PDA

View Full Version : الحقونى حسابى اتمرجن

Pages : 1 2 [3] 4 5 6 7

youssef1025
11-27-2012, 15:57
السلام عليكم و رحمة الله في الحقيقة هذا هو الواقع فالمرجن كول تعصف ب أكثر من 90% من المضاربين و لكن في نظري يكون في غالب الأحيان بسبب الا ستراتيجية و السبب الثاني يكون بسبب ادارة راس المال و الطمع فتجدمثلا من يربح 10 صفقات متتالية فيظن أنه أصبح قادر على السوق و أصبح يفكر و يقرر مثل صناع السوق و هنا تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن تحياتي.

maged mohamed
11-27-2012, 16:15
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
الاخطاء التى تسبب المرجن كول اساسا عدم اتباع الخطواط المدروسة والمتبعة فى ادارة راس المال
فعليك التريس وعدم سرعة الانفعال حتى بالربح فتطمع او الخسارة فتريد الانتقام بدون دراسة

سولي
11-27-2012, 16:23
يعنى يمكننا تلخيص الاسباب فى الاتى
عدم الالتزام بالخطه
عدم انتظار الفرصه المناسبه لدخول
عدم التحكم فى عواطفنا اثناء المتاجره (طمع-جشع-تهور-انتقام-مغامره)تمام

fafa
11-27-2012, 16:41
فعلا دى حقيقه كل ما ذذكرته من وجود مارجنه الحساب لاكثر من متداول ان لم يكن اغلبيتنا وده طبعا للاسف
بس الحمد لله الى يجعلنى استمر فى مجال الفوركس بالرغم من انى فعلا وصلت فعلا الى المارجن انى بحاول بقدر الامكان تفادى الاخطاء الى وقعت فيها ومن اهمهم بعدى عن استخدام امر وقف الخساره فده كان من اول الاسباب لخساره حسابى كاملا

mohamed djat
11-27-2012, 16:57
اهم خطأ يرتكبه المتداول هو عدم التزامه بادارة مالية تكون جيدة و صارمة على حسب راس ماله ، اضافة الى عدم الالتزام بالاستراتيجية في شروطها سواء
في الدخول في الصفقات او في الخروج منها

abero
11-27-2012, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم انا ارى ان من اسباب الخسارة مايلى :
1-الطمع وعدم الرضا بالقليل من المكسب
2-اذا كان راس المال صغير فقد يخسره المتداول بسرعة
3-الافراط فى التداول والدخول والخروج فى صفقات كثيرة طوال اليوم
4-قلة الخبرة فى مجال الفوركس
5- الدخول فى حساب حقيقى دون التجريب فى حساب تجريبى اولا

bilal
11-27-2012, 17:18
معظم الي يضيع حسابهم من المبتدئين والسبب وراء ذلك دخول صفقات حظية وخيال ربح سريع جدا
وعدم دراية كافية بسوق الفوركس اعتقد ان هذه الاسباب رئيسة في ضياع الحسابات

Nourhan
11-27-2012, 17:22
يعني الكلمة دي جديدة على اذني ولكن منكم نستفيد طبعا
اللي فهمته ان الحساب بيروح او بمعني اصح راس المال بيروح

maloka
11-27-2012, 17:48
اعتقد يااخي سمارت ان سبب ان الحساب اتمرجن بيكون بسبب الطمع الا حد كبير
وانه بيفتح صفقات كثيرة وللاسف بيوصل للمارجن بسهوله بالذات لو حاسبه صغير
اعتقد اانا نتعلم من اخطاءنا شويه ونتعلم اننا نتابع حركة السوق ونفتح مش اكتر من صفقة اذا كان حسابي صغير

qusayyy
11-27-2012, 18:00
اخي انا لعدني مبتدا واكثر شيئ اخاف منه هو مرحجنة الحساب باكرا لذلك انصح الجميع بقرائه
الكثير عن الاخطاء التي حدثت مع اناس تمرجنت حساباتهم وشكرا
لك على فتح الموضوع

zezo
11-27-2012, 18:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا شخصيا حدث معى ذلك و لكن عند بدايتى فى تعلم المتاجرة فى سوق الفوركس و هذا حدث لقلة خبرتى فى التداول وقتها
بالتوفيق لك و للجميع و تقبل مرورى

anito
11-27-2012, 18:06
احب ان اضيف:
قلة المعرفة والتسرع في المتاجرة دون اكتساب الخبرة الكافية
الانسياق وراء نصائح بعض النتاجرين الخاطئة
استعمال رافعة كبيرة

GODY
11-27-2012, 18:23
تعرضت كثيرا للمارجن لكن تعلمت اكثر من الخسائر التى تحدث لى لابد من ان نضع استراتيجيه ناجحه ومجربه للدخول فى الصفقات ولا نجعل عواطفنا تتحكم بنا لكى لا تسيطر على اتخاذ القرار

miraa
11-27-2012, 18:24
موضوع مميز من مع انه بيقلب علينا المواجع بس حيكون مفيد باذن الله لينا كلنا عشان نتعلم من اخطاء بعض
وكلنا زارنا المارجن كول وانا عن نفسي زارني كتير جدا لدرجة مش حقدر احصر عددها لكن فيه مارجن مش ناسيه وكنت شغال عالاسترالي ودخلت علي شمعة هابطة اسبوعية قوية في بداية الاسبوع بلوت كبير بيع والسعر مارجنلي حسابي صعودا وبعدين هبط بقوة كبيرة جدا فطبعا حصلي صدمة بس حمدت ربنا انه اتعلمت درس كويس

amin dabes
11-27-2012, 19:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اتمرجنت اول مره كان البونص 33 دولار فقط ولكن اقسم بالله تعلمت الكثير وان شاء الله اللي جاي احلي
لان عرفت اخطائي وبعالج فيها وبدرس كورس مكثف
تقبل مروري

masterdz
11-27-2012, 20:05
اسباب الخسارة بالنسبة ليا دائما ما كون الطمع ألزّائد انا تقريبا أبدًا أخسر بسبب تحليل خاطيء الا في مرة واحدة أو إثنين دائما يكون سبب الخسارة هو الدخول بلوت عالي
لأن هكذا دائما أقول ان خطورة الفوركس ليست في انك تفهم السوق خطأ ولكن في انك تجازف اكتر من الي حسابك يستطيع أن يتحمله
وبتوفيق أخي

kingmos4
11-27-2012, 21:18
اسمع اخى الكريم
انا اتمرجن لى اربع حسابات بقيمة 1150 دولار فى اقل من اسبوعين طبعا مبلغ كبير وفترة قصيرة
ولكن الاسباب كما يلى
1 فرحة المبتدء بالحساب دون معرفة طبيعة السوق
2 دخول لاصفقات العشوائى بدون دراسة او تحليل شايف الشمعة صاعده يدخل شراء اصبحت هابطة يدخل بيع
3 الطمع فى الارباح الكثيرة التى تفوق راس المال نفسه فى وقت قليل ده ان لم يكن فى نفس اليوم او الاسبوع
4 قلة المعرفة والعلم بالتحليل الفنى والتحليل الاساسى
5 دم تنفيذ وصية اهل الخبرة بالتمهل وعد التسرع فى دخول الصفقات والمحافظة على راس المال
وفى حاجت تانية كتير مش عايز اطول اكتر من كده

khaledyosrie
11-27-2012, 21:38
شكرا للعضو المحترم اسمرت على الموضوع الجميل ده
وانا لسه مبيتدا ومعرفش يعنى ايه اتمرجن او المرجن كول
لو حضرتك توضح يعنى ايه اكون شاكر ليك جدا
وان شاء الله الكل يستفاد

Mahmoudzooka
11-27-2012, 22:08
بنسمعها كتير الكلمة ديه و ياما سمعنا نصايح بس فعلا جوا الشغل و التعامل مع الحساب الامر بيختلف تماما
انا شايف ان الخبرة هى اللى بتخلى الواحد يظبط الحتة ديه

saly
11-27-2012, 22:18
انا تالت حساب يتمرجن ليا امبارح للاسف
وبسبب التحرك الغريب للسوق الاسبوع اللى فات كان لازم لما احس بحركه انا مش فاهماها انسحب بهدوء لكن للاسف
دلوقتى اكيد هعتمد على البونص مبقتش هعمل اى ايداع تانى

romy21
11-27-2012, 22:59
اولا لاز يكون رأس المال ليس بصغير حتي لا تكون الخساره سريعه وتنتهي الصفقه بسرعه عدم استخدام الاستوب لوزر ترجع تلاقي حسابك اتصفر بعد شويه لو مش استخدمتها طبعا استخدم حساب اسلامي افضل علشان مش بياخد فائده لو بيت الحساب عدم فتح صفقه في نفس توقيت ظهور الاخبار علشان ده ممكن يأثر تأصير سلبي طبعا وغيرها كتير حاجات بتعدي علينا

نانسي
11-28-2012, 01:48
انا عن نفسي شايفه ان الفوركس صعب مش سهل ولازم الواحد ياخد وقت كافي في التعليم وبالتالي التسرع هو اكثر اافه تاكل راس المال وتقضي عليه
اولا التسرع في البدء في المضاربه بجون الخبره الكافيه وثانيا التسرع في فتح الصفقه بدون الدرايه بكل الظروف المحيطه والتخطيط الجيد لها وثالثا التسرع في غلق الصفقه في الوقت اللي ممكن تكسب وتعدل الخساره الي مكسب واخيرا التسرع في ترك الفوركس بسبب خسائر متتاليه وبكده يكون التسرع هو السبب الرئيسي لمرجنه الحساب ومرجنتك انت شخصيا من الفوركس

mahdi
11-29-2012, 16:41
الحكمة و القوة و التركيز اخي

yaallah3
12-07-2012, 17:21
طبعا ان الحساب يتمرجن ده مصيبة بالنسبة لي, بس هي الحمد لله محصلتش لحد دلوقتي,
بس باردو ده مايمنعش ان في خسارة وممكن تكون كبيرة يعني

nabilo
12-19-2012, 18:04
فعلا ده بيحصل مع كثيرين من متاجرين هذا السوق وخصوصا الجدد فيه وانا من وجهة نظرى ان العامل الأول والأساسى لحماية الحساب والأستمرار فى هذا السوق وتحقيق النجاح هو ادارة راس المال وكلنا نعلم ذلك جيدة ومافيش موضوع الا لما ينبه على ادارة راس مال لكن من يلتزم قلة قليلة وحتى من يلتزم به تكفى مخاطرة واحد بعيد عن ادارة راس مال ان تضيع جزء كبير من حسابة فنصيحة للجميع التزم بأدارة راس المال وحتى مع الخسائر سوف تستطيع التعويض وسيكون النجاح حليفك بفضل الله

forex3
12-19-2012, 22:10
وعليكم السلام ورحمة اله وبركاته اعتقد ان اسباب مرجنة الحساب او الخسارة عديدة جدا منها التهور وعدم التعلم وعدم الخبرة وعدم الصبر على فتح وغلق الصفقات

mostafaabdelgawad
12-19-2012, 22:32
والله معاك حق يا اخي حسابات معظمنا خدت مرجن كول على الاقل مرة واحدة
بس المهم كلنا نستفيد من اخطاءنا ونعرف ان الصبر مفتاح الفوركس فعلا

bogagi
12-19-2012, 23:07
احب ان اضيف:
استعمال رافعة كبيرة

LiNDa1
12-19-2012, 23:14
انا لسا جديده ولم اخسر اي شيءء
وان شاء الله اخذ عبرة من هي الاخطاء
واتنمى انو كل عربي ما يخسر ولاززم يتاكد من كل صغيرة وكبيرة قبل دخول في شيء
والسلام عليكم

zoal
12-19-2012, 23:24
من اسباب خسارتي عدم الالتزام باداره راس المال وكذلك الطمع
وعدم الالتزام باستراتيجيتي احيانا

locos
12-19-2012, 23:25
الفوركس ليس سهل
عدم التسرع يا اصحاب
وان شاء الله تعوض اخي

safi
12-19-2012, 23:25
الاسباب عديدة لمرجنة الحساب ، استخدام راس مال صغير ، استخدام رافعة مالية كبيرة ، التسرع ، عدم الصبر ، عدم استخدام ادارة جيدة لراس المال ، عدم التركيز ، الجهل وعدم وجود تدريب جيد

bogagi
12-19-2012, 23:43
احب ان اضيف:
استعمال رافعة كبيرة

ososelgin
12-19-2012, 23:57
بيحصل مع كثيرين من متاجرين هذا السوق وخصوصا الجدد وايضا مع المحترفين وان كان المحترف بيقدر يسيطر بسرعه ويظبط اموره ولكن بتكون بخساره كبيره
اولا للمبتدئيين اعتقد انتم ذكرتم معظم الاسباب احب اضيف
ان الثقه الزائده واحيانا ضغطه زر خطأ تدخلك فى متاهه العناد ويمرجن حسابك وانت فى قمه غضبك
احيانا تنام تصحى تلاقى السوق اتقلب والحساب اتمرجن يا باشا
اعتقد ان رسك الفوركس فى الخساره هو ايضا نفس رسك المارجن وخصوصا اللى بيجى بدون توقع :bravo:

Mohamed Ramadan Helal
12-20-2012, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اها ياريت نلتزم
بقواعد الفوركس كالالتزام والصبر وعدم التسرع واتباع استراتيجيه مضمونه

doda
12-20-2012, 00:04
انا فهمت من الشرح ومن التعليقات ان اتمرجن دى يعنى اتصفر الحساب اتقفل بمعنى اصح
انا حصلت معايا مرة فى الحساب التجريبى وكان 5000 دولار وبعد كده مبقاش فى حساب بس عملت واحد تانى

hard$currency
12-20-2012, 00:06
اعتقد ان التجاره ليس سهله كما يبدو لها فى البدايه ولكن الوصول الى الارباح يحتاج الى معرفه وجمه كافى للمعلومات التى توهل التاجر الى الوصول اليها
واعتقد ان المرجن او الاستدعاء الهامش امر سيئ للغايه والعديد من المتاجرون وقعو فيه

amira
12-20-2012, 00:08
فعلا مرجنة الحساب كلمه نسمعها كثيرا
واحنا اللى نقدر نحسن من انفسنا ونتلاشى الاخطاء
وغالبا المرجنه بتيجى نتيجه لقلة الخبره

px4ev
12-20-2012, 00:09
اتمنى ما اخسر اخسر ايش اصلا وانا لسى جديد
ربي يوفقكم كلكم
ولاتخسرون ابد

a.mahmoud
12-20-2012, 00:19
اعتقد ان من اهم اسباب الخساره هو التسرع و عدم المعرفه بكيفيه اداره راس المال و الطمع و الذي يعد العدو الاول لكل متداول حيث انه اذا سيطرت عليك العاطفه في التداول فانك حتما خاسر

البرجيسي
12-20-2012, 00:24
بالفعل يا صديقي ان الامر يجعلنا نتعب نفسيا عندما نجد الكول مارجن وكأني اري جيم اوفر في لعبة جميلة ولكن هذه هي ليست لعبة لانه مالي وعملي الذي اربح منه عندما اخسره والمؤلم ان اقع في نفس الخطأ وبالاخص اذا كان ناتج عن طمعي

LiNDa1
12-20-2012, 02:09
ان شاء الله يبعد علينا وعلى كل مسلم الخسارة يارب العالمين

yaallah2
12-20-2012, 10:20
السلام عليكم
فى البدايه كان دائما الحساب يتمرجن مع الاسف وذلك لاننى اقوم بفتح صفقه واتركها كما هى دون ان اضع لها استوب لوس او اى شئ اخر ولاننى كنت مبتدئة فى الحساب الحقيقى
ولكن بعدها رجعت مره اخرى الى الحساب التجريبى وبدأت فى التعلم بطريقة افضل والحمد لله تعلمت ان الصفقه التى لا اثق فيها اضع استوب لوس حتى احافظ على رأس المال دون ان احقق المزيد من الخسائر

ana_masrya
12-20-2012, 10:59
موضوع جيد يا اخي بالفعل الكثير مننا بيشكو من مرجن حسابه بسهوله شديده
وانا كان من اسباب مرجنت حسابي انى فتحت صفقاتك كثيرة وحسابي كان صغير
وطمعت ايضا في حجم النقطه وبالتالى السوق عكس عليا من غير مااحلل كويس وخسرت كتير

ayman.shosha
12-23-2012, 05:07
الحمد لله رب العالمين
موزع الارزاق
والاعلم بالنفوس
بالفعل اخى العزيز منذ اسبوع
تمرجن حسابى
كنت اعلم خطأى
ولكن لم اكن اعلم ان تلك هى العاقبة

السبب اخى العزيز اننى لم اعترف بالصفقة الخاسرة
وانتظرت حتى يرتد السعر
لم يرتد وذاد الهبوط وزاد معه عنادى
حتى عاندنى السوق واغلق الحساب

Dana
12-23-2012, 05:18
كل شيئ قلتوه و ما تركتوا لينا ولا كلمة مشكورين شباب

مافي مبتدا يجي يقول شو علموني كل شيئ باين و كل شيئ و احتملات موجودا بالتوفيق لكم

dmx
12-23-2012, 06:07
من خبرتى المتواضعة اكتر اسباب المرجنة بتكون بسبب الطمع

او الدخول فى صفقات مش محسوبة بغرض المكسب وخلاص ولكن النتيجة بتكون خسارة حتمية

وان شاء الله متابع معاكم الموضوع عشان نشوف الاسباب اللى تعرض لها الاعضاء ونحاول نتجنبها فى المستقبل

السلام عليكم

Ahmed H
12-23-2012, 16:23
اقوى اسباب الخسارة عدم التعلم الجيد واختيار المسار الصحيح والمحدد فى تعلم تحليل بذاته
وبعد ذلك وهى اكبر عقدة تقابل من هم على مشارف تحقيق الارباح الطمع

essra
12-23-2012, 16:28
احد اسباب الخساره رد الفعل للمكسب وعدم تحديد استراتيجيه معينه للمتاجره بيها
والدخول كذا مره لنفس الزوج والمضاربه بنسبه كبيره من راس المال
المكسب عايزصبر ولابد من الاستوب لوز دا مهم جدا وربنا يوفقك

b2000
12-23-2012, 17:55
فعلا مبادره ممتازه من مشرف متميز
شكرا لك مشرفنا على هذا الموضوع الذى بالتأكيد سيساعدنا فى اتمام صفقات ناجحه
شكرا لك

forexing
12-23-2012, 17:58
انا انصح بعدم التهور في فتح الصفقات وعمل جد معين لخسارة حتى لا يتمرجن حسلبك ونكون في السيف سايد
لازم تكون دقبق في فتح الحسابات

s&a
12-23-2012, 18:34
نعم يااخ الكثير يتكلم عن مارجن الحساب انا بالفعل سبب مارجن الحساب عندي كان بسبب الطمع
لانى بفتح صفقات كثيرة وبيكون حسابي صغير وللاسف بضطر ان ا اوصل للمارجن سريعا
وبطمع اوقات في حجم اللوت لذلك يجب علينا الابتعاد عن الطمع ووضع الستوب لوز مهم جدا

kingmos4
12-23-2012, 18:50
من اهم اسباب مرجنة وخسارة الحساب
1 الطمع
2 الجهل بهذا السوق
3 سوء سياسة راس المال وعدم وجودها من اساسه
4 الدخول العشوائى والتسرع فى فتح الصفقات
5 فتح اكتر من صفقة بلوت عالى لايتحمله الحساب
6 قلة الخبرة بالتحليل ومتابعة سلوك السعر
7 الدخول فى اكتر من عملة حتى يتشتت المتداول
وكفاية كده انا تعبت

محمود شبايك
12-30-2012, 20:48
انت غلطان انت هاتلاقيك خشيت فى اوقات اخبار عشان كده اتمرجن شوف التحليل الاساسى الاول

rroka103
12-30-2012, 21:01
يجب علينا ان نتعلم من اخطائنا لكى لا نقع فى هذا الخطا مرة اخرى
ومرجنة الحسابات شئ كويس ممكن تاخد خبرة منه

ahmed lamour
12-30-2012, 21:06
السلام عليكم
يااخ الكثير يتكلم عن مارجن الحساب انا بالفعل سبب مارجن الحساب عندي كان بسبب الطمع
لانى بفتح صفقات كثيرة وبيكون حسابي صغير

nour7
12-30-2012, 21:24
الأسباب يمكن تلخيصها في مايلي:
عدم الالتزام والتسرع
عدم حماية رأس المال بوضع الستوب لوز
التهور والدخول في الأماكن غير المناسبة

سراج محمد
01-04-2013, 03:16
السلام عليكم ورحمتة وبركاتة
انا احب ان اضيف:
استعمال رافعة كبيرة*/

egypt2013
01-04-2013, 18:54
السلام عليكم ....... بالنسبة ولخسارتى احيانا بتكون نتجية الخوف علي راس المال واللى وصل بي في يوم لخسارة راس المال كله ، و اثناء التدريب احاول تخطى هذا الخطاء وعدم تكراره ، تحياتى وتقبلوا مروري

ياسر
01-04-2013, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرااا على النصيحه وخوفك علينا من المصير المؤلم وتوضيح الرئيه امام اعيننا تقبل مرورى

lamar
01-04-2013, 22:06
استطيع ان اجزم ان السبب الرئيسى للوصول الى المرجنة هو الطمع ثم الطمع ثم الطمع فهذا ما حدث مع اول حساب كنت املكة وبعد ان كان محقق المكسب وبسبب الطمع تحول المكسب لخسارة ووصل الى المارجن كول :(

ahmed1311
01-04-2013, 22:22
أحيانا البعض بيعتقد أن الرفعة كل ما تكون أكبر دي ميزة و هي بالفعل ميزة لكن للتاجر المحترف الي عارف هيدخل أمته و يخرج أمته , دي مشكلة أغلب مبتدئي الفوركس و هي عدم أستخدام أستراتيجية جيدة للتجارة و كأن الموضوع لعبة بينجو لو ضربت رقم معين هأكسب الجاك بوت

matrcx
01-04-2013, 22:55
السلام عليكم

اخى الطمع ابعد عن الطمع ارجوك ومتخدش الحاجة على اعصابك ربنا يصبرك ان شاء الله

prince of dark
01-05-2013, 01:32
ميهمش ولا يهمك افتح حساب جديد وريحد دماغك وبجد عادى برضه مش لازم تفتح حساب جديد ولا حاجه وشكرا لك وتقبل مرورى وسلامى لك اخى الكريم وتقبل تحياتى

Egyptian Trade
01-05-2013, 02:07
لم اجرب التداول من قبل ولا حتى من خلال حساب ديمو ولا اعرف الكثير عن هذا الموضوع وذلك لانى جديد فى عالم الفوركس و اريد من احد الخبراء ان يقومو بشرح الموضوع بالتفصيل ومتى يتمرجن الحساب وهل يمكن اعادته ام يجب عمل حساب اخر

ezel
01-12-2013, 18:19
لم اجرب التداول من قبل ولا حتى من خلال حساب ديمو ولا اعرف الكثير عن هذا الموضوع وذلك لانى جديد فى عالم الفوركس و اريد من احد الخبراء ان يقومو بشرح الموضوع بالتفصيل ومتى يتمرجن الحساب وهل يمكن اعادته ام يجب عمل حساب اخر

لازم يا اخي تجرب التداول على الديمو اولا حتى تحس بطعم التداول
اما الحقيق فانصحك الا تمسه الا بعد التاكد من احترافك للمجال واسلوبك

Ahmed1_egypt
01-12-2013, 19:06
انا جديد في الفوركس ولكن رأيت العديد من المتاجرين اللذين يشكون الخسارة يكون السبب الرئيسي لهم هو الطمع وفتح
صفقات لا يتحملها الحساب وعدم تقدير السوق جيدا ومع الطمع وبالتالي يخسر كل الحساب الخاص به

zinamalqa
01-12-2013, 19:09
من اهم اسباب خسارتي هو الطمع

والحمد لله قاومت نفسي ولم اعد اطمع ومنذ ابتعادي عن الطمع وانا بخير

لذا انصحكم بالابتعاد عن الطمع

mahmoud1
01-12-2013, 19:09
لازم يا اخي تجرب التداول على الديمو اولا حتى تحس بطعم التداول
اما الحقيق فانصحك الا تمسه الا بعد التاكد من احترافك للمجال واسلوبك

بالفعل دة هو المهم لا يمكن العمل على حساب حقيقى سوا كان بونص من المنتدى او ايداع شخصى الا بعد التعلم على الديمو الاول ويكون التعلم لفترة كافية والمهم انه يكون فى التزام عشان لما يتم العمل على الحقيقى يكون فى التزام ويفضل انه الحساب الديمو يكون قريب من المبلغ الذى سوف يتم الايداع بى على الحساب الحقيقى يعنى لو كنت هاشتغل بى 250 دولار حقيقى يبقى افضل تفتح حساب ديمو بنفس المبلغ

sabirdaba
01-12-2013, 19:38
من اهم اسباب خسارتي هو الطمع

والحمد لله قاومت نفسي ولم اعد اطمع ومنذ ابتعادي عن الطمع وانا بخير

لذا انصحكم بالابتعاد عن الطمع

ممتاز اخي أنك استطعت مقاومة الطمع والتي هي تعتبر صفة من الصفات المخلوقة مع نفسية الانسان وبهذا تكون حققت أو خطوة في التجاه النجاح أكثر شيء سوف تحتاجه الان هو تعلم المبادئ الاخرى

moonlight32
01-12-2013, 19:50
اسباب خسارتي هي عدم متابعة الاخبار
اما الاسباب العامه فهي الطمع والتسرع والتهور
وعدم الصبر

nsr3
01-12-2013, 20:08
احمد الله يا اخى وسبب تمرجن الحساب من الزيادة فى الخسارة ومن الخطوات الخطأ أثناء التداول
يجب عليك التعلم الجيد قبل التداول

ahmedaljrah
01-22-2013, 22:48
الطمع سيد الخسارة وهو السبب في ان يتمرجن الحساب ايضا يضاف اليه الدخول في صفقة عير محسوبة
لايوجد لها اي اوليات تحليل فني اواخباري

hamza 04
01-22-2013, 22:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته وشكرا لك أخي على هذا الموضوع جزك الله خيرة

SiSi
01-22-2013, 23:08
اهلا ان شاء الله مراح تشوف الخسارة هاذي ولازم الواحد يبعد عن هي الشيء وياخذ كل النصايح الهامه
ومايدخل ابدا في مخاطره

disha
01-22-2013, 23:19
انا مثلي مثل معظم الاعضاء هنا الخسارة
بتكون نتيجة عدم الالتزام والطمع اثناء التداول والتسرع في الدخول

forex.secret
01-22-2013, 23:19
يلا ميهمش ولا يهمك اخى الكريم اعمل بونص جديد وتقبل مرورى اخى الكريم

Karem1
01-23-2013, 22:55
انا شخصيا الحمد لله لحد دلوقتى محصلش اى مرجنه لحسابى ولكن اعتقد ان اللى بيتمرجن حسابه
دا بيكون نتيجه الطع او التسرع او قله الخبره والأخطاء كثيره طبعا

ramyrabie
01-23-2013, 22:59
احب ان اضيف:
استعمال رافعة كبيرة

basma salah
01-23-2013, 23:01
فعلا شعور صعب اوى لما تلاقى حساباتك تضيع امام عينك وانت ندمان انك اخطات وياريت بجد كل واحد ياخد باله عشان حساباته مش تتمرجن

expresso
01-23-2013, 23:18
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
اسباب الخسارة هى عدم التعلم الجيد للفوركس و الدخول بغرض الربح قبل اكتساب الخبرة الكافية يجب ان يقرا و يتعلم و يشاهد ثم يطبق على الحسابات الحقيقية بعد التعلم الحقيقى لكيفية الربح

Rony
01-27-2013, 23:47
المرجنه دى بتكون نتيجه طبيعيه لأى متاجر مبتدئ طامع فى ارباح كبيره منغير ما يتعلم اول
وعلشان كدا قلنا كتييير جدا لازم الكل ياخد فترته فى التعلم قبل ما يبدأ اى متاجره

hassan42
01-28-2013, 00:49
الاخطاء ممكن ان تصلحها ولكن لا تفقد الامل فالفوركس مجالة واسع
والمكسب منة سها جدا ولكن مع بعض الخبرة والعمل الجاد

remas
01-28-2013, 01:14
معلش اخى الكريم ان شاء الله تعوضها ايه المشكله اهه الحساب اتمرجن يعنى النماس هتعملك ايه معوضه ان شاء الله كل اللى نقدر نقولهولك واكيد المرجنه دى مجتش من فراغ اكيد حضرتك تهورت فى الدخول ولم تراعى ادارة راس المال يعنى السبب اكيد منك انت شوفك خطاك ايه واتعلم منه وحاول انك متكرروش

Mostafa_2013
01-28-2013, 01:31

انا والحمد لله اتمرجن حسابى مره واحد من اسبوعين وكنت قد بدأت التجاره بمبلغ صغير وهو 2 دولار وكنت ماشى كويس جدا وبالقوانين ولكنى فى لحظه ما
تتدخل مشترى كبير جدا وحش كاسر انا اسميته كذلك لانه بلع ال2 دولار فى اقل من ثانيه
هكذا تعلمت ان رأس مال كلما كبر كلما كان امانا اكثر من رأس المال الصغير ....

may
01-28-2013, 07:34
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاتة
ثرات كثيرا هذه العباره وسبب هذا ا التسرع فى فتح صفقات كثره والدخول بعقود كبيره

SiRa
01-28-2013, 07:38
اهلا بيك اخ سمارت ولو هاذا شيء عادي جدا
وان شاء الله الربح على طول في الايام الجايه

home
01-28-2013, 12:53
بالتأكيد هذه الجملة سمعتاها الكثير من المرات
والاهم هو ان نستفيد من التجارب التي نراها

alikhan
01-28-2013, 12:54
اهم واقوى اسباب الخسارة عدم التعلم الجيد واختيار المسار الصحيح والمحدد فى تعلم تحليل بذاته
وبعد ذلك وهى اكبر عقدة تقابل من هم على مشارف تحقيق الارباح الطمع بزيادة حجم العقد

maham
01-28-2013, 12:57
تمام حبيبى
معلومات ونصائح ماشاء الله هامه لبناء متاجر قوى بارك الله فيك
مستنى منك بعض الاسباب التى ادات الى خسارتك فى البدايه حتى نستطيع مناقشتها وليستفيد منها كل عضو ان شاء الله

اهم واقوى اسباب الخسارة عدم التعلم الجيد واختيار المسار الصحيح والمحدد فى تعلم تحليل بذاته
وبعد ذلك وهى اكبر عقدة تقابل من هم على مشارف تحقيق الارباح الطمع بزيادة حجم العقد
عدم الانتظار لحين اكتمال الشروط مما يؤدى الى دخول فى مكان خاطىء وينعكس السعر
المتاجرة طول الوقت وعدم انتظار الفرصة المناسبة ولذلك الابتعاد عن الشاشة افضل شىء
عدم المغامرة بكامل الحساب ووضع كامل الرهان على صفقة واحده
الحالة النفسية حينما تخسر وتحاول الانتقام من السوق لتعويض ما فاتك

kingamon
01-28-2013, 13:00
الحساب بتمرجن نتيجة عدم استخدام ادارة راس مال سليمة وقلة خبرة بالتداول

sato
01-28-2013, 17:59
اكيد دا بيرجع للاسباب دى
عدم الالتزام بالخطه
عدم انتظار الفرصه المناسبه لدخول
عدم التحكم فى عواطفنا اثناء المتاجره

david
01-28-2013, 18:04
السلام عليكم اخي من ببين اسباب الخسارة
هي دخول السوق دون معرفة به و قلة الخبرة

insta client
01-28-2013, 19:05
يا اخوانى الكرام فعلا لو كل واحد حط هو خسر ليه فى شكل انيق بجد هنقدر نساعد بعض وتسلم الايادى يا غالى على الموضوع وننتظر مزيدك

soufiane992
01-28-2013, 19:16
ياغالى التجارة ليست سهلة؛ الإحصائيات تبين أن هناك 95 % نسبة فشل. إذا عملت بشكل جيّد لا تجعل نجاحك يكون مصدر ثقة وضمان مطلق للنجاح ؛ دائما تحسس الطرق لتحسين عملك . النجاح هو أن تحافظ على البقاء فوق القمة وليس مجرد الصعود إليها

asma
01-28-2013, 19:23
ان اعتقد ان هذا الامر يحدث نتيجة لطمع البعض الزائد فيؤدى الى خسارة كل شىء
والبعض ليس لديه فن ادارة رأس المال

mxmx
01-28-2013, 19:30
اخى التمرجن صفة عادية بتحدث دائما
لاى
تاجر كان لذلك عليك بالتعود

محمد فتحي
01-28-2013, 19:31
اهلا بيك اخ سمارت ولو هاذا شيء عادي جدا
وان شاء الله الربح على طول في الايام الجايه

علاء أبوشامة
01-28-2013, 19:35
تقصد الأدارة أرسلت اليك نداء الهامش او Margin Call - شعور صعب قوى !! خيرها فى غيرها ان شاء الله ولكن أكيد فيه حاجة غلط حدثت منك نتيجة أحد 3 صفات الخوف او الطمع أو الأهمال فى التحليل

tona
01-28-2013, 19:48
اعتقد يا اخى ان من اكبر اسباب الخسارة التى نقع فيها جميعا هي التسرع والطمع في تحقيق ارباح كبيرة والتى تجعلنا ناخذ قرارات غير حكيمة وغير صحيحة ودائما ما تجعلنا نندم بعد ذلك

علاء أبوشامة
01-28-2013, 19:51
ياجماعة لابد للمضارب الجيد من الحرص على معرفة الهامش المتاح لديه وان يفرق بين الهامش المستخدم Used Margin - والهامش المتاح Usable Margin المتعلق باقصى خسارة - ومعرفة الفرق بين الأثنين تماما وكبح جماح نفسه فى حالة الخسارة بالذات وعدم الأستسلام لسياسة التعويض سريعا

medo1
01-28-2013, 20:02
نقاط دخول خطاء لعدم تحديد اتجاه الترند الواضح والدخول علي اتجاه الترندات الاصغر
انتظار انعكاس السعر وترك الصفقة بلمينص والانتظار كثيرا
عدم وضع تيك بروفت مناسب والطمع لربح اكبر

mr.hegazy
01-28-2013, 20:29
انا شخصيا حسابى اتمرجن كتير جدا و دة يرجع لان فى البدايه مهتمتش انى اتاجر الاول على حساب الديمو.
و دلوقتى بندم على كل دقيقة ضيعتها فى انى مكنتش بدرس الفوركس كويس و بنصح اى حد انه يكون بدايه كويسه
و يتعلم من اخطائه كويس جدا

صديق العمر
01-28-2013, 20:54
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان العمل فى فوركس يلزم ان يتم من خلال شركة
وساطة وان خسرت الرصيد او راس المال شركة الوساطة تقول للتاجر مارجن كول

medo323
01-28-2013, 21:50
بيحصل مع كثيرين من متاجرين هذا السوق وخصوصا الجدد فيه وانا من وجهة نظرى ان العامل الأول والأساسى لحماية الحساب والأستمرار فى هذا السوق وتحقيق النجاح هو ادارة راس المال وكلنا نعلم ذلك جيداا

ibrahim mohamed
01-28-2013, 22:15
السلام عليكم اخى الكريم من خلال ما اسمعه فى اصدقائى فى الفوركس اكتشف ان اهم واكبر اسباب الخسارة هى الطمع اولا ثم التسرع ياتى من بعدها

medo323
01-28-2013, 23:02
يمكننا تلخيص الاسباب فى الاتى عدم الالتزام بالخطه عدم انتظار الفرصه المناسبه لدخول عدم التحكم فى عواطفنا اثناء المتاجره

ecom
01-29-2013, 23:38
طبعا هذه الكلمة سمعناها مرارا وتكرارا
لذا يجب على المتداول ان يتعلم من اخطائه ولا يتركها تعدي ببلاش

ezel
01-30-2013, 02:31
طبعا هذه الكلمة سمعناها مرارا وتكرارا
لذا يجب على المتداول ان يتعلم من اخطائه ولا يتركها تعدي ببلاش

صحيح فالخسارة قبل اي شيء هي قدر ولازم الرضى به ومحاولة تجنبها مستقبلا
انما ما يشكل مشكلة كبيرة وهو المتداول لما يكرر نفس الخطا مرارا وتكرارا

mxmx
01-30-2013, 02:45
اى واحد معرض ان حسابو
يتمرجن فى ثوانى انا حصلى كدا بردو

dragonhell
01-30-2013, 02:48
السلاام عليكم و رحمه الله و بركاته
ممكن حساب اي حد يتمارجن
فيجب ان تتعلم من اخطائك

علاء أبوشامة
01-30-2013, 02:48
الخسارة واردة فى التجارة ولكن الخطا تكرارها و الوصول الى نداء الهامش

Eslam Rashwan
01-30-2013, 03:42
السلام عليكم فى البداية اود ان اشكرك على هذا الشعور النبيل وانك تحب لغيرك ماتحبه لنفسك ولا تريد ان يصيب الضرر اى من اخواتك وبالنسبة للخسارة فلها العيد من الاسباب سواء عدم التعلم والحصول على الخبرة الكافية او سوء التحليل او عدم القدرة فى التحكم فى المشاعر اثناء التداول

majdellah
01-30-2013, 03:47
تمام حبيبى
معلومات ونصائح ماشاء الله هامه لبناء متاجر قوى بارك الله فيك

ABCD1234
02-09-2013, 14:44
الله يعوض عليك اخي
كلنا مرينا بالمرحله دي في البدايه ومازلنا نتعرض لها
السبب الرئيسي هو عدم الالتزام وللاسف احنا شطار اوي في الكلام عن الالتزام لكن التطبيق على ارض الواقع مازال نفتقده

FiFi
02-09-2013, 16:29
اهلا اي والله هي الكلمه صعبه جدا
انا خسرت حسابي اكثر من مرة

سلمى احمد
02-09-2013, 20:49
الحمد لله لسه جديده وممرتش بحاله مرجنه ابدا لسه وان شاء الله مش هيحصل طالما انا بشتغل بحذر
واللى بيتعرض للمرجنه دا بسببه طبعا وبسبب تسرعه ومخاطرته فى دخول الصفقات

rooky
02-09-2013, 21:16
من اهم اسباب الخساره هى عدم الخبره الكافيه والمداوله مع عدم اكتساب الخبره الكافيه
وايضا عدم التركيز فى الصفقات وعدم تحليل السوق التحليل الجيد والتسرع
هذه هى اهما سباب الخساره ف الفوركس

ghost59
02-09-2013, 21:21
اهم سبب للتمرجن

عدم الالمام ومعرفة اساسيات السوق

هنا تكون القشه التي تقصم ظهر البعير

لانه مهما حاولت وانت جاهل بالشي لن تقدر عليه

مع احترامي للجميع طبعا

kingmos4
02-09-2013, 21:26
اخى الكريم
اسباب الخسارة كثيرة من هذه الاسباب
عدم مراعاة حجم راس المال بالنسبة لحجم العقود
الدخول المتسرع الذى لايعتمد على اى تحليل
الطمع فى تحصيل اكبر قدر من النقاط

calatador
02-09-2013, 21:28
اخي الغالي انا حسابي اتمرجن مرتين
لكن كان ذلك دافعا قوي لي لاتعلم من اخطائي

safiforex
02-09-2013, 21:30
اهم سبب للتمرجن

عدم الالمام ومعرفة اساسيات السوق

هنا تكون القشه التي تقصم ظهر البعير

لانه مهما حاولت وانت جاهل بالشي لن تقدر عليه

مع احترامي للجميع طبعا
طبعا ان من يدخل الى الفوركس فيجب ان يكون ملما بقواعده الاساساية و العلمية حتى يكون تداوله صحيحا
و في اشياء ربما تكون خارجة عن هذا المنطق في مرجنة الحسابات ان يكون المتداول طماعا كثيرا

malak558
02-09-2013, 21:31
للاسف كلامك مظبوط ندمت اكتر من مره على تصرف اتسبب فى مرجنت الحساب وبرده بكرره
وهو الدخول بعد الخساره على طول
لمفروض اخرج من السوق واستنى السوق يستقر

haze5m
02-10-2013, 03:06
اانا اعتقد ان هذه المشاعر هي التي
تراود معظم التجار بعد الخسارة ويا ليتني

ahmed moustafa
02-10-2013, 03:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أنا أعتقد يا أخى من هذة التجربة أنك تعلمت من هذا الدرس وزى المثل بيقول مفيش حد بيتعلم بيبلاش ولا تحزن

habibdoom
02-11-2013, 17:41
السلام عليكم
الطمع كان دائما خلف خسارتي و من اهم الاسباب بالاظافة اني كنت لما اخذ ربح قليل اسرع فاغلق الصفقة خوفا من تراجع السعر لكن لما كنت اخسر العكس اخلي خسارتي ماشية طمعا في عودة السعر و هذا بالتاكيد امر خاطئ
بالتوفيق للجميع

hanyfox
02-12-2013, 00:59
التمرجن ضروري في بدايات المتداول
وحصلت معي شخصيا والطمع وعدم
الاشتغال بالستوب هو السبب

egy
02-12-2013, 01:29
السلام عليكم ورحمه الله
==================
انا لم افهم هده الكلمه التمرجين

شكرا على الموضوع

riadh100
02-12-2013, 01:33
اسباب الخسارة هي الطمع والتسرع والتحليل الخاطىء واحيلنا التوصيات الخاطئة

mena ahmed
02-12-2013, 01:37
مشكور يا استاذ على الموضوع دة وكمبتداة اشكرك لانك اثرت نقطة مهمة جدا تهمنى انا وكل المبتداين

yaab222
02-12-2013, 12:56
ربما يكون السبب الاساسى فى مرجنة الحساب ان المتداول ليس لديه فن ادارة راس المال فيخاطر
بجزء كبير من المال فى صفقة تكون مخاطرتها عالية فيخسر الحساب

elmansy
02-19-2013, 18:47
السبب الاساسي هو التعامل باستخفاف مع سوق الفوركس
أي الا تعطيه الوقت الكافي للتعلم والتدرب على الديمو

magic777
02-19-2013, 21:36
ربما يكون السبب الاساسى فى مرجنة الحساب ان المتداول ليس لديه فن ادارة راس المال فيخاطر
بجزء كبير من المال فى صفقة تكون مخاطرتها عالية فيخسر الحساب

بالضبط اخي سوء اداره راس المال هيا السبب المباشر في اي مارجن بيحصل مع المتاجر
خاصه لما يكون لسه في البدايه ومعندوش خبره كافيه

ahamed ali
02-20-2013, 22:36
اسباب الخسارة بالنسبة لى هو انى كنت بعض الاحيان لا التزم باستراتيجيتى
عندما لا يوجد فرص كثيرة فاضطر انى ادخل صفقات غير موثوق منها بدافع الطمع

الى الامام
02-20-2013, 23:18
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
سبب خسارتى دائما عدم استخدام الاستوب لوز املا فى ان يعود السعر الى نقطة بدايتى

egy100100
02-20-2013, 23:38
مشكور اخي على طرحك المهم لمعرفة مشكلة قد تقابل اي فرد حديث العهد بهذا المجال بارك الله فيك

mostafa ismail
02-21-2013, 00:10
تسلم اخى الحبيب على هذا الموضوع
فعلا اسباب الخسارة كثيرة فمنها الطمع
ومنها سوء ادارة راس المال ومنها قلة الخبرة

sahora
02-21-2013, 00:29
موضوع رائع يا اخى بالفعل كثيرا ما نقول هذه لجمله ولا نتعلم من اخطائه
لاننا لو اتعلمنا من اخطأنامش هنرجع نقول ايه السبب هنبق عارفين لابد ان لانصر علي تكرار الخطأ ونتعلم

ahmad elgenady
02-21-2013, 00:58
موضوع جميل جدا ربنا يبارك فيك يا استاذ اسمارت
انا ممكن تكون سبب خسارتى هو الطمع شوية
ولكن الحمد لله ابديت اتغلب على هذة المشكلة بالصبر

Abdo_Abdo
02-21-2013, 01:25
بالفعل يا اخي الكثير مننا يجري ويوقل كده وعلي الرغم من هو المخطا لانه بالفعل هو الذي لا يتعلم
من اخطائه لابد ان نتعلم من الاخطاء حتى لا نستمر في الخسارة ونتفاءل وننجح

Omaryat1
02-28-2013, 00:58
السلام عليكم و رحمة الله
فعلا أخي فكلمة المارجن كول أصبحت تمثل عقدة للمتاجرين فعلا لأنها تعني نهاية الحساب

Ahmed H
02-28-2013, 22:12
طبعا هوة سبب واحد وهوة عدم الدخول
بواسطه التحليل الفني او بالادارة الماليه

hossam elwazeer
03-01-2013, 00:50
اخى العزي انت لم تعمل بادارة راس مالك جيدا وهذا من اسباب خسارتك لراس مالم ومرجنة حسابك

اتمنى لك دراسه ادارة راس المال جيدا لكى لاتقع فى تلك المشكله مره اخرى وبالتوفيق

a5060
03-03-2013, 00:06
السلام عليكم
اهلا اخوانى
والله لو درسنا اسباب اول مارجن بعنايه مش حنقع تانى فى المارجن كول ابدا
ربنا يوفقكم جميعا

halahala
03-03-2013, 00:14
انا لما حسابي اتمرجن كان المبلغ بسيط وكنت فاتحة في نفس الوقت 6 صفقات وللاسف كمان كانوا نوع واحد ولما نزل السعر كله خسر والمبلغ مستحملش تغطية نزول السعر وخسرته للاخر وربنا يعوض

فراشه ملونه
03-03-2013, 01:33
انا لسه جديده ولا اعلم شئ عن المرجن ده ربنا يعافينا كلنا منه
والاسباب كل الاصدقاء ذكرنها وافتكر اللى يقرائها بتمعن مش هيقع فى المشكله دى

riadh100
03-03-2013, 01:42
اسباب المرجنة هي التسرع والطمع وسوء ادارة راس المال خاصة لاصحاب الحسابات الصغيرة

kingdam
03-03-2013, 01:54
احد اساب الخسارة والفشل في الفوركس هو الطمع وعدم ادارة رأس المال وايضا الخوف من ضياع الفورص والمشكلة فى المبلغ الصغير جدا ان الواحد ممكن يخسره بسرعة وصعب ان يديره

sabirdaba
03-05-2013, 16:33
الله ينور اخي المشرف الكريم طبعا هذا الكلام يحصل دائما مع الاخوة المتاجرين في السوق وهناك الكثير من الاسباب التي تخلينا نشاهد مثل هذه الاشياء يبقى أبرزها في نظري هو التسرع في المتاجرة على الحساب الحقيقي قبل التعلم الجيد

malik abboushi
03-05-2013, 16:45
السلام عليكم ورحمته تعالى
اسباب خسارتى يا مشرف هى كالتالى
اولا الالتزام بخطة متاجرة وعدم اكمالها للنهاية
المتاجرة طول الوقت وعدم انتظار الفرصة المناسبة ولذلك الابتعاد عن الشاشة افضل شىء
الحالة النفسية حينما تخسر وتحاول الانتقام من السوق لتعويض ما فاتك
وشكرا لكل من قرا الموضوع-مالك العبوشي-

وردة الخليج
03-05-2013, 16:50
السلام عليكم
والله انا استفدت كتير من اراء الاعضاء ماكنتش اعرف ان ازاي الحساب بتمرجن
شكرا ليكم جميعا

tamer al abboushi
03-05-2013, 16:57
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك على طرح هذا الموضوع الرائع والمهم لكل متداول مبتدئ وتعرض للخساره ومن وجهة نظري اعتقد ان اغلب الحسابات التي تتعرض للمارجن كول يكون السبب في تسرع اصحابها وتدخل عواطفه بشكل كبير في تداوله لذلك انصح كل متداول الابتعاد عن العواطف والاعتماد على دراسة السوق وتحليله جيدا

malik abboushi
03-05-2013, 17:00
السلام عليكم والرحمة وبركات الله
ممتاز روعه ياسمارت بك
بص ياغالى التجارة ليست سهلة؛ الإحصائيات تبين أن هناك 95 % نسبة فشل. إذا عملت بشكل جيّد لا تجعل نجاحك يكون مصدر ثقة وضمان مطلق للنجاح ؛ دائما تحسس الطرق لتحسين عملك . النجاح هو أن تحافظ على البقاء فوق القمة وليس مجرد الصعود إليها مثل الإبقاء علي سفينة مسطحة فوق سطح البحر دون الغرق ، يجب أن يكون تفكيرك عندما تكون داخل السوق مماثل تماما مثل تفكيرك وأنت خارج السوق فهذه ليست لعبة كرة قدم تتطلب منك الشد والانتباه المتواصل ، اعمل بهدوء .
وشكرا لكل من قررا الموضوع-مالك العبوشي-

darkzaki
03-05-2013, 17:19
للمارجن تعريفات كثيرة ما بين مجمل ومفصل وموسع ومضيق.
منها "شراء الورقة المالية بسداد جزء من قيمتها نقدا، بينما يسدد الباقي بقرض، بضمان الأوراق محل الصفقة"

dzman2
03-05-2013, 17:24
اهلا سمارت الاخضطاؤ واحدة وشائعه
ادارة راس مال غير محترمة
طمع
ورافعة تخدع

mohamed nada
03-05-2013, 17:50
عشان الحساب مايحصلوش كده لازم تتبع الاتى
استراتيجية جيدة
تخطيط جيد
العمل على الخطة
متابعه العمل :ok:

abdelkarim1996
03-05-2013, 17:53
يجب إستخلاص العبر من التجارب السابقة
حتي لا نقع فيها مرة أخري و أن نتجنب الطمع
و الخوف و المخاطرة الغير مدروسة.

abdellah01
03-05-2013, 18:12
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
مشكور يا غالى على الموضوع الرائع

ميوية حسن
03-06-2013, 03:55
يجب علينا عدم التسرع فى دخول الصفقات لان احيانا السرعة
تؤدى الى الخسارة لاقدر الله فعندما نستعد لدخول الصفقات
فبلصبر نحقق اهدافنا

sabirdaba
03-08-2013, 16:17
أنا حقيقة تعرضت للكثير من الخسائر لكن عمري ما قلت لشخص الحقني . أضن أني قمت بها في احدى المرات مع الحساب الاول لكن بعدها عرفت أن الخسارة هي التي سوف توصلني للتعلم

yassoo011
03-08-2013, 18:18
انا قلت ذلك اليوم بعد مرجنة حسابي
اليوم بسبب الدخول بنقطة غير صحيحة

yazed
03-08-2013, 18:29
ربنا يستر علينا جميعا عشان كده انا بخاف اتاجر لنفسى وبعتمد على الفوركس كوبى لحد مااشوف انى على قدر مسئولية الفوركس

abobody
03-08-2013, 19:17
انا قلت ذلك اليوم بعد مرجنة حسابي
اليوم بسبب الدخول بنقطة غير صحيحة

الحال من بعضه اخى قدر الله ماشاء فعل
4 حسابات حقيقية اتمرجنت فى يومين بعد تعب الشهور

emanrabia
03-08-2013, 20:07
احب ان اضيف:
استعمال رافعة كبيرة

---------- Post added at 07:07 PM ---------- Previous post was at 07:03 PM ----------

فعلا ده بيحصل مع كثيرين من متاجرين هذا السوق وخصوصا الجدد فيه وانا من وجهة نظرى ان العامل الأول والأساسى لحماية الحساب والأستمرار فى هذا السوق وتحقيق النجاح هو ادارة راس المال وكلنا نعلم ذلك جيدة ومافيش موضوع الا لما ينبه على ادارة راس مال لكن من يلتزم قلة قليلة وحتى من يلتزم به تكفى مخاطرة واحد بعيد عن ادارة راس مال ان تضيع جزء كبير من حسابة فنصيحة للجميع التزم بأدارة راس المال وحتى مع الخسائر سوف تستطيع التعويض وسيكون النجاح حليفك بفضل الله

amrahmed1996
03-08-2013, 20:18
ممتاز روعه ياسمارت بك
بص ياغالى التجارة ليست سهلة؛ الإحصائيات تبين أن هناك 95 % نسبة فشل. إذا عملت بشكل جيّد لا تجعل نجاحك يكون مصدر ثقة وضمان مطلق للنجاح ؛ دائما تحسس الطرق لتحسين عملك . النجاح هو أن تحافظ على البقاء فوق القمة وليس مجرد الصعود إليها مثل الإبقاء علي سفينة مسطحة فوق سطح البحر دون الغرق ، يجب أن يكون تفكيرك عندما تكون داخل السوق مماثل تماما مثل تفكيرك وأنت خارج السوق فهذه ليست لعبة كرة قدم تتطلب منك الشد والانتباه المتواصل ، اعمل بهدوء .

كلام جميل جيدداً من إنسان فاهم ويريت تقلنا بديتك كانت ازاي من الفوركس وإيه هي الكتب علي سعدتك في تعلمه

younes716
03-08-2013, 20:27
أتمنى للجميع الربح و نصيحتي لكم في بداية مشواركم لا تطمعوا كثيرا و اكتافوا بل قليل في البداية ثم زيدوا المرابح تدريجيا

do3a2
03-08-2013, 22:42
حقيقه يا صديقى اخترت الوقت المناسب بالفعل

kgamal
03-08-2013, 23:49
السلام عليكم
والله اللى بيعمل كده فى نفسه من الناس الللى متعلمتش ازااى تدير حسابها
أتمنى التوفيق للجميع

joorry
03-08-2013, 23:52
مَ عندي فكره ..

آلله يوفقكم

ahamed ali
03-08-2013, 23:53
اسباب الخسارة بالنسبة لى هو انى كنت بعض الاحيان لا التزم باستراتيجيتى عندما
لا يوجد فرص كثيرة فاضطر انى ادخل صفقات غير موثوق منها بدافع الطمع طبعا .

Mahmoud02
03-09-2013, 17:34
ده بيحصل مع كثيرين من متاجرين هذا السوق وخصوصا الجدد فيه وانا من وجهة نظرى ان العامل الأول والأساسى لحماية الحساب والأستمرار فى هذا السوق وتحقيق النجاح هو ادارة راس المال وكلنا نعلم ذلك جيدة ومافيش موضوع الا لما ينبه على ادارة راس مال لكن من يلتزم قلة قليلة وحتى من يلتزم به تكفى مخاطرة واحد بعيد عن ادارة راس مال ان تضيع جزء كبير من حسابة فنصيحة للجميع التزم بأدارة راس المال :)):)

ahamed ali
03-09-2013, 18:39
اسباب الخسارة بالنسبة لى هو انى كنت بعض الاحيان لا التزم باستراتيجيتى
عندما لا يوجد فرص كثيرة فاضطر انى ادخل صفقات غير موثوق منها بدافع الطمع طبعا

mahmoud.mido
03-09-2013, 20:50
يالفعل اغلب الخساره تكون بسبب التسرع ايضا فى دخول الصفقه
ولذلك الصبر من اهم عوامل النجاح فى السوق ولكن للاسف اغلبنا يصبر فقط على الخساره
ودائما يامل ان يرتد السعر الى نقطه الدخول مره اخرى حتى يتم مرجنه حسابه .....

jaja
03-10-2013, 12:51
أنا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان من العوامل
اللى كانت بتخلينى اخسر فى اول الامر هو عدم الصبر على
صفقاتى للنهاية بالاضافة لجو التوتر وبالذات لما تكون الصفقات
عكسة عليك نقط كتير فكنت باضطر ساعات انى انهى الصفقات بدرى بخساير
اقل وده طبعا كان بسبب نقص خبرتى و استعجالى لتحقيق مكاااسب
وبالتوفيق للجميع فى سوق الفوركس

simon
03-10-2013, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته بلفعل مثل مشروع صغير يجب تخطيط قبل العمل

krim gom3a
03-10-2013, 12:54
بص ياغالى التجارة ليست سهلة؛ الإحصائيات تبين أن هناك 95 % نسبة فشل. إذا عملت بشكل جيّد لا تجعل نجاحك يكون مصدر ثقة وضمان مطلق للنجاح
؛ دائما تحسس الطرق لتحسين عملك . النجاح هو أن تحافظ على البقاء فوق القمة وليس مجرد الصعود إليها مثل الإبقاء علي سفينة مسطحة فوق سطح البحر دون الغرق ،
يجب أن يكون تفكيرك عندما تكون داخل السوق مماثل تماما مثل تفكيرك وأنت خارج السوق فهذه ليست لعبة كرة قدم تتطلب منك الشد والانتباه المتواصل ،
اعمل بهدوء.....

buxgaineregy
03-11-2013, 11:47
اللهم جنبنا شر مرجنة الحساب ولو لقيت نفسك قريب من المرجنة اديها
هيدجه الخسارة ستحدث لا محالة ولكن الذكاء هو الخروج باقل خسارة
من خلال اخذ صفقات معاكسة للصفقات المفتوحة وشكرا

vampire-lord
03-12-2013, 12:46
اعتقد ان اغلب خساراتي تاتي بسبب التسرع والطمع
دائما التسرع يتسبب في خسارتي

شذى464
03-12-2013, 12:47
اسوء كلما تقع فى اذنى انه يأتى من يقول حسابى اتمرجن
والاسباب لا تعد ولا تحصى لكن اهمها
التهور
الطمع
الجشع
المغامرة
عدم دراسة سلوك السعر
عدم الاحتياط بالاستوب لوز
عدم انتظار الفرصة السانحة
عدم توزيع المخاطرة على الحساب
الحالة النفسية السيئة
الانتقام
وغيرة من الاسابا

عبدالاله511
03-12-2013, 12:51
السلام عليكم اكبر خطاء انك تسرعت في اتخاذ القرارات
والطمع ممكن تسبب في خساره كثيره تقبل مروري

SGASOFT
03-12-2013, 13:08
اولا الالتزام بخطة متاجرة وعدم اكمالها للنهاية

inconue.10
03-12-2013, 13:36
عندما يتمرجن الحساب على الانسان ان يجلس مع نفسه و يقرر مذا يريد من الفوركس عموما و هل سيواصل ام لا و هل سيتعلم من الاخطاء السابقة ام لا و بالتوفيق للجميع

yassoo011
03-12-2013, 13:53
كثيرا ما قلت هذه الكلمة اتمرجن حسابي
بسبب اللوت الكبير والطمع

عاشور
03-12-2013, 14:13
انا عضو مبتدء ومثل هاذه المواضيع استفيد منها الكثيرموضوع ممتاز ومميز جزاك الله كل خير واتمنة الخير للجميع اكيد يلزم دراسة الفوركس بشل كامل وممل حتى لا نقع فى الخسارة والهدوء وعدم التوتر او التهور والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

madn
03-12-2013, 16:07
ممتاز روعه ياسمارت بك

كلام رااااائع ويفيد كتير

mostapha0
03-13-2013, 17:58
السلام عليكم
المارجن طريق لابد منه اذا اردت التعلم وهفوة او خطا بسيط سيكون فاصلا بينك و بينه
لذلك استبشر اذا ظربك المارجن بانك ستكون في الطريق الصحيح و حاول الاستفادة من اخطائك و التعلم منها و تفاديها مستقبلا
بالتوفيق لك و لنا

mostapha04
03-13-2013, 19:15
مستنى منك بعض الاسباب التى ادات الى خسارتك فى البدايه حتى نستطيع مناقشتها

ibtissam55
03-13-2013, 19:21
كما قلت في رد سابق

السبب الأول أن رأس المال كان صغيرا جدا

وتاجرت به ولم أحدد نقاط الدخول جيدا

كانت كلها عند نقاط مقاومة قبل كسرها

وكانت النتيجة ارتداد السعر وربما عاد الأمر لقلة خبرتي

والحساب الثاني أني كنت أدخل عقود أعتقدها تعزيز وعند ارتداد السعر

ولسوء حظي العقد الأخر الذي دخلته في نقطة متقدمة بعد ارتداد السعر

يسبب لي خسارة قوية ..

ahmedkorat
03-13-2013, 19:22
ممكن اهم الاسباب انك حتي لو فشلت لازم يبقي عندك ثقة في نفسك
و متقولش دي نهاية الطريق
و برده لازم يكون عندك شوية ذكاء و تبعد عن الجشع

mr.ahmedmohamed
03-13-2013, 19:26
يا غالي الطمع و التسرع يعمل أكثر من كدة

كثير من المتاجرين يدخولون إلي هذا السوق متخيلين الاحلام الوردية و تدبيل الحساب في ضغطة زر

و لكن الموضوع غيؤ ذلك خالص لابد من دراسة السوق جيداً قبل البدء في المتاجرة
و من ثم البدء بحساب ديمو قبل البدء في حسب حقيقي
و لا بد من الدخول إلي السوق بأستراتيجية و تحديد أستراتيجية للمتاجره لأن الدخول بعشوائية قد يكلفك حسابك
و من ثم تحديد هدف و أستوب لوز في كل عملية

Dr Gr7
03-13-2013, 19:33
:(
موضوع جميل جداً للنقاش في دا .. :(
اهم شيء .. الانسان مننا يتعلم من اخطائه .. لان لا يوجد انسان كامل فالكمال لوجه الله وحده
اتمنى مرجنـة الحساب لاي شخص تكون فرصه لفتح افاق اخرى .. وعدم الياًس والابتعاد . بل التمسك والتعلم من اخطائه

التهامى
03-13-2013, 19:46
فى الفوركس يجب ان يتعلم المتداول من اخطائه ويحاول التخلص من المخاطر التى يقع فيها والا يطمع لان
الطمع يقل ما جمعت

أسامة
03-13-2013, 20:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــــه انا اسف جدا لخسارتك وبشكرك لانك مش بس هتتعلم من اخطائك ده انت كمان بتخلينا نتعلم من اخطاء غيرنا

memo_tota
03-13-2013, 20:34
بصراحة انا حسابى اتمرجن من الاتى عدم تحديد الاستوب وايضا على امل
ان السوق يريجع مرة اخر
والطمع ايضا ولكن هذا على الديمو
الافضل ان تحدد الاستوب وتدرس كل صفقة قبل البدية العمل فيها

koko75
03-13-2013, 22:06
انا السبب الرئيسى للخسارة لدى هو اننى مبتدئه واعمل بالتداول وفق ماتعلمته ولكنى اخالف كثيرا مبادئه واحاول المغامرة من اجل اكتشاف بعض الخبرات ومدى ربحها او خسارتها لراس المال لدى ولكن اعرف كيفيه ادارة المال بشكل سليم ولكن تهورى واندفاعى يجبرنى على المحاوله

Mr.JoCKeR
03-13-2013, 22:24
طيب الحقوني شو راح نعمل نحن يلي يتمرجن حسابوا خلاص

المشكل هوا لي عملوا مو احنا

و يستحمل خطأ و كل واحد مسؤول عن تصرفاته هوا الخاصر الوحيد مو نحن

ياريت كل شخص قبل ما يدخل سوق يكون يعرف مسار وين

taoufik bajjou
03-14-2013, 14:30
السلام عليكم خي الكرمي بالنسبة لي تمرجن حسابي مرتين المرة الأولى بسبب خبر لم أتقن التعامل معه و المرة الثانية الطمع يا أخي لكن الحمد لله لن أكرر هدا مرة أخرى

ahmed mahmoud abdelhady
03-14-2013, 15:41
السلام عليكم انا من وجه نظرى العامل الأول والأساسى لحماية الحساب والأستمرار فى هذا السوق وتحقيق النجاح هو ادارة راس المال

roro6
03-14-2013, 21:09
انا عن نفسى أعتقد فى ذلك الموضوع الرائع ان تجارة الفوركس
خطيرة جدا علي المبتدئين وعلي رئوس لموالهم
لانك ان لم تكن تعلم بمباديء الفوركس واستراتيجيته حتما
ستخسر وايظا سيزورك المارجن كول لا محالة انا عن نفسي
زارني المارجن الكول وهدا بسبب فتح عدة صفقات في
ان واحد ولاكن الحمد لله تعلمت الشيء الكثير واسترجعت اموالي.
وان شاء الله يوفق الجميع فى الفوركس

nacer92
03-14-2013, 21:34
اتمنى لكم تحارة مربوحة للجميع

spiderforex
03-16-2013, 16:52
نعم اخي نحن تعودنا عن سماع هذه الكلمة او قراءتها في المنتديات وطبعا هي بالاساس تعود لقلت المعرفة وقلت العمل من اجل التعلم لهذا فمن تعرض ليها هو يستاهل لانه هو لا يرغب بالتعلم

L!NDa
03-16-2013, 17:01
اهلا اخي الكريم سمارت انا صراحه لما كنت لسه مبتداه يعني كنت اخسر كثير والله العظيم
ولكن هلا فرق كبير بين حالتي هلا وحالتي لما كنت مبتداه والحمد لله على كل شيء
والسبب الرئيسي لي كنت اتمرجن عليه هو السعي وراء تحقيق ثروة كبيرة في وقت قصير جدا

amanda
03-16-2013, 17:04
اعتقد ان سبب المرجن الوحيد هو عدم ادارة راس المال
والطمع فى ربح كبير مع راس مال صغير لا يتعدى في احسن الحالات 100 دولار

magnonana
03-23-2013, 01:38
انا سمعت الجملة دي كتير المرجنة بس مكنتش فاهمة معناها وبعد مافهمت عرفت ان الحساب خلاص يتقفل مينفعش يرجع وحرام اوي بجد لان الواحد حتصعب علية نفسو مروري المتواضع اخي العزيز تقبل مروري في موضوعك ومشكور علي الموضوع وشكرا تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

capo ahlwy
03-24-2013, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا شايف ان انت على حسب الاستراتيجيه من الاول دا المهم يعنى ممكن يفيدك
وتخليك وتحققلك ارباح وممكن لا يعنى على حسب كل واحد وان شاء الله ربنا يوافق الجميع باذن الله

أسماء
03-24-2013, 00:58
مرجنة الحسابات دى حاجة صعبة جدا انا مريت بالشعور دا كتير
لكن بيكون السبب انى مش بفكر كويس قبل ما ادخل صفقة ما والنتيجة الحساب بيمرجن فى ثانية

نور الحياة
03-24-2013, 01:02
السلام عليكم
طبعا اسباب الخسارة والمرجنة كتيرة جدا بالفوركس
والاشخاص الذين تم حصولهم على مرجنة حساباتهم
كثير جدا ويكون الا غلبية فى المنتدى ولكن انا الحمد لله حتى الان لم افتح صفقة واحدة ولا اتمنى ان ارى مثل هذه الصدمات فى حياتى التجارية واتمنى ان اكون ناجحة
ولكن علينا بمضاعفة رأس المال واستخدا رافعة مالية وتكون نسبتها
1:1000 لتحمى الحساب من المرجنة وتكون مناسبة وتحقق ارباح كبيرة

mohamed61172
03-24-2013, 01:03
من رايي وانا جديد في هذا المجال ان الطمع
هو العامل الاول في ان الحساب يتمرجن بسرعة
وعدم احترام راس المال والتعامل معه علي حسب راس مالك وليس بلوت كبير يساعد في
ان يتم المارجن سريعا

jawado88
03-24-2013, 01:07
لقد استفدت جدا من ملاحظات وردود الاعضاء، نسبة المخاطرة في الفوركس هي عالية جدا لذلك الارباح فيه كذلك عالية جدا، الحذر والاعتماد على استراتيجية متكاملة قد تكون المنقذ من الخسارة ، وقبل ذلك وبعده توفيق الله.

شكرا للجميع

بصرة
03-24-2013, 14:05
السلام عليكم

جزاك الله كل خير

معلومات مهمه ومفيدة جدا

ومن اهم اسباب الخسارة الطمع بردو

التاجر بيخسر كتير بسبب الطمع على فكرة وبالذات ف مجال الفوركس الى بتكون ارباحه كتيرة ماشاء الله

شكرا جزيلا على الموضوع الهايل دا

meedo
03-24-2013, 14:19
اعتقد انه سبب الخسارة لدى الجميع فى البداية بيكون واحد وهو عدم التعلم والدارسة الكافية قبل دخول المجال لانة الاغالبية قبل ما تخش مجال الفوركس كانت بتفتكر انه الربح فى الفوركس سهل وعدم العمل لفترات كافية على الحساب التجربى والتسرع والدخول العشوئى والطمع وعدم ادارة راس المال كل هذة كانت اسباب الخسارة بالنسبة لى

BiBo
03-24-2013, 14:28
اهلا بالفعل تقريبا اخ سمارت كل واحد جديد في الفوركس راه يشوف ويسمع هي الكمله كثيرا

moselm2011
03-24-2013, 14:32
لا انكر اخى الكريم انى ندمت اشد الندم على ما حدث لى
من مرجنة الحساب ولكن اعدوا الجميع
ان يتعلموا من اخطائهم وعدم تكرارها

tayani
03-24-2013, 14:33
صبحكم الله بالبشرى, ويسركم لليسرى, ودلكم طريق الحسنى, وألزمكم العروة الوثقى.
احب ان اضيف:
الانسياق وراء نصائح بعض المتاجرين الخاطئة
استعمال رافعة كبيرة

4xTrader
03-24-2013, 14:41
انا دائما اقول هناك اربعة اسباب للخسارة واذا تغلبت عليها باذن الله تكون ناجح:
1-غياب الاسترلتيجية الناجحة
2-غياب ادارة راس المال
3-عدم وضع اوامر لوقف الخساره
4-العاطفة
.................................................. ...........بالتوفيق للجميع

samara
03-24-2013, 15:02
التجارة ليست سهلة؛ الإحصائيات تبين أن هناك 95 % نسبة فشل. إذا عملت بشكل جيّد لا تجعل نجاحك يكون مصدر ثقة وضمان مطلق للنجاح ؛ دائما تحسس الطرق لتحسين عملكالمناسبة ولذلك الابتعاد عن الشاشة افضل شىء

marwafawzy941
03-24-2013, 15:16
والله يا اخى ان من اهم اسباب الخسارة هو التسرع
فى فتح الصفقات وفتح الصفقات الانتقامية للتعويض السريع دون التأنى والصبر.

haze5m
03-24-2013, 15:36
انا اعتقد ان معظم اسباب الخسارة ذي ما
سمعته هو الطمع والانتقام من السوق والتسرع

hasback
03-24-2013, 15:55
إحذروا التعزيز رحمكم الله وتعلموا قبول الخسارة قبل قبول الربح بالفعل اخي الكريم ان التعزيز هو زيادة مخاطرة على مخاطرة اخرى وهو انما تزيد الخسارة ظعفا اد ان السوق مراوغ ولا يتحرك كما نريد والقناعة نعمة في هذا الميدان والرضى بالقليل عز ما يطابوالحمد لله على كل شئ

joker7diaa
03-24-2013, 16:10
اهلا بالفعل تقريبا اخ سمارت كل واحد جديد في الفوركس راه يشوف ويسمع هي الكمله كثيرا

يعني المرجنة يمكن تكون شء كبير على المبتدين لاكن سوف يتعودن عليها ويعرفون الاخطاء الت وقعوا بها وادت بهم الى المارجن
وهيا معروفة اما اعدم ادارة راس المال او عدم استخدام الستوب

MEDOOO1989
03-24-2013, 16:22
انا من حسابي اتمرجن مرتين والحمد لله والاتنين كانو بسبب الطمع مع المجازفة بشكل كبير طبعا
لقلة راس المال فالحساب لا يستحمل اي انعكاسات كانت تحدث للسعر مع المخاطرة

freedom
03-24-2013, 16:24
اسباب خسارتى الطمع ولبيس هناك سبب غير ذلك
حيث اننى كنت اعمل بلوتات صغيرة وكنت اكسب
وفتحت صفقتين متعاكستين على اليورو دولار بلوت عالة والقت احداهما على مكسب وانتظرت الارتداد فى الاخرى ولكن الارتداد لم يحدث

ibrahiem2012
03-24-2013, 16:25
فعلا الطمع والدخول بلوت عالي علي الحساب هو من يمرجن الحساب سريعا
انا قد تمرجنت في عده حسابات بونص وايداع لكن الحمد لله بتعلم من اخطأي

insta client
03-24-2013, 16:26
والله يا باشا انت عندك حق فعلا وبجد ربنا يوفقك يا باشا وبجد الموضوع جامد اوى وان شاء الله ربنا معانا جميعا ويوفقنا

krim gom3a
03-24-2013, 16:33
ممتاز روعه ياسمارت بك
كلامك صحيح 100%

samirmfs
03-25-2013, 03:27
من الاخطاء الكبيرة التي تؤدي الى الخسران اول شئ الطمع تاني شئ عدم تحديد الاهداف تالت شئ قلة المعرفت و الدخول على صفقات عشوائية

ايهاب عادل
03-25-2013, 03:36
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك عندك حق اخى الفاضل لابد
من اخذ الحذر وتعلم من الاخطاء ومعنى اننا ربحنا مره او اثنين
اننا ناخذ الثقه الكامله هذا هوا الخطا او الطمع

emy anwer
03-25-2013, 03:42
اانا سمعت المقولة ديه كتير جدا بس سؤالى ليكو معلش استحملونى ياعنى ايه اساسا حسابى اتمرجن معلش انا بستغل الفرص علشان الاقى حد يعلمنى كل حاجة عن الفوركس وياريت معلش ياجماعة حد يفيدنى لانى جديدة ومبتدئة وتقبل مرورى الطيب

Aya Ali
03-25-2013, 03:42
الطمع والتسرع من اسرع الاسباب التى تؤدى الى الخساره ومرجنة الحساب
بالتوفيق للجميع

nimo
03-25-2013, 03:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
معلومات ونصائح ماشاء الله هامه لبناء متاجر قوى بارك الله فيك يستفيد منها كل عضو ان شاء الله

ALI MUHARAM
03-26-2013, 18:05
اسلام عليكم ...فعلا ده بيحصل مع كثيرين من متاجرين هذا السوق وخصوصا الجدد فيه وانا من وجهة نظرى ان العامل الأول والأساسى لحماية الحساب والأستمرار فى هذا السوق وتحقيق النجاح هو ادارة راس المال وكلنا نعلم ذلك جيدة ومافيش موضوع الا لما ينبه على ادارة راس مال لكن من يلتزم قلة قليلة وحتى من يلتزم به تكفى مخاطرة واحد بعيد عن ادارة راس مال ان تضيع جزء كبير من حسابة فنصيحة للجميع التزم بأدارة راس المال وحتى مع الخسائر سوف تستطيع التعويض وسيكون النجاح حليفك بفضل الله تحياتي.

Amr92
03-26-2013, 19:21
راس المال الكبير افضل من كل الجوانب من راس المال الصغي روذلك لاقليل المرجنة
وطمع السوق من بعض العمالء الكبار
شكراااا

hamouni
03-26-2013, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله
اسباب الخسارة تتعدد من كل شخص للاخر
هناك من يتسرع ويعمل صفقة خاسرة
عدم استعمال خطة محكمة
استراتيجية سيئة
الاسلوب العاطفي يلعب دور كدلك

bidaaa
03-26-2013, 20:10
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
يجب علي المتداولين فى الفوركس الحذر وعدم الاستجابة للاغرائات والاعتماد على التحليل وعلى اخبار السوق
لتفادى الوقوع فى هذا الخطاء

GaMaxxx
03-26-2013, 20:26
وفعلا كلامو من ذهب

ahmedfarh
03-26-2013, 22:05
اسباب خسارتي هي التسرع في دخول الصفقات
وعدم دراسة الصفقة جيدا قبل دخولها

canforex68
03-26-2013, 22:09
الحسابات و المرجنة لها فهي بتكون من عوامل الطمع في اغلب الحالات
و نتمنى ان لا يصيبنا هذا الفيروس

Ahmed Waheed
03-26-2013, 22:14
أنا أول مره أسمع المصطلح دا

بس قريت شويه ردود و الموضوع كبير جدا و ممكن ناس كتير تتعلم منه و تتفادي الأخطاء اللي وقع فيها غيرهم

fares_sa
03-26-2013, 22:15
جزاك الله خير على توجيه النصح للمبتدئين واظن اخي الكريم
ان مرجن الحساب تعتمد في المقام الأول على حجم العقد

Ahmed Dahab
03-26-2013, 22:24
ربنا يعوض عليك اخى الكريم كلنا لها انا مررت بهذا الموقف اكثر من مرة وعادى لسة شغال والحمد لله

magic777
03-27-2013, 00:02

يبقى طالما انت عارف اسباب الخساره اخي يبقى تحاول تبعد عن التسرع بأي طريقه
او تعمل تلاقي طريقه تلتزم بشروطها في العمل

Tomy
03-27-2013, 00:25
حاول ان لا تكرر اخطائك ولا تطمع كثيرا اكتسب الخبرة اولا
ثم قم بزيادة مغامرتك

salma saad
03-27-2013, 01:05
انا شايفة طبعا ان اهم اسباب الخسارة بالنسبة لى والسبب الاول فى مرجنه اى حساب هو الطمع
والتسرع لجنى الربح بالرغم من ان المفروض الفوركس يحتاج الى الصبر اكثر

Tobi
03-27-2013, 01:08
راس المال الكبير افضل من كل الجوانب من راس المال الصغي روذلك لاقليل المرجنة
وطمع السوق من بعض العملاء الكبار
شكرآآ

---------- Post added at 11:08 PM ---------- Previous post was at 11:08 PM ----------

tecnequeforex
03-27-2013, 01:20
مضبوط ناس كثير بتبدأ تنادي في المنتديات عشان المساعدة حتى ينقضوا حساباتهم لكن فين كان الناس دول الوقت اللي كان لازم انهم يتعلموا فيه هم بينتقلوا مباشرة للعمل بدون تعلم

mannon
03-28-2013, 01:43
المارجن دة يعتبر عقاب لاى متداول فى الفوركس ولا يلتزم بالقوانين فلابد ان يعرف الجميع ان العقاب هنا فى الفوركس فورى

GHOST_07
03-28-2013, 01:52
أنا كم مرة أتمرجن حسابي لعدة أسباب أعتبرها شخصية لأنني أنا المتسبب في ذلك
أذكر منها السحب من الحساب عند كل ربح رغم صغر الحساب " يعني لم أترك حسابي يكبر"
ثانيا الطمع فغالبا ما أفتح عدة صفقات في نفس الوقت دون مراعاة الهامش المتاح وذلك طمعا في ربح كبير دون مرعاة أن السوق لو يعكس بنقاط قليلة رايح حسابي يتمرجن

دانيل
03-28-2013, 02:27
لازم يبقى في خسارة والا ماكنش حد غلب يعني
ولكن انا في الحقيقة لم اخسر بعد لأني داخل جديد

lil ledo
03-28-2013, 07:35
اتمرجن يعني تم فقدان كامل رأس المال في الحساب هو اسوء شيء ممكن يحدث للمتداول لانه فقد تركيزه اثناء التداول لو يضح حد لايقاف الخساره

saad forex
03-28-2013, 10:39
انا حصلتلى مره واحده بس وان شاء الله متحصلش معايا تانى
وبحاول استفيد من اللى حصل معايا بس برضه للعم المبلغ اللى اتمرجن كان مبلغ صغير جدا
10 دولار فمزعلتش عليه وكان اول تداولى