PDA

View Full Version : التوصيات ام النسخ

Handes222
10-31-2021, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا توصيات ولا نسخ مع حد ايا كان الشخص دا مين ومدي خبرته ايه محدش هيخاف علي اموالك اكتر مني نصيحه شخصيه دي لانه انا ليا اصدقاء كانوا شغالين نسخ مع احد اصحاب حسابات النسخ حطوا مبلغ ١٠٠٠ دولار واتمرجن الحساب دا في ظرف شهرين من النسخ علي الرغم من كدا هو عنده قناه تلجرام وكان بيحط فيها توصيات نسبه نجاحه كويسه دا تفسره بايه بقا انه النفسيه بتاعت الراجل اللي هيدير حسابك دا بيكون فيها مشاكل انما لو انت أدرت حسابك بنفسك دا هيكون افضل مليار مره هتتحكم في لوتك ودرجه مخاطرتك طيب التوصيات المدفوعه دي او حتي المجانيه مشكلتها انها بتتعارض اوقات كتير مع نظرتك للزوج انا عندي قنوات تلجرام تمام اوقات بكون محلل زوج وبدخل اشوف اراء من سبقوني ممكن الاقي نظره مخالفه مش عيب اني اتعلم ولكن لو هدخل صفقه تكون بناءا علي تحليلي انا مش شخص آخر

ahdepo
10-31-2021, 22:58
اخي الفاضل معظم من يتبع التوصيات سواء كانت مجانيه او مدفوعه هم للمبتدئين وقليلي الخبره حيث ان
التوصيات هي اليوم طريقة جديدة لتحقيق الأرباح سواء كان الأمر لمتداول مبتدئ او محترف و بالتالي فهي
أسهل نوعا ما بدون تحليل او اي شيئ فقط تحتاج إلى تتبع شخص واحد فقط و تقوم بالدخول في صفقاته التي
يدخلها و لكن أرى أن هنالك شروط باتباع التوصيات حيث انه على من يأخذ التوصيات ان يختار منها
التي توافق طريقة تحليله فمثلا شخص يعمل هارمونيك يبحث عن توصيات خاصة بالهارمونيك او اي مدرسة
هو يتقنها لانه يعرف لماذا دخل التوصية و حتى أنه يستطيع إدارتها و الخروج منها عكس الذي فقط يدخل
التوصية و لا يعرف السبب لان صاحب التوصية يعرف كيف يدير صفقته و يخرج منها و لكن الذي أخذ التوصية
لا حيث ان التوصيات بتساعد المتداول في تعلم الفوركس لو بياخدها من نفس المتداول لانه مع الوقت هيتربى
عنده فضول لو شاف ان المتداول ده بيكسب انه يعرف طريقة ربحه ومع الوقت هيتعلم بنفسه ويلاحظ
التشابه بين الشارت ويدخل وده طبعا موجود بس عند الموصيين اللي بينزلوا الشارت وتحليلهم عليه اما اللي بينزل
توصية بشكل سعري ف مش مفضل خالص بالنسبة للمستوى الربحي فالمتداول بيعوض كتير من وقت ممكن يفضل
يتعلم فيه والفلوس موجودة في انه يتداول بيهم ويحقق ارباح وفي نفس الوقت يتعلم وبكده الوقت ميضعش عليه
من غير ربح بس الطريقة دي للناس اللي بتتداول ببونص مثلا اما لو بيتداول بمبلغ مالي خاص بيه يستحسن يصبر
لحد لما يتعلم والا هيكون ملوش اي لازمة اللي بيعمله ده واتباع التوصيات في فترة المتداول مش فاهم فيها
السوق خالص امر غير مفضل نهائيا . بالتوفيق لك تقبل مروري