PDA

View Full Version : معاندةالسوق.ما رايك؟

Pages : [1] 2

ramid
06-01-2012, 01:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ألم يسبق لك ان تعرضت لخسارة ما وبفعل الحزن الذي اصابك قررت معاندة السوق والدخول في ضفقة يسرعة
لتعويض خسارتك المرة؟
اليست هاته هي اولى الخطوات نحو الافلاس؟

kingman
06-01-2012, 01:53
بالفعل اخى الفاضل العناد ضد السوق ومحاولة الأنتقام منه من اسوء مايتعرض له المتاجر فى هذا السوق وهو اسرع طريق للخسارة ومعظمنا فى تجاربنا تعرضنا لمثل هذه الحالات وكانت درس قاسى لنا فالسوق حتاج المرونة فى التعامل والبعد عن العامل النفسى فى مثل هذه الحالات التى تكون سبب هلاك الحساب يعنى مثلا فى حالة اليورو ومايحدث فى الأسواق اكيد كل ماهتعنده هتخسراكثر وده واضح جدا من قوة الترند

ramid
06-01-2012, 02:03
بالفعل اخى الفاضل العناد ضد السوق ومحاولة الأنتقام منه من اسوء مايتعرض له المتاجر فى هذا السوق وهو اسرع طريق للخسارة ومعظمنا فى تجاربنا تعرضنا لمثل هذه الحالات وكانت درس قاسى لنا فالسوق حتاج المرونة فى التعامل والبعد عن العامل النفسى فى مثل هذه الحالات التى تكون سبب هلاك الحساب يعنى مثلا فى حالة اليورو ومايحدث فى الأسواق اكيد كل ماهتعنده هتخسراكثر وده واضح جدا من قوة الترند

السوق اقوى منا ويستحيل علينا ترويضه
لذلك وجب علينا مجاراته الى حين رؤية الفرصة المواتية والانقضاض عليها

gogofx
06-01-2012, 02:26
المعاندة دون سبب تعنى الخسارة
يجب التحليل ومعرفة نقاط الدخول الجيدة لتحقيق المكسب, الكثير بيعاندوا السوق واعلبهم بيكونوا قليلى الخبرة او جدد فى الفوركس

MixMax
06-01-2012, 03:13
عاند ولا تحسد ولكن هادي مقولة قديمة يعني يمكن عندما تكون مبتدا تعمامد على التقليد
وبعدها تعمل استراتيجية خاصة بيك
على العموم الف شكر لك ياغاللي تحياتي

ahmed
06-01-2012, 18:58
طبعا اى مضارب ذات يوما خسر وعاند مع السوق وانهار حسابه
وبعد ذلك تعلم ان العناد ليس فى مصلحه المتاجر
تأكد يا عزيزى انك عندما تتاجر يجب ان تكون متزن فى جميع تصرفاتك وانفعالاتك حتى تصبح صفقاتك خضراء

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 19:03
تأكد يا عزيزى انك عندما تتاجر يجب ان تكون متزن فى جميع تصرفاتك وانفعالاتك حتى تصبح صفقاتك خضراء

اى رد فعل سلبى مع السوق

سيصل بك الى المارجن كول لقدر الله

kadifx
06-01-2012, 19:10
شيــئ جميــل ان يتحكــم الشخــص فـي نفســه بعـد الخســارة يجـب التريــث و الفكيــر الجيــد و بـي هــدوء فـي هــذه الحـالات فلنتــرك العنــاد بعيــدا عـن الســوق

kingman
06-01-2012, 22:43
هو عموما بيبقى عامل نفسى خارج عن ارداة المتداول ولو قدر فى هذه اللحظة ان يقى نفسه هذا الشر لفعل لكنه بيكون اقوى من الأنسان لكن الواحد مع تكراره وتعلم دروس قاسية من خسارته بيبذل جهد ان يزيل ذلك الشعور ويحاول يبعده عن المتاجرة وبيبقى اسلم اغلاق المنصة والخروج بعيد عن مصدر هذا الشعور وهو التداول

realyone
06-02-2012, 19:08
بالنسبة لي عن تجربه حاولت اعاند السوق وتعويض خسارتي,فنتيجة تعرضت الى خسائر متتالية,لأن عند الخساره الشخص يفقد تركيزه,ويكون في حالة انفعال شديد وحسره,لهذا السبب يتعرض لخسائر اخرى,فنصيحتي تجنب السوق وقت الخساره ,والسوق مستمر ولن ينتهي فيمكن ان تعوض خسارتك في اليوم التالي

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 21:34
بالنسبة لي عن تجربه حاولت اعاند السوق وتعويض خسارتي,فنتيجة تعرضت الى خسائر متتالية,لأن عند الخساره الشخص يفقد تركيزه,ويكون في حالة انفعال شديد وحسره,لهذا السبب يتعرض لخسائر اخرى,فنصيحتي تجنب السوق وقت الخساره ,والسوق مستمر ولن ينتهي فيمكن ان تعوض خسارتك في اليوم التالي

انا اعرف واحد والله ياغالى خسر اكثر من 100 الف دولار

رجع خد وقت كافى وراحة

ونوى انه يتعلم ويجتهد ويدرس ويفهم كل شئ فى الفوركس

وفعلاً دلوقتى نراه يحقق الافات الدولارات ربح من السوق

sobissa
06-02-2012, 22:29
السوق كبير من هذه التصرفات الغير مفيدة فخسارة صفقة ليس مشكل لو كانت هناك ادارة حكيمة لرأس المال أهم شيء هو الخروج أخر الشهر بربح صافي

tervarto
06-02-2012, 22:40
معاندة السوق أمر خطير , خصوصا بسبب الخسارة الكبيرة , و هذا يندرج تحت العامل النفسى , و هو الأنتقام من السوق و الدخول بعقود كبيرة فى محاولة لتقليص الخسارة , و التسرع فى أتخاذ القرارات و الدخول من مناطق ليست لها اى اهمية تذكر , فتكون الخسارة مضاعفة , فيجب من الأساس عدم الدخول بعقود كبيرة تفوق طاقة الحساب حتى تستطيع الدخول بعقود أخرى لتقليص الخسارة , و محاولة ضبط النفس لحسن التصرف

ahmed
06-02-2012, 22:46
معاندة السوق أمر خطير , خصوصا بسبب الخسارة الكبيرة , و هذا يندرج تحت العامل النفسى , و هو الأنتقام من السوق و الدخول بعقود كبيرة فى محاولة لتقليص الخسارة , و التسرع فى أتخاذ القرارات و الدخول من مناطق ليست لها اى اهمية تذكر , فتكون الخسارة مضاعفة , فيجب من الأساس عدم الدخول بعقود كبيرة تفوق طاقة الحساب حتى تستطيع الدخول بعقود أخرى لتقليص الخسارة , و محاولة ضبط النفس لحسن التصرف

فعلا ما يميز معاندة السوق هى العقود الكبيرة التى يتم فتحها
يعنى لو تفتح عقود بادارة راس المال عادى بردو راح تعوض خسارتك
لكن المشكله فى معاندة السوق بيبقى حجم اللوت كبير جدا مما يودى
فى اغلب الاوقات الى انهيار الحساب وضياع تعب ومجهود

safiforex
06-03-2012, 02:27
انا اعرف واحد والله ياغالى خسر اكثر من 100 الف دولار

رجع خد وقت كافى وراحة

ونوى انه يتعلم ويجتهد ويدرس ويفهم كل شئ فى الفوركس

وفعلاً دلوقتى نراه يحقق الافات الدولارات ربح من السوق
هذا فعلا يحصل ، و لهذا فمن الاحسن عدم الثقة الكاملة في مجال الفوركس ، فهو ممكن ان يربحك و ممكن ان يفلسك
لكن لو الواحد انه يعمل جميع الحسابات كي لا يخسر نقوده كلها ، فهذا اول شيئ يجب التفكير فيه قبل ما يفكر في الربح

ramid
06-03-2012, 02:38

كلامك على صواب أخي يعني ان المشكلة دائما تبقى في قوة تحكمك في اعصابك وتقبل الخسارة
و التعامل بمرونة مع السوق

mage
06-04-2012, 00:36
كلامك على صواب أخي يعني ان المشكلة دائما تبقى في قوة تحكمك في اعصابك وتقبل الخسارة
و التعامل بمرونة مع السوق

القدرة على التحكم فىا لاعصاب مهمة جدا لان المتاجر فى الفوركس لا يمكنه ان يحقق نسبة ارباح الا بعد ان يعرف الطريقة الجيدة التى يتحمم بها على العاطفة او الاعصاب ولهذا السبب يجب علينا ان نحترم السوق ونعرف ما هو مقدار انفسنا فى مواجهة الفوركس

AhmedMagnifico
06-08-2012, 17:26
بالفعل اخى اسوا شئ فى الحياة هو العناد بصفة عامة وخاصة العناد فى سوق
المال والاعمال كالفوركس وكما قيل العناد يولد الكفر
ربنا يلهمنا الصبر :d

magic777
06-09-2012, 01:47
كلنا الصراحه مرينا بالتجربه دي ومش مره واحده اكيد الكل كرر الغلط ده اكتر من مره
قبل ما يستسلم ويعرف ان العند مع السوق ده مش في صالحه ويبدأ يغير
من نفسه ويكون مرن مع السوق

Noah
06-09-2012, 03:15
لا يوجد لدى رائ لانه لا يمكن ان يتم معاندة السوق لانا لسوق اكبر منا بكثير ولا يمكن ان نتوقع او نتخيل اننا بقدرة لعى الوقوف امام السوق وتحقيق نسبة نجاح امام السوق او نتغلب عليه لاننا لسنا فى معركة اننا امام عملاق كبير اسمه الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:55
كلنا الصراحه مرينا بالتجربه دي ومش مره واحده اكيد الكل كرر الغلط ده اكتر من مره

المشكله ياغالى بنبقا عارفين الصح ومنعملوش

نروح نفتح عقود كثيره وصفقات كثيره
طمعاً فى الربح الزياده

وننسى بقا الالتزام ورأس المال اللى بقلنا سنه بتكلم عنه

الطمع بيعمى عن كل شئ
الله يبعده عنا

AhmedMagnifico
06-09-2012, 14:03

طمعاً فى الربح الزياده

الطمع بيعمى عن كل شئ
الله يبعده عنا
فعلا والله معك حق الكل منا يعرف عاقبة
الطمع والجشع وفى نفس الوقت كلنا نطمع !
ربنا يحمينا ويبعدنا عنهم يارب

konine
06-09-2012, 19:26
فعلا أخي عاندت سوق بعد خسارة فادح و إضافتا إلى ذلك ضاعفت حجم عقد 3 مرات .
و هل تعرف نتيجة . لا داعي لقولها فنتيجة معروف لذلك عند خسارة إطفأ حاسوب أحسن وشرب كأس شاي و يعوضها ربنا غدا

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 19:38
فعلا أخي عاندت سوق بعد خسارة فادح و إضافتا إلى ذلك ضاعفت حجم عقد 3 مرات .
و هل تعرف نتيجة . لا داعي لقولها فنتيجة معروف لذلك عند خسارة إطفأ حاسوب أحسن وشرب كأس شاي و يعوضها ربنا غدا

اوعى تشرب حاجه غير كاس الشاى هو اللى بيريح الاعصاب

اوعى تشرب كاس فوديكا ولا بلاك ليبول

ازعل منك
ههههههههههههه

الله يرزقك

hesham itch
06-10-2012, 04:43
على الرغم من انى بتعامل على حساب تجريبى لكنى اتعرضت للموضوع ده
فما بالك لو كان الحساب حقيقى كان زمانه طار واتقفل من زمان
لكن انشالله اتمنى انى اقدر اسيطر على نفسى لان المتاجر لو وصل
لمرحلة عدم السيطرة على القرارت ومقدرش يسيطر على قرارته ف الوقت المناسب بخسر كل حاجة

Rami
06-10-2012, 09:17
أكييييد فعلت هذا الشى الشنيع وعاندت السوق لكن ليس بالطريقة التى ذكرت بل بصبرى على الخسارة وكان كلى امل ان يعود السعر الى نقطة البداية لكن هيهات استمر السعر فى ترند حاد مع
اخبار قوية الى ان تمرجن الحساب , هذه اسوا صورة من معاندة السوق وهى الصبر على الخسارة وعدم الصبر علىالربح ,

Rami
06-10-2012, 09:21

طمعاً فى الربح الزياده

الطمع بيعمى عن كل شئ
الله يبعده عنا

مهى دى الكارثة الكبيرة وهو تضييع ما تم جمعه فى فترة طويلة من التداول فى لحظة عناد مع السوق , يا اخوان انصحكم وانصح نفسى , السوق ده مالهوش كبيييير , اتعامل معاه على
انه وحش مفترس لو عاندته هيفترسك , لازم يكون نوع من المرونة فى الصفقات يعنى لو خرجت باقل الخساير من صفقة اصلا غلط فى غلط تبقى انت فى الاتجاه السليم ك

fafa280384
06-10-2012, 13:01
ألم يسبق لك ان تعرضت لخسارة ما وبفعل الحزن الذي اصابك قررت معاندة السوق والدخول في ضفقة يسرعة
لتعويض خسارتك المرة؟
صح عن الحق خسارنا كثير بسبب هذا
لكن لاسف لا نعتبر دائما ونعاود نفس الخطأ دائما

konine
06-10-2012, 16:25
إحنا مش بتاعي فودكا و بير
إحنا بتاعي شاي وحليب و لبن و مقويات وخبز ... .
لا تخاف . يضهر أنك تعرف أسماء مشروبات بارد جيدا . ههههههههه

اوعى تشرب حاجه غير كاس الشاى هو اللى بيريح الاعصاب

اوعى تشرب كاس فوديكا ولا بلاك ليبول

ازعل منك
ههههههههههههه

الله يرزقك

mando
06-10-2012, 17:30
فعلا دة كلام صحيح تكون داخل فى صفقة وتعمل ستوب ويضرب الاستوب وبعدها على طول تشوف انه وصل لسعر مغرى فى اتجاة الصفقة الاولى وتخش تانى ويضرب ستوب وتخش تالت ويضرب ستوب وتلقى الحساب اتمرجن بسب انه الواحد بيعند السوق وطبعا الحكاية بتحصل كتير خصوصا لما بيكون فى اخبار قوية فى السوق تلقى السعر طالع لو انت بايع طالع ومش عايز ينزل خالص وانت تخش بيع تانى وتالت ومن هنا بيكون الخسارة

ana1990
06-10-2012, 19:52
حصل هذا الموقف تماما مع صديق لي حيث ظل يعاند في السوق حتى خسر اكثر من نصف راس ماله بقليل (علما بانه كان داخل براس مال عالي) المهم تنه يدخل و يخسر لحد م جت صفقه كسب فيها بالحظ و عوض كل خسارته و اعد يغيظ فينا محدش بقى عارف يقوله ايه يلا ما هي الدنيا حظوظ

magic777
06-10-2012, 21:14
حصل هذا الموقف تماما مع صديق لي حيث ظل يعاند في السوق حتى خسر اكثر من نصف راس ماله بقليل (علما بانه كان داخل براس مال عالي) المهم تنه يدخل و يخسر لحد م جت صفقه كسب فيها بالحظ و عوض كل خسارته و اعد يغيظ فينا محدش بقى عارف يقوله ايه يلا ما هي الدنيا حظوظ

بس طبعا الحظ ده ممكن ميتكررش معاه تاني ويخسر بدل مايكسب
او يجيله المارجن لا قدر الله
فخلينا في الاساس والطريقه الصحيحه للمتاجره وهيا اننا نكون مرنيين مع السوق
ونمشي معاه ونفتح معظم صفقاتنا في اتجاه الترند العام ان امكن

safiforex
06-10-2012, 21:19

تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن ، هذا ما وجدت افضل من القول في هذا الصدد اخي
ربما ضربة حظ تاتي بكل شيئ ، و ربما ضربة حظ تهد كل شيئ ، و من يعتمد على الحظ فلن ينجح ابدا
اليقين في العمل ، و الفوركس له قواعد يجب اتباعها جيدا و الا سيكون الهدم

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 14:53
الربح بطريقة الصدقة : عندما تحصل على ربح بطريق غير متوقعة من خلال صفقة كانت تبدو خاسرة 100% ولكن لظرف ما أو خبر طاريء تغير اتجاه السوق وحصلت على ربح مناسب ، لا تتوقع المفاجئات السارة دائما ولكن من الأفضل أن توظف هذه الأرباح في صفقة جديدة مدروسة .

ahmed
06-11-2012, 15:17
عندما تعاندفى اى شئ عموما فانك تصل الى درجه حادة من العصبيه
العصبيه الناتجه من معاندة السوق بالتاكيد لن تساعدك فى اختيار
القرار السليم فى المتاجرة والنتيجه هى الخسارة بالطبع

AhmedMagnifico
06-11-2012, 15:19
يا اخى الفاضل كما قلت من قبل
العند يولد الكفر
ولن يعاند احد السوق الا وسيخسر حتماً سواء اكان اليوم او غد
لكن لن يستمر طويلاً!!

ramid
06-11-2012, 15:36
الربح بطريقة الصدقة : عندما تحصل على ربح بطريق غير متوقعة من خلال صفقة كانت تبدو خاسرة 100% ولكن لظرف ما أو خبر طاريء تغير اتجاه السوق وحصلت على ربح مناسب ، لا تتوقع المفاجئات السارة دائما ولكن من الأفضل أن توظف هذه الأرباح في صفقة جديدة مدروسة .

كلامك منطقي لانه وبكل بساطة لوحدث أن ربحت مرة عن طريق الصدفة أو الحظ فذلك الاستثناء
لايمكن الاعتماد عليها دوما وانما القاعدة هي الاستراتيجية المضبوطة والالتزام بادارة رأس المال

ana1990
06-11-2012, 16:54

معتقدش ان هي محتاجه شرح كتير و كلام عن الحظ و كده احنا عندن مثل جميل اوي في مصر بيقول اللي بييجي بالساهل بيروح بالساهل يعني مش محتاجه لو واحد حظه خدمه مره اكيد حظه مش هيخدمه كل مره و خلونا ناخد اعظم واحد في المجال اللي هو جان كمثال مكنش بيعتمد على الحظ لا كان بيعتمد على العلم

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:38
معتقدش ان هي محتاجه شرح كتير و كلام عن الحظ و كده احنا عندن مثل جميل اوي في مصر بيقول اللي بييجي بالساهل بيروح بالساهل يعني مش محتاجه لو واحد حظه خدمه مره اكيد حظه مش هيخدمه كل مره و خلونا ناخد اعظم واحد في المجال اللي هو جان كمثال مكنش بيعتمد على الحظ لا كان بيعتمد على العلم

بالظبط نرى عباقرة هذا المجال منهم جان وجون ميرفى وغيرهم

كان يعتمدون على العلم وعلى دراسة الشارت دراسه دقيقه فنيه واقتصاديه

ليس مقامره وبختك يابخيت

مبدأ العرب اللى هيجبنا ورا

انا ونصيبى وادخل ياجدع

زى مايكون بيلعب البخت

هههههههههه

mazouna991
06-12-2012, 12:45
هده الخطوة نحو الافلاس يا اصدقاء
يجب على الشخص ان يكون صبورا ويتحمل الخسارة
وان يضع اتمال الربح والخسارة معا وما بع لك حتى ادا كان ضامنا الربح
فكل شيء ممكن في سوق الفوركس

hppt
06-12-2012, 15:41
لتعويض خسارتك المرة؟
فعلا انا عملت كدا كتير لاكن لم افلس حتي الان انا احاول رغم الصعوبات في راس المال وكمان انا بحزن اوي لما اخسر في صفقة ودايما كنت بخلي الناس تمسكلي حسابي بس الناس دول خسروني وهربو ربنا يسامحهم بقا وكمان انا فعلا كنت بفتح صفقة بسرعة لتعويض الخسارة ودايما كنت بخسر اوي لاكن لم اياس ساحاول حتي انجح لم اتوقف عن فتح الثفقات علشان كدا انا بتعلم

ramid
06-12-2012, 15:56
فعلا انا عملت كدا كتير لاكن لم افلس حتي الان انا احاول رغم الصعوبات في راس المال وكمان انا بحزن اوي لما اخسر في صفقة ودايما كنت بخلي الناس تمسكلي حسابي بس الناس دول خسروني وهربو ربنا يسامحهم بقا وكمان انا فعلا كنت بفتح صفقة بسرعة لتعويض الخسارة ودايما كنت بخسر اوي لاكن لم اياس ساحاول حتي انجح لم اتوقف عن فتح الثفقات علشان كدا انا بتعلم

التوتر الذي ينتابك بعد الخسارة يدفعك للدخول في صفقات خاسرة أخرى وهكدا واذا لم تضع حدا لذلك
فتخسر كل شيء
عدم اليأس مطلوب في أمور الحياة كلها والفوركس أولها

safiforex
06-12-2012, 18:03

اكثر شيئ اسوء اخي الكريم ان تعطي حسابك لاح لكي يديره لك ن فالفوركس ليس بالمجال لادارة الحسابات فيه
و انا انصح كل واحد بان يعتمد على نفسه في المتاجرة على حسابه و لو خسره كله ن المهم ان يحاول و يحاول
فالتجارب الشخصية هي التي تكون الخبرة في الفوركس و ممكن ان تصبح محترفا فعلا فيه ، و هذا لا ياتي بادارة الحسابات من طرف الغير

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 18:49

انصحك يا اخى الكريم

لا تعطى حسابك لاى شخص يديره

لانه بيوهمك ويعملك من البحر طحينه وانا هعملك وانا هكسبك وانا وانا

وفى الاخر تلاقى كل الكلام ده على مفيش

تاجر بنفسك

onlyforsoldi
06-12-2012, 19:11
حصلت معايا كتير اوى انى اخسر مثلا صفقه او اتنين الاقى نفسى فقدت شعورى وافتح اى صفقات ال ايه ينتقم من السوق وكانه شخص عملى حاجه بس طبعا ده بيؤدى فى النهايه لخساره لا محاله احنا المفروض بعد اى خساره اننا ناخد راجه لغاية ما نحس اننا نقدر نتاجر ونحلل تانى بعق خالى من العصبيه عشان نقدر نعوض الخسائر بالعقل

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 20:48
حصلت معايا كتير اوى انى اخسر مثلا صفقه او اتنين الاقى نفسى فقدت شعورى وافتح اى صفقات ال ايه ينتقم من السوق وكانه شخص عملى حاجه بس طبعا ده بيؤدى فى النهايه لخساره لا محاله احنا المفروض بعد اى خساره اننا ناخد راجه لغاية ما نحس اننا نقدر نتاجر ونحلل تانى بعق خالى من العصبيه عشان نقدر نعوض الخسائر بالعقل

التعصب والتهور يصلووووو بك الى المارجن كووول

لاتنتقم من السوق بأى شكل من الاشكال

وكن صبوراً وخليك واقعى

safiforex
06-12-2012, 21:05
التعصب والتهور يصلووووو بك الى المارجن كووول

لاتنتقم من السوق بأى شكل من الاشكال

وكن صبوراً وخليك واقعى

نعم صحيح هذا اخي الكريم ، فالفوركس هو عالم التجارة ، و التجارة لا ينفع معها اي من التهور او التعصب
فكلما كان المتداول هاديئ الطباع معه فانه اكيد سينجح و بالعمل ايضا
اما اذا كان متهور و يحاول الانتقام ، فان هذا سياتي باعكس عليه

AhmedMagnifico
06-12-2012, 21:21
نعم صحيح هذا اخي الكريم ، فالفوركس هو عالم التجارة ، و التجارة لا ينفع معها اي من التهور او التعصب
فكلما كان المتداول هاديئ الطباع معه فانه اكيد سينجح و بالعمل ايضا
اما اذا كان متهور و يحاول الانتقام ، فان هذا سياتي باعكس عليه
صحيح يا اخى
وبعدين انتقام من مين الواحد يحاول يعوض خسارته
انما عناد السوق دا سوق مش واحد صاحبك :p

magic777
06-13-2012, 01:16
التوتر الذي ينتابك بعد الخسارة يدفعك للدخول في صفقات خاسرة أخرى وهكدا واذا لم تضع حدا لذلك
فتخسر كل شيء
عدم اليأس مطلوب في أمور الحياة كلها والفوركس أولها

المفروض لما تخسر او يحصل للحساب مارجن لا قدر الله انك وقتها تبعد نهائيا عن الشارت
والتداول فتره الى ان تستقر نفسيا وبعد لما ترجع لنشاطك ومتاجرتك اول حاجه تعملها هنا انك تدرس سبب خسارتك
وتتعلم منه علشان متكرروش تاني

mage
06-13-2012, 01:47
معاندة السوق هل تعتقد ان النملة يمكنها ان تحارب الاسد او الفيل اعتقد انه مستحيل لان النملة هو المتاجر الصغير او الكبير حتى ولا يمكنه ان يعاند السوق او يتحداه اطلاقا لان نسبة المتاجرين فى الفوركس نسبة كبيرة جاد يوميا ولا يمكن ان نتحدى سوق بهذا المقدار الكبير من السيولة وهذا المقدار من الكبر

ahmed
06-13-2012, 13:20
معاندة السوق هل تعتقد ان النملة يمكنها ان تحارب الاسد او الفيل اعتقد انه مستحيل لان النملة هو المتاجر الصغير او الكبير حتى ولا يمكنه ان يعاند السوق او يتحداه اطلاقا لان نسبة المتاجرين فى الفوركس نسبة كبيرة جاد يوميا ولا يمكن ان نتحدى سوق بهذا المقدار الكبير من السيولة وهذا المقدار من الكبر

تشبيه جيد يا عزيزى لمعاندة السوق
فمعاندة السوق امر مرفوض من متاجرين الفوركس
ذوات الخبرة نتيجه التجارب الكثيرة التى تؤكد
ان نتيجه العناد هى الخسارة

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:54
تشبيه جيد يا عزيزى لمعاندة السوق
فمعاندة السوق امر مرفوض من متاجرين الفوركس
ذوات الخبرة نتيجه التجارب الكثيرة التى تؤكد
ان نتيجه العناد هى الخسارة

ودى تيجى برده يا احمد

ضفدعه تعاند وحش

ومش اى وحش

ده وحش مفترس يبتلع اى شئ

احلى شئ نتعامل بسياسه مكره
وليس العناد

magic777
06-13-2012, 17:06
اكثر شيئ اسوء اخي الكريم ان تعطي حسابك لاح لكي يديره لك ن فالفوركس ليس بالمجال لادارة الحسابات فيه
و انا انصح كل واحد بان يعتمد على نفسه في المتاجرة على حسابه و لو خسره كله ن المهم ان يحاول و يحاول
فالتجارب الشخصية هي التي تكون الخبرة في الفوركس و ممكن ان تصبح محترفا فعلا فيه ، و هذا لا ياتي بادارة الحسابات من طرف الغير

طبعا لانك لو اعتمدت على اداره الحسابات هتكون تحت رحمتهم وترضى ليك بالنسبه اللي هما محددينها ليك وكمان
اذا حصل خساره بتستحمل وعامه اغلب اللي بيديروا الحسابات بيكسبوك مره ويخسروك عشره
لذلك الافضل هنا انك تتعلم بنفسك يمكن تكون احسن منهم في يوم من الايام

mage
06-17-2012, 03:49
طبعا لانك لو اعتمدت على اداره الحسابات هتكون تحت رحمتهم وترضى ليك بالنسبه اللي هما محددينها ليك وكمان
اذا حصل خساره بتستحمل وعامه اغلب اللي بيديروا الحسابات بيكسبوك مره ويخسروك عشره
لذلك الافضل هنا انك تتعلم بنفسك يمكن تكون احسن منهم في يوم من الايام

ربنا يسهل والله هذا ما نتمناه ان ندير نحن الحسابات بانفسنا حتى لا نتعرض للكثير من الخسائر فى الفوركس وانا ارى ان نسبة الخسارة فى هذا السوق لا يمكن لاى متاجر فى الفوركس بالاخص ذات محدودى الحسابات الصغيرة ان يتحملوا الخسائر الكبيرة

magic777
06-18-2012, 15:43
ربنا يسهل والله هذا ما نتمناه ان ندير نحن الحسابات بانفسنا حتى لا نتعرض للكثير من الخسائر فى الفوركس وانا ارى ان نسبة الخسارة فى هذا السوق لا يمكن لاى متاجر فى الفوركس بالاخص ذات محدودى الحسابات الصغيرة ان يتحملوا الخسائر الكبيرة

من وجهه نظري الخساره خطأ المتاجر مهما كان السبب ومثال على كده لما واحد يكون حسابه صغير
ويدخل صفقه بلوت عالي وحسابه ميتحملش مثلا انعكاس 50 نقطه للصفقه دي يبقى مين اللي غلطان هنا
حتى لو صاحب حساب كبير واشتغل بنفس النظام هيخسر

kamizidan
06-18-2012, 15:44
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة.....تلك مصيبة كبرى ان تفكر في الانتقام بعد الخسارة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 15:49
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة.....تلك مصيبة كبرى ان تفكر في الانتقام بعد الخسارة

ملحوظة هامه : بلاااش تكررر نفس الجمله دى ياغالى انا ملاحظ انك بتكررها فى كل الردود
ههههههههههههههههه
ايه ياعم انت عايز تزود المشاركات بأى طريقه من الطرق
الادارة لو شافتك - هدخلك المعتقل

kingman
06-18-2012, 17:27
ودى تيجى برده يا احمد

ضفدعه تعاند وحش

ومش اى وحش

ده وحش مفترس يبتلع اى شئ

احلى شئ نتعامل بسياسه مكره
وليس العناد

ههههه تشبيه عجيب مالقتش يعنى غير الضفادع هههه اكيد ماينفعش سمكة صغيرة تعاند قرش :p الذكى اللى يقدر يكون مرن فى هذا السوق ودائما يكون قادر على تحليل التغيرات التى تحدث على الشارت ليقدر يوجه صفقاته فى الأتجاه الصحيح

كريم
06-18-2012, 17:49
كان اول ما بدأت في عالم الفوركس حصلت معايا كتير و كان بيجي اسلوب في نفسي اني عايز اعوض و بفتح صفقة مباشرة لكن دائما كانت تأتي ضدي و في نهاية الأمر تعرضت للإفلاس و هذه مشكلة كبيرة يقع فيها المبتدئين و هي التداول بانتقام و لكن الحمدلله اصبحت حاليا لا اقع فيها نهائيا و أصبح الهدوء و الصبر هما عنواني

sho
06-19-2012, 16:23
بالتأكيد هذة هى اول خطوة نحو تحقيق خسائر اكبر تصل الى فقد الحساب ككل ... عند تعرضنا للخسارة ليس معنى ذلك نهاية الدنيا ... يجب ان نتوقف للحظة وندرس الخسارة ونعرف اسبابها ونعرف كيف نتجنبها فى المرات القادمة ولكن العناد مع السوق لن يحقق سوى الخسارة

mage
06-20-2012, 03:39
كان اول ما بدأت في عالم الفوركس حصلت معايا كتير و كان بيجي اسلوب في نفسي اني عايز اعوض و بفتح صفقة مباشرة لكن دائما كانت تأتي ضدي و في نهاية الأمر تعرضت للإفلاس و هذه مشكلة كبيرة يقع فيها المبتدئين و هي التداول بانتقام و لكن الحمدلله اصبحت حاليا لا اقع فيها نهائيا و أصبح الهدوء و الصبر هما عنواني

وانا كمان نفس القصة وكنت ببقى مصمم انى لا اغلق السوق اليوم الا وانا معايا تعويض لهذه الخسارة التى حدثت فى الحساب ولكن ما يحدث دائما كان المخالف لما اريد وهو اننى اريد ان اتمكن من تحقيق الخسارة المضاعفة وفى هذه الحالة اشعر بالاخحباط

kamizidan
06-20-2012, 13:16
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم ;; مشكلة كبيرة لو فكر المتداول في الانتقام من السوق بعد الخسارة لانه يكون تحت ضغط ولا يفكر بتاتا

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم ;; مشكلة كبيرة لو فكر المتداول في الانتقام من السوق بعد الخسارة لانه يكون تحت ضغط ولا يفكر بتاتا

الانتقام معروف اخره ايه ياغالى

الخساره والمارجن كووول

ليه بقا نحط نفسنا فى الموقف ده طالما نقدر نلتزم ونحافظ على ادارة راس المال

Hell Rozar
06-20-2012, 15:09
لتعويض خسارتك المرة؟

المعاندة فى الفوركس يعنى الخسارة التاااامة يجب عليك الصبر والتعلم من الخسارة والهدوء التام لتعويض الخسارة

yassoo011
06-20-2012, 15:17
فعلا هذا ما حدث معي بالضبط فأنا الان رصيدي صفر
ولكننا يجب ان نتعلم من الاخطاء لعدم تكرارها
وامل ان اعوض الاخسارة والا اقع في هذا الغلط الكبير

kamizidan
06-20-2012, 15:20
فعلا هذا ما حدث معي بالضبط فأنا الان رصيدي صفر
ولكننا يجب ان نتعلم من الاخطاء لعدم تكرارها
وامل ان اعوض الاخسارة والا اقع في هذا الغلط الكبير

الله يعوض عليك اخي وكلنا مررنا بهذه المرحلة والمهم التعلم من الاخطاء

eg100
06-20-2012, 23:28
الاول من الصعب والموكد تغير والعناد فى حركة السوق لانة لا يخصع لى مجموعة انة مفتوح
ثانيا كلام صحيح اذا عاودت التاجرة بعد الخسارة سوف تخسرة لان هذا يدل على السرعة المعاودة دون اتخاذ وقت لتفكير وتصيح الاخطاء
الوقت الذى يقضى التاجر بعد الخسارة لدارسة الخسارة من احسن الدخول الى السوق مرة اخرى بدون هدف

magic777
06-21-2012, 00:50

واكيد طبعا هو اللي هيخسر في النهايه مش السوق بس اعتقد ان ده بيحصل في اول تعاملنا المباشر مع
السوق لكن بعد اول مارجن معظمنها بيخلي باله من الخطأ ده

firas1984
06-21-2012, 21:32
اسلام عليكم
اخي الفاضل
لا اظن ان الخسارة وعاندة السوق تؤدي الى الافلاس فانا اعارض ذلك حيث ان الخسارة تعطيك عزيمة ودافع للربح
دائما حاول ان تتروى وتتحكم باعصابك لانها لعبة نغسية

najoull19
06-22-2012, 00:04
لاتحاول ان تتحدى السوق لانك تعرف النتيجة كيف تكون

aminos
06-22-2012, 00:07
السلام عليكم
من أخطر الأشياء و هي تحدي السوق و أي سوق سوق الفوركس
لا لأن النتيجة في الأخير ستكون محزة بالنسبة لك

abo ali
06-22-2012, 04:48
دائما وابدا العناد سبب وراء كل فشل بمعنى فى ناس كتير اوى بيحولو تعويض الخسارة
بالعند فى السوق ويعتقدون انهم سوف يحققون خسائرهم ويحققون المكسب ولكنهم لا يجنو سوى الخسارة والخسارة

zikooo014
06-22-2012, 10:59
اه حصلت معايا قبل كده
و هنا يجي دور التحكم في مشاعرك اثناء المتاجره عشان كده هتبقي بداية خسارة حسابك

kingman
06-23-2012, 16:38
دائما وابدا العناد سبب وراء كل فشل بمعنى فى ناس كتير اوى بيحولو تعويض الخسارة
بالعند فى السوق ويعتقدون انهم سوف يحققون خسائرهم ويحققون المكسب ولكنهم لا يجنو سوى الخسارة والخسارة

تشبيه العناد فى الفوركس ومحاولة النتقام من السوق بالظبط زى تشبيه الموج والصخور ان الصخور مهما كانت قوته لكنها لن تستطيع مهما طال الزمن ان تصمد اما امواج البحر وستتفتت مع القوت وده حال لافوركس العناد والانتقام نهاية للحساب

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 16:46
السلام عليكم
من أخطر الأشياء و هي تحدي السوق و أي سوق سوق الفوركس
لا لأن النتيجة في الأخير ستكون محزة بالنسبة لك

مين يقدر يتحدى وحش قوى قاتل

اه الانسان ممكن يتحدى انسان شكله

لكن تتحدى قوى عظمى قويه وتعاند كمان

تاكد انت الخاسر

2x1
06-23-2012, 16:49
لا اعتقد ان التسرع وعدم تحكيم الحقل في مثل هذة الظروف شي مطلوب

علي الاطلاق يجب عند ىالخسارة التراجع ومراجعة الخطوات لكشف الاخطاء

sami
06-23-2012, 16:54
نعم أخي الكريم أتفق معك في أن معاندة السوق غالبا ما تأتي بنتائج سلبية و تؤدي للخسارة
فنحن مطالبون بتقبل الخسائر أحيانا و محاولة تعويضها في فرص سانحة و قوية أخرى

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 17:13
هي اول خطوات الفشل وكانت بالفعل تحدث معي
ولكني سرعان ما سيطرت على هذه النقطة والحمد لله
واذا خسرت في يوم لا اتاجر فيه مرة اخري انتظر اليوم اللاحق واتاجر فيه واحاول اعوض الخسارة او جزء منها اذا كانت كبيرة

mahmoud 0711
06-23-2012, 17:29
هذة هي افاه المبتدئين ولا بد ان تتعرض للخسارة اكثر من مرة نتيجة معاندة السوق
لكي تتعلم الصبر ونصيحة لكل متاجر حينما تحقق ربح كبير او خسارة كبيرة
اغلق الشاشة فورا واخلد لراحة عميقة
فالربح الكبير يجعلك مغرور و مستهتر و تدخل في مغامرات غير محسوبة
وكذلك الخسارة الكبيرة تجعلك تتاجر بروح الأنتقام فتكون نهاية حسابك

zikooo014
06-24-2012, 01:02
هذة هي افاه المبتدئين ولا بد ان تتعرض للخسارة اكثر من مرة نتيجة معاندة السوق
لكي تتعلم الصبر ونصيحة لكل متاجر حينما تحقق ربح كبير او خسارة كبيرة
اغلق الشاشة فورا واخلد لراحة عميقة
فالربح الكبير يجعلك مغرور و مستهتر و تدخل في مغامرات غير محسوبة
وكذلك الخسارة الكبيرة تجعلك تتاجر بروح الأنتقام فتكون نهاية حسابك

فعلا انا لما كنت مبتدئ في السوق عملت كده و بسبب غضبي دخلت صفقه معاكسه
و جابت الحساب الارض

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:56
لا تحاول ان تعارف السوق فيمكن ان يحدث اكل خسائر متتالية فاحذر
ولا تتعجل فى المكسب واهم حاجة فى الصفقات متستعجلش

ahmed
06-24-2012, 14:39
هي اول خطوات الفشل وكانت بالفعل تحدث معي
ولكني سرعان ما سيطرت على هذه النقطة والحمد لله
واذا خسرت في يوم لا اتاجر فيه مرة اخري انتظر اليوم اللاحق واتاجر فيه واحاول اعوض الخسارة او جزء منها اذا كانت كبيرة
فعلا يا اخى هى اول الطريق للفشل فى الفوركس
ويجب تجنب هذة النقطه الاكثر خطورة على الحساب وقد تؤدى به الى الهاويه
بالبتعاد عن التداول بعض الوقت حتى الهدوءء

AhmedMagnifico
06-24-2012, 15:41
لا تحاول ان تعارف السوق فيمكن ان يحدث اكل خسائر متتالية فاحذر
ولا تتعجل فى المكسب واهم حاجة فى الصفقات متستعجلش
مظبوط يا ريس
بالفعل من اول طرق الفشل العناد !!وبخاصة اذا كان فى مجال حساس كهذا

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 21:38
مظبوط يا ريس
بالفعل من اول طرق الفشل العناد !!وبخاصة اذا كان فى مجال حساس كهذا

بص ياغالى انا مقتنع اللى بيعاند فى المجال مش هيعاند غير نفسه

هتعاند سوق مالى قوى حجم سيوله ضخمه يومياً

هو احنا علشان نعاند اصحاب رؤس اموال ضخمه

احنا نمشى جنب الحيط ونخطف منهم ونجرى

KOGI
06-25-2012, 05:15
التحليل ومعرفة نقاط الدخول الجيدة لتحقيق المكسب, الكثير بيعاندوا السوق واعلبهم بيكونوا قليلى الخبرة

mage
06-25-2012, 05:16

طبعا اللى يفكر بالطريقة دى اصلا فى الفوركس اعتقد انه نفسى قدر نفسه او لديه ثقة كبيرة فى النفس وهذه هى الثقة بالنفس المذمومة التى تؤدى الى صاحبها الى الكثير من المشاكل والخسائر اتلى يتعرض لها يوميا فى الفوركس بهذه الثقة المفلسة

assidi saber
06-25-2012, 15:47
نعم اخي بالفعل فقد تعرفت الى الكثير من المرات الى هذه الحالة و لقد وقعت في الافلاس نتيجة عدم التفكير جيد ان فتح صفقات اخرى كبيرة سوف تؤدي بي الى الهلاك

hehelibeb
07-01-2012, 07:24
صحيح أخي بهذه الطريقة استطعت أن أخسر 1000 دولار في ثلاثة أيام

عظم الله أجري فيها

dodovedo
07-01-2012, 08:07
صحيح أخي بهذه الطريقة استطعت أن أخسر 1000 دولار في ثلاثة أيام

عظم الله أجري فيها

اخى الكريم
مش معانده السوق بس اللى خسرتك ال 1000 دولار
كمان عدم اداره راس المال بشكل جيد هيا اللى خسرتك الفلوس
على العموم ربنا يعوضك باذن الله
واهو اكيد اتعلمت
تقبل مرورى

maged
07-01-2012, 13:02
معاندة السوق تساوي المارجن كول السوق مش
له كبير ومفيش حاجة اسمها انا لازم ارجع راس مالي النهارد

safiforex
07-01-2012, 14:59

على قولك اخي الكريم ، فالمعاندة لسوق الفوركس طبعا نتاءجها ستكون على المتداول نفسه
فالمعاندة لا تنفع مع السوق الفوركس ، و الاحسن مجاراته

bouelame1
07-01-2012, 17:08
شيــئ جميــل ان يتحكــم الشخــص فـي نفســه بعـد الخســارة يجـب التريــث و الفكيــر الجيــد و بـي هــدوء فـي هــذه الحـالات فلنتــرك العنــاد بعيــدا عـن الســوق

derfcase
07-02-2012, 13:23
نعم اخي الكريم
ramid
و كان هذا منذ اكثر من 3 سنوات في بدايات تعاملي مع هذا السوق - حيث ظننت انني ساعوض خسائري اذا دخلت عكس اتجاه صفقاتي الخاسرة

husamart
07-02-2012, 13:41
كل شخص في بداياته مع السوق يتعرض لمثل هذا الموقف لانه يعرف بالمطلق كيف هي طبيعة السوق ولكن مع الوقت يبدأ بالتعرف على السوق وخباياه .. ويعرف مع الخبرة أن معاندة السوق هلال ولا تجدي نفعا .. وأن السوق يأتي بالليونة والدهاء

sabre
07-02-2012, 13:44
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
معاندة السوق الى اول طريق الفشل والخسارة فكثرا ما عاند السوق ويا اسفاة على الخسائر

halwaniptba
07-02-2012, 14:36
فعلا العناد ضد السوق ومحاولة الأنتقام منه من اسوء مايتعرض له المتاجر فى هذا السوق الكبير وهو اسرع طريق للخسارة ومعظمنا فى تجاربنا تعرضنا لمثل هذه الحالات فعلا وكانت درس قاسى لنا فالسوق حتاج المرونة فى التعامل والبعد عن العامل النفسى فى مثل هذه الحالات التى تكون سبب هلاك الحساب خاصة الصغيرة منها

safiforex
07-02-2012, 15:46
فعلا العناد ضد السوق ومحاولة الأنتقام منه من اسوء مايتعرض له المتاجر فى هذا السوق الكبير وهو اسرع طريق للخسارة ومعظمنا فى تجاربنا تعرضنا لمثل هذه الحالات فعلا وكانت درس قاسى لنا فالسوق حتاج المرونة فى التعامل والبعد عن العامل النفسى فى مثل هذه الحالات التى تكون سبب هلاك الحساب خاصة الصغيرة منها

بطبيعة الحال اخي الكريم فالعناد لا ياتي بنفع الى النمتداول
فهو بالعكس بيدمره لانه يخليه في حالة نفسية غير متوازنة مما يقرر بقرارات تكون غير صاءبة

gamedhtrv
07-02-2012, 15:56
المعاندة دون سبب تعنى الخسارة يجب التحليل ومعرفة نقاط الدخول الجيدة و المحكمة لتحقيق المكسب، الكثير بيعاندوا السوق واغلبهم بيكونوا قليلى الخبرة او جدد فى هذا السوق

tarek22
07-02-2012, 16:30
للاسف نعم وكان ذلك في بداياتي
لكن من الخطاء التسرع ومعاندة السوق لان الوضعية النفسية في تلك اللحظة غير مناسبة لتحمل ضغط صفقة اخرى وقد تغلق بخسارة اخرى

jamilktba
07-02-2012, 16:34
إن السوق افوركس اقوى منا ويستحيل علينا ترويضه لذلك وجب علينا مجاراته الى حين رؤية الفرصة المواتية والانقضاض عليها و الإستفادة منها

king
07-02-2012, 18:50
اكبر خطاء واكرر اكبر خطاء انت تعاند السوق فى حالة انك خسرة وبسرعه كبيره وبدون دراسة وتخطيط لوقت لمعرفة اسباب المتاجره الغلط عندها ممكن ان تفقد كل اموالك السوق يحتاج منك الى فهم وتعلم وتخطيط واعتماد على استراتيجيه وتقدير الاتجاه الصحيح عندها سوف تااخذ ما تريد من السوق نصيحه لكل مبتدىء لا تعاند السوق ابدا

safiforex
07-02-2012, 19:06
اكبر خطاء واكرر اكبر خطاء انت تعاند السوق فى حالة انك خسرة وبسرعه كبيره وبدون دراسة وتخطيط لوقت لمعرفة اسباب المتاجره الغلط عندها ممكن ان تفقد كل اموالك السوق يحتاج منك الى فهم وتعلم وتخطيط واعتماد على استراتيجيه وتقدير الاتجاه الصحيح عندها سوف تااخذ ما تريد من السوق نصيحه لكل مبتدىء لا تعاند السوق ابدا

بطبيعة الحال اخي الكريم ان معاندة السوق هو من اكبر الاخطاء التي يمكن ان يقع فيها المتداول
لان المعاندة ما هي الا ان تعمل عكس السوق و هذا في حد ذاته اخطر بكثير من اي شيئ على المتداول

fouedganb
07-02-2012, 19:47
أكيد المعاندة دون سبب تعنى الخسارة يجب التحليل ومعرفة نقاط الدخول الجيدة لتحقيق المكسب، الكثير بيعاندوا السوق واعلبهم بيكونوا قليلى الخبرة او جدد فى تجارة الفوركس

gamedhtrv
07-03-2012, 12:05

jamilktba
07-03-2012, 13:07

tarek22
07-03-2012, 14:14
معاندة السوق يعني وداعا لحسابك
فاد فتحت صفقة بعد كل خسارة ستحقق خسارة بدون شك

kimokonolove
07-03-2012, 14:26
لتعويض خسارتك المرة؟

طبعآ كثير من يفعل هذا
ولاكن السقوط مرة وراء مرة يعلم الشخص سبب خطئة والتعلم ليس ببلاش
بل على حساب المال الذى ستضارب بة ومعاندة السوق هى اول الطريق الى الفشل والسقوط السريع
فعلى المضارب ان يستغل الفرص حتى ولو فكر فى تعويض خسارة لابد من الصبر وانتهاز الفرص المتاحة مستقبلآ
والأبتعاد عن التفكير فى السلبيات لأنها لها اثر نفسى كبير على المضارب بشكل عام

thestarboy
07-03-2012, 16:14
هو الموضوع ده حصل مع الاغلبيه مننا في البدايه بس اعتقد ان لازم نتعلم من خطأنا ومش نندفع في الصفقات عشان نعاند السوق
احنا نشوف الخطأ اللي حصل ونحاول نعدله ونحلل كويس ونهدا عشان مش نتاثر بالخساره اللي حصلت

Missa
07-03-2012, 19:54
معاندة السوق و محاولة تعويض الخسارة هي تمهيد مباشر الى الخسارة نفسها
لدى انصح بتجنب التطبع بسلوك الانتقام و اتخاد الخسارة على انها تمهيد لبداية صفقة جديدة باستراتيجيات جديدة

waleed adel
07-06-2012, 23:10
بالفعل السوق اكبر من ان اى متاجر يعانده وطريق المعانده هو
المارجن كول وبس

magic777
07-10-2012, 21:04

طبعا اكتر الطرق تضيعا للوقت والجهد هوانك تعاند السوق وتسير عكسه ده مش بس هيخسرلك راس مالك
هنا لا ده انت هتخسر وقت ومتابعه ومجهود على الفاضي
كان ممكن تكسب فيهم لو ركزت على انك تساير السوق وتكون مرن معاه

ehab
07-10-2012, 22:11
لمرحلة عدم السيطرة على القرارت ومقدرش يسيطر على قرارته ف الوقت المناسب بخسر كل حاجة
اتفق معك فى نقطة انه حساب ديمو من الافضل التدرب على الديمو فى الاول
فلو كان حقيقى فى اول الامر لكان لقى حتفة من اول صققفة وتقبل مرورى اخى الكريم

ymn30
07-10-2012, 22:14
معادات السوق بظبط كان واحد بيضرب راسة فى الحيط ماذا سيحدث اكيد هو الخسران انا بقول دائمن صاحب الشارت وكن معة حيث يكون ان ذاهب اذهب معاة واذا رجع ارجع معاة

mohamed yossef
07-21-2012, 03:22
نعم اخى الكريم تعرضت للموقف فى السابق خسارتى كانت 210 دولار
وبعد الصفقات الانتقامية التى قمت بها املا فى التعويض اصبح الحساب من 650 دولار الى1.5 دولار
فى ثلاثة ايام

hesham1046
07-21-2012, 04:30
أكييييد فعلت هذا الشى الشنيع وعاندت السوق لكن ليس بالطريقة التى ذكرت بل بصبرى على الخسارة وكان كلى امل ان يعود السعر الى نقطة البداية لكن هيهات استمر السعر فى ترند حاد مع
اخبار قوية الى ان تمرجن الحساب , هذه اسوا صورة من معاندة السوق وهى الصبر على الخسارة وعدم الصبر علىالربح

derfcase
07-21-2012, 05:28
معادات السوق بظبط كان واحد بيضرب راسة فى الحيط

تعبيرك هو الاصوب اخي الكريم
ymn30
فالخسارة هي مصيرك الحتمي - اذا قمت بالتداول بهذا الاسلوب - و ظننت ان هناك احد اكبر من السوق و يمكن له ان يجعل السوق يسير حسب ما يريد

nrgslawi
07-21-2012, 07:39
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اعلنت افلاسي ذات مرة بسبب هذا التصرف الطائش
لم اكن افكر

2x1
07-21-2012, 13:34
لا انا عندما اخسر صفقة اعتقد اني بتراجع شوية واعيد تفكيري من ثم ابدء في صفقة اخري بعد التاكد من نقطة الدخول وعدم اتخاذ قرار خاطئ مرة اخري

hesham1046
07-21-2012, 13:49
يجب التحليل ومعرفة نقاط الدخول الجيدة لتحقيق المكسب, الكثير بيعاندوا السوق واعلبهم بيكونوا قليلى الخبرة او جدد فى الفوركس

gamedhtrv
07-21-2012, 13:51
السوق كبير من هذه التصرفات الغير مفيدة فخسارة صفقة ليس مشكل لو كانت هناك ادارة حكيمة لرأس المال أهم شيء هو الخروج أخر الشهر بربح صافي

sky44
07-21-2012, 14:30
السلام عليكم بطبيعة الحال اخي فمحاولة الانتقام من السوق بعد تكبد الخسارة هو في رايي الطريق نحو النهاية فمن الافضل عند التعرض لخسارة التوقف عن التداول و البحث عن اسباب الخسارة و محاولت ايجاد حلول لها حتى يتم تفاديها في المستقبل

زيزو
07-21-2012, 15:44
اهم اسباب الخسارة
هي الطمع وعدم الرضا
ثم الاصرار علي تعويض الخسارة ودخول صفقات غير محسومة وغير مدروسة وينتهي الامر بخسارة اكبر بسبب الرغبة في التعويض
ربنا يبعدنا عن الخسائر

ahmed
07-21-2012, 16:24
اى مضارب ذات يوما خسر وعاند مع السوق وانهار حسابه

حتى يا اخى المعاندة بسبب تعنى ايضا الخسارة
هذا السوق لا يصلح معه العناد تمام
يجب ان تتعامل معه بهدوء وبذهم صاف ى وعاطفه باردة

spiderxp
07-21-2012, 18:25
بص هيا مش شرط يعني افرض انا واثق من الصفقة واني هقدر ارجع بيها الي خسرته ليه لا مادام في ثقة وطموح ومثابرة

dodovedo
07-21-2012, 18:48
اخى الكريم
معانده السوق مش هتوصلنا الا لخساره اكبر واكتر
ومش هتحل اى حاجه ومش هترجع الخساره
با بالعكس هتزود خسارتك
تقبل احترامى

SlaiteR
07-22-2012, 01:53
لتعويض خسارتك المرة؟

فعلا اخي واظن ان هذا بفعل الطمع

لكسب المال السريع

لا تطارد الظلال

كن صبورا

Mahmoudnashaat
07-22-2012, 01:55
نعانده السوق لن تجلب الا الخساير طبعا فافضل شى هوا وضع استوب لوز جيد

بناء عن تحليل فنى دقيق

وهنا سيكون الاستوب لوز هنا هوا صديقك

khaledforex
07-22-2012, 02:39
شىء كوميدى جدا ومضحك للغاية ان تفعل كما يفعل الأطفال وتشرع فى معاندة السوق
السوق كالوحش القاتل او مثل دراكولا او جودزيلا
كيف تعاند هؤلاء
السوق لا تستطيع معاندتة
عاملة دائما كالمجنون
ارأيت كيف تعامل المجنون؟

mage
07-22-2012, 03:18
عاند السوق براحتك ولكنك فى النهاية انت الخاسر وليس السوق ويجب ان تعرف ان سوق الفوركس من اكثر الاسواق التى يجب ان يكون لديك معرفة بمقدرتك الشخصية مقابل هذا السوق الكبير جدا

khaledforex
07-22-2012, 04:04
نعم يا اخى لا انكر اننى عاندت السوق مرارا ولم يكن ذلك فى مصلحتى وكان المصير مارجن كول مؤكد

bodda.2011
07-22-2012, 06:24
كلامك صحيح اخى الكريم
فلابد من تقبل الخساره بشكل رحب ولا نجعلها تؤثر على النفسيه للمتاجره
الذى يتقبل الخساره هو من يستطيع الربح فى هذا السوق

derfcase
07-22-2012, 08:45
نعم يا اخى لا انكر اننى عاندت السوق مرارا ولم يكن ذلك فى مصلحتى وكان المصير مارجن كول مؤكد

هاردلك اخي الكريم
khaledforex
و لكن المهم ان تكون قد تعلمت الدرس و اكتسبت الخبرة من ذلك الخطاء - و عرفت طريقك الصحيح في عمليات تحديد نقاط الدخول و الخروج

Looser
07-22-2012, 14:12
عاند ولا تحسد ولكن هادي مقولة قديمة يعني يمكن عندما تكون مبتدا تعمامد على التقليد

Aker001
07-22-2012, 14:13
عندما اخسر صفقة اعتقد اني بتراجع شوية واعيد تفكيري من ثم ابدء في صفقة اخري بعد التاكد من نقطة الدخول

khaledforex
07-22-2012, 15:48
[QUOTE=ramid;11653]السوق اقوى منا ويستحيل علينا ترويضه
لذلك وجب علينا مجاراته الى حين رؤية الفرصة المواتية والانقضاض عليها[/QUOT
اسمح لى ان اختلف معك يا اخى فى مسألة ان السوق اقوى منا
السوق نحن اقوى منة كيف؟
قد يبدو السوق شديد وكاسح وينتصر ولكن لا تنسى انة بلا عقل والانسان الذى استطاع تسخير كل شىء فى الكون يكون الاقوى بالعلم والعقل

mazouna991
07-23-2012, 21:15
نعم هده اولى الخطوات نحو الافلاس
يجب على المارب ان يكونمستعدا لتحمل السارة
وهدا هو اد اسباب النجاح

nrgslawi
07-25-2012, 05:18
شيء جميل ان يتحكم الشخص في نفسه بعد الخسارة ولكن يجب التروي والتفكير بهدوئ وترك العناد بعيدا عن السوق

نعم اخي كلامك في محله يجب ان نتقبل الخسارة وان نبتعد عن السوق في وفت الخسارة اذا امكن

mage
07-25-2012, 06:04
ولا حاجة انا مليش راي فى موضوع زى ده انا هتفرج على السوق وهو بيلاعب من يريد ان يعانده لان سوق الفوركس من المستحيل ان يتم معاندته لانه سوق اكبر من كل الناس واكبر من اى حد يتاجر به ولا يمكننا ان نعانده

master_egypt
07-25-2012, 14:04
يا اخى مينفعشى اعاند السوق ابدا لانى انا فى كل الاحوال اللى هخسر كل شئ وان صابت مره ستفشل مرات عديده السوف ملووش كبير نهائى ولازم نمشى معاه فى اتجاهه مش عكسه

heropero
07-25-2012, 14:10
من المستحيلات ان اى شخص تسول له نفسه ان يقوم بمعاندة السوق ابدا لان ساعتها السوق سوف يخسف به الارض
ويخسر كل ما يمتلك يجب عند الخسارة ان تقول الحمدلله وان تتقبل الامر وتعرف وتتعلم وتبحث لماذا خسرت
وفيما اخطأت لان بالتأكيد انك وقعت فى خطأ ما واذا توصلت للخطأ هتكون بداية الارباح باذن الله وليست الخسارة مرة او اتنين ولا عشرة هيا نهاية الكون
ولاكن تنظر الى النهاية هل يوجد ارباح وفائض وهل نجحت فى زيادة راس المال وفلوسك ولا لا هذا هوا المعيار والمقياااس

mehdy
07-25-2012, 14:33
السلام عليكم
كلنا في البداية حدث لنا دلك لان العامل النفسي احيانا يسيطر على الافكار وهدا خطا كبير يقع فيه المتاجر

aladdin
07-25-2012, 15:41
بالطبع معانده السوق يؤدى بك سريعا الى الافلاس
لا يوجد شئ اسمه عند مع السوق نحن نستفيد من حركه السعريه فان كانت هبطه نسير معها وان كانت العكس نكون ايضا معها

ahmed
07-25-2012, 15:48
السلام عليكم
كلنا في البداية حدث لنا دلك لان العامل النفسي احيانا يسيطر على الافكار وهدا خطا كبير يقع فيه المتاجر

فعلا العامل النفسى هو السبب فى انه يخليك تخرج عن شعرك ولا تدرى ماذا انت تفعل
وتعاند فى دخول الصفقات باتجاهات مختلفع ولوتات عاليه

maklad94
07-25-2012, 15:57
المعاندة للسوق بتختلف من شخص لاخر لكن فى الاساس هى غلط لكن ده ميمنعش انه ممكن تكون المعاندة بالعقل والعلم والمشى مع الترند وليس العكس ودخول صفقات كبيرة وكأن السوق هو شخص بتحاول تنتقم منه وهكذا لكن طبعا الاصح انك تشتغل بهدوء وبعقل وبتركيز عشان متفقدش كل اموالك .

sharkawy
07-25-2012, 16:09
نعم يا اخي معانده السوق شئ سئ للغايه ويؤدي الي مرجنه الحساب لا قدر الله

لذلك في حاله الخساره انا افضل ابعد الشارت لفتره حتي استعيد التوازن وابدا في التحليل من جديد

tarek22
07-25-2012, 17:13
تكمن معاندت السوق في المتاجرة ضد اتجاه السوق فهناك اختلاف ضخم بين الشراء بسعر منخفض قبل ارتفاع السوق ، والشراء بنفس السعر أثناء انخفاض السوق ، في الحالة الأولى يكون لديك أرباحا جيدة وفي الحالة الثانية يكون سعر شراؤك هو أعلى سعر

nour7
07-25-2012, 18:10
بالفعل هو أكثر ما يؤدي إلى الافلاس
فلقد حصل معي مرة أن عاندت السوق فتكبدت خسارة تفوق 200 نقطة
لكن في حساب مصغر بقيمة 1 سنت للنقطة الواحدة

mena
07-26-2012, 08:33
يجب ان نفهم السوق جيدا ونفهم متى نبيع ومتى نشترى

MixMax
07-26-2012, 21:04
صحصح والف صحيح صدقت القول اخي الريم
ولكن المرجو عدم التسرع في مثل هده الحالات
بارك الله فيك شكرا ياغالي

MrSniper
07-27-2012, 03:05
اكيد و دائما تقع لـي لكنني أقاوم دلك ، و اخد استراحة
لكي لا يؤثر في عامل الطمع و الغضب و محاولة ارجاع الخسارة

abdallah elbaz
07-27-2012, 23:32
اكيد طبعا
الخساره لو حصلت ممكن اني اسجل سبب الوقع فى الخساره وبعد كدا اشوفه علشان مش اقع فيها تاني
ولو حققت ارباح كتير ومتتاليه اخد حرص كبير علشان مش اخسر كله

EngAhmed
07-30-2012, 02:13
لتعويض خسارتك المرة؟

حصل طبعا وكمان التعزيز بلوتات كبيرة برضو من ضمن اسباب الخسارة من غير دراسة مكان التعزيز:accute:

zeina
07-30-2012, 04:57
معاندة السوق هى الخطوة الاولى فى طريق الخسائر المتكررة ,.. لا يمكنك ابدا ان تعاند السوق ولك لان سوق الفوركس سوق كبير لا يمكن التحكم فية من قبل اشخاص وانت فى حالة التعرض لخسارة ورغبتك فى معاندة السوق لتعويض هذة الخسارة سوف تخسر اكثر

basom59
07-30-2012, 15:52
للاسف حصلت كتير ولكن مرة تصيب ومرة تخييب بس اعتقد انه ليس من الذكاء فعل الشيئ هو هو مرتين وتوقع نتيجة مختلفة لابد من التحليل الفني وتجنب وقت الخبر في التحليل ده بالذات لان وقت الاخبار الموضوع بيكون ليه مقايسس تانية خالص

tamido
07-30-2012, 16:01
اعتقد انه ليس من الذكاء فعل الشيئ هو هو مرتين وتوقع نتيجة مختلفة لابد من التحليل الفني وتجنب وقت الخبر في التحليل ده بالذات لان وقت الاخبار الموضوع بيكون ليه مقايسس تانية

digirakan
07-30-2012, 16:14
السام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اهم مايميز هذا السوق هي الحالة النفسية التي يتركها عند المتداوليين

انصحك اخي بتحكم بحالتك النفسية

فهمي اول سبب للخسارة

Mamadof55
07-30-2012, 16:29
لتعويض خسارتك المرة؟

لا يوجد انتقام فى الفوركس بل يجب التروى لاقتناص الفرص فى الاوقات المناسبه..‏‎

gamal
07-30-2012, 16:36
المعاندة فى اى حال تعنى الخسارة وبيعرضك للخسارة بدل المكسب
فلابد من تركيزك لكى لا تتعرض الى خسائر

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 17:31
لسوق اقوى منا ويستحيل علينا ترويضه

فعلا يجب مداعبة السوق ونخده على كيفه ونعمله معامله حسنه

علشان هو كمان مايعملنا معامله جافه

hossam hossam
07-31-2012, 08:55
هي فعلا بتبقه خطوه من خطوات المارجن والافلاس لزم لما تخسر
تنظر شويه وتهدء تحول تعوض الخساره لكن لا تغامر

shemo
07-31-2012, 18:18
ولكن التسرع فى اتخاذ القرارات يمكن ان يؤدى الى نتائج عكسيه والافضل التروى

hamidoufawcan
07-31-2012, 18:58

mage
07-31-2012, 19:13
اللى بيعاند السوق هو يعتبر بيعاند نفسه بالضبط لانه لو عمل ايه لا يمكنه ان يكون معاند السوق الفوركس لان سوق الفوركس اكبر منه بكثير جدا والناتج فى النهاية ان المتاجر هو من يخسر من امواله الحقيقية فى هذا العمل وليس غيره

mido
07-31-2012, 19:28
اخي الكريم
بالفعل العناد ضد السوق ومحاولة الأنتقام منه من اسوء
مايتعرض له المتاجر فى هذا السوق
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mohamed farag
07-31-2012, 19:29
انا كم رايي ان اللي عاوز يعاند يكون ف خبره سابقه يعني مش ينفع حد مبتدا يعاند

themaxprofit1
07-31-2012, 19:34
كيف يمكن ان اوقف حد الخسارة
بحيث لا اخسر كل مدخراتى او كل رصيدى ومتى ابيع ومتى اشترى

ايه الجديد
07-31-2012, 22:37
حدثت معى أكثر من مرة
وبالفعل كانت السبب فى خسارتى كثير من المال
وكنت اعاقب نفسى باغلاق الصفقات على خسارة كبيرة من اجل التعلم للمرة القادمة

goggo
08-01-2012, 01:13
حصل معي نفس ما تقوله بالضبط و كانك كنت مكاني دخلت صفقة و عكست كثير قلت لن اغلقها سيعود السعر الي ثاني و طار و لم يعد ومرجن الحساب قمت من غضبي في نفس تلك اللحظة اودعت مبلغا اخر و دخلت من ثاني في نفس اتجاه الصفقة الخسرة قلت سارجع خسارتي اليوم لكن السعر بقى يصعد و يصعد كانه ضدي ذلك اليوم لما شفت السالب كثير اغلقت المنصة و خرجت لما عدت لقيت المارجن ينتظرني فادركت يومها ان السوق اكبر بكثير من ما كنت اتخيل و لا يجب ان اعانده و يجب استخدام الستوب لوز

Eng PTC
08-05-2012, 04:48
اللي عايز ينتقم من السوق ينتقم في الوقت المناسب وفي الزوج المناسب
لازم اعصاب حديد وتريكز عالي

hichemdz
08-05-2012, 13:52
نعم اخي حدث معي هذا كثيرا والنتيجة كانت الخسارة تلو الخسارة الى ان تصفر الحساب .
انصح الجميع بعدم معاندة السوق والصبر في كل الحالات وبالتوفيق ان شاء الله.

MohamedAdel
08-05-2012, 15:17

Pivario
08-05-2012, 17:11
أيوه يمكن يؤدي للإفلاس

smed smox
08-08-2012, 20:30
هادي مقولة قديمة يعني يمكن عندما تكون مبتدا تعمامد على التقليد
thinks
:)

mahyfxxx
08-09-2012, 15:26
طبعا لان المتاجرة اليدوية هي الافضل وتحقق المزيد من الارباح افضل من الاكسبيرتات

لأن انت تتحكم في مستوى هدفك وخسارتك وتوازن الأمور

waleed adel
08-09-2012, 23:51
السوق كبير جدا ومن اكبر الاسواق الاقتصاديه وطبعا لايمكن معاندته
والسير عكسه لان كده هلاك وخسارة للحساب

magic777
08-11-2012, 00:50
نعم اخي حدث معي هذا كثيرا والنتيجة كانت الخسارة تلو الخسارة الى ان تصفر الحساب .
انصح الجميع بعدم معاندة السوق والصبر في كل الحالات وبالتوفيق ان شاء الله.

المتاجر اللي بيعاند السوق هو الخاسر في النهايه لانه هنا لاغى فكره العمل على خطه منظمه يحقق بيها النجاح وبأه كل تركيزه
ان يدخل صفقات يعوض بيها الخسائر اللي حصلت له ومهما كان مافيش فرص كويسه بتلاقيه بيخلق لنفسه فرص ضعيفه يدخل بيها السوق
وطبعا هتلاقيه بيخسر اكتر بيها

master_egypt
08-11-2012, 01:11
مفيش شئ اسمه معانده السوق السوق ملووش كبير وفى شئ اسمه ترند واتجاه لازم نحترمه ونمشى معاه مهما كان التصحيح لان فى النهايه بكل تاكيد هكون انا الخاسر لكل شئ ومش هقدر احقق اى ربح نهائى مهما عندت

ahmedyousef33
08-11-2012, 01:22
لا يجب معاندة السوق نهائيا لكن الخسارة فى الفوركس لا تعتبر خسارة كاملة بل تتعلم منها ايضا شى يجنبك الخسارة مرة اخرى

marocain_forex
08-11-2012, 01:25
اخي لو تستعمل التحليل والمعرفه فنسبه خسارتك تكون قليله

و المعانده تؤدي للخساره

marou49
08-11-2012, 01:37
لتعويض خسارتك المرة؟

صحيح العناااد شيء مكرووه في الفوركس و كأنك تريد أن تنتقم من السوق فالشعوور ده يدقعك للهاويه ليس الا
كما يقولوووون لا تعاند الترند بل صاحبه حتى يرضى عنك و يفرحك في نتائجه

hend
08-11-2012, 23:06
السوق كبير ومفيش حد يقدر يقف قصاد السوق لانه غدار عشان كدا خد حذرك
من السوق ومتعتمدش على قوتك لانك مهما كنت صغير فى السوق

elgohary
08-13-2012, 05:56
طبيعي بتتعرض لخساره و لكن ادارتك و مفهومك و الستوب لوس يحد منها

aminewactop
08-25-2012, 14:15

abdo-madrid
08-25-2012, 14:20
سلام عليكم ألم يسبق لك ان تعرضت لخسارة ما وبفعل الحزن الذي ااصابك قررت معاندة السوق والدخول في ضفقة يسرعة
لتعويض خسارتك المرة؟

anazoft
08-25-2012, 15:01
طبعا المعاندة سبب اكيد للخسارة
لكن محاولة التعويض فورا مش عيب
لأنه غالبا ما يكون هناك تصحيح
فقط يجب التحلي بشكل منطقي
و التعويض الفوري ممكن جدا خصوصا على الأزواج ذات الشعبية و الحركة الكبيرة

sa3idsmp
08-25-2012, 16:25
العناد لا يصلح مع السوق يمكن ان تبيض حسابك في دقيقة

الروية و الصبر و الحكمة واجبة عند التداول

HOUSAMMI
08-25-2012, 16:42
لتعويض خسارتك المرة؟

معاندة السوق فعلا اول خطوات الفشل

بس خلينا مانقولش فشل

او ل درجات الخسارة

عشان كدة لازم يكون فيه قاعدة مع النفس لتقييم الاداء وياريت كل يوم

عشان الخسارة ماتكبرش

بالتوفيق

abdo-madrid
08-27-2012, 13:22
السلام عليكم
كلنا الصراحه مرينا بالتجربة دي ومـش مـرة واحده اكيد الكل كرر الغلط ده اكتر من مره

lovemoon
08-27-2012, 13:33
لتعويض خسارتك المرة؟

السوق ليس عنيد فالسوق يسير علي مبدأ العرض و الطلب
و العند الحقيقي هو تكرار الخطأ و تجاهل دراسة التحليل الفني

sahar
08-27-2012, 19:45
عندك حق يااخي كثيرا يفعلون الموضوع ده بيعانوا السوق وبينتقوموا وممكن يرجع عليهم بخساره اكبر التجارة عايزة صبر وجهد وحس ذهني مرتاح يقدر من خلاله يعمل صفقات ناجحة اما الشخص الهيعاند هيبقي متعصب ومش مركز ومستعجل علي الربح ومش بيفكر ازاى يحل الموضوع ده بالتعليم الزيادة والتدريب علي تجارة الفوركس بشكل ناجح وتجريب حساب تجريبي والتوكل علي الله

hossam hossam
08-27-2012, 22:14
اكيد ياباشا حصل معي الحاجات دي كثير وخسرت بسببه حسبابين واحد كان في 3 دولار والتاني كان في47
وشويه سنتات ولكن مستمر لسه في الفوركس

nany1980
08-29-2012, 16:32
السوق ميتعندش

زعله وحش قوى

suhao
08-29-2012, 22:07
ولااممكن تعاند السوق
لانو بالاخير عندت السوق او ماعندتو
ماراح تطلع معو براس

brahim
08-30-2012, 00:16
هدا صحيح فهده اقوى اسباب الخسارة
لكن بتنامي الخبرة والتجربة سيسهل تفادي هدا الامر

Mohamed Diab
08-30-2012, 03:22
فعلا حصلت معايا
كنت فى صفقة وعمال بخسر بخسر فقفلت الصفقة وعملت وحدة بعديها عكسها على الطول فأرتد السعر وخسرت كتييييييييير

Looser
08-30-2012, 11:16
يختلف الجميع فى سلوكهم و عادتهم حتى التوائم المتطابقه لا تتشابه فى السلوك بنسبه 100% أبداً الخلاصه من هذا الكلام انه لا يوجد أثنان من المتاجرين متشابهين أبداً فى طريقه المتاجره الخاصه بهم ختى لو أستخدموا نفس القواعد الخاصه بالمتاجره ستجد النتيجه النهائيه بشكل كبير مختلفه . فيجب أن يعرف كل متاجر سلوك و شكل و منهجيه طريقه المتاجره الخاص به (سلوكه كمتاجر) الذى يتوائم مع نمط حياته العاديه و شخصيته لأنه فى حال أجبر أحد الأشخاص على أتباع طريقه لا تتوائم مع شخصيته فقد يؤدى به هذا للأحباط و أضاعه العديد من الأرباح بالنسبه له

peter
08-30-2012, 16:46
كثير ما خسرت و قولت انا خسرت بسبب معانده السوق و السوق ماشي ضدي
لكن اتضح بعد كده انا اللي كنت ماشي عكس السوق
السوق مظلموم معانا

yasna
08-30-2012, 17:53
السيطره على مشاعر الأنسان وخصوصا فى حاله الخساره بيبقى صعب جدا وغالبا فى اول صفقات خاسره لينا الكل بيدخل يعاند السوق لتحقيق ربح بأى شكل وطبعا بتبقى الغالبيه العظمى من الصفقات دى بتبقى خسرانه , وهيا مضاعفه الخساير دى اللى بتعلم الواحد ازاى يسيطر على نفسه ويبطل يعاند السوق

windstorm
08-30-2012, 19:43
بالفعل اخى هذه احدى كوارث المتداولين
و اكثر سبب يؤدى للماجن كول السريع
لكن مع الوقت الانسان بيتعلم يظبط اعصابه
لكن ده شىء لابد منه
مفيش شىء ياتى بسهولة

samiam2012
08-30-2012, 19:44
محدش يقدر يعند مع السوق لانه هيخسر هيخسر والموضوع مينفعش يبقى عند لتعويض الخسارة مش دى الوسيلة المتاحة

ash988246
09-18-2012, 10:44
لتعويض خسارتك المرة؟

الحل في رأي هو الابتعاد عن الجهاز إذا وجدت نفسك بدأت تعاند السوق لتعويض الخسارة فأقضل شئ هو الابتعاد عن السوق حتى تهدأ الأمور وتتضح معالم السوق أمامك حتى تعمل دون ضغوط .

themystery
09-18-2012, 18:23
بص لو بتعاند ع مبدأ او ثقه في انك هتكسب السوق اذن انا معاك لكن لو
هتدخل عشان تكسب لأن السوق خسرك و عايز تعوض خسارتك بس بأندفاع
انت خاسر لا محاله
تحياتي التعلم من الخساره اهم سمات التجاره

moheb
09-18-2012, 20:40
السلام عليكم
مينفعش يا صديقي ان الواحد يعاند السوق
واكبر غلط بجد انك تعكس السفقه بعد الخصاره لان بعد الخصاره لازم الواحد ياخد رست وبعد كده يرجع للسوق

mansour7moh
09-19-2012, 04:27
لا لم يحدث معى لانى جديد فى المجال.. ولكن اعتقد بالفعل ان هذة بداية السقوط
ولكن بعض الاشخاص يكون عندهم امل كبير وثقة فى المكسب اكثر من الخوف من الخسارة ويستطيعوا بالفعل بالتعويض!

mohamed alalfy
09-21-2012, 21:48
السلام عليكم
هذة الطريقه كما قولت حضرتك اول طريق للخساره
فيجب عليك اول شئ تفعله عند الوقوع فى الخساره
انا تدرس الخساره جيدا وتعلم من اين اتت حتى لا
تتكرر مره اخره
وشكر الله سعيكم

fady10
09-21-2012, 23:03
لطمع وعدم الرضا
ثم الاصرار علي تعويض الخسارة ودخول صفقات غير محسومة وغير مدروسة وينتهي الامر بخسارة اكبر بسبب الرغبة في التعويض

MAGDY
09-22-2012, 00:34
لتعويض خسارتك المرة؟

من الصعب جداً ، إنك تعاند السوق
تعاند عملاق !!!؟
لكن ممكن التحايل والتلائم عليه
يعنى تتحرك ببطئ وبحذر وبمنتهى الحكمة
تحياتى

mamon
09-22-2012, 00:38

ash988246
09-24-2012, 20:06
لتعويض خسارتك المرة؟

لا تعاند السوق لأن هذا معناه زيادة الخسارة معاندة السوق تصل بنا إلى زيادة في الخسارة وصفقة خاسرة تلو الآخرى حتما تؤثر على حسابك وربما تمرجن الحساب .

sjc
09-24-2012, 20:17
طبعا حصلت معي على التجريبي اني خسرة مثلا في صفقة بيع فاقرر ان اعاند السوق وافتح صفقة شراء للاسف
وطبعا هذه المشكلة هي السبب الاساسي في الخسارة وتمرجن الحسابات

اسامة
09-24-2012, 20:21
السوق ليس شخصا لاعاندة لكن دة سوق بمعنى الكلمة لو عاندتهة اكون باعند نفسى وان اللى هاخسر فى الاخر

2x1
09-24-2012, 20:36
السوق ليس شخصا لاعاندة لكن دة سوق بمعنى الكلمة لو عاندتهة اكون باعند نفسى وان اللى هاخسر فى الاخر

هو اللي يفكر بالطريقة دي مش بيعاند غير نفسة وهو اللي بيتحمل النتيجة السلبية من
هذا العناد الذي لا ينفع صاحبة ولكن يسبب الاضرار لة ويقع في الخسائر

ona
09-24-2012, 23:32
العناد لايفيد فى التعامل فى السوق لانه ممكن ان يؤدى الى خسائر اكثر
فعند الوصول الى حاله نفسيه سيئه يجب الانسحاب والتريث لحين استعادة الثقه بالنفس

dina
09-25-2012, 04:38
نعم هى خطوة نحو الخسارة والافلاس ولا لم اقم بها من قبل
والسوق ليس شخص لكى اعانده او انتقم منه كما يقول البعض لانى بذلك اعاند نفسى
واضع نفسى على اول طريق الخسارة

simo512
09-25-2012, 22:43
اى رد فعل سلبى مع السوق

سيصل بك الى المارجن كول لقدر الله

elkhawaga
09-25-2012, 22:45
اياك و انك تعمل كدة لان دة بيودى بيك لخسارة اكبر
و عموما و خسرت اهدى شوية و اقعد راجع نفسك
و اسمع اخبار و تحاليل و ابدا كانك بتبدا لاول مرة

waheedpcc
09-26-2012, 05:08
فعلا والله معك حق الكل منا يعرف عاقبة
الطمع والجشع وفى نفس الوقت كلنا نطمع !
ربنا يحمينا ويبعدنا عنهم يارب

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 10:45
معاندة السوق تصل بك الى طرق ليس لها نهايه

طرق سوادء اعزكم الله

يجب ان لانطمع فى ان تمتلك الجمل بما حمل من او صفقه

mostafaabdelgawad
09-28-2012, 16:46
طبعاً بتكون اولة خطواته نحو الافلاس
وده اللي حصل معي بعند لحد ما الحساب يطير بس الحمد لله الواحد اتعلم

zaki
09-28-2012, 17:55
فعلا دة كلام صحيح تكون داخل فى صفقة وتعمل ستوب ويضرب الاستوب وبعدها على طول تشوف انه وصل لسعر مغرى فى اتجاة الصفقة الاولى وتخش تانى ويضرب ستوب وتخش تالت ويضرب ستوب وتلقى الحساب اتمرجن بسب انه الواحد بيعند السوق وطبعا الحكاية بتحصل كتير خصوصا لما بيكون فى اخبار قوية فى السوق تلقى السعر طالع لو انت بايع طالع ومش عايز ينزل خالص وانت تخش بيع تانى وتالت ومن هنا بيكون الخسارة

yasser habola
09-28-2012, 23:21
نعم اخي هذا حدث معي من قبل وهو ما يمسي بالانتقام من السوق في حالة الخسارة لكن مع الوقت
قد تعلمت شئ هاما وهو الصبر والثقة بالنفس والرضا بالخسارة وطول ما الحساب بة رصيد
قادر علي تعويض خسائرك والربح منها المهم التعلم من الاخطاء اخي العزيز

Mo0nLight
09-28-2012, 23:26
حد يقف قدام القطر و مش عاوز يتعور اكيد هيتدغد بس للأسف فعلا كتير مننا و انا اولهم بقع فى الموقف ده رغم انك لو بعدت سهل بعدين تعوض خسارتك لكن ازاى النفس البشرية تكره الاعتراف بالخطاء

waheedpcc
10-03-2012, 22:07
شىء كوميدى جدا ومضحك للغاية ان تفعل كما يفعل الأطفال وتشرع فى معاندة السوق
السوق كالوحش القاتل او مثل دراكولا او جودزيلا
كيف تعاند هؤلاء
السوق لا تستطيع معاندتة
عاملة دائما كالمجنون
ارأيت كيف تعامل المجنون؟

noureen
10-05-2012, 04:37
انا لم اتعامل بهذه الطريقه و طبعا هى فعلا اول طريقه للافلاس لانك بتدخل الصفقه عشان بتكون واثق فيها مش لمجرد انك تعاند السوق او تحقق ربح
تقبل مرورى

ihebdandouna
10-05-2012, 04:42
حد يقف قدام القطر و مش عاوز يتعور اكيد هيتدغد بس للأسف فعلا كتير مننا و انا اولهم بقع فى الموقف ده رغم انك لو بعدت سهل بعدين تعوض خسارتك لكن ازاى النفس البشرية تكره الاعتراف بالخطاء

maaado
10-05-2012, 07:25
ممكن الصفقات العكسية تحقق مكاسب
بس طبعا هتكون صدفة او حظ
وممكن تحقق مكاسب كبيرة
وممكن تخسر في الغالب
ده الفوركس
بس القرارات الانفعالية ممكن تخلي الواحد يرفع اللوت
وده خطر

sayed taha
10-05-2012, 12:39
فعلا اخى الكريمان سوق الفوركس سوق عملاق وتتعامل معة كبرى الشركات و البنوك و المتاجر المنفرد لا يمثل نفس وزن هذة البنوك
لذلك لا يستطيع احد معاندة السوق ولا حتى هذة البنوك طالما كانت منفردة ولكن الخسارة تدفعك اولا لمعرفة الاسباب و محاولة تلافيها

mohamedemara
10-05-2012, 16:07
اعتقد انه من يحقق الخساره فى تجاره العملات الاجنبيه
هو من يتسرع فى الدخول الى السوق ولا يتعلم جيدا حتى يحقق الربح بسهوله

rigiray
10-08-2012, 15:51
السلام عليكم اخي الفاضل
اى مضارب ذات يوما خسر وعاند مع السوق وانهار حسابه
تأكد يا عزيزى انك عندما تتاجر يجب ان تكون متزن فى جميع تصرفاتك وانفعالاتك

joker7diaa
10-08-2012, 18:46
لتعويض خسارتك المرة؟

عند الخسارة لا تفكر في المبلغ الذي خسرته ولكن فكر كيف ستعوض هذه المبلغ
اذا استمريت في التفكير في المبلغ الى خسرته هذه سيشكل ضغط كبير على اعصابك
بالتوفيق

moisaid
10-08-2012, 19:27
أهلا شباب
فعلا الخسارة قد يؤدي للمعاندة
و هذا يكون ناتج عن قلة الخبرة لأن هذا السوق لامعاندة معه و انما دراسة و تحليل
بالتوفيق

keko
10-16-2012, 23:39
هى فعلا دى حقيقه وهو عنادى مع السوق ومحاوله انى ابذل قصارى جهدى لانى اغلب السوق واحاول ان انتقم منه
للحصول على ربح ولكن نظرا للتسرع وعدم التفكير السليم والتفكير فقط من الانتقامم بتكون النهعايه ان انا بالفعل وصلت للمارجن ولذلك بدات اتعامل بحذر شديد مع هذا السوق

tarek22
11-05-2012, 22:20
يا صديقى الموضوع مش صعب و لا زى ما انت متخيله السوق ده انت ممكن تكسب و تخسر زى الكبار اللى انت بتتكلم عنهم بص فى المنتدى هنا هتلاقى اعضاء كتير بيكسبوا مع انهم مش من كبار المستثمريين

wesam101
11-05-2012, 23:39
هى فعلا دى حقيقه وهو عنادى مع السوق ومحاوله انى ابذل قصارى جهدى لانى اغلب السوق واحاول ان انتقم منه
للحصول على ربح ولكن نظرا للتسرع وعدم التفكير السليم والتفكير فقط من الانتقامم بتكون النهعايه ان انا بالفعل وصلت للمارجن ولذلك بدات اتعامل بحذر شديد مع هذا السوق

للاسف نفس ما اقع فيه كل مره بعد اي خسارة كبير اعاند االسوق لانتقم واعض ما خسرته لكن النتجية الحساب يتمرجن
لذلك بدات باستراتيجية جديدة عدم المخاطرة اولا وبعد اي خسارة كبيرة الابعتاد عن السوق فترة من الزمن علي الاقل يوم

jamalsale
11-06-2012, 12:37
هدا خطء كبير يقوم به اغلب المتداولين حيت يدخلون في
صفقات نتقامية من السوق مما يادي الى خسارة اكبر

baby
11-06-2012, 12:41
السلام عليكم
نعم حدث ذالك وقررت معاندة السوق مما جعلنى اتكبد المزيد من الخسائر لكن مع بعض التمرن سوف تمر الازمة

mahmoud1
11-06-2012, 13:48
أكيد فى البداية حصلت كتير لما الواحد بيكون داخل صفقة ويخسر بيعاند السوق ويخش تانى وممكن يخش فى نفس اتجاه الصفقة اللى خسرت ويكبر حجم العقد عشان ينتقم ويعوض الخسارة ويطلع بى ارباح وبتكون نتيجة معاندة السوق هى الخسارة لكن المهم انه الواحد الان اتعلم من الخسارة والاخطاء اللى كان بيقع فيها قلت عن الاول

اسامة
11-06-2012, 13:57
السلام عليكم
التدول فى السوق يحتاج التعليم والتعامل مع السوق بكل حزم وليس بالعواطف لان معاندة السوق تجعل الخسارة كبيرة

الفرعون الطائر
11-06-2012, 19:27
انا الموضوع ده حصل معايا اكتر من مره

وبسببه خسرت حساب

اتمني من الجميع الالتزام

y4x
11-06-2012, 23:40
اكبر خطئ هى معاندة السوق انا اعرف صديقة

كل ما تعاند السوق يخسارها اكتر بكتير

المفروض البعد شوية عن السوق بعد الخسارة

rashed
11-07-2012, 00:31
لا افضل هذا الاسلوب ابدأ وخاصة بسوق الفورس ففقد تخسر اموال تندم عليها كثيرا
لذا يجب على المتداول الحرص والتاني

mohamed_forex2011
11-07-2012, 01:13
معاندة السوق ليست هى الراى الصح الافضل حين الخسارة البعد عن سوق لفترة 3 ساعات الى اليوم كله لو كانت الخسارة كبيرة
حتى تعيد نشاطك مرة اخرى وترى لماذا خسرت وتتعلم من خسارتك
لكن معاندة السوق معناها انت وحظك والاغلب انه هو اللى بيمشى رايه فى الاخر
السوق ليس شخصا لكى تعانده

emara2013
11-07-2012, 01:16
انا اعتقد ان هذا الاسلوب سىء جدا ومن الممكن ان نخسر الكثير جدا من الاموال
اذا فكرنا بهذا الاسلوب

kingmos4
11-18-2012, 18:55
اخى الكريم
عن تجربة شخية انا فقد اكتر من الف دولار فى حساب حقيقى فى اقل من 10 ايام
كل ذلك ببب الخسائر المتتابعة وتعويض الخسارة ومعاندة السوق وطبعا سوق الوركس اكبر من اى شخص
وكذلك عدم التركيز فى دخول الصفقات وكان الدخول عشوائى

azifek
11-25-2012, 02:37
نعم حدثت لي مرات كثيرة لما أخسر أموال كبيرة أحوال أن أعوضها
و للأسف ذلك العناد أدى بي إلى خسارة أخرى تضاف للسابقة
لذا لا أنصح أي أحد معاندة السوق

radoinehajhouji
11-30-2012, 20:13
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في عالم الفوركس
جزاك الله بالف خير

unes99
11-30-2012, 20:16

mxmx
11-30-2012, 22:31
المعاندة فى السوق شى خطير جدا خصوصا الفوركس
انت لو عادنت معاه اعرف انت الخاسر طبعا

---------- Post added at 07:31 PM ---------- Previous post was at 06:23 PM ----------

صعب جدا انك تعاند السوق فى الاوقات الحالية لان السوق
فى الفوركس اصلا عنيد ومتغير فالمعاندة ليست فى صفك

mmt123
12-01-2012, 11:59
تمام فعلا
علشان كدا دايما بيقولوا انه اسواء الاشياء التى تسبب الخساره للمتاجر هى العواطف
الخوف الغضب وغيرها
اما من يتاجر وهو هادئ ويتحكم فى عواطفه فانه من يستطيع ان يحقق الارباح الوفيره

yassoo011
12-01-2012, 13:48
لا يجب معاندة السوق لان السوق هو الذي سيربح
لان السوق متقلب ولا يحابي الحد فله قواعده