PDA

View Full Version : أهمية الخبر : محرك سوق .

Pages : [1] 2 3 4

mohamed aly
01-10-2014, 18:08
الرقم القياسي لأسعار الاستهلاك الأساسية Core CPI
والرقم القياسي لأسعار المستهلكين Consumer Price Index
الرقم القياسي لأسعار المستهلكين يحسب الفرق في السعر لسلة السلع والخدمات التي تتأثر البيئة والتي يدفعها المستهلكون في المناطق الحضرية .
الرقم القياسي لأسعار المستهلكين الأساسية يزيل تلك السلع نفسها (الغذاء والطاقة) التي تتأثر تأثرا شديدا.
توقيت صدور الخبر : الخامس عشر من كل شهر في 8:30 صباحا نيويورك الوقت.
أهمية الخبر : محرك سوق .

eiie
02-15-2014, 23:47
فالدولار هو العملة المشتركة مقابل كافة العملات حيث يتم تعامل كل عملة أخرى على حدة مقابل الدولار :
اليورو مقابل الدولار EUR/USD
الجنية الإسترليني مقابل الدولار GBP/USD
الدولار مقابل الين الياباني USD/JPY
الدولار مقابل الفرنك السويسري USD/CHF
تسمى هذه العملات الأربع عندما تباع وتشترى مقابل الدولار بالعملات الرئيسية Major Currencies أو بأختصار Majors .

Johnson Dwayn
02-18-2014, 00:02
المقدم: طيب ننتقل إلى أحد المشايخ، بالنسبة يا شيخ عثمان للمكافآت التي يقدمها الشيخ لطلبة العلم والعناية؟ وهل هناك رواتب؟ الشيخ: الرواتب ثلاثمائة تأتي آخر الشهر، الصغار على ثلاثة والكبار على خمسة، وهذه ثلاثمائة أو ثلاثمائة وخمسين.

loka
02-18-2014, 00:29
مما لا شك فيه ان التجارة فى اوقات الاخبار مربحة جدا لان السوق يتغيرا كليا فى هذا الوقت ويجب علينا التجارة و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة للربح فى الفوركس

Abo Hamdy
02-18-2014, 00:34
لسلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
الخبر في وقتنا هذا هو العامل الاساسي لتحريك العملة لان زي ما احنا شايفين دلوقتي
العملات كلها مصابة بشلل تام ومش بتتحرك غير نقطتين , يعني حتي مبتكملش العمولة

poop4
02-18-2014, 00:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
الاخبار لها دور مهم جدا فى تحريك السوق
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

mansy
02-18-2014, 00:40
الاخبار مهمه جدا كما ان التداول عليها يمكن ان يربحك الكثير من المال حيس تكون السيوله عاليه ومن المهم متابعتها وتجنب فتح صفقات اثناء صدور الخبر والعملات الرئيسيه هى التى يكون معها الدولار اما اى عمله ليس معها الدولار فتسمى عمله مهجنه وكذلك هناك من يصنف العملات الى عملات مباشره وعملات غير مباشره واما العملات المباشره وهى تتمثل فى اليورو والاسترلينى والاسترالى وغير ذلك يكون غير مباشره وتتاثر بشكل ايجابى امام الدولار بارتفاع العملات المباشره

darsh
02-18-2014, 00:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور اخى على هذا التوضيح الهام لكن حاول تذيد لينا من الشرح اكثر حتى نستفيد ويستفيد كل مبتدأ

salimned
02-18-2014, 00:59
السلام عليكم
مشكور اخي على توضيحك لهدا الخبر و لكني
لا افضل العمل عليها لانها خطيرة جدا و ممكن
يطلع السعر عكس المتوقع و تكون هناك خسارة فادحة جدا
موفق اخي.

dont
02-18-2014, 01:44
كل تلك ااخبار هى المحرك الااسى فى السوق
لان الاخبار له دور كبير جدا ويجب الاستفادة من كل الاخبار

mohamed77
02-18-2014, 01:45
تمام اخى الفاضل ونتمنى دائما تفيدونا باهم المؤشرات وصدورها او توقيت صدورها وشرح لاهميتها وده فى حد ذاته شئ رائع وقوى لكل من يتابع الفوركس والعمل به بجديه والتزام وان شاء الله مع دراستها ودراسه مناخها بشكل جيد واقصد طبعا الاخبار ربنا هيوفق وان شاء الله هيكون فيه خير وتحقيق ارباح

AHMEDALAA
02-18-2014, 01:46
السلام عليكم
اكيد الاخبار هى اللى بتحرك السوق وهى التى يكون لها دور كبير فى
فى تحركات واتجاه سير السوق شكرا لك على الموضوع
بالتوفيق للجميع

ATLAS
02-18-2014, 01:48
اشكرك اخى الكريم على هذا الموضوع فى الحقيقة اعتقد انه من الممكن
القول بان التجارة فى اوقات صدور الاخبار والانباء جد مربحة ودلك لان
السوق يتغير بشكل كلي فى هذه الاوقات

amr elking
02-18-2014, 01:48
اخى سأقول لك شئ صغير فتح صفقة وقت الخبر من الممكن ان ترفع حسابك للسماء ومن المممكن
ان تخفس بحسابك لسابع ارض فكن حذا فى ان تتتاجر وقت الاخبار تحياتى لك

dont
02-18-2014, 02:10
لان الاخبار له دور كبير جدا ويجب الاستفادة من كل الاخبار وخاصة اخبار الدولار

Johnson Dwayn
02-18-2014, 15:53
:p:rules:وحياة الشيخ في مقامه في الدلم كما يعلم الكثير في ذلك الوقت القاضي هو كل شيء، والدولة وفقها الله في حياة الملك عبد العزيز المؤسس رحمه الله كان القاضي مكان الثقة التامة، والقاضي يقوم مقام ولي الأمر العام ونائبه في كل ما يستدعي ذلك، فالقاضي هو الداعية والخطيب والإمام، والناظر للأوقاف، والراعي للأيتام، وهو المعلم، وهو كل شيء في الواقع؛ لأنه هو الذي يمثل الحاكم العام.

the best
02-20-2014, 00:38
المرحلة الأولى من عملية غسيل الاموال يتم فيها إدخال الأموال أو الأصول الغير قانونية إلى النظام المالي. المرحلة الثانية يتم فيها تحريك و إخفاء هذه الأموال و الأصول لإخفاء أصولها. يمكن أن يتم إخفاء الأموال في النظام المالي من خلال شبكة من العمليات المعقدة.

moumi20081
02-20-2014, 00:42
السلام عليكم
نعم اخي الاخبار السياسية وللاقتصادية الفوية مهمة جدا في تحرك
الاسعار في السوق حيث لها تاثيراتها الكبيرة فيه و موضوعك سيفيد الكثير من المبتدئين الدين لا يعرفون اهمية الاخبار في سوق الفوركس موفق اخي.

hajarforex
02-20-2014, 00:44
الخبر له تاثير فعلا ف يالفوركس
بحيث انه يمكن العمل به ف يالفوركس من ناحية معرفة
تاثيره على السعر لكي يكون التحليل جيدا

azizhaddad2013
02-22-2014, 20:42
بالفعل للتحليل الأساسي و الأخبار القوية دور هام في التأثير لى السوق
و يمكن من التنبأ بالحركة المستقبلية للسعر

ahmedhawash
02-22-2014, 20:58
شكرا لك اخىا لكريم على الشرح البسيط ولكنه وصل

واتمنى ان يكون فى شرح كبير لهذا النع من التحليل وهو التحليل الاساسى

والله المستعان وبالتوفيق

forex90
02-22-2014, 21:00
اكيد الاخبار هية التى تحرك السوق اخى الكريم بدون لاخبار لن يتحرك السوق شبرا واحد واصنح لا تتاجر وقت الاخبار فى شركة انستا لانها سوف تغلق حسابك حتما اما انت عايز تتاجر بمفردك انصحك بان تتاجر وقت الاخبار فى شركة مختلفة

محمود مرعى
02-22-2014, 21:15
الرقم القياسي لأسعار الاستهلاك الأساسية Core CPI
والرقم القياسي لأسعار المستهلكين Consumer Price Index
الرقم القياسي لأسعار المستهلكين يحسب الفرق في السعر لسلة السلع والخدمات التي تتأثر البيئة والتي يدفعها المستهلكون في المناطق الحضرية .
الرقم القياسي لأسعار المستهلكين الأساسية يزيل تلك السلع نفسها (الغذاء والطاقة) التي تتأثر تأثرا شديدا.
توقيت صدور الخبر : الخامس عشر من كل شهر في 8:30 صباحا نيويورك الوقت.
أهمية الخبر : محرك سوق .
بص يا اخى صحيح انت فسرت واختصرت اخبار معينة تؤثر بقوة على السوق الخاص بالعملات لكن انا باكد ليك ان اى خبر خاص باى عملة فى سوق الفوركس بيؤثر على السوق بشكل قوى جدا واخطر انواع التجارة هى التجارة اثناء الخبر لانك ممكن انك تزود ارباحك بطريقة كبيرة جدا او لاقدر الله تحقق خسائر كبيرة اوى

forex90
02-22-2014, 21:16
اشرك جدا اخى الكريم على الموضوع ولو عايز تتاجر على الاخبار ممكن تتابع موقع فوركس فكتورى لكن لو تجرت على الاخبار فى شركة انستا وجيت تسحب الارباح الشركة هتقفلك حسابك

darsh
02-22-2014, 21:19
شكرا اخى على الخبر هذا لانه فعلا درجة اهمية كبيرة وهو من محركات السوق وياريت تتبعنا دايكا بهذه الاخبرا

poop3
02-22-2014, 21:49
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
شكرا لك اخى الكريم على توضيح اهميه الخبر فى الفوركس
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

osamamamoon
02-25-2014, 18:42
ل بتمنالك كل خير وموضوع جيد

abdotitim
02-25-2014, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهمية موضوع غايتها التوضيح للجميع
بارك الله فيك على الطرح نعم الخبر فهو محرك السووق المهم جدا في تحركاته بالتوفيق

doola2020
03-08-2014, 23:36
كل هذه الاخبار مهمة يا أخي الكريم ولكن هذه الاخبار قد تكون مؤثرة ولكن هناك أخبار أخري لها تأثير أكبر مثل أخبار البطالة

ashraf2014
03-08-2014, 23:37
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
شكرا لك اخى الكريم على توضيح اهميه الخبر فى الفوركس
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

abbesabidi
03-09-2014, 00:02
السلام عليكم.
مشكور اخي على توضيحك لهدا الخبر.

amal500
03-09-2014, 11:50
الخبر هو خير وسيلة لتحريك السوق فى العملات التى عليها الخبر العديد من النقاط فى ثوانى قليلة لذلك يجب علينا ان نستفيد من الجارة فى الفوركس على الاخبار و لكن بربح لا يتعدى 10% من رأس مالنا

latraaa
03-09-2014, 12:55
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات الرائعة التي قدمتها و ياريت لو قدمت التفاصيل الأساسية لكل موضوع، اتمنى أن نراك في موضوع آخر أشمل من هدا، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Hassan Owen
03-09-2014, 13:06
السلام عليك يا اخي العزيز ان الاخبار مهمه جدا كما ان التداول عليها يمكن ان يربحك الكثير من المال حيس تكون السيوله عاليه ومن المهم متابعتها وتجنب فتح صفقات اثناء صدور الخبر والعملات الرئيسيه هى التى يكون معها الدولار اما اى عمله ليس معها الدولار

zinga7
03-09-2014, 18:20
هنا عينة من مخطط الشمعدان:؛
الدعم والمقاومة
مألوفة مع نماذج من الدعم والمقاومة أمر أساسي في خلق
منضبطة استراتيجية تداول العملات الأجنبية

cherifa
03-09-2014, 18:21
بصراحة ليس لي خبرة كبيرة في موضوع المسابقات هذا، افضل الاهتمام بالمتاجره أكثر من الهتمام بالمسابقات فالمسابقات مهما كانت سيكون الربح منها صغير 500 دولار كحد أقصى ، اما اذا تعلمت المتاجرة جيدا فمن الممكن ان تحقق أضعاف هذا المبلغ في نفس الفترة

zinga7
03-11-2014, 18:14
العملة الأساسية - العملة الأولى في زوج العملات. هذا يظهر مدى العملة الأساسية هي
الجدير بالقياس إلى العملة الثانية. على سبيل المثال، إذا كان معدل usd / chf يساوي 1.6215

ab.mustapha
03-11-2014, 18:31
بارك الله فيك على الطرح نعم الخبر فهو محرك السوق المهم جدا في تحركاته بالتوفيق مثل أخبار البطالة
والله ولي التوفيق

gr53
03-25-2014, 01:27
طبعا للأخبار تأثير كبير على تحريك السوق ما بين صعود و هبوط و بشكل سريع
لذا من المهم متابعة الأخبار و معرفة توقيت صدورها و تحليلها جيدا

marouansat
03-25-2014, 01:30
و الله أخي في نضري و حسب معلومات المتواضعة في بعض الشركات الفوركس يمنعون التداول أثناء الأخبار لما قد يحدث من إضطرابات في العملات فممكن أن تربح و نسبة عالية أنك
قد تخسر لهذا ينصح لكل متاجر مبتدئ عدم التداول أثناء الأخبار و هذه نصائح محترفين قد قرأتها

DRAGON1980
03-25-2014, 01:48
مشكور اخى على هذا التوضيح الهام لكن حاول تذيد لينا من الشرح اكثر حتى نستفيد ويستفيد كل مبتدأ

ansaldo
03-26-2014, 12:53
يا اخى صحيح انت فسرت واختصرت اخبار معينة تؤثر بقوة على السوق الخاص بالعملات لكن انا باكد ليك ان اى خبر خاص باى عملة فى سوق الفوركس بيؤثر على السوق بشكل قوى جدا واخطر انواع التجارة هى التجارة اثناء الخبر لانك ممكن انك تزود ارباحك بطريقة كبيرة جدا او لاقدر الله تحقق خسائر كبيرة اوى

saro123
03-26-2014, 13:01
انا اعتبر ان الخبر بالفعل هو المحرك للسوق ففى الوقت الذى لا يوجد فية اخبار تجد السو قاقل حركة بل وقد تكون معدوم الحركة
لذا اوقات الاخبار هامة جدا

ahmedibrahim258259
03-26-2014, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على ايضاح بعض الاخبار المحركة للسوق ولكن انا لااحبذ التداول وقت الاخبار لان فيها خطورة كبيرة
تقبل مروري

houdabluegolden
03-26-2014, 15:16
شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومة الجيدة وفعلا هذا الخبر مهم جدا وله تأثير كبير جدا في اي عملة
ويعتبر من اقوى الاخبار المحركة للسوق وكذلك هناك خبر اخر قوي جدا ومحرك للسوق بشكل كبير وهو خبر معدل البطالة الامريكية

moxin
03-26-2014, 15:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الغالي
مما لا شك فيه ان التجارة فى اوقات الاخبار مربحة جدا لان السوق يتغيرا كليا فى هذا الوقت ويجب
علينا التجارة و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة
للربح فى الفوركس

forex pop
03-26-2014, 15:41
نتمنى دائما تفيدونا باهم المؤشرات وصدورها او توقيت صدورها وشرح لاهميتها وده فى حد ذاته شئ رائع وقوى لكل من يتابع الفوركس ......
والعمل به بجديه والتزام وان شاء الله مع دراستها ودراسه مناخها بشكل جيد واقصد طبعا الاخبار......

moxin
03-26-2014, 16:12
السلام عليكم
مشكور اخي على توضيحك لهدا الخبر

forex90
03-26-2014, 16:15
طبعا الاخبار اهم شئ فى السوقو هية التى تحرك السوق صعود هوبوط وانصح اى مبتدءا يجب عليك
ان تتارج باستخدام استارتجية راس مال امنة وتبعد عن وقت الاخبار حتى تستسطيع ان تربح من الفوركس

crazy
03-26-2014, 16:19
الاخبار هي اللي بتحدد اتجاه العمله علي المدي الطويل لو الاخبار المهمه للدوله طلعت ايجابيه بترتفع العمله امام العملات التانيه
والعكس لو الاخبار طلعت سلبية اتجاه العمله بينزل

maged mag
03-26-2014, 16:27
الســـــــلام عليكـــــــم و رحمــــــة الله وبــــــــركـــــــــاته
مشكور اخى على موضوعك المتميز وعلى هذه المعلومات
فعلا ان الخبر مهم فهو محرك السوق وعليه نعرف كيف نتاجر
تحياتى لك اخى

gehad87
03-26-2014, 16:27
علشان تتداول على الخبر يبقا لازم تكون محلل اقتصادي ممتاز
علشان توقعك لنتيجة بيان اقتصادي صح
وتقدر تاخد قرار سليم قبل او وقت صدور الخبر
التداول وقت الاخبار بدون علم .... مقامرة

ebram
03-26-2014, 16:28
بخلاف البيانات الي انت طارحها في الموضوع
ان ممكن الاخبار السياسيه تكون اخطر علي السوق من الاخبار الاقتصاديه
وخير دليل علي كلامي ان الازمه اليكانت بسبب اوكرانيا وروسيا
جعلت السوق متذبذب لفتره طويله

forexman3
03-26-2014, 18:56
تسلم ياغالى على هذه المعلومات المهمة
لان متابعة المشؤات الاقتصادية مهمة جدا لكل متاجر
وكذلك يجب متابعة الاخبار والتقارير الاقتصادية القوية

walid08
03-26-2014, 19:27
السلام عليكم
نعما خاي بالفعل فخبر مثل هذا يمكن ان يقلب السوق رأسا على عقب
فهناك من المتاجرين من يقتنص الاخبار المهمة مرة كل شهر وعندما يصدر ذلك الخبر سيدخل الى السوق و يربح

mgw
03-28-2014, 19:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
انا بنصح اى حد انه يبتعد عن التداول وقت الاخبار
علشان بجد ملهاش كبير ومش بينفع معاها اى نوع من التخليل

samsimsom
03-28-2014, 21:30
وينعكس على أسواق الأسهم بالإيجاب، ولكن مع ذلك فإن هناك فترات نمو معينة والتي يصاحبها قوة
في عملة تلك الدولة نتيجة لقوة اقتصادها مما يجعل التصدير عليها أصعب نتيجة لغلاء عملتها مقابل
العملات الأخرى فقد يكون عجز الميزان التجاري أمرا مفهوما على الأقل ويسهل تفسيره من قبل الاقتصاديين

doaa sary
03-29-2014, 01:22
الاخبار فعلا مهمة وبتحرك الشارت بجنون ووقت خطر وف نفس الوقت تقدر تكسب منو مبلغ محترم
ومعرفه الاخبار من موقع فوركس فكتورى وتشاهد المتوقع والسابق للخبر

Heisenberg
03-29-2014, 20:58
السلام عليـكم ورحمة الله وبركاته
اشرك جدا اخى الكريم على الموضوع ولو عايز تتاجر على الاخبار ممكن تتابع موقع فوركس فكتورى
تحياتي لك وللجـميع... بالتوفيق

salimned
03-30-2014, 04:07
السلام عليكم مشكور اخي على توضيح اهمية الاخبار و مدى تاثيرها في السوق
لانه من المهم معرفة هده الامور كي نعمل عليها و اتمنى لك التوفيق في عملك.

fares300
03-30-2014, 04:10
السلام عليكم شكرا على النصيحة والتبنيه اخي العزيز
نسيت اخي الكريم كلام السيد دراغي رئيس البنك المركزية الاوروبية
ونسبة البطالة nfp الامريكية وهؤلاء يحركان السوق ايضا وكثيرا

el andaloussi
03-31-2014, 03:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي العزيز
موضوعك في غاية الأهمية ومهم جدا خصوصا للمبتدئين أمثالنا وشكرا وتقبل مروري

amalonsy
03-31-2014, 03:54
هو فعلا الموضوع مهم آوي اوي بش المبتدئون لازم ياخدوا بالهم ان الصفقات وقت الأخبار خطيره ولا أساليب خاصه جداً جداً
وفقكم الله

a7med84
03-31-2014, 06:31
شكرا لك اخى الكريم وطبعا الاخبار القويه هى فعلا بتكون محرك اساسى للسوق

وينتظرها التاجر فى السوق من اجل الاستفاده منها بشكل او بأخر او حتى من اجل الابتعاد عنها

gr53
04-09-2014, 07:48
طبعا للأخبار تأثير كبير على تحريك السوق ما بين صعود و هبوط و بشكل سريع
لذا من المهم متابعة الأخبار و معرفة توقيت صدورها و تحليلها جيدا

ilyes chaieb
04-10-2014, 11:23
طيب ممكن اخى توضح موضوعك يعنى انت كاتب مؤشرات ام ماذا , يعنى مفيش مقدمة للموضوع حتى في كلمتين

-----------------------------------------------

mohamed bnali
04-10-2014, 11:34
عزيزي المحترم السلام عليكم ورحمة الله تشكر على طرحك هدا الموضوع المهم
فادا كانت الاخبار وقود السوق فحق لها ان ترتفع سعر العمولات ولا سيما ادا كانت في المواد الاساسية التي تمس صميم كل فرد منا
تمس دخله الوظيفي والتجاري
وقد تكون مربحة ادا كانت بالدلار او بالعملة الرئيسية
ولكن حداري من انعكاسها فاالانعكاس قد يقلبها على غير حقيقتها والتاجر الماهر يعرف كيف يلعب مع السوق
ويكسب منه الاموال ويدرؤ الخسائر
وتقبل سلامي

masry928
04-10-2014, 11:39
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى الذى يعتمد على صدور الخبر وبالتاكيد فان الاخبار هى اهم بكتير من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للسوق

Bouani
04-10-2014, 12:31
مرحبا بك أخي الكريم
الأخبار تحرك السوق كثيرا حسب أهميتها
و لو تسمح أتقاسم و اياكم هذا الموقع الذي يعطينا الأخبار و أهميته http://www.************.com/
تقبل مروري

OLSOPIDRO
04-10-2014, 13:31
السلام عليكم التحليل الفني والاساسي مطالب بهما قبل اي تداول ولا مجال للنقاش فيه فكلما كان تركيزك واسع كلما كانت اهدافك واصحه ومن ناحيه ايضا عند دخولك السوق فترة دخول كبرى الشركا او كبار الاسهم في التداول حينها فقط تكون ظربة حظط وبالتوفيق للكل وشكرا

محمد السيد محمد
04-10-2014, 14:13
ماذا تقصد بمحرك سوق ؟؟ محرك مؤشرات اخرى مثله .. ام محرك مباشر للسعر
أخبرك انا هو محرك لمؤشرات اخرى مثله .. وليس محرك مباشر للسعر والقطنة ما بتكدبش
عفوا والشارت ما بيكدبش

mdmd
04-10-2014, 14:35
وينعكس على أسواق الأسهم بالإيجاب، ولكن مع ذلك فإن هناك فترات نمو معينة والتي يصاحبها قوة
في عملة تلك الدولة نتيجة لقوة اقتصادها مما يجعل التصدير عليها أصعب نتيجة لغلاء عملتها مقابل
العملات الأخرى فقد يكون عجز الميزان التجاري أمرا مفهوما على الأقل ويسهل تفسيره من قبل الاقتصاديين

Mohamed Morsy
04-14-2014, 17:16
ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى وكما ان يكون الذى يعتمد على صدور الخبر وبالتاكيد
لذلك فان الاخبار هى اهم بكتير من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للتجارة في هذا للسوق..

500
04-14-2014, 17:37
يا اخى الكريم كل الناس قاعده تتكلم على الاخبار بجد الاخبار يا جماعه اهم حاجه فى السوق ولازم الواحد يتابعها ويقدر انه يفهمها يا باشا

abdelaziz 10
04-16-2014, 18:03
الخبر في رايي الذي يحرك السوق بقوة ممكن الواحد فعلا يربح منه ربح كبير خاصة لو كان يتقن التحليل الاساسي
انما انا شخصيا افضل التداول بعيدا عن الاخبار القوية لانها خطيرة ولازمها احتراف كبير واتقان للتعامل معها

godfather
04-16-2014, 19:44
توقيت صدور الخبر مهم جدا انك تكون عارفه لانك لو هتتاجر على الخبر يبقى
تبدأ المتاجرة بعد ثوانى من صدور الخبر و ليس بعده بفترة كبيرة

karam22
04-16-2014, 19:57
مشكور اخي علي الموضوع المنسق عن اهم اخبار تؤثر علي الدولار وبالتالي علي جميع ازواج العملات الرئيسية ...........................................

forex24day
04-16-2014, 21:50
الخبر له تاثير فعلا ف يالفوركس
بحيث انه يمكن العمل به ف يالفوركس من ناحية معرفة
تاثيره على السعر لكي يكون التحليل جيدا

عدي
04-16-2014, 23:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... الاخبار مهمه جدا جدا لتحريك الشارت و اهم من التحليل الفني كمان و بالتوفيق للجميع

saddem
04-17-2014, 00:52
خلال الرد مقابل البونص
العملات كلها مصابة بشلل تام........

dallali1
04-17-2014, 00:52
أهم مؤشرات الأسهم في أمريكا هي مؤشر الداوجونز ( Dow ) ومؤشر ستانداردز اند بورز ( S&P500 ) ومؤشر نازداك ( NASDAQ ).
مؤشر الداوجونز Dow هو الأكثر تأثيراً على الدولار. منذ منتصف التسعينات ميلادي أظهر هذا المؤشر علاقة قوية وطردية مع الدولار .. وهناك ثلاثة قوى رئيسية تأثر على مؤشر الداو
1-أرباح الشركات " المتوقع والواقع "
2-توقعات نسبة الفائدة
3-الاعتبارات الدولية والعالمية

جمال محمدين
04-17-2014, 01:00
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الخبر محرك سوق قوي اكيد وانا بفضل جدا اني اتداول وقت الاخبار لكثرة الفرص الناجحة والربح الوفير

spread
04-17-2014, 01:04
ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى الذى يعتمد على صدور الخبر وبالتاكيد فان الاخبار هى اهم بكتير من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للسوق

AMLAK
04-17-2014, 01:07
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه بخلاف البيانات الي انت طارحها
في الموضوع ان ممكن الاخبار السياسيه تكون اخطر علي السوق من الاخبار الاقتصاديه وخير دليل علي كلامي ان الازمه اليكانت
بسبب اوكرانيا وروسيا جعلت السوق متذبذب لفتره طويله تحياتي للجميع

molto
04-17-2014, 17:23
والله يا باشا فعلا الاخبار مهمة اوى فى السوق يا باشا وبجد هى دى المحرك الاساسى للسوق يا باشا بجد هو دا الاهتام الضرورى يا غالى

جمال محمدين
04-17-2014, 17:37
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
افضل الاخبار اللي بتبقي عليها اقبال كبيرة وتأثيرها قوي ولونه احمر

soooonor
04-17-2014, 17:49
اشكرك على تعريفنا عن أحد الاخبار الاقتصادية الهامة و التى لها تأثير على سوق الفوركس و ينظرها متداولى الفوركس من اجل اجراء التحليل الاساسى للوقوف على مدى قوة او ضعف عملة ما و بالتالى اتخاذ القرار الهام ببيعها او شراءها

salimned
04-19-2014, 04:06
السلام عليكم شكرا لك اخي على توضيح هدا الخبر المهم في الفوركس و لكني افضل العمل
بالتحليل الفني لاني اجدها تحقق معي نتائج جيدة دون الخوض في غمار خطورة التحليل الاساسي.

mgw
04-19-2014, 19:00
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته اخى العزيز
تمام شكرا على الموضوع والجهد يا اخى جعله
الله فى ميزان حسناتمك وبالتوفيق ومستنى منك كل جديد

عدي
04-20-2014, 14:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... التحليل الاساسي مهم جدا جدا و الاعتماد عليه مع التحليل الفني لن يخذلك ابدا و بالتوفيق

حليس مختار
04-21-2014, 23:43
تمام اخى الفاضل ونتمنى دائما تفيدونا باهم المؤشرات وصدورها او توقيت
صدورها وشرح لاهميتها وده فى حد ذاته شئ رائع وقوى لكل من يتابع
الفوركس والعمل به بجديه والتزام وان شاء الله مع دراستها ودراسه مناخها
بشكل جيد واقصد طبعا الاخبار ربنا هيوفق وان شاء الله هيكون فيه خير وتحقيق ارباح

samoray13
04-23-2014, 15:30
مشكور اخي على تفسيريك لهاذان المؤشران فعلا نحن سوف نصادفهما كثيرا اثناء التداول وطبعا شرحك لهما سوف يجعل التعامل معهما مبسط اثناء مصادفتهما اثناء التداول اشكرك على الشرح

Ammar Tayeb abdelkader
04-23-2014, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الاخبار هى اللى حرك السوق من أهم الأشياء للسير الحسن للسوق
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

سمير تيارت
04-23-2014, 23:45
تمام اخى الفاضل ونتمنى دائما تفيدونا باهم المؤشرات وصدورها

او توقيت صدورها وشرح لاهميتها وده فى حد ذاته شئ رائع وقوى

لكل من يتابع الفوركس والعمل به بجديه والتزام وان شاء الله مع دراستها

ودراسه مناخها بشكل جيد واقصد طبعا الاخبار ربنا هيوفق وان شاء الله هيكون فيه خير وتحقيق ارباح

MAZROUR
04-23-2014, 23:47
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان هناك ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل
الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى الذى يعتمد على صدور الخبر وبالتاكيد فان الاخبار هى اهم بكتير
من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للسوق بالتوفيق للجميع ان شاء الله

samoray13
04-25-2014, 14:21
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان هناك ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل
الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى الذى يعتمد على صدور الخبر وبالتاكيد فان الاخبار هى اهم بكتير
من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للسوق بالتوفيق للجميع ان شاء الله نعم اخي انا اوافقك وانا اعرف اشخاص كثير يقولون لي هذا الكلام على ان الاخبار لن احتاج لها في تداولاتي لكن انا لما لاحظة قوة تأثيرها على الاتجاهات قررت انني اعمل على تعلم كل ما يخص الاخبار

ahmadinho100
04-25-2014, 14:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا جزيلا لك يا اخي على موضوعك الجميل الدي يتحدت على اهمية الخبر المتحلرك لسوق اتمنا للك التوفيق يا عزيزي

abo heba
04-25-2014, 15:10
كما اوضحت حضرتك ان الاخبار هى المحرك للاسعار وهى كما يقول الخبراء وقود الشارت لذلك يجب ان تتابعها للتعرف على
مواعيد صدورها وكل شىء متوقع حولها

gr53
04-29-2014, 06:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... الاخبار مهمه جدا جدا لتحريك الشارت و اهم من التحليل الفني كمان و بالتوفيق للجميع

طبعا الأخبار لها تأثير قوي على تحريك السوق سواء بالصعود أو الهبوط و بنقاط كبيرة
لكن هذا لا يجعلنا نستغني عن التحليل الفني فهو من أهم التحاليل الموجودة بالفوركس

samsimsom
04-29-2014, 14:40
إن 90% من التجار بعدما يقومون بتحليلاتهم التقنية والنفسية للسوق ويعتقدون بمستويات معينة
للشراء أو البيع عند سعر معين ، ثم ينتظرون تأكيد التحليلات الأساسية بصدور البيان الاقتصادي لبدأ الدخول في الصفقة.
بمعنى انه يتم التحليل الفني مسبقاً لها ومعرفه الحدود اما بالارباح او وقف الخسائر ،، وينتظرون
التاثير الاخباري او التحليل الاساسي الذي سيقوم بدوره في تغير الاسعار على الشارت الذي امامهم من مستويات نفسيه او فنيه ...الخ

ahmed kabo
04-30-2014, 20:08
خبر قوى فعلا واعرف اعضا بتاجر على الخبر دة بحزر لان التحركات بتاعتة بتبقى عنيفة وسريعة انا لا افضل التجاةر اصلا على الاخبار بالتوفيق للجميع

gr53
05-02-2014, 17:16
الأخبار لها تأثير قوي على تحريك السوق لمئات النقاط صعود أو هبوط على حسب قوة الخبر
لذلك من المهم متابعة الأخبار جيدا و تحليلها لمعرفة مدى تأثيرها

zakamessi
05-03-2014, 18:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله
جزاك الله بالف خيرعلى المعلومات الحوله للانني لم اكن اعرف سابقا وقت صدور خبر محرك السوق

ahmed morsy
05-07-2014, 19:33
اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنـتدي الاكثر من رائع الخبر محرك سوق قوي اكيد
وانا بفضل جدا اني اتداول وقت الاخـبار لكثرة الفرص الـناجحة والربح الوفير
تقبل مروري

ahmedibrahim258260
05-07-2014, 19:40
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخى على هذاالموضوع الرائع عن الاخبار المحركة للسوق
تقبل تحياتي

anamoody
05-29-2014, 04:33
مشكور اخى الكريم على توضيح اهمية خبر محرك السوق و يجب الانتباه لذلك و الاستفادة منه
قدر المستطاع من الخبراء و يجب متابعة الاخبار لحظة بلحظة لانها المتحكم الاساسى فى السوق

hasan300
05-29-2014, 09:55
الخبر فى الفوركس يعتبر وسيلة جيدة لكى يتغير الاسعار العملات فى السوق بسهول و بكميات كبيرة و يجب علينا ان نتعامل مع الخبر فى السوق على حرص كبير جدا حتى لا نخسر فى التجارة

ali.22595
05-31-2014, 19:39
السلام عليكم
اخي الفاضل ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى وكما ان يكون
الذى يعتمد على صدور الخبر وبالتاكيد لـذلك فان الاخبار هى اهم بكتير من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للتجارة في هذا للسوق..

INTHENAMEOFALLA
05-31-2014, 20:29
يا اخى الفاضل الكريم اكيد ان الاخبار هى المحرك الرئيسى للسوق ولاسعار كل العملات اللى فى السوق لان العملات كلها بتتغير اسعارها بحسب الاخبار اللى بتحصل فى البلد الخاصة بها والله الموفق

Jo.Cena
05-31-2014, 20:41
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
لا تشغل تفكيرك كما قال لك العضو بالاخبار خاصة ان شركة انستا فوركس تمنع التداول وقت الاخبار وتغلق الحسابات بسبب ذلك ياعزيزي

memoxmax
05-31-2014, 22:09
اتقدم بخالص الشكر لصاحب الموضوع لمشاركته الجيده والقيمة والتى تساهم فى نشر ثقافة وعلم سوق العملات وتجارة الفوركس
واتمنى لكم مزيد من التقدم والتفوق شيببببصثبصبص

forex forex1
05-31-2014, 22:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته اخى الكريم اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الخبر محرك سوق قوي اكيد وانا بفضل جدا اني اتداول وقت الاخبار لكثرة الفرص الناجحة والربح الوفير تقبل مرورى وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

memoxmax
06-01-2014, 00:08
اتقدم بخالص الشكر لصاحب الموضوع لمشاركته الجيده والقيمة والتى تساهم فى نشر ثقافة وعلم سوق العملات وتجارة الفوركس
واتمنى لكم مزيد من التقدم والتفوق dfukii58o5iyfyu

salimned
06-01-2014, 00:40
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهدا الخبر و اهميته في الفوركس لانه من المفيد لنا معرفته كي نعمل به و اتمنى لك التوفيق في عملك.

amal.m500
06-08-2014, 21:51
السلام عليكم . كيد الاخبار هى اللى بتحرك السوق وهى التى يكون لها
دور كبير فى فـى تحركات واتجاه سير السوق شكرا لك على الموضوع

ehab_salah
06-14-2014, 17:32
اكيد الاخبار هية التى تحرك السوق اخى الكريم بدون لاخبار لن يتحرك السوق شبرا
واحد واصنح لا تتاجر و قت الاخبار فى شركة انستا لانها سوف تغلق حسابك حتما اما
انت عايز تتاجر بمفردك انصحك بان تتاجر وقت الاخبار فى شركة مختلفة
...
تحياتي

سمسم
06-14-2014, 18:22
أشكرك أخى على الموضوع المتميز ومما لا شك فيه أن الأخبار محرك جيد للسوق

amrforex
06-14-2014, 18:31
الاخبار عامل مؤثر للغاية في تحرك السوق و قوي للغاية لاكن انا لا افضل التداول وقت الاخبار لاني لا استطيع ان احلل الاخبار حسب تحرك السوق
بالتوفيق للجميع
السلام عليكم

ahmedmomen
06-14-2014, 18:54
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز
وطبعا الاخبار الاقتصادية هامة جدا لانها محركة للسوق لكن في نفس الوقت فيها مخاطرة كبيرة عند الدخول عليها

midooo258261
06-14-2014, 19:01
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم شكرا اخي على هذا الموضوع الرائع عن الاخبار المحركة لسوق الفوركس جلعه الله في ميزان حسناتك
تقبل ودي احترامي

مصراوى
06-14-2014, 19:04
اخى الحبيب لابد من الاهتمام بالسوق جدا من حيث التحليل الجيد والاخبار الهامة والتى لها تاثير كبير على السوق وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

shellfish_ssa
06-14-2014, 19:07
بسم الله اولا واخيرا والسلام عليكم
اخى الكريم تحيه بالفعل وشكرا جزيلا مشاركة فعاله بالفعل كل المبتدئين بالمجال
عليهم معرفة اهمية صدور الاخبار الاقتصاديه وتاثيرها على الحركة السعريه للسوق وتقبلوا مرورى المتواضع

mouhi41
06-14-2014, 19:22
فالدولار هو العملة المشتركة مقابل كافة العملات حيث يتم تعامل كل عملة أخرى على حدة مقابل الدولار :
اليورو مقابل الدولار eur/usd
الجنية الإسترليني مقابل الدولار gbp/usd
الدولار مقابل الين الياباني usd/jpy
الدولار مقابل الفرنك السويسري usd/chf

RomanyMoreed
06-14-2014, 20:51

الاخبار محرك اساسي للسوق في اخبار زي خبر الفائده بيحرك السوق بشكل كبير جدآ

ابو جعفر الطيار
06-14-2014, 21:03
السلام عليكم اخي العزيز
نتمنى لك المزيد من الشرح في هذا الموضوع
صراحة لم افهم اي شيء ننتظر منك المزيد من الشرح
شكرا

abdelaziz 10
06-14-2014, 21:50
الاخبار فعلا كثيرة يا اخي ومنها ما هو قوي وما دون ذلك ولكن انا لا اتاجر بالاعتماد عليها لانها خطرة وصعبة ايضا
بالتالي احاول الدخول دوما الى مواقع الاخبار قصد التعرف على اوقات صدورها حتى يمكن ان اتفاداها في التداول

gr53
07-13-2014, 01:25
الأخبار لها تأثير قوي على تحريك السوق لمئات النقاط صعود أو هبوط على حسب قوة الخبر
لذلك من المهم متابعة الأخبار جيدا و تحليلها لمعرفة مدى تأثيرها على السوق

maao2008
07-15-2014, 22:40

ynwa1892
07-15-2014, 23:04
السلام اخي شكرا على الشرح
فالتحليل الاساسي له دور كبير في ربح المضارب فاذا احترفته فانت ملكة السوق اضافة الى دعمه بالتحليل الفني
وفقك الله

mounim1994
07-15-2014, 23:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بكم اخي الكريم شكرا
جزيلا على هده المعلومات الرائعة و بالتوفيق للجميع انشاء الله

amermazzen
07-16-2014, 00:00
السلام عليكم ورحمة الله مشكور أخي الكريم على مثل هذه المعلومات التي استفاد منها الكثير من التجار دائما نطلب ان تكون الموتضيع ذات معلومات لا من اجل الكتابة فقط أحسن حاجة هي التعلم الجيد وبناء استراتيجيات تكون قوية من اجل كسب الخبرة الكالفية التي تمكنك من المتاجرة بكل حرية.

ayoubbouziki
07-16-2014, 00:04
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا لك اخي الفاضل على الطرح

جزاك الله خيراً وشكر
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ahmed kabo
07-16-2014, 07:07
مشكور اخى الكريم على الخبر الاقتصادى واهميتة ولاكن للاسف انا مش بشتغل نهائيا على الاخبار او التحليل الاساسى بصفة عامة ولاكن موضوع موفق بالتوفيق للجميع

nassr15
07-16-2014, 07:07
طبعا أخي المتاجره ضروريه وقت الأخبار جدا بس للأسف ممنوع في الحسابات البونص في شركه انيستا ولكن تشكر أخي علي طرحك للموضوع

Wassa04
07-16-2014, 13:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع قيم شكرا لك اخي الكريم فالتحليل الفني
مهم جدا في التداول بالتوفيق لك تقبل مروري

baite
07-16-2014, 14:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,نشكر جميع الاخوان على المواضيع الشيقة و المفيدة.
نعم أهمية الخبر كبير جدا ونؤثر كثيرا على تحرك الاسعار
و اتمنى من الله ان يوفق للجميع ان شاء الله .

younesboughnim
07-16-2014, 15:18
اكيد الاخبار هية التى تحرك السوق اخى الكريم بدون لاخبار لن يتحرك السوق شبرا واحد واصنح لا تتاجر وقت الاخبار فى شركة انستا لانها سوف تغلق حسابك حتما اما انت عايز تتاجر بمفردك انصحك بان تتاجر وقت الاخبار فى شركة مختلفة

jadallah1
07-16-2014, 16:30
الأخبار هي مهمة
يمكن لخبر أن السوق رأسا على عقب

magic777
07-16-2014, 21:08

السوق من غير الاخبار بيكون سوق ميت مش هتلاقي فيه الا التذبذبات الي بأه الواحد مش عارف يكسب منها كمان
يبأه الافضل التعامل اوقات الاخبار القويه

poop
07-19-2014, 04:26
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
الاخبار مهمه جدا اخى الكريم زى ما انتا قولت هى الا بتحرك السوق
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

aysamiman
07-19-2014, 11:03
مما لا شك فيه ان التجارة فى اوقات الاخبار مربحة جدا لان السوق يتغيرا كليا فى
هذا الوقت ويجب علينا التجارة و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة للربح فى الفوركس

Sama20
07-19-2014, 11:07
صباح الخير
التدوال وقت الاخبار
الاخبار مهمة جدا فهي المحرك الاساسي لمنصات التدوال
وهي تحدد في كثير مصير الكثير من العملات
سواء كانت اخبار اقتصاديه او سياسيه
والتدوال وقت الاخبار يحتاج حرفيه عاليه جدا

Just Dream
07-19-2014, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، كل تلك ااخبار هى المحرك الااسى فى السوق

abdelhak redouane
07-19-2014, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذه المعلومات التي تقدمها وعلى ان اهمية الخبر عند صدوره له تاثير كبير على نوع الصفقة ومدى ربحها او خسارتها والاخبار تساعد التاجر على معرفة اتجاه تغير السوق ام لا
بالتوفيق للجميع

undertaker47
07-19-2014, 14:06
اخي العزيز التجارة اوقات الاخبار جد مهمة و تعتبر خطرة
نظرا للارتفاع او النزول القياسي للاسعار الذي تعتبره
بعض الشركات ممنوع من المتاجرة عندها

Ahmed2020eg
07-19-2014, 16:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد جدا جميل بارك الله فيك اخي و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق ان شاء الله

dockerz
07-19-2014, 16:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم صحيح دا اسمو التحليل الاساسي الي هو الاخبار مشكور اخي وتقبل مروري علي موضعك

Saadqnet
07-19-2014, 16:39
لقد استفدت من هذه الأرقام و المعطيات و لكن الاخبار تصدر كل يوم أنا استغرب انك تقول أن توقيت صدور الخبر هو مرة في الشهر فهل هذا خبر استثنائي
يتعلق بشركة ما أو بيانات لشيئ ما الرجاء توضيح المعلومات أكثر ليستفيد منها الجميع

gr53
08-03-2014, 00:22
لذلك من المهم متابعة الأخبار جيدا و تحليلها لمعرفة مدى تأثيرها على العملات

yara alaa
08-03-2014, 20:56
لا اعرف ولم اجربها من قبل
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء ال

---------- Post added at 02:45 PM ---------- Previous post was at 01:57 PM ----------

لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء ا

---------- Post added at 03:19 PM ---------- Previous post was at 02:45 PM ----------

لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء ا

---------- Post added at 10:56 PM ---------- Previous post was at 03:19 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركالته يا اخى ...ماشاء الله عليك موضوع اكتر من رائع عموما يا اخى تقبل تحيات يا ريييييييييييت وارجو مزويد من الموضوعات الممتازه زوالمهم فى الفوركس

sharshabil
08-03-2014, 23:12
طبعا من اكثر الاور التي تحرك الاسعار و السوق
هي الاخبار الهامة و هي التي تحدد الاتجاه العاك هل يكون بيع او شراء لعملة ما و شكرا

gr53
08-15-2014, 11:52
هي الاخبار الهامة و هي التي تحدد الاتجاه العاك هل يكون بيع او شراء لعملة ما و شكرا

الأخبار نوعان أخبار قوية تحرك السوق بقوة و تغير من حركات العملات في سرعة
و أخبار يكون تأثيرها محدود و خاص بالعملة صاحبة الخبر فقط

abderrahmenanis
08-17-2014, 19:54

ahora
08-24-2014, 09:49
لا بد ان نعلم ان مثل بعض هذه المؤشرات الاقتصادية لا يكون عليها تاثير كبير وقت صدورها على حركة السعر
على المتداول ان يعرف الاكثر اهمية من الاخبار

zinga11
08-25-2014, 15:52
في الواقع، بعض التجار الآجلة الأكثر نجاحا - يشار إلى 'موقف التجار'
مناصبهم لفترة متوسطة إلى طويلة الأجل من الزمن. في وقت معين
الأفق أو الإطار الزمني أن التاجر يتبنى هو خيار الفردية التي لا
يتعين بالضرورة أن تكون قصيرة المدى لتكون مزدهرة.

magic777
08-25-2014, 17:11

وخاصه اخبار الفائده وغيرها من الاخبار المهم الي هيا اساسا لازم المتاجر ينتظرها ويحاول يستفيد من التحركات القويه الي
بتحصل في السوق ايام الاخبار دي

abdelaziz 10
08-28-2014, 12:42
فعلا ارى ان الخبر القوي بالخصوص من اهم العاومل المحركة للسعر في الفوركس طبعا
بالتالي هناك من يتاجر فقذط اعتمادا على الاخبار ولو اني شايف الاسلوب خطر للغاية

mahmoud rateb
08-28-2014, 12:56
شكرا لكم على مجهوداتكم وجزاكم الله خيرا
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Elrayes
09-23-2014, 00:07
فيه مقولة بتقول ان الاخبار هيا وقود الشارت يعني من غيرها الشارت هيتحرك بس قليل جدا و ممكن السعر ينحصر بين نقطتين و ميخرجش
ولكن الاخبار هي اللي بتحرك السوق

ramdani
09-23-2014, 00:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم الاخبار لها اهمية كبرى في تحريك السوق لكن لا انصح المتاجرة خلالها

salimtec
09-23-2014, 00:32
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا جزيلا على كل هذه المعلومات موضوع مهممثل عنوانه واصل معنا لا تفاصل ننتظر جديدك بالتوفيق.

mohamed.atef
09-29-2014, 18:26
الاخبار مهمه جدا كما ان التداول عليها يمكن ان يربحك الكثير من المال حيس تكون السيوله عاليه ومن المهم متابعتها وتجنب فتح صفقات اثناء صدور الخبر والعملات الرئيسيه هى التى يكون معها الدولار اما اى عمله ليس معها الدولار فتسمى عمله مهجنه وكذلك هناك من يصنف العملات الى عملات مباشره وعملات غير مباشره واما العملات المباشره وهى تتمثل فى اليورو والاسترلينى والاسترالى وغير ذلك يكون غير مباشره وتتاثر بشكل ايجابى امام الدولار بارتفاع العملات المباشره

md5diablo
10-24-2014, 00:14
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ،بالرغم من ان الاخبار فيها هامش ربح قليل لكنها من الاشياء التي يجب على المتاجر الشاطر استغلالها لصالحه

mida2014
10-24-2014, 11:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي على توضيح اهمية الخبرالاقتصادي فعلا تلك الاخبار تحرك السوق بشكل كبير جدا
تقبل مروري اخي الكريم

مروة
10-24-2014, 13:52
تقبل مرورى وشكرا على الموضوع

ramdani
10-24-2014, 13:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم لم افهم جيدا معنى الرقم القياسي لأسعار المستهلكين ممكن تشرحنا اكثر

fte2020
10-27-2014, 20:58

maha forex
10-27-2014, 21:43
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو اهميه الخبر يا اخى

أسماء نعناع
10-29-2014, 21:23
المقدم: طيب ننتقل إلى أحد المشايخ، بالنسبة يا شيخ عثمان للمكافآت التي يقدمها الشيخ لطلبة العلم والعناية؟ وهل هناك رواتب؟ الشيخ: الرواتب ثلاثمائة تأتي آخر الشهر، الصغار على ثلاثة والكبار على خمسة، وهذه ثلاثمائة أو ثلاثمائة وخمسين.

salichou
10-29-2014, 21:35
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
شكرا لك اخي العزيز علي هذه المعلومة فانا دائما ابحث عنها و الله مستعان و السلام عليكم

karimosman
10-29-2014, 21:38
التجارة فى اوقات الاخبار مربحة جدا لان السوق يتغيرا كليا فى هذا الوقت ويجب علينا التجارة و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة للربح فى الفوركس

alsatry2014
10-29-2014, 21:43
المتاجرة في الفوروكس بتعلمنا دروس كثيرة بالفعل و اهم درس انو الواحد لازم تكون ثقته بربه كبيرة و لازم ما يياس و لازم يتعلم من الخسارة التي جائته و ان يعرف بانه ادا خسر فان دلك لا يعني الانسحاب بل بالعكس فالخسارة تعني بداية الطريق و بداية الخبرة و بداية الامل في الربح و زيادة التعلم و الكسب الوفير

oday4ever
10-29-2014, 21:45
مما لا شك فيه ان التجارة فى اوقات الاخبار مربحة جدا لان السوق يتغيرا كليا فى هذا الوقت ويجب علينا التجارة و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة للربح فى الفوركس

BYE
10-29-2014, 21:45
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب اكيد الاخبار هية التى تحرك السوق اخى الكريم بدون لاخبار لن يتحرك السوق شبرا واحد وشكراً والي الافضل بأذن الله

ProForex
11-01-2014, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل أخي الكريم الاخبار مهمة جدا في الفوركس انها المحرك الأساسي للعملات في هدا السوق

breakss08
11-12-2014, 01:17
السلام عليكم التحليل الفني والاساسي مطالب بهما قبل اي تداول ولا مجال للنقاش فيه فكلما كان تركيزك واسع كلما كانت اهدافك واصحه ومن ناحيه ايضا عند دخولك السوق فترة دخول كبرى الشركا او كبار الاسهم في التداول حينها فقط تكون ظربة حظط وبالتوفيق للكل وشكرا

balou
11-12-2014, 01:56
مشكور اخي على توضيحتك مهمة للغاية
سنستفيد منها جميعا اراك بخير

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

Mina Ageeb
11-12-2014, 01:59
بعد التحيه
الخبر و الاشاعه
فى مثل بيقول اشترى على الاشاعه و بيع على الخبر لما يتاكد الاخبار مهمه جدا و راويتك ليها هى الى بتحدد تاخد قرار بيع او شراء و دى بتختلف من واحد للتانى لكنالمتاجره بدون اخبار زى الاعمى الى بيعدى شارع

mogelvo
11-12-2014, 04:52
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

kimo.san
11-12-2014, 05:27
فعلا معلومات اكثر من رائعه اخى الكريم فعلا كل ما انت قولته فىيه حركه للسوق بصوره كبيره اوى وانشاء الله تقدر تساعد نفسك ف انت تتعلم الحره ماشيه ازاى وان دا امر مهم ليك اوى انك تتعلمه وشكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم

mayali
11-12-2014, 13:40
ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى وكما ان يكون الذى يعتمد على صدور الخبر وبالتاكيد
لذلك فان الاخبار هى اهم بكتير من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للتجارة في هذا للسوق.

mor
11-12-2014, 14:01
الاخبار مهمة جدا في سوق الفوركس
واعتقد ان الاخبار من الممكن ان تعرفك حركة الاسعار جيدا واعتقد ان الاسعار لها العديد من المؤثرات
ولذلك يجب ان نتعرف على التحليل الاخباري جيدا

letasena
11-12-2014, 14:03
الخبر يحرك الترند تحت وفوق بقوة فلابد من معرفة الترند الى اين يذهب والى اين اتجاة الربح والى اين انا سافوز بالصفق الانوفكر جيد فى تحليل الاخبار لتصل للامام الفوركس فكر كبير جدا

ali 9
11-16-2014, 13:38
ناس كتيرة للاسف بتعتمد على التحليل الفنى او التحليل الرقمى دون الالتفات ابدا الى التحليل الاساسى الذى يعتمد على صدور الخبر
وبالتاكيد فان الاخبار هى اهم بكتير من باقى التحليلات لانها المحرك الرئيسى للسوق

sasa11
11-16-2014, 13:38
تمام اخى الفاضل ونتمنى دائما تفيدونا باهم المؤشرات وصدورها
او توقيت صدورها وشرح لاهميتها وده فى حد ذاته شئ رائع وقوى
لكل من يتابع الفوركس والعمل به بجديه والتزام وان شاء الله مع دراستها
ودراسه مناخها بشكل جيد واقصد طبعا الاخبار ربنا هيوفق وان شاء الله هيكون فيه خير وتحقيق ارباح

dalirap
11-16-2014, 13:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
الأخبار هاي المحرك الأساسي للسوق وهي altii تعرفنا بنمو وإنكماش إقتصاد الدول وتأثر على عملت البلد

may0
11-17-2014, 15:24
اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنـتدي الاكثر من رائع الخبر محرك سوق قوي اكيد
وانا بفضل جدا اني اتداول وقت الاخـبار لكثرة الفرص الـناجحة والربح الوفير
تقبل مروري

worldg04
11-17-2014, 15:24
اكيد الاخبار هية التى تحرك السوق اخى الكريم بدون لاخبار لن يتحرك السوق شبرا
واحد واصنح لا تتاجر و قت الاخبار فى شركة انستا لانها سوف تغلق حسابك حتما اما
انت عايز تتاجر بمفردك انصحك بان تتاجر وقت الاخبار فى شركة مختلفة

ibrahim forex
11-17-2014, 16:38
التجارة وقت الاخبار ممكن ان تربح منه الكثير ولكن ليس الكل الذى يقدر ان يتاجر فى هذه الاوقات الخبراء فقط
انا افضل الا اتاجر فى ذلك الوقت لاننى ممكن ان اخسر كل شئ ويتمرجن حسابى

mohamedsaber
11-17-2014, 19:31
اهمية الاخبار الاقتصادية تتمثل في عمل زلزال علي الشارت حيث نجد الزوج يصعد او يهبط عشرات النقاط في وقت قصير جدا في ثواني
لكن ليس هناك اسلوب يحقق نتائج ثابتة في التعامل مع الاخبار
تقبل مروري اخي

aber
11-17-2014, 20:44
الاخبار هي التى تحرك السوق اخى الكريم بدون لاخبار لن يتحرك السوق شبرا واحد واصنح لا تتاجر وقت الاخبار فى شركة انستا لانها سوف تغلق حسابك حتما اما انت عايز تتاجر بمفردك انصحك بان تتاجر وقت الاخبار فى شركة مختلفة

محمد عبد اللطيف
11-17-2014, 21:26
السلام عليكم
بالفعل ما رايته فى الفتره الاخيره والطلب على الدولار الامريكى ومشاكل الفائده الاوروبيه تعلمت ان الاخبار هى المحرك الاول
وبدون نقاش ولكن دمج التحليل الاساسى مع الفنى قوى للغايه ولابد منه

Wassa04
11-17-2014, 21:37
موضوع جميييل و مفييد شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

monayaa
11-23-2014, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذه المعلومات التي تقدمها وعلى ان اهمية الخبر عند صدوره له تاثير
كبير على نوع الصفقة ومدى ربحها او خسارتها والاخبار تساعد التاجر على معرفة اتجاه تغير السوق ام لا

amenaali
11-23-2014, 15:48
فيه مقولة بتقول ان الاخبار هيا وقود الشارت يعني من غيرها الشارت هيتحرك
بس قليل جدا و ممكن السعر ينحصر بين نقطتين و ميخرجش
ولكن الاخبار هي اللي بتحرك السوق

marina
11-23-2014, 21:01
اخى سأقول لك شئ صغير فتح صفقة وقت الخبر من الممكن ان ترفع حسابك للسماء ومن المممكن
ان تخفس بحسابك لسابع ارض فكن حذا فى ان تتتاجر وقت الاخبار تحياتى لك

tedjboyka
11-23-2014, 23:30

amrs
11-24-2014, 00:30
مشكور اخى الكريم على شرحك لنا هذه الاسباب الى هتقدر انها تساعدنا بشكل كبير اوى فى تحقيق الاشياء الى ممكن اناه تساعد فى تحرك السوق بشكل كبير وان دا امر مهم جدا بالتوفيق كل انشاء الله اخى الكريم وشكرا كلعلى هذا المعلومه

marina
11-24-2014, 12:53

tedjboyka
11-24-2014, 16:43
بشكرك علي طرحه:bravo::bravo: وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص:)
الخبر في وقتنا هذا هو العامل الاساسي لتحريك العملة لان زي ما احنا شايفين دلوقتي;)
العملات كلها مصابة بشلل تام ومش بتتحرك غير نقطتين , يعني حتي مبتكملش العمولة:(

Hassan Owen
11-24-2014, 17:18
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد

xdorex
11-24-2014, 17:21
الاخبار تعمل بشكل كبير في تحريك سوق الفوركس وانا شخصيا كسبت الكتير عن طريق المتاجره وقت الاخبار
شكرا لك اخي على الموضوع وفقط الله تحيااتي

ramdani
11-24-2014, 18:17
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم اظن ان الرقم القياسي لأسعار المستهلكين يحرك العملة بشكل كبير

midouknight
11-24-2014, 18:21
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
مرحبا بك أخي الغالي أكيد أنه هنالك الكثير من الأخبار المهمة التي تحرك السوق بصفة كبيرة

mooor
11-24-2014, 18:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذا الموضوع الرائع
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

alimohamed
11-24-2014, 19:56
اخى سأقول لك شئ صغير فتح صفقة وقت الخبر من الممكن ان ترفع حسابك للسماء ومن المممكن ان تخسف بحسابك لسابع ارض فكن حذا فى ان تتتاجر وقت الاخبار تحياتى لك

medo2013
11-24-2014, 20:12
الاخبار بتكون مهمة ومن اهم الاخبار وهى التى تقع وقت صدورها والتى تعمل على الخسارة وكمان هذا من اهم الاسباب التى لابد من ان نبعد عنها ومن اهمها البعد عنن نزول الخبر ولابد من الربح والمكسب

esshazly
11-25-2014, 20:31
السلام عليكم ... التجارة فى اوقات الاخبار مربحة جدا لان السوق يتغيرا كليا فى هذا الوقت ويجب علينا التجارة و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة للربح ... بالتوفيق ان شاء الله في التداول ومع منتدانا فوركس العرب

adil17
11-25-2014, 20:34
اخي الكريم مشكور على هذا المجهود و على هذه المعلومات رغم انني لا اوافق الراي فانا لا اعتقد ان الاخبار تحرك السوق

anas rabaya
11-25-2014, 20:40
شكرا لك اخي
نوهتني الى موضوع في غاية الاهميه الا وهو محرك الخبر
جاري البحث عن ماهية الموضوع وماذا يقصد به
شكرا لك

toutou1
11-26-2014, 17:46

والله المستعان وبالتوفيق

gr53
12-06-2014, 18:52
الأخبار نوعان أخبار قوية تحرك السوق بقوة و تغير من حركات العملات في سرعة
و أخبار ضعيفة و لا تؤثر سوى بعملة محددة فقط

samer5s
12-07-2014, 18:42

sendrela
12-07-2014, 19:04
على الرغم من عدم وضوح الموضوع ولم افهم منه شيئا الا ان العنوان يتعلق بالخبر واهميته على السوق

فالخبر ركن اساسى من اركان التداول لانه يؤثر بشكل مباشر على التداول ويغير من مجرى الامور والتحليلات

تحيتى

osama4o
12-07-2014, 21:58
التجارة وقت الاخبار ممكن ان تربح منه الكثير ولكن ليس الكل الذى يقدر ان يتاجر فى هذه الاوقات الخبراء فقط
انا افضل الا اتاجر فى ذلك الوقت لاننى ممكن ان اخسر كل شئ ويتمرجن حسابى

hamada1a
12-07-2014, 22:46
سأقول لك شئ صغير فتح صفقة وقت الخبر من الممكن ان ترفع حسابك للسماء ومن الممكن ان تخفس بحسابك لسابع ارض فكن حذا فى ان تتتاجر وقت الاخبار تحياتى لك

maha mas
12-07-2014, 22:47
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع اهميه الخبر يا اخى ف الفوركس

selmi
12-07-2014, 22:54
افضل الاهتمام بالمتاجره أكثر من الهتمام بالمسابقات فالمسابقات مهما كانت سيكون الربح منها صغير 500 دولار كحد أقصى ، اما اذا تعلمت المتاجرة جيدا فمن الممكن ان تحقق أضعاف هذا ;;

Mohamed Fadhel
12-09-2014, 00:52
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

hicham1991
12-19-2014, 20:52

mnalmm
12-19-2014, 21:25

chouai
12-21-2014, 20:07
السلام عليكم
اكيد الاخبار هى اللى بتحرك السوق وهى التى يكون لها دور كبير فى
فى تحركات واتجاه سير السوق شكرا لك على الموضوع
بالتوفيق للجميع

donya22z
12-21-2014, 20:40

ahmed mahmoud abdelhady
12-22-2014, 02:42
السلام عليكم
السوق يتغيرا كليا فى هذا الوقت ويجب علينا التجارة و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة للربح فى الفوركس
تقبل مرورى..........

Mohamed Morsy
12-22-2014, 15:28
الاخبار تعمل بشكل كبير في تحريك سوق الفوركس وانا شـخصيا كسبت الكتير
عن طريق المتاجره وقت الاخبار شكرا لك اخي على الموضوع وفقط الله
تحياتي ...

malopj
12-22-2014, 15:30
فعلا معلومات اكثر من رائعه اخى الكريم فعلا كل ما انت قولته فىيه حركه للسوق بصوره كبيره اوى وانشاء الله تقدر تساعد نفسك ف انت تتعلم الحره ماشيه ازاى وان دا امر مهم ليك اوى انك تتعلمه وشكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم

osama4o
12-22-2014, 23:26
تمام اخى الفاضل ونتمنى دائما تفيدونا باهم المؤشرات وصدورها او توقيت صدورها وشرح لاهميتها وده فى حد ذاته شئ رائع وقوى لكل من يتابع الفوركس والعمل به بجديه والتزام وان شاء الله مع دراستها ودراسه مناخها بشكل جيد واقصد طبعا الاخبار ربنا هيوفق وان شاء الله هيكون فيه خير وتحقيق ارباح

donya22z
12-22-2014, 23:42

walla2a
12-23-2014, 00:05
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
نعم اخي الكريم هذه الاخبار لها قوة كبيرة وتأثير قوي جدا قد تجعل السعر يتغير سواء الي الصعود او الهبوط لذلك يجب متابعة هذه الاخبار داائما

maroc002
12-23-2014, 01:05

emanrr
12-23-2014, 01:40
اعتقد ان الموضوع اد مه بدرجه كبيهر اخى اكلرمي ف اتلوفيق لك وتقيبل تحياتى لكش
كرالك خاى اكلرؤمي
اتلوفيل كل شكراكل اخى اكريم
اتلوفيق

mooor
12-23-2014, 01:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

alamrabat
12-23-2014, 02:14
أج ــمل وأرق باقات ورودى
لردك الجميل ومرورك العطر
تــ ح ــياتيـ لكــ
كل الود والتقدير
دمت برضى من الرح ــمن
لك خالص احترامي

juba7abood
12-23-2014, 02:41
السلام عليكم
-
-
تقبل مروري ♥♠

malopj
12-23-2014, 17:49
السلام عليكم ورحمة الله مشكور أخي الكريم على مثل هذه المعلومات التي استفاد منها الكثير من التجار دائما نطلب ان تكون الموتضيع ذات معلومات لا من اجل الكتابة فقط أحسن حاجة هي التعلم الجيد وبناء استراتيجيات تكون قوية من اجل كسب الخبرة الكالفية التي تمكنك من المتاجرة بكل حرية طبعا الاخبار ربنا هيوفق وان شاء الله هيكون فيه خير وتحقيق ارباح

rbabrr
12-23-2014, 19:34
الخبر هو خير وسيلة لتحريك السوق فى العملات التى عليها الخبر العديد من النقاط فى ثوانى قليلة لذلك يجب علينا ان نستفيد من الجارة فى الفوركس على الاخبار و لكن بربح لا يتعدى 10% من رأس مالنا

sayed55q
12-23-2014, 22:27

nakil
12-24-2014, 00:27

swhaa9d
12-24-2014, 01:06
ن التجارة فى اوقات الاخبار مربحة جدا لان السوق يتغيرا كليا فى هذا الوقت ويجب علينا التجارة
و اخذ الربح من هذا الخبر الذى يعتبر خير وسيلة للربح فى الفوركس
موفق ان شاء الله

hossam56
12-24-2014, 01:35
شكرالك اخى اكريم على الموضو عالمهم دا لازم ان احان نقدر نحقق الكثير م نالموضوع دا بشكل كبير شكرالك اخى اكلريم التفويق لك
شكرالك اتلوفيق

مصطفى حمدان
12-27-2014, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تختلف اهمية الخبر من متوسط وقوى وضعيف تبعا لنوع الخبر وكذلك تبعا لنوع المؤشر الاقتصادى الصادر عنه هذا الخبر لذلك يجب قراءة الاخبار بشكل جيد حتى نحلل بطريقة صحيحة

midouknight
12-27-2014, 13:41
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
الأخبار الإقتصادية حسب رأي هي المحرك الأساسي ل السوق

ahmedelka
12-27-2014, 13:51
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي على هدا الشرح المفيد واتمنى ان يستفيد منه الاخوة المبتدءين
لا تبخل علينا بشرحات اخرى
بالتوفيق للجميع والسلام

karimi01
12-27-2014, 16:57
السلام عليكم
مشكور اخي على توضيحك لهدا الخبر و لكني
لا افضل العمل عليها لانها خطيرة جدا و ممكن
يطلع السعر عكس المتوقع و تكون هناك خسارة فادحة جدا
موفق اخي.

chouai
12-28-2014, 19:42

والله المستعان وبالتوفيق

nada forex
12-28-2014, 20:33
الســـــــلام عليــكم و رحــمة الله و بركـــــاته ......ماشاء الله يا اخى شكرا
على طرح الموضوع الاكتر من رائع عن طريقه ااسكالبنج فى الفوركس يا اخى

Mostafaashraf
12-28-2014, 20:56
التجارة في توقيت الأخبار مربحة جدا و لكن أخي الكريم كن حذر من البلوك الخاص بالشركة و أحرص علي حسابك من الضياع
و الله الموفق و المستعان

lyes1977
12-28-2014, 21:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم في المنتدى الكريم ، نعم بالضبط وهو كذلك حيث تساهم فعلا مثل هذة المؤشرات الاقتصادية للمستهلكين ونسبتهم في تحريك اسعار السوق ، شكرا جزيلا اخي الكريم على الموضوع وبالتوفيق للجميع.

ASMAA TAHA
12-28-2014, 22:28
هناك الكثير من الاخبار تحرك السوق
وخصوصا الاخبار التى تكون ذات اهمية عالية لانها اخبار شديدة القوة
وبالتالى يفضل الابتعاد عن السوق فى مثل هذه الاوقات
او الحرص الشديد فى حين التعامل فى اوقات الخبر

nada forex
12-28-2014, 22:32
الســـــــلام عليــكم و رحــمة الله و بركـــــاته ......ماشاء الله يا اخى شكرا
على طرح الموضوع الاكتر من رائع عن طريقه ااسكالبنج فى الفوركس يا اخى