكيد اننا كاعضاء في المنتدى نشتغل ليل نهار في جمع البونص ومن الضروري ان ناخذ فترة راحة بين الفينة والاخرى وبالنسبة لانتظار البونص اعتقد انه يجب
التحكم في هاته المرحلة فمن جهة لا يجب ان نضيع ثلث الشهر في الانتظار ولكن من جهة ثانية وكما ذكرت من الضروري اخذ فترة راحة الاكتفاء بتتبع احوال المنتدى
والاطلاع على المستجدات بهذا نكون قد استفدنا من تلك الفترة بشكل ايجابي اما ان يبقى كل واحد منا منتظرا البونص دون عمل اي شيء فهذا طبعا امر غير مقبول لان
المنتدى والشركة والحمد لله تدفع بشكل شهري في الاسبوع الثاني من كل شهر لهذا من الممكن تقليل ريتم العمل وبدل القيام بعمل عشرة مشاركات يكتفي الواحد منا بعمل
ثلاث او اربع مشاركات يوميا وهنا سيكون استفاد من فترة الانتظار باخذ فترة راحة وفي نفس الوقت لم يضع البونص.
بالتوفيق.