PDA

View Full Version : التعلم أفضل من الكسب

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

GIS110
09-08-2012, 18:42
أغلب الذين يتاجرون في الفوركس يركزون على الكسب دون التعلم على كيفية تحقيق ذلك الكسب
الكل يريد أن يكون غنياً بين عشية وضحاها من دون عمل دؤوب وبذل مزيدا من الجهد في التعلم
لذلك أغلب من يخسر في الفوركس هو المبتدأ الجديد الذي يسعى الى الربح من دون التعلم
مع أن من يتعلم جيدا ويعد نفسه لدخول هذا السوق سوف يحقق الكسب تلقائياً
لذلك أعتقد أن كل تاجرفي الفوركس ينبغي أن يكون أكثر جدية في التعلم من الكسب في البداية. ما رأيك؟

fxmylife
09-08-2012, 20:15
كلم منطقي 100 بالمئة وهذا حصل معي شخصيا حيث عندما تعرفت على هذا المجال كنت أعتقد انني وجد كنز علي بابا وبسرعة قمة بايداع اموالي الشخصية عن احدى الشركات وقمت بالمتاجرة لكن تفاجئة عندما طار حسابي في أقل من أربعة أيام عندها عرفة انني كنت أحلم بأشياء بعيدة كل البعد عن الواقع وأن السوق لازم له من علم وخبرة

nabeel_25
09-08-2012, 20:43
السلام عليكم
لا اعتقد سوف يكون هناك كسب بدون تعلم
يمكن في الحظ فقط الكسب بدون تعلم
التعلم هو اساس الكسب

mai
09-08-2012, 20:50
اساس المكسب في الفوركس هو التعلم
بدون تعلم هتخسر وقتك وفلوسك
تمنياتي للجميع بالتوفيق

ainouna27
09-08-2012, 21:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم التعلم يأتي اولا و من سيتسرع من اجل الارباح فانه لن يربح شيئا بل سيخسر كثيرا
فالفوركس تعلم و هو مدرسة كبيرة فيها العديد من الاشياء علينا تعلمها و بالتالي اكساب الخبرة
و الارباح تاتي بعد سنوات من التعلم و لن يندم احد على التعلم

bony2
09-08-2012, 21:12
أغلب الذين يتاجرون في الفوركس يركزون على الكسب دون التعلم على كيفية تحقيق ذلك الكسب
الكل يريد أن يكون غنياً بين عشية وضحاها من دون عمل دؤوب وبذل مزيدا من الجهد في التعلم
لذلك أغلب من يخسر في الفوركس هو المبتدأ الجديد الذي يسعى الى الربح من دون التعلم
لذلك أعتقد أن كل تاجرفي الفوركس ينبغي أن يكون أكثر جدية في التعلم من الكسب في البداية. ما رأيك؟

كلامك مظبوط وفعلا لازم كل واحد يدخل يتعلم كويس و يقرا كويس مش شطارة هى و لافهلوة علشان تدخل و تبقى مليونير
و ده اللى فاكره معظم المتبدئين و يتصدموا بالواقع فى الاخر

mesholover1
09-08-2012, 21:18
طبعا ده صحيح انا فى الاول خالص كنت عايز اكسب وخلاص واعمل صفقة اكسب فيها اروح فاتح صفقة تانية وتالتة الطمع بقى وفى النهاية بقيت بخسر كل حاجة لكن اما ركزت انى اتعلم الاول ومدخلش فى اكتر من صفقة فى اليوم الواحد بدات اتعلم وفى نفس الوقت احقق مكسب هو اه قليل بس اتعلمت اكتر

Zala
09-08-2012, 22:00
طبعا التعلم اساس كل شىء و كمان فى مجال الفوركس لا يستطيع احد الربح دون ان يكون تعلم من قبل كل شىء عن الفوركس و استغرق كثيرا جدا من الوقت فى تعلمه

y4x
09-08-2012, 22:40
طبعا لازم من التعليم الجيد قبل ما ادخل هذا المجال الرائع

لان بحر الفوركس كبير ويجب ان اتعلم السباحة قبل النزوال والا هغرق انا واموالى

والتعليم يكون لوقت كافى

king forex
09-08-2012, 22:42
طبعا اوافقك فالتعلم هو الطريق الاساسي للربح
فلا يوجد ربح او مكسب بدون تعلم ودراسة الفوركس

ansi09
09-08-2012, 23:10
كلام سليم جدا في عالم الفوركس، الخبرة ثم الخبرة وحدها كفيلة بتجنيبك الخسارات الكبيرة التي قد تجعلك تفر بدون رجعة من هذا المجال وتنفر منه، أما بنسبة لمن ليس له صبر على المال، وهو حال الجميع لكن المنبدتئين خاصة، فعلا الصأصل الإستعانة بخبر أو إستعمال نظام النسخ Copy، على الأقل كحماية مبدئية في هذا المجال.

amera-nada
09-08-2012, 23:53
السلام عليكم ورحمة الله
انا متفقة معك اخي لانك كل ما تعلمت اكثر كلما كسبت اكثر وايضا التعلم يتيح لك امكانيات
اكتساب خبرة في الفوركس

ayman.shosha
09-09-2012, 00:02
كل ما قلته صحيح ولا مجال للتشكيك به فالانسان مطالب دائما بالسعى وراء العلم كما هو مطالب بالسعى وراء الرزق حتى محترفى الفوركس نفسهم لا بد ان يطوروا نفسهم دائما وخلق استراتيجيات واساليب جديدة لذا ارى انه يجب علينا كمبتدأين عدم التسرع عندما نرى اننا نربح فى الحسابات التجريبية فغالبا ما يخدعنا حظ المبتدأين الا ان الحقية الامر لن نراها الا مع الحساب الحقيقى وقت لا ينفع الندم

eng2012
09-09-2012, 00:24
انا اعتقد ان التعلم هو افضل طريق للنجاح وكسب المال
لاننا نستطيع ان نحقق المعرفه الجيده التى تجعغلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

mansourbasha
09-09-2012, 00:26
كلام منطقى وجميل ولكن لايمنع من ان نكون نسعى من اجل الحصول على المال او المكسب السريع

sahar
09-09-2012, 04:14
طبعا كلام صح الصح يااخي انا بالنسبه لي كمبتدئة بحاول اني اجمع اكبر قد ممكن من الكتب وقراءتها
والتدريب بالحساب التجريبي وببحث علي استراتيجة ناجحة لكى اتعلم واكتسب الخبرة الاقدر من خلالها ادخل
عالم الفوركس وانا واثقه في روحي وواثقه من تجاريي .. موضوع رائع والله يااخي

dina
09-09-2012, 04:32
السلام عليكم
بالتأكيد قلة الخبرة عامل اساسى فى الخسارة
لذلك انا فى مرحلة التعلم وادعى من الله ان اتقنها جيدا حتى لا اخسر مستقبلا

ahmedamz
09-09-2012, 04:36
يجب التعليم واناء التعليم لا مانع اذ كنت تتداول وتتعلم
فى نفس الوقت المهم انك لا تخاطر يما لا تعرفه

medhat
09-09-2012, 04:38
لاكسب بلا تعلم هذه حقيقه الحياه فلايوجد عمل يمكن ان نمارسه دون ان نتعلم مهاراته مهما كان يبدو بسيط
ومن يعتقد انهسيربح بلا تعلم فهوا واهم وسيصاب بخيبه امل كبيره دون شكحتى لوكان يستخدم الحظ

2x1
09-09-2012, 04:52
فعلا اخي التعلم هو اكثر شيء لابد من التركيز علية قبل البدء في التجارة حتي لا نقع فريسة للخسائر ولكن هناك امور كثيرة نتعلمها عندما نخسر فهو بمثابة كسب الخبرة بالنسبة لي ولذلك الاستيا من الخسارة امر لحظي يزول سريعا ليقيني بانني تعلمت شيئا من ذلك

meshmeshrere
09-09-2012, 04:55
طبعا اوافقك هذا الكلام فتعلم هو بداية معرفة اى شىء فى حياتنا ولابد ان تعلم قبل المخاطرة بالنقود ولكن فى وقتنا الحالى الناس بتتشد لاعلانات فى هذا الجال وتحب ان تكسب نقود دون التعب على الاقل بمعرفة ما هو هذا المجال

samiam2012
09-09-2012, 04:58
مفيش حد هيكسب من غير ما يتعلم او يفهم اليات عمل الفوريكس واللى بيعمل كده بيبقى داخل السوق يهزر

davithamada
09-09-2012, 05:19
انت على حق يا اخي دائما اقولها احسن شئ هو التعلم في الاول و من بعد الربح

fathy1011
09-09-2012, 09:31
معك حق التعلم هو اهم شئ والسعي وراء الربح دون قدر كافي من التعلم هذا يجعلك عرضه للخساره اكثر منها للربح

بالتوفيق للجميع

تحياتي

abo khater
09-09-2012, 10:59
شكرا اخي الكريم علي المعلومه الرائعه
نعم فانت اذا تعلمت اكثر كلما فهمت اكثر وادائك سوف يكون احسن وافضل

العوامى
09-09-2012, 11:14
العلم هو وسيلتك لتحقيق هدفك فى الحياه سواء تجاره او اى شئ اخر والرسول الكريم صلى الله علية وسلم قال " اطلبوا العلم ولو فى الصين " صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
لذا لكى تنجح بالفوركس يجب ان تكون على دراية بمستجدات الامور وتتأقلم مع التقلبات الشديدة التى تحدث يوميا بالاسواق

yasefsami3
09-09-2012, 11:17
نعم التعلم يأتي اولا و من سيتسرع من اجل الارباح فانه لن يربح شيئا بل سيخسر كثيرا
فالفوركس تعلم و هو مدرسة كبيرة فيها العديد من الاشياء علينا تعلمها و بالتالي اكساب الخبرة

siham
09-09-2012, 11:17
فعلا التعلم فى الفوركس افضل وسيلة لتحقق بها ارباح لان التعلم حتقدر من خلاله تحديد الاستراتيجية التى سوف تتبعها ومع التجربة والخبرة مع علملك ستحقق افضل النتائج وتوفر عندك حاسة لتعرف من خلالها الاحداث والمتغيرات التى على اساسها تحقق افضل استراتيجية

islamoh
09-09-2012, 11:48
قبل ان تفكر ف الكسب فكر في التعلم
تخيل تطلب من طفل لا يعرف الكتابه و القراءه ان يكتب لك نص ؟؟هل يستطيع لا ستجده يرسم خطوطا و دوائر غير مفهومه
هكذا حال من يدخل الفوركس بدون تعلم ستجده يفتح صفقات غير مدروسه تادي للخساره

احمد فاروق ابراهيم
09-09-2012, 12:15
لا يولد الانسان متعلم فلابد من التعلم قبل الاقدام علي اي عمل لتجنب الوقوع
في خسارة كبيرة وهذا لا يمنع وقوع الخسارة لان الحذر لا يغني عن القدر

panda
09-09-2012, 12:37
والله شخصيا احاول ان اتعلم لا اكسب فى البداية

لانك لو تعلمت جيدا ستكسب جيدا فى المستقبل

ولو بحثت عن المكسب فقط قد تخسر وتكون لا تعلمت ولا كسبت

MAGDY
09-09-2012, 12:46
ليست الفكرة أسوء أو أفضل .. وإنما
الكسب لا يأتى بدون علم وتعلم
إذن العلم أولاً
تحياتى

amiraamira
09-09-2012, 12:51
كلامك صحيح اخي و هذا ما اريد تجنبه لاني فعلا لا ازال اجهل الكثير الكثير عن عالم الفوركسس لانو حتاج الى التدقيق و الخبرة
و الفهم الصحيح العميق لكل ما يتعلق بيه من تحليل و استراتجيات و قواعد و مبادئ

Banaicha M
09-09-2012, 12:52
أجل التعلم يكسبك المهارة و الدقة و الخبرة في هذا المجال وهو أتقد احسن من الكسب
فعلى متداول الفوركس تعلم هذا المجال جيدا واتقانه حتى يتوجه الى مجال الكسب

حمد
09-09-2012, 12:58
السلام عليكم . ازيكم يا جماعة . كلام منطقي مئة بالمئة وهذا حصل معي شخصيا حيث عندما تعرفت على هذا المجال كنت أعتقد انني وجد كنز علي بابا وبسرعة قمة بايداع اموالي الشخصية عن احدى الشركات وقمت بالمتاجرة لكن تفاجئة عندما طار حسابي في أقل من أربعة أيام عندها عرفة انني كنت أحلم بأشياء بعيدة كل البعد عن الواقع وأن السوق لازم له من علم وخبرة . والسلام عليكم

djilani
09-09-2012, 13:02
معك حق أخي في البديات يكون التعلم الجيد أفظل سلاح للكسب المستقبلي
أما مع نهاية مرحلة التعلم يجب الكسب وألا أن ذلك بوادر للفشل

yusef2011
09-09-2012, 13:07
بالضبظ لديك نقطة ممتازة جدا بحيث ان المبتدأ او من يريد الربح فقط يخسر باستمرار ويؤثر على نفسيته وقد يترك الفوركس بسرعة

ولكن الذي يرغب بالتعلم يوميا لايهتم بالخسارة كثيرا وسوف يحقق نجاح كبير جدا ويبدع في الفوركس هو من يريد التعلم للفوركس

ilyes
09-09-2012, 13:34
السلام عليكم
كلامك جميل
واعتقد ان التعلم سيجعلك ترتاح في المتاجرة وكما انك عملت ف هذا الميدان مدة 10 سنوات
موفق

aladdensima
09-09-2012, 13:36
التعلم ومتابعة جديد السوق ومعرفة ابعاد التحليل الفنى والتحليل الاساسي هي من اهم الاشياء التى يحتاجها المضارب في سوق الفوركس بدونهما كمن يسير في طريق به حفر وكمان مظلم

lotf
09-09-2012, 16:09
كثير ينظر لفوركس كانه الكنز و المنقذ لكن هذا الكلام ليس صحيحا 100بالمئة إلا مع التدريب من وجهة الشخصية المتواضعة أن يقذي المبتدا فترة لاباس في الحساب التجريبي

moha55
09-09-2012, 16:18
موضوع جيد لان الكثير من الاعضاء يغفلون التعلم تماما و في الاخير يتساءلون عن عدم تحقيقهم الربح
و التعلم هو اول درجة في طريق الاحتراف في مجال الفوركس

Eslam
09-09-2012, 16:18
بالفعل هذا ماحدث معى فى بداية مشوار الفوركس حيث قمت بفتح حساب اسلامى فى شركة من شركات الفوركس وقمت بالمتاجرة من تلقاء نفسى دون الرجوع لاهل الخبرة وخلال اقل من اسبوعيين خسرت كل اموالى ومن هنا قررت ان اتعلم اولا قبل اى اجراء عملية متاجرة

mansourito
09-09-2012, 16:23
هو اصلا لا يمكن انت تربح من دون تعلم ممكن تريح أكثر من مرة بمساعدة الحظ لكن الحظ لن يدوم كثيرااااا اهم شيئ تتعلم

m.o.b
09-09-2012, 17:24
طبعا يا اخى كلامك صحيح جدا

كل واحد المفرود قبل ميدخل الفوركس عليه ان يتعلم جيدا جدا

حتى لا يتعرض للخصاره باسمترار

وموفق ان شاء الله

rachid88
09-09-2012, 17:31
أوافقك الراي اخي الكريم،لكن الفرق في نظري و المعيار في ضبط المسألة هو الصــــــــــــــــــــــ ـــــــبر
فالتاجر الخبير و المتعلم صبر و تعلم لكي يصل بيسر الى تحقيق المكاسب بعكس المتهور من المبتدئين

noureen
09-09-2012, 17:31
اوافقك الراى تمام فلا يكتفى متاجر الفوركس بمعرفه الخطوط الاساسيه بل يجب عليه التعلم الجيد فتره طويله و التدريب على الديمو فتره لا يستهان بها و من ثم الدخول على الحساب الحقيقى و لكن باداره جيده لراس المال

syed
09-09-2012, 17:41
العلم هو وسيلتك لتحقيق هدفك فى الحياه سواء تجاره او اى شئ اخر والرسول الكريم صلى الله علية وسلم قال " اطلبوا العلم ولو فى الصين " صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
لذا لكى تنجح بالفوركس يجب ان تكون على دراية بمستجدات الامور وتتأقلم مع التقلبات الشديدة التى تحدث يوميا بالاسواق

nrgslawi
09-09-2012, 17:52
نعم الرغبة في الكسب قبل التعلم تكون سببا مباشر في الخسارة والكثير من الناس يخسرون اموالهم بهذه الطريقة ومن تم لا يعودون الى مجال الفوركس ويقولون انه ليس فيه الا الخسارة

abdellatif2013
09-09-2012, 18:02
التعلم يأتي اولا و من سيتسرع من اجل الارباح فانه لن يربح شيئا بل سيخسر كثيرا فالفوركس تعلم و هو مدرسة كبيرة فيها العديد من الاشياء علينا تعلمها............;)

moheb
09-09-2012, 20:10
السلام عليكم
التعليم شىء اساسى ومفيش حاجه اسمها حظ
يعني تجيب واحد مبيعرفش يعوم وتقولي مش هيغرق حظ
مش ممكن طبعا

Eslam
09-09-2012, 20:25
يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ، ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول ، وتطبقها على الحساب التجريبي قبل البداية بها على الحساب الحقيقي ، وعندما تبدأ التداول على الحساب الحقيقي اجعل هدفك هو تحقيق أرباح معقولة ، والمحافظة على هذه الأرباح ، وليس مضاعفة الحساب ، ثم مع ازدياد خبرتك بالسوق ستزداد أرباحك باذن الله

HOUSAMMI
09-09-2012, 21:26
طبعا اكيد كلامك

مافيش حصاد من غير زرع ورعاية

بالتوفيق

rouka
09-09-2012, 22:43
ان الفوركس من المجالات التى يجب التعلم قبل الدخول فى هذه التجارة
وبدون تعلم لا تستطيع تحقيق ربح وتصبح مقامر يعتمد على الحظ

magedmosbah
09-09-2012, 23:16
لابد من التعلم كى نحقق الربح
لكن بدون تعلم اكيد سوف نخسر كل اموالنا

rouka
09-09-2012, 23:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله العظيم
ان الافضل هو العلم الذى سوف من خلاله تحقق المكسب

zubair
09-10-2012, 03:22

abdo-madrid
09-10-2012, 15:47
سلام عليكم العلم هو وسيلتك لتحقيق هدفك فى الحيااااه سواء تجاره او اى شئ اخر والرسول الكريم صلى الله علية وسلم قال " اطلبوا العلم ولو فى الصين " صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

علي البصري
09-10-2012, 16:06
لابد ان يكون طريق الربح هو التعلم والا فالتوصيات ستجعل منه في نهاية المطاف خاسرا لانه لابد ان يقع في الاخطاء بدون ان يدرك انها خطا

وكما قالوا علمني الصيد ولاتعطني سمكة....

وهو ان لم يتعلم كيف له ان يدرك التوصيات الناجحة من غيرها فلابد من الاستناد الى العلم في ارباحه ولو بعدة مدة فالاستعجال على الربح مفتاح من مفاتيح الفشل.....

mannon
09-10-2012, 16:09
ان الفوركس من المجالات التى يجب التعلم قبل الدخول فى هذه التجارة
وبدون تعلم لا تستطيع تحقيق ربح وتصبح مقامر يعتمد على الحظ

كلام سليم جدا وانا متفق معك تمااما اخى الكريم الفوكس مثلة مثل اى مجال لا يستطيع الفرض الربح فية بدون تعلم وممارسة أضف الى ذلك انك فى الفوركس قد تخسر كثيرا وليس فقط مجرد عدم اتيان الارباح ودة الى بيفرق فى الفوركس

azza51
09-10-2012, 16:16
عندما قرأت عنوان موضوعك قلت فعلا ان التعلم افضل من الكسب ولكن في النهاية نحن نتعلم من اجل ان نحقق الربح والمكسب وكنت انوي المعارضة لكلامك ولكن بالطريقة التي ردت بها موضوعك انا فعلا اوافقك ان لكي احقق مكسبا جيدا واحافظ ايضا علي هذا المكسب يجب تعلم كيف يمكن ادارة الاموال وتعلم كل شئ عن الفوريكس بل ايضا يجب ان اظل اتعلم حتي بعد مرور زمن كبير وانا تاجر في الفوريكس علي الاقل التعلممن اخطائي

mansourito
09-10-2012, 16:24
صحيح التعلم أحسن مئى مرة من الربح لأنه بدون تعلم لن تستطيع الربح وسيكون مصيرك خسارة في خسارة والله أعلم

nabeel_25
09-10-2012, 22:18
السلام عليكم
التعلم افضل من الكسب قفي البداية لانها الخطوة الاولى للربح الدائم انشالله

lala
09-10-2012, 22:57
فعلا عندك حق فى هذا الكلام المعقول جدا لان كثيريين ممن يتعاملون مع الفوركس يفضلون الكسب بدون اى مجهود فى سبيل التعلم
لانى فعلا انا لسه مبتداه وببدا بالفعل بالتعلم الجيد والقراءه لانى من راى انها من الطرق والاساس فى تحقيق الارباح

same
09-10-2012, 23:02
التعلم مبدئيا افضل على ان لا تزيد الخساره عن 5%من راس المال حتى تتمكن من التداول وتكسب فيما بعد

sabry
09-10-2012, 23:03
فعلا التعلم اهم من التداول فى البداية
ومهما كان معك من اموال او توصيات فسوف يضيع المال بدون تعلم مستمر

s.n
09-10-2012, 23:11
من دون التعلم لا يمكن أن يكون هناك كسب، و لأن التعلم يمكن أن يأخذ وقتا
ما عليك إلا بالصبر و الإلتزام بإرشادات المحترفون و القوانين، حتى تتمكن من تحقيق الكسب
بالتوفيق للجميع

defie
09-10-2012, 23:37
الفوركس ليس ضربة حظ وانما دراسة يجب تعلمها مع الوقت
تعتمد هده الدراسة على التحليلات التقنية والفنية بعد الالمام بها يجب فتح حساب في شركة دات مصداقية

mostafaabdelgawad
09-11-2012, 00:21
أكييد اخي التعلم اهم 100 مرة من الكسب لإن الكسب من غير تعلم اكييد كسب مؤقت وهيضييييع
لكن اذا تعلمت هتشتغل صح وهتكسب صح ان شاء الله

nemo19
09-11-2012, 00:22
مفيش حد هيكسب من غير ما يتعلم او يفهم اليات عمل الفوريكس واللى بيعمل كده بيبقى داخل السوق يهزر

kashif
09-11-2012, 01:04

ahmedgalal
09-18-2012, 05:10
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع ان
التعلم فى الفوركس افضل وسيلة لتحقق بها ارباح
لان التعلم حتقدر من خلاله تحديد الاستراتيجية التى
سوف تتبعها ومع التجربة والخبرة مع علملك
ستحقق افضل النتائج وتوفر عندك حاسة
لتعرف من خلالها الاحداث والمتغيرات
التى على اساسها تحقق افضل استراتيجية

Mohamed Ahmed Mohamed
09-18-2012, 08:10

السلام عليكم
اخي الكريم انا رأيي ان افضل شئ في الفوركس
هو المزج بين التعلم والكسب معا وليس كل جانب على حدة

والله اعلم

informatiquepro
09-18-2012, 12:06
انت على حق و لكن اذا كان يربح يعني انه تعلم من قبل و هو الان يدخل مال معين عليه فقط التجربية في هذا الميدان

elkhawaga
09-18-2012, 12:07
السلام عليكم انا اوافقك الراى لان بالتعلم تستطيع ان تحقق الربح ان شاء اللة اما المضاربة العشوائية تؤدى الى الخسارة

4x1
09-18-2012, 12:15
الكسب هو الغاية الي كل واحد عايزها من الفوركس والتعلم هو الوسيلة الي بتحقق هذا الهدف وبتوصل اليه يعني بكل بساطة من غير تعلم ما فيش كسب الا بقى لو الواحد مش عايز يتعلم بس عايز يكسب في هذه الحالة هيكون مضطر انه يروح يطلب مساعدة واحد متعلم وهيديه عمولة على المكسب الي هيحققه له

newselvan
09-18-2012, 12:20
موضوع جميل
لكن الواحد بيحتاج للنجاح من وقت لاخر اما موضوع التعلم فيتوقف من شخص لاخر هناك من يستطيع التعلم من اخطاءه وهناك من لا يعرف ما هي اخطاءه ليتعلم منها والتعلم شئ جيد جدا بالنسبة لاي مجال تدخله تحتاج لتتعلم لتكون على دراية كافية به
والله الموفق للجميع

benb
09-18-2012, 12:35
كلام منطقي واساس الكسب من الفوركس هو التعلم والتديب على حياب تجريبي الى حين التمكن من اساسيات التحليل والالمام بكل جوانبه
فلا يوجد كسب من دون تعلم و اكتساب الخبرة

aliraad
09-18-2012, 12:47
الكسب هو الغاية الي كل واحد عايزها من الفوركس والتعلم هو الوسيلة الي بتحقق هذا الهدف وبتوصل اليه يعني بكل بساطة من غير تعلم ما فيش كسب الا بقى لو الواحد مش عايز يتعلم بس عايز يكسب في هذه الحالة هيكون مضطر انه يروح يطلب مساعدة واحد متعلم وهيديه عمولة على المكسب الي هيحققه له

sahbi20011
09-18-2012, 12:52
لا شك بان التعلم افضل من الكسب لان التعلم هو الطريق الى الكسب
فالتسرع والركض وراع الكسب السريع سينجر عنه الخسارة المؤكدة
لدلك يجب التريث والتعلم لالوصول الى الكسب

numanimax
09-18-2012, 12:55
كلام صحيح .... إن سوق العملات أو الفوركس شبيه بالنار الملتهبة إن تعاملت معها بحذر طهيت طعامك عليها واستنفعت منها وإن غفلت عنها أحرقت طعامك وقد تحرقك وتحرق ما حولك.

aoneman3
09-18-2012, 12:57
السلام عليكم
دى مشكلة كبيرة جدا بتقابل كل واحد
مقبل على الفوركس وما عندوش اى خبرة
اهمم حاجة التعلم والتدريب

ibrahimhabony
09-18-2012, 12:57
السلام عليكم
مشكوراخى كلامك صحيح الخاسرون دائما يبحثون عن الربح فقط
دون التعب والمشقة فى التعلم والاجتهاد وصناعة الخطوط العريضة للمتاجرة

mastar_soft
09-18-2012, 12:59
اكيد معاك حق اى حاجه فى الدنيا لازم تتعلم علشان تحقق هدفق
وتحقق النجاح بقدرتك على ادارتك للمال بطريقه جيده وده اساسا من التعلم الى بيدى خبره للفرد

Mido0o-style
09-18-2012, 13:01
بالتأكيد التعلم مهم جدا فى هذا السوق و فى اى مجال من مجالات العمل قاطبة لكن العنوان لا انصحك به او لم اقتنع به أطلاقا فما معنى ان التعلم أفضل من الكسب نعم التعلم هو سبيل الكسب و الكسب يترتب على التعلم كلن بالتأكيد الكسب هو الغاية و هو الأفضل.

analysis
09-18-2012, 13:01
السلام عليكم
التعلم يأتي اولا و من سيتسرع من اجل الارباح فانه لن يربح شيئا بل سيخسر كثيرا

mozoabdo
09-18-2012, 13:04
التعلم فى الفوركس افضل وسيلة لتحقق بها ارباح لان التعلم حتقدر من خلاله تحديد الاستراتيجية التى سوف تتبعها ومع التجربة والخبرة مع علملك ستحقق افضل النتائج وتوفر عندك حاسة لتعرف من خلالها الاحداث والمتغيرات

amera-hiba
09-18-2012, 13:09
كلامك صحيح اخي العزيز و انا اتفق معك
تعلم الشيء افضل من جهله و للوصول الى القمة لا بد من الاستعداد و التعلم واكتساب التجربة لانها هي التي تساعدك في تخطي العقبات

mohamed2010
09-18-2012, 13:37
انا معك يا أخى فأن التعلم والعمل الدؤب هو
الذى يؤدى الى الربح والمكسب وتجنب الخسارة

sky44
09-18-2012, 13:45
نععم هناك العدد من الاخوان الذين يفكرون في الربح السريع و الوفير و لا يفكرون في التعلم لهذا يتعرضون للخسارة من البداية و يفقدون الامل في الفوركس و بالتالي يتركونه

rajawi
09-18-2012, 13:49
طبعا التعلم هو الوسيلة الوحيدة للوصول الى نجاح
فلا يوجد نجاح من دون تعلم

kaderbest
09-18-2012, 13:51
أنا أيدك الرأي تماما فهذا هو الخطأ الذي يقع فيه أغلب المتداولين المبتدئين أو الجدد فهم لا يفكرون إلا في المال
. و بالتالي فإن أغلبيتهم يخسرون و لذلك عليهم التركيز و بذل الجهد على التعلم و كسب الخبرة و التجربة أما المال فسيأتي في وقت لاحق

yassoo011
09-18-2012, 14:10
فعلا يجب علينا اولا التعلم قبل التفكير في المكسب
لان التعلم تلقائيا يؤدي بنا للمكسب دون عناء وبالحفاظ على رأس المال

YASER83
09-18-2012, 14:21
السلام عليكم
كلامك صحيح واضف على ذلك
التعلم الصحيح لجميع انواع التحاليل الاقتصادية والتدرب عليها جيدا على حساب ديمو
والالتزام بادارة راس مال صارمة
والابتعاد عن المتاجرة العشوائية في فتح الصفقات

loco
09-18-2012, 14:23
التعلم ضروري ادا دخلت الفوركس دو ن تعلم وتدريب تاكد انك ستخسر
لازم تملر من جميع المراحل التعلم و ستنجح في الوصول الى هدفك

lotf
09-18-2012, 14:26
صحيح كلام رائع يجب ان يقضى المبتدأ حوالي ستة أشهر على الحساب التجريبي و الدراسة وتعلم خاصة دراسة السوق اخبار توقعات تاحليل وتوصيات حتى يبدا و يجب أن يبدا بنسب صغيرة من الربح

forex_9
09-18-2012, 14:28
كلامك صحيح كل الصحة يا اخى الفاضل واعتقد ان الفوركس مثل السباحة هل من الممكن دخول البحر والسباحة فيه الا اذا كنت تعرف السباحة وبالتالى من يسبح بدون معرفة كيف يسبح فسيغرق لا محالة مثلها مثل الفوركس من يبدا المتاجرة بدون علم سيخسر لا محالة

omar kapo
09-18-2012, 14:46
يوجد مثلا جميل جداا يقول
لا تعطيني سمكة ولكن علمني كيف اصطادها
فاذا تعلمت ان تصاد ههذ الاسماك
فسوف تصل الي هدفك
وان لم تتعلم
فلن تصل ابدء

sami
09-18-2012, 14:53
أوافقك الرأي أخي الكريم فكل مهنة أو عمل يتطلب تعليما مسبقا،و لفترة زمنية طويلة لغاية التحصل على
المعرفة و الخبرة الكافية،فما بالك بثاني أخطر مهنة في العالم ألا و هي الفوركس فهي تتطلب منا دراسة
شاملة و مستفيضة للتحليلين الفني و الأساسي إذا كنا نرغب في الكسب المستمر و النجاح في هذا المجال

daisy
09-18-2012, 15:08
مش فكرة ان التعليم افضل من الكسب
الفكره ان الكسب مش ممكن ييجى من غير تعليم
يعنى التعليم مرحله سابقه للارباح مش بمزاجك تعديها

4ex
09-18-2012, 22:44
فعلا التعلم فى الفوركس افضل وسيلة لتحقق بها ارباح لان التعلم حتقدر من خلاله تحديد الاستراتيجية التى سوف تتبعها ومع التجربة والخبرة مع علملك ستحقق افضل النتائج وتوفر عندك حاسة لتعرف من خلالها الاحداث والمتغيرات التى على اساسها تحقق افضل استراتيجية

cheetoslover
09-19-2012, 01:56
بالطبع فان الكسب وحده لا يكفي فيجب ان نتعلم كيف
نتاجر ونربح باستخدام استراتيجيتنا الخاصة

elkhawaga
09-19-2012, 02:21
السلام عليكم
انا معاك فى هذا الراى حيث ان بالتعلم و التدريب يكون هناك النجاح و فرص الفشل تكون قليلة

mansour7moh
09-19-2012, 02:34
مشكور على الموضوع
انا لسة جديد وبدور فى المواضيع على نصائح الناس اللى فاهمة
وشكرا على النصيحة

elking
09-19-2012, 02:44
بكل تاكيد العلم احسن من الربح وعلى راى المثل الصينى علمنى الصيد ولكن لا تعطينى سمكة
وبالتالى الاهم اننا نتعلم كويس ونشتغل احنا بانفسنا

eslam92
09-19-2012, 02:45
كلامك سليم 100 % الاهتمام بالربح فقط هو اكثر اسباب تأخر القوركس فى العالم العربى
فدائما ما ندخل بدون سابق خبرة اعتقادا بأن الفوركس هو مجرد متابعه اتجاه حين يرتفع ابيع او اشترى والعكس
بالطبع يجب التعلم فى البداية لفتره كبيرة والتدريب الجيد

mansourito
09-19-2012, 02:54
صحيح اخي هذه من المشاكل التي نتعرض لهاا وبالتحديد المتداول المبتدأ الذي يكون كل تفكيره منصب على الربح

faster4
09-19-2012, 03:00
التعلم هو مفتاح النجاح الدائم في الفوركس ، حيث اذا كنت تتداول بدون تعلم اي بشكل عشوائي فانك سوف تخسر مرة وتربح مرة وبالتالي التعلم سوف يجنبك الخسارة

rafah
09-19-2012, 03:14

بالتوفيق للجميع

تحياتي

ممدوح الشاعر
09-19-2012, 18:04
انا لسه مبتدئ ونصحنى احد الزملاتء على التعلم الجيد
قبل الدخول لسوق التداول واتمنى ان اجد من يعلمنى بحق

Eslam
09-19-2012, 19:18
اكيد طبعا التعلم افضل من المكسب دون خبرة لان المكسب دون خبرة قد يؤدى فى الاخير الى
الخسارة وخسارة راس المال اما التعلم فقد يؤدى الى الربح مع نسبة قليلة من الخسارة

mrhero
09-22-2012, 20:33
طبعا التعلم اساس كل شىء و كمان فى مجال الفوركس لا يستطيع احد الربح دون ان
يكون تعلم من قبل كل شىء عن الفوركس و استغرق كثيرا جدا من الوقت فى تعلمه

kramziie444
09-22-2012, 20:47
السلام عليك اخي الكريم فعلا كلامك سليم بشكل كبير و صراحة انا ايضا
افضل الربح على التعلم .

Spiderhoof
09-22-2012, 21:17
التعلم بالفعل افضل من الكسب لاسباب عدة وهي انه قد تقوم بكسب صفقة ما ويكون سبب مكسبك الحقيقي هو الحظ او ما شابه ذلك ثم تتداول مرة اخري فتخسر ضعف المكسب السابق لأنك لم تكن تقف علي ارض صلبة تتميز بالعلم والثقافة لذلك يجب علي المرء ان يقوم ببناء ارضه بالثقافة والعلم الوفير لأنه في حال تعلم اكثر واكثر ازدادت ثقته بنفسه مما سيؤدي لزيادة خبرته وربحه

mohamed alalfy
09-30-2012, 18:06
السالم عليكم
هو اكيد افضل ولاكن من الممكن ان يكون كلان منهما الى جانب
الاخر حتى يسعى الانسان الى فمن ناحيه كل يوم يتعلم شئ جديد
ومن ناحيه يجد دخل ياتى به من وراى الشئ الذى يفعله
وشكر الله سعيكم

forexfun
10-07-2012, 04:13

kamola
10-08-2012, 00:12
مضبوط اخي سمارت واتفق معك
ان مش المهم انك تعرف الاتجاه العام بس
ولكن لازم تعرف هتدخل منين معاه

keko
10-08-2012, 01:29
هو اكيد ان احلامنا جميعا دائما تكمن فى الكسب والربح الكبير من وراء الفوركس واى شخص يسمع عن الفوركس
دائما يطمح فى تحقيق ثروه هائله ولكن لللاسف قله الخبره والتسرع نهايته دائما بتبقى مظلمه

aboubakeur_m12
10-08-2012, 01:37
من دون شك ان التعلم هو بنزين البدايات فالحصول على تدريب جيد في الفوركس ياهلك لبداية موفقة سواء كان التعلم عن طريق الكتب و التي تكون باهظة الثمن او حضور دورات تداول الفوركس عن طريق الانترنيت او مشاهدة فيديوهات و االمهم كلما تعلمت حرفا كلما زدت فطنة و ثقافة .

اسيا
10-08-2012, 01:57
خطانا هو التسرع فانت تتعلم اولا لتكسب ولاننا نتعجل حتى فى حساب الديمو نتعجل وندحل بسرعه الى الحساب الحقيقى يبدو اننا لابد ان نخسر كى نتعلم وهذه طبيعه بشريه خلق الانسان عجولا اى متعجل هدانا الله الى مافيه الخير

almohajer2004
10-08-2012, 02:00
التعلم ومعرفة الطريق الذي تسير فيه هو حجر الاساس وقارب النجاة الذي يوصلك الى البر الامن
فالتسرع والجهل يؤدي بصاحبه الى الخسارة والتوهان
بالتوفيق للجميع

safari42
10-08-2012, 02:04
الفوركس يعتبر علم وليس ضربة حظ لذا على كل من يرغب في
الكسب والنجاح ان يحاول تعلمه والمتابرة والجدية لينجح
ويتمكن من الكسب الدائم والحلال

hora
10-08-2012, 02:09
فعلا يا أخي كلامك مظبوط ميا في الميا التعليم اهم شيء في التجارة
يجب ان نكون علي وعي كامل بالفوركس عشان نصبح محترفين ونتمكن من الربح
يجب ان نتعلم كيفية التحليل الاساسي والتحليل الفنى ونطبق الاستراتيجيات ازاي وهكذا

علاء بدران
10-08-2012, 04:03
بالفعل اخى العزيز فالتعلم الكثير تكون نتيجتة الربح الكثير
والخبرة هيا التى تساعد على الربح

derar
10-08-2012, 19:18
المثل بقول اللي يتعب بلعب
بدون تعب لن تستفيد اخي

fersinho2012
10-08-2012, 19:33
التعلم شيء جميل صراحة و ممكن يحقق أرباح كويسة أوي بس أنا تركت المهمة لشخص ثاتي
هو متعلم و ينتظر فقط الحسابات و بحقق أرباح عالية و الحمد الله أنصحك بالفوركس كوبي إذا كنت في مرحلة متقدمة

عزبز 18
10-08-2012, 19:52
سلام عليكم انا معك في كلامك يا اخي نعم يجب التعلم في الفوركس قبل الدخول
في هدا المجال يعني بعض التجار يسعون الي الربح السريع بدون التعلم

ساره السيد
10-08-2012, 20:29
طبعا كلامك صح بالنسبه للمبتدىء بيكون عايز يكسب وخلاص ومش بيدور على حاجه غير انه ازاى يكسب من غير ما يتعلم وبالطبع هنا ممكن تكون فرص خسارته كتيره لكن المفروض ان التعلم يسبق عمليه المتاجره.

hwida nada
10-08-2012, 20:35
كلامك صحيح لكن انا لا ارى اى مانع ان الانسان يتعلم ويتاجر فى نفس الوقت
زى ما كنا طلبة كنا بنذاكر وبنروح مدارسنا وبنشتغل فى نفس الوقت تعالو نعيد زكريات الدراسة

emy forex
10-08-2012, 20:36
انا من راى ان التعلم الشىء اهم حاجة حتى نعرف نتعامل معاة والمكسب طبعا مهم لكن بردوة لازم نتعلم مش كل حاجة المكسب ولا يوجد ربح وكسب بدون التعلم

mahmoud1
10-08-2012, 20:37
التعلم شئ اساسى فى اى مجال عشان تكون ناجح لازم تتعلم لى الاسف فى البداية كان دخول الفوركس والواحد عندة فكرة انه ممكن يربح بسهولة بدون تعلم ولما الواحد دخل وجرب وخسر عرف انه لايمكن انه الواحد يكون متاجر فى سوق الفوركس بدون تعلم

beka
10-08-2012, 20:56
صحيح يجب ان نتعلم قبل ان نخوض تجربه التداول يجب ان تتعلم الصيد قبل ان تصطاد الفوركس يتطلب المعرفه الجيده قبل دخول هذا المجال حتي لا تخسر المال نتيجه للجهل بالسوق او الاخبار التي يمكن ان تؤثر فيه

zied88
10-08-2012, 21:25
التعلم و الخبرة شيءان اساسيان و مكملان لبعظهم في اي ميدان تريده كما في الفوركس ايظا

salah.bmw
10-09-2012, 00:29
شكرا لك اخي الكريم على الطرح واعتقد من وجهة نظري ان الفوركس هو علم مثل اي علم من علوم الحياة يعني هل يستطيع ان يصبح شخص طبيب جراح بين ليلة واخرى ام انه تعب على نفسه كثيرا وبذل الغالي والنفيس مقابل هذا الهدف ؟؟ الفوركس هو تماما مثل اي علم ويجب على من يريد ان يستفيد منه ان يتعب ويسهر الليالي بطلب العلم والمعرفة حول هذا البحر وان نشاء الله رح يكسب من بعدها

mohamedemara
10-09-2012, 00:46
انا اعتقد ان التعلم افضل الطرق التى تجعلنا
نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله بعيدا عن اى اخطاء
كبيره من الممكن ان تؤدى الى خسائر

rania hossam
10-09-2012, 01:28
اكيد على كل شخص يريد الدخول في الفوركس ويريد تحقيق مكاسب جيده
عليه ان يتعلم الفوركس جيدا قبل الدخول فيه

علاء بدران
10-09-2012, 02:33
اخى الكريم التعلم هو السبيل الوحيد للربح بطريقة صحيحة وان خسرت
يعطيك الفرصة مرة اخرى

said@77
10-09-2012, 18:43
تمنياتي للجميع بالتوفيق

drifter
10-09-2012, 18:45
التعلم في حد ذاته مكسب ليك ولما تتعلم هتعرف اذا تكسب لو بتكلم في سوق الفوركس

mahmoud1
10-09-2012, 18:46
فعلا لو واحد فكر انه يربح من الفوركس بدون تعليم واعتمد على الحظ هايبقى هايسخر كتير هايخسر وقت وكمان هايخسر فلوس ويمكن كمان يكون فى تاثير للصحة بسبب الجلوس لفترات طولية يعنى الخسارة هاتكون كبيرة بدون تعلم واللى بيتعلم ويلتزم ويتعلم من الخسارة بيقدر يكون متاجرناجح

andyy
10-09-2012, 18:57
كلامك مظبوط يا اخى مش سهل ان الواحد يكسب و يحقق حلمة و كل ما كان الحلم كبير كل ما بقى اصعب فى تحقيقه و لكن من ياتى هباء يضيع هباء فالعمل و الاصرار هو الاساس لتحقيق الحلم و الله الموفق

mannon
10-09-2012, 19:26
التعلم و الخبرة شيءان اساسيان و مكملان لبعظهم في اي ميدان تريده كما في الفوركس ايظا

دة حقيقى التعلم بيدى للشخص القوة فى اى مجال ، ونحن فى مجال الفوركس نحتاج الى التعلم والخبرة والممارسة اكتر من اى مجال اخر لان الفوركس من العمال الخطرة والغلطة قد تكون خسارة مالية

hana sherif
10-09-2012, 19:28
صح جدااااااااااا كلامك فعلا حقيقى الكل بيدورعلى المكسب
دون التعلم مع ان التعلم هو اساس المكسب بدونه هنخسر كل حاجه

nrgslawi
10-09-2012, 20:05
نعم اخي التعلم افضل بكثير من التداول
انا عندما دخلت الفوركس كنت اقوم بصفقات عشوائية وبطبيعة الحال كنت اخسر لكن عندما تعلمت لمدة عام بدات اعرف اساليب التجارة والحمد لله حققت بعض الارباح

CoRLeoN300
10-09-2012, 21:06
بسم الله الرحمن الرحيم
التعلم و الكسب في أن واحد أحسن
تحياتي

hard currency
10-09-2012, 21:15
فعلا نقطه هامه جدا وهى ان الشخص لازم يزود من معرفته كل يوم اكتر واكتر عشان يقدر يمشى من التقدم فى التجاره ويقدر يحقق مكاسب على عكس الشخص اللى بيكز على المكسب دا هيفضل زى ما هو مش هيتقدم

zied88
10-09-2012, 21:42
الفوركس يتطلب حاجتين التعلم و الخبرة فلا خبرة بدون تعلم و خسارة و لا تعلم بدون تركيز و بحث

hind
10-09-2012, 22:02
التعليم اساسي وضروري في كل المجالات لدا يجب علينا التعلم وكتيرا لمعرفه الغوص في بحر الفوركس لان بدون معرفت خبايا هدا البحر ستأكلك الاسماك ومدا سنفعل امام طمع المبتدئين في الفوز بسرعه والحصول على الاموال

meeco
10-09-2012, 22:25
التعلم هو السبيل الوحيد للمكسب فى الفوركس لان المتاجرة بدون تعلم ستؤدى الى الخسارة
يجب ان يكون التعلم هو الهدف الاول لاى متاجر

ابراهيم حافظ
10-09-2012, 22:29
عندك حق والله اهم شىء التعلم ةاكتساب الخبره وبناء استراتيجيه جيده ومناسبه للتداول بيها واداره راس المال اداره جيده والصبر وعدم الطمع وعدم استعجال الربح عند اكتساب الخبره والتعلم الربح هايجى لوحده

ptczalat
10-09-2012, 22:30
من ضمن اهم الأسباب للخسارة في سوق الفوركس هي عدم الحرص علي التعلم ومتابعة كل ما هو جديد

salamox
10-09-2012, 22:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اتفق معك في هذا الكلام حيث ان التعلم وسيله لتحقيق الزيادة في المكسب فبدون التعلم لا يوجد كسب
وشكرااااا

delpiero
10-09-2012, 22:41
التعلم الجيد و الدراسة الجيدة هى الطريق الى المكسب المستمر
و ليس المكسب العارض الذى يجر بعده الخسائر

prince0025
10-09-2012, 23:09
نعم و حسب رايي المتواضع مع العلم انني عضو جديد في عالم الفوركس فانا الان اركز على ان اتعلم ابجديات هذا العالم قبل الشروع في المغامرة و دخول السوق العالمية

ebram
10-09-2012, 23:11
اكيد نظريه صحيحه 100% علشان في مثل بيقول لا تعطيني سمكه ولكن علمني الصيد وشكرا جزيلا

brimoel
10-09-2012, 23:12
السلام عليكم و رحمة الله
التعلم ضروري كما ان الحظ ضروري و الموفق من أحكم الاثنين

eng_ali
10-09-2012, 23:26
اعتقد ان التعليم فى البدايه هو الطريق للكسب انما المتاجرة بجهل دا اول طريق الخسارة و
ليس المكسب

souzy
10-09-2012, 23:34
اعتقد ان التعلم والمعرفه هما ما يحققون الكسب وبدونهما لا يمكن ان نحقق الربح
لابد من التعليم والتدريب اذا كمن عاوز تكسب

اوسة
10-09-2012, 23:38
اذا تعلمت ودرست اجواء السوق وخططت لاستراتيجية ادارة راس المال بالطبع سوف تجنى الكثير من المكسب اما التسرع والمجازفة والطمع سوف يؤدى قطعا الى الخسارة

rhanemyoussef
10-09-2012, 23:41
أسلام عليكم و رحمته الله و بركاته أخي لعزيز التعلم أفضل طريقة للكسب

hassan elasri
10-10-2012, 00:53
اسلام عليكم أشكركم يإخوتي على هدا موظوع فإن تعلم شيء ضروري

ptczalat
10-10-2012, 00:55
الهدف من البداية هو الربح لكن الذكاء معرفة طرق تحقيق هذا الربح وهما من وجهة نظري هو التعلم باستمرار

magictrader
10-12-2012, 19:09

joker7diaa
10-12-2012, 19:28
ان لم يكن هناك تعلم لم تكسب , تعلم جيدا على الفوركس ولا تتوقف عن التعليم حتى لو اصبحت محترف بالتوفيق لك

mannon
10-12-2012, 20:08
الهدف من البداية هو الربح لكن الذكاء معرفة طرق تحقيق هذا الربح وهما من وجهة نظري هو التعلم باستمرار

طبعا مفيش خلاف اننا كلنا داخلين الفوركس عشان المكسب
لكن فى حاجة بتعدى على ناس كتير اننا فى الفوركس فى معركة يعنى لو مكسبناش هنموت يبقى لازم نعمل حساب الخسارة ونستعد لها

majdquran
10-13-2012, 07:47

من طلب العلا سهر الليالي ..

لايوجد اي شيء في هذه الحياة يأتي من غير مقابل او من غير عمل - وهذا ينطبق على الفوركس حيث هية بحاجة الى الكثير من العمل والتعلم حتى تتقنها .

sharif4
10-13-2012, 08:12
كلم منطقي 100 بالمئة وهذا حصل معي شخصيا حيث عندما تعرفت على هذا المجال كنت أعتقد انني وجد كنز علي بابا وبسرعةاساس كل شىء و كمان فى مجال الفوركس لا يستطيع احد الربح دون ان يكون تعلم من قبل كل شىء عن الفوركس و استغرق كثيرا جدا من الوقت فى تعلمه

amgad boles
10-13-2012, 08:29
نعم انا مؤيد رايك و بشدة و فعلا المشكلة ان كلة بيفكر فى الثراء الفاحش قبل التعلم
انا بقول كدة لانى خسرت بسبب نفس المشكلة

madoxegy
10-13-2012, 08:35
تمنياتي للجميع بالتوفيق

NeT.RaiDaR
10-13-2012, 08:53
كلام موزون مية فى المية فغالبا ما ينجرف المبتئدين فى المخاطرة والمغامرة بهدف الربح السريع وتحقيق العائد الكبير بهدف التفاخر بذلك وهم يعتقدون انهم هم من سوف يغيرون السوق ومفاهيمه ولكن سرعان ما يكتشفوا خطا الاعتقاد ويخسروا اموالهم بسرعة غريبة

tictok
10-13-2012, 09:13
الفوركس علم وليس مجرد تجارة ولذلك لابد من أن تتعلم العلم لكي تعرفه وتجتهد فيه لكي تنجح وتستمر في الدراسة لكي تتفوق لا نجاح بدون علم ولا ربح بدون تعب

maaado
10-13-2012, 09:56
طبعا التعليم والخبرات في الفوركس مهميت جدا
لان التعليم والخبرة والممارسة يكسبو المتداول القدرة علي اتخاذ القرارات السليمة
وكذلك الانسحاب في الوقت المناسب

yazeed
10-13-2012, 09:57
السلام عليكم
يجب عليك في الفوركس ان تعلم من اخطاءك واخطاء الاخرين و وتحاول تجنبها لكي تكسب في الفوركس

zeyadkabeel
10-13-2012, 10:55
طبعا اوافقك هذا الكلام فتعلم هو بداية معرفة اى شىء فى حياتنا ولابد ان تعلم قبل المخاطرة بالنقود ولكن فى وقتنا الحالى الناس بتتشد لاعلانات فى هذا الجال وتحب ان تكسب نقود دون التعب على الاقل بمعرفة ما هو هذا المجال

yacrao
10-13-2012, 11:30
نعم الركض وراء الدولارات عدم تمالك النفس نعم كلنا نحب المال
لكن نكون من الافضل حكماء في تحصيله

zikovic
10-13-2012, 11:43
السلام عليكم طبعا اخي الكريم كلامك في محل لابدة الدراسة لنصبح محترفين في عملنا مع ان الفوركس وما فيه من اشياء لازم تعلمها

amar1989
10-13-2012, 11:48
السلام عليكم
التعلم والكسب شيئان مترابطان مع بعضهما البعض فالمتعلم الجيد يحق كسبا جيدا والمتعلم الغير جيد يكون دخله اقل

السهم الأسود
10-13-2012, 11:50
كلامك صحيح اخي و هذا ما اريد تجنبه لاني فعلا لا ازال اجهل الكثير الكثير عن عالم الفوركسس لانو حتاج الى التدقيق و الخبرة
و الفهم الصحيح العميق لكل ما يتعلق بيه من تحليل و استراتجيات و قواعد و مبادئ

hana sherif
10-13-2012, 11:56
انة اؤمن بالتعليم فى اى شىئ فى الحياه اولا ثم الممارسه بعد ذلك لانى التعليم
هيتبنى على اساسه النجاح بالظبط زى مابنبنى بيت لازم ناسسه الاول كويس
عشان نكبره ونطلع بيه والا هينهار ويقع

salah1497
10-13-2012, 12:12

nada
10-13-2012, 13:26
بكل تاكيد العلم احسن من الربح وعلى راى المثل الصينى علمنى الصيد ولكن لا تعطينى سمكة
وبالتالى الاهم اننا نتعلم كويس ونشتغل احنا بانفسنا

ahmed zehiry
10-13-2012, 13:48
المشكلة ان معظم الناس بيفكرو فى المكسب دون ان يتعلمون جيدا كيفية المتاجرة فى الفوركس و دا طبعا غلط
شكرا لك

---------- Post added at 10:48 AM ---------- Previous post was at 10:39 AM ----------

اكيد طبعا يجب ان تتعلم الفوركس جيدا قبل ان تبدأ فى المتاجره فيه و اكيد طبعا يجب على كل مبتأ عدم التسرع فى المكسب ختى لا يخسر جميع امواله

ahmed fakhry
10-13-2012, 14:19
الربح بيكون نتبيجة للتعلم ومش ممكن اننا نستبدل الربح بالتعلم . لان فى حالة عدم تعلم كيفية تحقيق الربح فى الربح مش هنقدر اننا نحافظ على راس المال وهنستبدل الربح بالخسارة

samy
10-13-2012, 14:23
فلا يوجد ربح بدون تعلم ودراسة الفوركس دراسه صحيحه
وشكرا

moonli
10-13-2012, 14:27
فعلا التركيز على التعليم هو اللى بيوصل للكسب
لكن التركيز على الكسب فقط
بيضيع وقتك فى خسائر على الفاضى

aoneman3
10-13-2012, 15:29
السلام عليكم
اخى الكريم دى بقة اكبر مشكلة
تقابل المبتدئ هى المكسب السريع
لكن العكس يحدث

samy
10-13-2012, 16:00
السلام عليكم
التعلم هو اساس الكسب

elking
10-13-2012, 16:10
بالتاكيد كما يقول المثل علمنى كيف اصطاد ولا تعطنى سمكة يعنى الافضل اننا نتعلم
ومنتعودش على توصيات حد ولا مكسب فقط الاهم هو التعلم

ramzy sayed
10-15-2012, 18:46
اكيد طبعا كل شخص يريد ان يتعلم افضل لة من تحقيق الربح
لانة اذا حقق ربح فى البداية دون تعلم يكون بمجهودات اشخاص اخريين
وليس بمجهوداتة الشخصية لذلك لن يستطيع فى المستقبل ان يوفر الربح لنفسة بالاعتماد على نفسة

latraaa
10-15-2012, 18:47
لفوركس تعلم و هو مدرسة كبيرة فيها العديد من الاشياء

yousef.3600
10-15-2012, 19:03
احنا داخلين المجال عشان نكسب .. ولايمكن ان نكسب من الفوركس دون التعلم فكيف يكون التعلم افضل من الكسب
اسمحلي النادر والقليل يبحث عن تعلم شي جديد .. والبونص اكبر دليل انه مناسب جدا للعمل عليه

forex way
10-16-2012, 17:26
كل مهنة أو عمل يتطلب تعليما مسبقا
و لفترة زمنية طويلة لغاية التحصل على
المعرفة و الخبرة الكافية
ويعتمد ايضا على سرعة فهم وتقبل الشخص

m0na
10-17-2012, 00:30
السلام عليكم
بالتأكيد يجب التعلم جيدا والا سوف تكون لعبة حظ
يجب قراءة الكتب الخاصة بالفوركس والتجول فى المنتديات والاخذ بنصائح المحترفين
والتعلم على التجريبى الذى يعرفك كيفية التداول

hams
10-17-2012, 00:34
اكيد لازم نتعلم قبل التداول فى الفوركس حتى تستطيع تبتدى خطواتك صح

لازم تعرف ايه الاسترتجيه الى تتاجر بيها وازى تدير راس مالك تكتسب الخبره الاول من الفيديوهات والكتب

willy
10-17-2012, 00:35
فعلا انا مه اهم اسباب خسارتي في الاول خالص كانت بسبب قلة المعرفة لاني لم اكن اعرف حتى ما هو الميتاتريدر اضف الى ذلك الدخول بلوط عالي جدا وهذا بسبب عدم الدراية بادارة راس المال دائما انصح اخوتي التعلم ثم التعلم والاطلاع على كل ماهو جديد

sunlight
10-17-2012, 00:40
نعم التعلم يحمى من الخساره فالجهل هو سبب الخساره وكل ما الواحد بيتعلم حاجه جديده بيضيف خبره للتجاره لذلك تجد المتاجر القديم او اللى بقاله سنين فى السوق كثير الدرايه بأمور السوق بعكس المبتدأ

harimeche
10-17-2012, 02:13
بالفعل أخي فهده مشكلة كبيرة

الا يعلم أن جزاء التعلم هو الكسب

good way
10-17-2012, 12:06
شكلة كبيرة جدا بتقابل كل فرد
مقبل على الفوركس وليس لدية
لابد من التعلم والتعلم الجيد جدا للحصول على الخبرة للتكملة فى هذا المجال

jamalsale
10-17-2012, 14:44
هذا صحيح اخي فلا يمكن الكسب دون تعلمفالتعلم هو الاساس
و ان لم تتعلم فيوف ينتهي بك الامر في الخسارة

waleed elhadary
10-17-2012, 14:51
السلام عليكم طبعا كل الناس عاوزه الربح فهو اهم شئ بالنسبه لهم
لكن التعلم و التعب مهمين لان المكسب السريع يذهب ايضا بسرعه

mohamedmmk
10-17-2012, 15:12
كلامك مظبوط مئه في المئه كل مبتدأ متسرع جدا يريد فقط ان يجنى الارباح من الفوركس دون تعلم و جهد
يجب ان تتعلم جيدا قبل فتح حساب حفيفى و بدأ المداوله

mohamed ezzat
10-17-2012, 15:13
العلم يرفع من قدر الفرد
ربما يجد الربح فى البداية
ولكنه فى اخر المطاف سيجد من نفسة تابع دائم للأفراد ليس لدية وجهة نظر خاصة به ولا يتحرك من مكانة
التعلم يرفع شأنة ويصبح سيد نفسة وقرارة

fofa_elsaied
10-17-2012, 15:34
أكيد ان التعلم اهم من السعى لتحقيق المكسب بدون التعلم..لان عن طريق التعلم يمكنك ان تحقق الكثير من الربح..انا فى البداية تعلمت الاساسيات فقط..ثم مع استمرار المضاربة تعلمت اكثر ..عليك ان تتعلم جيدا قبل ان تريد ان تكسب.

joker7diaa
10-17-2012, 15:37
أكيد ان التعلم اهم من السعى لتحقيق المكسب بدون التعلم..لان عن طريق التعلم يمكنك ان تحقق الكثير من الربح..انا فى البداية تعلمت الاساسيات فقط..ثم مع استمرار المضاربة تعلمت اكثر ..عليك ان تتعلم جيدا قبل ان تريد ان تكسب.

نعم يا اخي التعلم يأدي الى المكسب وبدون ما نتعلم جيداً على الفوركس ما راح ننجح فيه , يعني من دون تعلم مافي اي مكسب ما فيك تستمر في هذا السوق

mohamed amin
10-17-2012, 15:41
بلتاكيد ومن يتبع هذه النظرية فى اقل وقت ممكن يكون قد حقق معلومات
وتجارب وخبرات كافية تساعدو دائما على ارقام وارباح مهولة

eletrebi
10-17-2012, 15:47
اوفقك الرائ ياباشا
طبعا لازم يتعلم الاول ولكن لو مش متعلم فى حالتين
اما يكسب بالصدفة ومش هيكسب كتير
او هيخسر كل البونص

tahirou
10-18-2012, 02:33
السلام عليكم
لا اعتقد سوف يكون هنااااك كسب بدون تعلم
التعلم هو اساس الكسب

eng ahmed
10-18-2012, 02:41
لا اعتقد ان اذا دخلت في اي مجال سوف تحقق مكاسب كبيره اذا كانت لديك قابليه اكثر للتعلم

asmaa omar
10-18-2012, 14:05
بالفعل فان اغلب من يخسر فى سوق الفوركس هم من
يفكرون فى المكسب السريع جدا لذلك يدخلون بدون حساب اى شئ

بسطو
10-18-2012, 14:13
كلام مظبوط جدا جدا جدا لازم نتعلم الفوركس جيد جدا
ومش نفكر فى الربح قبل ما نتعلم عشان مش نخسر خساره جامده

mohamed10037
10-18-2012, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وركاتة اخوانى واخواتى الكرام بعد التحية والسلام اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
احيانا فعلا يكون التعلم افضل منتن المكسب

elkashif
10-18-2012, 14:19
نعم بالتاكيد التعلم من سوق الفوركس له فؤائد اكثر من ربح المال منه فالمال ياتي ويذهب انما العلم والمعرفه تتأتي وتبقي فالسوق يعلمك كيف تخخط لحياتك وكيف تدير اموالك بحكمه

abdelaal
10-18-2012, 15:00
التعليم هو الاساس في العمل بهذا السوق
وبعدين أزاي هتشتغل من غير ما تتعلم كدة يبقي الموضوع دخل في القمار
نتعلم الاول وبعدين يجي الربح

علاء
10-20-2012, 15:13
انما العلم عميق بحره فخذ من كل شئ احسنه كما قال احد الائمه
العلم مفتاح الحياه فاذا كنت تريد النجاح فعليك بالعلم والعمل
واسأل الله التوفيق والسداد

صدقيني انفع
10-20-2012, 15:15
التعلم هو اساس الكسب

فارس
10-20-2012, 15:17
هو بكل تاكيد التعلم افضل من الكسب لكن الكسب بيكون حافظ كبير جدا
لكى تتعلم

مرمر
10-20-2012, 15:28
الخبره ثم الخبره ثم الخبره فهي الوسيله الوحيده للربح وهذاياتي مع التعليم وحساب الديمو وارجو تاجيل ا لنظر الي الكسب والتعلم من كل خطا

mahmoud919
10-20-2012, 15:39
أتفق تماما معك فبدون تعلم من اممكن أن تربح مرة بالحظ الجيد انما باتعلم تربح دائما بمجهودك و بقرارتك الصائبة

فارس
10-20-2012, 15:41
اة فعلا التعلم افضل من الكسب بكثير لا ان هناك اناس يكسبون بدون تعلم
وهذا خطا كبير

yazeed
10-20-2012, 15:42
السلام عليكم
في الحالتي يكون امر جيد في حالة الخسارة عليك ان تستفيد من اخطائك و في حالة الربح سوف يكون الامر جيدا

hossam
10-20-2012, 15:46
ان التعلم في البدايه هي الطريقه التي تجعل اي شخص قادر علي الربح من الفوركس لانه
من الطبيعي ان الشخص يتعلم اولا لكي يربح المال اما
.اذا تاجر من دون ان يتعلم او اي خبره سوف يخسر دون شك

hazem.hassan
10-20-2012, 16:00
يجب ان تضع قدمك على ارض ثابته قبل الخوض فى سوق الفوركس
ولديك حق ان معم الخاسرين هم المبتدأين اللذين يسعون وراء المكسب فقط

miss_jpy
10-20-2012, 16:01

فعلا التعلم شئ مهم لان الخبرة التى تجنيها من تعلم الفوركس هى من اسباب النجاح فيها كما ان المكسب ايضا شئ مهم للمتداول فهو الدافع والحافز الذى يجعل المتداول يحب التعلم اكثر
والله الموفق لنا جميعا

mohamedsous
10-20-2012, 16:04
الحقيقه ان المكسب يجي بالتعلم لو مافيش تعلم وهتركز ع المكسب هتخسر كل حاجه حتي وقتك في التعلم ومينفعش تدخل في الفوركس مره واحده يعني تبدأ تتعلم وتطبق ع الديمو غير كده هتخسر هتخسر

waleed elhadary
10-20-2012, 16:36
السلام عليكم انا شايف انه علشان التاجر يربح لا بد من التعلم و الممارسه
فهذه التجاره ليست حظ فقط

waleed adel
10-20-2012, 20:10
الاهم من الكسب هو التعليم لانها اساس التحليل
الجيد للدخول فى الصفقات لان الفوركس عالم كبير

lovemoon
10-20-2012, 20:15

للأسف هذه هي حقيقة المتداول العربي
دائما ما نسمع عن ضحايا البورصة المصرية
و غيرها من البورصات العربية ذلك
لأن الكثير من المستمثرين ليس لديهم الثقافة في هذه الأمور

eslam samer
10-20-2012, 20:35
السلام عليكوم
مالاكيد ان التعلم دائم ولكن المكسب لا يدوم اى ان المكسب بدون تعلم يمكن ان ينقلب الى حساره فى اى وقت لا المكسب يكون حظ ولكن التعلم يكزن المكسب عن فهم
وشكرا

Sendid M
10-20-2012, 21:17
أنا أفضل الكسب على مهل والاستفاده من كل ما أحصل عليه من معلومات لاكون ملم بكل أو معظم ما يحتويه سوق الفوركس من مصطلحات وطرق للمتاجره فلا يهمنى المكسب السريع بقدر أن يكون ربحى قليل ولكن أكتسب خبرة

Noureldonia
10-20-2012, 21:52
فعلا /// تداول الفوركس مثل السحر يشد الجميع حوله ويبدأ المغامر بالدخول الى السوق ظنا ً منه انه ذكى وذكائه سيخدمه دون التعلم ويبدأ فى المغامرة لكن سرعان ما يكتشف ان ذكائه ليس له مكان فى هذا السوق دون التعلم من ذى الخبرة في هذا المجال ، فنصيحة يجب على لجميع التعلم اصول اللعبة قبل المجازفة بالدخول فيها

samorai
10-20-2012, 21:58
هدا حقيقي اخي الكريم فاغلب المبتدئين الدين اعرفه
يجري بحتا على الربح و ينسا التعلم فيخسر في الاخير

shrshr2013
10-21-2012, 18:48
لازم في البدايه من اخذ الخبره والتعلم اولا وبعد كده يقدر الانسان يحاول الوصول للارباح بكل اللي اتعلمه من البدايه

GIS110
10-21-2012, 18:56
ألجميع أجمع بأن الخبرة والتعلم هي الأساس وبعد ذلك يسطيع التاجر قطف الأرباح
تحياتي لكل من شارك وأثر الموضوع

lionking
10-21-2012, 19:05
اكيد اهم حاجة لتاجر انه يتعلم ويتدرب على المتاجرة
فى جميع الاساليب المتاحة امامه
ملحوظة ادارة راس المال مهمة جدا

cristiano
10-21-2012, 21:25
طبعا كلام صح الصح يااخي انا بالنسبه لي كمبتدئة بحاول اني اجمع اكبر قد ممكن من الكتب وقراءتها
والتدريب بالحساب التجريبي وببحث علي استراتيجة ناجحة لكى اتعلم واكتسب الخبرة الاقدر من خلالها ادخل
عالم الفوركس وانا واثقه في روحي وواثقه من تجاريي .. موضوع رائع والله يااخي.

suhao
10-21-2012, 21:27
دائما نحن نكون غير صبورين على التعلم كي نكسب
فعند تعلم شي معين في الفوركس نعتقد انه يكفي
لذلك يبدا الشخص المتاجره وتبدا رحله هلاك الرصيد

sayed taha
10-21-2012, 22:02
اخى الكريم
كلام صح جدا مع ان من المبادىء الاساسية فى اى عمل والمتاجرة فى سوق العملات على وجة الخصوص هى بالتعلم و التدريب و الاطلاع المستمر على مفردات العمل وكلنا فعلا بمجرد فتح صفقة و تغلق على ربح يعتبر نفسة خبير فوركسى

Nagwa
10-21-2012, 22:06
طبعالا يوجدمكسب بدون تعلم لان العلم بالفوركس وجمع الخبرة منه مسألة هامة جدا لتحقيق الارباح الاهداف التى نسعى اليها

mokretari
10-21-2012, 22:10
طبعا التعليم هو الاساس و مفتاح الفوز الحض وحده لا يكفي

حمودى
10-21-2012, 22:14
فعلا اخى عندك حق فى كلامك اى حد فينا اول مايبدا فى المتاجرة بالحساب الحقيقى ينسى التعلم
ويبحث فقط عن الربح السهل ويفتكر نفسة اصبح غبقرى وخبير وفى الاخر يتصدم بالواقع المر وخسارة كل رصيدة

nahlla
10-21-2012, 22:45
طبعا اكبر خطا التسرع والغرور الواحد يفتكر نفسه خلاص اتعلم كل شئ وهو لسه في اول السلم وساعتها بيتعرض للخساره ويقول العيب في الفوركس
لكن الصبر والتعلم والتدريب علي الحساب الديمو بيعطي ثقه وخبره في المجال ويبعدك عن شبح الخساره

egypt25
10-22-2012, 16:26
انا بقى على فكرة عكس ده خالص ودائما بقول لو صفقة كسبت فيها بالحظ افرح ليه
طالما هى جات مرة كده من غير اساس اقدر اجيب بيه صفقات كسبانة بعد كده يبقى هستفاد ايه
لازم يكون معايا حاجه ثابتة اقدر اطلع منها صفقات كسبانة ان شاء الله

saasa
10-26-2012, 13:18
السلام عليكم اخي التعلم في الفوركس شيئ ضروري
ادا دخلن دون تعلم ستحسر كل شيئ ببسطة

oudai
10-26-2012, 14:09
شكرا للجميع على تعليقات قيمه
وان شاء الله للقدم وليس للخساره

karem mohamed
10-26-2012, 14:19
التعلم هو اساس المكسب بدونه هنخسر كل حاجه

minaedward
10-26-2012, 15:11
لابد من التعلم والدراسة واكتساب المعلومات عن الفوركس وكيفية التداول به اولا وبدون هذه يصعب التداول

magic777
10-26-2012, 17:47
طبعا اكبر خطا التسرع والغرور الواحد يفتكر نفسه خلاص اتعلم كل شئ وهو لسه في اول السلم وساعتها بيتعرض للخساره ويقول العيب في الفوركس
لكن الصبر والتعلم والتدريب علي الحساب الديمو بيعطي ثقه وخبره في المجال ويبعدك عن شبح الخساره

للأسف التجربه دي حصلت تقريبا كده مع معظمنا الصراحه وكلنا بنكرر الخطا ده رغم معرفتنا
اهميه التدريب لفتره على الديمو

ameer
10-26-2012, 18:37
اهلا بيك اخي الكريم فعلا التعلم افضل من الكسب حيث انك اذا تعلمت راح تكسب دائما ارباح كبيرة ومقنعه اما اذا تاجرت على الحظ اكيد راح تخسر يوم من الايام مبالغ طائلة

fawadmuzzi
10-26-2012, 18:47
طبعا ده صحيح انا فى الاول خالص كنت عايز اكسب وخلاص واعمل صفقة اكسب فيها اروح فاتح صفقة تانية وتالتة الطمع بقى وفى النهاية بقيت بخسر كل حاجة لكن اما ركزت انى اتعلم الاول ومدخلش فى اكتر من صفقة فى اليوم الواحد بدات اتعلم وفى نفس الوقت احقق مكسب هو اه قليل بس اتعلمت اكتر

ima822006
10-26-2012, 21:21
الربح غاية مقبولة والتعلم هو الوسيلة الوحيدة أو سوف يتحول الفوركس للعبة حظ

mozoabdo
10-26-2012, 21:44
كلامك سليم 100 % الاهتمام بالربح فقط هو اكثر اسباب تأخر القوركس فى العالم العربى
فدائما ما ندخل بدون سابق خبرة اعتقادا بأن الفوركس هو مجرد متابعه اتجاه حين يرتفع ابيع او اشترى والعكس
بالطبع يجب التعلم فى البداية لفتره كبيرة والتدريب الجيد