PDA

View Full Version : تنوع الازواج في عملية التداول وفوائدها

Pages : [1] 2 3 4 5 6

forex4
01-14-2014, 12:05
هل انت من محبي تنوع الازواج اثناء التداول؟؟

يمكنك أن تقوم بالتدوال في زوج عملات واحد، أو أن تختار التداول في جميع أزواج العملات في فوركس إذا ما كان لديك رأس المال الكافي، طالما أن خطة التداول في فوركس التي قمت بتطويرها، صممت من أجل تنفيذ مثل هذا النوع من التداول، و يمكنك إتباع أي منهجية ترى أنها مناسبة لك و لشخصيتك.

لنلقي نظرة على كلا النوعين من أنواع التداول في أزواج عملات فوركس، و الإيجابيات و السلبيات المحتملة لكل نوع منها :

نظام تداول أزواج العملات بدون تحديد

قد تكون هذه فكرة جيدة بشكل عام، لأنك من الممكن أن تحصل على عدد تداولات مفتوحة أكثر في كل جولة تداول في فوركس، و من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع. من الناحية الأخرى، فأنت بحاجة إلى رأس مال كبير من أجل أن تقوم بالتداول في أكثر من زوج من أزواج العملات ، لأنك بحاجة إلى هوامش نشطة لكل زوج تقوم بإفتتاحه، و بالتأكيد، فإن بعض أزواج العملات لديها متطلبات هامشية أكثر من غيرها، و لذا يجب القيام بحساب ما إذا كان بالإمكان التداول بأكثر من زوج من العملات.

التداول في فوركس بـ زوج عملات محدد

سوف تتعلم كيف يتصرف زوج العملات في وقت محدد من اليوم، و خلال أصدارات معينة للأخبار، و سوف تتعلم كيف تتنبأ بالحركات المحتملة بشكل مسبق إذا ما قمت بالتداول بزوج واحد من أزواج العملات. إن كل هذا ممكن. من الناحية الأخرى، من الممكن أن تغلق إحتماليات الربح الخاصة بك لأنك تركز بالنظر على جدول واحد فقط، بدلاً من النظر إلى جميع الجداول التي من الممكن أن يكون لها نظام مربح. بالتأكيد أن رأس مال التداول الخاص بك سوف يكون تحت سيطرة أكبر ، حيث أنه لديك حساب واحد فقط نشط من حيث الهوامش.

ciic
02-12-2014, 17:06
لنلقي نظرة على كلا النوعين من أنواع التداول في أزواج عملات فوركس، و الإيجابيات و السلبيات المحتملة لكل نوع منها :

قد تكون هذه فكرة جيدة بشكل عام، لأنك من الممكن أن تحصل على عدد تداولات مفتوحة أكثر في كل جولة تداول في فوركس، و من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع. من الناحية الأخرى، فأنت بحاجة إلى رأس مال كبير من أجل أن تقوم بالتداول في أكثر من زوج من أزواج العملات ، لأنك بحاجة إلى هوامش نشطة لكل زوج تقوم بإفتتاحه، و بالتأكيد، فإن بعض أزواج العملات لديها متطلبات هامشية أكثر من غيرها، و لذا يجب القيام بحساب ما إذا كان بالإمكان التداول بأكثر من زوج من العملات.

biib
02-12-2014, 17:21
لشخصيتك.

محمود مرعى
02-12-2014, 17:25

يمكنك أن تقوم بالتدوال في زوج عملات واحد، أو أن تختار التداول في جميع أزواج العملات في فوركس إذا ما كان لديك رأس المال الكافي، طالما أن خطة التداول في فوركس التي قمت بتطويرها، صممت من أجل تنفيذ مثل هذا النوع من التداول، و يمكنك إتباع أي منهجية ترى أنها مناسبة لك و لشخصيتك.

سوف تتعلم كيف يتصرف زوج العملات في وقت محدد من اليوم، و خلال أصدارات معينة للأخبار، و سوف تتعلم كيف تتنبأ بالحركات المحتملة بشكل مسبق إذا ما قمت بالتداول بزوج واحد من أزواج العملات. إن كل هذا ممكن. من الناحية الأخرى، من الممكن أن تغلق إحتماليات الربح الخاصة بك لأنك تركز بالنظر على جدول واحد فقط، بدلاً من النظر إلى جميع الجداول التي من الممكن أن يكون لها نظام مربح. بالتأكيد أن رأس مال التداول الخاص بك سوف يكون تحت سيطرة أكبر ، حيث أنه لديك حساب واحد فقط نشط من حيث الهوامش.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بص يا اخى طبعا كل تاجر وليه اسلوبه الخاص فى التجارة وانا طبعا بتاجر على ازواج مختلفة من العملات عادى جدا لكن طبعا دى حصلت بعد انا نفسى ما عرفت يعنى ايه سوق العملات وقد ايه انه لازم الواحد يكون عارف هو بيعمل ايه لكن كمبتدأ انا انصح دائما انك تتاجر على عملة واحدة فقط لحد بس ما تتعود على السوق وتفهمه كويس

aiia
02-12-2014, 17:35

ilyes chaieb
02-13-2014, 12:53
و الله يا غالى في ناس كثيرة تقول التداول على زوج واحد افضل حيث انك تعرف تحركاته بحكم الممارسة و الخبرة
و لكنى انالف هذ الراي لانه لو انت بالفعل تستعمل استراتيجية جيدة اكيد يمكنك من خلالعا الدخول و المتاجرة على اكثر من زوج من العملات
شكرا لك على طرح الموضوع
تقبل مرورى

SheShe
02-14-2014, 21:43
شكرا اخي الغالي على المعلومات الرائعة وتمنياتي بالمزيد من المعلومات الرائعة
.. تقبل مروري ...

khaled22al
02-14-2014, 22:32
شكرا لك اخي على جهدك ولكن انا افضل تداول بنوع واحد من العملات

poop1
02-15-2014, 00:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

mohamed77
02-15-2014, 01:02
والله اخى انا افضل التداول على زوجين يعنى يورو دولار واسترلينى دولار مثلاا فقط وكلما زدت فى المتاجره عليهم منحونى الخبره والتعامل معهم اكثر ودراسه خباياهم واسرارهم فى حركتهم وانعكاسهم واى شئ اخر يكون مهم بخصوصهم ده عن نفسى وتسلم ايدك على موضوعك الجميل

saifgrissa
02-15-2014, 01:05
خلال أصدارات معينة للأخبار، و سوف تتعلم كيف تتنبأ بالحركات المحتملة بشكل مسبق إذا ما قمت بالتداول بزوج واحد من أزواج العملات. إن كل هذا ممكن. من الناحية الأخرى، من الممكن أن تغلق إحتماليات الربح الخاصة بك لأنك تركز بالنظر على جدول واحد فقط، بدلاً من النظر إلى جميع الجداول التي من الممكن أن يكون لها نظام مربح. بالتأكيد أن رأس مال التداول الخاص بك سوف يكون تحت سيطرة أكبر ، حيث أنه لديك حساب واحد فقط نشط من حيث الهوامش.

بغض النظر عن قرارك، و بغض النظر عن إمكانياتك المادية والعقلية للتداول، أتمنى لكم تداولاً سعيداً.

تحياتي

souheil abed
02-15-2014, 01:20
السلام عليكم
نعم اخى انا من الاشخاص الذين يحبون التنويع فى الصفقات فانا دائما ما ابحث عن الفرصة
السامحة لتحقيق ربح سريع بمخاطرة غير كبيرة و السلام

Abo Hamdy
02-15-2014, 01:34
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
في ازواج بتبقي خطرة والربح فيها ضعيف زي الازواج صاحبة الاسبريد الكبير والحركة البطيئة

saad197920
02-15-2014, 01:34
والله يا اخى الفاضل انا انصح بعدم المتاجرة فى ازواج عديدة فى وقت واحد حتى ولو كان رأس مالك كبير ويتحمل
لان هذا يدعوا الى التشتت وعدم التركيز ومن ثم الخسارة .

saro123
02-15-2014, 01:36
هو فعلا تنوع الازواج مهم جدا اثناء عملية التداول ولكن لازم نعرف شئ مهم جدا انة كمان لازم نراعى ادارة را سالمال وبالتالى
كل ما كان راس المال صغير مقدرش افتح علية اكثر من زوج

Abo Hamdy
02-15-2014, 01:46
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
التنوع مهم جدا عشان زيادة الفرص ولو خسرت في صفقة تعوض ف التانية

salimned
02-15-2014, 03:20
السلام عليكم
نعم انا اقوم بتداول على ازواج مختلفة و دلك على
حسب التحليل الفني الدي اجريه على كل زوج و النقاط
التي تتوافر لدي للدخول لصفقات و هده ميزة جيدة بالفوركس
موفق اخي.

merengue
02-15-2014, 03:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الحقيقة كانت المعلومات مفيدة جدا
و اشكرك علي المجهودات التي تقوم بها من اجلنا

fatma abdelhay
02-15-2014, 06:56
موضوع ممتاز اخى الكريم
وانا عن نفسى اتاجر على جميع العملات ;)
ولا يوجد عندى عمله مفضله وغير مفضله :ok:
وتقبل مرورى وبالتوفيق :)

waelmma
02-15-2014, 10:42
:(:(:( انا باحب دائما التركيز على زوج واحد او زوجين بالكثير فى التداول
علشان اقدر احللهم واتعامل معهم بسهولة وطبعا بيكونو من الازواج الرئيسية ولك الشكر اخى

tayaa1256
02-15-2014, 11:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم معوما قيمه واكثر من رائعه بالفعل انا ددائما ما العب علي تنوع الازواج فهي الافضل من رايي

gr53
02-15-2014, 12:53
كل تاجر له طريقته الذي يختلف به عن غيره حتى في اختيار أزواج العملات
فهناك من يعتمد في متاجرته على زوج واحد فقط ليكون تركيزه كاملا عليه و هناك من يفضل التنوع حسب قوة العملة

عاشق الفوركس
02-15-2014, 13:25
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى الشرح الذي تفضلت به على الاعضاء الكرام وعلى ان يساتفيد منه في التداول مع تمنياتي لك ،بالتوفيق ،والسداد ، ان شاء الله, أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

Bouani
02-15-2014, 13:25
السلام عليكمو رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم مثل ما قلت التداول على نفس الزوج دائما يعطيك مع الأيام خبرة في تداوله لكن ذلك قد يوفت عليه فرص ربح مع أزواج أخرى ليست بالهينة و الله أعلم
تقبل مروري أخي الكريم

eiie
02-15-2014, 22:44
فالسلعة التي يزيد الطلب عليها عن المعروض منها يرتفع سعرها , والسلعة التي يزيد المعروض منها عن الطلب عليها ينخفض سعرها . تسمى هذه الأسواق : البورصات . والبورصات موجودة في كل دول العالم , ولكل بورصة تخصصها ومجالها . والشيء الذي يهمنا أن تعرفه أن البورصات تأتي على نوعين :
بورصات التبادل المباشر Exchange
بورصات التبادل عبر شبكات الاتصال Over the counter (OTC)
ما الفارق بين النوعين ؟

abdelaziz 10
02-16-2014, 00:04
فعلا احب التداول على ازواج عدة في نفس الوقت لان الرابحة تغطي على الخاسرة وهذا ايجابي طبعا
انما لابذ من حساب المارجن المتاح وتقيسم الصفقات على اساسه ولابذ من التوجه مع الترند اكيد

baite
02-16-2014, 00:15
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته
شكرا اخي الغالي على المعلومات الرائعة وتمنياتي بالمزيد من المعلومات الرائعة شكرا لك على طرح الموضوع
تقبل مرورى

payza
02-16-2014, 19:53
طبعا انت ممكن تربح من الفوركس ارباح
كبيرة جدا
يا اخي الكريم

-----------------------------------------------------------------------------------------

Johnson Dwayn
02-17-2014, 22:45
فعلى المؤمن أن يجدَّ في العمل الذي يعلم أنه طيب، وأنه من أعمال أهل السعادة، على المؤمن أن يجِدَّ فيه، وأن يسارع إليه، وأن يكثر منه، وأن يحذر من الأعمال التي جعلها الله من أعمال أهل الشقاوة، ويبتعد عنها، وينفر الناس منها.

saad197920
02-17-2014, 23:04
والله يا اخى الفاضل ان هذا بالفعل من مميزات هذا المجال الرائع وهو ميزة الاختيار من بين العملات الكثيرة
وافضلية التداول بالعملة التى نتقنها .

ahmedsalama
02-17-2014, 23:10
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

choroukguid
02-18-2014, 00:25
السلام عليكم وللله في الحقيقة كنت من قبل احب ان انوع في العملات
لكن وجدت نفسي اتشوش لدى الافضل التعامل مع عملة فقط او اثنين حتى تعرف ماطريقها

abdotitim
02-18-2014, 00:35
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جدا وشكرا لك كتيرا على الافادة المهمة
لا بصراحة انا من مفضلي التداول بصفقة واحدة اي بزوج واحد وافي النادر زوجين

loka
02-18-2014, 00:46
بالتأكيد يجب على اى تاجر فى الفوركس ان ينظر فى الكثير من الازواج التى يوجد بها فرص كبيرة سوف تساعدنا على الوصول الى الربح الذى يعتبر هو اساس التجارة و كلما زادت الفرص زاد الربح

ahmedibrahim258259
02-18-2014, 00:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحه انا لااتدوال الا على الازواج الرئيسية وغالبا مايكون الدولار ين لان حركته واسعه الى حد ما
تقبل مروري

poop4
02-18-2014, 01:03
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
تنوع العملات فى زوج الفوركس عامل مهم جدا جدا
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

khaled22al
02-18-2014, 02:08
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية اتقدم لك بالشكر الف شكر على المعلومات القيمة والمميزة

---------- Post added at 11:08 PM ---------- Previous post was at 10:21 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية اتقدم لك بالشكر اخي شكرا على جهدك المستمر واتمنا لك التوفيق

brahimtrader
02-19-2014, 18:33
اهوعليكم السلام ورحمة الله كل تاجر له طريقته الذي يختلف به عن غيره حتى في اختيار أزواج العملات
فهناك من يعتمد في متاجرته على زوج واحد فقط ليكون تركيزه كاملا عليه و هناك من يفضل التنوع حسب قوة العملة
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

the best
02-19-2014, 22:57
مهما قراراتك مبنية على ارتفاع أو انخفاض عملة ما، فلا بد لك من خطة لتجارتك تسير عليها، فالقفز إلى هذه الصناعة بدون خطة هي بمثابة ركوب سفينة مهجورة دون أية وسائل للنجاة

hunter_world
02-19-2014, 23:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم طبعا بس دا شي مميز لانك بتقدر تعمل كذا صفحه في وقت واحد انا بحب اليورو دولار واليورو نزد بس انا بحب الي هما الاسبريد فيهم 3 نقطا بس

korbosli
02-19-2014, 23:24
يمكنك أن تقوم بالتدوال في زوج عملات واحد، أو أن تختار التداول في جميع أزواج العملات في فوركس إذا ما كان لديك رأس المال الكافي، طالما أن خطة التداول في فوركس التي قمت بتطويرها، صممت من أجل تنفيذ مثل هذا النوع من التداول، و يمكنك إتباع أي منهجية ترى أنها مناسبة لك و لشخصيتكنظام تداول أزواج العملات بدون تحديد

zinga6
02-20-2014, 13:18
ولكن، قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس، يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص
الأهداف الاستثمارية، ومستوى الخبرة والرغبة في المخاطرة. الأهم من ذلك، لا تستثمر الأموال

محمد مؤمن
02-20-2014, 13:26
أنا شخصيا بفضل التداول في اكثر من عملة في وقت واحد وذلك في الاوقات العادية اعتمادا على استراتيجيتي من خلال التحليل الفني
اما في وقت الاخبار فانا اقوم بدراسة الخبر وفتح صفقة واحدة على اساس الخبر وقوته بدون استوب لوز او باستوب لوز كبير

zinga6
02-20-2014, 19:02
وسوف يتم إلغاء معدل التوقف.
إذا تم الطلب - إذا تم الطلبيات هي أوامر التكميلية التي الإيداع في السوق
يتوقف على تنفيذ الأمر الذي يرتبط به.

doola2020
02-21-2014, 01:46
تنوع الازواج يتيح لنا يا اخي ان نتاجر علي أي عملة أي وقت نشاء ولا يرتبط ذلك بسوق بلد العملة التي نتاجر عليها حتي لو سوق البلد مغلق تماما

loka
02-21-2014, 04:46
لما يكون عند التاجر اكثر من زوج يتاجر عليه يستطيع ان يكون بين خيارات و بدائل عدة لتحقيق افضل نتائح عن طريق اتخاذ القرار السليم الذى يساعده على تحقيق الربح

dont
02-21-2014, 07:03
اكيد بلاشك تنوع الازواج يعطى لنا فرص كبيرة لربح
ومن الفض ان يكون لدى التاجر ازواج كثيرة على الاقل 5 ازواج واكيد افضل زوج هو اليورو دولار

houdabluegolden
02-21-2014, 08:42
أنا بتداول على اكثر من زوج في معظم الاوقات لان طرق التحليل الفني واحدة في جميع الازواج
يعني لو اتقنتها في زوج معين تقدر تعملها في باقي الازواج من العملات بل والسلع والمعادن المختلفة مثل الدهب

mgw
02-21-2014, 11:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
انا بفضل زوجين او تلاته علشان اقدر احلل واعرف اتجاهم
وبفضل الازواج تكون اسبريدها مش يزيد عن 3 نقاط

sara ali
02-21-2014, 11:27

قد تكون هذه فكرة جيدة بشكل عام، لأنك من الممكن أن تحصل على عدد تداولات مفتوحة أكثر في كل جولة تداول في فوركس، و من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع. من الناحية الأخرى، فأنت بحاجة إلى رأس مال كبير من أجل أن تقوم بالتداول في أكثر من زوج من أزواج العملات ، لأنك بحاجة إلى هوامش نشطة لكل زوج تقوم بإفتتاحه

---------- Post added at 08:27 AM ---------- Previous post was at 08:26 AM ----------

قد تكون هذه فكرة جيدة بشكل عام، لأنك من الممكن أن تحصل على عدد تداولات مفتوحة أكثر في كل جولة تداول في فوركس، و من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع

sadz2
02-21-2014, 11:31
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
يا خي المرجو عند التداول اختيار زوجين من العملات على الاكثر
وشكرا على الطرح المميز

like
02-22-2014, 21:55
انا شخصيا اقوم بتحليل كل الازواج
ولكن ادخل صفقه واحده فقط واختار اقواهم
وانصح المبتدئين بالتركيز في زوج واحد في البدايه

loka
02-23-2014, 04:03
هناك العديد من الفوائد عندما ننوع فى التجارة وفتح صفقات على اكثر من زوج فى الفوركس لاننا بذلك سوف نكون قادرين على الربح فى اى وقت لان اذا تواجد فرصة واحده فى اى زوج فى السوق سوف نكون على علم اننا سوف نربح منها

poop3
02-23-2014, 04:26
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
نعم يجب عليك تنويع التداول على الازواج المختلفه
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

محمد أبو بكر
02-23-2014, 06:36
السلام عليكم و رحمته و بركاته
مشكوووووووووووووووور استاذنا الكبير على الموضوع الرائع دا ..
و انا بتداول على الكثير من العملات المختلفة علشان الخبرة
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

raafat
02-23-2014, 08:41
السلام لجميع الاعضاء اريد ان اجاوب على هذا السوال بصفتى مبتدئ فوركس انا حابب اقول
لاى مبتدئ الاسهل انك تبدا بزوج الدولار واليورو وهتلاقى استراتيجيات تبسطلك الموضوع وبالتوفيق للجميع

arnold
02-23-2014, 09:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته..شكرا للسؤال الجميل والمفيد للاعضاء جميعا
بعد تجربة شخصية في المجمل هناك فائدة لمن هو خبير بالتنوع اما للمبتدئ فسوف يتشتت ويضيع والفائدة المرجوة لو انه اهتم بزوج واحد لحقق نفسها او اكثر

zinga7
02-23-2014, 16:46
عامل آخر يؤثر على السوق، مع وجود أثر أهمية عن العوامل الأخرى المذكورة
أعلاه، هو الخبر. بمجرد الافراج عنهم، والأخبار لها نتائج مباشرة على سعر العملة وفقا ل

oneman
02-23-2014, 17:39
العتاب خير من الحقد.........العتاب صابون القلب.......العفة جيش لايهزم
العفو عند المقدرة...........العفو يصلح الكريم ويفسد اللئيم......الغنى في يد اللئيم قبيح قدر قبح الكريم في الإملاق

---------- Post added at 05:39 PM ---------- Previous post was at 05:38 PM ----------

الفضل ما شهدت به الأعداءززززززززززززالقدوة الحسنة خير من النصيحة.........القدوة الحسنة خير من الوصية
القناعة كنز لا يفنى........الكذب داء والصدق دواء................الكريم من أكرم الأحرار............الكريم يظلم من فوقه واللئيم يظلم من تحته

anamoody
02-23-2014, 18:37
والله يا اخى الفاضل معلومات لم اعرفها من قبل لكن انا افضل ان اتداول على زوج واحد
وبالعمل عليه اكتسب الخبرة و اتوقع تحركات السعر و انعكاساته

fte2020
02-23-2014, 19:27
بالنسبة لي افضل التداول على الازواج الاساسية فقط لسببين
الاول هو الاسبريد المنخفض
و التاني هي احترامها للتحليل الفني اكثر من الازواج الاخرى

harimeche
02-23-2014, 21:26
الســــــلام عليكم ورحمة الله

وأنا من هدا النوعـــــــ الدي لا

يركز على زوج واحد بل أتاجر

على مجموعة من الأزواج

طـــالمــا أن هناك فرصة

كما تقو لي الخطة التي حددت

سالف

-------

تحياتي / وبالتوفيق

doaa sary
02-23-2014, 21:30
لو مع بعض كذا صفقه دة عايز رصيد كبير
انا بفتح عملة واحده بس عشان مش اشتت نفسى

a_g2017
02-23-2014, 21:56
تازيك يا اسستاذ مصطفى
موضوعك جميل حبيت اشاركك فيه لكتن بصراحه لا افهم شئ مما تقول ارجو ان اتعلم كل ذلك
عن قريــــــــب جادا

forexman3
02-23-2014, 22:08
شوف ياغالى
هذا الموضوع مهم جدا لكل متداول وبالنسبة لى فانا ارى
ان اختيار التداول على زوج واحد لاى مبتدء افضل فى بادئ الامر
حتى يكتسب الخبرة والمهارة فيتداول على اكثر من زوج

حليس مختار
02-23-2014, 22:25
نعم اخي انا من هذا النوع احب انوع في الازواج من اجل ضمان الربح و طبعا ادخل بلوت قليل في كل صفقة

و هكذا يكون العمل ولا بلاش

forexman3
02-23-2014, 22:38
شوف ياغالى
بالنسبة للازواج الرئيسية فكما ذكرت انها تحترم التحليل الفنى
ولكنى اظن ان المتدوال المحترف لا يهمه اى زوج مادام معه
الخبرة والمهارة بسوق الفوركس

loka
02-24-2014, 04:15
مما لا شك فيه ام كلما زاد الازواج التى يتاجر فيها الشخص فى الفوركس زادت فرصة لفتح صفقات تساعده على تحقيق ربح يوميا من التجارة فى هذا المجال و لذلك انا اعتد ان اتاجر على 10 ازواج فى هذا المجال

Murad
02-24-2014, 04:56
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته انا يا اخي احب دائما التركيز ومتابعة زوج واحد من العملات
ايضا لان راس مالي صغير ولا يسمح لي بفتح اكثر من صفقة

loka
02-24-2014, 07:09
فى الحقيقة انا اتمنى ان اتعامل و اتاجر فى اكثر من 8 ازواج فى الفوكس لكى اكون على المستوى المطلوب من تحقيق ارباحى و كلما ازدادت العملات التى نتاجر عليها نستطيع ان نحقق المزيد

lema
02-24-2014, 07:26
انا لست مع فكرة تنوع الازواج انا ارى ان يتخصص الاشخاص فى زوج واحد فقط ارى ان بهذة الطريقة سيحقق نتائج
افضل وكمان اقل مخاطرة مممكنة وافضل زوج اليورو دولار

forex90
02-24-2014, 07:29
طبعا احب التنوع لكن فقط على الازواج الرئيسية فقط لا احب التداول على الازواج التى اسبريدها اكبر من 3 نقاط لانها خطيرة جدا وتمرجن الحسابت الكبيرة قبل الصغيرة لوقتها فى الحركة

gamal20
02-24-2014, 08:48
الافضل من وجهة نظرى عدم التشتت بين اكثر من زوج يكفى من زوج الى ثلاثة ازواج اخى الكريم ولا تتاجر
بالزوج الا بعد دراسه جيده لحركاته وتاثير الاخبار عليه

ahmedhawash
02-26-2014, 11:05
على العكس تماما انا من اللى بيفضلوا التداول على زوج او اتنين على الاكتر

لان ده هيفيد كتير جدا فى الخبره فى التعامل مع الزوج وتوقع حركته والله المستعان

سضقض
02-26-2014, 18:51
اهلا بيك نعم انا من الاشخاص الذين يحبون التنويع فى الصفقات فانا دائما ما ابحث عن الفرصة
السامحة لتحقيق ربح سريع بمخاطرة غير كبيرة . تحياتي لك

zinga8
02-27-2014, 15:40
أكثر من 50٪ تشير إلى وجود قطاع المصانع في التوسع. يحتاج المستثمرون للحفاظ على أصابعهم على نبض
للاقتصاد لأنه يملي كيف أنواع مختلفة من الاستثمارات سوف تؤدي. من خلال تتبع
تاريخ الاقتصادية مثل ism، يستطيع المستثمرون معرفة الخلفية الاقتصادية لمختلف

payza
02-27-2014, 21:54
والله هي فكرة كويسة التنوع دا
بيعطيك فرثة رح او تعويض خسارة في زوج اخر

------------------------------------------------------------------------

arnold
02-28-2014, 23:27
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه ..............
الخبير يلجأ للتنوع من اجل الحد من الصفقات الخاسرة اما المبتدئ فلا انصحه بذلك بالتوفيق ..........

gr53
03-10-2014, 20:14
فهناك من يعتمد في متاجرته على زوج واحد و هناك من يتداول على أكثر من زوج

adil_ragaman
03-10-2014, 20:40
من الجيد أن تكتفي بزوج واحد أو زوجين اثنين للعملات لأن ذلك يتيح لك خبرة أكبر للتعامل مع تلك الأزواج لأن تركيزك يكون فقط على تلك الأزواج و بالتالي اكتساب التجربة يكون أكبر لكن أيضا التعامل مع أزواج عديدة يجعلك تحصل على صفقات مفتوحة أكثر

ashraf2014
03-10-2014, 20:41
اخى الكريم من الجيد أن تكتفي بزوج واحد أو زوجين اثنين للعملات لأن ذلك يتيح لك خبرة أكبر للتعامل مع تلك الأزواج لأن تركيزك يكون فقط على تلك الأزواج و بالتالي اكتساب التجربة وبالتوفيق

ashrafko
03-10-2014, 21:12
اخى الكريم فكرة تنوع الازواج انا ارى ان يتخصص الاشخاص فى زوج واحد فقط ارى ان بهذة الطريقة سيحقق نتائج
افضل وكمان اقل مخاطرة مممكنة وافضل زوج اليورو دولار وبالتوفيق

hasan300
03-10-2014, 22:31
تنوع الازواج فى تجارة الفوركس تعتبر واحده من اهم الطرق التى تساعد اى تاجر على تحقيق ربح كبير من تجارة الفوركس و التجارة على ازواج متعدده تعطى لنا استمرارية فى التجارة على المدى البعيد

meme^_^
03-10-2014, 22:49
انا افضل اتدول على عدة ازواج شكرا على المعلومات القيمه واتمنى لك ولكل الاعضاء التوفيق والنجاح
تقبلو مروري
شكرا

mbproof
03-10-2014, 23:45
السلام عليكم و رحمة الله و تعالى و بركاته
شكرا لك أخي على هذا الموضوع المهم و المفيد لكن أفضل التداول بنوع واحد من الأزواج

hanane 123
03-10-2014, 23:56
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن اتبع هداه
ومابــعد...
شكرا لك اخي على جهدك ولكن انا افضل تداول بنوع واحد من العملات وليس اكتر
بالتوفيق
وداعاوشكرا

محمد عز الدين عيد خضري
03-11-2014, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
لو عارف تفسي اتي هقعد وقت طويل اتداول علي كذا زوج ولو هاخد وقت سيط اتعامل مع زوج واحد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

meroloveme
03-11-2014, 00:17
تنوع الازواج مفيد لاننا نقدر نبحث عن فرص للربح طول ال 24 ساعة
بس الاخبار بيبقي تاثيرها واضح علي العملة في جميع الازواج
تنوع الازواج مهم في الفوركس ومهم للشركة لان المتاجر بيبحث عن الجديد

salim telecom
03-11-2014, 00:23
كيف الحال اخي الكريم اتمني ان تكون بخير و عافية
و الله اخي الحبيب كلامك صحيح تنوع العملات امر جيد لذا لا يجب التركيز فقط علي عملة واحدة
و الله اعلم و الله الموفق

hasan300
03-11-2014, 01:20
هناك اوقات يوجد فرص للتداول على اكثر من زوج فى الفوركس و اوقات يكون هناك فرصة واحده فقط للتداول و فى حالة التنوع فى التجارة على اكثر من زوج يكون الفرص اكبر للربح

nihed trabelsi
03-11-2014, 01:59
مشكور اخي على هذا التوضيح و انا اصنف نفسي ظمن صنف ثالث لم تتحدث
عنه لانّي مزيج بين الاثنين اي انّي لاعمل على كل الازواج و لا اعمل على زوج واحد بل اعمل على اربع ازواج

sabirdaba
03-11-2014, 14:13
أنا أجد الامر في العمل على مجموعة من الازواج في الفوركس هو مثله مثل البورصة تقريبا حيث ان المتاجرين في البورصة ينوعون استثماراتهم على مجموعة من القطاعات حتى يقللوا الخسارة بأكبر قدر ممكن

mhmd12
03-13-2014, 02:36
مثلا ممكن يون فى فرصة على زوج ما ولكن انا مش بتاجر الا على زوج تانى خالص و بكدا هيضيع عليا عشرات الفرص فى الفوركس و لا استطيع ان احقق هدفى من التجارة فى اى وقت

ahmed212
03-13-2014, 02:38
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله فعلا اخى الحبيب انا افضل التنوع فةى الازواج والمعيار عندنا هوة الوصول الى متطلبات الاستراتجية وبعدها ننفذ الصفقة

mahmoud bakr
03-13-2014, 03:52
بدون شك هى عمليه مفيده
وانا من محبى الثبات على ازواج محدده اتعامل معها من خلال صفقاتى

salimned
03-13-2014, 04:20
السلام عليكم
نعم اخي من مميزات الفوركس الجيدة هي تنوع الازواج فيه
التي نستطيع العمل فيها و يمكن ان نختار التي
يسهل علينا تحليلها و معرفة اخبارها ايضا و بالتوفيق لك
تحياتي سلام.

a7med84
03-15-2014, 09:05
للاسف انا لا اتبع هذه المدرسه واعتقد ان الفائده الاكبر

فى انك تشتغل على زوجين او تلاته عل الاكتر فى السوق

والاستفاده فى فهم تحرك هذه الازواج ويكون فى خبره فى التعانل معهم

عبد الحكيم
03-15-2014, 10:39
أحب التنوع خلطها تصفى يقول المثل اذن المتاجر المتهور والمتاجر الهادئ ربما تكون بينها اختلافات في الاسم لكن في العمل لا يختلفان كثيرا من حيث النتائج

RomanyMoreed
03-15-2014, 15:23

انا بتداول علي االازواج الرئيسيه فقط ومش بيغر التدوال عليهم ابدآ واحيانآ بتداول علي الفضه

تحياتي

sabirdaba
03-15-2014, 15:36
مشكور اخي على هذا التوضيح و انا اصنف نفسي ظمن صنف ثالث لم تتحدث
عنه لانّي مزيج بين الاثنين اي انّي لاعمل على كل الازواج و لا اعمل على زوج واحد بل اعمل على اربع ازواج جيد اخي انا كذلك عندي تقريبا نفس الاسلوب انا اعمل على زوجين لا اكثر انا اعمل على اليورو/دولار والباوند/دولار ولاكن انا اتابع تحليل الذهب والبترول لأنه له تأثير مباشر على الدولار

aymanso
03-15-2014, 15:38
السلام عليكم من المفيد فى عملية التجارة على العملات هو تنوع فتح الفقات على
اكثر من زوج حتى يتسنى لك من تحقيق اكبر قدر من الارباح فى حالة اذا انعكس السعر فى احد الازواج

maha elsayed
03-15-2014, 15:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهانت ممكن فى الاول تتابع اغلب الازواج
وتختار اتنن مثلا فى التجاره بغض النظر عن العملات الاخرى

brahimtrader
03-16-2014, 18:54
بالنسبة لي في الحقيقة كنت من قبل احب ان انوع في العملات
لكن وجدت نفسي اتشوش لدى الافضل التعامل مع عملة فقط او اثنين حتى تعرف ماطريقها
تحياتي لك

reda4bux
03-16-2014, 19:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي : التداول باكثر من عمله يتطلب تجربه عاليه ومجهودات............اما انا فتكفيني التداول بعمله واحده
على كل حال أتمنى لك كل التوفيق إن شاء الله

chomehdi
03-16-2014, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته نعم أخي الكريم فتنوع
الأجواج أنا أعتقد أنه يقلل من الخسارة بنسبة 50 في 100 لدالك أنا أفضله

عدي
03-16-2014, 20:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... بصراحه انا اتداول علي جميع العملات و الازواج لاني ليس عندي صبر للعمل علي زوج واحد

loka
03-18-2014, 03:26
لما يتاجر مستثمر فى الفوركس على زوج واحد فقط سوف يوجد و يتواجد هناك ايام لا يستطيع ان يدخل السوق لان لا يوجد فرص حقيقية للتجارة التى تربحه من هذا الزوج اما تنزع الازواج يسهل عملية الربح لاى تاجر

karam22
03-18-2014, 03:29
اكيد كل واحد له الزوج المفضل له
واناافضل ان اتاجر علي مجموعة ضيقة منهم لزيادة التركيز وان اكون علي دراية ومتذكر سلوك ومكان تل الازواج من السوق

loka
03-19-2014, 23:03
كلما تنوعت الازواج فى التجارة على العملات كلما زادت الفرص التى من الممكن ان نستفيد منها بسهولة كبيرة و فايدة الازواج الكثير تساعد التاجر فى الوصول الى اكثر من صفقة ربح كل يوم من هذه التجارة على الاسكالبينج

abdelaziz 10
03-22-2014, 23:02
كلما تنوعت الازواج فى التجارة على العملات كلما زادت الفرص التى من الممكن ان نستفيد منها بسهولة كبيرة و فايدة الازواج الكثير تساعد التاجر فى الوصول الى اكثر من صفقة ربح كل يوم من هذه التجارة على الاسكالبينج
ارى ان التداول على اكثر من زوج ممكن يشتت المتاجر من جهة فيخليه غير مركز بدقة على زوج واحد
انما من الجانب الايجابي الازواج لما تكثر الصفقات عليها فكل صفقات تعوض اخرى فيتوازن الحساب

roua
03-22-2014, 23:24
ماشالله موضوع مفيد
اؤيد التنوع في اختيار العملات بالتداول لتكون في فرصة للربح والخسارة وتوزيع العقود
شكرا لحضرتك استاذ شادي

asafiforex
03-23-2014, 01:35
و الله يا غالى في ناس كثيرة تقول التداول على زوج واحد افضل حيث انك تعرف تحركاته بحكم الممارسة و الخبرة
و لكنى انالف هذ الراي لانه لو انت بالفعل تستعمل استراتيجية جيدة اكيد يمكنك من خلالعا الدخول و المتاجرة على اكثر من زوج من العملات
شكرا لك على طرح الموضوع
تقبل مرورى

wentwor
03-23-2014, 01:54
السلام عليكم و رحمة الله اظن ان التداول علة ازواج مختلفة احسن لان هناك فرص اكثر لجخول صفقات
لكن طبعا اذا توفرت شروط دخول صفقة

MAZROUR
03-23-2014, 01:56
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه من الجيد أن تكتفي بزوج واحد أو زوجين اثنين
للعملات لأن ذلك يتيح لك خبرة أكبر للتعامل مع تلك الأزواج لأن تركيزك يكون فقط على تلك الأزواج
و بالتالي اكتساب التجربة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

forexuwk
03-23-2014, 08:12

قد تكون هذه فكرة جيدة بشكل عام، لأنك من الممكن أن تحصل على عدد تداولات مفتوحة أكثر في كل جولة تداول في فوركس، و من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع. من الناحية الأخرى، فأنت بحاجة إلى رأس مال كبير من أجل أن تقوم بالتداول في أكثر من زوج من أزواج العملات

salim telecom
03-23-2014, 08:34
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الخال اخي الكريم اتمني ان تكون بخير
نعم العملات في الفوركس مثل السلسلة العملات تشد بعضها البعض
و في الاخير تقبل مني اخترامي و تقديري

tayaa1256
03-23-2014, 10:03
ك اخي الغالي على الموضوع وعلى الشرح الذي تفضلت به على الاعضاء الكرام وعلى ان يساتفيد منه في التداول مع تمنياتي لك ،بالتوفيق ،والسداد ، ان شاء الله, أتمنـــى التوفيـــق

zezo-89
03-23-2014, 10:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بالنسبة للازواج الرئيسية فكما ذكرت انها تحترم التحليل الفنى
ولكنى اظن ان المتدوال المحترف لا يهمه اى زوج مادام معه
الخبرة والمهارة بسوق الفوركس
بالتوفيق للجميع

tayaa1256
03-23-2014, 10:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي االكريم من الممكن أن تغلق إحتماليات الربح الخاصة بك لأنك تركز بالنظر على جدول واحد فقط، بدلاً من النظر إلى جميع الجداول التي من الممكن أن يكون لها نظام مربح

forex_lionz
03-23-2014, 10:33
انت ازاى دخلت شراء المفروض تدخل بيع عشان الكيبل واليورو عامل شمعة انعكاسية
روحت رديت عليكم وقولتلكم ده شمعة جنى ارباح شراء مشمعة فولنج وحتنزل المفروض عشان تطلع ولو نزل تحت نصف الليموزين حقفل الاسترالي على خسارة

masry928
03-23-2014, 10:53
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فيه ناس للاسف بتحب تتداول بزوج واحد فقط لا غير او بالعملات الرئيسيه بس لكن ده غلط تداول على الفرصه وليس الزوج هتكسب اكتر فالازواج محدوده ولكن الفرص غير محدوده اعمل حساباتك افضل وادخل ع الفرص

tayaa1256
03-23-2014, 10:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم كلما حدث تنوع في الازواج كلما زاد نسبه الربح والتجاره وايضا زياده الفرص واقتناصها الجيد هو الوسيله للربح

Ahmed2020eg
03-23-2014, 11:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...معلوماتك جميله و مفيده و رائعه اخي ما شاء الله عضو مميز في المجال ده و بالتوفيق ان شاء الله

loka
03-24-2014, 05:57
عملية تنوع الازواج فى صالح التاجر ذاته لان عندما تزداد الازواج التى نتاجر عليها بالتالى تزداد الفرص التى من الممكن التى تساعد اى تاجر فى تحقيق الربح الاكبر من هذه التجارة يوميا

sendrela
03-24-2014, 08:06
بالفعل طالما جدت استخدام التحليل الفنى بأستراتيجيه جيده ومؤشرات قويه من الممكن ان تتاجر بأى زوج تريده

لان الفكره تكمن فى التحليل الجيد للزوج ومن ثم اتخاذ قرار دخول صحيح وايضا من نقطه صحيحه

موفقين

soooonor
03-24-2014, 08:27
فى البداية من المفضل لأى مبتدئ ان يركز على زوج عمللات واحد حتى يستطيعراسته و التركيز مع حركته على الشارت و يفضل ان يكون من الازواج الرئيسية التى يكون الدولار الامريكى طرفا فيها .

و بعد فترة يصبح التعامل مع باقى الازواج ممكنا لزيادة الخبرة و القدرة على متابعة اكثر من زوج من العملات اثناء التداول

forex_lionz
03-24-2014, 09:58
قدامي دلوقتي فرصة شراء على اليورو جيدة جدا بطريقة الدخول الامن حننتظر شمعة ده تقفل لو قفلت فوق خط الصفر وقريب منه يبقا حندخل شراء باذن الله

وعندي استفسار اتمني لما ارجع تكونوا لسة صاحيين وتجاوبوني عليه

SheShe
03-24-2014, 10:03
انا بالنسبالي في الحقيقة كنت من قبل احب ان انوع في العملات
ولكن وجدت نفسي اتشوش لدى من الافضل التعامل مع عملة فقط
او اثنين حتى تعرف ماطريقها.

zezo-89
03-24-2014, 10:39
عامل آخر يؤثر على السوق، مع وجود أثر أهمية عن العوامل الأخرى المذكورة
أعلاه، هو الخبر. بمجرد الافراج عنه، والأخبار لها نتائج مباشرة على سعر العملة
بالتوفيق للجميع

محمد السيد محمد
03-24-2014, 10:55
انا اوافقك في عدم الاقتصار في التداول على زوج واحد .. ولكن ليس هذا معناه ان افتح اكثر من صفقتين على زوج واحد
لأن هذا يربكني ..وعليه فانني انتقل من زوج الى آخر بعد التاكد من وجود فائدة

احمدل سالم 22
03-24-2014, 15:17
اشكرك على الشرح الرائع
لكن يفضل التدول على زوج عملة
واحدة وخصوصا بالنسبة للمبتدئين في
هذا المجال حتى يركز المبتدئ على هذا
الزوج ويحلل حركة هذا الزوج خلال التداول

maria
03-24-2014, 15:20
أنا شخصيا مع تنويع الاستثمار وماذا لو يعلم الله المتبرع على اكثر من زوجك فلا تضع البيت كله في سلة 1 وإنما بين فينك وضع البيت في اكثر من سنة تسمع تصيح من مخاطر تعكس الصوت مع الدولة أو خسارة من قطر كل شي فيه زهاء 1 بالتوفيق للجميع تحياتي

mohamed bnali
03-24-2014, 15:34
عزيزي العضو المحترم تنوع التداول بالعمولات او ازواج العمولات يتوقف على خبرة العضو
فالعضو المبتدئ نوصيه باتباع العمولات المتداولة كاليورو والدلا والجين والدلار والدلار والين
فادا فتح الله على العضو ونال من الخبرة والتجربة والدربة حتى صار عارفا بما يقدمه وما يؤخره متضمنا الاشياء في مواقعها والمعارف في محلها فيقف في السوق امام المتداولين وكلهم لا يقلون عنه خبرة وتجربة ولاكنه يمتاز عليهم بوضع المعرفة والخبرة في مكانها بالخبرىة والتجربة والعقل التقني و يفلتر الصفقات ويضع الهدف وباقل من ربع النقاط او تلتها يضع حاجز الخسارة ستوب لوز او تيك بروفيت ويكون مرتاح البال ويكون انه وضح الاسعار وعرف اتجاهها
ونقول عند ربحه مرحى وعند خسارته فوق جهدك لا تلام
اما ادا مهر وخبر وجرب ونال من المعارف الكتير فهذا تاجر محنك يستطيع ان يصول ويجول بجميع عمولات الكرة الارضية
ولا تترب عليه في دلك
وتقبل سلامي

awa
03-24-2014, 15:50
انا لسة لم ابحر فى المتاجرة فى عالم الفوركس لكن عموما انا حتى
الان اميل للتركيز فى عملة واحدة علشان اكون ملم بكل معلومة عنها

Ahmed2020eg
03-24-2014, 15:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نعم انا من محبي التداول بهذا النظام بالتوفيق ليك ان شاء الله و منتظرين منك كل جديد اخي

abdelhalim
03-24-2014, 15:58
انا احب اليورو دلا لان هذا الزوج من افضل لازواج وايضا زوج سهل فى التداول
وكذك فضل الدولار فرنك لانه يوجد علكسية مابين اليور دولر والدولار فرنك
وكل التوفيق لك يا رب

ahmad lord
03-24-2014, 16:01
طبعا انا معاك وافضل في البدايه التركيز علي زوجين مثلا اليورو دولار والين دولار وكل فتره ممكن تزود زوج لتفهم طبيعه الزوج

maged mag
03-24-2014, 16:04
الســــــــلام عليكــــــم ورحمـــــــــه الله وبــــركــــاتـــه
والله اخى بصراحة انا لسا لم اتداول الى الان ولا اعرف اى نوع افضل او اى نوع اجربه واستمر عليه
ولكن بتواجدكم الطيب ومواضيعكم المتميزة ونقاشاتها تتكون لدينا المعرفة والخبرة
فجزيل الشكر لكم وبالتوفيق

Heisenberg
03-28-2014, 21:51
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاتـــه
كلما تنوعت الازواج فى التجارة على العملات كلما زادت الفرص التى من الممكن ان نستفيد منها بسهولة كبيرة
تحياتي لك و بالتوفيق

loka
04-05-2014, 04:38
انا شايف ان كلما زاد عدد الازواج فى التجارة تزداد فرص التاجر فى تحقيق فرص اكبر من الارباح و انا برشح ان يكون للتاجر ازواج فى التجارة من 6 الى 10 ازواج لتحقيق ربح كبير ومناسب بالتاجر

mehildin
04-06-2014, 20:46
لا افضلالتنوع في الازواج انا احب التخصص بزوج واحد وتعزيز معرفتي به برأيي افضل من دراسة عدة ازواج والضياع.
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

latraaa
04-06-2014, 21:56
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات القيمة التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله في الميتقبل لاقريب إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

fte2020
04-07-2014, 01:37
عن نفسي لا احب الازواج الرئيسية فقط و اجد الازواج الاخرى كبيرة السبريد غير مفهومة التحرك
احاول التركيز على زوجين و دراستهما تماما
تحياتي لك

AMLAK
04-07-2014, 01:39
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه يمكنك أن تقوم بالتدوال في زوج عملات واحد
أو أن تختار التداول في جميع أزواج العملات في فوركس إذا ما كان لديك رأس المال الكافي طالما أن خطة التداول في فوركس التي قمت بتطويرها
صممت من أجل تنفيذ مثل هذا النوع من التداول تحياتي للجميع

dont
04-07-2014, 03:45
تنوع الازواج هو من افضل الاشايء التى تؤدى الى زيادة الربح
يجب انه يكون عندى التاجر خبرة فى ازواج كثيرة على الاقل خمسة ازواج

AYYOUB100
04-07-2014, 03:51
أوصتني جدتي ألا أضع كل البيض في سلة واحدة هو مثل اقتصادي ينطبق على الذي يضع
كل راس ماله في زوج واحد ولا ينوع المخاطرة على العديد من الأزواج

loka
04-07-2014, 04:31
المتاجرة فى الفوركس على اكثر من زوج يساعد اى تاجر فى الفوركس على ان يكون امامه العديد من الفرص التى تساعده على تحقيق الارباح منها بسهولة و يختار ما هو مناسب معه فى التجارة

mhmd12
04-11-2014, 22:34
لو بتتاجر على زوج هتلاقى فرصة عليه او ممكن لا يوجد فرصة للتجارة عليه انما لو قررت تتاجر فى الفوركس على 5 ازواج مثلا ممكن تلاقى بصفة مستمرة على الاقل فرصتين للتجارة

abdelaziz 10
04-12-2014, 12:20
لو بتتاجر على زوج هتلاقى فرصة عليه او ممكن لا يوجد فرصة للتجارة عليه انما لو قررت تتاجر فى الفوركس على 5 ازواج مثلا ممكن تلاقى بصفة مستمرة على الاقل فرصتين للتجارة
صحيح وانا متفق معك ياا خي فالتداول على اكثر من زوج يعني مباشرة توفر العديد من الفرص عكس زوج واحد طبعا
انما لازم تنظيم الصفقات وتوزيعها حسب راس المال فلا يعقل مثلا ب 100 دولار نفتح 6 صفقات بلوتات كبيرة

st2s
04-18-2014, 16:11

لنلقي نظرة على كلا النوعين من أنواع التداول في أزواج عملات فوركس، و الإيجابيات و السلبيات المحتملة لكل نوع منهاار، و سوف تتعلم كيف تتنبأ بالحركات المحتملة بشكل مسبق إذا ما قمت بالتداول بزوج واحد من أزواج العملات. إن كل هذا ممكن. من الناحية الأخرى، من الممكن أن تغلق إحتماليات الربح الخاصة بك لأنك تركز بالنظر على جدول واحد فقط، بدلاً من النظر إلى جميع الجداول التي من الممكن أن يكون لها نظام مربح. بالتأكيد أن رأس مال التداول الخا

INTHENAMEOFALLA
04-18-2014, 17:11
كل انسان وله طبيعة خاصة منهم من يريد التخصص ومنهم من يريد ان يتعرف على كل الازواج حتى يستفيد من تنوع العملات وهذا شىء جيد المهم ان يتبع الطريقة المناسبة له حتى يضمن الربح باذن الله

جمال محمدين
04-18-2014, 17:19
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
زيادة فرص الربح ولو صفقة خسرت الصفقة التانية تكسب وتعوضها لك

عاشق الفوركس
04-20-2014, 10:21
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،لالا ياسيدي انا لا افض ان اغير في الازواج اعتمد على زوج معين وفقط

عدي
04-20-2014, 10:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نعم انا احب المتاجره علي الازواج المختلفه اخي موضوع جميل و استمر علي هذا اخي الكريم

lyes1977
04-20-2014, 10:55
طبعا اخي الكريم ان ما يميز سوق الفوركس هو تنوع الزواج القابلة للتداول واختلافها في وقت الحركة والنشاط وايضا السبريد وانا شخصيا اتاجر على معضم الازواج المتوفرة في المنصة بشرط ان تتوفر عوامل الدخول في الصفقة والفرصة القوية

salimned
04-21-2014, 19:27
السلام عليكم نعم اخي انا استعمل ازواج كختلفة في التداولات التي اقوم بها و لا اركز على زوج
واحد في الشارت و كل واحد يعمل حسب الاستراتيجية التي تتيح له الدخول للسوق و اتمنى لك التوفيق.

hobmed
04-22-2014, 00:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جزاك اللهَّ خيرا أخي علي هذا الموضوع المتميز
والشرح المفصل وارجو ان يستفيد جل الاعضاء من ذلك ونرجو منك المزيد من البحث بالتوفبق ان شاء الله

homeland
04-22-2014, 00:23
شكرا لك عزيزى العضو فى المنتدى وتقبل مروروى رغم انى مبتدئ فى التدالو لكن من الافضل بالنسبه دراسه جميع الازواج لمعرفه خركه السوق كى استطبع ان اقوم باختيار الزوج الافضل للتداول بالنسبه لى ولظروف السوق وذلك يختلف منن متدالو الى اخر
مع الشكر

hasan300
04-22-2014, 15:01
كلما زادت الازواج فى الفوركس كلما كانت الفرص اكبر لاى تاجر لكى يحقق ارباح فى التجارة هنا فى الفوركس و تساعدنا التجارة هنا فى العديد من الازواج لكى نحقق الارباح الكثر فى التجارة

Hamdy Elhossiny
04-24-2014, 12:10
والله اخى انت معلوماتك قيمه جدا وانا من النوع الى بيحب التنوع فى المتاجره
والتعامل مع كل الازواج لتحديد الانسب ولدراسه جميع التحركات فى السوق

salichou
04-24-2014, 13:24
و سوف تتعلم كيف تتنبأ بالحركات المحتملة بشكل مسبق إذا ما قمت بالتداول بزوج واحد من أزواج العملات. إن كل هذا ممكن. من الناحية الأخرى، من الممكن أن تغلق إحتماليات الربح الخاصة بك لأنك تركز بالنظر على جدول واحد فقط، بدلاً من النظر إلى جميع الجداول التي من الممكن أن يكون لها نظام مربح , a;vh g;l ugd hg

fahd1988
04-24-2014, 14:17
أفضل تداول هو تداول بزوج محدد و فتح عدة صفقات فيه و بذلك تجزئة الربح قد جربتها على الأورو دولار
وحققة معي نتائج جيدة جدا كل الصفقات ناجحة إلا أني إستعملت سعر نقطة منخفض
وفي الأخير شكرا أخي على موضوعك القيم

godfather
04-24-2014, 14:55
السلام عليكم انا شايف ان الازواج تنوعها كويس لان لو خسرت على
زوج معين ممكن تلاقى زوج تانى تفهمه و تعوض خسارتك عليه

مصطفى حمدان
04-24-2014, 15:11
على الرغم من ان هناك الكثيرين يفضلون العمل على ازواج محددة لكى يستطيعوا دراستهم باستفاضة فانا ارى ان تعدد ازواج العملات فى العمل يساعد على ايجاد الفرص الكثيرة فى التداول حيث ان كل زوج من الممكن ان نرى به فرصة للدخول

kaa
04-24-2014, 16:27
اكيد تنوع الازواج ه فؤائد كثيرة جدا
حيث يمكن ان نحصل على ارباح كثيرة من التنوع
والاعتامد لى نوع واحد يؤدى الى نتائح غر مراضية

Elta3lab
04-24-2014, 16:35
السلام عليكم
اخى العزيز في ناس كثيرة تقول التداول على زوج واحد افضل حيث انك تعرف تحركاته بحكم الممارسة و الخبرة
تقبل تحياتى

gr53
04-24-2014, 16:48
فهناك من يعتمد في متاجرته على زوج واحد و هناك من يفضل التنوع بين الأزواج

reda2001
04-24-2014, 16:51
تقبل مروري
شكرا على هذه السؤال

hasan300
04-24-2014, 18:37
التنوع فى العملات فى التجارة تساعدنا فى الفص الاكبر فى التجارة للوصول الى الاستراتيجيات التى تؤهلنا فى تحقيق الرباح التى يسعى اليها التجار فى التجارة فى سوق الفوركس

walid08
04-24-2014, 21:41
السلام عليكم
انا يا اخي افضل التداول على زوج واحد فقط مؤقتا اي في اليوم اتداول على زوج واحد
فانا لا افضل تعدد الازواج التي نتداول عليها لانها تؤثر بشكل كبير على العقل و يختلط التحليل

msamir2013
04-24-2014, 22:07
انا عن نفسى شايف ان فى البداية للناس المبتدئة انها تحاول انها تعتمد على زوج واحد فى البداية

لدراسة الزوج دة والوقوف على تاثير الاخبار على الزوج والنقاط القوية فيه

انا عن نفسى بفضل انى اتداول على اليورو دولار لان دا الزوج اللى انا شايف انى بقدر اتعامل معاة كبداية

samoray13
04-24-2014, 22:17
مشكور اخي الكريم تنويع المتاجر على عدد كبير من الازواج هو شيء جيد لتفادي الخسارة لكن انا اخي الكريم لا احب هذا الاسلوب لأنني ليست لدي القدرة على متابعة عدد كبير من الشارتات في نفس الوقت

hasan300
04-24-2014, 23:26
من المعلوم ان كثرة الازواج فى التجارة فى مجال الفوركس تجعل من السهل علينا ان نحدد و نقرر اى الازواج التى نتاجر عليها فى السوق و التى تساعدنا فى تحقيق انجاز كبير فى الاهداف التى نسعى للوصول اليها فى هذه التجارة بسهولة كبيرة جدا

selmon
04-24-2014, 23:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا مش بحب اشتغل علي زوج واحد انا بحب اشتغل في ازواج كتير علشان اكسب

سمير تيارت
04-25-2014, 01:28
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك
كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
في ازواج بتبقي خطرة والربح فيها ضعيف زي الازواج
صاحبة الاسبريد الكبير والحركة البطيئة

salimned
04-25-2014, 03:32
السلام عليكم بالنسبة لي اخي افضل العمل على ازواج مختلفة و لا اكتفي بواحد فقط لان
استراتيجيتي تعمل عليها كلها و اتمنى لك التوفيق في تداولاتك اخي الفاضل.

gr53
04-25-2014, 11:45
فأنا حاليا لا أتداول إلا على زوج الزعيم و أحيانا أدخل على الباوند دولار و لا أكثر من أزواج التداول حتى لا يتشتت الفكر

naoual
04-25-2014, 11:54
اخي الكريم مشكور عن هذه المعلومات التي قدمتها لكن انا اافضل ان اتاجر على زوج اليورو دولار فقط

zezo-89
04-25-2014, 12:06
انا شخصيا اقوم بتحليل كل الازواج
ولكن ادخل صفقه واحده فقط واختار اقواهم
وانصح المبتدئين بالتركيز في زوج واحد في البدايه
تمنياتي بالتوفيق للجميع

عدي
04-25-2014, 12:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نعم انا من محبي التداول علي ازواج كثيره من العملات لكي انوع النشاط و بالتوفيق ان شاء الله لك و لجميع الاعضاء

abo heba
04-25-2014, 16:08
بالفعل هذه نصيجه قراتها فى العديد من الموضوعات وهى تنويع الاستثمار وعدم وضع البيض فى سله واحده وهكذا واعتقد
انه كلام حقيقى لا ينبع الا من تجار حقيين

kaa
04-27-2014, 23:02
تنوع الازواج له مايا كثيرة جدا حيث فى تنوع الازواج نجد فرص كبيرة للربح حيث ان يجب يكون ل التاجر خطة للتدالو على الاقل فى خمسة ازواج ومن اكثر الازواج فى الفوركس ربحا هو الباوند ين او كما يقلب بالمجنون نجد فية فرص لربح على الاقل 25 نقطة ف اليوم

Ammar Tayeb abdelkader
04-27-2014, 23:18
نعم أخي التنوع وعدم العمل على زوج واحد مربح جداً
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

mariya
04-27-2014, 23:28
هذه جيد جدا موضوع مفيد للغايه حقا
اتمنا ان يكون فى مزيد من هذا التقنيات والتعليم التنوع

med5
04-27-2014, 23:30
أهلاً بكم

عملية التجارة على العملات هو تنوع فتح الفقات على
اكثر من زوج حتى يتسنى لك من تحقيق

اكبر قدر من الارباح فى حالة اذا انعكس السعر فى احد

بتوفيق

kaa
04-28-2014, 14:29
انا اعتمد على حوالى من خمسة الى 11 زوج من اليوور دولار وايضا الباوند دولار وازواج الين

حسنى صادق
04-28-2014, 16:47
نعم انة من الذكاء ان نقوم بتنويع المحفظة الخاصة و القيام بالتعامل مع العديد من الازواج التى قد تتحرك فى اتجاهات موحدة او اتجاهات متضادة و ذلك لضمان التحرك فى امان من قفزات السوق المفاجئة

ahmed kabo
04-29-2014, 05:55
انا افضل ذللك وبالفعل انا اتداول على زواج واحد فقط ومابغيروش معاه على الحلو والمرة زى ما بيقولو كدة فا انا مش بستغنى عنة وهو اليورو ين بالتوفيق للجميع

gaa75
04-30-2014, 02:41
افضل انه يكوون عندنا قاعد فى التداول على ازواج كثيرة نها اليورو دولار وةايضا البوند دولار والدولار فرنك وايضا الاسترالى دولار وايضا الامريكى كندى وايضا بعضازواج الين واين فرصة كويسة للربح نظرا للحركة السريعة

abdelaziz 10
05-05-2014, 18:19
افضل انه يكوون عندنا قاعد فى التداول على ازواج كثيرة نها اليورو دولار وةايضا البوند دولار والدولار فرنك وايضا الاسترالى دولار وايضا الامريكى كندى وايضا بعضازواج الين واين فرصة كويسة للربح نظرا للحركة السريعة
طبعا لابذ من العمل على اكثر من زوج اساسي بالخصوص والسبب اننا بذلك سنجد العديد من الفرص عليها
انما لو تداولنا بزوج واحد فالاكيد ان الفرص ممكن تكون نادرة والصفقات قليلة والارباح قليلة ايضا

menoer1248
05-05-2014, 18:44
انا لا احب ان ابقى في زوجين الى مدة بل احاول ان اجد فرصة في اي زوجين واتعامل معهما
خاصة اذا تعلق الامر بخبر عن عملة ما يكون قويا
ولا انا من انصار البقاء في اليورو دولار

kaa
05-05-2014, 20:39
والاعتامد لى نوع واحد يؤدى الى نتائح قد تكون سلبية

midooo258261
05-05-2014, 21:11
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا كنت قريت مقال ان الواحد لازم ينوع على الازواج اللي بيتاجر عليها علشان تشيل بعضها
تقبل ودي واحترامي

fatoma elsayd
05-05-2014, 21:35
السلام عليكم بالفعل انا الاستراتجيه الخاصه بى تقبل اكثر من زوج
والان فاتحه 4 صفقات :yahoo:
على 4 ازواج مختلفين
اتمنى ان تتقبل مرورى اخى وبالتوفيق باذن الله :happy::yahoo:

abdelaziz 10
05-06-2014, 17:21
السلام عليكم بالفعل انا الاستراتجيه الخاصه بى تقبل اكثر من زوج
والان فاتحه 4 صفقات :yahoo:
على 4 ازواج مختلفين
اتمنى ان تتقبل مرورى اخى وبالتوفيق باذن الله :happy::yahoo:
انا في رايي يا اخي ان التداول على اكثر من زوج رائع فعلا وهذا يجعل المتداول لديه اكثر من فرصة ربح فيعوض بعضها ببعض
مثلا لو حضرتك كما اشرت فاتح 4 صفقات فانت لازم تربح فقط اثنين منها وتضمن التعادل هذا ان كان الهدف مثل الستوب لوز

imaddine1986
05-06-2014, 18:22
صراحة انا افضل التنويع في الازواج وادخل على اي زوج ارى فيه فرصة واضحة لاني اامن انه
لو تداولت على زوج واحد فان الاخطاء تكثر بسبب ان الفرص ستكون اقل على العكس لو كنت تتاجر
على عدد من الازواج وتختار افضل فرصة

abdourma
05-06-2014, 18:33
مع اني لم افهم بعد الامور المتعلقة بالتداول والاستثمار ولاكن
ساسعى جاهدا من اجل فهم هاته الامور وان تكون مشاركاتي اجابية

mhmd12
05-09-2014, 05:52
كلما ازدات الازواج التى يتاجر عليها التاجر كلما ازدات الطرق او الفرص للوصول الى الربح و لكن هناك خطر التشتت فى التجارة فى سوق الفوركس و انا بعتقد ان الربح من هذا المجال يكون سهل المنال غير اى تجارة اخرى

sherif ibrahim
05-09-2014, 06:34
بحب انا لتنويع في الازواج وادخل على اي زوج ارى فيه فرصة واضحة لاني اامن انه
لو تداولت على زوج واحد فان الاخطاء تكثر بسبب ان الفرص ستكون اقل على العكس لو كنت تتاجر واختيار افضل فرصة

abdelaziz 10
05-09-2014, 12:31
بحب انا لتنويع في الازواج وادخل على اي زوج ارى فيه فرصة واضحة لاني اامن انه
لو تداولت على زوج واحد فان الاخطاء تكثر بسبب ان الفرص ستكون اقل على العكس لو كنت تتاجر واختيار افضل فرصة
صحيح انا ايضا افضل التداول على اكثر من زوج لاننا بذلك ممكن نعوض خسارة في زوج معين بارباح في ازواج اخرى
ايضا لا ننسى ان التداول على اكثر من زوج يجعلنا نربح اكثر لان الفرص تكون اكثر وننتقي منها الاكثر وضوحا وقوة

ruse
05-11-2014, 19:01
السلام عليكم
فهناك من يعتمد في متاجرته على زوج واحد فقط
ليكون تركيزه كاملا عليه و هناك من يفضل التنوع حسب قوة العملة

Ammar Tayeb abdelkader
05-11-2014, 19:47
مثل ما قلت التداول على نفس الزوج دائما يعطيك مع الأيام خبرة في تداوله
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

عاشق الفوركس
05-11-2014, 19:58
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،نعم تنوع ازواج العملات يعني ان الفرص تكون اكثر في الربح الهم ان تقسم الللوت على الصفقات بشكل مناسب ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

eslamsallam
05-11-2014, 20:18
اخي الكريم التداول على زوج واحد افضل حيث انك تعرف تحركاته بحكم الممارسة و الخبرة
من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع.

mhmd12
05-12-2014, 02:28
انا ممكن اعطى لك مثلا حيا يا اخى فلنفترض ان انت بتاجر على زوج واحد فقط فى صفقات اسكالبينج و انت فى وضع لا يسمح لك بالقيام بصفقة فى وقت معين لهذا لن تتمكن من التجارة و لكن التعدد فى الازواج يساعدك فى الربح من الفوركس

rami007
05-14-2014, 22:13
السلام عليكم
فهناك من يعتمد في متاجرته على زوج
واحد فقط ليكون تركيزه كاملا عليه و
هناك من يفضل التنوع حسب قوة العملة
سلام تحياتي
بالتوفيق

الربح من الفوركس
05-14-2014, 22:38
اخى اعتقد من من استطاع التعلم والتحليل على مستوى عالى يستطيع التداول فى جميع الازواج من العملات وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

mhmd12
05-15-2014, 04:18
كلما زادت الازواج فى التجارة فى الفوركس كلما كان للتاجر الفرص الاكبر فى تحقيق ارباح من هذه التجارة و انا اتمنى انى احقق كل يوم ربح من الفوركس لكى اكون على المستوى المطلوب من الدخل الكبير فى المستقبل

Ebtsam Forex
05-15-2014, 07:21
:) :) السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم التداول على زوج واحد افضل حيث انك تعرف تحركاته بحكم الممارسة و الخبرة
من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع. بالتووفيق باذن الله اخى :)

mhmd12
05-15-2014, 08:53
تنوع الازواج فى الفوركس و التجارة فيه يعتبر وسيلة فعالة جدا لاى تاجر لكى ان يصل الى الجزء الكبير من الارباح و يجب التجارة على 7 ازواج على الاقل فى الفوركس

ebram
05-15-2014, 09:53
اهم حاجه وانت بتفتح اي صفقه ان يكون لديك القدره علي التركيز والاستمرار فالتركيز
لان بدون ان تكون ضامم اغلب البيانتات والاخبار الخاصه بالزوج بالاضافه الي التحلليلات لن تنجح صفقتك

Egyduke
05-15-2014, 10:48
السلام عليكم ورحمة الله
اسعد الله نهاركم بكل خير وبركة :)
اخى الفاضل ان تنوع الازواج يتم اعتمادا وطبقا للتقارير والاخبار الاقتصادية لتفادى الخسارة... بحيث تهتم بالتركيز على عملة واحده ونظيرتها من الازواج
مشكوور وتقبل مرورى

tazi larbi
05-15-2014, 12:08
السلام عليكم احب التنويع لكن ليس مرة واحدة ربما اخذ الزوج الذي تتاح فيه الفرصة الاكبر لان العمل ب3 او 4 ازواج ربما يؤدي الى التشتت وعدم التركيز اتمنى لكم النجاح والله الموفق

benchou-ahfd
05-15-2014, 14:33
انا ما زلت ادرس و احاول ان اجد معالمي لذلك لا اتاجر الات في زوج اليور و دولار و لا اعرف كيف تتصرف الاواج الاخرى

ahmadinho100
05-15-2014, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ادا كنت تتنوع في الازواج عن التداول فيجب عليك ان تتوفر على راس المال الكبير لانك تفتح اكتر من صفقة

haffoudhi
05-15-2014, 15:10
في اول الامر ضننت ان كل الازواج باستطاعتي التداول بها وفتحت عدة نوافذ ولم استطع السيظره والتركيز عليهم ففهمت ان الامر خلاف لذالك تماما

medo.66543
05-20-2014, 00:51
كلما ازدات الازواج التى يتاجر عليها التاجر كلما ازدات الطرق او الفرص للوصـول الى الربح و لكن هناك خطر
التشتت فى التجارة فى سوق الفوركس و انا بعتقد ان الربح من هذا المجال يكون سهل المنال غير اى تجارة اخرى
تحياتي

dont
05-20-2014, 03:30
تنوع الازواج هو من افضل الاشايء التى تؤدى الى زيادة الربح
والاجر الذى يدخل فى صفقة ويخسرها من الفضل البحث عن ازواج اخرى

zezo-89
05-21-2014, 11:57
تنوع الازواج يتيح لنا يا اخي ان نتاجر علي أي عملة أي وقت نشاء ولا يرتبط ذلك بسوق بلد العملة التي نتاجر عليها حتي لو سوق البلد مغلق تماما
تمنياتي بالتوفيق للجميع

sabirdaba
05-22-2014, 14:57
طبعا اخي الكثيير من الاخوان يحبون ان يقوموا بتنويع استثماراتهم وتقسيمها على مجموعة من الازواج حتى لا تتركز الخسائر في زوج واحد لكن بالنسبة لي انا لا احب هذه الطريقة لانني اجدها تتطلب تركيز كبير ومتابعة لصيقة لمجموعة من الازواج

aymanso
05-22-2014, 14:59
السلام عليكم يقوم اغلب الاعضاء والمتاجرين بتنويع استثماراتهم وتقسيمها على مجموعة من الازواج حتى لا تتركز الخسائر في زوج واح ولا يرتبط ذلك بسوق بلد العملة التي نتاجر عليها حتي لو سوق البلد مغلق تماما وبالتوفيق للجميع

ali.22595
05-24-2014, 18:03
السلام عليكم
اكيد تنوع الازواج ه فؤائد كثيرة جدا حيث يمكن ان نحصل على ارباح كثيرة
من التنوع والاعتامد لى نوع واحد يؤدى الى نتـائح قد تكون سلبية

gr53
05-26-2014, 19:09
فأنا حاليا لا أتداول إلا على زوج اليورو دولار و الباوند دولار فقط

hasan300
06-27-2014, 23:30
كلما تنوعت الازواج فى التجارة فى الفوركس كلما حقق التاجر ارباح اكبر فى السوق ووصل الى الاهداف و انا بتاجر على حوالى 10 ازواج فى التجارة فى الفوركس لانى بفضل التجارة على الطرق السهلة

hema2013
06-27-2014, 23:32
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على طرح هذا الموضوع فعلا ان تنوع الازواج لها فائدة انك متركز على زوج معين عشان لو خسر حتخسر معاة فلا تضع كل اموالك فى صفقة ولا زوج واحد التنوع يعوض
والسلام عليكم ورحمة اللة

mounim1994
06-27-2014, 23:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل انا لدي بعص الازواج معينة اعتمد عليها و بالتوفيق

ahmed kabo
06-28-2014, 04:15
انا لا مابحبش ابدا اغير الزوج الى بتداول علية بحب ابقى شغال على زوج واحد فقط وهو اليورو ين وبرصد حركاتة لشهور ومازلت متابع لية بالتوفيق للجميع

sara ali
06-28-2014, 10:18
بص يا اخى طبعا كل تاجر وليه اسلوبه الخاص فى التجارة وانا طبعا بتاجر على ازواج مختلفة من العملات عادى جدا لكن طبعا دى حصلت بعد انا نفسى ما عرفت يعنى ايه سوق العملات وقد ايه انه لازم الواحد يكون عارف هو بيعمل ايه لكن كمبتدأ انا انصح دائما انك تتاجر على عملة واحدة فقط

asifali
06-28-2014, 10:45
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع و الله يا غالى في ناس كثيرة تقول التداول على زوج واحد افضل حيث انك تعرف تحركاته بحكم الممارسة و الخبرة
شكرا لك على طرح الموضوع
تقبل مرورى

nour nour
06-28-2014, 10:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل لازم قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس، يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص
الأهداف الاستثمارية، ومستوى الخبرة والرغبة في المخاطرة. الأهم من ذلك، لا تستثمر الأموال اتمنى ان تتقبل مرورى اخى
وبالتوفيق ان شاء الله لك وللجميع:)

bing99
06-28-2014, 11:03
فيه ناس للاسف بتحب تتداول بزوج واحد فقط لا غير او بالعملات الرئيسيه بس لكن ده غلط تداول على الفرصه وليس الزوج هتكسب اكتر فالازواج محدوده ولكن الفرص غير محدوده اعمل حساباتك افضل وادخل ع الفرص

wanxe
06-28-2014, 11:03
سلام أخي الكريم والعزيز مرحباً بك في فوركس عربي ؛ إنه موضوع مهم و نقاش مهم ، خبرتي محددات ورير كافية لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية وشكراً

abdelaziz 10
06-28-2014, 11:45
فعلا يا اخي فتعدد الصفقات على اكثر من زوج لازمه راس مال كبير او على الاقل تنظيم حجم العقود في الصفقات
بالتالي لا يمكن ان ننكر مدى اهمية حجم راس المال في الحساب لانه يسهل علينا الكثير من الخطوات المتعبة

---------- Post added at 09:45 AM ---------- Previous post was at 09:08 AM ----------

من المهم ان هناك ازواج عديدة في سوق الفوركس والا لكانت الفرص قليلة جدا وكان التداول مملا في زوج واحد
بالتالي لازم على كل متاجر بعدما يحترف السوق ان يتداول على ازواج عدة وطبعا بادارة مالية حكيمة في ذلك

BILALBEN
06-28-2014, 14:56
أخي الكريم مثل ما قلت التداول على نفس الزوج دائما يعطيك مع الأيام خبرة في تداوله لكن ذلك قد يوفت عليه فرص ربح مع أزواج أخرى ليست بالهينة و الله أعلم
تقبل مروري أخي الكريم

Jo.Cena
06-28-2014, 15:06
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
فيه ازواج كتيرة ممكن تتداول عليها وممكن تخلي تداولك علي زوج واحد وكل ده بيرجع ليك انت لان كل واحد ليه طريقة تداول خاصة بيه

moh721
06-28-2014, 15:25
هى فكرة كويس جدا حديث ف اوقات كثيرة جدا يجب انه نتعلم ازاى نرف العلاقة مابين الازواج
فى اوقات كثيرة التنوع يؤدى الى نتائج قوية جدا

mohmed121
06-29-2014, 02:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم معوما قيمه واكثر من رائعه بالفعل انا ددائما ما العب علي تنوع الازواج فهي الافضل من رايي

Skrizar
06-29-2014, 03:07
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و ةبركاته ، اخي الكريم
اشكرك جزيل الشكر على هذا الموضوع الرائع ، و تقبل مروري

examido300
06-29-2014, 03:11
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على طرح هذا الموضوع فعلا ان تنوع الازواج لها فائدة كبيرة جداً و بتربحك الكثير
فزاد الله في مالك

dalito
06-29-2014, 06:13
السﻻم عليكم
مشكور على الموضوع
ومن الجميل ان يشتغل الفرد على مجموعة متنوعة من الازواج وذلك لزيادة فرصه في السوق
وبالتوفيق وتقبل مروري

amermazzen
06-29-2014, 12:24
السلام عليكم ورحمة الله اظن ان الكثير من التجار تقول التداول على زوج واحد افضل حيث انك تعرف تحركاته بحكم الممارسة و الخبرة كل تاجر وطريقته المناسبة في التجارة المهم التعلم الجيد هو الأساس في الفوركس من اجل بناء قاعدة قوية

BOUCHA-AFES
06-29-2014, 13:38
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
انا اخالفك الرئ افضل التركيز على زوج واحد وعدم التشتت بين الازواج

mrjalilo
06-29-2014, 13:43
السلام عليكم شكرا لك اخي العزيز على المعلومات المفيد تعجيني مثل هته المعلومات

في امتظار جديدك لمعلومات اكثر بالتوفيق .

Jo.Cena
06-29-2014, 14:01
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
اكيد لازم تدخل علي اكثر من زوج الفكرة دي مهمة جدا لازم الكل يهتم بيها عشان الزوج اللي يخسر التاني يعوضه شوية والاتينن يكسبو سوا

ابو جعفر الطيار
06-29-2014, 14:28
السلام عليكم اخي العزيز
ان برايي تخفيض حجم العقد والتداول
على عدد كبير من الازواج لزيادة فرص الربح

Jo.Cena
06-29-2014, 14:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
هو فى رائى من الافضل ان الواحد يختار حوالى
5 ازواج ويشتغل عليهم ويحاول يعرفهم بشكل اكبر

waleed hassona
06-30-2014, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام ... اخى الكريم تنوع الازواج من اهم مميزات السوق فنختار اى زوج مناسب للتجارة

maha elsayed
07-05-2014, 20:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لو الانسان يتاجر على
عمله واحده او اتنين ويثبت عليهم ده شئ كويس اوى يا اخى

abdelaziz 10
07-13-2014, 13:19
طبعا يا اخي منثغرات سوق الفوركس ان هناك العديد من الازواج وهذا يعني العديد من الفرص في المتناول
بالتالي لما تكون هناك فرص كثيرة فهذا يعني اننا نختار الاقوى من بينها والنجاح يكون مسيطر غالبا

maha elsayed
07-13-2014, 18:40
السلام عليكم ورحمة وبركاته تنوع الازواج مهمه جدا بس
لازم نعتمد على عمله او اتنين واحد فقط يا اخى