PDA

View Full Version : نظره عامه السكالبينج هو حصاد للنقاط السريعه

medo25
08-16-2020, 22:25
الاسكالبينج معناه طريقه معينة لاختطاف من5الى 10نقاط بالصفقه الوحدة صفقات قصيرة بتاخد دقايق او ساعات وتخرج من السوق بنفس اليوم تقريبا
بعكس طريقه السوينجات اللى الهدف فيها بيكون500نقطة وممكن اكتر والصفقه ممكن تستمر لايام وربما شهور
اما معظم المتاجرين يفضلون الدخول والخروج سريعا من الصفقات ومفيش صبر لانتظار ايام
انا عن نفسى بشتغل سكالبينج

maaaalik22
08-17-2020, 17:11
تحياتي لك اخي الكريم المتداول المحترف هو اللى يكون ملم بالاسكالبينج والسونج يعنى وقت فرصة السونج يدخل ووقت الاسكالبينج يدخل انا ممكن اكون شارى اليورو دولار مثلا ومنتظر منة هدف بعيد مش اقل من 100 نقطة وفى نفس الوقت طول اليوم شغال معاه بردة مش سايبة وبختار اوقات معينة بلعب فيها الاسكالبينج يعنى بقدر الامكان التخصص يكون فى طرق التحليل والاستراتيجيات لكن طبيعة الصفقة دى بترجع للوقت ورأس المال لان بصراحه ان السوينج عذاب وحرقة دم وطول النهار و الليل متابعة وممكن المكسب يتحول لخسارة و الصفقة تعكس عليك كتير و تستني ايام ويمكن اسابيع انما الاسكلبنج سواء طلعت بربح اوخسارة انت نايم مطمن ﻵنك كل يوم بتصفي شغلك وبتعرف نتيجته يوميا وتنام مرتاح البال مش شايل هم حاجة وﻻتصحي مفزوع تجري على الشارت ولو خرجت مشوار تفضل ماسك الموبايل وبتبص فيه وتتابع السعر

ali mekaey
08-17-2020, 19:05
كل متداول سوف تختلف وجهه نظره فى الطريقة التى يفضلها فالاشخاص الذين يجلسون طويلا امام المنصه هؤلاء يفضلون التداول بطريقه الاسكالبينج والتداول وفتح عده صفقات سريعه والخروج من السوق بسرعه وهناك البعض الاخر الذي لا يفضل هذه الطريقه في التداول ويعتبرها طريقه خطيره ويفضل التداول عن طريق صفقات سوينج طويله قد تستمر الصفقه ايام او ربما اسابيع وانا شخصيا اتداول بالطريقه الثانيه وهي الاعتماد على الصفقات الطويله لان لها مميزات ومن اهمها اولا انني لدي عملي الخاص ولا استطيع الجلوس امام المنصه اغلب الوقت بل انني انشغل بامور اخرى ثانيا الصفقات الطويله تكون نسبه نجاحها اعلى من الصفقات القصيره حيث انني دائما اتداول على فريم اليومي وفريم الاربع ساعات لذلك فان الصفقات التى اتداول عليها تكون بعدد نقاط كبير وبلوت صغير ثالثا اداره راس المال تكون بشكل افضل عن طريق الصفقات الطويلة ولكن الصفقات الاسكالبينج السريعه يكون اللوت المستخدم هو لوت كبير و في حاله الخساره فسوف تفقد جزء كبير من راس المال الخاص بك لذلك فانني افضل الصفقات الطويله ولا افضل الصفقات القصيره

doaa sary
08-18-2020, 13:31
طرق العمل بالفوركس تقسم الى 3 اقسام او 3 طرق ومراحل
1الاسكالبينج وهو الصفقات القصيرة اخطف واجرى من5ل10 نقط بالصفقه الوحدة وممكن تكرار الدخول باكتر من صفقه يوميا بتستخدم الفريمات القصيرة زى الدقيقة وال5 دقايق
ميزتها طريقه سريعه لا تحتاج سو ى دقايق معدودة فى تحديد الهدف
2الصفقات المتوسطة وغالبا بتسخدم فريم زى الساعه اوال4 ساعات هدفك من30 ل100 نقطة
3واخيرا الاستثمار على المدى الطويل او السوينجات ودى طريقه تحتاج لراس مال كبير صبر وطولة بال هدفك من500نقطة او 1000 وممكن اكتر انسب فريم واوضح فريم الفريمات الاكبر زى الديلى والاسبوعى والشهرى
انا عن نفسى بشتغل بنفس طريقتك الاسكالبينج البساطة بالفوركس افضل حاجة 5 نقط فقط وغالبا هى صفقه وحدة باليوم تكفى