PDA

View Full Version : من يأس فى الفوريكس أقرا تجربتى

1477aa
12-28-2020, 07:16
طريقى إلى الفوريكس عادية جداً و سببها البحث عن دخل إضافى بجانب عملى الأساسى كمحامى متخصص فى مجال الملكية الفكرية ،، رحلة البحث قادتنى إلى التسويق الشبكى و فشلت فيها ككثيرين و خلال فترة الفشل ظللت أبحث و أبحث و أبحث حتى وجد الكثير من محركات البحث تأتى بمواقع تعلن عن شىء أسمه الفوريكس و لم أكن حتى أعرف ما هو الفوريكس و لكن ظللت أدور حول دائرة الفوريكس مما أجبرنى على الوقوف لأعرف ما هو الفوريكس اللى كل شوية طالع قدامى.

قرأت و شعرت ان الموضوع فيه نصب و لكن ظللت أقرأ أراء متداولى الفوريكس و رويداً رويداً بدأ الشك يزول عنى و بدأت أتشجع و دخلت على شركة من الشركات و فتحت حساب ديمو و خسرت نص المبلغ و قررت أفتح حساب ديمو تانى مع نفس الشركة و بدأت أكسب و فتحت ديمو تالت و ظللت فى الديمو هكذا أستمريت فى الديمو ثلاثة شهور.

الغريب يا أخى انى كنت بكسب فى أكونت الديمو و كان غريب عشان كنت معرفش ان فى حاجة اسمها شارت أصلاً و الفوريكس بالنسبة لى أمر شراء أو بيع عشان كده اول ما اتصل بيا مندوب الشركة و قالى كلمة شارت مفهمتوش أصلاً هو بيتكلم على إيه. و طبعاً لبست فى حيطة يا معلم. بصراحة حسيت انى اتنصب عليا أصل السعر كان بينزل يكسر المبلغ بتاعى و بعدين يطلع تانى حاجة تغيظ دى أكيد شركة نصابة. و هكذا لم أكسب مليماً واحداً و خسرت المبلغ اللى أودعته بالإضافة للمبالغ اللى دفعتها فى شركات التسويق الشبكى.

لكن لم أيأس الفوريكس موجود و شغال خصوصاً لما عرفت ان ابن خالتى ليه واحد صاحبه فاتح شركة فوريكس لكن تجربة أبن خالتى مع الفوريكس كانت سلبية عشان كده مكنش عايز يدخل معايا تانى. المهم انى دورت على شركة تانية و حطيت فيها فلوسى لكن بعد ما قريت شوية عن الفوريكس و طبعاً كان لازم أعرف الشارت و طبعاً عرفت الفيبوناتشى و الترند و المصطلحات اللى أحنا عرفنها دى و بس يا معلم حطيت الفلوس من هنا و فتحت الشارت و هوبا 38 فيبو يالا بيع الترند هنا يلا أشترى و كنت بكسب و سحبت حوالى نص مبلغ اللى دفعته للشركة الأولى. كنت مبسوط آخر حاجة أخيراً بقيت تاجر فوريكس و الدنيا حتزهزه معايا بقى.

بس هية بدل ما تزهزه هززت معايا فمع الوقت لقيت نفسى بأخسر و بأخسر ،، تفتكر لو انت مكانى حتقف ساكت لأ طبعاً لازم أزود الصفقات و كنت بخسر فضلت أزود و الصفقة تخسر لحد ما المبلغ تبخر. و لبست فى الحيطة للمرة الثانية.

أمتزجت داخلى مشاعر متضاربة و حدث داخلى صراع رهيب فأنا عنيد بطبعى و لكن بصراحة حاسس انى أخدت على قفايا و الكريدت معايا قفل يعنى مش حقدر أودع مبلغ مناسب دلوقتى و خسارتى مش حقدر أعوضها و فى نفس الوقت جوايا إحساس بالفشل و يعنى أقول لنفسى كده كويس يعنى هو لو حطيت فلوس تانى حقدر أعوضها.

لازم أتعلم يا جماعة أعمل حساب صغير أتعلم عليه و عملت حساب ب 10 دولار (لازلت أعمل بيه حتى الآن بل هو حسابى المفضل) و بدأت أقرا عن التحليل الفنى و أطبق الكلام أكسب شوية أخسر حبتين هنا شعرت بشعور غريب أنا أفشل فى مضاعفة المبلغ و لا أعرف السبب الحقيقى وراء الخسارة فعندما أتوقع البيع يرتفع السعر و العكس صحيح أقرا تحاليل فنية نقاط دعم و نقاط مقاومة. لا أعرف لا أعرف لا أعرف ليه بأخس

Sun89
12-28-2020, 11:07
كمحامى متخصص فى مجال الملكية الفكرية ،، رحلة البحث قادتنى إلى التسويق الشبكى و فشلت فيها ككثيرين و خلال فترة الفشل ظللت أبحث و أبحث و أبحث حتى وجد الكثير من محركات البحث تأتى بمواقع تعلن عن شىء أسمه الفوريكس و لم أكن حتى أعرف ما هو الفوريكس و لكن ظللت أدور حول دائرة الفوريكس مما أجبرنى على الوقوف لأعرف ما هو الفوريكس اللى كل شوية طالع قدامى.

قرأت و شعرت ان الموضوع فيه نصب و لكن ظللت أقرأ أراء متداولى الفوريكس و رويداً رويداً بدأ الشك يزول عنى و بدأت أتشجع و دخلت على شركة من الشركات و فتحت حساب ديمو و خسرت نص المبلغ و قررت أفتح حساب ديمو تانى مع نفس الشركة و بدأت أكسب و فتحت ديمو تالت و ظللت فى الديمو هكذا أستمريت فى الديمو ثلاثة شهور.

الغريب يا أخى انى كنت بكسب فى أكونت الديمو و كان غريب عشان كنت معرفش ان فى حاجة اسمها شارت أصلاً و الفوريكس بالنسبة لى أمر شراء أو بيع عشان كده اول ما اتصل بيا مندوب الشركة و قالى كلمة شارت مفهمتوش أصلاً هو بيتكلم على إيه. و طبعاً لبست فى حيطة يا معلم. بصراحة حسيت انى اتنصب عليا أصل السعر كان بينزل يكسر المبلغ بتاعى و بعدين يطلع تانى حاجة تغيظ دى أكيد شركة نصابة. و هكذا لم أكسب مليماً واحداً و خسرت المبلغ اللى أودعته بالإضافة للمبالغ اللى دفعتها فى شركات التسويق الشبكى.

لكن لم أيأس الفوريكس موجود و شغال خصوصاً لما عرفت ان ابن خالتى ليه واحد صاحبه فاتح شركة فوريكس لكن تجربة أبن خالتى مع الفوريكس كانت سلبية عشان كده مكنش عايز يدخل معايا تانى. المهم انى دورت على شركة تانية و حطيت فيها فلوسى لكن بعد ما قريت شوية عن الفوريكس و طبعاً كان لازم أعرف الشارت و طبعاً عرفت الفيبوناتشى و الترند و المصطلحات اللى أحنا عرفنها دى و بس يا معلم حطيت الفلوس من هنا و فتحت الشارت و هوبا 38 فيبو يالا بيع الترند هنا يلا أشترى و كنت بكسب و سحبت حوالى نص مبلغ اللى دفعته للشركة الأولى. كنت مبسوط آخر حاجة أخيراً بقيت تاجر فوريكس و الدنيا حتزهزه معايا بقى.

بس هية بدل ما تزهزه هززت معايا فمع الوقت لقيت نفسى بأخسر و بأخسر ،، تفتكر لو انت مكانى حتقف ساكت لأ طبعاً لازم أزود الصفقات و كنت بخسر فضلت أزود و الصفقة تخسر لحد ما المبلغ تبخر. و لبست فى الحيطة للمرة الثانية.

أمتزجت داخلى مشاعر متضاربة و حدث داخلى صراع رهيب فأنا عنيد بطبعى و لكن بصراحة حاسس انى أخدت على قفايا و الكريدت معايا قفل يعنى مش حقدر أودع مبلغ مناسب دلوقتى و خسارتى مش حقدر أعوضها و فى نفس الوقت جوايا إحساس بالفشل و يعنى أقول لنفسى كده كويس يعنى هو لو حطيت فلوس تانى حقدر أعوضها.

لازم أتعلم يا جماعة أعمل حساب صغير أتعلم عليه و عملت حساب ب 10 دولار (لازلت أعمل بيه حتى الآن بل هو حسابى المفضل) و بدأت أقرا عن التحليل الفنى و أطبق الكلام أكسب شوية أخسر حبتين هنا شعرت بشعور غريب أنا أفشل فى مضاعفة المبلغ و لا أعرف السبب الحقيقى وراء الخسارة فعندما أتوقع البيع يرتفع السعر و العكس صحيح أقرا تحاليل فنية نقاط دعم و نقاط مقاومة. لا أعرف لا أعرف لا أعرف ليه

mohmmed2005
12-28-2020, 12:33
بسم الله الرحمن الرحيم تجاره الفوركس ليست ضربه حظ فى حين يمكنك توقر هل السعر هايرتفع او ها يهبط ولكن عند معرفه هذا العلم فقط يمكنك تحديد مدى صعوده او هبوطه ولكى تقوم بذلك عليك دراسته جيدا ومعرفه كل ما يخص العمل فيه من تحليلات ودراسات ومهارات واستراتجيات تساعدك فى معرفع التحليل والاخبار الصادره على العمله وايضا لا تجازف باموال انت بحاجه اليها لانك ستقع تحت ضغط اكبر ولا تستطيع التحكم فى قرلاراتك ويمكنم وضع هدف يومى او اسبوعى تعمل على تحقيقه لتتفادى الدخول فى الخساره

alaa50
01-09-2021, 13:08
الجميع فى سوق الفوركس لديهم تجارب مختلفة فى السوق ولكن فى النهاية نحن جميعا وبعد تجربة نتفق على هذه الاساسيات
الفوركس مجال جيد جدا للاستثمار والربح
الفوركس يحتاج الى التعليم والتدريب فى البداية
الفوركس يحتاج الى خطة تداول جيدة وخطة ادارة راس مال تتحكم فى المخاطرة
وتحتاج الى متداول منضبط ومتحكم فى مشاعره لكى ينجح فى تنفيذ تلك الخطة وعدم الخروج عنها .

Saurer
01-09-2021, 19:27
مرحبا أخواني الأعضاء الشعور باليأس في التداول أو الفوركس بشكل عام يتنج هذا الامر نتيجه بعض الاخطاء التي يرتكبها المتداولين حيث ليس من السهل الوصول الي الربح كما يعتقد الكثير الفوركس يعتمد علي الكثير من الامورالتي يغفل عنها الاغلبيه في بدايه الأمر المخاطر العاليه التي يحتويها المجال ممكن ان لاتكون صالحه للجميع المتداولين من الاسواق كثره التداولات تصل الي كثره الاخطاء حيث من الطبيعي أن يكون التداول بصوره دقيقه وليس بكثر يغلب عليها العشوائيه في التعامل هذا الامر يعرض الحساب الي الخطر والكثير من المتداولين عندما يفقد بعض الارباح وتكون الصفقه خاسرة يشعر المتداول بالقلق والتوتر والخوف من خساره الصفقه وفقدان الامل من عودة السعر مره أخرى الى الربح وهذا يتسبب في اتخاذ قرارات خاطئه لذلك يجب ان تمتلك الثقه في النفس وان لا تفقد الأمل بأي شكل من الاشكال. بالتوفيق للجميع

Rodaina
01-09-2021, 20:02
السلام عليكم ورحمه الله اليأس في الفوركس هو شعور يشعر به معظم المتداولين خاصة المبتدئين عندما يتعرضوا للخسارة المتكررة في تداولاتهم مما قد يؤدي هذا الشعور إلي تركهم المجال بتاتا أو أنهم يدخلون مرة أخري بدافع الانتقام من الفوركس ولكن هذا أيضاً خطأ كبير جدا لانه تحت تأثير مشاعر ضيق وغضب كبير مما قد يؤدي إلى خسارته مرة أخري وخسارة كبيرة أيضاً ويفقد الأمل في النجاح في الفوركس لذلك أنصح كل من يتعرض لذلك أن يبحث عن طرق أخري جيدة للعمل بجد في الفوركس وأن يتعلم مرة أخري ويحدد أخطائه ويحاول أن يبحث عن حل لها لكي يستطيع أن يتغلب علي تلك الفترة الصعبة التي مر بها. بالتوفيق للجميع

Mahmoud abuzaid
01-09-2021, 20:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الفاضل بالنسبة لتجربتك في مجال تدوال العملات الفوركس حضرتك كل متدوال فينا له العديد و العديد من التجارب في التدوال منها ما هو. سئ و منها ماهو ممتاز يستفيد منها الغير انا مثلا بداء تجارة الفوركس من سنة 2018 و ما كنش اعرف غير الحساب التجربي المهم اشتغل علي الحساب التجربي اكسب و اخسر مدة 6 اشهر و بعدها قرار فتح حساب في شركة واسطة بمبلغ 100 دولار المهم كسبت من 100 دولار 400 و للاسف طمعت أكثر و أكثر الي خسرت كل الرصيد في صفقة واحدة فقط بعدها تحطمت نفسيا و انصرفت في 100 اخر و وضعتها علشان تعوض لكن للاسف خسرتها في اقل من اسبوع من هنا قرارات التوقف عن التدوال نهائيا
و قرارت ادرس من جديد و تحدي المشاركات سمعت عن المنتدي و بدأت اتعلم من جديد و اليوم الحمدلله أصبح احسن في التدوال