PDA

View Full Version : سؤال محيرنى جدا ومش لاقى اجابه له

fnaan
09-07-2012, 23:14
طبعا يجماعه انا لسه جديد ومعلوماتى فى الفوريكس مش اكترمن معلومات قرأتها مره من منتدى ومره من اليوتيوب بس بحد حابب انى افهم واعرف الموضوع دا من الصفر لحد مابقى بجد اقدر اقول انى فاهم فوريكس دلوقتى فى كل مكان الاقى دورة تعليم فوريكس ومره طريقك للفوريكس لكن فى اغلب الاحوال بتكون المعلومات مش كامله ابدأ منين صح اتعلم بجد وفى نفس الوقت المكان الى اتعلم منه ميبقاش مجرد مبادىء الى اقصده انى اتعلم من الصفر لحد مابقى محترف السؤال دا محيرنى جدا ومش لاقى له اجابه لحد دلوقت

hodhod
09-07-2012, 23:17
في فيديوهات تعليمية مفيدة جدا بس اعمل بحث علي جوجل عن كورس كامل عن الفوركس
وان شاء الله هتلاقي حاجات مفيدة جدا تساعدك انك تفهم الفوركس

osama adel
09-07-2012, 23:30
اخى العزيز تعلم بهذه الخطوات
الترندات
الدعوم والمقاومات
الفيبوناتشى
الشموع اليابانيه
النماذج السعرية

fnaan
09-08-2012, 01:42
اشكركم يجماعه على التفاعل وان شاء الله هحاول ابحث عن كورسات متكامله بس لو فى حد عنده اسم كورس معين او حتى كورس موجود هنا على المنتدى مناسب ويصلح ياريت يفيدينى بيه واخى اسامه هل تقصد ان الحاجات المذكوره فى ردك هاتكون كافيه انى اكون ملم بالفوريكس من كل جوانبه خصوصا انى مبتدأ

sweettoon
09-08-2012, 13:17
فى دورة اسمها الفوركس طريقك القصير نحو الثراء (http://www.mediafire.com/?4zhis44lhpobs93) وهيا بصراحه مليانه بالكتب المفيده فى التحليل الفنى
وكمان لازم تدور وتفهم فى بعض النقاط المهم جدا
وهوا التحليل الفنى لانه من اساسيات الفوركس والموضوع بالتدريب هتلاقى نفسك بدات توصل لخبره كويسه

Kamal El-Kilany
09-08-2012, 13:28
دى قناة على اليوتيوب حتلاقى فيها دروس جميلة و مفيدة ومهمة جدا
http://www.youtube.com/user/WWW**arabiaCOM

---------- Post added at 12:28 PM ---------- Previous post was at 12:27 PM ----------

شيل ** و حط f x

MAGDY
09-08-2012, 13:34
طبعا يجماعه انا لسه جديد ومعلوماتى فى الفوريكس مش اكترمن معلومات قرأتها مره من منتدى ومره من اليوتيوب بس بحد حابب انى افهم واعرف الموضوع دا من الصفر لحد مابقى بجد اقدر اقول انى فاهم فوريكس دلوقتى فى كل مكان الاقى دورة تعليم فوريكس ومره طريقك للفوريكس لكن فى اغلب الاحوال بتكون المعلومات مش كامله ابدأ منين صح اتعلم بجد وفى نفس الوقت المكان الى اتعلم منه ميبقاش مجرد مبادىء الى اقصده انى اتعلم من الصفر لحد مابقى محترف السؤال دا محيرنى جدا ومش لاقى له اجابه لحد دلوقت

أهلاً بك وبكل استفساراتك
مافيش داعى لأى حيرة
فى منتدانا الجميل ده ، فى قسم خاص بتعليم المبتدئين
ابدأ منه ومعاه ، وخليك برضه فى مشاركاتك دى ، علشان تعمل رأس مال
وعلى بال ماتتعلم وتفهم الموضوع كله ، تكون عملت وكونت رأس مال ، تقدر تبدأ به
تحياتى

omar kapo
09-08-2012, 14:13
التعلم الصحيح ان تتعلم بالفيديوهات مع الديمو حساب تجريبي تكون تشاهد وتعمل تشاهد وتعمل ف حسابك هكذا تحقق ارباح ان شاء الله

peep8
09-08-2012, 14:17
انا عملت مثلك بس هذا الكتاب فتح لي آفاق وفهت كل كبيره وصغير ومن أي الأبواب لازم نبداء اكيد الكتاب صفحاته كثير شويه لكن اسلوبه سهل ممكن تفهم بالقرائه فقط
وقتا ممتعا مع الكورس الأول

http://www.4shared.com/office/hXTaJ0Wh/Forex4Arab.htm

Shawky Farag
09-08-2012, 14:18
:yahoo:

عزيزي
سلام الله عليكم ورحمة الله وبركاته
لن تجد كل ماتطلبه في مكان واحد
إدخل مواقع فوركس ومنتديات واقرأ كتب
واتفرج على فيديو كل مايقع تحت يديك سيفيدك
فكلها تكمل بعضها
ثم إفتح حساب ديمو لفتة كافية
ولك خالص تحياتي

:)):))

moheb
09-08-2012, 14:27
السلام عليكم
اولا ربنا يوفقك يا صديقي
بس نصيحه مني
ان شاء الله لما تكون تمام في الفوركس اختار شركه كويسه

islamoh
09-08-2012, 14:39
بما انه يوجد السيد جووجل لا شيء مستحيل ابحث بالانجليزي ستجد كل شيء تحتاجه من كتب مجانيه و فديوهات او ابحث عن اشخاص يقدمون دروس عن طريق الانترنت بلاش و ما اكثرهم لو بدك اعرفك على شخص راسلني على الخاص يعطي دروي كل اثنين و خميس و جمعه عن طريق برنامج تيم فير

nabeel_25
09-08-2012, 14:42
دى قناة على اليوتيوب حتلاقى فيها دروس جميلة و مفيدة ومهمة جدا
http://www.youtube.com/user/WWW**arabiaCOM

---------- Post added at 12:28 PM ---------- Previous post was at 12:27 PM ----------

شيل ** و حط f x

السلام عليكم
اولا شكرا لك للدعم والافادة
ثانيا الرباط لا يعمل ارجو منك الاصلاح
تحياتي للجميع

fady10
09-09-2012, 01:01
اهم شىء انك تكون مرنت نفسك كويس وبعد كدة مسالة اختيار الشركة المناسبة ليك دا امرة واسع جدا وهنا شركة انستا من افضل الشركات ويود الكثيير من الشركات تقدم خدمات الوساطة على تقنيات عالية

ash988246
09-17-2012, 21:06

الشروحات كثيرة جداً والاستراتيجيات أكثر منها قم في المنتدى أو بالبحث في جوجل أقرأ ثم قم بتطبيق ما تقرأه حتى تستقر على ما يناسبك من طرق التداول المختلفة

Eng PTC
09-18-2012, 03:25
من المحال ان تجد كل شيء في موضوع او درس واحد

اخي بأمكانك البحث في المنتدى يوجد الكثير من الدروس والمواضيع

معها سوف تتدرج من الصفر الى الاحتراف

تحياتي

mohamed alalfy
09-18-2012, 17:32
السلام عليكم
اخى العزيز
هناك الكثير من المنتديات
التعليميه التى تعلم الفوركس
وشكر الله سعيكم

mansour7moh
09-19-2012, 05:05
طرح جميل وانا استفدت من ردود الاعضاء بالكتب الرائعة
واشكر اصحاب الردود وصاحب الموضوع للطرح

ali makhrout
09-19-2012, 18:19
السلام عليكم

يا أخي الفوركس هذا بحر عمييييييق
فحتى من يقولون عن أنفسهم "محترفون" تجد أن لديهم نقصا في عدة أشياء

الإحتراف ليس هو الربح.. الإحتراف هو معرفة كل صغيرة وكبيرة في عالم التداول وهذا ليس بالسهل

لذلك فعليك بالتداول ومحاولة الربح، هكذا على الأقل ستجني المال وتتعلم في كل مرة أشياء جديدة
أظمن لك ذلك

sambosalah
09-19-2012, 21:50
عمل ممتاز اخى الكريم اكيد هيكون ليه رد فعل كبر بالنسبة للمبتدئين واكيد حضرتك هتقدر توصللك المطلوب لانك
اشركت فيديو فى الشرح هيكون افضل لوصول المعلومة بسهولة ارجو المزيد شكرا

---------- Post added at 06:50 PM ---------- Previous post was at 06:41 PM ----------

موضوع جميل جدا
و مفيد للمبتدئين و غير المبتدئين معرفه الأوامر المعلقه
تحياتي

heba 7
09-20-2012, 00:37
انا استفدت من طرح السؤال والردود
هذا ما كنت ابحث عنة لتعلم الفوركس يجب البحث والتدوير من عدة مصادر

nayef567
09-20-2012, 02:13
مثل ما قالوا لك الاعزاء الافاضل هناك مليون طريقة لتعلم الفوريكس لاتستسلم وابحت وطور ثقافتك في الفوركس

---------- Post added at 02:13 AM ---------- Previous post was at 01:47 AM ----------

الفوركس له اسرار ومعلمات يجهلها الكثير انصحك بمنتدى برام نت في قسم الفوركس كل شي موجود

boshboshking
09-20-2012, 16:39
لو حضرتك تقصد زى مكان تاخد فيه كورسات زى الأنجلش كده ده صعب و مش منتشر فى الوطن العربى للأسف مفيش حاجه قدامك غير الفيديوهات بتاعة اليوتيوب و دى مفيده جدا
و بعض المجتهدين اللى عملوا كتي تقدر كمبتدئ تتعلم منها الكثير ده غير ممارستك و تكوين الخبرات لديك هتكون اهم حاجه

moisaid
09-20-2012, 16:53
أهلا اخي الكريم
الاحتراف لن يأتي هكذا
لابد من التعلم
و البداية تبدأ بالدروس الموجودة هنا في القسم التعليمي كما أن هناك دورة تعليمية هنا في المنتدى في هذه الأيام المقبلة سجل نفسك
و بعدها عليك بالدخول في تجارب التجارة و اتقانها و باذن تحترف
بالتوفيق

moselm2011
09-20-2012, 17:51
التعلم فى الفوركس له طابع خاص ويجب ان يكون بخطوات سليمه فلا مجال هنا للخطا او التجربه السوق كبير وخطير ولا يرحم احد

simo512
09-26-2012, 03:32
خى العزيز تعلم بهذه الخطوات
الترندات
الدعوم والمقاومات
الفيبوناتشى
الشموع اليابانيه

hwida nada
09-26-2012, 03:40
اتعلم اول حاجة من خلال كتب الفوركس للمبتدئين هاتلاقيها على مواقع كتير اوى نزلها واتمعن فيها
بص انا ما بحبش اعمل اى اعلانات لاى مواقع بس انا ممكن اقولك ادخل على موقع يلا فوركس هاتتعلم منه كتير اوى

rigiray
10-10-2012, 21:23
السلام عليكم اخي الكريم
فى دورة اسمها الفوركس طريقك القصير نحو الثراء وهيا بصراحه مليانه بالكتب المفيده فى التحليل الفنى
وهوا التحليل الفنى لانه من اساسيات الفوركس والموضوع بالتدريب هتلاقى نفسك بدات توصل لخبره كويسه

themystery
10-11-2012, 12:22
ممكن تدخل علي مكتبه المبتدئين هنا ع المنتدي
اتمني ليك ان تتعلم ولا تيأس
تحياتي للجميع

keko
10-13-2012, 19:04
طبعا كويس انك ابتديت تبحث عن مثل هذه الاشياء وان اكيد من خلال مشاهدتك لمثل هذه الفيديوهات على اليوتيوب اكيد
برده اخذت فكره انت عندك فى هذا المنتدى الجميل القسم الخاص بالمبتدئيين انوى انت بس وهتلاقى كل شىء تحتاج اليه فى الفوركس موجود باذن الله

azifek
11-20-2012, 22:31
أخي الكريم
أريد أن أنبهك أن الفوركس لا يمكن تعلمه بين عشية و ضحاها
أنت اعمل خارطة الطريق لتعلمك
إبدأ بتعلم المصطلحات الخاصة بالفوركس و لما تتعلمها إبدأ بالدروس و تجدها في الكتب أو المواقع أو المنتديات
و شيئا فشيئا ستجد نفسك بدأ تتعلمه

p2000
11-21-2012, 01:05

بص اخى عاوز تتعلم صح حاول تنزل كتب بتتكلم على عالم الفوركش زى مثلا كتاب الفوركس من الالف الى الياء وهتلافى أعضاء كتير منزلاه من المنتدى دا
بعد متقرأه جيدا تشوف فيديوها وبرده هنا فى المنتدى فى اكتر من موضوع فيديو تعليم فوركس للمبتدئين
بعدين تعلم حساب ديمو تجريبى يعنى زطبق كل اللى انت اتعلمته وتفتح صفقات وتشوف هل هى كسبانه ولا خسرانه وتقيم نفسك وبعدين تتاجر على الحقيقى ..
:)

LTF
11-23-2012, 16:30
السلام عليكم و رحمة الله
أنصحك أخي بتحميل كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين..أنا شخصيا بدأت بالكتب قبل الفيديوهات حتى تكون معلوماتك منضمة أكثر

tohamy
12-21-2012, 20:47

الفوركس وهو سوق تجارة العملات ويجب الاشترك فى شركة بروكر اى وساطة
كى تبداء صح يجب ان تبحث عن معرفة وفهم الفوركس وفتح حساب تجريبى حساب ديمو لتعليم علية
سوف تجد نفسك بعد ذلك تسطيع ان تتقدم خطوة وتفتح حساب حقيقى

noureen
12-26-2012, 02:40
فى دورات تعليميه كامله عن الفوركس فى اليوتيوب و هى سهله اوووى
و ان شاء الله تتعلم منها و تصبح تاجر محترف

spiderman1144
12-27-2012, 02:43
اخي الغالي في دورة رائعة جدا انا سمعت عنها من احد الاخوة الفوركس طريقك القصير نحو الثراء دور عنها

emisa
01-07-2013, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك ممكن تشاهد الفيديوهات الخاصه بالفوركس من اليوتيوب.
ان شاء الله الرابط ده يكون مفيد لحضرتك , مع بقية الفيديوهات.
http://www.youtube.com/watch?v=_rn6x5T4X8Y

ayman.shosha
01-07-2013, 17:34
الاجابة اخى العزيز
موجودة فى كتاب تعليم للفوركس
وكتاب تعليم التحليل الفنى
ومن ثم اعد ما كنت تفعلة وانظر الى شروحات اليوتيوب ستجد انها تكملك ولا تشتتك كما يحدث معك الان

شكرا لك وتقبل مرورى

سمر صلا
01-23-2013, 22:23
اخى العزيز هذا الموقع به فيديوهات ستفيدك كثيرا لتعلم الفوركس من الالف لليلءhttp://www.youtube.com/watch?v=Lk9998r7S3U&list=UUPHisWvg2JEgFC7kDxpecHg

derar
01-28-2013, 09:25
صباح الخير
طرق التعلم كثيرة والانترنت
ما ترك شي بامكانك من
اليوتيوب تحضر شروحات عملية

Zamalkawy4ever
03-31-2013, 09:46
انصحك
بقناة المنتدى على اليوتيوب
والقسم التعليمي
وان شاء الله لا تحتاج الى اخذ االدورات

shan
03-31-2013, 10:31
و مش منتشر فى الوطن العربى للأسف مفيش حاجه قدامك غير الفيديوهات بتاعة اليوتيوب و دى مفيده جدا
و بعض المجتهدين اللى عملوا

شيماء الشناوي
03-31-2013, 10:35
هنا على المنتدى الدوره التعليميه من الالف للياء وبطريقه منظمه
هتستفيد منها جدا بالتوفيق ان شاء الله

mannon
03-31-2013, 10:46
لازم يباشا عشان تتعلم تاخد جزئية جزئية ، يعنى حاول انك تتعلم بطريقة مفصلة مش اجمالا كدا لان الفوركس كبير جدا ويتوه

taoufik bajjou
03-31-2013, 13:42
أخي الغالي أنا أنصحك أن ترجع لليويتوب و تبحت عن دورة كاملة لتعلم الفوركس و تتابعها من الأول للأخر إدا كنت تود التعلم حقا

ess_ess
03-31-2013, 14:46
اخى الفاضل فى قسم فى المنتدى لتعليم الفوركس للمبتدئين وفى شروحات بالفديو كثيرة وفى مواقع لتعليم الفوركس ابحث عنا من جوجل وان شاء الله تتعلم الفوركس صح

تشلساوي مكناسي
04-08-2013, 23:57
هو لن تجد موضوعا أو فيديو يعلمك الفوركس من الألف إلى الياء
لكن ممكن تجد موضوعات هنا في المنتدى وهي مفيدة كذلك يجب عليك البحث بنفسك عن المواضيع التي تراها مفيدة لك

zeze mohamed
04-09-2013, 18:48
علشان تتعلم من الصفر ادخل على مواقع تعليم الفوركس من الصفر فى مدرسة تعليم الفوركس وفى اقسام لتعلم الفوركس من الصفر فى المنتدى ما عليك غير شوية بحث عن اللى ممكن تتعلم منه

BiBo
04-09-2013, 22:49
لا تصعبها عليك يا صديقي انت تابع دورات تعليميه ياغالي
وان شاء الله توفق
تحياتي لك

Omaryat1
04-09-2013, 23:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي خذ كتابا ما و اقراه من الأول إلى الآخر و ستتعلم إن شاء الله

mintu
04-18-2013, 13:41
كل شيء تحتاجه من كتب مجانيه و فديوهات او ابحث عن اشخاص يقدمون دروس عن طريق الانترنت بلاش

payza
04-18-2013, 13:44
في مواضيع فيديو هنا في المنتدي جميلة جدا
ارجو انك تشوفها فيديوهات جادمدة في الفوركس وتعليمه

majed
04-18-2013, 13:47

اخي عليك بقسم التعليم وهوخاص تقريبا بالمبتدئين
اقرأ المواصيع المثبته واهمها الدروس فهي رائعة وبالفيديو ....وطبق ما تتعلم على حساب تجريبي ولك التوفيق

goldstar72
04-18-2013, 14:40
انا كتبت مشاركه وحطيت رابط مهم جدا لكتااب مهم جدا لكن الاداره لم توافق على على وضع الابط على ما يبدو

عبير الزهور
04-21-2013, 01:30
البحث على الفيديوهات هتلاقى فيه كل ال انت عايزاه ان شاء الله

tazi larbi
04-21-2013, 01:35
السلام عليكم اول ا لا تتسرع ويجب ان يكون لك قابلية للتعلم كي تستفيد ثم هنا في المنتدى قسم المتعلمين مواضيع وفديوهات جيدة يمكنك التعلم منها او في البحث على النت هناك مدارس تعليم الفوركس ومجانية عليك فقط بالاجتهاد والله الموفق

zamalkkkawy
04-22-2013, 13:08
السلام عليكم اخى الكريم انت ممكن تشاهد الفيديوهات او تحمل الكتب الخاصة بالفوركس ووفقك الله

latraaa
04-22-2013, 14:24
يا أخي الكريم، انصحك بالتمهل و القراءة بمعية و تفاني، و لا داعي للتسرع و الخلط بين الأمورو، و إن شاء الله ستكون طريقك الخاصة بكل في التداول إن شاء الله

ahamed ali
04-22-2013, 14:31
اخى الكريم لا تشتت ذهنك اذهب وافتح حساب تجريبى اتعم فية اساسيات استخدام المنصة يعنى ازى تفتح صفقة وتقفلها وتححد لوت واستوب وبوروت وازى تخرج منها كل دة اتعلمة وفية درس على يويتب مدتة ساعتين اسمة شرح الفوركس انصائحك بمشاهدتة هتتعلم كل شى فية

يزيد
04-22-2013, 15:57
السلام عليكم
لا يمكن ان تجد كل ما تريده في كتاب او منتدى او فيديو واحد بل عليك ان تبحث عن العديد من المصادر التي تفيدك في الفوركس

ENG MARINAIO
04-23-2013, 14:19
في رأيي أن في مرحلة التعليم لن تكتسب كل الخبرات وعليك بالتدرب بجانب التعلم

maheralphax7
05-25-2013, 05:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هو أسهل طريقة لتعلم الفوركس هي الفيديوهات اللي بتشرحلك التعامل مع أدوات الفوركس صوت و صورة
لذلك أنصحك انك تدخل القسم التعليمي و هتلاقي فيديوهات كتير و شروحات مصورة اختار منها ما يناسبك
و ممكن لو حاجة وقفت قدامك اسأل أعضاء المنتدى و ابحث في جوجل المهم تحصل على أكبر قدر من المعلومات

انا وعد
05-25-2013, 05:14
السلام عليكم كلام سليم بلفعل لازم تبداء من الصفر كل ما عليك فعلو هو البحث باستمرار

maged mohamed
05-25-2013, 06:15
بسم الله الرحمن الرحيم
علشان تتعلم وتواصل التعليم فى الكوسات ادخل على القسم التعليمى ستجد الشرح الكامل وممكن كمان بالفيديو
واثقل المعلومات يالبحث فى النت على جوجل او اليوتيوب معظم الكورسات ستكون كامل ان شاء الله

emar
05-27-2013, 20:26
السلام عليكم ,, راي الشخصي .. هتلافي على جوجل مواقع تعليكم فوركس وهتلاقي دورات تدريبية بتكون عبارة عن فيدوهات على اليوتبيوب نازلة مع الشرح التفصيلي بتاعها ,, هتلاقي كل ما تحتاج معرفته عن الفوركس من الالف الى الياء ,, تحياتي

ssn356
05-27-2013, 20:35
انصحك بداية صديقي ان تقرأ مواضيع المنتدى وردود الاعضاء ومنها تعرف الكثير وبنفس الوقت ادخل القسم التعليمي وشاهد الفيديوهات واقرأ الكتب وقم بالتطبيق على منصة ميتارتيدر ولا تنسى ان تفتح حساب ديمو لتجرب عليه ما تقرأ

joker7diaa
05-27-2013, 20:48
سلام عليكم .. او شيء صلى على النبى .. عليه الصلاة والسلام
بما انك قلت انه بدك من الصفر هناك كتاب يبدً معاك من الصفر وأنا تعلمت منه وسوف يفيدك كثيراً
كتاب فوركس العرب

tota2000
05-28-2013, 05:41

اهلا وسهلا ومرحبا بك اخى
طبعا انا انصحك بان تدخل القسم التعليمى وابدا تعليمك من المواضيع اللى فيه وحاول انك تشاهد فديوهات على اليوتيوب وبصراحه الفديوهات بتوصل المعلومه بسرعه اكتر من القراءه واتمنى لك التوفيق اخى فى هذا المجال

latraaa
05-30-2013, 21:33
يا أخي الكريم، المنتدى مملوء بالمعلومات و المواضيع المهمة، و ما عليك سوى البحث توحه إلى القسم التعليمي فهو أفضل مكان سوف تجد فيه ما تريد إن شاء الله

taqa
05-31-2013, 00:50
اخى الكريم هناك قسم تعليمى وفيه كل شئ
يمكن الاستفاده منه ففيه فديوهات وكتب ودوورات تدريبيه

انس بن تن
05-31-2013, 03:12
السلام عليكم يا اخي
المنتدي مليئ بلكتب التي تبدء من الصفر واليوتيوب مليئ ممكن ان تلجئ له
بالتوووفيق للجميع

mahmoudosman
05-31-2013, 03:43
كل الى اقدر اقولهولك ان الى عاوز حاجه بيتعب علشان يوصلها انت ممكن تاخد دورات وممكن تتعلم من النت والمواضيع الى موجوده كل ما تدور وتتعب كل ما هتتعلم احسن
بالتوفيق ان شاء الله

hedimed
05-31-2013, 03:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو
أخي المنتدى مملوء بالمعلومات المفيدة

taqa
06-01-2013, 00:06
السلام علكم ورحمة الله وبركاته
اخى العزيز هناك دورات تدريبيه مفيده جدا
ستجدها فى القسم التعليمى وسوف تجد فديوهات وكتب قيمه

latraaa
06-09-2013, 22:37
يا أخي الكريمن هناك العديد من المواضيع القيمة التي تشرح الأمر و هي بإنكانها أن تقودك من الصفر إلى القمة و الإحترافية، و ما عليك سوى البحث فقط، بالتوفيق إن شاء الله

2x1
06-10-2013, 01:10
انا مش معاك اخي ان الدورات مش كاملة بالعكس هناك دورات كثيرة كاملة تقدر تتعلم منها ومش بس
نظرية بتعلمك عملي بس انتا لاابتدي معاها وخليك للنهاية ومتزهقش وان شاء الله تتعلم وتحترف التاول

troyman
06-10-2013, 01:18
بص انت فى اساسيات لازم تتعلمها الاول زى تحديد الدعوم والمقاومات ودى هتلاقى ليها كذا طريقة سواء باخر قمة او قاع او عن طريق التحليل الرقمى وبعد كدة اعرف الترندات ومن ثم اختار وجرب بنفسك العديد من الطرق للمتاجرة حتى تجد لنفسك الطريقة التى تناسبك او تكتشف طريقة جديدة تتاجر بيها
نصحتى ليك تعلم التحليل الرقمى

nourgunners
06-10-2013, 02:26
السلام عليكم ورحمة الله
اخي ليس من السهل الوصول الى مرحلت الاحتراف في الفوركس
عليك بالصبر في التعلم
بالتوفيق

mohamed61172
06-10-2013, 10:11
ينبغي اخي الكريم عليك متابعة كورس كامل لاحد
الدكاترة ويتم تحميله من اليوتيوب وتابع درس بدرس من الاول ال آخر الدورة
ثم ابدأ بالتطبيق ديمو مع الميتاتريدر واحدة واحدة وشارك بالمنتدي بالاسئلة التي لاتعرف
الاجابة عليها

sayedsaid
06-10-2013, 10:19
الاحترافيه والاطلاع الدائم علي ماهوجديد في عللم الفوركس والتداول
بالاضافه الي التحلي بروح الصبر وعدم الطمع والاجتهاد كل ذلك عوامل كفيله لكي تجعلك
من الذين يجنون الارباح وفقك الله ووفقنامعك

mohamed_reda1987
06-10-2013, 11:19
اليوتيوب فيه دروس كتير حلوه ممكن تتعلم منها وفيه كتب هنا فى المنتدى ممكن تقرأها واحنا تحت امرك فى مشكله

-Mehdi-
06-10-2013, 13:05
يا أخي الموضوع ليس بتلك الصعوبة
والآن ولله الحمد يوجد العديد من الكورسات والكتب التي تتكلم -وبالتفصيل الممل- عن الفوركس
وكيفية الربح منه خطوة خطوة
وأيضًا يجب عليك أن تجرب وتجرب وتجرب على حساب ديمو لأن ذلك هو السبيل الوحيد الذي سيجعلك
تتطور وتتمكن من هذا السوق الكبير

lotfighazouani
06-10-2013, 13:17
أهلا أخي، يبدو أنك على شغف كبير لتعلم الفوركس في وقت قصير. هذا أمر مشجع جدا.
لكن دائما حاول التعلم على مراحل و أبدأ أولا بالتحليل الكلاسيكي فهو أساس الفوركس و البورصة ثم التحليل الفني بإعتماد المؤشرات و بعد ذلك التحليل الأساسي ...
و بطبيعة الحال مع التطبيق على حسابك التجريبي لمدة لا تقل على 3 أشهر و بعد ذلك ستجد أنك أصبحت تتقن هذا المجال إن شاء الله. و الله الموفق.

bourhan25
06-10-2013, 14:14
السلام عليكم اخي لن تجد كل شيئ في موضوع واحد او درس واحد عليك بالبحث في المواضيع
كثيرة ومنتديات كثيرة لتجمع اكبر معلومات عن الفوركس لتعتمد على مصدر واحد فقط

nemya1
06-10-2013, 15:11
أخي تعلم و طبق على حساب الديمو هذا هو الحل الوحيد

latraaa
06-10-2013, 19:46
يا أخي الكريم، صحيح ما تقول و نصيحة مني توجه إلى القسم التعليمي و هناك سوف تجد ما تريد إن شاء الله من الدروس القيمة و التي من شأنها أن ترفع من مستواك غلى الأعلى إن شاء الله

lofisam
06-10-2013, 20:21
اهلا اخي
انصحك ان تبدء بتعلم الاساسيات كالترند و الدعوم و المقاومة
بعدها ابحث عن هستراتجية جيد او قم بتجميع مؤشرات و كون استراتيجيةك الخاصة

mmxxmm2
06-10-2013, 20:24
اخي الفاضل ارجع
للقسم التعليمي هتلاقي فيه
كل ماتحتاجه واتمني لك التوفيق

hicham07
06-10-2013, 20:48
اخي حاول ان تستمتع بالفورك وحاول ان بدات دور اتميمها الى الاخير
هو صحيح في الشرح مختلف لكن المفهوم واحد و الله المعين

hebkar
06-10-2013, 21:34
اخى العزيز تعليم الفوركس طويل للغايه
لابد من التعليم من الفيديوهات والكتب والدخول للعالم للحصول على الخبره الكافيه
تمنياتى لك بالتوفيق

mostafaabdelgawad
06-11-2013, 12:12
اخي دور في اليوتيوب على كورس د. اسامة عادل
مفيد جدا للمبتدئين

soooonor
06-16-2013, 02:47
حضرتك ممكن تتبع خطوات محددة .. اولها تعلم الفوركس من خلال القسم التعليمى بالمنتدى او البحث عن المعلومات على النت

وبعد كدة ممكن تفتح حساب تجريبى و تشتغل عليه فترة كافية حتى تفهم كيفية التداول قبل فتح حساب حقيقى

nidal107
06-16-2013, 03:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنصحك بتعلم الفوركس من الصفر

mai66
06-16-2013, 04:37
القسم التعليمى يا اخى فية كل الفيديوهات اللى تلزمك
وافضل فيديو شوفته كان شرح للشارت بلغه عربية سهلة ومبسطة دور عليه

oo0khaled0oo
06-16-2013, 11:21
تفاعلك معانا هنا في المنتدي
هيعلمك لوحده
و انتا لو تايه في المنتدي اكتب
زي ما العضو hodhod قللك ابحث
علي جوجل و اليوتيوب و هتلاقي
هنا برده مواضيع مثبته بها اشياء ممتعه وشيقه لتعليم المبتدئيين

melad
06-27-2013, 22:17
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , حضراك الموضوع مش محتاج حيره او كل الكلام ده قصدى التعب ده , حضرتك ممكن تتابع مع حد عامل كورس فيديو او سلسله تعليميه , و تتابع معاه و على فكره مستحيل تجد من يشرح كل شئ فى الفوركس

oo0khaled0oo
06-27-2013, 23:50
اهلا بك ونورت منتدانا:bravo::bravo::bravo::bravo:
انتا مش هتتعلم كده مره واحد و تبقي محترف
انتا معلومه من هنا و كتاب الكتروني من هنا
و فيديو من هنا هتبقي تمام
تابه انتا بس معانا و هتبقي 100 100 انشاء الله

resha
06-28-2013, 06:59
انا لسه مبتدئة ذيك ومش هقدر افيدك كتير لكن عايزة اقولك ان في فيديوهات كتير على اليوتيوب ممكن تلاقي فيها المعلومات اللي انت محتاجها وهتلاقي فيها كل حاجة باذن الله ولو في مصدر تاني للحصول لى معلومات الفوركس اتمنى ان الاعضاء يفيدونا

ali mohammed
06-28-2013, 12:17
السلام عليكم
هناك دورات كثيرة ومفيدة جدا علي اليوتيوب كما ان هناك كتب كثيرة ايضا لتعليم الفوركس
شاهد كل الدورات واقرا كل الكتب كلما سمح لك الوقت بذلك
ثم اعمل فترة علي حساب ديمو حتي تكتسب الخبرة الكافية
بالتوفيق

resha
06-28-2013, 22:10
هو فعلا سؤال محتاج اجابة لاني لسة مبتدئة ومش هقدر افيدك هستفاد معاك من راي الاعضاء
بالتوفيق للجميع

doola2020
09-28-2013, 15:25
ادخل علي هذا الرابط يا عزيزي وستجد كتاب فيه تم رفعه من قبل عضو في هذا المنتدي سيفيدك
http://forex-masr.com/showthread.php?8048-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8

mohazifa
09-28-2013, 21:22
اخي توجد عدة فيديوهات في موقع يوتوب ولاتي تتناول الفوركس وايضا هناك شرح كيفية التحليل

ahmedhawash
09-28-2013, 21:31
تجول هنا فى المنتدى كقسم الميتدئيين انا اعتبره كنز لاى مبتدئ

لازم اى مبتدئ يتعب فى التعلم ويجتهد احنا عارفين علشان توصل لشئ لابد ان تتعب

وربنا يوفق الجميع

مصطفى حمدان
09-28-2013, 22:17
اخى الفاضل من وجهة نظرى الشخصية ان التعلم شىء والاحتراف شىء اخر فالتعلم ياتى من خلال الدراسة والقراءة والاطلاع اما الاحتراف فياتى عن طريق الممارسة واكتساب الخبرة حتى تصبح محترف

ashrafshawky
09-28-2013, 22:19
اخى الكريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى بالمنتدى وستجد كل ما تريدة
من اساسيات الفوركس وتعلم الكثير

عمر سعيد
09-28-2013, 23:44
من خلال تجربتي المتواشعة أقول للمبتدئين الجدد يجب التركيز غلى أهداف بالتدرج للتعلم
حول الفوركس من خلال مرحلتين الجانب النظري و العملي و إتباع مراحل من الصفر لفيديوهات تعليمة في اليوتيوب و منتدانا الجميل أيضا في القسم التعليمي و عدم خلط الأمور

Walaa Mohamed
09-28-2013, 23:49
بص ف البدايه حمل كتاب لتعليم المبتداين الفوركس
لما تفهمه كويس يبقى انت مشيت خطوه
تقدر تتاجر
وفوسط المتاجره هاتكتسب خبره ومعاها هاتكون بتقرا مواضيع تانيه
بكده خبرتك توسع وربنا يفتحها عليك وعليه

chatmaster
09-29-2013, 00:05
وعليكم السلام
اخى العزيز انصحك بقرائة كتاب فوركس للعرب
كتاب عربى وجميل جداا
وسوف يكون لك مرشدك

تحياتى

أميمة
09-29-2013, 01:10
ادخل على اقسام المنتدى وهتلاقى اقسام كتير هتستفيد منها

hasback
09-29-2013, 01:17

مرحبا اخ فنان ما يلزمك هو كتيب بي دي اف وهو الذي سوف تجد فيه كل ما يتعلق بالفوركسمن الالف الى الياء ,وكل هذا يعتبر نظري والفيديوهات سوف تدخلك للجانب العملي من خلال طريقة المتاجرة والاستراتجيات فلا تستعجل الامور واتركها تاتي لان طريق النجاح طويلة

aminox
09-29-2013, 01:56
اخي يمكنك ان تتعلم من الفيديوهات المتوفرة في اليوتوب
او ابحث عن كتب واقرأها وابدأ من الصفر هناك عدة طرق لتعلم الفوركس المهم ان تكون لديك الارادة والعزيمة لذلك

smil03
09-29-2013, 03:16
ابحث في الكتب والمنتديات واليك هذا الرابط فيديوهات يا أخي فيه كل شيء عن الفوركس

http://www.ssforex-sniper.blogspot.com/2013/07/blog-post_8953.html

ahmedanwar
09-29-2013, 03:18
لن تجد كل ماتطلبه في مكان واحد إدخل مواقع فوركس ومنتديات واقرأ كتب
واتفرج على فيديو كل مايقع تحت يديك سيفيدك فكلها تكمل بعضها ثم إفتح حساب ديمو لفتة كافية لتتعلم كل شيئ

منور
09-29-2013, 08:55
ان طريقة الفيدو في التعلم هي جيدة لكن تبقى مجرد تعليم نظري لان الاهم من ذلك هو الممارسة الفعلية للتداول وتدرب لانه يكسبك مهارات عالية افضل من التعلم النظري وهذا ما يسمونه الخبرة المكتسبة

gmhd
09-29-2013, 08:58
السلام عليكم تفضل اخي خير مكان تتعلم منة
http://forex-masr.com/forumdisplay.php?36-Forex-Beginners
بالتوفيق لك في رحلتك نحو النجاح

gamal20
09-29-2013, 09:45
ادخل موقع يلا فوركس اخى الكريم واختار
المدرسه التعليميه وبجد هتلاقى اللى بتدور عليه

رشا الهوارى
09-29-2013, 10:36
اول شيئ انت محتاجة انك تكمل في ردود الموضوعات لن الموضوع دة بجد ساعدنى كتير انى اكون معلومات عن الفوركس من موضوعات الاعضاء والردود التى كنت اقراها وكمان ساعدنى انى اكون راس مال كويس من خلال الزيادة من المشاركة بالراى في الموضوعات تانى حاجة انك تحمل كتاب قراة يساعدك علي فهم عالم الفوركس وتشاهد فيديوهات تكملك فهمك للمواضيع

kaaf
09-29-2013, 12:07
اليسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انصحك بهدا الموقع اللدي استعمله انا شخصيا
http://www.yallaforex.net/school-yallaforex-pages/22.htm

mazen2508
09-29-2013, 12:08
اخى الفاضل تحياتى
ابدء من القراءه فى كتب كتير ممكن تبدء بها وهى بتفتح وبتبسط كتير من الطلاسم التى يواجهها المبتدء وبعدين شاهد اكبر عدد من الفيديوزوافتح حسا تجريبى وطبق ما تعلمت وخلى الييمو بقيمه مقاربه للقيمه التى يمكنك ان تفتح بها الحساب الحقيقي

ahmedanwar
09-29-2013, 12:09
فيه دورة اسمها الفوركس طريقك القصير نحو الثراء وهيا بصراحه مليانه بالكتب المفيده فى التحليل الفنى
وكمان لازم تدور وتفهم فى بعض النقاط المهم جدا وربنا معاكي

helbwer
09-29-2013, 12:22
السلام عليكم
من جد وجد ومن زرع حصد
فشكرا لكل من سال واجاب افادونا اكثر

AHMED A
09-29-2013, 15:05
فى قسم خاص بتعليم المبتدئين
ابدأ منه ومعاه ، وخليك برضه فى مشاركاتك دى ، علشان تعمل رأس مال
وعلى بال ماتتعلم وتفهم الموضوع كله ، تكون عملت وكونت رأس مال

forexasia
09-29-2013, 16:39
تصفح بعناية كامل موقع انستا فوركس
واقرأ الاسئلة الاكثر تكرار
وبذلك تكون قد فهمت أسولب شركات الوساطة قليلا
اقرأ جميع المواضيع المثبتة في المنتدى وشاهد الفيديوهات الموجودة فيها
وأي سؤال يخطر ببالك اكتبه بموضوع داخل هذا القسم من المنتدى

harimeche
09-29-2013, 16:53
السلام عليكم ورحمة الله

أخي ممكن تدخل على هدا الرابط ففيه فيديوهات شاملة حول

كيفية فهم وتحليل هدا السوق المتير

للأخ الرائع

http://forex-masr.com/showthread.php?3511-%D9%85%D9%83%D8%AA%D8%A8%D8%A9-%D8%AD%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88%D9%87%D 8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%85%D9%8A%D8%B2-Dodovedo-%D9%85%D8%AA%D8%AC%D8%AF%D8%AF%D8%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B1

forex4
09-29-2013, 16:58
اخى الكريم
انصحك بدورة الدكتور اسامة عادل فى تعليم الفوركس
من البداية حتى الاحتراف والدورة موجودة على اليوتيوب

WASEM DALLOUL
09-29-2013, 17:08
السلام عليكم
انا انصحك بقراءة كتاب الفوركس للعرب وهوكتاب جيد ومفيد وسوف تجده وتستطيع ان تحمله بالبحث في الغوغل

MAGDYABDO
10-12-2013, 23:19
اخى انصحك انك تدور على كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين وبعدها تابع دوره فيديو وبعد كده اتدرب على الديمو هتلاقى نفسك فهمت الفوركس لوحد ك

ilyes chaieb
10-12-2013, 23:39
لا تقلق كل هذا يكون في البداية صعب , بس بمرور الوقت حتتعلم و تكسب خبرة
خليك معنا بالمنتدى , بالمشاركة معانا حتتعلم , و تزول عنه الضبابية

Mona zarzora
10-12-2013, 23:52
طبيعى جدا تكون قلقان ومتوتر بس صدقنى شويه وهتتعود بس اشغل وقتك فى القرايه والتعلم
وحافظ على البونص بتاعتك اللى هتربحها من مشاركاتك لغاية ماتتعلم وبعدين دوس بقى وربنا معاك

maha elsayed
10-12-2013, 23:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهادخل يا اخى ع النت
هتلاقى معلومات كتير عن الفوركس

ahmadinho10
10-13-2013, 00:01

اخي العزيز المنتدى يوجد فيه شرح لكل صغيرة و طبيرة فقط عليك ان تبحت و تسأ ل العضاء بالتوفيق اخي

ahmedmhmed
10-13-2013, 00:06
اولا احب ارحب بيك كعضو جديد معانا في المنتدى وجديد في المجال
ثانيا اخي الكريم ابدأ صح هتلاقي امورك كلها تمام
هتلاقي دروس في اليوتيوب حجمها كبير ووقتها كتيير وكذا جزء
هي دي اللي تتابعها
تقبل مروري

radwangerr
10-13-2013, 14:19
لا داعي للحيرة ابدا فهنا ستجد قسم تعليمي ومبسط جدا
ويمكنك ايضا البحث في باقي الاقسام لتتعلم يوميا
ومع التدرج ستصل الى ان تكون مضاربا ناجحا باذن الله
مع دعائي بالتوفيق والتميز

abdelhalim
10-13-2013, 14:21

اخي عليك بالبحث و مشاهدة الفيديوهات المثبة في منتدانن الغالي انصحك بها تحياتي و تمنياتي لك بالتوفيق و النجاح
سلام

منى الجندى
10-22-2013, 14:22
اسياسيات التداول هى التى تقصر عليك المسافه
وهى تكمن فى تعلم التحليل الفنى والاساسى والترندات
واستراتيجيه جيده تتدرب عليها جيدا

bondaa
10-22-2013, 17:03
اهم شىء حاول لا تياس فى انك هتتعلم كل شىء بس الصبر حلو لان هذا المجال مش سهل انا بتعلم فية من 10 شهور ولسة فى حجات كتير لا افقة فيها المهم تقرء كتير فية ومهما كانت المعلومة صغيرة هتفيدك

waleedhafez
10-22-2013, 17:05
تقريبا حضرتك لم لم تصبر على التعلم فتركت المجال من بدرى وده بيكون اللى داخل الموضوع بشكل جدى اكثر من الازم وبيكون الربح الهدف الاساسى حيث بحصوله على اول بونص بيخسره ويتعب لو عمل بونص تانى

Moro_Mezo
10-22-2013, 17:08
أريد أن أنبهك أن الفوركس لا يمكن تعلمه بين عشية و ضحاها أنت اعمل خارطة الطريق لتعلمك
إبدأ بتعلم المصطلحات الخاصة بالفوركس و لما تتعلمها إبدأ بالدروس و تجدها في الكتب أو المواقع أو المنتديات و شيئا فشيئا ستجد نفسك بدأ تتعلمه

هوبا
10-22-2013, 17:09
توجد يا اخي فيديوهات تعليمية مفيدة جدا بس اعمل بحث علي جوجل عن كورس كامل عن الفوركس
وان شاء الله هتلاقي حاجات مفيدة جدا تساعدك انك تفهم الفوركس جيدا

payza
10-22-2013, 18:46
تعلم ياا خي واستمر في التعلم
ان شاء الله
بالتوفيق

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

abdelaziz
11-22-2013, 13:53
تذكر عند حديثنا عن العملات المباشرة والعملات غير المباشرة أن اليورو والجنية الأسترليني هما من العملات المباشرة حيث
, EUR/USD : وبالتالي يكون رمزهما أولاً ثم رمز الدولار Base currency يكونان هما العملة الأساس
GBP/USD
أما الين الياباني والفرنك السويسري فهما من العملات غير المباشرة حيث يكون الدولار هو العملة الأساس مقابلهما ويكون
USD/CHF , USD/JPY : رمز الدولار أولاً ثم يأتي رمزهما
وكما تذكر فإن السعر هو المبلغ المطلوب دفعة من العملة الثانية للحصول على وحدة واحدة من العملة الأساس .
معنى ذلك فإذا ارتفع الرقم أمام اليورو مقابل الدولار معنى ذلك أن اليورو يرتفع لأننا نكون مطالبين بدفع كمية أكبر من
الدولار للحصول على يورو واحد وهذا يعني أن اليورو إرتفع مقابل الدولار
أما إذا انخفض الرقم أمام اليورو مقابل الدولار معنى ذلك إننل مطالبين بدفع كم أقل من الدولار للحصول على يورو واحد
وهذا يعني أن اليورو انخفض مقابل الدولار .
ونفس الشىء ينطبق على الجنية الأسترليني أيضا وكل عملة مباشرة

melad
11-30-2013, 21:11
بسم الله الرحمن الرحيم , حضرتك مش هتلاقى موضوع فيه كل المعلومات مهما دورت و فى معلومات مش هترئيها اصلا لإنها بتيجى من التجربة و نصيحتى ليك إنك تطبق اول بأول كل ما تتعلمة

juve4ever
11-30-2013, 22:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
التعلم شىء والاحتراف شىء اخر فالتعلم ياتى من خلال الدراسة والقراءة والاطلاع اما الاحتراف فياتى عن طريق الممارسة في البداية ما يلزمك هو كتيب بي دي اف و تجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس

waleed2015
11-30-2013, 22:23
اهلا بك أخي الكريم بصراحة انا في الاول كنت مثلك ومحتار وقررت في البداية اني لااشاهد طرق المتجرة الفيديوهات اللتي تتكلم عن الاستراتيجيات
لآنك هاتحس ان الموضوع معقد أول شيئ عملته قرأت كتاب اسمة فوركس العرب موجود بالمنتدي الكتاب دة رائع جدا هايبدء معاك من تحت الصفر والله من بعد الكتاب تدربت علي الحساب التجريبي مباشرة ثم أكملت المشوار التعليمي الاكثر تطورا

احمد ناجى
12-01-2013, 01:02
السلام عليكم اخى الفاضل
من راى انا الشخصى ان التعلم شىء والاحتراف شىء اخر فالتعلم ياتى من خلال الدراسة والقراءة والاطلاع اما الاحتراف فياتى عن طريق الممارسة في البداية وتعلم من القسم التعليمى بالمنتدى
شكرا

زهرة 124
12-01-2013, 15:57
والله انا كمان ذي حضرتك جديدة بس بحاول اجمع معلومات بقدر المستطاع من هنا من المنتدي
بقرأ الموضوعات والردود عليها وكمان بدأت اشوف فيديوهات للاخ دودو فيدو والاخ ساندر فوت شرحهم جميل جدا
وشويه حابدأ اشوف كتب واقرأها ان شاء الله وخطوة خطوة
بالتوفيق

mostafa adnan
12-02-2013, 01:42
سامحني اخي العزيز
لا اعرف شيئا عن هذا الموضوع
يمكن ان تسال الاخوة الكرام
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الورد الجورى
12-02-2013, 07:59
بدأ منه ومعاه ، وخليك برضه فى مشاركاتك دى ، علشان تعمل رأس مال وعلى بال ماتتعلم وتفهم الموضوع كله ، تكون عملت وكونت رأس مال ، تقدر تبدأ به

الفهلوى
12-02-2013, 09:15
انا اسف ياخى فانا لا استطيع ان افيدك افاده كامله فانا ايضا عضو جديد ولكن اعدك انى سوف ابحث عن الموضوع واخبرك

mansar
12-02-2013, 13:58
السلام عليكممم ورحمتووو الله وشكراااا
علي المضوع الجميلللل وشكرااا يا اخي كتيرااا وشكرااا
ومعي اللامة يا اخي الكريمممم وشكرااا كتيراااااااااا

---------- Post added at 10:58 AM ---------- Previous post was at 10:50 AM ----------

السلام عليكممم ورحمتوو الله وبركاتههه وشكراا ي اخي الكريممم علي جميع
الردود الجميللل ةوشكراا كتيراااااا ي اخييييييييي الكريممممومعي السلامة يا اخي الكرينمممم ةوشكراااااا
ومعي السلامة يا اخييييييييي الريممممممممممم

millions
12-26-2013, 18:48
عملت مثلك بس هذا الكتاب فتح لي آفاق وفهت كل كبيره وصغير ومن أي الأبواب لازم نبداء اكيد الكتاب صفحاته كثير شويه لكن اسلوبه سهل ممكن تفهم بالقرائه فقط وقتا ممتعا مع الكورس

waelmma
01-21-2014, 13:29
;):(:)) لو عايز تعرف تبدا منين بصحيح يبقى عليك وعلى هذا الكتاب اخى
وربنا يوفقك http://www.kutub.info/library/book/2683

المسافر
02-04-2014, 16:03
الموضوع انت الوحيد الى تقدر تساعد نفسك يا استاذى الفاضل
لاننا كلنا بدانا كدة ولسة بنتعلم
خد الموضوع ببساطة وحدة وحدة كل حاجة كل معلومة
تبدا بالكتب الى بتتكلم عن الفوركس من البداية الواضحة
بعدين الفيديوهات الى توضح التحليل الفنى وهكذا هتلاقى نفسك ماشى تمام
وربنا يوفقك

rami007
02-15-2014, 11:40
السلام عليكم
التعلم فى الفوركس له طابع خاص ويجب
ان يكون بخطوات سليمه فلا مجال هنا
للخطا او التجربه السوق كبير
وخطير ولا يرحم احد
سلام تحياتي
بالتوفيق

abduall mohamed ewis
02-15-2014, 11:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اخوكم عبدالله من مصر مشترك جديد
اخي الفاضل مفيش اي شئ في الدنيا بيحصل مره واحده في خطوات اتبعها عشان تبقي ماشي صح

gharieb
02-20-2014, 16:37
اخي العزيز إن لم تجد الدورات فعليك بالكتب الالكترونية للفوركس حتي لا تضيع وقتك وابدأ بكتد مبتدئين وبعدها ستعرف كيف ستكمل

ebram
02-20-2014, 17:18
ادخل علي قسم التعليم
وهناك هتلاقي كتير من الفيديوهات المارشفه الي تساعدك علي فهم السوق
وكمان هتلاقي كتب كتير تقدر تستفاد منها

2_forex
03-15-2014, 08:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب علينا يا شباب او يا تجار الفوركس ان ندرك جيدا ان كل معلومة فى الفوركس هى غاية فى الاهمية سواء طرحت ردا على سؤال او طرحت فى نقاش عام ويجب علينا ان نراعى ذلك جيدا لنصل ونتاكد من دقة الصفقات والتوقعات وتقبلوا مرورى وإن شاء خيرا للجميع
>>>>
..........................................

chomehdi
04-15-2014, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله معلومة قيمة وموضوع مفيد تحياتي لكم أكيد أستفيد من هده النقاشات
في إنتضار المزيد وجزاكم الله خيرا

a7med84
04-18-2014, 03:10
اخى الكريم النت زى ما انت قولت مليان فديوهات ومعلومات عن الفوركس عليك ان تتابع

وتحاول ان تفهم كتر عن الفوركس ومع الوقت هتلاقى ان انت بتفهم اكتر

amigo
04-18-2014, 05:25
أخي الكريم لا تصعب الأمور على نفسك افتح حساب تجريبي و بع و اشتري كما يحلو لك وستخسر صفقات و تربح صفقات ولكن في الأخير ستكون انشاء الله اكتسبت أشياء المهم حساب تجريبي

نور المعرفه
04-18-2014, 14:02
أنظر في قيادة السيارات هنالك دراسة في الكتب وأخرى بالقيادة الفعلية للسيارة ما ستفعله أنت بأن يكون لديك ديموا وتحاول أن تجعل إعدادته أقرب شيء للواقع وأولا ً بأول تقوم بتطبيق ماتعلمته ، حتى تصل لمرحلة الربح في الصفقات عن علم ن بالتوفيق .

menoer1248
04-18-2014, 14:06
اخي الكريم هذا مشكل كما يراه البعض لكن وراءه امر افهم من طرح السؤال لان اغلب الذين يسالون هذا السؤال يودون ان يتعرفوا على السوق بسرعة لاجل كسب المال بسرعة
وهذا اعتبره خطا في حد ذاته
بل علينا ان نصبر وهذا هو الطريق السليم

moamen mostafa shaker
04-18-2014, 14:17
اخي الكريم الفوركس بدات ان اقوم باعتبارة كنز موجود امام الجميع علي الانترنت ولكن لا احد يراة او ان راة لا احد يعيرة اهتماما كبيرا هذا الكنز موجود فعلا وعلينا لي نقوم باخد ما نريدة منة ان نقوم اولا بفك الاقفال الموجودة بة هذة الاقفال هي المعلومات فات عندما تعلم معلومة جديدة تكون قد كسرت قفل من الاقفال الموجودة علي هذا الكنز

latraaa
04-18-2014, 15:02
يا اخي الكريم، اقولها لك و بكل صراحة دعك من المنتديات الكثير و التصفح الكثير، ركز على موضوع واحد أو منتدى واحد، و أنا أقولها لك و بكل صراحة عليك بالمنتدى هدا ففيه الكثرمن المواضيع القيمة التي يمكنها ان تقدم لك الكثير إن شاء الله

host
06-13-2014, 03:15
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

ahmedmomen
06-13-2014, 04:46
انت لازم تساعد نفسك في التعلم في الفوركس وتجتهد يعني في الاول ممكن تنزل كتاب تعليمي للمبتدئين
وبعد كده تبتدي تشوف فيديوهات تعليمية في التحليل الفني وتشوف اكتر من استراتيجية وتختار اللي تناسبك

محمد السيد محمد
06-13-2014, 14:17
اسمع يا فنان مبروك انت الوقتي بدات تفكر صح ودي اول خطوة في طريق النجاح انت اللي طالبه منهجة المادة العلمية وده سهل انت تجيب كل المراجع العلمية اللي درستها وتعيد ترتيب اوراقك كالاتي المواضيع الخاصة بالتعريفات بالفوركس وادواته في الاول والواضيع الخاصة بالتدريب والامور العملية بعدها وابدا العمل من الاول نظري ثم عملى وطبق ثم تدخل في استرجاع الاسترجيات عشان تعرف التطبيق من الخبراء بيكون ازاي .. وبعدين تجرب تاي لغاية ما تتقن وهكذا

مصراوى
06-13-2014, 14:38
اخى الكريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة والتدريب على التجريبى اطول فترة وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

key
06-20-2014, 19:03
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

maha2012
06-20-2014, 19:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اذهب يا اخى الى القسم
التعليمى هتلاقى فيديوهات كتيره اوى فى الفوركس تقبل تحياتى

rami007
06-23-2014, 22:50
السلام عليكم
اتعلم اول حاجة من خلال كتب الفوركس للمبتدئين
هاتلاقيها على مواقع كتير اوى نزلها واتمعن فيها
بص انا ما بحبش اعمل اى اعلانات لاى مواقع بس
انا ممكن اقولك ادخل على موقع يلا فوركس هاتتعلم منه كتير اوى
سلام تحياتي
بالتوفيق

omarkhaled
06-23-2014, 23:19
فى دورة اسمها الفوركس طريقك القصير نحو الثراء وهيا بصراحه مليانه بالكتب المفيده فى التحليل الفنى

doaa sary
06-23-2014, 23:29
هتتعلم من المنتدى ده
انا ف الاول كنت تايهه ومش فاهمه اى شئ
بس دخلت المنتدى والقسم التعليمى ونزلت كتاب للمبتداين
وقريتة ف شهرين
وبعد فترة بسيطة بقيت اتاجر لنفسى

INTHENAMEOFALLA
06-24-2014, 14:24
يا اخى الكريم ابدأ من القسم التعليمى للمنتدى وسوف تجد لك ما تريد من معلومات وزيادة وحاول ان تبحث عن كل ما هو جديد حتى تزيد من معلوماتك وربنا يوفقك

BrahimForex
07-15-2014, 15:25
مرحبا بك اخي في المنتدى تعلم الفوركس اخي يحتاج الى العزيمة والاصرار ان كانت لديك هده الصفات فدخل وتعلم وبالتوفيق لك

HemzaM
07-15-2014, 16:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل
لا تبحث عن فيديوهات وصفية و ابحث عن فيديوهات عملية
بالتوفيق للجميع ان شاء الله.

el andaloussi
07-15-2014, 20:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الفاضل
لم اعرف المشكلة ، انصحك بتتبع دورات تعليمية ، و في انتضار رد الاخوان

AMLAK
07-15-2014, 21:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم فى دورة اسمها الفوركس طريقك القصير نحو الثراء وهي
بصراحه مليانه بالكتب المفيده فى التحليل الفنى وكمان لازم تدور وتفهم فى بعض النقاط المهم جدا وهوا التحليل الفنى لانه
من اساسيات الفوركس والموضوع بالتدريب هتلاقى نفسك بدات توصل لخبره كويسه مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

ruse
07-16-2014, 21:02
السلام عليكم
التعلم فى الفوركس له طابع خاص
و يجب ان يكون بخطوات سليمه
فلا مجال هنا للخطا او التجربه السوق كبير وخطير ولا يرحم احد

AMLAK
07-16-2014, 22:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم لن تجد كل ماتطلبه في
مكان واحد إدخل مواقع فوركس ومنتديات واقرأ كتب واتفرج على فيديو كل مايقع تحت
يديك سيفيدك فكلها تكمل بعضها ثم إفتح حساب ديمو لفتة كافية مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

kachary
07-16-2014, 22:22
انا ايضا كنت متلك في البداية واصبت بالتشوبش لانه هده الدورات غالبا لا تكون احترافية لدا الافضل
ان تقرا الكتب وسوف تجد اطنان منها في منتدى الكتب

بشير حمدان
07-16-2014, 22:26
السلام عليكم
لن تجد من سياخذ بيدك من البدايه ويتابعك حتى تصبح محترفا
عليك الاعتماد على نفسك ومشاهده اكبر قدر من المعلومات وكذلك الكورسات الكامله
وستجد فى القسم التعليمى الكثير

Fawzii
07-17-2014, 07:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عضو جديد فى المنتدى واتمنى من الله ومنكم ان اتعلم الفوركس
واكون على تواصل معكم فى عالم الفوركس وان شاء الله سوف اكون
عضو متميز بأذن الله

aysamiman
07-17-2014, 12:00
فيديوهات تعليمية مفيدة جدا بس اعمل بحث علي جوجل عن كورس كامل عن الفوركس
وان شاء الله هتلاقي حاجات مفيدة جدا تساعدك انك تفهم الفوركس

hema2013
07-17-2014, 12:00
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيد للغاية ولابد من التحليل الفنى للعملة لمعرفة السعر صاعد وولا هبط والفوركس عبارة عن سوق استثمار للعملات منها اليورو دولار
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

xdorex
07-17-2014, 16:25
اخي الكريم مع الوقت راح تفهم يعني مع الاستمرار في التعلم وعدم اليأس ستبدأ بمعرفت الاشياء بشكل تلقائي
هدا ما حدث معي لدالك كل ما عليك فعله فقط ان تتعلم قدر ما تستطيع وستجد الاجابات عن كل اسألتك

gehad87
08-26-2014, 01:01
انت تتعلم كويس الاول وبنفسك الاساسيات ولو حاجة وقفت في طريقك تسال وتدور
لكن بلاش تستسهل الفيديوهات من الاول
لان ساعتها في حاجات ممكن تقع منك في الاستماع والمشاهدة

ProForex
08-27-2014, 18:23
السلام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم اعمل بحت في الانترنيت واكتب ما تريد وسوف تجد كل الإجابات للأسئلة التي تريد

abdoute
08-27-2014, 21:14
.السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الشكر لكل الاعضاء الكرام اللذين يقدمون لنا هذه المواضيع
اريد ان اقدم شكري الكبير لتقديمك لنا هذا الموضوع المتميز
تقبلوا مروري و التوفيق للجميع

mohamed.atef
10-24-2014, 23:19
طبعا كويس انك ابتديت تبحث عن مثل هذه الاشياء وان اكيد من خلال مشاهدتك لمثل هذه الفيديوهات على اليوتيوب اكيد
برده اخذت فكره انت عندك فى هذا المنتدى الجميل القسم الخاص بالمبتدئيين انوى انت بس وهتلاقى كل شىء تحتاج اليه فى الفوركس موجود باذن الله

antonioforex
10-26-2014, 15:13
السلام عليكم
نعم اخي كي لا تختلط عليك الامور عليك ان تتعلم استراتيجية فقط و تعمل بها
و حاول فتح حساب ديمو سيساعدك في التدرب جيدا.

ahmedibrahim258259
10-26-2014, 15:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موش تشتت نفسك اخي الكريم ركز على حاجة معينة واستراتيجية وتحاول انك تتطورها بنفسك
تقبل مروري

mohamed.atef
10-31-2014, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم أشكرك على طرح موضوعك للنقاش وإثراء الحوار فيما بيننا لكن التعلم الصحيح ان تتعلم بالفيديوهات مع الديمو حساب تجريبي تكون تشاهد وتعمل تشاهد وتعمل ف حسابك هكذا تحقق ارباح ان شاء الله