PDA

View Full Version : مراجعه حول كيف تتعامل مع الاشخاص

doaa sary
09-15-2020, 14:46
من الطبيعى ان كل شخص تختلف طريقة معاملة وتفكيرة وشخصيتة عن شخص اخر
لانعيش بمجتمع مثالى ولا شرط ان يكون جميع الاشخاص تشبهنا بنفس الافكار وطريقه التعامل
ماذا تفعل مع الشخص المستفز او الشخص الذى يختلف معك بوجهات النظر!
1لاداعى للجدال والصوت العالى ابدا احترم وجهه نظر ذلك الشخص مهما كانت تختلف مع وجهه نظرك ورؤيتك طبيعة الانسان فى الاختلاف
2 الابتسامة الساحرة حتى اذا الكلام غير مناسب لك او غير مقتنع بية
3كن مستمع جيدا اكتر ماتكون متحدث خصوصا لو المشكلة او الحديث يدور عن الطرف الاخر
4ركز على نفسك واهدافك فقط لاتهتم بالغير سواء سلبا او ايجابا ضع لنفسك خطة خصوصا بالعمل واهداف اعمل على تحقيقها
5خد نفسا عميقا عندما يكون الحديث او الشخص مستفز بالنسبة لك لاداعى للصوت العالى او الانسحاب مباشرة ولاكن خد نفسا عميقا وتحلى بالصبر
6اللطف فى اسلوبك كن لطيفا وهادئا ومبتسما لاداعى للضجر الشخص اللطيف يجذب الاشخاص نحوة ومع التعامل معه

DrMaged
09-17-2020, 15:26
والله هو معظم الناس اصبحوا مرضى بالفعل وشخصيا مبحبش ادور على انى اسيب انطباع جيد عنى عند شخص مثلا او مبدورش ان فلان او علان
يقول انى شخصيه كويسه لأن الناس كلها عمرها ما هتجتمع عليك وفى نفس الوقت عمر ما هتلاقى نفسك مكروه من الجميع يعنى لازم هتلاقى بعض
الاشخاص بيحبوك او متفقين معاك ومبحبش انى اسمع اراء حد مخالفه لان الموضوع مش مجرد راى وخلاص خصوصا فى مواضيع معينه يعنى
للاسف معظم الناس عبيد لافكارهم حتى لو كانت افكار غلط يعنى محاولة اقناع بعض الناس بوجود حياه حقيقيه على كوكب عطارد اسهل بكتير جدا
من اقناع شخص براى غير رايه او فكره غير فكرته لانه ببساطه عبد للفكره او الراى ده حتى لو كان غلط

elmister25
09-18-2020, 21:26
اخي الفاضل تقبل تحياتي اولا اما ثانيا فيه اشخاص كتير جدا بنتعامل معاهم كل يوم وانا شايف انه لإنسان الذكي هو اللي يكون معاه مفاتيح كل الاشخاص يعني تتعامل مع كل واحد علي حسب دماغه وبعدين فيه حاجه كمان انت مش هتلاقي كل الناس تحبك واوعي من المظاهر الخداعه لاننا بنتعامل مع بعض الناس اللي واخده شكل البني ادم ومعاملتها معامله الافاعي يقول كلام في وشك حلوومن وراك تلاقيه يقول كلام وحش خالص ومنهم ناس تلاقي ناس هنا حتي في المنتدي مش سايبه الناس في حالها يبقا ليه بقا احنا بنفحفر ورا الناس وليه بنبص ليهم في كل قرش ربنا بيرزقهم بيه ياجماعه دعوا الخلق للخالق وكل واحد ربنا كاتبله رزق هيشوفه والله اكيد انما الحقد والغل ملي كتير من نفوس الناس للاسف.تقبل تحياتي اخي الفاضل وبالتوفيق لك وللجميع