PDA

View Full Version : نظرة عامة : لو نفسك تخس

Reem Tarek
06-13-2020, 04:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني واخواتي في هذا المنتدى اهلا ومرحبا بكم في موضوع جديد عن التخسيس

يمكن التخسيس مشكله بتواجه اغلبنا في الفتره الاخيره كمان تزامنا مع وجودنا في الكورتين في ازمه الكورونا
يمكن التخسيس من المشاكل اللي بتواجه الكثير مننا وبتتؤدي لكوارث بعدين زي السمنه المفرطه اللي بتاثر على المجهود ادخلي مجهودك ليه جدا وزي مرضى مرض السكر المؤذي جدا وزي ما هو بيخليك مش قادر تستريح في اليوم و يزيد نسبه النوم عندكوا عدد ساعات النوم عندك وكمان امراض الامساك وعدم قدره الجسم على الاخراج بصوره صحيحه

طيب كل الكلام ده كويس طيب انا عايز اخش ازاي اخس هل ما اكلش خالص طبعا ده كلام مش طالب منطقي انت عشان متخسرش لازم تفهم انت جسمك بيشتغل ازاي عشان تخس انت لازم تعرف جسمك محتاج قد ايه سعرات حراريه في اليوم في معنى ايه انت لو انت موجوده قليل فانت جسمك محتاج ثورات حراريه معينه في ناس المجهود جسمك اليوم ف عن ما يناسب جسمك مش عن انقطاع عن الاكل والشرب وخلاص ما هي الفكره انك انت تفهم جسمك يشتغل ازاي عشان تقدر تخس بصوره فعاله و عشان لما تقدر تخس تخس دهون مش عضل زي ما ناس كثير عملت

بالتوفيق للجميع يارب العالمين

https://forex-arabic.com/customavatars/359980089.png (https://mrkzgulfup.com/)مركز الخليج (https://mrkzgulfup.com/)

ali mekaey
06-15-2020, 21:11
للاسف الشديد مشكله زيادة الوزن مشكله يعاني منها الكثير
ولكن الامر الغريب ان في ناس عاوزة تخص وف نفس الوقت اكل دهون⁣
⁣وعلي فكره في أنواع فيتامينات الجسم مبيقدرش يمتصها غير عن طريق الدهون لانها أصلا مش بتذوب غير ف الدهون
⁣فالدهون الصحيه بتساعد في حرق الدهون اللي متخزنه ف جسمك
وبتساعد في تنظيم حرقك و هرموناتك وبتساعدك تشبع اكتر⁣
لذلك الدايت الصح هو اللى بيركز على نزول الوزن دهون مش عضلات
لانك حتى لو خسيت 5 كيلو دهون هيبانو انهم 30 كيلو في شكلك العام
ومقاساتك والاصح انك لازم هتخس عضلات مع الدهون
بس لما تخلى نسبة الدهون اعلى في النزول هترضي عن شكلك كتير جدا
وده بيكون بالانظمة المعتدله والمشي وشرب المياه الكتييير
والاكل الغنى بالالياف لذلك انا لما جربت الدايت المميت خسيت فعلا 30 كيلو
في 5 شهور بس كان باين انهم 10 كيلو بالكتير وللاسف رجعتهم في
وقت سريع لذلك اتعلمى تخسى صح ومتضيعش تعبك على الفاضي

fares14
06-15-2020, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يعتبر موضوع التخسيس من الموضوعات التي تحتاج إلى إراده قويه
والتي بدونها لايستطيع الشخص أن يصل إلى هدفه المنشود
وعلى ذلك يجب أن يحدد الشخص هدفه وخطه الوصول إليه
والأدوات المساعده التي تساعده في الوصول إليه فالهدف
هو التخسيس وخطه الوصول إليه هي المده التي يستطيع
الشخص أن يصل الى هدفه منها وخطه الوصول هي الحميه الغذائية
التي يهدف إلى وصولها إلى جسمه فلابد أن يحدد كل شخص
هذه الأمور مسبقه كي يصل إلى هدفه وهو التخسيس
وعلى سبيل المثال فالدي صديق عانى من تجربه السمنه
وفعل الكثير كي يصل إلى هدفه وهو التخسيس
وقد وصل إلى مبتغاه ومع تقبل مروري اختي الكريمه

okosha
06-16-2020, 14:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى الفاضل السمنه من الامراض التي تؤثر تاثير مباشر علي صحة المريض سواء كان رجل او امرأة وبالاخص النساء بحكم انهم قليلين الحركه عن الرجال ومن اضرار السمنه تاثيراهاعلى القلب والشرايين والصدر مما تعيق التنفس وتاثيرها يكون اكثر على الركبه مما تتحمله من حمل زايد عليها فالسمنه مرض من قديم الزمان يعاني منه شريحه كبيره من الناس فلابد من وجود اراده قويه للتخلص من هذا المرض الخطير وتقبل مني فائق التقدير والاحترام.