PDA

View Full Version : ممكن حد يفيدني بخصوص الديمو ؟؟

Pages : [1] 2 3 4

maddy
09-09-2012, 06:10
السلام عليكم

انا لسة مبتدأة وتركت الفوريكس بسبب الملل ورجعت تاني

هل تنصحوني بالديمو ؟؟ وما هي متطلباته ؟؟ وهل فيه خسارة مثل الحقيقي ؟؟

اتمنى اجابات واقعية من مجربين للديمو

وشكرا

---------- Post added at 03:10 AM ---------- Previous post was at 12:43 AM ----------

للرفع ..........................

lotf
09-11-2012, 17:41
صراحة الحساب التجريبي مهم جدا جدا وأنصحك بالعمل فيه لمدة كافية فهو مرحلة مهمة من أجل تحقيق الأرباح + الصبر مفتاح النجاح لذا حذاري من الملل

ahmedamz
09-11-2012, 17:43
الديمو اولا هو الحساب التجريبى ان خسارتك وارباحك ليس حقيقية فهو حساب للتدريب على
التعامل مع السوق فقط تعلم وتدرب على هذا الحساب ثم ابد بالحساب الحقيقى

amera-nada
09-11-2012, 18:11
الحساب التجريبي فرصة ممكن تتعلمي براحتك فيه
وممكن تتاجر بالبونص الي بتكسبيه من المنتدي
هو انتي يعني لم تستفيدي شئ من الخسائر السابقة يعني الاخطاء عرفتيها ولا رجعتي من غير ما تستفيد شئ من التجربة الاولة

MAGDY
09-11-2012, 18:18
السلام عليكم

وشكرا

---------- Post added at 03:10 AM ---------- Previous post was at 12:43 AM ----------

لا لا لا
طالما حضرتك بتسألى عن الخسارة فى الديمو وهل هى مثل الحقيقى
يبقى حق ربنا يتقال : حضرتك ترجعى تقرأى من بدايات الفوركس
بل ومن قبل البدايات ، ده اللى هيفيدك فعلاً
زعلتى منى ؟؟؟ معلهش .. بس ده الحق اللى يرضى ربنا
تحياتى

zasd
09-12-2012, 01:10
الحساب الديمو عباره عن محاكاه للسوق
الفرق بينه وبين الحساب الحقيقى فقط فى عملية الايداع والسحب
بمعنى ان الشركه بتفتح حساب ديمو بملغ مثلا 3.000 دولار
انما سواء ربح او خساره انتى مش هتتحملى اى حاجه

والهدف منه هو التعلم والتعرف على برنامج التداول واكتساب الخبره قبل البدء بالمتاجره فى حساب حقيقى

ayman.shosha
09-12-2012, 01:15
انا اخى العزيز اعمل على الحساب التجريبى
وانصحك به فى البداية حتى تستعيد الثقة بنفسك
التسجيل لا يتطلب اى شىء كأنك تسجل على موقع عادى
كما انه يشبه الحساب الحقيقى تمام ولا يختلف عنه سوى ان الرصيد فى الديمو وهمى ان الحقيقى فالرصيد به هو ما تضيفة انت

alaoui11
09-12-2012, 01:15
الديمو تتاجرين بمال وهمي حتي تتدرب جيدا و تعرفين الطريق الامتل نحو الربح يا عزيزيتي
و الحقيقة الديمو رائع دا و ستستفدين منه الكتير الكتير ان شاء الله قبل دخول غمار الحقيقي و بالتالي الضغط النفسي

ansi09
09-12-2012, 01:36
توكلي على الله بحساب تجريبي مثلما أفعل أنا الآن، ونزلي فيديوهات تعليم برنامج MetaTrader 4, وهي كثيرة والحمد لله في اليوتيوب، ولا تستعجلي أبدا (رغم أن الملل يصيب الكل تقريبا)، وبعد التجربة لمدة لا تقل عن ثلاث أشهر كما نصحني العديد (يا حبذا تكون 6 أشهر) إبدئي بصفقات صغيرة جدا لتعرفي مستواك الحقيقي وإلى أين وصلت خبرتك في هذا المجال الصعب جدا بكل صراحة.

mouwal555
09-14-2012, 16:07
السلام عليكم اخي الكريم
هوحساب تجريبي مهم جدا للمبتدئين ويجب من نضري على كلم مبتدإن
ان يمر به لأنه مهم وضرور لتعلم اساليب اتداول و تحليلاته

fnaan
09-14-2012, 16:11
اختى اولا بالنسبه لاسئلتك الحساب التجريبى ليس فيه خساره ماليه حقيقيه لان الاموال الموجوده فيه وهميه لكن سوف تكسبين وتخسرين وكانك على برنامج تدوال حقيقى المتطلبات ليس اكتر من مجرد انك تنزلى الميتا تريدر برنامج التدوال يعنى وتسجلى عليه بياناتك عشان يشتغل وبصراحه هو مفيد جدا بس للاسف يااختى انتى بتقولى تركتى الفوريكس بسبب الملل والحساب التجريبى محتاج عشان تفهميه انك ترجعى تقرأى من البدايه عشان الاوامر وطريقة تنفيذ الصفقات لو مش عندك الاستعداد للصبر بلاش احسن الدخول لسوق الفوريكس

sky44
09-14-2012, 16:13
بطبيعة الحال اختي اي مبتدأ يجب ان يبدا التدريب على الحساب التجريبي الدي هو الديمو اكول مدة ممكنة قبل ان يبدا المتاجرة الحقيقية. و ما يضهر لي من سؤالك انكي لا تعرفين ما معني الديمو و هو عبارة عن فتح حساب تجريبي و المتاجرة به بمال غير حقيقي و الهدف منه هو التعلم بدون تعرض لخسارة مال حقيقي

zedan92
09-14-2012, 16:18
انا انصحك بتداول بحساب تجريبي لغرض التعرف على خصائص منصة التداول وقراءت الشارت والمؤشرات الفنيه.
اما بنسبهلتداول انصحك بحساب حقيقي بمبلغ بسيط لكي تتعودي على المناخ الحقيقي للسوق

zikassmeknes
09-14-2012, 16:20
السلام عليكم
حدار من الملل
الحساب الديمو جيد لكي يراقب المتاجر نفسه هل هو قادر على المتاجره بحساب حقيقي ام لا
اما من ناحية الملل وهو راجع لكون الشخص فكره الوحيد منصب حول الربح السريع وبارقام كبيره وعندما لايربح يمل.اما ادا كان المضارب له استراتيجيه ناجحه وله فكره الربح المتوسط وبدرحات ترتفع يوم بعد يوم والاستمراريه وحب عمله في المتاجره فبالتالي كن على يقين لا يصبك اي ملل بل بالعكس فادا لم تتاجر يوم ما سوف تحس بالنقص.

eletrebi
09-14-2012, 16:26
السلام عليكم

وشكرا

طبعا الديمو مهم جدا عشان تدربى كويس هو فية حد بيسوق عربية ويطلع بيها ع الطريق الا لما يتعلم الاول ويمشى بيها ع الطرابة
الديمو مفيش فية اى ربح ولا خسارة حقيقية
وتقدرى تنزلية من الشركة افتحى الصفحة الرائيسة
وانزلى تحت فى الاخر هتلاقى تنزيل منصة التداول هو دا المكان الى فية الميتاتريدر الى تقدرى تشتغلى بية ع الديمو وع الحقيقى

omar kapo
09-14-2012, 16:29
الحساب التجريبي افضل من اي حساب حقيقي لانك لبد ان تتدرب عليه الكثيرا لاول حتي تستطيع ان تكون متاجر كويس ف الفوركس

Gravity
09-14-2012, 16:29
اخي مدام رجعت للفوركس ليش ترجع للديمو ؟
اذا كان لغرض التعليم ... فهذا جيد
ولكن اذا عندك خبرة وتريد الديمو لا انصحك اخي بذلك .. ادخل بالحقيقي اذا عندك خبرة وادخل في مجموعة متداولين عشان تفيد وتشتفيد وتحسن من نفسك

mozoabdo
09-14-2012, 16:57
بالطبع الكل سوف ينصحك بالديموا حيث ان الديمو كالحساب الحقيقى فى التداول ويجب عليك ان تداول فيه اولا وبعد ذلك تتاجر
على الحساب الحقيقى عندما يصبح لديك خبره كافيه

egypt25
09-18-2012, 15:12
اصله حرام انك تدخلى علطول على الحساب الحقيقى لانه الصراخة لو مش متعلمه كويس هتخسرى فلوسك
ولازم كل مبتدىء يمر بفترة الحساب التجريبى وفى نفس الوقت يقرا ويتعلم ويطبق

والديمو بيبقى فرصة انك تجربى كل حاجه .. وحاولى تقنعى نفسك ان الحساب ده حقيقى وتخافى انك تخسرى عشان تحسى نفس الاحساس

dina
09-18-2012, 15:21
السلام عليكم
حساب الديمو ما هو الا تدريب اختى الفاضلة لا خسائر حقيقية ولا أرباح حقيقية
ولكن هو يعلمك كيفية التعامل وأقل مدة هى ان تكون 3 أشهر حتى تتأقلمى مع السوق
الفرق المعروف بين الديمو والحقيقى هو العامل النفسى وعامل الضغط لان الديمو ما هو الا صورة توضيحية

forex_9
09-18-2012, 15:25
الحساب الديمو هو حساب تجريبى الهدف منه التدريب على التتداول وكيفية المتاجرة لاكتساب المهارة اللازمة لبدء التتداول على الحساب الحقيقى واعتقد انه من الجيد التدريب عليه واخذ الوقت اللازم على الحساب الديمو لانه من اهم اسباب النجاح استخدام الحساب الديمو

kramziie444
09-18-2012, 15:46
السلام عليك اخي الكريم اتمنى ان تسمع نصيحتي و تتجه لنضام الفوركس كوبي الذي يغنيك عن المتاجرة
بنفسك و في نفس الوقت تجني الارباح باذن الله .

newselvan
09-18-2012, 15:51
اختي العزيزة
من المهم جدا استخدام الديمو لمدة لا تقل عن شهريناو اكثر لكي تكتسبي الخبرات والمعرفة الجيدة ومن خلال تحليلاتك خلال تلك الفترة اعتقد انك سوف تستفادين كثيرا وهو مجرد تجريبي باموال وهمية لن تخسري شيئا بالعكس سوف تكسبين الكثير
والله الموفق للجميع

mansourito
09-18-2012, 16:19
انا انصحك بالديمو لفترة لا تقل عن ثلاثة اشهر ومتطلبات الديمو هي سهلى فقط ادخل على شركة واملاءاللبيانات البسيطة

mrhero
09-21-2012, 20:22
الديمو تتاجرين بمال وهمي حتي تتدرب جيدا و تعرفين الطريق الامتل نحو الربح يا عزيزيتي
و الحقيقة الديمو رائع دا و ستستفدين منه الكتير الكتير ان شاء الله
قبل دخول غمار الحقيقي و بالتالي الضغط النفسي

madoxegy
09-21-2012, 20:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا يا اخى الحساب الديمو مهم جدا لاى مبتدئ

moody mooda
09-21-2012, 20:29
حساب الديمو للتدريب فقط
لو شو ما خسرتي عادي حتى عندما
تدخلين في حساب حقيقي تكون عندك الثقه بدخول

smail
09-23-2012, 15:03
الديمو اولا هو الحساب التجريبى ان خسارتك وارباحك ليس حقيقية فهو حساب للتدريب على

ahmed zehiry
09-23-2012, 15:10
صراحة الحساب التجريبي مهم جدا جدا وأنصحك بالعمل فيه لمدة كافية فهو مرحلة مهمة من أجل تحقيق الأرباح
و الصبر شئ مهم جدا

YASER83
09-23-2012, 15:32
السلام عليكم
نعم طبعا
فالتعلم الصحيح لجميع انواع التحاليل الاقتصادية والتدرب عليها جيدا على حساب ديمو
والالتزام بادارة راس مال صارمة
والابتعاد عن المتاجرة العشوائية في فتح الصفقات

mohamed saad
09-26-2012, 21:41
الديمو شيء اساسي للنتاجر يجب التدريب عليه قبل الخوض في اي صفقات على الحقيقي فبدون الديمو ما وجد المتاجرون فالديمو يعطي لك حساب كأنه حقيقي بالضبط وتتاجرين عليه كما يتاجر المتداولون على الحقيقي وبالنسبة لمسألة الربح والخسارة تتوقف على مدى استخدامك لاستراتيجية او طريقة معينة

noureen
09-26-2012, 21:57
طبعا اجتهدى على الديمو و ان شاء الله تصلى الى اعلى النتائج به
و لا تتركى نفسك للمل من الفوركس ابدا

yasser habola
09-26-2012, 22:01
نعم اختي الديمو مفيد جدا اللاستفادة من التدرب علي طريقة التداول حتي تكوني متمرسة الدخول في الصفقات
اما بالنسبة للديمو ليس مثل الحقيقي ولا يوجد بة خسائر اللاموال الحقيقية بل هو فلوس وهمية فقط

azifek
09-26-2012, 22:04
الحساب ديمو أو الحساب التجريبي ستدخل بأموال وهمية و تتاجر بها
إذا ربحت لن تربح شيئ و إذا خسرت في التداول لن تخسر شيئ
و أنا أنصحك به للتعلم الجيد قبل الدخول بالأموال الحقيقية

mohamed amin
09-26-2012, 23:19
اخى الكريم حساب الديمو هو حساب تجريبى تقدر من خللالو تكون
معلومات وخبرات عن المتاجرة وبعد ذللك تدخل فى حساب حقيقى

عزبز 18
09-26-2012, 23:26
سلام عليكم الحساب التجريبي ليس مثل الحساب الحقيقي لان الربح في الحساب التجريبي وهمي هم وضعو الحساب التجريبي للتعلم و كيفية تطبيق الاستراتيجيات الفوركس لدي انصحك به و التعلم لمدة
3 اشهر

salah.bmw
09-26-2012, 23:30
اخي الكريم بصراحة الديمو مهم جدا وانا انصحك بلعمل عليه بمدة لا تقل عن 6 شهور
اما بلنسبة لألية العمل على حساب الديمو نفس الية العمل على لحقيقي لكن هناك فرق كبير جدا ما بين الحالة النفسية لدى المتاجر ما بين الديمو والحقيقي
يعني على قولة المثل الشعبي يلي ايدة بلمي مش متل يلي ايدو بلنار ومن هذا المنطلق نفسية المتاجر ومدى صبره مهم جدا في المتاجرة والله ولي التوفيق

mohammed1991
09-27-2012, 00:47
انا لا اعلم شيئا عن هذة الصطلحات اخى الكريم واسف لعدم افادتك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لمن يحتاج الرد

elkhawaga
09-27-2012, 00:54
بصى لو انتى مليتى من الديمو يبقى فيه حاجة غلط
اما انتى ملكيش فى التجارة اصلا مش صبورة يعنى
او انك كنت مش بتقرى و تسمعى تحاليل و تدرس فانصحك بكدة

hanyzky
09-27-2012, 01:11
الديمو صديقتى العزيزه مثل الحساب الحقيقى تماما غير ان كل شئ وهمى اى انك تخسر وتكسب ولاكن فى النهايه هو للتعلم فقط
وانا انصح اى شخص مبتئ ان يبدا بالديمو لكى يذداد معرفه وخبره
واحب ان اقول ان اى شئ فى بدايته حتما سيكون صعب ولاكن مع الاستمرار انشاء الله فى تقدم وندجاح بازن الله
والله الموفق والمستعان

bondokpower
09-27-2012, 01:16
طبعا أنصحك بالديمو لانه مفيد للمبتدئين والديمو ليس فيه خساره لانه بأموال وهميه وهو فرصه جيده لتجربة طرق التداول والاستراتيجيات وايضا للتعود على ضبط النفس وعدم الطمع

محمد البنا
09-27-2012, 01:27
الديمو نوع من الحسابات جيد جدا وآمن جدا أيضا والهدف منه التدريب والتعليم وفيه مبالغ مالية وهمية مثل الحسابات الحقيقية بالضبط ونفس واجهة التعامل الحقيقية حتى يتمكن العضو من المتاجرة والمكسب والخسارة بدون أن يقع عليه أي ضرر مادي وينصح بالتدرب على هذه الحسابات مدة لا تقل عن شهرين قبل ممارسة التجارة الحقيقية حتى لا يصاب العضو بخسائر مالية كبيرة.

magic777
09-27-2012, 02:16
اخي الكريم بصراحة الديمو مهم جدا وانا انصحك بلعمل عليه بمدة لا تقل عن 6 شهور
اما بلنسبة لألية العمل على حساب الديمو نفس الية العمل على لحقيقي لكن هناك فرق كبير جدا ما بين الحالة النفسية لدى المتاجر ما بين الديمو والحقيقي
يعني على قولة المثل الشعبي يلي ايدة بلمي مش متل يلي ايدو بلنار ومن هذا المنطلق نفسية المتاجر ومدى صبره مهم جدا في المتاجرة والله ولي التوفيق

المتاجر اللي بيلتزم في العمل على الديمو ويديه الاهتمام والالتزام المطلوب للتعلم ده هيكون مكسب كبير ليه
اكيد مش هيكسب فلوس منه لكن هيكسب خبره جيده هتفيده طول مشواره في الفوركس

m.o.b
09-27-2012, 02:22
صراحة الحساب التجريبي مهم جدا جدا وأنصحك بالعمل فيه لمدة كافية فهو مرحلة مهمة من أجل تحقيق الأرباح + الصبر مفتاح النجاح لذا حذاري من الملل

aelharoni
09-27-2012, 03:31

علاء بدران
09-27-2012, 03:33
الحساب التجريبى مهم جدا لكل مبتدء ويجب عليك ان تتعلم علية
لانة يعمل على اكتساب الخبرة

shahy
09-27-2012, 04:51
بالنسبه للحساب الديمو يعتبر بدايه جيده اذا استغليته جيدا وبدات تتعلم عليه جيدا يمكن ان تشتغل بعد ذلك على حساب حقيقى

hossam reda
09-28-2012, 14:25
الحساب التجريبى دا بيفيدك كتير جدا جدا ممكن تدربى عليه فتره كويسه لحد ما تفهمى الفوركس صح وبعدين تدخلى على الحساب الحقيقى وتربحى منو وبعدين الحساب التجريبى كل راس المال اللى فيه بيبقى وهمى يعنى عادى فى الخساره والمكسب

Zala
09-28-2012, 14:27
الحساب التجريبي أو الحساب التجارة الافتراضية هو المكان المثالي للتاجر المبتدئ للبدء بتعلم كل ما يتعلق بأفضل نقاط تجارة العملات في سوق تبادل العملة
إن الحساب التجريبي منصة مثالية لمعرفة أسلوب عمل سوق تبادل العملة مع اكتساب المعارف اللازمة لتجارة العملات
و يجب عليك ان تقوم ب التعلم فى الحساب التجريبى مده لا تقل عن 6 اشهر حتى تكون قد اكتسبت الخبره الازمه قبل البدىء فى حساب حقيقى

sarim
09-28-2012, 14:28
السلام عليكم

وشكرا

فرصة ممكن تتعلمي براحتك فيه
هو انتي يعني لم تستفيدي شئ من الخسائر السابقة يعني الاخطاء عرفتيها ولا رجعتي من غير ما تستفيد شئ من التجربة الاولة عن الخسارة فى الديمو وهل هى مثل الحقيقى
يبقى حق ربنا يتقال : حضرتك ترجعى تقرأى من بدايات الفوركس
بل ومن قبل البدايات ، ده اللى هيفيدك فعلاً
زعلتى منى ؟؟؟ معلهش .. بس ده الحق اللى يرضى ربنا
تحياتى

loco
09-28-2012, 14:31
و عليكم السلام اخي حسب الديموهو حسب تجريبي فقد اي انك لن تخسر شيئا
و الفلوس التي تتداول بها هي فلوس وهمية
ان تعلنمت فيه لمدة شهرية سيفيدك كتيرا

keko
09-28-2012, 14:31
مهو الملل الى انت بتتكاللم عنه ده نتيجه قله الخبره والتدريب الجيد الى اكيد وقعت فى تحقيق
خسائر كبيره ولذلك انا انصحك بالتدريب الحيد على الحساب التجريبى ولا تقلق واهم شىء هو الصبر حتى تستطيع ان تكتسب خبرات كبيره

zedan92
09-28-2012, 14:38
انا في تقديري ان حساب الديمو ممكن ان يستخدمه المتداول في اسوق تداول العملات في معرفة خصائص منصة التداول والتدرب على قراءة الشارت والاطلاع على المؤشرات المتوفره في منصة التداول
ولكن بنسبه للمتاجره انا انصح بحساب حقيقي بحجم صغير حتى تعيش نفسية التداول الحقيقيه

ahrou
09-28-2012, 15:05
الديمو هو حساب تجريبي تتعلم فيه وتأخد من خلاله فكرة معمقة و واقعية على الفوركس قبل البداية في حساب حقيقي بأموال حقيقة
أنصحك بالديمو يا أخي للفوائد التي ذكرتها في الأعلى

eslam92
09-28-2012, 15:34
الحسابات التجريبية او الديمو هى افضل شئ للتدريب الجيد فى البداية
وهى حسابات وهمية لا تخسرين منها لكن الفرق هو انها حسابات باموال وهمية للتعلم و التدريب
لكن مشكلتها الوحيدة هى عدم الاحساس بالجدية اثناء المتاجرة مثل الحسابات الحقيقة
والتى تحتاج الى الحذر الشديد اثناء التداول لانها بالطبع اموال حقيقية

ahmed xubi
09-28-2012, 17:04
الحساب الديمو عباره عن محاكاه للسوق
الفرق بينه وبين الحساب الحقيقى فقط فى عملية الايداع والسحب
بمعنى ان الشركه بتفتح حساب ديمو بملغ مثلا 3.000 دولار
انما سواء ربح او خساره انتى مش هتتحملى اى حاجه

egypt25
09-28-2012, 17:45
بصى . تجربة الحساب الديمو دى لازمة وواجبه وانا عارف انها مملة بس لازم فى البداية عشان تقدرى تجربى كل حاجه براحتك
ولو عاوزه تقضى على الملل .. اعملى هدف لنفسك يعنى هدفك ان الحساب الديمو ده يجيب ربح الشهر ده ولو جاب ربح ادخلى حقيقى مثلا

magic777
09-29-2012, 01:46
بصى . تجربة الحساب الديمو دى لازمة وواجبه وانا عارف انها مملة بس لازم فى البداية عشان تقدرى تجربى كل حاجه براحتك
ولو عاوزه تقضى على الملل .. اعملى هدف لنفسك يعنى هدفك ان الحساب الديمو ده يجيب ربح الشهر ده ولو جاب ربح ادخلى حقيقى مثلا

الافضل انه يكون الهدف من الديمو اننا نصل لخطه نقدر نشتغل بيها او استراتيجيه وادوات
للعمل والتحليل تناسبنا وبعد كده نشوف موضوع الارباح

tecman
09-29-2012, 01:49
الديمو هو حساب تجريبي تقدر تنمي فيه قدراتك في مجال الفروركس
خد كامل الوقت من التدريب و التعلم اساليب التعامل

4ex
09-29-2012, 19:25
من المهم جدا استخدام الديمو لمدة لا تقل عن شهريناو اكثر لكي تكتسبي الخبرات والمعرفة الجيدة ومن خلال تحليلاتك خلال تلك الفترة اعتقد انك سوف تستفادين كثيرا وهو مجرد تجريبي باموال وهمية لن تخسري شيئا بالعكس سوف تكسبين الكثير

DonVeTo300
09-29-2012, 19:57
الديمو هو فقط فرصة لتدرب و كسب الخبرة و التجربة
و من الاحسن البدء بديمو لأنه فرصة لتعلم

asmaa omar
09-29-2012, 20:06
بالطبع انصحك بالتعلم من جديد والاطلاع
على كل ما هو جديد فى عالم الفوركس والتدرب على الديموا

ramzy sayed
10-04-2012, 16:43
انا اول مبدات بدات بالديمو فهو مفييد جدا ولكن عليك ان تفتح حساب ديمو بنفس القيمة التى سوف تقوم بفتحها فى الحساب الحقيقى وتتعامل معة على انة حقيقى وترى ما اذا ستحقق ربح ام ستخسر اموالك ولا تقوم بفتح حساب حقيقى حتى تتمكن من تحقيق الربح على الديمو

mohamed zewail
10-04-2012, 17:27
لكي تكون ماهر في الفوركس يلزم ان تفتح حساب ديمو للتجريب عليه والتدريب وتعلم حركه السوق وتعلم كيفيه تطبيق الاستراتيجيات التي تساعدك في التداول .

logly
10-04-2012, 17:44

delpiero
10-04-2012, 17:47
الديمو حساب وهمى غرضه التعلم و الدراسة و التجربة و اكتساب الخبرة العملية
لكن هناك اشخاصاً يسيئون استخدام الحساب الديمو و يعتبرونه لعبة للتسلية

ramzy sayed
10-11-2012, 22:49
اذا كنتى هتفتحى حساب حقيقى بعد ذلك فافتحى حساب ديمو بنفس القيمة لبناء الاستراتيجية التى تعتمدى عليها فى تجارتك
ولا تقومى بعمل حساب حقيقى الا بعد تحقيق اراح وفق للاستراتيجية على الديمو

fofa_elsaied
10-11-2012, 22:53
الحساب التجريبى مثل الحساب الحقيقى بالضبط الا انه تكون الاموال فيه وهمية اى اذا حققتى خسارة او مكسب.. فانتى لا تفقدى المال ولا تربحى مال حقيقى ولكنه لكى تتعلمى اكثر قبل ممارسة المضاربة فى الحساب الحقيقى..هو مفيد جدا وبيعلمك ازاى تضاربى وازاى تتجنبى اخطاء من الممكن ان ترتكبيها فى الحساب الحقيقى.

moustafa1000
10-11-2012, 23:30
السلام عليكم

الحساب التجريبي انت معك مال كبير وراحتك النفسية وانت تتداول عالية لانك لا تخشى اى شىء ان تخسرة وان كسبت فى الحساب التجريبى كما لو كنت تتمنى ان يكون الحساب حقيقى
الحساب الحقيقى انت معك مال وتكون فى هذة الحالة متردد بعض الشىء وفى حالة متوترة فاذا حدثت خسارة لا قدر الله تحزن وتتمنى لو كان حسابا تجريبيا وان كنت حققت ارباح تفرح بها وتتمنى المزيد

وشكرا

الحساب التجريبي انت معك مال كبير وراحتك النفسية وانت تتداول عالية لانك لا تخشى اى شىء ان تخسرة وان كسبت فى الحساب التجريبى كما لو كنت تتمنى ان يكون الحساب حقيقى
الحساب الحقيقى انت معك مال وتكون فى هذة الحالة متردد بعض الشىء وفى حالة متوترة فاذا حدثت خسارة لا قدر الله تحزن وتتمنى لو كان حسابا تجريبيا وان كنت حققت ارباح تفرح بها وتتمنى المزيد

nour eldin 2020
10-11-2012, 23:34
الحساب الديمو عباره عن محاكاهشبة حقيقية للسوق الفرق بينه وبين الحساب الحقيق فى عملية الايداع والسحب والهدف منه هو التعلم فى برنامج التداول واكتساب الخبره قبل بالمتاجره الحقيقية

hassan347
10-11-2012, 23:37
السلام عليكم

وشكرا

اكيد يا اخى الديمو فى خساره ومكسب زى الحقيقى بس الفرق ان الفلوس اللى فى الديمو مش حقيقيه فلوس وهمى لكن الحقيقى فلوسه ومكسبه ممكن تسحبه

والديمو فائدته انه ممكن تدرب علي وتتعلم عليه قبل ما تدخل الحقيقى و بيجعلك تفهم نظام التجاره قبل المخاطره بمبلغ حقيقى فى الحقيقى

تحياتى

ptczalat
10-11-2012, 23:43
الديمو هو عبارة عن محاكي للحساب الحقيقي بمعنب انه لا يختلف اطلاقا عن الحساب الحقيقي بمعني انه يتم تحقيق ربح وخسارة في الحساب الديمو كما في الحساب الحقيقي وبما انك تحققي خسائر في الحقيقي ارجع للديمو فترة اخري للممارسة

mohamed amin
10-12-2012, 00:00
حساب الديمو ماهو الا حساب تجريبى يساعدك كثيسرا اخى الكريم على
تعلم الفوركس من جميع النواحى سواء كان تعليم من تجارب واكتساب خبرات

مايسة حنفي
10-12-2012, 00:06
السلام عليكم. الحساب التجريبي اهم شئ للمبتدئين حيث انه يعطيك الخبرة اللازمة من خلال الممارسة ويعلمك الكثير عن التداول في الفوركس عليك بأستخدامه لانه مهم جدا والخسارة به ليست كالحقيقي حيث انك لا تخسر اموال حقيقية.

hassanosss
10-12-2012, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله
الديمو هو شبيه بالحقيقي يختلفان فقط في العامل النفسي حيث تكون مرتاح أكثر مع الديمو على عكس الحقيقي

اوسة
10-12-2012, 01:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
الديمو هو الحساب التجريبى مهم جدااا التدريب عليه للمبتدأيين لانهم لابد ان يتعلموا اساليب التداول والتحليلات الفنية الدقيقة والتدريب عليها

moonli
10-12-2012, 02:08
مش فاهمه تقصدى ايه من خسائر على الديمو
شكلك كدا من كلامك لما بدئتى تشتغلى اشتغلتى على الحقيقى على طول بدون تدريب على الديمو
ودى كارثه طبعا

Bonzy
10-12-2012, 02:12
اكيد ليست خسائر الديمو مثل الحقيقى بالعكس توجد فوائد للديمو و هى مغرفه مستواكى فالتحليل الفنى لذلك ينصح باستخدام اليديمو لقتره كافيه حتى تتمكنى من الدخول فالحساب الحقيقى

بسطو
10-12-2012, 02:22
بصراحه الحساب الديمو مفيد جدا جدا جدا
لانه بيعلمك كيفيه المتاجره والتعلم من اخطائك وكيفيه التحليل والتعرض للسوق تحت اى ضغط

2x1
10-12-2012, 02:38
لانه بيعلمك كيفيه المتاجره والتعلم من اخطائك وكيفيه التحليل والتعرض للسوق تحت اى ضغط

المهم انك تعرف ازاي تستفيد منة بشكل جيد عشان دة هيكون عون ليك ففهم
الكثير من الاستراتيجيات والاشياء المتعلقة بالصفقات الرابحة

mdgazy
10-12-2012, 02:46
طبعا أنصحك بالعمل على الحساب التجريبي للتدرب جيدا قبل التداول بحساب حقيقي .. و بالتوفيق إن شاء الله

علاء بدران
10-12-2012, 03:09
الديمو هو حساب يعطيك خبرة للتعلم وخسارتك غير حقيقية
فالخسارة الحقيقية هو عدم التعلم من الاخطاء

هبه جمال
10-12-2012, 03:13
السلام عليكم ورحمه الله يااختى الحساب الديمو هو حساب تجريبى وهو حساب وهمى المكسب والخساره فيه غير حقيقيه ومن مميزات الحساب الديمو التحكم فى اعصاب العضو والتدريب واستفادة الخبره قبل البدئ فى الحساب الحقيقى.

mannon
10-12-2012, 03:14

دة حقيقى طبعا الحساب الديمو فى الفوركس مهم جدا وعلى فكرة ناس كتير مش بتعرف قيمة الحساب التجريبى وبيستخدموه اسوء استخدام وانا شايف ان الى بيهتم بالتجريبى بينجح على الحقيقى فى اغلب الاوقات

blackknight
10-12-2012, 03:34
مبتداه طبعا لازم تقراى كتب وتشوفى فيديوهات ووتعلمى الاول وبعدها تبداى بديمو وبكده تبقى عملتى مزيج من العلم والخبره والديمو دا حساب وهمى بتاجرى بيه زى الحقيقى بالظبط بس لا بتسحبى منه ولا بتدفعى فيه بس بيعلمك كتير وانصحك بيه طبعا وحاولى تتغلبى على الملل ولا بتاخدى منه مكسب ولا بياثر عليكى فى خساره بس لازم وانتى شغاله بيه تتعاملى بالظبط اكنه حقيقى لازم تشتغلى وانت حاسه بالضغط النفسى للسوق وعادى اخسرى واتعلمى ومش تياسى ولا تحسى بمللل

xtomorrow
10-12-2012, 03:49
نصيحة مني انك تحاولي تنسي كل ما تعلمته في السابق وابدئي من الصفر بدروس جديدة
المهم اكيد هناك بعض الفراغات في احاطتك بعلم الفوركس واعادة التعلم هو الحل

maaado
10-12-2012, 03:55
الحساب الديمو هو حقل تجارب لعمليات الفوركس التجريبية
الحساب الديمو للفوركس يساعد علي تطبيق مختلف الطرق والاستراتيجيات المختلفة
الحساب الديمو عند تحقيق المكسب او الخسارة لن تتأثر بشيئ
من الممكن عمل عدة حسابات ديمو بعد خسارة الحسابات الخري بدون اي التزامات مالية

NeT.RaiDaR
10-12-2012, 18:14
البدء بالتعامل عل الديمو يعطيك الكثير من الخبرة ويعلمك القليل من الصبر فداومي عل التعامل به مدة كافية ولا تنسي الدروس التعليمية ايضا ومتابعة الاستراتيجيات
وربنا يوفقنا جميعا باذن الله

forex.fee
10-12-2012, 18:22
والله اخى الكريم الديمو هو حساب تتعلم عليه ولكن ان لا انصحك به
الا لتعلم التداول فقط اما التعلم الحقيقى هو ان تتحكم بنفسك وتقبل مرورى اخى الكريم وسلامى لك وشكرا

علاء بدران
10-12-2012, 18:35
الديمو هو حساب تجريبى للتعلم واخذ الخبرة الكافية وهو لا استغناء
عنة للمتاجرين المبتدئين

عزبز 18
10-12-2012, 18:48
عنة للمتاجرين المبتدئين
سلام عليكم نعم كلامك صحيح الديمو هو حساب تجريبي للتعلم و تطبيق الاستراتيجيات الموجودة ونعم لا يمكن الاستغناء عنه لانه جزء مهم
في الفوركس و منه تطور امكانياتك في التداول حظ موفق

hard currency
10-12-2012, 18:55
الحساب التجريبى دا مهم جدا مش بس للاشخاص الجدد لا وللاشخاص اللى عندهم خبره فى التداول على الفوركس لان الاشخاص بيقدرو يتعلمو ازاى يحطو خطط واسترتيجيه تتناسب مع مستوى السوق وعند حدوث الخساره فانه امر جيد لكى تتعلمين كيف تتجنبيها فيما بعد

Mustarinho
10-12-2012, 19:02
و الحقيقة الديمو رائع دا و ستستفدين منه الكتير الكتير ان شاء الله قبل دخول غمار الحقيقي و بالتالي الضغط النفسي

yassoo011
10-12-2012, 19:29
الديمو يكون بأموال وهمية ولكن على اسعار حقيقية
والمكسب والخسارة مثل الديمو ولكن الاموال غير حقيقة فلا شيئ عليكي

mannon
10-12-2012, 20:07
عنة للمتاجرين المبتدئين

طبعا الديمو مهم جدا وبدل ما الناس الى لسة جديدة فى الفوركس يخسروا فلوس حقيقة فى تعلم مثلا برنامج التداول وادواتة
يبقى الديمو هو الحل الامثل لمشكلة زى كدة

majdquran
10-13-2012, 07:52
السلام عليكم

وشكرا

اخي الديموا هو محاكاة للواقع ولكن من دون وجود خسارة ...

ونعم اكيد انصحك بالديموا وبالعكس اشدد على ضرورة الممارسة على الديموا لفترة طويلة من الوقت حتى تكتسب الخبرة قبل القفز الى الحساب الحقيقي ..

حساب الديموا مجاني ولا تخسر فيه اي شيء.

sharif4
10-13-2012, 08:08
صراحة الحساب التجريبي مهم جدا جدا وأنصحك بالعمل فيه لمدة كافية فهو مرحلة مهمة من أجل تحقيق الأرباح + الصبر مفتاح
هوحساب تجريبي مهم جدا للمبتدئين ويجب من نضري على كلم مبتدإن
ان يمر به لأنه مهم وضرور لتعلم اساليب اتداول و تحليلاته

zeyadkabeel
10-13-2012, 11:27
الحساب الديمو هو حساب تجريبى الهدف منه التدريب على التتداول وكيفية المتاجرة لاكتساب المهارة اللازمة لبدء التتداول على الحساب الحقيقى واعتقد انه من الجيد التدريب عليه واخذ الوقت اللازم على الحساب الديمو لانه من اهم اسباب النجاح استخدام الحساب الديمو

السهم الأسود
10-13-2012, 11:47
اخي الكريم بصراحة الديمو مهم جدا وانا انصحك بلعمل عليه بمدة لا تقل عن 3 شهور حسب استيعابك

salah1497
10-13-2012, 12:20

CoRLeoN300
10-13-2012, 14:35
بسم الله الرحمن الرحيم
لا يا أختي بخصوص الديمو فهو مصدر الخبرة و التعلم و كثرة حاجة أنك بتاجري بأموال وهمية
تحياتي

mohamed2010
10-13-2012, 14:41
بالفعل أختى الكريمة أنتى محتاجة تقرئى جيدا عن الفوركس قبل حتى
البدء فى فتح حساب على الديمو حتى تتعلمى اساسيات الفوركس

AYA MOHAMED
10-13-2012, 14:47
اهم شئ يا اختى فى مجال الفوركس الحساب التجريبى لانه من مميزات الفوركس لانه بيعطى لكى حساب لكى تجربى فيه قبل البدئ فى العمل
والله المستعان

nrgslawi
10-13-2012, 15:34
نعم الفوركس فيه الخسارة والحساب التجريبي هو جد مفيد لتعلم من الاخطاء وايضا نطبق في الاستراتيجيات والاشياء التي تعلمناها

Nagwa
10-13-2012, 15:36
بصراحة احب ان انصحك بالحساب الديمو للعمل به بفترة كيرة لتكسبك الخبرة لاستخدام الحساب الحقيقى ثم انصحك بالثقة بالنفس والصبر

oudai
10-13-2012, 16:34
توكل على الله وجرب الحساب التجريبي
وخذه على محمل الجد
وان شاء تكون من المحترفين في الفوريكس

koko990
10-13-2012, 18:41
السلام عليكم وحمه الله
الديمو مثل الحقيقى فى كل شئ تكسب وتخسر بس حاجه وهميه وكمان الفلوس اللى فى الديمو بتكون وهميه عشان تقدر تتعلم وتطبق عليه المؤشرات
بالتوفيق لكى وجلب المزيد من الارباح

mr.cavally
10-13-2012, 18:48
السلام عليكم

وشكرا

يجب ان تتدربى على حساب ديمو فترة لا تقل عن 3 شهور لاختبار استراتيجيتك
ثم بعد ذلك تنتقلين الى الحقيقى بمبلغ صغير

latraaa
10-13-2012, 18:50
موضوع قيم و دو فائدة لكل المشتركين

fersinho2012
10-13-2012, 18:52
هههه الديمو مثل الحقيقي بس محاكاة يعني إفتراضي فقط الأموال خيالية و الربح خيالي
ولا يمكن الحديث عن خسارة أو ربح مادي إلا بالحسابات الحقيقية

latraaa
10-13-2012, 18:53
tHANKS FOR ALL REPLYS

samy
10-13-2012, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الديمو هو الحساب التجريبى:ok: ان خسارتك وارباحك ليس حقيقية فهو حساب للتدريب على
وشكرا واتمنى التوفيق ليكى

jamalsale
10-13-2012, 19:26
الحساب التجريبي ضروري لكل مبتدئ ان يمر به حتىيتعلم اساسيات التداول
قبل الدخول للحقيقي و يجب ان يكون الشخص قد الم بالاساسيات في الديمو قبل البدء في الحقيقي

osamaelnino
10-15-2012, 14:07
انصحك بالمتاجرة على حساب حقيقى رصيده قليل
حتى يكون هناك جدية

nora
10-15-2012, 14:11
الديمو عباره عن فرصة جيدة للتعلم الفرق بينه وبين الحساب الحقيقى فقط فى عملية الايداع والسحب لكن سواء ربح او خساره انتى مش هتتحملى اى حاجه والهدف منه هو التعلم والتعرف على برنامج التداول واكتساب الخبره قبل البدء بالمتاجره فى حساب حقيقى ويمكن ان تخسري فيه خسارة وهمية ايضا .

hazem.hassan
10-15-2012, 14:21
طبعا الحساب التجريبى مهم والاهم انك تبدأى بالمبلغ اللى ممكن فعلا تتاجرى بيه
يعنى تبدأى بمبلغ 1000 دولار مثلا مش تبدأى ب100 الف دولار وانتى فى الاصل هتتاجرى ب1000 دولار

mohamed ezzat
10-15-2012, 14:47
الديمو مثلة مثل الحقيقى
الفرق ان الاموال باى رقم تريدية وهمى وليس حقيقى
لذا الأفضل البداية بالتعلم ثم التجربة على الديمو

emyjonson
10-15-2012, 15:15
توكلي ع الله وابدئي بالحساب الديمو
فهو مثل الحقيقي الفرق ان الربح اللي هتحقييه مش هتاخديه ولو خسرتي مش هتتحملي الخساره
لانها بتكون اموال فايده الديمو اننا نعرف نطبق عليه بسهوله بدون تعب اعصاب

ahmed mohamed
10-18-2012, 06:14
االحساب الديمو مثل الحقيقى تماما فاذا حققتى ارباح على الديمو تعبر نفس الارباح
مثل الحقيقى ولكنك لا تحصلى على الارباح التى تحققيها من الديمو

ماتريكس
10-18-2012, 06:21
الحساب التجريبي يمنحك الفرصة للتداول بأموال افتراضية ، حيث تتمكن من التدرب على تجارة الفوركس بدون أن تخاطر بأموال حقيقية ، لكن عليك قبل
أن تفتح حسابا تجريبيا أن تتعلم مبادئ تجارة الفوركس و أن تتعلم التحليل الأساسي و التحليل الفني و تتعلم المؤشرات الفنية حتى تستطيع الاستفادة من
الحساب التجريبي الذي لا تقل مدة التدريب عليه عن شهرين.

amgad boles
10-18-2012, 06:51
اكيد انصحك بالديمو و علشان انتى سبتى الفوركس من فترة لازم تعرفى مجريات الامور و دة من خلال الديمو
و الديمو لا يوجد بة اى خسارة حقيقية للمال بس مجرد تجريب لك و لاستراتيجيتك لاستخدامها على الحساب الحقيقى
اتمنى لكى التوفيق

baskota2
10-18-2012, 07:03
طبعا الحساب الديمو من اهم الخطوات للنجاح فبعد العلم لابد من الخبره ولا تستطيع ان تحصل علي الخبره الا بالمتاجره علي الديمو مده لاتقل عن 6 اشهر

kingmora2005
10-18-2012, 11:28
:woo:الحساب التجريبي فرصة ممكن تتعلمي براحتك فيه
هو انتي يعني لم تستفيدي شئ من الخسائر السابقة يعني الاخطاء عرفتيها ولا رجعتي من غير ما تستفيد شئ من التجربة الاولة

zaid2001
10-18-2012, 11:31
الديمو هو حساب يمكنك التعلم والممارسة وهو يشبه الحساب الحقيقي بس هو موجود للمارسة والتدريب

mohamed ezzat
10-18-2012, 12:06
الديمو مجانى اى شركة او حتى منصة الميتا تريد تقدرى تفتحى من عليها ديمو
وهو مجانى يعنى معليهوش خسارة مثل الحقيقى
والأفضل بالطبع الاعتماد على الديمو فى البدايات

ebram
10-18-2012, 12:11
اختي الكريمه الحساب الديمو هو حساب يوجد به كل ادوات التسوق ولاكن بدون مال حقيقي وهوهدفه معرفه ادوات الميتاتريدا

فارس
10-18-2012, 13:59
الديمو مهم جدا حيث انك تتعلم علية اصول التجارة وكيفية التجارة على الحقيقى
وانك لاتخسر مال حقيقى على الديمو

abdulhadi
10-18-2012, 14:02
سلام عليكم
احتي الكريمة الديمو هو حساب متلو متلو الحقيقي
ولكن بفلوس وهمية اي انك لاتحتاجين الى ايداع مال

ahmed mohamed
10-19-2012, 04:51
انصحك بالتعامل مع الديمو مبدايا وان تتعاملى معة بنفس قيمة الايداع الذى ستقومى بة
على الحقيقى وان تتعاملى معة كانك وضعتى المال بالفعل وهذا هو الحساب الحقيقى وترى هل ستحققين الارباح ام لا

derar
10-20-2012, 20:58
مساء الخير
اخي برنامج الديمو او التجريبي
هو برنامج التداول اللي تعقد فيه
عمليات البيع والشراء وتكسب ارباحك

saasa
10-24-2012, 16:41
و عليكم السلامورحمت الله الحسب الديمو هو حسب تجريبي
الفلوس التي تتداول بهى تكون وهمية اي انك لن تخسر شئ في سبيل التعلم
انا امضية شهرين في التدرب عليه و الحمد لله اكتسب معرفة و خبرة لا باس بها

صدقيني انفع
10-24-2012, 16:50
الحساب التجريبي مهم جدا جدا وأنصحك بالعمل فيه لمدة كافية فهو مرحلة مهمة من أجل تحقيق الأرباح + الصبر مفتاح النجاح

فارس
10-24-2012, 16:52
الديمو اخى العزيز للتجربة والتعلم ليس اكثر
وليس فية اى خسارة مالة بل هيا تساعد على اكتساب الخبرة

last12
10-24-2012, 16:52
الديمو يشبه الحساب الحقيقي في كل شيء ما عدا المال
لذلك هو مسرح للتدرب الواقعي وتعلم الفركس بشكل لا توجد فيه خطورة على اموالك

mozoabdo
10-27-2012, 11:10

cristiano
10-28-2012, 21:09
الحساب الديمو هو حساب تجريبى الهدف منه التدريب على التتداول وكيفية المتاجرة لاكتساب المهارة اللازمة لبدء التتداول على الحساب الحقيقى واعتقد انه من الجيد التدريب عليه واخذ الوقت اللازم على الحساب الديمو لانه من اهم اسباب النجاح استخدام الحساب الديمو..

شيرين
10-28-2012, 21:30
للاسف اخي العزيز انا في بداية الطريق في تعليم الفوركس اتمني من السادة الافاضل اعضاء المنتدي ان يفدوك في
موضوعك الهام كي نستفيد ونتعلم من ارائهم الهامة
تمنياتي لك بالنجاح والتوفيق

meeco
10-28-2012, 22:00
السلام عليكم

وشكرا

الديمو مهم جدا لانه السبيل الوحيد للتدريب على طرق التداول المختلفة
ويجب التدريب عليه لفترة كافية لمعرفة افضل طرق التداول

stars
10-28-2012, 22:06
الحساب الديمو ده من اهما لاشياء فى الفوركس ويعتبر هو البداية
لان اى شخص مبتدئ واول مرة هيشتغل عالديمو لازم اولا يتعلم ويجرب كل شئ عالديمو ثم الحساب الحقيقى

ameer
10-28-2012, 22:57
اهلا بيك اخي الكريم نعم اخي الحبيب ننصحك ان تبداء بالديمو وان تتاجر به لكي تتعرف على جميع الاوامر وكيفية الدخول في الصفقات ووضع اوامرها من توب تاركت وستوب لوز وغير ذالك

mohamedmmk
10-28-2012, 23:17
كلنا كنا زيك يا اختى لاكن كنه بنترك الفوركس لفتره بسيطه و كان بسبب الخساره
لاكن بعد عمل مكاسب جيده خلاص الموضوع بقى سهل جدا

miroooo
10-28-2012, 23:18
اكيد الحساب التجريبى مهم جدا فى التعلم واكتساب بعض الخبرة
وبالنسبة للخسارة لاء هو مش فيه خسارة زى الحقيقى لان راس المال افتراضى ولمجرد التدريب فقط

mohamed amin
10-28-2012, 23:21
حساب الديمو حساب جيد يبساعدك ويمدك باكبر حجم ممكن من المعلومات
االمتاحة التى تساعدك فى المتاجرة فى حساب حقيقى

rooseyflower
10-28-2012, 23:37
انا جربت الديمو من 3 اسابيع
وهو زى الحقيقى بالضبط ولكن طبعا الحساب وهمى
يعنى الربح والخساره مش حقيقين
وطبعا بانصح بيه عشان تتدربى على العمل الحقيقى

samorai
10-28-2012, 23:37
الديمو هو متل الحقيقي تماما غير ان المال الدي فيه وهمي
و من الضروري ان تتدرب فيه حتى تطور مهاراتك في الفوركس

a5rzamn
10-28-2012, 23:40
المساله ما بدها شرح ...حساب الديمو متل الحساب الحقيقي تماما

لكن باموال وهميه تستطيع من خلاله اختبار قدراتك بالتداول

foksh
10-28-2012, 23:42
بالتأكيد طبعا انتى محتاجة انك تشتغلى على الحساب الديمو الاول علشان تسترجعى المعلومات من تانى وتكتسبى خبرة اكثر , والحساب الديمو ده زى الحقيقى بالظبط ونفس حركة السوق وفيه مكسب وفيه خسارة

Mamadof55
10-29-2012, 00:08
يجب تجربه الديمو لفترة ثلاث شهور ثم فتح حساب حقيقى بنفس مبلغ حساب الديمو

ramy saad
10-29-2012, 00:24
السلام عليكم ورحمه الله انا لم اجرب الديمو بعد ولا استطيع ان افيدك وارجو من الاعضاء النظر الى هذا الموضوع والسلام عليكم ورحمه الله

rhanemyoussef
10-29-2012, 00:36
أول خطوة عليك لقيام بها هي قراءة لكتب و مشاهدة لفيديويات و تطبيق على ديمو والخاصة فيه مش حقيقية اعقد صفقات زي ماتحب أنت مش حتخسر حاجة

mahmoud1
10-29-2012, 00:40
الحساب الديمو دة شئ اساسى لابد منه لازم الواحد بعد ما يتعلم يطبق على حساب ديمو طبعا هو حسابى وهمى يعنى الخسارة مش هاتفرق اهم شئ التعلم التطبيق ويكون فى التزام عشان نقدر نوصل لخبرة كافية وبعدين تشتغل على الحساب الحقيقى وفى ناس عندها خبرة فى السوق بتعمل على الحساب الديمو بجانب الحساب الحقيقى لانه ممكن نجرب استراتجية او نعمل تعديل على استراتجية وبيكون الاختبار لى الاستراتجية على الحساب الديمو

willy
10-31-2012, 18:01
تعلمي اولا اختي جيدا على اساليب التحليل الفني وانصحك بان تقراي كتاب الفوركس للعرب او الفوركس للمبتدئين فهو كتاب شامل جدا وبعد ذلك اختاري استراتيجية معينة وحاولي التدرب عليها على الديمو فهو مجرد حساب وهمي وليس فيه خسارة مثل الحقيقي

hesham itch
10-31-2012, 18:46
الديمو لا يختلف فى اى شىء عن الحساب الحقيقى ولربما ان الاختلاف
الاكبر هو فى الضغط النفسى الذى يوجد فى الحساب الحقيقى فقط

m0na
10-31-2012, 18:49
السلام عليكم
حساب الديمو مهم جدا حتى تدربى جيدا علي الفوركس
الخسارة والمكسب فيه وهمى وليس حقيقى فلا تقلقى من ذلك
ويتطلب منك التركيز عند التداول على الحساب الديمو
وأيضا يجب عليك مشاهدة الفيديوهات الخاصه بالفوركس الموجوده على اليوتيوب لانها ستفيدك جدا

eslam barakat1
11-15-2012, 18:48
السلام علبيكم ورحمه الله وبركاته الديمو ما هو عن حساب تجريبي انك تتاجر بحساب وهمي وترسح حساب ايضا وهمي لكن انا من وجهه نظري ان الحساب التجريبي له وزايه عديد انك تدخل علي صفقات في حساب وهمي وتتعلم منه ان تتاجر بعد كده في صفقاات بحساب حقيقي

بحر الدولارات
11-25-2012, 15:00
الديمو مهم جدا جدا فى الفوركس فهو برنامج تعليمى تقوم من خلاله بالتعلم على التداول فى صورته الحقيقية ولكن بدون رأس مال حقيقى وهذا لا يجعلك تمل ولكن كلما تحاول اكثر كلما تتعلم اكثر

abdenbi
11-25-2012, 21:51
الديمو هو حساب متل الحقيقي غير ان المال فيه وهمي
و يمكنك التعلم فيه جيدا حتى تربح في النهاية

ANGEL_FROM_SKY
11-26-2012, 07:21
السلام عليكم

وشكرا

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اختى الكريمه . طبعا اكيد ننصحك بالحساب الديمو .. وانك تشتغلى عليه فتره كافيه . بس نصيحه افتحى حساب ديمو بنفس القيمه اللى حتفتحى بيها حساب حقيقى وفى الحساب الديمو ارباح وخسائر زى الحساب الحقيقى

azifek
12-10-2012, 20:29

و أريد أن أضيف لردك بعد إذنك إدارة رأس المال
فهي مهمة جدا من أجل من أجل التداول براحة نفسية
و كذلك تجنب مرجنة الحساب في حالة الخسائر

forex3
12-11-2012, 10:52
من الضروري لأقصى حد أن تبدأ المتاجرة أولاً عن طريق فتح حساب وهمي – وفتح الحساب الوهمي مجاني ولن يكلفك شئ – ثم تبدأ المتاجرة والبيع والشراء بكل جدية به , إلى أن تتمكن من فهم كل ما يتعلق بالمتاجرة وإلى أن تجد في نفسك الثقة والكفاءة للعمل بالحساب الفعلي والذي سيحتوي على أموال حقيقية , وإلى أن تثبت لك النتائج العملية للحساب الوهمي أن صحة أسلوبك وسلامة توقعاتك .
وحتى لو كنت ممن لديه الخبرة في المتاجرة بالعملات فلابد قبل التعامل مع أي شركة وساطة جديدة أن تمضي بعض الوقت بالمتاجرة في حساب وهمي حتى تتلاءم مع أسلوب الشركة الجديدة ونظامها في العمل .

king123
12-11-2012, 10:59
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
لمادا تركت الفوركس ؟؟
ولكن اهل بعودتك مرة اخري الي الفوركس ...ولا تتركة مرة اخري لان الفوركس كنز لايفني
انا انصحك بالديمو حتي تتعلم عليه ما كيفية المتاجرة علي الفوركس
وهو فيه خسارة ومكسب مثل الحقيق تماما ..ولكن ليست خسارة حقيقية انك حقا خسرت مبلغ من المال لان الحساب الدي بداخل وهمي ولكن طريقة حركة الاسعار هي نفسها طريقة حركة الاسعار في الحقيقي

amira
12-11-2012, 12:53
طالما انك مبتدئه فلابد من الحساب الديمو لانه هيفيدك كتير
وهو مثله مثل الحقيقى بس مفيش فيه لا ربح ولا خساره
هو صحيح ممكن تحسى بالملل مع الديمو بس حاولى تستحملى عشان تقدرى توصلى لاهدافك

abero
12-11-2012, 21:39

اختى الكريمة انا اعتقد انكى فى حاجة فعلا الى العمل على الديمو كمتداولة مبتدئة فترة حتى تشعرى بانك افضل وقادرة على تحقيق الربح
كما ان الديمو ايضا يخسر ويكسب كالحساب الحقيقى ولكن الحساب عبارة عن اموال وهمية وليست حقيقية

ana_masrya
12-11-2012, 22:07
نعم يااخي يجب ان تمر علي الديمو لفتره كافيه لكي تتعلم وتراجع الفوركس وكيفية العمل من خلاله
وقراءة حركات السوق ومتابعه الاخبار التى تؤثر علي العمله وطبعا فيه خسارة مثل الحقيقي بالظبط لذلك يجب ان تتعلم عليه
بفتره كافيه قبل الدخول الي الحساب الحقيقي وربنا يوفقك

Sama Mohamed
12-11-2012, 22:09
بصراحة حساب الديمو من اساس درجات النجاح لانك بتتعلم عليه كويس وتحقق افضل ربح عليه وبتعرف تدخل خبايا الفوركس فانا انصحك بالتدريب عليه قبل عمل حساب حقيقى

miraa
12-11-2012, 22:16
بكل تاكيد فالحساب الديمو له اهمية كبيرة فهو الذى يعرفك على الازواج وعن طريقة يمكنك متابعة السوق والتمرين علية ووضع استراتيجيات ومحاولة فهمهابشكل صحيح عن طريق الحساب الديمو

youssef1025
12-11-2012, 22:22
السلام عليكم و رحمة الله أحسن شيء إبتعدي عن الديمو لأنه لن يزيدك إلا الثقة التي لا خير و رائها سوى الخسارة و خدي بونص من إحدى الشركات ب 10 دولار و تمرني أحسن لكي أختي تحياتي بالتوفيق.

Hassan DAOUDI
12-11-2012, 22:29
السلام عليكم
نعم اخي انصحك بالديموو فبه تتعلم الكثير وفيه ايضا معطيات حقيقية

khaled2013
12-11-2012, 22:33
بالنسبة للمبتدئين الديمو افضل وعلى الخسارة لا يهم بس حاولي ان لا تخسري كثيرا كي لا تضطري لفتح حساب اخر

yaallah3
12-11-2012, 22:34
الحساب التجربي من افضل طرق التدريب والممارسة علي ما تم تحصيله بالنسبة للفوركس ومن خلال هتقدر تتعرف علي أدوات الفوركس بالكامل ، انصحك ان تتطرد الملل من حياتك الفوركسية فانت مازالت في بداية الطريق

Hassan DAOUDI
12-11-2012, 22:40
السلام عليكم
نعم اخي انصحك بالديموو فبه تتعلم الكثير وفيه ايضا معطيات حقيقية

mxmx
12-11-2012, 22:40
الديمو اخى ماهو الا حساب تجريبى يساعدك كثيرا فى
تعلم الفوركس وتجربة لاستراتيجيات المختلفة

ahmed_ali
12-11-2012, 22:46
اساس تعليم الفوركس هو التدريب على عمليات التداول عن طريق فتح حساب تجريبى لانه يساعدك على تنمية الممارسة عملية التداول ويؤهلك لفتح حساب حقيقى تستطيع عن طريقه تحقيق ربح جيد ويجعلك تستمر فى الفوركس ويبج ان نتاكد تمام انى مستعد لفتح حساب حقيقى

فتحية55555
12-11-2012, 22:46
اختى الكريمة بخصوص الديمو مهم جدا فى البداية وللمبتدئين حتى
يكتسبو خبرة جيدة وصبر وطولة البال لان الحساب التجريبى يوضح لك
الطريق الصح بالخبرة قبل ممارستك للحساب الحقيقى وابتعدى عن الملل
لانه يؤدى الى عوامل تفسية كثيرة ومع ذلك تعلمى اساليب التداول
والاختبارات والتحليلات وربنا يوفققك للخير

romy21
12-11-2012, 22:52
ده توضيح بسيط لا توجد اى اختلافات فى شروط التداول او أزواج العملات والصكوك عند التداول بالحساب الحقيقى أو التجريبى. التداول على الحساب التجريبى مطابق تماماً للتداول على الحساب الحقيقى، باستثناء انه للحساب التجريبى لا توجد اختيارات السحب والإيداع من وإلى الحساب. والحساب التجريبي الخساره والمكسب مش حقيقي

sayed taha
12-11-2012, 22:59
اختى الكريمة
من اهم النصائح اللتى تعلمناها فى الفوركس هى القراءة و الاطلاع على اساليب المتاجرة ثم بعد ذلك تطبيق هذة الاستراتيجيات على الحساب التجريبى و هو مهم جدا فبعض المتاجرين يمر علية مدة كبيرة فى المتاجرة الحقيقية و مع ذلك يقوم بدراسة بعض الطرق على الديمو

yaallah2
12-12-2012, 01:03
السلام عليكم
الحساب التجريبى مثل الحساب الحقيقى بالظبط ولكن ما يختلف عنهما ان الربح والخسارة فى الحساب التجريبى ما هما الا وهم وخيال اى انك لا تحققى اى خسارة وا اى ربح ولكنك تقومى بتقييم نفسك هل انتى على قدرة كبيرة بأن تبدأى فى التداول على الحساب الحقيقى ام انك لا تستطيعى ذلك
وقومى بالتدرب على الحساب التجريبى فى مدة لا تقل عن 5 أشهر ولا تستعجلى فى التداول على الحقيقى

hard$currency
12-12-2012, 01:16
طبعا الديمو به خسارة مثل الحقيقى لان الديمو والحقيقى الاختلاف بينهم ان الديمو المال به وهمى وليس حقيقى
وانصحك ان تتدرب عليه فترة طويلة لكى تكتسب خبرة ولا تمل من ذلك لانك سوف تستفاد خبرة كبيرة من هذه الفترة

birdgull
12-12-2012, 01:22
الديمو شيء مهم جدا قبل الدخول في سوق العمل الحقيقي وتعاملي معاه على انه شيء حقيقي وبالأسعار الحقيقيه وتابعي السوق في الواقع والاخبار
لان فيه مكسب وخساره حتى تتمكني من دخول عالم الفوركس الحقيقي منغير اي خوف وتقدري تحققي فيه ارباح ومكاسب
بالتوفيق

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 01:40
انا شايف ان الن ده الكلام المضبوت
نعم يااخي يجب ان تمر علي الديمو لفتره كافيه لكي تتعلم وتراجع الفوركس وكيفية العمل من خلاله
وقراءة حركات السوق ومتابعه الاخبار التى تؤثر علي العمله وطبعا فيه خسارة مثل الحقيقي بالظبط لذلك يجب ان تتعلم عليه
بفتره كافيه قبل الدخول الي الحساب الحقيقي وربنا يوفقك

asmoune
12-18-2012, 01:18
الديمو هو ما يسمى بالحساب التجريبي
والذي من خلاله يمكنك التداول مثله مثل الحقيقي لكن الخسائر والأرباح كلها وهمية
أنصحك بأن تتعلمي عليه مدة من الوقت وبعدها يمكنك التحول إلى الحقيقي

m&t
12-18-2012, 04:04
السلام عليكم
بالتأكيد التدرب على الديمو يحب ان يكون قبل المتاجره على الحساب الحقيقى
حتى تتمكنى من تحقيق الارباح على الحساب الحقيقى وتستطيعى فهم ما يحدث في السوق
الحساب الديمو كل ما يتم تحقيقه من ارباح او خسائر يكون خيال ولا صلة له بالحقيقه ولكن السوق الذى تدخليه هو السوق فى الحساب الحقيقى كل ما يحدث فيه يحدث فى الحقيقى ولكن فقط الاختلاف فى العغامل النفسى الذى يجعلك لا تستطيعى التركيز وقد يجعلك تقعى فى الخسائر

محمد عويس
12-18-2012, 04:33
نعم عليك ان تجرب الديمو قبل الحقيقى حتى لا تخسر المال الحقيقى وبالفعل هناك حشارة حقيقيه فى الديمو ولكنها لا تؤثر عليك ولا تشعر بها لانك لم تدفع شيئ ولكنها تعلمك متى تخسر ومتى تكسب وعند بدايتك فى الفوركس يجب ان يكون عندك صبر وتتعلم جيدا

donya_elkhir
12-18-2012, 04:38
اخى اكيد طبعا الحساب الديمو مهم جدا هو عبار عن حساب وهمى والخساره او المكسب فيه بتكون مش حقيقه ولكن بيهيلك طريقه التداول على الحساب الحقيقى

عشان تقدر تتدرب بطريقه سليمه على فتح الصفقات الحقيقه الى تقدر تربح منها او تخسر منها مالك الحقيقى

fooosha
12-18-2012, 04:54
طبعا انصحك بالحساب التجريبى وبشده دى مرحله لابد منها ماينفعش نعديها خالص ده هيفيدك جدا وهيزود خبرتك ومعلوماتك عن تجارة الفوركس وهيقلل من فرص الخساره وحاولى تستخدمى الحساب التجريبى اطول مده ممكنه مش بس شهر او اتنين واهم حاجه الصبر والتغلب على الملل عشان مانخسرش ومانندمش ونقدر نوصل لهدفنا

RAHAA
12-18-2012, 06:12
طبعا مهم جدا انك تتعلم على الحساب الديمو مده كافيه

حتى يكون عندك خبره قبل دخول اى صفقه لازم تكون متمكن جدا

ahmed1
12-18-2012, 12:36
اتعامل مع الديمو وكأنه حساب حقيقي ولا تتعامل مع الديمو كانه فلوس وهميه ولو

خسرتها هيتم فتح حساب اخر وجرب طرق ومؤشرات عليه لانه هدفه هذا

m4ha
12-18-2012, 14:49
السلام عليكم
الحساب الديمو مهم جدا ويجب عليكى ان تتدربى على الديمو جيدا حتى تحصلى على المزيد من الخبرة من خلال الحساب الديمو
لانك تتعلمى كيفية التحليل وقد تخرجى من الديمو باستراتيجيه تفيدك فىالحساب الحقيقى
ولا تخافى لان الربح والخسارة فى الحساب التجريبى تكون وهمية وبالتالى لا تخافى من شئ
بالتوفيق لكى ان شاء الله

lolyta
12-18-2012, 15:10
الحساب التجريبى او الديمو هو كالحساب الحقيقى ويمكن التداول عليه بكل اشكال التداول وعوامله ما عدا ان راس المال غير حقيقى وانا انصحك به بشده لانه هيفيدك كثيرا وهيمدك بخبرات وهتتعلم اساليب جديده هتساعدك كثيرا عد البدء على الحساب الحقيقى باذن الله توكلى على الله وابدئى على الديمو والتزمى الصبر وان شاء الله تحقق ارباح

nabilo
12-18-2012, 15:15

b2000
12-18-2012, 15:19
الديمو ما هو الا اداه لتعليمك تجارة الفوركس على الحقيقى
يعنى لا هاتخسر حاجه ولا شئ دا تجريبى بس
وطبعا يفضل استخدامه بعد دراسه عميقه لسوق الفوركس يليه التطبيق على الديمو
بالتوفيق ..:)

saiedhassan26
12-19-2012, 04:17
بالتأكيد ليس هناك خسارة فى الحساب الديموو لكن أعتقد انك قلت انك كنت مبتدأ و تركت الفوركس من أجل الملل و أعتقد حسب كلامك انت لم تعرف الفوركس أخى أطلاقا فكيف لا تعرف حتى الحساب الديمو و تقول انك كنت فى هذا المجال و انت لا تعرف أساسياته.

walid1
12-19-2012, 04:45
مرحبا حساب الديمو لا بد من إستعماله خصوصا للمبتدئين حيث يمكنهم من
التعلم وتجريب خطط واستراتيجيات لتفادي الخسارة وربح المال

raed3
12-19-2012, 09:47
أكيد طبعا فى البداية لازم نتعلم على الديمو وهو مفيد جدا فى فهم التداول على الحساب الحقيقى واكيد
مع مرورو الوقت نقدر نفتح حساب حقيقى

marmar
12-19-2012, 09:56
الديمو ده حساب تجريبى عليك بالتدريب والتعليم جيدا عليه لفترة حتى تكتسب خبرة
وبالنسبة للارباح والخسارة ده حاجة تجريبية

منتصركو
12-19-2012, 10:01
السلام عليكي الديمو هو حساب تجريبي وفيه يعطوك راس مال وهمي لتتعلمي المتاجره الصحيحه فيه
فهو كبدايه مرحله هام جدا لان خسايره ليست واقعيه

Sahar JO
12-19-2012, 10:07
الديمو هو حساب تفتحينه للتعلم وكسب المعرفة اللازمة للتوجه الى الحساب الحقيقي وكما يجعلك تجربين الكسب والخسارة وبالتالي تكسبين الخبرة اللازمة وهو يتعامل مع مال غير حقيقي وبالتالي الخسارة غير حقيقية ويمكن اعتباره كلعبة تعليمية

yassoo011
12-19-2012, 13:09
أكيد طبعا فى البداية لازم نتعلم على الديمو وهو مفيد جدا فى فهم التداول على الحساب الحقيقى واكيد
مع مرورو الوقت نقدر نفتح حساب حقيقى

هو لازم تتاجر على الديمو لانك ستخسر في البداية فلا تخسر من
اموالك الحقيقية وتخسر من اليمو لكي لا تنصدم في بداية تجارتك

ahmed1
12-19-2012, 14:09
يا اخي عامل الديمو كما يستحق عامله وكأنه حساب حقيقي ولا تعامله مثل لعبه المغامره

اخر ما تخسر تروح فاتح لعبه جديده ما ينفعش عامل الديمو مثل الحساب الحقيقي بالظبط

moonlight32
12-19-2012, 14:21
الديمو اولا هو الحساب التجريبى ان خسارتك وارباحك ليس حقيقية فهو حساب للتدريب واكتساب الخبره

amazirr
12-19-2012, 15:01
السلام عليك ورحمة الله وبركاته اخي الديمو هو متله متل الحساب الحقيقي بس الديمو تللك الاموال بتعطيها للك الشركة للمتاجرة بها بس لا يمكنك سحبه اخي

xp4h
12-19-2012, 17:04
اولا نصحية لاى مبتدى ان يبداء فى الحساب الديمو ثم الحساب الحقيقى
لان الحساب الديمو فلوس وهمية مش مهم فيها انك تخسر وبالتوفيق للجميع

rinko
12-23-2012, 18:09

zeze mohamed
12-23-2012, 21:43
السلام عليكم

وشكرا

فعلا انا انصحك بالديمو اى يجب ان تفتحى حساب تجريبى وان تتعاملى معه على انه حساب حقيقى وان تدربى عليه فترة طويلة حتى تتمكنى من تحقيق الاربح عند فتح حساب حقيقى .

shymaa2013
12-23-2012, 22:25
لا يوجد اسمه ملل فى الفوركس لانه لكى تتعلمى او تدخلى فى السوق الحقيقى اى بأموالك يجب ان تكونى قد تعلمتى كثيرا و تابعتتى الاخبار و الاحداث حتتى تكتسبى الخبره و تعملى بجديهه

mero12
12-23-2012, 23:01
الديمو بيوصلك بعد كده انك تبقى محترف او بيهياك لانك تكون متاجر ناجح
حتى ان خسرت على الديمو لا مشكله انك تتعلم لكى تتجنب الخسائر على الحساب الحقيقى

rose flower
12-23-2012, 23:06
الدبمو عباره عن حساب تجريبى يعنى خسارتك فيها
مالهاش قيمه وانتى برده ممكن تستخدميه على انك بتتعلمى فيه

nivenomar
12-23-2012, 23:08
انا انصحك انك تجرعى تفتحى حساب ديمو مرة تانية علشان ترجعى تمارسى التداول وتنشطى الذاكرة . . ولا طبعا الحساب الديمو مش فى اى خسارة او مكسب هوة مجرد تمرين .

محمد حسنى
12-24-2012, 00:33
الديمو هو الحساب التجريبى او الوهمى و لكن لابد من التعلم و التدريب عليه قبل الحساب الحقيقى حتى لا تخسر مالك او البونص التى عملتها من ردودك و فى الحساب التجريبى لا خسارة حقيقية

sayed taha
12-24-2012, 00:41
اختى الكريمة
الديمو هو الوسيلة الوحيدة لاكتساب خبرة منصة التداول وكيفية التعامل معها من حيث فتح و اغلاق الصفقات ووضع الاوامر المعلقة و التدرب على استخدام ادوات تحليل الشارت كل ذلك يساهم فى اكتساب الخبرة اللزمة للعمل على الحقيقى

magic777
12-24-2012, 20:38
اختى الكريمة
الديمو هو الوسيلة الوحيدة لاكتساب خبرة منصة التداول وكيفية التعامل معها من حيث فتح و اغلاق الصفقات ووضع الاوامر المعلقة و التدرب على استخدام ادوات تحليل الشارت كل ذلك يساهم فى اكتساب الخبرة اللزمة للعمل على الحقيقى

في البدايه الديمو هيساعدنا كتير في اننا ندرب كويس ونفهم المجال ده كويس وكمان من غير
ما نخسر فلوس على الفاضي وكمان هنقدر نحدد هل المجال ده مناسب لينا ولا لا من البدايه ومن التجربه

saly
12-27-2012, 17:56
الديمو مش فلوس حقيقيه دى فلوس وهميه انتى بتدربى عليها فلما تخسرى مش بتكون خساره حقيقيه
وانت اكيد غلطان من البدايه انك تتعلم فى حساب حقيقى
ابدء اتعلم من جديد وطبق على الديمو الاول فتره كافيه

azzeddine1
12-27-2012, 17:57
نعم اخت الكريمة الكريمة فانا انصح كل مبتدا بالتعلم في الحساب التجريبي لانه اساس الدخول الى مجال الفوركس

tamer al abboushi
12-27-2012, 18:37
السلام عليكم
بالطبع حساب الديمو التجريبي ليس فيه خسارة وهو مفيد جدا للمتدئين وانا لا انصح اي شخص يريد النجاح في التداول بان يفتح حساب حقيقي قبل ان يفتح حساب تجريبي والقيام بالتجاره من خلاله وتجربة خططه واستراتيجيته عليه واذا كانت ناجحه سيطبقها على الحقيقي ويحصل على نفس نتائج النجاح باذن الله لان الاسعار والانظمة الموجوده في الحساب التجريبي هي نفسها في الحساب الحقيقي

ahmedatta
12-27-2012, 19:57
هو ده الصح على فكره وده مطلوب من كل الناس المبتدئين عشان موضوع تفادى الخساره اللى بيبقى موجود بنسبه كبيره جدا فى المبتدئين
ودى كانت مشكلتى فى البدايه وخلتنى اخسر كتير لانى فتحت حساب ديمو لمده اسبوعين فقط واعتمدت كتير على التوصيات

shimaa
12-27-2012, 20:01
الحساب الديمو لا يختلف عن الحساب الحقيقى من حيث المكسب والخسارة وان كانت فى الديمو خسائر صورية اى على الورق وليست نقود فعلية مثل الحساب الحقيقى...

gr53
12-28-2012, 04:03
الديمو هو الحساب التجريبي الذي من خلاله يتعرف المتداول المبتدئ على أسلوب التداول في سوق الفوركس و كيفية استخدام أدواته فهى عملية محاكاة لعملية التداول في سوق الفوركس دون مخاطرة بخسارة أموال حقيقية
و من متطلباته تعلم مبادئ تجارة الفوركس و تعلم التحليل الأساسي و التحليل الفني و تعلم المؤشرات الفنية حتى تستطيع الاستفادة من الحساب التجريبي الذي لا تقل مدة التدريب عليه عن شهرين حتى يمكن الدخول في حساب حقيقي و مجال الاحتراف فيه

ihebiheb
12-28-2012, 04:17
انصح كل مبتدأ بالحساب التجريبي فهو يمكنك من التعلم على كل شيء و تجريب الأدوات حتى لو في خسارة فهو و همي

mxmx
12-28-2012, 05:12
الديمو دا ماهو الا حساب تجريبى بفلوس غير حقيقية
يبساعدك على انك تتعلم كويس

kingmos4
12-28-2012, 05:19
اخى الكريم
بالسبة للحساب التجريبى مثله مل الحقيقى بالضبط
ولكن الفرق فى قيمة الحساب بانه كبير والربح والخسارة فيه وهمى
ولكنه مفيد جدا فى التحليل والتجارب

may
12-28-2012, 07:35
الديمو يمكن التجربه عليه وتعليم التداول من خلاله وبعد ذلك تطبق ما تعلمته على حساب حقيقى

maged mohamed
12-28-2012, 08:43
بسم الله الرحمن الرحيم
الحساب الديمو مهم جدا لانه تدريب على السوق الحقيقى بس بدون تكلفه او خساره حقيقيه
لذلك لابد من التدرب عليع فتره محترمه لتكونى قادره على البدء فى السوق الحقيقى

safi
12-28-2012, 08:48
السلام عليكم ...... اعتقد ان الممل اللي اصابك كانت نتيجة لعدم الدراسة والتريب الجيد ، لذلك لا تعرض نفسك لنفس الوضع مرة اخري ، عليك بالدراسة الجدية والتدريب والحساب التجريبي يفيدك جدا وستجدى الارباح فيه ان شاء الله والاهم التعلم من الاخطاء وعدم تكرراها ، بالنجاح والتوفيق

smarteng99
12-28-2012, 09:35
الديمو لاتوجد به اي ايداع لك تصبحي خاسرة فالديمو مثل الحقيقي ولكنه للتدرب فقط

imran
12-28-2012, 09:54
الي بتكسبيه من المنتدي هو انتي يعني لم تستفيدي شئ من الخسائر السابقة يعني الاخطاء عرفتيها

محمود شبايك
12-29-2012, 14:39
اليمو او الحساب التجريبى هو سوق عادى جدا بس الفرق بينه
وبين الحقيقى ان الارباح مش بتقدرى تسحبيها بس والديمو مش فيه عامل نفسى كبير

statom
12-30-2012, 04:45
المتاجرة من خلال الديمو امر واجب و ضروري لكل مبتدئ ، فمن خلاله يكتشف اوامر اليتاتريدر ، ثم انه يتعلم فيه طرق المتاجرة او تجريب بعض الاستراتيجيات وتنفيذ التوصيات دون ان نخسر شيئا

a.mahmoud
12-30-2012, 04:49
الديمو هو حساب تجريبي محاكي تماما للسوق ولكن راس المال يكون وهمي وكذلك كلا من الربح و الخساره

rouka
12-30-2012, 04:51
ان الحساب التجريبى هو صورة تجسيدية فعلية لعمل السوق
ولا تملى منه حاولى التعود عليه لكى لا تتسرعى فى دخول السوق

amira
12-30-2012, 05:10
السلام عليكم ...... اعتقد ان الممل اللي اصابك كانت نتيجة لعدم الدراسة والتريب الجيد ، لذلك لا تعرض نفسك لنفس الوضع مرة اخري ، عليك بالدراسة الجدية والتدريب والحساب التجريبي يفيدك جدا وستجدى الارباح فيه ان شاء الله والاهم التعلم من الاخطاء وعدم تكرراها ، بالنجاح والتوفيق
على فكره الملل بيجى نتيجة انك فى الاول بتقعدى وقت كبير جدا مركزه مع الفوركس
وده طبعا بيبعدك ع حاجات كتير فى حياتك
ده فى رايى اكبر خطا ممكن يسبب الملل

Em@N
12-30-2012, 05:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا يجب التخلص من هذه المشاعر السلبية وان يكون هناك اصرار علي التعلم والنجاح
وبالتأكيد انصح بفتح حساب تجريبي هو تماما مثل الحقيقي في كل شيء ماعدا المكسب والخسارة فهما وهميان

ezel
12-31-2012, 01:15
فعلا اهنئك على العودة للمجال واقول لكي الا تملي بسرعة واصبري كثر
الديمو هو البوابة الاولى لتطبيق ما تعلمتيه بشكل اقتراضي قبل الحقيقي

do.dy
12-31-2012, 02:31
الديمو مثل السوق الحقيقى لا يوجد به اختلاف غير ان المال فى الديمو وهمى فالارباح وهمية والخسائر وهمية
ونصيحه ابدأى بالديمو فترة 3 اشهر ثم قومى بعمل حساب حقيقى بالسنت فترة شهرين لكى تستطيعى ان تتدربى على الاثنين وتكسبى خبرة كبيرة وبالتوفيق

s&a
12-31-2012, 03:24
نعم يااختى انصجك بالديمو طبعا وحاول يان تتعاملي مع الديمو كانك في الحقيقي تماما
ولا تستهونه به لانه عالم امواله وهيمه وانما اتعاملي معه كأنه حقيقي من حيث المشاعر
وتطبيق الاستراتيجات الناجحه عليه وتحليل السوق وكل شيء وبالنجاح

mohamed_forex2011
12-31-2012, 03:35
الحساب الديمة يختلف عن الحقيقى فى اشياء منها سرعة تنفيذ الطلب
والافضل لك فى البداية هو التعامل بالحياب الديمو لانه هيعملك حاجات كتير وتقدر تدرب من خلاله على الاستراتيجية اللى انت حابب تعمل بيها فى الجساب الحقيقى

egyptforex
12-31-2012, 03:51
نصيحتى ليك ياغالى اعمل عليه فترة ليست بالقليله شهرين تلاتة هتبدا تفهم الدنيا ماشية ازاى
وحاول تتعلم استراتيجية طبعا هتعرفك السوق وتعرف تشتغل فيه باذن الله

amera samer
12-31-2012, 03:59
حساب الديمو طبعا مهم جدا ويجب التدريب عليه قبل البدء بالحساب الحقيقى وبه خسارة ومكسب ولكن الجراة فى التداول لن تانتى الا بالحساب الحقيقى

gehad87
12-31-2012, 06:01
الديمو حساب تجريبي ما بتحطيش فيه فلوس اساسا مجرد تدريب عملي ولو خسرتي كل فلوسك فيه ممكن تعملي حساب تاني وتالت ورابع وهكذا لغاية ما تتعلمي وتفهمي اللعبه

aminox
12-31-2012, 12:35
لا أنصحك بالعمل في الحساب الحقيقي دون المرور من التعلم على الحساب التجريبي(الديمو)فهو مهم ويعطيك معرفة وخبرة ويمكنك من إيجاد تقنيات ومن اكتساب تحليلات مفيدة ،الفرق بينه ونين الحقيقي هو الأرباح والخسائر الغير حقيقية ،حتى وإن كنت تشعرين بالملل فهو أفضل من الخسارة..

nori
12-31-2012, 13:21

MINAEDWARDW
12-31-2012, 13:49
الحساب الديمو مفيد للتعلم واكتساب المعرفة والخبرة ولكن الارباح والخسائر فيه غير حقيقية

ezel
12-31-2012, 13:52
الحساب الديمو مفيد للتعلم واكتساب المعرفة والخبرة ولكن الارباح والخسائر فيه غير حقيقية

صحيح اخي فالديمو هو مكان التجربة للاستراتيجيات انما بشكل افتراضي
اي بمعنى ان المتداول يتداول باموال غير حقيقية بنفس الطريقة التداولية العادية

waleed elhadary
12-31-2012, 14:00
السلام عليكم انا اعتقد انه لا بد لكل مبتدئ فى الفوركس ان يعمل على حساب الديمو

Alfreedom
12-31-2012, 14:08
بص انا عن نفسى كنت بدخل بحسابات حقيقه علشان اتعلم اكتر فى الفوركس يعنى كنت بدخل الحققيى علشان لما اخسر اخسر بجد واتعلم من الخسراه لازم تتحاسب على الخساره علشان متعملهاش تانى

forex star
12-31-2012, 18:47
كويس جدا ابتدى مع الديمو حتى تشعر انك وصلت الى درجه ما من التعلم الجيد
وحساب الديمو مثل الحقيقى تماما الإختلاف فقط ان الربح والخساره غير حقيقيين

rahel
12-31-2012, 19:49
الحساب الديمو يعتبر تجربه جيده لتعلم الفوركس واكتساب الخبره الكافيه ولكن يجب ان يكون التدريب لا يقل عن 6 اشهر

saad forex
01-05-2013, 06:45
ما عرفته وايقنته ان الديمو شىء مهم جدا للتدريب والبعض ينصح ان التدريب
عليه يكون لفتره ليست بالقليله حتى ان اتاكد انى تعلمت
وان كنت اعرف ان الحقيقى مختلف فى الضغط العصبى عن الديمو

egypt2013
01-06-2013, 01:49
السلام عليكم ...... الفوركس يحتاج للصبر وليس الملل ، الحساب التجريبي يساعد كثيرا في فهم السوق والعمل في الفوركس ، يحتاج التدريب عليه وقت مدة كافية حتى يمكن تحقيق الربح ، تحياتى .

no name
01-06-2013, 02:00
الديمو مفيد جدا ولكن نصيحتى ان تستخدميه بنفس حجم الحساب الحقيقى يعنى اذا كنتى ستفتحى الحساب الحقيقى ب100 دولار
افتحى الديمو ايضا ب100 دولار لكى يكون التدرب عليه مفيد وحقيقى وتستطيعى ان تكتسبى منه خبرة حقيقية

medfcb
01-06-2013, 02:00
نعم اخي لا عليك إن شاء الله روجوع سليم و اخي إستعمل
النسخة ديمو لي تجريب إستراتجيات و كونك صبور فلا خوف عليك في الديمو
بالتوفيق لك