PDA

View Full Version : ما هى اساسيات الفوركس؟!!!

Pages : [1] 2

p2000
05-29-2012, 02:47
السلام عليكم ورحمه الله...
اخوانى اريد معرفة ماهى اساسيات الفوركس والمصطلحات الشائعه فى التعامل مع برامج الفوركس.. وما هو اقل مبلغ يمكننى النتاجره به؟!!!!
شكرا لكم منتظر ردكم...

tutaaaaa
05-29-2012, 03:07
ممكن تبدا تدريب بحساب الديمو
وبعدها ممكن تدخل حساب حقيقي بالبونص الي تحصل عليه من هذا المنتدى

kingman
05-29-2012, 03:12

ان شاء الله تستفيد من هذه المواضيع التعليمية وكتاب فوركس فور عرب كتبا جيد لبدا التعلم اذا لم تكن قد قراته وبعد ماتاخد فكة وجيدة عن السوق وماهيته اى شئ تريد الأستفسار عنه لاتترد فى السؤال وان شاء الله ستجد من يفيدك وربى يوفقك فى مشوارك ولا تتسرع بحيث اقل مبلغ او اكبر مبلغ للتداول المهم تفهم السوق ويبقى عندك خبرة وقدرة على التجارة الناجحة وبعد كد اى مبلغ هتداول عليه هتقدر تحقق منه النجاح بفضل الله

ramid
05-29-2012, 15:55
السلام عليكم
هناك كتب وفيديوهات عديدة تساعدك في فهم اساسيات الفوركس ومن خلال فتح حساب تجريبي يمكنك تعلم تطبيقها
فقط خد وقتك في التعلم ولا تتسرع

magic777
05-29-2012, 16:12
صعب تلخيص الاساسايات في ردود محدده
بص انت اقرأ كتاب جون ميرفي ابحث عنه هتلاقيه في مكتبه الفوركس هنا في المنتدى
فيه كل الاساسيات اللي انت بتدور عليها
وكمان شرح مبسط لادوات التحليل الفني والاساسي
بجد كتاب قيم جدا

p2000
05-30-2012, 01:03
ألف شكرا للاعضاء على المساعدتهم الجباره.. بس هل لو انا قرأت الكتب الى فى مجال الفوركس هاعرف بعض المصطلحات اللى فى هذا المجال ولا الموضوع دا هايجى من خلال الممارسه عل الديمو..؟!!!!
أكرر شكرى للاعضاء...

kingman
05-30-2012, 01:23
ألف شكرا للاعضاء على المساعدتهم الجباره.. بس هل لو انا قرأت الكتب الى فى مجال الفوركس هاعرف بعض المصطلحات اللى فى هذا المجال ولا الموضوع دا هايجى من خلال الممارسه عل الديمو..؟!!!!
أكرر شكرى للاعضاء...
لما تقرا بأذن الله الكتب هتفهم كثيرا من الأشياء والمصطلحات والأساسيات وهيزيد فهمك ووهىك لها عندما تجرب ماتتعلمه هعلى الديمو فان بدات على الديمو دون ان تعلم شئ عن الفوركس مسبقا ستقف محتار ماذا تفعل وسيكون المجال غامض لك فأفضل شئ القراءة والتجريب على الديمو وشيئا فشيئا سوف تتضح لك كل الأمور بأذن الله

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:36
أكرر شكرى للاعضاء...

نحن هنا عائله واسره واحده

كلنا بنساعد بعض ياغالى

والممارسه على الديموووووو هتخليك تتعلم كثير من الاشياء

بس عليك بالقراءة والمتابعه الجيده

magic777
05-30-2012, 17:01
أكرر شكرى للاعضاء...

لو قريت الكتب هتعرف معظم الاساسيات وطرق التحليل ونشأه الفوركس وكل ما يدور في دماغك
ولو معرفتش جزئيه ممكن تسأل هنا واحنا معاك
لكن العمل على برامج المتياتريد عايز لما تقرأ الاوامر تكون عامل حساب ديمو وتقرأ عن كل امر على حدى وتجربه وهكذا
الى ان تصل الى النهايه

mage
05-31-2012, 17:55
لو قريت الكتب هتعرف معظم الاساسيات وطرق التحليل ونشأه الفوركس وكل ما يدور في دماغك
لكن العمل على برامج المتياتريد عايز لما تقرأ الاوامر تكون عامل حساب ديمو وتقرأ عن كل امر على حدى وتجربه وهكذا
الى ان تصل الى النهايه

عارفني ايه الكتبا اللى بجحد كويس اوى فى التحليل النفى هو كتاب جون ميرفي وبجد اللى عايز يبقى محلل فنى كويس يمكنه ان يقرا هذا الكتاب واعتقد ان وسائل تعليم الفوركس الان بقت متاحة للجميع ويمكن لاى شخص الان ان يحقق نسبة نجاح عالية من الفوركس بسهولة ويتعلم بطريقة سهلة ايضا

safiforex
05-31-2012, 19:31
اساسيات الفوركس هي فيه اخي ، حاول ان تتعلم الشموع اليابانية و المتاجرة عليها فهي رائعة ستساعدك في اية استراتيجية كانت ، حاول ان تعرف اساليب الترند و الكسر و كيفية رسمه ، و تعرف على الفيبوناتشي و مستوياته ، كذلك قم بتجريب اكثر من استراتيجية و حاول ان نميل الى اكثرها جاذبية لك و لطريقتك ، و لك مع التجربة ستجد ما يناسبك اكيد ، فحاول ان تحتك بالشارتات اكثر ، و حاول ان تقرأ السعر و تنظر اليه بنظر شمولية ستجد ما لم تجده في اي مكان ،
الاستمرار و الجدية و العمل باتقان و الالتزام سيكفيك مع العلم ان تكون ناجحا ان شاء الله

magic777
05-31-2012, 20:07
اساسيات الفوركس هي فيه اخي ، حاول ان تتعلم الشموع اليابانية و المتاجرة عليها فهي رائعة ستساعدك في اية استراتيجية كانت ، حاول ان تعرف اساليب الترند و الكسر و كيفية رسمه ، و تعرف على الفيبوناتشي و مستوياته ، كذلك قم بتجريب اكثر من استراتيجية و حاول ان نميل الى اكثرها جاذبية لك و لطريقتك ، و لك مع التجربة ستجد ما يناسبك اكيد ، فحاول ان تحتك بالشارتات اكثر ، و حاول ان تقرأ السعر و تنظر اليه بنظر شمولية ستجد ما لم تجده في اي مكان ،
الاستمرار و الجدية و العمل باتقان و الالتزام سيكفيك مع العلم ان تكون ناجحا ان شاء الله
لي تعليق بسيط على الشموع اليابانيه ... هيا رائعه فقط على الفريمات الكبيره او في مجالات الاسهم والسلع
ولكن في الفوركس يركز فقط على شموع اللي بتعكس الاتجاه زي الرجل المشنوق ونجمه الصباح
والمطرقه
بس برده هيستخدمها على فريم اليومي او الاسبوعي فقط اقل من كده لا تنفع ده من وجهه نظرى وعن تجربه

safiforex
05-31-2012, 20:28
لي تعليق بسيط على الشموع اليابانيه ... هيا رائعه فقط على الفريمات الكبيره او في مجالات الاسهم والسلع
ولكن في الفوركس يركز فقط على شموع اللي بتعكس الاتجاه زي الرجل المشنوق ونجمه الصباح
والمطرقه
بس برده هيستخدمها على فريم اليومي او الاسبوعي فقط اقل من كده لا تنفع ده من وجهه نظرى وعن تجربه
اعرف هذا اخي الكريم ، الشموع اليابانية هي جميلة في التداول عليها ، و فعلا اذا يود المتداول ان يتداول عليها فاحسن فريم لها هي الفريم الساعة واحدة ، و الفريم الدايلي ، ما عدا هذا فلا اظن ستنفع الشموع ، و انا كان قصدي في الرد اننا لازم نعرف هاته الشموع و دلالاتها حتى نعرف السوق كيف يمشي ، و لما تكون استراتيجية قوية فهذا سياعد على تدقيق الفرص بشكل افضل و احسن

jans
05-31-2012, 20:49
توجد شروحات كثيره على اليوتيوب حاول مشاهده البعض منها لكي تعرف مصطلحات الفوركس و طرق التداول
و بعدها تستطيع فتح حساب ديمو و العمل عليه لفتره طويله
حتى تتقن التعامل مع السوق و تستطيع الخروج منه لاقدر الله بأقل خساره في المواقف الصعبه

kingman
05-31-2012, 22:00
اعرف هذا اخي الكريم ، الشموع اليابانية هي جميلة في التداول عليها ، و فعلا اذا يود المتداول ان يتداول عليها فاحسن فريم لها هي الفريم الساعة واحدة ، و الفريم الدايلي ، ما عدا هذا فلا اظن ستنفع الشموع ، و انا كان قصدي في الرد اننا لازم نعرف هاته الشموع و دلالاتها حتى نعرف السوق كيف يمشي ، و لما تكون استراتيجية قوية فهذا سياعد على تدقيق الفرص بشكل افضل و احسن
هى الشموع اكيد مفيدة فى التداول وبتقدم صورة حقيقة عما يحدث فى السوق ويجب ارتباطه بتحليل جيد سواء كان كلاسيكى او فنى وانا فعلا بشوف انها اكثر مصدقية مع الفريمات اليومية والسعة ممكن يحد خداع بسهولة فى شكل السموع لكن ميزة الساعة عن الأربع ساعات مثلا ان دائما الأغلاقات واحدة فى جميع الشركات

p2000
06-01-2012, 01:56
شكرا للاعضاء على المشاركات والنصائح القويه دى... ولكن اريد ان اعرف ما هو افضل واسهل كتاب استطيع قرأته وتطيبق ما بداخله من طرق واستراتيجيات تمكننى من المضاربه فى سوق الفوركس...بس ياريت الكتاب يكون الشرح بالعربى مش انجلش ..وأكرر شكرى لكل الاعضاء المشاركين فى الموشوع...

Mohamed90
06-01-2012, 14:22
اساسيات الفوركس هي تعلم المصطلحات الفوركس دراسة الشموع
و التحليل الفني و الاساسي و طرق التداول و الاستراتجيات
معرفة اوقات فتح البورصات و اوقات التداول
و فتح الحساب التجربي للتجربة هذه الامور اولا قبل فتح اي حساب حقيقي بدون خبرة و تجربة كافية

bullot1568
06-01-2012, 15:29

نعم هداه هي الطريقة الصحيحية لكل مبتدا

ahmed
06-01-2012, 16:52
اخى العزيز يمكنك البدء
الان بقرائه كتاب جون ميرفى لتاخذ فكرة عامه عن الفوركس وادواته
وبعد ذلك يمكنك قرائه كتب متخصصه فى كل اداة
ولكن الان نصيحتى فى كتاب حون ميرفى وهو موجود فى كل مكان يمكنك تحميله بسهوله

kingman
06-01-2012, 22:56
شكرا للاعضاء على المشاركات والنصائح القويه دى... ولكن اريد ان اعرف ما هو افضل واسهل كتاب استطيع قرأته وتطيبق ما بداخله من طرق واستراتيجيات تمكننى من المضاربه فى سوق الفوركس...بس ياريت الكتاب يكون الشرح بالعربى مش انجلش ..وأكرر شكرى لكل الاعضاء المشاركين فى الموشوع...

من اسهل الكتب التى تستطيع بها ان تتعلم سوق الفوركس بسهولة وييسر ومعظم الجدد فى هذا السوق تعلمو منه هو كتاب فوركس فور عرب واعتقد انه موجود هنا فى المنتدى ولو بحثت عنه هتلاقى موجود بكثرة لشهرته ان شاء الله هتستفيد منه كثيرا فى التعلم فهو بالعربى وشارح بأمثلة سهلة وبسيطة تقرب المفهوم الى عقل المتعلم

p2000
06-01-2012, 23:44
من اسهل الكتب التى تستطيع بها ان تتعلم سوق الفوركس بسهولة وييسر ومعظم الجدد فى هذا السوق تعلمو منه هو كتاب فوركس فور عرب واعتقد انه موجود هنا فى المنتدى ولو بحثت عنه هتلاقى موجود بكثرة لشهرته ان شاء الله هتستفيد منه كثيرا فى التعلم فهو بالعربى وشارح بأمثلة سهلة وبسيطة تقرب المفهوم الى عقل المتعلم
اشكرك أخى واشكر كل الاعضاء على الاهتمام ولكن اين يمكننى ان اجد هذا الكتاب فى اى قسم هنا فى المنتدى ؟!!! ولا اعمل سيرش فى جوجل وانزله على طول ؟!!! أكرر شكرى لمشاركه الاعشاء ومساعدتهم وبالتوفيق...

mando
06-02-2012, 03:35
المنتدى فى كتب لكن مش كتير ممكن تبحث فى جوجل عن كتب او ممكن ينزل كتب اخرة هنا فى المنتدى
فى كتاب جميل جدا ابحث عنه هايفيدك كتير التحليل الفني للأسواق المالية ... جون ميرفي

hamzi
06-02-2012, 05:24
اشكرك أخى واشكر كل الاعضاء على الاهتمام

hardjob
06-02-2012, 15:30
نصيحتي لك
ابدا بقراءة الكتب ستعرف العديد من الاسرار حول هدا السوق
ستعرف اليات عمله
بعد دلك حاول اتقان استراتيجية ما
ودلك بفهمها
و بعد تدرب على الديمو
هده هي نصيحتي الديمو هو الاول
بعد هدا ستكون اكتسبت خبرة
حاول ان تشارك خبرتك مع المحترفين حتى تتمكن منالفهم جيدا

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 17:58
المنتدى فى كتب لكن مش كتير ممكن تبحث فى جوجل عن كتب او ممكن ينزل كتب اخرة هنا فى المنتدى
فى كتاب جميل جدا ابحث عنه هايفيدك كتير التحليل الفني للأسواق المالية ... جون ميرفي

المنتدى لسه مفتوح من وقت قريب جداً

والحمد لله ممتلئ بمعلومات روعه ودروس تعليمية وتحليلات مفيده جداً

تكرم

safiforex
06-03-2012, 03:10
المنتدى لسه مفتوح من وقت قريب جداً

والحمد لله ممتلئ بمعلومات روعه ودروس تعليمية وتحليلات مفيده جداً

تكرم

المنتدى الان جيد و به موضوعات رخمة و مفيدة للكل ن ممكن ان الواحد يعتمد عليها في التعلم منها ، و الترعف على اسايات الفوركس ، كذلك موجود استراتيجيات في هذا المنتدى يمكن الواحد ان يعتمد عليها في تداولاته
ومع الايام سيعرف تطورا كبيرا على مستوى تاهيل الكل لميدان الفوركس ، ما علينا الا التكاتف لنجعله المنتدى الاول عالميا

kingman
06-03-2012, 21:31
اشكرك أخى واشكر كل الاعضاء على الاهتمام ولكن اين يمكننى ان اجد هذا الكتاب فى اى قسم هنا فى المنتدى ؟!!! ولا اعمل سيرش فى جوجل وانزله على طول ؟!!! أكرر شكرى لمشاركه الاعشاء ومساعدتهم وبالتوفيق...

ارفقت لك الكتاب اخى فى هذه المشاركة وان شاء الله تستفيد منه فهو رائع كما ذكرت فى تعليم الجدد فى هذا المجال ويحتوى على معظم اساسيات السوق التى تمكن المبتدا من التعلم من الف باء فوركس الى ان يستطيع ان يتعامل مع السوق ويستمر فى الممارسة والتدريب والمزيد من التعلم وان شاء الله يستفيد من الأعضاء وبالتوفيق للجميع

http://www.mediafire.com/?oi1ek1drs54ns3r

ahmed
06-03-2012, 23:25
مع العلم انى اول مرة اشوفه يمكن لانى كنت بدائت اتعلم من كام سنه
بس حقيقى كتاب مميز وجميل جدا لكل المبتدئين
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

mage
06-04-2012, 00:45
مع العلم انى اول مرة اشوفه يمكن لانى كنت بدائت اتعلم من كام سنه
بس حقيقى كتاب مميز وجميل جدا لكل المبتدئين
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

يوجد الكثير منا لكتب والطرق الممتازة فعلا فى الفوركس ولكننا لم نكن نعلمها ولم نقرا هذه الكتب من قبل واعتقد انه يوجد الكثير من مصادر التعلم فى الفوركس ولكننا لا نعرفها ولكن كلها تؤدى الى نفس المعنى ومش هتفرق الاهم هو التطبيق السليم لما تعلمناه

hardjob
06-04-2012, 18:23
اضيف الى كلامي السابق
لازم ادارة راس مال
ومواجهة الحقيقة و تقبل الخسائر
وعدم الياس
واحدر من الطمع اخواني عشان ده من اكتر العوامل النفسية التي تؤتر على المضاربين

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 18:27
اضيف الى كلامي السابق
لازم ادارة راس مال
ومواجهة الحقيقة و تقبل الخسائر
وعدم الياس
واحدر من الطمع اخواني عشان ده من اكتر العوامل النفسية التي تؤتر على المضاربين

اعجبنى جداً القاعده التى تسير عليها اخى هارد

واتمنى ان يكون هذا مبدأنا فى المتاجره

magy800
06-04-2012, 23:07
انا سمعت من صديق لي ان التداول صعب جداا هل هو معقد للدرجه دي مع العلم اني لسه جديد في عالم التداول ولسه اول مشاركه ليا عبر منتداكم الي شكلو اول مكسب ليا علي الانترنت بجد

salimo90
06-04-2012, 23:48
اشكر من وضع الموضوع انا كذلك مبتدئ اريد ان اعرف الاساسيات

kingman
06-05-2012, 01:40
انا سمعت من صديق لي ان التداول صعب جداا هل هو معقد للدرجه دي مع العلم اني لسه جديد في عالم التداول ولسه اول مشاركه ليا عبر منتداكم الي شكلو اول مكسب ليا علي الانترنت بجد

هو التداول فى الفوركس ليه مخاطره العالية التى يمكن التغلب عليها بالتعلم والتدريب والممارسة الجيدة واستخدام قواعد ومبادئ التداول لكى تكون متاجرة ناجه وخطورة فى الفوركس تاتى من قلة التعلم والتدريب وعدم الألتزام لدى الكثيرين فى هذا السوق الذى يكون سبب فى خسائرهم ولكن اذا استفاد الجدد فى هذا السوق بهذه الأخطاء وحاول بكل جد ان يتعلم ويكتسب الخبرة ويستخدم اردارة راس مال جيدة ويبعد عن العوامل النفسية سيكون التداول آمن جدا

hardjob
06-05-2012, 02:16
اعجبنى جداً القاعده التى تسير عليها اخى هارد

واتمنى ان يكون هذا مبدأنا فى المتاجره
شكرا لك اخي
ان شاء الله الكل يستفيد من المبدا
المبتدئين والمحترفين
بس ممكن نحققه ادا اردنا ما علينا الا السعي وتنشيط الرغبة
شكرا لك مرة اخرى
hardjob

vadas
06-05-2012, 12:54
السلاام عليكم
و الله الاخوة أعطوك الأساسيات لا يسعني القول لك أن تتابر وتصبر و اياك من الطمع فهو عدوك الأساسي واياك وادمان الفوركس وربنا يوفقك انشاء الله و يوفقنا

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 13:31
اشكر من وضع الموضوع انا كذلك مبتدئ اريد ان اعرف الاساسيات

كل الاسااسيات فى القسم التعليمى ياغالى

شروحات متعدده لمختلف المواضيع

يمكنك الاطلاع عليها وستجد مايسرك

تقبل تحياتى

AhmedMagnifico
06-05-2012, 16:09
سلام عليكم
كما قال اخى الفاضل mage
كتاب جون ميرفى كتاب جيد وينصح بقرائته ولكن عليك بالبدأ بحساب ديمو حتى تتقن اصول وقواعد الفوركس ثم تبدا بالمتاجرة ولو بالبونص الخاص بهذا المنتدى
دمت بود اخى :)

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 17:31
الحقيقه اجمل ما قرأت كت جون ميرفى

افضل محلل فنى عالمى عرف حتى الان

انصح الجميع بقراءة كتب هذا المبدع

magic777
06-05-2012, 18:32

بص اخي صديقا قال كده من وجهه نظره هو ويمكن اصلا هو داخل المجال غلط من غير ما يتعلم صح
فالاولى ليك هنا انك تجرب بنفسك وتعرف هل السوق هيكون ليك كده برده ولا هيكون مختلف
وعلى حسب فهمك وقدرتك في التعامل مع السوق انت اللي هتحدد بعد كده هل السوق معقد ولا لا

maklad94
06-05-2012, 19:40
لا يوجد حد ادنى للدباية فى الفوركس لأنه ممكن تبدأ بواحد دولار لو عاوز لكن ده طبعا لا يغنى عن انك تحط مبلغ محترم لأن الواحد دولار فى سوق الفوركس تعنى صفر على الشمال اعتقد البداية الصح بتكون من اول ال500 وانت طالع وبالنسبة للاساسيات اعتقد فيه موقع مفيد ليك اسمه babypips

AhmedMagnifico
06-05-2012, 21:01
اظن انه لا حد ادنى للبداية ولكن كما تفضل اخونا maklad94
هو يعد 0 فى عالم الفوركس
:)

MixMax
06-06-2012, 03:43
السلام عليكم ايواه يمكنك التدرب في الديمو قبل ومن ثم المتاجرة وعلى حسب عليمي
اقل مبلغ يمكن المتاجرة به هو 0.1 سنت يعني مبلغ ليس بالكبير جدا
ومن ثم ان شاء الله تتطور وتتحسن احوالك خطوة خطوة ان شاء الله

magic777
06-06-2012, 12:12
لا يوجد حد ادنى للدباية فى الفوركس لأنه ممكن تبدأ بواحد دولار لو عاوز لكن ده طبعا لا يغنى عن انك تحط مبلغ محترم لأن الواحد دولار فى سوق الفوركس تعنى صفر على الشمال اعتقد البداية الصح بتكون من اول ال500 وانت طالع وبالنسبة للاساسيات اعتقد فيه موقع مفيد ليك اسمه babypips

اذا كان اول حساب حقيقي ليك انصحك انك تبدأ بأقل مبلغ عندك وتكون مستغني عنه في نفس الوقت
لانك في الغالب هتخسره واعتقد ان 100 دولار كبدايه مناسب وتقدر كمان تفتح الحساب بالسنت وتتعامل مع 100 دي كأنها 1000
وبكده اهو هتمتلك حساب جيد وفي نفس الوقت تدريب عملي على حساب حقيقي حتى لو خسرته مش هتخسر كتير

ramid
06-08-2012, 12:16
اساسيات الفوركس ما بين ارادة وادارة
ارادة قوية في الفوز رغم كل الكبوات والخسارة ولكن اليأس مرفوض
ادارة جيدة لرأس مالك بين عدم المجازفة والمخاطرة الكبيرة وعدم الخةف الشديد الدي يضيع عليك ربحا كبيرا

ahmed
06-08-2012, 15:29
اذا كان اول حساب حقيقي ليك انصحك انك تبدأ بأقل مبلغ عندك وتكون مستغني عنه في نفس الوقت
لانك في الغالب هتخسره واعتقد ان 100 دولار كبدايه مناسب وتقدر كمان تفتح الحساب بالسنت وتتعامل مع 100 دي كأنها 1000
وبكده اهو هتمتلك حساب جيد وفي نفس الوقت تدريب عملي على حساب حقيقي حتى لو خسرته مش هتخسر كتير

ممتاز واعتقد ان دة افضل بكتير من التعامل مع الديمو علشان فعلا النفسيه مهه
لانك فعليا لما تخلص التعلم على الديمو هتحتاج تتعلم حجات تانى على الحساب الحقيقى وللاسف مش ممكن تتعلمها الا على حساب حقيقى فانصحك بعد التدريب لفترة كافيه ديمو تفتح حساب بمبلع 100 دولار وبعدين تفكر فى فتح حساب كبير لما تحقق نجاح حقيقى ملموس

magic777
06-09-2012, 01:59
اساسيات الفوركس ما بين ارادة وادارة
ارادة قوية في الفوز رغم كل الكبوات والخسارة ولكن اليأس مرفوض
ادارة جيدة لرأس مالك بين عدم المجازفة والمخاطرة الكبيرة وعدم الخةف الشديد الدي يضيع عليك ربحا كبيرا

انا من وجهه نظري اهم حافز يحقق ليك الاراده القويه دي
هو حبك للمجال نفسه وانك شايف نفسك فيه وعارف قدراتك ومن جواك بتكون مقتنع انك هتقدر تحقق
نجاح فيه بعد فتره وبعد اكتساب الخبره المطلوبه

bousshimin
06-09-2012, 02:30
من أساسيات الفوركس تعلم وفهم تحليل فني ورقمي بشكل جيد وبحت عن معلومات إقتصادية تنفعك في تحليلك
الأساسي ومران على حساب ديمو تطبيق ما تعلمته وأخد خبرة في كيفية التجارة

Noah
06-09-2012, 03:21
يوجد الكثير من اساسيات الفوركس ولكن من اهم هذه الاساسيات ان يكون لدى المتاجر القدرة لعى تعلم التلحيل النفى والقدرة على تحقيق نسبة نجاح جيدة فى وقت قصير ولكن الفكرة فى قدرة المتاجر على تعلما لطريقة التى يحقق بها ربح وليس شرط ان يدرس كل شئ

safiforex
06-11-2012, 21:24
انا من وجهه نظري اهم حافز يحقق ليك الاراده القويه دي
هو حبك للمجال نفسه وانك شايف نفسك فيه وعارف قدراتك ومن جواك بتكون مقتنع انك هتقدر تحقق
نجاح فيه بعد فتره وبعد اكتساب الخبره المطلوبه

انت ذكرت اهم اساس على الاطلاق ، الحب ، فهذه الكلمة لو طبقنها مع الفوركس اكيد سننجح
لاننا لو تم الحب له فاننا لازم ما نبحق عنه الكثير و نتعلم له ليزداد التعمق فيه حبا
و حب الاستراتيجية كذلك من الاساسيات ، و حب الزوج و غير من الامور

ahmed
06-13-2012, 13:38
انت ذكرت اهم اساس على الاطلاق ، الحب ، فهذه الكلمة لو طبقنها مع الفوركس اكيد سننجح
لاننا لو تم الحب له فاننا لازم ما نبحق عنه الكثير و نتعلم له ليزداد التعمق فيه حبا
و حب الاستراتيجية كذلك من الاساسيات ، و حب الزوج و غير من الامور

انا متوافق جد معكم فى موضوع الحب على الاطلاق
حقيقه ما تحبه تستطيع الوصول فيه الى اعلى الدرجات
فيجب ان يحذر من يدخل المجال وياخذ فى حسبانه هل هو يحب هذا المجال ام لا

mony
06-15-2012, 12:00
سوق التداول بالعملات "الفوركس" أو تجارة العملات الأجنبية هو أكبر سوق مالي في العالم، حيث يتم تداول أكثر من 3 ترليون دولار يومياً. و يقوم هذا السوق على أساس التداول في العملات العالمية.. يمكن البدء بمبلغ صغير حوالى 100 دولار فى حساب مصغر

fafa280384
06-15-2012, 12:33
اخوانى اريد معرفة ماهى اساسيات الفوركس والمصطلحات الشائعه فى التعامل مع برامج الفوركس.. وما هو اقل مبلغ يمكننى النتاجره به؟!!!!
شكرا لكم منتظر ردكم...

اساسيات الفوركس الصبر على التعلم اولا ومطالعة كثيرا
التدرب على الديمو
دائما خوذ نظرة على اراء محللين
ثق بنفسك وتاكد انه خسارة المال ليس نهاية العالم
اظن احسن مبلغ هو 50 دولار

magic777
06-15-2012, 14:49
اساسيات الفوركس الصبر على التعلم اولا ومطالعة كثيرا
التدرب على الديمو
دائما خوذ نظرة على اراء محللين
ثق بنفسك وتاكد انه خسارة المال ليس نهاية العالم
اظن احسن مبلغ هو 50 دولار
صعبه شويه اخي 50 دولار كبدايه الا لو هو طبعا هيفتح حساب بالسنت مش حساب استاندر
وبكده هيكون عنده في الحساب 500 سنت يتعامل معاها كأنها 500 دولار ويدرب نفسه وطرقه عليه
وبصراحه من وجهه نظري حساب السنت ده هو الأفيد هنا للمبتدأ

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 14:52
سوق التداول بالعملات "الفوركس" أو تجارة العملات الأجنبية هو أكبر سوق مالي في العالم، حيث يتم تداول أكثر من 3 ترليون دولار يومياً. و يقوم هذا السوق على أساس التداول في العملات العالمية.. يمكن البدء بمبلغ صغير حوالى 100 دولار فى حساب مصغر

همسه : المبلغ ده صغير اوى وسهل ضياعه بسرعه

واى مبتدئ فى الاول لازم يطير اول مبلغ ده لانه بيخاطر بيه ومش بيستحمل

ana1990
06-15-2012, 15:05
همسه : المبلغ ده صغير اوى وسهل ضياعه بسرعه

واى مبتدئ فى الاول لازم يطير اول مبلغ ده لانه بيخاطر بيه ومش بيستحمل
طب ما كويس مش لما يخسر 100 في ول شهر احسن ما يخسر 500 خليه يبتدي بال100 و يتعلم و يخسرهم انا برده ناوي ابتدي براس مال 100 دولار مش علشان هم رقم مناسب لا علشان البونص مش هيجيبلي اكتر من كده و بالتاكيد مش هضع من امولي لخاصه

magic777
06-18-2012, 17:54
طب ما كويس مش لما يخسر 100 في ول شهر احسن ما يخسر 500 خليه يبتدي بال100 و يتعلم و يخسرهم انا برده ناوي ابتدي براس مال 100 دولار مش علشان هم رقم مناسب لا علشان البونص مش هيجيبلي اكتر من كده و بالتاكيد مش هضع من امولي لخاصه

بالضبط طالما ده اول حساب ليك يبقى لازم تحرص ومتفتحش الحساب بمبلغ كبير في سوق انت لسه
يادوب عارف الف باء فيه فقط ولسه متمكنتش منه ومتعرفش هتكسب ولا هتخسر فيه

كريم
06-18-2012, 18:11
عشان تعرف اساسيات الفوركس لابد من قراءة العديد من الكتب و أهمها كتاب فوركس لكل العرب و الكتاب مفيد جدا و هيعرفك على كل المصطلحات التي هتحتاج تعرفها و استيراتيجياتها التي تتبعها و طريقة عرضه جيدة و الله يوفقك و يوفقك الجميع بإذن الله

sho
06-19-2012, 15:55
اذا كنت مبتدئ فى مجال الفوركس وتسعى لتعلم مبادئ واسس التداول فانا انصحك بقراءة بعض الكتب عن اساسيات التداول فى السوق ... وبعدها يمكنك تحميل برنامج التداول وفتح حساب تجريبى تقوم بتطبيق ما تدرسة علية ... بالنسبة للمبلغ اللى ممكن تبدأ بية فهذا يرجع اليك ولكن كمبتدئ يفضل ان تبدأ برأس مال صغير حتى تصل لدرجة جيدة من الخبرة ... هناك شركات تقبل ايداع يبدأ من دولار واحد

ahm2020
06-19-2012, 19:42
و الله انا برضه بستفيد من هذه المواضيع صحيح مش حقدر افيدك لكن ببص على الاجابات و بتعلم و لهذ انا بشكرك

kingman
06-20-2012, 03:33
بالضبط طالما ده اول حساب ليك يبقى لازم تحرص ومتفتحش الحساب بمبلغ كبير في سوق انت لسه
يادوب عارف الف باء فيه فقط ولسه متمكنتش منه ومتعرفش هتكسب ولا هتخسر فيه

ومن الأفضل انه مايتدولش على البونص الا لما يتاكد انه قادر على ادارة حسابه الحقيقى واكمال تعلمه على الحساب الديمو او مايدخلش الا اقوى الصفقات وبادارة راس مال ومش لازم نخسر اول حساب لينا ونحاول نكسر هذه القاعدة

mage
06-20-2012, 03:54
اذا كنت مبتدئ فى مجال الفوركس وتسعى لتعلم مبادئ واسس التداول فانا انصحك بقراءة بعض الكتب عن اساسيات التداول فى السوق ... وبعدها يمكنك تحميل برنامج التداول وفتح حساب تجريبى تقوم بتطبيق ما تدرسة علية ... بالنسبة للمبلغ اللى ممكن تبدأ بية فهذا يرجع اليك ولكن كمبتدئ يفضل ان تبدأ برأس مال صغير حتى تصل لدرجة جيدة من الخبرة ... هناك شركات تقبل ايداع يبدأ من دولار واحد

وبعد مرحلة قراة الكتب والله ام يوجد افضل من مثل هذه المنتديات التى يمكن المتاجر فى الفوركس ان يتعلم الفوركس ويتقنه فعلا ويكتسب الخبرة سريعا من المشاركة فى هذه المنتديات وعن طريقها يمكنه ان يحقق نسبة ارباح جيدة جدا فى الفوركس

KOGI
06-25-2012, 06:32
تقرا بأذن الله الكتب هتفهم كثيرا من الأشياء والمصطلحات والأساسيات وهيزيد فهمك ووهىك لها

safiforex
06-25-2012, 17:07
ومن الأفضل انه مايتدولش على البونص الا لما يتاكد انه قادر على ادارة حسابه الحقيقى واكمال تعلمه على الحساب الديمو او مايدخلش الا اقوى الصفقات وبادارة راس مال ومش لازم نخسر اول حساب لينا ونحاول نكسر هذه القاعدة

انا معاك في ما قلت اخي الكريم لكن الطكمع سيتبعنا يتبعنا
الا اذا كان الواحد ملتزم بادارة مالية صارمة و لا يغتر بالارباح واو بشكل من هذا القبيل

aminos
06-25-2012, 17:40
السلام عليكم
أساسيات الفوركس هي التعلم بكثر و إكتشاف أي جديد
و ضروري من إدارة رأس المال
لأن بدون هذه الأخيرة فلا وجود للأسس لديك

nrgslawi
06-26-2012, 00:17
اخي اساسيات الفوركس كبيرة جدا يجب عمل اطروحة لمناقشتها
لكن الاساسيات البسيطة
ان يكون الاهدف الاول هو التعلم وان سكون الهدف الثاني هو الربح

sami
06-26-2012, 00:24
أساسيات تجارة الفوركس أخي الكريم دراسة التحليل الفني و الأساسي و ستجد العديد من الكتب العربية المبسطة التي تشرح هذا الجانب بالإضافة إلى دراسة إدارة المخاطر و بعد الإلمام بكل ما سبق ذكره ممكن تفتح حساب ديمو و تبدأ التطبيق عليه

elazez
06-26-2012, 00:28
من الاهم الاساسيات التي يجب معرفتها وفهمها بشكل صحيح هي
الترندات والدعوم والمقاومات والفيبوناتشي
وما ياتي بعد ذلك يكون وسائل تساعدك بصورة كبيرة في دخول الصفقات

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 14:18

خسارة اول حساب دى ياباشا
عاده لابد منها عند المضارب العربى

ده شئ اساسى اول حساب لازم يطير

deadlyfox
06-27-2012, 16:31
اهم شئ فى الفوركس ان تتعلم كويس
تتدرب كويس على حساب ديمو
الدخول الى السوق براس مال معقول
والدخول بعقود تناسب راس مال

p2000
06-27-2012, 16:38
شكرا للاعضا على لمعلومات الجباره دى ... بس نفترض انى دخلت صفقه وفتحتها ... ما هى الخطوه التاليه التى يجب ان افعلها؟!!!!

dodovedo
06-27-2012, 17:48
اخى الكريم
اساسيات الفوركس
1/التعلم
2/اداره راس مال قويه
3/قتل الطمع
4/التحليل الفنى المكون من
1/دعوم ومقومات
2/الترندات
3/الفايبوناتشى وباقى المؤشرات
تقبل ودى

hehelibeb
07-06-2012, 03:14
هو أقل قدر ممكن تتاجر به يمك يكون 10 دولار ولكن لا توقع أن تربح كثير

ولكن لكلما زاد رأس مالك كلما زادت نسبة الربح وكلما تاجرت بأريحية

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 06:55
احسن حاجة انك تبتدي بالديمو
وبعد كدا تعمل على البونص
ولو بحثت على النت هتلاقى حاجات كتير بتشرحلك اساسيات التعامل
لانها حاجات كتير جدا مش ينفع تتلخص هنا

derfcase
07-06-2012, 07:16
شكرا لكم منتظر ردكم...

اساسيات الفوركس اخي الكريم
p2000
هذا موضوع يطول شرحه و انصحك اولا بالبدء بتحميل الكتب و المحاضرات و الدروس و التعرف علي اساسيات الفوركس
اما اقل مبلغ يمكنك التداول به - ففي هذا السوق يمكنك البداية حتي ب 1 دولار
و لكن يفضل ان يكون لديك خبرة اولا قبل بدء المتاجرة

waleed adel
07-07-2012, 00:42
ساسيات الفوركس الصبر على التعلم اولا ومطالعة كثيرا
التدرب على الديموجيدا وتعلم التحليل الفنى جيدا

eng2012
07-07-2012, 00:50
اعتقد ان عليك اولا ان تتعلم جيدا كيف تقوم بتحقيق الربح جيدا وتمتلك الاستراتيجيه الناجحه ثم بعد ذلك تبدا باى مبلغ وان كان دولار واحد فان كنت تستطيع ان تحقق الربح فسوف تجعل منه مبلغ كبير جدا

nada
07-07-2012, 01:17
أكرر شكرى للاعضاء...
حلك انك تتفرج على فديوا لتعليم الفوركس
بعد كدة تفتح حساب تجريبى لتطبق

rabie10
07-07-2012, 16:20
عارفني ايه الكتبا اللى بجحد كويس اوى فى التحليل النفى هو كتاب جون ميرفي وبجد اللى عايز يبقى محلل فنى كويس يمكنه ان يقرا هذا الكتاب واعتقد ان وسائل تعليم الفوركس الان بقت متاحة للجميع ويمكن لاى شخص الان ان يحقق نسبة نجاح عالية من الفوركس بسهولة ويتعلم بطريقة سهلة ايضا

monet
07-07-2012, 16:20
المشكلة ان سعر الضغطات بسيط لان المحتوى بالعربى

waleed adel
07-08-2012, 00:23
لابد من قراءة العديد من الكتب و أهمها كتاب فوركس لكل العرب و الكتاب مفيد جدا وفى
كتب كمان فيها معلومات خطيره

Amany Mohamed
07-08-2012, 00:29
السلام عليكي
التعلم الجيد و اكتساب الخبرة والتمهل في فتح وغلق الصفقات
و الاهتمام بالفوركس و الجدية في التعامل
هي اساسيات الفوركس

sendrala ahmed
07-08-2012, 00:34
التفاؤل والتفكير الايجابي..هما من أهم جذورالنجاح

3- عند البدء بالصفقة..اسأل نفسك:
ما أسوأ الاحتمالات؟
وما أفضل الاحتمالات؟

4- التصور الابتكاري : تخيل أنك بدأت في النجاح..تخيل أنك تنجح فيه

5- الالحاح: ألح دائما على هدفك تكلم مع ذاتك وعقلك بأنك سوف تنجح وألح عليها

6- التوقع

sahar elmansory
07-08-2012, 00:35
التعلم والمعرفة الجيدة والخبرة الجيدة بالفوركس..والسعي للتدريب واكتساب الخبرات..والتعامل بجد وليس بغرض التسلية او اشغال الوقت الفارغ..والتعلم المستمر مهم جدا وعدم الاكتفاء بما لديك من معلومات وخبرات..فالخبرة والمعرفة لا حدود لها

hesham1046
07-08-2012, 00:51
شوف اساسيات الفوركس اهم شىء البعد عن الطمع والاستعجال فى الدخول فى الصفقات المستعجلة اهم شىء انك تحلل السوق الاول وتستخدم المؤشرات لتحديد السعر ومنها مؤشر الميميورى ماث ومؤشر الماكد ومؤشر لتحديد الاتجاة يعنى علشان لما تدخل تعرف انك دخلت صح
صدقنى الصبر وقلة الطمع هاتكسب انشاء الله

kingman
07-08-2012, 02:07
التفاؤل والتفكير الايجابي..هما من أهم جذورالنجاح

ما أسوأ الاحتمالات؟
وما أفضل الاحتمالات؟

6- التوقع

جميلة حكاية التصور الأبتكارى وفعلا ممكن يكون دافع على تحسين معنويات المتاجر وبعد تفكيره عن اى تجارب سابقة سيئة ربما تسبب له الخوف من السوق والغضب منه وبعض المشاعر السلبية

ymn30
07-08-2012, 02:09
حلك انك تتفرج على فديوا لتعليم الفوركس
بعد كدة تفتح حساب تجريبى لتطبق

اكيد اخى القراة والعلم مفيدة من الناحية انك بتعرف المصطلحات جيدا وبعد كدة بتجربه والحساب التجريبى بيجى الحفظ للمصطلحات جيدا

osama00971
07-09-2012, 13:58
توجد كتب كثيرة لتعلم الفوركس وكلما بدات في كتاب
اتركه وابدا في اخر

abdallah elbaz
07-09-2012, 19:10
افضل حاجه انك تبدا بتدريب بسحاب ديمو او وهمي زي مالبعض بيقول
وانك تبتدي تاخد معلومات وتقرئ اكتر عن الفوركس من خلال الكتب او من خلال المنتدي

ehab
07-09-2012, 22:38
انصحك اخى الكريم بان تتوجة الى قسم التعليم او ابحث فى اليوتيوب
عن فيديوهات ومحضرات او كتب اقراها جيدا واعمل حساب ديمو واتعامل بية
واتدرب واقل مبلغ ممكن تبداء بية انا شايف ان 100 دولار كويسين تبداء
بيهم سواء ايداع او بونص يعملولك عائد ان شاء الله كويس شهريا

magic777
07-10-2012, 04:06
التعلم والمعرفة الجيدة والخبرة الجيدة بالفوركس..والسعي للتدريب واكتساب الخبرات..والتعامل بجد وليس بغرض التسلية او اشغال الوقت الفارغ..والتعلم المستمر مهم جدا وعدم الاكتفاء بما لديك من معلومات وخبرات..فالخبرة والمعرفة لا حدود لها

فعلا اخي تطوير المتاجر لنفسه كل شويه بيكون في صالحه في سوق خطر ومتقلب زي سوق الفوركس
وبيكون عن طريق اكتساب الخبرات من خلال التعلم من الاخطاء السابقه وفلتره اسباب حدوثها
وايجاد الحلول ليها

waleed adel
07-10-2012, 05:19
أساسيات الفوركس هي التعلم المستمر و إكتشاف أي جديد
و لابد من دراسة إدارة رأس المال

sky44
07-19-2012, 19:34
ممكن اخي ان تبدأ المتاجرة بأي مبلغ لاكن انصحك ان تتدرب اطول مدة على الحساب التجريبي اولا و بعد ذلك ممكن ان تفتح حساب حقيقي برأس مال على الاقل 100 دولار حتى تجني ارباح لا بأس بها

os-x
07-19-2012, 21:49
شكرا لكم منتظر ردكم...

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي لكي تتعلم الاساسيات ومعرفة السوق جيدا انصحك بكتاب الفوركس للعرب ستجده هنا في المنتدى بعد قرائته ستفهم ماهو الفوركس من الالف الى الياء
وستعرف طريقة التداول وكل الاسئلة التي تدور في دهنك

hesham1046
07-20-2012, 01:06
نصيحتي لك
ستعرف اليات عمله
ودلك بفهمها
و بعد تدرب على الديمو
هده هي نصيحتي الديمو هو الاول
بعد هدا ستكون اكتسبت خبرة
حاول ان تشارك خبرتك مع المحترفين حتى تتمكن منالفهم جيدا

Aker001
07-20-2012, 01:09
كتاب جون ميرفي وبجد اللى عايز يبقى محلل فنى كويس يمكنه ان يقرا هذا الكتاب واعتقد ان وسائل تعليم الفوركس الان بقت متاحة للجميع ويمكن لاى شخص الان ان يحقق نسبة نجاح عالية من الفوركس بسهولة ويتعلم بطريقة سهلة

hesham1046
07-20-2012, 01:18
اشكرك أخى واشكر كل الاعضاء على الاهتمام ولكن اين يمكننى ان اجد هذا الكتاب فى اى قسم هنا فى المنتدى ؟!!! ولا اعمل سيرش فى جوجل وانزله على طول ؟!!! أكرر شكرى لمشاركه الاعشاء ومساعدتهم وبالتوفيق

Aker001
07-20-2012, 01:22
اقرأ كتاب جون ميرفي ابحث عنه هتلاقيه في مكتبه الفوركس هنا في المنتدى
فيه كل الاساسيات اللي انت بتدور عليها
وكمان شرح مبسط لادوات التحليل الفني والاساسي
تحياتي

kero
07-20-2012, 02:24
اخى لا تفكر الان فى المبلغ الا ممكن تبدا بيه تداول
فكر بس وابدا فى التعلم وقرائة الكتب ومشاهدة الفيديوهات التعليمية هتكون افضل فى وصول المعلومة بكل سهولة

digirakan
07-20-2012, 03:21
تعلم التحليل الفني

تعلم ادارة راس المال

تعلم كيف تتحكم بحالتك النفسية

تعلم كيف تستثمر الاخبار الاقتصادية لصالحك

tarekselim
07-20-2012, 11:56
أنا مثلك مبتدأ ونصحنى أخ فى المنتدى بقراءة الموضوعات والردود عليها كما نصحنى بإنزال برنامج تجريبى للتداول قبل البدء الفعلى فى التجارة

eng2012
07-20-2012, 15:59
اعتقد انك بحاجه الى الدخول الى الكثير من المنتديات التى تقوم بشرح الفوركس وهم اصبحو كثيرا جدا على الانترنت فى هذه الايام فستجد عندما تبحث عنهم فى جوجل الكثير مما تريد وسوف تجد اكثر مما تريد

mohaned
07-20-2012, 16:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هناك العديد من الكتب المفيده التى تستطيع ان تطلع عليها للتعرف على المصطلحات الخاصه بالفوركس ممكن ان تجدها فى المنتدى او فى انستا فوركس
واقل حد ادنى لفتح حساب يختلف من شركه لاخرى ولكن انستافوركس الحد الادنى بها واحد دولار وتعطى 30 % على اى مبلغ تودعه

BiG MoNeY
07-20-2012, 16:24
اخي هناك الكتير من اساسيات الفوركس ولا يمكن لاي احد ان يختصرها لك لانها كتير المهم هناك العديد من الكتب والمحاظرات الفيديو التي يمك ن ان تساعدك في التعرف على اساسيات الفوركس انصحك بها والحمد لله الان لن تواجه مشكل اللغة الاجنجليزية لان هنا ك كتب تتحدت عن الفورك بالالغة العربي و كرسات صوت وصوت يمك نتستفاد منها موفق اخي

king
07-20-2012, 16:27
اهلا بك اخى بالنسبه لاساسيات الفوركس هيا مهمه جدا وينبغى على كل تاجر ان يكون عنده المعرفه بالاساسيات الهامه فى الفوركس مثل سعر الصرف
ومتى اشترى ومتى ابيع ومستوى الرفع المالى والهامش المحجوز المرجين ومعنى زوج العملات كل هذه الامور هامه يجب على اى تاجر ان يعلم كل هذا حتى لو كان هذا التاجر مبتدىء لان فى حالة عدم علمه بهذه الامور الاساسيه يصبح لا يعلم اى شىء عن المجال ويعتمد على عامل الحظ فقط

hossam eldeen mohamed
07-20-2012, 18:02
السلام عليكم
اول شيء تتعلمه خطوة خطوة متسيبش حاجة
وبعد كدة تعمل حساب ديمو
وتعمل استيراتيجية حلوة وتبدا بالتداول
وان شاء الله لما ربنا يكرمك وتحس انك خلاص بقيت زي الفل
تعمل حساب حقيقي

mohamed yossef
07-20-2012, 21:25
تقدر يا غالى ان تقرا كتاب التحليل الفنى للاسواق المالية وهوما انصحك به
اما المبلغ الذى تبدا به لا يزيد عن 200دولار فقط

SlaiteR
07-22-2012, 00:30
شكرا لكم منتظر ردكم...

اخي بالنسبة لاساسيات الفوركس فهي دروس تعليمية تجدها بالمنتدى

ثانيا اقل مبلغ ممكن تتاجر به هو 1 دولار

او عن طريق تجميع البونص وتحويله لحسابك في انستا

راسلني لو احتجت اي حاجة

dodovedo
07-22-2012, 00:42
اخى الكريم
فى دوره انا بتشرف بتقديمها ليكوا فى رمضان
وبدات فيها بالفديو هتعلمك الفوركس
من الالف الى الياء
تقبل احترامى

منصور
07-22-2012, 00:52
ممكن اخي الكريم تدور علي اليوتيوب علي كورس فيديو كامل لتعليم الفوركس وتنزل كتاب فوركس فور عرب واكيد لو سالت هنا في المنتدي هتلاقي اللي يجاوبك ونصيحة لازم تتعلم كويس الاول قبل ما تفتح حساب حقيقي وتشتغل عليه علي الاقل من 3 الي 6 شهور وتكون طريقة وقواعد واضحة لشغلك بالتوفيق يا غالي

Looser
07-22-2012, 15:00
جميل أوي لكل المبتدئين يا معاذ

وإن شاء الله ربنا يجازيك خير على تعبك ومجهودك في الشرح

تم التحميل والمشاهدة

شرح بصورة مسهلة ومبسطة

بارك الله لك ..،

khaled zizo
07-24-2012, 22:25
تعليم الجدد فى هذا المجال ويحتوى على معظم اساسيات السوق التى تمكن المبتدا من التعلم من الف باء فوركس الى ان يستطيع ان يتعامل مع السوق ويستمر فى الممارسة والتدريب والمزيد من التعلم وان شاء الله يستفيد من الأعضاء و والطرق الممتازة فعلا فى الفوركس ولكننا لم نكن نعلمها ولم نقرا هذه الكتب من قبل واعتقد انه يوجد الكثير من مصادر التعلم فى الفوركس ولكننا لا نعرفها ولكن كلها تؤدى الى نفس المعنى ومش هتفرق الاهم هو التطبيق السليم و واحدر من الطمع اخواني عشان ده من اكتر العوامل النفسية التي تؤتر على المضاربين

ahmadsalaymeh
07-24-2012, 22:32
اخي يوجد الكثير من الكتب المختصة بالمبتداين
ويوجد الكثير من الكورسات ايضا
اما من ناحية اقل مبلغ فيمكنك البتدا ب 1 دولار ولكن باراح قليلة
يعني كل ما زاد راس المال زادت الارباح

mage
07-25-2012, 05:36
اساسيات الفوركس ان يكون لكل متاجر فى الفوركس الحساب الذى لا يكون من جوهر امواله والذى لا يخاف عليه من الخسارة ولهذا السبب يمكننى ان اخبرك ان من اهم اساسيات الفوركس هو التعلم والالتزام التام فى العمل

احمد الطاهر صالح السقطي
07-25-2012, 05:39
سلام عليكم
من اهم اساسيات فوركس هي اداره راس المال ومش تشتغل بمعيار عشره في ميه من قيمه راس مالك وتاك بروفت وستوب لوز
وشكرا

زيزو
07-25-2012, 07:19
البعد عن الطمع
الالتزام بادارة راس المال
الالتزام بالاستوب لوز
كل ماكان راس المال كبير كل ما كان الارباح معقولة وطيبة
بالتوفيق اخي الكريم

midoali
07-25-2012, 08:47
ممكن ياباشا تتاجربي دولارلكن نصيحه مني افتح الاول حساب ديمو اتعلم عليه ثم ابدء المتاجره
علي حساب حقيقي وعتبقه ان شاء الله من المتداولين المميزين

master_egypt
07-25-2012, 23:01
من خلال تجربتى الصغيره فى الفوركس اهم شئ هو التعلم واكتساب الخبره من الاخرين قبل الدخول اليه باموال حقيقه حتى تقدر على العمل بعد ذلك بمفردك

chanadva
07-29-2012, 15:36

morx123
07-29-2012, 15:55
من اهم اساسيات الفوركس
هو ان تكون صبور وتجتهد قدر المستطاع
وان خسرت يجب ان تتعلم من خسارتك

hamidoufawcan
07-29-2012, 16:47
السلام عليكم

medmedooo
07-29-2012, 18:04
ان شاء الله تستفيد من هذه المواضيع التعليمية وكتاب فوركس فور عرب كتبا جيد لبدا التعلم اذا لم تكن قد قراته وبعد ماتاخد فكة وجيدة عن السوق وماهيته اى شئ تريد الأستفسار عنه لاتترد فى السؤال وان شاء الله ستجد من يفيدك وربى يوفقك فى مشوارك ولا تتسرع بحيث اقل مبلغ او اكبر مبلغ للتداول المهم تفهم السوق ويبقى عندك خبرة وقدرة على التجارة الناجحة وبعد كد اى مبلغ هتداول عليه هتقدر تحقق منه النجاح بفضل الل

zeina
07-30-2012, 05:34
يجب ان تعرف كيف تتحكم فى العواطف اثناء التداول وان تلتزم باستراتيجية معينة وان تستخدم ادارة اموال ناجحة تحقق لك الربح ويمكنك ان تقوم بفتح حساب تجريبى لتطبيق ما تتعلمة علية

basom59
07-30-2012, 15:05
فعلا كتاب فوركس العرب والفوركس للمبتدئين من الكتب الجميلة وامفيدة في هذا المجال وايضا يوجد فيديوهات على اليوتيوب للتعليم والمنتدى هنا بردو فيه ركن للمبتدئين وبالتوفيق

hossam hossam
07-31-2012, 09:27
ممكن تقوم بي التدريب علي حساب ديمو واذا
اردت فتح حساب حقيقي اقل مبلغ في شركه انستا 1 دولار

shemo
07-31-2012, 18:31
الاساس ان تتعلم وتبدا على حساب تجريبى وتستفيد منه قبل ان تبدا فى الحساب الحقيقى

noureen
07-31-2012, 18:38
الاسياسات فى الفوركس هو اولا اداره سليمه لراس المال و عدم الطمع و التحكم فى النفس و المشاعر و و معرفه اليه عمل الفوركس و كيفيه التداول فى السوق و العوامل التى تؤثر عليه و كذلك معرفه كيفيه التحاليل و متابعه الاخبار التحكم فى العواطف و عدم سيطره الياس عليك و محاوله الاستفاده ممن يسبقوك خبره

hamidoufawcan
07-31-2012, 18:54

abdallah elbaz
07-31-2012, 18:58

لا شكر على واجب وان شاء الله موفق
بس حضرتك افضل من الكتب ممكن تدخل على اليوتيوب هيفيدك جدا وهتاخد من فيدييوهات كويبسه

mage
07-31-2012, 19:14
اساسيات الفوركس من وجهة نظرى ان يكون لديك المرونة الشخصية التى تؤهلك للعمل فىا لفوركس وان يكون لديك بعض القدرات الخاصة التى بها يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة من سوق الفوركس عن طريق التعلم وعن طريق التطبيق السليم للسوق

mido
07-31-2012, 19:25
اخي الكريم
هناك كتب وفيديوهات عديدة تساعدك في فهم اساسيات الفوركس
ومن خلال فتح حساب تجريبي يمكنك تعلم تطبيقها
تقبل مروري ولك فائق احترامي

themaxprofit1
07-31-2012, 19:27
ال انا عرفة ان ممكن تدخل منتدى وتسجل بعض تعليقات والاجابت فى مواضيع خاصة
بالبرصة وبيدخل حسابك مبلغ تقدر تتاجر بية

mohamed farag
07-31-2012, 19:28
اكيد ن شاء الله هقري الكتاب دا وهفهم كل حاجه منو ان شاء الله و هقري وهتفرج عاليتوتيوب عالحاجات دي

ايه الجديد
07-31-2012, 22:44
انت فى القسم المناسب صعب اى فرد يلخصلك كل دة فى مشاركة
ابحث فى السم ونزل كتاب فوركس العرب
وان شاء الله تلاقى غايتك
بالنسبة للمال
فى رأى الأفضل الدخول بمبلغ لا يقل عن 100 دولار
بالتوفيق

Eng PTC
08-05-2012, 06:16
اخي المنتدى مليء بالمواضيع الممتازة واللتي سوف تصبح محترف من خلالها
نصيحتي هي .. ان تبدئ الآن بحساب ديمو تتعلم عليه من خلال المنتدى
وتضاعف مشاركاتك في المنتدى لتجميع اكبر قدر من البونص
وبعد 3 شهور سوف يصبح لديك بونص كبير تستطيع ان تتاجر فيه في الفرويكس

tamer
08-05-2012, 06:18
طب الكتب والفيديوهات دي اجبها منين ولا القيها فين

smed smox
08-08-2012, 20:32
صعب تلخيص الاساسايات في ردود محدده
بص انت اقرأ كتاب جون ميرفي ابحث عنه هتلاقيه في مكتبه الفوركس هنا في المنتدى think you
;)

mahyfxxx
08-09-2012, 15:25
طبعا عشان تقدر تحقق الربح المطلوب لازم تحدد الاتجاة الى هتشتغل علية ولكن نتيجة لحداثة هذا السوق من جهة ولضعف وسائل الإتصال من جهة أخرى كان من المستحيل على غير البنوك والمؤسسات المالية الكبرى المتاجرة...

waleed adel
08-09-2012, 23:55
اساسيات الفوركس صعب تلخيصها ولكن هناك كتب وفيديوهات
موجوده بالمنتدى بها شرح وافى لاساسيات الفوركس

tamrinsty
08-10-2012, 00:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قرأت في أحد الردود أن هناك كتاب في المنتدى لجون ميرفي هل الكتاب بالعربية و إن كان كدلك المرجو وضع الرابط و جزاكم الله ألف خير يا إخوة

reda6
08-10-2012, 01:08
أهم حاجة هو القراءة الكثيرة عن الفوركس ثم التدريب على حساب ديمو ثم إستشارة أصحاب الخبرة والتجارب الناجحة من خلال المنتديات المختصة مثل منتدانا الجميل ده

congraulation14
08-10-2012, 05:56
فى كل خطوه معلومه جديده سزاء فى المنتدى فى ردود الاشخاص المتعلمين او القرايه عنه فى الكتب فكل ما المعلومات تزيد من اماكن مختلفه كل ما ثقافتك للموضوع تزيد وتعلمك يبقى فى وقت اقل

breaking
08-10-2012, 06:01
السلام عليكم
هناك كتب وفيديوهات عديدة تساعدك في فهم اساسيات الفوركس
عليك بالقراءة والمتابعه الجيده

abo ali
08-10-2012, 13:10
ااسلام عليكم ورحمه الله وبركاته يجب عليك ان تقرا العديد من المنشورات وترى الفديوهاتوالمواضيع الخاصه بلمنتدى وتوكل على الله وخذ حساب بلمنتدى

fardajafavc
08-10-2012, 16:52

pato71
08-10-2012, 17:30
الاساسيات هي تعلم المصطلحات وبعدها تتدرب على حساب ديمو
انا جديد مثلك في هاذ المجال حاليا انا اقرا الكتب والامور بدات تتضح لي

mouhafx
08-10-2012, 17:42
اريد كيفية احتساب النقود هنا

sharkawy
08-10-2012, 17:51
عليك في البدايه يا اخي ان تتعلم الفوركس جيدا وهناك مئات من الكتب والفيديوهات التي تساعدك علي ذلك

ثم بعد ذلك تفتح حساب ديمو للتطبيق علي ما تعلمته

HOUSAMMI
08-10-2012, 17:56
شكرا لكم منتظر ردكم...

اخى ليس بهدا تصلح الامور

عليك بالتعلم واحدة واحدة

مش كلمة من هنا وكلمة من هنا فيه قسم للمبتدئين زى وزيك

نزل كتاب وخليك شغال معاه

بالتوفيق

stocks
08-10-2012, 17:57
التعلم موجود كثير جدا في كل الشركات وكل شركات الوساطه تدعمك في التعلم بقوة وحسابات ديمو يعني ممكن حتي الواحد يتعلم من اي موقع اوي اي شركه اخري ثم يكمل مع انستا ودا عادي لانهم اصلا عاملين موضوع التعلم مجاني

mmt123
08-10-2012, 19:08
طبعا البرنامج الى بتشتغل بيه هو الميتا تريدر فور
وطبعا ابرنامج دا بيكون تابع للشركه الىانت عملت فيها الايداع
وبسيطجدا وبتنزله بكل سهوله
لكن بالنسبهللمبلغ الىانت ناوى تشتغل بيه
فدا على حسب
بمعنى انه فيه حاجه اسمها ادارهراس المال يعنى لو حطيت 2500 دولار مينفعش تفتح صفقه ب 10 دولار للنقطه ولكن ممكن تفتح ب 50 سنتللنقطه
يعنى على قد الحساب تقدر تشتغل

magic777
08-11-2012, 00:36
التعلم موجود كثير جدا في كل الشركات وكل شركات الوساطه تدعمك في التعلم بقوة وحسابات ديمو يعني ممكن حتي الواحد يتعلم من اي موقع اوي اي شركه اخري ثم يكمل مع انستا ودا عادي لانهم اصلا عاملين موضوع التعلم مجاني

بص المنتديات والشروحات والفيديوهات الخاصه بالتعليم منتشره في النت سواء بالمجال او
دروس بمبلغ مالي وانت بتختار الوسيله اللي تناسبك للتعلم من خلالها المجال
ولكن مرحله التدريب العملي لما تعلمته بتتوقف عليك انت وعلى كيفيه تعلمك من الاخطاء وتعاملك مع السوق

dina mahmoud
08-11-2012, 00:50
تأسس سوق فوركس(forex) للمعاملات المالية بين البنوك عام 1971 عندما تحولت المعاملات في التجارة العالمية من استخدام قيم ثابتة للعملات لقيم التعويم. ويكون هذا ناتج مجموعة صفقات مالية يقوم بها وكلاء الأسواق المالية لتحويل كمية معينة من المال بعملة احدي البلدان لعملة بلد أخر بقيمة متفق عليها مسبقا لتاريخ معين. و يحدد سعر تحويل العملة المعينة بالنسبة لعملة اخري ببساطة: العرض والطلب للتحويل الذي يوافق عليه الطرفان.

master_egypt
08-11-2012, 01:12
اهم شئ لازم تكون فاهم مجال شغلك كويس اوى وداركل شئ فيه وعارف انت بتعمل ايه لان من غير علم ودراسه هتكون اكنك تايه ومش عارف انت رايح فين ولا جاى منين ومش هتعرف تستمر نهائى بداخله

roukhou
08-11-2012, 08:04
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

hend
08-11-2012, 23:31
لا معنديش خبرة غى الموضوع ده والله انا لسة
جديدة فى السوق ولسة بتعلم وتقبل مرورى اخى الكريم

محب الصحابه
08-13-2012, 07:39
انا متوافق جد معكم فى موضوع الحب على الاطلاق
حقيقه ما تحبه تستطيع الوصول فيه الى اعلى الدرجات وشكرا لصاحب الموضوع

hesham itch
08-31-2012, 14:47
يمكنك البحث عن كل ما تريده من هذه المصطلحات وان تتعرف عليها عن طريق ايجادها فى
المواقع والمنتديات المختلفة والتى تقوم بشرح اساسيات الفوركس للمبتدئين فى هذا المجال

amr beni ata
09-01-2012, 23:22
يصعب ان تجد الشرح الكامل

في هذا المنتدى مع احترامي لكن اذهب اولا وافتح ديمو بعدها

اذهب الى بعض الفيديوهات التدريبيه في اليوتيوب

ثم مارس

ourami
09-03-2012, 19:24
أخي الفاضل
لا بدا لك في البداية من القيام ببعض التدريبات بحساب الديمو تم تدخل بعد دلك بحسب واقعي بنقاط حقيقية
اتمنى لك التوفيق صديقي الكريم

wael edries
09-03-2012, 19:38
السلام عليكم
هنا فى المنتدى قسم المبتدئين توجد كتب جيده ويوجد اقسام كثيره بها تعلم الاساسيات والمصطلحات
والله الموفق

lordmido
09-03-2012, 19:48
السلام عليم اخواني الاعزاء
اريد ان اتعلم الفوركس ان شاء الله من اول حرف الى ان اصبح محترف
هل يمكن ان اجد الكتب الخاصة التي ساستفيد منها ام المنتدى حسن طريقة للحصول على ما اريد

lala
09-03-2012, 21:07
اساسيات الفوركس مينفعش الواحد يكتبهالك علشان تعرفها بل يجب عليك ان تبحث اولا والحمد لله معرفه الفوركس
سهله جدا وطرقها بسيطه سواء عن طريق قراءه الكتب التى تمدك بكثير من المعلومات او عن طريق الدورات التدريبيه على النت

mohamed alalfy
09-03-2012, 21:22
السلام عليكم
اساسيات الفوركس
عدم الطمع وهذا من اهم الاشياء التى يجب تجنبها
وشكر الله سعيكم

sahar
09-04-2012, 06:16
اساسيات الفوركس هيا اولا التعليم والتدريب وفتح حساب تجريبي ديمو والصبر وعدم التسرع والتركيز
هتوصل للربح باذن الله وطبعا استخدام استراتيجية ناجحة ووجود كتب كثيره هنا في المنتدي سوف تعلمك اساسيات الاحتراف
في الفوركس

MAGDY
09-04-2012, 07:06
من أهم وأول أساسيات الفوركس وأساسيات العمل فى مجال التجارة الإليكترونية
شئ مهم جداً ، الغالبية يستهينوا به
إما لعدم قناعتهم به ، وإما لجهلهم بمعناه
ألا وهو : الشفافية والصدق مع النفس
بمعنى : لا محتاجة تذاكى ولا لف ودوران ولا تتشطر على غيرك
لسبب بسيط جداً ، إنك بتشتغل فى فلوس
يعنى لابد من الأمانة والإخلاص ، ومافيش نصف أمين ولا نصف مخلص
عمرك سمعت عن بنك حرامى ؟؟؟
الأمانة والإخلاص والثقة لازم يكونوا بنسبة مائة فى المائة ولو كانت 99% فالفشل قريب
واللبيب بالإشارة يفهم
اللبيب بس .. وده تلاقيه فين ده ؟؟؟ نادر طبعاً
كامل احترامى وتقديرى لكل لبيب ولكل محترم صادق أمين يعمل فى مجال التجارة الإليكرونية
تحياتى

ahmedmourad
09-04-2012, 13:42
اللى اعرف ان اقل مبلغ هو 100$
دا ممكن تبدأ بيه
بس فيه شركات لا تقبل اقل من 1000$
والله اعلم

mohamed amin
09-05-2012, 05:51
اكيد السوال مهم جدا لانى من المبتدين وعندى اسئلة كثيرة من اهمها ذاالسوال بس انا لاحظت ان
فى نناس محترمة بتنزل فيديوهات وكتب جيدة هتعملنا المجال دا وشكرا على السوال

spider
09-05-2012, 09:14
الفوركس علم زي اي علم محتاج دراسه جيده وتحليل جيد والصبر وعدم التسرع والفهم الكامل لمتتطلبات السوق

siham
09-06-2012, 02:10
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الفوركس هو نوع من انواع البورصة لكن ليست تجارة اسهم وتداول اسهم ولكن تجارة عملة عن طريق الانترنت ومميزاتها انها مفتوحة طوال الوقت على مستوى دول العالم لان فيه دول نهار فى نفس الوقت دول اخرى ليل
واهم مصلحات الفوركس البروكس وهى الشركات والترادس المتاجرين واللافرج وده مستوى المتاجرة وده يختلف من شركة لاخرى فيه 1 الى مائة او واحد الى 1000 وهكذا كذلك ستوب لوس الوقوف على المتجرة عند مستوى معين وتاك بروفت وكذلك عند ربح معين
وهذا اختصار للمصطلحات وليس ككل
اقل مبلغ للمتجرة هو 1 دولار

themystery
09-08-2012, 15:20
مش هينفع ف رد واحد لكن تقدر تبدأ بحساب ديمو و تتابع المنتدي
مش هتاخد فتره طويله قبل م تفهم الموضوع

---------- Post added at 12:20 PM ---------- Previous post was at 12:04 PM ----------

أبدا بالتعلم من الكتب او
الفيديوهات
ثم ابدأ بحساب ديمو للتجريب صدقني الخبره بالشغل بايدك افضل من القراءه و بالتوفيق

mohamed alalfy
09-24-2012, 14:02
السلام عليكم
انصحك لكى تريد التعلم
سوق الفوركس ان تدرسه دراسه جيده وناك الكثير من
المنتديات التى تقوم بتعلم هذا السوق
ولكن اذا كنت تريد ان تسال عن اساسيات هذا السوق
فى التحليل الفنى وعدم الططمع والرفعه الماليه وسحب الارباح اولا باول
وشكر الله سعيكم

dina
09-25-2012, 04:58
اعتقد ان اقل مبلغ هو1 دولار ولكن اساسيات الفوركس فهناك
الكثير من المواضيع فى المنتدى بشرح تفصيلى يجب عليك قرائتها لانها سوف تفيدك كثيرا

simo512
09-26-2012, 01:15

waheedpcc
09-26-2012, 04:57
المنتدى الان جيد و به موضوعات رخمة و مفيدة للكل ن ممكن ان الواحد يعتمد عليها في التعلم منها ، و الترعف على اسايات الفوركس ، كذلك موجود استراتيجيات في هذا المنتدى يمكن الواحد ان يعتمد عليها في تداولاته
ومع الايام سيعرف تطورا كبيرا على مستوى تاهيل الكل لميدان الفوركس ، ما علينا الا التكاتف لنجعله المنتدى الاول عالميا

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 10:47
مش هينفع ف رد واحد لكن تقدر تبدأ بحساب ديمو و تتابع المنتدي
مش هتاخد فتره طويله قبل م تفهم الموضوع

---------- Post added at 12:20 PM ---------- Previous post was at 12:04 PM ----------

أبدا بالتعلم من الكتب او
الفيديوهات
ثم ابدأ بحساب ديمو للتجريب صدقني الخبره بالشغل بايدك افضل من القراءه و بالتوفيق

اكيد اخى التطبيق العملى له دور كبير على الشارت

انا عن نفسى وقت ما كنت اتعلم - كنت بطبق يوم بيوم بعد ما اقرأ مثلا او اسمع فيديو تعليمى

waheedpcc
09-26-2012, 16:11

noureen
10-04-2012, 01:16
بوص يا اخى فى شروحات كتير بالفيديوهات اكيد هتستفاد منها
باذن الله و فى كتب تعليميه عديده
اما بالنسبه لاول مبلغ انت ممكن تبدء باى مبلغ

عبدالله77
10-04-2012, 01:35
ممكن حد يعرفنا الكتاب

mohamedemara
10-04-2012, 01:36
اعتقد ان علينا ان نتعلم فى بدايه الامر التحليل الفنى
والتحليل الاساسى فهما اهم الاشياء التى تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

mohamed202024
10-06-2012, 17:40
اهم قاعدة فى الفوركس لا للطمع ولا للغرور
واقل مبدا تقدر تبدا بيه هو 100 دولار

rigiray
10-06-2012, 18:14
السلام عليكم يااخي الفاضل
سؤال وجيه
انا انصحك بمطالعة الكتب
و مشاهدة الفيديوهات

ozr10
10-06-2012, 18:16
انا مبتدا
و هي تجارة كما تبدو

---------- Post added at 05:16 PM ---------- Previous post was at 05:15 PM ----------

انا مبتدا
و هي تجارة كما تبدو
و بفضل اما تحقق نجاخ باهر
او تفشل
هذه هي اللعبة

keko
10-17-2012, 00:56
طبعا البدايه بتكون استخدام الحساب الديمو ومن ضمن المصطلحات الى المفروض تعرفها طبعا التحليل الفنى والدعم والمقاومه
والترندات والشموع اليابانيه لا بصراحه هناك العديد من المصطلحات وبالنسبه لاقل مبلغ فانت ممكن ان تبدا من واحد دولار ولكن الافضل على الاقل 100 دولار

willy
10-20-2012, 05:54
اساسيات الفوركس هي التحليل الفني من دعوم ومقاومات وترند وكل ذلك ممكن ان تتعلمه من كتب الفوركس ثم من الفيديوهات التعليمية وبعدين تفتح حساب ديمو للمتاجرة به وان تتدرب عليه لمدة لاتقل عن 6شهور وربنا يوفقك

Mr.Kareem
10-20-2012, 08:34
ان شاء الله هانزل انا كمان كتاب ميرفي بس هو مختلف عن فوركس للعرب في ايه ولازم ننزلهم الاتنين؟

صدقيني انفع
10-20-2012, 10:35
فوركس فور عرب كتبا جيد لبدا التعلم اذا لم تكن قد قراته وبعد ماتاخد فكة وجيدة عن السوق وماهيته اى شئ تريد الأستفسار عنه لاتترد فى السؤال وان شاء الله ستجد من يفيدك وربى يوفقك فى مشوارك ولا تتسرع بحيث اقل مبلغ او اكبر

vip1988
10-20-2012, 12:21
السلام عليكم
شكرا لك اخي العزيز على هدا الموضوع الاكثر من مهم
ان الفوركس مليئ من القواعد ولكن يمكن ان نقتصر على اهم هده الاسس لكي نكون متاجرين رابحين لا خاسرين
مع تحياتي

jamalsale
10-20-2012, 15:56
اساس التعامل مع الفوركس هو التعلم المستمر و عدم الطمع
و المبلغ الادنا لاول دخول في حساب حقيقي قد يكون 100 دولار

noureen
10-21-2012, 07:39
أنا مثلك مبتدأ ونصحنى أخ فى المنتدى بقراءة الموضوعات والردود عليها كما نصحنى بإنزال برنامج تجريبى للتداول قبل البدء الفعلى فى التجارة

دا احسن حاجه فعلا للتعلم
و كمان الافضل هو التعلم عن طريق الفيديوهات

bilalkaz
10-21-2012, 13:32
يمكن رؤية بعض الكتب المفيدة فهي مفيدة خاصة للمبتدئين
وبعض الفيديوهات في المنتدى التعليمي

saleem7744
10-24-2012, 17:10

أبو حيدر
10-24-2012, 17:51
ممكن رابط هذه الكتب او االفيديوهات

Mr.Kareem
10-25-2012, 01:11
ممكن تشوف الفيديوهات الموجودة في المنتدى هتساعدك كتير يمكن في البداية بتكون اسهل من قراءة الكتب انا بدات بيها عن نفسي بعدين حملت كتاب جون مرفي من المنتدى بصراحة المنتدى لوحده بموضوعاته ووسائل الشروحات كافي لاي ممبتدء حتى الاحتراف

ameer
10-25-2012, 01:15
اساسيات عالم الفوركس يا صديقي العزيز هي تكمن في الصبر والثقة والتعامل مع اناس ناجحين في هذا المجال اذا عملت معاهم اكيد راح تنجح في الفوركس وتربح منه

nrgslawi
10-25-2012, 04:23
اخي الغالي مرحبا بك وان شاء الله تتعلم كل شيء في الفوركس معنا
انصحك اخي بالدخول الى الدورة المعمولة في المنتدى الخاصة بالمشرف يوجد فيها كل شيء

ahmed sleem
10-25-2012, 17:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد لابد من قراءه كتب خاصه بالفوركس
ستكون اكثر دقه لك

rooseyflower
10-31-2012, 22:29
ابدا شغلك على حساب تجريبى وانت تقدر تفهم كل شئ
بالنسبه للمبلغ اللى تقدر تبدا بيه مفيش حد ادنى لكن قلما كبر راس المال قلت المخاطر

azifek
11-25-2012, 23:12
أخي الكريم
بخصوص أقل مبلغ الذي يمكنك من المتاجرة به هو 1 دولار فقط مع انستا فوركس
أما بخصوص الاساسيات فيمكنك أن تجدها في المواضيع في هذا المنتدى فهي كثيرة

radoinehajhouji
11-30-2012, 14:56
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

bombasasa
11-30-2012, 14:59
في كتب جيدة جدا في الفوركس وتعلمة
واللي يدور علي اي شئ للتعليم سيجد

Cayote
11-30-2012, 18:09
شكرا لكم منتظر ردكم...

وعليكم السلام
الاساسيات هما : ادارة راس المال ... التحليل الفني ... الاستراتيجية الناجحة
اما اقل مبلغ ممكن تتاجر لا يوجد وممكن تتاجر باي مبلغ
بالتوفيق

maged mohamed
01-18-2013, 09:16
بسم الله الرحمن الرحيم
النصطلحات كتيره جدا اكتر مما تتخيل
لذلك لو عايز تعرفهم لازم تفتح حساب تجريبى عشان تشوف معظمهم

ابتسام عصام
01-18-2013, 19:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لقد افادنى سؤالك وتعلمت منه جداا وشكراا لكل من علق على الموضوع يسلمواااا
مع تمنياتى لكم بالتوفيق

derar
01-30-2013, 10:03
السلام عليكم
اخي الكريم عليك ان
تدرس نظريا وبالتوازي
مع الدراسة العملية على الديمو

cr7ronaldo
01-30-2013, 10:50
ستعرف اليات عمله
ودلك بفهمها

كريم سليمان
01-30-2013, 11:35
1- تعلم من الماضي الأليم بدلا من أن يضايقك..2- التفاؤل والتفكير الايجابي..هما من أهم جذورالنجاح
3- عند البدء بالصفقة..اسأل نفسك:ما أسوأ الاحتمالات؟وما أفضل الاحتمالات؟
5- الالحاح: ألح دائما على هدفك تكلم مع ذاتك وعقلك بأنك سوف تنجح وألح عليها6- التوقع

ريهام الجندى
02-06-2013, 18:58
اساسيات النجاح فى الفوركس
1- تعلم من الماضي الأليم بدلا من أن يضايقك..
2- التفاؤل والتفكير الايجابي..هما من أهم جذورالنجاح
ما أسوأ الاحتمالات؟
وما أفضل الاحتمالات؟
6- التوقع
واقل مبلغ يمكنك المتاجرة بة 100 دولار لكى تحصل على 30 سنت ودة اقل شىء

Aya Ali
02-08-2013, 17:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى موضوعات تعليميه مفيده جدا فى المنتدى حضرتك ممكن تتطلع عليها وتستفيد منها وبدا جرب على حساب ديمو
بالتوفيق للجميع

alwaleed
02-08-2013, 17:57
الشموع اليابانية

zamalkkkawy
02-10-2013, 09:40
السلام
عليكم
ورحمته
وبركاته
والله يا اخي
منذ
تسجيلي بالمنتدى
وانا من اول يوم لا احس باني جديد
ولكن كلنا مع بعضنا البعض

ibrahiem2012
02-10-2013, 12:19
انصحك بالبتدا بكتاب سهل اسمه فوركس للعرب وبعدها تنتقل لكتب التحليل الفني لجون ميرفي
والشموع اليابانيه لستيف نيسون وتجرب كل ماتتعلمه علي حساب ديمو وتقيم مستواك قبل الدخول علي حساب حقيقي

buxgaineregy
02-10-2013, 13:43
لمعرفة المصطلحات المهمة يجب تحميل الكتب المجانية المنتشرة على الانترنت
وكما انه يجب فتح حساب تجريبي كي تطبق ما تم قراءته ويجب الفاعلية في منتديات الفوركس
فافضل طريقة لان تتعلم هي ان تكون معلم اما بالنسبة لاقل مبلغ فهو ان يكون 10 دولار حتى لا تصاب بالاحباط

haitham
02-10-2013, 13:46
الناس بيقولو ان ممكن المتاجرة بدولار واحد بس مش عارف اذا كان ده فى الحساب الحقيقى ولا الديمو وعموما انا شايف ان الردود مختلفه وكل واحد بيختار الى يناسبه وربنا يوفق الجميع

kebaierkhaled
02-10-2013, 14:10
السلام عليكم
من اسسيات الفوركس
المعرفة الجيدة لهذا المجال و التمكن منه
الصبر و عدم التسرع
العمل ثم العمل المتواصل

ahlam gomaa
02-11-2013, 03:25
السلام عليكم
انا لسه مبتدئه واستفدت من ردود اصحاب الخبره وعرفت بعض المصطلحات
بالتوفيق للجميع

med.007
02-11-2013, 04:39
أول شيء مطالعة الكتب لكي تكون قاعدة مميزة في سوق الفوركس ثم
مشاهدة الدورات التدريبية المميزة في المنتدى وأنصحك بقوقل فهو من علمني و كلنا نتعلم

Zamalkawy4ever
03-31-2013, 10:16
انصحك يا اخي
بقرائة الكتب
الاساسيه عن الفوركس
وما اكثرها في المنتدى الجميل هذا
وفي مواقع البحث المختلفه

Ibrahim84
03-31-2013, 10:19
عندما تقوم بإفتتاح صفقة (وضعية) في أسواق فوركس، فإنك تقوم بوضعية "طويلة" على عملة معينة، و وضعية "قصيرة" على عملة أخرى. يشار إلى أنه لا يوجد موقع مركزي محدد لسوق الفوركس، ولهذا فهو يعد من أكثر أنواع التداول مرونة ومتاح عبر الإنترنت لجميع المستثمرين من شتى أنحاء العالم.

شيماء المصرية
03-31-2013, 10:35
السلام عليكم
مشكور علي هذا الموضوع ممكن حضرتك تشوف في قسم المبتدئين هتلاقي شرح كتير عن الاساسيات للمبتدئين واستراتيجيات كويسة كتير وبالتوفيق ان شاء الله

mouradyassine
03-31-2013, 10:36
السلام عليكم
من اسسيات الفوركس
المعرفة الجيدة لهذا المجال و التمكن منه
الصبر و عدم التسرع
العمل ثم العمل المتواصل.....

taoufik bajjou
03-31-2013, 13:38
السلام عيكم خي لغالي أساسيات الفوركس ممكن أن تجدها في دورة تعليمية أو كتاب للفوركس للمبتدئين و أقل مبلغ هو 1 دولار أخي بالتوفيق لك

mintu
04-18-2013, 06:20
و لما تكون استراتيجية قوية فهذا سياعد على تدقيق الفرص بشكل افضل و احسن

abdallah.forex
04-18-2013, 14:07
شكرا لكم منتظر ردكم...

اساسيات الفوركس ممكن تعرفها وتفهمها
هنا من المنتدى من خلال الاقسام المتخصصه للمبتدأين
واقرأ اكثر لتعرف الكثير عن مصطلحات الفوركس
واقل مبلغ من وجهه نظرى لكى تتاجر ف الفوركس 500 دولار
حتى تكون حجم النقطه قليله وعدد النقاط متوسطه مثلا
ويكون حجم الربح او الخساره قليل ولكن تتحقق صفقات
رابحه اكثر ونقاط ايجابيه اكثر

hamza212
04-18-2013, 14:34
بسم الله الرحمان الرحيم.السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
مرحبا اخي العزيز سؤال مهم هناك الكثير من المواقع لتعليم فوركس وكشف خباياه ابحث
جيدا وتعلم قبل الخوض في مجال التداول

may
04-20-2013, 15:38
يجب اولا معرفه اهم مصطلحات الفوركس مثل الرافعه الماليه والاستراتجيات والمؤشرات والتحليل الفنى والاساسى

hebkar
04-20-2013, 15:48
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اساسيات ومصطلحات الفوركس يمكنك قراءه كتاب فوركس 4 عرب لتعرفها
اما اقل مبلغ جيد وجهه نظرى هو 100$

latraaa
04-20-2013, 16:18
يا أخي الكريم توجه إلى القسم التعليمي و هناك إن شاء الله، ستجد ما تريد من معلومات قيمة لك، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

forexkhan32
04-20-2013, 16:21
اساسيات الفوركس و العمل عليه فهي اسس حقيقية و واقعية
من بينها التعلم الجيد و التدرب الصحيح و الخبرة المكتسبة

tazi larbi
04-20-2013, 16:25
السلام عليكم اولا يجب ان تكون لك قابلية للتعلم ثم ستجد كل ما تبحث عنه في المنتدى هنا قسم المبتدئين ولا تنسى فتح حساب الديمو لان التجارة لا يتعلمها الانسان الا بالممارسة والفوركس تجارة والله الموفق

jawado88
04-20-2013, 16:37
اقل مبلغ يمكنك المتاجرة به يختلف من شركة وساطة لأخرى لكن عموما 100 دولار مبلغ جيد للبدئ به، اما التعلم فهناك دروس لاحصر لها في المنتديات واليوتيوب

بالتوفيق اخي العزيز.

zeze mohamed
04-20-2013, 17:54
اقل مبلغ يمكن المتاجرة به هو 1 دولار ولكن طبعا لا تتوقع منه الربح العالى وافضل مبلغ ويكون مبلغ مناسب من وجهة نظرى 100 دولار وازاى تتعلم المتاجرة والمصطلحات انا انصحك بالدخول علىالقسم التعليمى فى المنتدى وهتعرف كل حاجة عن الفوركس

rafikwood
04-20-2013, 18:08
توجد شروحات كثيره على اليوتيوب حاول مشاهده
و فتح الحساب التجربي للتجربة هذه الامور

abdessalem soltani
04-20-2013, 18:22
انا جديد في الفوركس
اريد ان تنصحوني وشكرا مسبقا
شكرا

---------- Post added at 05:22 PM ---------- Previous post was at 05:21 PM ----------

انا جديد في الفوركس
اريد ان تنصحوني وشكرا مسبقا
شكرا

maroc_forix
04-20-2013, 18:25
ان كنت تبحث عن نصيحة جيدة
اقل مبلغ محترم في الفوركس هو 1000 دولار
لا 100 و 200 تنفع
و بالنسبة للدروس فهي اكثر من اللزم

magedman
04-20-2013, 18:59
انصحك اخي بالتدرب علي الديمو والتعلم ويوجد في هذا المنتدي كثير من الفديوهات التعلمية الجديدة والمواضيع يمكنك الاستفادة منها

zamalkkkawy
04-21-2013, 09:09
السلام عليكم اخى الكريم انا افضل ان تدخل القسم الخاص لتعليم الفوركس وتحميل الكتب من هناك ومشاهدة فيديوهات العضو الممتاز دودوفيدو

mimo3050
05-16-2013, 05:04
لازم تقرا كتير و تفهم و تتعلم كل يوم عن اللى قبله علشان تقدر تقف على رجليك كتاجر فوركس و بعدين تبدا بالتطبيق على حساب ديمو و بعد ما تاخد الخبرة الكافية تبدا تفتح حساب حقيقى بملغ صغير و تجرب اللى اتعلمته

ayman.shosha
05-16-2013, 06:23
انصحك اخى العزيز
ان تقرأ اكثر
فما تريده لن تحصل عليه فى ليلة وضحاها
هنا الكثير من الاعضاء طرح ما تسأل عنه وكان يمكنك ان تعرف الاجابة قبل طرح السؤال
اثبت لنفسك انك تريد المواصلة بالمجال وذلك ببعض المجهود اليسير ولكن تأكد ان الناتج سيكون عظيما..

وبالنسبه لأساسيات الفوركس هذا الموضوع يبين لك الفكره بشكل عام ومبسط:
http://forex-masr.com/showthread.php?33297-ببساطه-يعنى-ايه-فوركس

yacrao
05-16-2013, 12:12
اساس الفوركس هو البساطة فلا تذهب في طريق من يستعمل العديد من المؤشرات لانك ستتوه الفوركس ترند
والترند فوركس اخي الكريم من الافصل عند البدايةة ان تبدا بمبلغ بسيط حتى تحترف اكثر

Butterfly2
05-16-2013, 14:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

فى قنوات تعليميه على يوتيوب

هتساعدك جدا فى التعلم السريع

yasin
05-16-2013, 14:41
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اذا اردت الكثير من النصائح عن اساسيات الفوركس عليك بالقسم التدريبى فى المنتدى ومشاهدة الفيديوهات على اليوتيوب

DAMYMAHDY
05-16-2013, 22:19
ربنا يوفقق اخى الكريم
اخى الكريم اقبل مبلغ تتاجر بيه كمبتدىء مش اقل من 100 دولار وبالنسبة للمصطلحات والتعلم كل حاجه هاتلاقيها فى القسم التعليمى الاساس فى الموضوع هوه التجربة على الديمو والتعلم الجيد والصبر والقناعة تقبل مرورى

adell
05-21-2013, 10:37
يوجد قسم تعليمى شرح اساسيات الفوركس
وايضا من خلال قسم الكتب التعلمية وقسم المبتديين يمكن ان تتعلم
واقل مبلغ للايداع فى وحهة نظرى 200 دولار مع فتح صفقات صغيرة

انس بن تن
06-30-2013, 06:34
كل المصطلحات تجدها ف القسم
التعليمي الخاص بالمبتدئين مثلي ومثلك اما علي اهم شئ ف الفوركس التعليم الجيد والتدريب ع حساب تجريبي دول اهم من انك تبدء باساسيات انتا لا تعلم بها
الاول قدمت لك النصيحه بالتووووفيق

mohamed61172
06-30-2013, 10:47
لا ينفع اخي الكريم انك تعرف بالاسلوب ده معني الفوركس لان الفوركس مش
كلمة ولا كلمتين وتلاقي نفسك تاجرت بعدها حاول الدخول علي مواقع تعليمية فديوهات تتعلم منها الدروس المبدئية ثم المتوسطة ثم المتاجرة
وبعدين حدد هدفك بأي مبلغ بس ادرب الاول فترة كافية علي الديمو

ashrafabdelbary
06-30-2013, 10:50
اخى الكريم قم بالدخول الى القسم التعليمى بالمنتدى وستجد العديد من المواضيع التى تقوم
بشرح اساسيات الفوركس والفيديوهات ايضا

ahmed.alzogby77
07-02-2013, 16:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اساسيات الفوركس انك تتعلم الفوركس كويس وتعرف قوانين الفوركس تمام علشان متغلطشى
وانت شغال فى الفوركس وممكن تتاجر ب1 دولار بس بس المهم تتعلم الفوركس علشان
متخسرشى وتكون ارباحك اكتر
السلام عليكم

latraaa
07-02-2013, 19:59
يا أخي الكريم، عليك بالتوجه إلى القيم التعليمي و هناك إن شاء الله سوف تجد الإجابة الكافية إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mmxxmm2
07-02-2013, 21:02
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخي في كتاب الفوريكس وفيديوهات
للمبتدئين هتعرفك ماهي اساسيات الفوريكس
والمصطلحات وبعد كده تعمل حساب تجريبي
وتتدرب عليه ومع الوقت هتتعلم