PDA

View Full Version : مواضيع عن المبتدائين

Pages : [1] 2 3 4

mohamed aly
01-07-2014, 23:50
بالنسبة للمبتدئين يحصلون على المعلم المثالي، ويراقبون تصرافات الخبراء في السوق، ويستطيعون التواصل مع الخبراء واخذ النصائح منهم، ويحصلون منهم على المعلومات القيمة لكي يستخدمونها في ما بعد في تجارتهم. ولكن الامر مختلف هنا للتجار المبتدئين، فهنا انت الذي تختار معلمك بناء على سمعته وتاريخه التجاري، وتستطيع الدخول معه في نقاش، او ان تراقب طريقة تداوله في سوق تجارة فوركس.

اما بالنسبة للخبراء، فيحصلون على الاعتراف العام بقدراتهم، هذا بالاضافة الى عائد مادي على كل تاجر يقوم بنسخ صفقاتهم، والعديد من المميزات منها الشهرة على مستوى السوق بشكل عام، ويستطيع ايضا مراقبة غيره من الخبراء والاستفادة منهم من خلال معرفة استراتيجياتهم، وبالتالي زيادة معلوماته، فالانسان يبقى في مرحلة التعلم الى ان يموت.

ان التداول الاجتماعي يحول السوق العالمي الى سوق محلي حيث يستطيع ان يرى اي تاجر تصرفات التجار الاخرين، وعليه فان ذلك يزيد من شفافية ومصداقية الوسيط الذي يقدم لك خدمة التداول الاجتماعي .

harimeche
02-14-2014, 19:34
تمـــــــام يا صديقي كلامك على حق ففي هدا الســـــــوق أنت معلم نفسك

لهدا ينصخ بالتعلم الجيد والتدريب المكتف هده مـــا تسمـــــــــى بالخبرة

والتجربة الجيدة تحياتي وبالتوفيق

ilyes chaieb
02-15-2014, 01:31
طبعا ممكن تستفيد من تجاربالاخرينو نصائح الخبراء
المهم هو الالتزام بالنصيحة والتعلم من كل خطء ترتكبه
تمنياتى للجميع بالارباح

salimned
02-15-2014, 03:38
السلام عليكم
مشكور اخي على موضوعك و بالفعل يمكن
للعديد من المبتدئين نسخ صفقات محترفين في فترات
تعلمهم حتى يحافظو على البونص الخاص بهم و يضمنو تعلمهم
موفق اخي.

fatma abdelhay
02-15-2014, 06:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم اهم حاجه ان احنى نتعلم من الاخطاء بتاعتنى
ونحفظها كويس ومننسهاش
لان انا عن نفسى كل مره بخسر فيها وبغلط وقول ده رزق وبرغم انه لمؤغذه يعنى غباء منى وارجع تانى واغلط واقول ده مكتوب ورزق
تقبل مرورى اخى وبالتوفيق للجميع ان شاء الله :)

waelmma
02-15-2014, 11:58
:woo::(:yahoo: شكرا لك اخىى الكريم ويارب اوعدنا بالوصول لمركز الخبراء
وجزاك الله خيرا اخى على هذا الموضوع ولك الف شكر :bravo:

bess+men
02-15-2014, 12:07
تمنياتى للجميع بالارباح

eiie
02-16-2014, 01:05
العملات المباشرة

كما ترى في الشكل فارتفاع الرسم البياني في العملات المباشرة يعني أن سعر هذه العملات يرتفع مقابل الدولار وأن الدولار ينخفض أمامها . لذا نشتري العملة المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني , ونبيعها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني .

forexman3
02-16-2014, 02:23
شوف ياغالى
بالنسبة للتداول الاجتماعى فانه ليس سيئا بالنسبة لمتابعة المحترفين
ولكن يجب ان لا يتكل كل واحد من المتداولين المبتدئين على غيره
حتى لا يتعود على اتباع الاخرين ويترك الاجتهاد

payza
02-16-2014, 19:17
اه من الضروري نتابع الخبراء ازاي بيحللوا اخي
الكريم
حتي نربح ونحلل صح

--------------------------------------------------------------------

saad197920
02-17-2014, 23:47
نعم يا اخى الفاضل كلامك صحيح وهذا بفضل تطور تكنولوجيا الاتصالات والانترنت مما جعل تعلم هذا المجال
ومتابعة المحترفين فيه اسهل لاكتساب الخبرة .

zinga6
02-18-2014, 13:19
قيمة المال لنحو قرن من الزمان، وذلك قبل بداية الحرب العالمية الأولى في عام 1914.
1929
وقد ينظر إلى الدولار وأكثر من كان، ويرجع ذلك إلى انهيار سوق الأسهم و

salimned
02-18-2014, 14:02
السلام عليكم
نعم اخي المبتدا في سوق الفوركس لابد له من التعلم جيدا
كي يستطيع الدخول في هدا المجال بكل قوة كي
يستطيع اكتساب خبرة جيدة منه و اتمنى لك التوفيق في عملك
تحياتي سلام.

محمد عز الدين عيد خضري
02-18-2014, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور جدا علي هذا التوضيح وننتظر من حضرتك المزيد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

kamel75
02-18-2014, 14:15
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
الحياة مدرسة بنتعلم منها كل يوم كمان سوق الفوركس مدرسة كل يوم بنتعلم من اخطائنا
شكرا

motaha
02-18-2014, 14:20
بسم الله الرحمن الرحيم
حقا اخي الكريم ولكن ايضا المنتديات لتعليمية كانستا فوركس
يعلم الكثير انما هناك خبرات خاصة تاتيك من توسيع معرفتك بالطريقة التي ذكرتها
والتعلم بحر واسع كلما اخذت فيه اعطيت

ahmedd
02-18-2014, 14:39
السلام عليكم اخي العزيز انا من الجدد في فوركس عرب لكن من الممكن انا اتعلم من الاخطاء بتاعتنيShift+R improves the quality of this image. Shift+A improves the quality of all images on this page. ونحفظها كويس ومننسهاش

heroo252
02-18-2014, 14:47
كلنا كنا مبتدئين ومحدش يقدر يحدد مين جديد او محترف
الا من خلال جم الربح والخبرة فا لو انتا جديد فى المجال
لكن بتحقق ربح فانت محترف

DREAM-99
02-18-2014, 14:49
ايوه طبعا خبرة السابقين بمجال الفوركس مهمه جدا
ممكن لو قابلتك مشكله او سؤال طرحه هنا بالمنتدى والاخوه لن يبخلو بالرد المفيد

transakshan6
02-18-2014, 14:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا شايف يا اخي الكريم ان كل ما هم بالسوق حتي المضاربون الكبار مازالوا مبتدؤن نحن و هم فقط نزيد خبره ولكننا لن نصل للكمال لان الكمال لله وحده .. :)
وفي نفس الوقت نحن معرضون للخساره في إي وقت
تحياتي لك

Johnson Dwayn
02-18-2014, 21:02
فتؤمن بأن الله علم الأشياء كلها، وأنه أحصاها وكتبها، وأنه سبحانه هو القادر على كل شيء، العالم بأحوال عباده، وأن العباد لن يخرجوا عن قدر الله وما سبق في علمه سبحانه وتعالى، ولما أخبر النبي صلى الله عليه وسلم الصحابة بذلك قالوا: يا رسول الله! إذا كان الله قد قدر كل شيء أفلا نتكل على كتابنا وندع العمل؟ قال: (اعملوا فكلٌ ميسر لما خلق له، أما أهل السعادة فييسرون لعمل أهل السعادة، وأما أهل الشقاوة فييسرون لعمل أهل الشقاوة، ثم قرأ قوله تعالى: {فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى * وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى * فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى * وَأَمَّا مَنْ بَخِلَ وَاسْتَغْنَى * وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَى * فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى} [الليل:5-10] ) .

homeland
02-18-2014, 21:15
انا عضو جديد فى المنتدى واكيد
كان سبب دخولى هنا احد اصدقائي
وقد اشار لى اكثر من مره عن هذا الموضوع ولكن بصراحه الموضوع انا كنت شايفه مش موضوع جاد وطلبت منه ان يثبت لى مدى جديده الامر
وبصراحه
الامر الوحيد الذى اثبت لى جديه الامر هو الفيزا
الماستر الكارد الخاص بالشركه انستا
من بعدها فكرت ادخول اجرب اشوف ايه الموضوع دا
هل ممكن يكون فعلا هناك فرصه للربح والعمل اون لاين من المكتب او المنزل والربح ام لا
زى ما بحصل فى الدول المتقدمه فى ناس فعلا شغلها كله ون لاين من بيع وشراء وتداول باختلاف نوع السلع
فانا هنا فالفعل
ها انا ذا .............. فى بدايه تجربتى
والله الموفق للجميع

dont
02-18-2014, 21:39
كل تاجر مبتدئ فى البداية يحتاج اى خبرة ولذلك يجب ان يبذل مجهود كبير جدا
والتاجر المبتدئ مع مو لوقت قد يكون خبرة

mustalokha
02-18-2014, 21:58
حتى المبتدئين سيصبحون انشاء الله محترفين بالعمل الجاد و المثابرة و التعلم
و شكرا لك اخي الكريم و فقك الله و وفقنا جميعا و السلام عليكم و رمة الله.

محمود مرعى
02-18-2014, 22:22
بالنسبة للمبتدئين يحصلون على المعلم المثالي، ويراقبون تصرافات الخبراء في السوق، ويستطيعون التواصل مع الخبراء واخذ النصائح منهم، ويحصلون منهم على المعلومات القيمة لكي يستخدمونها في ما بعد في تجارتهم. ولكن الامر مختلف هنا للتجار المبتدئين، فهنا انت الذي تختار معلمك بناء على سمعته وتاريخه التجاري، وتستطيع الدخول معه في نقاش، او ان تراقب طريقة تداوله في سوق تجارة فوركس.

اما بالنسبة للخبراء، فيحصلون على الاعتراف العام بقدراتهم، هذا بالاضافة الى عائد مادي على كل تاجر يقوم بنسخ صفقاتهم، والعديد من المميزات منها الشهرة على مستوى السوق بشكل عام، ويستطيع ايضا مراقبة غيره من الخبراء والاستفادة منهم من خلال معرفة استراتيجياتهم، وبالتالي زيادة معلوماته، فالانسان يبقى في مرحلة التعلم الى ان يموت.

ان التداول الاجتماعي يحول السوق العالمي الى سوق محلي حيث يستطيع ان يرى اي تاجر تصرفات التجار الاخرين، وعليه فان ذلك يزيد من شفافية ومصداقية الوسيط الذي يقدم لك خدمة التداول الاجتماعي .
والله يا اخى انا شدنى عنوانك انى ادخل واقرا الموضوع لان الاخوة المبتدئين فعلا بيبقوا فى حاجة انهم يحسوا ان فيه حد واقف معاهم ويشجعهم ويقولهم انهم يقدروا ينجحوا فى السوق ده وكمان يديهم نصائح وخبرة سابقة لان لو معملناش كده هيحس ان المجال صعب عليه وهيجرب مرة ويخسر فيبعد عنه وربنا يكرمهم يارب

loka
02-18-2014, 22:25
يجب على اى تاجر مبتدأ فى الفوركس التحرى الجيد و السعى وراء التواجد فى التجار الناجحين دائما ويجب علينا الوصول الى اهدافنا التى نسعى اليها يوميا و يجب عليهم التعلم من الخبراء فى الفوركس

LTF
02-18-2014, 22:27
السلام عليكم و رحمة الله
أعتقد اخي الكريم انه من الأحسن الاحتكاك بالخبراء و أخذ النصائح و الأرشادات منهم خاصة المبتدئين....و أن لا يستهينو بأية معلومة سواءا كانت صغيرة او كبيرة
بارك الله فيك على المعلومات القيمة

ahmedsalama
02-18-2014, 22:33
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

lamine1200
02-18-2014, 23:37
مشكور جدا علي هذا التوضيح وننتظر من حضرتكم المزيد

---------- Post added at 10:37 PM ---------- Previous post was at 10:36 PM ----------

مشكور جدا علي هذا التوضيح وننتظر من حضرتكم المزيد
بالتوفيق للجميع

TheDevils
02-18-2014, 23:40
السلام عليكم
بالفعل اخي تجربة الخبراء هي كنز بالنسبة للمبتدئين امثالنا لدا
نتمنى من الخبراء ان يحطولنا مواضيع لاخطائهم حتى نتجبنها نحن بالمستقبل

khaled22al
02-19-2014, 00:22
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد ابن عبد الله خاتم المرسلين والصديقين اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اشكرك على الجهد الجيد والمتميز في مثل هذة الموضوعات مشكوررررررررررررررررررر

aymanso
02-19-2014, 00:37
الخبرة لها ثمن فى شى حيث يجب الاستفادة من اهل الخبرة فى هذا المجال
ومع العلمان الكل ماذال يتعلم لان سوق الفوركس سوق كبير

Hassan Owen
02-19-2014, 00:50
السلام عليك يا اخي الكريم ان المبتدئي لازم يكون يكون ليه معلم او قدوة يقتدي بيه في حياته و اثناء تداوله في الفوركس لان هذا يزيد من الروح المعنوية عند المتداول

poop4
02-19-2014, 03:20
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
المبدئ له يوم من الايام سيصيبح محترف
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

dont
02-19-2014, 05:29
كل تاجر مبتدئ يحول ان يتعلم من الاخر
واصبح كل تاجر مبتدئ يرد ان يصبح خبرة وهذا فى حد ذاته يكون شى كويس

brahimtrader
02-19-2014, 13:03
سلام عليكم
لكن بتحقق ربح فانت محترف
تحياتي لك

kabachi.mounir
02-19-2014, 13:11
لابد من الإستفادة من تجارب الخبراء للإستفادة أكثر

---------- Post added at 12:11 PM ---------- Previous post was at 12:10 PM ----------

لابد من الإستفادة من تجارب الخبراء للإستفادة أكثر وتعتبر طريقة للتعلم
من خلال النصائح المقدمة

ahmad lord
02-19-2014, 13:11
اخى انا لست جديد اوى ولكن تعلت بعضها لانى كنت لا اعرف بعضها واتمنى من الاخوه الجداد ان يتععلوموا من هذا الموضوع والى اللقاء

tayaa1256
02-19-2014, 13:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم بالنسبة للتداول الاجتماعى فانه ليس سيئا بالنسبة لمتابعة المحترفين

the best
02-20-2014, 02:03
يمكن تقسيم التشكيلة من المؤشرات المالية إلى 3 فئات: متابعات النمط، مؤشرات التذبذب، و مشؤرات أخرى. المؤشرات المتابعة للنمط تكون فعالة عندما يتحرك السوق في نمط معين، و لكنها تصبح خطرة في الأسواق الثابتة.

zinga6
02-20-2014, 16:10
• تداول 24 ساعة
• السيولة
• الرافعة المالية 50:1 إلى 400:1 الرافعة المالية
• انخفاض تكاليف المعاملات

sabirdaba
02-20-2014, 16:13
أنا بالنسبة ليا ان التعليم المبتدأ ينقسم الى مرحلتين أولا قراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات التعليمة خلال السنة الاولى وفي السنة الثانية على المبتدأ التوجه للمتاجرة على الديمو لمدة ستة أشهر على اقل تقدير

ashrafko
02-20-2014, 16:22
اخى الكريم مشكور على الموضصوع وعلى تلك النصائح الغالية ولابد ايضا من الاعتكماد على النفس والتعرف على كل معلومة جديدة تعرفنا اكثر بالسوق

anamoody
02-20-2014, 17:35
فعلا يا اخى يجب على كل مبتدئ الا يبدأ من الصفر بل يجب ان يبحث عن الخبرة واكتسابها من الخبراء وان يكمل مسيرتهم
وان شاء الله نحقق ارباح هائلة فى مجال الفوركس

عدي
02-20-2014, 18:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. نعم المبتدئين يستفيدون من الخبراء و لكن لا اتنسي ان هؤلاء الخبراء كانو ف يوم من الايام لا يعرفون شيئا عن الفوركس فلا تيأس ابدا

milanowolf
02-20-2014, 18:09
يجب على اى تاجر مبتدأ فى الفوركس التحرى الجيد و السعى وراء التواجد
فى التجار الناجحين دائما ويجب علينا الوصول الى اهدافنا التى نسعى
اليها يوميا و يجب عليهم التعلم

raafat
02-20-2014, 18:15
السلام عليكم احب اشكر صاحب الموضوع على النصائح الجميلة لان هو بجد بيهتم
بالمبتدئين ومعلوماتة قيمة جدا واتمنى استمراريتك بطرح مواضيع تعليمية وشكرا

scyori
02-20-2014, 18:21
شوف ياغالى
حتى لا يتعود على اتباع الاخرين ويترك الاجتهاد

Heisenberg
02-27-2014, 06:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مقال مفيدد مشكور عللي المقل
الطريق بين البداية و الحترافف طويل جدا و مليئ بالمخاطر و خيبات
المهم عدم الاستسلام

sara ali
02-27-2014, 09:45
تعلمهم حتى يحافظو على البونص الخاص بهم

ebram
02-27-2014, 10:35

مع احترامي رايك طبعا
انا عن نفسي من زمان عند البدء في هذا المجال كنت انا المعلم لنفسي
لاني تعرفت علي هذا المجال من واقع عملي علي الارض
ولكن بدات في تطوير المعرفه والتعلم وكتير كنت بتركه ولكن برجع له اقوي
والله الموفق

zinga6
02-28-2014, 03:46
كميات من المضاربة. ليس من غير المألوف لبنك كبير على التجارة المليارات من الدولارات يوميا.
ويجري بعض هذا النشاط التجاري نيابة عن عملاء من الشركات، ولكن البنوك الخزينة
كما تقوم غرفة على كمية كبيرة من التداول، حيث التجار البنك يأخذون مواقعهم الخاصة ل

عبد العزيز الصويلح
02-28-2014, 03:52
شكرا أخي على مشاركتك هذه وكلامك صحيح مئة بالمئة يجب علينا ان نتعلم من الأشخاص المحترفين ونطبق استراتيجياتهم

sara ali
02-28-2014, 10:53
ممكن تستفيد من تجاربالاخرينو نصائح الخبراء
تمنياتى للجميع

salichou
02-28-2014, 21:20
حقا اخي الكريم ولكن ايضا المنتديات لتعليمية كانستا فوركس
والتعلم بحر واسع كلما اخذت فيه

maha elsayed
02-28-2014, 21:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اشكرك يا اخى ع الموضوع
الرائع والممتاز ده بجد تقبل مرورى ارجوك ارجو منك المزيد يا اخى

SheShe
03-03-2014, 17:03
اخي الغالي .. فعلا كلامك صح وده بفضل تطور تكنولوجيا الاتصالات والانترنت
مما جعل تعلم هذا المجال ومتابعة المحترفين فيه اسهل لاكتساب الخبرة.
تقبل مروري ...

doola2020
03-10-2014, 01:39
المشكلة ان جميع مواقع شركات الفوركس تقدم خدمة تعليمية جميلة جدا ولكن لا احد ينظر إلي هذه الميزة وتكون مشكلة كبيرة جدا عند الخسارة

zinga7
03-11-2014, 16:10
إلى
سبيل المثال، وجود اتجاه لتسريع الصادرات إلى بلد معين قد يشير القوة الاقتصادية و
فرص الاستثمار في ذلك البلد.

saad197920
03-15-2014, 00:27
نعم يا اخى الفاضل ان هذا السوق لا احد يتحكم فيه الا انت كتاجر فيجب علينا ان نتعلم كيف نعمل بجهد وتعب
حتى نصل الى الخبرة اللازمة والكافية للنجاح ...

sendrela
03-15-2014, 00:30
كلامك رائع اخى ويصف فعلا حال كل متداول ويصف كل واحد منهم على حده فالمتداول اما مبتدأ او محترف

ولكل منهم طريقه متعارف عليها فالمبتدأ يتابع ويطبق ما تابعه وتعلمه اما المحترف فهو يقيم آدائه ويطوره دائما

تحيتى

naoual
03-15-2014, 00:38
شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومات القيمة و المفيدة للمبتدئين و لك منا الدعاء بالنجاح في هذا السوق العملاق

dallali1
03-15-2014, 01:06
سلام عليكم
لكن بتحقق ربح فانت محترف
تحياتي لك

kaa
03-15-2014, 01:32
اى شخص مبتدئ فى الفوركس يحتاج الى فترة لكى يتعلم الفوركس
وكل تاجر مبتدئ يجب الايتسرع فى الدخول على الحساب الحقيقى

loka
03-15-2014, 01:42
لاى مبتدأ لكى ان يصبح فى يوم من الايام تاجر مثالى فى الفوركس عليه ان يتبع السياسة الخاصة بأى تاجر ناجح فى الفوركس و التجارة لابد وان تكون على اسس علمية و عملية صحيحة جدا

sabirdaba
03-15-2014, 01:47
وكل تاجر مبتدئ يجب الايتسرع فى الدخول على الحساب الحقيقى اكيد في الحقيقية الاخوان المحترفين في المجال يقولون ان اقل مدة يجب قضائها في التعلم يجب الا تقل على 1 سنة على الاقل بين القراءة والتدرب على الديمو

abdelaziz 10
03-15-2014, 01:52
في رايي المتداول المبتدا حتى لو اراد تقليد تداول المحترف او الخبير فلن يقدر وسيخطأ لا محال طبعا
السبب انه ولو اتبع مثلا جابه الفني او حتى المالي فلن يقدر يتعامل مع اي جديد كما الخبير للاسف

hunter_world
03-15-2014, 21:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم والله مشكور جدا دا الوحد لما كان مبتدي كان عندو اساله كتير بجد ولكن احنا بنقول الصبر حلو

DRAGON1980
03-15-2014, 22:25
السلام عليكم
موفق اخي.

ahmedibrahim258259
03-16-2014, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخ الغالى على هذه المعلومة الرائعة جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

meroloveme
03-16-2014, 00:14
وهذة فائدة اخري للفوركس هي التواصل بين المبتدئين والخبراء لاكتساب مهارات جديدة وتبادل الخبرات
اي مبتديء المفروض يفكر ازاي هيتعلم ويبقي خبير ازاي هيتدرب وهل اختيار راس المال في الحساب التجريبي مهم
كل دي اسئلة يجب ان تدور في تفكير المبتديء الناجح

gehad87
03-16-2014, 00:40
يا اخي العزيز كتب الفوركس موجودة ومنتشرة على الانترنت
وكمان كتب التحليل الفني
وشروحات المؤشرات وطرق التحليل والاستراتيجيات اكتر من الهم على القلب على اليوتيوب
تقدر انت بالقراءة المستمرة تشكل منهجك الخاص وتستفيد من خبرات الاخرين
كل ما تحتاجة ذهن صاف
واستعداد للتعلم

moraghost
03-16-2014, 01:31
الأخ العزيز
هذا معروف لأن هذا بفضل تطور تكنولوجيا الاتصالات والانترنت مما جعل تعلم هذا المجال ومتابعة المحترفين فيه اسهل لاكتساب الخبرة

تقبل تحياتي

kaa
03-16-2014, 02:23
كذلك يكون تحليل السوق صعب على التاجر المبتدى ولذلك يجب انه يكون خبرة فى الفوركس

saad197920
03-20-2014, 02:38
نعم يا اخى الفاضل هذا موضوع مهم وجميل بالفعل لابد للمبتدئين فى هذا المجال ان يتعلموا جيدا ويستمعوا الى
نصائح الخبراء والسير على درب الناجحين ...

rabhiaziz
03-20-2014, 02:57
طبعا أخي على المبتدئ أن يتعلم من تجارب المحترفين حتى يصلى إلى مستواهم ليتمكن من مجاراتهم
وعى المحترفين أن ييساعيدوو المبتدئين بخبرتهم وائل يبخل عليهم بارك الله فيك على الموضوع

merengue
03-20-2014, 03:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة و السلام علي النبي المختار . يجب علي المبتدا ان يصبر لانه مفتاح النجاح

nizar17
03-20-2014, 14:16
بالفعل التعلم اولا هو اساس النجاح و اهم ما يجب ان يهتم به المضارب المبتدئ كذلك متابعة
المحللين الفنيين مهم ايضا لكي تري كيف يحلل الخبراء
بالتوفيق للجميع

el andaloussi
03-20-2014, 18:28
أخي الكريم السلام عليكم وموضوعك حقا في الصميم ولا
أتنازع معك فيه أو فيما ذكر فيه واريد أن أشير إلى أنني مبتدء في المجال وشكرا

محمد أبو بكر
03-22-2014, 12:30
السلام عليكم و رحمته وبركاته
طبعا ممكن تستفيد من تجارب الاخرينو نصائح الخبراء
تمنياتى للجميع بالارباح
و بالتوفيق لك و للجيمع ان شاء الله ..

MR.JPY
03-22-2014, 12:33

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هذا النص منسوخ من احد مواقع التداول الاجتماعي
وهي التي تقوم انت بربط حسابك بها مما يمكن المبتدئين من متابعتك

masry928
03-22-2014, 13:03
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دعوة عامة منى الى كل اخواتى المبتدئين فى حالة اى حد منكم يريد نصيحه او الاستفسار عن شىء يخص الفوركس ان شاء الله اتواصل معاه وان شاء الله ربنا يقدرنى على فعل الخير وانطلاقا من موضوعك اخى دعوت الناس كلهم لاحتضان اخواتنا المبتدئين ومساعدتهم

maged mohamed
03-22-2014, 14:45
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على الدليل الجميل للتعلم فى الفوركس
وعلى كل ميتدا ان بتعلم صح حتى يصل بسرهة
ويكتسب الخيرة من الاخرين الله يقتح على الجميع

selmon
03-22-2014, 22:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور اخي لتوضحيك المعلومات للمبتديئين وتقبل مروري بخالص الشكر

ilyaselouafi
03-22-2014, 22:38
لسلام عليكم
موفق اخي.

moxin
03-22-2014, 22:46
اودلا شكرا اخى الكريم على المعلومات القيمه هذه ربنا يجازيك خير عليها
ثانيا نمنى التواصل دائما لما هوا جديد وربنا يبارك لنا جميعا
وشكرا والسلام عليكم

---------- Post added at 08:43 PM ---------- Previous post was at 08:40 PM ----------

بالطبع التعلم هو اساس النجاح و اهم ما يجب ان يهتم به المضارب المبتدئ كذلك متابعة
المحللين الفنيين مهم ايضا لكي تري كيف يحلل الخبراء كما ذكر أحد الاعضاء
وكلنا هنا من اجل الافادة والاستفاذة
مع تحيتي لك

---------- Post added at 08:46 PM ---------- Previous post was at 08:43 PM ----------

بالطبع التعلم هو اساس النجاح و اهم ما يجب ان يهتم به المضارب المبتدئ كذلك متابعة
المحللين الفنيين مهم ايضا لكي تري كيف يحلل الخبراء كما ذكر أحد الاعضاء
وكلنا هنا من اجل الافادة والاستفاذة
مع تحيتي لك

lema
03-22-2014, 22:48
الخبرة للمبتدئين يجب ان تكون اساسها ليس فقط المواضيع او الكتب ولكن الممارسة الحقيقية فى السوق
هذا ما يعطى الخبرة بشكل اكبر

maknzy007
03-22-2014, 22:49
الواحد باردو لاينسى نصائح الخبراء
ولكن الافضل الاعتماد على نفسك فى الفوركس كويس لانه متقلب جدا ومحتاج جدا منك علشان تقدر توصل لهدفك فيه

LamiaAbdullah
03-22-2014, 22:56
السلام عليكم ورحمة الله ..
ان شاء الله راح نكون قدها والخبراء كانو زينا مبتدئيين وتجاوزو العقبات اللي واجهتهم ووصلو لمبتغاهم الحقيقي ، هم السابقون ونحن اللاحقون باذن الله ..

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ..

reda4bux
03-22-2014, 22:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي : الاستفاده من التجار واخذ النصيحه من المحترفين قد يجعلك تزيد من اجتهادك في التعليم والاستمراريه
على كل حال أتمنى لك كل التوفيق إن شاء الله

randa
03-22-2014, 23:25
وهى دى فائدة المنتديات زى المنتدى هنا او غيره
وانا اتعلمت كتير من المنتديات ومن الاعضاء فى المنتديات ومحدش كان بخيل ابدا فى معلوماته ومساعدته للاخرين

asafiforex
03-23-2014, 01:14
ونحفظها كويس ومننسهاش
لان انا عن نفسى كل مره بخسر فيها وبغلط وقول ده رزق وبرغم انه لمؤغذه يعنى غباء منى وارجع تانى واغلط واقول ده مكتوب ورزق
تقبل مرورى اخى وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

yopibianco
03-23-2014, 01:38
الاخوة المبتدئين فعلا بيبقوا فى حاجة انهم يحسوا ان فيه حد واقف معاهم ويشجعهم ويقولهم انهم يقدروا ينجحوا
فى السوق ده وكمان يديهم نصائح وخبرة سابقة لان لو معملناش كده هيحس ان المجال صعب عليه وهيجرب مرة ويخسر فيبعد عنه وربنا

Ahmed2020eg
03-23-2014, 12:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع جميل اخي و فعلا لازم كل مبتدئ يبذل جهده في التعليم و المحترف يعلم غيره و لازم نفيد بعض

forexman55555
04-03-2014, 18:53
تواصل المبتدئين و الخبرائ شئ مهم جدا فى سوق الفوركس و المنتدى يسهل
هذه المسألة جدا فممكن تعمل بوست كمبتدئ و تجد خبراء كثر يردون عليك

soooonor
04-03-2014, 19:06
لكن اعتقد ان معظم المبتدئين يعتمدون على انفسهم فى البحث عن العلومات التى تخص الفوركس و النت مليئ بالموضوعات الهامة التى يمكن لأى مبتدئ الاستفادة منها...لا اعلم ما هو التداول الاجتماعى ...هل تقصد فكرة وجود الفوركس كوبى التى عن طريقها يمكن متابعة تداول شخص محترف و من ثم الدخول فى صفقات شبيهة

a7med84
04-03-2014, 19:07
اخى الكريم انا استفاد هنا من المنتدى من المواضيع ومن الخبراء سواء فى المنتدى هنا او من خلال

جوجل والفديوهات الىلى على اليوتيوب وانا شايف ان الموضوع عايز بس اجتهاد وكل شئ ممكن الوصول له

brahim.alg
04-03-2014, 19:40
حتى الخبراء من الممكن ان يخسروا في حالتي انا افضل الاعماد على اراء عديد الخبراء و من ثم تكوين رايي الشخصي الذي ادخل به للتداول
الاعتماد على الاخرين فقط قد يدفعنا لتحقيق خسائر

Murad
04-03-2014, 20:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم يا سيدي انا اتفق معك تماما في سوق الفوركس يجب ان تعلم نفسك بنفسك
حتي تكتسب المعرفة من ثم تتدرب علي التداول كثير وكثيرا حتي تحصل علي الخبرة

mehildin
04-03-2014, 21:33
مشكور اخي على طرحك الجميل وان شاء الله كافة المبتدأين يقرؤوا مقالك المختصر والنافع ان شاء الله .
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

heroo252
04-03-2014, 21:41
المعلم المثالى لازم يكون انتا تعرف ازاى تعلم نفسك
وتتعلم كل حاجة وتطبقها على حسابات ديمو
عشان تزود خبرتك

mohamed01
04-07-2014, 15:04
اهلا بيك انا شايف يا اخي الكريم ان كل ما هم بالسوق حتي المضاربون الكبار مازالوا مبتدؤن نحن و هم فقط نزيد خبره ولكننا لن نصل للكمال لان الكمال لله وحده ..
وفي نفس الوقت نحن معرضون للخساره في إي وقت.تحياتي

Mohamed Morsy
04-12-2014, 16:12
الاخوة المبتدئين فعلا بيبقوا فى حاجة انهم يحسوا ان فيه حد واقف معاهم ويشجعهم ويقولهم انهم يقدروا ينجحوا
فى السوق ده وكمان يديهم نصائح وخبرة سابقة لان لو معملناش على كده هيحس ان المجال صعب عليه وهيجرب
وبيكون هنا ان فيه مرة ويخسر فيبعد عنه وربنا.

latraaa
04-12-2014, 16:57
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير من النتائج القيمة و المفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

SheShe
04-19-2014, 18:17
لكن اعتقد ان معظم المبتدئين يعتمدون على انفسهم فى البحث عن العلومات التى تخص الفوركس على و النت مليئ بالموضوعات الهامة التى يمكن لأى مبتدئ الاستفادة منها...لا اعلم ما هو التداول الاجتماعى ...هل تقصد فكرة وجود الفوركس كوبى التى عن طريقها يمكن متابعة تداول وممكن ان يكون شخص محترف و من ثم الدخول فى صفقات شبيهة
تقبل مروري ...

abdelmoumin
04-19-2014, 18:22
السلام عليكم
اظن ان التعلم يا اخي هو كل شئ صحيح لابد من معلم يعلمك و لكن لايدون المعلم على طول معك و لهدا يجب اخد الخبرة و التعلم عللى الحساب التجريبي ة غيره و عدم الاحباط في حالة الخسارة

imaddidi
04-19-2014, 18:24
السلام اخي الكريم
كلام معقول ومفيد 100/100
ونرجوا من الاخوة الاعضاء التعاون فيما بينهم
وشكرا

Bouani
04-19-2014, 18:38
بالفعل يا غالي الاستفادة من متاجرة الآخرين مهم للنجاح
بس يجب علينا محاولة التعلم ديما منهم من خلال أخطائهم
لأنهم انسان و ممكن يخطؤوا

kaa
04-19-2014, 18:46
اى شخص مبتدئ فى الفوركس يحتاج الى فترة لكى يتعلم الفوركس ويجب ان ياخذ التاجر امبتدئ فى الفوركس وقت كافى من اجل ان يتعلم لفوركس ويجب الاستفادة من خبرة الخبراء حتى نكون خبرة فى الفوركس

mgw
04-19-2014, 19:39
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته اخى العزيز
تمام الواحد بيشوف كتير من ده بس الاهم ان الازم
الواحد لو عاوز يكمل فى الفوركس انه يسمع نصائح الخبراء

doaa sary
04-19-2014, 19:48
الافضل كل حد يتاجر لنفسه هو كسب او خسر مع نفسة
الكوبى هيخليك متتعلمش
غير ان التاجر بياخد نص الارباح
اتعلم وخد وقتك هتكون زى الخبير واكتر وخسارتك تقل

مصطفى حمدان
04-25-2014, 01:03
بصراحة اخى الفاضل انا شايف ان راس الموضوع او عنوانه لا تتمشى مع محتوى الموضوع وقد ذكرت مسبقا موضوع عن التداول الاجتماعى ولكن للاسف لم استفد منه باى شىء لانى اول مرة اسمع عن هذا النوع من التداول

abo heba
04-25-2014, 16:11
من اهم الموضوعات التى يجب ان تؤخذ فى الاعتبار هى موضوعات المبتدئين وكم احب ان تكون هذه الموضوعات مصوره او الشرح على الرسم البيانى
للتسهيل علينا جميعا

سمير تيارت
04-25-2014, 21:43
السلام عليكم
نعم اخي المبتدا في سوق الفوركس لابد له من التعلم جيدا
كي يستطيع الدخول في هدا المجال بكل قوة كي
يستطيع اكتساب خبرة جيدة منه
و اتمنى لك التوفيق في عملك
تحياتي سلام.

menoer1248
04-25-2014, 21:54
من الحكمة علينا نحن المبتدءين ان نكون على الاطلاع على الكبار من المتداولين كيف يتصرفون من اجل جلب الخبرة منهم
وهذا من خلال مواقعهم او منتدياتهم او مدوناتهم الالكترونية
اما في حال لم نعطي الامر اهتمامية فهذا عين الاخطا او هو الغرور حتى

amermazzen
04-25-2014, 22:10
سلام عليكم مشكور اخي على موضوعك و بالفعل يمكن للعديد من المبتدئين نسخ صفقات محترفين في فترات لكن يبقى التعلم الجيد هو الأساس خاصة عن طريق الحساب الترجيببي اليذيب قى بوابة التاجر في كيفية التعامل مع الفوركس بالتاوفيق للجميع.

mohamead
04-25-2014, 22:30
اشكراك اخي الكريم علي هدا الموضوع الجميل لكن انا بنسبة لي انا
لسة جديد في موضوع الفوريكس وانا لسة مبتدي يجماعة وشكرا لكم

kaa
04-25-2014, 23:06
اى شخص مبتدئ فى الفوركس يحتاج الى فترة لكى يتعلم الفوركس ويجب ان ياخذ التاجر امبتدئ فى الفوركس وقت كافى من اجل ان يتعلم لفوركس
ويجب عدم التسرع فى التداول على حساب حقيقى

med5
04-25-2014, 23:07
سلام عليكم

اخي الكريم انه من الأحسن الاحتكاك بالخبراء و أخذ النصائح

و الأرشادات منهم خاصة المبتدئين....و أن لا يستهينو

بأية معلومة سواءا كانت صغيرة او كبيرة

بالتوفيق

baite
04-25-2014, 23:20
بالتاكيد من الجميل ان تستفيد من تجاربالاخرينو نصائح الخبراء المهم هو الالتزام بالنصيحة والتعلم من كل خطء ترتكبه
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

AMLAK
04-25-2014, 23:23
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه يجب على اى تاجر
مبتدأ فى الفوركس التحرى الجيد و السعى وراء التواجد فى التجار الناجحين دائما ويجب علينا الوصول الى اهدافنا التى
نسعى اليها يوميا و يجب عليهم التعلم من الخبراء فى الفوركس تحياتي للجميع

josefsatriani
04-25-2014, 23:27
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الكريم اظن ان اكثر ما يقلق المتداولين المبتدئين هو البونص في البداية او راس المال
لان المتداول بمجرد ان يتعلم الفوركس و يفهم ما معناه فينجذب اليه و يمكن ان يتعامل معه و يشكل استراتيجيته الخاصة
و شكرا

عدي
04-25-2014, 23:43
نعم اخي اوافقك الراي تماما مشكور ك علي الموضوع الجميل

__________________________________________________ ___________

mirna ahmed
04-25-2014, 23:45
تجارة النقد الاجنبى هو عمل جيد جدا أو job.you يمكن القيام به في أي وقت من هذا العمل anywere.some الناس تختار ما هو الفوركس الوقت جانبهم تجارة النقد الاجنبى هو job.actually بدوام جزئي أو بدوام كامل وجميع الاعمال الوقت أو job.some شخص empolyed اختيار تجارة النقد الاجنبى لأعمالهم بدوام جزئي أو وظيفة.
في الواقع الفوركس هو بدوام جزئي أو وظيفة بدوام كامل أو business.you يمكن في أي وقت القيام بهذا العمل أو job.forex أفضل بدوام جزئي لstudent.forex هو جيد أو أفضل الأعمال في الفوركس world.so يمكنك القيام بهذه المهمة في أي وقت أو الأعمال التجارية.

godfather
04-26-2014, 00:01
انا لم اختار اى معلم و انا شايف ان المنتدى دة هو ممكن يكون معلمى لانى
حتى الان كل يوم بتعلم اكثر من اليوم اللى قبله . شكرا لك

kaa
04-26-2014, 00:05
اى شخص مبتدئ فى الفوركس يحتاج الى فترة لكى يتعلم الفوركس ويجب ان ياخذ التاجر امبتدئ فى الفوركس وقت كافى من اجل ان يتعلم لفوركس
وايضا يجب ان نتعلم من الاخرين

walid08
04-26-2014, 14:28
السلام عليكم
مشكور اخي الكريم على الموضوع
ولكن في الحقيقة انت دائما ماتقوم بمواضيع رايتها من قبل في منتديات و كتب ولا تضف عليها اي شيئ يا اخي حاول ان تبدع من نفسك

samoray13
04-26-2014, 15:55
فعلا اخي الكريم المبتدء بعد ما يقرأ ويدرس ويتعلم يجب ان يكون قريب من الخبراء في المجال حتى يمدوه بتجاربهم التي مروا منها هم حتى بلغوا مستوى النجاح بهذا ممكن ان ينجح كذلك

fatimaido
04-26-2014, 16:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضع مهم بالنسبه للاعضاء جميعا
اهلا شكرا للطرح نعم اخي هي مواضييع مهمه جدا جدا للمبتدئيين ونرجوا منهم الالتزام بها

Heisenberg
04-29-2014, 04:57
السلام عليكم ورحمة الله
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

ahmed kabo
04-30-2014, 13:37
اكيد اخى الكريم متابعة العملاقة فى المجال دة ضرورية جدا خصوصا انهم افضل واحسن ناس تاخد منهم خبرة علشان محتكين بالسوق على طول بالتوفيق للجميع

gr53
05-04-2014, 07:29
المتاجر في الفوركس هو المعلم و الطالب في وقت واحد و لو تفوق المعلم بوضع الوسائل الصحيحة أمام المتعلم لتفوق الطالب
الأهم هو الجدية و الاستعداد الذهني و النفسي للسوق و تقبل مخاطره و العمل على تفاديها فالأمر ليس بنزهة

loka
05-04-2014, 08:33
على اى مبتدأ يريد الوصول الى احلامه من خلال التجارة فى الفوركس انا شايف انه يجب ان يتبع استراتيجية سهلة فى التجارة ورأس مال كبير حتى يحقق ربح كبير من السوق

fatoma elsayd
05-04-2014, 13:18
السلام عليكم
بالفعل اى مبتدء بيفضل يتابع التجار والخبراء والنصائح
وبعد كدا مع الوقت بيتعود على استراتجيه معينه وبيعتمد على نفسه فقط لا غير
اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق ان شاء الله :) :yahoo::yahoo::happy:

dqngers
05-04-2014, 13:22
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته

أولاً شكراً أخي الكريم على هذا الموضوع

فقط أريد أن أضيف لابد من دراسة السوق جيداً وأيتهاً التعلم من الخبراء ونصائحهم و استراتيجيتهم

بتوفيق للجميع

INTHENAMEOFALLA
05-04-2014, 13:27
اكيد طبعا ان المبتدى فى سوق الفوركس لازم يتابع عضو قديم او خبير فى الشغل ده عشان يستفيد منه ويعرف الحاجات اللى غايبة عنه او لسه مش مرت عليه والله الموفق

zakamessi
05-04-2014, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الحمد لله انا اعتقد انني قد تجاوزت مرحلة المبتدئين وانا الان في مرحلة جني ارباح :)

ahmed morsy
05-08-2014, 01:09
بصراحة اخى الفاضل انا شايف ان راس الموضـوع او عنوانه لا تتـمشى مع محتوى الموضوع وقد ذكـرت مسبقا
موضوع عن التداول الاجتماعى ولكن للاسف لم استـفد منه باى شىء لانى اول مرة اسمع عن هذا الـنوع من التداول
تقبل مروري

ruse
05-10-2014, 15:54
السلام عليكم

aymanso
05-10-2014, 15:58
السلام عليكم اخى المبتداء من المهم انك تحب هذا المجال ولا تخاف منة وهذا فى البداية ثم يجب ان تتعلم وتقراء الكتب وتشاهد الفيديوهات التى تشرح هذا الموضوع ثم اقتح حساب تجريبى وقم بالتدريب فية كثيرا مدة كبيرة الى ان تثق فى نفسك ثم ابداء فى فتح حساب حقيقى وربنا يوفقق

عاشق الفوركس
05-10-2014, 19:43
السـلام عليـكم رحمـة الله تعالى وبركاته ،بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى الشرح الذي قمت به امل ان يكون ذوفائدة ل االعضاء في المنتىدي ان شاء الله ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله.............................

msamir2013
05-30-2014, 08:26
انا شايف ان الاعتماد على تجارب الناس السابقة فى هذا المجال من اكثر الاشياء اللى هتساعدك فى انجاز شوط كبير من تجارب الاشخاص دى

لكن لابد من المتداول محاولة الوصول فيما بعد الى تكوين شخصية مستقلة فى التداول

mohamed11
05-30-2014, 08:29
تجارب الناس السابقة فى هذا المجال من اكثر الاشياء اللى هتساعدك فى انجاز شوط كبير من تجارب الاشخاص دى

الربح من الفوركس
05-30-2014, 09:42
اخى الحبيب انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة والتدريب على الحساب التجريبى وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

waleed hassona
05-30-2014, 09:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا الكرام بمنتدانا الجميل اخى الكريم الاستفاده من الخبرات السايقه
هى بداية النجاح لانك تبدا من حيث انتهو هم وهذا بدايه للنجاح

amal.m500
06-08-2014, 11:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخي الغالي بالنسبة للتداول الاجتـماعى فانه ليس سيئا بالنسبة لمتابعة المحترفين
ولكن يجب ان لا يتكل كل واحد من المتداولين المبتدئين على غيره حتى لا يتعود على اتباع الاخرين ويترك الاجتهاد

محمد السيد محمد
06-08-2014, 11:40
ههههههه طبعا يابني العلم مهم جدا انت ماسمعتش عادل امام ان العلم لا يكيل بالبتنجان
وطبعا ما ننساس قول افضل رجل في الدنيا نبي الله محمد (ص) اطلبو العلم من المهد الى اللحد

ehab_salah
06-15-2014, 10:43
أعتقد اخي الكريم انه من الأحسن الاحتكاك بالخبراء وأخذ النصائح
والأرشادات منهم خاصة المبتدئين .. وأن لا يستهينو بأية معلومة
سواءا كانت صغيرة او كبيرة بارك الله فيك على المعلومات القيمة
...
تحياتي

rami007
06-17-2014, 05:16
السلام عليكم
الاخوة المبتدئين فعلا بيبقوا فى حاجة انهم يحسوا ان
فيه حد واقف معاهم ويشجعهم ويقولهم انهم يقدروا ينجحوا
فى السوق ده وكمان يديهم نصائح وخبرة سابقة لان
لو معملناش على كده هيحس ان المجال صعب عليه وهيجرب
سلام تحياتي
بالتوفيق

Jo.Cena
06-17-2014, 15:22
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
متابعة المحترفين والناس اللي سبقونا في مرحلة التعلم والخبرة حاجة مهمة عشان نحاول نستفاد من اللي بيقدموه لمصلحتنا ولمصلحتهم

ebram
06-17-2014, 17:14
انا شايف ان الاعتماد على تجارب الناس السابقة فى هذا المجال من اكثر الاشياء اللى هتساعدك فى انجاز شوط كبير من تجارب الاشخاص دى

من قه الذكاء ان نستفاد من تجارب الاخرين
لان من البديهي ان نتعلم من اخطائنا وكمان من الغباء ان لا نتعلم من الاخطاء الي بنقع فيها

abdelhalim
06-17-2014, 17:15
للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

GM.LAVAL
06-17-2014, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا إخوانى الاعزاء .
صدقت اخى الكريم بالفعل لكل من المبتدئين والخبراء دور يقومون به وبالفعل يكون الاساس دائما نحو النجاح هو ان نتعلم من بعضنا البعض وعلى كل حال بارك الله فيك اخى الفاضل

Jo.Cena
06-17-2014, 17:33
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
لازم تعلم نفسك وتتعلم من الخبراء ومن كل الناس اللي حواليك واي معلومة تعرفها تفهمها كويس وتطبقها عشان تلاقي ف الاخر ربح

عبد الرحمن محمد
06-17-2014, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاكم الله خيرا يا شباب على هذه النقاشات اللتى تكسب المرء الكثير من المعرفة عن عالم الفوركس لا يهم إلاما يميل الموضوع سواء طلب مساعدة ام طرح المهم أن هذه تسمى معلومات وهذا ما يهمنا لانه سيوصلنا الى درجة اعلى فى الفوركس مما يزيد فرص الربح لدينا إن شاء الله العظيم وجزاكم الله خيرا وإن شاء الله الكل يربح تقبلوا مرورى وتحياتى لكم

mounim1994
06-17-2014, 21:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
شكرا اخي الكريم على هده المعلومت الرائعة وبالتوفيق للجميع

saro123
06-17-2014, 21:58
بالنسبة لكل مبنتدئ اكتر شئ ممكن تتعلم منة هو الشارت هو الى هيفيدك فى فتح وغلق الصفقات ويديك خبرة جيدة عن السوق
لذا لابد من متابعه الشارت بشكل يومى

maao2008
06-20-2014, 21:53
لسلام عليكم
موفق اخي.

GM.LAVAL
06-21-2014, 08:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا إخوانى الكرام جميعا ....
بارك الله فيك اخى الكريم على هذه المعلومة حول المبتدئين وإن شاء الله كل اعضاء المنتدى الكرام يستفادوا من هذا الموضوع ودمت بخير إن شاء الله

BrahimForex
06-21-2014, 19:59
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل اكيد يجب ان نعمل مع الخبراء لكي نكسب منهم الخبرة ويساعدونا في تعلم اسرار الفوركس

forex forex1
06-21-2014, 20:24
:)السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا لك اخى لكن ايضا المنتديات لتعليمية كانستا فوركس
والتعلم بحر واسع كلما اخذت فيه اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق ان شاء الله لك ولجميع الاخوه الاعضاء

karam22
06-21-2014, 20:38
التعليم المستمر يفي ينفس الغرض والاحتياج لمساعد يقل كلما زاد العلم والبحث وتعليم الزات كل كيرة وصغيرة في الفوركس

younesboughnim
06-21-2014, 21:07

waleed hassona
06-22-2014, 12:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى الكريم يالفعل لابد
لاى مبتدىء ان لايفكر فى التجارة او المكسب او الخسارة المهم ان بتدرب جيدا وبتعلم لاكتساب الخبره اولا

modyadyl
06-22-2014, 13:00
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا بيبقوا فى حاجة انهم يحسوا ان فيه حد واقف معاهم ويشجعهم ويقولهم انهم يقدروا ينجحوا
فى السوق ده وكمان يديهم نصائح وخبرة سابقة لان لو معملناش على كده هيحس ان المجال صعب عليه وهيجرب
وبيكون هنا ان فيه مرة ويخسر فيبعد عنه فيجب ان يجد من يدعمه ويساعده

ebram
06-22-2014, 13:03

يمكن ان يتحول المبتدء الي محترف لو مشي علي القواعد والقوانين المرسومه له
بمعني انه يجب علي كل متاجر ان يعرف مبادئ المتاجره
والادوات الي بتساعده لكي يرتقي بتلك الادوات

antonioforex
06-22-2014, 13:20
السلام عليكم مشكور اخي على موضوعك المهم للمبتدئين لانه يساعدنا كثيرا كي ندخل هدا المجال
بكل قوة و نحقق نتائج طيبة فيه و اتمنى لك التوفيق في عملك اخي.

waleed hassona
06-22-2014, 17:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى الكريم لابد لاى
مبتدا فعلا ان يدخل الى المنتديات التعليميه حتى يفهم ويتعلم الكثير عن هذا السوق

gr53
06-22-2014, 23:00
المتاجر في الفوركس هو المعلم و الطالب في وقت واحد و لو تفوق المعلم بوضع الوسائل الصحيحة أمام المتعلم لتفوق الطالب
الأهم هو الجدية و الاستعداد الذهني و النفسي للسوق و تقبل مخاطره

rami007
06-25-2014, 20:36
السلام عليكم
يجب على اى تاجر مبتدأ فى الفوركس التحرى
الجيد و السعى وراء التواجد فى التجار
الناجحين دائما ويجب علينا الوصول الى
اهدافنا التى نسعى اليها يوميا و يجب
عليهم التعلم من الخبراء فى الفوركس
سلام تحياتي
بالتوفيق

ahmed kabo
06-25-2014, 21:57
انا معاك لو كان يا اخى الهدف الوحيد من الصفقات اللى بتنسخها التعليم فى المقام الاول لان كدة يبقى انت على الطريق الصحيح انما بقا لو هدفك الوحيد الربح يبقى اكيد مش هتستفاد اى حاجة بالتوفيق للجميع

kachary
06-25-2014, 22:01
بارك الله فيك اخي الكريم وموضعك يوضح بعض الاشياء التي كنت اريد ان اقولها وهي انه لولا الاعضاء الدين سبقونا لما
حصلنا على المعلومات ولولا وجود اشخاص يحبون نشر المعرفة والخير لما كانت هناك منتديات تقدم لنا خدمة مجانية كهدا المنتدى

eslamsallam
06-25-2014, 22:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخي الكريم على هذا الشرح الوافي
وجزاك الله كل خير عنا باذن الله

ahmed kabo
06-25-2014, 23:35
والله انا بشوف ان افضل حاجة انك تعلم نفسك يعنى تشوف كل الطرق والاعمال اللى ممكن تنمى بيها قدراتك وسعتها هتبقى من امحترفين بالفعل بالتوفيق للجميع

AchrafCr7
06-25-2014, 23:39
بالفعل اخي الحبيب كلامك صحيح

dalito
06-26-2014, 00:32
السﻻم عليكم
هذا الجميل في الفوركس وهو انك تستطيع ان تتعلم من الانترنات وتربح المعرفة وتستفيد من الخبراء
يبقى لى كل فرد الاجتهاد بمفرده للوصول لما يبتغي
وبالتوفيق

marem2007
06-26-2014, 04:24
اتمني من كل مبتدا في مجال الفوركس انة يستفيد من اي موضوع مكتبوب في مجال الفوركس لاكي يكسب المال من الفوركس واللة الموفق

best ana
06-26-2014, 05:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اى شخص مبتدئ فى الفوركس يحتاج الى فترة لكى يتعلم الفوركس
وكل تاجر مبتدئ يجب الايتسرع فى الدخول على الحساب الحقيقى اتمنى ان تتقبل تحياتى وبالتوفيق يارب لك وللجميع

sara ali
06-26-2014, 08:45
حتى لا يتعود على اتباع الاخرين

RomanyMoreed
07-14-2014, 16:40

المراقبه فقط مش هتعلمك عليك بالبحث عن الجديد دائمآ ابحث عن فيديوهات تعليميه وكتب وحاول حضور كورسات تعليم تحليل الفني

s3tbmmaroc
07-14-2014, 16:47
صحيح أخي الكريم فالخبرة تكتسب و كلما زادت كلما زاد الادراك و الوعي . مثل كرة الثلج كلما تدحرجت كلما كبر حجمها . و الله المستعان

yacrao
07-14-2014, 16:51
طبعا افضل شيء للتعليم هو معلم محترف لكن اين تجد المحترف بين كل هاته الكم الهائل من المبتدئين لهذا يبقى الكتب والتعلم عن طريق الفيديوهات هو الشيء الامثل

redaabbas2014
07-14-2014, 17:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يجب على كل مبتداء الصبر ثم الصبر والابتعاد عن الطمع يحاول ان يبنى له
شخصيه فى الفوركس وهو مبتداء حتى لا يضيع اثناء التداول بحساب حقيقيى والعمل به

keraunos3
07-14-2014, 17:57
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعاً ممكن تستفيد من تجارب الاخرين و نصائح الخبراء
المهم هو الالتزام بالنصيحة والتعلم من كل خطأ نرتكبه
والله الموفق

DABDOUB
07-14-2014, 22:42
انا ياريت اجد شخث اتعلم منه الفوركس و يعطيني ما لديه من خيرة
و ليس توصيات و اشياء جاهزة افضل من الدروس لاننا نتوه و نحتارلا ايهم نختار لكثرتها

maghribia
07-14-2014, 22:43
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
المبتديء ف يالفوركس فهو المبتديء الي يمكن ان يعلم
على التداول ف يالفوركس بحبي ثانه يمكن ان يحقق ارابح خيالية

تقبل احتراماتيى

salah belacel
07-14-2014, 22:49
المعاونة تغلب السبع
هذا مثل شائع عندنا هنا في الجزائر يقصدون به ان بالتعاون بين الناس يستطيعون التغلب على اسد وفعلا خاصة سوق الفوركس اين يحتاج الناس الى عدة أراء و تحليلات للخروج بالرأي الاكثر صوابا وخاصة المبتدئين فهم قي اضد الحاجة الى هذه المساعدة من طرف الخبراء

ahmedhathout
07-23-2014, 16:25
فعلا هو دا تاللي بيحصل لكل مبتدئ
انا عن نفسي بتابع تحليلات محلل كبير امسه سباستيان وهو بيحلل بموجات اليوت

ynwa1892
07-23-2014, 17:44
السلام اخي
شخصيا اعتمد على القسم التعليمي فهو معلمي ووجدت فيه كل ما احتاجه من استراتجيات ومفاهيم السوق وكيفية التداول اضافت الى المؤشرات الجيدة وتحميلها مجانا
وفقك الله

sharshabil
07-23-2014, 18:18
اين هم الخبراء يا اخي لم التق واحد منهم على كل حال اشكرك
على الموضوع ياريت ياريت بجد يكون طريق الخسارة منهي في اقرب وقت لاني تعبت

maha elsayed
07-23-2014, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مواضيه رائعه ومعلومات
هامه عن المبتدئين فى الفوركس عموما تقبل تحياتا يا اه

---------- Post added at 07:54 AM ---------- Previous post was at 07:39 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مواضسع هامه
ومعلوماتة هامه عن الفوركس عموما يا اخى تقبل تحياتى يا رييييييييييييييييييييييت

kairo14
07-23-2014, 19:00
تسلملي يا باشا و تسلملي ايضا علي الرد
في الموضوع الاخر عن الفوركس كوبي ..
وبحمدالله لقد استوعبت الفكره و
انا شايف ان الاحسان اتاجر لنفسي و بالتوفيق للجميع
تحياتي لك

noril9
07-23-2014, 19:07
ليس فقط الخبراء بل من خلال هذا المنتدى يمكن التعلم من كتب فوركس و التعلم كيف تدخل فى صفقة جيدة عندما يحين الوقت

egymax3d
07-23-2014, 19:09
موضوع جميل اخى يستحق الاهتمام وانا كامبتدئ استفدت من موضوعك اكيييد وبارك الله فيك وبالتوفيق اخى ولى كل اعضاء المنتدى

eslamsallam
07-23-2014, 19:30
ونحفظها كويس ومننسهاش
لان انا عن نفسى كل مره بخسر فيها وبغلط وقول
ده رزق وبرغم انه لمؤغذه يعنى غباء منى وارجع تانى واغلط واقول ده مكتوب ورزق

zidan
07-24-2014, 01:04
على التجار الجدد و المبتدئين فى الفوركس سرعه التعلم و التأقلم فى التجارة و تحقيق التعلم و التدريب الذى يقودهم الى الارباح المستقبلية فى تجاراتهم فى حساباتهم الخاصة

moroti
07-24-2014, 01:29
السلام عليكم
كل تاجر مبتدئ فى البداية يحتاج اى
خبرة ولذلك يجب ان يبذل مجهود كبير جدا
والتاجر المبتدئ مع مو لوقت قد يكون خبرة
بالتوفيق للجميع
سلام

عمرو تاج
07-24-2014, 01:31

---------- Post added at 10:31 PM ---------- Previous post was at 10:30 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله

---------- Post added at 10:31 PM ---------- Previous post was at 10:31 PM ----------

السلام عليكم

mohamed elsliny
07-24-2014, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا يوجد من ولد خبيرا فالجميع يبدأ ويحاول ويفشل ويتعلم ويستفيد من اخطائه وهكذا حتى يصير خبير بهذا المجال وفى النهاية فوق كل ذى علم عليم

zinou
07-24-2014, 02:10
بالطبع اخي الكريم فاخد النصيحة من الخبراء و السير على خطاهم يمهد الطريق للمبتدئين لبدئ كشوارهم التجاري بسهولة اكثر و نجاح اكبر

عمرو تاج
07-24-2014, 02:12
والله انا ليسه جديد ومادخلتش المرحلة دى بس موضوع كويس جدا للنقاش واتخاذ اراء الاخرين من اصحاب الخبرة كى يستفيد منهم الاعضاء الجدد وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

---------- Post added at 11:12 PM ---------- Previous post was at 11:11 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله
والله انا ليسه جديد ومادخلتش المرحلة دى بس موضوع كويس جدا للنقاش واتخاذ اراء الاخرين من اصحاب الخبرة كى يستفيد منهم الاعضاء الجدد وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

---------- Post added at 11:12 PM ---------- Previous post was at 11:12 PM ----------

السلام عليكم

elshaer1410
07-24-2014, 02:25
موضوع في قمه الروعه اخي لقد
تعلمت الكثير منك جيدآ وهذا
ما حقآ كونت اريده
ولكم مني كل خير سيدي

brayek3
07-24-2014, 02:34

hellelali2
07-24-2014, 02:43
شكرا اخي الكريم علي هدا الموضوع المميز وانا اعتقد انالتداولفي سسوق الفوركس اصبح اليوم ممتعا خااصة ادا كان الربح ممكنا من خلال استراتجية بسيطة للتداول والله اعلم

بشير حمدان
07-24-2014, 02:47
السلام عليكم
نتيجه اعتماد الانسان علىنفسه فى مرحله تعلم الفوركس فاننا لا نسمع الى نصائح الاخريين ولا نعود الى رشدنا الا اذا صدمنا السوق فنعود ونقول فعلا كان عندهم حق فى الكلام ..

بشير حمدان
07-24-2014, 02:51
السلام عليكم
نتيجه اعتماد الانسان علىنفسه فى مرحله تعلم الفوركس فاننا لا نسمع الى نصائح الاخريين ولا نعود الى رشدنا الا اذا صدمنا السوق فنعود ونقول فعلا كان عندهم حق فى الكلام ..

dockerz
07-24-2014, 03:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي المعلومات دي وتقبل مروري اخي

1 million
07-24-2014, 21:17
نعم بالنسبة للمبتدئين لا بد من ان يتعلموا اساسيات الفوركس
و كيفية تحليل السوق بشكل صحيح سواء عن طريق التحليل الاساسي او التحليل الفني

zidan
07-24-2014, 21:46
المبتدئين ممكن يحققو الرباح كبيرة من خلال التجارة هنا و ذلك عن طريق التجارة و الشروع فى التعلم المستمر الذى يقود اى تاجر لكى يتربع على عرش الارباح من التجارة فى الفوركس

mahdisolidsnake
07-24-2014, 21:53
ياجماعه ليه كل ردودكم فى اتجاه واحد انا والله عارف الكلام دا بس انا عارف ان السوق دا فيه ربح وخساره
وانا لو قررت ان حد يدير حسابى فهختار حد ثقه ولما يخسر مش هزعل لانى كنت عارف انه نفسه يكسب ودى تكفينى

fte2020
07-27-2014, 19:58
طبعا كل تاجر مبتدئ فى البداية يحتاج اى خبرة ولذلك يجب ان يبذل مجهود كبير جدا
والتاجر المبتدئ مع مو لوقت قد يكون خبرة .

BOULBOUL2
07-28-2014, 15:47
أعتقد اخي الكريم انه من الأحسن الاحتكاك بالخبراء و أخذ النصائح و الأرشادات منهم خاصة المبتدئين....و أن لا يستهينو بأية معلومة سواءا كانت صغيرة او كبيرة

gr53
07-30-2014, 18:49
الأهم هو الجدية و الاستعداد الذهني و النفسي للسوق و تقبل مخاطره

sharshabil
07-30-2014, 22:36
نسخ الصفقا ليس دائما مجاني هناك العديد
ممن يغرضون انكانية نسخ صفقاتهم لكن بمقابل و هذا غير مقبول لتن ممكن ان ياخد المقابل و لا يتاجر

gr53
08-15-2014, 00:44
المتاجر في الفوركس هو المعلم و الطالب في وقت واحد
و لو تفوق المعلم بوضع الوسائل الصحيحة أمام المتعلم لتفوق الطالب و وصل لمبتغاه

naima
08-15-2014, 03:59
جزاك الله خيرا اخي الكريم على هذا الموضوع المفيد وشكرا لانكم تفكرون في المبتدئيين مثلي وتفيذونا بتجاربكم الرائعة شكرا يا غالي
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع

abderrahmenanis
08-16-2014, 21:40
ونحفظها كويس ومننسهاش

sharshabil
08-17-2014, 04:19
اعتقد اان الخبراء ليس عندهم لبوقت
حتى يدخلو المنتدى لغرض افادة المبتدئين و لا اعتقد انهم سيدخلو هذا المنتدى الخاص بالبونص اصلا

aysamiman
08-17-2014, 13:52
تمنياتى للجميع بالارباح

sharshabil
08-17-2014, 21:43
الخبلااء من رايي ليس عنهم الوقت لذلك هم يكونو
مشغولين في حساباتهم ز تحليلاتهم الافضل الاعتماد على النفس بما نستطيع من معطيات

marwafawzy122
08-17-2014, 22:27
ينصخ بالتعلم الجيد والتدريب المكتف هده مـــا تسمـى بالخبرة ولكن يجب ان لا يتكل كل واحد من المتداولين المبتدئين على غيره
حتى لا يتعود على اتباع الاخرين ويترك الاجتهاد ...

sharshabil
08-29-2014, 14:21
اغلبيتنا مبتدئين و اغغلبيتنا
المل دخلن المنتى لك نكن نعرف اي شيءئ و تهنا في وسط المواضيع التي تزيد من عدم فهمنال للفركس

dockerz
08-29-2014, 14:54
ِالسلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي توضيحك اخي الكلام دا لكل مبتدي

Ahmed2020eg
08-29-2014, 17:45
تمنياتى للجميع بالارباح

nassr15
08-30-2014, 04:46
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلام مظبوط ياأخي الواحد لازم يتعلم و يعتمد علي نفسو ويتعلم ولازم بردو يتابع الخبراء

azad aradni
08-30-2014, 08:57
السلام عليكم
وبيكون هنا ان فيه مرة ويخسر فيبعد عنه وربنا.

marouansat
08-31-2014, 08:20
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
تقبل مروري

aymanso
08-31-2014, 08:57
السلام عليكم اخى بالنسبة الى اى تاجر مبتداء عليها اولا بالصبر فى فتح الصفقات وثانيا عليها بمتابعة حالة السوق ومعرفة اتجاة السعر جيدا ومعرفة الاخبار التى تهمة على الزوج الذي ينوي فتح الصفقة عليها ويجب اتباع زوج معين واحد فى البداية ومراقبة حركتة

downlaod1
09-08-2014, 19:03
السلام عليكم
موفق اخي.

eslamsallam
09-08-2014, 19:16
ونحفظها كويس ومننسهاش

borhan
09-08-2014, 19:27
السلام عليكم اخي من الضروري ان نتابع دروس الخبراء و المتداولين الكبار لكي نتعلم كيفية التحليل
ونتعلم منهم الكثير كما تعلمو هم من الافضل منهم

عاشق الفوركس
09-08-2014, 19:46
..بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى الشرح الذي قمت به امل ان يكون ذوفائدة ل االعضاء في المنتىدي ان شاء الله ، تحياتي لك وللجميع ،تقبل مرورى ,

Ahmed2020eg
09-09-2014, 12:59
تمنياتى للجميع بالارباح

nounou48
09-09-2014, 13:14
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته اخى العزيز مشكور أخي على الموضوع اى شخص مبتدئ فى الفوركس يحتاج الى فترة لكى يتعلم الفوركس و يفهم ما معناه فينجذب اليه و يمكن ان يتعامل معه و يشكل استراتيجيته الخاصة
و شكر

haleeim
09-09-2014, 13:34
السلام عليكم
موفق اخي.

عاشق الفوركس
09-13-2014, 14:27
..بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى الشرح الذي قمت به امل ان يكون ذوفائدة ل االعضاء في المنتىدي ان شاء الله ، تحياتي لك وللجميع ،تقبل مرورى ....

Gimnny cricket
09-13-2014, 14:39
سلام , التعلم مغامرة و كذلك الفوركس لذا وجب البحث و التعلم وعدم الاحساس بالفشل حتى وإن لم يستطع المرؤ الربح من المحاولات الاولى بل يجب اعتبارها تجربة الاستفادة منها

MOHAMMED EN NADOURI
09-14-2014, 05:43
المركزي، بأنه من المؤكد أن يكون تراجع الدولار قصير الأجل.
تم بيع الين الياباني بقوة منذ إنتخاب الحكومة اليابانية الجديدة في شهر نوفمبر، و التي هي بقيادة "شينزو آبي" و المصرة على أن السياسة المالية لابد أن تتغير بشكل حاد من أجل وضع حد للنمط الإنكماشي. أشار "أبي" بأنه من الممكن السماح لسعر الدولار الأمريكي/الين الياباني بالإرتفاع إلى مستوى 100.00

adamdz
09-14-2014, 17:16
اظن ان اكثر ما يقلق المتداولين المبتدئين هو البونص في البداية او راس المال

moroo
09-14-2014, 17:34
الأهم هو الجدية و الاستعداد الذهني و النفسي للسوق و تقبل مخاطره و العمل على تفاديها فالأمر ليس بنزهة

abokarem
09-14-2014, 17:39
السلام عليكم
بالفعل لابد لكل مبتدىء ان لا يترك الفوركس بسهوله لان اول ربح بيكون حظ ونظر للتهور والاندفاع كثيرا ما نخسر وهناك من يترك الفوركس ويهجره
واعتقد ان الاستمرار بالفعل هو حل لمشاكل الفوركس والتعلم الجيد

nuclear2010
09-14-2014, 18:02
اسللام عليكم جميعا
بالفعل ياخى الافضل ان تتعلم ومن ثم تتابع تحاليك
الخبراء فى هذا السوق وتتعلم منهم كيف يقراون الشارت
حتى تستطيع ان تحلل بنفسك

hunter_world
09-14-2014, 18:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم المبيدتي يجب عليه التعلم الصبر الاول وممارسه بشكل دومي

simo_akon
09-14-2014, 18:29
السلم عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
صحيح الواحد بيحاول يتعلم من خبرات المحترفين لكن يبقى من الجيد ان ترتكب اخطاء كي تكون محترفا بعدها متلهم
والواحد ممكن يتعلم من تجربتوا احسن

MMMOOO
09-18-2014, 20:58
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

Mazek
09-18-2014, 22:32
السلام عليكم اخي. الكريم انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير. بالتوفيق للجميع

kamal001
09-19-2014, 12:57
تمـــــــام يا صديقي كلامك على حق ففي هدا الســـــــوق أنت معلم نفسك

لهدا ينصخ بالتعلم الجيد والتدريب المكتف هده مـــا تسمـــــــــى بالخبرة

والتجربة الجيدة تحياتي وبالتوفيق

awa
09-28-2014, 20:45
اهم حاجة للمبتدئين ان يتواصلوا مع الخبراء لان هيأخذوا خبرة كبيرة جدا
بسهولة و دة اسهل من القراءة عن الفوركس دون ان تتواصل مع الخبراء

ahora
09-28-2014, 23:00
مرحبا اخي الكريم