PDA

View Full Version : ليه اللي بيخسروا اكتر من اللي بيكسبوا

elmister25
09-19-2020, 08:43
الاخوه والاخوات الكرام تحيه طيبه وبعد معظم المتداولين يقوموا بالدخول فى سوق العملات بدون استراتيجية واهداف واضحة وبدون الخبرة الكافية وده اساس غير جيد لتحقيق اهداف المضارب اللى عايز يحقق النجاح كلنا عايزين نكسب من لسوق يبقى لازم يكون فيه وقت مخصص للبحث والدراسة ومراقبة المضاربين الناجحين وطرق المضاربة الخاصة بيهم وطريقة تعاملهم مع الصفقات وطرق التحليل اللى بيفضلوها لان السوق عبارة عن ارض طوح قائم على الخبرة والدراسة ومراقبة سلوك السعر والشارت ومحاولة اقتناص الفرص الجيدة والتاكد تمام التاكد من لدخول فى الفرص الجيدة عشان تحقق نسبة نجاح عالية بالاضافة الى شىء مهم جدا وهو العامل النفسى والتهيأ النفسى للمضاربة.تقبلوا تحياتي

naif111
09-19-2020, 18:46
اسباب كثيرة تجعل عدد الخسارين اكبر من عدد الرابحين في هذا المجال بكثير والسبب الاول هو انه مفتوح للجميع فمثلا لو افترضنا ان الجامعة مفتوحة لكل من هب ودب دون الحاجة الى شهادت ثانوي هنا ستجد ان نسبة من يسقطون في الامتحانات اكبر بكثير من اولائك الذين ينجحون الي كذالك

السبب الاخر هو قلة رأس المال حيث انه كلما كان رأس مالك صغير كلما كان احتمال ان تخسر على المدى البعيد اكبر وذالك لانك في لحظة ما لن تكون راضي على حجم الارباح الذي تحققه وهذا سيعني انك ستتهور وتخسر الحساب مهما طال الزمن سيحدث ذالك

هناك ايضا الجانب النفسي والذي يلعب دور كبير في خسارت عدد كبير من المتداولين وذالك بسبب الخوف او الطمع او فقدان الثقة بالنفس

mostafaamr
09-19-2020, 20:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الفاضل بخصوص سؤالك التي قمت بطرح الان بخصوص معظم اللي بيخسروا تلاقيهم أما بيعتمدوا على توصيات أو جربوا إستراتيجية لفترة غير كافية فترة جيدة للزوج أو لعملة معينة لقوها كويسة و قالك بس أنا أكتشفت السر أنا أقدر اتاجر و أكسب وغير كدة تجدهم يتبعوا إستراتيجيات تعتمد على المؤشرات تقاطع لفوق شراء و تقاطع لأسفل بيع وتلاقي الإعتماد الرئيسي على المؤشرات فقط في حين أنه معروف أن المؤشرات تتبع السعر و ليس العكس والمؤشرات بتخطأ أوقات كثيرة و رغم كدة هاتلاقي ألاف المؤشرات و الناس عمالة تجرب تقاطعات وتشبعات و تعتمد عليها في حين البنوك و المحترفون لا يعتمدمون إعتماد كلي و رئيسي على المؤشرات وبالتوفيق لك اخي الكريم واتمنى لك تحقيق المزيد من الارباح ولجميع الاعضاء