PDA

View Full Version : مراجعة حول منطقة المعدية فى البحيرة ومناطق صيدالاسماك

mahmoudazzammhaz1
09-06-2020, 03:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اولا احب اعرفكم بنفسى انا محمود عزام صياد ومش صياد
تجربتى حول الصيد فى المعدية بالبحيرة انا روحت منطقة المعدية وانا اساسا اساسا من الاسكندرية روحت اضطاد سمك
انا مبعرفش اصطاد نهائى بس مؤمن بمدا لو لقيت السمك بيتلم على السنارة ولقيت الفلة بتسقط اعرف انك كدة بتصطاد روحت قضيت يوم من اروع واجمل ايام حياتى فى منقطة المعدية
روحت فجرا انا وصديقى ركبنا سيارة من الاسكندرية ومن المندرة بالتحديد
وصلنا الصبح بدرى وابتدت عملية ركوب مركب اللى هتوصلنا بالبلوك اللى هنصطاد من عليه
بينى وبينكم ومش هكدب عليكم كل اصدقائى اللى كانوا معايا كانوا مستغربين الوحيد اللى بيرمى السنارة وتطلع سمك هو انا ومش سمكة واحدة دول سمكتين تلاتة
يقولبولى يبنى ازاى ما احنا بنرمى جنبك بس ازاى ربك لما يريد فضلت اصطاد فى سمك اصطاد فى سمك لحد ما طلعت حوالى 15 سمكة
وفجاة انقطع حبل الوصال بينى وبين الاسماك ومبقتش ولا سمكة عاوزة تهوب نحيتى ولقيت ناس بمراكب ماشية تلم فى السمك بالشبكة قولت حتما ولا بد لازم ارجع لاهلى بحوالى خمسة كيلو سمك فكان معايا حوالى كيلو اللى انا اصطادته المهم كلمت واحد بتاع مركب واخدت منه اربعة كيلو روحت ووصلت اسكندرية فرحان وقولت لامى بصوا انا اللى اصطادت كل ده
بس للاسف الشديد التجميد مكنش كويس فى التلاجة وروحت والسمك كان عفن وتوتة توتة فرغت الحدوتة دى حدوتة حقيقية على فكرة بنصح اى حد ملهوش اوى فى الصيد ينزل المعدية هيلاقى نفسه مطلع سمك هو مش عارف ازاى بيطلع بس بيطلع
بجد المعدية من اروع المناطق اللى تصطاد منها سمك
اه متنسوش لما تروحوا تسالوا على عزمى عزام لان هو ده اللى هيدخلكم بمركبه :1f602::1f602::1f602: