PDA

View Full Version : الاتجاه العام

moabdallah123
11-28-2021, 19:39
يعتبر الاتجاه العام هو اساس بدايه التداول علشان تقدر تحدد نوع الصفقه الى انت عايز تفتحها سواء
بالشراء او البيع وطبعا علشان تقدر تحدد الاتجاه العام لزوج معين عليك انك تدور على اكبر فريم للزوج الى انت
عايز تشتغل عليه علشان تقدر تحدد الفريم التانى الى هتاخد من الصفقات بالبيع ولا شراء تحديد الاتجاه هو اهم
حاجه في الفوركس لو عرفته هتقدر تكسب بس لكل اتجاه تصحيحات ولو اخترت نقطه دخول غلط هتخسر
حتى لو مع الاتجاه معرفة الاتجاه فنيا فهذا بيعتمد على التحليل من الفريم الكبير و تبدا في الهبوط الي ان تجد الفريم
الصغير و من ذلك تحدد الاتجاه لكن الاغلب المشكلة التي نقع فيها هي انه تجده على اليومي صاعد و فريم الساعة
هابط و من ذلك اقول لك ان تتاجر على كل فريم لوحده و تتعامل معه أو أنك بانتظر فرص على الفريمات الصغيرة
حسب ترند الفريم الكبير

mogamal
11-28-2021, 20:33
الاتجاه العام وهو ما يبحث عنه المتداول اثناء فتح الصفقه فان الصفقات التي تيم فتحها مع الاتجاه العام تكون بنسبه كبيره ناجحه طالما المتداول يقوم بفتح الصفقات باستراتجيه اداره راس المال فان السر الاكبر مع فتح الصفقات مع الاتجاه العام وهو ان يتم العمل باداره راس المال حيث انه قد ينعكس الاتجاه قليلا ولكن لو تم الدخول في الصفقه بدون اداره راس المال فانه قد يتم خساره راس المال ولكن لو تم الدخول باداره راس المال فانه يكون لدي المتداول المال الذي ان انعكس عليه الاتجاه لن يخرج من الصفقه والي ان يتم رجوع السعر الي الاتجاه العام مه اخري ويتم ربح الصفقه