PDA

View Full Version : كيفية الحصول على توقعات منطقية وواقعية أثناء عملية التداول

mr_toaima
09-19-2021, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في حالة كنت متداول مبتدئ في عالم تداول العملات الأجنبية، فأنت بالتأكيد قد وجدت الكثير من المواقع على الإنترنت التي تقوم بالإعلان عن قدرتها في معاونتك على جني الكثير من الثروات من خلال عملية التداول وذلك بمبالغ مالية بسيطة وخلال وقت وجيز وبالتأكيد قد قرأت الكثير عن الرافعة المالية التي يقدمها الكثير من وسطاء التداول والتي تجعلك قادر على مضاعفة مكاسبك في وقت ضئيل وبذلك يتم طرح سؤال هام بخصوص هذا الصدد هل من الممكن أن تكون ثريا من خلال تداول العملات في وقت ضئيل؟

mostafaamr
09-20-2021, 10:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم بخصوص سؤالك الاستراتيجيه زى ما واضح من اسمها عباره عناستراتيجيه استغلال موقف معين وبناء توقع ممكن يكون على رؤيه فنيه بسيطه جدا او شبه معدومه كمان وانا شخصيا كنت ومازلت عندى فكره للاستراتيجيه ملائمه تماما للأوقات الحاليه من السوق لكن للأسف ملقتش حد يكون مستثمر بمبلغ قوى يقدر ينفذها , هى ببساطه بتبقى حاجه زى فرص العمر كده يعنى لما مثلا الاسعار بتوصل لمناطق محدده فانت بتبنى احتمالات وبتدعمها باسباب زى ما قولتلك الاسباب ديه مش لازم تكون اسباب تحليله لكن ممكن تكون راجع فيها للتاريخ زى ما تقول مثلا ان مستحيل يحصل كذا فانا هشترى او ابيع من هنا وطبعا اهدافك غالبا بتكون اهداف بعيده وكبيره نسبيا واستثمارها بياخد وقت ممكن يوصل لشهور واوقات سنه واتنين وبالتوفيق لك ولجميع الاعضاء