PDA

View Full Version : من علمك المتاجرة

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

alaaght
04-27-2012, 15:54
مرحبا بكم جميعا . من علمني حرفا صرت له عبدا .
هذا الموضوع مخصص لشكر كل من قدم لنا معلومات عن الفوركس وعلمنا كيفية المتاجرة في سوق الفوركس اتمني منكم ان تكتبوا اين تعلمتم الفوركس اما عن طريق كتب الكترونية او فيديوهات او كورسات مع مختصين

dramr
04-27-2012, 16:18
هذا الموضوع مخصص لشكر كل من قدم لنا معلومات عن الفوركس وعلمنا كيفية المتاجرة في سوق الفوركس اتمني منكم ان تكتبوا اين تعلمتم الفوركس اما عن طريق كتب الكترونية او فيديوهات او كورسات مع مختصين

بالنسة لى لم يعلمنى احد المتاجرة بصفة مباشرة ولكنى كنت ابحث كثيرا فى النت عن فيديوهات وكتب للمبتدئين حتى وجت فيديوهات رائعة فى احد المنتديات العربية وكانت هى الخطوة الاولى لى فى كالم الفوركس ومن ثم انطلقت فى قرأة الكتب والاخبار الهامة

forex
04-27-2012, 16:47
والله انا لم اتعلم على يد اى شخص بل تعلمت من خلال البحث فى المنتديات ودخول الاقسام التعليميه وايضا كانت هناك بعض النصائح من بعض الاصدقاء اشكرهم

elking
04-27-2012, 17:12
صديق لى هو اول من عرفنى مامعنى الفوركس واخذت كورس معه فى الفوركس وهو صديق عزيز على بالفعل واشكره على دخوله لى فى هذا المجال الكبير

nader44x
04-27-2012, 19:14
في البداية عن طريق كتاب الكتروني ولم افهم الكثير منه ...ثم تعرفت من خلال منتدى عربي كبير على ماركتيفا ..ومن خلال الشات لخاص بها تعرفت على صديق العمر الذي علمني الفوركس خطوة بخطوة ...لكن مع الاسف هو الان خارج السوق لاتشغاله عنه بأمور اخرى

tervarto
04-27-2012, 20:14
عن طريق كورس كامل فيديو عن كل حاجة فى الفوركس , كان اسمة الدكتور اسامة , استفدت منة كتير الصراحة , ربنا يجازية خير عن كل اللى عملة

gemmy
04-28-2012, 00:38
انا اللى عرفنى على الفوركس واحد صاحبى تاجر برضو و اسمه حسن و هو اللى عرفنى الطريق الصحيح للبداية فى الفوركس و انا كملت على المقدكة بتاعتو و بدات اعلم نفسى من خلال البحث على النت و فيديوهات تعليمية على اليوتيوب و برضو لو فيه حاجة بساله و هو كتر خيره مايتاخرش عليا فى حاجة الله يباركله

كريم
04-28-2012, 18:38
أنا عن طريق الكتب و الكورسات اللي في المنتديات و بعدين فتحت حساب تجريب و اتمرنت عليه

pimo
04-29-2012, 00:09
اعتقد انا معظم التجار هنا قد تعلم التداول في الفوركس عبر النت لان الانترنت الان تعتبر الطريقة الجيد لتعلم الفوركس ولهذا انصح جميع المبتدئين في الفوركس ان يبحث جيد في النت لكي يستطيع ان يكسب الخبرة والتجربة في التداول في السوق

saidfarhan
04-29-2012, 11:16
شخصيا بدات التعلم عن طريق اليوتوب تم منتديات تم دورات اختصاصين
تم استعمال ديمو. اهم الدروس تعلمتها خلال التداول الفعلي فالنضري يتبخر مع الممارسة الفعلية

kingman
05-03-2012, 04:25
انا بدأت تعلمى بالقراءة فى المنتديات والكتب الألكترونية ومعظم المتداولين العرب بيتعلموا بهذه الطريقة
بعد كده بدات امارس ماتعلمته على الميتاتريدر عن طريق المحاولة والخطأ
وكل يوم بيعدى على الواحد بيستفيد منه شئ وبيحاول يتعلم شئ جديد يفيده

aboualy
05-04-2012, 15:43
تعلمت تجارة الفوركس من بعض المواضيع فى المنتديات المتخصصة فى الفوركس ومن قرات الكتب
ومشكلة المنتديات ان الاشخاص دائما لا يدخلون باسمائهم الحقيقية حتى يستطيع الشخص نسبة الفضل الى اصحابه
فهناك من لهم فضل على فى تعلمى للفوركس ولكن لا اعلم من هم

mrmoha
05-04-2012, 15:51
انا اتعلمت بدائيات الفوركس من فيديوهات على اليوتيوب للدكتور اسامه عادل وبعدين زودت معلوماتي شويه عن طريق موقع ياللا فوركس وبعدين اتعلمت استراتيجيه الفوليوم عن طريق الاستاذ نادر ربنا يجازيهم كل خير

M Sabry M Elbakrawy
05-04-2012, 16:34
من علمني المتاجرة هو د/اسامه عادل جزاه الله خيراا
ومازلت الي الان اتعلم واتعلم واتعلم ولم امل ولا اباس

Mohamed Samy
05-04-2012, 17:07
أعتقد ان افضل الطرق لتعلم الفوريكس

قراءة اي كتاب للمبتداين ثم البحث عن الكورسات الاجنبية
ودراستها دراسة جيدة
امثلة على المحاضرين الاجانب

Chris Lori
Hector Deville
Candlesticks by steven nexon

ثم التمرس على المتاجره واكتساب الخبرة بنفسك على السوق الحقيقي
ومتابعه الجديد في المنتديات العربية والاجنبية ,,

05-04-2012, 18:30
سلام عليكم ورحمه الله بركاته
انا تعلمت من خلال البحث فى المنتديات ومقطع الفديو
اشكر الله ثم كل من قدم لى ذالك

midoali
05-04-2012, 18:39
انا في مرحله البدايه ولسه بتعلم بي صراحه كبيره لاكون صدق معك وفي منتدي انا بشوف
في دروس كل يوم وبحول اتعلم كل ماهو جديد هو عبار عند دوره تعلميه متكمله
من البدايه الي النهايه

born to learn
05-11-2012, 12:52
سمعت عن الفوركس من صديق وبدأت أبحث وقال لى عن بعض الاشياء تاكيدا لما وجدته واضاف بعض الاشياء وقرات كتب الكترونيه وتابعت فيديوهات وشروحات فالانترنت غنى بكل شئ ويمكننا ان نتعلم منه الكثير

DZforex
05-11-2012, 22:07
والله انالاافقه شيء للفوركس فانا اجمع المال من خلال المنتدى حتى اباشر في التعلم
فرجاءا لكل من لديه كورس او كتاب فيزودني به لاتعلم رجاءا

Mohamed90
05-11-2012, 22:32
السلام عليكم و الله بدايتي كانت مع مواقع الكليك و بعدين ماقتنعت بها لنصبها على الناس و ياضا لمدخولها القليل جدا فلفت انتباهي هذا المجال الفوركس و تعلمت بالواسطة كتب طبعا و تطبيق على الديمو و مع المرور الوقت اكتساب الخبرة و معرفة اكبر حول الاستراتجيات و مدى نسبة نجاحها
و تحياتي

kingman
05-12-2012, 01:51
ان شاء الله تكون فرصة عظيمة انك تجمع راس مالك من المنتدى قبل ان تبدا ونصيحة منى لاتضيع بونص كل شهر فى صفقات ربما تخسر بسبب قلة التعلم واجعله يتراكم حتى يكون عندك حساب محترم
تبدأ به عند تكون تعلمت وتدربت جيدا على الديمو
وربنى يوفقك فى مشوارك

tornado66
05-12-2012, 02:36
كانت البداية عبر منتدي برامج نت ومن موقع يلا فوركس حبوت او الخطوات في هذا المجال مع بونص اف اكس اوبن ومنذ بدايات شركة انستا فوركس كانت اولي الخطوات وبطريق المنتديات سرت وتعلمت من اساتذه كاحمد وعثمان وماجد واخرهم حماده سلام
بارك الله فيهم جميعا

elking
05-12-2012, 04:44
كانت البداية عبر منتدي برامج نت ومن موقع يلا فوركس حبوت او الخطوات في هذا المجال مع بونص اف اكس اوبن ومنذ بدايات شركة انستا فوركس كانت اولي الخطوات وبطريق المنتديات سرت وتعلمت من اساتذه كاحمد وعثمان وماجد واخرهم حماده سلام
بارك الله فيهم جميعا

بارك الله فى كل من علمنا هذا العمل الرائع والمفيد ورزقه الله من حيث لا احتسب لان بجد مكنتش متخيل فى يوم من الايام انى اعرف الشغل ده واشتغل بيه

Hamad
05-12-2012, 09:17

تعلمت الفوركس وأساسيات الفوركس وقواعده عن طريق قراءة كتاب الفوركس خطوة خطوة ومن ثم ابحث عن منتديات متخصصة و اقرأ ما في مواضيعها التعليمية وبتطبيق ماتعلمته وقرأته والشخص الذى يملك استراتيجية رابحة لن يقدمها للاخرين لانها تعتبر سر مهنته فهناك من يعتمد على التحليل الفنى بشكل كلى

Hamad
05-12-2012, 09:22
بارك الله فيهم جميعا

أسهل طريقه لتعلم الفوركس هو عن طريق المنتديات العربية و العالمية و التجربة المستمرة ولكن احتمال الخسارة فيها كبير جدا واعرف الكثيرين الذين خسروا الاف الدولارات فيها حيث اصبح الفوركس تجارة رائجه هذة الايام كثيراً بسبب أنتشار الدعايات لها

aboualy
05-12-2012, 09:44
ان شاء الله تكون فرصة عظيمة انك تجمع راس مالك من المنتدى قبل ان تبدا ونصيحة منى لاتضيع بونص كل شهر فى صفقات ربما تخسر بسبب قلة التعلم واجعله يتراكم حتى يكون عندك حساب محترم
تبدأ به عند تكون تعلمت وتدربت جيدا على الديمو
وربنى يوفقك فى مشوارك

اتفق معك اخى العزيز فى ذلك لا يجب ان نستهين بهذا البونص ونعتبره كانه اموال غير حقيقيه فهذا البونص نحصل عليه نتيجة مجهود ووقت نضعهم فى المنتدى ولذلك يجب ان نحافظ على حساب البونص كما نحافظ على اموالنا الخاصة

Mohamed90
05-12-2012, 11:26

السلام عليك جمنيل ياخي انك تعتمد على المنتدى للجمع المال و هذه ريقة جميلة لانه كثير منا لايستطيع توفير مال للتداول و لكن اتمنى انك ماتتداول به او تخاطر باكثر من 5 بالمئة من حسابك و تداول باقل لوت ممكن حتى تكتسب خبرة لانه يجب ان يكون في علمك اي نسبة تخسرها م نالحساب لازم تعوضها و المدخول الزائد عن المال الممنوح لك هو المسموح باخراجه من الحساب و صرفه
و للاستفادة ادخل لهذا الموضوع سيفيدك (http://forex-masr.com/showthread.php?299-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86)

mahmood-noor
05-12-2012, 16:30
أول من عرفني بالتجارة في الفوركس صديق لي وهو الآن محترف في التجارة أما انا فأصبحت اتعلم الفوركس لمدة سنة كاملة من خلال حضور دورات و ايضا قراءة الكتب بشكل كثيف و حضور الدورات الالكترونية واحمدالله على انني تعرفت على هذه الهواية الجميلة و التي ساعدتني في قضاء ساعات فراغي و ساعدتني على زيادة دخلي بشكل جيد مع انني خسررت في البداية وبحمدالله لدي خبرة جيدة في السوق الآن

kingman
05-12-2012, 22:22
اتفق معك اخى العزيز فى ذلك لا يجب ان نستهين بهذا البونص ونعتبره كانه اموال غير حقيقيه فهذا البونص نحصل عليه نتيجة مجهود ووقت نضعهم فى المنتدى ولذلك يجب ان نحافظ على حساب البونص كما نحافظ على اموالنا الخاصة

بالتأكيد اخى فهذا البونص مهم جدا فهو يسمح للكثيرين ان يتداول على الحقيقى سواء كان لايملك راس مال للتداول فى هذا السوق او انه لايريد ان يخاطر بامواله الخاصة فى هذا السوق
او جدد فى الفوركس مازالوا يتدربوا على الفوركس بيكون فرصة ليه انهم يتداولو على الحقيقى الى جانب الديمو والشعور بجو الحقيقى ومعالجة اخطاء العالم النفسى

sunlight
05-12-2012, 22:29
بالتأكيد اخى فهذا البونص مهم جدا فهو يسمح للكثيرين ان يتداول على الحقيقى سواء كان لايملك راس مال للتداول فى هذا السوق او انه لايريد ان يخاطر بامواله الخاصة فى هذا السوق
او جدد فى الفوركس مازالوا يتدربوا على الفوركس بيكون فرصة ليه انهم يتداولو على الحقيقى الى جانب الديمو والشعور بجو الحقيقى ومعالجة اخطاء العالم النفسى

هاقولكم على سر دخولى عالم الفوركس انا كنت شغال على شركات الربح من الاعلانات ولكنى زهقت جدا من السنتات ولم اكن اعلم انى سأتاجر فى هذا العالم ولكنى دخلته بالصدفه وبدأت القراءه وتعبت الاستاذ كينج من الاسأله وها انا بعمل بونص وبتاجر على الديمو وان شاء الله اتاجر على الحقيقى قريبا

عمرو
05-15-2012, 10:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

ان اهم شخص علمنى المتاجرة هى المنتديات التى من خلالها قرأت عن الفوركس وتبحرت فى علمه ونهلت من معرفته
المنتديات المليئة والزاخرة بامهات الكتب

magic777
05-15-2012, 14:24
عن نفسي انا اتعلمت الفوركس عن طريق المنتديات والنت دخلت كل منتديات الفوركس وقريت كل
انواع التحليلات من فني ورقمي واخباري وفتحت ديمو وجربت وسهرت وتعبت
وتابعت معظم الاستراتيجيات والمؤشرات
لحد ماوصلت لمستوى جيد الان والحمد لله

Noah
05-15-2012, 17:33
لقد تعلمت الفوركس بمفردى ولكن فى البداية انا كنت اريد ان احصل على كورس فى البورصة المصرية ولكن بعد ذلك تعرفت على الفوركس وبدأت اتعلمه بمفردى والحمد لله من افضل الاشياء ان تتعلم بمفردك وان تبحث انت بنفسك عن الفيديو والكتب لكى تتعلم

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 12:03
انا تعلمت من الكتب الاليكترونيه فى البدايه

كنت اواجه صعوبه من الفهم من الكتب فى البدايه

بعد ذلك
بحثت عن فيديوهات تعليمية
وجدتها على اليوتيوب
والحمد لله مستوايا الان لا باس منه

shero
05-24-2012, 14:38

فى الواقع تعرفت عن سوق الفوركس فى البداية من الاعلانات المنتشرة على الشبكة العنكبوتية , وبعد ذلك بدأت فى تصفح صفحات المنتديات والمواقع الالكترونية التى تهتم بهذا المجال , ثم بعد ذلك بدات اعتمد على قراءة الكتب الالكترونية التى تشرح استراتيجيات التداول أو التى تهتم باسلوب ادارة رأس المال

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 17:49
اقولك على حاجه كويسه يا اخ سيد

مفروض المبتدأ
يقرأ درس درس
من دروس التحليل الفنى

ويرجع يفتح الشارت ويطبق ويرسم
ويتقنه
بعد كده ينقل الى درس اخر وهكذا

najoull19
05-24-2012, 18:51
والله انا لم اتعلم على يد اى شخص بل تعلمت من خلال البحث فى المنتديات ودخول الاقسام التعليميه وايضا كانت هناك بعض النصائح من بعض الاصدقاء اشكرهم

mosghaly
05-24-2012, 19:39
تجارة الفوركس نفسها يمكن ان تتعلمها من اي شخص ولكن كيفيه التجارة والحصول علي الارباح هفهذا مختلف وانا تعلمت اصول التحليلات الفنيه والاخباريه من موقه شركه يلا فوركس

youmuststop
05-30-2012, 07:16
احد اصدقائي قام بتعليمي الوركس او وضع ليا اساسيات ولكني لست جيدا فيه لاني لم اعرف التحليل الني جيدا ولكني اعرف السوق والمنصه وكيفيفه التعامل معها

Mohamed90
05-30-2012, 12:12
السلام عليكم
تعلمت من من الكتب و المنتديات
و كتشفت هذا العالم وحدي بعد مجهود
و الحمد لله اصبحنا نفقه شوي هههه و ننظر الربح المتراكم ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:25
السلام عليكم
تعلمت من من الكتب و المنتديات
و كتشفت هذا العالم وحدي بعد مجهود
و الحمد لله اصبحنا نفقه شوي هههه و ننظر الربح المتراكم ان شاء الله

اصعب شئ انك تتعلم من الكتب الاليكترونيه

لكن الان اصبح التعليم سهل

ممكن تلاقى محاضر يديك دوره او فيديوهات

الامر اصبح سهل فى التعليم الان

لكن الاول كانت الامور صعبه جداً

sunlight
05-30-2012, 15:16
اصعب شئ انك تتعلم من الكتب الاليكترونيه

لكن الان اصبح التعليم سهل

ممكن تلاقى محاضر يديك دوره او فيديوهات

الامر اصبح سهل فى التعليم الان

لكن الاول كانت الامور صعبه جداً

لا اعتقد انه يوجد احد مستعد يقول اسرار الفوركس لاخر ولكنه يشرح الاشياء الخارجيه والبعيده عن الاسرار ولكنى تعلمت الفوركس لوحدى ومع القراءه والبحث فى المواقع الاجنبيه والعربيه استطعت ان افهم الفوركس وكل شىء واما التعمق فى الفوركس فسوف يحدث مع مرور الوقت بعون الله

HARRY POTTEER
05-30-2012, 15:37
موضوع اكتر من رائع يا اخي
انا با شكر اخي الدي لا طالما كنت بخاف انني ادخل المجال ده
و هو كمان كان خايف من الدخوول له لكن هو كان مصر للدخوول له
فتعلم و اكتسب خبرة كتوسطة و هدا شدني و كمان هو شجعني لكي اتعلم المجال
و بكده اتعلمت و اتعلمت و كسبت خبرة كويسة

2x1
05-30-2012, 17:16
تعلمت من الشروحات الموجودة في الكثير من المواقع المتخصصة في هذا المجال وبالتدريب علي حساب تجريبي في بداية الامر حتي اصبحت ملما بجميع الامور التي تخص التداول

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 18:22
تعلمت من الشروحات الموجودة في الكثير من المواقع المتخصصة في هذا المجال وبالتدريب علي حساب تجريبي في بداية الامر حتي اصبحت ملما بجميع الامور التي تخص التداول

نتمنى ان نستفيد منك اخى الكريم

واضح انك لديك الخبره الجيده فى هذا المجال

ياريت تعرض اهم الطرق والاستراتجيات لديك

sho
05-30-2012, 18:32
بالنسبة لى تعلمت الفوركس فى البداية من الكتب الالكترونية قمت قرائة العديد من الكتب وبعد ذلك اتجهت للفيدهات التعليمية المنتشرة على اليوتيوب وغيرها ولكنى اعتبر ان افضل مصدر تعلمت منة هو المنتديات فقد وجدت فيها جميع ما يتعلق بالفوركس

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 18:36
بالنسبة لى تعلمت الفوركس فى البداية من الكتب الالكترونية قمت قرائة العديد من الكتب وبعد ذلك اتجهت للفيدهات التعليمية المنتشرة على اليوتيوب وغيرها ولكنى اعتبر ان افضل مصدر تعلمت منة هو المنتديات فقد وجدت فيها جميع ما يتعلق بالفوركس

فعلاً ماشاء الله

الساحه الان مليئه بالمنتديات العربية كمنتدانا الغالى وبعض المنتديات الكبرى
نتعلم بس اللى موجود في المنتديات
كتب وموضوعات لا عدد لها كثيررر جداً

نتمنى الاستفاده للجميع

safiforex
05-30-2012, 18:40
في نظري عالم الفوركس لا يحتاج فقط التعلم من هذا و ذاك ، انا متفق في التعلم و معرفة الاساسيات ، لكن الاهم في الفوركس هو التطبيق و الاحتكاك بالمجال ، فهذا هو الطريق الصحيح للتعلم

فعلاً ماشاء الله

نتمنى الاستفاده للجميع

اتمنى التوفيق للكي في متاجراتهم ، و ان شاء الله من نجاح الى نجاح

ahmed
05-30-2012, 18:41
فعلاً ماشاء الله

نتمنى الاستفاده للجميع

حقيقه الكتب والمراجع كثيرة فعلا وبكميات كبيرة
حيث منذ اكثر من ثلاث سنوات عندما كنت مبتداء لم يكن هذا الكم الهائل من الكتب والاستراتيجيات الجاهزة موجود فقد تعلمت من المنتديات بالفعل ومن شروحات بعض الاشخاص ولكن اكثر من علمنى الدروس التى لم ولن انساها هو السعر
واخير اقدم شكرى لجميع الاخوة الذين ساعدونى لاطور فكرى الى الافضل

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 18:43
في نظري عالم الفوركس لا يحتاج فقط التعلم من هذا و ذاك ، انا متفق في التعلم و معرفة الاساسيات ، لكن الاهم في الفوركس هو التطبيق و الاحتكاك بالمجال ، فهذا هو الطريق الصحيح للتعلم

اتمنى التوفيق للكي في متاجراتهم ، و ان شاء الله من نجاح الى نجاح

اه طبعاً اهم التعلم العملى على الشارت

اهم شئ

انت ترى بعينك وتاخد القرار بناءً على ماتراه امامك على الشارت
بالتوفيق

safiforex
05-30-2012, 18:53
و هذا هو التعلم الحقيقي اخي ن فانا قرات كثير و تعلمت الكثير من استراتيجيات و تحليلات ، لكن احتكاكي بالفوركس و لمدة طويلة تعرفت على اشياء لم اتعلمها من كتب و فيدوهات ، فالوسائل التعليمية ما هي الا وسيلة لمعرفة الشيئ و تقنياته و اساليبه ، لكن التطبيق هو الاهم و الاحتكاك بالمجال هو الذي يضفي على المتداول الحنكة في التعمل الايجابي مع الفوركس

اه طبعاً اهم التعلم العملى على الشارت

اهم شئ

انت ترى بعينك وتاخد القرار بناءً على ماتراه امامك على الشارت
بالتوفيق

magic777
05-30-2012, 19:23
و هذا هو التعلم الحقيقي اخي ن فانا قرات كثير و تعلمت الكثير من استراتيجيات و تحليلات ، لكن احتكاكي بالفوركس و لمدة طويلة تعرفت على اشياء لم اتعلمها من كتب و فيدوهات ، فالوسائل التعليمية ما هي الا وسيلة لمعرفة الشيئ و تقنياته و اساليبه ، لكن التطبيق هو الاهم و الاحتكاك بالمجال هو الذي يضفي على المتداول الحنكة في التعمل الايجابي مع الفوركس

بالضبط ودي اللي احنا بنطلق عليها الخبره
ودي مش بتحقق للمتاجر من مجرد التعلم او الالمام بكل طرق التحليل فقط
ولكنها بتيجي مع الممارسه الفعليه لما تعلمه وبمرور الوقت بيلاقي انه عرف حاجات بنفسه عن السوق وكون لنفسه استراتيجه خاصه به فقط
لا توجد في اي مكان

safiforex
05-30-2012, 19:27
تمام الكلام اخي الكريم ، و انت فهمت قصدي جيدا فبارك الله فيك ، و زي ما قلت انه تسمى الخبرة ، و الخبرة تاتي بالتجارب سواء بنجاحاتها او بخسائرها ، و اهم شيئ في الخبرة هي ان الواحد لازم يمر بصعوبات و عوائق فهذا يعطي للخبرة معنى حقيقي
بالضبط ودي اللي احنا بنطلق عليها الخبره
ودي مش بتحقق للمتاجر من مجرد التعلم او الالمام بكل طرق التحليل فقط
ولكنها بتيجي مع الممارسه الفعليه لما تعلمه وبمرور الوقت بيلاقي انه عرف حاجات بنفسه عن السوق وكون لنفسه استراتيجه خاصه به فقط
لا توجد في اي مكان

kingman
05-30-2012, 21:49

صحيح كلامك ومتفق معاك فانا بعتبر مانقراه ونتعلمه من الكتب والمواقع وغير من مصادر التعليم هى مجرد مرشد للطريق وعلى المتاجر ان يكتشف خبايا هذا السوق ليستفيد منها فى متاجرته وانا عن نفسى اصبحت اعمل جاهدا من اجل ان اتوصل الى طريقة متاجرة خاصة بيا بناءا على متابعتى للسوق والأستفادة منه ببعض الخبرة التى تساعدنى وربى يوفق الجميع بأذن الله

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 21:55
صحيح كلامك ومتفق معاك فانا بعتبر مانقراه ونتعلمه من الكتب والمواقع وغير من مصادر التعليم هى مجرد مرشد للطريق وعلى المتاجر ان يكتشف خبايا هذا السوق ليستفيد منها فى متاجرته وانا عن نفسى اصبحت اعمل جاهدا من اجل ان اتوصل الى طريقة متاجرة خاصة بيا بناءا على متابعتى للسوق والأستفادة منه ببعض الخبرة التى تساعدنى وربى يوفق الجميع بأذن الله

اهم شئ الابتكار والابداع

مش كل حاجه لازم نقتبسها من الكتب والمعلومات الموجوده

مفروض نفكر ونجيب افكار جديده من دمغنا

الابداع والتمييز من سيمات المحترفين

forexBOSS
06-01-2012, 00:31
انا بدات بكتب وجدتها فى بعض المنتديات و من الكتب عرفت الاساسيات فقط ففى الكتب صعب تجد كل شىء من اساليب و استراتيجيات و اشياء اخرى كثيره اما سبب فهمى للفوركس جيدا هو منتدى وجدته كان به 10محاضرات من دكتور كبير افادنى جدا و قال كل شىء فى الفوركس و انا لا اعرف كيف اشكره لانى وجدت فيه احترافى فى الفوركس و كانت هذه المحاضرات تهتم جدا بدروس اداره راس المال و هذا افادنى كثيرا

Mohamed90
06-01-2012, 13:50
اهم شئ الابتكار والابداع

مش كل حاجه لازم نقتبسها من الكتب والمعلومات الموجوده

مفروض نفكر ونجيب افكار جديده من دمغنا

الابداع والتمييز من سيمات المحترفين

والله اخي كثير من المحترفين الذين يحققون مكاسب جيدة
تجد انه ابتكر استراتجية خاص به و طبعا لازم على الشخص تطوير استراتجية حسب طريقة عملة و كل واحد لا تناسبه استراتجية الاخر
و ان شاء الله نبحث عن الطرق التي ترضينا و نحقق منها المكاسب و هذا هدفنا جميعا

kingman
06-01-2012, 16:11
انا بدات بكتب وجدتها فى بعض المنتديات و من الكتب عرفت الاساسيات فقط ففى الكتب صعب تجد كل شىء من اساليب و استراتيجيات و اشياء اخرى كثيره اما سبب فهمى للفوركس جيدا هو منتدى وجدته كان به 10محاضرات من دكتور كبير افادنى جدا و قال كل شىء فى الفوركس و انا لا اعرف كيف اشكره لانى وجدت فيه احترافى فى الفوركس و كانت هذه المحاضرات تهتم جدا بدروس اداره راس المال و هذا افادنى كثيرا
ان شاء الله تطبق تلك الأستفادة فى السوق عملى وفع ادارة راس المال هى اساس النجاح فى هذا السوق وهى الفيصل بين استمرار المتاجر فى السوق الى تحقيق النجاح او خروجه سريعا بسبب المخاطرة واهم شئ هو درجة التزامنا بما تعلمنا وان شاء الله تكون تجارتك موفقة دائما ونشوف ليك استراتيجات وطرق خاصة فى التدول :ok:

The Mester X
06-01-2012, 19:23
صديق لي هو من علمني الفوركس و ارشدني و ساعدني في فهم الاساسيات
و لكن الطرق التداول و الاستراتجيات تعلمتها وحدي و ابحث عنها وحدي
ولكن له فضل الكبير في ذلك و ان شار اله نحقق المكسب منه ورزق

actas
06-01-2012, 19:31
فى البدايه كانت فكره احد اصدقاءى وكنت دائما لا اعير لها اهتماما
الى ان جاء اليوم الذى فتحت ايميلى ووجدت رساله من شركه فوركسيه ..وبدات اقرا الايميل وهو يجذبنى مره تلو الاخرى وبعد ان انتهيت اخذت هاتفى واتصلت بصديقى هذا الذى دائما ما يحثنى عنه وانا لا اعيره اهتماما ..وطلبت منه ان يعلمنى كل شئ يعرفه عن هذا المدعو الفوركس وبدا يشرح لى خطوه بخطوه حتى تعلمت اساسيات هذا السوق ..ثم بدات اتجول فى المنتديات واتعلم واتعلم واجمع الكتب واقرؤها حتى توصلت الى شخص بارك الله فيه علمنى الكثير الكثير عن هذا السوق الكبير ....لوتعلمون ماهى المده اللتى استغرقتها حتى اتعلم لا تصدقون ابدا ......سنه كامله ابحث واتعلم ...وبدات اضع قدمى على الطريق

MixMax
06-02-2012, 02:56
يظهرلي انو تقريبا الجميع عن طريق بحثهم وقرائتهم للكورسات ومشاهدة الفيديوهات ولكن شخصيا يا اخوان لما اجي لاقرء كتاب اشعر بالملل
فاترك الكتاب لكثرة وطول الكلام به يعني هل من طريقة يساعدنا بها الاخوان لاكمال قراءة الكتاب كليا او الفيديوهات يعني !!
مشكورين مسبقا مع تحياتي

nader1987
06-02-2012, 08:52
تعلمت الفوركس عن طريق المنتديات العربية ..... بعدها بدات بفتح حسابات تجريبة ثم حسابات حقيقية
المنتديات العربية غنية بالمواضيع المفيدة جدا لمن يرغب في اتقان الفوركس
اضافة الى دورات تعليم الفوركس التي انتشرت بكثرة في الدول العربية

Mohamed90
06-02-2012, 12:30
تعلمت الفوركس عن طريق المنتديات العربية ..... بعدها بدات بفتح حسابات تجريبة ثم حسابات حقيقية

السلام عليكم تقريبا كلنا اخي تعلمنا من نفس المكان و هي المنتديات و اعتماد عل انفسنا في البحث و صراحة المنتديات لو بحث جيدا فيها تجد معلومات اغلى من الذهب تفيدك في مسيرتك و لا ننسى الكتب من اهم الوسائل للتعلم و لايمكن استغناء عنها

realyone
06-02-2012, 12:49
بالنسبة لي لم يعلمني احد الفوركس,لقد تعلمت بمجهودي من خلال البحث في المواقع الفوركسيه,انا اعتقد ان المتداولين المحترفين لن يفشوا سر نجاحهم اكيد سوف يحتفظون سرهم لنفسهم لانهم يخافون ان تنضرب خططهم واستراتيجياتهم

The Mester X
06-02-2012, 18:43
بالنسبة لي لم يعلمني احد الفوركس,لقد تعلمت بمجهودي من خلال البحث في المواقع الفوركسيه,انا اعتقد ان المتداولين المحترفين لن يفشوا سر نجاحهم اكيد سوف يحتفظون سرهم لنفسهم لانهم يخافون ان تنضرب خططهم واستراتيجياتهم

السلام عليكم انا علمني صديق و ارشدني و لكن لم يرني طريقته في المتاجرة و قال يجب ان تعتمد على نفسك و تجد لك استراتيجية تناسب وقتك و أسلوبك

ولكن اخي لماذا يخفون المحترفين من نشر استراتيجياتهم
و كيف ستضرب استراتجياتهم و خططهم ايه قصدك من الكلام ديه و مين الذي سيضرب لهم استراتجاتهم وخططهم يريت توضيح

aboualy
06-02-2012, 19:10

اتفق معك فى ذلك اخى العزيز فعلا المنتديات العربية بها الكثير من الموضوعات التى تشرح كل شئ عن الفوركس من الول خطوة الى الاحتراف كما انه الان توجد كثير من الفديوهات العربية بعكس السنوات الماضية كانت الفديوهات العربية نادرة جدا

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 19:15
اتفق معك فى ذلك اخى العزيز فعلا المنتديات العربية بها الكثير من الموضوعات التى تشرح كل شئ عن الفوركس من الول خطوة الى الاحتراف كما انه الان توجد كثير من الفديوهات العربية بعكس السنوات الماضية كانت الفديوهات العربية نادرة جدا

طفره كبيره جداً من الفيديوهات العربية على اليوتيوب

ماشاء الله الاخوه المحاضرين ما يقصرووو

ahmed
06-02-2012, 20:38
فى البدايه كانت فكره احد اصدقاءى وكنت دائما لا اعير لها اهتماما
الى ان جاء اليوم الذى فتحت ايميلى ووجدت رساله من شركه فوركسيه ..وبدات اقرا الايميل وهو يجذبنى مره تلو الاخرى وبعد ان انتهيت اخذت هاتفى واتصلت بصديقى هذا الذى دائما ما يحثنى عنه وانا لا اعيره اهتماما ..وطلبت منه ان يعلمنى كل شئ يعرفه عن هذا المدعو الفوركس وبدا يشرح لى خطوه بخطوه حتى تعلمت اساسيات هذا السوق ..ثم بدات اتجول فى المنتديات واتعلم واتعلم واجمع الكتب واقرؤها حتى توصلت الى شخص بارك الله فيه علمنى الكثير الكثير عن هذا السوق الكبير ....لوتعلمون ماهى المده اللتى استغرقتها حتى اتعلم لا تصدقون ابدا ......سنه كامله ابحث واتعلم ...وبدات اضع قدمى على الطريق

سنه ليست مدة طويله اخى الكريم كما تعتقد
فانا اتعلم منذ سنتين وما زال المجال
مفتوح لتعلم المزيد والمزيد والبحث والتطوير
فى مجال الفوركس ليس هناك وقت للتوقف
دائما يجب ان تبحث وتتعلم

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 20:46
سنه ليست مدة طويله اخى الكريم كما تعتقد
فانا اتعلم منذ سنتين وما زال المجال
مفتوح لتعلم المزيد والمزيد والبحث والتطوير
فى مجال الفوركس ليس هناك وقت للتوقف
دائما يجب ان تبحث وتتعلم
كما نقول بالمصرى ياغالى
يموت المعلم وهو بيتعلم

سنظل نتعلم حتى اخر نفس فى عمرنا

kingman
06-02-2012, 21:02
هو التعليم عموما لدخول السوق ملهوش علاقة ان المحترفين او الخبراء يكشفوا عن اسرارهم لنا فأنا متفق معك ان من يملك طريقة ناجحة فى التداول لا سفشيها وانما يحتفظ بها لنفسه فقط لكن التعليم ملوش علاقة بهذا فهو عبارة عن تعلم ماهية الفوركس واساسياته وكيفية التعامل به زى الف باء كده فى العربى وبعده المتبتدا بيتوغل فى السوق ويفهم ويجرب

magic777
06-05-2012, 18:22
يظهرلي انو تقريبا الجميع عن طريق بحثهم وقرائتهم للكورسات ومشاهدة الفيديوهات ولكن شخصيا يا اخوان لما اجي لاقرء كتاب اشعر بالملل
فاترك الكتاب لكثرة وطول الكلام به يعني هل من طريقة يساعدنا بها الاخوان لاكمال قراءة الكتاب كليا او الفيديوهات يعني !!
مشكورين مسبقا مع تحياتي
هقولك طريقه كويسه علشان متملش من القرايه
بص حدد اجزاء للكتاب ده كل يوم جزء
تقرأ الجزء ده يوم وتعمل تدريب عملي على اللي قرأته ده في اليوم التالي وهكذا هتلاقي نفسك
واحده واحده خلصت الكتاب واستفدت برده منه عمليا مش نظريا بس

maklad94
06-05-2012, 19:45
الحمد لله علمت نفسى بنفسى وحتى مجال الكمبيوتر نفسه وصيانته اتعلمته بنفسى بمساعدة الكتب طبعا والمواقع اللى ساعدتنى كتير جدا فى رحلة تعليمى والحمد لله دى سادس سنة فى السوق وطبعا دور الديمو فى المرحلة التعليمية كبير جدااا منقدرش منقولش دوره .

madalinanabl
06-05-2012, 19:53
تعلمته في المنتديات ولكن وجدت صعوبة في الاول لتقبل هذا المجال لكوني كنت أضنه مجرد نصب في نصب ولكن عندما ذخلت بأول حساب وقم بسحب الارباح تأكدت أن هذا المجال ممتاز وممكن تحقيق مبلغ ضخم منه

AhmedMagnifico
06-05-2012, 21:25
سلام عليكم
انا شخصياً لسه مبتدئ الى الان واتعلم من اليوتيوب ومن بعض المنتديات كهذا الصرح العملاق
شكراً اخى على الموضوع الجميل

vamoscapitos
06-05-2012, 21:32
في الحقيقة لم اتعلم بما فيه الكفاية وانا الان في طور التعلم

حتى لو اصبحت محترفا فساظل اتعلم كما تعلمون ليس هنالك حدود

للعلم , بالنسبة لمن افتتح لي مجال الفوركس هم اناس كثيرون

في البداية لم اكن اعطي الاهتمام لكن بعد كثرة الاقتراحات من اصدقائي

فكرت مليا وقررت تجريب الفوركس وها اناذا فيه

kingman
06-05-2012, 21:48
في الحقيقة لم اتعلم بما فيه الكفاية وانا الان في طور التعلم

حتى لو اصبحت محترفا فساظل اتعلم كما تعلمون ليس هنالك حدود

للعلم , بالنسبة لمن افتتح لي مجال الفوركس هم اناس كثيرون

في البداية لم اكن اعطي الاهتمام لكن بعد كثرة الاقتراحات من اصدقائي

فكرت مليا وقررت تجريب الفوركس وها اناذا فيه

وخصوصا فى الفوركس الممارسة والتدريب والتعلم ستظل مع المتاجر دائما فهذا السوق دائما يتطور ويحتاج من المتاجرين ان يتطورو معه فى اساليب تفكيرهم وتحليلهم وكثير فى هذا السوق حتى بعد سنوات كثيرة من التداول لازالو يطلقون على انفسهم مبتدائين واعتقد ده تفكير جيد منهم ويحث الأنسان دائما على البحث والتعلم

Texxon
06-06-2012, 07:27
ليس هناك صديق أو مدرسة أو مركز علمنى الفوركس، بالنسبة لي وأعتقد أيضا للجميع هنا أن تعليم الفوركس في المركز الأساسي هو من المعلومات المنتشرة بشكل مجاني على صفحات الانترنت سواء كانت كتب أو منتديات أو خلافه

HAFMAR
06-08-2012, 20:05
السلام عليكم
الفوركس من افضل الاشياء التي تعلمتها في حياتي
البداية كانت من 2008 قرات بعض المواضيع عن الفوركس في منتدى يهتم بربح المال من النت و بعد ذلك اخذت ابحث عن كورسات مجانية و فيديوهات يوتوب ثم تعرفت على بعض الاصدقاء الفوركسيين من خلال بعض المنتديات العربية و بمرور الزمن اصبحت متاجر جيد و الحمد لله

ramid
06-08-2012, 20:36
في الحقيقة كانت البداية مع كتاب الكتروني لكاتب مجهول ثم الفيديوهات التعليمية
في اليوتوب والدروس المقدمة من طرف بعض المتداولين مشكورين
بالاضافة الى اعضاء ومشرفي هذا المنتدى المحترم

Rami
06-08-2012, 21:36
انا تعلمت الفوركس من المنتديات العربية المختلفة , كنت اقرا بشكل كبير فى هذه المنتديات , واشاهد فيديوهات من اليوتيوب عن مختلف المواضيع فى الفوركس من استراتيجيات وتحليلات وفنون ادارة راس المال وغيرها من المواضيع المتعلقة بالفوركس

magic777
06-08-2012, 22:15
الحمد لله علمت نفسى بنفسى وحتى مجال الكمبيوتر نفسه وصيانته اتعلمته بنفسى بمساعدة الكتب طبعا والمواقع اللى ساعدتنى كتير جدا فى رحلة تعليمى والحمد لله دى سادس سنة فى السوق وطبعا دور الديمو فى المرحلة التعليمية كبير جدااا منقدرش منقولش دوره .

ما شاء الله كويس اوي اخي يعني انت كده ليك اكتر من مجال غير الفوركس وليك خبره سته سنين في الفوركس
بس انت مقولتناش قعدت تتدرب قد ايه على الديمو في البدايه وهل لسه دلوقتي شغال على الديمو ولا الان بتعمل على حساب حقيقي
اصل انا فهمت من كلامك انك بقالك 6 سنين على الديمو

Noah
06-09-2012, 02:50
انا تعلمت الفوركس والمتاجرة بمفردى واعتقد انه من الافضل ان يتمكن المتاجر من تحقيق التعلم والنجاح فى السوق بمفرده وهذا ما نريد ان يتمكن الكثير من المتاجرين من الوصول اليه بسهولة ولهذا السبب انا اعتقد انه علينا ان نمارس كثيرا

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 03:13
صراحة اول طريق لدخول الفوركس كان عن طريق صديق ليا ربنا يكرمه ويزيده
وبعد كدة نزلت كورس متكامل من احد المنتديات مع قراية شوية كتب مع حسابات ديمو مع الممارسة في شوية مسابقات
والحمد لله تمام

magic777
06-10-2012, 19:43
انا تعلمت الفوركس والمتاجرة بمفردى واعتقد انه من الافضل ان يتمكن المتاجر من تحقيق التعلم والنجاح فى السوق بمفرده وهذا ما نريد ان يتمكن الكثير من المتاجرين من الوصول اليه بسهولة ولهذا السبب انا اعتقد انه علينا ان نمارس كثيرا

الناس بتختلف اخي مش كل الناس بتعرف تعلم نفسها للأسف
وده مش عيب المهم في المتاجر انه يكون مصر على انه يتعلم وانه يكون واثق ان المجال ده مجاله
وانه هيقدر ينجح فيه ومش مهم ساعتها يتعلم بنفسه او حد يعلمه المهم
في الاخر يتعلم

mokhtar26
06-11-2012, 02:02
كيف تعلمت الفوركس تعلمته اولا عن طريق كتاب ثم المبادئ عن طريق موقع يالافوركس ثم عن طريق الميتاترايدر و الحساب الحقيقي مباشرة بدون المرور على التجريبي و اول استراتيجية استخدمتها هي السكالبينغ في الدقيقة

bousshimin
06-14-2012, 11:15
الحمد الله تعلمت من خلال فيديوات دكتور أسامة قمة وإحترافية في شرح دروس فوركس
وخصوصا ويبنار الأخير لي عمله

magic777
06-14-2012, 18:03
كيف تعلمت الفوركس تعلمته اولا عن طريق كتاب ثم المبادئ عن طريق موقع يالافوركس ثم عن طريق الميتاترايدر و الحساب الحقيقي مباشرة بدون المرور على التجريبي و اول استراتيجية استخدمتها هي السكالبينغ في الدقيقة

ارجو اخي ان تراجع خططك لانك هنا اهملت مرحله مهمه جدا في تعلم الفوركس
وهيا التدريب على الحساب التجريبي ودي اهم مرحله هنا في تعلمك الفوركس
وهتوفر عليك كتير من الخسائر خاصه انت بدأت كمان باصعب طرق المتاجره واخطرهم

sabry
06-14-2012, 18:11
انا معرفتى باالفوركس مصادفة وان كنت اشاهد اعلانات الفوركس ولا اهتم حتى بحثت فى اليو تيوب ووجدت شرح مبسط لتعريف الفوركس ومن هنا بدات الرحلة والاشتراك فى المنتديات والاقسام التعليمية وهكذا حتى اصبح لدى بعض الخبرة

safiforex
06-14-2012, 18:17
ارجو اخي ان تراجع خططك لانك هنا اهملت مرحله مهمه جدا في تعلم الفوركس
وهيا التدريب على الحساب التجريبي ودي اهم مرحله هنا في تعلمك الفوركس
وهتوفر عليك كتير من الخسائر خاصه انت بدأت كمان باصعب طرق المتاجره واخطرهم
يمكن للواحد الاستغناء عن التجريبي ، اذا تعرف المتداول جيدا على اسس التداول ، و اصبح يعرف تجلياته و مخاطره و نتائجه
و الاهم هو اكساب الخبرة من الحساب الحقيقي ن لانه هو الذي بيكون النمتداول المحترف يالمعنى الحقيقي له

Rami
06-14-2012, 19:25

ليس فى كل الاوقات ياعزيزى تستطيع التعلم بمفردك
فهناك اشياء لايمكن تعلمها بمفردك بل لابد ان يعلمك اياها أحد اما مباشرة او عن طريق فيديو من النت

okash
06-14-2012, 20:32
لقد قرأت الكتب الكثيرة وذلك بعد ان عملت في احد المصارف وكنت اسمع من زملاء لي عن الفوركس و وبعد ذلك تعمقت كثيرا عن طريق الانترنت وبعدها حسابات تجريبة ومن ثم الى التداول الحقيقي

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 20:36
الحمد الله تعلمت من خلال فيديوات دكتور أسامة قمة وإحترافية في شرح دروس فوركس
وخصوصا ويبنار الأخير لي عمله

ممتاز اسامه عادل

فهو صديقنا وحبيبنا

الله يزيده من علمه ويجعله فى ميزان حسناته ياغالى

HARRY POTTEER
06-14-2012, 21:06
انا بقوول ان اصعب حاجة هي البداية في التعلم لانك لاتتوفر على اية فكرة حوول المجاال
و لانه يعتبره في داخلك انه صعب جداا و لن تتعلمه بسهووله ..انا عن نفسي علمت نفسي بدات بالمنتديات
التي سمعت عن المجاال هناك تم صممت على دخووله و معرفة اساسياته و بالطبع كاان دلك
و بدات استعمل الحساب المجاني شيئا فششيئا و تحسن مستوايا و اصبح متوسطا و رغم دلك لا يزاال طريق التعلم في هدا المجاال طويلا
بالرغم من معرفتنا للكتير .. و كلما تعلمت راح تقتنع بان العلم بحر كبير

remo
06-15-2012, 03:44

رنا يوفقك بس اهم حاجة متنساش انك فى الاول تستخد م حساب ديمو على الاقل لمد ة ستة شهور عشان تجرب علية كل الاستراتيجيات الممكنة والمؤشرات وتقدر توثل للافضل وتقدر تطبقة صح وربنا معاك ويوفقك وياريت تنجح

mony
06-15-2012, 04:02
تعلمت الفوركس من خلال الانترنت عن طريق بعض الكتب والمنتديات التابعه لانستا ومن خلال دورات تعليميه موجوده على يوتيوب

magic777
06-15-2012, 04:04
انا بقوول ان اصعب حاجة هي البداية في التعلم لانك لاتتوفر على اية فكرة حوول المجاال
و لانه يعتبره في داخلك انه صعب جداا و لن تتعلمه بسهووله ..انا عن نفسي علمت نفسي بدات بالمنتديات
و بدات استعمل الحساب المجاني شيئا فششيئا و تحسن مستوايا و اصبح متوسطا و رغم دلك لا يزاال طريق التعلم في هدا المجاال طويلا

اللي عاوز يتعلم بيتعلم اخي وفيه اكتر من طريق لتوصيل العلم ليه دلوقتي سواء علم نفسه
او اخد كورسات وغيرها من وسائل التعليم
المهم هنا بعد ما يتعلم ميجريش على الحساب الحقيقي وبعد فتره صغيره على الديمو او تحقيق مكسب صفقيتن مثلا
ويقول انا كده تمام لازم هنا ياخد وقته لحد ما فعلا يكون تمام ومؤهل للعمل على الحساب الحقيقي فعلا

yara
06-15-2012, 04:48
انا تعلم الفوركس عن طريقة مجموعة من اصدقائى كان ندرس مع بعض وتعلمت هذا المجال
لان فى البداية عجبنى هذا المجال وقررت ان ادخل فية واتاجر فية لذلك تعلم هذا المجال واصبحت تاجرة

DZforex
06-15-2012, 10:29
و الله كان هناك قسم في احد المنتديات لما دخلت و جدت بعض الاخوة يقلون كسبت 100 دولار في نص ساعة
من ذاك الوقت و انا ابحث و اتعلم ولاجد ماذا يعني لكن الحمدلله و جدت بعض الاخوة اللي ما بخلو عليا و جدت بعض المنتديات و المواقع العربية الخاصة بالفوركس

compaq0
06-15-2012, 14:29
صديق و كنا امشى معه و قال لى فى حاجه على النت ممكن تحولك ال100 دولا ل500 فى اربع ساعات و منها هنا بدأنا نتعرف على الفوركس عن قرب

kingman
06-15-2012, 15:51

هو بيبقى المهم ان الواحد يبدا يقرا وكل مايقرأ ويتعرف على المجال العتمة بتبقى تنور شوية بشوية الى ان تتضح له الأمور ويتعرف على السوق وبعد كده بيتدرج تلقائى فى التعلم والأنتقال من مستوى الى مستوى المهم ان الاوحد فى الأول يوصل للكتبا او الموضوع الصح اللى يعرفه على السوق

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 15:56
انا تعلم الفوركس عن طريقة مجموعة من اصدقائى كان ندرس مع بعض وتعلمت هذا المجال
لان فى البداية عجبنى هذا المجال وقررت ان ادخل فية واتاجر فية لذلك تعلم هذا المجال واصبحت تاجرة

ممتازه يارا

منذ متى وانت تتاجرى فى سوق الفوركس ؟

وما الطريقه التى تعتمدى عليها فى متاجرتك ؟

وفقك الله

Rami
06-15-2012, 15:58
و الله كان هناك قسم في احد المنتديات لما دخلت و جدت بعض الاخوة يقلون كسبت 100 دولار في نص ساعة
من ذاك الوقت و انا ابحث و اتعلم ولاجد ماذا يعني لكن الحمدلله و جدت بعض الاخوة اللي ما بخلو عليا و جدت بعض المنتديات و المواقع العربية الخاصة بالفوركس

اه هنا يتم صيد المبتدئين انت اخى الكريم قيل لك 100$ فى نص ساعة , وهناك قيل لهم 2000$ فى ساعة هههههه والاعلانات تملئ المواقع
هنا وهناك , لا تنخدع بهذه الشعارات , حدد لك نسبة ربح معقولة شهريا دونما ضغوط وفرقعات دعائية

firas1984
06-15-2012, 20:46
تعلمت المتاجرة بوظيفتي ولكن تعلمت من خلال الحسابات التجريبية وبعض الاصدقاء والزملاء

sunlight
06-15-2012, 20:48
تعلمت المتاجرة بوظيفتي ولكن تعلمت من خلال الحسابات التجريبية وبعض الاصدقاء والزملاء

انا تعلمت لوحدى دخلت المجال عن طريق المنتديات التى تعطى البونص ولم اكن انوى المتاجره ولكنى حبيت اعرف المجال ودخلت وقرأذتوما زلت اتعلم واحبيت المجال وريت اناس كثيرين يصنعون اموال فى هذا المجال فسألت نفسى لماذا لا اكون مع هؤلاء

Mohamed90
06-15-2012, 22:44
السلام عليكم اخي العزيز التعلم الفوركس اتى من كثير من الطرق و كل واحد كيف تعلم
و انا تعلمته وحدي الصراحة بعد مجهود كبير و اكتشفته صدفة ايام الشركات الكلايك و المعانات مع السنتات

talal
06-15-2012, 22:55
انا تعلمت الفوركس ومازلت اتعلم واكثر مصدر للمعلومات هو الانترنت والمنتديات وتجربة الاستراتجيات ولكن لم ادخل في كورس الى الان ولكن نحاول تطوير مهاراتنا وافكارنا ونتمى ان نكون من ذوي الخبرة ان شاء الله .

karbak
06-15-2012, 23:00
السلام عليكم ورحمة الله
الذي علمني الفوركس هو اخي الصغير كان له خبره وطول باع كما يقال في الفوركس وتجربته كانت ناجحه وموفقه ومن نجاحه انه نصحني بالمتاجره عن طريق الفركس

elzeel
06-15-2012, 23:16
بدات من خلال دعوه صديق لى بالدخول للمجال ثم بدات ان ابحث عن الكتب
وتعلم الاسرار و كيفيه التجاره وبدء العمل بحساب تجريبى

mturk2007
06-15-2012, 23:36
انا تعلمت الفوركس بالصدفة من خلال الانترنت وبعض الكتب الاكترونية وفتحت حساب تجريبي وبدأت اطبق ما تعلمت اشكر كل انسان وضع ىمواضيع مفيدة على النت وكل ون تعب في اعداد الكتب المفيدة

magic777
06-16-2012, 16:30
اه هنا يتم صيد المبتدئين انت اخى الكريم قيل لك 100$ فى نص ساعة , وهناك قيل لهم 2000$ فى ساعة هههههه والاعلانات تملئ المواقع
هنا وهناك , لا تنخدع بهذه الشعارات , حدد لك نسبة ربح معقولة شهريا دونما ضغوط وفرقعات دعائية

وطبعا الاغراء ده بيكون قوي اوي عليهم وبيدفعهم للمخاطره في بداياتهم علشان يحققوا الارباح الخياليه دي اللي دخلوا
المجال ده وفاكريين انها سهل تحقيقها وان ده هو واقع السوق
وطبعا الحقيقه بتبان ليهم مع اول مارجن

H!m0
06-17-2012, 12:10
أنا دخلت للفوركس بالاعلانات المغرية التي كانت توضح في المنتديات و بخصوص من علمني فأنا لا أفضل التعلم من الكتب لاني كنت أدخل للمنتديات لأن هناك مناقاشات بين الأعضاء حيث أستفيد منهم كثيرا و حاليا المنتديات العربية كثيرا ما شاء الله

yassoo011
06-17-2012, 12:54
انا شخصيا سمعت عنه
ثمت اتاحت لي الفرصة ان تعرفت على شخص يعمل فيه
ثم تابعت الامر وقمت بفتح حساب تجريبي وقرات كتب عنه
وحضرت مؤتمرات وقمت بفتح حساب حقيقي وها انا اتجر

hazem ahmed moahmed
06-17-2012, 12:58
انا اللي علمني تجاره الفوركس احد اصدقائي هو كان بقاله حوالي سنتين بيتاجر و علمني اساسيات الفوركس بعد كده ابتديت اتاجر علي الحساب الوهمي واتفرجت علي شويه فيديوهات علي اليوتيوب لحد اما اتعلمت

magic777
06-17-2012, 15:54
أنا دخلت للفوركس بالاعلانات المغرية التي كانت توضح في المنتديات و بخصوص من علمني فأنا لا أفضل التعلم من الكتب لاني كنت أدخل للمنتديات لأن هناك مناقاشات بين الأعضاء حيث أستفيد منهم كثيرا و حاليا المنتديات العربية كثيرا ما شاء الله

اخي نصيحه مني ابدأ صح في المجال ده علشان توصل بسرعه وبطريقه منظمه
هو كويس طبعا انك تتابع المنقاشات بين الاعضاء في المنتديات وتتعلم منها
لكن لازم يكون عندك الاساس في العلم ده وطبعا ده
لازم تتعلمه من الكتب والفيديوهات الاول وخطوه خطوه هتوصل

A7mad_Aziz
06-17-2012, 16:24
في البداية اتعرفت على الفوركس عن طريق زميل ليا وبعدين اتعلمت من شروحات وفيديوهات على النت وبعض الاشياء من الاصدقاء

djongar
06-17-2012, 16:27
تعلمت المتاجرة عن طريق فيديوات على اليوتيب عملهم اخ مصري والحقيقة استفدت كثيرا من النصائح والمعلومات الموجودة وأكملت الباقي بالتجربة على حساب ديمو الذي اكتسبت منه الخبرة اللازمة

remas
06-17-2012, 18:11
والله يا اخى الكريم انا اتعرفت على الفوركس من خلال الاعلانات الموجوده فى معظم المواقع الان ودخلت المنتديات التعليميه بتاعت الفوركس ودى كانت الاساس فى تعليمى اسايات التدوال فى السوق ده

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 18:23
شخصيا بدات التعلم عن طريق اليوتوب تم منتديات تم دورات اختصاصين

kamizidan
06-17-2012, 18:29
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع... بالنسبة لما طرحته فالنت والدرورس هي من تعلمت منه واحد الاصدقاء المصريين تعلمت منه الكثير في مجال التحليل الرقمي وتحياتي

kingman
06-17-2012, 20:37
اخي نصيحه مني ابدأ صح في المجال ده علشان توصل بسرعه وبطريقه منظمه
هو كويس طبعا انك تتابع المنقاشات بين الاعضاء في المنتديات وتتعلم منها
لكن لازم يكون عندك الاساس في العلم ده وطبعا ده
لازم تتعلمه من الكتب والفيديوهات الاول وخطوه خطوه هتوصل
وافضل شئ للمتبدا الجديد الىذ ريعرف من اين يبتدأ يبدا يفتح موضوع بطلب المساعدة من الآخرين ليمدوا له يد العون ويدلوه على الطريق الصحيح وده هيوفر ليه البداية الصحيحة بدل من التخبط فى السوق حتى يصل الى الطريق الصحيح للتعلم

shwaikich
06-20-2012, 20:51
لا يوجد شخص معين علمني المتاجرة الى انني اقرا كثيرا بالاضافة الى انني قد قمت مسبقا بفتح حساب تجريبي و تعلمت منه الكثير من الامور و ايضا استفدت من نصائح بعض الاصدقاء اصحاب الخبرة

eg100
06-21-2012, 16:20
مرحبا اخى لقد تعلم من المنتديات اكثر شى

ثم ذهبت الى اليوتوب لمشاهدة بعض الفديوهات التعليمة حول الفوركس

لكن اكثر شى تعلمت منة المنتديات التعليمة العربية التى توفر تعليم

الفوركس مجانا وايضا انت تقدار تحكم فى نفسك هل تعلمت صح ام خطا

يرجع لك انت فقط

deadlyfox
06-21-2012, 20:38
انا دخلت الفوركس عنطريق واحد صاحبى
بس والله مجال جميل

i5land_man
06-21-2012, 20:41
انا دخلت الفوركس عنطريق واحد صاحبى
بس والله مجال جميل

جميل انه يكون ليك صديق يهوي المتاجرة ده حيخليكوا تشجعوا بعض علي المتاجرة سوا في سوق الفوركس وممكن تشضجعوا بعض لتطوير استراتيجيات جديدة تربحوا منها مع بعض

simo424
06-21-2012, 20:45
لا يوجد شخص علمني المتاجرة الى انني اقرا كثيرا بالاضافة الى انني قد قمت مسبقا بفتح حساب تجريبي و تعلمت منه الكثير

najoull19
06-21-2012, 22:15
بصراحة انالحد الان لم ارى اي شخص مباشرة ومازلت ابحت ولكن جل ماتعلمته من موقع يلا فوركس والحمد لله تعلمت الكتير منه

Amgad91
06-21-2012, 22:36
انا اتعلمت من مصادر كتييير جدا بس اهمها طبعا متابعة المواضيع و الورش في المنتديات و متابعة التوصيات ومعرفة النقاط اللي معظم مزودي التوصيات بيعتمدوا عليها
بالاضافة لقراءة الكتب و الدخول في دورات لتعلم الفوركس كل ده بيثري المعرفة ولكن الاهم من كل ده الخبرة مع الشارت

عزبز 18
06-21-2012, 22:38
انا تعلمت الفوركس وحدي والحمد لله وهدا راجع الي اجتهادي وايظا الي البحث
في الانثرنث وايظا لا ننسي اعضاء هدا المنتدي تعلمنا ايظا منهم كثيرا بمواضيع جميلة

kingman
06-21-2012, 23:18
انا اتعلمت من مصادر كتييير جدا بس اهمها طبعا متابعة المواضيع و الورش في المنتديات و متابعة التوصيات ومعرفة النقاط اللي معظم مزودي التوصيات بيعتمدوا عليها
بالاضافة لقراءة الكتب و الدخول في دورات لتعلم الفوركس كل ده بيثري المعرفة ولكن الاهم من كل ده الخبرة مع الشارت

من افضل مأجده فى المنتديات العربية هى الورش التعليمية لأن بيبقى فيها تفاعل كبير بين الأعضاء والمتاجر يقدر يستفيد من خبرات الأعضاء من خلال المناقشات والأسئلة والتصحيح له ان اخطأ وده بيبقى عامل ايحابى فى تعلمه وتدريبه

ahmed
06-21-2012, 23:23
انا تعلمت الفوركس وحدي والحمد لله وهدا راجع الي اجتهادي وايظا الي البحث
في الانثرنث وايظا لا ننسي اعضاء هدا المنتدي تعلمنا ايظا منهم كثيرا بمواضيع جميلة

اغلب المتداولين قد تعلمو الفوركس بمفردهم عن طريق الكتب
والشروحات والفديوهات ومن خبرات الاخرين ايضا
ولكن بالاعتماد على النفس

ahmed abdalla
06-21-2012, 23:55
العديد من الاصدقاء تعلمت على ايديهم ومازلت اتعلم الفوركس
ولكن العبرة ليس فقط فى التعلم ولكن الرغبة فى التعلم وتحقيق شئ فى الفوركس و البحث والتنقيب على المعلومات لان
الفوركس سوق يحتاج الى التعلم المستمر

aminos
06-22-2012, 00:01
السلام عليكم
لم يعلمني أحد تعلمت الفوركس و حدي و لكن مع قليل من المساعدة مع بعض الخبراء في هذا المجال

zahran
06-22-2012, 00:04
صراحه كنت سمعت عن الفوركس من بعض الاقارب وابتديت اقرا عن الموضضوع وقعدت معاهم يفهمونى الدنيا ماشيه ازاى مره
وبعد كدا قعدت بحث انا مع نفسى واتعلم وروحت قرص كمان كزياده تاكيد التعليم
والحمد لله دلوقتى بقيت فاهم كتير فى اسوق دا

fafa280384
06-22-2012, 17:14
انا تعلمت من خلال معهد الكتروني
وبحثت في دروس كثيرة وحملت كتب لا تحصى

sami
06-22-2012, 17:21
تعلمت الفوركس من خلال منتديات و مواقع تجارة الفوركس،و من كتب المحللين الفنيين و من المحاضرات التي تتم عبر النت،و من الفيديوهات عبر موقع يوتوب و من بعض الأصدقاء في الوطن العربي الذين لهم خبرة كبيرة في هذا المجال،المهم تعددت الوسائل و لكن الهدف واحد و هو أن أصبح متاجرا محترفا بإذن الله

magic777
06-22-2012, 18:48
العديد من الاصدقاء تعلمت على ايديهم ومازلت اتعلم الفوركس
ولكن العبرة ليس فقط فى التعلم ولكن الرغبة فى التعلم وتحقيق شئ فى الفوركس و البحث والتنقيب على المعلومات لان
الفوركس سوق يحتاج الى التعلم المستمر
فعلا اخي لازم تكون رغبه التعلم هنا نابعه منك انت شخصيا وتكون مقتنع بالمجال ده
وشايف انك هتقدر تواصل فيه وان المجال ده هو الانسب ليك ساعتها هتتحمل كل حاجه
علشان توصل للي انت عاوزه في النهايه

zikooo014
06-22-2012, 19:11
والله انا متعمتش من حد معين بصراحه
بس انا قرأت كتب كتيير في المجال دا بس ليا صاحب كنت بسأله كتيير و كان بيفيدني كتيير
و انا بشكره علي افادته ليا و اكيد مش هنساله الجميل دا

KOGI
06-22-2012, 20:52
لم يعلمنى احد المتاجرة بصفة مباشرة ولكنى كنت ابحث كثيرا فى النت عن فيديوهات وكتب للمبتدئين حتى وجت فيديوهات رائعة فى احد المنتديات العربية وكانت هى الخطوة الاولى لى فى كالم الفوركس ومن ثم انطلقت فى قرأة الكتب والاخبار

simo424
06-22-2012, 21:01

عن طريق الكتب و الكورسات اللي في المنتديات و بعدين فتحت حساب تجريب و اتمرنت عليه

safiforex
06-22-2012, 21:05
لم يعلمنى احد المتاجرة بصفة مباشرة ولكنى كنت ابحث كثيرا فى النت عن فيديوهات وكتب للمبتدئين حتى وجت فيديوهات رائعة فى احد المنتديات العربية وكانت هى الخطوة الاولى لى فى كالم الفوركس ومن ثم انطلقت فى قرأة الكتب والاخبار

اعتقد ان الاغلب تعلموا الفوركس زي ما قلت اخي الكريم
و ذلك من خلال المنتديات و اليوتوب الذي يشرح الفوركس بالفيدويو ، و المواقع العربية التي تقدم خدمات جليلة للمبتءين في ميدان التعلم

kingman
06-22-2012, 22:09
انا تعلمت من خلال معهد الكتروني
وبحثت في دروس كثيرة وحملت كتب لا تحصى

ايه معهد الكترونى ده؟
ده معهد تعليم عن بعض وبيدى شهادات؟
ام هو اسم موقع عادى زى اسماء كتير او منتديات؟
لأنى حقيقى لم اصادف مثل هذه المدارس على الأنترنت فى هذا المجال

mohamed hamdy
06-22-2012, 22:16
الفوركس علمه لي صديق انا اعتبره مهووس بالفوركس وهو ايض من ضمنى لهذا المنتدى
وانا اعتقدت ان فرصة الفوركس ممكن ان تضمن لى مبلغا لكى احقق مشروعى

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 22:19
علمني المتاجرة كتاب عربي لتعليم الفوركس للمبتدئين قراته ثم تابعت ويبنار لنفس كاتب الكتاب وهو الدكتور اسامه عادل الشهير ف المنتديات العربيه وله الفضل علي كثير من المتاجرين العرب في تعلم الفوركس والتحليل الفني والاخباري من خلال كتاب ودوره فيديو مسجله من ويبينار تعليم الفوركس

assidi saber
06-22-2012, 23:16
لقد تعلمت الفوركس من خلال المنتديات و كذلك من خلال الكتاب لتعليم الفوركس و بعض مقاطع الفيديو الموجودة في النات

soufiane04
06-22-2012, 23:18
صراحة انا اخبرني صديقي بهدا المجال و هو من يعلمني الى الان المتاجرة فهو لديه خبرة كافية في هدا المجال و تشكراتي له و هو ايضا عضو نشيط في هدا المنتدى

Mostafa Mando
06-22-2012, 23:50
الاول اشكر جميع اعضاء المنتدى لإني استفدت منهم جميعاً

انا كنت عارف مجال الفوركس لكن هناك صديقان لي هم الذين شجعاني على الدخول فيه وانا امتن لهم بكل الشكر والتقدير

لكن الذي علمني بالفعل ما معنى كلمة فوركس وعلمني كل شئ هو الدكتور اسامة عادي الله يبارك فيه

لمساعدة المبتدئين

sunlight
06-23-2012, 00:06
الاول اشكر جميع اعضاء المنتدى لإني استفدت منهم جميعاً

انا كنت عارف مجال الفوركس لكن هناك صديقان لي هم الذين شجعاني على الدخول فيه وانا امتن لهم بكل الشكر والتقدير

لكن الذي علمني بالفعل ما معنى كلمة فوركس وعلمني كل شئ هو الدكتور اسامة عادي الله يبارك فيه

لمساعدة المبتدئين

انا اتعلمت الفوركس من المنتديات واتعلمت من قراءه الكتب والفيديوهات ولكن الصراحه لم استفيد الا لما طبقت عملى على الحقيقى صحيح بخسر ولكن انا لسه فى البدايه وكل يوم اتعلم شىء جديد فى الفوركس

Noah
06-23-2012, 04:19
انا من تعلمتا لمتاجرة بمفردةى واعتقد ان افضل شئ فى الفوركس انه مش صعب ويمكنك ان تتعلمه بمفردك وتحقق فيه نسبة ارباح جيدة وهذا شئ جيد جاد ان تتعلم الفوركس بمفردك وتحقق فيه الارباح التى تريد عن رطيق مجهود شخصى

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:50
انا من تعلمتا لمتاجرة بمفردةى واعتقد ان افضل شئ فى الفوركس انه مش صعب ويمكنك ان تتعلمه بمفردك وتحقق فيه نسبة ارباح جيدة وهذا شئ جيد جاد ان تتعلم الفوركس بمفردك وتحقق فيه الارباح التى تريد عن رطيق مجهود شخصى

هذا اكيد يا اخي مجهود رائع منك لكن لما يكون معك محترف في الفوركس

اكيد بتتعلم اسرع وباتقان اوسع

وبالتوفيق للجميع

moonlight
06-23-2012, 05:09
شكرا لموضوعك
تعلمت الفوركس من خلال كورس ولكنه ليس شاملا على كل الفوركس وانما اساسيات الفوركس
ولكن استفدت كثيرا وعرفت الفوركس من خلال منتدى ربحى على الانترنت

A7mad_Aziz
06-23-2012, 05:24
انا اتعلمت من ناس كتير واخدت من كل واحد حاجة ودايماً بحاول استفيد من اي حد بتكلم معاه يكون اكتر مني خبرة في الفوركس ولو قولت اساميهم مش هيكفي 10 صفحات ولا حاجة :d

nrgslawi
06-23-2012, 05:26
انا اتعلمت بنفسي لكن من كان سببا لدخولي هذا السوق هو انني شاهدت روبورطاج للمغربي مصطفى بلخياط الذي يحقق 80000 دولار كدخل يومي

hesham itch
06-23-2012, 06:19
ف البداية انا سمعت عن الفوركس من مجموعة من اصدقائى اللى بيتاجرو فيه وبعدين سألت صديق
مقرب ليا عنه فشرحلى السوق بطريقة مختصرة ولما المجال شدنى هو ادانى فيديوهات
لمعرفة الفوركس واى حاجة بحتاجها بسأله فيها

assidi saber
06-23-2012, 23:16
انا لم يعلمني شخص المتاجرة بل تعلمت من خلال الموضيع الموجودة في المنتديات و كذلك عن طريق مقاطع الفيديو الموجودة في النات

tarek22
06-23-2012, 23:47
علمني الفوركس كتاب "فوركس للمبتدئين" حيث كنت لا اعرف شيء عن هذا السوق والان الحمد لله

dodovedo
06-27-2012, 10:30
اخى الكريم
والله اللى ليه الفضل عليه هو منتدى واحد فقط اللى علمنى الفوركس من الالف الى الياء بصراحه دورات فديو وكتب وغيره ويارب المنتدى ده يكون زيه

تقبلو مرورى

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:35
ف البداية انا سمعت عن الفوركس من مجموعة من اصدقائى اللى بيتاجرو فيه وبعدين سألت صديق
مقرب ليا عنه فشرحلى السوق بطريقة مختصرة ولما المجال شدنى هو ادانى فيديوهات
لمعرفة الفوركس واى حاجة بحتاجها بسأله فيها

اغلبية الناس بتعرف من الاصدقاء
والاصدقاء تعلم بعضها وتفيد بعضها

ولكن مهما شرح لك ومهما فهم فيك مش هتستغنى انك تقرأ وتابع الكتب والموضوعات التعليمية والشروحات

saad
06-27-2012, 14:38
بارك الله فيهم جميعا

king
06-27-2012, 14:45
انا تعلمت الفوركس عن طريق خبير فى المجال وايضا قمت بتنمية مهارتى عن طريق كتب ومراجع هامه على الانترنت عن سوق النقد الاجنبى فى النهايه اصبحة مؤهل للغايه وجاهز لحصد كل هذه العلوم الهامه جدا وانا دائما اسعى الى اثقال المهارات المكتسبه الخاصه بى دائما من فتره الى اخرى

elazez
06-27-2012, 15:00
المعظم والاغلب سيكون تعلم عبر النت
والمنتديات والمواقع والكتب الالكترونية
واليوتيوب والممارسة علي الحسابات التجريبية

foouaad
06-27-2012, 15:07
انا عن طريق اصدقاء لى قامو بمدى بالفديوهات والمنتديات وشرحهم لى بعض الدروس التى صعبت عليها فهمها بصراحه ربنه يجزيهم كل خير على ما عمله معى وما زالو يتعبو معى
بس انا لسه متجرتش فى السوق لانى لسه بتعلم علم الفوركس

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:08
انا عن نفسي لسه مش وصلت مرحله تعليم المتاجره بصوره كويسه
لكتي بدات اتعلم البونص وحاجات تانيه من صديق ومازلت اتعلم

hisoka
06-28-2012, 14:20
أول من عرفني بالتجارة في الفوركس صديق لي وهو الآن محترف في التجارة أما انا فأصبحت اتعلم الفوركس لمدة سنة كاملة من خلال حضور دورات و ايضا قراءة الكتب بشكل كثيف و حضور الدورات الالكترونية واحمدالله على انني تعرفت على هذه الهواية الجميلة و التي ساعدتني في قضاء ساعات فراغي و ساعدتني على زيادة دخلي بشكل جيد مع انني خسررت في البداية وبحمدالله لدي خبرة جيدة في السوق الآن

elssayed
06-28-2012, 14:46
مشكور ياغالي علي الموضوع
انا عن نفسي اتعلمت بنفسي عن طريق البحث وقرءة موضوعات كتير عن الفوركس
وتحميل كتب لاستراتيجيات وبشكر برضه كل اللي كتب موضوع او نزل كتاب عشان يفيدنا بيه

dollyabdallah
06-28-2012, 15:08
الحقيقه انا لسه متاجرتش شكل مباشر لكنى هربط هسابى بشخص اخر لكى استفاد وفى نفس الوقت احاول اتعلم

ahmed abdalla
06-28-2012, 15:24
ان من علمنى المتاجرة فى البداية صديق لى ثم بعد ذلك بدات فى جمع المعلومات من الكتب والانترنت وفتح العديد من الصفقات على البرنامج الديمو

Desperate
06-28-2012, 15:28
انا حاليا ما زلت ادرس الفوركس
انا فى مرحلة دراسة التحليل الفنى
لم اجد شخص يعملنى مباشرة ولكنى وجدت كورس وافى جدا بالعربية
وانا الان اتابعه

magic777
06-28-2012, 15:33
انا عن طريق اصدقاء لى قامو بمدى بالفديوهات والمنتديات وشرحهم لى بعض الدروس التى صعبت عليها فهمها بصراحه ربنه يجزيهم كل خير على ما عمله معى وما زالو يتعبو معى
بس انا لسه متجرتش فى السوق لانى لسه بتعلم علم الفوركس

كويس اخي ان يكون ليك اصدقاء ومتاجريين قدماء في السوق تتعلم منهم ده في حد ذاته
مكسب كبير ليك علشان انت هتستفيد من خبراتهم السابقه واكيد هتتجنب الوقوع في اخطاءهم السابقه

hppt
06-28-2012, 16:39
انا طبعا اتعلمت من الكتب بس اللي لية الفضل اني اكمل في الفوركس بدون نصب الاخ يوسف hard jub انا اتعلمت بكتب
بس الاخ يوسف خلاني اتعلم اكتر واكتر وادور وهوا بيساعدني مش سايبني الا لما ينجحني وكل بثوابة وربنا يديلة علي قد نيتو

aminos
06-28-2012, 16:44
السلام عليكم
أنا إعتمدت على كتاب فوركس للعرب
و على نفسي بالكثير و بعض الأصدقاء
على الفايسبوك

madoxegy
06-28-2012, 16:44
تعلمت من خلال المنتديات واليوتيوب
والعمل على الديمو لفترة كبيرة

Noah
06-28-2012, 18:29
لقد تعلمتا لفوركس بمفدرى ولا يوجد احد الى الان له فضل على فى الفوركس والحمد لله تمكنت من تعلم الكثير عن التحليل الفنى وعن المؤشرات الفنية ومازال هناكا لمزيد من التعلم الذى اجريه لعى نفسى حتى اصل الى مرحلة الاحتراف فى سوزق الفوركس

mostafakamal
06-28-2012, 20:17
اول واحد عرفت منه ياعنى ايه فوركس هو الدكتور عادل على اليوتيوب
كانت مجموعة رائعة من الدروس والشروحات لكى يبتدئ بها اى شخص

assidi saber
06-28-2012, 21:00
انا تعلمت الفوركس عن طريق كوريسات لكبار المحترفين و كذلك عن طريق قراءة الكتب

sa sa
06-29-2012, 01:27
اتعلمت التجاره بصوره مبدأيه من صديق ليا ولكن تعلمتها بصوره افضل من شخص اخر واعمل الان علي صقل الخبره بالاعتماد علي نفسي من خلال الكتب او الفديوهات من الانترنت .

ahmed saleh
06-29-2012, 01:29
انا تعلمت الفوركس من خلال احد اصدقائى
واحببت هذة المهنة واحببت العمل بيها لذلك تعلمت الكثير فيها وبحاول انى اكسب منة

derfcase
06-29-2012, 03:52
بغض النظر عن صرت له عبدا هذه يا اخي الكريم :d
فاني قد تعلمت او اكتسبت معظم خبرتي بالتداول ف الفوركس حتي الان من خلال شيئين
1 - كثر مضاربتي بالحساب التجريبي
2 - كثر قرائتي و تصفحي بالمنتديات و استخراجي لاشهر الاستراتيجيات و المؤشرات المتاح و محاولة دمجها مع بعضها و معر مرور الوقت علي ذلك تمكنت من استخراج استراتيجيتي الخاصة بي

khaled zizo
06-29-2012, 04:35
الفوركس وأساسيات الفوركس وقواعده عن طريق قراءة كتاب الفوركس خطوة خطوة ومن ثم ابحث عن منتديات متخصصة و اقرأ ما في مواضيعها التعليمية وبتطبيق ماتعلمته وقرأته والشخص الذى يملك استراتيجية رابحة لن يقدمها للاخرين لانها تعتبر سر مهنته فهناك من يعتمد على التحليل الفنى

محمد فرغلى
06-29-2012, 10:02
انا بتعلم عن طريق صديق ليا هو اللى بيعلمنى
وهو عضو فى المنتدى هنا وهو مستر جود مان

xtomorrow
06-29-2012, 12:06
المتاجرة تعلمتها من احدى الكتب
لكن كنت اخسر كثيرا رغم كل ذلك
اما الان بعد بعد تعرفي على اسرار هذا السوق تغير وضعي

omar kapo
06-29-2012, 12:38
بتعلم من خلال المنتدي هنا
غير كد بتعلم من الفيديوهات

Mohamed90
06-29-2012, 12:57
انا تعلمت الفوركس من خلال احد اصدقائى
واحببت هذة المهنة واحببت العمل بيها لذلك تعلمت الكثير فيها وبحاول انى اكسب منة

السلام عليكم تجارة موافقة اخي العزيز و طبعا انا يوجد كثير من المصادر للتعرف على الفوركس
و انا لم لتعلم من احد وجدت الفوركس و تعلمت بالنفسي صراحة بقراءة الكتب و استفادة من كل المعلومات الموجودة

dodovedo
06-29-2012, 13:11
بتعلم من خلال المنتدي هنا
غير كد بتعلم من الفيديوهات

ربنا يكرمك وتكون محترف فى الفوركس
وباذن الله يساعدك منتدانا الجميل فى طريق الاحتراف
تقبل مرورى

2x1
06-29-2012, 13:14
المناقشات فالمنتدي وبعض الاستفسارات اكيد مفيدة حتي انك لو مش فطريقك لمعرفة شئ معين لكن كل يوم بتتعلم من ردود الاعضاء علي نمختلف المواضيع

magic777
06-29-2012, 14:35
السلام عليكم تجارة موافقة اخي العزيز و طبعا انا يوجد كثير من المصادر للتعرف على الفوركس
و انا لم لتعلم من احد وجدت الفوركس و تعلمت بالنفسي صراحة بقراءة الكتب و استفادة من كل المعلومات الموجودة

انا برده علمت نفسي بنفسي من الكتب المنتشره على النت والمنتديات والفيديوهات واعتقد انه احسن كده انك تتعلم بنفسك
لكن برده فيه ناس مبتعرفش تنظم وتدور على المعلومات بنفسها فبيكون حل انهم ياخدوا كورس افضل ليهم
والهدف في النهايه التعلم

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 14:46
المناقشات فالمنتدي وبعض الاستفسارات اكيد مفيدة حتي انك لو مش فطريقك لمعرفة شئ معين لكن كل يوم بتتعلم من ردود الاعضاء علي نمختلف المواضيع

اكيد يا اخى وجودك بالمنتدى هيفيدك جداً

كلنا بنتعلم من بعض

كل واحد ممكن يقول معلومه مش موجوده عند الاخر

فالبتالى دائماً نفيد ونستفيد فى هذا الصرح العملاق

ابو محمد
06-29-2012, 14:56
تعلمت من خلال صديق وتعلمت ايضا
من الدورات ومن خلال المنتديات العربية
ومن قراءة الكتب

Mostafa Mando
06-29-2012, 15:15
انا تعلمت على ايدي الدكتور اسامة عادل ومن دوراته التعليمية وويبيناراته الذي كان يقيمها مع اعضاء منتداه

والحقيقة انا ادين له بجميل طوال حياتي لإني لم اكن اعرف يعني ايه كلمة فوركس اصلاً

remas
06-29-2012, 15:16
والله يا اخى الكريم انا مفيش شك استفدت من ناس كتير اصدقاء وغيرهم فى المنتديات واللى كان ليها الفضل الاول بعد ربنا انى اتعلمت الفوركس والحمد لله قدرت استفيد من كل واحد نصحنى او علمنى شىء فى الفوركس

mhmd
06-29-2012, 17:37
تعلم بنفسك ولنفسك

دور و نزل كتب ودورات واتعلم

والله العظيم العلم حاجه جميلة جدااا

وهيفيدنا في دنيتنا واخرتنا

mido303037
06-30-2012, 03:30
الحمد اللة تعلمت التجارة بنفسى وما زلت اتعلم حتى الان لحين الوصول الى القددر الكافى من العلم
والاحتراف حتى اتمكن من المتاجرة بشكل صحيح

waleed adel
07-01-2012, 13:50
العلم فى هذا السوق لانتعلمه من احد خصوصا عنى انا عرفت فقط الفكرة وبدات بالقراءه ومشاهده الفيديوهات
وطبقت هذا وبدات عمليا على الحساب التجريبى

maged
07-01-2012, 14:02
انا تعلمت الفوركس عن طريق الكتب
والمنتديات العربية والقراة المستمرة

waleed adel
07-02-2012, 14:03
انا تعلمت الفوركس عن طريق الكتب
والمنتديات العربية والقراة المستمرة

بالفعل اخى الكريم بدات بالقراءه ومشاهده الفيديوهات

sabre
07-02-2012, 14:09
تعلمت الفوركس عن طريق عدد من الاشخاص مكنهم من لا اعرف اسمه ومنهم من اعرفه جيدا ومن الناس ايلى تعلمت منهم جيدا ولم انسى اساميهم
استاذ محمد اشرف عضو الجمعيه المصريه للمحللين الفنين ودكتور اسامه عادل له فيديوهات رائعه وحلقات جميله كان اسمها بورصه سعيدة وكانت هذة الحلقات من اسهل وابسط الفيديوهات ايلى شوفتها وهناك الكثير ايلى اتعلمت منهم ولاكن لا اتذكرهم وجزاهم الله خيرا

elking
07-02-2012, 14:33
بالفعل اخى الكريم بدات بالقراءه ومشاهده الفيديوهات

لو قرات اول مرة او شاهدت الفيديوهات لاول مرة لن تفهم شئ وبالتالى انصح جميع المبتدئين
ان لا ييأسوا عند عدم فهمهم شئ من اول مرة
فكلنا مررنا بهذه المرحلة

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:25
حتى الان لم اتعلم على الفوركس التعلم الذى يؤهلنى لبدأ عمليات التبادل والصفقات
ولكن من عرفنى طريق الفوركس صاحب ليا اسمه كريم

Rami
07-02-2012, 19:27
الحمد اللة تعلمت التجارة بنفسى وما زلت اتعلم حتى الان لحين الوصول الى القددر الكافى من العلم
والاحتراف حتى اتمكن من المتاجرة بشكل صحيح

لا يقصد السوال هكذا بل من الذى دلك وارشدك الى الفوركس
وهل من كتب مميزة وقيمة تعلمت منها الفوركس ام ماذا
ياريت تفيدنا وان شاء الله توصل للاحتراف
تحياتى لك

Amany Mohamed
07-02-2012, 19:30
السلام عليكم
انا لا ازال مبتدئة و اتعلم فوركس الان و اتمنى ان اكتسب الخبرة سريعا

housam
07-02-2012, 19:34
بص هو بصراحه انا لسه مستجد فى موضوع الفوركس وانا مفيش حد يعلمنى لاكن مضطر اتعلم لوحدى اعتمادا على قراتى للكتب ومتابعتى فقط لا غير

magic777
07-02-2012, 19:37
تعلمت الفوركس عن طريق عدد من الاشخاص مكنهم من لا اعرف اسمه ومنهم من اعرفه جيدا ومن الناس ايلى تعلمت منهم جيدا ولم انسى اساميهم
استاذ محمد اشرف عضو الجمعيه المصريه للمحللين الفنين ودكتور اسامه عادل له فيديوهات رائعه وحلقات جميله كان اسمها بورصه سعيدة وكانت هذة الحلقات من اسهل وابسط الفيديوهات ايلى شوفتها وهناك الكثير ايلى اتعلمت منهم ولاكن لا اتذكرهم وجزاهم الله خيرا

طبعا طريقه التعلم بالفيديوهات دي سهلت كتير اوي على الكل هنا ولكن حاول انت انك تجمع اللي انت اتعلمته ده
وتطلع منه بطريقه عمل خاصه بيك تساعدك في متاجرتك وتكون بتعرف توظفها صح وتتابع تطويرها للأفضل دائما

Rami
07-02-2012, 19:39
طبعا طريقه التعلم بالفيديوهات دي سهلت كتير اوي على الكل هنا ولكن حاول انت انك تجمع اللي انت اتعلمته ده
وتطلع منه بطريقه عمل خاصه بيك تساعدك في متاجرتك وتكون بتعرف توظفها صح وتتابع تطويرها للأفضل دائما

لكن الا ترى ان الفيديوهات الموجودة تحتوى
على شرح موجز وليس مفصل
كما فى الكتب والمقالات الفوركسية المنتشرة فى المنتدديات
تحياتى لك

m_fekry
07-02-2012, 19:40
سؤال جميل وهى فرصه لكل واحد يريد ان يشكر احد قدم له المساعده فى هذا المجال
وانا شخصيا تعلمت على يد احد الأصدقاء بالأضافه الى بعض الكتب على الأنترنت

abdello052
07-02-2012, 19:44
عن طريق كورس كامل فيديو عن كل حاجة فى الفوركس , كان اسمة الدكتور اسامة , استفدت منة كتير الصراحة , ربنا يجازية خير عن كل اللى عملة

avocato bola
07-08-2012, 16:45
انا فى بداية تعلمى عن طريق احد اصدقاءى الذى جنى الكتير من المعلومات وهو يريد ان يعرفها لاصدقاءة ولة جزيل الشكر والثواب

السيد الجبالي
07-08-2012, 16:54

الفوركس من الاشياء التي تحتاج الي تعلم دائم ... فلا هناك نهايه لهذا العلم ...
تعلمت من خلال الكتب الالكترونيه والفديوهات لاجنبيه
وما ذلت اتعلم ... لم ااخذ اي كورسات في هذا المجال ... وكان تعليمي تعليم ذاتي جدا .. ...

sendrala ahmed
07-08-2012, 16:58
بدأت معرفتى عن الفوركس من خلال زميل فى الكليه وبدأ يعرفنا اكتر عنه وما زلنا فى مرحله التعليم
وان شاء الله نتعلم ونبدأ نضارب

tarek22
07-08-2012, 17:15
صراحة تعلمت وحدي لم اعتمد على احد
سوى اني بحثت في جوجل وحملت كتاب "الفوركس للمبتدين" فكان ذلك اول بداياتي مع هذا العالم

dodovedo
07-08-2012, 17:52
اخى الكريم
انا تعلمته من الفديوهات فى احد امنتديات
تقبل مرورى

ehab
07-08-2012, 19:05
انا تعلمت لوحدى دخلت المجال عن طريق المنتديات التى تعطى البونص ولم اكن انوى المتاجره
ولكنى حبيت اعرف المجال ودخلت وقرأذتوما زلت اتعلم واحبيت المجال

sami
07-08-2012, 19:11
انا فى بداية تعلمى عن طريق احد اصدقاءى الذى جنى الكتير من المعلومات وهو يريد ان يعرفها لاصدقاءة ولة جزيل الشكر والثواب

و أنا بدوري تعلمت من أحد أصدقائي جعل الله عز و جل كل ما قام به في ميزان حسناته،الغريب في
الأمر أن صديقي لا يكد و يجتهد في التعلم و كثيرا ما أساعده في توضيح بعض الأمور المتعلقة بالفوركس
هههه،و لكن رغم ذلك سأظل ممتنا له إلى الأبد

mohamedlee
07-08-2012, 19:12
فى البداية اشتركت فى الحصول على المستوى الاول فى التحيل الفنى فى نقابة التجاريين والحمد لله حصلت على المستوى الاول فقط اما باقى الكورس من خلال النت وخاصة الفيديوهات العربية الخاصة بالدكتور اسامة لاحد المنتديات العربية ايضا فى الفوريكس واكن له كل شكر واحترام وتقدير وايضا اشتريت كتاب فى التحليل الفنى للدكتور عبد المجيد المهيلمى بصراحة اقوى كتاب باللغة العربية لتعليم التحليل الفنى بدقة كبيرة

yamiyugi
07-08-2012, 19:14
لقد تعلمت على يد استاذ عمرو الكيلانى وهو احد اشهر المعلمين فى محافظة الاسكندرية وبعد ذلك تعلمت من خلال المتابعة الشخصية وحب الفوركس من خلال اليوتيوب وقراءة الدورات التدريبية ومن ثم حضور الندوات الخاصة بالفوركس وقراءة الكتب الخاصة بهذا المجال مثل كتاب جون ميرفى

mostafakamal
07-10-2012, 20:04
اول شخص اتعلمت منه هو الدكتور عادل على اليوتيوب
كان عامل موسوعة لتعليم الفوركس والصراحة كانت متكاملة وجميلة
وكانت هذه بدايتى مع الفوركس

aboualy
07-10-2012, 20:07
انا تعلمت الفوركس من العديد من المصادر الموجودة على النت تقريبا كنت بدخل اغلب المنتديات الى بتتكلم فى الفوركس وقريت كتب كتير
ولكن افضل شئ طبعا كان طريقة الاستاذا الوافى الله يرحمه لانى متاثر بيها جدا وتقريبا بحاول ديما انى اطبقها

mrxr00t3d
07-10-2012, 20:16
عن طريق استاد اسمه دكتور اسامة عادل و طبعا العلم ليس له حدود
كل ما تعلمت كل ما ربحت اكثر

rabie10
07-10-2012, 20:33
في البداية عن طريق كتاب الكتروني ولم افهم الكثير منه ...ثم تعرفت من خلال منتدى عربي كبير على ماركتيفا ..ومن خلال الشات لخاص بها تعرفت على صديق العمر الذي علمني الفوركس خطوة بخطوة ...لكن مع الاسف هو الان خارج السوق لاتشغاله عنه بأمور اخرى

ma90do
07-10-2012, 20:39
فى البداية اشتركت فى الحصول على المستوى الاول فى التحيل الفنى فى نقابة التجاريين والحمد لله حصلت على المستوى الاول فقط اما باقى الكورس من خلال النت وخاصة الفيديوهات العربية الخاصة بالدكتور اسامة لاحد المنتديات العربية ايضا فى الفوريكس واكن له كل شكر واحترام وتقدير وايضا اشتريت كتاب فى التحليل الفنى للدكتور عبد المجيد المهيلمى بصراحة اقوى كتاب باللغة العربية لتعليم التحليل الفنى بدقة كبيرة

فعلا انت ابتديت صح والدكتور اسامه ده مشهور جدا وطبعا بعد هذا المجهود الموجود في التعلم النهايه النجاح ولكن الاستمرايه في التعليم تؤدي الي تكبير النجاح

mido95
07-10-2012, 20:47
انا كان كل تعلمى عن الفوركس من المنتديات و المواضيع الموجودة فى بعض المنتديات العربية و تعلمت بعض الاشياء من المنتدى هنا ايضا لكنى مازلت فى مرحلة التعليم
و ان شاء الله هحاول اشوف فيدويهات على اليوتيوب علشان افهم اكتر

hesham1046
07-10-2012, 20:49
انا اتعلمت من النت واول شركة اشتغلت فيها سنة 2008 كانت شركة ماركتفيا للفوركس والحمد الله اتعلمت منها وكسبت الحمد الله وبعد كدة ابتديت التحليل الفنى واحدة واحدة

sunlight
07-10-2012, 20:50
انا كان كل تعلمى عن الفوركس من المنتديات و المواضيع الموجودة فى بعض المنتديات العربية و تعلمت بعض الاشياء من المنتدى هنا ايضا لكنى مازلت فى مرحلة التعليم
و ان شاء الله هحاول اشوف فيدويهات على اليوتيوب علشان افهم اكتر

عن نفسى تعلمت الفوركس من المواقع والمنتديات وقراءه الكتب ولكن كل هذا لايكفى يجب علينا التدريب العملى لكى نطبق ما ندرسه ف القراءه لو حدها لا تجعلك تاجرا جيدا ولكن التدرب على الديمو الحقيقى هم افضل شىء

sa sa
07-10-2012, 21:09
عن نفسى تعلمت الفوركس من المواقع والمنتديات وقراءه الكتب ولكن كل هذا لايكفى يجب علينا التدريب العملى لكى نطبق ما ندرسه ف القراءه لو حدها لا تجعلك تاجرا جيدا ولكن التدرب على الديمو الحقيقى هم افضل شىء
المهم يكون عندك الاستعداد الجيد وان تؤمن بقدراتك التي تساعد في تحصيل المعرفه والخبره من الاحتكاك العملي بالسوق ومن خلال التدريب علي الحساب التجريبي

naitsi
07-10-2012, 21:22
السلام عليكم
كانت البداية عبر منتدى إف إكس اربيا وتعمقت كتيرا في مجال الفوركس ومن تمى أصبحت اشاهد فيديوهات الدكتور اسامة عادل الذي لم يستغني بجهده ومعلوماته لإفادتنا ومن تم فتحت حساب صغير مع إينسطا وبدئت أتاجر به

Meerak
07-10-2012, 21:27
فى البداية شفت اعلان عن الفوركس دخلت عليه عجبنى الموضوع وبعدها دورت على كتب لحد ما لقيت كتاب فوركس فور ارب
قريته كله فى يومين من كتر ما عجبنى الموضوع هههههههه

madoxegy
07-10-2012, 21:33
تعلمت من خلال المنتديات واليوتيوب
والعمل على الديمو لفترة كبيرة

ahmed rabee
07-10-2012, 21:46
والله لم اتعلم من شخص مباشر بعينه

لكن قرأت دروس تعليميه كثيره في منتدي عربي شهير وشاهدت فيديوهات من نفس المنتدي علي اليوتيوب ل د/ اسامه واستفدت منها الكثير

ومازلت استفيد من هذا المنتدي الرائع

kingman
07-11-2012, 00:19

واذا الواحد مانطبقش ماتعلمه على الواقع فانه سوف يصبح بلا قيمة ومع الوقت سوف ينسى المتاجر ماتعلمه ولن يكون قادر على تطبيقه فأفضل شئ ان الواحد يكون دائم التدريب على الديمو والتجريب

HUSSENEY
07-11-2012, 01:07
تعلمت الفوركس من احد الاصدقاء ثم البحث والتعليم من مصادر مختلفة
وكتب اجنبية ومويبنار تعليم الفوركس

ymn30
07-11-2012, 01:10
واذا الواحد مانطبقش ماتعلمه على الواقع فانه سوف يصبح بلا قيمة ومع الوقت سوف ينسى المتاجر ماتعلمه ولن يكون قادر على تطبيقه فأفضل شئ ان الواحد يكون دائم التدريب على الديمو والتجريب

انا معاك جداا اخى لو الواحد فعلا كيف لو ماطبق الذى تعلمة سوف يخسر كل ماتعلمة اكيد وكمان كل مالة كمان يبقى العلم ثم العلم حتى نستطيع ان نتماشى مع هذا السوق العملاق

theboy2226
07-11-2012, 18:19
انا علمت نفسي بنفسي من خلال الكتب ثم الفيديوهات و الشروحات و الديمو لفترة كام اسبوع
طبعا ان الواحد يتعلم من حد وجها لوجه احسن و اسرع عشان يجيب علي جميع التساؤلات لكن برده الواحد ممكن يعتمد علي نفسه و ينجح

ehab
07-14-2012, 06:40
صديق لي وهو الآن محترف في التجارة أما انا فأصبحت اتعلم الفوركس لمدة سنة كاملة
من خلال حضور دورات و ايضا قراءة الكتب بشكل كثيف و حضور الدورات الالكترونية

elking
07-14-2012, 10:15
من علمنى المتاجرةهو شخص كان صديق لى واعطانى كورس مبدئى فى افوركس وتعلمت ماهو الفوركس واتمنى انا صبح ناجحا بمشيئة الله

ahmed
07-14-2012, 10:19
انا علمت نفسي بنفسي من خلال الكتب ثم الفيديوهات و الشروحات و الديمو لفترة كام اسبوع
طبعا ان الواحد يتعلم من حد وجها لوجه احسن و اسرع عشان يجيب علي جميع التساؤلات لكن برده الواحد ممكن يعتمد علي نفسه و ينجح

تمام يا اخى التعلم عن قرب افضل وانا كان من صديق وفى الغالب اكثر المتداولين
تعلمو مثلك من الكتب والشروحات وبالاعتماد على نفسهم فى المتاجرة

DZforex
07-14-2012, 10:28
عن نفسي انا تعلمت من بعض الكتب و المنتديات العربية

و بعض الفيديوات للاخ عادل من منتدة ال اكس ارابيا

sky44
07-14-2012, 14:19
السلام عليكم في الحقيقة انا اكتشفت الفوركس لوحدي بينما كنت اتصفح احد المنتديات العربية و بالتالي اعجبني المجال و ابهرني بميزاته الرائعة فقررت البحت عن الدروس لاتعلمه و بدأت اقرأ الكتب و اشاهد الفيديوهات

Looser
07-14-2012, 15:19
كان للتطور الهائل لتكنولوجيا الاتصال والبرمجة دور أساسي في تطور شبكة الإنترنت وانتشارها في مختلف أنحاء العالم .

وكان لذلك دور كبير في إحداث تغيير جذري في الكثير من الأمور الاقتصادية والثقافية وحتى السياسية .

فالإنترنت الآن هي " شبكة الشبكات " التي تربط بين كل البشر على اختلاف دولهم وخلفياتهم الثقافية وهي مكسب إنساني لا يمكن الاستغناء عنه بل يزداد الاعتماد عليه يوما وراء يوم .

و أصبحت المتاجرة في البورصات الدولية من اكثر المجالات الاقتصادية استغلالاً لانتشار الإنترنت .

حيث يمكن لأي كان أن يبيع ويشتري أي نوع من أنواع السلع ومن أي مكان في العالم وفي أي بورصة يشاء .

ehab
07-14-2012, 17:01
اول من عرفنى مامعنى الفوركس واخذت كورس معه فى الفوركس وهو صديق ثم تحولت المعرفة لاطلاع
على كتاب الكتروني ولم افهم الكثير منه ثم تعرفت من خلال منتدى عربي كبير على ماركتيفا

roka
07-14-2012, 17:19

انا اتعلمت الفوركس عن طريق احد اصدقائى واستفدت منهم كتير جدا ودخلت سوق الفوركس من خلالهم وكمان انا شايفة ان الفيديو من اهم واسهل الطرق لتعليم الفوركس

msh4egy
07-14-2012, 17:45

aminos
07-14-2012, 18:16
السلام عليكم
عقلي و مجهودي و صبري
و الحمد لله على كل شيئ

sara123
07-14-2012, 18:28
بالنسبة لي تعرفت على الفوركس عن طريق اصدقائي وهم شجعوني على الاتحاق في البداية ساعدوني قليلا لكن مع مرور الوقت اعتمدت على نفسي وقرأت عدة كتب خاصة بتعليم الفوركس وتعلمت من اكثر من مصدر يعني , منتديات ,فيديوهات ..الخ .. وأيضا تعلمت من شخص في أحد المنتديات بعض الأساسيات .. وأنا الآن بفضل الله خبير الى حد ما في الفوركس.

mido
07-14-2012, 18:31
اخي الكريم
انا عن نفسي انا بحثت في النت عن فيدوهات وكتب للمبدئين لحد اما لاقيت فيديوهات كتيره بس اهم حاجة علمتنى هو كتاب جميل جدا اسمه فوركس العرب انصح بيه الجميع
وتقبل مروري ولك فائق احترامي

delpi
07-14-2012, 18:36
دخلت المجال عن طريق المنتديات التى تعطى البونص ولم اكن انوى المتاجره ولكنى حبيت اعرف المجال ودخلت وقرأذتوما زلت اتعلم واحبيت المجال وريت اناس كثيرين يصنعون اموال فى هذا المجال

Eyadoo
07-14-2012, 18:49

تعلمتها بنفسي عن طريق الكتب الاكترونية وعن طريق الشروحات في بعض المنتديات
وخصوصاً من هذا المنتدى الرائع وأعضاءه الأروع

pimo
07-14-2012, 19:23
اظن ان جميع الاعضاء هنا قد تعلموا الفوركس بانفسهم في البحث في النت لان الانترنات هي من جعلت هذه التجارة تزدهر في السنوات الاخيرة وانا ايضا تعلمت الفوركس في النت

forex4ever
07-14-2012, 19:25
شكرا لكل صاحب علم نشره بصراحة لا احب ان اذكر اسماء لكي لا انسى احد من اساتذة الفوركس العرب الذي احيوا المنتديات العربية المجانية بالكثير من الافكار والكثير من الفرص والتوصيات الرابحة ولا استطيع ان انسى بعض الخبراء الذين ابتكروا استراتيجيات ومؤشرات اصبحت تباع شكرا لهم جميعا

salah.bmw
07-15-2012, 00:38
بصراحة انا يلي علمني على الفوركس هو شخص عزيز عليي
بس بنفس الوقت حاول يكرهني فيه ويبعدني عنو خوفا من الخسارة
لكن حطيت هدف براسي وقلت لازم اوصلو وبدأت اتدرب وابحث بكل المواقع عن اي شي بيخص الفوركس

mohamed yossef
07-16-2012, 10:48
المتاجرة هى عبارة عن مجموعة من التجارب التى يكتستبها الشخص من الكتب او من فيديوهات تعليمية او عن طريق سؤال موجه الى
شخص معين محترف او متداول اعلى منه فى المستوى
انا اخدت شوية العلم اللى عندى من المصادر دى كلها

ahmed
07-16-2012, 10:52
شكرا لكل صاحب علم نشره بصراحة لا احب ان اذكر اسماء لكي لا انسى احد من اساتذة الفوركس العرب الذي احيوا المنتديات العربية المجانية بالكثير من الافكار والكثير من الفرص والتوصيات الرابحة ولا استطيع ان انسى بعض الخبراء الذين ابتكروا استراتيجيات ومؤشرات اصبحت تباع شكرا لهم جميعا

فعلا يا اخى الناس اللهم فيهم خير ونشرو علمهم على الانترنت وشرحو وتعبو من اهم
الحاجات اللى ساعدتنا فى تعلم الفوركس وتوضيح الكثير كل الشكر لهم

twaslpro
07-16-2012, 11:47
تعلمت المتاجرة ولا ازال اتعلمها حتى اللحظة من الكورسات والكتب والمنتديات