PDA

View Full Version : الحديث عن الفوركس

Pages : [1] 2 3

mohamed aly
01-07-2014, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كثر الحديث عن الفوركس او بمعني أخر تجارة العملات الأجنبية علي الانترنت و لكن حتي نزيل الالتباس عن الشباب العربي فاقترح ان نجمع الأسئلة المتعلقة بهذا المجال في هذا الموضوع و ارحب بمساعدة الأخوة المشرفين الأفاضل معي حتي يكون الموضوع شامل لكل الأراء و الأفكار و مرحبا بأي استفسار من الأعضاء

سأبدأ بتوجيه أول سؤال و فى انتظار رد الخبراء فى هذا الموضوع
أريد أن أبدأ بالتعلم الأن ، ما الذي ينصح به الخبراء ؟

eiie
02-16-2014, 01:18
وهذا يحدث في أي مجال من مجالات التجارة على أي حال ...

من المهم لك طبعاً أن تعرف كيف تحسب نتيجة صفقة قمت بها على أحد العملات .. وهل حققت ربحاً أم خسارة . ولكي تعلم الربح أو الخسارة على أي عملة فاستخدم المعادلة التالية :

الربح أو الخسارة = عدد العقود (لوت)* فارق النقاط * قيمة النقطة .

فإذا كان الناتج موجباً كان ربحاً وإن كان الناتج سالباً كانت خسارة .

payza
02-16-2014, 18:42
والله اخي الفوركس لو عايز تربح منه
عليك بالتعلم ثم الخبرة ومن ثم راس مال كبير

-------------------------------------------------------

Johnson Dwayn
02-18-2014, 21:26
فعلى العبد أن يؤمن بكل ما أخبر الله به ورسوله من أسماء الله وصفاته على الوجه الذي يليق به سبحانه، لا يشابه خلقه في شيء من صفاته، فنؤمن بذلك على الوجه الذي يليق به سبحانه، ليس له مثيل، ولا نظير، ولا كفء ولا ند جل وعلا، فعلمه كامل ليس كعلمنا، وقدرته كاملة ليست كقدرتنا، وبصره كامل ليس كبصرنا وهكذا بقية صفاته سبحانه وتعالى، وهكذا يسمع ويبصر ليس كسمعنا وبصرنا، بل هو أكمل وأعظم.

the best
02-20-2014, 02:14
تعتبر مؤشرات التذبذب مفيدة للغاية عندما لا تظهر الرسوم البيانية الخاصة بفوركس نمط واضح في أي إتجاه. في الأسواق التي تبتع النمط،

ahmad lord
02-20-2014, 02:16
انصحك بان تتابع سلسله فيديوهات علي اليوتيوب وانا مش عاوز اقول اسم سلسله ليك علشان ممكن يعتبروا ده دعايه للشركه القائمه علي الفيديوهات ولكن ممكن تكلمني خاص وانا هقلك ان شاء الله

zinga6
02-20-2014, 16:27
السوق، وخصوصا أن من العملات الرئيسية، يساعد على ضمان استقرار الأسعار. يمكن للمستثمرين دائما
فتح أو إغلاق الموقف، والأهم من ذلك، الحصول على سعر السوق العادل.

hunter_world
02-22-2014, 01:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الفوركس مش موضع سهل وليه كذا زويه وكزه وجه نظر للعمل بيه علشان كدا كل واحد ليه طريقه خاصه فيه بس وكل واحد بينجح وبيخسر بشكل

AHMEDALAA
02-22-2014, 01:38
تقدر تدخل على المنتدى التعليمى وتشوف المواضيع وتعرف
كل حاجة وكمان تقدر تتفرج على كروسات مجمعة على اليوتيوب
هتفيدك جدا ومن ثم تفتح حساب تجريبى وتطبق عليه

mohamed77
02-22-2014, 01:48
شوف اخى نصيحه من اخ لاخوه ادرس واتعلم جيدا واجتهد على قدر المستطاع سواء بالفيديوهات او الكتب او تابع لو قدرت دورات او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم الفوركس يعنى المهم مش تسيب باب فيه علم فى المجال الا واتجه له وطبق على حساب مجانى شغلك لوقت ان تكون بدئت تحقق نتيجه فيه جيده اشتغل على حساب حقيقى وقتها وربنا يوفقك

maha elsayed
02-22-2014, 02:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس بحر واسع من الاموال بس
الاهم اننا ازاى نحافط ع الاموال وازاى نكسب من الفوركس ده

poop3
02-22-2014, 02:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
نعم اخى الكريم ان الفوركس مفيد وحل للشباب العربى الان
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

raafat
02-22-2014, 03:05
تحياتى لجميع اعضاء المنتدى .نصيحة منى لكل مبتدئ ان يحمل كتاب فوركس للمبتدئين ثم يعمل
حساب تجريبى ثم يشارك بالمنتدى ليربح البونص واتمنى التوفيق لاحلى اعضاء احلى منتدى

fatma abdelhay
02-22-2014, 03:42
وعليكم السلام
استاذى الفاضل الفوركس جيد جدا ووسيله رائعه لربح المال ولكن محتاجه شويا وقت وتعب فى البدايه
وبعد ماتتعلم ابدء برأس مال وتوكل على الله :yahoo:

harimeche
02-22-2014, 05:53
الفــــــــــــــوركس بحر واسع يجب أن نتعلمه وفقــــا منهج

مدروس وخطة وبرنامج محكم وليس بعشوائية وإلى ستكون

طريقنـــــــا خاطئة وهدا من أهم الأشيــــــــاء

abnalex
02-22-2014, 08:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الفوركس مش موضع سهل وليه كذا زويه وكزه وجه نظر للعمل بيه علشان كدا كل واحد ليه طريقه خاصه فيه بس وكل واحد بينجح وبيخسر بشكل

ahmedibrahim258259
02-22-2014, 11:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انصحك باول حاجة ةتعملها في هذا المجال انك تعرف المصطلحات الاساسية في الفوركس مثل الللوط والرافعة المالية والمارجن وغيرها وتقرا الكتب الالكترونية والفيدويوها المشروحة وتنزل حساب ديمة وتتدرب عليه وواحدة واحدة هتلاقي نفسك بقيت مؤهل للقياه بعمليات حقيقية على الحساب الحقيقي
تقبل مروري

محمد مؤمن
02-22-2014, 11:46
فعلا اخي الكريم في اسئلة كتير بتدور في عقل المتداولين ومش لاقيين اجابة واضحة
زي مثلا من اللي بيتحكم في السوق بشكل رئيسي هل هي امريكا وليه الدولار هو العملة الاساسية وليس اليورو مثلا او الباوند؟؟

houdabluegolden
02-23-2014, 19:45
هو كان اكتر الاعتقاد عند معظم الشباب العربي ان الفوركس هو اللي هيحقق الاحلام في وقت قصير جدا
وده جزء منه صحيح ولكن ليس بالطريقة التي تكون في الاعلانات مثل تحقيق ملايين الدولارات في شهر واحد لكن الاهم هو التعلم والتدريب الجيد

wentwor
02-23-2014, 19:54
السلام عليكم و رحمة الله فكرة رائعة وتستحق الشكر لان هناك العديد من المواضيع
ومن الافضل جمعها في موضوع واحد متكامل لتسهيل الطريق

ahmedhawash
02-24-2014, 00:17
انا ممكن اقول ان مثل هذه المشروعات للدعايا زى اللى عاملاها انستا

تقدر تعمل رواج عالى للسوق او للفوركس ومعرفه الشباب به والله المستعان

محمد المحضار
02-24-2014, 00:23
فعلى العبد أن يؤمن بكل ما أخبر الله به ورسوله من أسماء الله وصفاته على الوجه الذي يليق به سبحانه، لا يشابه خلقه في شيء من صفاته، فنؤمن بذلك على الوجه الذي يليق به سبحانه، ليس له مثيل، ولا نظير، ولا كفء ولا ند جل وعلا، فعلمه كامل ليس كعلمنا، وقدرته كاملة ليست كقدرتنا، وبصره كامل ليس كبصرنا وهكذا بقية صفاته سبحانه وتعالى، وهكذا يسمع ويبصر ليس كسمعنا وبصرنا، _

Murad
02-24-2014, 00:40
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته اخي االكريم اذا كنت تريد حقا النجاح في سوق الفوركس
لابد ان تتحلي بالكثير من الصبر وتتعلم كل شيء عن الفوركس وعن اساليب التداول لكي تتمكن من تحقيق النجاح باذن الله

karam22
02-24-2014, 00:46
الف شكر علي الموضوع اخي الكريم
وفكرة جميله لكي يزيد التواصل والتفاعل الحقيقي بين الاعضاء
مشكور وبالتوفيق للجميع ..................

ahmed kabo
02-24-2014, 03:54
يعنى نصيحتى المتواضعة لحضرتك ان كنت عايز تبقى حاجة فى سوق الفوركس يبقى تبتدى حضرتك بالتعليم من اى دورة موجودة على النت دية هتفيدك اكثر بالتوفيق للجميع

zinga7
02-24-2014, 15:37
ضدها. إدخال اليورو في عام 1999 خفضت أهمية الدولار بشكل هامشي فقط.
العملات الرئيسية الأخرى المتداولة مقابل الدولار الأمريكي واليورو والين الياباني والبريطاني

korbosli
02-24-2014, 15:51
كثر الحديث عن الفوركس او بمعني أخر تجارة العملات الأجنبية علي الانترنت و لكن حتي نزيل الالتباس عن الشباب العربي فاقترح ان نجمع الأسئلة المتعلقة بهذا المجال في هذا الموضوع و ارحب بمساعدة الأخوة المشرفين الأفاضل معي حتي يكون الموضوع شامل لكل الأراء و الأفكار و مرحبا بأي استفسار من الأعضاء

أريد أن أبدأ بالتعلم الأن ، ما الذي ينصح به الخبراء وهذا يحدث في أي مجال من مجالات التجارة على أي حال ...

من المهم لك طبعاً أن تعرف كيف تحسب نتيجة صفقة قمت بها على أحد العملات .. وهل حققت ربحاً أم خسارة . ولكي تعلم الربح أو الخسارة على أي عملة فاستخدم المعادلة التالية :

فإذا كان الناتج موجباً كان ربحاً وإن كان الناتج سالباً كانت خسارة .

osamamamoon
02-26-2014, 14:48
ادرس واتعلم جيدا واجتهد على قدر المستطاع سواء بالفيديوهات او الكتب او تابع لو قدرت دورات او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم الفوركس يعنى المهم مش تسيب باب فيه علم فى المجال الا واتجه له وطبق على حساب مجانى شغلك لوقت ان تكون بدئت تحقق نتيجه فيه جيده اشتغل على حساب حقيقى وقتها وربنا يوفقك

forex_lionz
02-26-2014, 16:29
لو حد فاتح التوكتوك شراء نصيحة اخوية
اغلاق الان عند 1.1485 بسبب وجود خطين المتوسطي للقناة الثالثة وللحمراء وهو جايب حوالى 80 نقطة ربح الان وللاسف لم ادخله

ده رايي الشخصي لو لم يتفق معك فلا تنفذه

Heisenberg
02-26-2014, 16:35
ببساطة روحح للمنتديات و اليوتوب و ابدا بالدراسة و التعلم و افتح حساب تجريبي و ابدأ بالتجربة
الطريق طويل امامك و يلزمك أشهر و ان لم يكن سنوات لتتعلم

عدي
02-26-2014, 16:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. اخي الكريم الاسئله لو بقت في موضوع واحد اكيد الكل هيتوه لان الاعضاء في المنتدي مش قليلين لا دول كتير جدا و الاسئله هتبقي كتير اظن المواضيه المتنوعه افضل و بالوفيق

mgw
02-26-2014, 19:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
انصحك بانك تاخد كورس تعليمى مكثف من
اليوتيوب وتاخد كل دروسه ومش تستعجل على المكسب الا
لاما تتعلم كويس الاول وتقبل مرورى يا اخى

moto1
02-26-2014, 19:41
أخر تجارة العملات الأجنبية علي الانترنت و لكن حتي نزيل الالتباس عن الشباب العربي فاقترح ان نجمع الأسئلة المتعلقة بهذا المجال في هذا الموضوع و ارحب بمساعدة الأخوة المشرفين الأفاضل معي حتي يكون الموضوع شامل لكل الأراء و الأفكار و مرحبا بأي استفسار من الأعضاء

أريد أن أبدأ بالتعلم الأن ، ما الذي ينصح به الخبراء ؟وهذا يحدث في أي مجال من مجالات التجارة على أي حال ...

فإذا كان الناتج موجباً كان ربحاً وإن كان الناتج سالباً كانت خسارة

forex90
02-26-2014, 19:43
بعا الفوركس انتشر بشكل كبير جدا فى االاوانة الاخيرة بسب ان الفوركس اصبح عمل سهلممكن تبداء ابى راس مال معاك وممكن تسحب الارباح بكل سهولة وايضا ممكن تتاجر بضعف راس مالك من خلال الرافعة

ahmed kabo
02-27-2014, 00:18
انك تتابع اخى الكريم اى دورة او فديوهات يكون فيها شرح كامل وملم بالفوركس ودية مش صعبة هتلاقى فى المنتدى هنا دروس كثيرة بالتوفيق للجميع

ysf4
03-01-2014, 22:40
قم بالدخول على القسم التعليمي و هناك سوف تجد الكثير من المواضيع المفيدة في تعلم تجارة الفوركس
و بعد دلك قم بفتح حساب تجريبي و ابدء بتطبيق ما تعلمته

gr53
03-02-2014, 00:56
أنصحك أخي في البداية بالدخول للقسم التعليمي بالمنتدى ستجد العديد من الموضوعات القيمة و الفيديوهات
كما أن اليوتيوب به فيديوهات تشرح الفوركس مبسطا و عليك بالحساب التجريبي طبق و جرب عليه كل ما تتعلمه لتكتسب الخبرة

Abo Hamdy
03-02-2014, 00:58
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
الخبراء بينصحو بالتعليم اولا
وبعدين تاخد خبرة فترة طويلة جدا
بعدها لما تتاجر ف الفوركس هتكسب بنسبة كبيرة جدا
ومش هتخسر الا قليل جدا ويمكن متخسرش خالص

AHMEDALAA
03-02-2014, 01:03
الفوركس لازم عشان تتعلم صح انك تبدا
تشوف كورسات فوركس ومن ثم تفتح حساب تجريبى
وتبدا تقوم بتطبيق كل ما رايته فى الكورسات
بالتوفيق لك

nizar17
03-02-2014, 01:24
الفوركس هو حقا مجال مميز للغاية في وقتنا الحاضر لتوفير مدخول شهري قار
لكن دلك يحتاج الي جهد و خبرة كبيرتين
تقبل مروري

forexman3
03-02-2014, 02:19
تسلم ياغالى على هذا الموضوع
واكيد كل من سيطرح سؤال سيفيد الاخرين ويستفيد ايضا
وبالنسبة لتعلم الفوركس فانه يبدء من تعلم مايتعلق بالمنصة
ورموز العملات والشموع اليابانية والتحليل الفنى

زياد غاوي
03-02-2014, 04:02
بسم الله الرحمان الرحيم

السلام عليكم

أج ــمل وأرق باقات ورودى

لردك الجميل ومرورك العطر

تــ ح ــياتيـ لكــ

كل الود والتقدير

دمت برضى من الرح ــمن

لك خالص احترامي

محمود مرعى
03-02-2014, 04:48

والله بخصوص النقطة الاولى فى الموضوع اللى انت كاتبه فعلا فكرة جميلة جدا ومن الممكن انها تكون فعلا عبارة عن موضوع كامل يفيد الاخوة التجار الجدد وان شاء الله تلاقى اقبال كبير انا عن النصيحة اللى انا اوجهها ليك هى انك تتعلم الفوركس بجد لان التعليم هو اساس النجاح والاستمرار فى سوق الفوركس وربنا يكرمك ان شاء الله

FullyActive
03-02-2014, 05:16
السلام عليكم
ننصحك بالاتزام ولاصرار على التعلم والتوجه الى قسم الشروحات
وخد وقتك الكافى على الحساب التجريبى

gamal20
03-02-2014, 07:25
الفوركس بالفعل اخى الكريم بدا ينتشر بشكل مكثف فى اسنوات الاخيره وكثرت اعلاناته فى المنتديات والمواقع
ودخله من بابا التجربه كثير من الشباب العربى الطامحين فى تحقيق احلامهم منه

arnold
03-02-2014, 11:10
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه ..............
اهلا بك وشكرا للموضوع السؤال مكرر مئات المرات وجوابه اذهب وتعلم في قسم التعليم......بالتوفيق

kaa
03-02-2014, 14:04
انا لست خبير فى الفوركس ولكن على حسب خبرتى فى الفوركس يجب ان نتعلم الفوركس وهى اول خطوة
وايضا التدريب على الحساب التجريبى

darsh
03-02-2014, 14:21
ان تبدأ بالتعلم شىء جيد لكن تتعلم الفوركس ليس بشىء البسيط ابدا بانواع التحليل ثم المتاتريدر ثم ادارة راس المال ثم الديموا

forex4
03-02-2014, 15:48
مشكور اخى الكريم على هذه الفكرة
وان كنت ارى بان هذه الفكرة تكررت كثيرا فى المنتدى ولكننا
نحتاج الى موضوع يشتمل على اغلب الاسئلة التى تتكرر
ويجيب عنها الخبراء بالمنتدى حتى يستفيد المبتدئين

doola2020
03-15-2014, 18:02
الفوركس يا أخي ممكن أن تقوم بتحقيق حلمك من خلاله ولكن يجب الحذر عند التداول لان العملية ليست عملية حظ أبدا كما يعتقد البعض

abdotitim
03-15-2014, 19:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع مهم جدا ومفيد للمبتدئيين
شكرا لك على الطرح اخي نعم في السنوات الاخييره زادت شعبيه الفوركس والله واصبح الكل يريد الدخول الييه

محمد أبو بكر
03-26-2014, 15:02
السلام عليكم
تعتبر مؤشرات التذبذب مفيدة للغاية عندما
لا تظهر الرسوم البيانية الخاصة بفوركس نمط واضح في أي إتجاه. في الأسواق التي تبتع النمط،

awa
03-26-2014, 15:48
انا شايف ان الحديث عن الفوركس طوال الوقت شئ جيد جدا لكى ينتشر الفوركس
بين العرب لاننا نحتاجه فعلا و قد يكسبنا و يحسن دولنا ماديا

EGY LOVER
03-26-2014, 16:15
بالفعل الفوركس انتشر مؤخرا بشكل كبير جدا قد لا يكون له مثيل من قبل
والسبب في ذلك التطور التكنولوجي الذي نعيش في يوميا
وتوفر اجهزة الكمبيوتر والنت في كل بيت تقريبا

laurent1979
03-26-2014, 16:21
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام علي نبينا محمد و أله وصحبه
الحديث عن الفوركس او بمعني أخر تجارة العملات الأجنبية علي الانترنت
الفوركس مثل البورصة لكنها متخصصة في العملات الأجنبية و لا يوجد بها سلع او خدمات أخري
الفوركس سوق الفرص الرائعة لمن يعرف اماكنها و لكي تعلم أماكنها يجب ان تتعلم جيدا في البداية

forex pop
03-26-2014, 16:25
اخي الكريم الاسئله لو بقت في موضوع واحد اكيد الكل هيتوه لان الاعضاء في المنتدي..........
مش قليلين لا دول كتير جدا و الاسئله هتبقي كتير اظن المواضيه المتنوعه افضل و بالوفيق.........

benchou-ahfd
03-26-2014, 16:59
اول شيئ يجب ان تفتح حساب على شركة وساطة ثم تضع راس مال في حسابك ثم بعد ذلك تبدا بالتجارة الامر في غاية السهولة و لا يحتاج الى اي جهد كبير
و انما تقنيات التجارة و متابعة تطورات السوق هذا هو الامر الهام الذي يجب ان تبدا بتعلمه من خلال الكتب و الدروس

doaa sary
03-26-2014, 17:02
انصحك تجمع بونص من الردود للمتاجرة عشان يبقا معاك راس مال
وتتعلم وتقرا من الكتب والفيديوهات

marouansat
03-26-2014, 17:05
إذا أردت الربح شيئ أكيد يلزمك التعلم يعني في أي مجال يجب التعلم أولا
ومن تم أخي يلزمك فتح حساب تجريبي و ليس بالضروري رأس مال كبير

asafiforex
03-26-2014, 17:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد
ان الفوركس مش موضع سهل وليه كذا زويه وكزه وجه نظر للعمل بيه علشان كدا كل واحد ليه طريقه خاصه فيه بس وكل واحد بينجح وبيخسر بشكل

didaaass
03-26-2014, 17:33
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
ببساطة روحح للمنتديات و اليوتوب و ابدا بالدراسة و التعلم و افتح حساب تجريبي و ابدأ بالتجربة
الطريق طويل امامك و يلزمك أشهر و ان لم يكن سنوات لتتعلم

gehad87
03-26-2014, 20:24
وهتلاقي حديث اكثر واكثر والمزيد والمزيد من ملايين الكلمات والمواضيع عن الفوركس كلما بحثت عنه
لكن الاسلم لك انك تبداء بقراءة كتاب الفوركس للمبتدئين على مهلك وعلى رواقة وجنبك كوباية الشاي او المشروب اللي بتحبه
وتمخمخ كده لغاية ما تفهم حته حته
وخد وقتك خالص في كل موضوع تقراه عن الفوركس

Hossam Samy
03-28-2014, 10:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
الفوركس بيسير ضجة الايام دي
عشان بدأت اغلب الناس تفهمه
وتعرف كل حاجة عنه والاعيبه

mina256
03-28-2014, 11:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
هناك كتب مفيده جدا وتتبنى دراسه كامله ووافيه
لتعلم تجارة الفوركس

ilyes chaieb
03-28-2014, 11:53
بالفعل سؤال ممتاز عاوز اتعلم بما تنصحونى .؟
ننصحك بالتعلم اخى الكريم و تبدء بالدروس الموجودة بالقسم التعليمي للمنتدى او من خلال اليتوب
تبحث عن اي دورة تدريبة و لازم تاخذ المشوار وحدة وحدة
بالتوفيق و الارباح للجميع
و تفبل مرورى

mina256
03-28-2014, 12:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
لازم التعليم اولا ثم التمرين وتجمع بونص كثيره
لكى يكون راس مالك كويس للربح

bombasasa
03-28-2014, 13:28
الفوركس من الحاجات اللي يقال انها انتشرت موخراا بس انا بشوف انة سوق للشباب اكتر لانهم من يهتموا بالنت وغيرة
ولذلك لازم كل الشباب تستغل هذة الفرصة وتحاول تكسب منها

saro123
03-28-2014, 13:33
فعلا الفوركس اصبح له اعلانات كثيرة جدا على الانترنت وارى ان الشروحات كثرت ابضا ولكن الفكرة ان الشباب يدخل على اساس
الحصول على الاموال التى ليس لها نهاية وهذا يكون دخول حاطئ

zing
03-28-2014, 17:10
إلى تغييرات جذرية في القيم العملات في العالم.
خلال الأزمة، عززت الين الأهم من ذلك كله مقابل جميع العملات الأخرى. لا
ثبت الدولار الأمريكي، ولا اليورو، ولكن الين ليكون العملة الأكثر موثوقية

ahmadinho100
03-28-2014, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لي يا ااخي انا انصحك بتعلم الفركس و بالبدا بحساب تجريبي لكس تعرف ما هي تجارة العملات الاجنبية

pato18
03-28-2014, 20:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخي الكريم شخصيا لست بخبير لكن أنصحك بالكتب
و الحساب الديمو فهو الطريقة الأسهل للتجريب

a7med84
03-28-2014, 20:40
عليك بالقرأه عن الفوركس من الكتب الالكترونيه اللى هتلاقى منها فى المنتد التعليمى
وبعد كده دور الفديوهات فى تعلم التداول على الميتا تريدر والحساب التجريبى وبالتوفيق لك

forexman55555
04-03-2014, 21:57
انا انصحك ان تتعلم عن طريق الحساب التجريبى و القراءة لان القراءة تعطى معرفة
غزيرة بينما الحساب التجريبى يضعك على ارض الواقع و يقوى خبرتك

mohamed01
04-07-2014, 17:19
سلام عليكم هو كان اكتر الاعتقاد عند معظم الشباب العربي ان الفوركس هو اللي هيحقق الاحلام في وقت قصير جدا
وده جزء منه صحيح ولكن ليس بالطريقة التي تكون في الاعلانات مثل تحقيق ملايين الدولارات في شهر واحد لكن الاهم هو التعلم والتدريب الجيد.

salimned
04-07-2014, 17:52
السلام عليكم شكرا لك اخي على هدا الموضوع المفيد في تعلم الفوركس لاشك ان المبتدئين
سيجدون اجابات جيدة لتساؤلاتهم في موضوعك و اتمنى لك التوفيق في عملك اخي الكريم.

alaiddin
04-07-2014, 17:55
كيف تتم متاجرة العملات؟
كيف ابدا في الفوركس ؟

benchou-ahfd
04-07-2014, 18:11
النصيحة المهمة للتعلم هي التعلم اي بالقراءة و المطالعة ثم بعد ذلك تفتح حساب تجريبي تطبق ما تعلمته ثم تتاجر في حساب حقيقي و تطبق ما تعلمته من القراءة و من الحساب التجريبي و شيئا فشيئا مع الصبر و عدم استعجال النتائج تصير خبيرا باذن الله تعالى

afillane
04-07-2014, 18:15
انصح كل متداول جديد سمع عن الفوركس الكثير وبنى احلاما كثيرة عنه ان يعلم انه ليس بالامر السهل وهذا ليس دعوة الى الاحباط وانما العكس لكي لا تصادف العقبات وتياس وانما ان تملك العوم على ان تواصل حتى النهاية

latraaa
04-07-2014, 18:29
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في مواقف و معلومات أخرى إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

gr53
04-11-2014, 14:06
أنصحك أخي في البداية بالدخول للقسم التعليمي بالمنتدى ستجد العديد من الموضوعات القيمة و الفيديوهات
كما أن اليوتيوب به فيديوهات تشرح الفوركس مبسطا و عليك بالحساب التجريبي طبق عليه

gr53
05-04-2014, 18:14

قم بزيارة القسم التعليمي به الكثير من الدروس و الفيديوهات التي ستفيدك كثيرا
أو ادخل على اليوتيوب و شاهد فيديوهات تشرح أساسيات الفوركس و طبق على الديمو

maghribia
05-04-2014, 18:22
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

بالنسبة لفوركس فهو المجال الذي يتم التدجاولفهي على العملات
اما ان تتعلم فانك يلزم ان تتعلم من القيم التعلمي هنا ف يالمنتدى
تقبل احتراماتيى

david guetta pes
05-04-2014, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ان الفوركس مفيد وحل للشباب العربى الان في غياب العمل
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

zakamessi
05-04-2014, 19:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته والصلاة والسلام على رسول الله
بخصوص التعلم انصحك بمشاهدت فيديوهات للانها احسن طريقة تعلمت بيها

afillane
05-04-2014, 19:15
انصحك بتعلم كل اساسيات الفوركس ابتداءا من الصفر وايضا احفزك لتعلم التحليل الاخباري لما له من اهمية كبيرة في وقت صدور الاخبار الكثيرة جدا

sabirdaba
05-08-2014, 14:01
الخبراء ليسوا احسن منك في سيء اخي انت كذلك خبير لكن ان التزمة بما التزموا به هم اول شيء هو ان تقرأ كتب الفوركس هي سوف تجعلك تمتلك فكرة واصحة على السوق بعدها تعلم التداول من الفيديوهات لان التعلم من الفيديوهات يسهل الامر بشكل كبير بعدها انتقل للديمو وعندما تحس انك اصبحت متمكن من السوق ادخل للعمل على الحقيقي

maasofiane
05-09-2014, 02:49
يجب ان تتابع سلسله فيديوهات علي اليوتيوب
وانا مش عاوز اقول اسم سلسله ليك علشان
ممكن يعتبروا ده دعايه للشركه القائمه
علي الفيديوهات ولكن ممكن تكلمني خاص و
انا هقلك ان شاء الله

---------- Post added at 12:49 AM ---------- Previous post was at 12:38 AM ----------

يجب ان تتابع سلسله فيديوهات علي اليوتيوب
وانا مش عاوز اقول اسم سلسله ليك علشان
ممكن يعتبروا ده دعايه للشركه القائمه
علي الفيديوهات ولكن ممكن تكلمني خاص و
انا هقلك ان شاء الله

eslamsallam
05-09-2014, 04:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي الكريم يجب عليك التعلم جيدا سوق الفوركس قبل البدء في المتاجرة
الحقيقية ويوجد هنا في المنتدي قسم خاص لتعليم الفوركس

kaa
05-09-2014, 05:53
انا لست خبير فى الفوركس ولكن على حسب خبرتى فى الفوركس
التداول فى الفوركس ليس مناسب للك شخص الفوركس فية مخاطرة عالية جدا

sherif ibrahim
05-09-2014, 06:32
يجب عليك التعلم جيدا سوق الفوركس قبل البدء في المتاجرة
الحقيقية ويوجد هنا في المنتدي أقسام عديدة ومتميزة جدا ف التعليم

fatoma elsayd
05-09-2014, 07:03
وعليكم السلام
والله اتمنى ان الحديث عن الفوركس يزيد ويكبر اكتر من كدا لانه مجال فعلا جميل واحنى كعرب عندنا البطاله عاليه جدا ومافيش شغل والفوركس ممكن يعوض الكثير منا
تقبل مرووورى وبالتوفيق استاذى :yahoo::happy:

msamir2013
05-09-2014, 07:47
الخطوة الاولى التوجه الى القسم التعليمى بالمنتدى وهتلاقى هناك شروحات كتيرة هتساعد من البداية الى مرحلة التجارة ان شاء الله

الخطوة التانية انك تعمل حساب تجريبى تطبق علية كل اللى انت اتعلمتوا علشان تقدر تثبت المعلومات اللى هتقابلك

المرحلة الثالثة البدر فى تكوين استراتيجية خاصة بك فى التجارة او لو لقيت استراتيجية معينة مناسبة ليك وتطبيقها فترة على الحساب التجريبى

المرحلة الرابعة بعد اتقان التحليل الفنى او الاساسى والوصول الى الاستراتيجية المناسبة وطريقة ادارة راس المال المتناسبة معاك تقدر انك تتداول فى الحساب الحقيقى

abo heba
05-09-2014, 12:36
عليكم السلام
التعلم فى الفوركس يجب ان يبدا من مرحله المبتدئين ولا تدخل الى المراحل النهائيه الا تعرفت على كل ما يخص المبتدىء
واعتقد ان كتاب فوركس 4 عرب جيد كبدايه مع الموضوعات والقسم التعليمى ومتابعه الدورات

ruse
05-11-2014, 19:18
السلام عليكم
انا ممكن اقول ان مثل هذه المشروعات للدعايا زى اللى عاملاها انستا
تقدر تعمل رواج عالى للسوق او للفوركس ومعرفه الشباب به والله المستعان

الربح من الفوركس
05-11-2014, 20:26
الفوركس هو افضل الاعمال على شبكة الانترنت ولابد من استغلالة والربح من خلالة وبالتوفيق للجميع والبح الكبير

MAZROUR
05-11-2014, 20:42
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه عليك بالقرأه عن الفوركس من الكتب
الالكترونيه اللى هتلاقى منها فى المنتد التعليمى وبعد كده دور الفديوهات فى تعلم التداول
على الميتا تريدر والحساب التجريبى بالتوفيق للجميع ان شاء الله

rojan22
05-11-2014, 20:48
السلام علیکم، التعلیم أساس النجاح فی فورکس،
کل ما تحتاجها موجود فی الیوتیوب، علیك البحث عن تعلیم مبتدین فورکس فی الیوتیوب،
وأستمر وقتا طویلا فی التعلیم، بالتوفیق

INTHENAMEOFALLA
05-11-2014, 20:51
يا اخى الفاضل فى هذا المنتدى وخاصة هذا القسم يختص بجميع المعلومات عن الفوركس حتى يتمكن جميع الاعضاء من الدخول اليه والعثور على اى معلومة يريدها عن الفوركس

godfather
05-11-2014, 21:05
ازاى هنجمع الاسئلة فى هذا البوست ؟ انا شايف ان دة هيعمل لخبطة و انا
بقول ان كل المنتدى و بوستاته هى عبارة عن اسئلة و اجاباتها

benchou-ahfd
05-11-2014, 21:08
اول شيئ يجب ان تعرفه هو تجارة الهامش ثم بعد ذلك ان تعرف الفوركس و مبادئه ثم ان تعرف طرق التحليل الفني و الاساسي و اخيرا التحليل النفسي

creatorman1978
05-11-2014, 21:25
البداية فى التعلم عن طريق تحميل كتاب شامل يتحدث عن اساسيات الفوركس ويلية الفيديوهات لشرح طرق التعامل مع المنصة وطبعا مع فتح حساب ديمو لتجربة الاستراتيجيات المختلفة للاحتكاك بالسوق والوصول الى اسلوب معين للتداول

shellfish_ssa
05-11-2014, 21:37
بسم الله الرحمن الرحيم
بالفعل مع انتشار فوبيا المعلومات والاتصالات والتكنولوجيا ارى ان التدوال سينتشر
بالدول العربيه كما فى الغرب واتمنى ذلك لانه عمل مستقل يستطيع كل شخص الاستثمار
من خلاله

---------- Post added at 06:30 PM ---------- Previous post was at 06:29 PM ----------

واليك بعض المعلومات عن الفوركس في عام 1973 تم تحرير العملات ( أصبحت معومة ) قبل هذا التاريخ كانت العملات مقيدة وثابتة لا تتحرك وفقا لهذه الظروف السياسية والاقتصادية اصبح يوجد سوق الفوركس ليستفيد الناس من فرق الأسعار

---------- Post added at 06:31 PM ---------- Previous post was at 06:30 PM ----------

اما كلمة فوركس forex فتعني ( سوق التبادل في العملات الاجنبية ) وهو اختصار FORegien EXchange market

---------- Post added at 06:33 PM ---------- Previous post was at 06:31 PM ----------

او بمعنى اوسع هى تجارة فورية لتبادل العملات الاجنبية خارج اسواق البورصةويتم
ذلك من خلال شركات الوساطة المالية ( شركات الفوركس )

---------- Post added at 06:34 PM ---------- Previous post was at 06:33 PM ----------

عبر الانترنت والتي بدورها تقدم وساطة مالية وتسهيلات من البنوك الي العملاء
وايضا تقدم تحليلات اقتصادية وبرامج للعملاء للدخول الي السوق الفوري للفوركس عبر الانترنت او الموبايل وايضا برامج للتداول

---------- Post added at 06:37 PM ---------- Previous post was at 06:34 PM ----------

تقوم شركات فوركس بفتح حساب جديد للعميل ثم يقوم العميل بتمويل هذا الحساب بالمال حيث يمكنه عقد صفقات تجارية بالبيع او الشراء

syrian4hack
05-11-2014, 21:38
الفوركس يحتاج الى بعض الخبرة ورأس المال واذا اعتمدت استراتيجية صحيحة تستطيع تحقيق دخل كبير من خلاله اما اذا كنت لاتعلم كثير عن الفوركس بالتالي لن تستطيع الصمود امام هذا السوق

shellfish_ssa
05-11-2014, 21:38
اما عن اليات التداول والمتاجره فانصحك بالبحث داخل مواقع البحث المختلفه لتجد العديد من الفجديوهات والشروحات وخطط وادوات العمل المتاحه فى هذا المجال وبالتوفيق للجميع

sherif ibrahim
05-12-2014, 00:17
الفوركس يجب ان يبدا من مرحله المبتدئين ولا تدخل الى المراحل النهائيه الا تعرفت على كل ما يخص المبتدىء
واعتقد ان كتاب فوركس 4 عرب جيد كبدايه

---------- Post added at 09:17 PM ---------- Previous post was at 09:13 PM ----------

بعض المعلومات عن الفوركس في عام 1973 تم تحرير العملات ( أصبحت معومة ) قبل هذا التاريخ كانت العملات مقيدة وثابتة لا تتحرك وفقا لهذه الظروف السياسية والاقتصادية اصبح يوجد سوق الفوركس ليستفيد الناس منفروق السغر بين المتداولين

medo.66543
05-18-2014, 11:00
اخي الغالي انا لست خبير فى الفوركس ولكن على حسب خبرتى فى الفوركس
التداول فى الفوركس ليس مناسب ليك شخص الفوركس فية مخـاطرة عالية جدا

gr53
05-21-2014, 14:10
أو ادخل على اليوتيوب و شاهد فيديوهات تشرح أساسيات الفوركس و طرق التداول المختلفة

salichou
05-21-2014, 18:43
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلات و السلام علي اشرف المرسلين و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اما بعد
علي ما اعتقد يجب ان نخصص قسم للتعريف بالفوركس للمبتدئين و السلام عليكم

mohyedal
05-21-2014, 18:45
المنتدى مملوء بالاسئلة حول الفوركس و ما جاوره
و هي مجموعة فيه بما فيه الكفاية فما على من يريد
الاطلاع عليها الا ان يتصفح المنتدى من اوله الى
آخره اذا ما استطاع الى ذلك سبيلا

walid08
05-21-2014, 20:07
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع
بالفعل هذا موضوع رائع للنقاشات بين الاعضاء يا اخي
المرجو من الاعضاء ان يسالوا و يجيبوا لنستفيد جميعا

undertaker47
05-21-2014, 20:44
أخي العزيز المنتدى بكامله مجعول لمناقشة الفوركس
و بالنسبة لطلبك فالمنتدى به قسم تعليمي يمكن ان
يفيدك في بداياتك و يصقل مواهبك بالاعتماد على تجارب الاخرين

maao2008
05-21-2014, 20:45
انصحك بان تتابع سلسله فيديوهات علي اليوتيوب وانا مش عاوز اقول اسم سلسله ليك علشان ممكن يعتبروا ده دعايه للشركه القائمه علي الفيديوهات ولكن ممكن تكلمني خاص وانا هقلك ان شاء الله

midooo258261
05-21-2014, 21:00
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا انصحك انك تدخل على الموضوع ده وانت تستفيد منه كتير جدا انا استفدت منه وعرفت انا عواز اعمل ايه
تقبلودي واحترامي

http://forex-masr.com/showthread.php?53920-%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%88%D9%84%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%89-%D9%84%D8%A7-%D8%AA%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D8%AF

hasan300
05-21-2014, 21:39
الحديث عن التجارة فى الفوركس يعتبر مهم لنا فى المنتدى العربى و انا اعتقد ان الفوركس يعتبر خير وسيلة لنا لكى نصل الى الربح المطلوب مننا و من ثم اعتقد اننا ممكن نبتكر مواضيع و طرق جديدة للربح من هذا المجال

mohyedal
05-21-2014, 21:43
على المبتدئ ان يبدأ من البداية لا من النهاية
و بالتالي من قراءة الكتب المتعلقة بالفوركس
و مشاهدة الفيديوهات و فتح الحساب التجريبي
من اجل التدريب عليه من اكتساب التجربة
اما الخبرة فتاتي مع الممارسة الطويلة

BrahimForex
05-21-2014, 21:48
بكل تاكيد لكي تربح في الفوركس التعلم ياتي في البداية تم الخبرة في التداول على البرنامج ثم ان يكون هناك راس مال كبير

Ammar Tayeb abdelkader
05-22-2014, 00:45
الفوركس بالفعل اخى الكريم بدا ينتشر بشكل مكثف فى اسنوات الاخيره وكثرت اعلاناته فى المنتديات والمواقع
بالتوفيق للكل إن شاء الله
تقبل مروري

forexmania
05-22-2014, 01:16
كما قال الاخ بايزا يجب اخد مسائلة الربح من الفوركس بكل سهولة حيث يجب اولا التعلم ثم بعد ذلك بدا التداول وان شاء الله يكون الربح من نصيب الجميع

HOPE2014
05-22-2014, 01:19
مساء الخير لكي تتعلم لبد من طلب المعرفة والمنتدى العربي يوفر هدا وبالغة العربية وبالتعلم ستصل للاحتراف ولا تفق مع الاخ بيزا في ان لبد من راس مال كبير لان هاك من بدا ب 10 دولار واصبحت مبلغ كبير و100 دولار اجدها جيدة للبدا سلام

ahmed2014
05-22-2014, 02:00

anamoody
05-23-2014, 15:08
اخى الفاضل الفوركس كان مجهول قديما فى الوطن العربى لكن الان بدأ ان يتجول فى كل بلد عربية خلال
الشباب العربى الذى اراد ان يساهم بدور كبير فيه و ان يحقق ارباح طائلة فى مجال الفوركس

tazi larbi
05-23-2014, 15:12
السلام عليكم اخي لكي تحترف اولا تعلم ثم مارس ماتعلمته وكلما كنت محترف اكثر كلما تمكنت من ادارة حسابك جيدا ولو ب 50 دولار ومع الصبر يصبح لك شان لكن دون تعلم مهما كان معك من مال لا تفعل شئ سوى انك تخسر اتمنى لكم النجاح والله الموفق

waleed hassona
05-24-2014, 11:22
السلام عليكم جميعا اخوانى بالمنتدى الفوركس سوق كبيرة جدا يجب ان ندخلها من باب العلم والتعلم
حتى نصيح موءهلين للتجارة بهذا السوق وجنى ارباح ولبست خسائر

milanowolf
05-24-2014, 11:24
جتهد على قدر المستطاع سواء بالفيديوهات او الكتب او تابع لو قدرت دورات
او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم الفوركس يعنى المهم مش تسيب باب
فيه علم فى المجال الا واتجه له وطبق على حساب مجانى شغلك لوقت ان
تكون بدئت تحقق نتيجه فيه

ahmedmomen
05-26-2014, 16:17
اعقتد ان طريقة البدء في الفوركس تعتمد على الشخص نفسه لكن انا شخصيا بفضل البدء بفتح حساب تجريبي
لمدة قصيرة مثلا اسبوع او 10 ايام لمجرد معرفة طريقة فتح واغلاق الصفقة ثم الدخول في التحليل الفني والاساسي

poop3
05-26-2014, 17:19
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
الشباب العربى غير مناسب لعمل مثل الفوركس اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

mahmoudgalal
05-26-2014, 17:20
ان تتابع سلسله فيديوهات علي اليوتيوب وانا مش عاوز اقول اسم سلسله ليك علشان
ممكن يعتبروا ده دعايه للشركه القائمه علي الفيديوهات ولكن ممكن تكلمني خاص وانا هقلك ان شاء الله

ladharimohamed
05-26-2014, 21:19
بسم الله الرحمان الرحيم
أنصحك شخصيا بقراءة الكتب الانقليزية خاصة نظرا أن كبار المصاربين لا يكونون من العرب لتتمكن من الحذو على طريقهم و النجاح مثلهم
مع الشكر

selmon
05-26-2014, 22:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الفوركس دا بقا بيكون من اكبر احلامي المهمه الي انا لقيتها

Ammar Tayeb abdelkader
05-27-2014, 00:39
الفوركس بالفعل اخى الكريم بدا ينتشر بشكل مكثف فى اسنوات الاخيره
تقبل مروري تحياتي للجميع
بالتوفيق للكل

payza
05-29-2014, 13:36
انصحك اخي
تابع لو قدرت دورات او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم الفوركس...

-------------------------------------------------------------------

el andaloussi
05-31-2014, 00:40
أخي الكريم كما نعرف ان مجال الفوركس عرف نشاطاً
كبيرا في الأونة الأخيرة حيت توسعت رقعته حتى إكتسحت العالم العربي

amal.m500
06-09-2014, 00:07
السلام عليكم . الفوركس بحر واسع من الاموال بس الاهم اننا ازاى
نحافط ع الاموال وازاى نكـسب من الفوركس ده . تقبل مروري

حلم
06-09-2014, 00:40

انت لو عايز تعلم انت هتلاقى كتب كتير وفيديوهات كتير فى المجال ده اهم حاجة لازم تتعلمها هو التحليل الفنى لانه اساس الفوركس

ahmed daoui
06-09-2014, 00:46
شكراااااااااااااااااااااا ااااااااا كتيرا حبيبي وحياااااااااااااااك الله

---------- Post added at 09:44 PM ---------- Previous post was at 09:42 PM ----------

merci beaucoup pour vos mieux explication alllah va vous proteger inchaellah

---------- Post added at 09:46 PM ---------- Previous post was at 09:44 PM ----------

حياكم الله احبتي و ما شاء الله لا إله إلا الله محمد رسول الله و جازاكم الله خيرا
وشكرااااااااااااااااااااا ااااااااا

Iron
06-09-2014, 00:54
يجب أن تبدأ بتعلم الفوركس وهو تداول العملات الأجنبية ويمكنك جمع المعلومات عن الفوركس عن طريق
قراءة المواضيع المتعلقة بالفوركس أو الاستعانة بالخبراء في هذا المجال حتى تستطيع تعلم أسرار هذا المجال.

brahim.alg
06-09-2014, 01:09
من الممكن ان نستفيد من الفوركس في تحسين وضعنا المالي لكن هذا يتطلب الكثير من الاجتهاد و التعلم المستمر و البحث عن افضل طرق التداول
و هذا كله سيؤدي الى زيادة الارباح و تقليل الخسائر

WASEM DALLOUL
06-09-2014, 01:28
السلام عليكم
انا انصحك يا أخي الكريم بالدخول الى القسم التعليمي بالمنتدى والبدء بالتعلم وكسب الخبرات من خلال العمل على حساب ديمو
وشكرا

GM.LAVAL
06-09-2014, 07:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وركاته مرحبا إخوانى الكرام جميعا .
موضوع جميل اخى الكريم وبما انك طلبت ايضا مصادر تعليم فانا انصحك وبكل ثقة عليك باليوتيوب فانا شخصيا تعلمت منه الكثير جدا والحمد لله كثيرا وبالتوفيق إن شاء الله

ehab_salah
06-15-2014, 11:51
اخي .. يعنى نصيحتى المتواضعة لحضرتك ان كنت عايز تبقى حاجة
فى سوق الفـوركس يبقى تبتدى حضرتك بالتعـليم من اى دورة موجودة
على النت دية هتفيدك اكثر بالتوفيق للجميع
...
تحياتي

مصراوى
06-15-2014, 12:07
اخى الحبيب انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة والتدريب على الحساب التجريبى وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

ayham
06-15-2014, 13:47
يجب اولا ان تتعلم كل تفاصيل الربح من الفوركس وكيفية حساب الربح و حساب الخسارة ايضا وان تكون من المتابعين لسوق العملات هذا رأيي

BOUCHA-AFES
06-15-2014, 14:18
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
الفوركس عالم كبير جدا جدا وخطير ايضا والحل الوحيد لترويضه وتسخيره لك هو انك تكتسب خبرة

marem2007
06-15-2014, 17:06
الفوركس عالم كبير جدا موجود حوالينا ومدش حاسس بية لانة عالم كلة يحدث من خلال الانترنت ولكنة كالبحر ملية بالكنوز

ayham
06-15-2014, 17:19
اعتقد ان الفوركس هو مفتاح احلام الشباب العربي وهو في تمدد مستمر

RomanyMoreed
06-17-2014, 20:18

شكرآ لحضرتك علي الموضوع علي كل حال اعطي نصيحة لكل متداول جديد اهتم بأداره رأس المال جيدآ لانه هو الطريق للنجاح الحقيقي

Jo.Cena
06-17-2014, 20:33
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
لازم نتعلم كلنا الفوركس بشكل صحيح وبعدين ناخد خبرة عن الفوركس وعشان تتعلم الفوركس لازم تتابع دورة عشان تتعلم بسهولة

mod
06-29-2014, 00:20
اخي العزيز عنوان الموضوع شيء ومحتوى الموضوع شيء اخر
اتمنى لك التوفيق..تحياااتي لك

mazn
06-30-2014, 14:50
السلام عليكم ورحمة الله
يعنى نصيحتى المتواضعة لحضرتك ان كنت عايز تبقى حاجة فى سوق الفوركس يبقى تبتدى حضرتك بالتعليم من اى دورة موجودة على النت دية هتفيدك

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

maghribia
06-30-2014, 14:51
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

التعلم للفوركس اخي الكريم يمكن ان يكون بطريقة
مشاهدة المواضيع هنا ف يالقسم التعلمي او الفديوهات
تقبل احتراماتيى

ahmed kabo
06-30-2014, 23:53
انصحك اخى الكريم بالتوجة اىل قسم اتعليم الخاص فى المنتدى وهتلاقى اكثر مندورة حاول تتابع واحدة فيهم كاملة هتفهم كويس معنى الفوركس بالتوفيق للجميع

examido300
06-30-2014, 23:54
فعلى العبد أن يؤمن بكل ما أخبر الله به ورسوله من أسماء الله وصفاته على الوجه الذي يليق به سبحانه، لا يشابه خلقه في شيء من صفاته، فنؤمن بذلك على الوجه الذي يليق به سبحانه، ليس له مثيل، ولا نظير، ولا كفء ولا ند جل وعلا، فعلمه كامل ليس كعلمنا، وقدرته كاملة ليست كقدرتنا، وبصره كامل ليس كبصرنا وهكذا بقية صفاته سبحانه وتعالى، وهكذا يسمع ويبصر ليس كسمعنا وبصرنا، بل هو أكمل وأعظم.

baite
07-09-2014, 16:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,نشكر جميع الاخوان على المواضيع الشيقة و المفيدة.

ما قد استطيع ان انصحك به هو زيارة القسم الخاص بالمبتدئين سيفيدك كثيرا

اتمنى التوفيق للجميع وتقيل مروري

abdelaziz 10
07-09-2014, 20:52
في الواقع يا اخي بعض الناس تكثر الحديث عن الفوركس شكلا وتنسى ان تتعمق فيه وتدرك ما هو حقيقة
بالتالي ارى اشخاص يظنون ان السوق مجال للملايين في شهر او اسابيع والاكيد ان السوق اصعب من ذلك

ebram
07-09-2014, 21:18
اي حد يريد ان ينجح في هذا المجال
لازم عليه ان يحافظ علي الدراسات والتعلم
لان ممكن ان تكون ناجح في التجاره العمليه
ولكن تاتي لتاجر فالعملات فتخسر
لان الوضع مختلف

mounim1994
07-09-2014, 22:22
السلام عليكم ورحمة لله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي اي خبرة و بالتوفيق

maha elsayed
07-10-2014, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ماشاء الله يا اخى
معلومات رائعه عن الفوركس واميته عموما تقبل تحياتى يا اخى

عاشق الفوركس
07-16-2014, 23:36
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،نعم الفوركس مجال جيد للربح وامل يكلل مشروعكم ب النجاح ،مع تمنياتي بالنجاح الدائم و المتواصل ان شاء الله ,

keraunos3
07-16-2014, 23:40
السلام عليك أخي
بوص أنا اتعلمت كذا حاجة كدة وأما زهقت فتحت حساب تجريبي وبلوش فيه علمني كتييييييير منه والله
التجربة مفيدة جدااااااااا

magic777
07-17-2014, 00:16
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،نعم الفوركس مجال جيد للربح وامل يكلل مشروعكم ب النجاح ،مع تمنياتي بالنجاح الدائم و المتواصل ان شاء الله ,

الي عاوز ينجح في المجال ده مش قدامه الا طريق التعلم وان يبذل الجهد في التعلم والتدريب المستمر حتى يضل لما
يريد انما الي مستعجل مش هيوصل لحاجه

Mosa AL-Haj
07-19-2014, 06:09
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

ahdtoaa
07-19-2014, 06:12
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى
جزاكم الله خيرعلى نقل المعلومات الرائعه بشكل سهل شرح جميل وموفق اتمنى ان يستفيد منها
للجميع ونحن فى انتظار المزيد من المشاركات لانه موضوع قيم جدا واكيد نستفيد منه

aysamiman
07-19-2014, 09:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الفوركس مش موضع سهل وليه كذا زويه وكزه
وجه نظر للعمل بيه علشان كدا كل واحد ليه طريقه خاصه فيه بس وكل واحد بينجح وبيخسر بشكل

abdelaziz 10
07-27-2014, 18:52
التعلم يا اخي لا يحتاج الى نصيحة الخبراء فقط حاول انك تتعلم كل اساسيات السوق واتقنها لا غير
بالتالي اساسيات الفوركس تعلم التحليل للشارت ثم تعلم الميتاتريدر 4 ثم تعلم الادارة المالية المهمة

maghribia
07-27-2014, 18:57
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
ان الحديث عن الفوركس هو حديث طويل و مشوق
بحي ثانه يجب على الملتداول ان يكيون له ربح فعلي ف يالفوركس

تقبل احتراماتيى

Mohamd-95
07-27-2014, 19:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

AMLAK
08-01-2014, 01:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم السوق، وخصوصا أن من العملات
الرئيسية، يساعد على ضمان استقرار الأسعار. يمكن للمستثمرين دائما فتح أو إغلاق الموقف، والأهم
من ذلك، الحصول على سعر السوق العادل مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

abokarem
08-01-2014, 01:49
عليكم السلام
الفوركس موجود منذ زمن بعيد لكن للاسف كما اى شىء يصل لنا متاخر وصل الفوركس وكان اشترك به العالم اجمع ولذلك تجد اننا
نحن العرب مازلنا نتعلمه فى حين ان الغرب خبراء به ويتناقلون خبراتهم

gr53
08-11-2014, 23:59
أو ادخل على اليوتيوب و شاهد فيديوهات تشرح أساسيات الفوركس بطريقة سهلة

shaheen96
08-12-2014, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
اهم شيئ هو المحافظة على رأس المال
وعد الطمع في هذا السوق الكبير و الواسع

ismaiil
08-12-2014, 04:06
اخي الغالي انا لست خبير فى الفوركس ولكن على حسب خبرتى فى الفوركس
التداول فى الفوركس ليس مناسب ليك شخص الفوركس فية مخـاطرة عالية جدا

azad aradni
08-12-2014, 04:22
السلام عليكم
الفوركس يحتاج الى بعض الخبرة ورأس المال واذا اعتمدت استراتيجية صحيحة تستطيع تحقيق دخل كبير من خلاله اما اذا كنت لاتعلم كثير عن الفوركس بالتالي لن تستطيع الصمود امام هذا السوق

abdelaziz 10
08-13-2014, 12:52
كثر الحديث عن الفوركس يا اخي مؤخرا راجع الى مدى انتشار الفوركس في النت بسرعة
بالتالي سبب انتشار الفوركس الكبير يرجع الى انتشار النت في البلدان والبيوت العربية

abderrahmenanis
08-19-2014, 14:56

LTF
08-19-2014, 15:18
السلام عليكم و رحمة الله
فيما يخص التعلم عو نقطة جوهرية جدا يجب الأنتباه اليها قبل المتاجرة على الحسابات الحقيقية
تستطيع التعلم عبر المنتديات المشهورة للفوركس مثل منتدانا هذا
أو عن طريق الفيديوهات المنتشرة عن احسن الأستراتيجيات و التعامل مع الميتا ترايدر
أو عن طريق طرح الأسئلة فيما يخص المتاجرة أو اي شيء للخبراء
بالتوفيق

tedjboyka
08-19-2014, 15:36
اولا بمادا تريدنا ان ننصحك يا ايها الاخ الكريم
ادا كنت تريد تعلم الفوركس ، فتاجر برأس مال صغير و عقود صغيرة ايضا
و ادا كنت تريد الربح لازمك مال كثير و ان تكون محترف طبعاااااااااااااا

nassr15
08-19-2014, 18:07
شوف أخي الكريم لو عايز تربح من الفوركس لازم تتعلم وماتيأسش وماتوقعش في نص الطريق علشان ماتندمش

عدي
08-20-2014, 00:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكووور اخي علي الموضوع المفيد جدا بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق ان شاء الله

marwafawzy122
08-20-2014, 00:37
اجتهد على قدر المستطاع سواء بالفيديوهات او الكتب او تابع لو قدرت دورات او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم الفوركس يعنى المهم مش تسيب باب فيه علم فى المجال الا واتجه له وطبق على حساب مجانى مهم جدا ...

ahora
08-20-2014, 02:04
فكرة رائعة اخي الكريم
اعتقد ان افضل شيء يمكن ان تبدا به في قراءة الكتب المتعلقة بكيفية التداول و من ثم تتعلم التحليل الفني
و بعدها تفتح حساب تجريبي لتعمل عليه الاستراتيجيات التي تعلمتها

zinga11
08-20-2014, 15:16
سوف تضطر إلى تغيير الاستراتيجية، ولكن لم أكن أريد أن أقول إنني لم يكن لدي
يكفي الانضباط والقدرة على التحمل لتنفيذ استراتيجية كنت قد وضعت، حتى
على الرغم من الغرائز قال لي هذه التجارة القادمة سيكون من الغباء ماليا.

sharshabil
08-20-2014, 19:02
يا اخي انصحك بالدخول الى القسم التعليمي
اقسم التعليي هناك ستجد كل ما تريد و هناك قسنم خاص بالمبتدئين تعلم هناك افضل

محمود فوزي
08-20-2014, 19:18
الــــســــلام عــــلـــــيـــــكــــــم و رحـــمـــه الـــلـــه و بـــركـــاتـــة .. هذا الموضوع جميل جدا ومفيد جدا جدا و جزاك الله كل خير و اتمنى لك كل التوقيق باذا الله تعالى

marwafawzy122
08-20-2014, 21:09
تابع لو قدرت دورات او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم الفوركس يعنى المهم مش تسيب باب فيه علم فى المجال الا واتجه له وطبق على حساب مجانى شغلك لوقت ان تكون بدئت تحقق نتيجه فيه جيده اشتغل على حساب حقيقى وقتها وربنا يوفقك...

مصطفي الرزاينة
08-20-2014, 21:28
انا بنصحك اخي العزيز
بان تتابع الفيديوهات عب اليوتيوب
لانك هتقدر تتعلم بشكل صحيح
وانا ده رأيي طبعا
وشكرا تقبل مرووووووري

amermazzen
08-20-2014, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله مشكور أخي الريكم على الموضوضع بالطبع الفوركس بحر كبير منا لمعلومات التي لابدمن التعلم عليها حتى تكون هناك نتيجة أحسن حاجة هي العمل على الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في كسب كسب الخبرة التي تساعد في المتاجرة الحقيقية بالتوفيق للجميع.

ibrahimdardabou38
08-20-2014, 21:45
مشكووووووووووووو وووووووووووو وووووووو وووووووووو ووووووووووو وووو وووووررر جداااااااااا جداااااااااااا على هذا الموصوع القيم والمفيد الذي أفدتنا به وشكراااااااا ااااااااااااااااااااااااا ا 01

Achraf.Ghorbel
08-20-2014, 23:06
وبالتوفيق للجميع

bombasasa
08-21-2014, 09:58
يمكنك مضاعفة الأسهم الخاصة بك في دقائق معدودة
إذا كنت تاجر الوعرة، مثلك يمكن ان يفجر حسابك في بضع دقائق.

lacosta
08-21-2014, 10:05
سؤالي هو الآتي :
ما خظورة التداول بالذهب و ما هو أقل مبلغ للدخول لصفقة ذهب ثم ما هي أحسن رافعة للتعامل معه؟

احمد سعد
08-21-2014, 10:42
السلام عليكم و رحمة الله عليك ان تبدا بالحساب التجريبي حتي تتعلم و تتابع المةاضيع التعليمية ة تبدا تجارة بحساب
البونص و بالتوفيق

abdelhak redouane
08-21-2014, 11:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكربم على هذاالاستفسار ان اول اساسيات التعلم ان تبحث عن الكتب التي تتحدث عن الفوركس بتعمق وان تدرسها وان تحاول مشاهدة الفيديوهات الموجودة على المنتدى او على اليوتوب حتى تتعلم منها كيفية التجارة في هذه السوق
بالتوفيق للجميع

bombasasa
08-21-2014, 12:01
فوركس بالطبع نعم فمن الممكن جدا لجعل زيادة المال بسرعة
أكثر من أي عمل آخر، ولكن يجب عليك التركيز والتعلم بجد واكتساب الخبرة

Wassa04
08-21-2014, 12:08
مرحبا اخي الكريم انصحك بالتعلم الجيد على الحساب التجريبي
و اكتساب الخبرة ثم المرور الى الحساب الحقيقي

faridfrance1981
08-21-2014, 12:09
البداية فى التعلم عن طريق تحميل كتاب شامل يتحدث عن اساسيات الفوركس ويلية الفيديوهات لشرح طرق التعامل مع المنصة
علي ما اعتقد يجب ان نخصص قسم للتعريف بالفوركس للمبتدئين و السلام عليكم

samieh
08-21-2014, 23:47
عندك مجموعة فيديوهات تعليمية جيدة وكتب ودروس اختر ما شئت
هنا فى المنتدى ونصيحة اللى تتعلمه جربه على حساب تجريبى اولا
بالتوفيق

bombasasa
08-22-2014, 08:57
التعامل العملة هو الشركة أكثر نجاحا في العالم ولكنها خطرة شركة مرتفعة جدا. إذا كان لديك معلومات ممتازة حول التعامل العملات، خبرة ممتاز واستخدام تقنية ممتازة، والسيطرة على مشاعر من التعامل يجب أن يكون النجاح والحصول على فائدة ممتازة بسرعة معقولة البعض صعبة للغاية.

محمد السيد محمد
08-22-2014, 11:53
اسمع انا هعطيك رابط لكتاب عربي مكتوب في الفوركس لتاخذ فكرة عامة ضرورية الرابط اهه
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

bilalahmed
08-23-2014, 14:54
اخي االكريم اذا كنت تريد حقا النجاح في سوق الفوركس
لابد ان تتحلي بالكثير من الصبر وتتعلم كل شيء عن الفوركس وعن اساليب التداول لكي تتمكن من تحقيق النجاح باذن الله

Ahmed2020eg
08-23-2014, 15:15

فبيو مان
08-23-2014, 16:12
بالنسبة لفوركس فهو المجال الذي يتم التدجاولفهي على العملات
اما ان تتعلم فانك يلزم ان تتعلم من القيم التعلمي هنا ف يالمنتدى
تقبل احتراماتي ...

magic777
08-23-2014, 16:49
اخي االكريم اذا كنت تريد حقا النجاح في سوق الفوركس

طبعا اخي لازم يكون فيه صبر خاصه مع المجال ده الي العمل فيه لابد من الصر الطويل هنا ايضا وبصعوبه كمان
علشان المتاجر هنا يوصل للي هو عاوزه في النهايه

حمدان
08-23-2014, 17:56
بسم الله الرحمن الرحيم
قبل ان اقرأ ردود الخبراء
سوف اقول لك ما هي النصائح
او اهمها وهي الصبر وعدم الطمع
وتجنب الخوف وشكرا

cian s
08-23-2014, 18:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا ارى ان اهو شئ فى مجال الفوركس واى تجاره التعلم الخبره اولا ثم البدء بحساب تجريبى

eragon
08-28-2014, 14:47
وعليكم السلام ورحمـــة الله وبركاتـــــــه
يمكنك البداء في تعلم الفوركس من خلال القسم التعليمي في المنتدي في الرابط التالي
http://forex-masr.com/forumdisplay.php?12-Trading-Universities

lakamora221
09-01-2014, 10:11
أخي الكريم يمكنك أن تبدأ تعلم
الفوركس من خلال الفيديوهات و الكتب
أرجوا أن أكون قد أفدتك و أرجوا أن تتقبل مروري وشكرا جزيلا

azad aradni
09-01-2014, 10:17
السلام عليكم
البداية فى التعلم عن طريق تحميل كتاب شامل يتحدث عن اساسيات الفوركس ويلية الفيديوهات لشرح طرق التعامل مع المنصة وطبعا مع فتح حساب ديمو لتجربة الاستراتيجيات المختلفة للاحتكاك بالسوق والوصول الى اسلوب معين للتداول

ihabblida
09-20-2014, 18:36
أخي الكريم يمكنك ان تبدا تعلم الفوركس
من خلال الدولرات التدريبية الموجودة في اليوتوب
أرجوا أ ناكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

ndoe
09-20-2014, 20:37
الفوركس بقى منتشر قوى فى السنوات الاخيرة بعد طبعا ما النت انتشر بقى كل الشباب تقريبا
بيدخل عليه اعتقد لا يوجد احد على الانترنت لا يعلم عن الفوركس

Elrayes
09-26-2014, 01:18
فعلا الفوركس اصبح له شهرة كبيرة ولكن لا اجد اي احد من اصدقائي او المعارف يعرف اي شي عن الفوركس
و لا احب الحديث امامهم عن هذا السوق تجنبا للتريقة او التقليل من شان هذا السوق

hellelali2
09-26-2014, 01:29
اخي الكريم الفوركس بدا مجالا مقتصرا علي فئة من الناس والان هو مجال يكتسح العالم والمهم الاستفادة منه من خلال فهمه والتعمق في تحليله والقدرة علي تحديدي اتجاه السعر من خلاله والله الموفق للجميع

GirL
09-26-2014, 01:29
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه الحديث عن الفوركس فالفوركس هو غني عن التعريف لانو الفوركس مجال واسع جدا

doaa sary
09-26-2014, 01:31
انا انصحك اخي الكريم بي الصبر والتعلم اولا جيدا وكسب الخبره من التدول كثيره ولا تيائس حتي لو خسرت اكتر من مره وبلتوفيق لك

nada2012
09-26-2014, 01:35
الســــــلام عليـــــــــكم ورحمه الله وبركاته ...... معلومات ممتازه يا اخى عن الحديث فى الفوركسي
عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييت

Ahmed2020eg
09-26-2014, 18:17

younesboughnim
09-26-2014, 18:39
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته اخي االكريم اذا كنت تريد حقا النجاح في سوق الفوركس

aminax
09-26-2014, 18:41
شوف اخى نصيحه ادرس واتعلم جيدا واجتهد على قدر المستطاع سواء بالفيديوهات او الكتب او تابع لو قدرت دورات او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم الفوركس يعنى المهم مش تسيب باب فيه علم فى المجال الا واتجه له وطبق على حساب مجانى شغلك لوقت ان تكون بدئت تحقق نتيجه فيه جيده اشتغل على حساب حقيقى وربنا يوفقك

choroukguid
09-27-2014, 21:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي الكريم يجب عليك التعلم جيدا سوق الفوركس قبل البدء في المتاجرة
الحقيقية ويوجد هنا في المنتدي قسم خاص لتعليم الفوركس

بيهوززز
09-27-2014, 21:37
تحية طيبة..

mohamed ghardallou
09-27-2014, 21:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم مشكور على هذا الموضوع ألجيد ، تعلم قبل كل شيء

بشير حمدان
09-27-2014, 21:49
السلام عليكم
اخى والله السؤال ده اتعاد الف مره . كل عضو جديد يسجل لازم نفس السؤال اربح اذاى وابدأ منين . وكل الاسئله الى فى بالك هتلاقيها فى المنتدى بس روح القسم التعليمى مش اكتر

فريــــد
09-28-2014, 01:09
السلام عليكم و رحمة الله فكرة رائعة
وتستحق الشكر لان هناك العديد من المواضيع
ومن الافضل جمعها في موضوع
واحد متكامل لتسهيل الطريق

كريـــم
09-28-2014, 17:39
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته اخي االكريم
اذا كنت تريد حقا النجاح في سوق الفوركس
لابد ان تتحلي بالكثير من الصبر وتتعلم كل شيء
عن الفوركس وعن اساليب التداول لكي تتمكن
من تحقيق النجاح باذن الله

MRN2014
09-29-2014, 04:45
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

عاشق الفوركس
10-05-2014, 15:52
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،انت تتعلم من خلال الكتب وافدوهات المتفروة على النت ومن خلال الممارسة على الديمو ،أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله .

mystery
10-05-2014, 15:57
تحياتى لجميع اعضاء المنتدى .نصيحة منى لكل مبتدئ ان يحمل كتاب فوركس للمبتدئين ثم يعمل
حساب تجريبى ثم يشارك بالمنتدى ليربح البونص واتمنى التوفيق لاحلى اعضاء احلى منتدى

ynwa1892
10-05-2014, 16:19
السلام اخي لتبدء التعلم يجب ان تمر على مرحلة الحساب التجريبي لكي تكتش عالم الفوركس وفي نفس الوقت يجب ان تزور القسم التعليمي للمنتدى

mohammed hussien
10-06-2014, 10:26

محمد طايع
10-06-2014, 10:33
اخي الكريم اظن ان افضل طريقه هي التلعلم من المنتديات والالمواقع الخاصه بالفوركس كما ممكن تحمل كتب ومنشورات عن الفوركس حتساعدك ده غير الفيديوهات المنتشره عن افوركس في اليوتيوب تقدر تستفاد منها جامد جدا

payza
10-06-2014, 14:26
احسن حاجة قم بزيارة القسم التعليمي به الكثير من الدروس و الفيديوهات التي ستفيدك كثيرا
أو ادخل على اليوتيوب و شاهد فيديوهات تشرح أساسيات الفوركس.........

AhmedMostafa21
10-28-2014, 14:31
اخي الكريم على الرغم من الافادة الكبيرة بالفوركس و لكنها لم تاتي في يوم و ليلة
فانه يتطلب المزيد من الدراسة و البحث المستمر لزيادة مستوى الخبرة لتتمكن من
المتاجرة بنجاح

remas
10-28-2014, 16:35
يعنى اخى الكريم متشغلش بالك بالكلام الكتير ده هو الفوركس اما مضاربه يدويه بين البنوك او
شركات صرافه واما مضاربه عبر الانترنت كما الحال الان مش اكتر من كده

محمد ميدو
10-28-2014, 16:42
الاول اتعلم واقرا جيد جدا ممكن تبدأ بالقسم التعليمى اخى الكريم وشوف فيديوهات السادة المشرفين مفيدة جدا وبالتوفيق ان شاء الله
تحياتى للجميع

marach
10-28-2014, 16:50
المنتدى كله للاجابة عن تسائلات المتداولين حول الفوركس لذالك لاتدعه في موضوع واحد وبالنسبة لسؤالك قل بسم الله ثم انوى ثم ابدا بالبحث فافضل العلم ما اكتشفته بنفسك

oday4ever
10-28-2014, 16:54

aymen done
10-28-2014, 17:30
أنصحك بالتعلم أي ادرس واتعلم جيدا واجتهد على قدر المستطاع
بالفيديوهات او الكتب او دورات او كرس فى اقرب مراكز بجابنك لتعليم
الفوركس وموجود في هذا المنتدى

talal alsaleh
10-28-2014, 17:31
اخي الكريم

وهذا يحدث في أي مجال من مجالات التجارة على أي حال ...من المهم لك طبعاً أن تعرف كيف تحسب نتيجة صفقة قمت بها على أحد العملات .. وهل حققت ربحاً أم خسارة . ولكي تعلم الربح أو الخسارة على أي عملة فاستخدم المعادلة التالية :الربح أو الخسارة = عدد العقود (لوت)* فارق النقاط * قيمة النقطة .فإذا كان الناتج موجباً كان ربحاً وإن كان الناتج سالباً كانت خسارة .....
ونشالله الله يوفقني واياكم ونقدر ندخل في الفوركس ونربح والله ولي التوفيق
وشكراً لكم

ام زياد
10-28-2014, 17:35
انصح كل مبتدئ بطريقة تعلمه و هى تكون عن طريق معرفة اولا كيفية التعامل مع الميتاتريدر
ثانيا تعلم التحليل الكلاسيكى مثل الدعم و المقاومة و الترند و الفيبوناتشى و غيرة
ثالثا تعلكم كيفية تحديد الاتجاه العام للعمله
رابعا اشكال الشموع و كيفية تأثيرها على السوق
خامسا قم بعمل كل ذلك من خلال الفيديوهات لانها افضل شئ يوصل لك المعلومة
بالتوفيق للجميع ,,,,,,,

maha forex
10-28-2014, 21:54
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو الحدثيث عن الفوركس يا اخى

---------- Post added at 07:54 PM ---------- Previous post was at 04:29 PM ----------

لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو ا الحديث عن الفوركس يا اخى

ahmedplus
10-28-2014, 22:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الحبيب فى الله
اتمنى ان تتقبل مرورى الكريم وجزاك الله خيرا ونتمنى مشاركاتكمعنا فى المنتدى دائما
واتمنى من الله ان يجعل مشاركاتك فى ميزان حسناتك
الفوركس مجال رائع

أسماء نعناع
10-29-2014, 19:06
والله اخي الفوركس لو عايز تربح منه
عليك بالتعلم ثم الخبرة ومن ثم راس مال كبير

boulafrah
10-29-2014, 19:09
السلام عليكم و رحمة الله
ما هو اليوم الذي يتمم فيه تحويل الاموال من الفوركس الى انستا فوركس

galmp01
10-29-2014, 21:20

salichou
10-29-2014, 21:45
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
الله يخليك حقا انه موضوع ممتاز لك اخي العزيز و الله معك و السلام

malkaoui
10-29-2014, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبراكاته أخي الكريم كبداية تعامل مع شركة واحدة صادقة مثل انستا حتى تكتسب الخبرة وتقرر

aboomar13
10-29-2014, 22:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم سوق الفوركس هو عبارة عن سوق يتم في تداول الصفقات للسعي للربح من خلالها وذلك على سبيل المثال كأن تشتري او تبيع اي زوج من العملات بمبلغ معلوم تقدره انت وتغلق صفقتك بعد ان تكسب ارباحك او العكس
ارجو التوفيق للجميع

حسنى صادق
10-29-2014, 22:43
من امتع الاحاديث علاى الاطلاق حين نتحدث عن الفوركس و انت رابح و لكن من الممكن ان نجد انفسنل غير مضرين الى التحدث ا1ا ما وجدنا اى خسائر

redwanli
10-29-2014, 23:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الفاضل أفضل شيئ تطبيقه هو تعلم الفوركس بكل حدافيره و التجريب على الحساب الحقيقي و الصبر عند الفشل لأن الصبر يصنع المعجزات و بالتالي يكسب الفرد خبرة
و اتمنى النجاح للجميع
وشكرا

qamlp
10-30-2014, 02:54
أخي العزيز المنتدى بكامله مجعول لمناقشة الفوركس
و بالنسبة لطلبك فالمنتدى به قسم تعليمي يمكن ان
يفيدك في بداياتك و يصقل مواهبك بالاعتماد على تجارب الاخرين

forexii
10-30-2014, 11:04
في الحقيقة الفوركس هو مجال عرف اقبال كبير في الاونة الاخيرة على العموم
اخي انصحك بالاطلاع على اساسيات المتاجرة و قراءة التحليل الفني خاصة من اجل بدء المتاجرة