PDA

View Full Version : التعويض عن الخسائر

boody0cold07
01-08-2014, 23:42
9356السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الصوره عباره عن استخدامى لميتا تريدر فى شركة انستا ده حساب تجريبى علشان انا لسه مبتدىء
انا دخلت صفقه و مكنتش فاضى و سبتها يومين و رجعت لقيتنى خسران كتير قوى
لان طبعا السعر تغير فحاولت أشترى تانى لما كان الوقت مناسب ليى
السؤال هنا هل دى عاده سيئه ممكن تفضل معايا أبطلها و أطلع من الصفقه بـأقل خسائر و خلاص
و الا المفروض أحاول و أغير طريقتى
شاكر للجميع

ilyes chaieb
01-09-2014, 00:31
شوف اخى الكريم لازم تتعلم تحدد نسبة الربح و الخسارة في كل صفقة
يعنى انت الان داخل صفقة و بينك و بين نفسك عاوز تكسب منها 30 نقطة و مش عاوز تخسر اكثر من 20
اذ لازم تحدد هذا على المنصة
و لا تتعود على هذه العادة لانها سيئة

boody0cold07
01-09-2014, 00:53
السلام عليكم
يعنى قصد حضرتك ايقاف الخساره و أخذ الربح
حاولت كتير أحدد بس هو كان بيكتبلى خطأ فى sl قصده ستوب لوز
ممكن يكون فى خطأ فى البرنامج هنزله تانى
و الحمد لله انه لسه تجريبى
شاكر لمرورك

harimeche
01-09-2014, 01:17
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

أنت بتقول أنك فقتحت صفقة

وسبتهــــا يومين يعني أنك

تتــــــــاجير أخي عشوائيــــا

وهدا من التهور في المجـــال

فإدرة الوقت من الأمور التي

يجب أن تحرص عليهــــــــا

لا تتجـــــار بعشوائية ولتكن

متــــــاجرتك عبارة عن خطة

محكمة

تحياتي لك وبالتوفيق

draygar4
01-09-2014, 01:18
بالتوفيق للجميع إن شاء الله وربنا يبارك فى الجميع ويكون كل شئ خير ولا يكون شر وربنا يسطر على كل حال
اللهم زيدنا علما ننتفع به قولو امين يا شباب
اللهم زيدنا علما نفيد ونستفيد منه
اللهم ارزقنا المال الحلال

زهرة 124
01-09-2014, 12:46
مهي دي مهمة الاستوب لوز والتيكت بروفيل انه بيقوم بالعمل بدل منك عندما تكون مشغول
الافضل انك تتعود وضع استوب لوز او استوب لوز متحرك للصفقة لكي لا تتعود ترك الصفقات مفتوحة
لان هذا التصرف قد يكود مدمر في الحساب الحقيقي

aymansami
01-09-2014, 13:47
عليكم مراقبة صفقاتكم
من الأهمية بمكان أن تراقبوا أي تعرض للمخاطر يمكن أن يواجهكم في سوق الفوركس. إن وجود المراقبة الدقيقة على كيفية عمل الصفقات يساعدكم في المحافظة على السيطرة ومتابعة تحركات السوق وقت حدوثها

morado
01-09-2014, 16:04
يعنى انت الان داخل صفقة و بينك و بين نفسك عاوز تكسب منها 30 نقطة و مش عاوز تخسر اكثر من 20

منور
01-09-2014, 17:41
حدد الارباح على نقاط صغيرة و وقف الخسارة تحت نقاط الدعم ونقاط فوق الخسارة وبهذا تكون في المكان الصحيح لانك لو كنت بنفسية الربح وانتظر ان يرج السعر فهذا الخطا القاتل انا اليوم فضلت ان اخسر 30 دولار على الدولار /الدولار الكندي خير من الانتظار لان الانتظار هذا قد اربح فيه ماخسرته

akomoto
01-09-2014, 17:41
رحباااااااا بجميييييع الاصدقاء والصدييييقااااات
في المنتدى وا نتمناااااا التوفيييق للجمييييع
والشكر الللللللخااااالص للجميييع

Nader7
01-09-2014, 17:42
الســـــــــــــلام عليكم ورحمة الله

رغم أني رأيت هدا الموضوعـــ أكثر من مرة

إلا أنني كنت باحت في التجارة الإلكترونية من الأول

وكان الفوركس ضمن الربح من الأنترنيت

لكن كنت أعتقد أنه السوق الأصعب

ahmedhawash
01-09-2014, 18:05
اكيد طبعا مشكله فى كل المتاجرين المبتدئيين وهو الصبر الطويل على الخساره

وعدم الصبر فى المكسب ومما يتسبب فى خسائر كبيره من صفقه واحد فقط لو داخل بلوت عالى

والله المستعان

akomoto
01-09-2014, 18:05
مااااا اصعب الوصووووووووووول
الى مائة دوووووووولااااار
100 في البوووونص
من يشااااركني الراي
او يساعدني بطريقة اسرع

boody0cold07
01-09-2014, 21:51
السلام عليكم
شاكر لمرور الجميع من الاخوه و الاخوات الحمد لله انا فضلت انى أطلع بسرعه بخساره كبيره و عوضت عنها صفقه ثانيه
دى ميزة المشاركه بالنصائح بالمنتدى

nihed trabelsi
01-09-2014, 22:06
ان عن نفسي اخي الكريم عند فتح الصفقة افضل ان ابقة ليس ملاصق لها و لكن ايضا لا ابتعد
كثيرا اذ احب ان اقوم من حين لاخر بفتح المنصّة و القاء نضرة و استخدم ايضا التريلنغ ستوب

salim telecom
01-09-2014, 23:11
السلام عليكم أخي الكريم
شكرا لك اخي الفاضل بارك الله فيك
انا اري انه عندما لا تحقق الصفقة الهدف اخرج منها باقل خسارة هذا من المنطق اخي الحبيب
و الله أعلم و الله الموفق

salimned
01-10-2014, 01:36
السلام عليكم
طبعا مهم جدا اخي ان تتعلم من الخسارة و تحاول تفاديها
و لكن بادارة جيدة لراس المال لانك حتى ولو اشتريت
تبقى خسارتك تطفو و تزيد في الشارت لدلك حاول التعلم
موفق اخي.

الفنان الاسمر
01-10-2014, 01:40
من رايي ان نكون مستعدين للصفقة ليس بكل المال علينا ان نبدي بمقدار 2/5 بالمية لكي لا تخسر حسابك كله فعليك لاتكون على طول قريب للصفقة ولا تكون بعيد في نفس الوقت يعني عليك ان تكون خد وعين شوي هنا وشوي هناك

latraaa
01-10-2014, 15:29
و الله يا أخي الكريم، هي أحدى الطرق و لكن أرى أنها يجب أن تكون متقونة و مدروسة و ليس عبثا و فقط، عليك أن تدرك ما تقوم به، لأنك في حالة خسارة و يمكن أن تكبر الخسارة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

karam22
01-10-2014, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحل في وضع الاستوب لوز لو ما كنت متواجد وضامن التواجد لمدة الصفقة المتوقعة
هو الحل الامثل للحفاظ علي الرصيد من الخسارة والفقدان

doola2020
01-11-2014, 19:16
ده طبعا يتوقف علي حسب توقعاتك لسوق الفوركس وقت دخولك الصفقة وأن تقوم بتحديد التيك بروفيت والاستوب لوز عشان لو سبت الصفقة مترجعش تلاقيها مضيعة حسابك كله

waelmma
01-17-2014, 01:13
:)):)):)) التعلم بياتى بالتدريج والاستفادة من الاخطاء
اللى بتقع فيها اخى الكريم وان شاء الله تكون اتعلمت من خطائك

joker7diaa
01-17-2014, 01:50
انت على ايس اساس بتبيع وتشتري وعلى ايس اساس بتعوض
شوف القسم التعلمي موجود تعلم الاساسيات قبل وبعدين التحليل وطبق
وبعدها فكر في الربح والخسارة عشان ما تتعب

hema2013
01-17-2014, 02:07
والله يا اخى انا انصحك انك تتعلم من تانى قبل اى شئ وتتعلم وتتدرب كثيرا على الحساب الديمو وان شاء الله تتعلم وتربح من الفوركس
و السلام ورحمة الله وبركاته

waelmma
01-17-2014, 10:15
:)):p:tie:لازم اخى الكريم تلتزم بادارة سليمة وصارمة
لراس المال واختيار مناسب لحجم الصفقة وووضع ستوب لوس

ashrafko
01-17-2014, 10:28
اخى الكريم لابد بعد الخسارة البعد عن السوق وراسة تلك الخسارة وتحليلها لمعرفة اسبابها والبعد عنها فى المستقبل وبالتوفيق والربح من هذا العمل الممتع

transakshan6
01-17-2014, 10:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ينهار ابيض علي الارقام
انا لو جاتلي خساره كده علي الحساب الحقيقي
ممكن يجيلي القلب هههههههههههههه
لا يا اخي حاول تظبط تحليلاتك الشخصيه اي التحاليل الكلاسيكيه
و اقراء الاخبار و ان شاء الله بالتوفيق لك
تحياتي لك

zyzo
01-17-2014, 11:56
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل ان الاستوب لوز من الامور المهمه
به تضع خطتك مذا تريد ان تخسر لاقدر الله
لبد ان تضع الخطه المناسبه لاراس المال
و بالله التوفيق للجميع

احمد سلامه
01-17-2014, 12:05
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

حسنى صادق
01-17-2014, 13:33
حدث نفس الموقف تماما معى من فترة خابت توقعاتى عن الدولار و اخطات فى التوقع و توالت الخسائر و لكن بالصبر و الاصرار و فضل اللة لم اغلق صفقة خاسرة

falcon26
01-18-2014, 06:04
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

alielsefy
01-18-2014, 11:25
بسم الله الرحن الرحيم
بس يا اخى قوم بتحديد الخساره احسن لانى انت ممكن تنسى انك فتحت صفقه انا كنت زيك بس لو انت عملت معدل لى الصقه تبقه احسن
وبتوفيق ان شاء الله و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

AhmadMorad
01-18-2014, 11:26
المفروض انك تضع شء اسمه وقف حد الخسارة و اخذ الربح . أما تترك الصفقة تسير على هواها هذا امر غير منطقي و ستخسر بالتاكيد الكثير
الحمدلله انها ليست في حساب حقيقي .. حسب ما فهمت انها حساب تجريبي

reer
01-18-2014, 11:51
اللهمَّ يا نور السماوات والأرض، يا عماد السماوات الأرض، يا جبار السماوات والأرض، يا ديان السماوات والأرض، يا وارث السماوات والأرض، يا مالك السماوات والأرض، يا عظيم السماوات والأرض، يا عالم السماوات والأرض، يا قيوم السماوات والأرض، يا رحمن الدنيا ورحيم الآخرة.

creatorman1978
01-18-2014, 12:03
هذا ما يسمى بالتبريد فى التداول وهو لو عكس عليك السعر تقوم بفتح صفقة فى اتجاه الاولى حتى تربح منها وتعوض الاولى واعتمادا على ان السعر لابد ان يصحح .... ولابد لمن يعمل بهذه الطريقة ان يكون حسابه كبير

latraaa
01-18-2014, 14:52
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على الطريقة التي شرحتها و التي أتمنى من الإخوة الكرام العمل عليها إن شاء الله و تحقيق ما يريدون إ نشاء الله في تعويض الخسائر إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

juve4ever
01-18-2014, 23:35
بسم الله والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
حدد الارباح على نقاط صغيرة و وقف الخسارة تحت نقاط الدعم ونقاط فوق الخسارة وبهذا تكون في المكان الصحيح فمهمة الاستوب لوز والتيكت بروفيل انه بيقوم بالعمل بدل منك عندما تكون مشغول

الفنان الاسمر
01-18-2014, 23:37
بسم الله الرحمن الرحيم --- والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
حدد الارباح على نقاط صغيرة و وقف الخسارة تحت نقاط الدعم ونقاط فوق الخسارة وبهذا تكون في المكان الصحيح فمهمة الاستوب لوز والتيكت بروفيل انه بيقوم بالعمل بدل منك عندما تكون مشغول (منقووووووووووووووووووول للفائدة)

---------- Post added at 11:37 PM ---------- Previous post was at 11:37 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم --- والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
حدد الارباح على نقاط صغيرة و وقف الخسارة تحت نقاط الدعم ونقاط فوق الخسارة وبهذا تكون في المكان الصحيح فمهمة الاستوب لوز والتيكت بروفيل انه بيقوم بالعمل بدل منك عندما تكون مشغول (منقووووووووووووووووووول للفائدة عسى ان تعم للجميع )

maha elsayed
01-18-2014, 23:43
الســلام عليكم ورحمة الله التعويض عن الخسائر يلزمه
اداره راس مال قويه عشان نعوض الخساره يا اخى ونحقق ربح مضاعف

salim telecom
01-19-2014, 01:06
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته
كيف الحال اخي الكريم
اتمني ان تكون بخير و عافية
لا تتجاجر بعشوائية لاكن التزم بادارة راس مال حقيقية
و في الاخير تقبل احترامي

rami007
01-19-2014, 01:12
ينهار ابيض علي الارقام
انا لو جاتلي خساره كده علي الحساب الحقيقي
ممكن يجيلي القلب هههههههههههههه
لا يا اخي حاول تظبط تحليلاتك الشخصيه اي التحاليل الكلاسيكيه
و اقراء الاخبار و ان شاء الله بالتوفيق لك
و بالتوفيق لك يا اخي
سلام تحياتي

WASEM DALLOUL
01-22-2014, 01:47
السلام عليكم
والله يا أخي الكريم هذا يعتمد على تحليلك والأستراتيجية التي تعمل وفقها فأحيانا يجب ان تغلق الصفقة وترضى بالخسارة واحيانا يجب عليك التبريد
وشكرا

محمد مؤمن
01-22-2014, 12:21
اخي الفاضل انت لسه مبتدئ كنت لازم تعمل ستوب لوس عشان توقف الخسارة عند معينة لتجنب الخسارة الكبيرة
وانصحك بعمل ستوب لوس من 30 الى 40 نقطة

batatama9liya
01-23-2014, 02:36
السلااااااااام
حبيبي ليست لدي أي معلومة بخصوص موضوعك

fatma abdelhay
01-23-2014, 04:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخ بودى شكل حضرتك لسه جديد
لازم تتعلم اكثر اخى عن الفوركس
ولازم تعرف حاجه اسمها استوب لوز وده معناه وقف خساره يعنى لو الصفقه مثلا وصلت 5$ خساره بتقفل لوحده ولازم يبقى عندك علم ان السعر لو وصل لوقف الخساره هيخسرك اكتر فعشان كدا بنطلع منها وبالتوفيق ان شاء الله وتعمل وقف مكسب ايضا اخى معين لكل صفقه

sara ali
01-23-2014, 14:42
اخى الكريم لازم تتعلم تحدد نسبة الربح و الخسارة في كل صفقة

محمد أبو بكر
01-25-2014, 20:04
السلام عليكم و رحمته و بركاته
التعلم بياتى بالتدريج والاستفادة من الاخطاء
اللى بتقع فيها اخى الكريم
وان شاء الله تكون اتعلمت من خطائك
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Rambob
01-25-2014, 20:15
مهي دي مهمة الاستوب لوز والتيكت بروفيل انه بيقوم بالعمل بدل منك عندما تكون مشغول
الافضل انك تتعود وضع استوب لوز او استوب لوز متحرك للصفقة لكي لا تتعود ترك الصفقات مفتوحة
لان هذا التصرف قد يكود مدمر في الحساب الحقيقي

احمد امير
02-26-2014, 03:11
حيث أنه هناك الكثير من العوامل في الاسواق التي تؤثر على العلاقات بين أزواج العملات ومن هذه العوامل تأثير حركة زوج العملات على زوج عملات آخر مما يسمى ارتباط العملات.

xinuyashax
03-27-2014, 05:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيكم يا شباب صدقونى حينما اطل عليكم قائلا معلومات مفيدة حقا ومن خلال ردود الاعغضاء المشاركين يمكن للكثير من الاعضاء الاستفادة باذن الله تعالى وتقبللوا خالص تحياتى لكم وفى امان الله
..^_^ ...
...

a7med84
04-28-2014, 15:19
انت فى بدايتك فى السوق وامامك الوقت للتعلم

بس طبعا مش ممكن انك تسيب صفقه يومين لا تععرف عنها شئ لان فى هذا السوق عليك متابعه الصفقات وكمان الصفقات بيمون هذها يومى

rojan22
04-28-2014, 15:24
السلام علیکم، یا اخی المنطق یقول لا تستعجل فی تعویض الصفقه الخاسره و ژنما أصبر و حلل أسباب الخساره و أستفد من الأغلاط و حول أن تجد أستراتیجیه أکثر ناجحه، بالتوفیق

---------- Post added at 02:24 PM ---------- Previous post was at 02:23 PM ----------

السلام علیکم، یا اخی المنطق یقول لا تستعجل فی تعویض الصفقه الخاسره و أنما أصبر و حلل أسباب الخساره و أستفد من الأغلاط و حول أن تجد أستراتیجیه أکثر ناجحه، غیر هیک ما ینفع، بالتوفیق

gehad87
06-18-2014, 10:24
دي اسواء عادة ممكن تقابلك المهم انك تبقا ملتزم باهداف تحقيق ربح واهداف تحقيق خسارة
لكن مش تسيب صفقة كده مفتوحة في المطلق وبدون ما تتابعها كمان
لو كنت تابعتها كان زمانك كل 10 نقط بصفقة جديدة بقا

maha elsayed
06-18-2014, 14:41
االسلام عليكم ورحمه الله وبركاتهلفوركس هومكسب وخساره ال
ا ان الشاطر هو الذى يجعل مكسبه اكتر بكتير من خسارتاه يا اخى

besnisse
06-21-2014, 01:07
خسائر ربما تكون بسبب عدم ادارة
الصفقة بشكل معقول و عقلاني
فاذا كانت العشوائية فاعتقد ان الخسارة تكون هي السمة
في نهاية الصفقة
بالتوفيق

maha2012
06-21-2014, 01:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته لابد من تعويض الخسائر
تقريبا يا اخى فى الحساب البونص
على ماى اعتقد تقبل تحياتى

balou
06-21-2014, 01:51
السلام عليكم و صلاة و سلام على محمد اشرف خلق و امام مرسالين و على آله و صحبه و سلم تسليما كثير اما بعد حاول هدف ربح و وقف خسارة و اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

عبد الرحمن محمد
06-21-2014, 02:00
جزاكم الله خيرا شباب وبارك فيكم وفى هذه المعلومات الفعالة ما قصرتم فى السؤال والاجابة
وحقا هذه المعلومات ربما قد تكون مفيدة للكثيريين فى التجارة فى الفوركس او فى التعامل فيها باى شكل
^_^.
...........................................

melad
06-21-2014, 03:38
بسم الله الرحمن الرحيم , نقطة إنك تعوض خسائرك دى انساها تماما و شيلها من دماغك اصلا , و مع الوقت و التمرين هى هتروح لوحديها , الإلتزام و الإنضباط و المرونة فى نفس الوقت هم الحل , التعويض يعنى مشاعر و المشاعر ليس لها مكان فى الفوركس , تحياتى لحضرتك

forex forex1
06-21-2014, 03:57
:)السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ده طبعا يتوقف علي حسب توقعاتك لسوق الفوركس وقت دخولك الصفقة وأن تقوم بتحديد التيك بروفيت والاستوب لوز عشان لو سبت الصفقة مترجعش تلاقيها مضيعة حسابك كله تقبل مرورى اخى الفاضل
وبالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوه الاعضاء الكرام الموجودين ف المنتدى :):)

INTHENAMEOFALLA
06-21-2014, 21:59
يا اخى الفاضل فيه حاجة اسمها تيكت بروفيت اى تضع حد لاخذ الربح من الصفقة وفى شىء اخر اسمه استوب لوز اى توقف الخسارة التى يتحملها حسابك

memoxmax
06-22-2014, 00:05
اولا انا بشكر جميع القاثمين على هذا المنتدى الممتاز واشكر جميع اعضاء المنتدى الكرام على تفاعلهم البناء
واشكر صاحب الموضوع على معلماته القيمة واتمنى لك التوفيق لقغتغعمهم

RomanyMoreed
06-22-2014, 01:12
السلام عليكم ورحمه الله بوركاته

مش بالضروره لما تكون الصفقة بتاعتك خسارنه تطلع ممكن السعر بيكون بيصحح وبعد كده ينطلق في اتجاه صفقتك

melad
06-25-2014, 05:18
بسم الله الرحمن الرحيم , مفيش اى عادة بتدوم إن لم تنفذها , يعنى مع التدريب الكثيف نسبيا على شئ جديد العادةالقديمة سوف تندثر و تزول تلقائيا لإن هذة ألية عمل المخ او كما يسمونها علماء الأعصاب اللدونة العصبية , تحياتى و بالتوفيق

haffoudhi
06-25-2014, 14:07
العادة الحسنة التي يجب ان تتعلمها هي انك تضع حدا للخسائر من الاول وتعتاد على استعماله في الدخول في كل صفقة ولا تترك الامور يسير كما يشاء السوق بل كما تشاء انت

samozein
06-25-2014, 14:39
انا افضل يا اخي انك تتابع السوق خطوة بخطوة احسن
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

soooonor
06-25-2014, 15:08
اخى الفاضل ... اذا قررت ان تترك الصفقة يومين او اكثر لإنشغالك فلا مانع من ذلك و لكن استخدم الاوامر الخاصة بالسوق و التى من شأنها ضمان حصولك على الربح اذا تحقق أو وقف خسارتك عند حد معين اذا تعرضت صفقتك للخسارة .... الاستوب لوز و التيك بروفت

HemzaM
06-25-2014, 15:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل
ان كنت قد ضللت الطريق و استرشدك احد المارة قد يمكنك لعودة الى المنزل بسهولة لكن الوقت يتغير و بالتالي نعم الفوركس فيه ربح و خسارة يكمنك الربح و تعويض الخسائر من جديد و هذا بالعمل الجاد فقط
بالتوفيق للجميع ان شاء الله .

wafimou
06-25-2014, 15:43
السلام عليكم اخي الكريم
يجب ان تتعلم الا يمر عليك اليوم إلا ويجب ان تغلق صفقاتك
و الستوب لوز صديق المتاجر لا تنساه أبدا

محمد السيد محمد
06-25-2014, 17:06
معذرة زميلي العزيز المقال غير مرتب و استفسارك غير مفهوم بالمرة..
معذرة برجاء اعادة كتابتة الموضوع او الاستفسار على نحو اكثر بساطة وترتيبا وبخط اوضح لامكان قراءته وفهمه والرد عليه

ahmedibrahim258259
06-25-2014, 17:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لازم اخي الكريم تدرب نفسك على ستراتنيجية تتبعها لما تيجي تخسر لان الخسارة واردة ياما تعمل هيدج ياما تعمل تعزيز او مضاعفة حجم العقد
تقبل مروري

memoxmax
06-27-2014, 11:24
كل عام وانتم بخير بمناسبة حلول شهر رمضان الكريم اعاده الله علينا وعليكم بالخير واليمن والبركات
واتمنى لصاحب الموضوع مزيد من التقدم والنجاح شسبصثلثقث

memoxmax
06-30-2014, 15:17
اتقدم بخالص الشكر والتحية لكل من ساهم بنشر معلومات تفيدنا فى هذا المجال الشيق والمتميز وهو سوق الفوركس
واتمنى لك التميز والتقدم والسلام عليكم ئيبلاقفتق

host
07-06-2014, 06:24
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

OUSSAMA27632950
07-06-2014, 07:43
صديقي، إذا عملتم ليكون تاجر الجيدة التي يتداول هنا فترة طويلة، ويجب اتباع قواعد التداول واستراتيجية التداول، أنت تعلم الفوركس من تاجر جيدة وخبرة التاجر والممارسة في السوق التجريبي فترة طويلة، وإذا كنت تريد أن تكون تاجرا ناجحا يجب عليك محاولة لممارسة المهنة في سوق العرض، ويوما بعد يوم هل ستكون تاجر جيدة،

hyoi
07-06-2014, 11:54

بداية شكرا ع الموضوع
وسؤاااااااال :::: هو أصلا في تعويض عن الخساير على حسب علمي مافي

BrahimForex
07-06-2014, 14:51
اهم شيء اخي ان تدخل الى الصفقة وانت تدرك لما دخلتها ان تحدد نقطة الدخول ونقطة الربح ونقطة وقف الخسارة وبالتوفيق

aysamiman
07-15-2014, 12:58
استوب لوز والتيكت بروفيل انه بيقوم بالعمل بدل منك عندما تكون مشغول

mawlah
07-15-2014, 13:00
تعويض الخسارة .. معنى فى منتهى السخافة
مجرد كلمة أو كلمتين
لكنها فى الحقيقة ، عملية حسابية مؤلمة ومُحبطة .. فاحذرها
ليه بقى ؟؟؟
ببساطة .. تعويض الخسارة ، بتخليك تشتغل وقت مُضاعف وبجهد مُضاعف
علشان تعوض الخسارة .. لو كنت بتشتغل 8 ساعات ، يبقى لازم تشتغل 16 ساعة
لو كنت بتكسب متوسط شهرى ( مثلاُ ) 150 دولار
فأنت هنا مُطالب ( علشان تعوض الخسارة بقى يا جميل ) .. مُطالب
بإنك تحقق أرباح ، لا تقل - إن لم تزد - عن 300 دولار .. صح الكلام ؟؟؟

وعلى فكرة : تعويض الخسارة ، لها عملية حسابية خاصة بها هى بالتحديد
عملية فى منتهى السخافة ، ومعقدة ومُملة ومن عدة خطوات متتالية ومتوالية ..
المهم : فى نهايتها ، بتلاقيها مش عاطفية أبداً .. ولا تعرف أى حاجة عن العواطف
يبقى إلزق بقى يا حلو فى الكرسى اللى أنت قاعد عليه ، وتابع صفقاتك .. وكن حذر ويقظ ودقيق
حذر .. و .. يقظ .. و .. دقيق
ثلاث كلمات وفيهم ما فيهم .. وذنبك على جنبك بعد كده ، ولا تلومن إلا نفسك

mohamed bnali
07-15-2014, 14:58
عزيزي المحترم كتيرا ما يقع المبتدئين متلي ومتلك لانهم لا يحسنون استعمال المتاتريدر وكتيرا ما التمسنا من المشرفين على المنتدى او اعضائنا المحترمين الخبراءالمحترفين ان يبسطكو لنا التعامل مع المتاتريدر تدريجيا حتى نستطيع المعاملة معها ونصيحتي اليك ولك اخي العزيز الا تترك الصفقة محلولة فالصفقة تغلق كل يوم
فان تركت مفتوحة تمرجن الحساب وتجعلك خارج عتبة السوق تم لا تضع الصفقة قبل وضع الستوب لوز وهده من والسائل المعمول بها حتى لا تهجم عليك الخسارات
وتقبل تحياتي

maghribia
07-15-2014, 15:08
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

تقبل احتراماتيىالخسارة ف يالفوركس فهي الخسارة التي يمكن ان يتكون
لها مفعول قوي و خاصة ان كان العلم بها يتم عبر طرق ديجيدية

aymanso
07-15-2014, 15:20
السلام عليكم بعد خسارة ا صفقة ارجوك لا تدخل صفقات تانية الان ويحب اخذ قسط من الهدؤ وتبدا فى مراجعة ما اسباب الخسارة من البداية ويجب ان تتلاشى هذة الاسباب مرة اخرى فى فتح اى صفقة جديدة ويجب اختيار الوقت المناسب لفتح الصفقات واخير يجب ان لاتياس من ذلك

HemzaM
07-15-2014, 17:06
السام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل صورة مفجعة للقلب
الله يعطيك الصبر و ان شا الله تعوض ما فاتك
بالتوفيق للجميع ان شاء الله .

el andaloussi
07-15-2014, 19:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
انصحك بالاقلاع عن هذه العادة لانها ليست جيدة ، و اتمنى التوفيق و النجاح للجميع

Wassa04
07-15-2014, 19:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا اخي هده عادة سيئة و لا انصحك بتكرارها
مرة اخرى عليك ان تضع الستوب لوز مهما كانت قيمة الصفقة

scan
08-06-2014, 04:17
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

haffoudhi
08-06-2014, 15:40
من شروط نجاح الصفقه تحديد الهدف اولا وحصر الخسارة في مساحه محدده كي لا يحدث ما لا تحمد عقباه لان الفوركس كله مخاطر

speeder
08-06-2014, 17:21
أخي الكريم أنصحك نصيحة عند دخول أي صفقة سوى كانت على الحساب الحقيقي أو الحساب التجريبي فلا بد من تحديد الهدف و أقصد التيك بروفيت و وضع الستوب لوز و التحكم في إدارة رأس المال جيدا
بالتوفيق إن شاء الله

AMLAK
08-06-2014, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم شوف اخى الكريم لازم تتعلم
تحدد نسبة الربح و الخسارة في كل صفقة يعنى انت الان داخل صفقة و بينك و بين نفسك عاوز
تكسب منها 30 نقطة و مش عاوز تخسر اكثر من 20 مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

esshazly
12-30-2014, 14:55
السلام عليكم ...حدد الارباح على نقاط صغيرة و وقف الخسارة تحت نقاط الدعم ونقاط فوق الخسارة وبهذا تكون في المكان الصحيح لانك لو كنت بنفسية الربح وانتظر ان يرج السعر فهذا الخطا القاتل ... بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

MV14
12-30-2014, 15:52
شرح في غاية البساطة و السهولة شكرا لك اخي الكريم على هدا الدرس
بالتوفيق للجميع في صفقاتهم شكرا
ربنا يكتر من امثالك ياريت كلنا نفيد بعض والله الموافق

antonioforex
12-30-2014, 17:31
السلام عليكم
مشكور اخي على تعريفك لمنصة المتاترادير و كيف يتم العمل بها و تعوزيض الخسارة
من الامور الصعبة في الفوركس و يجب الحدر منه و بالتوفيق لك.

RAWAA RAHHAL
12-31-2014, 19:04
الســلام عليكم ورحمة الله
اخى لازم تتعلم تحدد نسبة الربح و الخسارة في كل صفقة

SAFWAN HAMIJOU
12-31-2014, 19:07
الســلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الفاضل إن وجود المراقبة الدقيقة على كيفية عمل الصفقات يساعدكم في المحافظة على السيطرة ومتابعة تحركات السوق وقت حدوثها
موفق

mazouz
12-31-2014, 19:12
مشكور أخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع الهام والذي سيستفيذ منه العديد من الأعضاء.
بالتوفيق للجميع وتقبل مروري

doaa sary
12-31-2014, 20:08
انا لو خسرانة بطلع من الصفقه
الا لو الخسارة كبيرة ببقا مضطرة افتحامر معاكس يعنى هدج ضعف اللوت الاول لحد ما اخرج

HOPE2014
12-31-2014, 21:03
مساء الخير الخطاء هنا نك لانك اغلقت المنصة دون وضع امر اخد الربح وايقاف الخسارة كان ممكن ان لم تربح فانك ستخسر القليل وليس كل هدا المبلغ لانه مبلغ كبير وتعويضه يتطلب منك صبر سلام

forim12
12-31-2014, 21:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته يا أخي قبل ما تدخل لصفقة عليك بالتحليل الفني وذلك بتعلم كيفية قرائة المؤشرات أنت عندما تتركها فأنت تلعب على الحظ وهذا ليس القرارالصائب

sawsan5a
01-13-2015, 00:27
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

adil17
01-13-2015, 19:26
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح

hpacer
01-15-2015, 07:53
يعنى انت الان داخل صفقة و بينك و بين نفسك عاوز
تكسب منها 30 نقطة و مش عاوز تخسر اكثر من 20

Roshdy
01-15-2015, 08:05
مش حكاية عادة مش مظبوطة الحكاية حكايه خطأ
فانت بتعرف خطأك فين وبتقومه ومتحاولش تكرره

ibrahim forex
02-04-2015, 03:35

omarawaq
02-04-2015, 03:37

متوكلة
02-22-2015, 22:38
مشكور اخي الفاضل على كطرحك لهذا الموضوع القيم حول النتعويض عن الخسائر و نحن بالفعل استفدنا منك و نتمنى لك التوفيق و النجاح

van
03-15-2015, 05:06
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

katreenaziz
03-15-2015, 23:34
اخى الكريم لم تظهر لى هذة الصورة ولا اعلم ماذا تقصد لكن الاخوة الاعضاء اكيد هيفيدوك بلتوفيق وتعلم من اخطائك قبل الدخول على حساب الحقيقى

ridabest
03-16-2015, 00:35
السلام عليكم بصراحة موضوع غاية في الاهمية استفدت منه واتمنى ان تكونو استفدتوا منه انتم ايضا و تذكروا دائما ان الرزق بيد الله فهو لا يبخل على عباده

Ahmed abdelal
03-23-2015, 22:43
لك كثير الشكر على هذا الموضوع وشرح تداول الفوركس
لمساعده الاعضاء وتسهيل عليهم الكثير
وان شاء الله اكون من المستفيدين
جزاك الله خيرا...

doaa sary
03-26-2015, 18:51
الا لو الخسارة كبيرة ببقا مضطرة افتح امر معاكس يعنى هدج ضعف اللوت الاول وانتظر الاولى تكسب واخرج ع اقل خسارة ممكنه

salahgold
10-30-2015, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
أستنتج أن أنستا تضم النوابغ من الأعضاء نعم فعلا كدالك نحن العرب نتقن الفوركس

doaa sary
12-16-2015, 16:46
الا لو الخسارة كبيرة ببقا مضطرة افتحامر معاكس يعنى هدج ضعف اللوت
ربنا مايجيب اى خسارة
وبالتوفيق للكل

trader sisawya
12-16-2015, 17:15
حكاية انك تدخل وتعمل تعزيز بدون دراسة لان ممكن يكون التعويض للخسائر ده مجرد تصحيح وترجع بعد كام ساعة
تلاقي السعر رجع لاتجاهه من اول وجديد
والصفقتين مخلصين على الحساب
لازم تكون عارف هل الارتدادة دي تصحيح ولا تغير مسار كامل

كمل دراسة دي نصيحتي ليك

AHMED91
12-16-2015, 17:36
لا تفكر في هذا لامر كثيرا ولكن عليك اولا ان تعرف سبب الخسارة في الفوركس
ثم بعد ذلك حاول ان تتعامل مع السوق بطريقة مختلفه لكي تصل الي افضل ربح من سوق الفوركس

heroo252
12-16-2015, 17:43
انتا كنت ممكن ترجع تلاقىى ربح برده كتير جدا
كل الحكايه ان انتا بتجرب عالحظ افتح صفقات عالديمو خلاص
منا مش خسران حاجه بس كده مش هتتعلم

barakat
12-17-2015, 00:46
مشكور أخي الكريم على الموضوع التعويض عن الخسائر و لكن أرى أنه من الأفضل تقديم شرح مفصل و جيد للموضوع، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

Ghizlan
12-23-2015, 12:09
مشكور اخي الكريم على مشاركتك لنا لتجربتك الشخصية لكن اري ان اقول ان الحساب التجريبي شئ و الحقيق شئ اخر و نتمنى لك التوفيق
و النجاح

doaa sary
02-18-2016, 19:46
اانا ببعد عن السوق لو خسرت ارتاح فترة واتعلم من اخطائى وغالبا اللوت العالى بيكون السبب

siefsalim
02-18-2016, 20:22

..

nuclear2010
02-18-2016, 21:14
السلام عليكم جميعا
حدث نفس الموقف تماما معى من فترة خابت توقعاتى عن الدولار و
اخطات فى التوقع و توالت الخسائر و لكن بالصبر و الاصرار و فضل اللة لم اغلق صفقة خاسرة
تقبل مرورى

fanta
04-30-2016, 23:02

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

xmenflis1
05-10-2016, 03:13
مرحباً شكراً على إضافة
اكيد طبعا مشكله فى كل المتاجرين المبتدئيين وهو الصبر الطويل على الخساره
بتوفيق للجميع

3BKRENO
05-10-2016, 07:20
بالتوفيق للجميع إن شاء الله وربنا يبارك فى الجميع ويكون كل شئ خير ولا يكون شر وربنا يسطر على كل حال
اللهم زيدنا علما ننتفع به قولو امين يا شباب
اللهم زيدنا علما نفيد ونستفيد منه
اللهم ارزقنا المال الحلال

amansour19898
05-10-2016, 10:15
اهتم اخي بالفوركس اذا كنت حقا تريد تحقيق الربح منه. لانك اذا اهملته او عاملته باستعجال او عشوائية مستحيل تكسب ولو كسبت هتبقى "صدفة" ^_^

elhussein.m
05-10-2016, 10:24
يا أخي في الاول وفي الاخر أنت صاحب القرار وتخرج من الصفقه التي قمت باتباعها في أي وقت أردت ذلك
وليس عيبا في ذلك ابدا فانت من تقرر هل تريد ربحا كثيرا وتقدر ذلك ايضا أم انك تريد خساره كبيره أو قليله أيضا وعليك الانتباه جيدا

ahmedeid20
05-10-2016, 10:37
اشكرك اخى العزيز على المجهود الرائع منكم
ولكننى اخسر دائما ولا اربح لماذا
وتقبلو تحياتى..
وشكرا

azizfoda66
05-10-2016, 10:55
السلام عليكم ورحمة وبركاتة
اخوان ضروري لاتجعل الخسارة سبب للاحباط ولكن خطوة للتعلم
وشكرا

---------- Post added at 07:43 AM ---------- Previous post was at 07:42 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كل الاثرياء والعظماء فب كل مجالات الحياة ذاقوا مرارة الفشل ثم عاودو النجاح
وشكرا

---------- Post added at 07:46 AM ---------- Previous post was at 07:43 AM ----------

علي سبيل المثال بيل جيتس مؤسس سركة مايكرووسوفت تابع قصة نجاحة وكيف وصل الي المرتبة الأولي من اثرياء كانت البداية صعبة جدا

---------- Post added at 07:48 AM ---------- Previous post was at 07:46 AM ----------

ولكن ميزتك الجميلة انك مسلم وكلمة مسلم انك سلمت امرك لمالك الملك وهو معك وماادراك ان الله معك اخدتين الحسنيين
وشكرا

---------- Post added at 07:51 AM ---------- Previous post was at 07:48 AM ----------

حديث سيدنا عمر بن الخطاب ااذي يحث علي العمل والاعمار في الارض فالمسلم ربنا سخر له كل شئ في الحياة
وشكرا

---------- Post added at 07:53 AM ---------- Previous post was at 07:51 AM ----------

قصة صاحب شركة هوندا اليابانية كذا مرة يرفض امبراطور اليابان رخصة المصنع بسبب عدم مطابقة المواصفات ولكن لم ييأس ووصل الي الانتاج
وشكرا

---------- Post added at 07:55 AM ---------- Previous post was at 07:53 AM ----------

قصص النجاح كثيرة والمطلوب منك تبدأ وتترك الكسل تحت قدميك وتتوكل علي الله وانا جربتها شخصيا
وشكرا

mourada
05-10-2016, 12:10
مشكور اخي العزيز على طرحك لهذا الموضوع القيم حول التعويض عن الخسائر و نحن بالفعل استفدنا منك و جزاك الله كل خير

zakiki51
05-15-2016, 03:24
شكرا اخي الكريم على هذا الشرح
نتمنى المزيد من المواضيع تقبل مروري
رغم ان هناك الكثير من المبتدئين لا يعلموع هذا الموضوع
وشكرا جزيلا

snnaky
07-02-2016, 16:51
للأسف مش واضح اى حاجة حضرتك من موضوعك كنت احب ان حضرتك تشرح موضوعك بشوية امثلة على اى شارت انما بدون اى شروحات على الشارت تظل دائما الموضوعات تفتقر الى المنطقية والشمولية الفنية لذا ارجوا فى المواضيع القادمة ان يكون دائما موضوعك متضمنة الى الشروحات والشارتات حتى تكتمل لأن اى موضوع اذا لم تحدد وتتضح اهدافة لا يكون موضوع مفيد

xmenflis1
07-20-2016, 12:38
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

imamix
07-23-2016, 16:38
بسم اللهالرحمن الرحيم مرحبا بكل أعضاء المنتدى الكرام
من الأهمية بمكان أن تراقبوا أي تعرض للمخاطر يمكن أن يواجهكم في سوق الفوركس. إن وجود المراقبة الدقيقة على كيفية عمل الصفقات يساعدكم في المحافظة على السيطرة ومتابعة تحركات السوق وقت حدوثها تقبلو مني كل الاحترام و التقدير

---------- Post added at 01:38 PM ---------- Previous post was at 01:18 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله تعلى و بركاته و مرحبا بكم اخوتي الأعزاء حدد الارباح على نقاط صغيرة و وقف الخسارة تحت نقاط الدعم ونقاط فوق الخسارة وبهذا تكون في المكان صحيح لانك لو كنت بنفسية الربح وانتظر ان يرج السعر فهذا الخطا القاتل انا اليوم فضلت ان اخسر خير من الانتظار لان الانتظار هذا قد اربح فيه ماخسرته
تقبل مروري اخي الكريم

demo1
07-23-2016, 17:24
طبعاً التعويض عند الخسائر لزم حتى تستمر فال السوق

" اللهم مالك الملك تؤتى الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير إنك على كل شىء قدير
تولج الليل في النهار وتولج النهار في الليل وتخرج الحي من الميت وتخرج الميت من الحي وترزق من تشاء بغير حساب
رحمن الدنيا والآخره تعطيهم من تشاء وتمنع منهما من تشاء إرحمنى رحمه تغنينى بها عن رحمة من سواك

sob81
07-23-2016, 17:39
لو دخلت السوق بهدف التعويض عن الخسائر تكون فى خسارة اكبر من السابقة حيث يجب ان تتجنب الخسارة السابقة
وتبداء من جديد فى التتداول وتعالج الاسباب السايقة

mhmo2005
07-23-2016, 17:42
ومهما كانت قوة تحليلك للسوق لابد من عمل الاستوب لوز المناسب وفى المكان المناسب
أوعى تصدق أى حد يقولك مبعملش ستوب (هو حر) هيتمرجن

prince97
07-23-2016, 19:02
اخي الكريم في كل مره تريد ان تفتح عقد يجب ان تحدد ثلاث مناطق اساسية
الاولى افضل منطقة للدخول
الثانية امر وقف الخسارة
والثالثة امر اخذ الارباح
وانا اعتبر امر وقف الخسارة هو هدف ايضا لأنه يضمن لي عدم حدوث نزيف اضافي في رأس المال
ونقطة اخرى اخي اياك ثم اياك ان تقوم بتحريك امر وقف الخسارة مهما حدث

ahmed thrwat2
07-23-2016, 19:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
اخى يجب عليك استخدام وقف الخساره ويجيب عليك استخدام اداره راس المال المناسبه لقيمه حسابك
وجيب اختيار اماكن وقف الخساره بناء ع الاستارتيجيه الخاصه بك

تقبل مرورى

ابوفؤاد
07-23-2016, 19:29
بالطريقه التى تعمل بها فان عليك ان تكون محدد الهدف و لا تخرج الا بربح و هذا يكون من خلال راس مال محترم و نسبه ارباح 5 بالمائه مثلا و ام حال ان كنت تود العمل بالمدى القصير او المتوسط فلابد من التخلى عن تك العيب

aymansaleh
07-23-2016, 23:23
الاخ الكريم
بالطبع انت مخطئ جدا انك تفتح صفقه ولا تحدد تيك بروفيت ولا ستوب لوز وتسيبها وتبعد عن المنصه, اذا كان ده حساب حقيقي لا يمكن تعمل كده ابدا والا خسارتك هاتكون كبيره, اولا واضح ان تحليلك لم يكن صحيح للصفقه وبالتوفيق
تقبل مروري

magid01
07-24-2016, 02:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الطريقة التي تعملها انت تسمى الهيدج و لكن انت تقوم بها خطأ الطريقة الصحية ان تكون محدد الصفقة المعاكسة من قبل عن طريق الصفقات المعلقة فإذا اشتريت في الاو و لم تنجح معك الامور و انعكست عليك الصفقة تفتح الصفقة الثانية تلقائيا اذا كنك محددة من اول تقبل مروري

bmw22077
07-24-2016, 08:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اشكرك اخى الفاضل على هذا الشرح الاكثر من رائع وعلى المعلومات المفيدة لنا
واتمنى لك الكثير من المعلومات و المشاركات المفيدة لنا وللجميع
بارك الله فيك
وبالله التوفيق

himaya
07-24-2016, 11:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بما اناك مبتدء
لا تستعجل على الربح و الخسارة في بداية المشوار
امر عادي و كلنا ممرنا بها خذ وقتك في التعلم و حاول ان تستفيد من اخطائك و لا تكررها مرة اخرى و ان شاء الله خير

shsho.mys
07-24-2016, 13:29
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاتها

younes-dz
07-24-2016, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احسن شعور يشعره الانسان في عالم الفوركس
لما يربح بعدما كان قد خسر لها شعور مميز

doola2020
08-18-2016, 12:02
ده طبعا يتوقف علي حسب توقعاتك لسوق الفوركس وقت دخولك الصفقة وأن تقوم بتحديد التيك بروفيت والاستوب لوز عشان لو سبت الصفقة مترجعش تلاقيها مضيعة حسابك كله

hicham ou
08-18-2016, 14:29
اخي الفاضل ايقاف الخسارة من بين اهم الاشياء بالنسبة لشخص مبتدء
اعرف انك تقل في نفسك انه سيعود و ستقل الخساره او انه سيلمس الستوب لوز و يغير الاتجاه لصالحك
لكن كل هذا داخل في الحسابات لدلك اختر ستوب مناسب و لا تغيره مهما دث4

sob81
08-18-2016, 15:41
التعويض عن الخسائر اخى الكريم يجب فى حالة حدوث اى خسائر لاي صفقات يجب ان تعرف جيدا الابتعاد هو الانسب فى ذلك الوقت الى ان تعرف ما هى اسباب الخسارة وكيف يمكن معالجة هذة الاسبابا وعد تكرارها مرة اخرى فى التتداول

godagog
08-18-2016, 15:50
السلام عليكم ورحمة الله
اعتقد اخى الكريم انك لم تقم بتحديد مستوى الربح والخسارة المطلوب من الصفقة
وذللك مهم جدا حتى لا تتعرض لخسائر كبيرة انت فى غنى عنها

nizar hidouri
08-18-2016, 17:17

Babatondi
01-21-2017, 11:11
مشكور اخى على التعويض عن الخسائر هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا

bakmosta
01-21-2017, 15:07
السلام عليكم ورحـمة الله تعالى وبركـاته
على المتداولان لا يفكر في تعوصي الاخساائر و يبقى يتداول بطريقته الخاسة و يحترم استراتيجيته دائما ولا يغير فيها شيئ حتى يعوص الخسائر بالارباح التي تيحققها مستقبلا.

radyaboelnaga
01-21-2017, 16:01
9356السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الصوره عباره عن استخدامى لميتا تريدر فى شركة انستا ده حساب تجريبى علشان انا لسه مبتدىء
انا دخلت صفقه و مكنتش فاضى و سبتها يومين و رجعت لقيتنى خسران كتير قوى
لان طبعا السعر تغير فحاولت أشترى تانى لما كان الوقت مناسب ليى
السؤال هنا هل دى عاده سيئه ممكن تفضل معايا أبطلها و أطلع من الصفقه بـأقل خسائر و خلاص
و الا المفروض أحاول و أغير طريقتى
شاكر للجميع

الاخ الكريم
اولا التداول ليس لعبه او شئ للتسليه, بدأت التداول لابد ان تتطلع للاحتراف, ترك الصفقه تعمل بدون وضع تيك بروفيت وستوب لوز لها امر في غاية الخطورة
تقبل مروري

بدر اشطيبي
01-21-2017, 16:32
في بعض الاحيان يكون هذاهو السبب وراء الكثير من الخسائر التي يمكن
ان يتعرض لها المتداول وهو الرغبة في تعويض الخسائر بارباح ايضا

xmenflis1
01-21-2017, 16:49
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

tahar2015
06-17-2017, 14:30
نعم احسنت القول
هي عادة سيئة والاسوء عدماستخدامك للستوب لوز اخي
انصحك بالاستمرار على الديمو لفتره طويله
قبل التحول الى حسابك الحقيقي
تحياتي لك

nonam
06-24-2017, 17:25
السلام عليكم .....
من المهم جدا ان تتعلم السحب في الاموا لاللي انت من الممكن ان تتعامل معاها ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع السوق والتعامل مع الاموال اللي انت من الممكن ان تتعلمم نها الكتير
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

sheka2017
06-24-2017, 17:26
الســـــــــــلام عليــــــــكم ورحــــــــمه الله وبركــــــاته----------------- يجب العلم بان التداول بنجاح يؤدى الى الاستمرار فى سوق الفوركس فسوق الفوركس لا يسمح باستمرار اى متداول طماع او متسرع تقبلوووو مرورى وتحياتى لكم جميعا

xmenflis1
06-28-2017, 07:56
مرحباً
شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع