PDA

View Full Version : كيف تختار المنصة

Pages : [1] 2 3 4 5

mohamed aly
01-13-2014, 14:20
هناك العديد من العوامل التي يجب أخذها بعين الإعتبار عند البحث عن أفضل منصة تجارية. بالإضافة إلى ما تم ذكره سابقا, ينصح التجار أيضا بتسجيل ومقارنة عوامل محددة يعتقدون بأنها مهمة كسعر وسرعة وكفاءة البرنامج بالنسبة للبرنامج المشغل الموجود لديهم. من هنا بإمكانهم اختيار افضل منصة تجارية بما يتوافق مع حاجاتهم الخاصة.

ليس من المفاجيء أن تجد التجار الخبراء متيقظين عندما يتعلق الأمر بالمنصات التجارية التي يستخدمونها. وبأخذ أهميتها بعين الإعتبار من المنطقي أن يسعوا لاختيار أفضل منصات التبادل التجاري. ومع ذلك لاحظ بأن المنصات التجارية عادة ما تحمل الصفات الضرورية للقيام بعملية التبادل مما يجعلها تبدو صعبة الإستخدام في البداية. ولهذا ينصح التجار الجدد باستخدام حساب تجريبي في البداية لتجريب حساباتهم قبل التعامل في السوق الحقيقي.

eiie
02-15-2014, 23:12
لذا فإننا سنخصص بقية الدروس لتعلّم كيفية وأسس المتاجرة بسوق العملات الدولية والتي إن منحتها ما تحتاج من ممارسة واطلاع فستكون الطريق الأسرع في الحصول على عائد مادي هائل سواء اخترت العمل بشكل متفرغ أو بشكل جزئي .

Johnson Dwayn
02-17-2014, 23:28
وإذا لقب بهذا حسب العرف فلا بأس بذلك، ولكن إذا ترك ذلك ولقَّبه باسمه كان أحب إليه، كأن يقول: يا أبا فلان، يكنيه بكنيته، أو يا فلان، باسمه المعروف، أو يا أخي، يقول إذا كان هذا أحب إليه، فلا بأس؛ لأن بعض الناس قد يكره أن يقال له مطوِّع، فإذا كان يكره ذلك، فليخاطبه بما يحب، وأما إذا كان لا يكره ذلك أو يحب ذلك فلا بأس.

محمد عادل ابراهيم
02-17-2014, 23:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
موضوع ممتاز لكيفي اختياااار المنصه :accute:
بارك الله لك اخى وجعله فى ميزااااان حسناااتك يـااااارب :bravo:
وبالتوفيق لك ولجميع الاعضاء وشكراااا :yahoo:

poop4
02-18-2014, 00:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
انا اختارتها من زمان وهى ميتا تريدر 4
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

salimned
02-18-2014, 00:57
السلام عليكم
نعم اخي توجد منصات مختلفة في الشركات و انا
افضل منصة المتاترايدر 4 لانها سريعة و تساعدني
في القيام بالتحليل على الشارت و اتمنى لك النجاح
تحياتي سلام.

dont
02-18-2014, 02:42
ايد افضل منصة هى منصة الميتادير وتلك المنصة حققت جاح بير جدا
وهى افضل من ميتادير وانا افضل مصة المياادير عن اى منصة

HABIB19
02-18-2014, 02:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
توجد منصات مختلفة في الشركات و انا
في القيام بالتحليل على الشارت;;;;;

mansy
02-18-2014, 03:08
ليس هناك اكثر من منصات التداول ولهذا يجب ان تختار منصه تداول جيده ومناسبه لكى تقوم بعمليه التداول عليها وهى تختلف تبعا لاختلاف شركات الوساطه فكل شركه لها منصه خاصه بها ولعل الاشهر والاكثر استخداما هى منصه الميتا تريدر ويجب توخى الحظر فى اختيار شركه الوساطه التى سوف تتعامل معها وان يكون الاسبريد بتاعها قليل صغير لا يكلفك نقاط كثيره ويجب ان تكون الشركه حاصله على ترخيص حتى تكون امن وانت تتعامل معها

محمود مرعى
02-18-2014, 03:44
هناك العديد من العوامل التي يجب أخذها بعين الإعتبار عند البحث عن أفضل منصة تجارية. بالإضافة إلى ما تم ذكره سابقا, ينصح التجار أيضا بتسجيل ومقارنة عوامل محددة يعتقدون بأنها مهمة كسعر وسرعة وكفاءة البرنامج بالنسبة للبرنامج المشغل الموجود لديهم. من هنا بإمكانهم اختيار افضل منصة تجارية بما يتوافق مع حاجاتهم الخاصة.

ليس من المفاجيء أن تجد التجار الخبراء متيقظين عندما يتعلق الأمر بالمنصات التجارية التي يستخدمونها. وبأخذ أهميتها بعين الإعتبار من المنطقي أن يسعوا لاختيار أفضل منصات التبادل التجاري. ومع ذلك لاحظ بأن المنصات التجارية عادة ما تحمل الصفات الضرورية للقيام بعملية التبادل مما يجعلها تبدو صعبة الإستخدام في البداية. ولهذا ينصح التجار الجدد باستخدام حساب تجريبي في البداية لتجريب حساباتهم قبل التعامل في السوق الحقيقي.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسى يا محمد فضلت خلاص واخترت وان شاء الله لن اترك اختيارى ابدا حتى لو الشركة لغت نظام البونص فانا سوف اتاجر من مالى الخاص والشركة اللى اخترتها هى انستا فوركس لانها فعلا شركة اكثر من رائعة وليها مصدقية كبيرة جدا وليها جوائز كتيرة وبتحترم العملاء اوى وفيها دعم شغال 24 ساعة

Abo Hamdy
02-18-2014, 05:25
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
منصة ميتاتريدر 4 افضل منصة عشان التحليل عليها سهل واغلب المتداولين المحترفين بيستخدموها وسهلة للمحلل والمتاجر في التعامل

dont
02-18-2014, 10:11
اختيار المنصة امر مهم جدا فى التدالو
ومن افضل المنصات هى منصة ميتا تريدر 4 وهى سهلة جدا فى الاستخدام
وهى الاشهر فى الفوركس

Mohamed Fadhel
02-18-2014, 10:47
السلام عليكم و رحمة الله
أظن أن الميتاتريدر هي أقضل منصة متوفرة في السوق
نضرا لسهولة الإستعمال و الميزات العديدة المتوفرة بها
بالتوفيق أخي الكريم
تقبل مروري

transakshan6
02-18-2014, 11:25
انا شايف يا اخي ان من افضل المنصات هنا هي الميتا تريدر فور mt4 واحب اقولك اني مجربتش غيرها لاني سمعت انها احسن من ميتا تريدر فايف mt5
بس صراحتها هي ساعات بتعلق في وقت قفل الصفقات يعني ساعات مثلا يكون ربح 40 سنت اجي اغلق الصفقه عقبال ما تقفل يكون الربح بقي 2 سنت مثلا
بس مبتحصلش كتير
تحياتي لك

brahimtrader
02-18-2014, 15:59
سلام عليكم
انا عن نفسى يا محمد فضلت خلاص واخترت وان شاء الله لن اترك اختيارى ابدا حتى لو الشركة لغت نظام البونص فانا سوف اتاجر من مالى الخاص والشركة اللى اخترتها هى انستا فوركس لانها فعلا شركة اكثر من رائعة وليها مصدقية كبيرة جدا وليها جوائز كتيرة وبتحترم العملاء اوى
تحياتي لك

Abo Hamdy
02-18-2014, 16:10
شوف الخبراء بيفضلو ايه واتقلم علي المنصة بتاعتهم
انا بشوف ان 90% من المتداولين ان ما كانش اكتر من 90% بيستخدمو منصة ميتاتريدر 4

masry928
02-18-2014, 16:39
والله ياريت يكون اختيار المنصات سهل لان فيه منصه جدا عجبانى كنت بتاجر بيها بحساب ديمو لما كنت بتعلم فوريكس كانت لشركة acm لو تسمعوا عنها ياريت لو ينفع انزل المنصه دى وتندمج معا شركة انيستا

payza
02-18-2014, 18:01
والله المنصة اخي الكريم
هي المتوافر هي ميتا 4 و 5
بس االفضل 4

----------------------------------------------------------------------------

ebram
02-18-2014, 18:22
اخي الكريم عن خبره ليست بقليله
احب اقولك ان افضل منصه تعاملت معها هي الميتاتريدر 4
وكمان افضل شركه هي الانيستا فوركس
والله الموفق

saad197920
02-19-2014, 23:06
نعم يا اخى الفاضل يجب اولاً على اى تاجر جديد ان يتعلم خبايا منصة التداول وكيفية التعامل معها واستخدامها
قبل خوض الحساب الحقيقى حتى لا نقع فى الاخطاء التى لا تغتفر .

saro123
02-19-2014, 23:14
من اسهل المنصات على الاطلاق اعتقد منصة الميتاتريدر وانا قرتي الكلام دا من اكتر من حد
والحقيقة انا لم استخدم اى منصة اخرى سواها

korbosli
02-19-2014, 23:19
لذا فإننا سنخصص بقية الدروس لتعلّم كيفية وأسس المتاجرة بسوق العملات الدولية والتي إن منحتها ما تحتاج من ممارسة واطلاع فستكون الطريق الأسرع في الحصول على عائد مادي هائل سواء اخترت العمل بشكل متفرغ أو بشكل جزئيوإذا لقب بهذا حسب العرف فلا بأس بذلك، ولكن إذا ترك ذلك ولقَّبه باسمه كان أحب إليه، كأن يقول: يا أبا فلان، يكنيه بكنيته، أو يا فلان، باسمه المعروف، أو يا أخي، يقول إذا كان هذا أحب إليه، فلا بأس؛ لأن بعض الناس قد يكره أن يقال له مطوِّع، فإذا كان يكره ذلك، فليخاطبه بما يحب، وأما إذا كان لا يكره ذلك أو يحب ذلك فلا بأس.

the best
02-19-2014, 23:49
الإنتاج المحدود يزيد من القيمة: على عكس العملات، حيث يقوم قادة الحكومات بالتدخل من خلال ضخ المزيد من المال بشكل فوري تقريباً، فإن إنتاج الذهب يعتبر عملية شاقة و قد تحتاج إلى سنوات

azizhaddad2013
02-22-2014, 20:14
يا أخي الكريم لم أفهم هل تقصد أفضل منصة تداول بين الميتا ترايدر 4 أو 5
أم أنك تقصد أفضل بروكر يا ريت توضح أكثر و شكرا

abnalex
02-22-2014, 20:55
منصة ميتاتريدر 4 افضل منصة عشان التحليل عليها سهل واغلب المتداولين المحترفين بيستخدموها وسهلة للمحلل والمتاجر في التعامل

maha elsayed
02-22-2014, 21:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا افضل الميتا تريدر 4
عن باقى المنصات نظرا لسهولتها وسلاستها يا اخى عموما تقبل مرورى

poop3
02-22-2014, 21:53
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
الافضل على الاطلاق هى ميتا تريدر 4
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

ahmedhawash
02-23-2014, 18:42
فى البحث عن المنصات فى شركات الوساطه اهم شئ سرعه تنفيذ الاوامر على المنصه

وما يكونش فى عمليه الانزلاق السعرى اللى كلنا عارفينها وفاهمين مدى سوء هذه العمليه فى المتاجره

والله المستعان

osamamamoon
02-25-2014, 18:17
ولكن إذا ترك ذلك ولقَّبه باسمه كان أحب إليه، كأن يقول: يا أبا فلان، يكنيه بكنيته، أو يا فلان، باسمه المعروف، أو يا أخي، يقول إذا كان هذا أحب إليه، فلا بأس؛ لأن بعض الناس قد يكره أن يقال له مطوِّع

forex90
02-25-2014, 18:18
طبعا انا اعمل على منصة ميتا تريد 4 هية اسهل منصة ممكن التعامل معها وايضا هناك منصة فلاشية وهناك منصة للموبيلت والايباد والايفوان لكن انا استخدم منصة الحاسب فقط

harimeche
02-26-2014, 06:30
الســــــــلام عليكم ورحمة الله

تمـــــــــام يا غالي وان إخترت

ميتاتريد ولم أجد معه أي مشكلة

------------

تحياتي / وبالتوفيق

حسنى صادق
02-26-2014, 06:51
هى من افضل المنصات منصة ميتاتريد 4 و التى تكون فى مفهوم و متناول اى حد من المتداولين و حتى الجدد منهم و ليس بها اية مشكلات و لها اعدادات رائعة

Hossam Samy
02-26-2014, 07:20
بسم الله الرحمن الرحيم , اخي الكريم
منصة ميتاتريدر 4 افضل منصة اكيد
كل المتاجرين بيستخدموها
واغلب التحليلات مش بتتعمل الا عليها
واستخدامها سهل جدا للكل

sara ali
02-26-2014, 11:08
لقب بهذا حسب العرف فلا بأس بذلك، ولكن إذا ترك ذلك ولقَّبه باسمه كان أحب إليه، كأن يقول: يا أبا فلان، يكنيه بكنيته، أو يا فلان، باسمه المعروف، أو يا أخي، يقول إذا كان هذا أحب إليه، فلا بأس

fatma abdelhay
02-26-2014, 11:39
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لك اخى على هذا الموضوع وكيفيه اختيار المنصه امر مهم
والمنصه الافضل حاليا لكل التجار وليا ايضا وهى
الميتا ترايدر 4 فهى ممتازه حقا تقبل مروووورى :happy:

gamal20
02-26-2014, 12:01
المنصه الاشهر والافضل فى العالم طبعا بدون اى كلام هى الميتا تريدر وهناك مصات اخرى ولكن هذه من
يفضلها اغلب المتداولين حول العالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات والامكانيات بها

lema
02-26-2014, 12:13
انا عن نفسى لا اعمل على منصة الميتاتريدر فور وارى انها مناسبة جدا لى حتى انى نولتها على الموبيل ايضا
وهو برنامج سهل جدا فى التعامل

forex90
02-26-2014, 12:17
اخيار المنصة لابد ان يكون بناء على الجهاز الذى سوف تعمل منة هناك منصات تعمل من خلال الهاتف المحمول وهناك منصات تعمل من خلال المحمول وهناك منصات تعمل من خلال الشارت

masry928
02-26-2014, 12:30
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يتم اختيار المنصه من حيث
سهولة الاستخدام
بساطة التحليل الفنى ووضوحه
عرض مواعيد الاخبار
ايضا انها تكون مش بتستهلك نت كبير حتى لا تهنج فى ظروف صعبة

samirania
02-26-2014, 12:34
افضل منصة الميتاتريدر وهناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات و الخصائص الجيدة.....

forex90
02-26-2014, 12:35
اختيارر المنصة سهل جدا لو انت هتاجر من خلال اللحساب الالى اى الكمبيوتر بتاعك سواء بى سى او لاب توب هتختار منة ميتا تريد 4 اما لو هتتداول من خلا جوال او اويفون هناك منصات مخصوصوة ليهم

baite
02-26-2014, 12:41
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أستاذي الكريم هناك عدة عوامل التي يجب أخذها بعين الإعتبار عند البحث عن أفضل منصة تجارية انا عن نفسى الشركة التى اخترتها هى انستا فوركس من أجل البونس

محمد السيد محمد
02-26-2014, 12:44
هذا طبعا لمن لديه القدرة على الاختيار والمفاضلة .. اما من يعملون ببونص مثلنا ليس
امامهم الا التدرب على التعامل مع منصة الشركة التي تعطيهم البونص وان كله عيوب

samirania
02-26-2014, 13:51
افضل منصة الميتاتريدر وهناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات و الخصائص الجيدة......

---------- Post added at 11:00 AM ---------- Previous post was at 10:47 AM ----------

افضل منصة الميتاتريدر وهناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات و الخصائص الجيدة.......

---------- Post added at 11:08 AM ---------- Previous post was at 11:00 AM ----------

افضل منصة الميتاتريدر وهناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حـول العالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات و الخصائص الجيدة........

---------- Post added at 11:18 AM ---------- Previous post was at 11:08 AM ----------

افضل منـصة الميتاتريدر وهناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات و الخصائص الجيدة.........

---------- Post added at 11:25 AM ---------- Previous post was at 11:18 AM ----------

افضل منـصة الميتاتريدر وهناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العـالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات و الخصائص الجيدة..........

---------- Post added at 11:32 AM ---------- Previous post was at 11:25 AM ----------

افضل منـصة الميتاتريدر وهناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العـالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشـرات و الخصائص الجيدة....،،......

---------- Post added at 11:32 AM ---------- Previous post was at 11:32 AM ----------

افضل منـصة الميتاتريدر وهــناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العـالم لسهولتها وتوافر العديد مـن المؤشـرات و الخصائص الجيدة....،،......

---------- Post added at 11:51 AM ---------- Previous post was at 11:32 AM ----------

افضل منـصة الميتاتريدر وهــناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العـالم لسهولتها وتوافر العديد مـن المؤشـرات و الخصائص الجيدة....،،......،،

latraaa
02-26-2014, 13:53
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير منها إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

samirania
02-26-2014, 14:07
افضل منـصة الميتاتريدر وهــناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العـالم لسهولتها وتوافر العديد مـن المؤشـرات و الخصائص الجيدة....،،......،،،

---------- Post added at 12:07 PM ---------- Previous post was at 11:58 AM ----------

افضل منـصة الميتاتريدر وهــناك منصات اخرى ولكن هذه يفضلها اغلب المتداولين حول العـالم لسهولتها وتوافر العديد مـن المؤشـرات و الخصائص الجيدة....،،......،،،،،

mohamed bnali
02-26-2014, 14:46
السلام عليك اخي العضو المبتدئ متلي
عندما تتعلم وتدخل الى التداول لاشك انك ترغب في منصة جيدة وواضحة
وهذه المنصة توجد عند شركة الوساطة وكل شركة وساطة لها منصة خاصة بها
فالمنصة الجيدة هي التي توضح لك الحسابات وتجدها تستجيب لك ماتطلب منها وما تتداول على صفحاتها
وعن نفسي انا احب منصة المتاتريدر 4 وهي توجد عند شركة الوساطة انستا فركس
وقد الفتها وانطباعاتها صادقة ويثاق بها
وتقبل سلامي

ilyes chaieb
02-26-2014, 14:47
انا زي كل الناس باستعمل الميتاتريدر الاصدار الرابع
و هى شغالة تمام دون مشاكل
تقبل مرورى

zinga8
02-27-2014, 13:32
اتفاق معهد سميثسونيان وأنظمة تعويم الأوروبية المشتركة انهارت تحت
الضغوط الثقيلة في السوق. في أعقاب تخفيض قيمة العملة الرئيسية الثانية في الدولار الأمريكي، وبسعر فائدة ثابت
تم تجاهل آلية بالكامل من قبل حكومة الولايات المتحدة الأمريكية والاستعاضة عن سعر عائم.

samsimsom
02-27-2014, 13:39
هناك نوعين من المنصات المتوفرة اليوم. الأولى يدوية ومتصلة مباشرة بالوكيل. من خلال هذه المنصة يستطيع التجار التواصل مع وكلائهم لتنفيذ صفقات تجارة يدوية. المنصة الثانية والأكثر شعبية اليوم هي التي تعمل بشكل تلقائي. فكر فيها كبرنامج يقوم بكل شيء, فهي تزود التجار بكل شيء كالجداول والرسوم البيانية ومحولات العملة والقيم الحالية. وعادة ما يفضل التجار هذا النوع لأنها توفر كل ما يحتاج إليه التجار للقيام بقرارات منطقية وعقلانية فيما يتعلق بصفقاتهم التجارية. تساعد هذه المنصات التجار في تحديد الخطوة الأفضل القادمة التي ستجعلهم يحققون الربح

doola2020
03-06-2014, 16:24
أنت تقصد منصة التداول أم الشركة نفسها فاختيار المنصة بيكون إجباري بالنسبة عندما تتعامل مع شركة معينة لان هناك شركات تتعامل مع منصات التداول الميتا تريدر فقط

ashrafko
03-06-2014, 17:12
اختيار المنصة يكون من خلال انشاءؤ الحساب كما ان هناك الكثير من الشركات تلزمك بنوع معين حسب راس المال وبالتوفيق والربح

forexman3
03-06-2014, 19:10
شوف ياغالى
اظن ان افضل المتداولين يفضلون استخدام منصة التداول الميتاتريدر4
لسهولتها فى التعامل وادواتها الفنية الكثيرة وقيل من المتداولين من يفضل
استخدام المنصات الحديثة التى توفرها بعض شركات الوساطة عبر الموقع

abdelaziz 10
03-08-2014, 00:41
في الحقيقة ولو اني اسمع ان هناك منصة الباري وانها الاجمل الا اني افضل الميتاتريدر 4 لانها فعلا جد رائعة
لا اظن ان منصة الميتاتريدر 4 ينقصها اي شيء مما انا شخصيا احتاجه من خصائص للتداول براحة ودقة

RomanyMoreed
03-20-2014, 17:16

اهم حاجه لازم تتوافرلي في المنصه انه تكون مش معقده وكمان اتصالها بالشبكه ميكونش صعب

تحياتي

aymanso
03-20-2014, 17:18
hلسلام عليكم اختيار المنصة يكون تبع الشركة اللى انت مشترك فيها وهى التى تحدد
لك المنصة التى تقوم بالتداول عليها وايضا تحدد لك السبرفر اللى يفتح لك الحساب الخاص بك

محمد أبو بكر
03-22-2014, 14:26
السلام عليكم و رحمته و بركاته
نعم اخي توجد منصات مختلفة في الشركات
و انا افضل منصة المتاترايدر 4 لانها سريعة و تساعدني

forex90
03-22-2014, 14:27
طبعا اختيار المنصة لابد ان يكون بناءع لى نوع الجهاز اللى انت عايز تشتغل منة مثلا منصة للهاتف
منصة لايباد منصة للاندرويد منصة للكمبيوتر كل منصة لها نوع من الجهاز وانصحك بان تعلم على الكمبيوتر لان الشاشىة هتكون اكبر

ahmedmomen
03-24-2014, 01:33
فعلا اختيار المنصة الصحيحة شيء مهم جدا وان كان اكتر المتداولين بيفضلو منصة الميتا تريدر 4 وذلك لاسباب عديدة
منها سهولتها في التعامل وسرعتها وعدم التوقف وهناك نسخة جديدة منها وهي منصة ميتاتريدر 5

merengue
03-24-2014, 01:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة و السلام علي النبي و اله و صحبه و من والاه . يجب عليك ان تجرب و تختار

Heisenberg
03-28-2014, 23:15
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاتـــه
من اسهل المنصات على الاطلاق اعتقد منصة الميتاتريدر و انا قرأت الكلام دا من اكتر من حد
تحياتي لك و بالتوفيق

hasback
03-28-2014, 23:32
يا اخ محمد انت لا تختار المنصة بل الشركة هي التي تحدد نوع المنصة التي سيتعامل بها المتداولون وزبائنها وهناك منصات مجانية واخرى تعطى باشتراك او لاشخاص قد قامو بايداع كبير نوعا ما

ilyaselouafi
وإذا لقب بهذا حسب العرف فلا بأس بذلك، ولكن إذا ترك ذلك ولقَّبه باسمه كان أحب إليه، كأن يقول: يا أبا فلان، يكنيه بكنيته، أو يا فلان، باسمه المعروف، أو يا أخي، يقول إذا كان هذا أحب إليه، فلا بأس؛ لأن بعض الناس قد يكره أن يقال له مطوِّع، فإذا كان يكره ذلك، فليخاطبه بما يحب، وأما إذا كان لا يكره ذلك أو يحب ذلك فلا بأس.

Hossam Samy
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
انصحك باختيار منصة التداول
الشهيرة الميتاتريدر 4 او لو احبب
اصدار جديد خليه ميتاترتيدر 5

a7med84
03-29-2014, 00:11
المنصه اهم شئ انها يكون فيها سرعه فى تنفيذ الاوامر الى جانب

ان ما يكونش هناك انزلاق سعرى لان دى من الحجات اللى تضايق جدا فى التداول ولحضات فتح الصفقات واغلاقها

forex_lionz
03-29-2014, 01:24
فى شمعة كسرت الزيكو لاسفل بس مردتش ادخل بيع لان كان السعر واقف بداخل القناة الاولى
وعملت حسابي لو كسرها بشمعة كمان حنتظر اعادة الزيكو او القناة على الاقل وادخل بيع ولكن لم يحدث وطار لفوق

houdabluegolden
03-29-2014, 01:36
أنا شخصيا بفضل منصة الميتاتريدر وخاصة الميتاتريدر 4 وده لسهولتها وسرعتها الكبيرة جدا في تنفيذ الصفقات
لكن ده ميمنعش ان في منصات تانية كويسة زي ميتا تريدر 5 لكن اشهرهم وافضلهم في رايي هي منصة ميتاتريدر4

SheShe
03-29-2014, 17:59
هذا طبعا لمن لديه القدرة على الاختيار ومن والمفاضلة
اما من يعملون ببونص. مثلنا ليس امامهم الا التدرب
على التعامل مع منصة الشركة التي تعطيهم البونص
وان كله عيوب .. تقبل مروري ....

slow
03-30-2014, 14:05
اهلا بيك اخي اختيار المنصة امر مهم جدا فى التدالو
ومن افضل المنصات هى منصة ميتا تريدر 4 وهى سهلة جدا فى الاستخدام
وهى الاشهر فى الفوركس .

remas
03-30-2014, 16:25
انت لما بتسجل فى اى شركه بتلاقى اكتر من منصه اما اربع ارقام او خمسه
وكمان فيها منصات الويب والفلاش وانت بتختار

el andaloussi
03-30-2014, 18:42
أخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أنا بصراحة أتعامل
مع منصة الميتا فور وهي منصة في غاية الروعة أشكرك أخي الكريم لوضعك بين أيدينا هذا الموضوع وشكراا

rayeswahbi2
03-30-2014, 18:47
هناك الكثير من المنصات و لكن أفضل المنصات هي الميتاتريدر فهي الافضل و الاسرع و ال اكثر استعمالا من قبل الشركات و المتاجرين

ahmed mohsen92
03-30-2014, 18:55
اسهل منصة الى العالم كلة بيشتغل بيها ميتا تريدر 4
جميلة جدا سهلة التحليل والمؤشرات سهلة جدا فى استخدمها حتى اسهل كتير من ميتا تريدر 5 حاسس انها معقدة جداااااا

marem2007
03-30-2014, 20:20
اختيار المنصة بالنسبة لية بيكون علي اساس الدقة السرعة في التنفيذ
سرعة السحب والايداع
دعم فني يكون مستمر في اي وقت وفي اي مكان

والاسبريد يكون قليل

soooonor
03-30-2014, 20:27
معظم متداولى الفوركس يفضلون منصة التداول ميتاتريدر 4 لوجود شرح وافى لها علىالنترنت مما يسهل التعرف عليها و استخدامها بالنسبة للمبتدئين فى المجال كما انها تحتوى على كل الخدمات التى يحتاجها المتداول

poop3
04-01-2014, 00:29
عليك وعلى mt4 لا تختار غيرها
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

عاشق الفوركس
04-05-2014, 18:55
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الفاضلعلى الطرح وعلى المعلومات القيمة التى افدتنا بها كما اتمنى ان يستفيد منها الاعضاء الكرام ،ان شاء الله ،مع تمنياتي لك ،بالتوفيق ،والسداد

haffoudhi
04-05-2014, 23:08
التدرب على الميتاتريدر 4ممتع وشيق عندي فقط ملاحضه بسيطه عند اغلاق الصفقه لا يطبق الامر مباشره بل بتاخير يتجاوز ال5 ثوان وهذا خطر كبير على حسابي الميكروميكروسكوبي

st2s
04-05-2014, 23:35
اعتقد يا صديقي ان هناك فروق كبيرة بين الديمو والحساب الحقيقي
أولها طبيعة المال الموجود فيهما فالديمو يحتوي مال أفتراضي عكس الحساب الحقيقي الذي يشمل مالا حقيقيا مودعا أوبونص
ثانيها الحساب الديموالحقيقى
اموال حقيقية سواء كانت ايداع

او جائزه من الشركة
بونص على المشاركات او المسابقات او غيره

لكن الايداع بيكون من مالك الخاص
يبدأ الايداع من اول 1 $ مع شركة انستا

Mohamed Morsy
04-16-2014, 13:58
فى شمعة كسرت الزيكو لاسفل بس مردتش ادخل على ان يكون الدخول بيع لان كان السعر
بيكون واقف بداخل القناة الاولى وعملت حسابي ولو هذا بيكون لو كسرها بشمعة كمان
حنتظر اعادة الزيكو او القناة على الاقل وادخل بيع ولكن لم يحدث وطار لفوق.

eletrebi
04-16-2014, 14:34
انا مش مضطر انى اختار اى منصة اخرى بخلاف الميتاتريدر فور لان انيستا فوركس تدعمها
وانا لا اتعامل الا مع الميتاتريدر فو

عدي
04-16-2014, 14:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... تختار المنصه لازم تكون خماسيه و تكون فيها الاسكالبنج متاح و بالتوفيق ليك

noureddineb
04-16-2014, 14:58
السلام عليكم ورحمة الله
توجد منصات مختلفة في الشركات و انا اعتقد اني ساعمل بي منصة المتاترايدر 4 لان اغلبية المتداولين يفضلونها
اسال الله لي ولكم الوفيق

ahmedibrahim258259
04-19-2014, 17:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكر اخي الكريم على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

mgw
04-19-2014, 19:20
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته اخى العزيز
شكرا على الشرح وتوضيح النقطه دى يا اخى
بس انا شايف ان منصه الانستا الميتاتدير 4 كويسه

anamoody
04-21-2014, 02:16
انا شخصيا افضل الميتاتريدر 4 لانها من افضل المنصات التجارية للتداول فى مجال الفوركس حاليا
لان بها الكثير من الاوامر ذات الاهمية الكبرى و كثير من يعمل بها

mdmd
04-23-2014, 02:37
اختيارر المنصة سهل جدا لو انت هتاجر من خلال اللحساب الالى اى الكمبيوتر بتاعك سواء بى سى او لاب توب هتختار منة ميتا تريد 4 اما لو هتتداول من خلا جوال او اويفون هناك منصات مخصوصوة ليهم

DRAGON1980
04-23-2014, 03:54
من اسهل المنصات على الاطلاق اعتقد منصة الميتاتريدر وانا قرتي الكلام دا من اكتر من حد

fatoma elsayd
04-23-2014, 07:11
السلام عليكم
والله انا من يوم مادخلت الفوركس ومعرفش غير منصه الميتا ترايدر4
وهى روووعه بجد وسهله جدا وتشمل كل شيء
وسريعه التعامل ف البيع والشراء وهاكذا
تقبل مرورى اخى وبالتوفيق :) :dance::yahoo:

عاشق الفوركس
04-23-2014, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى الشرح للمنصات امل ان يعمل الاعضاء على اختاير ما يناسبهم منها أتمنى ان نجدك في مواضيع اخرى,قيمة ,ان شاء الله بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

عدي
04-23-2014, 21:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اظن افضل اختيار للمنصه بيكون علي اسس معينه اهمها الاسبريد المنخفض و الرقابه و الدعم الفني

naoual
04-23-2014, 21:56
اخي الكريم بالنسبة لي اشتغل على منصة انستا و اظن انها كافية و لا احتاج الى غيرها

abo heba
04-23-2014, 22:44
المنصه من اهم الامور التى يبحث عنها المتداول واعتقد ان الميتاتريدر من افضل واحسن المنصات المجانيه
الموجوده فى الفوركس لسهولتها وسرعتها فى الدخول والبيع

سمير تيارت
04-24-2014, 01:51
منصة ميتاتريدر 4 افضل منصة عشان التحليل عليها سهل
واغلب المتداولين المحترفين بيستخدموها وسهلة للمحلل
والمتاجر في التعامل

مصطفى حمدان
04-24-2014, 16:23
اخى الفاضل بعدالتحية طبعا هناكالكثير من برامج التداول التى تستخدمها الشركات لخدمة عملائها لكى يعملوا بكلسهولة ويسر ولكن اشتهرت منصة الميتاتريدر4 فى ساحة العمل فى سوق الفوركس وجذبت اليها الكثير من المتداولين نظرا لسهولة استخدامها

MAZROUR
04-24-2014, 16:24
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان معظم متداولى الفوركس يفضلون منصة التداول ميتاتريدر 4 لوجود
شرح وافى لها علىالنترنت مما يسهل التعرف عليها و استخدامها بالنسبة للمبتدئين فى المجال كما انها تحتوى على كل
الخدمات التى يحتاجها المتداول بالتوفيق للجميع ان شاء الله

gr53
04-24-2014, 17:19
هناك العديد من المنصات التي تتبع شركات الوساطة و لا تختلف كثيرا عن بعضها
لكني أفضل الميتاتريدر 4 فهى الأسهل في التعامل و الأسرع و أدواتها سهلة

ADILOFASKI
04-24-2014, 17:20
السلام عليكم

mohamead
04-24-2014, 17:54
انا اخي الكرؤيم اعتقد ان يمكنك اختير المنصي علي عدة طرق من اهمها
الدعم الفني والاسبريد والحمية واشيا اخري عديدة
وشكرا لك اخي العزيز

عدي
04-24-2014, 17:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اختيار المنصه بيتم عن طريق المصدر الي ماسكها او حاكمها او الهيئه الرقابيه و بالتوفيق

lyes1977
04-24-2014, 18:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نعم اخي الكريم ان مسالة اختيار المنصة المناسبة للتداول نقطة مهمة جدا في اعتقادي وانا شخصيا مقتنع جدا بمنصة الميتاتريدر 4 والتي في نظري كاملة وشاملة وتحتوي على كل الادوات المهمة والمطلوبة للتداول والتحليل بسهولة والله اعلم

yara alaa
04-24-2014, 18:39
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
بتتوقف علي حاجات كتير وخاصة انت متعود علي ايه بس احسنهم منصة المتاترايدر 4

kaa
04-24-2014, 18:55
اختيار المنصة يكون بناء على معايير كثيرة
وافضل منصة حتى الان حققت نجاح فى الفوركس هى منصة المتيادير فور

بشير حمدان
04-24-2014, 19:21
السلام عليكم
اخى الكريم ان سرعه استجابه المنصه للسرفر وكذلك وقت افتتاح الشموع واغلاقها يؤدى الى اختلاف فى اشارات المؤشرات واشكال الشموع

walid08
04-24-2014, 21:55
السلام عليكم
والله ي اخي انا عن المنصة لا يوجد لدي مشكل
انا افضل منصة الميتاتريدر4 بدون اي اشكال لانها سهلة و اجد راحتي بها خاصة الخاصة بشركة انستافوركس

ssnsafi
04-24-2014, 22:36
تعتبر منصة ميتاتريدر اشهر منصة لتجارة العملات والاسهم والمعادن والسلع والعديد من شركات الوساطة المالية تعتمدها للمتاجرة من خلالها وطبعا توجد منصات اخرى و الاختلاف يكون من خلال المميزات والادوات والتسهيلات الموجودة في المنصة ولكن طبعا حركة السعر واحدة في كل المنصات و ايضا الانترنت هو سبب بطئ الحركة في المنصات وليس المنصة نفسها اذا ان البععض يقول ان منصة ما اسرع من غيرها وهذا غير صحيح

sendrela
04-24-2014, 22:39
ارى ان اى منصه لتجاره الفوركس تكون مستنسخه من الميتاتريدر ويتم اضفه بعض اللمسات الفلاشيه عليها لا اكثر

وبالتالى ان افضل منصه للتداول هى الميتاتريدر 4 ومن ثم يأتى بعدها 5 وهما الافضل حتى الان بين المتداولين

تحيتى

حليس مختار
04-25-2014, 21:57
منصة ميتاتريدر 4 افضل منصة عشان التحليل عليها سهل واغلب المتداولين
المحترفين بيستخدموها وسهلة للمحلل والمتاجر في التعامل

selmon
04-27-2014, 19:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا عن نفسي شايف ان منصه 4 دي اسهل واكتر انتشار واحسنهم بس

جمال محمدين
04-27-2014, 19:38
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
كله ف الموضوع ده هيقولك احسن منصة للتداول هي الميتاتريدر الاصدار الرابع

fatimaido
04-27-2014, 20:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع يهمني بكل صراحه ويفيد الجميع
طرح للموضوع مهم اخي نعم ولكن كل شركه وساطه ولديها منصتها الخاصه بها بالتوفيق لك

ahmadinho100
04-27-2014, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا لا اختار المنصة التداول بل الشركة هي التي تقدمها نا يا اخي من هادا المنبر نشكر الشركة الرائعة يا اخي

Heisenberg
04-30-2014, 16:54
الـــــسلام عليكم و رحمة الله وبركاتــه
أهلا بيك .....افضل منصة المتاترايدر 4 لانها سريعة و تساعدني
في القيام بالتحليل على الشارت

gr53
05-03-2014, 01:58
هناك العديد من المنصات التي تتبع شركات الوساطة و لا تختلف كثيرا عن بعضها
و أفضل و أسهل المنصات الميتاتريدر 4 و هى الشائعة بين المتداولين

ahmed morsy
05-07-2014, 20:34
المنصه من اهم الامور التى يبحث عنها المتداول واعتقد ان الميتاتريدر من افضل واحسن المنصات
اللي بتكون مجانيه الموجوده وبدون اي رسوم فى الفوركس لسهولتها وسرعـتها فى الدخول والبيع
تقبل مروري

ssesko42
05-12-2014, 19:03
من اسهل المنصات على الاطلاق اعتـقد منصة الميتاتريدر وانا
قرتي الكلام دا من اكتر من حد والحقـيقة انا لم استخدم اى منصة اخرى سواها

mahmoudgalal
05-12-2014, 19:05
لكن إذا ترك ذلك ولقَّبه باسمه كان أحب إليه، كأن يقول: يا أبا فلان، يكنيه بكنيته، أو يا فلان، باسمه المعروف، أو يا أخي، يقول إذا كان هذا أحب إليه، فلا بأس؛ لأن بعض الناس قد يكره أن يقال له مطوِّع، فإذا كان يكره ذلك، فليخاطبه بما يحب، وأما إذا كان لا يكره ذلك أو يحب ذلك فلا بأس.

gr53
05-12-2014, 19:18
من اسهل المنصات على الاطلاق اعتـقد منصة الميتاتريدر وانا
قرتي الكلام دا من اكتر من حد والحقـيقة انا لم استخدم اى منصة اخرى سواها

من أسهل و أفضل المنصات و الأكثر شيوعا هى الميتاتريدر 4 فأغلب المتداولين يفضلونها
لسهولة التعامل معها و أدواتها الكثيرة حتى المبتدئ و قليل الخبرة يمكنه فهمها

mahmoudexr
05-12-2014, 19:23
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عند حق اخي الكريم فالمنصة هي كل شيء بالنسبة للمتاجر
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

الربح من الفوركس
05-12-2014, 19:32
اعتقد ان امر اختيار المنصة غير موجود فالموجود فى تلك الشركة والتى تتيحة للمتداولين الصغار هى منصة الميتاتيدر4 وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

عاشق الفوركس
05-12-2014, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الطرح وعلى المعلومات التى قدمتها لنا امل ان يحتكم يونتفع بها الاعضاء ان شاء الله ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله.......................................... ..

maao2008
05-14-2014, 18:52
نعم اخي توجد منصات مختلفة في الشركات و انا
تحياتي سلام.

ahmedibrahim258260
05-14-2014, 18:58
بسم الله الرحمن الرحيم مفيش غير منصة اوحدة اعرفها هي منصة الميتاتريدر وبصراحة ماعتقدش ان في حاجة تانية ممكن تغني عنها
تقبل تحياتي

خبير الفوركس
05-14-2014, 19:00
اختار المنصة علي اساس ان يكون فيها جميع انواع العملات و انا افضل منصة ال META tRADER 5 لانها يوجد بها جميع انواع العملات و الدهب و الفضة و الاوكراني

INTHENAMEOFALLA
05-14-2014, 19:05
هو من الممكن ان تجرب حساب تجريبى حتى تجرب المنصة وعلى هذا الاساس تختار المنصة الخاصة لك وانصحك ان تختار منصة انستا فوركس الميتياتريدر 4 نظراً لسهولتها وبساطتها فى التعامل

didaaass
05-14-2014, 19:08
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
طبعا انا اعمل عللا منصة ميتاتريد4 هية اسهل منصة ممكن التعامل
معها وايضا هناك منصة فلاشية وهناك منصة للموبيات والايباد والايفون

samibms
05-14-2014, 19:10
اهلا بك اخي
بالنسبة لي اخترة منصة ميتاترايدر 4 و ذلك لسهولة استخدامهما فالتحليل و سرعتها اثناء العمل
و كل شخص يرا الافضل له و ما يناسبه
تحياتي لكم

ahussin
05-14-2014, 21:38
مشكور أخي
موضوع رائع ومتميز نتمنى أن تكمله في أقرب وقت نضراً لتضمنه معلومات جيد مفيدة شكراً جزيلاً
بتوفيقجزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

haffoudhi
05-14-2014, 23:14
كل المنصات متشابهه اما التجار هم المختلفون حيث لكل طريقته ولكل المنصات طريقة واحده لذا تعلموا جيدا ولا تبخلوا انفسكم

abdelaziz 10
05-20-2014, 13:23
المنصة في رايي يا اخي ليست بالشيء الذي ممكن يربح المتاجر او يخسره لانه وسيلة فقط لتمرير الصفقات والتحليل للسعر
بالتالي المهم في رايي ان المنصة تحوي بعض الخصائص الاساسية من ادوات الرسم وانواع الاوامر المعلقة وسرعة سيرفر

medo.66543
05-20-2014, 14:13
ارى ان اى منصه لتجاره الفوركس تكون مستنسخه من الميتاتريدر ويتم اضفه بعض اللمسات
الفلاشيه عليها لا اكثر وبالتالى ان افضل منصه للتداول هى الميـتاتريدر 4 ومن ثم يأتى
بعدها 5 وهما الافضل حتى الان بين المتداولين
تحياتي

abdelaziz 10
05-21-2014, 12:39
في الحقيقة انا حملت المنصة من شركة انستافوركس ودخلت الى حسابي فيها عبر البيانات الخاصة واراها جد رائعة وسهلة
طبعا المنصة التي اتداول بها هي الميتاتريدر 4 وفيها كل الخصائص الخاصة للرسم والتحليل والتداول بكل اريحية طبعا

AMLAK
05-21-2014, 12:51
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان المنصه
الاشهر والافضل فى العالم طبعا بدون اى كلام هى الميتا تريدر وهناك مصات اخرى ولكن هذه من يفضلها
اغلب المتداولين حول العالم لسهولتها وتوافر العديد من المؤشرات والامكانيات بها تحياتي للجميع

gr53
05-24-2014, 19:12
من أسهل و أفضل المنصات و الأكثر شيوعا هى الميتاتريدر 4 فأغلب المتداولين يفضلونها
لسهولة التعامل معها و أدواتها المتميزة حتى أن المبتدئ في السوق يمكنه التعامل معها دون مشكلة

walter white
05-29-2014, 03:07
طبعا انا اعمل على منصة ميتا تريد 4

Jo.Cena
05-29-2014, 03:29
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في
اختيار المنصة ليس بالامر الصعب النسبة الاكبر من المتداولين يستعملون منصة Mt4 لانها صاحبة المميزات التي تمكنهم من تحليل الشارت

gr53
05-29-2014, 03:41
طبعا انا اعمل على منصة ميتا تريد 4

فعلا الميتاتريدر 4 من اسهل المنصات الموجودة بالفوركس و أكثرها شيوعا بين المتداولين
و بالقسم التعليمي فيديو يشرح كيفية التعامل معها و مع ادواتها

brayek3
05-29-2014, 03:56
في القيام بالتحليل على الشارت و اتمنى لك النجاح .

ebram
05-29-2014, 09:13
ارى ان اى منصه لتجاره الفوركس تكون مستنسخه من الميتاتريدر ويتم اضفه بعض اللمسات
الفلاشيه عليها لا اكثر وبالتالى ان افضل منصه للتداول هى الميـتاتريدر 4 ومن ثم يأتى
بعدها 5 وهما الافضل حتى الان بين المتداولين
تحياتي
بالتاكيد اخي الكريم ان العمل بالميتا تريدرو من زمان بعيد هو من حوالي 8 سنوات عندما انا دخلت الي السوق كانت توجد الميتاتريدر 4 وكانت تعبر الوحيده علي الساحه
وبعد كده بادت تظهر المنصات الاخري وزي مانت قلت انها مشتقه منها
بس المهم ان الفكره الاساسايه موجوده

zezo-89
05-29-2014, 09:43
هناك الكثير من المنصات و لكن أفضل المنصات هي الميتاتريدر فهي الافضل و الاسرع و ال اكثر استعمالا من قبل الشركات و المتاجرين
تمنياتي بالتوفيق للجميع

ahmedsebaie
06-04-2014, 09:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,, اخي الكريم هناك الكثير من منصات التداول ولهذا يجب ان تختار منصه تداول جيده ومناسبه لك لكى تقوم بعمليه التداول عليها وهى تختلف تبعا لاختلاف شركات الفوركس المختلفة فكل شركه لها منصه خاصه بها ولعل الاشهر والاكثر استخداما هى منصه الميتا تريدر ويجب توخى الحظر فى اختيار شركه الوساطه التى سوف تتعامل معها وان يكون الاسبريد بتاعها قليل حتى لا يكلفك الكثير

Sama20
06-04-2014, 09:17
[C

OLOR="#FFFF00"][/COLOR]hgsbl ugd;l السلام عليكم
صبببببببببببببببببببببببب ببباح الخير علي الدينا كلها
في راي افضل منصة هي منبادير4 لانها سريعة وتساعدني في القيام بالتحليل علي الشارات
والله الموفق

distefano2007
06-05-2014, 21:50

BOUCHA-AFES
06-06-2014, 14:24
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
لم افهم مقصدك حول كيفية اختيار المنصة ولاكن انا والجميع نتداول على منصة الميتاتريدر للانها احسن وافضل وتقبل جميع انواع التحليل

aymanso
06-06-2014, 15:04
السلام عليكم اخى منصة التدوال ميتا تريدر 4 هى منصة جميلة حيث يوجد بة الكثير من المؤشرات والتحليل الموضح لحركة اتجاة السعر ويوجد بة ايضا كا لاشياء والادوات التى تساعد المتاجر فى المتاجرة بطريقة صحيحة وتعتبر سهلة بالنسبة لانظمة اخرى في التعامل

8150017
06-06-2014, 15:09
انا افضل المنصات التى تعمل حسب توقيت شرق امريكا اى مدينة نيويورك ، هناك بعض المنصات لبعض الشركات وكنت قد قرات ذلك فى احد المنتديات ، ان هناك منصات تجد ان بعض المؤشرات لا تعمل عليها بشكل جيد وانما تعمل على منصه اخرى لشركه اخرى بشكل ممتاز ، فعلا يجب اختيار المنصه الصحيحه

مصراوى
06-06-2014, 15:22
اعتقد ان العمل من خلال منصة التداول ميتاتيدر 4 مع الادوات الممتازة والتى توجد بها وتسهل من عملية التجارة وبالتوفيق للجميع

WASEM DALLOUL
06-07-2014, 00:42
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المشاركة الجيده والمفيده حول طريقة اختيار المنصة وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

BrahimForex
06-07-2014, 01:47
اخي العزيز موضوعك جميل في المستوى اما المنصة التي اخترتها هي متاتريدر 4 لسهولاتها وكترة المميزات بها وبالتوفيق لك

brahim.alg
06-07-2014, 01:51
المنصة التي تساعدني و اعمل عليها هي منصة الميتاتريدر 4 لانها سهلة الاستخدام و بسيطة جدا
يعني لا تقضي اغلب الوقت محاولا ان تفهم ما تتضمنه من خيارات

ANIS OUERFELLI
06-07-2014, 01:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركآاته
موضوع ممتاز و رائع نرجو الإفادة منكم وشكرآبالتوفيق للجميع و السلام
منصة التداول يمكنك تحميلها من الموقع الخاص ب فوركس و العمل عليها وفتح حسابك عليها

mohamed sa3ed
06-07-2014, 01:54
شكرا اخى العزيز على موضوعك وجزاك الله وكل خير على وقتك فى كتابه الموضوع واتمنى لك
كل التوفيق ولجميع الاعضاء والله الموفق

GM.LAVAL
06-07-2014, 09:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا إخوانى الكرام .
اخى ربما تكون هذه نصيحتك هذه مفيدة للجميع ولكن كلنا يعلم ان إنستا فوركس تقدم منصة ميتا تريدير 4 وهى افضل منصة على الاطلاق بدون منازع واللتى يفضلها الجميع ايضا

waleed hassona
06-07-2014, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى فى منتدى فوركس العرب .......أخى الكريم منصة
الميتاتريد 4 هى من افضل المنصات الوجوده بالشركات

msamir2013
06-07-2014, 14:25
اخى فعلا فى البداية كلنا كانت ما عندناش الدرايه الكافية باستخدام منصات التداول

لكن بمرور الوقت والتجربه على الحسابات التجريبة مع محاولة جمع القدر الكافى من المعلومات الخاصة بمنصات التداول

اصبح الامر يسير على الغالبية العظمى من المتداولين واللى اغلبهم بيعتمد على الميتا تريد كمنصة للتداول

bing99
06-07-2014, 14:34
اظن ان افضل المتداولين يفضلون استخدام منصة التداول الميتاتريدر4
لسهولتها فى التعامل وادواتها الفنية الكثيرة وقيل من المتداولين من يفضل
استخدام المنصات الحديثة التى توفرها بعض شركات الوساطة عبر الموقع

aymanso
06-07-2014, 14:45
السلام عليكم اخى الميتاتريدر هو منصه التداول اللى بتقدر تدخل منها لسوق الفوركس وتتاجر وتحلل عليها كل الازواج اللى ممكن تتاجر فيها ومنها بتقدر تحدد السوف صاعد ولا هابط وايضا يوجد منصى تداول لكل شركة وساطة وتتطلب ان تدخل تبعا لها والشركة التى تدخل فى الحساب معها هى التى تعطيك الرابط الذى تقوم بتنزيل الميتا تريدر الخاص بهم

abdulazizi74
06-07-2014, 14:51
السلام عليكم
نعم لكل منصة عمل واما امنصة الاسهل ميتاتريدر4 اغلب الاشخاص العمل عليها لانها سهلة الاستخدام
منصة ميتاتريدر5 هيا جيدة ولكن تريد اكثر عمل ومال اكثر

---------- Post added at 11:51 AM ---------- Previous post was at 11:46 AM ----------

منصة ميتاتريدر4 يوجد لها فيديوهات كثير للشرح زسهولة الاستخدام لها
والاكثر شعبية لان عند فتح الحساب التجريبي كل مبتدئ يعمل عليها ومن هنا يراها سهلة ويتعلم عليها ومن هنا لا يريد اي شيئ اخرمن الخبرة في اي منصة

thabet
06-07-2014, 15:21
الموضوع ممتاز الحقيقة فكرة طرح منصت الداول
أنا بالنسب لي أسعمر حسوب منزليو فيه نظام وندوز و أستعين بالميتاتريدار mt4 و هي سهلة و معظم الوبينارات تستعان بها
أما من يملكون هواتم نقالة عليها نظام الاندرويد يستعنون بالمنصة الخاصة بها ة توجد لكل نظام منصة

moses
06-07-2014, 16:16
الــســلام عــلـــيـــكــم
بتتوقف علي حاجات كتير
وخاصة انت متعود علي ايه بس
احسنهم منصة المتاترايدر 4
تقبل مروري

GM.LAVAL
06-08-2014, 09:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا إخوانى الافاضل .
لكن اخى الفاضل افضل منصة بدون منازع هى ميتا تريدر 4 وهى المفضلة لدى ولدى الكثير جدا من التجار وحقا هذه المنصة هى الافضل لدى الكل تقريبا

osayday
06-08-2014, 12:29

selmon
06-15-2014, 17:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا اتعلمت علي منصه ام تي فور وهي اسهل واحسن حاجا انا عرفتها

shellfish_ssa
06-15-2014, 17:54
بسم الله اولا واخيرا اهلا اخى الكريم ومرحبا بك دائما
طبعا المنصه من اهم الادوات التى تساعد المتداول فى عمله وهى على الاغلب تتشابه الى حد كبير جدا ونكاد نجزم انها مثل بعضها وانت لا تختارها لكل شركة منصتها وسيرفرها الخاص بيها وانت فقط تعمل عليعا بما انك تابع للشركة ديه عن غيرها وبالتوفيق

عبد الرحمن محمد
06-15-2014, 18:12
مشكرو أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها و هي قيمة و مفيدة
و أتمنى من الإخوة الكرام إن شاء الله، ان يقوموا بالعمل على التعامل معها بالشكل الدي يليق بها إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

doaa sary
06-17-2014, 01:28
والله هو حسب الشركة
شركة الوساطة
يعنى مثلا انستا فيها 3 منصات
منصه ميتاتريدر 4 ومنصه5 ومنصه متعدده وافضلهم واشهرهم 4
اهم حاجة سرعه تنفيذ الاوردر

ابو جعفر الطيار
06-17-2014, 01:34
انا عن نفسي اختار الميتا تريدر4
ولكن احيان عديدة السعر يتجاوز الهدف المحدد ثم يرجع السعر
بسرعة من دون ان يتحقق الهدف صراحة لا ادري ان كان من البرنامج
ام من الشركة

Skrizar
06-17-2014, 02:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
أشكرك على هذا الموضوع الممتاز ، و أتمنى للجميع التتوفيق و النجااح

Jo.Cena
06-17-2014, 02:46
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
اعتقد انه من الامر البسيط وانك كبرت الموضوع واعطيته اهمية بالرغم من انه ليس له اي اهمية لان اي منصة تختارها ستفيدك في التداول

sabirdaba
06-17-2014, 14:45
نعم اخي الكريم والمتداول قبل ما يفتح الحساب الحقيقي مع اي شركة عليه ان يتاكد من هذه الاشياء وان يسال عليها ويحاول يجرب المنصة بحساب ديمو حتى يتاكد من سرعة تنفيد الاوامر

Jo.Cena
06-19-2014, 16:18
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
اختيار المنصة مش امر صعب وبعتقد لو انت اخترت منصة معينة واتعاملت معاها فترة كبيرة هتتعود عليها بسهولة وتتقن العمل عليها

samozein
06-19-2014, 16:21
عزيزي الفاضل
بالنسبه للمقارنه بين المنصات ده امر ضروري جدا بالنسبه لاي متاجر ولابد ان يكون هناك معيار في اختياره
وشكرا اخي على هذه المعلومات القيمه
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Jo.Cena
06-19-2014, 16:37
فيه مقارنة كبيرة بين المنصات لكن المتاجرين بيفضلو التداول باستخدام المنصة ميتاتريدر فور لانها هي الافضل والملائمة للتداول

balou
06-19-2014, 17:01
السلام عليكم و صلاة و سلام على محمد اشرف خلق و امام مرسالين و على آله و صحبه و سلم تسليما كثير اما بعد انا مبتدئ لازلت اتعلم خطوة خطوة و اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

samy rezk
06-19-2014, 17:08
ماشى كلامك حلو بس انت ما قولتش ايه افضل منصة
يعنى مثلا انا فى اعتقادى ان الميتاتريدر4 هى احسن منصة انا شوفتها لحد دلوقتى

kachary
06-19-2014, 17:23
بارك الله فيك اخي الكريم على طرحك لكل العوامل والمميزات التي تساعدنا على اختيار المنصة المناسبة
وكل هده العوامل تميز منصة الميتاتريدر فهي سريعة وسهلة الاستخدام كما انها مدعوم من شركات عديدة

yacrao
06-19-2014, 17:33
اخي الكريم لما الذهاب بعيدا بهذا التفكير الذي اراه سلبيا انا شخصيا لان المسيتاتريدر 4 توفر كل شروط التداول يجب ان لانلبس على المتاجرين في التجارة بل يجب مساعدتهم

karam22
06-19-2014, 17:36
فقط الميتاتريد هي التي بها كل المزايا التي يحتاجها اي متاجر للفروكس لمرونتها الشديدة في جلب اي مؤشرات او اكسبرتات جاهزة خارجية

Jo.Cena
06-19-2014, 17:39
لازم تبقي دقيق جدا وانت بتختار المنصة لان مش كل منصة زي التانية وفيه منصات كتيرة مش بيبقي ممكن انك تعمل عليها اي تحليل

shaheen96
06-19-2014, 17:39
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم موضوع رائع عن كيفية اختيار المنصة اتمنى ان يعجب الجميع ويعرف الناس كيفية استخدامها

choko
06-19-2014, 17:41
السلام عليكم
المنصات المتاحة والمتوفرة هي المنصات التي يسمح لنا بتحميلها واستخدامها
كل وسيط لديه منصة يسمح لزبائنه بتحميلها واستغلالها
اعتقادي ان كل المنصات متشابهة الى حد كبير

Jo.Cena
06-19-2014, 17:57
فعلا في ناس بتشتغل بمنصات تانية مش ميتاتريدر 4 لكن الاكثر بيبقو شغالين علي ميتاتريدر 4 والباقي بيبقي تعامله مع الاسهم تقريبا

jaafar1987
06-19-2014, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله
يجب ان تختار منصه تداول جيده ومناسبه لكى تقوم بعمليه التداول عليها وهى تختلف تبعا لاختلاف شركات الوساطه فكل شركه لها منصه خاصه والاكثر استخداما هى منصه الميتا تريدر ويجب توخى الحظر فى اختيار شركه الوساطه التى سوف تتعامل معها وشكرا أخي الكريم

Jo.Cena
06-19-2014, 18:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
انا اخترت الميتاتيدر 4 لانه سهل الاتسخدام وبسيط
وانا الحمد لله اتعلمت شويه عليه واديها ماشيه وبالتوفيق

hellelali2
06-19-2014, 18:58
هل هناك حكمة كبيرة في اختيار المنصة اكل متشابهة وانا لا اعتقد ان هناك اي فرق . اما ان كنت تتحدث عن السبريد فهو امرمختبف بين الازواج وبين الوسطاء والله اعلم
وانا اعتقد ان التداول وفق استراتجية جيدة للتداول امر ضروري

Hamdy Elhossiny
06-30-2014, 15:03
شكرا جدا اخى على المعلومات القيمه دى وان شاء الله بنستفيد منها انا وكل الاعضاء ونحقق
الربح من خلالها فالموضوع بجد رائع ومفيد

eslamsallam
06-30-2014, 15:24
ليس هناك اكثر من منصات التداول ولهذا يجب ان تختار منصه تداول جيده ومناسبه لكى تقوم بعمليه التداول عليها وهى تختلف تبعا لاختلاف شركات الوساطه
فكل شركه لها منصه خاصه بها ولعل الاشهر والاكثر استخداما هى منصه الميتا تريدر ويجب توخى الحظر فى اختيار شركه الوساطه التى سوف تتعامل معها
وان يكون الاسبريد بتاعها قليل صغير لا يكلفك نقاط كثيره ويجب ان تكون الشركه حاصله على ترخيص حتى تكون امن وانت تتعامل معها

amermazzen
06-30-2014, 17:03
السلام عليكم ورحمة الله اولا شكرا اخي الكريم على موضوضعك القيم انا شخصيا احب العمل على المنصة ميتاترايدر 4 لما لها من ميزات وسهولة التعمل خاصة وأنها مدعمة باللغة العربية المهخ التعلم الجيد علىالحساب التجريبي مفيدجدا للتجار

asifali
06-30-2014, 17:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
موضوع ممتاز لكيفي اختياااار المنصه
بارك الله لك اخى وجعله فى ميزااااان حسناااتك يـااااارب
وبالتوفيق لك ولجميع الاعضاء وشكراااا انا عن نفسى يا محمد فضلت خلاص واخترت وان شاء الله لن اترك اختيارى ابدا حتى لو الشركة لغت نظام البونص فانا سوف اتاجر من مالى الخاص والشركة اللى اخترتها هى انستا فوركس لانها فعلا شركة اكثر من رائعة وليها مصدقية كبيرة جدا وليها جوائز كتيرة وبتحترم العملاء اوى وفيها دعم شغال 24 ساعة

الرد السريع على هذه المشاركة

ahmed kabo
07-01-2014, 01:19
لما نيجى نتكلم عن المنصات بيبقى قدامنا شوية شروط لازم نعرفها اول واهم شرط سرعة المنصة بعد كدة شكلها والادوات المتاحة بالتوفيق للجميع

عدي
07-19-2014, 23:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

mounim1994
07-20-2014, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل شكرا جزيلا على هدا الموضوع الرائع و بالتوفيق للجميع

payza
07-20-2014, 15:21
هي الاشهر حاليا منصة ميتا تريدر 4 والجميع بيشكر في المنصة دي لانها
بتصلح لجميع انواع الويزندر والاجهرزة ايضا
بالتوفيق للك........

ynwa1892
07-20-2014, 15:33
السلام اخي
يتم اختيار احسن المنصات التجارية لتداول وذلك على اساسيات منها سرعة تطبيقها للاوامر
وفقك الله

hema2013
07-20-2014, 15:34
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيد ولابد من الرافعة المالية لمضاعفة المال فقطولابد من عمل استراتيجييات للعمل على المكسب وللربح والخبرة
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

midosafwat
07-20-2014, 15:34
المنصه من اهم الامور التى يبحث عنها المتداول واعتقد ان الميتاتريدر من افضل واحسن المنصات المجانيه

BOULBOUL2
07-20-2014, 15:53
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

midosafwat
07-20-2014, 15:59

Ahmed2020eg
07-20-2014, 16:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...شكرا علي الموضوع الجميل و المفيد اخي بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك ان شاء الله

goldpro
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ....
ممكن ترسل لي رابط تفعيل الحساب على emailو شكرا

Yopi
السلام عليكم ورحمة الله بالنسبة لي اخي انا افضل الميتاتريدر 4 و انا
راض عنها تماما و لكن هناك من يقضل النسخة الخامسة وهم فليلون ورمضان كريم

Mohamd-95
07-20-2014, 16:24
موضوع يستحق القراءة و مفيد للجميع و اتمنى لك التوفيق اخي الكريم
انا لازلت مبتدئ في الفوركس
تقبل مروري اخي الكريم

abdelaziz 10
07-22-2014, 22:06
لم اختر المنصة يا اخي اتما فقط وجدتها في الشركة وحملتها وفي الحقيقة المنصة من اجمل ما يكون
من جهة اخرى ارى ان اي منصة ممكن الواحد يتداول ويحلل فيها عادي فالاهم الخبرة في التحليل

ahdtoaa
07-22-2014, 22:07
بسم الله والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع جدا موفق للنقاش نتمنى انه يستفيد منه الجميع ويصل الى باقى الزملاء وبالتوفيق للجميع
ونحن فى انتظار المزيد من المشاركات الفعاله وتقبلوا مرورى المتواضع

عدي
07-23-2014, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته...مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

moh721
07-23-2014, 02:19
يجب انه التاجر يختار منصة كويسة جد
ا لانه اذا قام التاجر ابختار منصة شركة فيها سبرها سبريد ثات وازواج كثيرة يكون ذلك ف صالح التاجر

dalito
07-23-2014, 03:46
السﻻم عليكم
انا عن نفسي لم اجرب الا الميتا تريدور
واعتقد ان هذه المنصة جيدة جدا ومعتمدة من عديد الشركات الكبرى
كما ان بها ميزات جيدة ويعتمدها عديد المضاربين
وتقبل مروري

Thedevileye
07-23-2014, 04:06
اختيارر المنصة سهل جدا لو انت هتاجر من خلال اللحساب الالى اى الكمبيوتر بتاعك سواء بى سى او لاب توب هتختار منة ميتا تريد 4 اما لو هتتداول من خلا جوال او اويفون هناك منصات مخصوصوة ليهم وكدة كدة كل شركة ليها منصتها الخاصة بيها ...

gr53
07-29-2014, 03:35
الميتاتريدر 4 من اسهل المنصات الموجودة بالفوركس و أكثرها شيوعا بين المتداولين
و بالقسم التعليمي و على اليوتيوب فيديوهات تشرح كيفية التعامل مع المنصة

mohammed0611
07-29-2014, 03:48
افضل منصة المتاترايدر 4 لانها مميزة

hema2013
07-29-2014, 04:01
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد للغاية ولابد عند العمل على الفوركس وصفقات على الفوركس عمل الرافعة المالية ولابد من عمل خطة للاستراتيجيات الهامة

محمود مرعى
07-29-2014, 04:36

مش كده المفروض يكون السؤال يا استاذ حمد ولكن المفروض يكون ازاى تختار الشركة اللى انت عايز تستثمر فيها وتبدأ فيها تجارة الفوركس وانا هقولك على الشركة اللى انا بعتبر نفسى محظوظ انى لقيتها وربنا عوضنى بيها وهى شركة انستا فوركس والله شركة اكثر من محترمة مش لانى فيها لكن لانها شركة ذات مصدقية كبيرة جدا ونوع المنصة اللى تتاجر بيها هى ميتاتريدر4

mod
07-29-2014, 11:59
شكرا لك يا اخي العزيز على هذا الطرح المتميز
بارك الله فيك بانتظار الافضل منك ..تحيااتي

ansaldo
07-29-2014, 12:48
بشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص

Ahmed2020eg
07-29-2014, 16:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكوور اخي الكريم علي الموضوع المفيد كليا بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

sharshabil
07-31-2014, 23:09
المنصة لا نخير فيها تقريابا
لان الاغالبية تعمل على منصات الميتاتريدر يا اخيو هي شائعة جدا و تجد بسهولة لها مؤشرات و برامج عكس منصات اخرى

dockerz
07-31-2014, 23:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا عن نفسي اختارت منصه ميتا تريد فور لان دي الي اتعلمت عليها بس

gr53
08-09-2014, 21:13
الميتاتريدر 4 من اسهل المنصات الموجودة بالفوركس و أكثرها شيوعا بين المتداولين
و بالقسم التعليمي و على اليوتيوب شرح مفصل و بسيط عن الميتاتريدر

ayoubmlk
08-09-2014, 22:08
شكرا اخي الكريم علي هذا الموضوع
نظرا لسهولتها وسلاستها يا اخى
تحياتي لك وبالتوفيق

rafik23
08-09-2014, 22:50
افضل منصة المتاترايدر 4
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم ، و أتمنى أن تقدم الكثير إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

midosafwat
08-10-2014, 01:42
المنصه من اهم الامور التى يبحث عنها المتداول واعتقد ان الميتاتريدر من افضل واحسن المنصات
اللي بتكون مجانيه الموجوده وبدون اي رسوم فى الفوركس لسهولتها وسرعـتها فى الدخول والبيع
تقبل مروري

abdelaziz 10
08-10-2014, 21:07
لا ارى اي عيب في منصة الميتاتريدر 4 وهي بصراحة مناسبة بخصائصها وخفتها للتداول
من جهة اخرى لا ارى اهمية كبرى لنوع المنصة فالمهم التحليل الجيد والدخول الصحيح

hema2013
08-10-2014, 21:34
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل ولابد من عمل نظام الرافعة المالية فهو نظام يجعلك تدخل الصفقات المربحة والتى تضاعفلك راس المال فتجعلك قادر على دخول الصفقات

rafik23
08-10-2014, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله يجب ان تختار منصه تداول جيده ومناسبه
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومة ، و أتمنى أن تقدم الكثير إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع

hema2013
08-11-2014, 00:01
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد للغاية ولابد من عمل الاستوب لوز المتحرك للمكسبب فى الصفقات ولابد من عمل الاستراتيجيات الهامة مثل ادارة راس المال الهامة للمحافظة على الاموال
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتى

khaledt
08-11-2014, 00:35
ليس هناك اكثر من منصات التداول ولهذا يجب ان تختار منصه تداول جيده ومناسبه لكى تقوم بعمليه التداول عليها وهى تختلف تبعا لاختلاف شركات الوساطه فكل شركه لها منصه خاصه بها ولعل الاشهر والاكثر استخداما هى منصه الميتا تريدر ويجب توخى الحظر فى اختيار شركه الوساطه التى سوف تتعامل معها وان يكون الاسبريد بتاعها قليل صغير لا يكلفك نقاط كثيره ويجب ان تكون الشركه حاصله على ترخيص حتى تكون امن وانت تتعامل معها

انا مبتدا و لم اختر بعد المنصة ارجو التوفيق

yara alaa
08-11-2014, 00:44

ماشا الله يا اخى معلومات ممتازه يا اخى عن الفوركس عموما يا رييييييييييييييييييييييت تتقب تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ت

habache
08-11-2014, 01:54
موضوع مميز عن اختيار المنصة بصراحة موضوع مميز وانا على نفسي اجد الراحة في العمل على موقع زي ده واتمنى التوفيق لي و للجميع

azad aradni
08-11-2014, 02:53
السلام عليكم
الإنتاج المحدود يزيد من القيمة: على عكس العملات، حيث يقوم قادة الحكومات بالتدخل من خلال ضخ المزيد من المال بشكل فوري تقريباً، فإن إنتاج الذهب يعتبر عملية شاقة و قد تحتاج إلى سنوات

---------- Post added at 11:53 PM ---------- Previous post was at 11:26 PM ----------

وعليكم السلام
نعم اخي الكريم ان مسالة اختيار المنصة المناسبة للتداول نقطة مهمة جدا في اعتقادي وانا شخصيا مقتنع جدا بمنصة الميتاتريدر 4 والتي في نظري كاملة وشاملة وتحتوي على كل الادوات المهمة والمطلوبة للتداول والتحليل بسهولة والله اعلم

medcha
08-11-2014, 04:03
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
أول مرة أعرف أنه يوجد فرق بين المنصات فأغلب الموتداولين اللذين رأيتهم يتاجرون على منصة الميتا ترادر 4

abdelaziz 10
08-14-2014, 13:08
المنصة في رايي غير الميتاتريدر 4 لا يمكن ان اتاجر بها لاني تعلمت الاخيرة فقط لا غير
انما عموما ارى ان المنصة ليست سبب النجاح او الفشل بل الخبرة هي مربط الفرس

abderrahmenanis
08-14-2014, 13:31

aysamiman
08-14-2014, 15:42
تحياتي سلام

AMLAK
08-26-2014, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع ايد افضل منصة هى منصة الميتادير وتلك
المنصة حققت جاح بير جدا وهى افضل من ميتادير وانا افضل مصة المياادير عن اى منصة بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

cian s
08-26-2014, 14:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا لك على هذا الموضوع وخاصه للمبتدئين وقد استفدت منك كثير لان اختيار المنصه التجاريه شئ صعب

abdoux
08-26-2014, 14:54
اخي الكريم ان مسالة اختيار المنصة المناسبة للتداول نقطة مهمة جدا في اعتقادي وانا شخصيا مقتنع جدا بمنصة الميتاتريدر 4 والتي في نظري كاملة وشاملة وتحتوي على كل الادوات المهمة والمطلوبة للتداول والتحليل بسهولة

fte2020
09-01-2014, 01:28
السلام عليكم
والله ي اخي انا عن المنصة لا يوجد لدي مشكل
انا افضل منصة الميتاتريدر4 بدون اي اشكال لانها سهلة و اجد راحتي بها خاصة الخاصة بشركة انستافوركس

nnrtnn
09-01-2014, 01:30
قبل إختيار المنصة التي سأتداول عليها أسأل في الكثير من المنتديات عنها لأعرف أحوالها
بالتوفيق

downlaod1
09-03-2014, 19:18
وإذا لقب بهذا حسب العرف فلا بأس بذلك، ولكن إذا ترك ذلك ولقَّبه باسمه كان أحب إليه، كأن يقول: يا أبا فلان، يكنيه بكنيته، أو يا فلان، باسمه المعروف، أو يا أخي، يقول إذا كان هذا أحب إليه، فلا بأس؛ لأن بعض الناس قد يكره أن يقال له مطوِّع، فإذا كان يكره ذلك، فليخاطبه بما يحب، وأما إذا كان لا يكره ذلك أو يحب ذلك فلا بأس

MMMOOO
09-03-2014, 19:20
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

nabigha
09-03-2014, 19:26
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
شكرا لك اخي على هذا الموضوع
انا منزل ميتا تريد 5 وكنت حابب
اعرف ييه احسن منصة و انشاء الله
سانزل ميتا تريد 4 لاجربها و شكرا

tedjboyka
09-09-2014, 00:44

hassene
09-09-2014, 01:01
سرعه استجابه المنصه للسرفر وكذلك وقت افتتاح الشموع واغلاقها يؤدى الى اختلاف
فى اشارات المؤشرات احسن منصة للتداول هي الميتاتريدر الاصدار الرابع

YAQUIINE
09-09-2014, 01:22
من اهم العوامل التي تأخذ بعين الاعتبار عند اختيار منصة تداول
هل هو مجاني؟ إذا كان هناك رسوم ما هي الميزات الإضافية التي تحصل عليها عندما تدفع مقابل المنصة؟
ما هي المؤشرات التقنية التي يمكن استخدامها؟
هل التداول من الرسوم البيانية متاح؟
هل البرنامج متوافق مع نظام التشغيل ماك أو ويندووس أو هو على شبكة الإنترنت؟
هل واجهة الأوامر منظمة تنظيما جيدا؟ ما هو نوع الأوامر المتاحة ؟
هل هذه المنصة بسيطة وسهلة للاستخدام؟
هل يمكن الوصول إلى البيانات التاريخية من خلال برنامج المنصة ...

mohamed elsliny
09-09-2014, 01:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا تعاملت فى الديمو على عدة منصات ولكنى افضل منصة الميتا تريد 4 وذلك لانها المنصة الوحيدة الشائعة والتى اجد لها العديد من الشروحات سواء فى المنتدى او على اليوتيوب ولم اجد اى درس يشرح المنصات الاخرى

mhaddat
09-09-2014, 03:27
السلام عليكم
الميتا تريدر 4 جيدة لحد الساعة و اعتقد ان المنصات كلها هي هي
فالتغيير يكون في الشركات التي تستعمل نفس المنصة
دمتم سالمين

eragon
09-09-2014, 04:04
الســـلام عليكم ورحمــة الله وبركاتــــــه ,,,
تعتبر منصة MetaTrader 4 الرائــده بين المنصات وذلك لانها الافضل والاسهل
ويعمل عليها معظم المؤشرات والاكسبرتات .

Ahmed.azema