PDA

View Full Version : حقق ارباحك بنفسك مشكلة بتتسبب في هدم الحسابات من تجربة شخصية

MahmoudGz
10-19-2020, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اعضاء المنتدي الكرام
كتير من الاسباب اللي بنقع فيها وبتتسبب في الخسارة اثناء المتاجرة وطبعا لايخفي علينا كلنا تلك الاسباب والعوامل
سواء كانت تندرج تحت العامل النفسي او تحت سواء او قلة المستوي التعليمي
النهاردة حابب انبة علي حاجة مهم جدا كلفتني خسارتي 50% من رصيد حسابي واللي تقدر ب 41$

هتكلم بلهجة طبعية عشان المعني يوصل بوضوح ^_^

في البداية خالص عملة تحليل علي الدهب وخلاص محدد الاتجاة ومنطقة الدخول والتك والاستوب لاكن الفضول قتلني
ان ابص علي قنوات التيلجرام الخاصة بالتحليلات وللاسف الشديد لقيت تحليل من حد مشهور جدا وبدون ذكر اسمة
وكانت نتيجة التحليل معاكسة تماما لتحليلي في النهاية بعد مقارنة بين التحليلين قررت اني ادخل علي تحليل المحلل صاحبة القناة
للاسف الشديد السعر النعكس لحد لم قفلت الصفقة علي خسارة نص الحساب

فرجاء من الاخوة ونصيحة لوجة الله .
ثق في تحليلك مهما كان
وخليك عارف اهدافك وعدد النقاط اللي انت محتاجها من الصفقة . فحتي لو كان في تحليل حد اعلا من مستواك في التحليل فلكل واحد
استرتجية مختلفة لاتتناسب معي اهداف المتاجرين جميعا

طبعا في النهاية حزفت التليجرام نفسة :1f639: عشان مرتكبش الخطي دة تاني
وبالتوفيق للجميع

Eman_Ahmed
10-19-2020, 22:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة . فعليا التشتت من اكبر المشاكل اللي بنواجهها في الفوركس . انك تهتز بالنسبة لتحليلك وتبداء في البدحث عن السبل وانواع التحليل المختلف عشان تلاقي اعتماد اكتر لنجاح صفقة دة في حد ذاتة شي كويس لاكن مش للدرجة اللي تخليك تغير تحليلك وتبداء تدخل في الاتجاة المعاكس . وواضح جدا ان تحليلك كان صح او علي الاقل كان هيحقق الهدف المراد تحقيقة . بس هتعمل اية الخسارة امر لابد مه في المتاجرة . وفعلا الالتزام بالتحليل الخاص والثقة في النفسي بتكون سبب في من اسباب النجاح وعامل مهم جدا لتقدم واكتساب المهارات الشخصية اللي نقدر نعتمد عليها في المستقبل

محمد جزيري
10-20-2020, 09:13
السلام عليكم ورحمة الله مبدئيا اخي الكريم ومن حديثك احسست ان تلقى بكل اللوم على من جعلته قدوة لك واخذت بتحليله واستغنيت عن تحليلك
كما انه في الاساس الغلطة جاءت منك وليس منه وتأكد تماما ان مهما بلغ المحلل من خبرة ومكانه في التحليل فهاذا لا يجعل منه معصوما ولن يجعل منه نبيا
فهو كغيره من البشر فكل تحليلاته مبينيه على حسب توقعاته لا اكثر ولا اقل
ولكن المتداول الفطن يجعل من تحليلات غيره يجعلها كوجهة نظر يستعملها للمقارنه وليس كماده اساسيه لا بد اتباعها
انا لدي قرابه 15سنه في السوق والحمد لله لا اعتمد الى اي تحليل مهما كان نوعه او مهما بلغ صاحبه من خبره ولكن هاذا لا يمعني ان ارى كل تحليل يصادفني بل وادقق فيه اكثر مما ادقق في تحليلاتي
والفكرة من ذالك انه ربما اجد شيئا ما او ثغرة ما انا لم انتبه اليها
فهاذا ما يجب العمل به من تحليلات غيرك
وختاما اتمنى ان لا تكرر نفس الغلطه واجعل من اخطاءك مسؤوليه شخصيه انت وحدك من تتحمل عواقبها