PDA

View Full Version : نصيحة لكل مبتدئ فى الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

forex4
01-14-2014, 13:59
هذه النصيحة موجهه فقط لكل مبتدئ فى الفوركس يريد دخل شهرى وليس لمن يريد ان يصبح مليونيرا
النصيحة هى ان تدخل بعقود صغيرة وعلى اى زوج من العملات ولكن يجب الدخول فى الاتجاه العام للترند
ويمكن ان تحدد الاتجاه العام على الفريم الاسبوعى او الشهرى ويجب عليك اخى المبتدئ ان تصبر على
الربح مثلما تصبر على الخسارة وان عكس عليك السعر فى مرات وهذا سيحدث كثيرا اتركه فسوف يعود مرة
اخرى لان العقود التى تدخل بها هى عقود صغيرة ويجب ان يكون دخولك صحيحا حتى تحقق ما تريد .

ciic
02-12-2014, 15:04
هذه النصيحة موجهه فقط لكل مبتدئ فى الفوركس يريد دخل شهرى وليس لمن يريد ان يصبح مليونيرا
النصيحة هى ان تدخل بعقود صغيرة وعلى اى زوج من العملات ولكن يجب الدخول فى الاتجاه العام للترند
ويمكن ان تحدد الاتجاه العام على الفريم الاسبوعى او الشهرى ويجب عليك اخى المبتدئ ان تصبر على
الربح مثلما تصبر على الخسارة وان عكس عليك السعر فى مرات وهذا سيحدث كثيرا اتركه فسوف يعود مرة

biib
02-12-2014, 17:05
اخرى لان العقود التى تدخل بها هى عقود صغيرة ويجب ان يكون دخولك صحيحا حتى تحقق ما تريد .

aiia
02-12-2014, 17:23

محمود مرعى
02-12-2014, 17:33

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايوة طبعا والله حضرتك فعلا بتتكلم صح جدا للاسف ان السبب الرئيسى وراء اغلاق كثير من التجار الحسابات والوصول الى المارجن كول هة انهم دائما بيستعجلوا الربح وكمان كل تاجر عايز يبقى مليونير فى اسرع وقت ممكن وده طبعا غلط لانها بتستعجل الربح وانما لو الواحد تاجر بلوت غير صحيح الربح صغير بس ممكن مع الوقت يكبر

menoer1248
02-12-2014, 17:38
بارك الله فيك المشكل اننا تقرا كل نصائح الاخوة لكن التطبيق غير موجود مما نقع كثيرا في الخسارة والندم حيث لا ينفع الندم
شكرا على الموضوع والطرح الجيد

abdelaziz 10
02-12-2014, 18:02
تماما يا غالي الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات
انما لو تداولنا بعقود كبيرة ففعلا المارجن المستخدم يقل واي خسارة تجعل الحساب يتقلص ماليا

ilyes chaieb
02-12-2014, 20:22
في الحقيقة انا اختلف معك
لماذا؟ لان انتظار عودة السعر ممكن فيه خطورة على الحساب اذا تفاقمت الخسارة اكثر
و زد على ذلك ليس دائما السعر يرجع لنطقة الدخول يعنى ممكن الواحد يبقى يستنى
و في الاخر اما ان يخرج بخسارة كبيرة او ان المارجن يشرف الحساب

Bouani
02-12-2014, 21:08
حياكم الله
أخي أريد ألفت انتباهك لشيء أن المبتدئين عديمي الصبر عامة و من الصعب جدا أن يلتزموا بمثل هذا فلا بد من مراعات شعورهم و الأخذ بالحسبان حساسيتهم
تقبل مروري

TheDevils
02-12-2014, 21:28
السلام عليكم
شكرا اخي على النصائح الجميلة لكن كم هي صعبة اقناع المبتدئين بالصبر و عدم التسرع
انا اتكلم عن نفسي فالكل يريد الربح السريع الدي يعتبر اول طريق الفشل .

eiie
02-15-2014, 22:31
مثال 2: تصور أن نفس نوع الخشب والذي يساوي الطن منه الآن 2000$ ولكنك من دراستك للسوق توصلت إلى قناعة أنه بعد فترة من الوقت سينخفض سعر الطن ويصل إلى 1000$ , فكيف ستحقق الربح ؟
الجواب : ستقوم ببيع هذا الطن في السوق الآن بسعر 2000$ وسيصبح في جيبك 2000$ , عندما ينخفض سعر الطن إلى 1000$ ستشتريه مرة أخرى بسعر 1000$ . وبذلك يعود لك الخشب ومعة ربح 1000$ .
قد تسأل سؤالاً هاماً ..
كيف لي أن أبيع الخشب وأنا لا أملكه ؟ حسناً .. ستقترضه ..

Mr.Kareem
02-15-2014, 22:39
السلام عليكم اخي الكريم
هذه نصيحة غالية وفي الصميم فعلا لأي مبتدأ ان لا يتعجل الربح ولا يستسلم للخسارة .......... احترامي لك

محمود مرعى
02-16-2014, 02:20

طبعا يا اخى انت كلامك صح جدا وانا دائما ما انصح الاخوة التجار الجدد فى بداية التجارة انه يتاجروا بلوت صغير صحيح الربح بيكون قليل لكن معلشى لانك اصلا المحفظة فيها مبلغ صغير جدا فعلشان ميضعشى كله فى اول عملية بلوت كبير وتتعقد من الفوركس خليك شغال لفترة بلوت صغير لحد ما تكبر المحفظة

poop1
02-16-2014, 02:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
شكرا اخي على النصائح الجميلة لكن كم هي صعبة اقناع المبتدئين بالصبر و عدم التسرع
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

dont
02-16-2014, 05:15
نصحية هامة جدا
وهى تساعد على النجاح فى الفوركس ويجب ان نتقبل كل النصائح المفيدة الهامة فى افوركس

---------- Post added at 02:15 AM ---------- Previous post was at 02:14 AM ----------

نصحية هامة جدا
وهى تساعد على النجاح فى الفوركس ويجب ان نتقبل كل النصائح المفيدة الهامة فى افوركس
ويجب ان لاندخل بصفقات كبيرة فى البداية

mgw
02-16-2014, 18:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد واتمنى ان كل اعضاء المنتدى يستفيدوا منه
نصيحة مهمة جدا وانا كمبتدئ اسفتدت جدا منها تقبل مروري

Johnson Dwayn
02-17-2014, 21:47
ذهبنا مع بعض الأصدقاء إلى رحلة خارج الرياض، وبالضبط في الثمامة، فخرجنا يوم الأربعاء في الليل، فحينما جاء وقت النوم نمنا، فلما أصبحنا على يوم الخميس وجدتُ نفسي قد احتلمتُ، وكان عددنا أربعة، ولا يوجد معنا غير جالون ماء للشرب والأكل، فأخبرتُ أحد الأصدقاء بما حدث لي، فقال لي: تعفَّر وصلِّ معنا الفجر، يجوز لك ذلك، فعملتُ ما أمرني به، ولما جاء وقت صلاة الظهر شككتُ في

ebram
02-17-2014, 22:14
لازم علي الاعضاء ان تكون النصائح دي مش مجرد كلام في التكست وخلاص
لا
لازم ان تتفعل تلك النصائح في الواقع العملي حتي نتمكن من النجاح في السوق
والله هو الموفق

ahmedsalama
02-17-2014, 22:19
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

adilrabah72
02-17-2014, 22:45

هدا لكل مرغب فى الولوج الى عالم الفوركس للحصول على معدل
دخل ثابت يغطى منصرفاته كمرحلة اولى
واستثمار طويل الاجل

mohcin2
02-17-2014, 23:22
_
السلام عليكم ورحمة الله
يومك مبارك اخى الفاضل
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا أخي الكريم _

forexman3
02-17-2014, 23:41
تسلم ياغالى على هذه النصائح الهامة
وارى ان من يلتزم بهذه النصائح سيكون الربح من نصيبه
وارى ان اغلب الذين يتعرضون للخسارة هم الذين لايلتزمون
بمثل هذه النصائح المهمة

ahmedibrahim258259
02-18-2014, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه النصائح فانا من الذين يحاولن تحقيق دخل شهري وليس ان اصبح مليونيرا كما قلت
تقبل مروري اخي الغالى

diid
02-18-2014, 00:23
2: تصور أن نفس نوع الخشب والذي يساوي الطن منه الآن 2000$ ولكنك من دراستك للسوق توصلت إلى قناعة أنه بعد فترة من الوقت سينخفض سعر الطن ويصل إلى 1000$ , فكيف ستحقق الربح ؟
الجواب : ستقوم ببيع هذا الطن في السوق الآن بسعر 2000$ وسيصبح في جيبك 2000$ , عندما ينخفض سعر الطن إلى 1000$ ستشتريه مرة أخرى بسعر 1000$ . وبذلك يعود لك الخشب ومعة ربح 1000$ .
قد تسأل سؤالاً هاماً ..
كيف لي أن أبيع الخشب وأنا لا أملكه ؟ حسناً .. ستقترضه ..

maachou abdo
02-18-2014, 00:29
بسم الله الرحمان اللرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكووووور اخي الكريم علي الموضوع البالغ الاهمية وارجو منك الجديد.
مع تمنياتي لك بنجاح والتوفيق في عالم الفركس ^^

Abo Hamdy
02-18-2014, 00:33
لسلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
ادارة راس المال اهم من اللوت المنخفش المهم انك متخسرش اكتر من 10% في الصفقة الواحدة
يعني الاستوب لو ضرب يبقي 10% من حسابك فقط لا غير

mansy
02-18-2014, 00:34
نعم اشكرك على هذه النصيحه الغاليه التى سيستفيد منها كل مبتدء انشاء الله ولكنه يجب ان يسعى فى البدايه الى البحث والتعلم ويتحلى بالصبر حيث لن يتعلم كل شىء فى يوم وليله ولكن عليه ببذل جهد فى البدايه وذلك لكونها مصطلحات جديده بالنسبه له وعليه دراسه السوق جيدا قبل الدخول فى اى صفقه فيكون مثل الفهد الذى يتربص بفريسته

abdotitim
02-18-2014, 00:48
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جدا وشكرا لك كتيرا على الافادة المهمة
بارك الله فيك والله نصيحة مهم نعم والله اخي السر يكمن في راس المال الدي يحتمل الانعكاس الكبير زايد ادارة راس المال لان السعر ينعكس وينعكس ويعووود

salimned
02-18-2014, 00:52
السلام عليكم
مشكور على نصيحتك القيمة اخي و بالفعل يجب العمل
على حسب طاقة حسابنا و عدم اضافة عقود كبيرة
لصفقاتنا حتى نضمن الحفاظ على راس مالنا دائما
موفق اخي.

poop4
02-18-2014, 01:08
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على انصيحهه القيمه والمفيده
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

amrbakrali
02-18-2014, 01:14
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

م اروع كلامك اخي الكريم ونحن لسه محتاجين كلام اكثر من ذلك

موفق

ATLAS
02-18-2014, 01:20
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع الجيد والمماز
واتمنى من الله العلي القدير ان يتم الاستفادة منه من طرف
كل الاعضاء خصة المبتدئين

محمد عادل ابراهيم
02-18-2014, 01:25
نصيحه جيده اخى الكريم
بس ارا ان الموضوع محتاج تحليل كويس باردو :ok:
ربنا يبارك لك ويجعله فى ميزان حسناتك وشكرا اخى الكريم :yahoo:

mansy
02-18-2014, 02:10
نصيحه لكل مبتدء عدم التعجل فى فهم كل شى فى البدايه واستخدم حساب تجريبى ولابد من تحقيق ارباح عليه قبل المتاجره بفلوسك وادخل مع الاتجاه العام وكن واثق فى قراراتك ولا تتاثر بتوصيه من احد وتفادى الدخول كثيرا فى السوق الذى يكلفك اسبرد وتكون عرضه للخساره بشكل اكبر وانتبه الى وقت صدور الاخبار واستخدم التنوع فى اسلوبك فى المتاجره وعدم الاستعجال فالسوق لن يخلص وعدم الدخول فى نقاط غير مدروسه وبشكل عشوائى

brahimtrader
02-19-2014, 18:36
اهلا بيك اخي مشكور على نصيحتك القيمة اخي و بالفعل يجب العمل
على حسب طاقة حسابنا و عدم اضافة عقود كبيرة لصفقاتنا حتى نضمن الحفاظ على راس مالنا دائما
بالتوفيق للجميع

mgw
02-19-2014, 21:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
فعلا نصيحه كويسه وان شاء الله الواحد يعمل بيها
وياريت كل مبتدء بيها يا اخى لمصلحته علشان نسبه الخساره تقل

the best
02-19-2014, 22:44
ومن ناحيتهم ألقى أعضاء في مجلس الشيوخ من كلا الحزبين اللوم على البنك الاحتياطي الفيدرالي لدوره في اطار الاستعداد لأزمة السكن، بسبب فشل بنك الاحتياطي الفيدرالي لوضع لوائح الرهن العقاري في صدارة عملهم قبل انفجار فقاعة الإسكان، وعززت أسعار الفائدة المنخفضة جدا لفترة طويلة ، تضخيم الفقاعة.

Hossam Samy
02-20-2014, 01:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
ادارة راس مال صارمة هي اللي تحقق الربح مش بزيادة العقد
واهم حاجة محدش يحرك الاستوب والهدف من مكانهم الصحيح باي حجة
من الحجج اللي هي مثلا [ السعر هيرتد . السعر هيكمل ]

norur
02-20-2014, 02:03
السلام عليكم
شكرا على الموضوع و الله جيدا دا كان العقد صغير و ندخل زوج واحد
وننتطر الصفقة لايام اتا و الله على التجريبي و لا استطيع ان اتركها اكثر من يوم

lamine1200
02-20-2014, 02:15
السلام عليكم
شكرا اخي على النصائح الجميلة لكن كم هي صعبة على المبتدئين مثلنا الصبر و عدم التسرع
انا اتكلم عن نفسي فالكل يريد الربح السريع الدي يعتبر اول طريق الفشل .

Mahmoud Ali
02-20-2014, 02:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ..

شكرا لك اخى الكريم على انصيحهه القيمه والمفيده
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

dont
02-20-2014, 04:18
نصحية هامة جدا
وهى تساعد على النجاح فى الفوركس ويجب ان نتقبل كل النصائج لان مجال الفوركس يحتاج الى النصحية

Murad
02-20-2014, 04:22
بارك الله فيك يا اخى الكريم اشعر ان هذه النصيحة نابعه من القلب
بالنسبة لي اتفق معك تماما انا افضل استهداف الارباح القليلة لانني احب الابتعاد عن الطمع

doola2020
02-20-2014, 14:22
بالفعل يا أخي هذه هي أسلم طريقة للحفاظ علي أموالك وعلي حسابك من المرجنة لانه كلما دخلت بحجم عقد صغير سيعيش معك حسابك

korbosli
02-20-2014, 14:34
تماما يا غالي الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقاتفي الحقيقة انا اختلف معك

midosafwat
02-20-2014, 14:49
بمثل هذه النصائح المهمة

abnalex
02-24-2014, 22:59
تماما يا غالي الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات
انما لو تداولنا بعقود كبيرة ففعلا المارجن المستخدم يقل واي خسارة تجعل الحساب يتقلص ماليا

moumi20081
02-24-2014, 23:39
نعم كلامك صحيح ولكن لاباس باحجام كبيرة ما دام هناك واحده من أهم الميزات التي يوفرها سوق الفوركس استخدام الرافعة المالية وبحجم كبير . حيث تتيح لك الرافعة المالية مضاعفة قيمة مبلغ الإيداع الأصلي بل وأكثر من ذلك فعلى سبيل المثال الرافعة المالية تمكنك من الاستفادة من كل دولار للحصول على 500 دولار كمبلغ يمكنك استغلاله لأجراء صفقات بمبالغ كبيرة وهكذا يمكن أن تنتج عوائد وإرباح لا تصدق. اعتماد الرافعة المالية لا يحمل في طياته أية مخاطر بل يتيح لك جني أرباح أكبر بكثير من قيمة المبلغ الأصلي الذي تم إيداعه .

poop3
02-25-2014, 00:00
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
شكرا جدا على النصيحه
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

dont
02-25-2014, 00:42
نصحية هامة جدا
وهى تساعد على النجاح فى الفوركس وانا افضل العقود الصغيرة عن العقود الكبيرة والارباح تكون كبيرة مع الوقت

fatma abdelhay
02-25-2014, 00:42
شكراااااا جزيلا استاذى على هذه النصائح الرائعه
بارك الله لك واتمنى لك ولجميع الاخوه التوفيق باذن الله
وتقبل مرورى

mohamed teama
02-25-2014, 00:53
جزاك الله خيرا اخى الكريم على هذه النصيحة الهامة واتمنى ان يستفاد منها الجميع
وننتظر المزيد من النصائح وتقبل مرورى

ahmed kabo
02-25-2014, 05:21
نصائحك اخى الكريم تستحق الاحترام وفعال اهم حاجة فىا لسوق دة انك تبقى صبور وتحاول تصعد السلم خطوة خطوة علشان تبقى مليونير بالتوفيق للجميع

AHMEDALAA
02-25-2014, 05:27
السلام عليكم بالفعل كلام حصحي لمن هو يريد
دخل شهرى ولا يريد ان يكون راس مال ومبالغ
من الفوركس يجب ان يدخل بعقد صغيرة وبسيطة ويتبع الترند والاتجاه العام

حليس مختار
02-25-2014, 23:39
السلام عليكم
شكرا اخي على النصائح الجميلة لكن كم هي صعبة
اقناع المبتدئين بالصبر و عدم التسرع
انا اتكلم عن نفسي فالكل يريد الربح السريع
الدي يعتبر اول طريق الفشل .

malak558
02-26-2014, 01:40
لك هدف انت بتحدده لنفسك فى الفوركس طريقه معينه فى
التنفيذ عليك فى البدايه انك تحدد اهدافه ايه وبناء عليها تقدر
تحدد انت هتشتغل ازاى او الخطه اللى انت هتحطها تكون بناء على كده
والطريقه اللى انت ذكرتها بالنسبه للى عيزين من الفوركس دخل شهرى
طريقه كويسه جدا

harimeche
02-26-2014, 04:40
في الحقيقة انا اختلف معك

لا يجب ان نتعامل مع السعر هكدا من

وجهتــــــي نضري وانا لا أتدخل يدويا

أبدا طـــالمــا حددت الهدف والستوب لوز

إن جـــابت الهدف فمرحبـــا وإن ضربت السطوب

مش مشكل

osamamamoon
02-27-2014, 11:44
يريد دخل شهرى وليس لمن يريد ان يصبح مليونيرا

zinga6
02-28-2014, 03:40
والتجارة،
الذي تم التوقيع عليه من قبل الولايات المتحدة و 23 دول أخرى بينها كندا. اتفاقية الجات شأنه في وقت لاحق
أصبح يعرف باسم منظمة التجارة العالمية. في السنوات الأخيرة، واثنين من المؤسسات الدولية

زياد غاوي
02-28-2014, 03:44

بسم الله الرحمان الرحيم
كالعادة ابداع رائع

وطرح يستحق المتابعة

شكراً لك

بانتظار الجديد القادم
دمت بكل خير
مشكور اخي العزيز

sara ali
02-28-2014, 11:29
هى ان تدخل بعقود صغيرة وعلى اى زوج من العملات ولكن يجب الدخول فى الاتجاه العام للترند
اخرى لان العقود التى تدخل بها هى عقود صغيرة

BOULBOUL2
02-28-2014, 12:22
موفق اخي.

saad forex
02-28-2014, 13:35
كل اللى بيدور انه يبقى مليونير فى النهايه بتبقى نهايته متمرجن
لكن لو عمل حسابه انه ياخد مكسب بسيط هيكسب اكتر من انه يجرى ورا المليون

forex_lionz
02-28-2014, 16:18
قولت ان افضل دخول لما يكسر القناة الاولي وفيبو 38 والهدف حيبقا صغير قبل خط الصفر ب 2 نقطتين
واكتفيت فى الدخول ب 25 نقطة فقط لاحترام السعر جدا لخطوط الصفر و100 الزرقاء لمؤشر مشاري وبالفعل جابهم والحمد لله وعندها لمس خط الصفر وطلع لفوق بقوة لضرب اى ستوب

عدي
02-28-2014, 16:30
مشكووور اخي الكريم علي النصيحه الغاليه بارك الله فيك و فعلا اللي عايز يحقق دخل شهري يعمل كده و يحافظ علي رأس المال بقوه و بالتوفيق ان شاء الله لجميع الاعضاء ...

ebram
02-28-2014, 17:39
السلام عليكم اخي الكريم
هذه نصيحة غالية وفي الصميم فعلا لأي مبتدأ ان لا يتعجل الربح ولا يستسلم للخسارة .......... احترامي لك

الخساره في بدايتها بتكون صعبه جدا
وممكن ان تجعل المتاجر يضحي بحسابه كله من اجل مواجهتهتا
ولكن هي اقوي من ايحساب
فلازم نطبق تلك النصصائح
حتي نتمكن من تجنبهااا.

احمدل سالم 22
03-18-2014, 20:12
شكرا لك على النصيحة الرائعة
حيث انها تفيد كثيرا في تحقيق ربح ثابت
وبشكل شهري وليس لمن يريد ربح الملايين
سوف اجرب طريقتك وان شاء الله احقق الربح منها
مع الكثير من الصبر والمتابعة

forex90
03-18-2014, 20:14
طبعا دية نصحية جيدة جدا لابد ان تدخل فى الحسابت الصغيرة بلوت متوسط وصعغير
يعنى ادارة راسم ال لا تزيد عن 10% حتى تتجنب الخسارة الكبيرة التى تاتى فى الحسابت بشكل مفقاجى متن الاخبار وحماية الحساب باستخدلام اليتك بروفت والاستوب لوز ايضا مهم جدا

nivenomar58
03-18-2014, 20:17
اتفقك معك تمام اخى فى نصيحتك هذه واضيف اليها ان الفوركس مجال واسع جيد لكل من يريد ان يحقق ربح او دخل اضافى شهرى ولذلك على المتاجر ان يتحلى بالصبر وعدم التسرع والمتاجرة بأموال قليلة والرى بالربح القليل حتى لا يتعرض للخسارة.

doaa sary
03-18-2014, 20:30
نصيحة مهمه عندك حق اهم حاجة ادارة راس المال
وبلاش طمع كل ماكان اللوت صغير انت ف امان

forex90
03-18-2014, 20:31
طبعا النصائح دية مهخم جدا ولابد من اتبعها لكى تتجبن خسارة راس المال وايضا لابد من التداول بعد ان تتدرب جيد وان تتاجر
بعد ان تتعلم كيف تدير راسم ال وتفتح صفقات وتحدد الهدف والاستوب لوز لها وان تبعد عن المخاطر

catw
03-18-2014, 20:35

مشكور اخى على موضوع نصائح الغاليه
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
تقبل مرورى وتحياتى
لا تحرمنا من جديدك

a7med84
03-19-2014, 00:40
شكرا لك اخى الكريم وفعلا نصيحه مهمه جدا

وهىان تتبع مقوله الترند صديقى وده لان السعر لو عكس يبقى هيرجع تانى لنقطه دخولى بس المهم حسابى يستحمل

Abo Hamdy
03-19-2014, 00:55
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
نصيحة مهمة جدا هتفيده اكيد
لكن انا بقدم نصيحة صغيرة وهي زيارة القسم التعليمي

loka
03-19-2014, 07:02
انصح اى مبتدأ فى مجال التجارة على العملات ان يكون لديه الحافز الكافى الذى ربما يكون هو سر النجاح فى هذه التجارة و اتطلع الى تحقيق المزيد من الربح فى المستقبل حتى اربح كل يوم من الفوركس بسهولة كبيرة

gehad87
03-19-2014, 07:05
ممكن كمان تحديد اقل نقطة واعلى نقطة على فريم اسبوعي واليومي والاربع ساعات بحيث واحدة تبقى نقطة دخول والتانية جني الارباح
ووضضع الاستوب عبى مستوى دعم او مقاومة حسب العملية

ali111
03-19-2014, 07:14
شكرا لنصيحة الغالي صحيح ان النصيحة موجه المتداولين المبتدئين
ولكن تحتوي علىامور مهمة يمكن ان جانبك الخسائر وفقدان رايس المال

sendrela
03-19-2014, 07:35
تسلم اخى فكلامك صحيح تماما وانا ببدايه طريقى فعلت ذلك ولكن الطمع اسوأ ما قد يقابلك بالفوركس

فالطمع جعلنى افقد حسابى بعدما كنت اسير بطريقه صحيحه وبأداره جيده لراس المال

تحيتى

arnold
03-19-2014, 09:08
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه ..............
تحياتي لك واهلا بك فعلا مواضيعك جميلة وجيدة بهذه النصائح كلامك سليم للغاية فلايجب للمبتدئ معاندة السوق ابدا

romyolove51
03-19-2014, 09:32

msamir2013
03-19-2014, 09:55
شكرا اخى على النصيحة

واحب اضيف على كلامك ان لازم فى البداية اخذ القدر الكافى من التعلم

والاستفادة من الاخطاء ومحاولة تجنبها فى المستقبل القريب

zamalkkawy
03-19-2014, 11:57
هى ان تدخل بعقود صغيرة وعلى اى زوج من العملات ولكن يجب الدخول فى الاتجاه العام للترند
اخرى لان العقود التى تدخل بها هى عقود صغيرة ويجب ان يكون دخولك صحيحا

abdelaziz 10
03-19-2014, 12:07
شكرا اخى على النصيحة

اتفق معك في كون الاستفادة من الاخطاء وتجنب الوقوع فيها مستقبلا امر مهم للغاية وحاسم بالطبع
ايضا التداول في الحقيقي لازم يكون بعد النجاح في الديمو تحقيق الذات هناك وهذا هو الانسب

zamalkkawy
03-19-2014, 12:13
النصيحة موجهه فقط لكل مبتدئ فى الفوركس يريد دخل شهرى وليس لمن يريد ان يصبح مليونيرا
الربح مثلما تصبر على الخسارة وان عكس عليك السعر فى مرات

brahimtrader
03-19-2014, 12:26

اهلا بيك اخي و الله مواضيعك دائما مميز و تستحق التقدير
بالفعل من اثمن النصائح للي الواحد يجب ان يعرفها قبل بدا التداول
بالتوفيق لك و للجميع

mohamed bnali
03-19-2014, 12:47
شيئ عظيم وكبير ومريح ان تتعلم الفركس
والفركس في تعلمه يساوي الصبر والمتابرة وكل عضو يريد تعليم الفركس عليه ان يصبر ويتانى ولايدخل المضاربة والتداول الا بعد المعرفة والمعرفة قرائتك ما امكن لكتب الفركس وكتب التحليل الفني لما تحويه من خطوط واشارات وانماط
وقرائتك بعلم الاخبار من جميع الانواع والاشكال وما تفعله بمحيط الفركس
فادا اتيحت لك رؤوس الاقلام من المعارف والفيديوهات افتح حساب تجريبي وداوم عليه وحتى ادا تفقهت فالمعارف فابدئ بالجزء قبل الكل وابدء من السهل الى الصعب فادا تابرت على ماتقدم ونلت المعرفة والخبرة
سهل عليك ان تنجح في الصفقات وان تجني الارباح وتدرء المخاطر
والله المعين

ebram
03-19-2014, 12:58
بمثل هذه النصائح المهمة
الكلام سهل
لكن المفارقه تبقي في الالتزام لان لازم نكون ملتزمين جدا بالي بنشتغل بيه
ونكون مفكرين كويس جدا ازاي نشتغل في هذا السوق من خلال العمل
والله الموفق

crazy
03-19-2014, 13:22
بس الطريقه ديه لازم يتوفر راس مال كبير جدا ممكن يصل الي ميه الف دولار
علشان المكسب يكون معقول وطبعا اغلب المتاجرين العرب مش بيمتلكوا الاموال ديه

merengue
03-19-2014, 13:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة علي النبي و اله و صحبه و من واتبعه . شكرا يا استاذ علي المعلومات

shimaa33
03-19-2014, 15:11
انا النصيحة المتواضعة اللي ممكن اقدمها لأي مبتدا في سوق الفوركس هوه انه يتدرب ويتعلم كويس ويحاول يعمل نتايج كويسة علي حساب ديمو الاول
قبل ما يفكر انه يبدا المتاجرة بتاعته علي حساب حقيقي وان شاء الله لما يبدا علي حساب حقيقي هيقدر ينجح في سوق الفوركس

Ahmed2020eg
03-19-2014, 15:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نصيحه جميه اخي و لكن من يتعلم بالاسكالنج ماذا يفعل ارجو منك النصيحه و بالتوفيق ان شاء الله

ahmadinho100
03-19-2014, 16:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعمم يا اخي كلامك مضبوط و بفكرا رائعة تسلم با اخي على العموم شكرا جزيلا لك عللى موضوععك الرائع و بالتوفيق

magic777
03-19-2014, 16:52
شكرا اخى على النصيحة

طبعا تعلم المجال ده مش هيجي من يوم وليله ابدا لازم المتاجر ياخد في مرحله التعلم الوقت الكافي هنا ويفهم المجال ده كويس قبل
ان يبدأ المتاجر ه على اموال حقيقه حتى يتجنب حدوث خسائر كبيره

abdelaziz 10
03-19-2014, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعمم يا اخي كلامك مضبوط و بفكرا رائعة تسلم با اخي على العموم شكرا جزيلا لك عللى موضوععك الرائع و بالتوفيق
الموضوع جميل فعلا لانه يجمع ما بين الادارة السليمة من الناحية المالية والناحية التقنية والتزام المتاجر
بالتالي لو جمع المتجر ما بين كل الامور المالية والفنية ويلتزم بها فاكيد انه سينجح لا محال طبعا

gamal20
03-19-2014, 18:45
افضل عملات جربتها فى التبريد هى الباوند بصراحه ممتاز يعود الى السعر محققا
اهداف التبريد كلها ويليه اليورو دولار

medro
03-19-2014, 18:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى العزيز
الموضوع شيق و يستحق فعلا المناقشة جزاك الله خيرا
الله اكبر

raafat
03-19-2014, 19:07
السلام عليكم . نصائح جميلة جدا ومفيدة ولازم الواحد يشتغل بيها واهم حاجة برضة ان الواحد يركز
ويجتهد ولكل مجتهد نصيب وايضا من اهم صفات المتداول ان يكون صبورا وقنوعا وبالتوفيق لكم

ahmed sam
03-19-2014, 19:29
اخى الكريم
الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية تعويض
الخسارات عبر تعدد الصفقات انما لو تداولنا بعقود كبيرة فسوف نخسر
واي خسارة تجعل الحساب يتقلص ماليا
شكرا

romyolove51
03-19-2014, 20:59

baite
03-19-2014, 22:02
السلام عيكم ورحمه الله وبركاته
مشكور اخي على هذا الموضوع الجميل وانا اتفق معك 100 في 100 فالمهو هوالدخول مع الاتجاه العام
اتمنى لك و لنا الخير

i$$am
03-19-2014, 22:05
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن اتبع هداه ، أما بعد :
مشكور أخي الفاضل معلومات مميزة و جميلة للغاية
شكراً لك و اتمنى لك مزيد من النجاح و العطاء

walid08
03-19-2014, 22:15
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على النصيحة
الحقيقة انا من الاشخاص الذين قصدتهم
انا اريد ان احقق مدخول شهري و ان كان معتبرا المهم اقضي به اشغالي مثل كل الشباب
ولكن المشكل كيف ان الاتجاه دائما ما ينعكس

didaaass
03-19-2014, 22:16
السلام عليكم
موفق اخي.

Abo Hamdy
03-22-2014, 00:11
اخي العزيز بالتوفيق ليك ولينا اخي الكريم
نصيحة للمبتدئ انه يتعلم الفوركس صح
وياخد خبرة قبل لما يتاجر بامواله

forex90
03-23-2014, 14:15
انصح اى مبتدء فى مجال الفوركس لا تتسرع فى التداول بحساب حقيقى يبج عليك الوا ان تتاجر
على الحساب الديمو ودة بعد ما تكون درست التحليل الكلاسكيى جيد وتعلمت اى استراتجية مربحة

magic777
03-23-2014, 15:00
انصح اى مبتدء فى مجال الفوركس لا تتسرع فى التداول بحساب حقيقى يبج عليك الوا ان تتاجر
على الحساب الديمو ودة بعد ما تكون درست التحليل الكلاسكيى جيد وتعلمت اى استراتجية مربحة

بالطبع لو فعلا اي متاجر التزم بالنصيحه دي هيلاقي نفسه مشي في الطريق الصحيح من البدايه وتجنب فعلا خسائر كتير كان ممكن يعملها
لو كان دخل اول حاجه على الحساب الحقيقي مثلا

forex pop
03-23-2014, 15:14
ان تدخل بعقود صغيرة وعلى اى زوج من العملات ولكن يجب الدخول فى الاتجاه العام للترند.
الربح .....

samirania
03-23-2014, 15:49
مشكور على نصيحتك القيمـة اخي و بالفعل يجـب العمل
على حسب طاقة حسـابنا و عدم اضافة عقود كبيرة
لصفقاتنا حتى نضمن الحفاظ على راس مالنا دائما.....،

loubhan
03-23-2014, 16:47
السلام عليكم موضوع مهم نعم وبادره طيبة منك لكي يستفيد الجميع
مشكوور نعم اخي نصيييحه هامه جدا جدا بارك الله فييك

lema
03-23-2014, 16:50
ليس فى كل الاحوال الدخول مع الاتجاة العام فقد يكون الاتجاة متوسط او صغير الندى هو اتجاة تصحيحى من الممكن ان ندخل فية
وهو عك سالاتجاة العام ولكن لابد من استوب

atbill
03-23-2014, 16:52
السلام عليكم، مشكور أخي على النصيحة و الرجاء الاكثار من هده النصيحة
المفيدة لنا و كدلك في دعمنا و مساعدتنا على احتراف الفوركس....شكرا

forex_lionz
03-23-2014, 17:11
انا عملت فور مات للاب توب ونصبت المنصه
ولما اجيت احمل المؤشرات وجدتها لا تعمل
ممكن من فضلك ترفقلي المؤشرات ومؤشر الي يرسم القنوات
اكون لك من الشاكرين

awa
03-23-2014, 17:27
الفكرة مش ان تدخل بعقود صغيرة او كبيرة و لكن الفكرة ان يكون العقد مناسب
لرأس مالك فلو رأس مالك كبير فممكن تدخل تدخل عقود كبيرة بما يناسب حسابك

randa
03-23-2014, 17:31
الفوركس فعلا ممكن تحقق منه ارباح كتير وبدون حدود
لكن اهم شئ الالتزام بادارة راس المال والتعامل مع هدف يتناسب مع راس المال بدون مخاطره كبيره ممكن توصلك لخسارة الحساب كله

Ahmed2020eg
03-23-2014, 17:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نعم اخي انا اوافقك الرأي الاتجاه العام هو صديقك الصدوق ومينفعش تخالفه و بالتوفيق

forex90
03-25-2014, 14:26
اشكرك جدا اخى الكريمع لى المضووع المفيد جد دة وانصح اى مبتدءا يبج عليك ان تتاجر بشكل
امن حتى لا تتمرجن حسابك وانصحك بان تتاجر على اوقت الاخبار فقط تحياتى لكى

abdelhalim
03-25-2014, 14:28
جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى
ننتظر إبداعاتك الجميلة بفارغ الصبر
لك مني أجمل التحيات
وكل التوفيق لك يا رب

wentwor
03-25-2014, 14:31
السلام عليكم و رحمة الله من اهك نقط الدخول لثفقة هي الدخول مع اتجاه العام للسعر
وهو ما يسمى بالترند وهوكما يقال صديق المتاجر

maasofiane
03-25-2014, 23:46
السلام عليكم
مشكور على نصيحتك القيمة اخي و بالفعل يجب العمل على حساب صغير من راس المال و عدم اضافة عقود كبيرة
لصفقاتنا حتى نضمن الحفاظ على راس مالنا دائما و معرفة متى يجب الدخول في الصفقات و الخروج منها
موفق اخي

ansaldo
03-26-2014, 11:21
بشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
ادارة راس المال اهم من اللوت المنخفش المهم انك متخسرش اكتر من 10% في الصفقة الواحدة
يعني الاستوب لو ضرب يبقي 10% من حسابك فقط لا غير

salim telecom
03-26-2014, 12:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الحال اخي الحبيب
اتمني ان تكون بتمام الصحة و العافية
نعم في الفوركس يجب وضع حساب للخسارة قبل الربح لان السوق موجود طوال الاسبوع اما المال هو الؤيسك
و في الاخير تقبل مني كل الاحترام و التقدير

LamiaAbdullah
03-26-2014, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله ..
انا اايد ولا اايد في نفس الوقت ، ممكن يكون فية تلاعب باسعار العملات واخسر كل شي حتى لو العقد كان صغير ..

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ..

saro123
03-26-2014, 12:54
النصحية بالفعل ان يكون لديك ادارة لراس المال وعند تحقيقك للارباح يمكنك ان تقوم بتزويد تلك المخاطرة على اساس
ان را سالمال لديك زاد وكن صبور

masry928
03-26-2014, 13:00
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الدخول فى الاتجاه العام للترند شىء مهم جدا ولكن اخى الكريم اى مبتدىء هيواجه صعوبه فى تطبيق هذا الكلام عمليا لان فى فريم 5 دقائق بيختلف عن فريم الساعه وبيختلف عن فريم الديلى هل فهمتنى اخى الكريم

bachinga
03-26-2014, 18:01
النصحية بالفعل ان يكون لديك ادارة لراس المال وعند تحقيقك للارباح يمكنك ان تقوم بتزويد تلك المخاطرة
الدخول فى الاتجاه العام للترند شىء مهم جدا ولكن اخى الكريم اى مبتدىء هيواجه صعوبه فى تطبيق هذا الكلام

cherifa
03-26-2014, 18:01
في الحقيقة انا اختلف معك

marouansat
03-26-2014, 18:04
حقيقة نصيحة تقاس بماء الذهب و الأهم فيها هو الصبر رغم الخسارة و هذا ما يفقده معظم المبتدئين
و مسألة الدخول الصحيح فهو كذلك يعتمد على مدى جهدك و كفائتك في التعلم

forexuwk
03-26-2014, 18:14
أخي أريد ألفت انتباهك لشيء أن المبتدئين عديمي الصبر عامة و من الصعب جدا أن يلتزموا بمثل هذا فلا بد من مراعات شعورهم و الأخذ بالحسبان حساسيتهم

xabi alonso
03-26-2014, 18:14
نعم اشكرك على هذه النصيحه الغاليه التى سيستفيد منها كل مبتدء انشاء الله ولكنه يجب ان يسعى فى البدايه الى البحث والتعلم ويتحلى بالصبر حيث لن يتعلم كل شىء فى يوم وليله ولكن عليه ببذل جهد فى البدايه وذلك لكونها مصطلحات جديده بالنسبه له وعليه دراسه السوق جيدا قبل الدخول فى اى صفقه فيكون مثل الفهد الذى يتربص بفريسته

houdabluegolden
03-26-2014, 19:26
شكرا اخي الكريم على هذه النصيحة الغالية وفعلا الدخول بصفقات صغيرة الحجم بيحافظ على راس المال من الضياع
لكن اغلب المتداولين بيفضلوا الدخول بصفقات كبيرة وبحجم لوت كبير وده طبعا نوع من الطمع الذي لابد من الابتعاد عنه

AMLAK
03-26-2014, 19:30
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الدخول في
الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية تعويض الخسارات عبر تعدد الصفقات انما لو تداولنا بعقود كبيرة فسوف
نخسر واي خسارة تجعل الحساب يتقلص ماليا تحياتي للجميع

arabien
03-26-2014, 19:34
السلام عليكم
أنا أؤمن أن 1$ كافي لجعل راتب شهري محترم .
لكن اخواني يستوجب العلم والصبر وقليل من الحض .
أقصد بالعلم أن يكون العميل ملم بأمور الإقتصاد وأسسه .
كما يتقن خفايا التحليل التقني والأخبار .

mgw
03-28-2014, 19:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
تمام اداره راس المال اهم حاجه فى سوق الفوركس
لازم الواحد ياخد باله من النقطه دى كويس وتقبل مرورى

laurent1979
03-28-2014, 19:29
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي العزيز على معلوماتك القيمة جزاء الله كل الخير
إنشاء الله تستفاد منها جميع أعضاء فوركس
حظا سعيد للجميع

voxaln
03-28-2014, 21:38
السلام عليكم
على كل مبتدى ان يتعلم على برنامج المتاجرة ثانيا ادارة المالية وطريقة للمتاجرة نسبة ارباحها اعلى من الخسائر

---------- Post added at 06:38 PM ---------- Previous post was at 06:37 PM ----------

السلام عليكم
على كل مبتدى ان يتعلم على برنامج المتاجرة ثانيا ادارة المالية وطريقة للمتاجرة نسبة ارباحها اعلى من الخسائر

Hossam Samy
03-28-2014, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
علي فكرة وبجد والله انا اول مرة
اقتنع بنصيحة من النصائح اللي موجودة
ف المنتدي وبؤيدك فيها 10200%

anassdr2
03-29-2014, 01:22
الدخول فى الاتجاه العام للترند شىء مهم جدا ولكن اخى الكريم اى مبتدىء هيواجه صعوبه فى تطبيق هذا الكلام عمليا لان فى فريم 5 دقائق بيختلف عن فريم الساعه وبيختلف عن فريم الديلى هل فهمتنى اخى الكريم

NhajajN
03-29-2014, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا اخي على النصائح الجميلة لكن كم هي صعبة اقناع المبتدئين بالصبر
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

SheShe
03-29-2014, 18:17
شكرا اخي الغالي على النصيحة القيمة. وبالفعل يجب العمل على حساب صغير من راس المال
وعدم اضافة عقود كبيرة لصفقاتنا حتى نضمن الحفاظ على راس مالنا دائما و معرفة متى يجب
الدخول في الصفقات و الخروج منها.
تقبل مروري ...

remas
03-29-2014, 18:30
اشكرك اخى الكريم على النصيحه الغاليه فعلا ولو كل مضارب اخد بيها
مكنش بقا حالنا بالشكل ده المهم اننا ناخد بيها مش نسمع وبس

tayaa1256
03-29-2014, 18:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص

heroo252
03-29-2014, 18:33
الدحول بهود صغيرة ومعالاتجاة العام
كويس جدا وصح مقلناش حاجة لكن مفيش حاجة ثابتة
ممكن جدا تغامر بعقد كبير وعكس الاتجاة

lakhdar5
03-29-2014, 18:37
شكرا على النصيحة القيمة اخي الفاضل فانا محتاج لهده النصائح
واطلب منك ان تبسط لنا الفهم اكتر فاكتر او تدلنا على المواضيع القيمة

tayaa1256
03-29-2014, 18:38
مشكور اخي الكريم على هذه النصائح فانا من الذين يحاولن تحقيق دخل شهري وليس ان اصبح مليونيرا كما قلت وربنا يعينا

oussama1994
03-29-2014, 18:39
شكرا على النصيحة القيمة اخي الفاضل فانا محتاج لهده النصائح
واطلب منك ان تبسط لنا الفهم اكتر فاكتر او تدلنا على المواضيع القيمة

slow
03-30-2014, 14:36
الف شكر اخي الكريم موضوع جيد واتمنى ان كل اعضاء المنتدى يستفيدوا منه
نصيحة مهمة جدا وانا كمبتدئ اسفتدت جدا منها تقبل مروري .

masry928
03-30-2014, 15:44
نصيحة لكل فركساوى مبتدىء ان هذا المجال الربح فيه مش من السما ولكن مبنى على تحليل وجهد ولو الامر سهل لكان كل مستخدمين الفوركس اصبحوا اسرياء العالم كله لذا يا اخى الكريم توخى الحظر وربنا يكرمك

el andaloussi
03-30-2014, 23:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي العزيز
موضوعك في الصميم فأنت محق فيما قلته يجب الصبر في المجال لكي تنال ما تريد وشكراا

creatorman1978
03-30-2014, 23:16
ادارة رأس المال اخى كما قلت هى اهم نصيح لكل مبتدئ ... ان يعرف يدير رأس ماله بشكل جيد هو افضل شئ له حتى اهم من يكون قادر على توقع اتجاه العملة ... تقبل مرورى

trader101
03-30-2014, 23:17
بالفعل اخي فمثل هذه الخطط هي التي تؤدي بنا للخسارة متلا تجد مشروع رحلة المليون افضل شيء هي ان تدخل بعقود مناسبة وتتجنب مثل هذه المشاريع وتحاول فقط ان تاخد من الفوركس ما يكيك وتجنب الطمع

mohamed01
04-08-2014, 14:19
نعم بالفعل اخي فمثل هذه الخطط هي التي تؤدي بنا للخسارة متلا تجد مشروع رحلة المليون افضل شيء هي ان تدخل بعقود مناسبة
وتتجنب مثل هذه المشاريع وتحاول فقط ان تاخد من الفوركس ما يكيك وتجنب الطمع

sabirdaba
04-08-2014, 19:31
مشكور اخي على النصيحة وانا اوافقك عليها فالفاوركس هو حقيقة عمل يجب ان نحاول ان نحقق منه ارباح شهرية لأننا نمتلك رؤوس اموال صغيرة اما من يبحث عن الملايين فيحتاج تحقيق شروط ذلك ويبقى اولها ه امتلاك رأس مال كبير

latraaa
04-08-2014, 20:27
مشكرو أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله في المستقبل القريب إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عاشق الفوركس
04-08-2014, 21:15
السلام عليكم ورحمة الله ,مشكور يااا سيدي الفاضل على الطرح وعلى المعلومات المفيدة التى قدمتها لنا امل ان نراك في تقديمات اخرى وموضايع اخرى في المستقبل ان شاء الله

mehildin
04-08-2014, 21:22
صحيح كلامك اهم شي الدخول بلوت صغير وعلى المدى البعيد ولكن انا افضل ستوب لوز ما اكتر من 30 نقطة وبالتوفيق للجميع
تقبل مروري أخي الكريم ودمتم برعاية الله

Mohamed Morsy
04-12-2014, 00:29
طبعا اخي جزاك الله خيرا وشكرا على النصيحة القيمة اخي الفاضل فانا محتاج لهده النصائح
واطلب منك ان تبسط لنا الفهم اكتر فاكتر على او تدلنا على المواضيع القيمة.

INTHENAMEOFALLA
04-12-2014, 00:34
واريد ان ازيد عليك ان يكون رأس مالك كبير حتى يعطيك الفرصة فى الصبر على الخسارة حتى تنقلب الى المكسب ولهذا انصح كل انسان فى عالم الفوركس بالصبر والتروى والتمسك بالطريق الذى يسير فيه

rouka443
04-12-2014, 01:01
نصيحه جيدة وشامله لكل ما يجب التعامل به فى الفوريكس
وايضا وضحت العقود التى يجب التعامل عليها وهذا كرم منك

brahim.alg
04-12-2014, 01:23
نصيحة بسيطة و سهلة لكن من يستطيع تطبيقها هو الفائز الحقيقي في سوق الفوركس

karam22
04-12-2014, 01:31
عمل صفقة بهدف لربح الكبير في وقت قصير لا تاتي ابدا معك صح
اول ما تتاجر بطريقة عاطفية تخسر سبحان الله ...............................................

dont
04-12-2014, 03:07
التاجر المبتدئ فى الفوركس ويريد ان يكون الفوركس مصدر دخل له
يجب ان لايدخل بصفقات كبيرة
من اافضل الصفقات الصغيرة حتى يحافظ على راس ماله

SheShe
04-19-2014, 22:28
فعلا نصيحه كويسه جدا وان شاء الله الواحد يعمل بيها وياريت كل مبتدء بيها
يا اخى لمصلحته تكون علشان نسبه الخساره تقل..
تقبل مروري ...

مصطفى حمدان
04-23-2014, 19:10
مشكور اخى الفال على هذه النصيحة واتمنى ان ياخذ بها الجميع وكما يقال ان الترند صديق المتاجر ولكن يجب ان نستخدمه بطريقة صحيحة حتى نستفيد منه لان البعض يقومون برسمه بطريقة خاطئة فيفجائون بالخسارة

MAZROUR
04-23-2014, 19:17
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان مثل هذه الخطط هي التي تؤدي بنا للخسارة متلا
تجد مشروع رحلة المليون افضل شيء هي ان تدخل بعقود مناسبة وتتجنب مثل هذه المشاريع وتحاول
فقط ان تاخد من الفوركس ما يكيك وتجنب الطمع بالتوفيق للجميع ان شاء الله

samoray13
04-23-2014, 20:06
لا اعتبرها نصيحة جيدة اخي حين تقول لي حتى ان عكس عليك فتركه فسوف يعود هذا يعني اننا سنتاجر بدون تحديد وقف الخسارة وهذا في حد داته شيء خطأ ضروري تحديد منطقة وقف الخسارة

سمير تيارت
04-24-2014, 00:55
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
شكرا اخي على النصائح الجميلة لكن كم هي صعبة
اقناع المبتدئين بالصبر و عدم التسرع
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

Heisenberg
04-27-2014, 22:51
أهلاً وسهلا بيك في المنتدى
شوف يا غالي
الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات

mirna ahmed
04-27-2014, 22:53
أن يكون مشكلتي جدا، من الصعب جدا العثور على شخص ما مع أن يكون التداول وجيه لماذا ايم دائما تعلم وحدها في هذا النقد الاجنبى، في هذا المنتدى، إلى الكثير من الناس يمكن أن نتعلم منها مع نظام عملها بشكل جيد
ولكن ايم كن حذرا عند قيامهم بفتح، لأن الناس يمكن أن تجعل الخطأ، لذلك علينا أن التوجه تحليلنا
كما مبتدئا النقد الاجنبى، ويجب عليك اتباع القواعد واللوائح من النقد الاجنبى. إذا كنت لا تتبع القواعد واللوائح بشكل صحيح، وأعتقد، يجب أن تتبع التاجر الصالح الذي هو تاجر ناجح في الفوركس.

med5
04-27-2014, 22:54
أهلاً بكم

مبتدء فى مجال الفوركس لا تتسرع فى التداول

بحساب حقيقى يبج عليك الوا ان تتاجر
على الحساب الديمو ودة بعد ما تكون درست

التحليل الكلاسكيى جيد وتعلمت اى استراتجية

بتوفيق

rayeswahbi2
04-27-2014, 23:00
ما شاء الله كلامك صحيح و تفكيرك مثل تفكيري نماما فالدخول بعقود صغيرة يجعل نسبة الخسارة الحساب متدنية جدا شكرا لك على النصيحة

Ammar Tayeb abdelkader
04-27-2014, 23:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نصائح مفيدة أخي الغالي أكيد الصبر والهدوء وعدم التسرح سر النجاح
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

mariya
04-27-2014, 23:52
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور على الطرح
بارك الله فيك للطرح اخي والله نصايح مفييده كتير كتيير بالنسبه لجمييع الوافديين الجدد في المجال .شكرا

mohamead
04-28-2014, 00:27
اشكرك اخي الحريم علي ههي النصيحة الجميالة جدا
واتمني لك التوفيق والنجاح في حيتك الفوريكسيا وشكرا

remas
04-28-2014, 00:34
هو الفوركس يصلح للكل اخى الكريم يعنى ممكن تعمل منه دخل شهرى جيد جدا وانت شغال
فى وظيفه تانيه ووممكن برضه تبقى مليوينير لو عندك التزام

abo heba
04-28-2014, 01:10
اهلا بك
فكره اكثر من رائعه ولكن هكذا ممكن ان اظل فتره طويله حتى احقق ربح وعلى الفريم الاسبوعى او الشهرى ممكن ان
يعكس عليا السعر لالف نقطه وممكن اكثر

salichou
04-28-2014, 13:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شكرا جزيلا لك علي المعلومة
القيمة و نتمني منكم المزيد من المعلومات المفيدو و شكرا لك

magic777
04-28-2014, 16:49
هو الفوركس يصلح للكل اخى الكريم يعنى ممكن تعمل منه دخل شهرى جيد جدا وانت شغال
فى وظيفه تانيه ووممكن برضه تبقى مليوينير لو عندك التزام

فعلا اخي بس موضوع انك تكون قادر بالفعل على انك تعمل منه دخل شهري ده في حد ذاته اخر مرحله هنا لان قبلها هيكون امامك
مراحل كتير تعلم وخساره وايضا وضع خطه وغيرها على ما تحصل على اول ربح

ahmed kabo
04-29-2014, 05:46
اهم حاجة فى الموضوع الصبر يا اخوان يعنى اهم من انك تعمل ربح كبير او ضخم وتطمع لا اصبر على الربح القليل وادارة راس مال مناسبة لحسابك وتكون محترمة بالتوفيق للجميع

gr53
05-06-2014, 21:42
للأسف المبتدئ في الفوركس حماسه يصل به لكثير من الأخطاء مثل التسرع و الطمع رغبة منه في سرعة جني الأرباح
و أرى أن فكرة انتظار عودة السعر أمر غير مضمون فليس شرطل أن يعود لمساره و عليه تزداد الخسارة و قد تسبب في المارجن كول

godfather
05-06-2014, 21:57
السلام عليكم نصيحتك مهمة جدا لانها عاقاى جد و خصوصا كلامك
عن اع المتاجرة لابد ان يدخل من الاتجاه العام للسعر و ليس عكسه

ruse
05-10-2014, 20:01
السلام عليكم
بمثل هذه النصائح المهمة

maasofiane
05-12-2014, 01:38
السلام عليكم
تماما يا غالي الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا
امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات انما لو تداولنا
بعقود كبيرة ففعلا المارجن المستخدم يقل واي خسارة تجعل
الحساب يتقلص ماليا
دمتم في رعاية الله

fatoma elsayd
05-12-2014, 02:14
السلام عليكم
معلومات جيده ونصيحه رااائع وليس للمبتدء فقط ولكنها للكل اخى
وبالفعل لازم ندخل ف اتجاه الترند ومنحاولش ندخل عكسه الا لو فى شمعه انعكاس على فريم الاربع ساعات
تقبل مرورى وبالتوفيق :yahoo:

rami007
05-14-2014, 22:47
السلام عليكم
بارك الله فيك والله نصيحة مهم نعم والله اخي السر
يكمن في راس المال الدي يحتمل الانعكاس
الكبير زايد ادارة راس المال لان السعر
ينعكس وينعكس ويعووود
سلام تحياتي
بالتوفيق

selmon
05-19-2014, 18:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي توضيحك فينك ايام لانا كنت محتاس اوي

maasofiane
05-23-2014, 13:01
امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات
انما لو تداولنا بعقود كبيرة ففعلا المارجن المستخدم يقل
واي خسارة تجعل الحساب يتقلص ماليا

soooonor
05-23-2014, 13:06
اشكرك على هذه النصيحة المفيدة لكل مبتدئ فى المتاجرة بسوق الفوركس

العقود الصغيرة هى الافضل بالنسبة للمبتدئين لأنهم عادة يعملون برؤوس اموال صغيرة

lyes1977
05-23-2014, 17:10
والله اخي العزيز معك حق وانا شخصيا مللت من الخسارة السريعة حيث انه للاسف يتمرجن حسابي بسرعة جدا حيث لم اتجاوز بعد الاسبوع الاول من كل شهر في التداول وذالك نظرا لطمعي واستعمالي لوت كبير مقارنة بالرصيد المتوفر وانشاء الله ابتداءا من هذا الشهر ساطبق نصيحتك واعلم نفسي الصبر

naima
05-23-2014, 17:38
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته
اشكرك اخي الكريم على هذه النصيحة القيمة انا ايضا مبتداة في مجال الفوركس وما اريده هو تحقيق مدخول بسيط ولا اريد ان اصبح مليونيرة ;) بس المسالة مسالة عمل ودراسة+الكثييييييييير من الصبر
تقبل مروري وشكرا

alaeddine
05-23-2014, 20:53
امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات انما لو تداولنا
بعقود كبيرة ففعلا المارجن المستخدم يقل واي خسارة تجعل
الحساب يتقلص ماليا
تحياتى وشكرا جزيلا لك.

OLSOPIDRO
05-23-2014, 20:56
السلام عليكم تماما يا غالي الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات
انما لو تداولنا بعقود كبيرة ففعلا المارجن المستخدم يقل واي خسارة تجعل الحساب يتقلص ماليا تحياتي لكل من مر من هنا
بالتوفيق للجميع ومشكور اخي الغالي علي هذا الموضوع

magic777
05-23-2014, 23:00
السلام عليكم تماما يا غالي الدخول في الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية استدراك الخسارات عبر تعدد الصفقات
انما لو تداولنا بعقود كبيرة ففعلا المارجن المستخدم يقل واي خسارة تجعل الحساب يتقلص ماليا تحياتي لكل من مر من هنا
بالتوفيق للجميع ومشكور اخي الغالي علي هذا الموضوع

وكمان مش بس كده انت ممكن تدخل بعدها لما السعر يعكس عليك مثلا بصفقات تعزيز وتبريد وغيرها علشان تقدر تطلع بمكسب من
الصفقات لو انت داير راس مالك لكن لو لا مش هتقدر تعمل ده

hamdyawad46
05-23-2014, 23:07
نصيحة جميلة ولكن ازيد عليها ان لا تنسى وقف الخسارة فهو امان للعقود الصغيرة والكبيرة
وكذلك يفضل الدخول فى الازواج الشهيرة والتى تخضع للتحليل وكذلك فروق السعر تكون قليلة
وان يكون الدولار احد هذه الازواج

HOPE2014
05-23-2014, 23:24
مساء الخير اخي انا طموحي اكبر من دخل ثابت في الشهر وبسبب هدا االطموح خسرت الكثير لاني احب المضاعفة ومع انها دمرتني الا اني مصر ربما هو طمع لكن الطمع الجيد ربما يكون مفيد كان اطمع بالمليون بدل من 200 دولار في الشهر لا اريد ان اضع سقف لطموحي كي لا اقف عنده سلام

salah belacel
05-23-2014, 23:35
السلام عليكم اخي نصيحتك مجدية ولكن انا هكذا اتداول فمرات اربخ صفقات و مرات اخسر اخرى فهذه الطريقة لا تخقق ارباح مؤكدة كما انها الانسب على كل حال للمبتدئيين للبقاء لمدة اطول في السوق ولكسب المزيد من الخبرة

Ammar Tayeb abdelkader
05-23-2014, 23:41
الدخول فى الاتجاه العام للترند شىء مهم جدا
بالتوفيق للجميع إن شاء الله
بالتوفيق للكل

صلاح2014
05-24-2014, 00:44
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخى
على هده النصيح للمبتداين اتمنى
لك التقدم وشكرا على النصائح الرائع
اخى اتمنى لك المزيد والسلام عليكم ورحمة الله

dont
05-24-2014, 01:44
التاجر المبتدئ فى الفوركس ويريد ان يكون عنده خبرة لو قلي
حيث ان الفوركس يتطب بذل مجهد وتعب تى يكون التاجر خبة وعنجه دخل كويس

ahmed212
05-24-2014, 01:46
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله فعلا اخى الحبيب فى الله نصائح مهمة جدا لكل مبتدى فيجب الاخذ بها والتذكير بها دائما

poop3
05-24-2014, 02:20
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
شكرا جدا لك اخى الكريم على موضوعك الجميل والمفيد
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

milanowolf
05-24-2014, 02:21
ممكن تحقق منه ارباح كتير وبدون حدود لكن اهم شئ الالتزام بادارة
راس المال والتعامل مع هدف يتناسب مع راس المال بدون مخاطره
كبيره ممكن توصلك لخسارة الحساب

dont
05-24-2014, 02:34
التاجر المبتدئ فى الفوركس ويريد ان يكون عنده خبرة لو قلي
ويجب ان يراضى التاجر لو بالقيل فى البداية حت لا يخسر كل شى

محمد مؤمن
05-24-2014, 04:06
شكرا لك على هذه النصيحة وأنا أتفق معك فيها فيجب على المتداول أن يصبر على الربح كما يصبر على الخسارة
وكذلك يجب الدخول بعقود صغيرة ويكون ذلك بناء على التحليل الفني والأساسي ثم الصبر حتى تحقيق الهدف المطلوب من الصفقة

hasan300
05-24-2014, 10:17
معااااااك حق كبير جدا لان بإمكان اى تاجر انه يتاجر على لوت صغير و من ثم التجارة على رأس مال يساعد التاجر لكى يحقق ربح معقول من الفوركس على اكمل وجه فى صفقاته بشكل دائم و مستمر مع انستا

ali.22595
05-25-2014, 13:41
السلام عليكم
اخي الفاضل هو الفوركس يصلح للكل اخى الكريم يعنى ممكن تعمل منه دخل شهرى جيد جدا
وانت شغال فى وظيفه تانيه ووممكن برضه تبقى ملـيوينير لو عندك التزام

maao2008
05-25-2014, 13:41
ايوة طبعا والله حضرتك فعلا بتتكلم صح جدا للاسف ان السبب الرئيسى وراء اغلاق كثير من التجار الحسابات والوصول الى المارجن كول هة انهم دائما بيستعجلوا الربح وكمان كل تاجر عايز يبقى مليونير فى اسرع وقت ممكن وده طبعا غلط لانها بتستعجل الربح وانما لو الواحد تاجر بلوت غير صحيح الربح صغير بس ممكن مع الوقت يكبر

salimned
05-25-2014, 13:48
السلام عليكم نعم اخي يجب العمل بلوت صغير على حسب طاقة حسابنا و لا ندخل عكس الاتجاه العام للسوق و بالتوفيق لك في عملك اخي الكريم.

cebriilyes
05-25-2014, 13:57
شكرا اخي على النصائح الجميلة

---------- Post added at 12:57 PM ---------- Previous post was at 12:56 PM ----------

شكرا علىالنصاءح المبتدء يلزمه الخبرة الكافية لينجح في الفوركس

الربح من الفوركس
05-25-2014, 15:40
اخى الحبيب مشكور على الموضوع وعل هذة النصائح المفيدة والتى يجب ان تتبع وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

walter white
05-29-2014, 23:38

slow
05-30-2014, 00:26
لازم ضبط النفس و هي اصعب شيئ
لاننا لما ندخل بصفقات صغيرة الحجم و نربح يصيبنا الطمع و نقول اننا لازم نمبر
حجم الللوت و بالتالي الخسارة ..

alatraideur
05-30-2014, 00:47
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اوافقك في بعض النقاط مثل استخدام لوت صغير لكي لا يتمرجن حسابك بسرعة و تكون عندك اكثر فرص للتعلم
اما بخصوص فريم الشهري و الاسبوعي في تحديد الترند فهذا يعد طويل جدا .. اتصور الدايلي او 4 ساعات كافي
بجانب استخدام الفيبوناتشيب و بعض المؤشرات ستكون النتيجة طيبة
بالتوفيق اخي ..

aymanso
05-30-2014, 00:50
السلام عليكم اخى المبتداء اهم نصيحة فى هذا المجال هو الابتعاد عن الطمع وعن الخوف حيث هذان الاسباب كافيان ان تخسر كل شى
ثانيا يجب ان تتاكد انك قادر على اتخاذ قرار المتاجرة فى الوقت المناسب عندما تتمكن من فهم موضوع الفوركس

zezo-89
05-30-2014, 13:19
مشكور اخى على موضوع نصائح الغاليه
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
تمنياتي بالتوفيق للجميع

marem2007
05-30-2014, 13:55
لازم علي كل مبتدا في الفوركس يسمع هذة النصائح ويطبقها لان لو هو مسمعش الكلام د هيخسر كتير جدا في السوق لانة مسالش مجرب

samsimsom
05-30-2014, 14:03
. لا تشغل نفسك بكل ما في السوق فلن تعرف كل شيء في أيام أو أشهر وقد لا يكون
حتى في سنوات.. في البداية اهتم بصنف أو صنفين أو ثلاثة بالكثير
ولا تزيد على ذلك وتابع أخبار هذه الأصناف بدقة وتابع ما يكتب عنها في المواقع المختصة.

اسامه أحمد
05-30-2014, 14:05
السلام عليكم أخي الكريم أنا عندي سؤال إذا كان هذا للمبتدئين أن يدخل عقود المدى الطويل كيف يستحمل إنقلاب السوق في السعر و الارتداد مع رأس المال الضعيف ؟؟

forexdad1965
05-30-2014, 14:17
السلام عليكم نصائحك كويسة جدا و انا كمبتدئ سوف اعمل كل اللى
انت قولت عليه و خصوصا الدخول بعقود صغيرة لانى مش حمل خسارة كبيرة

gr53
06-11-2014, 15:39
اهم حاجة فى الموضوع الصبر يا اخوان يعنى اهم من انك تعمل ربح كبير او ضخم وتطمع لا اصبر على الربح القليل وادارة راس مال مناسبة لحسابك وتكون محترمة بالتوفيق للجميع

من الصفات التي يجب أن يتحلى بها المتداول الصبر أولا على التعلم ثم على جني الأرباح
فالتسرع و الطمع يضيع الحساب و يدمر المتاجر فالالتزام بإدارة رأس المال من أهم عوامل نجاح المتداول

mmidom
06-11-2014, 16:20
الفكرة مش ان تدخل بعقود صغيرة او كبيرة و لكن الفكرة ان يكون العقد مناسب
لرأس مالك فلو رأس مالك كبير فممكن تدخل تدخل عقود كبيرة بما يناسب حسابك

moses
06-11-2014, 23:16
السلام عليكم
بمثل هذه النصائح المهمة
سلام

zasdqwer
06-12-2014, 08:18
شكرا لك سيدي الفاضل ع النصائح الرائعه مازالت مبتدء وصابره وساظل صابره لكي اتعلم المزيد

aymanso
06-12-2014, 09:45
السلام عليكم اخى المبتداء اولا يجب عليك ان تقراء كثيرا فى هذا المجال ويجب مشاهدة الفيديوهات التى تشرح ذلك وتفهم ما المقصود بتجارة الفوركس وكل العوامل المحيطة بة ويجب ان لا تتسرع فى التخاذ القرار وتبعد عن الطمع والخوف وبالتوفيق للجميع

abdelaziz 10
06-12-2014, 09:59
فعلا الواحد يا اخي لازم يدخل بعقود صغيرة حتى يمكن ان حسابه يتحمل الخسارة العائمة وفي الاخر يخرج بربح طبعا
من جهة اخرى الدخول الصحيح في الصفقات هو مفتاح النجاح طبعا فلابذ من اسلوب تحليل وتداول قوي ومربح

ismailfox
06-12-2014, 22:26
نعم اقتراح مميز يجب الدخول بسعر اقل الي اي تداول كان ربما قلة الصبر
وحاجة الشخص الانتفاع بشكل كبير هي ماتجعله احيانا في الخسارة

hellelali2
06-12-2014, 22:32
شكرا اخي الكريم نصائح قيمة وان شاء الله تكون الفائدة شاملة وانا اعتقد ان التداول وفق استراتجية جيدة للتداول وانا اعتقد ان التداول يمثل فرصة حقيقية للنجاح في سوق الفوركس يتطلب المجموعة من القيم والمفاهيم

RomanyMoreed
06-12-2014, 23:13

كلام جميل اخي العزيز بس مش ممكن نعتمد علي الترند فقط في التحليل الفني

maha elsayed
06-12-2014, 23:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نصاسج كوسه
بس الاهم اداره راس المال واداره المخاطر يا اخى

shellfish_ssa
06-12-2014, 23:42
بسم الله الرحمن الرحيم وبه دائما وابدا نستعين
مشكورا اخى الفاضل على النصحيه بالفعل العقود الصغيره تمكن من نجاح الاستمرار والمحافظه على راسش المال
واتمنى ان يعمل بيها الجميع لوليس المبتدئين فقط فالمكسب الحقيقى غير المال هو القدرة على الاستمرار وشكرا .

مصراوى
06-12-2014, 23:43
اخى الحبيب مشكور على الموضوع وننتظر المزيد من تلك المواضيع الجيدة والمفيدة وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

adnanxh
06-13-2014, 01:06
السلام عليكم ورحمة الله
في الفوركس لا يوجد حد ادنى لبدئ التداول حيث يمكنك التداول ابتداء من 1 دولار لكن من المستحسن ان تبدا تداولك
من خلال ايداع مبلغ لا يقل عن 100 دولار او بامكانك الاعتماد على مبلغ البونص

ahmedhathout
06-13-2014, 01:15
شكرا لك على النصيحه وافضل ما فيها هو الدخول
مع اتجاه السوق او الترند لانه الدخول عكس حركه السوق غالبا ما يؤدي الى خساره

ihabzizou4
06-13-2014, 01:18
Dieu bénisse problème est que nous lisons tous les Conseils frères, mais n'existe pas à l'application, qui tremper beaucoup en termes de perte et de regret ne fonctionne pas de remords
Nous vous remercions de votre sujet et offrant une bonne

mounim1994
06-13-2014, 01:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل انا مازلت مبتدئ
واشكرك على هده النصائح المفيدة و جزاك الله خيرا و بالتوفيق للجميع

bing99
06-13-2014, 03:23

waleed hassona
06-30-2014, 00:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى
الكريم نصيحتى ان لاتتداول الابعد اخذ الخبرة المطلوبه فى التداول وبعدها تدخل على حسابات تجريبيه اولا

hema2013
06-30-2014, 00:23
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على طرح هذ ا الموضوع الهام نصيحة لكل مبتدئ تدخل فى حساب تجريبى الاول وتتعلم علية الى جانب الدخول الى الفيديوهات التعليمية اللى بتعلمك عن الفوركس
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

محمد المتيم
06-30-2014, 01:57

متل ما قلت يا اخي الواحد يبتدي بعقود صغيره وان شاء الله يكسب

ويخليه ورا الترند متل ما نقول الترنند ايز يور فرند

asifali
06-30-2014, 02:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى
الكريم نصيحتى ان لاتتداول الابعد اخذ الخبرة المطلوبه فى التداول وبعدها تدخل على حسابات تجريبيه اولا متل ما قلت يا اخي الواحد يبتدي بعقود صغيره وان شاء الله يكسب

ويخليه ورا الترند متل ما نقول الترنند ايز يور فرند

examido300
06-30-2014, 02:33

MAGDYABDO
06-30-2014, 02:35
شكرا على الموضوع الرائع والمشوق
وعلى النصائح المهمه ففعلا الفوركس هو الغنى البطيئ

محمود مرعى
06-30-2014, 02:45

السام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله يا اخى حضرتك غعلا بتقول كلامك صح جدا وهى دى النقطة اللى لازم التجار الصغيرين يعرفوها كويس جدا وكمان انهم يشيلوا من دماغهم موضوع الطمع ده خالص لان الطمع ممكن يسبب ليهم مشكلة كبيرة خالص وممكن يوصل الحساب للمارجن كول فخليك كويس فى ادارة حسابك وراس مالك

moh721
06-30-2014, 05:47
انصح كل تاجر مبتدى فى الفوركس انه يتعلم الفوركس قبل البدء فى الحساب الحقيقى
انه الفوركس مش سهل كما يتوقع
حيث يوجد فى الفوركس بعد الصعوبات

nour nour
06-30-2014, 06:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل الصفقات بعقود صغيرة يتيح لنا امكانية تعويض الخسارات عبر تعدد الصفقات انما لو تداولنا بعقود كبيرة فسوف
نخسر والحساب هيصغر وبكدا مش هنقفدر نعوض الخساره الكبيره دى تقبل مرورى اخى وبالتوفيق ان شاء الله:)

hakima
06-30-2014, 18:32
نصائحك اخى الكريم تستحق الاحترام وفعال اهم حاجة فىا لسوق دة انك تبقى صبور وتحاول تصعد السلم خطوة خطوة علشان تبقى مليونير بالتوفيق للجميع

radhoc
06-30-2014, 22:03
طبعا النصائح دية مهخم جدا ولابد من اتبعها لكى تتجبن خسارة راس المال وايضا لابد من التداول بعد ان تتدرب جيد وان تتاجر
بعد ان تتعلم كيف تدير راسم ال وتفتح صفقات وتحدد الهدف والاستوب لوز لها وان تبعد عن المخاطر

malak_maloka
07-01-2014, 00:29
شكرا لك يا خي بالفعل هذه نصيحه رائعه للغايه انا اريد ان يكون لي
دخل شهري احقق منه ربح وليس كعمل يجعلن مليونيرا بس برده يارب وانا دائما بحدد صفقاتى من خلال فريم 15 دقيقه

undertaker47
07-01-2014, 01:09
اخي العزيز معلومات مفيدة و لكن مرات يلزمك
اقتناص الفرص عند تغير السعر و اللعب بالاسكلبينج قليلا

محمد السيد محمد
07-01-2014, 01:11
نشكرك يا غالي على هذه النصيحة الغالية ونرجو ان تظل هكذا دائما تمد يد العون والنصيحة
لاخواننا المبتدئي فهذا حقهم علينا كما فعل من سبقونا معنا ..

عدي
07-19-2014, 23:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله