PDA

View Full Version : اعطنا خلاصة تجربتك مع الفوركس حتى اليوم

Pages : [1] 2

ramid
05-31-2012, 18:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

كل منكم جرب وحاول في الفوركس:نجح احيانا واخفق احيانا اخرى
لكنه اكتسب تجربة او معلومة ربما بثمن غال أحيانا
شاركونا استنتاجات وخلاصات تجاربكم حول هذا العالم الجديد

safiforex
05-31-2012, 19:16
بارك الله فيك اخي على الموضوع الرائع ، و ابدأ بتجربتي ، عالم الفوركس عالم غامض فيه ربح و خسارة ، فاي استراتيجية نسمع عنها بانها مضمونة مية مية ، فتاكد انها فاشلة 100% ، هذا يعني انه لا توجد على الاطلاق استراتجية ناجحة بالكامل ، بالنسبة للعمل ، فالعمل في الفوركس يحتاج الى شخصية متزنة تعرف ماذا يريد و متى و اين ، و ان يعرف كيف يصطاد الفرص و اقتناص الارباح بشكل محترف ، ناتي الى المال الذي هو العمود الاهم في هذا ، فعندما يكون لنا مال يجب اولا ان نعمل على حفاظه اولا قيبل ما نفكر في الربح ، و هذا يعني الالتزام التام و الصارم بادارة المال بشكل افضل ، فهاته الخلاصات التي استنتجتها لكي يكون التداول ناجح و لو بنسبة قليلة

ramid
05-31-2012, 19:39
بارك الله فيك اخي على الموضوع الرائع ، و ابدأ بتجربتي ، عالم الفوركس عالم غامض فيه ربح و خسارة ، فاي استراتيجية نسمع عنها بانها مضمونة مية مية ، فتاكد انها فاشلة 100% ، هذا يعني انه لا توجد على الاطلاق استراتجية ناجحة بالكامل ، بالنسبة للعمل ، فالعمل في الفوركس يحتاج الى شخصية متزنة تعرف ماذا يريد و متى و اين ، و ان يعرف كيف يصطاد الفرص و اقتناص الارباح بشكل محترف ، ناتي الى المال الذي هو العمود الاهم في هذا ، فعندما يكون لنا مال يجب اولا ان نعمل على حفاظه اولا قيبل ما نفكر في الربح ، و هذا يعني الالتزام التام و الصارم بادارة المال بشكل افضل ، فهاته الخلاصات التي استنتجتها لكي يكون التداول ناجح و لو بنسبة قليلة
اولا
الشكرالجزيل لمشاركتك المفيدة
ثانيا
اتمنى تفاعل الاعضاء مع الموضوع لكي تعم الاستفادة

magic777
05-31-2012, 19:51
الفوركس علمني حاجات كتير
اهم حاجه اتعلمتها منه هيا ان لكل شئ تمن وعلشان تحقق اللي انت عاوزه لازم تدفع التمن ده
في الفوركس علشان توصل لحلم المليون او متوسط دخل ثابت منه لازم تمن ده الاول من وقتك وفلوسك وصحتك

kingman
05-31-2012, 22:18
بالفعل متفق مع كلامك كثيرا وخصوصا الجمل الرنانه التى نسمع عن كثير عن بعض الطرق والأستراتيجيات او الأشخاص الذين يروجون الى انفسهم فاى جملة رنانة لايتقبلها العقل ابتعد عنها نهائى ويمكن حتى لاافتح الموضوع المتعلق بها فمافيش حاجة فى هذا السوق اسمها ميه فى الميه او تحقيق الأرباح المستمرة دون اى خسارة

ramid
06-01-2012, 00:55
الفوركس علمني حاجات كتير
اهم حاجه اتعلمتها منه هيا ان لكل شئ تمن وعلشان تحقق اللي انت عاوزه لازم تدفع التمن ده
في الفوركس علشان توصل لحلم المليون او متوسط دخل ثابت منه لازم تمن ده الاول من وقتك وفلوسك وصحتك
هل من الممكن تفيدنا بالحاجات التي تعلمتها وبالمجان؟
مثلا ماهي الاخطاء التي استفدت منها ولم تعد ترتكبها اليوم؟

p2000
06-01-2012, 01:03
اخى الكريم أولا احب اشكرك على الموضوع الرائع اللى انت فتحته لان ناس كتير عاوزه تعرف وتمشى فى طريق الربح من تجاره العملات وانا واحد منهم ..وانا بناشد معاك اصحاب الخبره انهم مايبخلوش علينا بالنصائح والمعلومات ...أكرر شكرى لك أخى الكريم..

kingman
06-01-2012, 01:55
انا دائما انظر الى السوق نظرة العدو الذى ينتظر منى اى غلطة كى ينقض على وده دائما مايحدث صدقنى مافيش اى خسارة خسرتها فى هذا السوق غالبا الا وكان نتجية اغفال مبدا من مبادئ التجارة والقواعد التى وضعتها لنفسى فمثلا ممكن ادخل بادارة راس مال وقت طويل واحقق ارباح ومع او لمحاولة للمخاطرة ههههه اخسر الصفقة وكأنا السوق كان ينتظرنى ويراقبنى

ramid
06-01-2012, 02:06
اخى الكريم أولا احب اشكرك على الموضوع الرائع اللى انت فتحته لان ناس كتير عاوزه تعرف وتمشى فى طريق الربح من تجاره العملات وانا واحد منهم ..وانا بناشد معاك اصحاب الخبره انهم مايبخلوش علينا بالنصائح والمعلومات ...أكرر شكرى لك أخى الكريم..

اهلا وسهلا بك ياغالي وعطرت موضوعي بردك الجميل

ramid
06-01-2012, 02:10
انا دائما انظر الى السوق نظرة العدو الذى ينتظر منى اى غلطة كى ينقض على وده دائما مايحدث صدقنى مافيش اى خسارة خسرتها فى هذا السوق غالبا الا وكان نتجية اغفال مبدا من مبادئ التجارة والقواعد التى وضعتها لنفسى فمثلا ممكن ادخل بادارة راس مال وقت طويل واحقق ارباح ومع او لمحاولة للمخاطرة ههههه اخسر الصفقة وكأنا السوق كان ينتظرنى ويراقبنى
وكأنك في مباراة كرة قدم في ادنى هفوة دفاعية قد تتلقى هدفا قاتلا رغم
انك لعبت جيدا
اتمني ان يكون المثال مناسب

safiforex
06-01-2012, 14:19
بالفعل متفق مع كلامك كثيرا وخصوصا الجمل الرنانه التى نسمع عن كثير عن بعض الطرق والأستراتيجيات او الأشخاص الذين يروجون الى انفسهم فاى جملة رنانة لايتقبلها العقل ابتعد عنها نهائى ويمكن حتى لاافتح الموضوع المتعلق بها فمافيش حاجة فى هذا السوق اسمها ميه فى الميه او تحقيق الأرباح المستمرة دون اى خسارة

كلام سليم اخي الكريم ، و هذا ما اردت ان اوصله الى الكل ، فلا داعي للانجرار وراء الاوهام حول الاستراتيجيات الرنانة زي ما قلت اخي ، فعالم الفوركس علمني انه لا توجد على الاطلاق اي استراتيجية تكون مضمونة بالكامل ، و احسن شيئ هو اعمل العقل مع الاستراتيجات حتى نتفادى الخسائر الكبيرة ، هذا لا يمكن ان ننقص من اهمية الاستراتيجيات و لكن فقط للتنوير الكل ، بخصوص ضمان الربح

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 14:49
السوق كالعدوو فعلاً
يجب التعامل معه باسلحة دمار شامل

لانه وحش قاتل

اسلحة دمار شامل اللى هى التعلم الجيد والدراسة الجيده

كده نقهر السوق وننتصر على هذا الوحش الغاشم

ramid
06-01-2012, 19:19
السوق في نظري يحتاج الى المرونة والصرامة في نفس
الوقت ,المرونة مع السوق وعدم المقاومة ومحاولة مجاراته الى اقصى حد وصرامة مع النفس لمنعها من الطمع والجشع

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 21:14
الخلاصة فى جملة واحده

ادارة رأس المال ثم ادارة رأس المال ثم ادارة رأس المال

هذا هو سر الفوركس

kingman
06-01-2012, 21:58
السوق كالعدوو فعلاً
يجب التعامل معه باسلحة دمار شامل

لانه وحش قاتل

اسلحة دمار شامل اللى هى التعلم الجيد والدراسة الجيده

كده نقهر السوق وننتصر على هذا الوحش الغاشم

هههههههه معندكش سلاح ليا اهدد بيه السوق ده اليومين دول الواحد بيخاف يبص على الشارت لياكله حركات سريعة وتقلبات مستمرة وهبوط بدون تصحيح واللى مايبقاش محصن نفسه جديد بشوية اسلحة من اللى قلت عليهم يبقى عليه العوض ومنه العوض فى حسابه وزى ماحضرتك ذكرت اقوى سلاح هو ادارة راس المال تفتح الصفقة وانت مرتاح جدا من اى حاجة ممكن تحصل على الشارت

ramid
06-02-2012, 01:14
الخلاصة فى جملة واحده

ادارة رأس المال ثم ادارة رأس المال ثم ادارة رأس المال

هذا هو سر الفوركس
كلامك سليم كما عهدناك دائما
اتمني ان تقدم لنا افكار تفيدنا حول موضوع ادارة رأس المال لااهميته

hardjob
06-02-2012, 15:32
الفوركس كالتعلب
ادا لعبت معه يأكله
احسن شيئ
ادارة راس المال و عدم الطمع
حاول قراءة توقيعي
انا كل هدا يهمني
بس ده صعب اوي اوي
بالتوفيق

MixMax
06-02-2012, 17:59
الصراحة لسا ما دخلتش في العالم هادا بعد دخولي فيه راح اجاوب على السؤال وبكل صراحة ياغالي
على العمووم اعجبني الموضوع ياغالي تحفة الف شكر لك
تحياتي مجددا يا بطل ومدت بود

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 18:00
الفوركس كالتعلب
ادا لعبت معه يأكله
احسن شيئ
ادارة راس المال و عدم الطمع
حاول قراءة توقيعي
انا كل هدا يهمني
بس ده صعب اوي اوي
بالتوفيق

فعلاً مكار مثل التعلب
خبيث فى حركاته المفاجأه
بس لازم نعمله فخ قوى يوقعه

hardjob
06-02-2012, 18:38
فعلاً مكار مثل التعلب
خبيث فى حركاته المفاجأه
بس لازم نعمله فخ قوى يوقعه

نعم
نحن مازلنا نسعى الى ابتكار طرق و استراتيجيات
البعض منها نجحوقت ضئيل و البعض طول لكن اخر المطاف يكون الهلاك
بس اعدكم بالصبر و العزيمة ان شاء الله نصل كما وصل فريق السلاحف الى المليون

realyone
06-02-2012, 18:46
من خلال تجاربي بالفوركس اكيد لي تجارب ناجحه ولي تجارب فاشله,انا لي استنتاجات بعدة امور,عرفت بالفوركس ان الخساره تأتي بعدم ادارة جيد لراس المال,وانا الطمع يضيع ماجمع,وان المصطلحات الجديده مثل التبريد او التعزيز تضر المتداول اكثر ماهو تنفع يجب وضع وقف الخساره افضل من هذه المصطلحات,فانه لما يضرب وقف الخساره لصفقتك فانك لم تخسر الحرب بل خسرت معركه ويمكن تربح معركه في جولات قادمه,اما التبريد او التعزيز يمكن ان يجعلك تخسر الحرب كله وتصفر حسابك

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 19:09
من خلال تجاربي بالفوركس اكيد لي تجارب ناجحه ولي تجارب فاشله,انا لي استنتاجات بعدة امور,عرفت بالفوركس ان الخساره تأتي بعدم ادارة جيد لراس المال,وانا الطمع يضيع ماجمع,وان المصطلحات الجديده مثل التبريد او التعزيز تضر المتداول اكثر ماهو تنفع يجب وضع وقف الخساره افضل من هذه المصطلحات,فانه لما يضرب وقف الخساره لصفقتك فانك لم تخسر الحرب بل خسرت معركه ويمكن تربح معركه في جولات قادمه,اما التبريد او التعزيز يمكن ان يجعلك تخسر الحرب كله وتصفر حسابك

فعلا وده اللى انا بقوله ديماً

ان لا مضاربه ناجحه بدون استوب لوز

ramid
06-03-2012, 00:51
فعلا اتمنى ان نفتح نقاشا حول الستوب لوز الذي يثير جدلا كبيرا بين مؤيد لااعتماده وبين من يرى انه غير ضروري
وانا من أصحاب الرأي الاخير خصوصا عندما تكون تملك الثقة ان السعر سيرتد صاعدا ان عاجلا اواجلا

sho
06-03-2012, 01:10
وعليكم السلام ورحمة اللة ... بالتأكيد كل منا مر بتجربة فى السوق الفوركس خرج منها بمعلومة عظيمة ومهمة سواء كان فى حالة مكسب او فى حالة خسارة .. بالنسبة لى مازلت فى بداية طريقى فى السوق الفوركس اتعمل وابحث عن كل معلومة جديدة .. ومن اهم المعلومات التى استخلصتها من الفوركس هى اهمية استخدام خاصية وقف الخسارة فى كل صفقة اقوم بفتحها حيث انها مهمة للمحافظة على الحساب من الخسارة مرة واحدة وانصح اى متداول وخاصة المبتدئ باستخدام وقف الخسارة :)

safiforex
06-03-2012, 02:16
فعلا وده اللى انا بقوله ديماً

ان لا مضاربه ناجحه بدون استوب لوز

انا ممكن ان اتفق معك اخي الكريم في ما يخص بعض الاستراتيجيات التي تتطلب الستوب اللوز ، لكن هذا لا يعني ان كل الطرق تعتمد على الستوب لوز ، فهناك متداولين لا يتسعملون الستوب لوز ، و لهم نتائج مبهرة ، لكنهم يعملون بطرق فنسة و تقنية

mage
06-04-2012, 00:33
انا ممكن ان اتفق معك اخي الكريم في ما يخص بعض الاستراتيجيات التي تتطلب الستوب اللوز ، لكن هذا لا يعني ان كل الطرق تعتمد على الستوب لوز ، فهناك متداولين لا يتسعملون الستوب لوز ، و لهم نتائج مبهرة ، لكنهم يعملون بطرق فنسة و تقنية

اعتقد ان نصف الاستراتيجيات التى تم اختراعها التى يكون بها نسبة ارباح عالية لا تعتمد على الاستوب ويكون هناك اعتماد على الهيدج او الاعتماد على الرطق الاخرى مثل التبريد او ماشابه او الاعتماد علىا لمضاعفات وهذه كلها طرق ممتازة جدا لتحقيق ارباح

كريم
06-19-2012, 14:41
أهم معلومة كسبتها من تاريخ مزاولة في الفوركس الصبر + الذكاء + التحليل و القواعد الأساسية بتشكل نسبة كبيرة جدا من نجاخ عامل الصفقة و كانت بتعمل معايا نتائج ممتازة و بتكبني بشكل جيد و متميز و برده كنت بخسر نتيجة تقلبات سوق الفوركس و عدم الالتزام بقاعدة رئيسية و الله يوفق الجميع

KOGI
06-25-2012, 06:29
انا دائما انظر الى السوق نظرة العدو الذى ينتظر منى اى غلطة كى ينقض على وده دائما مايحدث صدقنى مافيش اى خسارة خسرتها فى هذا السوق غالبا الا وكان نتجية اغفال مبدا من مبادئ التجارة

assidi saber
06-25-2012, 14:46
خلاصة تجربتي في الفوركس يتمثل في ان الفوركس هي لديه خطورة كبيرة على المتاجر فاهو كالبحر الهائج لا يمكن ان تعرف متى سوف يجلبك اليه

hehelibeb
07-06-2012, 01:25
أنا استنتجت أنه من الصعب الربح في الفوركس

إلا إذا كان الإنسان محترفا جدا جدا

لأن 30 في المائة فقط هم الذي يحققون مكاسب

---------- Post added at 10:25 PM ---------- Previous post was at 10:21 PM ----------

أحسنت أخي هذا سر من أسرار الفوركس

والمثال الذي ضربته كان جيدا

thugalive
07-06-2012, 02:15
تجربتي مع الفوركس لا أريد أن أتذكرها حيث أنني قمت بالاستثمار بمبلغ ٢٥٠ دولار عبر بنك ليبرتي رسيرف أسوأ ما في القصة أني خسرتهم بعض ٣ أيام و سبب ذلك هو الرافعة المالية

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 07:01
الفوركس علمنى حاجات كتير اوي
وممكن اكون استفدت منها ف مجالات تانية
زي الصبر وعدم المخاطرة وعدم الطمع
وان الوصول الاى الهدف يحتاج الى اشياء كثيرة يجب تخطي الصعاب للوصول اليها

derfcase
07-06-2012, 07:29
عدم المتاجرة براس مال تخشي ضياعه او ضياع جزء منه - و ادارة جيدة لراس المال بتحديد نسبة المخاطرة التي ستدخل بها
هي اهم ما تعلمته بالفوركس حتي الان

تامر
07-06-2012, 14:26

الفوركس علمني أن لا تقع فى غرام ما تفعل فتفقد القدرة على رؤية المتغيرات بسرعة وانظر الى العقود التى لديك على انها عدو يحتاج ان تراقبه عن كثب. لا تجعل كل اموالك فى مكان واحد فى وقت واحد ..............

shady hamza
07-06-2012, 14:46
نحن مازلنا نسعى الى ابتكار طرق و استراتيجيات
البعض منها نجحوقت ضئيل و البعض طول لكن اخر المطاف يكون الهلاك
بس اعدكم بالصبر و العزيمة ان شاء الله

thestarboy
07-06-2012, 14:57
تسلم ياغالي علي الموضوع الجميل انا واحد من الناس اتعلمت انه عشان تتدخل الفوركس وتكون متداول كويس لازم تتعلم كويس الاول وتاخد خبره
وكمان لازم تبعد عن الطمع وتكون صبور ومش مستعجل كل ده هيفيدك في التداول ومفيش استراتيجيه مضمونه ميه في الميه
مش كل الاستراتيجيات بتكسب علطول
وبالتوفيق

waleed adel
07-07-2012, 00:25
ادارة راس المال وعدم التسرع والبعد عن الطمع
لانه عدو الفوركس الاول

eng2012
07-07-2012, 01:10
اعتقد ان موضوع مثل ذلك يجعلنا نكتسب خبرات كثيره جدا ونتجنب بعض الاخطاء التى وقع فيها الكثير من التجار فى بدايه تجارتهم

mohamedlee
07-07-2012, 01:41
الخلاصة يا جماعة هو ان الواحد يبدأ بقراءة الاخبار الاقتصادية جيدا للعملات التى سوف يتم المتاجرة عليها والافضل التركيز على زوج او زوجين عملات ومعرفة اخبارهم الاقتصادية والتوقعات الاسبوعية جيدا لهم ومن ثم الاتجاة للتحليل الشارتات على فريم الاسوعى والدايلى والاربع ساعات والحذر جيدا من اوقات الاخبار حيث يمكن ان تعكس الاتجاة واخيرا استخدام استراتيجية ذات مصداقية كبيرة وتعطى نتائج ايجابية مثل البولينجر باندز والاستوكاستيك )وطبعا مع رسم الترندات على 3 فريمات(الاسبوعى والدايلى والاربع ساعات

magic777
07-07-2012, 02:00
تجربتي مع الفوركس لا أريد أن أتذكرها حيث أنني قمت بالاستثمار بمبلغ ٢٥٠ دولار عبر بنك ليبرتي رسيرف أسوأ ما في القصة أني خسرتهم بعض ٣ أيام و سبب ذلك هو الرافعة المالية

ربنا يعوضك اخي خير عنها بس خلي بالك هنا السبب مش في الرافعه الماليه هو اكيد بسبب الطمع هنا اخي او انك
لسه في البدايه ومش عندك خطه لاداره راس المال وعلشان كده خسرت
حاول تتعلم اللي ناقصك علشان تحافظ على الحساب الجديد

nada
07-07-2012, 02:10
والله من كتر الاشياء التى تعلمتها مش فاكر ولا واحد منهم بقوه زى لما تقول السلام عليكم
شياء تلقئى
لاكن اكثر الاشياء التىترهقنى فى البداية هو اتسرع والطمع

hesham1046
07-07-2012, 02:20
والله من كتر الاشياء التى تعلمتها مش فاكر ولا واحد منهم بقوه زى لما تقول السلام عليكم
شياء تلقئى
لاكن اكثر الاشياء التىترهقنى فى البداية هو اتسرع والطمع

التسرع دائما يؤدى على خسارة دائمااااا والطمع ايضا يؤدى على خسارة الاثنين لوجة عملة واحدة
اول ما تفتحى الميتا تريد حاولى تشوفى تحرك العملة اول شىء على الشارت اليومى الان اليومى هو اهم شىء وبعد كدة شوفى الاستراتجية اللى انتى بتسخدميها وممكن تستعين با المؤشرات الرقمية لتحديد الهبوط او الصعود انا بستخدم المؤشرات الرقمية دائما وبستخدم ايضا مؤشر لرسم خط الترند على 11 شمعة ويبين لى ان الترند هابط وبعد ذالك بستخدم مؤشر قوة العملة ومؤشر الميمورى ماث ومؤشر الفيبو الرقمى ومؤشر الماكد
شوفتى كام مؤشر لو كل المؤشرات تدينى الهبوط وقتها ادخل فى البيع
لو لقيت المؤشرات اختلفت معملش ولا صفقة خالص استنى اراقب السعر كويس جدا واعمل امر معلق شراء او بيع من نقطة معينة

انا بتبع طريقة خالى السعر يجيلك بس انت ماتجريش ولا السعر

وربنا يوفقك يارب

tarek22
07-07-2012, 02:34
باختصار هذا عالم مليئ بالمغامرات والمتعه
وللاسف ابتعدت عن هذا المجال منذ عامين
وكنت اتعامل مع شركة **cm
واعتقد هذه الشركة كانت تابعه لشركة اخرى اعلنت افلاسها وتم حجز اموال الاعضاء .
اما شركتي المفضلة فهي :انستا
وللامانة لم اواجه معهم اي صعوبات تذكر وتعاملهم جدا
ونصائحي هي:
1- الحذر من الشركات الوهمية والبوركر والنصب والاحتيال
2- اختيار شركات معروفة في مجال التوصيات
3- اي حدث او خبر ممكن يؤثر بشدة على اسعار العملات
4 - عدم التسرع باغلاق او فتح صفقات جديدة ووضع استراتيجية معروفه ومجربة .
5- وضع اوامر ستوب لوز او اوردر شراء عند سعر معين
6- احيانا الحظ يلعب دور كبير في الربح

osama00971
07-09-2012, 14:34
في الحقيقة انا لسة بتعلم
واكيد وكلي ثقة انني سأتعلم
وذلك لما اراه في وجوهكم من تفااااااااااااااااااااؤل
وامل وشكرا ليكم جميعا

abdallah elbaz
07-09-2012, 19:04
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الفوركس بيعلم الصبر وعدم التسرع والالتزام
وازاي تقدر تتحكم فى نفسياتك وقدرات العقليه

ymn30
07-09-2012, 19:07
الفوركس بيعلم الصبر وعدم التسرع والالتزام
وازاي تقدر تتحكم فى نفسياتك وقدرات العقليه

كمان بيخليك تفكر جيدا قبل القدوم على اى خطوة من الخطوات بمعنى انه بينمى التفكير لدى العقل وعدم التسرع فى اخذ اى قرار بدون تفكير جيد وحساب العواقب جيدا

ehab
07-09-2012, 22:43
انا ليس لى خبرة فى المجال سوى القليل بس انا ارى ان السوق مثل الخصم فية شد وجذب
لازم نكون صاحيين وعلى قدر عالى من التدريب عشان نتعامل معاه

mido95
07-09-2012, 22:52
خلاصة تجربتى مع الفوركس قصيرة جدا
اولا انا سمعت عن الفوركس من 3 او 4 سنين لكن ماكنتش اعرف عنو اى حاجة
بالنسبة لبداية البحث عن دروس لتعلم الفوركس كان من اول الصيف دة
و الحمد لله النهاردة بدأت اول متاجرة فى حساب ديمو و خسرت 110 دولار و ربحت حوالى 30 دولار و اعتقد انها بداية كويسة

sabre
07-09-2012, 22:56
من اهم ما تعلمته من الفوركس ابعد عن التمنى والتمنى هو
انك تكون فاتح صفقه والاتجاة ينعكس عليك وما تفلهاش وبتتمنى الاتجاة يرجع تانى علشان تخرج من غير خسارة ولاكن للاسف فى الاخر فعلا بيرجع بس بعد ايه بعد ما كل الحساب بيكون راح راح راح

magic777
07-10-2012, 03:31
باختصار هذا عالم مليئ بالمغامرات والمتعه
وللاسف ابتعدت عن هذا المجال منذ عامين
وكنت اتعامل مع شركة **cm
واعتقد هذه الشركة كانت تابعه لشركة اخرى اعلنت افلاسها وتم حجز اموال الاعضاء .
اما شركتي المفضلة فهي :انستا
وللامانة لم اواجه معهم اي صعوبات تذكر وتعاملهم جدا
ونصائحي هي:
1- الحذر من الشركات الوهمية والبوركر والنصب والاحتيال
2- اختيار شركات معروفة في مجال التوصيات
3- اي حدث او خبر ممكن يؤثر بشدة على اسعار العملات
4 - عدم التسرع باغلاق او فتح صفقات جديدة ووضع استراتيجية معروفه ومجربة .
5- وضع اوامر ستوب لوز او اوردر شراء عند سعر معين
6- احيانا الحظ يلعب دور كبير في الربح

انت جمعت الخلاصه هنا في نقاط مهمه جدا لكل متاجر احييك عليها اخي
وكل منهم اهم من التانيه وطبعا انت بتختار المكان زي الشركه وسمعتها وده نص الطريق
وبعد كده بتختار طريقه العمل وتتجنب فيها الطمع والتسرع والتوتر وغيرها
وبكده بتؤهل وتزود فرص نجاحك هنا

sabre
07-10-2012, 19:47
من اهم الاشياء التى تعلمتها ايضا هو انى لازم اعرف مقدار التحمل فى حسابى
من النقاط المنعكسه على الصفقه لان كثيرا ما افتح الصفقه وينعكس السعر ويصفر الرصيد وبعد المرجن الاقى السعر رجع تانى عادى وحقق هدفى ايللى انا كنت متوقعه

forexboy
07-10-2012, 20:10
بدأت تجربتى فى الفوركس عام 2007 وكنت اخسر دائما لان الحالة النفسية اثناء المتاجرة كانت من اهم العوامل التى تجعلنى اخسر
ولكن منذ سنتين تقريبا وانا الحمد لله اكسب فى نهاية الشهر مبلغ جيد
وانا لا اتبع اى الا طريقة واحدة هى مراقبة السوق جيدا فى الصباح مع الالمام بالاخبار الخاصة باليورو فقط
واشترى او ابيع بهدف محدد واستوب محدد واغلق الشاشة عندما اضع الاوردر

sabre
07-12-2012, 04:31
من اهم الاشياء التى تعلمتها من هذا السوق هو الاهتمام بالحفاظ
على رأس المال اكثر من الاهتمام بالربح لانك لو عرفت تحافظ على رأس المال دا لوحدة مكسب

willy
07-12-2012, 04:33
خلاصة تجربتي خسارة 5 مرات انا لااريد ان اعطيكم انطباعا اني محبط لكن بالعكس رغم هذه الخسارات المتتالية الاانني متفاءل ببداية جديدة

mrxr00t3d
07-12-2012, 04:41
لقد كانت تجربتي ناجحه
فقد بدأت بحساب ديمو و تعلمت عليه استراتيجيات
وبعدها عملت حساب حقيقي و بدات براس مال صغير

ehab
07-12-2012, 06:24
السوق في نظري يحتاج الى المرونة والصرامة في نفس
الوقت المرونة مع السوق وعدم المقاومة ومحاولة مجاراته الى اقصى حد

abdodomino
07-12-2012, 15:36
في الحقيقة لم أدخل في عمل الفوركس لحد الآن
لكنني في فترة التعلم
و إن شاء الله أفيدكم بأفكاري بعدما أكتسبها

تقبلوا مروري
شكرا لكم

sabre
07-13-2012, 01:39
انا اتعلمت انى لابد من رسم خطه رائعه للحصول عن الارباح وما اكثرها هذة الخطط
يعنى مثلا انت لو جعلت المخاطرة على الارباح وليس على رأس المال هتكون مفيدة جدا ان شاء الله

msh4egy
07-13-2012, 04:31
لفوركس علمني حاجات كتير
في الفوركس علشان توصل لحلم المليون او متوسط دخل ثابت منه لازم تمن ده الاول من وقتك وفلوسك وصحتك ان شاء الله

nrgslawi
07-13-2012, 12:03
انا منذ ان بدات في التجارة في الفوركس كسبت المال وكسبت المعرفة معا هذا اعتبره نجاحا لي

mody2989
07-13-2012, 16:19
الفوكس سوق صعب جدا حجم التداول النقدي فيه يتجاوز 4 تريليون دولار يوميا لذلك يجب توخي الحذر

msh4egy
07-13-2012, 16:53
من خلال تجاربي بالفوركس اكيد لي تجارب ناجحه ولي تجارب فاشله,انا لي استنتاجات بعدة امور,عرفت بالفوركس ان الخساره تأتي بعدم ادارة جيد لراس المال,وانا الطمع يضيع ماجمع,وان المصطلحات الجديده مثل التبريد او التعزيز تضر المتداول اكثر ماهو تنفع يجب وضع وقف الخساره

والخلاصة كمان ان الفوريكس مالوش امان وعامل زى البحر مهما كنت سباح ماهر ممكن فى لحظة يشدك للأعماق

safiforex
07-13-2012, 18:05
التجربة في الفوركس هي خلاصة المغامرات المعمولة في الفوركس من ارباح و من خساءر ، و ما هي النظرة التي يتوصل اليها المتداول منه هذا كله
و انا شخصيا فاحسن شيئ ممكن ان انصح به من خلال تجربتي ، فهي
ملازمة الالتزام سواء بطريقة العمل او بادارة المال فهما كفيلين لان يجعلا المتداول ناجح فيه

mohamed yossef
07-13-2012, 21:15

اذا اردت ان تجنى ارباح من الفوركس لازم يكون عندك ادارة راس مال ناجحة وهى تاتى من خلال قتلك لطمعك واختيار لمناسب واصغر من المناسب لدخول الصفقات
ولابد ان تلتزم باستراتيجية جيدة وتتابع الاخبار جيدا
وتكون صبور على ارباحك لتنمو وخسارتك حتى تغفو
تحياتى

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:45
[QUOTE=magic777;11399]الفوركس علمني حاجات كتير
في الفوركس علشان توصل لحلم المليون او متوسط دخل ثابت منه لازم تمن ده الاول من وقتك وفلوسك وصحتك[/QU
اه طبعا يا اخى مفيش حاجة ف الدنيا ببلاش
كل حاجة ف الدنيا ليها مقابل
والفوركس فعلا بيلفت نظرنا للحاجات دي
وانا كمان اتعلمت منه الصبر

ana1990
07-14-2012, 00:12
خلاصة تجربتي ببساطه قرات كتاب اتعلمت منه دخلت لمجال اعمل بونص شغالب في المنتدى علشان البونص اول شهر حققت 100 دولار كنت عامل كوبي مع حد و للاسف خسرت منهم 10 دولار حاولت اتاجر بنفسي قمت مخسرهم 10 دولار تانيين و دلوقتي مستني توصيات من اخ مشهور حتى اوقف الخساره اللي انا فيها

mamon
07-14-2012, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يعني انا للأن خسراااان
ولكن سأعوض خسارتي ب إستراتجيتي القويه بإذن الله تعالى وما توفيقي الا بالله سبحانه وتعالى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

sabre
07-18-2012, 02:34
معلومه مهمه والمفروض نتبعاها وهى ان لا ندخل الترند من اخرة
حتى لا يرتد السعر بنا ونبقى اشترينا من القمه ويجب اخذ الترند من اوله فقط

y4x
07-18-2012, 04:02
موضوعك جميل اخى كنت اتمنى افيد حد

بس انا لسة فى الاول بتعلم من مواضيع المنتدى

بارك الله فيكم جميعا

ربنا يزدكم علما

msh4egy
07-18-2012, 22:51

Aker001
07-18-2012, 22:53
ابدأ بتجربتي ، عالم الفوركس عالم غامض فيه ربح و خسارة ، فاي استراتيجية نسمع عنها بانها مضمونة مية مية ، فتاكد انها فاشلة 100% ، هذا يعني انه لا توجد على الاطلاق استراتجية ناجحة بالكامل ، بالنسبة للعمل ، فالعمل في الفوركس يحتاج الى شخصية متزنة تعرف ماذا يريد و متى و اين ،

os-x
07-18-2012, 22:54
الفوركس علمني عدة اشياء كنت افتقد الكثير منها مثل الصبر وعدم الاستسلام والتعلم من الاخطاء وهذا احد الاسرار التي تعلمت
اني كلم اخطات اكتب في مدكرة سبب الاخطاء ثم طرق تجنيها وبعد لك لا اقع مرة اخرى فيها

sky44
07-18-2012, 22:57
شكرا لك اخي على هدا الموضوع الجميل بالنسبة لتجربتي في هدا المجال بدأتها بالكثير من الخسائر و كان من الضروري المرور بهذه التجربة لاكن الاهم انني استفدت من العدديد من الاخطاء التي ارتكبتها سابقا و الان انا في الطريق الصحيح و الحمد لله

tarek22
07-19-2012, 17:36
شوف اى طريقه فى الفوركس ممكن تحقق الربح وايضا ممكن تحقق الخساره شرط انك تلتزم بالطريقه دى وانت تلاقى الربح ان شاء الله-

houssem11
07-19-2012, 18:10
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

Aker001
07-19-2012, 18:12
أولا احب اشكرك على الموضوع الرائع اللى انت فتحته لان ناس كتير عاوزه تعرف وتمشى فى طريق الربح من تجاره العملات وانا واحد منهم

sabre
07-21-2012, 14:46
خلاصة تجربتى مع الفوركس قصيرة جدا
اولا انا سمعت عن الفوركس من 3 او 4 سنين لكن ماكنتش اعرف عنو اى حاجة
بالنسبة لبداية البحث عن دروس لتعلم الفوركس كان من اول الصيف دة
و الحمد لله النهاردة بدأت اول متاجرة فى حساب ديمو و خسرت 110 دولار و ربحت حوالى 30 دولار و اعتقد انها بداية كويسة
البدايه كويسه ان شاء الله ولاكن انا بالنسبه لى
دائما افضل التدريب عالى الحساب الحقيقى علشان اعرف اتعامل مع العامل النفسى اكثر
وعطبعا الحساب الحقيقى دا مش لازم يكون ايداع وممكن يكون حساب جائزة او بونص

زيزو
07-21-2012, 15:24
انا مبتدئ ومازلت في مرحلة التعلم والبحث
تعرفت علي الفوركس من المنتيات من حوالي سنة لكن ابتديت ادخل المجال ده من حوالي 3 شهور بس
بدات بالفيديوهات والكتب
وفتحت حسابات تجريبي
ولسه منتظر البونص وان شاء الله ابدا بيه الشهر ده
وربنا يكرم الجميع

realyone
07-21-2012, 15:31
بالنسبة لي تجربتي في سوق الفوركس لحد الآن غير مشجعه,لم يترقى الى طموحي لحد الآن,وكل فترة ابحث عن طرق واسنراتيجات جديده لكي اطور من نفسي وابدأ رحلة الأرباح,ولكن لحد الآن لم اجد الأستراتيجيه الجيده التي تلبي لي طموحي

spiderxp
07-21-2012, 18:35
شوف انا مع دايما مفيش مكسب بدون خساره ومفيش تعلم بدون خسارة برضه
وعلى رأي المثل محدش بيتعلم ببلاش بس بتستفيد بعد كدااا

SlaiteR
07-22-2012, 01:46

عدم الطمع

ممكن تلعب جور في عدم خسارتك لحسابك

لا تطمع في اغلاق صفقاتك واخذ الربح القليل

تحياتي

khaledforex
07-22-2012, 02:49
طيب سوف اطرح مالدى بشرط ان تطرحوا انتم ايضا افكاركم
خلاصة ما ادركتة فى الفوركس انك اذا كنت تنوى استثمار اموالك بشكل منطقى كل عام فانك سوف تكون من الناجحن
اما اذا اردت ان تربح ملايين من مبالغ صغيرة فأنت حينئذ مقامر وانت تعرف ما مصير المقامرين
خسارة تلو خسارة
والمصير الانتحار او خراب البيوت
احذروا المقامرة

mage
07-22-2012, 03:19
الى اليوم اخبرك ان سوق الفوركس ليس هو السوق الذى من خلاله يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة منه من اول يوم ولكن تحتاج الى بعض الوقت حتى تصل الى تحقيق نسبة جيدة من الاموال كل شهر

khaledforex
07-22-2012, 05:23
الى اليوم اخبرك ان سوق الفوركس ليس هو السوق الذى من خلاله يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة منه من اول يوم ولكن تحتاج الى بعض الوقت حتى تصل الى تحقيق نسبة جيدة من الاموال كل شهر
كل الاسواق كسوق الفوركس تحتاج فترة من الوقت حتى يحقق الربح المنشود
اعتقد ان نسبة ربح 10% مثالية جدا ومرضية لكن يجب ان يكون رأس مالك كبير حتى تستمتع بالربح وتستقر اوضاعك المادية بدون طمع مما يؤدى الى التحسن الدائم

bodda.2011
07-22-2012, 05:56
الفوركس علمني حاجات كتير
فعلا هذا كلام صحيح اخى الفاضل

derfcase
07-22-2012, 10:39
شوف انا مع دايما مفيش مكسب بدون خساره ومفيش تعلم بدون خسارة برضه
وعلى رأي المثل محدش بيتعلم ببلاش بس بتستفيد بعد كدااا

صحيح اخي الكريم
spiderxp
و بالتالي فنظرا الي ان كل خطاء ان تدفع ثمنه خسارة في السوق - فبالتالي يجب ان تتعلم من كل خطاء تتعرض له و تستفيد منه لزيادة خبرتك في التداول

ahmed
07-22-2012, 12:46
خلاصه تجربتى مع الفوركس يمكن ان تكون فى كلمه واحدة فقط
الالتزام وهذة الكلمه تشمل فى اركانها الكثير من الشرح وهو موجود فى كل مكان الحمد لله فى المنتدى عندنا
فقط ما ينقصنا هو تطبيق ما نقراء
يبقى خلاصه تجربتى طبق لكى تنجح

BiG MoNeY
07-22-2012, 12:53
اخي الكريم لا شك ان الكتير من لناس في البداية دخولها لهدا المجال الشيق اي مجال الفوركس قد تعرضة للخسارة ولكن منهم من ترك المجال ومنهم من قبل التحدي ومنهم انا في الاول خسرت الكتير من الحسابات لكن الحمد لله الان انا احقق ارباح من السوق لكن هده الارباح لم تاتي بدون تحدي و عدم استسلام وانا من تجربتي في الفوركس علمت ان التعلم هو اهم شيء في الفوركس والصبر ايضا وعدم التسرع شكرا اخي الكريم

khaled zizo
07-24-2012, 19:58
عالم غامض فيه ربح و خسارة ، فاي استراتيجية نسمع عنها بانها مضمونة مية مية ، فتاكد انها فاشلة 100% ، هذا يعني انه لا توجد على الاطلاق استراتجية ناجحة بالكامل ، بالنسبة للعمل ، فالعمل في الفوركس يحتاج الى شخصية متزنة تعرف ماذا يريد و متى و اين ، و ان يعرف كيف يصطاد الفرص و اقتناص الارباح بشكل محترف ، ناتي الى المال الذي هو العمود الاهم في هذا ، فعندما يكون لنا مال يجب اولا ان نعمل على حفاظه اولا قيبل ما نفكر في الربح و اى غلطة كى ينقض على وده دائما مايحدث صدقنى مافيش اى خسارة خسرتها فى هذا السوق غالبا الا وكان نتجية اغفال مبدا من مبادئ التجارة والقواعد التى وضعتها لنفسى فمثلا ممكن ادخل بادارة راس مال وقت طويل واحقق ارباح ومع او لمحاولة للمخاطرة

nour7
07-25-2012, 18:40
عندي تجربة لا بأس بها في الفوركس لكني لا أدعي أنني محترف أو أني ذو دراية واسعة في هذا الميدان
لكني امتلكت تجربة خمس سنوات
تقريبا: وأدرك تماما أن سوق الفركس خطير جدا ومهم جدا
فحتى تكون مستثمرا جيدا يجب أن تمتلك مجموعة من الصفات
1 التحلي بالصبر
2 شخصية متزنة متمكنة وواثقة
3 نفسية قوية لا تعرف الخوف
4 المعرفة العلمية بأساليب التحليل الفني وقواعده
5 تتبع الأخبار الأساسية
6 معرفة كافية بإدارة المخاطر
7 القناعة

derfcase
07-26-2012, 06:18
انا دائما انظر الى السوق نظرة العدو الذى ينتظر منى اى غلطة كى ينقض علي

اعتقد اخي الكريم
al7oot
انك اذا بدات التعرف اكثر علي اليات السوق و حللته جيدا و استطعت اكتشاف الاوقات التي من الممكن ان يسير فيها معك حسب توقعك - و الاوقات الاخري التي سيخالف
توقعك فيها - فانك ستغير الي حد كبير من وجهة نظرك

mena
07-26-2012, 08:37
تعلمت الى الان ان اهم شىء للنجاح فى الفوركس اداره الاموال جيدا والتداول بعيد عن العواطف

MixMax
07-27-2012, 04:01
السلام عليكم لس لم ادخل لهادا العالم ياغالي
وعليه انا ادرس الامر حبة حبة وراح افتح حساب تجريبي وبعدها نشوف اخرتها
ان شاء الله خير

MrSniper
07-27-2012, 04:19
أخي عند دخولي للفوركس بدأت بالحساب التجريبي ، واكتسبت خبرة كافيه
و الحمد لله بعدها بـ 3 اشهر فتحت حسابا حقيقيا و اودعت فيه 100 دولار

dollyabdallah
07-27-2012, 05:23
فعلا اتمنى ان نفتح نقاشا حول الستوب لوز الذي يثير جدلا كبيرا بين مؤيد لااعتماده وبين من يرى انه غير ضروري وانا من أصحاب الرأي الاخير خصوصا عندما تكون تملك الثقة ان السعر سيرتد صاعدا ان عاجلا اواجلا

jessemoh
07-27-2012, 06:30
أنا جديد ولم أجرب بعد فوركس و إنشآلله أستفيد من الإخوان
وتجاربهم في فوركس وشكرا على الموضوع

master_egypt
07-27-2012, 11:14
انا من يوم مشتغلت فوركس محققتش منه ربح زى ما خسرت واى ربح بعمله برجع اخسره تانى لكن عندى امل فى يوم من الايام انى اكتسب خبره واوصل الى درجه تحقيق ربح ثابت باقل الخساير ان شاء الله

zeina
07-30-2012, 04:56
اعتقد انها تجربة شيقة ومفيدة مازلت اتعلم واتدرب واكتسب الخبرات والمهارات لم احقق ارباح كبيرة .. كلها ارباح صغيرة ولكنى اشعر بالرضا واننى سوف اصل الى ما اريد باذن الله

shemo
07-30-2012, 13:11
تعلمت ان الفوركس لا ينجح فيه اى شخص بسهوله ولابد من التعليم والتدريب فى البدايه على حساب تجريبى لفتره طويله

hossam hossam
07-31-2012, 09:51
لم اقم بي التداول علي حساب حقيقي لكن مستوي في الحساب الديمو
كان كويس اتمني في الحقيقي يكون كويس كمان

sahbi20011
07-31-2012, 11:20
بسم الله الرحمان الرحيم
تجربة مع الفوركس يمكن وصفها بالصعبة فقد سبق لي ترك الفوركس مدة من الزمن بعد أن كنت أخسر كثيرا من الأموال
ولاكني عدت من جديد بعد ما تلقيت دروسا و كسبت الخبرة بالعمل علي الديمو

mohamed farag
07-31-2012, 11:48
انا اول مره اخش امبارح واعرف اني هرد عالكلام بتاعكو دا بجد و فهمت حاجات كتيره اوي امبارح بس ان شاء اللهاكون انشط ععضو هنا

yassoo011
07-31-2012, 11:59
خلاصة تجربتح مع الفوركس تاجرت في شركات كثيرة
ربحتوخسرت وخسرت اكثر مما ربحت ولكن كان معظم رأس مالي بونص من الشركات
ولكن الحد لله اتعلم من اخطائي واحاول الا اكررها مرة اخرى وانا الان اتاجر بالبونص ن المنتدى

mohamed farag
07-31-2012, 12:01
الراجل دا 100 ف ال 100 بجد لانو بيتعلم من خسارتو ودا اكبر دليل ان ان شاء الله اتوقعلو نجاح كبير جدا جاد جدا ف حياتو
وهيجي وقت وينجح

ahmed zayan
07-31-2012, 12:02
بسم الله الرحمن الرحيم
انا فى بدايات عمل الفوركس
وليست لى اى تجارب شكرا

mohamed farag
07-31-2012, 12:03
اكيد هتتعلم من وجودك هنا كل الناس بتتعلم اكيد واكيد هيجي يوم وتعلم الي انتا اتعلمتو

gamal
07-31-2012, 13:34
هو علمنا حاجات كثيرم منها الحصول الى المكسب والصبر
ودخول الصفقات الناجحة

shemo
07-31-2012, 18:20
كيفية ادارة اموال بطريقة حكيمة حتى تستطيع ان تنجح فى الفوركس وان تتعلم كيف تعمل عل اداره المخاطر

hamidoufawcan
07-31-2012, 18:56
فعلا اتمنى ان نفتح نقاشا حول الستوب لوز الذي يثير جدلا كبيرا بين مؤيد لااعتماده وبين من يرى انه غير ضروري
وانا من أصحاب الرأي الاخير خصوصا عندما تكون تملك الثقة ان السعر سيرتد صاعدا ان عاجلا اواجلا

mage
07-31-2012, 19:11
خلاصة تربتى انك لا تستعجل فان سوق الفوركس موجود وستبقى الفرص موجودة فى الفوركس والى ما لا نهاية واعتقد ان هذه الفرص من الممكن ان تحصل عليها بسهولة جدا ولكن لعيك ان تتعلم اولا ما هى الطريقة للربح

mido
07-31-2012, 19:31
اخي الكريم
الفوركس اهم حاجه اتعلمتها منه هيا ان لكل شئ تمن وعلشان تحقق اللي انت عاوزه لازم تدفع التمن ده
في الفوركس علشان توصل لحلم المليون
تقبل مروري ولك فائق احترامي

themaxprofit1
07-31-2012, 19:44
انا بقى بقالى ساعه واحدة بس لسة معنديش اى خبرة او خلفيه
عن الفوركس بس انطباعى انها حاجة
بتعلمك كيفية التداول الجيد فى البورصة

ameer
07-31-2012, 20:10
لحد الان ما كو شي جديد بالنسبة لي والخسائر اكثر من الارباح والله يساعدنا انشاء الله

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 21:19
انا بقى بقالى ساعه واحدة بس لسة معنديش اى خبرة او خلفيه
عن الفوركس بس انطباعى انها حاجة
بتعلمك كيفية التداول الجيد فى البورصة

لاتقلق اخى الكريم

طول ما انت موجود معنا بالمنتدى راح تتعلم كل شئ

كل شئ فى الاول بيكون صعب بس لا تفقد الامل ابداً

وخليك صبور وعندك طموح وهدف لازم تحققه

تحياتى واحنا فى خدمتك

ايه الجديد
07-31-2012, 21:49
خلاصة تجربتى
الطمع عدو المتاجر الأول
ابتعد عن الطمع
وادارة راس المال الجيدة هى الأساس

ايه الجديد
07-31-2012, 22:21
الخلاصة معى الطمع + تكرار الأخطاء
كان ربحى جيد جدا ولكن المخاطرة كانت عالية
وبسبب الطمع زدت المخاطرة أضعاف
وكان سبب خسارتى الربح وجزء كبير من الرصيد الأساسى

revenge
07-31-2012, 22:26
اكيد في البدايه خسائر بلا حدود

لكن مع مرور الوقت بدأت في الربح

otakon
07-31-2012, 23:52
عن نفسي لقد خسرت الكثير والكثير في هذا السوق
كلما اودع مبلغ من المال اخسره بسهوله ثم اخسر اتمنى ان اتعلم من هذا السوق

championship6
08-01-2012, 02:05
فى البدايه كانت هناك صعوبه ولكن مع الاستمرار تمكنت من فهم اشياء كثيره

elkorashe
08-01-2012, 07:33
انا استفدت من السوق ده ان مش اى حد يقولك على حاجة تنفزها على طول فى السوق لان ممكن المعلومة دى تكون خطا وتؤدى الى خساره فادحة
ثانيا مش اى استراتيجية تسمع عنها او تشوفها تاخدها تنفزها وخلاص لازم تشوفها هتتناسب معك ومع راس مالك ومع ادارتك لراس المال وبعد كدا تبدا تطبقها على الديمو وبعد كدا اشتغل بيها على الحساب الحقيقى

konine
08-01-2012, 19:53
تجربتي تلخصت بالفشل لأني مند بداية مع هذا سوق و أنا أخسر لعل أن أكبر سبب هو الطمع
و لكن تعلمت أن هذا سوق فيه ربح كبير وليس ربح ملاين و أهم شيء هو إلتزام
الله كريم

forex.pips
08-02-2012, 02:58
الفوركس هو طريق ملئ بالصعاب والمتاعب وليس بالسهل على الإظلاق لمن يجهل هذا العلم
أما من يسعى ويتعلم و يحاول ويجتهد فيكون الفوركس بالنسبة له وسيلة جيدة لتحقيق كافة احلامه وطموحاته
ما من شخص يتعب ويجتهد الا ويكافأه الله على تعبه
‘ان الله لا يضيع أجر من أحسن عملا

spectra4
08-03-2012, 15:32
انا بصراحة استفدت كتير من الفوركس مع انى لسه فى البداية
ولكن كم المعلومات والخبرات التى اعرفها عن الاسواق والعملات والانظمة لا تقدر بثمن

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 17:10
انا بصراحة استفدت كتير من الفوركس مع انى لسه فى البداية
ولكن كم المعلومات والخبرات التى اعرفها عن الاسواق والعملات والانظمة لا تقدر بثمن

اكيد يا اخى كل يوم لازم تعرف معلومه جديده

لان هذا المجال به كل يوم جديد ومعلومات جديده

kingman
08-03-2012, 17:48
تجربتي تلخصت بالفشل لأني مند بداية مع هذا سوق و أنا أخسر لعل أن أكبر سبب هو الطمع و لكن تعلمت أن هذا سوق فيه ربح كبير وليس ربح ملاين و أهم شيء هو إلتزام الله كريم الفشل فى هذا السوق بيبقى البداية ومعظمنا تعرض ومازال تعرض لأزمات واخطاء لكن بيحاول يستفيد منها ويطور نفسه وادائه فى السوق وان شءا الله نقدر نوصل للنجاح اللى نريده

Eng PTC
08-04-2012, 12:02
اهم حاجة التريلنج ستوب
واترك الطمح + لا تدخل في صفقة الا وانت دراسها كويس
وافضل استراجية استخدمها هي التريد

thehulk3
08-04-2012, 14:38
نصيحتي اللي حكررها مرة واتنين وعشرين
لا تستخدموا أبددددددددددا النقود الحقيقية ولا تبدأوا في المخاطرة بها قبل التجربة على الديمو

ثانيا القراءة والتعلم والصبر
ثلاث أشياء متلازمة يجب التركيز عليهم
لأنك لن تتعلم إلا إذا قرأت وشاهدت وحضرت دورات
ولن تحقق كل هذا إلا بالصبر

rafat
08-04-2012, 15:02
تعلمت اشياء كثيره ممكن تفيد في هذه الدنيا
اولها دراسة كل خطوه والتفكير مليا قبل القيام باي مشروع جديد
فقد تعرضت الى خسائر كبيره بسبب الاستعجال وعدم معرفتي الجيده بالفوركس
ثانيا الصبر حتى تحقيق الهدف والتحكم بالنفسيه فهذا احد اسباب النجاح

moneymachine5
08-04-2012, 15:13
ان شاء الله تلاقي اللي بتبحث عتة وترجع عليك باستفاده كبيره
د

hend
08-11-2012, 16:47
لا معنديش خبرة غى الموضوع ده والله انا لسة
جديدة فى السوق ولسة بتعلم وتقبل مرورى اخى الكريم

aminewactop
08-25-2012, 01:44

hehelibeb
08-25-2012, 02:09
الفوركس علمني الصبر والتريث

علمني عدم الطمع والجشع والقناعة بالقليل

والفوركس علم لابد من الجهد لبلوغ الهدف

medhat
08-25-2012, 02:15
خلاصه التجربه حتى الان ان الصبر وسماع راى الاخرين الاكثر خبره له فوائد كبير والمرونه مع الاحداث
ولا تترك شئ يهذك والتعلم المستر وتصحيح الذات ومعالجه العيوب والاخطاء ومواجهتها من اهم اسباب
النجاح فى الحياه

sahar
08-25-2012, 04:11
تجربتي مع الفوركس حتي اللان لاشئ لكن عندي طموح أن اتعلم من الاعضاء واصحاب الخبره الهنا ياريت ميبخلوش علينا باطلاعنا علي مجال معرفة الفوركس لكن انا من بعض قرأتي لبعض اراء الاعضاء في المنتدي انه محتاج تخطيط محتاج تدريب لانه سوق غامق ملئ بالمفاجأت ملئ بالخساره والمكسب وفي البدايه بيبقي صعب محتاج ذهن مرتاح البال لكي يستخدم استراتيجية ناجحة يقوم من خلالها صفقاته وربنا يوفق الجميع

almahroky
08-25-2012, 13:01
تجربتى اثبتت لى ان الفوركس بح امواجة عاتية
ولابد من الصبر
وعدم الطمع
والاقتناع بما تفعلة
وان لا تتبع الاخرون

hossam hossam
08-27-2012, 23:51
الدخول بي اكثر من8%من قيمه راس المال وسبب لي خساره كبيره وادت ايضا الي خساره عضويتي
كان فيها 47 دولار

kimokonolove
08-28-2012, 00:05
خلال تجاربي بالفوركس اكيد لي تجارب ناجحه ولي تجارب فاشله,انا لي استنتاجات بعدة امور,عرفت بالفوركس ان الخساره تأتي بعدم ادارة جيد لراس المال,وانا الطمع يضيع ماجمع,وان المصطلحات الجديده مثل التبريد او التعزيز تضر المتداول اكثر ماهو تنفع يجب وضع وقف الخساره افضل من هذه المصطلحات,فانه لما يضرب وقف الخساره لصفقتك فانك لم تخسر الحرب بل خسرت معركه ويمكن تربح معركه في جولات قادمه,اما التبريد او التعزيز يمكن ان يجعلك تخسر الحرب كله وتصفر حسابك

nany1980
08-29-2012, 14:42

تجربتى سوده حتى الان لم ترى النور

خسرانا لحد الان 15 الف دولار ادعولى اعوض جزء منهم

Looser
08-30-2012, 11:36
تجارة العملات فوركس سهلة التعلم وتحقق الربح لمحترفيها بشرط الصبر والمثابرة. تجارة العملات فوركس هي بيع وشراء سعر صرف عملة مقابل اخرى ويحتاج لممارسة وخبرة. سوق العملات فوركس هو الاعلى خطورة وربح للمستثمر.

peter
08-30-2012, 16:40
التجاره بدون دراسه ... خساره
التجاره بدون حكمه .. خساره
التجاره بدون متابعه اخبار .. خساره
اديني حذرتكم

yasna
08-30-2012, 18:07
اهم شئ اتعلمته من الفوركس الحقيقه هوا ازاى الواحد يعزل نتايج عملياته عن قيمتها الماديه فى الطبيعه , يعنى يبقى ربح النقط بالنسبه ليها عباره عن نتيجه معادله رياضيه او لعبه فيها نوع من انواع التفكير والتحدى او شغل من اى نوع , لأن بمجرد ما قدرت تفصل ربح او خساره النقاط عن مقابلها المادى فى الطبيعه بتقدر تتداول بدون عاطفه وتتعامل مع اى تقلبات للسوق بشكل مريح اكتر وكمان بتخفف الضغط والتوتر النفسى اللى بيجيبه التداول فى الفوركس

hwida nada
08-30-2012, 18:12
انا اكتر حاجة بتسببلى خساير هى انى ممكن افتح عمليه الاقيها بتخسر اروح فاتحة عملية تانية معاكسة لنفس العملة
اخسر بردو اخاف من تاكل راس المال ادخل عمليات تانية علشان اكبر راس المال قبل المرجنة
ابص الاقى نفسى فاتحة 6عمليات وكله بيخسر وعلى ما اكسب دولار واحد بتكون طلعت روحى

simsimou213
09-01-2012, 23:38
خلاصة الكلام خير ما قل ودل سوف أعود يا من يسموك بالفوركس
سوف أسترجع كل ما سلبته مني بإذن الله
سوف أرتب أوراقي وأضخ تجربتي وأربح بلا حدود إن شاء ربي

mahran3d
09-02-2012, 14:37
موضوع اكثر من رائع اخى
والله انا ازى كتير من الشباب العربى ابتديت بالاحلام الهائلة فالفوركس ان الفوركس هو كل الاحلام وهو اللى هيححق الاموال اللى فالبنوك والسيارة البورش اللى مستنيه بره القصر والخ من الاحلام العظيمه
واستيقظت مرتين على المارجن كوووووووووووول شبح الفوركس
ومازلت اتعلم الان من اخطائى كى لا اخطأ مره اخرى واندم على ما فاتنى من علم والله المستعان

mohamed alalfy
09-04-2012, 02:29
السلام عليكم
خلاصه للتجربه الخاصه بى
اولا دخلت حساب تجريبى علشان اتقن التعامل على الفوركس
وبعد ان اتقنت
العمل على الحساب التجريبى فتحت
حساب حقيقى وبداءت العمل
ب 20دولار حى اصبح حتى الان 50 دولار وهذا هى خلاصه
لتجربتى الخصه فى الفوركس
وشكر الله سعيكم

ona
09-04-2012, 03:05
اشكرك جزيلا على هذا الموضوع الشيق الممتع الذى يتكلم عن الر بح و الخسارة التى لا يحبها شخص
ولكن اننى نازلت مبتدئ قى هذا المجال و لسة محققتش ربح او اى خسارة

ahmedmourad
09-04-2012, 13:46
اه والنبي ي رجالة
عشان احنا لسة صغير في الموضوع دا
وجعله في ميزان حسناتكم

mohamed amin
09-05-2012, 05:45
اكيد السوال مهم جدا وهيكون مفيد اكتر واكتر للمبتدين الى مثلى ارجو اخد السوال على محمل الجد
وارجو الرد من ذوى الخبرات العالية شكرا اخى العزيز على هذاالسوال جوزيت خيرا

elkhawaga
09-17-2012, 00:51
ان ا جديد لكن انا عارف كويس قوى انى محطش اليض كله فى سلة واحدة
و كمان لا ادخل بكل المال

حوسام احمد
09-17-2012, 04:31
السلام عليكم ورحمه الله
مشكور يا غالى تقبل الله منا ومنك
تقبل مرورى

themystery
09-20-2012, 18:52
التجاره عموما تعلمت منها الكثير و كانت لي
درسا كبيرا
انا شايف انها تحتاج ثبات نفسي و عدم طمع
و ذكاء
تحياتي

mamon
09-22-2012, 00:52
الفوركس علمني حاجات كتير

MAGDY
09-22-2012, 00:54

ببساطة واختصار
قراءة واطلاع وبحث وتنقيب ونخفسة فى خبايا النت
ثم تدريب وتدريب وتدريب
ثم ممارسة وربح وخسارة ثم ربح وخسارة
ثم حساب حقيقى
تحياتى

elkhawaga
09-22-2012, 01:03
السلام عليكم
انا لسة مبتدىء و فاتح حساب على الديمو و اننى اشترى و ابيع بطريقة عشوائية بدون تحليل ولا متابعة اخبار و لكن اتابع فقط حركة السهو و الحمد للة رغم ان هناك خسائر لكن اجمالى الحساب رابح و شكرا

waheedpcc
09-25-2012, 21:57
اخي الكريم
الفوركس اهم حاجه اتعلمتها منه هيا ان لكل شئ تمن وعلشان تحقق اللي انت عاوزه لازم تدفع التمن ده
في الفوركس علشان توصل لحلم المليون
تقبل مروري ولك فائق احترامي

waheedpcc
09-27-2012, 22:27
أنا استنتجت أنه من الصعب الربح في الفوركس :happy:

لأن 30 في المائة فقط هم الذي يحققون مكاسب

sa3idsmp
09-27-2012, 22:43
بعد ممارسة وتعلم لا يقل عن 4 اشهر متتالية استنتجت ان التسرع يفقد التركيز
وفقدان التركيز يسبب خسائر استنتجت كدالك ان التوصيات والفوركس كوبي غير صالحين بتاتا
وقررت في النهاية ان احلل تحليلا شخصيا و ان افتح صفقات بتحليل داتي

hetaha1
09-28-2012, 09:00
 لكي نحصل على نجاح كبير لابد من أتباع الضوابط التالية :
١- الإدارة الجيدة لرأس المال .
٢- وضع تارجت للمكسب والخسارة أثناء التداول .
٣- عدم التداول بأرقام كبيرة ويفضل التداول بنسبة ٥٠% من رأس المال
٤- التحليل الجيد للبيانات .
٥- متابعة آخر الأخبار والتطورات في سوق المال وفي الاقتصاد بصفة عامة
٦- الممارسة العملية لفترة على حساب تجريبي قبل الممارسة الحقيقية .

hasback
09-28-2012, 10:33
بارك الله فيك اخي موضوع ممتاز، انا استفدت من اخطائي لاني في بداية مشواري الفوركسي كنت دائما ضد السوق في صفقاتي ولم اكن اعتمد لا على مؤشرات ولا على ترند والنتيجة هي تصفير بونص اخدته من احد الشركات،فعد الى القواعد وعدت اسبح مع التيار

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 11:42
بارك الله فيك اخي موضوع ممتاز، انا استفدت من اخطائي لاني في بداية مشواري الفوركسي كنت دائما ضد السوق في صفقاتي ولم اكن اعتمد لا على مؤشرات ولا على ترند والنتيجة هي تصفير بونص اخدته من احد الشركات،فعد الى القواعد وعدت اسبح مع التيار

اعتمد يا اخى على التحليل الفنى واستخدم اهم واقوى النماذج الفنيه لتحديد الاتجاه واعرف الى يتجه السوق وانظر الى الفريمات الكبيره

mohammad
09-28-2012, 12:10
السلام عليكم
الفوركس عالم كبير و واسع جداً لكن اعتقد انه بالنسبة للمبتدئين مثلي لا يوجد
تجارب لكن اعمل نظام فوركس كوبي و اربح حال اما المحترفين فهم اكثر الناس دراية بالفوركس

yassoo011
09-28-2012, 14:33
كل منا ربح وخسر في هذا السوق منا من تعلم من اخطاه ولايكررها
وهذا يجني ارباح ومنا من لا يتعلم فيتابع الخسارة

ahrou
09-28-2012, 15:21
في البداية كنت متحمس بدأت العمل لكنت بسرعة البرق خسرت اموال البونص التي كنت قد جمعتها
في ذلك شهر حصلت على بونص أخر الان أتاجر بها والحمد لله الأمور جيدة لأنني تعلمت من إخفاقات التجربة الأولى

eslam92
09-28-2012, 15:57
من اكثر ما تعلمته فى الفوركس حقيقة دون اى مجاملة او تعبير
المخاطرة والمغامرة اجمل احساس ان تفتح صفقة وتتابع تحليلك وهو يرفع بك ويحقق لك ارباح نتيجة لتعبك ةتحليلك السليم
او العكس حقا الامر رائع ويستحق الجازفة

zaki
09-28-2012, 17:57
أنا استنتجت أنه من الصعب الربح في الفوركس

لأن 30 في المائة فقط هم الذي يحققون مكاس

yasser habola
09-28-2012, 23:16
احب ان اضيف معلومة لك اخي الكريم فمعظم المتاجرين الناجحين في سوق الفوركس كانو تعرضو الي الخسارة والخسارة
جعلتهم اكثر خبرة واكثر نجاحا لكن بشرط انهم تعلمو جيدا من اخطائهم ولم يعيدو الخطا مرة اخري مما ادي الي كاتساب الخبرات الجيدة والمرونة في التعامل مع السوق

syed
09-28-2012, 23:39
بسم الله الرحمان الرحيم
تجربة مع الفوركس يمكن وصفها بالصعبة فقد سبق لي ترك الفوركس مدة من الزمن بعد أن كنت أخسر كثيرا من الأموال
ولاكني عدت من جديد بعد ما تلقيت دروسا و كسبت الخبرة بالعمل علي الديمو

mohamed202024
09-29-2012, 00:10
والله انا بقالى عامين فى هذا المجال وللاسف خسرت فيه اكتر من 4500 دولار
بس اكيد اتعلمت كتير من المجال ده ومن اهم الحاجات ان الطمع والغرور اهم اسباب الخساره

heba 7
09-29-2012, 02:07
الفوركس كالبحر
لاتنزل فية وانت لاتعرف حتى اهم اساسيات العوم

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 11:25
والله انا بقالى عامين فى هذا المجال وللاسف خسرت فيه اكتر من 4500 دولار
بس اكيد اتعلمت كتير من المجال ده ومن اهم الحاجات ان الطمع والغرور اهم اسباب الخساره

الله يعوض عليك والله ياخوى

بحزن لما اسمع ان حد خسر - بس عادى الحمد لله على كل شئ وحاول انك تعوض خسارتك

noureen
10-05-2012, 05:12
بوص يا اخى انا اتنتاجى الاخير ان الفوركس اولا و اخيرا نفسيه فمن استطاع التحكم فى نفسيه و التحكم فى اهوائه فسوف ينجح فى الفوركس طبعا الى جانبه التعلم
تقبل مرورى

عائشة
10-05-2012, 05:41
لسة ما وصلتش لهاد الاحساس واتمنى اتحكم في نفسي و ما تتبع اهوائه
تقبلوا مروري

maaado
10-05-2012, 07:14
ستفدت جدا من متابعة الشموع اليبانية وهي تتحرك اثناء الدقيقة الواحدة
واتمني ان اتابع حركة الشموع كل ثانية
لان سر الفوركس في حركة الشموع واشكالها

sayed taha
10-05-2012, 13:46
شكرا الاخ الكريم على طرح هذا الموضوع فقد فتحت موضوع مماثل بعنوان اليات المتاجرة ودعوت الاعضاء الى شرح استراتيجيتهم فى التداول
فبهذة الطريقة تعم الفائدة على الجميع . فليس قيامى بالمتاجرة مستخدما استراتيجية متاجر معين ان ذلك سوف يقلل من مكسبة بل بالعكس

mohamedemara
10-05-2012, 16:05
انا اعتقد ان تجاره العملات الاجنبيه تتطلب الالتزام والتركيز الجيد
اثناء التدتاول حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

hamada tarek
10-05-2012, 17:08
احب اشكرك على الموضوع الرائع
اهم حاجه اتعلمتها منه علشان توصل لحلم المليون او متوسط دخل ثابت منه لازم تمن ده الاول من وقتك وفلوسك وصحتك

rigiray
10-08-2012, 15:56
السلام عليكم اخي الفاضل
انا دائما انظر الى السوق نظرة العدو الذى ينتظر منى اى غلطة كى ينقض على وده دائما مايحدث صدقنى مافيش اى خسارة خسرتها فى هذا السوق غالبا الا وكان نتجية اغفال مبدا من مبادئ التجارة والقواعد التى وضعتها لنفسى

---------- Post added at 02:56 PM ---------- Previous post was at 02:42 PM ----------

السلام عليكم اخي الفاضل
انا بناشد معاك اصحاب الخبره انهم مايبخلوش علينا بالنصائح والمعلومات ...أكرر شكرى لك أخى الكريم..

ayman.shosha
10-08-2012, 16:06
بالصبر اخى العزيز تتزوق العسل
بالقناعة تحصل على الكنوز
بالعلم تكن اغنى الناس

الايمان بقضاء الله وقدرة سكينة للقلب ومفتاح المواصلة والدخول الى بر النجاة

jamalsale
10-08-2012, 16:09
اهم شيء تعلمته من الفوركس هو الالتزام بالخطط و عدم التهور و الجري
وراء الارباح الضخمة التي ستادي الى مرجنت الحساب

اسماء
10-11-2012, 13:59
السلام عليكم اخي الكريم ان الفوركس رغم انها تجارة سهله الا انها تحتاج الى عقلية متزنه ومدركة اما يدور حولها من احداث وتحتاج الى شخصيه واعيه اى تعرف من اين تؤكل الكتف وتحتاج الى خبرة فى تجارة الفوركس نفسها كي يستطيع ان يحقق النجاح

yazeed
10-11-2012, 14:03
السلام عليكم
من خلال التداول في الفوركس يجب عليك التحلي بي الصبر و التزان و عدم التسرع في الاتخاذ القرارات

joker7diaa
10-11-2012, 14:06

انا لسة مبتدى ولا يوجد عندي اي تجربة افيدك بيها , ولكن مع الوقت تأتي الخبرة , وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعاً

mohammed khalil
10-11-2012, 14:20
انا فى البدايه اتعلمت الفوركس فى الكليه انا خريج كليه التجارة كانت الكلية منظمة دورة عن الفوركس والبورصة و فاهمه كويس بس لسه مبداتش اشتغل فيه خالص نظرا لضخامة هذا السوق العملاق سوق العملات ولكنى انوى العمل فيه ان شاء الله وسوف اطرح عليكم تجربتى بعد الطرح

keko
10-13-2012, 14:44
صدقنى كل الى انا جربته مع الفوركس كان على الحساب التجريبى لانى حابب عندما ادخل هذا المجال واقوم بالتعامل على الحساب
الحقيقى اكون قد جمعت بونص مناسب لانى دائما ارى انه كلما زاد راس مالك الى انت بتتداول عليه افضل لك ويقلل من المخاطر

mitorh
11-15-2012, 21:02
السلام عليكم اهلا بك في المجال الحلو المر الفوركس يا اخي انه يعطيك و يعطيك ثم تطمع فياخذ ما اعطاء و هو يخاف من المنظبطين نفسيا و يهابهم و يغلب الطماعين مثلي و مثل الكثيرين لذا الخلاصة الامر نفسي بالدرجة الاولى.

first4ever
11-16-2012, 16:27
بالنسبة لي انا لم اجرب بعد لكنني قد اكتسبت معارف كثيرة مثل المارج الكول باندين اوردرز المؤشرات الديفرانس
و قد بدات في تعلم التحليل الفني حيت اعرف متي يفتح السر و متي يغلق اعلى قيمة و ادناها الى اخره
كلها ملخصات لما اعرفه لحد الان شكرا لك وتقبل مروري

p2000
11-16-2012, 16:50
طبعا سوق الفوركس فيه المكسب والخساره بس الافضل انك تتعلم من اخطاءك ومتكررهاش انا عن نفسى كسبت فى صفقه واحده مايقرب من 30 دولار بس للاسف مكنتش حاطط استوب لوز ولا تيك بروفت راح اتمرجن الحساب ..
طبعا دلوقتى اول ما فتح صفقه لازم احط التيك بروفت بتاعى والاستوب لوز .
لانى لو ماكنتش خسرت ماكنتش عرفت واتعلمت...
بس المهم المكسب يكون اكبر من الخسارب :)

Omaryat1
11-16-2012, 17:50
بصراحة أخي لازلت من دون تجربة لأنني للتو بدأت في هذا المجال
و لكن أتمنى أن تكون لي تجربة جيدة في قادم الأيام

sayed taha
11-16-2012, 21:55
اخى الكريم
بعد الجرى وراء المؤشرات و الاكسبرتات وجدت ان اصدق و احسن الطرق لعمل التحليل الفنى لعملة ما هو باستخدام التحليل الفنى الكلاسيكى
اما عن الصفات فاهمها الصبر و القناعة

أبو زيد
11-16-2012, 21:57
خلاصة تجربتي مع الفوركس من بدايتها كانت ربح وخسارة وأهم شيء تعلمته من الفوركس هو الصبر ومقاومة المفاجاءات حتى في حياتي اليومية .

فتحية55555
11-16-2012, 23:33
والله يا اخى الكريم بالنسبة لخلاصة تجربتى مع الفوركس ليس لها خلاصة وانما انا لسة فى بدايتها
وبكتسب منها الخبرات والمهارات لكى ادخل السوق واتاجر مثل الاخرين ان شاء الله

ahmed sleem
11-17-2012, 00:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عمري في الفوركس لا يتعدي الشهرين تعلمت الكثير في الديمو وببونص انستا فوركس
تقبل مروري

esh forex
11-17-2012, 04:55
السلام عليكم
ايااك والطمع والتكبر على السوق مهما احترفه فيه
والدراسه المستمره مع المتابعه الجيده والتحليل الفتي

kingmos4
11-17-2012, 15:54
بصراحة يااخوانى انا تجربتى كلفتنى اكتر من الف دولار خسارة
وانا فى مجال الفوركس من وقت قريب طبعا استعجلت لفتح حساب حقيقى
ودخول صفقات برنج عالى ومن امكان خاطئة كانت السبب فى خسارة الحساب اكتر من مرة
فلابد من التدريب وقت كافى على الحساب التجريبى والحرص الشديد فى ادارة راس المال

ibrahiem2012
11-17-2012, 21:41
انا خلاصه تجربتب مع الفوركس ان الفوركس اداني اكتر ما اخد مني لحد الان لكن نسبه ربحي بسيطه لاني
خسرت حسابات كتير منها بونص ومنها ايداع لكن مكنتش بتبقي كبيره 100$ لكن الحمد لله بحاول اتعلم من اخطائي دي اهم حاجه

azifek
11-25-2012, 23:06
أخي الكريم
الفوركس كلما كانت فترة التداول فيه كبيرة و طويلة كلما كسبنا معلومات و تجارب و خبرات أحسن
و لو أنه أحيانا تكون المعلومات غالية الثمن و ذلك بخسارة أموال كبيرة كما قلت

radoinehajhouji
11-30-2012, 19:30
:bravo::bravo:مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس الصعب
جزاك الله خيرا

maged mohamed
01-18-2013, 09:23
بسم الله الرحمن الرحيم
لازم الواحد يلتزم باستراتيجيته و لا يتعجل فى دخول الصفقات
و كمان لو حقق الربح اللى هو كان عايزه يسيب الصفقه حتى لو كانت مكمله فى نفس اتجاهه

ebram
01-18-2013, 10:12
وفي تجار نسيتهم انت اللي هم تجار محلك سر. يعني يخسر ويكسب بنسبة متساوية ومافيش ارباح ومافيش خسائر في رأس المال. وعموما اكيد افضل تاجر هو اللي بيقدر بيقدر يعمل ارباح حتي لو ارباح بسيطة بس بيعرف يحافظ عليها ومش بيخسرها.

locos
01-18-2013, 12:21
خلاصة التجربة بدينا نتعلم شوية شوية
لكن الخسائر مازالت هي الغالبة على اغلبية الصفقات للاسف
بالتوفيق

yahya
01-18-2013, 14:11
اخى الكريم أولا احب اشكرك على الموضوع الرائع اللى انت فتحته
انا لم يسبق لي كسب ولا خسارة ولكن اضن بانها ستكون تجربة
في كلاتا الحالتين

Aya Ali
01-18-2013, 15:34
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع وفعلا تجارب الاعضاء فدتنى جدا لانى لسه مبتدئه
بالتوفيق للجميع

ابتسام عصام
01-18-2013, 17:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :)
شكراا جدا على طرح هذا السؤال انا عضوة جديده واتمنى ان تفيدونى بخبراتكم جميعا
ادعوا لكم بالتوفيق

مارو
01-18-2013, 19:50
الفوركس عمل جيد بالنسه للجميع كلما كانت فترة التداول فيه كبيرة و طويلة كلما ربحت معلومات و تجارب و خبرات
ستعلم الفوركس سريعا الفوركس عمل ممتع

bonus.man
01-18-2013, 19:59
والله ان لحد الان اخى الكريم الخاسر الاكبر فى الفوركس ولكن ان شاء الله هكسب

hossine1984
01-18-2013, 20:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عمري في الفوركس لا يتعدي الشهرين تعلمت الكثير في الديمو وببونص انستا فوركس
تقبل مروري

egmagician
02-12-2013, 18:02
انا اتعامل بحجم لوت صغير حتى تكون الخسارة صغيرة لو لاقدر الله حدث اى خطأ فى توقعاتى
لكن الفوركس مثل الوحش الذى يتربص بك لكى يهجم عليك فى اى لحظة

darin hamed
02-12-2013, 18:40
بنسبة ليا بالفروكس لسة جديدة بس هو لحد الوقتى ممتع جداا
وانا اتعلمت كتير من تجارب الناس هنا

roka2
02-12-2013, 18:55
الموضوع حلو لان المبتدئين امثالنا فى حاجة لتجارب الخبراء وبالتوفيق

mostafaabdelgawad
02-12-2013, 20:00
انا اللي تاكدت منه تماما ان الواحد مستحيل او صعب الى درجة الاستحالة انه يخلي المائة دولار
كذا الف بدون خسائر الا عن طريق الصدفة لذلك لابد من وجود خطة لاالواحد يعتمد عليها

derar
02-14-2013, 12:20
السلام عليكم
في الواقع ما زلت في
مرحلة التعلم والتجريب
ومازلت اخسر من اربع شهور

Ahmed Shokeir
02-14-2013, 13:52
والله يا اخى كان نفسى افيدكم ولكن ايامى قليلة مع الفوركس فا انا مازلت اتعلم والله الموفق والمستعان لى ولكم جميعا

haitham
02-14-2013, 14:24
والله فكرة الموضوع جيده وجميله ان نلاقى المشاركات الخاصه بالفوركس وخبرات الاخوة الاعضاء ونتمنى الربح والتوفيق للجميع ان شاء الله وان شاء الله اول مابتدى متاجرة اضيف اى تجربة لى والله الموفق

khairy
02-14-2013, 16:03
انا فى بداية تعلم الفوركس وفى بداية مجال الفوركس ولا استطيع ان انقل اليك خبراتى لاننى اتعلم منكم جميعا
واستفيد من خبراتكم فى هذا المجال

khairy
02-14-2013, 17:57
انا فى بدايتى مع الفروكس وعلى حساب ديمو ايضا لكن انتظر تعاملى مع الفوركس ولكن عندما ابذل المزيد من الجهد
حتى اتقن التعامل مع الفوركس سوف ابدا فى التداول والمعرفه

Earner
02-14-2013, 19:07
الخلاصة هي التشتت بين وبين
اولا عارف يعني ايه فوركس وازاي ابدأ صفقة
وبخرج منها باقل خسائر او بافضل نسبة ربح
ولكن حاسس اني بلعب لعبة حظ نتيجة اني مش عارف حاجات كتير زي الاستراتيجيات اللي كل بيقول عنها كلمتين
ومش بيحاول يوضحها للمبتدئين كجوهر و ازاي نستخدم المؤشرات في التحليل والاستراتيجيات
مش مجرد مؤشر بيوضح حركة السعر وخلاص

binhedi
02-14-2013, 19:13
السلام عليكم
في الحقيقة مازلت مبتدء وتعرضت للعديد من الأخطاء ولكن كل مرة اتعظ وهذا سر النجاح

ssoussouss
02-14-2013, 21:20
انا عضوة جديدة وعند معرفتي بهدا المنتدى
اكتشفت اشياء مفيدة
وكدل تعرفت على معاف واخدت تجربة

safiforex
02-14-2013, 21:22
الخلاصة في التداول في الفوركس و في النجاح فيه فهو العمل بجدية و العمل بتفاني فيه
و لازم الاتلزام به و بالاستراتجية و بالادارة المالية فهذه هي اسارار الفوركس فمن يعمل هببا فقد ينجح و من لا يعمل بها فالخسارة هي حتمه

thunderfot
02-14-2013, 21:22
خلاصة القول الفوركس يحتاج إلى هدوء أعصاب وإتزان وعدم تهور
ولا عجله في إتخاذ القرار والفرص كثيره كل يوم

Mambo
02-14-2013, 21:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جزاك الله خير على الموضوع الجميل و الاعضاء المميزين ماقصروش في حاجه و كلنا استفادنا من تجاربهم

kebaierkhaled
02-14-2013, 21:48
السلام عليكم
الى حد الان مزلت اتعلم
حتى لو كان بحساب حقيقي
لكن بحول الله لن استسلم مهما كان
مزلت ابحث عن خط الربح الخاص بي
بالتوفيق للجميع

Mambo
02-14-2013, 21:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا اخي الكريم على طرح الموضوع و كلنا استفادنا من تجارب الاعضاء المحترمين و المحترفين في عالم الفوركس

مروة
02-15-2013, 00:45
تجربتي مع الفوركس ملخصة في 3 نصائح لا للطمع لا للمجازفة لا للقلق اذا اعتمد عليهم واخدت القرار السليم قبل البدء في المتاجرة سوف تربح غير كدة قول علي حسابك يارحمان يارحيم

undermore
02-25-2013, 00:17
السلام عليكم ،
لا تدخل في صفقات ينتابك فيها الشك
لكي لا تخسر كل ما معك

dodovedo
02-25-2013, 00:24
انا اول مبدات الفوركس
فضلت اتعلم 8 شهور تعلم جاد
وبهدين بدات اتاجر بحساب حقيقى
اتمرجنلى حسابات كتر
وبعد كده بقيت اكسب واطمع اخسر كلها
وبرده مارجن وبعدين الحمد لله بقيت بكسب كسب معقول
تقبل احترامى

hebkar
02-25-2013, 01:50
مازلت مبتدىء ليس لدى اى تجارب اشارككم بها استمع لتجاربكم المهمه الدافعه لمن هو مثلى مبتدىء
الف شكر للسؤال والردود الهامه

jallouli
02-25-2013, 05:17
أنا كات لدي تجربة في الفوركس لم يكن المبلغ كبير ربحت كثير لكن الطمع خسرني الكل

Zamalkawy4ever
03-17-2013, 17:11
والله الفوركس علمني حاجات كتير منها الدنيوي ومنها الديني فمثلا الصبر الذي نحتاجه في دنيتنا وديننا

assemhassan
04-03-2013, 18:32
والله انا لسا فى البدايات انشاء بعد فتره احاول احط تجربتى

bondaa
04-15-2013, 21:36
انا كخلاصة لتجربتى فهى لسة مبتدتش لانى حالايا اتعلم واستفيد من اراء من حولى وساقراء الردود لاستفيد من تجاربهم ايضا

ميوية حسن
04-15-2013, 21:47
سوق الفوركس يوجد بة الخسارة
والمكسب بس اهم شئ الاستفادة من الخسارة
وتعويضها بارباح بالتوفيق

latraaa
04-15-2013, 22:14
شخصيا أكتسبت الكثير من الخبرات، هو مجال بكل جدارة شيق و قيم و يستحق التجربة، و له نكهة خاصة و طعم قيم و جميل جدا

L!NDa
04-16-2013, 00:04
انا الحمد لله على كل شيء عدد صفقاتي الرابحه اكثر من الصفقات الخاسره
ونسال الله ان يبارك لنا في كل شيء نقوم به

hellelali
04-16-2013, 00:18
مازلت اتعلم وانا عندي ثقة اني سانجح

abdallah.forex
04-16-2013, 00:30
انا فعلا فكرتك جميله جدا
انا حصلى ف الاول حاجه غريبه
كنت الاول تايه جدا مش عارف
حاجات كتير بس لما مارست
التعامل وكدا يعنى بداءت
افهم واتاجر بطريقه افضل
ع الحساب التجريبى وفعلا
بخسر بعض المرات بس بقيت
بربح اكثر وبالتوفيق لك اخى

oussamafirst
04-16-2013, 00:32
انا لسة مبتدء واتعلم على الدمو
انشاء الله احقق ارباح جيدة

منور
04-16-2013, 00:36
تجربتي حديثة العهد لكن اتاسف اني لم ارعف هذه التجارة من قبل كان وقت ثمين مر علي رغم اني منتصل بالانترنت في بيتي منذ 8 سنوات

rebaoui
04-16-2013, 00:36
السلام عليكم
نصيحتي اليك هي
لا تتسرع و لا تطمع و كن صاحب خطة و التزم بها مهما كانت المغريات
لا تخاطر بكل راس مالك
تعلم واصلح في كل مرة و تعلم من حسارتك
دممممممممممممممتم في رعاية الله

الزهره البيضاء
04-16-2013, 01:38
السلام عليكم بالنسبه لسوق الفوركس دا سوق عالمى يحوى جميع الطبقات والاعمار وعلى الرغم انى فى البدايه لكن الفوركس عايز تعلم جيد جدا والا سوف تخسر
كمان مخادع يعنى متتخدعش بالاخبار احيانا كمان اعتمد على التحليل الفنى لانه مهم جدا بعض الشىء والتزم الصبر واياك والطمع

عبير الزهور
04-18-2013, 01:28
الفوريكس بالنسبالى مسالة حظ يا صابت يا خابت وكل واحد بياخد ال مقسومله

forexkhan32
04-18-2013, 01:33
ليست لي الان اية تجربة تذكر في مجال الفوركس
لكن مع الايم ربما اكون لي تجربة باقسامها معكم ان شاء الله

tazi larbi
04-18-2013, 01:54
السلام عليكم استنتجت انني مازلت بعيد عن الاحتراف وتعلمت ان الاستتراتجية الاولى والمربحه هي التى تضعها لنفسك فلا احد يمشي بعقل اخر عرفت ان راس المال يتحكم في الربح والخسارة وكلما كان راس المال اكبر كانت حرية التداول اكثر وعرفت انه بلا صبر والتزام القواعد التي تضعها لنفسك والابتعاد عن الطمع لن تصل لشئ والله الموفق

mou123ssa
04-18-2013, 02:01
لفوركس علمني حاجات كتير

lobo
04-18-2013, 02:06
السلام عليكم
انا تجربتي بسيطة ومتواضعة في سوق الفوركس تقريبا بدئة التجارة في الفوركس منذو عامين كانت مكلل احياننا بنجاحات واحيانا اخرى اخفاقات لكني والحمد لله اكتسبت تجارب وتعلمت الكثير من السوق ربما تفيدني اليوم وغدا باذن الله

عبير الزهور
04-18-2013, 23:27
والله التعامل مع الفوريكس مكسب خساره بس هى محتاجه صبر ومهاره فى التعامل لان الفوريكس عالم كبير فى البورصه

ABCD1234
04-25-2013, 23:18
من خلال تجاربي وخبرتي المتواضعه في السوق وجدت ان السر في الالتزام والصبر
الصبر حقا هو مفتاح الربح في السوق
ليس شرط ان تتاجر يوميا او حتي كل اسبوع
ولكن المهم ان تقتنص الفرصه القويه

ihab221
04-26-2013, 14:13
أخي الكريم الفوركس
عالم كبيرا جدا و خلاصتي منه
الفوركس أكبر شيئ غادر

ahmed hegazy
04-26-2013, 15:17
الخلاصه هى التعلم اولا بشكل جيد ومن ثم الدخول فى هذا العالم بثقه اكبر
ثم التعلم على الحساب الديمو التجريبى وتعلم التحليل الفنى والاخبارى
ثم التوكل على الله والتجربه على الحساب الحقيقى مع عدم المخاطره فى بادى الامر

A A A
04-26-2013, 17:39
خلاصة تجربتى ان قلة الخبره والتسرع والطمع والدخول فى الصفقات عشوائى هما اسرع الاسباب التى تؤدى لمرجنة الحساب
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام