PDA

View Full Version : ماهي التوصيا ت..مافائدتها وهل هي دائما تصدق

DZforex
05-30-2012, 00:53
بينما اطالع في احد المواضيع وجدت انهم يقولون توصيات
فياترى ماهي التوصيات ماذا تعني و مامدى صدقها

kingman
05-30-2012, 01:18
التوصيات هى اوامر للبيع والشراء يوصى بها المحلل او المتاجر بناءا على تحليله بأن يقول شراء مثلا من النقطة كذا على الزوج كذا بأستوب كذا وبهدف كذا وتسمى توصية
المهم انك تبدا تتعلم فى اولا كل شئ فى هذا السوق ولاتعتمد اعتماد كلى على التوصيات وممكن ايضا اثناء تعلمك تستفيد من توصيات بعض المحترفين المشود والمعروف لهم بذلك وربنا يوفق الجميع

magic777
05-30-2012, 19:02
اخي واضح انك لسه جديد في هذا المجال
بص هو توصيات معناه ببساطه متاجر فاتح موضوع وبيقول للناس فيه احنا هنبيع الزوج ده من النقطه دي والهدف ده
والعكس في الشراء
وده طبعا من وجهه نظره الشخصيه ومن تحليله هو
والبعض خاصه من المبتدئين يدخلوا على هذه الاوامر معه
ولكن نصيحه لك لا تلتفت الى هذه التوصيات حاليا
ركز على التعلم في هذه المرحله فقط

ramid
05-30-2012, 19:12
بص هو توصيات معناه ببساطه متاجر فاتح موضوع وبيقول للناس فيه احنا هنبيع الزوج ده من النقطه دي والهدف ده
والعكس في الشراء

انا متفق معك تماما كل شيء بأوانه
لنعطي للتعلم حقه أولا وأخرا
اما التوصيات فهي خطط لمن لا خطط له قد تصيب وقد تخطأ

alskndry
05-30-2012, 19:22
كما ذكر الاخوان ونصيحة اخى

طالما انك لست على دراية بسوق الفوركس

فابدأ بالتعلم والتحليل بنفسك وجرب على الديمو وعندما تشعر انك قادر

على الدخول فى هذا السوق فى مدة لا تقل عن 3 اشهر ابدأ بنفسك ولا تعتمد على التوصيات

mando
05-30-2012, 19:59
فى منتديات كتير بتقدم توصيات مجانية وفى منتديات اخرى بتقدم توصيات مقابل مالى فى اكثر من شخص بينزلو توصيات جيدة لكن التوصية ممكن تربح منها وممكن تخسر انا أفضل انك تتعامل ومافيش مانع لو فى توصية متوفقة مع التحليل الخاص بك

konine
05-31-2012, 15:14
من جهة نضري ألا تدخل على توصيات و تحاول تحليل بنفسك فهذا أفضل لك بنسبت لي .
و التوصيات ممكن تصدق و ممكن متصدقش المهم إنك تتعلم أولا

kamizidan
05-31-2012, 15:23
التوصيات تكون المفروض من طرف خبير يعطي نقاط دخول وخروج حسب تحليله ويتلقاها المتلقي لينفذها ان اراد وان وافقت تحليله الشخصي واتمنى منك ان تتعلم اكثر وان لديك اي سؤال فلاتترد في طرحه ونحن تحت امرك في الرد والاجابة وتقبل مروري وردي هاذا ومرحبا بك في عالم الفوركس الكبير والصعب

ahmed
06-04-2012, 00:49
التوصيات بطبيعتهالا يمكن ان تكون صادق ه طوال الوقت لان ليس هناك شئ 100% بطبيعه الحال
وافضل من يتعامل مع التوصيه هو صاحبها لمعرفته جيدا باماكن الدخول والخروج فى حاله تغير او حدوث جديد

AhmedMagnifico
06-14-2012, 20:45
بصراحة اجابات مقنعه جداً
ومفيدة جداً شكراً اخوتى لتعاونكم وشكراً صاحب الموضوع لسؤاله من البداية :)

mony
06-15-2012, 10:13
التوصيات احيانا تكون مفيده واحيانا تكون مضره فيجب عدم الاعتماد بشكل كامل على التوصيات والذى يقدم هذه التوصيات خبراء محترفين وبعض المنتديات

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 14:57
التوصيات احيانا تكون مفيده واحيانا تكون مضره فيجب عدم الاعتماد بشكل كامل على التوصيات والذى يقدم هذه التوصيات خبراء محترفين وبعض المنتديات

بس انا من رأى لو محترف حتى يعطيك توصيه

لاتسمع له
اسمع لعقلك انت وقرارك انت لو كان خطأ حتى

لكن الموصى مش دايم ليك
خليك مع حالك احسن شئ

magic777
06-15-2012, 15:02

ماهو انت مش هتعرف اللي بيدي توصيات كويسه من الي بيدي توصيات اي كلام الا لما تجرب وتكسب او تخسر بنفسك
وكمان هتخسر كتير لو اعتمدت على النظام ده في عملك ونادر كمان لما بتلاقي اللي بيديك توصيات جيده ومجانيه
وحتى لو كان خبير وانت مش بتعرف تشتغل كويس ومعندكش خبره بالتعامل بالفوركس كويس هتخسر برده
فالاحسن هنا انك تتعلم بنفسك

magic777
06-18-2012, 17:56
التوصيات هى اوامر للبيع والشراء يوصى بها المحلل او المتاجر بناءا على تحليله بأن يقول شراء مثلا من النقطة كذا على الزوج كذا بأستوب كذا وبهدف كذا وتسمى توصية
المهم انك تبدا تتعلم فى اولا كل شئ فى هذا السوق ولاتعتمد اعتماد كلى على التوصيات وممكن ايضا اثناء تعلمك تستفيد من توصيات بعض المحترفين المشود والمعروف لهم بذلك وربنا يوفق الجميع

الاستفاده هنا من المحللين الكبار دول واللي بيعطوا توصيات ممتازه مش انك تربح وراهم فقط
لا حاول تتعلم منهم ازاي بيشتغلوا وليه دخلوا شراء ولا بيع من النقطه دي
حلل انت بااسلوبك وشوف النقطه دي بتمثل ايه على الشارت

كريم
06-18-2012, 18:09
التوصيات هي توقعات لأحد المضاربين بأن السعر و ليكن يرتفع فأنصح بالشراء الأن

و لكن اغلبيتها لا تكون صحيحة الا اذا كانت مأخوذة عن مضارب محترف و لا احب الاخذ بها

بل احب اعتمد على تحليلي و الله يوفق الجميع

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:24

و لكن اغلبيتها لا تكون صحيحة الا اذا كانت مأخوذة عن مضارب محترف و لا احب الاخذ بها

برافو والله ياكريم

مفيش موصى اساساً بيدى توصيه مظبوطه غير قليلين جدا
ومش هيدوم ليك او هيفضل يديك توصيات على طول يعنى

افضل شئ انك تتعلم وتدخل صفقتك من دماغك

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:26

برافو والله ياكريم

sho
06-19-2012, 15:51
التوصيات هى عبارة عن تحليل للسوق واتجاهات وتحديد العملات للبيع والشراء فى هذة الاوقات ,,, التوصيات مهمة ولكن لا يمكن ان تثق فى التوصيات الموجودة فى كل المواقع يجب ان يكون موقع مميز او تاجر محترف

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:27
برافو والله ياكريم

بالظبط اظن هيا دى مشكلة التوصيات انه انت مش ضامن اذاكانت اصلا كويسة او هتنفع معاك او لا
لان فى ناس كتير بتبخل بعلمه للاسف خاصة فى هذا المجال !

ana1990
06-20-2012, 00:00
التويصيات هي اوامر بيع و شراء تقام في اوقات محدده عن طريق شخص و يقوم اشخاص اخرين بتقليده و لكن احذر منها لاكثر من سبب اولا التواريخ قد تتاخر في تطبيق الامر دقيقه او اتنين تقوم تخسر كتير و احذر من ان ساعات الناس بتكون خسرانه يعني مش كل التوصيات تنفذها و اعتقد الموضوع ده هينتهي بعد نظم فوركس كوبي الجديد

kingman
06-20-2012, 03:24
برافو والله ياكريم

واللى هيعتمد اعتماد كلى على التوصيات فى هذه الحالة هيبقى دائم الترحال والبحث عن الموصييتن واكيد هيتعرض لبعض منهم الذى لايمتلك الخبرة الكافية واكيد هيسبب خسائر فادحة لحسابة فى بعض الأوقات لأن ايجاد الموصى الجيد امر مش هين

mage
06-20-2012, 03:59
بالظبط اظن هيا دى مشكلة التوصيات انه انت مش ضامن اذاكانت اصلا كويسة او هتنفع معاك او لا
لان فى ناس كتير بتبخل بعلمه للاسف خاصة فى هذا المجال !

مشكلة التوصيات الوحيدة ان هذه التوصيات لا يمكن الاعتماد عليها فى الفوركس دائما ولكن الاهم من ذلك ان تتعلم انت الفوركس سريعا حتى لو كنت تعتمد على هذه التوصيات فى البداية ولكن انصحك ان لا تعتمد عليها كثيرا فى الفوركس لانها لن تستمر لك على طول

firas1984
06-21-2012, 21:38
السلام عليكم
انا اسمع دائما عن التوصيات وتتبعتها عند متاجرتي الاولى ولكن اودتني الى الخسارة
لكن من بعد ذلك اصبحت اتبع تحليلاتي وما اراه مناسبا حتى لو خسرت من ايدي مش حزعل

najoull19
06-21-2012, 22:47
التوصيات شئ مهم خصوصا عندما تكون مبتدئ ولكن يجب ان تكون هده التوصيات صادرة من موقع او محلل موتوق

abo ali
06-22-2012, 04:23
الواحد لازم يعلم نفسه بنفسه بس بردو التوصيات دى احيانا بتفدنا كلنا
وبالزات اما تكون من ذوى الخبرة والناس اللى بتحب الخير للكل مش لنفسها بس
واحياناا تكون بلا فائدة بسبب عدم المعرفه او الاهمال فى اعطاء تلك التوصيات

zikooo014
06-22-2012, 12:33
التوصيات هي عباره عن صفقات بيقوم بيها شخص خبير و بيقولها للناس و اللي عايز يتبعه يتبعه و الصفقات دي بتجيب نتايج سواء مربحه او خسرانه و في حالة تحقيقي ربح فهو بيربح و اللي بيتبعه بيربح برضو و برضو الخساره نفس الكلام بس ممكن صاحب الاتوصيات يعرف يخرج من الخساره عشان هو خبير و يعرف يخرج منها باي طريقه انما اللي ماشي وراحه ممكن يلبس في الخساره لوحده

kingman
06-23-2012, 16:32
التوصيات هي عباره عن صفقات بيقوم بيها شخص خبير و بيقولها للناس و اللي عايز يتبعه يتبعه و الصفقات دي بتجيب نتايج سواء مربحه او خسرانه و في حالة تحقيقي ربح فهو بيربح و اللي بيتبعه بيربح برضو و برضو الخساره نفس الكلام بس ممكن صاحب الاتوصيات يعرف يخرج من الخساره عشان هو خبير و يعرف يخرج منها باي طريقه انما اللي ماشي وراحه ممكن يلبس في الخساره لوحده
وممكن افضل من لخبطة المبتدا واخطائه فى اتباع التوصيات لقلة خبرته ومعرفته بالسوق يبقى انه يربط حسابه باحد المتاجرين المحترفين افضل له اذا كان ناوى يعمل بهذه الطريقة كنوع من الأستثمار

AhmedMagnifico
06-24-2012, 15:46
التوصيات عبارة عن نصائح يقدمها متاجر محترف
بمعنى انه بيقولك هتبيع كذا والهدف كذا وانت تنفذ على اساس انه مجرب الاستراتيجية دى !

karbak
06-24-2012, 16:36
التوصيات تكون مبينية على تحليلات اشخاص معينين ولكن هذه قد تصدق او لا فهذه قد نسميها ضربة حظ ليس لا
انا لا اشجع اتباع توصيات اي شخص

A__M__S
06-24-2012, 19:25

السلام عليكم

شكراً لك أخي الفاضل علي التعريف

jihadazzam
06-24-2012, 19:38
التوصيات هي لمحللين مختصين منها معلبة ومنها مشاركات بمنتديات بين عدة محلللين ومنها شركات مخصصة تبيع
التوصيات على شكل شهري او 3 اشهر او 6 اشهر اوسنة

KOGI
06-25-2012, 05:46
التوصيات تكون المفروض من طرف خبير يعطي نقاط دخول وخروج حسب تحليله ويتلقاها المتلقي لينفذها ان اراد وان وافقت تحليله الشخصي

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 06:07
هي فرصة دخول للصفقات سواء بيع او شراء يراها المحلل واضع التوصية من وجهة نظره
وقد تصيب او الهدف او تصيب الاستوب لوز

assidi saber
06-25-2012, 15:17
التوصيات هي عبارة عن توقعات لاتجاهات العملات الاجنبية بالسنبة لليوم الواحد و انا في راي لايمكن ان نصدق دائما التوصيات الموجودة في المواقع فهي دئما خطائة تقريبا

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 15:14
التوصيات هي عبارة عن توقعات لاتجاهات العملات الاجنبية بالسنبة لليوم الواحد و انا في راي لايمكن ان نصدق دائما التوصيات الموجودة في المواقع فهي دئما خطائة تقريبا

نعم اخى الناجح لا يفكر فى ان يبحث عن ناس يعطيهم توصيات مدفوعه

يركز فى حسابه وفى شغله ومحدش يشغله

sami
06-26-2012, 15:31
التوصيات كما هو معروف أن يقوم متاجر بإعطاء أوامر بيع أو شراء لبقية المتاجرين سواء كانت الأوامر معلقة أو ماركت و تكون مثلا بيع زوج هذه العملة من نقطة كذا و تحديد نقاط جني الربح و وقف الخسارة،عن نفسي لا أميل إلى التوصيات و أعتمد على تحليلي و حتى و إن حدث أن إطلعت على توصية ما فيكون ذلك لمجرد المقارنة بين التوصية و تحليلي لا غير

sunlight
06-26-2012, 15:34
نعم اخى الناجح لا يفكر فى ان يبحث عن ناس يعطيهم توصيات مدفوعه

يركز فى حسابه وفى شغله ومحدش يشغله

نعم محمد باشا كلامك صحيح الشاطر اللى ميعتمدش على احد ويفكر فى شغله ولكن اللى بيعتمدو على التوصيات المتاجر اللى مبيعرفش يحلل او جرب يحلل وفشل وهو وحظه مع التوصيات لاما تجعله يربح او تجعله يضرب استوب لوز

sobissa
06-26-2012, 16:47
التوصية أخي هي أنه عندما يكون هناك شخص عنده خبرة في التحليل وتوقع للاتجاه المستقبلي يقوم بمشاركتها مع الاشخاص الأقل خبرة ليستفيدوا منها

aminos
06-26-2012, 17:02
السلام عليكم
لا يوجد هناك توصيات صادقة 100 % و الله أعلم
و أنا عن نفسي لا أحب هذه التوصيات
أحب أن أحلل لنفسي

kamizidan
06-26-2012, 17:17
التوصيات هى اوامر للبيع والشراء يوصى بها المحلل او المتاجر بناءا على تحليله

deadlyfox
06-27-2012, 00:16
انا بشوف انك لازم تعتمد على تحليلك انت الشخصى وماتخاطرش بتوصيه ممكن ماتكونش سليمه
انما لما تحلل انت وبعدين تبص على التوصيات على سبيل التاكد فقط فهى مفيده

nrgslawi
06-27-2012, 14:37
هناك يعض الشركات ترسل لي التوصيات اليومية لكن لم تطلع صحيحة ابدا لا اعرف لماذا دائما تطلع عكس المتوقع
هل يريدونني ان اخسر اموالي عندهم ام ماذا

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 15:04
هناك يعض الشركات ترسل لي التوصيات اليومية لكن لم تطلع صحيحة ابدا لا اعرف لماذا دائما تطلع عكس المتوقع

من الاساس لا يوجد الخبير اللى هيديك توصية وهتنجح بصفه مستمره

مش بيكون عندهم حد بيعرف حاجه من الاساس

بس انت غلطان يامان انك من الاساس سمعت كلمهم واعتمدت على توصياتهم

ارجوك ان تطرق كل ده على جنب وتدخل انت بتوصيتك وهتشوف الفرق

kingman
06-27-2012, 15:30

حقيقى انا مش بثق فى توصيات الشركات ولا فى تحليلاته وبعتبره مجرد خدمة بتقدمها للمتاجر كنوع من الدعاية فقط ولاتكون ذو فاعلية كبيرة كأنها روتين واكيد مش كل الشركات هتبقى زى بعض اكيد فى شركات بتقى فيه محللين جيدين يعتمد عليهم

dodovedo
06-27-2012, 15:41
اخى الكريم
التوصيات هى اشخاص محترفين فى الفوركس يعطوك توصيات بالشراع او البيع من سعر معين
بس ممكن يغلطوا برضه مش شرط التوصيه تتحقق

تقبل مرورى

forexBOSS
06-27-2012, 16:38
التوصيات هى بتكون فى ساعات محدده من اليوم يقوم المتاجر بوضع توصيه فى المنتدى بيع او شراء و انت تقوم بنقل هذه التوصيه فى حسابك و تنتظر الارباح انا عن نفسى بمشى بالتوصيات و الحمد لله بحقق ارباح و اما موضوع صادقه ام لا فده بيكون حسب المنتدى و المتاجر و معظم التوصيات الناجحه جدا بتكون مقابل مال تدفعه لصاحب التوصيه

hehelibeb
07-06-2012, 02:32
في بعض الأحيان تصدق التوصيات وفي بعض الأحيان لا تصدق

فيجب الحذر عن الإعتماد عليها

derfcase
07-06-2012, 07:23

ليس هناك موقع او منتدي ما اخي الكريم معروف ان توصياته هي الافضل
و لكن كلما كان مصدر التوصيات توصياته تحقق اهدافها كثر و خسائرها اقل - تكن هي الافضل نوعيا من غيرها

shady hamza
07-06-2012, 14:47
لازم انت اخى برده تتعلم فوركس مو تعتمد على التوصيات على طول ممكن تجربها الاول ديمو واذا ناجحة جربها
على الحقيقى ولكن ليست دائما كل التوصيات ناجحة

onbtavptbav
07-06-2012, 17:03

تامر
07-06-2012, 17:45

السلام عليكم و رحمة الله يا أخي إن آلتوصيات شئ مهم خصوصا عندما تكون المتداول لا يزال مبتدأً ولكن يجب ان تكون هده الأخيرة صادرة من مصدر موتوق منه

kero
07-06-2012, 17:48
التوصيات تعنى اشارة لدخول السوق او لقتح صفقة ما ..تكون من اشخاص لهم خبرة طبعا ده لوكانت التوصيات كويسه بيقولك افتح صفقة بيع او شراء عند السعر كذا وبيحدد فيها الاستوب لوز واخذ الربح ايضا واتن بتفذها

magic777
07-10-2012, 21:23

واللي بيعتمد على التوصيات هنا فقط مش هيقدر يكمل في السوق ده لوحده ابدا
وهيلاقي نفسه بعد فتره ضيع وقت كبير في السوق ومستفدش الا شويه ارباح ومكتسبش خبره
او مجال عمل ممكن ينفعه في المستقبل

ehab
07-10-2012, 21:39
الى اعرفه ان التوصيات هى صفقات بيقوم بيها شخص خبير و بيقولها للناس و
اللي عايز يتبعه يتبعه و الصفقات دي بتجيب نتايج سواء مربحه او خسرانه و في حالة
تحقيقي ربح فهو بيربح ولكن انا عارف ان التوصيات سلاح ذو حدين ممكن تفاجئ الجميع فى لحظة

nemo emo
07-19-2012, 08:02
التوصيات هى عبارة عن مراقبة لمؤشرات سوق الفوركس و مراقبة اسعار العملات من حيث الهبوط و الارتفاع و هذا يفيدنا فى مجال الفوركس بصفة اساسية حتى يمكن تحديد اى من العملات يمكن شرائها و العكس

sky44
07-19-2012, 14:40
التوصيات هي توقعات يوصي بها المحللين كل واحد حسب تحليله للسوق فمتلا يقول لك عندما تصل العملة الى هذه النقطة افتح صفقة بيع او افتح صفقة شراء و ايضا يتوقعون اتجاه العملة هل ستصعد ام ستهبط و كل واحد حسب رؤيته للسوق كما دكرت لك لاكن لا يجب الاعتماد عليها كليا لانها في قليل من المرات ما تكون صحيحة حسب تجربتي

mondemonde
07-19-2012, 15:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا للإخوة على الإجابات ،أنا أيضا مبتدئة أتعلم منكم

Mahmoudnashaat
07-19-2012, 16:14
انا ارى ان التوصيات مهمه جدا بس لازم تتوفر فيها شروط عشان تتبع التوصيه
1- ان الشخص يكون صاحب خبره وتابعت صفقات ناجحه بشكل كبير له
2- المتابعه المستمره للسوق
3- الخبره الشخصيه فالتوصيات وحدها لاتكفى

انا استخدم التوصيات احيانا للاتأكد من وجهه نظرى فى صفقه معينه

HOUSAMMI
07-19-2012, 16:23
التوصيات قم بها اناس ذوى خبرة وهم يمثلوا واجهة الشركة
وليس شرطا ان تصدق كل توصياتهم فهذا لا يقع فى الفوركس
من 14 توصية صدقت 11

لذا هى نسبة جيدة

ahmed
07-19-2012, 16:29
التوصيات فعلا بتختلف نسبه نجاحه باختلاف قوة المحلل او المتداول الموصى نفسه
بتعتمد على الاستراتيجيه والخبرة وادارة راس المال والنقاط المحققه
المهم انه ليس هناك توصيات ناجحه فقط يجب ان يكون ايضا من ضمنها خاسرة

tarek22
07-19-2012, 17:09
انا بالنسبة لي التوصيات ليسة مضمونة 100% بل ربما يكون تحليلك اكثر صدق من هذه التوصيات
انا عن نفسي التوصيات استعملها كمرشد فقط لزوج العملات المستهذف في تلك اللحظة

houssem11
07-19-2012, 18:12
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

Aker001
07-19-2012, 18:14

HOUSAMMI
07-19-2012, 19:28
بسم الله

اسهل طريقة ،، لجنى المال هى المشاركة عن طريق اضافة الردود

وهناك اكثر من منتدى لذلك من بينهم هذا المنتدى الذى اتمنى ان يكون الاول بالفعل

ثم بعد اخذ البونص تتاجر بيها بخطة ناجحة لو مش بتعرف تابع التوصيات برضة بتاعة المنتدى

وان شاء الله خير

mohamed yossef
07-20-2012, 21:43
بطبيعة السوق لا يمكن ان تصدق التوقعات بنسبة 100% او حتى 80% وانما هو اجتهاد لمحاولة تطبيق نوع معين من التحليل
وفى كل الاحوال لا اعتمد على التوصيات لانى احب ان اقوم بالتحليل بنفسى بالاعتماد على الايشيموكو اليابانى والتحليل الكلاسيكى

sabre
07-20-2012, 21:52
التوصيات هى نصائح يقدمها لك اصحاب الخبرة
للدخول فى الصفقات وهناك توصيات بمقابل مادى وهناك توصيات مجانيه
ومدى مصداقيتها حسب خبرة الموصى ونتائجه القديمه لفترة كافيه

SlaiteR
07-22-2012, 01:18

اخي هي عبارة عن توصيات يقدمها نخبة المحللين الفنيين في مجال العملات

من ناحية الشراء او البيع

واحيانا تختلف مع توصية الى اخرى

ولكن تبقى الاهمية لخيارك وتحليلك انت

khaledforex
07-22-2012, 01:30
حبيب قلبى اللى بيقول انا اعمل توصيات ناجحة قولة سلام وابعد عنة واجرى
عارف لية؟
لان من يمتلك اسلوب تجارة ناجح لن يدور فى المنتديات يعرض التوصيات
لأنة ببساطة سيكون فى نفس اللحظة امام السوق يتاجر ويربح ارباح تغنية عن كل الأموال التى سيربحها من التوصيات
اما من يقدم التوصيات المجانية فهو يجرب طريقة ما واذا نجحت سوف يعرض بيع التوصيات بعد ذلك
اما من يقدم التوصيات لخدمة الناس فقليل جدا

i5land_man
07-22-2012, 01:31
التوصيات هى اوامر للبيع والشراء يوصى بها المحلل او المتاجر بناأ على تحليله وتكون نسبة نجاحه غير دقيقة لدلك ينصح بالإعتماد على نفس أحسن من التوصيات

طبعا التوصيات لا يمكن الاعتماد عليها بشكل كلي في الفوركس
بل لابد ان يكون عند المتاجر الاساسيات في التحليل حتي يستطيع ان يميز بين التوصية القوية والتوصية الضعيفة

mazouna991
07-23-2012, 21:21
التوصية هو يبعث لك اوامر شراء وبيع
وتنفد حرفيا ما جاء فيها
لكن لا انصحك بدلك
بل اعتمد على نفسك وحلل
فدلك هو المضمون

dodovedo
07-23-2012, 22:27
اخى الكريم
انا بفضل اعمل توصياتى بنفسى
بس التوصيات سعات بتبقى تمام وسعات لا
تقبل احترامى

mohamed eldamnhorey
07-24-2012, 15:25
اخى الكريم
تقبل احترامى

بص لو فيه موصى ناجح

ممكن يفضل يديك توصيات ياريس

بس فكر كده قول لحد امتى الراجل ده دايم لى

ليه بقا من الاول معتمدش على نفسى واطلع توصيتى من نفسى

صح ولا لاء

mena
07-26-2012, 08:49
فائده الوصيات انها مفيده للمبتدئين الذين ليس لديم خبره ولكن ليست دائما تصدق

MixMax
07-26-2012, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم للاسف لا استطيع الرد على مثل هكدا سؤال فانا لازلت مبتدا ولم ابلغ بعد حد الاحتراف او الخبرة كما يقال سيساعدك الاخوة ان شاء الله ولكني اطور معلوماتي وذاتي وثقافتي يوميا في صرح هدا المنتدى وان شاء الله ابلغ واحقق مرادي الف شكر لك مجددا.

abdallah elbaz
07-28-2012, 00:14
مش ضامن اذاكانت اصلا كويسة او هتنفع معاك او لا
لان فى ناس كتير بتبخل بعلمه

EngAhmed
07-29-2012, 15:56

الموضوع ببساطة ان حد حلل السوق وتوقع حركة العملة فبيحط التوقع بتاعة وطبعا على حسب الخبرة بيكون صدق التوقع وقوتة:accute:

zeina
07-30-2012, 05:11
بالنسبة لى انا لا افضل اتباع توصيات الاخرين لانها فى معظم الاحيان بتكون خسرانة ارى ان افضل طريقة هى التعلم وتحليل السوق بنفسك والتداول بنفسك

Mamadof55
07-30-2012, 11:41

يا اخى يجب ان تتاجر بنفسك لا تدع احد يملى عليك ما تفعله..‏‎

shemo
07-30-2012, 13:04
ليست التوصيات دائما تصدق بل فى الغالب يمكن ان تؤدى الى خسائر فالافضل عدم الاعتماد كليا عليها

hossam hossam
07-31-2012, 09:55
التوصيات يعطوك اموار شراء واموار بيع واحيانا تكون صحيه واحيانا تانيه
تكون خطاء فانتبه لذلك واعتمد علي نفسك عن طريق التحليل الاساسي والفني

sahbi20011
07-31-2012, 11:18
لا يا أخي التوصيات ليسة مضمونة بتاتا لدا لا بد عدم الاعتماد عليها كثيرا و بالأخص عدم الاعتماد عليها وحدها
بل يجب عليك القيام بالتحليل الشخصي و من ثم مقارنته بالتوصيات التي حصلت عليها

mohamed farag
07-31-2012, 11:19
لا طبعا مش لازم كل واحد يصدق بس اكيد لها فوائد كثره

gamal
07-31-2012, 13:37
هى الذى يقوم بها التاجر لشراء اى شى
ولا يمكن ان تصدق طوال الوقت بالظبط زى مقال اخى

shemo
07-31-2012, 18:25
التوصيات تكون من خلال اشخاص محترفين يقوموا باعطاء التوصيات بمقابل مادى او مجانى لكى يستفيد منها ما يريدها وبالغالب تكون خاسره

hichemdz
07-31-2012, 18:38
التوصيات ليست دائما صادقة اخي الكريم . لا يجب الدخول في كل التوصيات التي توضع في المنتديات . حاول ان تجرب بعضها في حساب ديمو اولا واذا وجدت انها حققت معك نتائج جيدة ادخل عليها في حسابك الحقيقي

nooor
07-31-2012, 19:11
اللتوصيات بتختلف من مكان لمكان علشان كدا لما تلاقى مكان معين بيطلع توصيات لازم الاول
تتابعه فترة لا تقل عن شهر مش مجرد يوم او اتنين ثانيا لازم نكون عارفين ان مفيش توصيات بتكون دائما ناجحة او صح
مهما كان المحلل عندة خبرة لكن السوق متقلب وملوش كبير زى ما بيقولوا

mido
07-31-2012, 19:30
اخي الكريم
بأن يقول شراء مثلا من النقطة كذا
على الزوج كذا بأستوب كذا وبهدف كذا وتسمى توصية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

themaxprofit1
07-31-2012, 19:40
اخوانى الكرام انا جديد فى هذا المجال اريد ان اعرف ما هى التوصيات
وكيف تكون صادقة او كاذبة

ايه الجديد
07-31-2012, 22:22
التوصيات هى تحليلات قام بها افراد محترفون
وتوقعوا وصول زوج عملات لربح معين فى فترة معينة
فينزلوا التوصيات الخاصة بهم واحيانا تصيب واحيانا تخيب

sheref egypt
08-01-2012, 05:14
شوف يا سيدى .. انا عمرى ماقتنعت بمبدأ السير وراء التوصية
منتج التوصية بشر زى و زيك قد يكون على درايه كبيرة بالسوق و لكنه مش قارىء للغيب ، والسير على التوصيات زى اللى جايب عربيه و عمره ما عايز يتعلم السواقه فا معتمد عالسواق علطول
تابع الاسعار لوحدك و ركز على زوج معين و انت هتكسب اكتر ما هتخسر ، و متنتظرش ارباح هلاميه ، يعنى لو راسح مالك 250 دولار على سبيل المثال و كسبت 4 دولار فى يوم ، مش لازم تطمع عشان يبقو 400 ، حاول تنسق بين راس مالك و بين ربحك لان 250 دولار مش هيجيبولك 300 دولار فى صفقة .. فاهمنى طبعاً

abd elhamid khaled
08-01-2012, 14:28
هل توجد بعض اللينكات التى تعطينى هذه التوصيات للمحاوله على التعرف عليها بنفسى

konine
08-01-2012, 20:01
التوصيات هي أن يقوم شخص ما بتحليل نيابة عنك و إعطائك أماكن دخول وخروج طبق تحليله و أنت ما عليك سوى دخول معه
و لكن أغلب توصيات مجانية غير صادقة و كما أنها تعلم إعتماد على ٱخرين و هذا ليس جيد

forex.pips
08-02-2012, 02:54
التوصيات هى تعبير عن وجهة نظر صاحبها فى سوق الفوركس ويقوم باستنتاجها عن طريق التحليل الاساسي او التحليل الفنى او الرقمى وبعضها يكون صائب والبعض الاخر لا فلا أفضلها لان الذى يضع هذه التوصيات هو شخص مثلك يتمتع بكافة الحواس التى تتمتع بها فلما لا تدرس انت و تحلل لنفسك افضل من انتظار مزود توصيات و تخضع لظروفه

spectra4
08-03-2012, 15:38
انا برده مكنتش عارف يعنى ايه توصيات يسمن هذه الردود استفدت وعلمت فشكرا لكم على هذه
المشاركات الفعالهالتى تفيد اىشخص من المبتدا الى الخبير

kingman
08-03-2012, 17:11
انا برده مكنتش عارف يعنى ايه توصيات يسمن هذه الردود استفدت وعلمت فشكرا لكم على هذه المشاركات الفعالهالتى تفيد اىشخص من المبتدا الى الخبير ان شاء الله يسهم المنتدى والمشاركات فى زيادة وعى المتاجرين الجدد فى هذا المجال لكن طبعا افضل شئ ان اى متاجر جديد فى هذا المجال يبدا بقرص متكامل لتعلم جيدا اساسيات هذا السوق والأستفسار عن مايصعب فهمه

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 17:11
انا برده مكنتش عارف يعنى ايه توصيات يسمن هذه الردود استفدت وعلمت فشكرا لكم على هذه
المشاركات الفعالهالتى تفيد اىشخص من المبتدا الى الخبير

بس من الافضل ياغزيزى ان تعتمد على دماغك انت فى استخراج التوصيه

وسيبك من افكار الاخرين

noureen
08-03-2012, 17:13
لا ارى ان التوصيات تصدق دائما و لكن لابد ان توافقها
تبعا لتحليلك الخاص بك كى تصبح
اكثر واقعيه

thehulk3
08-04-2012, 15:59
بص التوصبات دي عبارة عن انه يديلك عملة معينة ونقطة الدخول بتاعتها والستوب والتيك بروفت
وانت تضعها على انها أمر معلق مثلا أو لو النقطة قريبة ممكن تدخلها يدوي وتكتب التيك بروفت والستوب لوز بإيدك

hend
08-12-2012, 00:16
نا شخصيا مبحبش التوصيات ولا بسمع ليها لان التوصيات دى ممكن
تيجى بحاجة مش منوقعه تؤدى لغلق الحساب وتقبل مرورى اخى الكريم

midohema
08-12-2012, 14:34
شكرا جزيلا علي التوضيح حيث يجب علينا ان نتاجر كما تعملنا واجتهدنا في التدريب ومن الخبره وليس من التوصيات فهي ليست مضمونه
بارك الله فيكم

elgohary
08-12-2012, 14:38
التوصيات هي رؤية فنيه لاحد المحللين و يمكنك الاعتماد عليها و لكني افضل تعلم التحليل الفني و من ثم مقارنة بالتوصيات لمعرفه مدى الصحه

العوامى
08-12-2012, 14:46
التوصيات هى ان يقوم شخص باخبارك متى تشترى ومتى تبيع ومن اى نقطة وفائدتها
انها لو صابت ستربح وهى لا تصدق دائما فالافضل ان تتعلم وتكون لك توصياتك الخاصة لنفسك

p2up
08-12-2012, 15:53
التوصيات هي امر اما بالبيع او بالشراء يقدمها المحللون بناء على تحليلات و توقعات للسوق و في بعض الاحيان تصيب و اخري تخيب

Amer_alajalen
08-12-2012, 16:17
التوصيات ممكن تصدق او لا
اذا كنت مبتدئ فلا تستخدم التوصيات افتح حساب
demo
الذي يطابق التعامل معه التعامل بالحساب الحقيقي
وقم بمحاولة التنبؤ بما سيحدث وقم باعداد توصيات وتحليلات لنفسك
وحاول ان تعرف سبب الخطأ

fardajafavc
08-12-2012, 16:46
اخى الكريم
تقبل احترامى

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 17:58
فعلا التوصيات مهمة جداااا في التداول وتكون مفيدة في حال صدرت عن اوصياء متمرسين بل ان حتى اشهر المضاربين يعتمدون عليهم

BaHaa FxTr
08-12-2012, 20:09
التوصيات مفيده او لا حسب التريدر اللي صادره منه وخبرته لكن قدام اعتمدت عليها مره هتفضل كده علي طول عشان كده التعلم احسن حاجه

samiam2012
08-12-2012, 20:11
التوصيات وجهة نظر فنية لاحد المحللين يقولك امتى تدخل وامتى تخرج امتى تبيع او تشترى ممكن تبقى صح وومكن تبقى غلط

mozoabdo
08-12-2012, 21:42
نصيحه ابتعد عن التوصيات وحاول ان تبنى لنفسك استراتيجيه جيده تعتمد عليها وتطورهاوسوف تنجح فيها باذن الله

azza51
08-12-2012, 22:20
اجمل ما في هذا المنتدي اني اتعلم عن طريق الصدفه لأن بحر الفوريكس واسع جدا وادخل علي مثل هذا الموضوع لأجد من يتحدث عن شئ اسمه التوصيات وانا لا اعلم انه يوجد مثل هذا في المجال ولن اكن لأسأل عنه ولهذا اتعلم كثيرا من هذا المنتدي الحبيب لأني اقرأ ايضا الردود عليها واستفاد كثيرا
لذا اريد ان اعرف ايضا اين تتوضع هذه التوصيات هل لها منتديات خاصة ام انها في مكان ما في شركة انستا وايضا قال احد الاعضاء ان بعضها مجاني واخري مدفوعة الاجر فاين ايضا اجد هذا وذاك
وفي النهاية من رأيي المتواضع اني اتفق معكم بالا نعتمد علي هذه التوصيات يجب ان تنتعلم فعلا ونعتمد علي انفسنا

sharkawy
08-12-2012, 23:12
التوصيات هي اوامر بيع او شراء يعطيها الموصي بعد تحليل باستراتيجيته الخاصه

واحيانا تكون ناجحه واحيانا تفشل لكن انا افضل التداول بناء علي تحليلك الشخصي

aboualy
08-12-2012, 23:29
التوصيات هى عبارة عن نقاط بيع ونقاط شراء تكون بعد التحليل الذى يقوم به الشخص الذى يقدم التوصية
ولكن اخى العزيز لا يجب ان تعتمد على التوصيات بل يجب ان تتعلم التحليل حتى تكون لك تحليلاتك الخاصة وتدخل صفقاتك بناءا عليها لتكتسب الخبرة

pato71
08-12-2012, 23:29
التوصيات من معناها تشبه النصائح اذ ان المحللين يوصون على شراء من نقطة كذا وزوج كذا وو
وهاذ التوصيات ممكن تطلع صح ممكن لا على حسب عمل المحلل وعلى حسب خبرة المحلل

mahmoudemam
08-12-2012, 23:31

hwida nada
08-13-2012, 00:14
التوصيات هى اوامر للبيع والشراء يوصى بها المحلل او المتاجر بناءا على تحليله بأن يقول شراء مثلا من النقطة كذا على الزوج كذا

dollyabdallah
08-13-2012, 00:15

eletrebi
08-13-2012, 00:20
التوصيات عبارة عن خبرات شخصية من احد التجار
يعمل بها ان سعر عملة معينة سوف يرتفع مقابل الدولار مثلا
وبناء على ذالك التوصية سوف تختار اما البيع او الشراء
والله اعلم كلامى دا صح ولا خطا

master_egypt
08-13-2012, 00:39
التوصيات عباره عن موضوع يقوم بفتحه شخص واثق من تحليله وفاهم جدا لمناطق الدخول والخروج ويعطى اوامر بيع او شراء على اى عمله يحدد فيها الهدف والاستوب ويقوم باتباعه المبتدئين

osama00971
08-13-2012, 00:44
التوصيات هي اماكن معينة يحددها
مزودوا التوصيات للدخول
وفي الغالب تبنى على استراتيجيات معينة
وممكن تنجح او تفشل

Lotus-FX
08-13-2012, 04:43
اخي التوصيات تصدر من بعض المواقع و المنتديات
لكن لا انصحك باتباعها لأن اغلبها تكون خاطئة

ahmedyousef33
08-13-2012, 04:46
لم افهم السؤال ارجو المذيد من التوضيح حتى اتمكن من فهم الاجابه واريد ايضا شرح مبسط عن هذه التوصيات حتى استفيد

Hasaneen
08-13-2012, 04:55
اخي التوصيات تكون صادقه بنسبة 30 بالمئه
و انا لا استعملها أبدا ، لأنها كادبه دائما

cash maker
08-13-2012, 05:01
التوصيات مهمة جذا فى الفوركس خاصة للمبتدئين
لانها تؤكد على صدق التحليل الذى يقوم به المتاجر
ولكن لابد ان يتم الاخذ بالتوصيات التى تصدر من المحترفين القدامى فى السوق
حتى يكون هناك مصداقية فى تحليلهم للسوق اما توصيات الاعضاء الجدد فى الفوركس
فهى تحتوى على مخاطرة كبيرة سواء فى الربح او الخسارة

محب الصحابه
08-13-2012, 06:24
فى الغالبيه بتكون صادقه لو من خبراء لكن لو من منتديات اخري تعتمد علي الrrs فتقريبا بتكون غير صحيحه

aminewactop
08-24-2012, 14:49
من جهة نضري ألا تدخل على توصيات و تحاول تحليل بنفسك فهذا أفضل لك بنسبت لي .
و التوصيات ممكن تصدق و ممكن متصدقش المهم إنك تتعلم أولا

hesham itch
08-31-2012, 16:35
اعتقد ان عشاق التوصيات هم وحدهم من يستطيعوا ان يخبروك مدى جودتها
وصدقها ولكنى افضل ان اقوم بالتحليل والعمل بنفسى قبل الدخول بالصفقات

thunderfot
08-31-2012, 17:52
التوصيات هى صفقات للبيع والشراء يوصى بها المحلل او المتاجر أعتمادا على تحليله وخبرته

ولا انصحك بها لان الكثيرين جربوها بدون علم وخسروا الكثير

mero
09-01-2012, 00:12
التوصيات هى تكون من الخبراء الذين يستطيعون ان يتداولوا فى الفوركس باحتراف ويقدموا توصيات لصغار المتداولين ليستفيدوا
ولكن غالبا لا تصدق معظم التوصيات

mohamed alalfy
09-08-2012, 00:55
السلام عليكم
التوصيه هى شئ يقوم به كبار العمله الذين
يعملون فى سوق الفوركس وبناء على الخبره التى اكتسبوها من العمل فى سوق
الفوركس يقومو باعطاء توصيات عن حاله السوق وهى فى بعض الاحيان
تكون صحيحه ومفيده
وشكر الله سعيكم

Kamal El-Kilany
09-08-2012, 14:08
محلل أو متاجر ،، يذكر نتيجة تحليله فى صورة توصية
لكن ابتعد عنها فى البداية و ركز على التعليم و القراءة و الاستزادة

themystery
09-09-2012, 15:21
التوصيات ببساطه هي متاجر
فاتح صفقه و بينصح بالبيع او الشراء
اما بالنسبه للصدق
ف مش دايما صادقه
و الا كان المتاجر ده كسب علي طول من غير خساره

lordmidox
09-09-2012, 15:27
شكرا لك اخي الكريم على المساعدة التي بها قد مهدت لنا سبل معرفة هدا الباب الخفي في عالم التداول

themystery
09-17-2012, 11:56
التوصيات دي ببساطه اوامر من شخص محلل او متاجر زيه زيك يفرق عنك هو في الخبره و بالتالي في تحليله
لذا فهي مهمه لمعرفه متي تدخل لكن لا تعتمد عليها نهائيا لابد من تحليلك انت مفيش حاجه بتيجي بالساهل
تحياتي

mohamed alalfy
09-22-2012, 01:41
السلام عليكم
التوصيه هى ان تقوم بتوصيه على صفقه
معين اسناء القيام بصفقه اخر
وشكر الله سعيكم

ahmed shehata
09-22-2012, 02:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
التوصيات دي اوامر من شخص محلل او متاجر زيه زيك يفرق عنك في الخبره و بالتالي في تحليله
لذا فهي مهمه لمعرفه متي تدخل لكن لا تعتمد عليها نهائيا لابد من تحليلك انت مفيش حاجه بتيجي بالسهل

medhat
09-22-2012, 02:13
التوصيات هى تكون بناء على تحليلات الخبراء فى السوق وتختلف من واحد الى الاخر وتكون فقط بصفه مرشد
ولا تغنى عن التحليل الشخصى اللحظى وقد عقد الصفقه فوقت التوصيات قد يكون مبكر عن دخولك السوق والتغير
بحكم الاخبار

esraa
09-22-2012, 02:32
التوصيات دي بتكون اوامر من شخص محلل او متاجرعنده الخبره الكافيه و بالتالي في تحليله
لذا فهي مهمه لمعرفه متي تدخل لكن لا تعتمد عليها نهائيا
والله الموفق

tahar1994
09-22-2012, 04:08
شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااا..merci beaucoup

2x1
09-22-2012, 04:44
التوصيات دي بتبقي بعض المتاجرين اللي لهم خبرة فالسوق طويلة بيصدرها بناء علي تحللة
الشخصي للسوق ويحددلك اهدافك وخسائرك ونقطة دخولك وايي عملة

kameleddinm
09-22-2012, 12:08
التوصيات هي مفسرة نفسها اي تاخذ بتوصيات المحترفين في هذا المجال اي يقلك اشتري من هذه النقطة و بيع في هذه النقطة و ذلك على حسب ارائهم الشخصية طبعا اي ممكن تصدق ممكن لا و كما قال الاعضاء يجب ان تعتمد على نفسك و تتعلم و تكون انت احد الذين يعتمد عليهم الاخرين في التوصيات .

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 12:28
بصراحه يارجاله انصح الجميع بالابتعاد كل البعد عن التوصيات سواء المجانيه او المدفوعه

مش هتفيدك بحاجه والموصى مش هيعيش لك طول العمر

اجلاً ام عاجلاً مش هتلاقيه امامك فى يوم من الايام فالاحسن الاعتماد على النفس

ali1
09-22-2012, 12:39
السلام عليكم . اخي الفاضل . التوصيات هي جملة من النصائح التي تخص التداول من اوامر بيع وشراء التي يقدمها محللون مختصون بهذا المجال . وبالموفقية للجميع . والسلام عليكم

moody
09-22-2012, 12:41
اخي الكريم
التوصيات هي اوامر بيع او شراء يعطيها الموصي بعد تحليل باستراتيجيته الخاصه
وهي اماكن معينة يحددها
مزودوا التوصيات للدخول

nababo
09-22-2012, 13:27
التوصيات دي بتبقي بعض المتاجرين اللي لهم خبرة فالسوق طويلة بيصدرها بناء علي تحللة

nany13
09-23-2012, 00:17
التوصيات بطبيعتهالا يمكن ان تكون صادق

طوال الوقت لان ليس هناك شئ موكد

وافضل من يتعامل مع التوصيه هو صاحبها لمعرفته جيداااااااا

باماكن الدخول والخروج فى حاله تغير او حدوث جديد

fady10
09-23-2012, 22:05
التوصيات هى بتكون فى ساعات محدده من اليوم يقوم المتاجر بوضع توصيه فى المنتدى بيع او شراء و انت تقوم بنقل هذه التوصيه فى حسابك و تنتظر الارباح

heba 7
09-23-2012, 22:22
ان الواحد يتعلم ويجتهد بنفسة من راييى احسن من
الاعتماد على توصيات شخص اخر

ona
09-24-2012, 00:18
ليس من الخطا الاستفاده بتوصيات الاخرين بشرط ان يكونوا من المشهود
لهم بالنجاح فى سوق الفوركس وان تكون هذه التوصيات تتفق مع اتجهاتك

simo512
09-26-2012, 02:44
والعكس في الشراء

asmaa omar
09-26-2012, 03:45
التوصيات هى عباره عن تحليلات يقوم بها الشخص
الذى يعطيك التوصيات ويوصى لك بان تبيع العمله او تشتريها

waheedpcc
09-27-2012, 22:23

sa3idsmp
09-27-2012, 22:46
سأتحدث عن تجربتي الشخصية كنت اتابع توصيات احد المواقع المعروفة في المجال
وكنت احقق ارباح لا بأسبها وخسائر كدلك لكن الخسائر غالبا ما تكون ضعيفة
وفي احد الاوقات طبقت توصية كانت سبب في تصفير الحساب صراحة تفاجأت
ووعدت نفسي ان لا اطبق توصية الا ادا كانت تتوافق مع تحليلي الشخصي

basher89
09-28-2012, 02:30
طبعاً التوصيات رأي شخصي لصاحب التوصية ممكن ان تنجح او تفشل انصحك بتجريب التوصيات على حساب الديمو مدة قبل اعتمادها في الحساب الحقيقي

mahmoud1
09-28-2012, 02:33
التوصيات هى عبارة عن اومر بيع وشراء لى ازوج من العملات بيضعها المحلل الفنى وبيحدد فيها نقطة الدخول والهدف والاستوب وفى توصيات مجانية وفى توصيات مدفوعة من راى انه الواحد يعتمد على نفسة افضل من انه يعتمد على توصيات الغير

hasback
09-28-2012, 09:07
التوصيات الصحيحة موجودة لكن ليس كل من يعطي توصياط سيمكنك من تحقيق حلمك،ان كنت حقا تريد الاستمرار في هذا الميدان الافضل ان تعتمد على نفسك وتتعلم فهذا الذي سيحقق لك ما ترجوه والله الموفق

Mohamed Ahmed Mohamed
09-28-2012, 12:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
التوصيات الجيدة تفيد الكثير من الاشخاص وتساعدهم بجانب التحليل الخاص بكل شخص
ولكن لا يمكنك الاعتماد على اي توصية دون يقينك بأنها جيدة حتى لا تسبب الخسائر والندم
تحياتي

zaki
09-28-2012, 18:04

yasser habola
09-28-2012, 22:55
انا عن نفسي لا اعتمد علي التوصيات لان التوصيات عامتا بتكون متضاربة ولا يوجد توصيات غير مختلفة
او غير متضاربة فالافضل لك تعلم التحليل ولا تعتمد علي التوصيات لان يوجد توصيات كثيرة غير ناجحة
لانها بتعتمد علي محلل ليس لدية الخبرة الكافية لذلك

Mo0nLight
09-28-2012, 23:55
التوصية كمن تكون اعمى و احد يعرفك طريقك فأن تركك ضللت طريقك و غرقت بين يداين سوق لا يرحم

فاياريت محدش يعلق نفسه بحد و بالذات فى السوق ده لأنك انت بس اللى لازم تاخد قرارك و تتحمل نتيجته و ألا كن كالأعمى

mohamed202024
09-29-2012, 00:00
التوصيات هى اوامر شراء وبيع يقوم بها بعض المحللين الفنين الذين لديهم خبراء عاليه بهذا المجال
وبخصوص صدق هذه التوصيات فهى تختلف من محلل لاخر
واكيد طبعا هناك محللين توصياتهم نسبه نجاحها عاليه جداااا

koko990
09-29-2012, 01:05
التوصيات دى بتكون من وجهه نظر محلل فنى معين بيعمل موضوع وبينزل صفقاته عليه ممكن تكسب وممكن تكسب بس اغلبها بيربح وانا مجرب كدا بس اعتمد على نفسك الافضل دائما
بالتوفيق يا باشا

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 11:15
التوصيات دى بتكون من وجهه نظر محلل فنى معين بيعمل موضوع وبينزل صفقاته عليه ممكن تكسب وممكن تكسب بس اغلبها بيربح وانا مجرب كدا بس اعتمد على نفسك الافضل دائما
بالتوفيق يا باشا

مفيش حد هيكسبك غير نفسك ياباشا

لكن التوصيات والحاجات دى بتبقا فى الغالب فشنك

MAGDY
09-29-2012, 11:18
حلوه منك ( فشنك ) يا دمنهورى
ومعاك كل الحق ..
مافيش غير نفسك واعتمادك عليها من بعد الله عز وجل
تحياتى

waheedpcc
09-29-2012, 12:55
اجمل ما في هذا المنتدي اني اتعلم عن طريق الصدفه لأن بحر الفوريكس واسع جدا وادخل علي مثل هذا الموضوع لأجد من يتحدث عن شئ اسمه التوصيات وانا لا اعلم انه يوجد مثل هذا في المجال ولن اكن لأسأل عنه ولهذا اتعلم كثيرا من هذا المنتدي الحبيب لأني اقرأ ايضا الردود عليها واستفاد كثيرا
ل

ash988246
09-29-2012, 19:12
أنصحك لا تلجأ إلى التوصيات لأنها تخلق نوع من التشتت وخاصة متابعة أكثر من شخص وإن ذلك لا محالة فالتزم بمتابعة شخص واحد فقط أو موضوع واحد من خلاله يكون لديه مصداقية سابقة عند الجميع .

boshboshking
09-29-2012, 19:43
ابدأ بالتعلم والتحليل بنفسك وجرب على الديمو وعندما تشعر انك قادر

على الدخول فى هذا السوق فى مدة لا تقل عن 3 اشهر ابدأ بنفسك ولا تعتمد على التوصيات

kingmos4
10-01-2012, 10:34
طيب ممكن سؤال اخوانى
كيف اتعرف على توصيات المحللل
او كيف اتواصل مع المحللين

اسماء
10-01-2012, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز التوصيات هذة تكون من وجة نظر متاجر على حسب ما هو يراة ولاكن من الافضل بالنسبة لى ان لا تذهب وراء هذة التوصيات مثل كثير من المتدئين وان تركز على ان تدخل وتخلق توصيات خاصة بك

ayaatzaki
10-01-2012, 15:52
اخى الكريم التوصيات هى اوامر بالبيع اوالشراء لازواج عملات فى الفوركس من وجه نظر محللين اومتاجرين فى الفوركس لمدد طويلة ولكن عن تجربه لا انصحك بهذه التوصيات فلا يحك جلدك مثل ظفرك افهم الفوركس وخد وقتك وتاجر واخسر على الديمو واقرا التوصيات من باب العلم بالشىء اوكمساعده وتاكيدعلى قرارك

ona
10-01-2012, 22:15
التوصيات هى قرارات بالبيع والشراء من شخص ما وهى بتكون
على حسب رؤيته للامور ومن خلال تحليله هو فممكن تكون غير مناسبه لشخص اخر

amr beni ata
10-02-2012, 12:06
انا لم ينصحني احد لحد هلا بالتوصيات

لكن سمعت انه البعض لا يتاجر الا

بالتوصيات انا بصراحه لا اقتنع بها

rigiray
10-10-2012, 20:27
السلام عليكم اخي الكريم
التوصيات بطبيعتهالا يمكن ان تكون صادق ه طوال الوقت لان ليس هناك شئ 100% بطبيعه الحال
وافضل من يتعامل مع التوصيه هو صاحبها لمعرفته جيدا باماكن الدخول والخروج فى حاله تغير او حدوث جديد

derar
10-11-2012, 14:58
السلام عليكم
بجوز هاي توصيات الممختصين واصحاب الخبرة
بخصوص البيع والشراء للمتداولين

joker7diaa
10-11-2012, 18:12

اشخاص لديهم خبرة في مجال العمل في الفوركس يقومون بتقديم توصيات مجانية او مدفوعة , انا بنسبة لي افضل الاعتماد على استراتيجيتي الخاصة

amar1989
10-11-2012, 23:01
شكرا اختي الكريم ة على هدا السؤال الذي استفدك كثيرا من اجابت الزملاء عليه
شكرا وبالتوفيق لك وللجميع

السهم الأسود
10-12-2012, 00:15
واضح انك لسه جديد في هذا المجال
والعكس في الشراء

blackknight
10-12-2012, 04:36
التوصيات مهمه بس لو انت واثق وعارف وشايف شغل الى بيديهالك دا ولما تاخد التوصيه حاول تتوقع انت السوق
ولو اتفقت مع التوصيه يبقى اكيد هتصدق

iheb
10-12-2012, 04:39
التوصيات صادرة عن أشخاص لديهم الخبرة بالتأكيد ستكون مفيدة للمبتدئين
لذلك يجب العمل بهذه التوصيات

السهم الأسود
10-12-2012, 12:44

keko
10-13-2012, 02:27
التوصيات دى بمنتهى البساطه انه يقوم احد المتداوليين بتوضيح لك سلوك السوق على حسب وجهه نظره فيعرفك نقطه
الدخول ونقطه الخروج ويحدد لك كل شىء وطبعا التوصيات بيبقى منها جيد ولكن للاسف الغالبيه بيكون غير موثوق فيه فالمهم ايضا ان تعتمد على تحليلك انت الشخصى

السهم الأسود
10-13-2012, 13:57

meeco
10-13-2012, 17:30
التوصيات هى اوامر بالبيع والشراء عند نقاط معينة يعطيها متاجر تكون لديه خبرة بالسوق
وقد تكون صحيحة وقد تكون غير صحيحة

tarek22
11-05-2012, 23:10
والله المواقع دى فيها ناس متميزه بالفعل وتوصياته ممتازه تقدر تتابعهم لو انت مبتدا وحابب تشتغل حقيقى لحد ما تتعلم ولكن انصح الاول بالتعلم

wesam101
11-05-2012, 23:35
لتوصيات هى اوامر بالبيع والشراء عند نقاط معينة يعطيها متاجر تكون لديه خبرة بالسوق
وقد تكون صحيحة وقد تكون غير صحيحة
تمام هذه هي التوصيات لكن علينا ان نفهم هذه التوصيات صالحة لمن لا يريد ان يتعب وقد تربح او تخسر وتعتمد نسبة خسارتك او ربحك علي ادارتك لحسابك
افضل التحليل الشخصي والتعلم للمتاجرة بنفسك بعيد عن استخدام التوصيات

jamalsale
11-06-2012, 12:40
التوصيات واضح من اسمها هي تحليلات جاهزة تعطا
لتدخل و تربح بها لكنها ليست صادقة دوما فهدا مرتبط بالمحلل

الفرعون الطائر
11-06-2012, 19:37
التوصيات كويسه

بس لا تنمجرف بكل قوه وراء التوصيات

لان صاحب التوصيه شخص مثلي ومثلك تمام

fofo
11-06-2012, 23:00
وانا كمان لسه مبتدئه فباخذ وقت كفايه لحد ماتعلمه كويس وماشاء الله عليكم انتو ماراح تقصرون اجاباتكم كافيه ووافيه لكل الاسئله المطروحه

mitorh
11-15-2012, 12:34
السلام عليكم التوصيات هي امر مساعد في السوق لمن لا يعرف طريقة للتداول و الربح حيث يقوم بعض الاشخاص و الشركات بارسال نقاط دخول و خروج بهدف و وقف على عملات و سلع معينة و يفترض بها ان تربح و تساعدك على زيادة رصيدك

kingmos4
11-18-2012, 13:31
التوصيات اخى الكريم
هى عبارة عن نتائج مستنبطة من التحليل سواء كان تحليل فنى او تحليل اساسى
فبعد دراسة السوق واتجاهه بادوات التحليل يخرج المحلل بتوصة بيع هذا الزوج او شراءه

bebo
11-18-2012, 14:25
السلام عليكم
يا اخوتى الاعزاء لابد من ان كل شخص مبتدئى وغير مبتداء يلجاء للتوصيات لانىة يعد خط الامن والامان
لكل متداول اى من الاخر يعتبر رمانة ميزان لكل توصية ويحميك من الخطورة الى يمكن ان تتعرض لها

tilfaaz
11-18-2012, 17:31
من منضوري انا كمبتديء فأنا احبد فكرة التوصيات لما فيها من راحة بال على ان اغامر في صفقة لا اضمن انني اخرج منها بسلام
كنت في الماضي قد جربت خدمة مماتلة ليست توصيات و انما خبراء فوركس يتاجرون بالنيابة عنك و كانت تجربة جيدة

azifek
11-25-2012, 23:13
أخي الكريم
التوصيات هي عبارة عن أوامر للبيع أو الشراء من نقاط معينة
و أيضا تتضمن نقاط أخذ الربح و نقاط إيقاف الخسارة
و تختلف نسبة نجاح التوصيات من شخص لآخر

أمير الحياة
11-29-2012, 16:38
احذر من الانسياق وراء الشائعات والتوصيات الجوفاء التي لا يدعمها خبر أو تحليل مقنع اقول قولي هذا واشهد الله عليه

issa1988
11-29-2012, 16:39
السلام عليكم
اخي الكريم التوصيات هي خبرات الاخرين في تحديد اتجاه الشاره والبيع والشراء
يمكنك اخدها ومقارنتها بما توصلت اليه من تحليل
مع تحياتي للجميع

moisaid
11-29-2012, 20:04
أهلا أخي الكريم
التوصيات الموجودة في المنتديات
أي التوصيات المعلبة الجاهزة
و قد تكون صائبة و خاطئة
و حتى تقع في المحضور عليك بالتعلم حتى ترى ان كانت التوصية تسير مع تحليلك أم لا
و نصيحة لا تأخذ المعلبات قد تكون فاسدة و تضرك
حلل بنفسك و ان أخطأت اجتهدت و تعلمت و ان أصبت ازددت خبرة
بالتوفيق

ahrou
11-29-2012, 20:05
التوصيات هي توقعات من أشخاص لديهم خبرة وتجربة كبيرة في الفوركس ولكن هذه التوصيات لا تنجح دائما هذه هي الحقيقة
هناك توصيات تصدق وهناك توصيات تكون في بعض المرات خاطئة وتؤدي إلى الخسارة

Forex4moon
11-29-2012, 21:25
السلام عليكم
التوصيات هي توقعات محلل ما لحركة الاسعار . و عليه ينصح بالشراء في نقطة ما و عدد نقاط الربح و الخسارة.
لا يمكن ان تصدق دائما توقعاتهم .ولكن كثيرا ما تكون صحيحة.
والله المعين و به أستعين.

mohmed waged
11-29-2012, 21:27
بسم الله الرحمن الرحيم
التوصيات اخى هيا تكون من الاشخاص ذوى الخبره فى التداول ويجب ان نهتم بها واخذها بحظر

radoinehajhouji
11-29-2012, 21:41
معلومات مفيدة اخي و خاصة للمقبلين على الفوركس لانه عالم يصتحق الصبر و شكرا جزيلا

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 18:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على المجهود
واتمنى التوفيق للجميع

meshmesh78
01-16-2013, 19:39

كلام سليم تسلم

وبالتوفيق للجميع

nader halfa
01-16-2013, 21:39
التوصيات دي متاجر قديم شويه ف السوق بيديك السعر اللي تبيع او تشتري عندو
وتحتمل الصواب والخطأ ولا يوجد شيئ في السوق واااضح بنسبة 100%

alif
01-17-2013, 12:12
فى منتديات اخرى بتقدم توصيات مقابل مالى فى اكثر من شخص بينزلو توصيات جيدة لكن التوصية ممكن تربح منها وممكن تخسر

msakni09
03-12-2013, 22:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
التوصيات هي امر اما بالبيع او بالشراء يقدمها المحللون بناء على تحليلات و توقعات للسوق

yahoo
03-23-2013, 16:07
السلام عليكم

maged mohamed
03-23-2013, 16:19
بسم الله الرحمن الرحيم
انت علشان تحدد جدية التوصبات من غيرة يجب ان تكون ذات خبرة بعض الشيءلتحديد جدوى التوضية ختى تاخ بها من عدمة

elmondal
03-23-2013, 16:20
اخى التوصيات هى نتيجة تحليل اشخاص للسوق يوفرون عليك التحليل ولاكنها ممكن تصيب او تخيب

sort222
03-23-2013, 16:23
التوصيات تعني صفقات جاهزة يوصي به احد المتداولين اما لافادة اخوانه الخاسرين او تكون
مقابل دفع وهي قابلة للخسارة او الربح لانه قان بودعها متاجرون عادين في السوق

juliano
03-23-2013, 16:35
التوصيات ما هى الا اوامر معلقة تكون للبيع او الشراء من عند نقاط معينة
وغالبا يضعها محلل او خبير فى الفوركس
ولكن هذة الايام انتشرت التوصيات الفاشلة فى الفوركس
بسبب وجود بعض الاشخاص الذين لا يجيدون التحليل

samerzh
03-23-2013, 16:42
السلام عليكم
اخي الكريم التوصيات هي اشارات للدخول على زوج معين عند نقطه معينه والخروج من عند نقطه معينا يقوم بها الخبراء والمحللين
ولا انصح باتباعها بل ابدئ بالتعلم بنفسك
وشكرا

DAMYMAHDY
03-23-2013, 19:03
جزاك الله كل خير
التوصيات دية خدمه بيقدمها اشخاص محترفون عن حال السوق وايه الى هما ممكن يعملوه بس دية سلاح ذو حدين ياما تكسب ياما تخسر

taoufik bajjou
03-23-2013, 21:46
السلام عليكم اخي الكريم توصية هي نصيحة بكل بساطة من الخبراء يحدد لك الهدف و وقف الخسارة و تكون نسبة نجاح الصفقة كبيرة

ahmed elsofany
03-23-2013, 21:47
التوصيات هى معلومات يقولها بعض الناس
وتحتمل الصدق او الكذب

Omaryat1
03-24-2013, 02:26
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته
أخي التوصيات يقدمها أشخاص يقومون بالتحليلات و لكن ليست دائما ناجحة بطبيعة الحال

Aya Ali
03-24-2013, 05:13
التوصيات هى ان المحلل ينصحك بعمل صفقه بيع او شراء على عمله معينه واهم شئ يكون شخص موثوق بيه وبخبرته
بالتوفيق للجميع

abdousrk
03-24-2013, 05:38
لا يجب عليك التركيز على التوصيات
بل ركز على التعلم ومعرفة السوق اولا
والتدرب بالحساب التجريبي لمعرفة فتح الصفقات
بعد دلك بامكانك التطرق لنوصيات المحترفين
فهم يعطونك نقطة الفتح والستوب والهدف

ميوية حسن
04-13-2013, 15:15
نصيحه ابتعد عن التوصيات وحاول ان تبنى لنفسك استراتيجيه جيده تعتمد عليها وتطورها

الباحث
04-13-2013, 15:19
التوصيات هي اوامر بيع وشراء العملة يقوم بها المحللون والخبراء ويوصون بها المتداولين
نتيجة لتحليلهم لوضغ السوق وممكن الاعتماد عليها بالتداول لكن بحدود مش دائما واكثر التحليلات تكون مقاربة لوضع السوق فعلا
وحسب مصدر التحليل اذا كان معتمد ام لا

latraaa
04-13-2013, 15:53
هي مجرد نصائح يمكن الأخد بها، و لا يمكن الإعتماد عليها دائما، و هي ليست صادقة مئة بالمئة، و لكن يمكن الإستناد لها في بعض الحالات، بالتوفيق إن شاء الله

bondaa
04-13-2013, 17:59
شكرا على الرد مع التوضيح فعلا انا كمان مكنتش اعرف معنى هذة الكلمة المصطلحات فى الفوركس كثير ولا نعرف اغلبها

islamsamir19
04-13-2013, 18:20
السلام عليكم ، فى منتديات كتير بتقدم توصيات مجانية وفى منتديات اخرى بتقدم توصيات مقابل مالى فى اكثر من شخص بينزلو توصيات جيدة لكن التوصية ممكن تربح منها وممكن تخسر انا أفضل انك تتعامل ومافيش مانع لو فى توصية متوفقة مع التحليل الخاص بك و أي إستفسار انا في خدمتك

amiot
04-13-2013, 19:19
لا يمكن الأخد بالتحليلات لأنه يمكن حدوث تغيير طارئ على السوق و المحلل لم يقم بأخده في عين الإعتبار
لذا وجب علينا تعلم التحليل لكي تتمكن من تحليل السوق و معرفةنقاط القوة و الضعف

forexkhan32
04-13-2013, 19:25
التوصيات ما هي الا صفقات بيعملها الخبير و الذي يحلل
و الاجمل ان تكون مرفقة بتحليل لتكون واحة تماما

rafikwood
04-13-2013, 19:33
التوصيات تكون المفروض من طرف خبير
و بصراحة أنا شخصيا لا أحب التوصيات أخي

abdelkarim1996
04-13-2013, 19:38
السلام عليكم
هناك توصيات ممتازة تعطى
فكرة ونظرة على السوق في
الوقت الحالي

fancydreams
04-13-2013, 21:42
للاسف انا مش هقدر اضيف معلومه بالنسبه للتوصيات لانى مش عندى خبرة بيها الا حاجه بسيطه جدا انا اعلم جيدا انها وسيله مساعده للمتلجر ولكن مش ناجحه بنسبه مائه بالمائة تحياتى للجميع باللتوفيق والنجاح

dodovedo
04-13-2013, 21:55
تم الرد على سؤالك
يغلق الموضوع ونرجوا اختيار الاقسام المناسبه
تقبل احترامى