PDA

View Full Version : قررت اسيب الفوركس

ilyes chaieb
01-11-2014, 03:37
بكل بساطة الكل دخل هذا السوق و هو كله عزيمة و نشاط ؛ و لكن بمرور الوقت يبدء الامر يختلف و يبدء
يقول هذا المجال مش ممكن حكسب منه , او ممكن اضيع وقتى فيه على الفاضى

طيب انت اديت لنفسك فرصة في التعلم ؟
جربت التزمت بالنقاط المعروفة , من ادارة مال الخ..

لو انت معتقد في نفسك انك حتعمل مكاسب خيالية , براس مال 100 او 200 دولار

يبقى انت غلطان , او الى دلك على الفوركس هو الى غلطك

و لازم تنقذ نفسك قبل فواة الاوان..

يلا انت مستنى ايه , يا اتعلم
يا سيبك من الفوركس قبل ما تعدى شهور او سنين من عمرك سبهللا

ها قررت ايه
............

ikaz-jem
01-11-2014, 04:31
هههههههههههههههههههههه
السلام عليكم
لازم يكون السخص محترف اخي الكريم لكي يستطيع زيادة راسماله انلاقة من 100 دولار او 200 دولار و الكثير من الاعظاء في المنتدى يعتقدون ان السوق بالسهولة التي تروى بها المواظيع و المسكل الكبير ان الاغلب يعي الوقت لجمع البونص ولا يعطي الوقت لجمع المعلومات لكن سيكتسفون ان كلام الاعظاء دوي التجربة صح بعد ما يتاجروا بالبونص و يجدوا انفسهم انهم ظيعو وقت وخسروا بونص وظيعو معلومات في هذا الوقت اللي ظاع منهم
مسكور اخي الكريم بالنسبة لي انا لن اترك هدا المجال ابدا ففيه اجد متعتي و احب الاطلاع على حجات جديدة فيه ودايما بدرس واقارن حتى في وقت المظاربة

latraaa
01-11-2014, 11:45
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح ادلدي قدمته، و أنا اقول أن الفوركس ليس مجالا للفاشلين، هو مجال للمثابرين الدين لا تحركهم الزلات و النقائص، لابد من العمل على التعلم و التعلم أكثر لكي نصل إلى ما نريد إن شاء الله

yassoo011
01-11-2014, 13:53
الربح غالبا يكون على مقدار رأس المال الذي لديك وبالتالي حجم اللوت الذي تدخل
به ولكن الاهم الرضا بالقليل من المكسب وعدم اطمع

doola2020
01-11-2014, 18:03
والله يا أخي تعلمت كل شيئ ولكن هناك بعض النقاط الغامضة التي أتجاهلها ولكن لا أعرف من أين أتعلمها لأنني تعلمت كل شيئ أساسي في الفوركس

نور المعرفه
01-11-2014, 23:30
نعم ! إن قررت فعل شيء جديد فلابد ان تفعله على الأصول ، لا يمكن أن يعرف أحدٌ كيفية التصرف في الفوركس من غير تعليم وتدرب ، مثلا :- السيد جون ميرفي المحلل الإقتصادي البارع والذي له العديد من الكتب في مجال الفوركس يقيم دورات تدريبة لمدة تصل إلى ثلاث سنين يحتاج المرء فيها للدراسة النظرية لعاميين ثم يقوم بالتطبيق في العام الثالث ، يا ترى لو كنت محظوظاً بالذهاب لهذه الدورة ، هل كنت ستصبر أم تغادر في منتصف الطريق ، فكر قليلاً ماهو هدفك من الدخول للفوركس هل لكسب المال ، أم مجال للعمل ؟!

jamalmaroc
01-11-2014, 23:44
الفوركس اولا وقبل كل شيء علم له اصول و الالمام به يحتاج الصبر الصبر ثم الصبر على التعلم لان السوق لايرحم جاهلا
الى جانب التعلم العديد من المضاربين يهملون الجانب النفسي وعند حدوث الخسارة يياس و يقول انه لم يخلق للفوركس وانه شيء صعب
الربح الوفير حلم كل مضارب لكن يجب ان نسعى اليه بخطة مدروسة

forexbroker
01-12-2014, 00:04
السلام عليكم
الفوركس ليس كما يعتقد أنه سهل وليس أي شخص عادي أن يربح
به فكل دخيل على هذا المجال لا ينفع أن يكمل فيه لأنه في الأخير
سيكون الخاسر من جميع الجوانب.

maghribia
01-12-2014, 00:07
ههههههه فعلا اخي فان العمل ف يالفوركس فهو مضني جدا
و الاكيد ان الكل هنا بيخسر كل شيء
لكن التجارب السيؤة فهي في بعض الاحيان تكون مفدية

hasback
01-12-2014, 00:33
بالفعل اخي الكريم الكثير من المتداولين الجدد ينهزمون بسرعة وليس لديهم النفس الطويل علما ان الذين سبقونا بهذا الميدان قد امضوا 6 و8 و 10 سنين في الميدان واذا سالته يقول لك لازلت اتعلم

khaled saad
01-12-2014, 00:52
يبدو انك انت عندك بؤس وياس من الفوركس ولا تعرف تشتغل فيه لذلك قررت ان لا تعمل فيه وترجع إليه لذلك مع العلم ان اغلب الذين يعملون في الفوركس يخسرون هذا حسب الاحصاء

harimeche
01-12-2014, 01:15
الســـــــــــلام عليكم ورحمة الله

موضوعــــ للنقـــاش رائع

عجبتني فكرتك صديقي في التعبير

جميلة جدا!!!

ومعك حق إدا أردت أن تكسب الكتير

فعليك برأس مـــــــــال كبير وهدا واضح

يكون الربح على حسب رأس المال ونسبة المخاطرة

تحياتي لك وبالتوفيق

ilyes chaieb
01-13-2014, 17:41
يبدو انك انت عندك بؤس وياس من الفوركس ولا تعرف تشتغل فيه لذلك قررت ان لا تعمل فيه وترجع إليه لذلك مع العلم ان اغلب الذين يعملون في الفوركس يخسرون هذا حسب الاحصاء
لا و الله يا غالى انا تقريبا زي زي اي واحد بين الربح و الخسارة
و ليس الى درجة الاحباط زى ما انت قلت
و لكن هو مجرد موضوع في اطاره العام

oujdi-48
01-13-2014, 18:02
السلام عليكم
شكرا جزيلا لك
موضوع رائع ومميز
ومعلومات قيمة و مفيدة
مزيدا من التقدم والنجاح
مزيدا من العطاء والابداع
تقبل تحياتي

.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

منور
01-13-2014, 18:04
هذا الشيئ الذي نخساه وكثيرا ما يدور في خيالي اني سوف اضيع عمري في الفوركس كما قال الشاطبي رحمه الله في حرز الاماني ......تمشي سبهللا.
انا احيانا افكر في الابتعاد لكن الطمع يجرني ثانية لكن لو وجدت تجارة جيدة اقسم اني لن اعود الى الفوركس ابدا

ilyes chaieb
01-13-2014, 18:49
هذا الشيئ الذي نخساه وكثيرا ما يدور في خيالي اني سوف اضيع عمري في الفوركس كما قال الشاطبي رحمه الله في حرز الاماني ......تمشي سبهللا.
انا احيانا افكر في الابتعاد لكن الطمع يجرني ثانية لكن لو وجدت تجارة جيدة اقسم اني لن اعود الى الفوركس ابدا
لا يا اخى منور لازم تكون عند العزيمة
ما من شيئ ياتى بسهولة لازم التعب و الارهاق و القلق اذا تطلب الامر
و لكن المهم تتحلى بمزيد من العزيمة

زهرة 124
01-13-2014, 18:53
فعلا الكل بيفكر ان سوق الفوركس كنز متاح لاي شخص يغرف بيده ما يشاء من اموال
ولكنه كأي مهمنة يجب ان تتقنها لكي تنعم بمميزاتها
شكرا جزيلا علي النصيحة الرائعة

latraaa
01-13-2014, 19:15
و الله يا اخي الكيرم، مادا اقول لك، انت حر في كلما تقوم به، و أتمنى لك أن تجد مجالا اكبر و أقوى من الفوركس تكون فيه أنت من اللدين يحققون فيه الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ahmedhawash
01-14-2014, 04:50
والله الواحد لازم يكون عنده صبر

وممكن تبتعد عن الفوركس لو حاسس ان انت فقدت التقدم فيه من حيث الفهم او القدره على التداول بشكل افضل

والله المستعان

انس بن تن
01-14-2014, 05:12
والله معك حق يا اخي
معظم المبتدئون كدا متسرعون واما يخسرو يتشئمو جدا ويبعدو عن الفوركس مع ان دا غلط يجب التعليم اولا

prof2014
01-14-2014, 07:12
تحياتى لجميع اعضاء المنتدى .شكرا جدا لصاحب الموضوع وشكرا جزيلا لتلك النصائح
بجد مفيدة واهم حاجة برضه للفوركس الصبر والتانى والقناعة واتمنى التوفيق لاحلى اعضاء احلى منتدى

waelmma
01-14-2014, 08:32
:p:tie::ok:والله يااخى لو الواحد عمل 10 فى المائة ارباح شهريا
نشكر ربنا ونبوس ايدينا وش وظهر

meneerforchon
01-14-2014, 09:11
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم الاخوة المشاركين
موضوع مفيد ومهم يستحق المتابعة
بارك الله فيكم وفي النتدى

juve4ever
01-14-2014, 16:07
بـــسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع
ممكن تبتعد عن الفوركس لو حاسس ان انت فقدت التقدم فيه من حيث الفهم او القدره على التداول بشكل افضل أتمنى لك أن تجد مجالا اكبر و أقوى من الفوركس تكون فيه أنت من اللدين يحققون فيه الكثير إن شاء الله

latraaa
01-14-2014, 17:27
و الله يا اخي الكريم، مادا اقول لك، انت حر في كل ما تريد قوله و ما تريد أن تقوم به، و لكن أرى أنك قد اتخدت قرارا متسرعا نوعا ما، أنا شخصيا تمرجن حسابي أكثر من اربع مرات و لم أفشل و حاولت الكرة من جديد حتى تعلمت

rachid38
01-14-2014, 18:56
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح ادلدي قدمته، و أنا اقول أن الفوركس ليس مجالا للفاشلين،
هو مجال للمثابرين الدين لا تحركهم الزلات و النقائص، لابد من العمل على التعلم و التعلم أكثر لكي نصل
إلى ما نريد إن شاء الله

wasfya
01-14-2014, 19:03
انا لسه مبتدئه واتمنى للجميع المكسب

---------- Post added at 05:03 PM ---------- Previous post was at 05:01 PM ----------

وبارك الله فيك بس كيف صرت عضو محترف؟

salimned
01-17-2014, 01:35
السلام عليكم
نعم اخي في الشهور الاولى عندما نكون نتعلم عن الفوركس
نظن اننا داخلين لكنز و بعدها نستيقظ على خسائر كبيرة في هدا المجال
لدلك علينا ان نتعلم دائما و نعمل على ادارة جيدة لراس المال
موفق اخي.

waelmma
01-17-2014, 10:24
:o:)):tie: معك حق اخى الكريم لو حسيت مرة بالياس يبقى مفيش فائدة
وده اول طريق الخسارة لقدر الله وربنا يوفقنا جميعا

ashrafko
01-17-2014, 10:46
اخى الكريم لابد من التعلم المستمر ومحاولى تحليل اسباب الخسارة والبعد عنها فى المستقبل وبذلك تزداد الالرباح وتقل الخسارة وبالتوفيق

احمد سلامه
01-17-2014, 12:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

latraaa
01-17-2014, 12:23
و الله يا اخي الكريم، ارى أن الفوكرس هو ليس بالمجال الدي يمكنك أن تتركه بكل سهولة هكدا، و إنما هو مجال قوي و يمكن العمل فيه و التقيد به و تحقيق الكثير منه إن أرددنا، و لكن لابد من توفر عنصر المثابرة و الصبر لكي تستطيع أن تستمر، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

aymansami
01-17-2014, 16:24
شكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح ادلدي قدمته، و أنا اقول أن الفوركس ليس مجالا للفاشلين، هو مجال للمثابرين الدين لا تحركهم الزلات و النقائص
وبداية التعلم والمتجارة حتي لو براس مال قليل الهم المعرفة الخطوات ولاسلوب المتبع والتركيز على لتحليل الاساسي, هي الطريقة الأخرى في تحليل حركة سعر العملة وأسباب حركة سعر العملة وهو الأسلوب الذي يعتمد على دراسة المؤثرات الاقتصادية و المؤثرات السياسية وتوقع انعكاسها على حركة سعر عملة ما . فإذا كان التحليل الفني يقوم على دراسة حركة سعر العملة فقط , فإن التحليل الأساسي (التخليل الاخباري) Fundamental Analysis يقوم على تحليل أسباب هذه الحركة . و المؤثرات الاقتصادية و المؤثرات السياسية قد تكون طويلة المدى أو قصيرة المدى .

monimox
01-17-2014, 19:24
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم من اجل مساعدة الا خرين في فهم كل ما يتعلق بتداول في فوركس وعلى هاده الفرص التي لا تعوض انا شخسيا مبتدئ
و أحاول ان استفيد...

عاشق الفوركس
01-17-2014, 20:16
والله يا اخي الكريم كل ما تقولة صيحيح لكن انا ارى ان في الفوركس فيه ربح وفير لمن يعلم اساسياته وانا اسعى الى ان احقق ثروة من خلاله وانا اعي ما قول ومصصم الى ما اريد ان شاء الله ,استاذنا الفاضل جزاك الله كل الخير على النصائح ,بالتوفيق لك وللجميع ,تقبل مروري.

WASEM DALLOUL
01-22-2014, 18:55
السلام عليكم
كلامك صحيح تماما يا أخي الكريم ويجب عليك اولا التعلم وكسب الخبرات ومن ثم تقرر هل هذا مجالك او لأ
وبالتوفيق للجميع

salim telecom
01-22-2014, 19:30
اتمني ان تكون بالف خير اخي الحبيب
كما اشكرك اخي الكريم علي طرحك الموضوع
و اسمح لي ان ارد عليه
نعم الفوركس سوق متذبذب و الربح منه يكون بصعوبة كبيرة جدا الا اذا التزم الانسان ممكن ان يربح منه
و في الاخير تقبل احترامي

latraaa
01-22-2014, 19:55
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي قدمتها، و أحترم قرارك الدي اتخدته و الدي أتمنى أن يكون هناك اسباب مقتعة للخروج من المنتدى و من الفوركس، و الدي لا انصحك باتخاد هده الفكرة، اتمنى لك و للجميع التوفيق إن شاء الله

sara ali
01-23-2014, 15:11
لازم يكون السخص محترف اخي الكريم لكي يستطيع زيادة راسماله انلاقة من 100 دولار او 200 دولار و الكثير من الاعظاء في المنتدى يعتقدون ان السوق بالسهولة التي تروى بها المواظيع و المسكل الكبير ان الاغلب يعي الوقت لجمع البونص ولا يعطي الوقت لجمع المعلومات لكن سيكتسفون ان كلام الاعظاء دوي التجربة صح بعد ما يتاجروا بالبونص و يجدوا انفسهم انهم ظيعو وقت وخسروا بونص وظيعو معلومات في هذا الوقت اللي ظاع منهم

yacrao
01-23-2014, 15:22
شكرا اخي الكريم هذا اختياركولا يمثلك اى انت لكن انا لدي الكثير من الامور التي يجب ان ادافع ليها والكثير من الاهداف التي يج ان اصل اليها شكرا لك اخي الفاضل

samieh
01-24-2014, 22:23
عندك حق يا اخى فالتعلم هو الاساس فى مجال الفوركس ومن غيره
يبقى فعلا بتضيع عمرك ووقتك على الفاضى لكن انت غير محق
فيما قلته بالنسبة انى ما اقدرش احقق مكاسب خيالية من 100 دولار
انا مش عايز اقولك انا حولت من 50 دولار الى مبلغ لو قولتهولك هتتخض فى خلال
شهرين فقط لا غير (بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله)
بس مش فى انستا فى شركة اخرى كنت مشترك فيها قبل انستا لا داعى لذكر اسمها
نظرا لاحترام قوانين المنتدى
المقصود يا اخى من كلامى انك تقدر تحقق اى مبلغ انت عايزه بالتعلم والخبرة
ةلالتزام التام بادارة راس المال
بالتوفيق

ilyes chaieb
01-25-2014, 00:09
عندك حق يا اخى فالتعلم هو الاساس فى مجال الفوركس ومن غيره
يبقى فعلا بتضيع عمرك ووقتك على الفاضى لكن انت غير محق
فيما قلته بالنسبة انى ما اقدرش احقق مكاسب خيالية من 100 دولار
انا مش عايز اقولك انا حولت من 50 دولار الى مبلغ لو قولتهولك هتتخض فى خلال
شهرين فقط لا غير (بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله)
بس مش فى انستا فى شركة اخرى كنت مشترك فيها قبل انستا لا داعى لذكر اسمها
نظرا لاحترام قوانين المنتدى
المقصود يا اخى من كلامى انك تقدر تحقق اى مبلغ انت عايزه بالتعلم والخبرة
ةلالتزام التام بادارة راس المال
بالتوفيق
نعم اخى و انا جربت بعد التعلم ان احقق ب100 بونص ربح 150 دولار خلال اسبوعين
و لكن المهم التعلم و المقصود بكلامى انه ليس على الكل تحقيق هذه النسبة

Eng_Amr
01-25-2014, 00:29
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح الذى قدمته
فعلا سوق الفوركس صعب و صعب جدا يجب التعلم لتحقيق الارباح
مشكور و تقبل مرورى

lobo
01-25-2014, 00:45
صراحتا عند ما دخلت عالم الفوركس لاول مرة اعتقدت انني وجدت طريق الربح الوفير والثراء ولكنني بمجرد ان تضوقت طعم الخسارة في هذ السوق اكتشفت ان الامر ليس بسهل و ويحتاج الى اتقان اللعبة وفهم خباياها وخاصتا عندما وجدت ان الكثير يتحدث عن نسبة الرابحين في سوق الفوركس والتي لا تتجاوز 4 % من المتداولين رغم خبراتهم واحترافهم وهذا ما جعلني افكر الاستمرار في المغامرة مع هذا السوق الضخم و المجهول فربما اجد الطريقة التي تجعلني ضمن الرابحين وبعد هذا لم يعد يهمنى الثروة التي يمكن ان اجنيها منه مقارنتا باكتشاف خبايا هذا السوق وركوب امواج المغامرة والاكتشاف والتعلم والتسلية في نفس الوقت الى ان اصبح عندي هواية اكثر منه طريقة لربح مادام لم اخسر شئ من جيبي.

Wdiaa41
01-25-2014, 01:12
تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى

Nader7
01-25-2014, 01:17
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

payza
01-25-2014, 01:24
عشان تبقي محترف في الفوركس دا صعب جدا
انا خسرت حساب ومبلغ كبير كمان لكن الحمد لله بتحاول تشوف فين الغلط
عشان نتجنبه

Mostafa_ali
01-25-2014, 01:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
نشكر جميع الاعضاء على مجهوداتهم وننتظر المزيد...
وان شاء الله نكبر جميعا فى مجال الفوركس

ilyes chaieb
01-25-2014, 02:05
صراحتا عند ما دخلت عالم الفوركس لاول مرة اعتقدت انني وجدت طريق الربح الوفير والثراء ولكنني بمجرد ان تضوقت طعم الخسارة في هذ السوق اكتشفت ان الامر ليس بسهل و ويحتاج الى اتقان اللعبة وفهم خباياها وخاصتا عندما وجدت ان الكثير يتحدث عن نسبة الرابحين في سوق الفوركس والتي لا تتجاوز 4 % من المتداولين رغم خبراتهم واحترافهم وهذا ما جعلني افكر الاستمرار في المغامرة مع هذا السوق الضخم و المجهول فربما اجد الطريقة التي تجعلني ضمن الرابحين وبعد هذا لم يعد يهمنى الثروة التي يمكن ان اجنيها منه مقارنتا باكتشاف خبايا هذا السوق وركوب امواج المغامرة والاكتشاف والتعلم والتسلية في نفس الوقت الى ان اصبح عندي هواية اكثر منه طريقة لربح مادام لم اخسر شئ من جيبي.
كلام جميل و لكن اخىى لازم تحافظ على البونص لانه في الاخر مجهود و تعب شهر كامل من العمل على المنتدى
اعتبر البونص هو مالك الحقيقي و ان شاء بطريقة المحافظة ستجد الارباااح تتحقق بطبيعتها

انس بن تن
01-25-2014, 02:13
انا بقول ان الاحتراف للفوركس
دا اهم شئ واللي بياءدي الي ذلك هو التعليم الجيد اشكرك استاذي الفاضل انتظر كل جديدك

joker7diaa
01-28-2014, 01:35
انا هلاء ضيعت سنتين من عمري على الفوركس وما زالت اتعلم
انت برئيك انه بعد السنتين ممكن انا اترك المجال وادير له ظهري ده انا املي الوحيد فيه

zamalkkawy
01-28-2014, 11:40
إن قررت فعل شيء جديد فلابد ان تفعله على الأصول ، لا يمكن أن يعرف أحدٌ كيفية التصرف في الفوركس من غير تعليم وتدرب ، مثلا :- السيد جون ميرفي المحلل الإقتصادي البارع والذي له العديد من الكتب في مجال الفوركس يقيم دورات تدريبة لمدة تصل إلى ثلاث سنين يحتاج المرء فيها للدراسة النظرية لعاميين ثم يقوم بالتطبيق في العام الثالث ، يا ترى لو كنت محظوظاً بالذهاب لهذه الدورة ، هل كنت ستصبر أم تغادر في منتصف الطريق

Kais Daboul
01-28-2014, 13:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
مهما بلغنا من درجات نبقى بنتعلم
شكرا أخي و بارك الله لك

heroo252
01-28-2014, 13:26
على فكرة انتا الى لطان انا من غير اى راس مال حققت حوالى 5 الاف دولار وسحبتها من بونص المنتدى والمسابقات
ولولا الحاجة وانى بسحب راس مالى مش بكبرو كان ممكن اكون محقق ربح اكبر من كدة بكتير

aymansami
01-28-2014, 13:48
عليكم التفكير بالمخاطر وبالجهود التي ينبغي القيام بها في سبيل تحقيق هذا الهدف.
من المرجح ألا يكون قيامكم بتداولات كبيرة نسبةً إلى رصيد حسابكم، كمحاولة منكم لتحقيق أرباح ضخمة، أمراً ناجحاً على المدى البعيد، لأن الصفقة قد تسير بعكس مصلحتكم في نهاية الأمر وتقودكم إلى خسائر فادحة.

fte2020
01-28-2014, 14:24
نعم اخي والله اتفق معك تماما اقتنعت ان الفوركس مش سهل كثيرا وان وحش تصعب مقاومته
اغلب التجار لديهم تحليل جيد بنسبة 60% يلكن للاسف الاغلبية لا يحترم ادارة راس المال
تحياتي لك

احمد امير
02-26-2014, 02:46
هذا مجرد مثال على مئات الدورات المتعلقة في فوركس و الموجودة على شبكة الإنترنت. المتداول الذي يغوص في أعماق أسواق فوركس دون أن يحصل على التعليم الكافي هو المتداول الذي لن يصمد طويلاً في السوق

محمد عز الدين عيد خضري
02-26-2014, 02:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
معاك حق في كل اللي قولته واتمني ان يعود علينا بالنفع وان نجمع معلومات وخبرة اكتر
اتمني لك التوفيق
تحياتي

3_forex
03-15-2014, 06:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب علينا يا شباب او يا تجار الفوركس ان ندرك جيدا ان كل معلومة فى الفوركس هى غاية فى الاهمية سواء طرحت ردا على سؤال او طرحت فى نقاش عام ويجب علينا ان نراعى ذلك جيدا لنصل ونتاكد من دقة الصفقات والتوقعات وتقبلوا مرورى وإن شاء خيرا للجميع
.................................................. ............

rami007
03-17-2014, 00:54
السلام عليكم
و الله يا اخي الكريم، مادا اقول لك، انت حر في كل
ما تريد قوله و ما تريد أن تقوم به، و لكن أرى أنك قد
اتخدت قرارا متسرعا نوعا ما، أنا شخصيا تمرجن حسابي
أكثر من اربع مرات و لم أفشل و حاولت الكرة من جديد حتى تعلمت
سلام تحياتي
بالتوفيق

منى الجندى
03-17-2014, 01:26
لا احب الياس صراحتا واللى ممكن يجنن اللى هيقرا مشاركتى دى
انى بشتغل على حسابى الحقيقى وللاسف بخسر كل مرة ابنص كله بس اتعلمت كتيررررررررررر
لكن للاسف لسه مش ملتزمه برده بالتعلم لانشغالى باشياء كثيرة
المهم انى اطبق اللى اتعلمته على التجريبى اربح ادخل حقيقى السعر يعكس عليه ههههههههههههههههه

بس مين انا وراره وراه الفوركس ده

kirozoka
03-17-2014, 02:20
كان ممكن يكون دا حالي في وقت من الأوقات
لما حاولت أدخل علي الحساب الحقيقي وانا لسة ما تعلمتش حاجة
خسرت والخسرة جايت خسارة
حاولت أعمل أي حاجة علشان أرجع الفلوس الي خسرتها
لكن أكتر حاجة فادتني هو البعد لفترة معينة زاعادة ترتيب أفكاري

besnisse
03-17-2014, 02:36
يااخي الكريم اتمنى ان تشجع و خاصة الجدد عوض ان تيئسهم بل يجب رفع التحدي و النظر الى هذا المجال بتفاؤل كبير حتى نستمر بعد التعلم و اخد المبادرة
بالتوفيق للجميع و ان شاء الله النجاح للجميع

محمد أبو بكر
03-19-2014, 08:54
السلام عليكم و رحمته و بركاته
الفوركس اولا وقبل كل شيء علم له اصول و الالمام به يحتاج الصبر الصبر
ثم الصبر على التعلم لان السوق لايرحم جاهلا
و الربح الوفير حلم كل مضارب لكن يجب ان نسعى اليه بخطة مدروسة
و بالتوفيق لك ان شاء الله

ebram
03-19-2014, 10:22
انت جبت اخر الكلام ومات الكلام بعد كلامك
لان ببساطه كتير من المتاجرين الجدد بيكون فاكر نفسه داخل مغاره علي بابا علشان ياخد فلوس ويخرج
مش عارف انه داخل مفرمه لازم يكون شغته عشان ميتفرمش

abdul_ziiiz
03-19-2014, 11:55
بالفعل اخي الكريم الكثير من المتداولين الجدد ينهزمون بسرعة وليس لديهم النفس الطويل علما ان الذين سبقونا بهذا الميدان قد امضوا 6 و8 و 10 سنين في الميدان واذا سالته يقول لك لازلت اتعلم

10 سنين هههههههههههههههه حموت ماحصلتش حاقه الانسحاب افضل خصوصا اني دخلت المجال لا ارغب في ان اطيل فيه لان وراي دراسه

lema
03-19-2014, 14:10
فعلا علشان كدا النجاح فى هذا السوق يكون فقط لاصحاب النفس الطويل وليس اصحاب النفس القصير
لذا لابد ان يكون لدينا الصبر الذى يجعل منا متاجر ناجح

sofien 003
03-19-2014, 17:48
السسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالطبع اخي العزيز ما في نجاح بييجي من غير فهم وتدرب وخبرة
فلازم الواحد يفهم كويس الميدان الي راح يشتغل فيه عشان
يقدر يطور ويحسن مستواه.يعني من غير ما تتعلم ما راح تطمع في يوم من الأيام بالنجاح.

ilyes chaieb
03-19-2014, 17:55
10 سنين هههههههههههههههه حموت ماحصلتش حاقه الانسحاب افضل خصوصا اني دخلت المجال لا ارغب في ان اطيل فيه لان وراي دراسه
هو بيحكيلك على النجاح الباهر ممكن ياخذ منك سنوات و هذا امر طبيعي
انت ليه مستغرب طيب
شفت في حياتك واحد فاتح محل , و من اول اسبوع اصبح صاحب اموال , طبعااا لا
لازم يصبر و بعد سنوات بيعمل ثروة محترمة من مشروعه
اتمنى المعلومة وصلت
تثيب مؤوؤى

gamal20
03-19-2014, 19:10
بالفعل اخوانى الكرام اتفق مع الاخ الكريم فى كل ما قاال ان لم تستطع ان تحدد واجهتك فى الفوركس
فالافضل لك ان تتركه حالا وبدون نقاش

creatorman1978
03-19-2014, 20:49
لن اترك الفوركس مهما كان خاصة وانى مقتنع بامكانية النجاح حتى لو خسرت انا اعرف من اين ياتى النجاح .... انا فقط ساحاول فى الطريق الصحيح ..
لذلك اعتقد ان من يرتك الفوركس فهو غير مقتنع به من الاساس ودخله من اجل المال فقط

soooonor
03-19-2014, 21:19
طبعا مفيش مكسب خرافى من الفوركس برأس مال صغير فىى وقت قصير ...لكن ممكن تحقيق مكاسب جيدة و زيادة الخبرة فى التعامل مع سوق الفوركس بتكرار المحاولات حتى و ان فشل بعضها ..المهم اعرف الخطأ الذى ارتكبته و كيفية تصحيحه ..ودة بيرجعنا تانى للتعلم

سوق الفوركس مش سهل ..لكن يمكن التعامل معه بزيادة المعلومات و المهارات و تكرار المحاولات .. و المكسب الذى نستطيع تحقيقه يستحق بذل الجهد

اتركوا اليأس جانبا و ابدأوا بالمحاولة الجادة فى التعلم

choroukguid
03-19-2014, 23:11
هههههههههههه اخي مشكوور على الموضووع انا من
العنوان ضنيتك انت من يريد ان يترك الفوركس صحيح كما تقول لابد
لنا ان نقرر جلك

baderkhazma
03-19-2014, 23:13
بالطبع اخي العزيز انك تطمح لشئ بعيد الامل عند تريد ان تصبح محقق ربح كبير وانت بعدك في البداية هذ ا الشئ طبيعي

azzam1000
03-19-2014, 23:29
فعلا كلامك مظبوط الواحد قبل ما يدخل المجال لازم يكون درس كويس خسارتة قبل مكسبه علشان ميتخنقش وبردو مش كان يقعد مع ناس جربت المكسب والخسارة امامه
اتمنى التوفيق للجميع

MR.JPY
03-19-2014, 23:42
بكل بساطة الكل دخل هذا السوق و هو كله عزيمة و نشاط ؛ و لكن بمرور الوقت يبدء الامر يختلف و يبدء
يقول هذا المجال مش ممكن حكسب منه , او ممكن اضيع وقتى فيه على الفاضى

طيب انت اديت لنفسك فرصة في التعلم ؟
جربت التزمت بالنقاط المعروفة , من ادارة مال الخ..

لو انت معتقد في نفسك انك حتعمل مكاسب خيالية , براس مال 100 او 200 دولار

يبقى انت غلطان , او الى دلك على الفوركس هو الى غلطك

و لازم تنقذ نفسك قبل فواة الاوان..

يلا انت مستنى ايه , يا اتعلم
يا سيبك من الفوركس قبل ما تعدى شهور او سنين من عمرك سبهللا

ها قررت ايه
............

انا متفق معك الاى بجزئية رأس المال هذه
يمكن تحقيق مكاسب جدية ب 50 دولار حتى ولكن بشرط الخبرة !

dodoenator
03-19-2014, 23:42
نشكرك اخي الكريم على هذه النصيحة الغالية والتي تبين لكل المبتدئين يجب ان يتعلموا اكثر ويصبروا ويقراوا جميع التحليلات لتساعدهم ليكونوا على اول خطوات الربح

tazi larbi
03-20-2014, 00:16
السلام عليكم لك كل الحق فيما قلت الا عند نقطة 100 او 200 دولا ر لو اخذ المتداول كفايته من التعلم اكيد يستطيع تحول مبلغ بسيط الى مبلغ جيد فقط يتعلم ويتبع سياسة جيدة في استعمال راس المال الصرمة في الادارة وسترى ان 100 ممكن ان تصبح 100000 الف اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ahmedibrahim258259
03-20-2014, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انت بتعقد الواحد ليه المفروض مواضيعك يكون فيها تفاؤل وبعدين انت ماقولتش انت هاتعمل ايه
تقبل مروري

ilyes chaieb
04-09-2014, 18:01
لن اترك الفوركس مهما كان خاصة وانى مقتنع بامكانية النجاح حتى لو خسرت انا اعرف من اين ياتى النجاح .... انا فقط ساحاول فى الطريق الصحيح ..
لذلك اعتقد ان من يرتك الفوركس فهو غير مقتنع به من الاساس ودخله من اجل المال فقط

نعم اخى مهم جدا الواحد يكون عنده ثقة في نفسه للوصول و النجاح و هذا هو المطلوب بالفعل للعمل بسوق الفوركس لان سلاحنا الوحيد هو العلم و لا يوجد شيئ اخر سواه
اتمنى التوفيق و النجاح للجميع

ssnsafi
04-10-2014, 04:00
انا دخلت مجال الفوركي منذ 10 اشهر ولم احقق الى الان أي ربح وخسرت ريدي اكثر من مرة لكن لم ايأس ابدا فانا اعرف ان المبتدئ يخسر رصيده ويتمرجن حسابه اكثر من كمرة قبل ان يتعلم المتاجرة على اصولها فهي علم بحد ذاته وليس حظ نعتمد عليه ... لهذا انا مستمرة ومنذ خمس شهور لم اتاجر في الحقيقي فانا انتظر ان اجمع مبلغ بونص جيد لأبدا المتاجرة في الحقيقي بعد ان تعلمت من اخطائي واحاول ان اتجنبها في التجريبي

ana lola
04-10-2014, 04:20
ممكن يا اخي تحكيلنا عن تجربتك بالظبط لان موضوعك دة ممكن يسبب لنا احباط وخصوصا المبتدئين.............أنا أيقنت فعلا انى هخسر هخسر.
اتمني ترد علينا .وبالتوفيق للجميع ان شاء الله.

darsh
04-10-2014, 04:26
انا قررت اكمل فى الفوركس وكلى همه ونشاط ان شاء وسوف نضارب ونربح مع الوقت لكن نحتاج التعلم بجد حتى نربح

hagar zakaria
04-10-2014, 11:35
السلام عليكم
انا لسه مبتدئه في المجال ده ولسه بتعلم وكمان بتعلم لوحدي ولا كورس ولا حد بيدربني
ماكنتش متخيله ان الموضوع صعب اوي بس كلكم بتتكلموا في سنيين مش عارفه والله انا هقدر استمر ولا لا وعايزه حد يشجعني

a7med84
04-10-2014, 11:47
عندك حق طبعا فىنقطه ان فى ناس كتير مفكرين السوق ممكن بسهوله

انهم يبقوا محترفين به السوق صعب جدا ويحتاج الى محترف ليحول مبلغ صغير الى مبلغ كبير

محمد السيد محمد
04-10-2014, 13:08
انت نصحته انه يتعلم ..طيب مش تعرفه يتعلم ايه
علشان ما يضيعش وقته في تعلم مالا يفيد وتكون النتيجة ياريتك يا انو زيد ماغزيت!!!!

asamouad
04-10-2014, 16:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم انك على حق يا اخي فمن لا يتعلم لا داعي بان يستمر في الفوركس فهذا تضييع للوقت والجهد فقط بدون معرفة خبايا السوق

RomanyMoreed
04-10-2014, 16:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

صدقني يا استاذنا الفاضل انا قلت كده كتير بس علي فكره انك تبتدي برأس مال 200 دولار مش شئ سئ علي الاطلاق

تحياتي

rami007
04-21-2014, 18:33
السلام عليكم
و الله يا اخي الكريم، مادا اقول لك، انت حر في كل ما تريد قوله و ما تريد
أن تقوم به، و لكن أرى أنك قد اتخدت قرارا متسرعا نوعا ما،
أنا شخصيا تمرجن حسابي أكثر من اربع
مرات و لم أفشل و حاولت الكرة من جديد حتى تعلمت
سلام تحياتي
بالتوفيق

alaeddine
05-24-2014, 16:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الربح غالبا يكون على مقدار رأس المال الذي
لديك وبالتالي حجم اللوت الذي تدخل به ولكن
الاهم الرضا بالقليل من المكسب وعدم اطمع
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله.

doaa sary
05-24-2014, 18:33
انا ف بديتى بالفعل سبت الفوركس شهرين قولت اية الكلام الغريب دة لوت وهيدج واسبريد وو
لا انا مش فاهمه وبعدت بعد فترة دعتنى صديقه اتعلم وبعتتلى فيديو
ومشرفين بعتولى كتب والحمد لله حاليا بقيت بتاجر واكسب

balou
05-25-2014, 04:19
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد التجارب مخيبة هي مفتاح نصر عند افادة منها اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

INTHENAMEOFALLA
05-25-2014, 05:33
اخى الفاضل انا اعتقد ان شغل الفوركس زى اى شغل يعنى محتاج جدية وجهد وعزيمة وبقدر التعب والمجهود هيكون الربح والمكسب اكيد لكن حكاية السبهللا دى مش تنفع فى الشغل وربنا يساعدك

rami007
05-25-2014, 06:13
السلام عليكم
اخى الكريم لابد من التعلم المستمر
ومحاولى تحليل اسباب الخسارة
والبعد عنها فى المستقبل وبذلك
تزداد الالرباح وتقل الخسارة
سلام تحياتي
بالتوفيق

ruse
07-20-2014, 02:27
نعم اخي في الشهور الاولى عندما نكون نتعلم عن الفوركس
نظن اننا داخلين لكنز و بعدها نستيقظ على خسائر كبيرة في هدا المجال
لدلك علينا ان نتعلم دائما و نعمل على ادارة جيدة لراس المال

Hassan Owen
07-20-2014, 03:02
الفوركس اولا وقبل كل شيء علم له اصول و الالمام به يحتاج الصبر الصبر ثم الصبر على التعلم لان السوق لايرحم جاهلا
الى جانب التعلم العديد من المضاربين يهملون الجانب النفسي وعند حدوث الخسارة يياس و يقول انه لم يخلق للفوركس وانه شيء صعب
الربح الوفير حلم كل مضارب لكن يجب ان نسعى اليه بخطة مدروسة

aysamiman
07-20-2014, 10:09
موضوع و على الطرح ادلدي قدمته، و أنا اقول أن الفوركس ليس مجالا للفاشلين
هو مجال للمثابرين الدين لا تحركهم الزلات و النقائص، لابد من العمل على التعلم و التعلم أكثر لكي نصل إلى ما نريد إن شاء الله

hema2013
07-20-2014, 10:15
االسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من مشاهدة فيديوهات عن الفوركس للتعلم ولابد من نظام الهامش فى الصفقات وعمل الرافعة المالية فهى هامة للغاية
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

el andaloussi
07-21-2014, 19:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم فعلا هناك العديد من الناس يريدون تحقيق الربح من الخطوة الاولى في التعلم للاسف

dimadima
07-28-2014, 14:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الله يوفقك و ينصــرك علــى هذا الموضوع الرائع المتميز واصــل أخي هذا التألق فكل تألف الا و كان ورائه تعب و بذل جهذ الله يوفق الجميع و ان شاء الله سوف تحترف في مجال الفوركس و الله يسهل ما صعب و خذ هذه العبارة كقدوة " لو كان الرزق بيد العباد لما بقى على الارض سوى الجبابرة والعصاة ولن يرضوا " الله بوفقك أخي و يرحم والديك شكرا لك شكرا .

forex24day
07-28-2014, 14:34
الكل بيفكر ان سوق الفوركس كنز متاح لاي شخص يغرف بيده ما يشاء من اموال
ولكنه كأي مهمنة يجب ان تتقنها لكي تنعم بمميزاتها
شكرا جزيلا علي النصيحة الرائعة

AMLAK
07-28-2014, 14:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم بالفعل اخي الكريم الكثير من المتداولين الجدد
ينهزمون بسرعة وليس لديهم النفس الطويل علما ان الذين سبقونا بهذا الميدان قد امضوا 6 و8 و 10 سنين
في الميدان واذا سالته يقول لك لازلت اتعلم مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

ilyes chaieb
07-28-2014, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم بالفعل اخي الكريم الكثير من المتداولين الجدد
ينهزمون بسرعة وليس لديهم النفس الطويل علما ان الذين سبقونا بهذا الميدان قد امضوا 6 و8 و 10 سنين
في الميدان واذا سالته يقول لك لازلت اتعلم مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

كلامك صحيح احنا لازم نصبر كثيرا لان المشوار طويل و الخبرة لا تاتى في يوم و ليلة
و لكل مجتهد نصيب الاصرار على النجاح امر هام و مطلوب خاصة مجالنا هذا يحتاج لعزيمة كبيرة
بالتوفيق

عاشق الفوركس
10-28-2014, 18:59
السلام عليكم ،بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى الفكرة التى طرحتها لنا وان شاء الله ،يستفيد منها الاخوة الاعضاء ويعروفن كيفية التعامل معها وسوق القوركس ليس للفاشلين أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

YMTMAX
10-31-2014, 15:37
تحياتي لك أخي الفاضل وأشكرك على
هذه المعلومات القيمة فعلا وأرجو لك دائم
التقدم والأنجاز راجيا من الله أن يستفيد كل
عضو من هذه المعلومات ..

en9med7at
11-01-2014, 22:00
موضوع جميل ويستحق التثبيت .. مشكور أخي
على هذا الموضوع الرائع ونتمنى أن نرى المزيد من
مواضيعك المميزة عسى ان نستفيد منها ويستفيد
منها كل مبتدئ ..

esshazly
12-07-2014, 08:07
السلام عليكم ...بالفعل اخي الكريم الكثير من المتداولين الجدد ينهزمون بسرعة وليس لديهم النفس الطويل علما ان الذين سبقونا بهذا الميدان قد امضوا سنين في الميدان ... بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والرحلة التعليمية

ibrahim forex
03-10-2015, 18:09
الربح غالبا يكون على مقدار رأس المال الذي لديك وبالتالي حجم اللوت الذي تدخل
به ولكن الاهم الرضا بالقليل من المكسب وعدم اطمع

ali iq
04-08-2015, 01:45
السلام عليكم
انا لسه مبتدئه في المجال ده ولسه بتعلم وكمان بتعلم لوحدي ولا كورس ولا حد بيدربني
ماكنتش متخيله ان الموضوع صعب اوي بس كلكم بتتكلموا في سنيين مش عارفه والله انا
هقدر استمر ولا لا وعايزه حد يشجعني

BYE
04-16-2015, 09:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

moutanabbih mohammed
06-11-2015, 19:27
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة عن حقيقة الفوريكس و كيف يمكن الكسب منه وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

aymansaleh
06-11-2015, 19:29
الاخ الحبيب الياسو كلامك كله مظبوط 100% علشان اللي بيدخل الفوركس بدون تعليم لازم يخسر واللي بيشتغل براسمال 100 او 200 دولار برضه لازم يخسر
تقبل مروري

ahmed.kapo215
06-11-2015, 21:10
حقق زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار كسراً لمستوى 1.5335 واستقر بإغلاق شمعة أربع ساعات دونه، مما يفعّل السيناريو السلبي بقية تداولات اليوم، والذي تبدأ أهدافها باختبار مستوى ...

---------- Post added at 07:44 PM ---------- Previous post was at 07:43 PM ----------

تمكن زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار من ملامسة هدفنا الرئيسي الأول عند 1.5190 بعد تفعيل سيناريو الاتجاه الهابط كما أشرنا في تقريرنا الأخير، وطالما أن السعر دون مستوى 1.5335، فإن الاتجاه التصحيحي ...

---------- Post added at 07:45 PM ---------- Previous post was at 07:44 PM ----------

ارتدت تداولات زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار هبوطاً بعد الاقتراب من المتوسط المتحرك 50، مع ملاحظة أن مؤشر ستوكاستيك يبدأ عملية تقاطع سلبي على الإطار الزمني لأربع ساعات، مما يدعم استمرار توقعاتنا ...

---------- Post added at 07:45 PM ---------- Previous post was at 07:45 PM ----------

أنهى زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار تداولات يوم أمس فوق مستوى 1.5335، مما يقدم إشارات إيجابية أولية على محاولات إيقاف التصحيح الهابط الذي يسيطر على السعر منذ منتصف الشهر الماضي، مع ملاحظة أن ...

---------- Post added at 07:46 PM ---------- Previous post was at 07:45 PM ----------

لم يتمكن زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار من الثبات طويلاً فوق مستوى 1.5335، ليتداول بسلبية ويتحرك دون المستوى المذكور، مما يجعلنا نوقف السيناريو الإيجابي المقترح صباحاً ونقف على الحياد بهدف ...

---------- Post added at 07:47 PM ---------- Previous post was at 07:46 PM ----------

تداول زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار بإيجابية ملحوظة مساء يوم أمس ليخترق مستوى 1.5335 ويستقر بإغلاق يومي فوقه، مما يعيد تفعيل الاتجاه الصاعد الذي تبدأ أهدافه بمحاولات اختراق مناطق 1.5445 ثم ...

---------- Post added at 07:51 PM ---------- Previous post was at 07:47 PM ----------

تمكن زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار من ملامسة الهدف الرئيسي الأول المنتظر عند 1.5445، معززاً التوقعات باستمرار الاتجاه الصاعد لهذا اليوم، واختراق المستوى المذكور سيدفع بالسعر نحو الهدف التالي ...

---------- Post added at 07:52 PM ---------- Previous post was at 07:51 PM ----------

علقت تداولات زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار بين مستويات تأكيد الاتجاه التالي تتمثل بالدعم 1.5335 والمقاومة 1.5445، وكما أشرنا في تقريرنا الأخير، يحتاج السعر لاختراق أحد هذين المستويين لتحديد ...

---------- Post added at 07:53 PM ---------- Previous post was at 07:52 PM ----------

تداول زوج الجنيه الإسترليني مقابل الدولار بإيجابية قوية متخطياً مستوى 1.5335 ويقترب مباشرةً من مستوى 1.5445، مما يجعلنا نوقف السيناريو التصحيحي الهابط بشكل مؤقت بانتظار الحصول على إشارة تأكيد أدق ... السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

a7med sniper
06-11-2015, 21:12
شكرا لعى الموضوع عموما مهم بالفعل ان يكون هناك نوع من التقدير لقوه وقيمه السوق

من المتاجر اللى بيتعامل معه شكرا لعى الموضوع والله المستعان وبالتوفيق لكم

doaa sary
12-06-2015, 17:04
انا ف بديتى بالفعل سبت الفوركس شهرين قولت اية الكلام الغريب دة لوت وهيدج واسبريد وو
لا انا مش فاهمه
لاكن رجعت صدفة وقررت اتعلم واشوف فيدجيوهات وبالفعل لقيتو افضل مجال ربح من النت

al12
12-06-2015, 21:36
اهلا
فعلا اخى الكريم .. التعلم والتدريب على حساب تجريبى من الامور الهامة جدا حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى المكاسب الكبيرة

شكرا

yassouna1971
12-06-2015, 22:33
الموضوع غاية في الأهمية يمس الجانب الواقعي والنفسي والإنساني للمتاجر
في الفوراكس
شكرا

ابوفؤاد
12-06-2015, 22:42
التعليم ثم التعليم و البر هو ما احث و لابد ان تبحث عنه ايضا بدخالك و تنميه فانا ارى ان المجال للصابرين و كما يقول ربنا و بشر الصابرين
و لن اترك الفوركس الا اذا علمت شئ واحدان ما اعمل به حرام و ان متيقن انه حلال باذن رب العالمين

essa essa
12-06-2015, 23:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل موضوع جيد جدا علشان كلنا بنعتقد ان التداول سهل جدا ولاكن بلعكس صعب جدا وفى ناس كتير خسرت امولها بسبب التسرع

وقلة الخبره

hafa1985
12-06-2015, 23:30
يف نستغل مؤثرات السوق التي ذكرت بالسابق ؟؟
من خلال الإعلانات وتحركات السوق يمكننا ترصد ودراسة اتجاه السوق ويمكننا بناء صفقات الشراء والبيع بعد دراسة الوضع الاقتصادي للدولة صاحبة العملة ,فالفكرة بتجارة العملة هي استبدال العملة القوية (الصاعدة) التي اشتريتها مقارنة بالعملة الضعيفة (الهابطة) التي بعتها .
بالمختصر المفيد:

brahim123
12-07-2015, 18:57
يتطلب منك هذا الوقت والجهد والمثابرة وتحمل المسؤولية و التعلم ويجب عليك الإلمام بكل صغيرة وكبيرة تتعلق بفاهيم هذا السوق ومكنوناته ، وتعلم أساسيات هذا السوق أولاً وتتبع تحركاته باتقان وهناك العديد من المصادر التي قد تساعدك على ذلك والتي تنمي قدراتك و تصقل معرفتك وخبرتك التداولية في هذا المجال وهنا يكمن النجاح،

AHMED91
12-19-2015, 14:23
اذا لم تجد نفسك مؤهل للعمل في سوق الفوركس عليك ان تتركه لان
هذا قد يؤدي الي خسائر كبيرة من راس مالك في حياة وايضا الوقت

Ghizlan
12-19-2015, 20:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل بالنسبة للربح من الفوركس فواجب التعلم الجيد جدا و فتح الحساب التجريبي و ان لم تربح فلازم نرجع للتعلم من اول
و نتمنى التوفيق للجميع

kacembouden2
01-18-2016, 00:33

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

snnaky
05-08-2016, 20:35
انت لمست جزء من الحقيقة ولكن اخى هل ترى ان مثل هذة المقولة او العنوان تصلح فقط لأن تكون موضوع
انا ارى انها ربما كانت عنون جيد ولكن الموضوع الحقيقى لم يبدأ بعد
ولبداية الموضع يجب توضيح اهمية العلم وكيفياتة ومجالاتة واهم ادواتة التى يمكن تعلمها من الأساسيات وليس فقط تعلم تعلم
ماذا يتعلم وماهو السبيل وماهى افضل الأدوات وما هى اهم الأساسيات ؟

basem adel
05-08-2016, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لكل اعضاء المنتدى الافاضل والمحترمين اما بعد اشكرك يا اخى الكريم على تلك المشاركة المفيدة والتى تنم عن رغبة منك فى افادة الاخرين وارجو دوام التوفيق لك وكذلك المزيد من المشاركات

drsafaseefo
05-08-2016, 20:57
نصائح غالي ورائعة جدا أخي الكريم بالفعل وتعتمد على خبرت في مجال الفوركس فبالفعل يجب الخروج من مجال الفوركس اذا كانن التاجر سيعتمد على التوصيات فقط
فيجب التعلم بشكل صحيح ويطبق ما تعلمه بصورة دقيقة على مختلف أزواج العملات
شكرا لك واتمنى لك التوفيق ولجميع الأعضاء الكرام