PDA

View Full Version : انت اللى بتفرض شخصيتك على الصفقه ام العكس

Ahmedxahmed
08-03-2020, 00:59
فى بعض الاوقات كدا بتلاقى نفسك داخل صفقه من غير ما تعرف ليه طيب على اساس ايه ماتعرفش برضوه بس هو انا خلاص قررت انى ابيع او اشترى زوج معين او سلعه معينه وبتهيقلى ان 90% من الدخول فى الصفقات بالشكل دا بتخسر مش هى دى النقطه المهم هنا هو مين اللى بيفرض نفسه وشخصيته انته المتداول ولا الصفقه فى المثال اللى فات دا الصفقه هى اللى فرضت نفسها عليك
اكيد مش كل المتداولين ولا كل الصفقات بتكون بالشكل دا بس فى معظم شغلك او تداولاتك مين اللى بيفرض نفسه على التانى مين الاقوى انته ولا الصفقه

sherif hussein
08-03-2020, 02:42
العضو المحترم .. تحياتي لك على طرح هذا النقاش الهام

بصراحة يا صديقي ،، فكرة أني أدخل صفقة لمجرد أنني قررت أن أبيع او أشتري زوج ما وبدون حتى
تدعيم دخولي بمعطيات ،، فــ هذا هو الوصول للحد الأقصى للعشوائية في التداول ...!!

فمن المعروف أن دخول السوق لن يأتي إلا بإنتظار الفرص فقط ، ونحن أطلقنا عليها اسم فرص
نتيجة لأننا قمنا مسبقاً بالتخطيط لها والإستعداد والإنتظار لها وفق معطيات او أسباب تحققت أو
سوف تتحقق فنبادر وقتها بالدخول ،،، إذن : الصفقة = قرار

والقرار يا صديقي لا بد ان يكون مدروس ، فالفكرة هنا أن السوق سيفرض عليك رأيــه مهما كنت بارعاً
في التحليل الأساسي والفني ، لأننا تعلمنا منذ البداية ان الموضوع ما هو إلا إحتمالات ، فإما أن تربح
أو أن يضرب السعر حد الخسارة الخاص بك ، ولكي نكون بأمآن فلندخل السوق بحسب المقولة التي
تقول " تاجر بمــا تراه عينك وليس بما تعتقده " ... هنا أنت قد فرضت نفسك وأخذت بالأسباب

تقبل تحيــــــــــاتي .. بالتوفيق عزيزي

awadly2030
08-03-2020, 03:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
من خلال هذا الطرح بسؤالك ان لا اجد جواب صريح لهذا العنوان ولكن سأتحدث عن شرحك بدخول صفقة لمجرد أنك قررت تدخل الصفقة سواء بيع أو شراء دون وجود أسباب واضحة لدخول هذه الصفقة ولا توجد أسباب تدعم تحديد الدخول من حيث البيع أم الشراء ولكن من وجهة نظرى هذا ما يسمى بالعشوائية أو انك تجرب الحظ وفقط وقد تمشى الامور وقد لا تمشى معك ولكن هذا لا ينصح به أبدأ فان هذا الدخول له قواعد واسس معينة من حيث التحليل الاساسى والتحليل النفى فلابد التروى قبل الدخول فى اى صفقة مهما كان اخى .
وفى النهاية أتمنى كل التوفيق للجميع .

Eslam Mohammed Helal
08-03-2020, 20:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

بعد التحية لك ولكل اعضاء المنتدي الكرام اما بعد:- انا موافقك فى ان مشكله الدخول العشوائي او العاطفي منتشره جدا وتؤدي لخسارات بالغه لكن اسمحلي اصححلك المسمي
مفيش حد يقدر يفرض شخصيته على السوق او الصفقه ولو جزء من الثانيه او جزء من النقطه حضرتك بتفرض شخصيتك من خلال اسلوب تداولك وتطويرك ليه اللى بيتحكم بعد كده فى رؤيتك وملاحظتك واختيارك للصفقات اللى بتدخلها وحجم العقود المختاره وطبيعه متابعتها وحسن التصرف فى حاله الانعكاس والخسارة
طيب كحل لمشكله الدخول العاطفي والعشوائي ايه الحل ؟ انا من رأيي اسأل نفسي سؤال مهم ايه الاسباب اللى خلتنى ادخل الصفقه ؟ لو لقيت الاسباب كافيه ووافيه للدخول فى الصفقه ومطابقه لطريقه شغلي ادخل لو ما لقيتش الاسباب بتنطبق عليها نفس الشروط ش بدخل