PDA

View Full Version : استفسار مهم بخصوص السحب ربما يفيد الاعضاء كلهم ارجو الدخول

koko990
09-13-2012, 14:56
انا بعد تحويل البونص لحسابى فى انستا بدأت فى التداول على حسابى الحقيقى وحققت فى الاول خساره 15 دولار واتسحبوا من رصيدى وبعدها كسبت 10 دولار
المهم انا قولت احول ال 10 دولار دول لحسابى قالى المبلغ المسموح به للسحب -5 دولار بالسالب دا معناه ايه ؟؟؟؟

اعتقد انى لازم اعوض الخساره ال 5 دولار دول وبعدها اكسب ومش اخسر تانى عشان اقدر احول الربح
بس لو هيا كدا يبقى كدا حرام ونصب
المفروض انه طالما سحب منى الخساره من رصيدى يبقى تمام اى مكسب احققه احوله ع طول على حسابى مش لازم اعوض الخساره دى

نرجو الرد على ذلك الموضوع

mrdark
09-13-2012, 15:59
حسب قوانين الشركة إن كان بونص فلازم عليك تعويضه أما إذا كان إيداع شخصي لا

nrgslawi
09-13-2012, 16:34
اخي هذه قوانين الشركة ونحن وافقنا عليها قبل التسجيل (اتفاقية العميل) ولهذا حاول ان لا تخسر الكثير من البونص لكي لا يصعب عليك تعويضه

missan
09-13-2012, 16:47
نعم يا أخي
حاول ان لا تخسر الكثير من البونص لكي لا يصعب عليك تعويضه

koko990
09-13-2012, 17:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تمام كدا انا فهمت شكرا لكل من شارك عليه فى الرد عن استفسارى بخصوص سحب الاموال بالتوفيق لكم ان شاء الله ولكل اعضاء المنتدى الكريم

moheb
09-13-2012, 20:38
السلام عليكم
صديقي العزيز صاحب السؤال
خلي بالك في صديق كتبلك حاجه مهمه جدا
انك تحاول علي اد ما تقدر ما تخصر البونص

mohssin
09-13-2012, 20:46
شكراا لكم جميعاا

Karesmh
09-21-2012, 23:48
ايه اللى وصلك امك تخصر كل المبلغ ده
حاول متكررهاش تاني وربنا ماييجيب خساره لحد
تمنياتي لك بالتوفيق

sarah
12-02-2012, 20:49
يعنى انا مطلوب منى انى مخسرش عشان اقدر اسحب

cettap2007
12-02-2012, 22:25
يجب ان تعلم بان اي مبلغ في حسابك يساوى او اقل من البونص لا يمكن سحبه واي مبلغ فوق البونص هو لك وتستطيع سحبه في اي وقت تشاء

abaragh
12-02-2012, 22:45
يمكنك سحب الارباح كلما سنحت الفرصة ومحاولة مضاعفة البونص

imaddine1986
12-02-2012, 23:29
اخي هذا هو قانون انستا لكن اخي انصحك باخد الموضوع من مبدا اخر
فبهذه الطريقة تكون اكثر حرص على البونص اي على راس المال وتكون اكثر عقلانية في ادارته
بهذه الطريقة تكبر راس مالك وتكون قادر على الربح من الفوركس وتتعلم

oo0khaled0oo
12-03-2012, 13:36
زي ما قال العضو cettap2007 لازم تعرف ان المبلغ الي في حسابك هيبقي اقل
من البونص مينفعش تسحبه و اي مبلغ اعلي من البونص هو لك و ممكن تسحبه
في اي و قت براحتك متعملش كده تاني ها

esam1230
12-05-2012, 19:42
فكرة جميلة يعنى على حسب مافهمت من الاخوة الاعضاء لازم متخسرش البونص حتى تعرف تحول المكسب الواحد يخلى بالو من الخسارة بتاعت البونص مش كدا ولا اية

MAGDY
12-10-2012, 04:41
انا بعد تحويل البونص لحسابى فى انستا بدأت فى التداول على حسابى الحقيقى وحققت فى الاول خساره 15 دولار واتسحبوا من رصيدى وبعدها كسبت 10 دولار
المهم انا قولت احول ال 10 دولار دول لحسابى قالى المبلغ المسموح به للسحب -5 دولار بالسالب دا معناه ايه ؟؟؟؟

اعتقد انى لازم اعوض الخساره ال 5 دولار دول وبعدها اكسب ومش اخسر تانى عشان اقدر احول الربح
المفروض انه طالما سحب منى الخساره من رصيدى يبقى تمام اى مكسب احققه احوله ع طول على حسابى مش لازم اعوض الخساره دى

لا .. مافيش لا حرام ولا نصب
البونص ده ، يعتبر هدية من الشركة .. كتر خيرها
فمايصحش إنك تخسر الشركة فلوسها ، وتكسب انت ، وإلا يبقى هو ده الحرام والنصب بعينه
تحياااااااااااااااتى

khaledyosrie
12-10-2012, 12:14
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته
بص يا اخى الكريم
البونص فايدته انك بتتداول بيه بس
ولا يمكن السحب ولو خسرت البونص لازم تعوض البونص الى خسرته
وتحقق ارباح وهى الى ممكن سحبها فقط
بالتوفيق

khalido14
12-20-2012, 23:44
شكراا لكم جميعاا

LiNDa1
12-20-2012, 23:46
السلام عليكم ورحمة وبركاته
اجل اخي لازت تعوض منا هنا يعني من المنتدى
وشكرا لك:o

احمد عباس
12-24-2012, 14:42
في الحقيقة انا لا اريد وسطاء فانا لا اثق كثرا بهذه الطريقة،لقد سمعت ب
moneybookers
فهل هناك من جربها،و ماذا يجب ان افعل بعد فتح هساب في
moneybookers

verdi verdi
03-13-2013, 17:15
ياغالي لا يوجد لا نصب و لا اي شيء هده شروط الشركة يجب تعويض البونص الدي خسرته و من بعد دلك يمكنك سحب الارباح و هدا شيء منطقي للغاية و عادي جداا

tipap
03-13-2013, 18:55

كي تستطيع سحب البونص اخي الك يريم يجب ان يتواجد في حسابك مبلغ اكبر من البونص الذي تم تحويله اليك يعني اذا خسرت مبلغا توجب عليك تعويظه قبل ان تتمكن من سحب الارباح

wili
03-13-2013, 19:14
حاول ان لاتخسر الكثير من البونص لكي لا يصعب عليك رده

أما في حالة الايداع الشخصي فليس عليك تعويض الخسارة

سلام

girges
03-13-2013, 19:59
لابد من عدم المساس بالبونص فاي خساره منه لابد من تعلويضها ثم سحب المكسب باذن الله

madn
03-14-2013, 03:40
البونص من الشروط انه يبقى كامل قبل الحسب
وسمعت ان لو الحساب اتمرجن يبقى خلاص راح

mouadsad
03-28-2013, 23:03
مساء الخير
اخي لم اصل بعد لمرحلت التداول لدا لم افهم بعد الطريقة اعتدرلك
بالتوفيق اخي و شكرااا

a7med nasser
03-28-2013, 23:36
بكده لو انت معاك بونص 100$ و عملت صفقة بيه و خسرت لا قدر الله 10$ لازم تعوض ال 10$ البونص الاول و اللي تربحه فوق ال 100$ ليك ان شاء الله

mrsw
03-29-2013, 10:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... هذه هي القوانين وأنت وافقت عليها , وكذلك الشركة
تريد أن تظمن حقها وللمعلومية الشرط هذا يجعلك تتداول بحرص كبير على هذه الأموال

maged mohamed
03-29-2013, 12:17
بسم الله الرحمن الرحيم
يا سيدى لو كان الخسارة فى البونص حاول تشتغل ونرد على بعض الاسئلة وعوض البونص

mouadsad
03-29-2013, 12:53
بكده لو انت معاك بونص 100$ و عملت صفقة بيه و خسرت لا قدر الله 10$ لازم تعوض ال 10$ البونص الاول و اللي تربحه فوق ال 100$ ليك ان شاء الله

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله
نعم اخي هادا ما سمعت من الاخوة المحترفين لازم تعوض الخسارة التي قمت بتضييعها
شكراا لك اخي بالتوفيق

forex-2013
03-31-2013, 21:54
السلام عليكم ورحمة الله،أولاً ياعزيزي هذا هو قانون الشركة بالنسبة للبونص،ثانياً وآسف على ذلك ما الذي ستسحبه من البونص؟أنت أصلاً بحاجة إلى تكبير حسابك في الشركة لتتمكن من تحقيق عائد أفضل.

mouadsad
03-31-2013, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله،أولاً ياعزيزي هذا هو قانون الشركة بالنسبة للبونص،ثانياً وآسف على ذلك ما الذي ستسحبه من البونص؟أنت أصلاً بحاجة إلى تكبير حسابك في الشركة لتتمكن من تحقيق عائد أفضل.
السلام عليكم اخي هدا هو القانون اخي عليك ان تتعلم كيف تتاجر جيداا
ولن تسقط في الخسارة اخي وبالتوفي لك ان شاء الله وشكرااااااااااا

jihed
04-02-2013, 02:00
يجب ان تعلم بان اي مبلغ في حسابك يساوى او اقل من البونص لا يمكن سحبه

BONEKOUR
04-02-2013, 02:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نشكرك اخى الكريم على طرح هذا الموضوع، اود توضيح شيء اساسي وهو الشركةوضعت قوانين تؤكد انه لابد من تعويض البنص الدي خسرته أما إذا كان إيداع شخصي لا
ربنا يوافق الجميع

abdousrk
04-02-2013, 02:55
هده هي القوانين يجب عليك تعويض البونص عزيزي
لا يمكنك ان تنعت الشركة بالنصب لان القوانين واضحة
والبونص مجرد هدية من الشركة لكي لا تخسر اموالك

hamman
04-02-2013, 04:08
أعتقد أن هذا شي منطقي جداً.
فالشركة تتيح لنا إمكانية تفادي مشاكل البداية.
فكلنا نعلم أنا البداية داءماً تكن صعبة.بالاظافة فهي تقنية للتعلم قبل الخوض في متاهات تجارة تحتاج إلى خبرة وتجربة

lobo
04-02-2013, 04:09
نعم اخي موضوع مهم ليستفيد منه الجميع
وانا شخصيا استفدت من هذه النقطة
شكرا جزيلا على الطرح

tazi larbi
04-02-2013, 12:43
السلام عليكم المسالة ببساطة انك عندما تخسر من البونص يجب ان تعيده لان البونص هو تحفيز من المنتدى عن الطريق شركة الوساطة وبكل حال الشركة لن تخسر معك ولا فلس مثلما ستاخد فقط السبريد والربح لك ايان البونص هو ملك الشركة وانت تتاجر به يعني سلف وكما نقول نحن في الجزائر الدين يمرض ولا يموت والله الموفق

gna28
04-02-2013, 13:14
شكر خاص لصاحب الموضوع
هذه قوانين الشركة انك لما تخسر البونص تعوضه وما فوقه تسحبه

mervat
04-02-2013, 13:22
انا لسة جددة بس ف رأيى انك متعملش تداول غر لما تتعلم كويس عشان لو خسرت تبقى اقل خسارة وبعدين المهم انك مش خسران راس مال حقيقى
وانشاء الله تعوض خسارتك

noureddin7
04-02-2013, 19:57
شكراا لكم جميعاا

7amo
04-05-2013, 01:22
السلام عليكم
طريقة أضافة الأمول من المنتدى الى حسابك فى انستا هوا عمل حساب فى انستا فوركس مع اضافة كلمة portalforum فى خانة الدعاية او الشراكة

وبعد فتح الحساب الخاص بيك فى الشركة وعمل حساب هنا فى المنتدى تقوم بربط حساب التداول الخاص بك بحسابك بالمنتدى لاستلام البونص عليه
وهذا شرح لاخى الكريم اسمارت جزاة الله كل خير شرح فية كيفية اضافة حسابك فى المنتدى هنا وبعد اضافة حسابك
فى المنتدى كدا خلاص كل اول شهر هيتم احتساب ليك عدد المشاركات والأرباح وتنزل فى حسابك اتوماتيكياً بدون اى تدخل منك
يارب اكون افدتك

forex_lionz
04-06-2013, 19:41
لازم تعوض اللى خسرته الاول من البونص علشان تتمكن من السحب
اللى هما ال 5 دولار اللى ناقصين

الباحث
04-07-2013, 01:05
فين الحرام والنصب في المواضوع
يراجل انت خسرت من البونص والبونص مش ملكك
البونص مخصص للعمل كراسمال تشتغل من خلالو
كمل مبلغ البونص وخذ الربح الزائد وهذي هي الاتفاقية اللي ابتدينة بيهة

ibrahiem2012
04-07-2013, 06:09
لا طبعا اكيد لازم تعوضه الا لو الشهر خلص وحسابك اتمرجن
واستقبلت بونص جديد هنا لا تعوضه

mohamedtayaa
04-07-2013, 08:53
السلام عليكم
صديقي العزيز صاحب السؤال

dadaimad
04-07-2013, 15:12
و عليكم السلام
هذا هو قانون الشركة يجب عليك تعويض كافة المبلغ لكن اذا خسرت كافة البونص فلا يجب عليك تعويضه
بالتوفيق لك و لكافة الاعضاء و انصحك بالتعلم جيدا لتجنب الخسارة
سلام

zinamalqa
04-07-2013, 16:08
لا يا اخي ليس نصب

انستافوركس اعطتك بونص وخسرت منه 15 دولار

وبعد ذلك ربحت 10 دولار

يعني لم تعوض الخسارة بعد

فيجب ان تعوض الخسارة بربح 5 دولار لكي تسترجع 15 دولار ويعيود البونص كما كان

وبعدها يمكنك سحب اي ربح فوق البونص

forex_lionz
04-18-2013, 21:24
نعم يا أخي

فعلا معاك حق
خسارة البونص يستلزم تعويضه طالما انت من قمت بغلق الصفقة

nasr100
04-20-2013, 16:49
يعني دلوقتي انا مقدرش اسحب الارباح اللي جمعتها حتي لو خسرت قبل كده طب لو كنت خسرت اعمل ايه في هذه الحالة

walidmax1974
04-20-2013, 16:58
السلام عليكم ... اولا يا استاذى البونص لا يتم سحبها فحضرتك كان البونص بتاعتك اللى خسرت منها
لازم تعوضها و توصل لنفس البونص و ما زاد عن ذلك فهو ربح لحضرتك ممكن تسحبه على بنك انت عاوزة
و شكرا

mny45
04-20-2013, 18:05
شاكر الفضل لك يا أخى
خسارة اليونص يجب أن تعوض أولا ثم يعد ذلك تسحب ارباحك

dragon2
04-21-2013, 00:56
انت عشان تريح دماغك من الاشكالية دى اى ربح تحققه اسحبه مباشرة
لو سحبت كل يوم 5 دولار هاتحوش مبلغ كويس فى المانى بوكر او الليبرتى
ووقتها تقدر تفتح حساب بعيد عن البونص خالص وتبقى فيه براحتك

day44.ah
04-21-2013, 10:39
شكرا اخي على المعلومة التي لم اكن اعرفها حتى اليوم كما تعلمون نحن العرب لا نقرا اي اتفاااقية خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
تحياتي لكم اخواني و تقبلو مروري

محمد طره
04-21-2013, 12:34
أعتقد أنه لازم تعوض مبلغ الخسارة للبونص أولا
ثم بعد ذلك تربح زيادة علي مبلغ البونص لكي تستطيع سحب الأرباح

سضقض
04-21-2013, 12:51
السلام عليكم
نعم اخي بالطبع. الارباح تسحب فقط فوق البونص الحول لك من الشركة
بالتوفيق

salma saad
04-21-2013, 15:28
ايوه طبعا انت دلوقتى خسرت من البونص 5 دولار فلازم يتحطوا على البونص وتسحب اللى فوق كده

salah001
08-09-2013, 02:31
السلام عليكم اخي انت لازم تعوض الخسارة حيتها يمكنك سحب الارباح فوق قيمة البونص

doola2020
08-11-2013, 10:13
البونص لازم تدفع مكانه أخي الكريم أي تودع أو يحول بونص من فوركس العرب لتعويضه

ebram
08-11-2013, 10:53
اذا فقد البونص في مارجن يجب عليك ان تتعامل بالتعويض لمبلغ وبعد كده الربح
تقدر تحقق بيه ارباح

hebkar
09-07-2013, 01:37
هذه هى الاتفاقيه التى بيننا والتى وافقنا عليها قبل التسجيل فى البونص
واعتقد انها فرصه جيده لتعلم الفوركس وحاول ان تغتنمها وتتعلم
تحياتى لك

mazen2508
09-07-2013, 02:39
اخى الفاضل تحياتى
لازم يكون رصيدك المحول من البونص موجود دائما فى حسابك وما يتم سحبه هو الفائض فوق رصيد البونص

ilyes chaieb
09-07-2013, 09:25
السحب من خلال بونص الشركة يكون المبلغ المتاح سحبه يفوق قيمة البونص
و عند الخسارة يجب تعويضه و هو قرار منطقي و معقول
هو يعني الشركة تعطيك هدية بقيمة 100 دولار
و حضرتك تلعب بالفلوس و تخسر 80 دولار
و لما تبدأ بالمكسب تريد اخذ الارباح دون مراعاة الهدية المقدمة لك يجب عليك ارجاع المبلغ المفقود لصاحبه و من ثم يمكنك اخذ الباقي

اعتقد انه قرار سليم من الشركة و لا يوجد به اي لبس

hicham07
09-07-2013, 19:10
معناه انك مطالب بتعويد 15 دولار و بعدها ممكن ان تسحب
لانك خسرة 15 و عوضة 10 و ليس فاضل لك 5 دولار و بعدها ممكن ان تسحب بتوفيق اخي العزيز

mvpopcina
10-10-2013, 21:38
اخي الامر واضح عليك تعويض 5 دولار بتاع البونص الي خسرتها وهدا هو كل الامر
تقبل مروري

kaaf
10-31-2013, 00:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان هدا هو القانون المتعامل به في المنتدى وفي شركة انيستا وانت قمت بالتوقيع عليه في الاتفاقية التي في الاول

abo heba
12-30-2013, 00:58
ما الحرام فى ذلك اخى انت وافقت على شروط الشركه التى تقول انك تسحب كل الارباح التى تكون فوق البونص
ولذلك المارجن كول لا تعوضه وكل بونص بادىء يعتبر من جديد بعد المارجن
تحياتى لك

RomanyMoreed
12-30-2013, 01:07

ايوه لازم تعوض الخساره بتاعت الشهر لكن لو البونص عدي علي شهر مش هتحتاج تعوض الخساره

تحياتي

WASEM DALLOUL
12-31-2013, 00:06
السلام عليكم
يا أخي الكريم ان خسارة جزء من البونص يتوجب عليك تعويضه أما خسارة البونص بالكامل فلا يتوجب عليك التعويض يعني في حالة المرجنة
وشكرا

صديق المنتدى
12-31-2013, 00:17
شكرا على طرح الموضوع اخي
لكني مازلت في مرحلة التعلم من الصفر
--------------------------------

hossam samak
12-31-2013, 00:22
سوق الفوركس يمكن جميع الاشخاص حول العالم من تجارة الفوركس, حيث يتم التداول في هذا السوق بما يقارب 4 ترليون دولار يوميا بعشرات ازواج العملات العالمية, مما يجعله اضخم سوق مالي في العالم. يتمتع سوق الفوركس بمزايا عديدة سنتكلم عنها لاحقا في هذا المقال, وتجذب هذه المزايا اهتمام الاف المتداولين الذين يرغبون بتجربة المجال. لذلك, قد تواجه خلال بحثك عن موقع فوركس العديد من الخيارات التي توفر خدمات متعددة, وما عليك الا ان تختار منها ما يناسبك لتبدأ تجربة تجارة الفوركس.

تتم عملية تداول الفوركس من خلال بيع او شراء عملة مقابل عملة اخرى, لذلك تكون صفقات التداول دائما بأزواج عملات مثل الدولار الامريكي\اليورو, او الدولار الامريكي\الين الياباني, او الجنيه الاسترليني\ الفرنك السويسري, او اليورو\الين الياباني وعشرات ازواج العملات الاخرى التي يستطيع المتداول ان يتاجر بها عن طريق فتح صفقة بيع او شراء على الزوج وفقا لحركته في السوق. احدى الميزات المهمة في هذا السوق هو انه يمنح المتداولين امكانية التداول ابتداء من مبالغ بسيطة وحتى المبالغ الطائلة مما يجعله متاحا لجميع الاشخاص حول العالم تقريبا.

الميزة الاخرى في سوق الفوركس هي سيولته العالية ويعود ذلك لحجم السوق الضخم وكثرة المشتركين فيه حيث انه خلافا للأسواق الاخرى فهو يمكن المستثمرين من اجراء الصفقات بسرعة دون تغيير الاسعار. ولذلك تعتبر تجارة الفوركس في سوق الفوركس اكثر امانا من الاسواق الاخرى لأنك تستطيع دائما كمتداول تنفيذ قرار شراء او بيع زوج العملات فوريا وبشكل اسهل مما يمكنك من اتخاذ قرارات تداول سريعة.

بالإضافة الى ذلك, تكمن الراحة بالتداول في سوق الفوركس, بين العوامل الاخرى, بكونه متوفرا 24 ساعة وذلك لأنه يبدأ في استراليا وينتقل الى اليابان ومن ثم الى المملكة المتحدة ومن ثم الى الولايات المتحدة. هكذا, حتى عندما يكون السوق مغلقا في مكان معين, يتم افتتاحه في مكان اخر مما يمنحك كمتداول ان تقوم بتجارة الفوركس في الوقت المناسب لك ووفقا لشروطك.

بعد ان تعلمت اكثر عن مزايا سوق الفوركس وتجارة الفوركس, انت بالطبع تتساءل, كيف اختار موقع فوركس؟ اولا, يجب ان تعلم ان تتأكد ان وراء موقع الفوركس تقف شركة وساطة حقيقية لتداول الفوركس وليست نصابة حيث ان العديد من الاشخاص قد يستغلون الاقبال الكبير على هذا المجال لنشاطات غير قانونية. يمكنك ان تفعل ذلك بعدة طرق مثل البحث عن تفاصيل الشركة وطريقة عملها وتراخيصها في الانترنت وقراءة التقييمات عنها. ثانيا, تواصل مع الشركة واختبر تعاملها مع العملاء والخدمات التي تقدمها لتعلم اذا كانت عروضها مناسبة لاحتياجاتك. ثالثا, من المفضل ان تكون في موقع الفوركس امكانية لاختبار السوق وتجربة تجارة الفوركس قبل دخول عالم الفوركس الحقيقي, مثل خدمة الحساب التجريبي حيث يمكنك من خلاله اختبار سوق الفوركس دون الحاجة الى ايداع اي مبلغ من قبلك.

---------- Post added at 12:22 AM ---------- Previous post was at 12:21 AM ----------

الشموع اليابانية

تعد الشموع اليابانية طريقة شائعة لتحليل الرسوم البيانية ، وقد اوُجدت تقنيات الشموع اليابانية قبل مائة عام قبل أن يبدأ الغرب باستخدامها في أنظمة التحليل الحديثة، وتنسب هذه التقنية عادة إلى تاجر أرز عاش في أواسط القرن الثامن عشر ميلادياً وكان يدعى "هومنا"، وقد لاحظ الرجل أنه على الرغم من قوى السوق الواضحة كالعرض والطلب، إلا أن السوق يتأثر بشدة بعواطف المتاجرين، ولاحظ أنه حينما تكون العواطف عاملاً من عوامل المتاجرة، فقد يظهر فرق شاسع بين القيمة الفعلية للأرز والسعر الذي يتم المتاجرة به، هذا الاختلاف في قيمة وسعر الأرز لا يعد عاملا غير مألوفاً عن ما يجري في سوق الأسهم او العملات اليوم، وقد قدمت المبادئ التي وضعها "هومنا" الأساس لتحليل الشموع اليابانية، الذي وفر لنا أداة ممتازة لقياس عواطف السوق المحيطة باسواق التداول المالية

وشعبية هذه التقنية في تزايد مستمر بين المضاربين، أحد أسباب ذلك قد يكون أن الرسوم البيانية لتلك الشموع تمدنا بتوقعات في المدى القصير، وفي بعض الأحيان تظل أيضاً لمدة تقل عن ثمانية فترات للمتاجرة، وقد يتسم مخطط الشموع اليابانية بالتعقيد الشديد ويصعب فهمه، دعونا نلقي نظرة على ما تتكون منه الشمعة وماذا يمكن أن تعلمنا حول تحركات هذا المؤشر.

للوهلة الأولى، يبدو مخطط الشمعة اليابانية مختلفاً عن مخطط الرسم البياني الاعتيادي، ولكن كما في الرسم البياني العادي، تتكون الشمعة اليومية من أعلى سعر وأقل سعر وسعري الافتتاح والاغلاق ليوم محدد، ورغم ذلك فالفرق يتمثل في شكل وأسلوب الشمعة، الجزء العريض والذي يسمى بـ"جسم الشمعة"، يمثل الفرق بين سعر الافتتاح وسعر الاغلاق ليوم متاجرة محدد، لو كان جسم الشمعة مملوئاً باللون الاحمر فيؤشر ذلك أن سعر الإغلاق كان أقل من سعر الافتتاح، وحين يكون الجسم باللون الاخضر فهذا يشير إلى أن سعر الإغلاق كان أعلى من سعر الافتتاح.

وأعلى وأسفل جسم الشمعة توجد "الظلال"، وتخبرنا الظلال بأعلى وأقل سعر ليوم المتاجرة، لو كان جسم الشمعة ممتلئاً نعرف أن نتيجة يوم المتاجرة سلبيا، ولو كان الظل العلوي قصيرا فهذا يشير إلى أن سعر الافتتاح لذلك اليوم كان قريبا من السعر الأعلى لذلك اليوم، ولو كان جسم الشمعة اخضرا والظل قصيرا فهذا يشير إلى أن أعلى سعر كان قريبا من سعر الإغلاق، ويعتمد شكل الشمعة اليومي على سعري الافتتاح والاغلاق وأعلى سعر وأقل سعر في اليوم، وجسم الشمعة قد يكون إما اخضرا أو احمرا، بينما يمكن لجسم الشمعة وظليها أن تكون طويلة أو قصيرة.

وقد أصبحت تلك الشموع أداة تستخدم عادة في حقيبة المتاجر، وقد أصبح من المحتم على كل تاجر تعلم كيفية قراءتها واستخدامها، وقد استوعب المتاجرون في العصر الحديث ما استوعبه نظراؤهم في القرن الثامن عشر وهو أن عواطف المستثمر يمكنها أن تلعب دورا كبيراً في تحريك المتاجرة، والقدرة على قياس الانفعالات المحيطة بسند معين هي إحدى ميزات استخدام الشموع اليابانية.

ahmedhawash
12-31-2013, 23:33
انت استلمت البونص ايا كان اد ايه وخسرت 15 دولار

يبقا تعوض ال15 وتسحب ما فوق المبلغ اللى انت استلمته فى هذا الشهر

والله المستعان

مصطفى حمدان
01-22-2014, 02:13
اخى الفاضل من شروط المنتدى ان البونص الذى يحول الى حسابك للمتاجرة وفى حال خسرت منه جزء فانت مطالب بتعويضه قبل سحب اى ارباح لكن لو خسرت البونص كله فغير مطالب بتعويضه فى الشهر المقبل

Ahmed Rami Ben Fradj
03-26-2014, 13:30
السلام عليكم ورحمة اللهو بركاته ..
أخي العزيز يجب في جميع الأحوال أن يكون في رصيدك نفس البونص الذي جمعته من المنتدى حتى تقوم بسحب ما زادة عليه ..
بتوفيق أخي العزيز

wentwor
03-26-2014, 15:08
السلام عليكم و رحمة الله البونص يجب تعويضه كله اي البونص 20 دولار وخسرت 15 يجب ارجاع 15 اولا
والمبلغ فوق 20 دولار يمكن سحبه

abokarem
08-17-2014, 23:33
السلام عليكم
بالفعل ما تقوم بسحبه هو ما يفوق البونص داخل الشهر اما الخساره مارجن كول هو ما ليس لك ان تقوم بتعويضه
وهذا هو القانون الخاص لحمله البونص

a7med84
08-19-2014, 18:50
انت اخى الكريم تعوض اللى انت خسرته وبعد كده

تحاول انك تربح وتسحب الربح فوق المبلغ اللى انت استلمته وربنا يوفقك والله المستعان

moutamared
08-19-2014, 21:04
حسب قوانين الشركة إن كان بونص فلازم عليك تعويضه أما إذا كان إيداع شخصي لا
حاول متكررهاش تاني وربنا ماييجيب خساره لحد
تمنياتي لك بالتوفيق

محمد عبد اللطيف
10-18-2014, 00:28
السلام عليكم
لابد ان تكون الاموال زائده عن البونص ولابد من التداول وتحقيق ارباح وان حدثت اى خساره من البونص بتعوض
الخساره اولا ثم تسحب الارباح وهكذا

payza
10-18-2014, 13:20
زي ما قلت كدا يا غالي انت مطالب ب 5 دولار ربح اخر كتعويض اخر عشان دا حساب بونص ياا خي الكريم مش حساب ايداع وبالتوفيق ان شاء الله .......

اسامه كمال بدوي
11-12-2014, 12:42
السلام عليكم العضو الكريم شكرا علي المعلومه
واري انك عرفتني باشياء لم اكن اعرفه اذا
علي كل متداول ان يتوخي الحذر وبالتوفيق

mohamed bnali
11-12-2014, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم صديقي العزيز انها قوانين الشركة التي وافت عليها انه لا تستطيع السحب الا ادا قمت بتعويض ما خسرته في حسابك هذها ادا كانت اموالك بنصا اما اذا كانت حقيقية فكل ما تربحه يمكنك سحبه
والله ولي التوفيق

dellos
11-12-2014, 19:18
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز المشكلة ان البونص عند خسارة جزء منه انت مطالب بتعويضه لدلك ضهرت لك -5 يعني يجب تعويض 5 دولارات وبعدها يمكنك سحب الارباح
تحياتي لك

esshazly
11-17-2014, 18:46
السلام عليكم ... ما دام انت الي اغلقت الصفقات والحساب لم يتم مرجنتة فلابد ان تعوض الخسارة بتاعتك .. اما لو كان وصل الي المارجن كول فلا يلزم التعويض بمعني ان الحساب بدا من الاول

karam22
11-17-2014, 18:55
لا ياخي مش كدا خالص
اصل المبلغ عندك في حسابك عبارة عن ايه
مبلغ بونص اذن المبلغ ليس ملكك من الاصل فلهذا لابد لكي تسحب اي مبلغ ان يتعدي اولا مبلغ البونص اللي هو مش بتاعك من الاول وفي حالة النزول عن هذاالمبلغ فاي مبلغ تربحه تعوض عن الخسائر ليست ارباح

Tro
12-19-2014, 13:21
فعلا في انيستا الشرط عشان تسحب لو حسابك بونص
انك لو خسران تعوض الخساره اولا و بعديها تسحب
تحياتي .............

samieh
12-22-2014, 01:39
ايه هو الغريب يا اخى دلوقتى انت خسرت من البونص مبلغ معين
فلازم شىء بديهى انك ترجع الخسارة مرة اخرى ولو حققت ربح يبقى من حققك

MARIAM HAMMIJO
12-24-2014, 15:07
تمام كدا انا فهمت شكرا لكل من شارك عليه فى الرد عن استفسارى بخصوص سحب الاموال بالتوفيق لكم ان شاء الله ولكل اعضاء المنتدى الكريم

SAFWAN HAMIJOU
12-24-2014, 20:12
خي هذه قوانين الشركة ونحن وافقنا عليها قبل التسجيل (اتفاقية العميل) ولهذا حاول ان لا تخسر الكثير من البونص ويجب ان تعلم بان اي مبلغ في حسابك يساوى اقل من البونص لا يمكن سحبه واي مبلغ فوق البونص هو لك وتستطيع سحبه في اي وقت

1 million
04-01-2015, 16:56
صحيح اخي الكريم
لا بد لك اولا ان تقوم بتعويض 5 دولار التي خسرتها في الصفقات و من ثم تستطيع السحب
السحب يكون فقط لاي مبلغ فوق البونص
تحياتي لك

zee1996
04-18-2015, 08:33
هذه قوانين الجاري بها العمل في الشركة لذا حاول العمل بحذر مع البونص و حاول الا تدخل صفقة الا و انت متأكد سبعون في المائة انك ستربحها و ان خسرت لا تخسر الكثير وحاول ان تدير رأس مالك جيدا و اتمنى التوفيق لك و للجميع

ahmedibrahim258259
04-19-2015, 23:29
بسم الله الرحمن الرحيم بص اخي الكريم مبلغ البونص ثابت موش بيتغير ولو خسرت جزء منه لازم تعوضه الاول اما لو خسرته كله يبقى موش لازم التعويض
تقبل مروري

youcef1980
04-21-2015, 01:30
على حد فهمى ان اذا نقص البونص لازم يترد والا يخصم من
الرباح التى تتحصل عليها استفدة من خصارتك اخى

moussaselmi
04-21-2015, 01:33
...................................
مشكور اخي الكريم علي المقال الممتاز جزاكم كل الخير ان شاء الله دوما

Ahmad maktabi
04-22-2015, 02:52
اخي صحيح هالكلام وطبيعي انك ما تقدر تسحب فلوس
لانك لازم تعوض البونص اول شي .
لو كنت مو مستفيد من البونص وعامل ايداع من فلوسك
كان بتقدر تاخد ارباحك ، وبتقدر تاخد كل فلوسك الي بحسابك كمان

FullyActive
04-22-2015, 04:04
ههه المشكلة ان الشركة قدمت للاعضاء خدمة قوية بس الناس طماعة ولا يعجبها العجب

يا اخى يعنى كيف نصب وكيف انت ترى ان تعويض البونص ظلم؟

يكفى ان الشركة فى حالة حصولك على بنوص جديد لا تطلب منك تعويض البونض القديم فى حالة انك خسرته..لكن هذا فى حالة انك خسرته بالكامل

salem max
04-24-2015, 03:12
السلام عليكم شكرا اخي الغالى على مجهودك فى نقل مثل هذه المواضيع الرائعة
اتمنى انو جميع اعضاء منتدى فوركس مصر يستفادوا من هذا الطرح الجميل
موضوع جيد وانا فهمت حاجات مش عارفها
وتمنياتي بالربح الوفير للجميع بدون استثناء

TORAK
04-24-2015, 04:26
ونتيجة للإختلافات الجذرية التى مر بها الفوركس منذ نشأته وحتى وقتنا هذا ، تغير مفهوم الفوركس إلى حد كبير ، ليصبح عبارة عن تجارة فورية فى تبادل العملات الأجنبية من خلال شركة وساطة عبر الإنترنت ، ومن خلال منصات تداول يتم تثبيتها على حاسبك أو جهازك المحمول يمكنك إتخاذ قرارات بيع وشراء العملات حسب مايستجد فى السوق من مؤشرات وإتجاهات لسعر العملات الأجنبية المراد التداول بها فى سوق الفوركس

nuclear2010
04-24-2015, 18:10
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز لابد ان تقوم بتعويض المبلغ الذى
خسرته فى البدايه وهذا فى حاله عدم مرجنه الحساب
ام اذا تم مرجنته فانت غير مطالب بتعويض البونص

FullyActive
05-22-2015, 19:55
تعويض البونص ليس ظلم يا اخى هذا من اقل حقوق الشركة عليك يكفى انها تعطيك الارباح بدون اى شروط وفى حالة انك خسرت البونص بالكامل لا تطلب منك اى شىء ولا يوجد شرة تقدم خدمة الدفع مقابل الردود فى منتدى عربى غير انستا فوركس

aymansaleh
05-22-2015, 20:32
اخي الكريم, البونص لابد من تعويضه قبل ان تستطيع الربح وسحب ارباحك, اما اذا كان ايداع فلا توجد مشكله في خسارته
تقبل مروري

hidouri25
05-22-2015, 20:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على رسول الله و اله و صحبه
لا يا حبيبي راس مال يتوجب عليك المحافظة عليه و لا يمكنك سحبه سحب فقط الارباح
و في الاخير ارجوا من الله ان يرحمنا و يرزقنا خير الدنيا و الاخرة

ilyes chaieb
05-23-2015, 16:23

قبل اتمام السحب ادخل على غرفة العميل و شوف في جهة المبلغ المتاح للسحب / و المبلغ الذي تجده متاح هو اللى تقدر تسحبه . تقبل تحياتى

a7med sniper
05-25-2015, 22:17
طبعا فى حاله قفل الصفقه بخساره يعنى مش مارجن كول هنا وجب عليك التعويض لها والله يوفقكم والله المستعان

وبالتوفيق للجميع فى هذا السوق

FullyActive
05-27-2015, 01:19
لا يا اخى بلاش طمع كيف تتهم الشركة بالنثب انت تريد تخسر جزء من البونص وكمان تحول لك ارباح؟
البونص ملك للشركة يا اخى لازم تعوضه بالاول وبعدها اسحب براحتك اى ارباح فوق البونص

MadridistaArmy10
05-27-2015, 01:20
.السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا على هذا الموضوع المفيد اخوانى الكرام فى انتظار المزيد من هذه المواضيع المفيدة والغنية بالمعلومات

zarour soufyane
05-27-2015, 21:04
اخي الكريم المبلغ الدي خسرته من البونص يجب انيعوض لكي تستطيع السحب بالنسبة للارباح فادا خسرت ١٥ دولار و رحت ١٠ دولار معناه انك مطالب بتعويض ال٥ دولار الباقية بالتوفيق

مصراوى
05-27-2015, 21:38
اخى الفاضل البونص هو للتداول فقط وما يمكن سحبة هى الارباح التى تتعدى البونص وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

investtime
05-28-2015, 00:36
عند استقبال البونص من المنتدى على حسابك في اينستافوريكس مسموح لك سحب المبلغ فوق قيمة
البونص لو حققت 10 دولار فائدة وسحبتها في المرة القادمة انت مطالب بسحب فوق قيمة البونص

محمد عز الدين عيد خضري
08-08-2015, 23:21
دا معناه انوا لازم تعوض ال 5 دولار اللي انت خسرتها من البنص
فلا بد ان تحقق ارباح اكثر من قيمة البونص المحول لكي يتم سحب الارباح فقط - اتمني لك الكثير من الارباح

rachadcom
08-10-2015, 04:16
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
نعم اخي يجب تعويض خسائرك من البونص لتتمكن من السحب ...تقبــــــــل تحياتـــــي و مــــروري يـا غـالـــــي ......

benzahia1
08-12-2015, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم نعم يجب علبك تعويض البونص لكي تستطيع السحب فااذا كان لديك 100دولار بونص فهاذا
يعني انك تستطيع السحب اقل من 100دولار بتزفيق اخي

sofien34
08-14-2015, 20:07
بسم الله الرحمان الرحيم
عندما تخسر من البونص يجب ان تعيده لان البونص هو تحفيز من المنتدى عن الطريق شركة الوساطة وبكل حال
الشركة لن تخسر معك ولا فلس مثلما ستاخد فقط السبريد والربح لك ايان البونص هو ملك الشركة
وانت تتاجر به يعني سلف

chelsea2
08-19-2015, 17:11
للاسف اخي الكريم ليس لدي معلومات دقيقة بخصوص تعويض الخسائر
حاول الاتصال بالدعم الفني ليقدمو المعلومات اكثر

marwanadam
09-14-2015, 22:09
لكى تفهم الامر اخى الربح الدى يحق لك ان تسحبه هو الدى يتجاوز البونص الدى تم
ملئ حسابك به اى كل ربح فوق البونص ممكن ان تسحبه
وبتوفيق

Ayache
09-14-2015, 23:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
كيف حرام عليه أخي الخسارة هي دين عليك عليك تعويضها
و السحب يكون من الأرباح الموجبة فقط يعني كل ربح فوق البونص يسحب

moh19DZ
09-15-2015, 15:24
نعم يا أخي
تمام كدا انا فهمت شكرا لكل من شارك عليه فى الرد عن استفسارى بخصوص سحب الاموال بالتوفيق لكم

benzahia1
09-15-2015, 19:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم حسب قوانين الشركة إن كان بونص فلازم
عليك تعويضه أما إذا كان إيداع شخصي لا وبتوفيق اخي

benzahia1
09-23-2015, 01:43
عليك تعويضه أما إذا كان إيداع شخصي لا

---------- Post added at 11:43 PM ---------- Previous post was at 10:01 PM ----------

عليك تعويضه أما إذا كان إيداع شخصي لا

saifouun
10-05-2015, 00:11
أعتقد أن هذا شي منطقي جداً
فالشركة تتيح لنا إمكانية تفادي مشاكل البداية
فكلنا نعلم أنا البداية داءماً تكن صعبة بالاظافة فهي تقنية للتعلم قبل الخوض في متاهات تجارة تحتاج إلى خبرة وتجربة

nomynas
10-06-2015, 01:12
الشركة محقة في عدم تمكنك من السحب يعني انت تستطيع ان تسحب فقط الارباح فوق البونص مثلا هذا الشهر ارسلت لك الشركة من المنتدى 20 دولار و خسرت في نفس الشهر 10 دولار اي بقي بحسابك 10 دولار ادا اردت السحب يجب ان تعوض الخسارة الأولى اليي هي 10 دولار يعني تسترجع قيمة البونص و الارباح اللي فوق البونص تستطيع سحبها

benzahia1
11-25-2015, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اخي هذه قوانين الشركة ونحن وافقنا عليها قبل التسجيل
اتفاقية العميل ولهذا حاول ان لا تخسر الكثير من البونص لكي لا يصعب عليك تعويضه

abdallah201227
12-05-2015, 22:11
هذه هي اتفاقيه الشركه وانت من قام بقراتها ولا اراي فيذاللك مشكله ان لم تقبل لم يتم عمل الحساب وتقبل مروري اخي الكريم

hossam122
12-06-2015, 16:03
انا حدث معى نقس الامر ولكن بعد تعويض البونص اصبحت احقق ارباخ

يجب عليك تعويض البونص اولا وبعدها تربح ولكن تحتاج الى الصبر

alpacinodz
12-07-2015, 11:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخي حسب قوانين الشركة إن كان بونص فلازم عليك تعويضه
وبالتوفيق لك

heroo252
12-08-2015, 22:33
اه ده طبيعى لانك خسرت 15 دولار ورجعت كسبت 10 يبقى
لسه فى 5 دولار خساره من قيمة البونص ومش مسموح غير بسحب الارباح بس

maticdz
01-17-2016, 20:33
اخي هذه قوانين الشركة ونحن وافقنا عليها قبل التسجيل (اتفاقية العميل) ولهذا حاول ان لا تخسر الكثير من البونص لكي لا يصعب عليك تعويضه.

nader
01-17-2016, 21:02
انت لازم الاول تعوض الخسارة الأولى و تجيب ربح فوقها حتى تستطيع السحب يعني لكي تسحب 10 دولارات حسب الحالة التي قمت بذكرها يجب ان تعوض ال 5 دولارات + 10 دولارات ربح فوق ال 15

amino91
01-23-2016, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... هذه هي القوانين وأنت وافقت عليها , وكذلك الشركة

big.pharaoh
01-27-2016, 11:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... البونص لازم تعوضه عشان تقدر تسحب وده مش نصب ولا حاجه دي قوانين

system10
01-28-2016, 01:15
قيمة البونص الاجمالي يجب ان تعوض في حالة الخسارة كما اشرت في موضوعك و يجب عليك تعويض الخسارة باكملها و من بعد دلك تسحب اي مبلغ زائد على البونص الأولي الدي ارسلته لك الشركة

heroo252
01-28-2016, 01:22
ا دا معناه ايه ؟؟؟؟

واضح جدا ده معناه ايه انتا كسبت 10 دولار وخسرت 15 دولار
يبقى البونص نقص 5 دولار وبالتالى الى متاح للسحب هو -5
لما تعوضها وتحقق ربح تانى تسحب الربح

csebai12
01-29-2016, 01:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
اخي طريقة البونص هي للحفاض على راس مالك و هكذا افضل

zizo199
01-30-2016, 20:22
نشكرك اخى الكريم على طرح هذا الموضوع، اود توضيح شيء اساسي وهو الشركةوضعت قوانين تؤكد انه لابد من تعويض البنص الدي خسرته أما إذا كان إيداع شخصي لا
ربنا يوافق الجميع

mena saied basta
01-30-2016, 20:54
لازم تعوض خساراتك طبعا قبل ما تسحب لان سحب الارباح بيبقا فوق البونص
ونصيحه اخرى حول مبالغ 40 او 50 دولار مش 10 دولا ر ولا 15 دولار عشان العمولة

zaza1991
02-05-2016, 21:46
انت عشان تريح دماغك من الاشكالية دى اى ربح تحققه اسحبه مباشرة
لو سحبت كل يوم 5 دولار هاتحوش مبلغ كويس فى المانى بوكر او الليبرتى
ووقتها تقدر تفتح حساب بعيد عن البونص خالص وتبقى فيه براحتك

mohamed.osama
02-29-2016, 22:54
شكرا اخى العزيز هلى هذا للشرح
الجميل والموضوع الوافى المهم لاى عضو
ومه مزيد من الموضوعات وشكرا

ahmedyosri73
03-01-2016, 10:30
السلام عليكم وا رحمة الله وا بركاتة
اخى وانت اية اللى وصلك لخسارة كل المبلغ دا هذة قوانين الشركة للاسف
تعلم ادارة راس مال وا هحاول ان لا تخسر موفق انشاء الله .

mohamed monir
03-01-2016, 18:44
السلام عليكم يا اخى
اظن انه من قوانين الشركه اذا كان ايداع فمن الممكن ان تسحبه اما اذا كان بنص فلا يمكن
سحبه
وارجو تقبل مرورى

mohamed.osama
03-01-2016, 21:05
الحقيقه يا صديقى انا جديد فى المنتدى ولا اعلم شىء عن التجاره
اتمنى ان تعلم الكثير و الكثير و جزاك الله كل خير

amino91
04-29-2016, 16:52
ازم تعرف ان المبلغ الي في حسابك هيبقي اقل
من البونص مينفعش تسحبه و اي مبلغ اعلي من البونص هو لك و ممكن تسحبه
في اي و قت براحتك متعملش كده تاني ها

mirooo91
05-23-2016, 22:37

yousef sahry
06-21-2016, 00:57
السلام عليكم ورحمه الله شكرا اخي علي هذا الموضوع نعم لابد من تعويض الخسارة حتي تتمكن من سحب ارباحك بدون مشاكل اتمني التوفيق

hakim88
06-21-2016, 06:09
نعم اخي لايمكن السحب لين تربح اكثر من البنوص ومن ؤثما يمكنك سحب مثلا بنوص 50 دولار وربحت 5 دولار هنا عندك حق تسحب 5 دولار وبالتوفيق لك

tamermosa
03-19-2017, 15:18
اخي الفاضل البونص بيعتبر الحد الادني و اللي فوقة فقط هو اللي يمكن سحبه و لو خسرت مبلغ من البونص يجب تعويضه اولا قبل السحب. فقط لو خسرت كل البونص نتيجة المرجنه فلا يجب عليك عندئذ التعويض.

Mahamme
03-25-2017, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... حضرتك عملت التداول بالبونص والبونص ده خاص بالشركة يعني لما حضرتك تخسر ملزم انك تعوض الخسارة دي الاول وبعدين تسحب، اما لو بتتداول من مالك الخاص انت مش ملزم بتعويض اي خسارة

mr.khalled
03-26-2017, 10:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ...
يا اخى من قوانين الشركه التى وافقنا عليها
ان فى حاله الخساره فلابد عليك تعويض هذه الخساره حتى تتمكن من سحب ارباحك

yaseranwer
03-26-2017, 11:21
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

مصرى كاش
03-26-2017, 13:22
حاول بقدر الامكان متخسرش بونص الايداع عشان لو معرفتش تعوضه هتكون بالنسبالك مشكله
اما لو ايداع عادى فبراحتك تخسره عادى

him
03-26-2017, 16:29
السلام عليكم
يجب ان تعلم بان اي مبلغ في حسابك يساوي او اقل من البونص لا يمكن
سحبه واي مبلغ فوق البونص هو لك وتستطيع سحبه في اي وقت تقبل مروري
وتحياتي لكم جميعا بالتوفيق للجميع

ahmedyosri73
03-27-2017, 01:23
نعم اخى الكريم فى حساب البونص فا انت عليك با تعويض الخسارة
لكن فى حالة المرجنة خلاص .

The_Kuzaki
03-27-2017, 14:03
شكرا على الافادة اخي و بالتوفيق لك و لكل اعضاء هذا المنتدى
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه...

احمد فرحان منصور
03-27-2017, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة اخواني الكرام انا لم ادخل بعد للتداول ولمن تعلمت انه في حال الخسارة لا يطلب منك تعويض الخسارة ارحو التوضيح اكثر

yaseranwer
03-27-2017, 15:05
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح الموضوع ولكني لي وجهة نظر في خذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

Mr Brahim
03-27-2017, 23:51
السلام عليكم
صديقي العزيز صاحب السؤال

Ahmedadg
03-28-2017, 00:10
انا اري ان الموضوع عادل جدا و مناسب . البونص هو فرصة لكي تتداول عليه . و لكن هو ليس مالك و لا يمكن سحبه . البونص ليس ربح في حد ذاته
و حسب القوانين يجب عليك تعويض البونص الذي تخسرة . تعلم كيف تدير راس المال و كيف تحقق ربح مناسب و لا تحقق خسائر كبيرة

ragab012
03-28-2017, 09:27
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته شكرا لك اخي
من الافضل لك اخي ان تكون على عالم بقوانين البونص
وبالتوفيق لك وللجميع ونتمنى الربح للجميع مبتدئ أو خبير بالفوركس وتقبل مروري

akram mohamed obaid
03-29-2017, 19:38
اي مبلغ تخسره من البونص فانك لابد لك من تعويضه اثناء المتاجرة اما اذا خسرت البونص بشكل كامل اي بمعنى انه تمرجن حسابك هذا يعني انك غير مطالب بتعويض البونص الذي خسرته

Mo7a
03-30-2017, 08:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم من قوانين التداول فى حساب البونص فى شركه انيستا فوريكس هي ان عليك تعويض اى خساره تمت من رصيد البونص قبل سحب الارباح

جمال صادق
03-30-2017, 09:02
من الافضل بالطبع ان نتداول طبقا لتوقعات الاخبار الاقتصادية لانا كثيرا ما تعطى نتائج جيدة و ممكنة الاستفادة منها بشكل كبير و متوقع

mohamed morshed
03-30-2017, 16:21
&&&&&&&&&&&&&&&&&&*************
اشكرك يا صديقى على هدة المشاركة المهمة والاكثر من رائعه وننتظر منك مثل هذه المشاركات الهامة والله الموفق والمستعان

ahmedyosri73
03-30-2017, 16:46
اخى الكريم هذة قوانين الشركة انت مطالب بتعويض الخسارة اى مبلغ فوق راس المال البونص
تقدر تسحبة . بالتوفيق لك .

black2015
03-30-2017, 17:19
اشكرك اخي علي موضوعك الممتاز فيما يخص موضوع بخصوص السحب
في انتظار المزيد . شكرا لك

mostafa1995
06-14-2017, 09:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ................ اخي لو ربحت من 10 دولار 2 دولار تسحب ال 2 دولار فقط اما اذا خسرت من 10 دولار ال 2 دولار لازم تعوض الخسارة
بحال اذا تعمل من البونوص

Mhd nour
06-14-2017, 09:47
تحياتي اخي ان لبونص بيعتبر الحد الادني و اللي فوقة فقط هو اللي يمكن سحبه و لو خسرت مبلغ من البونص يجب تعويضه اولا قبل السحب. فقط لو خسرت كل البونص نتيجة المرجنه فلا يجب عليك عندئذ التعويض و بالتوفيق

zakariacr07
06-14-2017, 20:15

يجب أن تعوض الخسارة لكي تستطيع أن تسحب أخي و عندك خسارة 5 دولار يجب تعويضها و كل ربح تحققه فوق البونيص يمكنك سحبه

alihassib0
06-14-2017, 20:41
هذا يا اخي الكريم يعني انه يجب عليك ان تعوض تلك الخسارة التي حققتها من حسابك و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــالتوفيق لــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــك اخـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــي الكريم اتمنى ان تكون دائما فــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــي صحة و عافية و خير مــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــن الله و ان يرشدك ربك الى مــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــا تحبه و يقربك منه سبحانه...

Hala Abdo
06-28-2017, 06:36
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
لا طبعا لازم تعوض خسارة الخمس دولار اولا لان البونص انا بعتبره مثلا زي الشركة بتسلفك مبلغ للتداول به و اعادته مره اخرى

gadour
06-28-2017, 11:43
ان عملية الطلبات الهامشية تعتبر من أخطر العمليات في التداول في فوركس، لذلك ينصح الخبراء المتداولين تجنب هذه العمليات للحفاظ على تداول سليم أكثر

settouti
06-28-2017, 15:00
مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا
و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع
و تقبل مروري

salim77
06-28-2017, 18:05
قانون البونص كدا فلتتمكن من سحب الارباح لازم تحافظ على البونص كما هو والمبالغ المربوحة اكثر منه لك كامل الحرية في التعامل معها حسب رغبتك

Mhd nour
06-28-2017, 18:58
تحياتي اخي الكريم و السلام عليكم لا طبعا لازم تعوض خسارة الخمس دولار اولا لان البونص انا بعتبره مثلا زي الشركة بتسلفك مبلغ للتداول به و اعادته مره اخرى و بالتوفيق ان شاء اله للجميع

ماجدة اسحق سعد
06-28-2017, 20:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم كما ذكرت يجب عليك ان تقوم بتعويض الخساره اولا حتي تقدر
ان تقوم بالسحب وهذه هي قوانين الشركه لابد من اتباعه حتي تقدر ان تكمل في العمل معها ولا تخالفها

Basmala Abdo
06-28-2017, 21:58
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
طبعا لازم انك تعوض اي خسارة من البونص و انت كده مطالب بتعويض خمسة دولار