PDA

View Full Version : كيف استطيع تجاوز كل العقبات للوصول الربح الاكيد؟

Pages : [1] 2 3

amjid
05-29-2012, 00:52
كيف استطيع تجاوز كل العقبات للوصول الربح الاكيد؟

معليش السؤال مختصر

وسمعت انو اليوره الحين ناقص

ممكن احد يفسرلي

؟

kingman
05-29-2012, 01:42
صدقنى ان اكتر واحد يقدر يجاوبك على السؤال ده هو انت بمعنى انه يتوقف على مدى قدرتك على التعلم والممارسة والتدريب والعمل الجاد فالنصائح ماأكثرها فى هذا السوق ولكن المهم من يلتزم بها
المهم انك تبدا تتعلم وتتدرب على الديمو حتى تتوصل الى طريقة متاجرة جيدة وتكون خبرة جيدة فى السوق ولا تخاطر باموال الا حين تكون قادر على ادارتها ادارة جيدة وتحقق الأرباح ودائما الطريق الى النجاح بياتى بأدارة راس مال جيدة
وان شاء الله يفيدك الأعضاء بمشاركاتهم وربى يوفق الجميع

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 02:37
مبدأ المضاربة : كل عمل فيه مضاربة ويشمل ذلك المضاربة بالفوركس يتطلب خطة عمل , ما لم تأخذ الوقت الكافي لوضع الخطة وتحديد القواعد التي سوف تتبعها فهذا يعنى أنك موجود داخل السوق بدون هدف وبدون تركيز، عليك أن تجلس لبعض الوقت قبل الدخول إلى السوق وتكتب خطتك وتحدد قواعد العمل وتنفذها بدقة متناهية .

Smart
05-29-2012, 04:12
يمكنك تجاوز كل العقبات عن طريق اكتساب الخبره فى هذا السوق
مافيش مانع انك تخسر فى الاول بس المهم انك تتعلم من خسارتك
وتحاول قدر الامكان عدم تكرار هذه الاخطاء
بهده الطريقه يمكنك التغلب على كل العقبات
تم نقل الموضوع للقسم العام عشان كل الاعضاء يشاركو
بالتوفيق

amjid
05-29-2012, 12:51
الله يعطيكم العافيه
هوه لا بد من وضع خطه للبداء
لكن الخطه تكون في مكان واحد ولا على حسب السوق؟
يعني اقدر اكرر الخطه الي انا وضعتها ولا على حسب السوق

ramid
05-29-2012, 17:37
التعلم والبحث قبل البدأ بالتداول وحاول تجريب اكبر عدد ممكن من الاستراتيجيات الناجحة
المقترحة من الاعضاء الدين حققوا ارباحا بواسطتها

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 20:01
الله يعطيكم العافيه
لكن الخطه تكون في مكان واحد ولا على حسب السوق؟
يعني اقدر اكرر الخطه الي انا وضعتها ولا على حسب السوق

بص يااغالى على فى اوقات السوق لم يحترم تحليل

فى حالة دخول السيولة الضخمه مثل البنوك المركزيه وغيرها

ولكن فى الوضع الطبيعى فاكيد الاستراتجية بتعتك هتمشى تمام

mando
05-30-2012, 03:30
حاول انك تتعلم وتتعرف على كل الطرق فى الفوركس واحسن حاجة ابعد عن التعقيد مافيش احسن من السهل لكن ياريت الواحد يقدر يوصل للدرجة اللى يضمن منها الربح الاكيد يعنى الواحد بيتكلم عن نصائح لكن لا نعمل بيها الدخول يكون بأدارة راس مال صارمة واختيار نقاط الدخول وعدم التسرع فى الدخول فى صفقات اعرف اشخاص بيخش صفقات بتسرع مجرد انه عايز يخش الماركت وخلاص افضل شئ انك تنظر الفرص والتوفيق من الله

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 03:35
اهم شئ انتظار الفرص

دع السعر يأتى اليك

ولا تجرى انت وراء السعر

نصيحه لوجه الله

gemmy
06-04-2012, 23:05
التعلم ثم التعلم ثم التعلم لا ارباح بدون علم ولا مكاسب بدون خبرة
وكل هذا فى مكان واحد و هو حساب الديمو مارس عليه و تاجر عليه براحتك و طبق عليه كل حاجة اتعلمتها و متستعجلش و ان شاء الله تبقى من المحترفين

The Mester X
06-05-2012, 01:20
التغلب على العقبات ياتي بعد اجتهاد و تعلم و دراسة السوق للفوركس و اخذه بالجدية وعدم الكسل و لا تحاول تاهد الشوق بتعقيد فقط خد الامور ببساطة اخي و الامر المهم هو الاستفادة من خبرة الاعضاء و محالوة تجنب الاخطا التي وقعو فيها و يتجد طريقك الخاص في هذا المكان الواعر

yassoo011
06-05-2012, 14:12
ممكن تعتمد في الاول على حساب الديمو او التجريبي حتي تأخذ خبره في البرنامج مع الدراسه وتعلم التحليل الفني بعدها ممكن تشترك بمسابقة انستا الشهرية
ولمما تتاكد انك بقيت عندك خبرة ممكن تودع اموال وتقوم بالتجارة المربحة

AhmedMagnifico
06-14-2012, 16:08
تجاوز العقبات ياتى عن طريق تعلمك واكتسابك للخبرة وعدم تسرعك فى اى شئ
+
التدرب الجيد على حساب الديمو
وربنا يوفقك يارب :)
،،،
تدهور اليورو يرجع لاسباب عديدة تمت مناقشتها هنا فى اكثر من موضوع ان شاء الله بجيبهوملك :)

maklad94
06-16-2012, 17:28
طبعا اهم حاجه تتمسك بيها فى البداية التعلم وهنفضل كلنا بنتعلم طول ما احنا بنتنفس طبعا .. وده اهم شىء بعد بقى ما تحس انك قادر تعمل حاجه ادخل على الحقيقى وحاول او جرب الديمو الاول طبعا وبعد ما تخلص المرحلة دى ادخل حقيقى وشوف ربنا كاتبلك ايه واتحلى بالصبر وعدم الطمع .

sho
06-16-2012, 17:31
بداية الصعوبات فى سوق الفوركس تختلف من فرد لاخر لذلك يجب عليك ان تقوم بتحديد ما هى الصعوبات التى تواجهها وتؤثر عليك اثناء التداول ثم بعد ذلك تبدأ فى البحث عن الحل الصحيح لتفاديها وتستطيع العثور على كل المعلومات التى تريدها من المنتدى

2x1
06-21-2012, 08:26
بالظبط زي ما الاخوة الاعضاء قالوا كسب خبرة كافية تؤهلك لصفقات ناجحة

طريق جيد لتحقيق ارباح جيدة باذن الله وفي النهاية التوفيق من الله اساس كل شئ

okash
06-21-2012, 10:31
ألتعليم والتدريب على الحساتب التجريبي لاكتساب الخبرة وقراءة تحلايلات من مصادر مختلفة ودراسة السوق واثر الاخبار عليها وهم شيء الكتب فهي مفيدة جدا

aminos
06-21-2012, 10:34
السلام عليكم
ما عليك إلا بالتعلم والإستمرار في دالك و التدرب على الحسابات التجريبية و الصبر
و الإطلاع على الجديد في هذا المجال كل يوم و البحت عن إستراتيجيات جديدة

rimi841
06-21-2012, 15:44

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

هههه سؤالك جد رائع حبيبي و إجابتو ايضا منطقية رغم انها تتعارض مع معظم المضاربين الذين تصادفهم في حياتك و هذا ما يصنع الفرق بين الأغلبية العظمى الخاسرة قفي السوق و الأقلية القليلة
الرابحة في السوق
طبعا الامر أبسط مما تخيل نظريا و لكن تطبيقه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هههههههه
شوف طبعا بعد التعلم و التعلم و التعلم و تعلم أخذ السوق على محمل الجد لا زم تتغلب على ما يسمى حكة الإيد هههه و تتعود على الإنتظار لوقت طويل في سبيل اقتناص الفرصة الأكيدة و الكاملة و لما تصل إلى هته المرحلة من الكامل في السوق يمكن جتى ان ترمي ما يسمى بإدارة رأس المال وراء ضهرك
تحياتي

---------- Post added at 12:44 PM ---------- Previous post was at 12:43 PM ----------

طبعا حبيبي هته وجهة نظري الخاصة
و لكل وجهة نظر حسب طريقة عمله

تحياتي

kamizidan
06-21-2012, 15:49
اولا التعلم اخي والتعلم والتعلم لمدة طويلة شوي يعني شهور ثم التطبيق معه في الحساب التجريبي
وفقك الله

jans
06-21-2012, 15:51
لا تستعجل في التعلم بشكل سريع وليس شرط أن تكون كل الصفقات رابحه
الخسارة لابد منها لأنه لا يوجد عمل بدون الخسارة فيه في الاول
و حاول تستفيد من الخسارة التي تقع فيها و تستخرج الاخطاء التي كانت السبب وراء الخسارة .

كريم
06-21-2012, 20:18
تجاوز العقبات و جميع الأشياء بيطون بالعلم و الممارسة

من خلال قراءة الكتب و الممارسة على الحساب التجريبي

و يكون فيه عزيمة و ارادة قوية و الله يوفق الجميع

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 05:22
خبرة بالممارسة العملية على الحسابلت الديمو وخصوصا الاشتراك في مسابقات الحسابات التجريبية
التحكم في العوامل النفسية مثل الطمع والتوتر
وجود استراتيحية ناجحة بنسبة لا تقل عن 70 ف المية
ادارة رأس مال صارمة

2x1
06-22-2012, 15:00
خبرة بالممارسة العملية على الحسابلت الديمو وخصوصا الاشتراك في مسابقات الحسابات التجريبية
التحكم في العوامل النفسية مثل الطمع والتوتر
وجود استراتيحية ناجحة بنسبة لا تقل عن 70 ف المية
ادارة رأس مال صارمة

كيف اخي الاشتراك في مسابقات الحسابات التحريبية لم اسمع

عنها من قبل وكيف تكون مثل هذة المسابقات

assidi saber
06-24-2012, 17:36
يمكن ان تتجاوز كل العقبات عندما تمتلك الخبرة الكافية و كذلك عندما تتحلى الارداة و العزيمة

Eslam
06-25-2012, 20:32
التعلم والخبرة والممارسة
اقتنع ان بداخلك الطاقة المطلوبة
وان شاء الله هتقدر ان كتتعلم وتتطور متيأسش وأصبر
المجال محتاج للصبر جدا وخصوصا فى البداية

Mostafa Mando
06-25-2012, 23:27
التعلم والخبرة يا اخي ها اهم عوامل النجاح الاساسية وتمهل في العلم وركز في كل كلمة تقال لك في الفوركس

لأنك يمكن ان تستفيد منها حتى لو 1% فقط يبقى انت استفدت

بس في ملحوظة انك حتى لو اتعلمت وبقيت محترف ايضاً مفيش حاجة اسمها مكسب فقط الفوركس

مش شركة دي سوق فوركس سوق متقلب يمكن ان تربح ويمكن ان تخسر لكن مع العلم والخبرة

سوف تستطيع ان تحد من الخسارة

KOGI
06-26-2012, 19:04
تقدر تتجازى اى عقبة فى الفوركس عن طريق حاجة واحده
الخبرة
لما هتكتسب الخبره الكفايه مش هتحس انك فعلا بتواجه عقبات لان اى مشكله هيكون عندك حلها

tarek22
06-27-2012, 03:32
اولا ليس هناك في عالم الفوركس ربح اكيد لكن يمكن تسميته بالنجاح
والنجاح لا يائتي الا بالصبر والجهد والعمل

elssayed
06-27-2012, 10:39
انا من خلال تجربتي شايف ان لتجاوز كل العقبات اول حاجة تحدد نسبة ربح شهرية انت عايز تربحها شهريا تكون نسبة معقولة من 10 : 20 % شهريا
وتدخل بلوتات صغيرة عشان لو خسرت في صفقة تقدر تعوضها وتحافظ علي حسابك لكن الطمع هو اللي بيضيع الربح
فيجب ان تقاوم الطمع وتعمل في الفوركس ليس من اجل الثورة ولكن من اجل دخل شهري

digirakan
06-27-2012, 14:16
انا من خلال تجربتي شايف ان لتجاوز كل العقبات اول حاجة تحدد نسبة ربح شهرية انت عايز تربحها شهريا تكون نسبة معقولة من 10 : 20 % شهريا
وتدخل بلوتات صغيرة عشان لو خسرت في صفقة تقدر تعوضها وتحافظ علي حسابك لكن الطمع هو اللي بيضيع الربح
فيجب ان تقاوم الطمع وتعمل في الفوركس ليس من اجل الثورة ولكن من اجل دخل شهري

التداول بنسبة 10% من الحساب + برودة اعصاب +ادارة مال سليمة + تحليل فني دقيق

cutlink
06-27-2012, 19:09
كل ما عليك هو انك تتعلم وتمارس كويس واكيد هتخصر كتير بس مع الوقت والتعليم هتتعلم وهتفهم اكتر وكمان لمه تتعلم الاسترتجيات والتحليل هتكون ممتاذ ان شاء الله بلتوفيق

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 23:28
كل ما عليك هو انك تتعلم وتمارس كويس واكيد هتخصر كتير بس مع الوقت والتعليم هتتعلم وهتفهم اكتر وكمان لمه تتعلم الاسترتجيات والتحليل هتكون ممتاذ ان شاء الله بلتوفيق

اكيد الخساره فى الاول دى شى مفروع منه

من منا لم يخسر فى البدايه علشان يتعلم ويستفاد

الكل خسر والكل اتبهدل فى الاول ولكن الحمد لله رب العالمين انا عن نفسى قدرت اتعلم واستفاد من كل خسائرى

sendbad112
06-28-2012, 23:09
لمهم انك تبدا تتعلم وتتدرب على الديمو حتى تتوصل الى طريقة متاجرة جيدة وتكون خبرة جيدة فى السوق ولا تخاطر باموال الا حين تكون قادر على ادارتها ادارة جيدة وتحقق الأرباح ودائما الطريق الى النجاح بياتى بأدارة راس مال جيدة

hesham1046
06-29-2012, 00:31
صدقنى يمكنك تجاوز كل العقابات با التعلم الصبر واستخدام كل الاستراتجيات وتعتمد على المؤشرات وتحليللات الاعضاء وتوصيتهم ويوجد هنا فى المنتدى فى قسم مخصص لعملات وتقدر تشوف منها التوصيات الاعضاء وسعر النقط الدخول

صدقنى والاستاذ محمود الدمهورى قال حكمة رائع

دع السعر يأتى اليك

ولا تجرى انت وراء السعر

ودة اجمل شىء

sabre
06-29-2012, 14:52
اول حاجه توكل على الله واحسن التوكل
وبعد كدا انصحك بالبساطه واهم شىء مع البساطه هوا العامل النفسى ولا تستعجل ولا تطمع واسحب الارباح اول بأول

khaled zizo
06-30-2012, 02:51
اهم عوامل النجاح الاساسية وتمهل في العلم وركز في كل كلمة تقال لك في الفوركس

لأنك يمكن ان تستفيد منها حتى لو 1% فقط يبقى انت استفدت

بس في ملحوظة انك حتى لو اتعلمت وبقيت محترف ايضاً مفيش حاجة اسمها مكسب فقط الفوركس

مش شركة دي سوق فوركس سوق متقلب يمكن ان تربح ويمكن ان تخسر لكن مع العلم والخبرة

hesham1046
06-30-2012, 15:57
مبدأ المضاربة : كل عمل فيه مضاربة ويشمل ذلك المضاربة بالفوركس يتطلب خطة عمل , ما لم تأخذ الوقت الكافي لوضع الخطة وتحديد القواعد التي سوف تتبعها فهذا يعنى أنك موجود داخل السوق بدون هدف وبدون تركيز، عليك أن تجلس لبعض الوقت قبل الدخول إلى السوق وتكتب خطتك وتحدد قواعد العمل وتنفذها بدقة متناهية .

كلامك ممتاز يااستاذ محمود ولكن اضيف لك ايضا التحليل ثم التحليل ثم التحليل لكى تتجنب الخسارة الان التحليل هو اساس التداول

husamart
06-30-2012, 18:35
السوق اخواني متغير ويحتاج منا دوما تجديد معلوماتنا وخبرتنا .. وكيفية التعامل مع الموقف الحرجة فيه
ريد بل
هالسوق لا يعطينا دوما .. ونحن لا نأخذ منه ما نريد بل ما يعطينا

ويجب متابعة الاخبار الاقتصادية يوميا

housam
06-30-2012, 19:03
عليك الصبر والمثابرة وعدم التسرع وعليك اولا
ان تقرا وتتعلم جيدا قواعد المتاجرة وتضع خطه لها وتتحرك على هذه الخطه حتى لا تضيع نقودك
وربنا انشاء الله هايوفقك

mony
06-30-2012, 19:10
يمكن ان تتابع اخبار العملات على مواقع الخاصه بالاخبار

waleed adel
07-05-2012, 06:45
فعلا اكتر واحد يقدر يجاوبك على السؤال ده هو انت بمعنى انه يتوقف على مدى قدرتك على التعلم والممارسة والتدريب والعمل الجاد فالنصائح ماأكثرها فى هذا السوق ولكن المهم من يلتزم بها والعامل النفسى شىء اساسى

magic__man
07-05-2012, 08:16
اسمحولي اني ارد في اول مشاركة على هذا الموضوع لان هذا الموضوع شيق
اخي الكريم هذا السوق يحتاج الى هدوء اعصاب والتزام براس المال واستارتجية ناجحة واعلم ان السوق سوف يعود لنقطة الدخول في يوم من الايام يعني لو التزمت براس المال 20سنت لكل الف دولار لازم يرجع السعر لنقطة الدخول

derfcase
07-05-2012, 18:04
- حلل السوق بالادوات الخاصة بك
- استطلع الاخبار الاقتصادية العامة و خاصة المتعلقة بالدولار
- تداول اكثر و ان خسرت قم بتحليل اسباب الخسارة و استفد اكثر و نمي خبرتك

ymn30
07-05-2012, 18:06
فعلا اكتر واحد يقدر يجاوبك على السؤال ده هو انت بمعنى انه يتوقف على مدى قدرتك على التعلم والممارسة والتدريب والعمل الجاد فالنصائح ماأكثرها فى هذا السوق ولكن المهم من يلتزم بها والعامل النفسى شىء اساسى

اضيف اخى كمان العلم وتطبيقة على الواقع تطبيق جيد كمان كيفيه الاستفادة م نالاخطاء حتى لا تقع فيها مرة اخرى كمان التحكم فى النفس وعدم ان تقع فريسة للطمع او الخوف فتخسر كل ماتجمعة

pimo
07-06-2012, 01:26
لا تستطيع ان تتجاوز كل العقبات والوصول الي الربح السريع في الفوركس الا امر واحد وهو التعلم يجب عليك لن تتعلم اولا في هذا المجال فهناك تجار محترفين في الفوركس ومازالوا حتي الان يتعلمون كيف يحقق الربح

hehelibeb
07-06-2012, 03:31
ما عليك إلا أن تتعلم وتصبر

ولكن أخبرك أن 30 في المائة من المتداولين يحققون مكاسب

فعسى أن تكون واحد منهم

---------- Post added at 12:31 AM ---------- Previous post was at 12:02 AM ----------

تعلم ياليوم والليل ولا تمل يا أخي لأن الموضوع ليس بالسهل

من أصعب المجالات التي ممكن تربح فيها هي الفوركس

وأنصحك في البداية بوقف الخسارة قبل أن تفكر في الربح

Heba samir abdallah
07-06-2012, 21:43
لازم تتعلم كويس جدا جدا وتدرب كويس اوى على حسابات ديمو وتكون استراتيجيه للربح ولازم تضع استوب لوس مناسب

tarek22
07-06-2012, 21:47
الفوركس كغيره من التجارة يعتريه عدة قبات وليس كل الطريق محفوف بالورد وان الدولار تجدها مرمية بل لابد من الكد والجهد من اجل تقليل تلك العقبات والتعامل معها بقدر كبير من الحزم وعدم التساهل ونستهل الذكرحول هذه العقبات ونقول .

willy
07-07-2012, 04:03
اتبع الترند حتى لو راح الهند ساعتها حتاكل جوز وهند..اهم شئ لاتدخل عكس الترند لانها كانت من اخطائي الكبيرة

ehab
07-09-2012, 03:32
الى انا اعرفه انك تقرا كتب خصوصا الكتب الانجليزية
والفيديوهات واراء الخبراء الى شغالين بئا بقالهم مده وربنا يوفق

peter
07-15-2012, 01:29
لا يمكن تجاوز جميع العقبات
لانك تتحدث عن الفوركس الذي يحدث به الاحداث المستحيله

ymn30
07-15-2012, 01:32

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

لا يوجد اخى فى الفوريكس شئ يسمى اكيد سواء كان فى الربح او الخسارة ولكن فى نسب بتكون للربح ونسب للخسلرة على حسب كل واحد كيف يستطيع ان يستفيد من هذة النسب حتى يحقق اعلى ارباح

bodda.2011
07-15-2012, 03:47

tarek22
07-17-2012, 02:41
ليس هذا الكلام صحيح لان المصالح هيا تبابدل الاشياء مقابل شئ اخر
ام ان يكون لى هدف من شئ فالتصق به

Aker001
07-17-2012, 02:44
العقوبات تظهر في أول الطريق لكن الربح أكيد أذا لم تقع في ما وقعت فيه في السابق و الأخذ بالعبر و النصيحة فالوقاية خير من العلاج وشكرا

khaledforex
07-17-2012, 11:04
العقبة الأكيدة فى نظرى هى رأس المال
تستطيع أن تربح من الفوركس بكل بساطة وبأدارة رأس مال حكيمة وآمنة لكن ما ستربحة سيكون قليل جدا اذا كان رأس مالك قليل
يعنى لو معك 1000$ تستطيع ان تتقن استراتيجية وطريقة لتربح 10$ كل شهر ولكن هل 100$ ربح يكفيك
اذا تبقى كمية رأس المال عقبة فى طريق النجاح
اشتغل بمبلغ كبير تستطيع تحقيق ربح يكفيك ويكفى التزاماتك ويرضى احلامك

HOUSAMMI
07-17-2012, 13:34
حاول تقرى كتاب واحد وبعدين طبق على الديمو

وكل ماقريت اكتر كل مافهمت اكتر

بس اهم حاجة ماتلغبطش نفسك بكثرة القرءاىة

اغلب المحليلين اكبار يعتمدو على مؤشرات قليلة

لذا اقرء كتاب وطبق على الديمو وبعيدين الامر اليك

elzeel
07-17-2012, 14:17
انك تتعلم كويس وتحط خطه لنفسك تعمل بيها وتدام على تطويرها وتحدد هدف
لكل صفقه وتحاول انك توصله وتتابع الاخبار وحركه السوق كويس جدا

realyone
07-17-2012, 14:32

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

يجب عليك ان تبدأ بشكل صحيح,اولا يجب ان تتعلم ادراة راس المال,ويجب ان تتعلم قواعد الفوركس الأساسيه,ويجب تختار لنفسك استراتيجيه وتطبقها على حساب تجريبي لفترة كافيه لايقل عن شهر,ويجب قبل الأنتقال الى التداول على الحساب الحقيقي ان يكون استراتيجتك نسبة نجاحه لايقل عن 70%

nrgslawi
07-17-2012, 14:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي انصحك بالتركيز واتباع خطة عمل واحدة ولا تمل منها لان النتائج تاتي بعد شهور من العمل

EngAhmed
07-19-2012, 01:29
انت محتاج تشتغل على الديمو لمدة لا تقل عن 6 شهور عشان تقدر تتاجر بعد كدا صح :accute:

Shady Moustafa
07-19-2012, 01:34

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟
اليورو وليس ناقص هما يقصدو اليورو دولار هابط يعنى سعره هابط دلوقتى
وأنصحك بالتعلم والتجربه فى الديمو والتجريب والبحث المستمر

nrgslawi
07-19-2012, 02:01
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
انا كنت مثلك لكن مع مرور الوقت اصبحت اعرف الكثير من الاشياء
انصحك بوضع شعار
وهو كل يوم ان تحصل على معلومة جديدة وشيء جديد

mahmoud 0711
07-19-2012, 02:14
اخي الفاضل ابدء اولا بتحديد العقبات التي تري انها تقف في طريقك
فمثلا لو لم تكن علي دراية كاملة بالتحليل الفني فعليك وضع خطة معينة لتبحث عن افضل مكتبة موجودة عن التحليل الفني
ثانيا لابد ان تكون علي قدر من المعرفة ببعض مبادئ الأقتصاد لكي تستطيع معرفة تأثير البيانات الأقتصادية
ثالثا ابدء التدريب علي حساب تجريبي لمدة كافية وفي نفس الوقت ابحث او حدد لنفسك استراتيجية للتدريب عليها و تطويرها
رابعا بعد ان تجد نفسك تملك قدر معقول من كل الأدوات التي تم ذكرها توكل علي الله و افتح حساب حقيقي

khaled zizo
07-20-2012, 12:57
يقدر يجاوبك على السؤال ده هو انت بمعنى انه يتوقف على مدى قدرتك على التعلم والممارسة والتدريب والعمل الجاد فالنصائح ماأكثرها فى هذا السوق ولكن حاول انك تتعلم وتتعرف على كل الطرق فى الفوركس واحسن حاجة ابعد عن التعقيد مافيش احسن من السهل لكن ياريت الواحد يقدر يوصل للدرجة اللى يضمن منها الربح الاكيد يعنى الواحد بيتكلم عن نصائح لكن لا نعمل بيها الدخول يكون بأدارة راس مال صارمة واختيار نقاط الدخول وعدم التسرع فى الدخول فى صفقات اعرف اشخاص بيخش صفقات بتسرع مجرد انه عايز يخش الماركت وخلاص افضل شئ انك تنظر الفرص

midoali
07-20-2012, 17:23
لزم ياباشا تكتسب قدر من الخبره +عدم التسرع +عدم الحزن علي خساره الاموال
لانه زي ماتكسب ممكن تخسر وان شاء الله قريب تكون متتداول متميز

sky44
07-20-2012, 20:49
السلام عليكم اخي مجال الفوركس هو المجال الوحيد الدي لا يمكن حرق المراحل فيه فلابد لك اخي من اكتساب الخبرة التي تأتي مع مرور الايام و لا يمكنك اخي ان تتجاوز العقبات فهذه العقبات هي التي تجعل منك شخصا ناجحا في الفوركس

SlaiteR
07-22-2012, 00:27

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

اخي

لو كان اليورو مرتفع ام منخفض او كل العملات هابطة ام صاعدة

انت الوحيد الموجود بداخلك سؤالك

انت بثقتك بنفسك وبتدربك تستطيع ان تتخطى هذه العقبات

حاول وانصحك بالتدرب على حساب ديمو

lesa
07-22-2012, 02:26
الطريقة الوحيدة والمضمونة للوصول الى الربح فى عالم الفوركس هى التعليم والتدريب والبحث المستمر عن كل جديد ومتابعة كل الاخبار والاحداث التى من الممكن تحرك السوق كل هذا يساعدك على اتخاذ القرار الصحيح وتفادى اى خسارة

khashaba
07-22-2012, 02:32
للاسف الفوركس بالذات مينفعش فيه الكروته
لازم تمر بكل المراحل لحد ما توصل للاحتراف
بعد ما تطلع عينك

spiderxp
07-22-2012, 03:56
اممم هل تقصد طريق سهل للنجاح والتحقيق الربح
اعرف دايما ان الطريق السهل لا يؤدي الى نتيجة
من خلال تعلم الفيديوهات ومشاهدتها ستستطيع ان تقيم نفسك كبروكرز مضارب يعني

nemo emo
07-23-2012, 22:56
انا شايفة ان مفيش طريقة مضمونة مية فى المية لضمان الربح حيث ان الحظ بيلعب
دور كبير فى الفوركس حتى لو علمنا بالمؤشرات

Single phase
07-24-2012, 01:12
لازم تتعلم يا برنس وتغلط وتتعلم من غلطك وتشوف افكار جديده وكده
وبعد كده ان شاء الله هتلاقي العقبات كلها اتلاشت

master_egypt
07-24-2012, 16:07
يا اخى من خلالى تجربتى الكبيره فى هذا السوق الفوركس ليس به شئ ربح اكيد انت وتحليلك والتوفيق يكون من عند الله لكن تاكد ان كلما اجتهدت كلما اثمرت

ma90do
07-24-2012, 19:00
عليك بالالتزام والصبر في التعلم وكذلك ابذال المجهود في البحث عن المعلومات والممارسه الدائمه علي حساب تجريبي واداره جيده برائس المال والالتزام بها ستكون ناجحا في هذا المجال

hwida nada
07-24-2012, 23:23
صدقنى ان اكتر واحد يقدر يجاوبك على السؤال ده هو انت بمعنى انه يتوقف على مدى قدرتك على التعلم والممارسة والتدريب والعمل الجاد فالنصائح ماأكثرها فى هذا السوق ولكن المهم من يلتزم بها
المهم انك تبدا تتعلم وتتدرب على الديمو حتى تتوصل الى طريقة متاجرة جيدة وتكون خبرة جيدة فى السوق ولا تخاطر باموال الا حين تكون قادر على ادارتها ادارة جيدة وتحقق الأرباح ودائما الطريق الى النجاح بياتى بأدارة راس مال جيدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا بطلب طلب من اعضاء المنتدى اللى عندهم خبرة قوية بالفوركس انا عايزة استراتيجية او اتنين بالكتير اوى مع الشرح والتوضيح علشان اشتغل عليهم انا حاليا عندى ديمو وعندى حقيقى مش هشتغل على الحقيقى الا لما اكون واثقة من قدراتى وشكرا للجميع

king
07-25-2012, 19:00
عن طريق الصبر وان تضع امامك هدف تسعى الى ان تصل اليه والتعلم واكتساب خبرات فنيه اكبر هكذا تضع نفسك فى الطريق السليم وفى النهايه اكيد سوف تحقق حجم الربح الذى تتمنى الوصول اليه اكيد

hesham1046
07-25-2012, 21:39
لا تستعجل في التعلم بشكل سريع وليس شرط أن تكون كل الصفقات رابحه
الخسارة لابد منها لأنه لا يوجد عمل بدون الخسارة فيه في الاول
و حاول تستفيد من الخسارة التي تقع فيها و تستخرج الاخطاء التي كانت السبب وراء الخسارة

eng2012
07-26-2012, 01:49
اعتقد انك اذا قمت بمتابعه الاخبار جيدا فسوف تجد انك تستطيع ان تعرف فى اى طريق يسير الاتجاه وتحقق من خلاله صفقات مربحه جدا

heropero
07-26-2012, 01:56

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

بمنتهى البساطة تعلم جيدا وادرس الفوركس دراسة مستفيضة وتعلم من اخطاءك دائما واقرأ كثير
واتفرج على كل الفيديوهات التعليمية من البداية للاحتراف بعناية شديدة وفتح حساب تجريبى
حتى تقوم بتجربه عليه التداول ولتجربة الاستراتيجيات المختلفة وتركيب عليه المؤشرات المختلفة وتابع
الاخبار الاقتصادية ومشاكل الدول التى تتعرض اليها وقوم بدراسة التحليل الفنى بعناية شديدة
وبعدها افتح الحساب الحقيقى وتوكل على الله واطلب توفيقه والرزق من عنده وربنا يرزقنا جميعا

cash maker
07-26-2012, 08:05
الحقيقة يا اخى انك لاتستطيع ان تحقق ارباح كبيرة فى البداية لانك لاتزال مبتدئ فى هذا المجال ولكن ولكن تجاوز العقبات وتحقيق النجاح يأتى بعد فترة من التجريب والتدريب على اتمام الصفقات
وبعد ذلك يكون عندك خبرة ولو بسيطة تستطيع من خلالها بدء تقليل خسارتك وزيادة ارباحك فى المقابل

mena
07-26-2012, 09:14
لأمر الذي ساعد على هذا الإنخفاض هو إستمرار تلكأ الإتحاد الأوروبي فيما يتعلق بالعثور على حل لمشاكل الديون التي يعاني منها الكثير من الأعضاء

mage
07-28-2012, 03:49
عن طريق التجربة الكثيرة فى سوق الفوركس ومن خلال هذه التجربة الكثيرة والاحتكاك بسوق الفوركس من الممكن بسهولة جدا ان تتعرف اكثر على سوق الفوركس وتكتسب المزيد من الخبرات التى من خلالها تتمكن سريعا من تحقيق الارباح

waid mohammed
07-28-2012, 04:23
ماشاء الله الشباب وفو وكفو ولله الحمد بردودهم...
معى الممارسه دائماً تأتي الخبره الكبيره...يجب عليك ان تتعلم اكثر واكثر وبشكل جدي ..لكي تصل الى غايتك..
ومهما حصل من تحديات في طريقك يجب ان تكسرها ولاتجعل احد يقف في طريق حلمك...
وحتى ان خسرت تابع لاتتوقف لأنك اذا توقفت ستعلن انسحابك وبهذا ستكون مهزوم وتحس بالسوء على نفسك..
ثق باالله وثابر وتعلم وان شاء الله الخير سيأتي

dollyabdallah
07-28-2012, 08:58
اولا ليس هناك في عالم الفوركس ربح اكيد لكن يمكن تسميته بالنجاح والنجاح لا يائتي الا بالصبر والجهد والعمل

basom59
07-28-2012, 10:18
لازم التخطيط الجيد ومن قبله التعلم الجيد لان العمل بلا خطة واضحة ولا استراتيجية محددة يكون تخبط ينتج عنه مالا يحمد عقباه فارجو الحذر

2x1
07-28-2012, 10:52
لا يوجد عقبات ما دام هناك تعلم وكسب خبرة جيدة من تعلمك وتدريبك الجاد حتي تصل الي الاحتراف

nemo emo
07-29-2012, 01:17
انا شايفة ان مفيش ربح مية فى المية و مهما حاولت انك متواجهش عقبات اكيد هتلافى فى عقبات
فاهم حاجة متفكرش فى الربح الاكيد و لكن حاول تجنب المخاطر

mage
07-29-2012, 03:38
الوقت والعمل والصبر وادارة المال هذه كلها العوامل التى بها تتمكن من الحصول على الارباح والتخلس من كل العقبات التى التى تقف امامك فى الفوركس وعليك ان تكون اكثر نشاطا فى هذا وان يكون لك جزئية كبيرة من التجربة

Aker001
07-29-2012, 13:21
حاول تستفيد من الخسارة التي تقع فيها
و تستخرج الاخطاء التي كانت السبب وراء الخسارة
هكذا تتجاوز العقبات

ahrou
07-29-2012, 16:23
يجب أن تقرأ كتب وتكون جيدا في هذا الميدان للوصل إلى الربح وتوجد العديد من العقبات كن متأكد من ذلك

dollyabdallah
07-29-2012, 23:19

zeina
07-30-2012, 05:17
بالتعليم والصبر والالتزام سوف تتمكن من تجاوز كل العقبات التى تقف فى طريقك اثناء تعلم الفوركس ولكن يجب ان تكون صبور

shemo
07-30-2012, 13:20
نعم اليوور ناقص بسبب الازمه العالميه ولكن يمكن ان يترفع مره اخرى

Single phase
07-30-2012, 18:42
حاول تتعلم وتشوف فيدهوات وكتب في الموضوع
وشوف الحساب الديمو حاول تتعلم عليه

pimo
07-30-2012, 20:48
افضل واسرع طريقة لكي تتجاوز كل العقبات التي توجهك في التعلم هو الحب الشديد لما تعمل هذا هو سر النجاح فاذا احببة ما تعمل سوف تنجح وهذا لانك سوف تقاوم من اجل التعلم فحب العمل يدفعك بقوة الي البحث عن المعرفة

kero
07-30-2012, 20:52
اخى الفوركس يحتاج الى صبر يعنى مش ف يوم وليلة هتبقى اجر محترف
وتقدر تحقق ربح ثابت وبشكل مستمر ده عايز منك مش اقل من سنة وبرده على حس بقدراتك اهم شىء لا تياس من البداية لانك طبيعى هتتعرض للخسارة اكتر من مرة

nooor
07-31-2012, 16:09
لتجاوز كل العقبات الحل هو الصبر بجد لازم النسان يصبر علشان يقدر يحقق مكاسب ومفيش اى حاجة سهله
ولازم كل حاجة بتيجى بمرور الوقت مع الخبرة علشان كدا الفوركس بالذات محتاج وقت كبير علشان تقدر يكون عندك خبرة كويسة

tarek22
07-31-2012, 17:20
بصراحه انا عندما اكون امام الشاشه دائماً اخسر
ولكن لما افتح الصفقه وانشغل عنها ارجع القى نفسي ربحت

theshadow1
07-31-2012, 17:25
السوق ده اقل ما يقال عليه انه بحر .. انا انصح اي حد لازم يتعلم كويس قبل ما يدخل ويشتغل على الحقيقي

shemo
07-31-2012, 18:31
يمكن ان تتداول باستخدام ازواج اخرى لحين ارتفاع اليورو وحل هذه المشكله

halemeladawy
08-01-2012, 20:59
مفروض عشان تعرف تكسب انك لازم تتعلم الاول اساسيات الفوركس و تكون عندك استراتيجة كويسه عشان تقدر تدخل عالم الفوركس وتعرف تكسب انشاء الله

moneymachine5
08-02-2012, 13:01
اليك بعض الاشياء لابد ان تؤخزذ في الاعتبار
تحديد استراتجية ناجحة بعد تجريبها تكراراً
تجنب اوقات صدور الاخبار
وضع حد للخساره وحد للمكسب
عليك التحكم في اعصابك وعدم المتاجرة بالمشاعر
ححد المكسب الذي تريده خلال اليوم الواحد

sjc
08-02-2012, 14:25
طبعا ممكن ان تصل للربح الاكيد ولن لا يمكنك ذلك بدون تلقي خسائر فلا يوجد سوق لا تخسر فيه
ولكي تصل للربح الاكيد عليك ان تكون تعرف باحوال السوق ولديك توقعات صحيحة

thehulk3
08-02-2012, 15:24
بص زي ما سؤالك مختصر حقولك اجابة مختصرة
التعلم والصبر
ولا تتخيل ان في تجارة في العالم حتعد كدة وتلاقي الدنيا سهلة ووردية وييج يالربح لحد عندك بكل سهولة
مستحيل ولا يحدث حتى مع أغنى الأغنياء

لازم تتعلم
ولما تتعلم حتقابل مشاكل وأزمات فلازم تصبر
ولازم تجرب على جسابات ديمو قبل ما تفتح حسابات حقيقية
وفي الأول والآخر تتوكل على ربنا

soufianeinou
08-02-2012, 20:45
من الضروري دعم الإستعجال في الربح حيث أنه ممكن تتعرض للخسارة في الأول وهذا ضروري
ولكن هذا يكسبك خبرة في التداول طبعا ويمكنك من وضع استراجتيجيات تؤدي بك للربح المثمر إن شاء الله

webtech
08-02-2012, 21:50
اخي الفاضل لن تربح بين عشية و ضحاها اهم شيئ هو التوكل على الله اولا فم عدم المغامرة بمبالغ مالية كبيرة و محاولة قراءة السوق عن طريق النشرات الاقتصادية لمعرفة احوال التداول

reda
08-03-2012, 16:47
ابدا بالديمو حتى تتوصل الى طريقة متاجرة جيدة وتكون خبرة جيدة فى السوق ولا تخاطر باموال الا حين تكون قادر على ادارتها ادارة جيدة وتحقق الأرباح ودائما الطريق الى النجاح بياتى بأدارة راس مال جيدة

---------- Post added 08-03-2012 at 03:47 PM ---------- Previous post was 08-02-2012 at 11:36 PM ----------

لزم تعرف انك اكتر واحد يقدر يجاوبك على السؤال ده بمعنى انه يتوقف على مدى قدرتك على التعلم والممارسة والتدريب والعمل الجاد فالنصائح ماأكثرها فى هذا السوق ولكن المهم من يلتزم بها

x-sat-x
08-05-2012, 23:49
العقبة الأولى التي يجب تجاوزها هي "الخوف" لكن ليس لدرجة كبيرة
لأنها ستصبح حينها "غرووووور" وحينها حتى المحترفون يصبحون في مرتبة المبتدئين

thehulk3
08-06-2012, 14:43
لا يوجد أيدأ أبدا ربح أكيد في الفوركس
كل ما عليك هو التعلم والمثابرة والصبر والتجربة والتعلم من أخطائك
وقبل اتخاذ القرار تقول بالتحليل ومشاهدة الأخبار الاقتصادية أي تأخذ بلاأسباب
وبإذن الله تربح بنسبة كبيرة
وأيضا ربح غير مؤكد مثله مثل أي تجارة
حضرتك ممكن تكون عامل مشروع وبتاخد بالأسباب وبتخططله كويس أوي أوي بس في الآخر معرض للخسارة
وكل ما كان التخطيط أدق كل ما كان فرصتك أعلى في الربح
صح ؟

boulouh
08-06-2012, 15:06
المهم انك تبدا تتعلم وتتدرب بالديمو حتى تتوصل الى طريقة جيدة وتكون خبرة جيدة فى السوق ولا تخاطر باموال حتى تكون قادر على ادارتها ادارة جيدة وتحقق الأرباح وان شاء الله يفيدك الأعضاء بمشاركاتهم وربى يوفق الجميع

hodhod
08-06-2012, 21:30
الدراسة والتركيز والفهم الجيد للموضوع اولا وقبل اي شئ وبعد كده تبدا تطبق علي الحساب التجريبي
ولما تحس انك قادر تدخل بحساب حقيقي وممكن تحقق ربح يعني قادر تحلل وفهمت السوق ساعتها ابدا

alaaavocato_2009
08-06-2012, 21:36
لابد من الدراسه والتدريب والتركيز والفهم الجيد لمواضيع اولا وبعد ذلك التطبيق على الحساب التجريبى وبعد ذلك الدخول بحساب حقيقى

rafat
08-07-2012, 12:46
يمكنك تجاوز كل العقبات اذا صممت ان تنجح في هذا المجال
وبدات بخطة تعلم مدروسه وبتاني فسوف تصل لهدفك

azza51
08-07-2012, 15:41
لا يكفي ان تقول قد سمعت ان اليورو الان ناقص بل عليك التأكد من كل معلومة وايضا متابعتها لأن اليوم اليورو في نقصان بعد لحظة تجده يرتفع مرة اخري اما عن سؤال العقبات فهو ليس مختصر ولكنه عام وشامل وغير محدد عليك اولا ان تحدد ماذا تريد وما العقبات التي تواجهك هكذا يمكن للاعضاء افادتك بشكل اكبر

midojocker
08-08-2012, 07:23

Mohamed Osman
08-12-2012, 23:23
عذرا العقبات متجددة يا اخى كلما توغلت اكثر ف مجال الفوركس بس ان شاء الله الخبراء يفيدوك حتى تصل الى المكانة المربحة

mahmoudemam
08-12-2012, 23:25
والخبرة والممارسة
اقتنع ان بداخلك الطاقة المطلوبة
وان شاء الله هتقدر ان كتتعلم وتتطور متيأسش وأصبر
المجال محتاج للصبر جدا وخصوصا فى البداية

shadoow
08-13-2012, 09:11
وربى يوفق الجميع

breaking
08-13-2012, 16:58
اهم شئ انتظار الفرص

دع السعر يأتى اليك

ولا تجرى انت وراء السعر

نصيحه لوجه الله

الله يعطيكم العاف
بالتوفيق

marocain_forex
08-13-2012, 17:39
اولا الدراسه كما قلت اخي الكريم ومتابع الاخبار الإقتصاديه

وكدلك التجريب في حساب ديمو بعدما تحس انك موفق جرب عالحقيقي

breaking
08-13-2012, 20:19

اهم شئ انتظار الفرص
بالتوفيق

anistagran
08-13-2012, 20:21
عليك بالثقة في النفس وايضا القراءة والتعلم ليالي وليالي طوال ثم تشرع في التمكرن على حساب تجريبي
لان التدريب على الديمو يعتبير امر مهم جدا لاحتراف المضاربة

Eslam Torres
08-13-2012, 21:17
كل ما تتعلم اكتر وتقرأ معلومات اكتر
تقدر تفيد نفسك وتجمع اكبر قدر من المال

master_egypt
08-13-2012, 23:29
الفوركس اخى مفيش شئ فيه اسمه مؤكد الفوركس زى ما فيه ربح زى ما فيه خساره واللى يقولك فى ربح ثابت يبقى بيضحك عليك الشاطر هو اللى يحافظ على ربحه ويقلل من حجم خسايره

carter h
08-14-2012, 12:48
اذا كان حسابك 1000 او 100000 او 1000000000000 دولار الهدف يكون نفس الهدف عدد النقاط يكون نفس عدد النقاط للصفقات المفتوحة في نفس الوقت اما يبقى هدفك انت كم الوقت اللي حاسبه يكفيك حتى تصل او حتى الاهم نوع الاستراتيجية و ادارة رأس المال و قناعتك انت مع السوق

goodman
08-16-2012, 05:44
الافضل يا اخى تبدا بالحساب التجريبى وحاول اتعلم فيه عشان تزيد خبرتك
لان الفوركس بيعتمد فى الاساس على الخبرة والصبر

moury_2002
08-24-2012, 02:44
هو انك تتعلم من اخطاء الاخرين و تسفسد من نجاجات الاخرين اعتقد دي انسب وسيله لتحقيق الربح
و كمان متابعه الاخبار دي من افضل الاستراتيجيات اللي ممكن ترفع الفقير و تخلي غني زي البورصه تمام
انا شايفه ان البورصه زي الفوركس يا تطلع صاحبها يا تنزلوا مفيش وسط لاعتمادها علي المخاطره

adel sat
08-24-2012, 03:14

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟
السلام عليكم أخي العزيز يقولون من أراد العلا سهر الليالي وأنت في هده الحالة تريد أن تصل إلى الربح الأكيد، لكن هناك قواعد يجب أن تبني بها طريقك إلى هدا الربح
أولا:التعلم ثم التعلم
ثانيا: المثابرة والمداومة
ثالثا: المحاولة حتى وفي حالة الخسارة وتجنب اليأس

suhao
08-24-2012, 03:39
اخي الكريم يجب عليك دراسه نقاط الدخول جيدا
لانو مهما السعر عكس وكانت
نقطه دخولك صح لابد من الرجوع الى نقطه دخولك
هذه اهم شي تعلمتو

ahmedamz
08-24-2012, 04:45
اخى العضو مافى احد يقدر يقولك انك تقدر ان تربح دون ان يكون هناك احتمال للخسارة بل العكس ان احتمال الخسارة دائما يكون اكبر من احتمال الربح ولكن كل ما انصحك به هو ان تتعلم وتدرس الفوركس وتكتسب الخبرة التى تؤهلك للعمل به

noureen
08-24-2012, 05:05
اهم شىء فى الفوركس هو ضبط النفس و لا تعمى عينك بالطمع انتظر الفرصه المناسبه ادرس الفوركس جيدا ثم انتظر الفرصه التى يكون فيها السعر كما تمنيت و لا تستلم للهزيمه فكل نجاح بدايته فشل بس اتعلم من فشلك اعرف سبب خساراتك عشان تبتعد عنه

ilyes
08-24-2012, 14:34
السلام عليكم
لايجب عليك التسرع بتاتا
انتظر حتى يرتفع سعر اليورو
وبعد ذلك قم بالصفق(ة

hebarn
08-24-2012, 20:09
المهم ان يكون عندك اداره جيده لراس المال وثانيا الا تكون طماع لان الطمع هو الذه يؤدى بك الى خساره اكيده

فرح2006
08-25-2012, 06:03
اعتقد اخوي انو مافي خطة معينة وحددة لانو السوق ماهو في وضع واحد ما يتغير
الضما بيدي الله بس حسب خطتك وحسن ادارتك لاموالك بحيث ما تخسرها

Mido0o-style
08-25-2012, 06:18
لتتجاوز كل العقبات عليك أولا ان تعرف ما هى العقبات التى تقابلك .. اول تلك العقبات هو قلة المعرفة و سلاحك للمواجهة هو التعلم أولا فلا أمل بدون التعلم و العقبة الثانية هى نفسك .. تحكم فى مشاعرك و أنضبط تسحق هذا السوق.

tarekfx
08-25-2012, 06:23
اكيد اخي لن تتجازو كل العقبات الا بالتعلم المتواصل والدائم ب التعلم من اخطائك ليس العيب من يخطىء بل العيب ان تخطا وتكرر الخطا
اخي تعلم تدرب احرص على عدم تكرار اخطائك
وتعلم منها والخسالاة بالتاكيد امر طبيعي
وان شاء الله تحقق مرادك

benb
08-25-2012, 11:21
في عالم الفوركس لا يوجد شيء اسمه الربح المضمون كل شيء يعتمد على مدى صحة توقعاتك المستمدة من التحليل بكل انواعه
و هذا ياتي بالخبرة والممارسة المستمرة و التعلم الدائم وعدم الاكتفاء بما تعرفه وانصحك اخي ان تتاجر على حساب تجريبي الى حين تفهم السوق وتحركاته تطبيق ما تتعلمه ولا تستعجل على الاقل 3شهور

spider
08-25-2012, 15:56
الفوركس مش لعبه واي حاجه كده وخلاص ده علم ولو عايز تكسب فيه لازم تتعلمه وتدرسه بتمعن وتصبر حتي لو خسرت فيه لن الخساره والمكسب ده شئ اكيد في الفوركس

ThE.pRoF
08-26-2012, 06:54
أولا حاول ان تتعلم التحليل الفني و تلم بأكبر قدر من أدواته من مؤشرات و نماذج
و أن تتابع الأخبار الاقتصاديه جيدا و تري مدي تأثير كل خبر علي سلوك السعر
و أن تقوم بتدريب نفسك علي حساب تجريبي فتره كافيه
ثم بعد ذلك تضع لنفسك استراتيجية عمل ذات أهداف علي المدي القريب و أخري علي المدي البعيد
ارجو ان اكون افدتك و بالتوفيق

houria
08-26-2012, 20:21
لتعلم والبحث قبل البدأ بالتداول وحاول تجريب اكبر عدد ممكن من الاستراتيجيات الناجحةاا

eslam2665
08-26-2012, 20:25
اهم الشئ هو الصبر والتركيز العالى وعدم التسرع فى فتح وقفل الصفقات فلا بد من التركيز قبل اى تصرف
واهم شئ ان تبحث عن كل نصيحة عن الفوركس مهما كانت خبرتك

retag
08-27-2012, 01:10
التعلم والممارسه والتدريب والالتزام ومتابعه الاخبار والتحليلات وقراءه المؤشرات واختيار الوقت
المناسب للمتاجره ومحاوله تنظيم الوقت والاداره الجيده لراس المال

zawata afnan
08-27-2012, 02:19
تابع حركة الأسعار في برنامج الرسوم البيانية و تطبيق التحليل الفني , اكتشاف نقاط المقاومة والدعم , معرفة ميل السعر ومراقبة حركة الشموع – أو القضبان.
بالنسبة لحركة معدل السعر راقب الوضع لفترة ثم حاول أن تبني تصور معين للاتجاه المستقبلي لحركة السعر ثم قم بشراء العملات وبيعها على أساس هذا التصور وانظر كيف ستكون النتيجة , فإذا حققت ربحاً حاول أن تعلم لماذا صدق توقعك وإذا واجهت خسارة فحاول أن تعلم لماذا لم يصدق توقعك ومالذي حدث وجعل السعر يتحرك باتجاه معاكس لما توقعت ؟

thunderfot
08-28-2012, 20:13

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

أولا مرحبا بك معنا في المنتدى

ثانيا قبل أن تفكر في الربح يجب أن تتعلم أولا

ثالثا أدخل أقرأ هذه المواضيع

هام لكل مبتدىء * وقفه مع النفس قبل فوات الاوان * أدخل أبدا معي (http://forex*masr.com/showthread.php?5207)

سلسلة الترجمه * قسم الورش التعليميه * ورشة رقم 1 * كتاب الفوركس (http://forex*masr.com/showthread.php?5296)

ثم بعد ذلك تابعنا في باقي المواضيع باستمرار في سلسلة الترجمه
وستجد الفهرس دائما في توقيعي

hesham itch
08-29-2012, 16:49
اعتقد انك لازم تحلل كل الامور وتعرف جيدا كل صغيرة وكبيرة
فى الصفقة قبل الدخول لضمان تحقيق اراح مؤكدة كما تريد

amr beni ata
09-03-2012, 01:45
بالممارسه و العمل و الاجتهادالمهم
انك تبدا تتعلم وتتدرب على الديمو حتى تتوصل الى طريقة متاجرة جيدة وتكون خبرة جيدة فى السوق ولا تخاطر باموال
الا حين تكون قادر على ادارتها ادارة جيدة وتحقق الأرباح ودائما الطريق الى النجاح بياتى بأدارة راس مال جيدة

kameleddinm
09-24-2012, 22:32

جواب مفيد و خالي من كل غلط ما شاء الله هو ده الصح انت اللي تقرر
و تجاوب نفسك و كل واحد فينا كده يعرف قدراته بنفسه

moisaid
09-24-2012, 22:37

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

أهلا ياباشا سهلة
بالجد و الكد و التعلم
تحصل على أحسن النتائج
توكل على الله و شمر
و ستجني الأرباح
بالتوفيق

katrine
09-24-2012, 23:42
أسمع كثيرا عن الخطط والإستراتجيات , وأنا كمبتدأة
أشعر بالخوف من الفشل والخسارة . ولكنني أحب التعلم قبل المجازفة

mohamed eldamnhorey
09-25-2012, 12:45
أسمع كثيرا عن الخطط والإستراتجيات , وأنا كمبتدأة
أشعر بالخوف من الفشل والخسارة . ولكنني أحب التعلم قبل المجازفة

لالالالا الفشل مش عيب وعادى

كلنا فشلنا كتيررر - بس العيب اننا نفشل فى حاجه اكتر من مره ومنتعلمش من اخطائنا التى نقع فيها

CoRLeoN300
10-02-2012, 16:36
سلام عليكم ورحمه الله بركاته
تدرب على حساب ديمو و بعدين قم بوضع خططك و استراتيجيتك
ثم أعدها على الحساب الحقيقي

ayman.shosha
10-03-2012, 18:38
والله اخى العزيز
توكل على الله وخذ بالأسباب
تعلم واصبر على العلم
اصبر ولا تتسرع فى دخول السوق
خذ كفايتك من الحساب التجريبى

hassan347
10-03-2012, 18:46
تم نقل الموضوع للقسم العام عشان كل الاعضاء يشاركو
بالتوفيق

السلام عليكم ورحمه الله

عندك حق اخى الكريم انا عن نفسى ببدء الصفقه ببقى واضع فى حسابى الخساره قبل الربح علشان متوترش واخد قرارات خاطئه

ولانه ايضا معروف ان الخساره بدايه الربح بشرط التعلم من اخطائنا ومعرفه اسباب خسارتنا وعدم تكرارها

تحياتى لك

ebram
10-03-2012, 19:03
لا يوجد شي يسمي الربح الاكيد في الفوركس لا يوجد اكيد ولا يوجد مستحيل وشكرا علي السماح بالمرور

ahmed fakhry ali
10-05-2012, 15:06
مفيش حاجة اسمها ربح اكيد على طول اولا الالتزام بادارة راس المال والتحليل الفنى
والتحليل الاساسى ولا تطمع فى حجم لوط كبير لان الطمع هو من اسباب الخسارة

rigiray
10-05-2012, 22:17
سؤال وجيه اخي
الاهم هو الصبر و سوف تاتيك الفرص
و اولا بجب تعلم عن الفوركس
ووفقك الله

keko
10-19-2012, 18:42
هو طبعا سؤالك مختصر والاجابه عليه المفروض تكون غير مختصره انت عاوز فهم للفوركس من اول السطر لحد نهايته مينفعش تكون
متداول جيد عن طريق تعلم سريع وازاله كل العقبات بمنتهى السهوله بل كل شىء لازم ياخذ وقته ختى تصل الى الربح المطلوب

ayoub
10-19-2012, 19:01
السلام عليكم
قبل كل شيء يجب ان تنوي النية الحسنة ثم اتقان العمل واتكل على الله وسترى النتجية ايجابية ان شاء الله

zezoo torky
10-25-2012, 03:16
التعلم والبحث قبل البدأ بالتداول وحاول تجريب اكبر عدد ممكن من الاستراتيجيات الناجحة

mahmoud919
10-25-2012, 17:35
مافيش ربح أكيد و لكن لزيادة فرص ربحك تأكد من الفهم الجيد للمتاجرة و الخبرة الكافية على حساب الديمو

mozoabdo
10-28-2012, 09:35
التغلب على العقبات ياتي بعد اجتهاد و تعلم و دراسة السوق للفوركس و اخذه بالجدية وعدم الكسل و لا تحاول تاهد الشوق بتعقيد فقط خد الامور ببساطة اخي و الامر المهم هو الاستفادة من خبرة الاعضاء و محالوة تجنب الاخطا التي وقعو فيها و يتجد طريقك الخاص في هذا المكان الواعر

mostafa_mobset
10-28-2012, 13:03
العقابات بتختلف من شخص لالاخر على حس ما يواجه وعلى حسب ايضا خبرته فى السوق والتعامل مع اخبار السوق
واعتقد ان كل ده الواحد ممكن يكتسبه عن طريق حساب الديمو اللى بدوره يعطك الخبره الكافيه فى السوق

hossam eden
10-28-2012, 14:23
اولا انك تتعلم كويس جدا فى الاول مفيش ربح ن غير تعليم وخبرة
ثانيا نجتهد ونحاول نتعلم من خبرة المحترفين

hams
10-31-2012, 05:19
انك يكون عندك صبر وقناعه وبلاش تستعجل المكسب السريع

افتح حساب ديمو واتعلم عليه ازى تدير راس المال وازى تحدد الاسترتجيا الجيده ليك

اكتسب الخبره الى توهلك للتداول بنجاح وبلاش تستعجل الفوركس اسراره كتير ومهما اتعلمت مش حتقدر توصل لاسرار الفوركس كلها

MAGDY
10-31-2012, 12:43

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

تستطيع ذلك بالدراسة السليمة والمعرفة الكافية
ولكل مجتهد نصيب طبعاً
تحياتى

yassoo011
10-31-2012, 13:03
يمكنك تجاوز كل العقبات بالتعلم الدائم والممارسة على التجارة
كثيرا وان تتعلم من اخطائك حتى تكون محترف

ameer
10-31-2012, 15:00
اهلا بيك اخي الكريم تستطيع ان تتجاوز كل هذة العقبات والوصول الى الربح الاكيد من خلال اخذ توصيات تجار الفوركس الناجحين في السوق وتعلم قواعد الفوركس وكل تحليلاتة

عزبز 18
10-31-2012, 23:43
سلام عليكم ليس بالسهل كما تعتقد للوصول الي الربح السهل يجب ان تكون
منضبط و ملتزم و يجب ان تتعلم و ايظا يجب ان تتدرب علي استراتيجية خاصة بك في الديمو و في الاخير
يجب المحافظة علي راس المال حظ موفق

Mamadof55
11-01-2012, 00:12
العقبات تتمثل فى التسرع فى غلق الصفقات و اتخاذ القرارات و يجب تقليل حجم العقد و وضع استوب لوز باستمرار و يجب عدم فتح اكثر من خمس صفقات يوميا

Minismsm
11-01-2012, 00:16
اهم شئ انتظار الفرص

دع السعر يأتى اليك

ولا تجرى انت وراء السعر

نصيحه لوجه الله

أعجبتني هذه النصيحة .. وأنا فعلا اعمل بها
وسبيل جيد للنجاح في هذا السوق الشرس :))
شكرا ليك

MenaRomany
11-01-2012, 00:27
السلام عليكم

ده يا صاحبي علي حسب قدرتك في الفهم وتعلمك وتتعرف علي كل طرق الفوركس للربح

وانتظار الفرص

alaa-aam
11-01-2012, 11:09
المضاربه عموما تعتمد عليك انتا وفي اتخاذك القرار الصحيح في الوقت المناسب
وبالتوفيق للجميع

haytham_mhmd
11-01-2012, 11:11
مفيش حاجه اسمها ربح اكيد المهم انك تتعلم كويس عشان تقدر توصل لاكبر نسبه نجاح
بالتوفيق لك

Eldeghedy
11-01-2012, 14:49
أخى الحبيب .. الفوركس .. علم وليس فن ولا موهبة .. بل قدرة على الصبر والجلد والبحث والقراءة والاستزادة وحضور الدورات التدريبية والتجربة العملية وأن تبذل من الجهد الكثير .. وسيأتى اليوم إن شاء الله الذى سوف تصبح محترفا ورابحا .. بإذن الله ..

nehal
11-02-2012, 02:33
اككيد لما هتكتسب خبره هتتخطى عقبات كتير جدا لكن برده هتقابلك الخساره والمكسب

jamalsale
11-04-2012, 15:06
ان اردت تجاوز عقبات الفوركس فما عليك هو التعلم
و التعلم المستمر و ان تلتزم بالخطط و تتعلم من تجاربك و تجارب الاخرين

y4x
11-04-2012, 19:33
ام شئ علشان تتجاوز كل العقبات فى مجال الفوركس

انك تاخد وقتك فى التدريب على الحساب الديمو وقت كافى

وقبل ما تقوم بالتداول يكون عندك الخبرة الكافية

لتجنب الخسارة لاقدر الله

ahmedsaied
11-05-2012, 02:22
السلان عليكم روحمه الله وبركاته الخبرة الامر يختصر فى الخبرة لازم تتعلم جيدا كل شىء ولا تغامر واتشتغل على الديمو ووقتها تقدر تحدد مستواك هلى يزيد ام ثابت وستعرف متى ستحقق الربح

abdelrahman
11-05-2012, 10:34
اهم شئ انتظار الفرص

دع السعر يأتى اليك

ولا تجرى انت وراء السعر

نصيحه لوجه الله

والله النصيحه دي بمليون جنيه فعلا
بجد ربنا يكرمك ع كلامك الحلو ده يا مستر محمد

engineer
11-05-2012, 17:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عتقد ان طريق النجاح طويل مش سهل ابدا وما اكثر النصائح فى عالم الفوركس
لكن اهم من النصائح الالتزام بها وتنفيذها
التزام ادارة راس المال
التزام خطة معينه لدخول والخروج من السوق

m.sulyman5555
11-26-2012, 10:18
بان تركز اثناء التدوال ولا تقوم بالصفقة الا عندما تكون قدتاكد من اختيارك الصحيح وان يوفقك الله

بحر الدولارات
11-29-2012, 16:37
نصيحة اتعلم كويس واقرا كتير عن الفوركس
واتدرب على البرنامج الغير حقيقي كتير حتى تتفوق

Sami2013
11-29-2012, 19:50
thank you so much for this helpfull discuss and i want to get more experince in Forex so that so helpful

---------- Post added at 05:50 PM ---------- Previous post was at 05:49 PM ----------

But the question Is / where can I get Information About Monet changes and Sources of Economic TV or here , Please need help

عزبز 18
11-29-2012, 20:22
سلام عليكم يا اخي مستحيل تصل الي الربح الاكيد و لا تخسر من الفوركس ستخسر
لا محالة لان هدا العالم لا نتحكم فيه نحن بل اشخاص و بنوك و دوو الرؤوس المالية الكبيرة

ahmed ousalah
11-30-2012, 02:26
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
انا او حاجة انصحك تلتزم بيها هي انك ترسم خطة عمل الي حضرتك شايف انها مناسبة و مربحة وتشتغل بها لمدة على الحساب التجريبي لحد متتأكد من مصداقيتها و بنصحك كمان تكون صبور و ابتعد عن الطمع
وحاجة تانية مهمة جدا هي الادارة و التدبير المعقلن و الجيد لرأس المال
وربنا يوفق الجميع

Unfodos
11-30-2012, 02:58
عن طريق الخبرة و الخبرة تأتي من التعلم المستمر
و متستعجلش و ان شاء الله تبقى من المحترفين
بالتوفيييق للجميع

issa1988
11-30-2012, 02:59
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
وان شاء الله ان تعم الفائده على الجميع
في تحقيق احلامهم وغياتهم في الفوركس
وشكرا

محمود شبايك
11-30-2012, 03:28
المسالة بسيطة جداا انك ببساطة هاتتعلم على الديمو كويس اوى
وبعد كده هاتخش هاتقعد فترة بسيطة على الحقيقى وبعدين هاتلاقى
نفسك بتعرف تعمل ربح كويس جداا بس هيا مسالة وقت

issa1988
11-30-2012, 03:32
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
اخي الكريم اريد ان اوضح لك شيء مهم
وهوا ان الخساره لا بد منها ولكن الفن هنا كيف ان تدير هده الخساره
مع تحياتي للجميع

mxmx
11-30-2012, 03:39
الربح الاكيد صعب جدا انك توصلو وانك تكوون ضامن حاجة زى
دا اخى لان الفوركس متقلب جدا ومتغير دائما بالتوفيق للجميع

moisaid
11-30-2012, 13:40

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

أهلا بك
للوصول الى الربح الأكيد و اجتياز كل العقبات
الجواب بسيط تعلم و لا تتسرع
و حذ وقتك في التعلم و المعرفة
و بعدها نفسك في الطريق الصحيح للربح
بالتوفيق

p2000
11-30-2012, 16:45

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

طبعا تفتح صفقه بيع
بس الاهم من دا كله انك تحلل السوق بطريقه سليمه

mehdi bourazza
11-30-2012, 17:42
نعم اليورو نازل نزله قويه جدااا

المهم علشان الربح الاكيد الدراسه المكثفه عن الميدان و عدم الاستسلام

issa1988
11-30-2012, 17:43
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمهم
وان شاء الله ان يستفيد منه الاخوا الكرام في هدا المنتدى الرائع ان شاء الله
مع تحياتي للجميع وتمنياتي

Cayote
11-30-2012, 18:15

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

السلام عليكم
ما دخل العقبات في اليورو ناقص ؟؟؟؟
اولا العقبات للربح الاكيد : ادخل بعد تاكدك من اشارة استراتيجيتك ولا تدخل لا قبل ولا بعد
اما بالنسبة لليورو نعم هو في نزول منذ الانتخابات في امريكا وزيادة قيمة الدولار ...
بالتوفيق

دعاء
11-30-2012, 20:07
السلام علكم ورحمة الله وبركاته
فى رأيى الدراسة الجيدة والتدريب قبل دخول السوق من الأشياء المهمة جدا
ثم بعد ذلك الصبر وعدم الطمع والإستمرار فى التعلم والتحليل الجيد للأخبار و الشارتات

عزبز 18
12-01-2012, 01:39
سسلام عليكم يا اخي للوصول الي الربح الاكيد و الي القمة ليس بالشيء السهل يجل المثابرة و الصبر و الانضباط
و التعلم من الاخطاء و محاولة تصحيحها و المضي قدما الي الامام انشاء الله و حظ موفق لك

maroc_forix
12-01-2012, 14:51
لضمان الربح الأكيد
يجب أن تستعين بإستراتجية معينة مثلا وليس بالتحديد
أن تعتمد على عدد من الصفقات في كل أسبوع بالطبع ستحصل لك بعظ الخسائر لكن الهدف
تحقيق معدل ربح أكبر من الخسارة في الشهر
وهذا ممكن بإدارة رأس المال و التحليل الجيد

houcinelamraki
12-01-2012, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الموضوع جد طيب يستحق التشجيع
شكرا جزيلا

ahmedelssaidy
12-02-2012, 22:49
لكن الخطه تكون في مكان واحد ولا على حسب السوق

farahatxbs
12-04-2012, 08:15
الصبر + القناعه + اداره صارمه لرأس مالك = مضارب
ولكن بعد التعلم والتعرف على كل شئ ومن ثم اكتساب الخبره تقدر بعدها توصل للربح اللى انت عاوزه

Nourhan
12-04-2012, 11:46
السلام عليكم ورحمة الله
بالتعلم والصبر والاجتهاد
وطبعا التجربة خير دليل

yassoo011
12-04-2012, 13:05
يمكن التعلم في كوس او قراءة كتاب عن الفوركس
وان تتداول بحذر وتتعلم من اخطائط ولا تدخل صفقة الا بتحليل

cettap2007
12-04-2012, 13:22
باتدرب والتعلم المجد اخي والبعد عن الاوهام بانك ستصبح مليونير في ايام فليلة وان ترضى بالقليل المستمر

lionking
12-04-2012, 18:07
يا اخى كل حاجة جديدة محتاجه تعليم وتدريب ابتدى بيهم وربنا يوفقك

محترف
12-11-2012, 08:03
هذا السوق يحتاج الى هدوء اعصاب والتزام براس المال واستارتجية ناجحة واعلم
ان السوق سوف يعود لنقطة الدخول في يوم من الايام يعني اذا التزمت
براس المال 20سنت لكل الف دولار فان السعر سيرجع لنقطة الدخول

dev2forex
12-11-2012, 23:25
السلام عليكم ورحمة الله أولا لتجاوز العقبات في أي مجال الأمر يرجع لإرادة الشخص نفسه و مدى استعداده لتعلم و المتابرت لتحقيق مايريد
ولنعود لمجالنا الا و هو مجال فوركس فمن أجل تخطي العقبات فيه فيمكن من وجهة نضري المتواضعة يمكن إجمالها في عدة خطوات أولا الإلمام بالمفاهيم الأساسية التي تخص مجال الفوركس تم تعلم كيفية المتاجرة فيه وبعد ذلك إختيار إستراتيجية و محاولة فهمها و إتقانها جيدا و تطبيقها لمدة على برنامج تجريبي (ديمو ) و كدا عدم الطمع و عدم تسرع وعدم سعي إلى الكسب سريع و كذالك أتحكم في المشاعر إذا إجتماعات كل هذه الأمور فإن شاء الله و بإذن الله العقبات تزول و يكون الربح وفير إن شاء الله
بتوفيق للجميع

hasback
12-12-2012, 00:46

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟

السؤال يحتاج جوابين الاول طويل ولن تسعنا هذه المشاركة والتاني اقصر وهو ليس هناك طرق جانبية توصلك لهذفك فالتجربة ليست شئ هين تضعه في ذماغك في لحضات الامر يحتاج سنوات من التعلم و المتاجرة سواء على الديمو او الحقيقي لذا عليك ان تبدا في المكان الذي يبدئ منه الجميع اي من الصفر فكل شئ موجود على النت المهم ان تمنح لنفسك الوقت للتعلم

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 02:07
انا بادئ من ثلاثة اشهر
وتعرفت علي الفوركس عن طريق شخص صديق الي وقد قال اني اربح من التجارة في الفوركس
وقلت ان اجرب التجارة
وانا مبتدأ ولكي اتدرب علي الفوركس تعلم علي الحساب الديمو حتي لا اخسر كل اموالي في الحساب الحقيقي

Mr.Shiref
12-12-2012, 14:56

kingmos4
12-13-2012, 21:36
اخى الكريم
ضريبة النجاح ليست سهله ولا تاتى من فراغ وتمنى
انما تحتاج للتعب والجهد والتدريب على التداول والتحليل والاطلاع

saloom100
12-14-2012, 04:42
مكنك تجاوز كل العقبات عن طريق اكتساب الخبره فى هذا السوق
مافيش مانع انك تخسر فى الاول بس المهم انك تتعلم من خسارتك بالتوفيق

محمود شبايك
01-15-2013, 00:25
الحل الوحيد انك تركز جدااااااااا وتفهم وتشتغل كتير
ده الحل الوحيد او تسيب حد غيرك يتاجر ليك بس يكون خيرة

Aya Ali
01-16-2013, 00:43
انا استفدت جدا من طرح السؤال ده ومن اجابات الاعضاء
دائما فى تواصل مستمر
بالتوفيق للجميع

Nadir
01-19-2013, 15:08
السلام عليكم
مشكور على موضوعك
واشكر الجميع على نصائح القيمة
جزاكم الله خيرا
والى الآمام دوما

b2000
01-20-2013, 17:21
لا يوجد عقبات .. اذن لا يوجد ربح
لا يوجد خساره .. اذن لا يوجد ربح
لايوجد متاجر لم بخسر ولكن يوجد المتاجر الناجح الذى يعوض خسارته
تقبل مرورى

basom59
01-20-2013, 21:31
اهم حاجة انك تتعلم كويس ومفيش مكسب على طول بس بدون التعلم والاستفادة لاقدر الله ممكن يكون في خسارة على طول

الحصري
01-20-2013, 21:49
السلام عليكم
لمهم انك تبدا تتعلم وتتدرب على الديمو حتى تتوصل الى طريقة متاجرة جيدة وتكون خبرة جيدة فى السوق ولا تخاطر باموال الا حين تكون قادر على ادارتها ادارة جيدة وتحقق الأرباح ودائما الطريق الى النجاح بياتى بأدارة راس مال جيدة

العزوني
01-20-2013, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لابد من حدوث خسائر حتى تتعلم كيفية المتاجرة

ibrahim mohamed
01-21-2013, 07:00
عند دخولك صفقة، فإن هناك احتمال من اثنين، إما أن يتحرك السعر في اتجاه صفقتك فيحقق لك أرباح وإما أن يتحرك عكس صفقتك محققـًا خسائر، وتحسب الأرباح والخسائر عن طريق النقاط، وتختلف قيمة النقطة في كل زوج عن الآخر

نور مريم
01-22-2013, 00:45
بص يااغالى على فى اوقات السوق لم يحترم تحليل

فى حالة دخول السيولة الضخمه مثل البنوك المركزيه وغيرها

ولكن فى الوضع الطبيعى فاكيد الاستراتجية بتعتك هتمشى تمام

طبعا بس الكلام ده بعد التعليم ولازم خبره لا تكفى فتره التدريب وندخل على حساب صغير نتدرب للاحساس بالمسؤليه اكتر والاهتمام ولا تنصحنا بالصبر اكتر

مارو
01-22-2013, 02:15
توفر الكثير جداً من شركات الوساطة ما يسمى بالحساب المصغّر Mini account .
وقبل أن تفتح حساب لدى شركة الوساطة ستختار نوع الحساب الذي ستفتحه وهل هو حساب عادي أم حساب مصغّر .
حيث أن الحساب المصغّر يساوي في الأغلب عُشر الحساب العادى

ctv4me4u
01-22-2013, 02:49
اخى لا تتعجل ف الربح
وابحث جيدا
تعلم وتدرب وحاول ان تربح
ضارب دون طمع
وابدء السلم من الاسفل للاعلى ببطئ
لان من ارتفع سريعا عاد الى الارض سريعا

safwane
01-22-2013, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكران اخي العزيز علي المعلومات واراء جميلة جدا صراحة استفدت كتيرا واتمنى من الاخ كل التوفيق

mny45
01-22-2013, 16:48
انك يكون لديك الطموح ويبقى امامك هدف لتحقيقة
ولكل مجتهد نصيب
اياك والطمع فى هذا السوق لان نهايته الدمار

ام سفيان
01-23-2013, 00:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يارب تلاقى حد يفيدك
ربنا يوفقك جميع الاعضاء

محمود شبايك
01-31-2013, 17:17
انك تعلم ثم تتعلم ثم تعلم لان الفوركس اللى بيفرق معاه اللى
متعلم فو انت تعرف تعمل كرسى من غير ماتتعلم النجارة الفوركس كالمثل

كوكى
01-31-2013, 20:38
السلام عليكم اخى الكريم التعليم ثم التعليم لا مكاسب بدون التعليم

oussemos
02-04-2013, 22:16
شكرا لك اخى الكري على هذه النصائح القيمه
و ان شاء الله يستفاد منها جميع الاعضاء
تقبل مرورى

ahmed atef
02-04-2013, 22:30
الصبر .. والعمل .. والتعلم والاستفاده من خبرات الاخرين ..
وأكيد اكتر ناس تفيدك اصحاب التجارب ..

وكل تجربة تتعلم منها اكتر وتستفيد اكتر ..

وشكرا وتقبل مروري

ahmed1311
02-04-2013, 22:34
أول يجب أن تفصل مشاعرك عن العمل بالكامل فالفوركس لا مكان فيه للتخمين , ثانيا يجب أن تدرس بجدية فالفوركس له أساليب و أستراتيجيات يمكنها أن تقربك من النجاح و الربح , و أخيرا التنظيم يجب أن تعلم متي ستتاجر متي ستقف و تشاهد

instaforex
02-04-2013, 23:00
االربح الاكيد ...اخي ليس هنالك ربح موكد ومضمون في الفوركس ...حتى افضل النتاجرون يخسرون امزالهم في بعض الاحيان ...
لكنهم يعلرفون الطريقة الصحيحة لتعويض هذه الخسارة ...
وانت مفروض تتعلم الكثير عن سوق الفوركس قبل ما تبدأ في التدوال ...وشكرا...

hamid
02-04-2013, 23:08
تتعلم الفوركس بجديه
تعرف تعاملا مع تجارة الفوركس بحترف

احمد ليلة
02-04-2013, 23:12
لمعرفة سبب انخفاض اليورو يجب عليك اتباع الاخبار الصادرة من الفوركس
هتتعرف على اسباب الانخفاض ووعليك اكتساب الخبرة لتتجنب الخسارة

احمد ليلة
02-04-2013, 23:53
يمكن تجاوز العقبات عن طريق العمل على اكتساب الخبرة وتجنب الخسارة والتعلم منها والتعلم والتمهل وعدم التسرع
والحد من الطمع فى تحقيق الارباح ومعرفة اخبار السوق حتى يمكنكك التداول بيسر

flaston
02-05-2013, 00:39
السلام عليكم
لا يوجد ربح يا اخي بدون تداول وكسب الخبرة
لازم جهد منك لكسب خبرة وتعلم استراتيجيات وتطبيقها
لا تتسرع في اتخاد اي قرار قبل التخليل

eslam elhwary
02-05-2013, 02:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هتحتاج للعمل على حساب ديمو لفترة مش قليلة وتحاول تجمع على قد ماتقدر دورات فديو وكتب وتشترك فى مجموعة منتديات وتطبق كل حاجه تتعلمها على الحساب الديمو لحد ماتلاقى نفسك صاحب اسلوب وتحليل خاص بيك وتكون بالفعل جربته وكسبت منه اكتر من مرة

bourhan25
02-05-2013, 14:15
السلام عليكم اخي يمكنك تجاوز العقبات عبر التعلم والقراءة واهم شيئ التعلم من اخطائك
واعتمد عليها لنجاحك .يعني لتقع في خطا مرتين ووهكذا تتعلم من خطاك
تقبل مروري

eslam2013
02-05-2013, 16:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هتحتاج للعمل على حساب ديمو لفترة مش قليلة وتحاول تجمع على قد ماتقدر دورات فديو وكتب وتشترك فى مجموعة منتديات وتطبق كل حاجه تتعلمها على الحساب الديمو لحد ماتلاقى نفسك صاحب اسلوب وتحليل خاص بيك وتكون بالفعل جربته وكسبت منه اكتر من مرة

هو ده الكلام الصح وده اللى بمشى فيه حاليا لان ده الصح لان السوق ده كبير وعميق
ولازم تاخد فترة ليست بالهينة علشان تمشى فيه وتعتاد عليه

medo323
02-05-2013, 23:05
بالعلم وإكتساب الخبره تستطيع ان تتخطى كل العقبات إقرا وتابع الجديد فى تجارة الفوريكس ومتابعة الاخبار والتحاليل تصل الى ماتريد.

الأســيوطي
02-06-2013, 00:39
كيف أفتح حساب تجريبي ؟

fo2sh
02-06-2013, 04:53
اخي العزيز اهم حاجة في المجال دة انك متبقاش طماع و تحاول انك تبعد العواطف عن التجارة
و غير كدة شوف المفكرة الاقتصادية و مواعيد الاحداث و تابعها و حاول انك تحلل كل حاجة في السوق
و ربنا معاك

zizo22
02-06-2013, 15:49

معليش السؤال مختصر

ممكن احد يفسرلي

؟
يجب اخى العزيز عليك ان تقوم بلعديد من المشاركات حتى تنول ماتريده وانا بلمناسبه مبتدىء لكنى اقول لك ذلك على حسب ماسمعت من اصدقاء لى خبراء فى هذا

windoor
02-06-2013, 17:00
والله انا بدأت في الفوركس منذ عامين تقريبا واول شيئ انصحك به هو الصبر ثم الصبر
وعدم المخاطرة بغير علم وعدم التسرع طبعا
حظ موفق اخي

forex-2013
02-08-2013, 15:04
والله ياأخي العزيز هدفك هو هدف كل من يرغب إقتحام هذا المجال،وهذا هو السبب الذي يجعلني أبحث عن الفرص للتعلم واكتشاف المزيد من خبايا الفوركس
وهذا هو الدافع لإنضمامي إلى هذ المنتدى،نصيحة من أخ مبتدئ مثلك هو أن تباشر في التعلم وشيئاً فشيئاً ستصقل مهاراتك بالتجربة.

ibrahiem2012
02-09-2013, 23:03
فعلا الاستفاده من كل خساره في السوق هي من ستجعلك ان تجتاز كل العقبات في
المستقبل ان شاء الله فالجميع بذل جهد وصبر حتي وصل الي ان يحقق ارباح في هذا السوق

AhmedShawky1
02-10-2013, 10:28
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على توضيح هذه النقاط الهامة وسوق الفوركس هو السوق الافضل فعلا

ahmedibrahem
02-10-2013, 17:56
الخبره هي المحور الاساسي في الموضوع
فلو امتلكت الخبره وذلك من خلال تجاربك وتجارب الاخرين
اكيد سيتم محو عقباتك بسهوله