PDA

View Full Version : مراجعة حول نصائح جيماويه

Ahmededres
10-29-2020, 11:36
مراجعة حول نصائح جيماويه
اجمع هنا
اللي عايز يخس بطريقة صحية
اللي عايز يعمل فورمة بالاكل و مش قادر يشتري مكملات
اللي مقتنع انه لازم ياخد مكملات عشان يعمل فورمه اللي مقتنع انه هيبقي هالك ف 3 او 4 شهور اللي عنده خلفية غلط عن الاكل يجمع هنا

????الأكل الصحي هو كل الاكل المتوازن ف التغذية يعني الاكل اللي يفيدك بكل العناصر اللي انت محتاجها من بروتينات و كربوهيدرات و دهون صحية فيتامينات و معادن

كل الاكل اللي ربنا خلقه حلو و جميل و مفيد بس نستخدمه صح كل حاجه بتكون مفيدة ف حالة الاستخدام السليم ليها انت مثلا لو بتاخد علاج و زودت الجرعة عن الحد الطبيعي ليها هتضرك طبعا لان هي ليها حدود .

????اللي بيقولك اقطع ملح عشان تخس غلطان الملح حلو و مفيد بس ف الحدود الطبيعية يعني كفاية معلقة واحدة زي معلقة الشاي ع مدار اليوم تقسمها بقي ع اكلك ترشها ع بعض الوجبات تاخدها ف وجبة واحدة مش هتفرق لكن انت محتاجها ف اكلك جسمك محتاج صوديوم و بوتاسيوم و يود و الملح بيوفر عنصر من دول و ياكد يكون كله ع حسب نوعه .

????اللي يقولك اقطع كريوهيدرات عشان تخس غلطان لان الكربوهيدرات هي الوقود اللي جسمك بيحرقه عشان يولد طاقة عشان اجهزتك تشتغل بكفاءة و تقدر تتنفس و تضخ دم كويس و تتحرك و تقوم بشغلك بالعقل هتاخد كربوهيدرات اكتر من اللي جسمك بيحرقها هتزيد ف الوزن هتاخد اقل من اللي بتحرقها هتخس لكن متقطعهاش .

????ف حالات معينة ممكن تقطع فيها و لفترات معينة زي اللي بيجهز لبطولات زي اللي عايز يخس بسرعة و هيرجع لدايت متوازن تاني حالات معينة .

????اللي يقولك اشرب ديتوكس عشان تخس غلطان الديتوكس ما هو الا مجموعة خضراوات بتتخلط بتفيدك اه لكن مش هتخسسك ده لو انت قاعد تضرب محشي و مكرونة بشاميل اه هتخسسك لو ظبط اكلك يبقي الديتوكس عامل مساعد هيساعدك تتحسن صحيا و تحاول تظبط اكلك لكن مش حارق دهون و لا الكلام ده .

????????اللي يقولك تعالي خد ديكا و لا دينابول و لا لا لا ف اول شهر ليك ف الجيم يبقي واحد عايز يطلع منك بمصلحة

المبتدئ عنده سرعة استجابة انه يبني عضلات اكتر من المتقدم في اللعبة يعني انت كمبتدئ محتاج 3 عناصر

????تغذية سليمة و تتضمن بروتين و كارب و دهون صحية و فيتامينات و معادن و كل جسم مننا بتختلف احتياجاته عن التاني و بتتحدد ع اساس كذا حاجه منها الوزن و السن و الكول و العضلات و الدهون ......الخ

????تمرين بشدة مناسبة لجسمك و عمرك التدريبي كمبتدئ هتبدأ واحدة واحدة و محدش بيطلع السلم مره واحدة تركز ع التمارين المركبة ف الاول عشان تبني جسمك بقوة و الاكل طبعا هيزودك عضلات .

????تالت حاجة و اهم حاجة الراحة او النوم بشوف ناس بتتمرن ب 5 و 6 الايام بدون راحه عادي ينفع بس قلة الراحة دي مش كويسة شوف يومك و شوف شغلك و حركتك اليومية هل تستدعي او ينفع تتمرن 5 و 6 ايام ممكن تتمرن 3 ايام بشدة عالية و تحقق نتيجة اقوي من اللي بيتمرن 5 ايام ليه لانه مش بيدي جسمه حقه من الراحه العضلات بتكبر ف ايام الراحة عشان بيحصلها استشفاء عضلي.

النصيحة الاخيرة اصبروا العضلات بتتبني ف ايام و شهور و سنين مش عايزه استعجال عايز فورمة تصبر معاك يبقي اصبر و انت بتبني جسمك و ربنا يوفقكم كلكم .