PDA

View Full Version : جبن المضارب

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

alaaght
04-27-2012, 16:42
السلام عليكم ورحمة الله

متى يكون المضارب جبان ولكن في نفس الوقت يعتبر الجبن هذا صفه حميده ؟؟؟
اتمني من الجميع المشاركة

forex
04-27-2012, 16:49
واله المضارب بيكون جبان كلما زاد راس ماله علشان كده بيقولك دايما راس المال جبان

alaaght
04-27-2012, 17:08

بالعكس يا صديقي فكلما زاد راس مال المضارب قل جبنه اذا كانت عنده خطة لادارة حساب جيدة اما من رايي يكون المضارب جبان عندما يهرب من السوق عندما يرى غموض او رؤيا غير دقيقة للاسعار المستقبلية ) فكما نعرف أن رأس المال جبان . إلا أن هذا الجبن في هذا المضارب يعتبر حميد . طبعا إذا كان يتعلق بالحفاظ على رأس المال

mrdark
04-27-2012, 17:18
في رأيي المتواضع المضارب يكون جبان عندما يمر من سلسلة من الصفقات الخاسرة بشكل متتالي في هذه الحالة المضارب يتأتر نفسيا ويصبح جبان ويخاف دخول السوق والله أعلم
:) والحل هو الإبتعاد عن المتاجرة لمدة ويكتفي بالمراقبة فقط والله أعلى واعلم

elking
04-27-2012, 17:28
انا اعتقد انه بالفعل كلما زاد راس المال كلما اصبح المتاجر شجاعا مع ادارة راس المال الجيدة اذن لا يكون عنده اى مشكلة على الاطلاق ولكن المتاجر الجبان هو الذى يكون راس ماله صغيرا ويخاف ان يضيع وايضا عندما تكون ادارته لراس ماله غير صحيحة

nader44x
04-27-2012, 19:09
الجبن ليس ولن تكون صفة حميدة في المضارب ...فانا من خلال تجربتي في المتاجرة عندما كان يعكس عليا السعر 20 نقطة افقد الثقة في تحليلي واضع التارجت على نقطة الدخول واطلع من المولد بلا حمص واجد انه قد تحقق الهدف البعيد واندم على تحريكي للهدف

tervarto
04-27-2012, 20:16
الجبن صفة وحشة خصوصا فى الفوركس , لو بتدير راس المال صح مش هتبقى جبان , يعنى الفرصة تكون قدامك كاملة الشروط و تبقى خايف تدخل الصفقة , دة ماينفعش فى الفوركس ,(من يكون جبانا ليس لة مكان فى سوق الفوركس )

elking
04-27-2012, 20:59
الجبن صفة وحشة خصوصا فى الفوركس , لو بتدير راس المال صح مش هتبقى جبان , يعنى الفرصة تكون قدامك كاملة الشروط و تبقى خايف تدخل الصفقة , دة ماينفعش فى الفوركس ,(من يكون جبانا ليس لة مكان فى سوق الفوركس )

اوقات فعلا ده بيحصل معايا ولكن اوقات كتيرة جدا بتغلب على الموضوع ده وبدخل ف الصفقة بس انا مش عارف ايه سبب الموضوع ده معايا

pimo
04-28-2012, 00:30
انا شخصيا اصاب بالجبن والانهيار من السوق لان هذا امر عادي سوف تالف عليه في تعاملك مع السوق يومين ولكن هذا الجبن والذعر من السوق هو بدوريه حماية لراس المال الخاص بك

gemmy
04-28-2012, 00:33
انا رايى فعلا الجبن ده اسوا صفة تتملك المضارب لما يبدا تجارته ز ساعات كتيير الخوف ده بيولد خسارة كبيرة لان ساعات كتير لتحقيق هدف معين ممكن يحدث انعكاس للنقاط عليك قبل تحقيق الهدف اللى انت وضعه لصفقتك ف الخوف ده ممكن يضيع على الواحد مكااسب كتيير على المدى البعييد

alaaght
04-28-2012, 01:18
انا رايى فعلا الجبن ده اسوا صفة تتملك المضارب لما يبدا تجارته ز ساعات كتيير الخوف ده بيولد خسارة كبيرة لان ساعات كتير لتحقيق هدف معين ممكن يحدث انعكاس للنقاط عليك قبل تحقيق الهدف اللى انت وضعه لصفقتك ف الخوف ده ممكن يضيع على الواحد مكااسب كتيير على المدى البعييد

فعلا اتفق معك في رايك فالجبن لا يجب ان يتوفر في المتاجرين بالفوركس لانه من اللمكن ان يؤدي لخساير كبيرة وايضا امراض كالضغط ههه ولكن الجبن هنا ليست كما فهمتم ولكن اقصد بها زي مثل بالمصري .. الجري نص الجدعنة .. ههه بمعني الحرص وعدم التكابر والاقتناع برأي الاخرين خاصة لانها ستؤدي لخسارة اموال

heropero
04-28-2012, 04:10

بالنسبة لى يا سيدى الفاضل لا اؤيدك فى رايك
ف انا ارى انه كلما زاد راس المال كلما زادث ثقة وقوة المضارب وبمنتهى البساطة وبحسبة بسيطة جدا اذا كان يمتلك سياسة حازمة فى ادارة راس المال لا يوجد اى خوف بالمرة
طالما ان المضارب قام بالتحيل الجيد للسوق والاسعار ومتابعة الاخبار وخصوصا طبع من الطباع الموجودة فيا
ان انا بدخل بلوتات صغيرة مهما كان راس المال كبير ولكن حتى تكون فى الامان وايضا لانى اتبع سياسة معينة ووالله انا قبل متاجرتى وفى بداياتى كنت احسبها بالورقة والقلم
بمعنى اننى كنت احسب انه اذا كان الرصيد فرضا 100 دولار هايبقى اللوت بتاعى كام ولو 200 يبقى كام ولو 500 يبقى كام
ولو 1000 لو 5000 لو 10000 وحتى لو مليون
واهم شىء اهم اهم اهم اهم شىء ان تقتل الطمع بداخلك وان تلتزم بخطة العمل وخطة ادارة راس المال التزااام تام
وليس معنى ان راس مالك زاد ان تزيد اللوت بطريقة غير ملتزمة بل بالعكس اثبت على موقفك ولا يخدعك ويهميك طمعك فى الربح الاكثر بل التزم ثم التزم
وانشاء الله ربنا يكرمنا جميعا

jamoo
04-28-2012, 13:12
المضارب الذي يعمل بإدارة رأس مال سليمة سيدخل و هو مرتاح البال حتى و لو عمل بنظام المضاعفات لذا كل يعلم مدى مخاطرته في هذا السوق و من خلال المخاطرة التي يستعملها المضارب نرى نفسيته و هو يشاهد الشارت أو على الأقل نستطيع تخيل وجهه و هو يرى السعر ينعكس عليه لذا من أراد المخاطرة و ليكون دائما في حالة نفسية جيدة بدون جبن و لا شيء عليه بحسابين حساب للمخاطرة و يكون أصلا مستخرج من الأرباح أي لا تهم خسارته و يستعمله فقط للدخول فل مارجن و الآخر يكون من أجل الدخول في صفقات عادية بإدارة رأس مال صارمة

كريم
04-28-2012, 18:31
الجبن تكون صفه حميدة اذا مثلا اشترى من قاع و ارتفع بشكل ممتاز فباع بسرعة من جبنه وهنا تكون حميده فقد ينخفض السعر بعدها

kingman
05-03-2012, 04:46
هو عموما الخوف والجين صفة مذمومة فى السوق ده اذا كانت هتعيقك عن النجاح فى تجارتك وضياع فرص قوية كان المفرةوض تدخل فيها
لكنها ممكن تبقى حميدة اذا كانت بمعنى الحرص وضياع مكسب ولا الم خسارة
وعموما افضل شئ فى المتاجرة فى سوق الفوركس هو ان الواحد يقدر ينحى العوامل النفسية وطبعا ده اصعب مايمكن

sunlight
05-03-2012, 12:53
ممكن مش نقول جبن قوى نقول حذر شديد لان الجبن يجعل الانسان يتوقف عن كل شىء ولكن الحذر يجعل الانسان يفكر قبل ان يضع رجله لذلك الحذر مطلوب جدا فى الفوركس لان فى بعض الاوقات السرعه والعجله تؤدى للخساره والندم على ما فات لذلك الحذر مطلوب جدا

mrmoha
05-04-2012, 16:03
يكون المضارب جبان لما ما يكونش عارف يحلل السوق كويس ومش عارف اتجاه الاسعار رايحه فين فبيبقى مشتت يدخل ولا لا ولكن اذا لم يستطيع السيطرة على النفس قد يخطىء ويفتح الصفقه وبالتالي احتمال كبير يخسر

Mohamed Samy
05-04-2012, 17:11
المضارب بيكون جبان لما السعر بيعكس عليه بكل تأكيد ويبدأ يشوف اللون الاحمر

متي يكون صفة حميده ؟؟
اعتقد انه مش هيكون صفة حميده لانك بمجرد انك ادخلت مشاعرك سواء طمع او خوف او تردد ف صفقاتك يبقي دي بدايه نهاية حسابك حتي وان عدت مرة واتنين

05-04-2012, 18:22
سلام عليكم ورحمه الله بركاته
شكرا اخى على هذا الموضوع الجميل ده
انا شايف ان الجبن صفه تجعل المضارب غير قادر
على احذ القرار السليم

متي يكون صفة حميده ؟؟
اعتقد انه مش هيكون صفة حميده لانك بمجرد انك ادخلت مشاعرك سواء طمع او خوف او تردد ف صفقاتك يبقي دي بدايه نهاية حسابك حتي وان عدت مرة واتنين

سلام عليكم ورحمه الله بركاته
اتفق معك كلامك صح

midoali
05-04-2012, 18:35
اكيد بيكون جبان بسبب اشياء كثير ممكن في البدايه لزم يكون حذر جدا واعتقد بيكون جبان في هذه الحاله
اما الحاله الثانيه عند يضع راس مال كبير فبيكون جبان في هذا الوضع خوف من ان يخسر جزء من المال
ودي اجمل حاجه في الفوركس

kingman
05-04-2012, 23:32

متي يكون صفة حميده ؟؟
وسبحان الله بعد المرجنة والخوف والجبن وبعد مايتمرجن حسابى بيجى شعور عكس الخوف والجبن نهائى وهو التهور والتسرع للانتقام من السوق وفى تلك الحالاتين بتبقى نهاية للحساب تمام فى الظروف النفسية دى..الأنسان دايما عبارة عن خليط من المشاعر والأحساسيس وامحترف هو من يستطيع ان يحيد تلك العاطفة فى تجارته

aboualy
05-05-2012, 17:20
اعتقد ان الجبن يصاب به كل مبتداء ولكن ما يعتاد على التداول وعلى السوق يقل هذا الجبن تدرجيا
واعتقد ان الجبن يكون فى الحسابات الصغيرة اكثر من الكبيرة لان الحسابات الكبيرة يمكن ان تتحمل الخسارة

Mr.M
05-05-2012, 17:27
المضارب يكون جبان اولا لو كان المبلغ كبير وهو داخل بلوت كبير يعني تشوف بعض الشباب من انعاكس 100 نقطة يقولك المرجن اقترب من الحساب وطبعا دا مش بيكون دخوله مبني علي احترام راس المال

وفي نفس الوقت المضارب الجبان يصبر علي الخسارة علي امل التعويض ولا يصبر علي المكسب واعتقد ان النقطة دي ايجابية وسلبية في نفس الوقت

kingman
05-05-2012, 21:14
المضارب يكون جبان اولا لو كان المبلغ كبير وهو داخل بلوت كبير يعني تشوف بعض الشباب من انعاكس 100 نقطة يقولك المرجن اقترب من الحساب وطبعا دا مش بيكون دخوله مبني علي احترام راس المال

وفي نفس الوقت المضارب الجبان يصبر علي الخسارة علي امل التعويض ولا يصبر علي المكسب واعتقد ان النقطة دي ايجابية وسلبية في نفس الوقت
انا فى رأيى اسوء شئ ممكن يحصل فى السوق ده ان الواحد يمتلك بمبلغ كبير ويدخل بيه صفقة فول مارجن
يبقى بجد حرام عليه
ده مقبول مع المبالغ الصغيرة اما المبالغ الكبيرة المتاجر هنا يعتبر اقرب للمقامرة من المتاجرة
وفيه بعض الناس بتخسر حياتها بسبب حاجة زى دى عفانا الله منها بأذنه

ronny
05-05-2012, 21:24
اخي لا يجب ان يكون المضارب جبان لان جبنة لا يحدده حجم راس المال جبنة سيؤثر علي قرارتها تاثير كبير جداا قد يكون احيانا بالأيجاب وقد يكون بالسلب علي كلا

اري ان المضارب يجب ان يكون متوازن في جميع تصرفاته ويبعتد عن جميع تاثيرات الشخصية فقط التزامة يكون ناتج عن تحليلة لموقف العملة فقط لا اكثر

يجب ان يكون المضارب حريص وهناك فرق بين الحرص والجبن

Mohamed90
05-13-2012, 12:50
كل هذه الامور التي ذكرها الاخوة هي عوامل النفسية و الشخص لما يخسر في الصفقة كثير يبقد الامل و يقول لقد ذهي علي القطار اما انتظر يرجع و احقق او يستر و يذهب الحساب

Hamad
05-13-2012, 13:35
كل مضارب لازم يكون فيه صفة منهم اما خائف ومتردد من دخول الصفقة او طماع ويريد يحقق الملايين فى ساعات قليلة اما وجود مضاربين واثقين من نفسهم وغير طماعين فلا مكان لهم فى عالم الفوركس لانه ببساطة سوق مغرى جدا علشان يدفع الفرد الى الطمع وفى نفس الوقت سوق ليس فيه مكان للرحمة ففى ثوانى قليلة يضيع تعب سنين مما يجعل المضارب خائف من دخول الصفقة

rimi841
05-13-2012, 13:50
أوكي موضوع جميل جدا و اراء متعددةحسب نفسية كل منكم و لكن ما رايكم لو نعمل الاتي قبل الدخول في كل صفقة:
1/ نحاول ان تكون صفقتنا مبنية على أسس فنية و منطقية إلى أقصى درجة قبل الدخول حتى ندخل و نحن مرتاحي البال
2/ حتى و ان تاكدنا من صفقتنا بنسبة 100/100 لا ضير من وضع ستوب لوز على الصفقة
3/ لازم يكون الستوب لوز مبني على أسس فنية كذلك حتى لا نتفاجأ بالسعر يضرب الستوب ثم يعود لمسار الصفقة
4/ لا ظير في وضع سيناريو بديل للصفقة مهما كانت قوة تأكدنا منها قبل دخولها و هذا السينايو يكون على شكل إذا ضرب الستوب صفقتي فالغتجاه سيكون هكذا و سندخل معه مباشرة.

طبعا إن لم نفعل هته الأمولر قبل الدخول في الصفقة فلا فائدة من عملها أثناء الصفقة لانه و ببصساطة ما إن تتفعل الصفقة فلن تكون ملم نفسك ذاك الوقت و كل ما يسيطر عليك هو العواطف السلبية فقط
تحياتي

born to learn
05-13-2012, 14:21
اعتقد ان خوف المضارب ينبع من كونه عدم ملم بالاخبار واتجاره السوق ولا يكون هناك اسس يسير وفقا لها ولكن مع وجود كل هذه الاشياء نجد المضارب يقل لديه الشعور بالخوف ويكتسب ثقه اكبر فبتوافر المزيد من المعلومات والتحليل الجيد لا داعى للخوف فهذه هى التجاره وهذا هو الاستثمار

kingman
05-13-2012, 15:57
اعتقد ان خوف المضارب ينبع من كونه عدم ملم بالاخبار واتجاره السوق ولا يكون هناك اسس يسير وفقا لها ولكن مع وجود كل هذه الاشياء نجد المضارب يقل لديه الشعور بالخوف ويكتسب ثقه اكبر فبتوافر المزيد من المعلومات والتحليل الجيد لا داعى للخوف فهذه هى التجاره وهذا هو الاستثمار

وبالنسبة للخوف فى هذا السوق اكبر عامل بيزيد الخوف وعدم القدرة على متتابعة المتاجرة بصورة سليمة بيكون نتيجة تعرض المتاجر لعدة خسائر متتابعة لدرجة انه لم يعد عند ثقة ان يفتح صفقة حتى وان توفرت فيها نسبة نجاح علية فعامل الخزف هنا بيبقى مقيد المتاجر بدرجة كبيرة وكتير بيسبب خسائر كتير بفتح صفقات خطا نتيجة لدرجة الحرص الكبيرة مما يضيع فرص تجعله يندم عليه ويتسرع بعد كده بفرص غير قوية لتعويض مافاته من ربح

aboualy
05-13-2012, 16:17
انا فى رأيى اسوء شئ ممكن يحصل فى السوق ده ان الواحد يمتلك بمبلغ كبير ويدخل بيه صفقة فول مارجن
يبقى بجد حرام عليه
ده مقبول مع المبالغ الصغيرة اما المبالغ الكبيرة المتاجر هنا يعتبر اقرب للمقامرة من المتاجرة
وفيه بعض الناس بتخسر حياتها بسبب حاجة زى دى عفانا الله منها بأذنه

انا اتفق معك فى ذلك اخى العزيز ففى هذه الحالة ستكون الخسارة كبيرة ولكن لو كان هذا الشخص اتبع قواعد ادارة راس المال و لم يدخل مبخاطرة كبيرة لامكنه تحقيق دخل جيد بدون ان يعرض راس ماله للخطر

Noah
05-13-2012, 18:23
انا اتفق معك فى ذلك اخى العزيز ففى هذه الحالة ستكون الخسارة كبيرة ولكن لو كان هذا الشخص اتبع قواعد ادارة راس المال و لم يدخل مبخاطرة كبيرة لامكنه تحقيق دخل جيد بدون ان يعرض راس ماله للخطر

الدخول فى الصفقات بفل مارجن قد تكون سبب فى ان يخسر المتاجر الكثير من الاموال ولكنها ايضا طريقة جيدة لحصول المتاجر علىا رباح كبيرة لذلك الفكرة فى المتاجر نفسه وفى الطريقة التى يعتمد عليها وفى نقطة الدخول هل هى نقطة قوية ام لا

sunlight
05-13-2012, 22:40
الدخول فى الصفقات بفل مارجن قد تكون سبب فى ان يخسر المتاجر الكثير من الاموال ولكنها ايضا طريقة جيدة لحصول المتاجر علىا رباح كبيرة لذلك الفكرة فى المتاجر نفسه وفى الطريقة التى يعتمد عليها وفى نقطة الدخول هل هى نقطة قوية ام لا

نعم انا معك المتاجره فى الوقت المناسب لو استخدمنا مارجن كبير واستخدمنا رافعه كبيره او حتى لوت كبير كل هذا يسبب للخساره لو لم نكون واثقين من الخطوه المقبلين عليها
والا فسوف تحدث الخساره وتاكل كل المال

عمرو
05-14-2012, 11:14
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

حينما تكون غير قادر على اتخاذ قرار سواء بالبيع او بالشراء فهذا جبن
ولكن يكون جبنا محمودا فى حالة ان تحليلك متعادل اى بمعنى ان التحليل يقول شراء ويقول بيع فى نفس الوقت
اذن الانسب هو ان لا تتاجر
وهذا هو الجبن المحمود

Mohamed90
05-14-2012, 11:52

نعم اخي الدخلوللصفقات بلوت كبير و طمع في نقاط مثير يادي للكارثة الغير مرغوب فيها طبعا و من لا يعرفها الخسارة الفاضحة او تمرجن الحساب
و يجب القناعة و ضبط راس المال و عدم المغامرة بالنسبة عالية لانه المغامرة موجود دئما للربح

kingman
05-14-2012, 16:27
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

حينما تكون غير قادر على اتخاذ قرار سواء بالبيع او بالشراء فهذا جبن
ولكن يكون جبنا محمودا فى حالة ان تحليلك متعادل اى بمعنى ان التحليل يقول شراء ويقول بيع فى نفس الوقت
اذن الانسب هو ان لا تتاجر
وهذا هو الجبن المحمود
بس ده مش بيبقى جبن اكتر منه عدم التاكد من التحليل او عدم القدرة على التحليل الجيد او عدم اتضاح الرؤية اصلا فى السوق فهنا يتعذر على المتاجر اتخاذ القرار الصحيح بالبيع او الشراء ويكون من الأفضل الأنتظار بالعكس ان قام بالدخول فده هيكون تهور وتسرع
فالجبن بيكون هو الخوف الشديد من الدخول مع ان الفرصة متاحة وقوية لكن يتردد بسب الخوف

pengo
05-14-2012, 17:08
عن تجربتي الشخصيه
انا من المضاربين الذين يعانوون من الجبن في المتاجره
وهذا يسبب لي توتر شديد

ymn30
05-14-2012, 18:34
علشان متكنش جبان لا زم تضع لنفسك نقطه ربح ونقطه وقف خسارة ومن الازم التحليل الجيد ولا تضع الضغط النفسى يتحكم فيك وتعلم هذا اولا على الديمو وحاول ان تكون وكائنك على حساب حقيقى

Hamad
05-14-2012, 18:43
المضاربين في سوق الفوركس و في الأسواق المالية بشكل عام بحاجة إلى معرفة عامة بأساليب التداول و فهم عام لأهم مبادئ التّحليل الفني الترند و الدعم والمقاومة والنّماذج السعرية ودراسة التّحليل الفني و فهم معظم الادوات التي تفيد المضارب يعتبر حجر الأساس و لكن لا يهم كثيرا إذا كنت تعرف تستخدم هذه الادوات بدون ان تعرف كيف تضبط نفسك و كيف تتحكم في مشاعرك أثناء تواجدك في صفقة

elking
05-15-2012, 04:55
اعتقد ان الخوف يزداد عند المتاجر كلما خسر المتاجر اكثر وكلما كان راس المال صغير ولكن كلما زاد راس المال اصبح الخوف اقل بالتاكيد

magic777
05-15-2012, 20:08
على حسب الموقف نفسه نقدر نحدد اذا كان الجبن ده حميد ولا سئ للمتاجر بمعنى
تاجر وهو بيحلل عثر على صفقه جيده ونقطه دخول ممتازه ولكنه خاف وجبن ان يدخلها وانتظر لحظه دخول أأمن منها ولكن تحرك السعر سريعا وذهب الى الهدف مباشره
كده يبقى جبن التاجر هنا سئ وليس في مصلحته
ومثال اخر تاجر عثر على صفقه 70 في الميه جيده ولكن الاحتمال اكبر ارتداد السعر لوجود خبر قوي وقتها فخاف من تأثير الخبر وآثر السلامه واختار ان يؤجل الدخول في الصفقه لبعد الخبر هنا جبن التاجر حميد وفي مصلحته

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 18:01
قلة الشجاعة لتقبل الخسارة : لا يوجد بطولة أو جرأة للاستمرار في الخسارة فقط هناك الغباء والجبن ، حاول أن تبتلع خسارة اليوم وانتظر الغد وحاول مرة أخرى من جديد ربما تحقق أرباحا ، تذكر أن علاقتك بالعقد الخاسر ليست علاقتك بعقد زواج وأن السوق يمكن أن يتصرف بطريقة جنونية ضدك إنه مجرد عقد في سوق العملة وخسارتك له يمكن تعويضها وقد لا تؤثر في مجمل نتائجك الشهرية .

ahmed
05-30-2012, 19:01
الجبن فى المضارب لن يفيدة بشئ حقا فكل ما سوف يحصله من الجبن هو فوات الفرص عليه
او تقليل الربح بالخوف والخروج مبكرا وبالتالى سوف تزداد خساءرة عن ارباحه
بالتالى الجبن عدو الربح

safiforex
05-30-2012, 19:07
على حسب الموضوع فانه يوحي بان جميع التجار في الفوركس هم جبناء ، لانه اكيد مروا من هذه اللحظات و اكيد انهم ما زالوا يمرون منها ، فهذا الموضوع يحدث يوميا و دائما لكل متداول و لو كان ذو خبرة واسعة بالمجال ، و لكن انا لا يمكن ان ادخل هذا التصرف في قاءمة الجبن ن نحاول ان نكون منطقيين شيئا ما ، فالجبن له مواقفه و لا يمكن ان ندخله فيالفوركس \ن لان هذا شغل

magic777
05-30-2012, 19:21
الجبن فى المضارب لن يفيدة بشئ حقا فكل ما سوف يحصله من الجبن هو فوات الفرص عليه
او تقليل الربح بالخوف والخروج مبكرا وبالتالى سوف تزداد خساءرة عن ارباحه
بالتالى الجبن عدو الربح
على الرغم ان الثقه الكبيره في النفس مطلوبه جدا في هذا السوق
والكل بيقول ان اللي بينجح في السوق ده هو من يملك قلب جامد ونفسيه مستقره
ولكن انا ارى من وجهه نظري ان بعض الجبن وليس كله مفيد للمتاجر ايضا
لانه سوف تجعله حريص دايما في تعامله مع السوق ولا يجعله عرضه للتهور
بس طبعا بحدود

kingman
05-30-2012, 22:03
قلة الشجاعة لتقبل الخسارة : لا يوجد بطولة أو جرأة للاستمرار في الخسارة فقط هناك الغباء والجبن ، حاول أن تبتلع خسارة اليوم وانتظر الغد وحاول مرة أخرى من جديد ربما تحقق أرباحا ، تذكر أن علاقتك بالعقد الخاسر ليست علاقتك بعقد زواج وأن السوق يمكن أن يتصرف بطريقة جنونية ضدك إنه مجرد عقد في سوق العملة وخسارتك له يمكن تعويضها وقد لا تؤثر في مجمل نتائجك الشهرية .

مااكثر من خسر حسابه بشكل تام او جزء كبير منه بسبب عدم قدرته على تقبيل خسارته واغلاق الصفقة ويظل مستمر معاها املا فى الرجو لنقطة الدخول او تحقيق ربح وده بيبقى شبح دايما بيهدد المتاجر وطبعا افضل شئ ان الواحد ينحى العالم النفسى وقبل مايفتح الصفقة يكون عنده قابلية نفسية ان يخسر هذه الصفقة فى حالة ساءت الظروف

magic777
05-30-2012, 22:58
مااكثر من خسر حسابه بشكل تام او جزء كبير منه بسبب عدم قدرته على تقبيل خسارته واغلاق الصفقة ويظل مستمر معاها املا فى الرجو لنقطة الدخول او تحقيق ربح وده بيبقى شبح دايما بيهدد المتاجر وطبعا افضل شئ ان الواحد ينحى العالم النفسى وقبل مايفتح الصفقة يكون عنده قابلية نفسية ان يخسر هذه الصفقة فى حالة ساءت الظروف
الاحسن من ده اخي كينج انه يكون عنده الخطه البديله
بحيث لو اتأكد ان الصفقه اللي دخلها كانت غلط في البدايه مايستسلمش ويسيبها كده على امل ترجع لنقطه دخوله
لازم يكون محضر خطه بديله سواء هيدج او تعزيز او تبريد

youmuststop
05-31-2012, 23:54
انا غالبا جبان ولكن هذا بسبب صغر حسابي وخوفي من دخول صفقات تمرجن الحساب ولكن اعتقد بالخبره سوف يزول الجبن ونصبح واثقين من اوامرنا

Mohamed90
06-01-2012, 13:57
القوركس سوق المخاطر و لا مكان للخوف لازم الثقة في دخول صفقاتك و توكل على الله
و الخوف يضيع علينا كثير من الفرص ترها تذهب امامك و لا جني منها شئ
و الله مستعان ولا نظلم احد فهذا المجال مجال الضغط النفسي و الاعصاب

kamizidan
06-01-2012, 14:01
السلام علييييكم جميعا ..السوق لا يريد جبانا ولا خائف بل شجاعا وغير متسرع وقوي وثااااااابث لان الخوف في الفوركس هو الخسارة والنهاية الخاسرة لكل شخص يخاف او يتوثر والسلام عليكم وشكرا للطرح اخي العزيز

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 14:24
انا شخصيا اصاب بالجبن والانهيار من السوق لان هذا امر عادي سوف تالف عليه في تعاملك مع السوق يومين ولكن هذا الجبن والذعر من السوق هو بدوريه حماية لراس المال الخاص بك

لو رأس مالك كبير وحسابك يستحمل

يبقا مفيش جبن ياغالى

kingman
06-01-2012, 15:39
انا غالبا جبان ولكن هذا بسبب صغر حسابي وخوفي من دخول صفقات تمرجن الحساب ولكن اعتقد بالخبره سوف يزول الجبن ونصبح واثقين من اوامرنا
هى ممكن تكون ميزة معاك ان بتحاول على قد ماتقدر تحافظ على حسابك من مبدا من خاف سلم لكن المشكلة فى الجبن عموما انه ممكن يحرمك من دخول صفقات قوية بسبب الخوف الشديد وفى نفس الوقت مع رؤية ضياع ربح كنت ممكن تدخله يؤدى بالمتاجر الى التسرع لدخول صفقة غير صحية بهدف التعويض فالعوامل النفسية عموما خطر فى هذه التجارة

ahmed
06-01-2012, 16:22
على الرغم ان الثقه الكبيره في النفس مطلوبه جدا في هذا السوق
والكل بيقول ان اللي بينجح في السوق ده هو من يملك قلب جامد ونفسيه مستقره
ولكن انا ارى من وجهه نظري ان بعض الجبن وليس كله مفيد للمتاجر ايضا
لانه سوف تجعله حريص دايما في تعامله مع السوق ولا يجعله عرضه للتهور
بس طبعا بحدود

حياك الله يا اخى
ماذا تقصد ببعض الجبن ؟
او كيف يمكننى ان استفيد من ذلك
اعلم انها ممكن ان تكون مهارة مكتسبه بالممارسه
ولكن هل لها قنون او شروط او امثله
تحياتى يا غالى

aboualy
06-01-2012, 17:47
هى ممكن تكون ميزة معاك ان بتحاول على قد ماتقدر تحافظ على حسابك من مبدا من خاف سلم لكن المشكلة فى الجبن عموما انه ممكن يحرمك من دخول صفقات قوية بسبب الخوف الشديد وفى نفس الوقت مع رؤية ضياع ربح كنت ممكن تدخله يؤدى بالمتاجر الى التسرع لدخول صفقة غير صحية بهدف التعويض فالعوامل النفسية عموما خطر فى هذه التجارة

فعلا اخى العزيز بعض الخرص مطلوب فى الفوركس من اجل الحفاظ على الحساب من الضياع ولكن يجب ان يكون هذا الحرص فى جدود المسموح به وان لا يتحول الى الخوف الشديد الذى قد يكون سببا فى الخسارة بدلا من ان يكون حماية من الخسارة

The Mester X
06-01-2012, 18:55
فوركس صبر و مغامرة يجب دراسة الامور واخدخ بجدية
و التسرع يمكن يسبب الخسارة و ايضا التضيع الفرص يجعلك متضمر من تضيعها
و الضغط النفسي من اهم المشاكل عند امتداول

ramid
06-01-2012, 20:08
الاحتياط واجب وسوق الفوركس ما فيهش ياما ارحميني
اذا غامرت فقد تخسر كل شيئ
فتقعد تقلب كفيك على سوء ما اصابك

realyone
06-02-2012, 02:53
هناك فرق بين الجبن والحرص فالجبن هو يدخل فيه الخوف,فالخوف بالفوركس هو عدو المتداول فالخوف يخليك ماتفتح صفقة بسبب التفكير ان الصفقة ربما سوف تكون خاسره,اما الحرص هو فلابد منه بالفوركس فالحرص يجعلك لاتطمع ويجعلك تفتح صفقة بعد ان تحلل السوق جيدا

Mohamed90
06-02-2012, 12:52
الاحتياط واجب وسوق الفوركس ما فيهش ياما ارحميني
اذا غامرت فقد تخسر كل شيئ
فتقعد تقلب كفيك على سوء ما اصابك

اخي الفوركس بحر مليء بالمخاطر و يجب على المتداول يا يكون حذر جدا في تداولتها
و لن ينفعك الندم في حالة فقدان كل شئ و الفوركس مجال جدي يجب اخده بجدية و الاجتهاد فيه للوصول للاعلى نقذة ان شاء الله

HARRY POTTEER
06-02-2012, 15:21

انا لا اتفق معك يا اخي كلما زاد راس مال المضارب قل جبنه و العكس صحيح
فجبن المضارب مرتط بغمووض السووق لكا ترى ان المضارب يمتنع عن المتاجرة في اوقات غمووض السووق
او في حالات غمووض السووق وهدا كله تبعا للاستراتيجية التي يعمل بها...
وده طبعا للحفاض على ارس المال

The Mester X
06-02-2012, 16:27

اعتقد انه العكس صحيح الجبن المضارب يكون مع الحساب الصغير لما كان الحساب صغير تخوتك شجاعتك
عكس الحساب الكبير كل مازاد راس المال تصبح تتداول يارتياح و ثقة و شجاعة اكبر

ahmed
06-02-2012, 21:22
اعتقد انه العكس صحيح الجبن المضارب يكون مع الحساب الصغير لما كان الحساب صغير تخوتك شجاعتك
عكس الحساب الكبير كل مازاد راس المال تصبح تتداول يارتياح و ثقة و شجاعة اكبر

بس يا اخى هى وجهه نظر وحقيقه بتختلف من شخص لاخر
يعنى فعلا بالنسبالى كل مايزيد راس المال ببقى مطمن اكتر
واكيد فى ناس بالعكس

kingman
06-02-2012, 21:50
حياك الله يا اخى
ماذا تقصد ببعض الجبن ؟
او كيف يمكننى ان استفيد من ذلك
اعلم انها ممكن ان تكون مهارة مكتسبه بالممارسه
ولكن هل لها قنون او شروط او امثله
تحياتى يا غالى
هى ياأخى عوامل نفسية مع التدريب والعمل والممارسة بتقدر مع القوقت تتغلب عليها باذن الله وعموما الخبرة بيبقى لها مفعول السحر فى كثير من العوامل النفسية والأخ يقصد ببعض الجين مفيد اكيد قصده الجبن اللى هو الحرص وعدم التعجل والتسرع حتى لاتتعرض بما لايحمد عقباه والحرص ده بيبقى مفيد مع التعامل مع هذا السوق الخطر

sho
06-03-2012, 02:26
بالتأكيد الجبن صفة سيئة لا يجب ان تتوافر فى المتداول فى سوق الفوركس .. سوق الفوركس يحتاج الى شخص يتميز بالثقة بالنفس والقدرة على اتخاذ القرار السريع والشجاعة وحب المغامرة وكل هذا لا يتفق مع الجبن لان الجبن قد يتسبب فى خسارة للمتداول .. فقد يجبن المتداول على اتخاذ القرار الصحيح فى الوقت المناسب مما يسبب لة الخسارة

HARRY POTTEER
06-03-2012, 02:41
الجبن صفة لا يجب ان يتصف بها المضارب لانها قد تفقده بعض الصفقات الناحجة
في حين توافر الشروط و يكوون السووق سهلا و المكاسب جيدة و الضروف كلها ملائمة لقتح الصقفة
اضن انه ان لم يغتنم الفرصة انه بالتاكيد جبان و خووواف

magic777
06-05-2012, 17:54
بس يا اخى هى وجهه نظر وحقيقه بتختلف من شخص لاخر
يعنى فعلا بالنسبالى كل مايزيد راس المال ببقى مطمن اكتر
واكيد فى ناس بالعكس

مااظنش ان فيه ناس بالعكس اخي احمد .. دي النقطه الوحيده اللي تعتبر قاعده في حد ذاتها
ومش بس كبر راس المال بيدك الامان لا ده بيساعدك على انك تكتفي بصفقه اسبوعيه او شهريه وتشوف
حياتك انت بأه ومتضيعش وقتك كله في المتاجره

ahmed abdalla
06-05-2012, 18:35
هناك مبدا محاسبى يقول ان مكسب التاجر يكون دائما على قدر مخاطرته
وهذا لا يعنى ان تقوم بالمخاطرة دائما ولكن عندما تكون صفقة قوية وتكون انت خائف يجب عليك
ان تاخذ هذة المخاطرة

maklad94
06-05-2012, 19:37
اعتقد انه دايما مبتكونش صفة حلوة لأنه الجبن شىء وحش وممكن يبعدك عن صفقات كتيرة ممكن كان مكتوب لك فيها الخير كله وانت مش عارف كمان الطمع من اخطر الصفات النفسية اللى بتأثر على المتاجر وهى سبب كل خساير المضاربين حاليا .

AhmedMagnifico
06-05-2012, 21:12
اظن ان الجبن هنا سلاح ذو حدين او نعمة ونقمة كما يقولون فيمكن ان يكون نعمة فى بعض الاوقات التى لا تحتاج الى تسرع او التهور ويكون نقمة
اذا زاد عن حد بان يحجم المضارب عن كثير من الصفقات والتجارات !!!
موضوع جميل ونقاش هادف يا اخى الكريم

kingman
06-05-2012, 21:56
هناك مبدا محاسبى يقول ان مكسب التاجر يكون دائما على قدر مخاطرته
وهذا لا يعنى ان تقوم بالمخاطرة دائما ولكن عندما تكون صفقة قوية وتكون انت خائف يجب عليك
ان تاخذ هذة المخاطرة

هو الخوف بيبقى عائق كبير فى التجارة وبيكون سبب كبير ان الواحد يضيع منه صفقات كانت ناجحة فى السوق وبعدها يشعر المتاجر بالحسرة لضياع ذلك المكسب مما يجعله يدخل بتهور فى السوق لتعويض مافاته وده شئ سئ وبيكون سبب فى خسارة المتاجر وفعلا المخاطرة بمعنى الأقبال على العمل شئ جيد وليس المخاطرة بمبدأ الخروج عن اساسيات وقواعد ادارة راس المال روبى يوفق الجميع

Texxon
06-06-2012, 07:23
الجبن ليس له علاقة برأس المال ولا بالاستراتيجية ولا بشئ آخر ، الجبن له علاقة بشخصية الإنسان فقط اذا كان الخص واثق من فسه فإنه ين يكون جبان وسيلتزم بالطريقة التي يتاجر بها مهما كانت الظروف ومهما تغيرة الاحوال

osama shaban
06-07-2012, 00:27
الجين ليس صفه حميده للمضارب
المضارب بيخاف لما حسابه يكون صغير وعايز يحقق ربح وخايف اي عمليه تخسر الاكونت هيتاثر عشان كده لابد من توافر اداره سليمه لراس المال تجنبك اعلي المخاطر

pimo
06-07-2012, 00:32
اخي انصحك ان تبعد الجبن من حياتك اصلا لان الجبان ليس له مكان في السوق او التجارة بصفة عامة الجبن اخي لن يؤدي بك الي كسب الربح في سوق مثل الفوركس بل الحظر هو الحل الجيد لمشاكلك مع التداول اتصف بالحظر افضل من ان تتصف بالجبن

forexBOSS
06-07-2012, 00:37
اعتقد ان المضارب بيكون جبان فى حاله انه قام بوضع كميه كبيره من ماله الخاص و يخاف ان يفقد هذا المال و مع الخساره يزداد جبن المضارب مما يؤدى به الى الاعتماد على توصيات الاخرين و فقدان امله بنفسه و لكن اعتقد مع عمل التحاليل الازمه و اداره راس المال الجيده السليمه سيجعل الخساره قليله و سيزيد من ثقه المضاري بنفسه

x.man
06-07-2012, 00:44
اعتقد ان المضارب بيكون جبان فى حاله انه قام بوضع فلوس كتير من ماله الخاص و يخاف ان يفقد هذا المال بعد المضاربه بس نصيحه ابعد عن الجبن علشان تعرف تشغتل وتضارب كويس لانى الجين فى بعض الاواقات بيكون خطير

zahran
06-07-2012, 22:07
الجبن هو البعبع فى هذا المجال . اولا اجبان فى الفوركس دا ليه . اسال نفسك السؤال دا .. اولا لانه خايف ان يكون التريده اللى دخلها دى غلط ودا جه منين ؟؟ جه من الدخول العشوائى طبعا وبالتالى اصبح هنا المتاجر خائف وجان .. انما لو كان التريده اللى دخلها من مكان صحيح وفى اسباب مقنعه ممكن عليها تدخل . ساعتها مش هيبقى فى جبن خالص

kingman
06-07-2012, 22:37
اخي انصحك ان تبعد الجبن من حياتك اصلا لان الجبان ليس له مكان في السوق او التجارة بصفة عامة الجبن اخي لن يؤدي بك الي كسب الربح في سوق مثل الفوركس بل الحظر هو الحل الجيد لمشاكلك مع التداول اتصف بالحظر افضل من ان تتصف بالجبن
هقولك ايه بس الأسواق اليومين دول من شكله بيخوف وبيخلى الواحد يكون حذر زيادة عن اللزوم انا مثلا هذا الأسبوع محلل مثلا اليورو بفضل الله صح ومحدد نقط بيع ليه جدية وكل مرة الغى الصفقة بسبب خوفى من الجنون اللى ممكن يحصل وبفضل الله كل نقطة حققت هدفها اللى محدده لكن لم اكن معلق لأنى قمت بأغلاقها رغم انى متاكد من تحليلى لكن مايحدث فى السواق بصيب المتاجر بحذر شديد بيبقى مضر

magic777
06-07-2012, 23:59
الجين ليس صفه حميده للمضارب
المضارب بيخاف لما حسابه يكون صغير وعايز يحقق ربح وخايف اي عمليه تخسر الاكونت هيتاثر عشان كده لابد من توافر اداره سليمه لراس المال تجنبك اعلي المخاطر

تعرف ان المتاجر اللي راس ماله صغير هو الي بيكون ميال للمخاطره بطريقه كبيره وده علشان يختصر الزمن لعمل ارباح
او لتكبير راس ماله وبالتالي معرض للخساره بشكل اكبر من المتاجر اللي عنده راس مال كبير بتلاقيه بيحرص كويس اوي
وبيدخل بلوت مناسب لانه اصلا مش محتاج انه يخاطر

2x1
06-08-2012, 19:51
انا مع الرائ ان المضارب بيكون جبان لو راس مالة صغير
فبيخاف يخاطر من اجل الحفاظ علية والربح منة بحذر

fafa280384
06-08-2012, 19:57
الجبن لما لا يحقق هدفه بسرعة
ويعكس السوق عكس خاطره

magic777
06-08-2012, 22:32
اعتقد ان المضارب بيكون جبان فى حاله انه قام بوضع كميه كبيره من ماله الخاص و يخاف ان يفقد هذا المال و مع الخساره يزداد جبن المضارب مما يؤدى به الى الاعتماد على توصيات الاخرين و فقدان امله بنفسه و لكن اعتقد مع عمل التحاليل الازمه و اداره راس المال الجيده السليمه سيجعل الخساره قليله و سيزيد من ثقه المضاري بنفسه

كده يبقى الغلط منه فعلا لانه اودع راس مال كبير وهو لسه مبقاش متمكن من السوق وبيخسر
اكتر ما يكسب وليه اصلا يعمل كده ويعرض نفسه للقلق والطمع والتوتر وهو لسه في البدايه
لو تمهل مثلا وبدأ براس مال متوسط يكون عامل حسابه انه مستغني عنه كده هيكون افضل ليه بكتير

H!m0
06-17-2012, 12:14
الجبن صفة تصيبنا جميعا خاصة اذا كنت تعرضت الى خسارة من قبل و أنا يصيبني عندما يكون الزوج متحرك بحركة سريعة فأتردد في الدخول و له فوائد فهو ممكن يحميك من خسارة و سيئاته أنه ممكن يضيع عليك فرصة ربح كبيرة

yassoo011
06-17-2012, 13:02
الجبن يمتلك المتاجر اذا راى السوق غير مستقر
فوقتها فعلا عليه عدم الدخول في صفقات حتى الايخسر
وكلما زاد ايضا رأس المال زاد الخوف من الخسارة

ma90do
06-17-2012, 13:27
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة

بس الجبن في الفوريكس شريف انك تكون حاطط هدف 50 نقطه وتحس ان السوق هيتغير تطلع بهدف 30 نقطه ده ميعتبرش جبن بمعني الكلمة

وخلي بالك ان الجبن ممكن يخليك متدخلش صفقات شاكك فيها وده مفيد برضو

kimokonolove
06-17-2012, 13:33
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة

لكل شىء لة مزايا وعيوب على سبيل المثال ممكن يكون جيد فى الانى فى دخول الصفقات ومتابعة التحليلات اكثر من مرة وتوصيات الاعضاء وممكن يكون العكس تخاف ان تدخل فى اى صفقة وممكن فى هذة الحالة تضيع فرص جيدة او عدم الثقة بالنفس وهى ايضى عامل هام وهى ان بعض الاشخاص تترك حساباتها تديرها اشخاص اخرون او العمل عىل اكسبيرتات لخوفهم من نفسهم لاكن الاهم هو الاعتماد على النفس والثقة عامل فعال جدآ وهناك بعض الامور التى لا تعتبر جبن ولاكن خوف من الخسارة على سبيل المثال دخلت صفقة وخرجت منها قبل تحقيق الهدف فهذا ليس جبن ولاكن خوف من الخسارة والأكتفاء بالربح القليل او خسارة قليلة واتمنى ان اكون افدتك

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 13:51
الجبن يمتلك المتاجر اذا راى السوق غير مستقر
فوقتها فعلا عليه عدم الدخول في صفقات حتى الايخسر
وكلما زاد ايضا رأس المال زاد الخوف من الخسارة

بالعكس ياغالى انا شايف لو رأس مالك كبير هتخاف من ايه
انت هتبقا مطمئن خالص وهتحط فى بطنك بطيخه صيفى

بس تلتزم بادارة رأس المال برده ومتخطرش مخاطره كبيره

Rami
06-17-2012, 13:52
انا اعتقد ان الجبن مطلوب لكن ليس فى كل الاوقات
حتى لا يتحول الى جبن مرضى يسيطر على قرارت المتاجر
ويدفعه للمخاطرة
ولا ننسى المقولة الشهيرة راس المال جبان

A7mad_Aziz
06-17-2012, 14:18
جبن المضارب ناتج عن خوفه على رأس ماله..وخلينا نقول خوف المضارب مش جبن المضارب..ودائماً الخوف والطمع اعداء المضارب اثناء المتاجرة ويجب ان يتخلص منهم على قد ما يقدر

Rami
06-17-2012, 14:21
جبن المضارب ناتج عن خوفه على رأس ماله..وخلينا نقول خوف المضارب مش جبن المضارب..ودائماً الخوف والطمع اعداء المضارب اثناء المتاجرة ويجب ان يتخلص منهم على قد ما يقدر

بالضبط لو قمنا بتوصيل الخوف مع الطمع فيتولد نتيجة مدمرة
على الحساب , انا فى الاول لم التفت الى فكرة الطمع مع الخوف
شكرا للتنبيه وتحياتى لشخصك الكريم

ma90do
06-17-2012, 14:31

فعلا معاك حق يا اخ محمد يعني لو واحد بيتاجر ب100 دولار يفتح صفقه واحده او اكثر ولكن ليس في نفس الوقت وحجم الحقود 10 سنت بالكتير ولا تفتح اكتر من كده مكسب قليل بس حسابك يدوم

magic777
06-17-2012, 14:34

تقريبا هو قصده ان هيخاف عليه لو فتح صفقه بلوت عالى مثلا لان ساعتها رغم ان الربح هيكون كبير لكن الخساره هتكون
اكبر وهيكون خايف طبعا لو في وقت تعرض السوق لخبر قوي او تصريح او تدخل بنوك ساعتها لو ضرب الاستوب عنده
هتكون برده خساره كبيره

jans
06-17-2012, 14:39
ممكن نقول في الفوركس على الجبان للشخص الذي يخرج
من السوق في اول خسائره و عدم العودة للسوق مرة أخرى .

firas1984
06-17-2012, 15:03
مرحبا
اعتقد ان المضارب يكون جبان عندما يكون رلس مال قليل ولا يملك خبرة كافية وايضا في حال كان السوق في حال صعبة ولا يمكن التنبؤ بتقلبات السوق
شكرا

ashraf el-araby
06-17-2012, 15:40
اعتقد ان الجبن يكون صفه حميده لو بعد المتاجر عن الطمع فالجبن مثلا لا يجعلة يخاطر بنسبة كبيرة من راس المال وكذلك لايجعلة مستمر فى الصفقة بعد الربح وبعدين الجبنسيد الاخلاق وخصوصا فى المال

hppt
06-17-2012, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة
لالالالالا انا معتقدش ان المضارب يكون جبان غير لما يفتح ثفقة غير مضمونة
وكمان لازم المضارب كون شادد حيلة ومش خايف كدا ويدور علي توصيات تكون رابحة جدا

djongar
06-17-2012, 16:20
الجبن يندرج ضمن الخوف لكن عدم الطمع ذلك يعتبر شيء مفيد ولا يسمى جبن لذلك يجب ان يكون المتاجر لديه ثقة في النفس ولا يتراجع عندما يخسر في بعض الصفقات فالفوركس ربح وخسارة

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 16:28
اناا رأيي لما يدخل صفقة وتعكس عليه 10 نقط ولا حاجة يخرج منه ويدخل ف الاتجاه المعاكس وتعكس عليه تاني وف الاخر يكتشف انه صح
وده طبعا من قلة الخبرة وضعف التحليل النفسي

remas
06-17-2012, 18:10
هو فى مقوله بتقولك ان راس المال دايما جبان يعنى دا شىء طبيعى محدش عاوز يحط فلوس ويخسر ولذلك تجد الناس اللى حساباتها كبيره تلاقيها اقل الناس مخاطره بعكس اللى حسابتهم صغيره

kingman
06-17-2012, 21:06
ممكن نقول في الفوركس على الجبان للشخص الذي يخرج
من السوق في اول خسائره و عدم العودة للسوق مرة أخرى .

وانا بشوف يبقى عمل فى نفسه خير فاذا ليس عنده الدافع والمثابرة لتحقيق النجاح فانه يخرج من السوق افضل من ان يعرض نفسه لكبوات فى هذا السوق ويبى اختار طريقه سريعا فالسوق ده عايز عزيمة من حديد

compaq0
06-22-2012, 20:10
المتاجر جبان عندما يكون لديه تحليل فنى او يسير وفق استراتيجيه خاصه و لكن عندما تسنح له الفرصه للدخول وفق هذه الاستراتيجيه يخاف هذا يسمى جبن وليست صفه محموده

sami
06-22-2012, 20:18
يكون الجبن صفة حميدة في تجارة الفوركس إذا كان المضارب غير متأكد من إتجاه الصفقة أو أن السوق غير واضح المعالم و مع ذلك يفكر هل يدخل الصفقة أو لا،و يخاف أن يتورط في صفقة خاسرة هنا الخوف مفيد في هذه الحالة،لأن المضارب غير مقتنع بما سيفعله

deadlyfox
06-22-2012, 20:30
الجبن عمرة ما كان صفه حميدة
ماينفعش ان الانسان يكون جبان
لانه لو كان جبان هايترجع فى كل قراراته

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 20:37
الجبن عمرة ما كان صفه حميدة
ماينفعش ان الانسان يكون جبان
لانه لو كان جبان هايترجع فى كل قراراته

اكتر حاجه بكرها فى حياتى الجبان

الشجاعه من سمات الناجحين

الشجاع ياخد القرار بكل قوه وصرامه

elzeel
06-22-2012, 20:42
في رأيي المتواضع المضارب يكون جبان عندما يمر من سلسلة من الصفقات الخاسرة بشكل متتالي في هذه الحالة المضارب يتأتر نفسيا ويصبح جبان ويخاف دخول السوق والله أعلم
فعلا كلام صحيح جدا عندما يتعرض لخسارات متتاليه فعليه ان يتوقف
ويراجع حساباته وان برى ما الخطا فى صفقات ويحاول ان يعدل من استراتجيته
وان يتعلم اكثر حتى لا يقع فى هذا الخطا ثانيا

konine
06-22-2012, 21:00
في نضري أنه عندما يكون متاجر جبان عندما يخسر و يترد في دخول صفقت رغم توفر صحة تحليله
و لكن غالبا المتاجر يكون طماع
الله كريم

assidi saber
06-23-2012, 12:53
اتقد ان جبن المضارب هو يمثل الخطر في عدم ادارة راس المال بشكل جيد

zikooo014
06-23-2012, 13:03
بالنسبه ليا انا بفضل الجبن اوقات التذبذب و مدخلش السوق
و بلاقي ان الصفقه دي في الوقت دا كويسه لان مكن اخسر كتيييير بسبب التذبذب

dodovedo
06-27-2012, 13:23
اخى الكريم
بيكون جبان لما حسابه يفضل يصغر يصغر يصغر فكل ميصغر يخاف اكتر

تقبل مرورى

abdallah elbaz
06-27-2012, 14:05
لا اعتقد ان ف حاجه اسمها جبان ف المضاربه
الجبن حاجه والحرص حاجه تانيه
اكيد كل واحد بيكون خايف انه يقع ف خساره علشان كدا بيكون على حذر

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:08
اخى الكريم
بيكون جبان لما حسابه يفضل يصغر يصغر يصغر فكل ميصغر يخاف اكتر

تقبل مرورى

اكيد التوتر والخوف بيجى لما حساب المارجن يقل والحساب يكون اوشك على الانتهاء

الله يبعدنا جميعاً عن المارجن كووووول وخسارة الحساب

mostafakamal
06-28-2012, 20:21
اول مرة تداولت بالفوركس بحساب حقيقى الصفقة نزلت 1.5 دولار روحت قفلت الصفقة ولم اتحمل
وبعد تعلمت انه لازم يكون هناك مدى يتحرك فيه السعر

HUSSENEY
06-29-2012, 04:08
الجبن ليس ولن تكون صفة حميدة في المضارب ...فانا من خلال تجربتي في المتاجرة عندما كان يعكس عليا السعر 20 نقطة افقد الثقة في تحليلي واضع التارجت على نقطة الدخول واطلع من المولد بلا حمص واجد انه قد تحقق الهدف البعيد واندم على تحريكي للهدف

khaled zizo
06-29-2012, 04:49
اسوء شئ ممكن يحصل فى السوق ده ان الواحد يمتلك بمبلغ كبير ويدخل بيه صفقة فول مارجن
يبقى بجد حرام عليه
وفيه بعض الناس بتخسر حياتها بسبب حاجة زى دى عفانا الله

hesham itch
06-30-2012, 09:29
لا يجب ان يكون المضارب جبان ولكن يجب ان يكون حريص وواعى على
مدى مايقبل عليه من صفقات ونتائجها التى تصب فى مصلحته او العكس

HUSSENEY
06-30-2012, 19:14
اسوء شئ ممكن يحصل فى السوق ده ان الواحد يمتلك بمبلغ كبير ويدخل بيه صفقة فول مارجن
يبقى بجد حرام عليه
وفيه بعض الناس بتخسر حياتها بسبب حاجة زى دى عفانا الله

المتاجرة بحساب صغير
افضل من المتاجرة بحساب كبير
لانها النفسية لها عامل مهم جدا
لانه ما تخسروا ليس بمبلغ هين

sunlight
06-30-2012, 19:24
المتاجرة بحساب صغير
افضل من المتاجرة بحساب كبير
لانها النفسية لها عامل مهم جدا
لانه ما تخسروا ليس بمبلغ هين

هو فى حد عاقل بيتاجر كدا برضه بيدخل بكل ماله فى صفقه واحده لا طبعا الكل لازم يستخدم علقله قبل البدا فى المتاجره لان الفلوس دى احنا تعبنا فى اخذها مش بسهوله كدا الواحد يضيعها

younesjoe
06-30-2012, 19:45
لما بتلاحض ان السوق فيه الغموض و لا تستطيع اخد صفقة ولكن ممكن يكون الخوف يحول دون اخد صفقة
هدا هو الجبن لبد للمرء ان تكون له الجرءة لاخد صفقة
فقط احترم راسالمال و لن تخاف

waleed adel
06-30-2012, 21:50
طبعا الجبن صفه غير حميده لمتاجر الفوركس
لانه سينتج خساره دائماوارى ان الجبن وارد لمن يملكون الحسابات الصغيره

ahmed saleh
06-30-2012, 22:12
انا اعتقد انها على حسب الاوقان من الممكن ان يكون فى تذبذب فى السوق انة خائف من الدخول وحينها يكون جبان
او من الممكن ان يكون لدية راس مال كبير وان يخاف من المخاطرة لكى لا يخسر من هذا المال

mony
06-30-2012, 22:15
يجب ان تكون مشاعرك متوازنه وان تكون شجاع حتى تستطيع ان تتخذ قرارات التداول

amrmorasamir
06-30-2012, 22:17
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة
المضارب بيكون جبان ويكون فى مصلحته لما ميرضاش يفتح صفقه عشان خايف من الانعكاس ويلاقى الصفقه كانت هتخسر كتير اوى
ساعتها بيقول الحمد لله انى مفتحتهاش
بس انا مش بحب الجبن فى الفوركس لازم تبقى واثق فى نفسك حتى لو خسرت اتعلم من خسارتك

husamart
06-30-2012, 22:22
يجب ان يكون لكل مضارب مبدئيا استراتيجية ثاااااااايتة يحاكي السوق من خلالها .. ويتم تجربتها ديمو لمدة طويلة تكون كافية للتعرف على السوق وفهم اماكن الدخول والخروج .. واماكن وضع الستوبات .. بعد كل هذا لو خاف المضارب الدخول في الحقيقي فهو جبان

madoxegy
06-30-2012, 22:24
برائى ان لو فيه مضارب جبان يبقى مش هيكمل فى هذا السوق
لان اساس العمل هو عدم الخوف وعدم الطمع

ابو محمد
06-30-2012, 22:26
انا اعتقد برايي اي انسان جبان لايربح
بالفوركس لان الفوركس يحتاج جرأة وحزم باتخاذ القرار

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 22:35

صح معك صاحب القرار القوى لابد ان يكون قلبه جامد

بس مش معنى قلبه جامد يفتح عقود كبيره ويخاطر ويقول انا قلبى جامد

اقصد اقول ياخد القرار بسرعه بعد تحليله وبعد استراج نقطه الدخول

aboualy
06-30-2012, 22:39
صح معك صاحب القرار القوى لابد ان يكون قلبه جامد

بس مش معنى قلبه جامد يفتح عقود كبيره ويخاطر ويقول انا قلبى جامد

اقصد اقول ياخد القرار بسرعه بعد تحليله وبعد استراج نقطه الدخول

اتفق معك اخى العزيز هناك فرق كبير بين الشجاعة والقلب الجامد وبين التهور فالانسان المتهور قد يورد نفسه المهالك بسبب تهوره
ولكن الانسان الشجاع لا يقدم على اى خطوة بدون ان يكون على علم بنتائجها

عزبز 18
06-30-2012, 22:43
لا اظن ان الجبن صفة حميدة في الفوركس
يجب علي تاجر الفوركس ان يكون نشيط ومركز و منضبط

Amgad91
06-30-2012, 22:47
اعتقد ان هذا يحدث في وقت الاخبار فبالرغم من السيولة الكبيرة جدا في السوق والتي يمكن معها تحقيق ربح خيالي من الفوركس الا ان تجنب السوق في هذا الوقت
وان كان يعد جبنا الا انه صفة حميدة لأن وقتها لا يمكن ضمان اي شيء قد يحدث في السوق وبالتالي تجنبه في حد ذاته مكسب و ابعاد عن الخسارة

Mostafa Mando
06-30-2012, 23:17
لا اظن ان الجبن صفة حميدة في الفوركس
يجب علي تاجر الفوركس ان يكون نشيط ومركز و منضبط

اعتقد يا اخي انه يوجد فرق بين الخوف وهذه صفة من المشاعر السلبية التي تكون سبب دائماً في الخسارة

والحذر وهذه صفة جميدة تكون سبب دائماً في المكسب حيث انك تظبط كل حاجة الاول وتتاكد من كل شئ قبل دخول الصفقة

madoxegy
06-30-2012, 23:19

Bs Joker
06-30-2012, 23:33
اعتقد يا اخي انه يوجد فرق بين الخوف وهذه صفة من المشاعر السلبية التي تكون سبب دائماً في الخسارة

والحذر وهذه صفة جميدة تكون سبب دائماً في المكسب حيث انك تظبط كل حاجة الاول وتتاكد من كل شئ قبل دخول الصفقة

هو ذلك بالضبط يا اخي فعلى الانسان ان يركز في طريقة التصرف في حالة خوف و يجب التزام الحذر قبل فتح الصفحة و احيانا الهروب من السوق أفضل عند حالة الخوف و القلق

kingman
07-01-2012, 00:12
المضارب بيكون جبان ويكون فى مصلحته لما ميرضاش يفتح صفقه عشان خايف من الانعكاس ويلاقى الصفقه كانت هتخسر كتير اوى
ساعتها بيقول الحمد لله انى مفتحتهاش
بس انا مش بحب الجبن فى الفوركس لازم تبقى واثق فى نفسك حتى لو خسرت اتعلم من خسارتك

طيب وفى حالة مدخلش صفقة وحققت ربح جيد اكيد هيلوم نفسه جدا وممكن يكون سبب فى تعرضه للتسرع فى السوق ويكون سبب فى خسارة وافضل شئ ان الواحد يتبع طريقة او تحليل ويبعد عن العامل النفسى

Mtec
07-01-2012, 00:49
بالفعل الجبن و الخوف صفتان تعطيان لراس المال حماية اكبر
والخوف يجعل المتداول يبعد عن كل ما يؤدي الى الخسارة

derfcase
07-01-2012, 03:03
اعتقد ان الجبن سيعتبر صفة حميدة اذا كانت حركة السوق غير مطمئنة في وقت ما
و لم يتمكن المستثمر من تحليل حركة السوق في هذه الفترة

waleed adel
07-03-2012, 15:51
اعتقد ان الجبن سيعتبر صفة حميدة اذا كانت حركة السوق غير مطمئنة في وقت ما
و لم يتمكن المستثمر من تحليل حركة السوق في هذه الفترة

لو دخلنا فى السوق والجبن موجود يبقى مش هندخل اصلا بقى فى اى
صفقه خوفا من الخساره

Spiderhoof
07-06-2012, 20:49
عمر ما كان الجبن صفه حميده انت جبان لانك لا تملك الثقه اذا انت فاشل والفوركسوحش لا يرحم الفاشلين

dina mahmoud
07-06-2012, 21:00
جبن المضارب لما بيزيد رأس ماله بيخاف وبيبقى حريص من انه يفقده او يتعرض لخسارته

ehab
07-07-2012, 01:58

انا شايف ان كل لما راس المال بيزيد بيزود الاربح وميجعلش المضارب جبان
هوا الجبن برضو بيبئا احيانا شئ كويس عند المخاطرة العالية

kero
07-07-2012, 02:03
والله الجبن صفقة بقت ف تجار فوركس كتير دلوقتى وانا منهم الى حد ما وده عيبى مش عيبى هو الطمع ..بعد تحقيق عدد نقاط قليل من الصفقة بخاف جدا من الانعكاس وبقفلها ولكن السعر بيفضل مكمل ويوصل للهدف الا دخلت عشانه من البداية

mohamed adel
07-07-2012, 02:35
على ما اعتقد انه لايوجد ماسمى جبن فى الفوركس
من الممكن ان نطلق عليها مجازفة
فمنا من يحب المجازفة ومنا من يحب المضمون والسهل

mostafakamal
07-10-2012, 20:22
لما الواحد يكون داخل صفقة وهو عارف ان السعر بيتارجح بين 20 و30 نقطة
ويغلق الصفقة بعد 10 نقاط ده يبقى جبن
اما لو هو عارف ان اقصى هبوط 30 نقطة ويغلق الصفقة بعد ذلك ده يعتبر حرص

ma90do
07-10-2012, 21:15

اكيد اخي الجبن في الفوريكس يعتبر صحي وحرص علي الاحساب وعدم الالتزام بالاستوب لوز يعني لو ارتداد واضح يغلق علي اققل خسائر وكذالك المكسب

kingman
07-11-2012, 01:10
ماهو لو فى الحالتين والسعر فى حدود 20 و30 نقطة يعتبر جيد ان يطلع بشعرة نقط مضمونة افضل اما لو محلل صفقة بعدد نقاط كبيرة ويخرج على ربح قليل بيبقى اكيد خطأ

mohamed yossef
07-11-2012, 01:59
قالوا اللى قبلنا ... من خاف سلم .. كلمة تنطبق بالمللى متر على السوق ده
صدقنى كل ما خفت على نفسك واكتفيت بارباحك وخرجت سالم واسمك كسبان احسن ما تلاقى السوق قلب ضدك

KOGI
07-11-2012, 02:13
اكيد الجبن بيزيد كل ما زاد راس المال وكل ما زاد حجم الصفقة اللى داخلها ههههههههه لو مخفش يبقى مش انسان طبيعى بس لازم يتحكم فى خوفه ده عشان ميخسرش
لك فائق احترامى اخى الكريم

HUSSENEY
07-11-2012, 02:18
اكيد الجبن بيزيد كل ما زاد راس المال وكل ما زاد حجم الصفقة اللى داخلها ههههههههه لو مخفش يبقى مش انسان طبيعى بس لازم يتحكم فى خوفه ده عشان ميخسرش
لك فائق احترامى اخى الكريم

اكيد الجبن مرتبط براس المال
يعنى صفقة مسلبة 50$ مش زى صققة مسلبة 500$ا

thestarboy
07-11-2012, 03:13
الجبن مش صفه وحشه اوي كده زي ما الكتير بيعتقد هو ممكن نسميه الحذر
الحذر من السوق عشان كده لازم ناخد بالنا مش جبن لالمعني المعروف بس حذر

hazem ahmed moahmed
07-11-2012, 03:28
اعتقد ان الجبن بيزيد مع الخساره كل اما تخسر اكتر يزيد احساسك بالجبن لان الخوف عندك بيزيد و بتحس ان الخساره اللي فاتت هتتكرر فبتخاف اكتر و تبقي جبان لكن اعتقد مع الخبره ممكن تتغلب علي الاحساس ده بسهوله

mrxr00t3d
07-11-2012, 03:58
يكون المداول جبان عندما يربح صفقة و يشعر بالطمع و يحاول الربح الاكثر
و يخسر كل امواله

salah.bmw
07-11-2012, 07:44
بصراحه انا بعاني كتير من الجبن بلفوركس
واغلب الاوقات اتوتر نت بعدها تماما

dodovedo
07-11-2012, 08:06
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة
اخى الكريم
انا افضل كلمه مضارب حذر عن مضارب جبان
لان الحذر مطلوب جدا جدا
فى الفوركس
تقبل مرورى

tictok
07-11-2012, 09:28
يجب أن يكون المضارب جبان في أكثر من حالة أذا كان رأس ماله صغير أو تعرض لخسائر متتالية كما أنه يجب أن يكون شديد الجبن أذا كان السوق متذبذب وغير مستقر لانه سيتعرض لخسارة مؤكدة لو لم يحالفه الحظ عموماً الحرص واجب في كل الأحوال حتى نوفق في أي مجال

lesa
07-11-2012, 09:30
بالتأكيد المتداول قد يشعر بالجبن والخوف عند البدء فى فتح صفقة جديدة بمبلغ كبير او بمخاطرة عالية الى حد ما .. انا ارى ان الجبن شئ سئ قد يسبب لصاحبة الخسارة .. ولكن فى بعض الاحيان يكون الجبن نجاة وبعد عن خسارة كبيرة .. عند اختيار الطرق الامنة والبعد عن المخاطرات باستخدام رافعة مالية كبيرة او مخاطرة براس المال كلة بدون استخدام وقف خسارة وهكذا

waleed
07-11-2012, 09:32
من راى ان الجبن يبدا فى تملك صاحبه مع زيادة راس ماله
لانه مع الوقت يخاف على راس ماله من النقصان اما بالنسبة للمبتدىء بمبلغ صغير فيكون اكثر شجاعة لان المبلغ صغير من ان يحزن عليه

fxjoseph
07-11-2012, 09:37
الخوف صفة سيئة اما الحذر هو الشيء الجيد اما الخوف فبيخليك مرتبك وقلق لان الخوق الوقلق شبه متلازمان وصعب تفصلهم عن بعض وطبعا مع الخوف والقلق اكيد الخطا هيكون صديقك اما الحذر هو بالفعل صفة حميدة تنفعك لما تلاقي ظروف السوق متقلبة وانت مش عارف تتوقع

Dentist Ahmed
07-11-2012, 12:05
اعتقد ان المدرب يكون جبانا عند تكرار خسارته فى عمليه التداول
وانصحه بالابتعاد عن الفوركس فتره كافيه والاكتفاء بالمتابعه دون الدخول فى صفقات

resala11111
07-11-2012, 14:08
طبعا الحذر مطلوب من كل انسان
ولكن مش فى كل الاوقات
لانى يحميك من الخسائر وفى نفس الوقت
يجعلك تكسب

العوامى
07-11-2012, 14:13
يعتبر الجبن مفيد عندما لا تدخل السوق فى اوقات التذبذب ولكن هذا لا اسمية جبن
انما اسمية حكمة وارى صاحبه رجل يخاف على حسابة ويتطلع للارباح

rose90
07-11-2012, 14:21
قالوا اللى قبلنا ... من خاف سلم .. كلمة تنطبق بالمللى متر على السوق ده
صدقنى كل ما خفت على نفسك واكتفيت بارباحك وخرجت سالم واسمك كسبان احسن ما تلاقى السوق قلب ضدك

فعلا ينطبق المثل ده جدا علي سوق الفوركس لكن مش كل وقت الجبن بيكون كويس ونفضل نخف ونقفل الصفقة وممكن السعر يزيد بعد كده لازم يكون في نسبة مخاطرة عشان منفضلش نرضي بالربح القليل ووجود نسبة من الحرص حتي لا نخسر
وربنا الموفق

Bs Joker
07-11-2012, 14:38
على حسب ما تعلمته ليس هناك فعلا ما يعرف بجبن لكن هناك ما يعرف بأحسن عمل او افضل ردة فعل في حالة عد وضوح السوق و بالتالي تعتبر التراجع عن ما قدمته من صفقات هو تدارك لما يمكن ان يحصل من كوارث قريبا

sunlight
07-11-2012, 14:42
لا يجب على المتاجر ان يكون جبانا ممكن يوكن خايف يتاجر او خايف انه ياخد الخطوه ولكنه لا يسمع لهذذه النفس التى تبعث بالمشاعر النيجاتيف ويجب عليه ان يثق فى استراتيجيته وفى امكانياته لانى من يومين كنت خايف اتاجر وبعدين لما شجعت نفسى ودخلت ووثقت فى نفسى كسبت مبلغ حلو انا عمرى ما عملته من قبل لذلك يجب علينا الثقه بالنفس

realyone
07-11-2012, 14:48
في عالم الفوركس لامكان للجبن يجب ان تتحلى بالشجاعه لأن سوق فوركس اشبهه بساحة معركة يجب ان تكون شجاعا لكي تواجه السوق,اما ان تكون جبانا الأفضل ان تترك هذا المجال لأنك لن تستفيد شيئا ولن تربح اي شي من السوق اذا كنت جبانا

forex man
07-11-2012, 14:58
انا سعات بكون جبان واقفل الصفقة على ربح بسيط
ومسبهاش ترتفع وتلعلع خوفا من الارتداد لانى باخطف نقات قليله اوى
تحياتى

osama00971
07-11-2012, 15:17
اكيد قلة راس المال تورث الجبن لان الشخص يخشى اذا خسر
يخسر ماله كله
والمكسب يكون غير مرضي

theboy2226
07-11-2012, 15:20
هو في الفوركس الجبن ساعات يكون سلبي مثلا لما تكون في فرصة او ترنداية التاجر خايف يجازف و يدخل و يفوت علي نفسه فرصة
او ساعات يكون ايجابي و ساعتها ما يسماش جبن بيبقي اسمه حرص او حكمة او حذر
يعني حسب الموقف ساعات الموقف يستدعي الحرص وساعات المجازفة

magic777
07-11-2012, 15:29
الخوف صفة سيئة اما الحذر هو الشيء الجيد اما الخوف فبيخليك مرتبك وقلق لان الخوق الوقلق شبه متلازمان وصعب تفصلهم عن بعض وطبعا مع الخوف والقلق اكيد الخطا هيكون صديقك اما الحذر هو بالفعل صفة حميدة تنفعك لما تلاقي ظروف السوق متقلبة وانت مش عارف تتوقع

صح اخي مافيش مشكله ان يكون المتاجر حذر وبيخاف على حسابه بس الخوف المعقول هنا اللي مش بيخليه يخاطر
بصفقات بلوتات عاليه تعرضه للمارجن مثلا
ولكن الخوف السئ هنا هو اللي بيكون خوف زايد عن حده من دخول اي صفقه خوفا من الخساره
حتى لو محللها كويس وواثق فيها

waleed adel
07-13-2012, 18:13
لا اعتقد ان فى حاجه اسمها جبان فى عالم الفوركس لان لابد من الثقه فى اختيار الصفقه

HUSSENEY
07-13-2012, 19:16
لا اعتقد ان فى حاجه اسمها جبان فى عالم الفوركس لان لابد من الثقه فى اختيار الصفقه

الجبن عندما يكون شخص متوافر امامة فرصة كاملة متكاملة بدون مخاطرة
ويخاف انى يدخل فى هذه الفرصة
فالخواف لا نصيب له من الارباح

naitsi
07-13-2012, 20:41
السلام عليكم

swingawy
07-13-2012, 22:38
وسبحان الله بعد المرجنة والخوف والجبن وبعد مايتمرجن حسابى بيجى شعور عكس الخوف والجبن نهائى وهو التهور والتسرع للانتقام من السوق وفى تلك الحالاتين بتبقى نهاية للحساب تمام فى الظروف النفسية دى..الأنسان دايما عبارة عن خليط من المشاعر والأحساسيس وامحترف هو من يستطيع ان يحيد تلك العاطفة فى تجارته

All 4 You
07-13-2012, 22:43
في رأيي المتوآضع المضآرب يكون جبآن عندمآ يمر من سلسلة من الصفقات الخآسرة بشكل متتالي
في هذه الحالة المضآرب يتأتر نفسيا ويصبح جبآن ويخاف دخول السوق والله أعلم
و شكرآ

nrgslawi
07-13-2012, 22:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الجبن يمكن ان ينفع في بعض الاحيان
كل صفة ولها مميزات

egypt2012
07-13-2012, 22:54
الجبن فى الفوركس بيكون اسمه حرص و ده مطلوب فى المتاجرة للحفاظ على الحساب
لان المخاطرة فى الفوركس معناها مرجن كول

ehab
07-14-2012, 06:01
الجبن يصاب به كل مبتداء ولكن ما يعتاد على التداول وعلى السوق يقل هذا الجبن تدرجيا
واعتقد ان الجبن يكون فى الحسابات الصغيرة اكثر من الكبيرة لان الحسابات الكبيرة يمكن ان تتحمل الخسارة

mannon
07-14-2012, 07:00
في رأيي المتوآضع المضآرب يكون جبآن عندمآ يمر من سلسلة من الصفقات الخآسرة بشكل متتالي
في هذه الحالة المضآرب يتأتر نفسيا ويصبح جبآن ويخاف دخول السوق والله أعلم
و شكرآ

فعلا دة من اهم الاسباب وهى لاخسارة المتكررة فى فترات قصيرة تجعل المتادول يفقد ثقتة فى نفسة وفى طرقة وهذا اسوء ما يمكن ان يمر بشخص
ان يفقد متادول الفوركس ثقتة بنفسة وتظهر علية اعراض هذا الفقدان فى صورة جبن وخوف من اى صفقة

HUSSENEY
07-14-2012, 07:51
من اهم الاسباب وهى بسبب الخسارة المتكررة فى فترات قصيرة
تجعل المتادول يفقد ثقتة فى نفسة وفى طرقة وهذا اسوء ما يمكن ان يمر بشخص
ولكن يجب ان يمر بهذه المرحلة ويرجع للثقة بنفسوا مرة اخرى

elking
07-14-2012, 09:41
صفة الجبن والطمع والخوف هما اكثر صفتين خطرتين على التداول فى سوق الفوركس لان تاثيرهما سيئ جدا ويمكن خسارة راس المال كله

ahmed rabee
07-14-2012, 10:29
والله المضارب بيكون جبان لما ميكونش ملتزم بادارة راس المال

لكن لو ملتزم بادراة راس مال جيدة وصارمه وملتزم بخطه واهداف موضوعه مش هيكون فيه جبن ولا اي حاجه

بالعكس ... هيكون شجاع جدا في دخول الصفقات ومفيش تردد ولا خوف

waleed adel
07-14-2012, 23:35
المتداول قد يشعر بالجبن والخوف عند البدء فى فتح صفقة جديدة
بمبلغ كبير او بمخاطرة عالية الى حد ما

ehab
07-16-2012, 14:52
انا اعتقد انه بالفعل كلما زاد راس المال كلما اصبح المتاجر شجاعا مع ادارة راس المال الجيدة اذن لا يكون عنده اى مشكلة على الاطلاق ولكن المتاجر الجبان هو الذى يكون راس ماله صغيرا ويخاف ان يضيع وايضا عندما تكون ادارته لراس ماله غير صحيحة
فعلا كلامك مية فى المية مظبوط كلما كبر راس المال كبرت المخاطره
وبصراحة الى يكون جبان ملوش مكان هنا لانه مش هيعرف يتعامل

Looser
07-16-2012, 15:08
متى يكون المضارب جبان ولكن في نفس الوقت يعتبر الجبن هذا صفه حميده
بكل بساطه ( هو عندما يهرب من السوق عندما يرى غموض او رؤيا غير دقيقة للاسعار المستقبلية ) فكما نعرف أن رأس المال جبان . إلا أن هذا الجبن في هذا المضارب يعتبر حميد . طبعا إذا كان يتعلق بالحفاظ على رأس المال

ma90do
07-16-2012, 15:13
متى يكون المضارب جبان ولكن في نفس الوقت يعتبر الجبن هذا صفه حميده
بكل بساطه ( هو عندما يهرب من السوق عندما يرى غموض او رؤيا غير دقيقة للاسعار المستقبلية ) فكما نعرف أن رأس المال جبان . إلا أن هذا الجبن في هذا المضارب يعتبر حميد . طبعا إذا كان يتعلق بالحفاظ على رأس المال

فعلا اخي جبن المضارب اذا وجد اي اشاره تدل ان هناك انعكاسات للسعر سيقوم بغلق الصفقه علي مكسب بسيط او اقل خسائر افضل بكتير من ان ننتظر حتي يضرب استوب لوز

sky44
07-16-2012, 16:41
يكون المضارب جبان عندما تكون هناك فرصة مواتية في السوق لتحقيق ربح كبير و يتراجع عنها و يعتبر في نفس الوقت الجبن صفة حميدة عندما ترى فرصة للربح لاكنها محفوفة بالمخاطر يكون الجبن في هده الحالة صفة حميدة

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:57
اعتقد يا صديقي العزيز

ان كلما ذا راس المال اصبح المتاجر جبان

وكلنا قل اصبح شجاع اكثر تسلم ايدك يا غالي

ahmed
07-16-2012, 17:03
وفى جميع الحالات التى ذكرها الاخوة منها القريب ومنها البعيد
فلا يمكن ان نصف المضارب بالجبن وخصوصا المضارب الناجح
اما المضارب المبتداء بالفعل يوجد شئ من الخوف لديه عند التداول

forex4ever
07-17-2012, 06:38

هل تعرف انك لامست حقيقة اني استطعت تحويل مبلغ 72 دولار الى 825 دولار تقريبا في 10 يام تداول !!!
وذلك لاني كنت اسحب ارباحي اولا باول واعمل بخطورة عالية !!
صحيح خسرت الحساب في النهاية ولكن مالداعي للحزن وانا ماسحبته يفوق اضعاف راس مالي
:)

willy
07-17-2012, 06:46
هو ليس جبن بل خوف يعني احد العوامل النفسية المؤثرة على المتداول وهي من اقوى اعداء المضارب اليومي لكن ان كان تحليلك صحيح وادارة راس مالك صحيحة باذن الله لاداعي للخوف

hussaina2008
07-17-2012, 06:53
انا شوف الجبان هو الي يخاف على فلوسك كتير ان يخسرهم وكون متردد جدا عند دخول اي صفقة هذا يحدث كثيرا لكن السووق لازم تغامر كثيرا وتكون شجاعا لكن احيا احس حتى الخوف ينفع مو دائما سئ احيانا ينجيك من الخطر تقبل مروري اخي الكريم ...وشكرا

mido
07-17-2012, 06:58
الجبن ده حاجية طبيعية جدا واكيد الجبن هيزيد فى حالتين كل ما كانت خبرتك قليلة وكل ما تزود راس مالك بشكل كبير
لازم هتخاف اكيد بس التاجر الشاطر هو الل ىيتحكم فى خوفه ده
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

waleed adel
07-18-2012, 22:49
اكيد كل واحد بيكون خايف انه يقع فى خساره علشان كدا بيكون على حذر
والحذر هنا مطلوب طبعا

fx-man
07-18-2012, 23:28
متهيألى الجبن يبقى صفقة حميدة لو الواحد قرر انه ما يفتحش صفقات فى وقت كان السوق متقلب فيه جدا وفى احداث سياسية كتيرة .

sabre
07-18-2012, 23:31
انا رأى ان الجبن فى الفوركس ليس صفه حميدة
ابدا ولاكن يجب ان يكون هناك شجاعه وعدم خوف وتوكل على الله وافتح صفقتك عل اسس سبيمه

Aker001
07-18-2012, 23:38
بالفعل كلما زاد راس المال كلما اصبح المتاجر شجاعا مع ادارة راس المال الجيدة اذن لا يكون عنده اى مشكلة على الاطلاق ولكن المتاجر الجبان هو الذى يكون راس ماله صغيرا

nada
07-19-2012, 01:05
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة

اذا ادرك ان هذه الصفقة مخاطرها اكبر من راس مالوا
ثما يحدد لهو نقطة لدخول فى النتصف الصفقة ليربح منها عدد من النقاط
وهذا لا يعتبر جبن :p

asmoshaa2012
07-19-2012, 01:10
لا اعتقد ان الجبن سيكون يوما من الايام جبن محبوب او مستحب لابد ان يكون المضارب واضح منذ البداية وواضع خطة وخطة بديلة والافضل خطة للربح وخطة للخسارة
حتى لا يترك اى مجال للجبن او حتى الطمع او التسرع او اى عواطف بالتحكم فى الصفقة

HUSSENEY
07-19-2012, 07:29
اعتقد ان الجبن يصاب به كل مبتداء
ولكن ما يعتاد على التداول وعلى السوق يقل هذا الجبن تدرجيا

waleed adel
07-19-2012, 13:53
المضآرب يكون جبآن عندمآ يمر من سلسلة من الصفقات الخآسرة بشكل متتالي
في هذه الحالة المضآرب يتأتر نفسيا ويصبح اكثر خوفا وجبنا

Sobhy
07-19-2012, 14:09
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
المتاجر الجبان ......... الجبن صفة حميدة هذا تناقض واضح حيث أن اسواء صفة يمكن ان تتواجد فى متاجر فوركس هى الجبن حتى فى حالة و جود صفقة خاسرة و مستمرة فى الخسارة اذا كان المتاجر جبان سوف يغلق الصفة بينما المتاجر الشجاع البارع سيتمر فى الصفقة ف احياناً قد تتضرر لتحمل بعض الخسارة لتعوض البعض الاخر لذلك اراى ان الجبن غير مستحب نهائياً لمتاجر الفوركس

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:50
جبن المتداول هو الشعور الطبيعي للمتداول الذي يعمل دون طريقه واضحه
ويمر بعدد من الصفقات الخاسره .. بالطبع وقتها سيخشي الدخول في اي صفقه

زيزو
07-19-2012, 23:27
اخي الجبان ليست صفة حميدة ولكن
الحذر في بعض الموقف يكون جيد جدا
لانه ليس من الحكمة فتح صفقات للخسارة

ma90do
07-19-2012, 23:34
اخي الجبان ليست صفة حميدة ولكن
الحذر في بعض الموقف يكون جيد جدا
لانه ليس من الحكمة فتح صفقات للخسارة

اخي هناك فرق في الجبان في الحياه المعيشيه والجبان في سوق الفوريكس اعتبر الجبان في سوق الفوريكس صفه حميده لانه لا يغامر حيث لا يدخل في منتصف المحيط ويطلب النجده ويخرج من الصفقات باققل خسائر

EngAhmed
07-20-2012, 00:05
والله اذا كانت الشجاعة ان انت تفضل فى الصفقةخسران لحد ماتمرجن الحساب يبقى الجبن نعمة مع ربح مقبول

xtomorrow
07-20-2012, 00:48
والله اذا كانت الشجاعة ان انت تفضل فى الصفقةخسران لحد ماتمرجن الحساب يبقى الجبن نعمة مع ربح مقبول
صحيح اخي اللهم تاجر جبان وحسابه مستقر وارباحه معدودة او تاجر شجاع وحساباته في خبر كان
والاذكى من هؤلاء من يكون شجاعا على الديمو ويستثمر تجارب شجاعته في الحساب الحقيقي

abdallah elbaz
07-20-2012, 01:57

صح جدا
انا شايف ان الجبن شئ حميد فى الفوركس
ماهو مش معقول واحد عمال يحقق فى خسائر فى كذا صفقه متتاليه ونقول عليه جبان لما ياخد حذره بعدها

mage
07-20-2012, 02:32
صحيح اخي اللهم تاجر جبان وحسابه مستقر وارباحه معدودة او تاجر شجاع وحساباته في خبر كان
والاذكى من هؤلاء من يكون شجاعا على الديمو ويستثمر تجارب شجاعته في الحساب الحقيقي

يا باشا المتاجر الجبان هيكون طول عمره ارباحه قليلة جدا وهذه الارباح يمكنه ان يحققها فى اى تجارة تانية وتكون مضمونة كمان ومريحة للاعصاب ولكن سوق الفوركس اتعمل للمخاطرين اللى عايزين حاجة كبيرة يا ربح يا خسارة

khaled zizo
07-22-2012, 16:57
بعد المرجنة والخوف والجبن وبعد مايتمرجن حسابى بيجى شعور عكس الخوف والجبن نهائى وهو التهور والتسرع للانتقام من السوق وفى تلك الحالاتين بتبقى نهاية للحساب تمام فى الظروف النفسية دى..الأنسان دايما عبارة عن خليط من المشاعر والأحساسيس وامحترف هو من يستطيع ان يحيد تلك العاطفة و للخوف فى هذا السوق اكبر عامل بيزيد الخوف وعدم القدرة على متتابعة المتاجرة بصورة سليمة بيكون نتيجة تعرض المتاجر لعدة خسائر متتابعة لدرجة انه لم يعد عند ثقة ان يفتح صفقة حتى وان توفرت فيها نسبة نجاح علية فعامل الخزف هنا بيبقى مقيد المتاجر بدرجة كبيرة وكتير بيسبب خسائر كتير بفتح صفقات خطا نتيجة لدرجة الحرص الكبير

havic
07-22-2012, 17:06
بالفعل على المضارب ان يكون جبان وخواف لان هذه الامور تجعلك تتعامل بحذر مع الفوركس و تبدل اقصى ما عندك من اجل حماية راس المال

delpi
07-22-2012, 18:57
لو كان المبلغ كبير وهو داخل بلوت كبير يعني تشوف بعض الشباب من انعاكس 100 نقطة يقولك المرجن اقترب من الحساب وطبعا دا مش بيكون دخوله مبني علي احترام راس المال
فى هذا السوق اكبر عامل بيزيد الخوف وعدم القدرة على متتابعة المتاجرة بصورة سليمة بيكون نتيجة تعرض المتاجر لعدة خسائر متتابعة

Noah
07-22-2012, 19:26
ان الخوف والجبن فى اوقات العمل فى سوق الفوركس هو يكون جبن مؤقت يا اما المتاجر ليس لديه الخبرة الكافية او انه بيكون خائف فى اوقات فتحا لصفةق فقط ويكون متردد ولكن بعد ان يفتح الصفةق يكون منتظر

ehab
07-23-2012, 13:30
اخي لا يجب ان يكون المضارب جبان لان جبنة لا يحدده حجم راس المال جبنة سيؤثر علي قرارتها تاثير كبير جداا قد يكون احيانا بالأيجاب وقد يكون بالسلب علي كلا

اري ان المضارب يجب ان يكون متوازن في جميع تصرفاته ويبعتد عن جميع تاثيرات الشخصية فقط التزامة يكون ناتج عن تحليلة لموقف العملة فقط لا اكثر

يجب ان يكون المضارب حريص وهناك فرق بين الحرص والجبن

تمام الكلام وبالاخص كلمة متورازن فالتوازن فى اشياء كثير محبب
ولا بد من بعض المخاطرة برضو مفيهاش حاجة وتقبل مرورى

magic777
07-23-2012, 22:48
ان الخوف والجبن فى اوقات العمل فى سوق الفوركس هو يكون جبن مؤقت يا اما المتاجر ليس لديه الخبرة الكافية او انه بيكون خائف فى اوقات فتحا لصفةق فقط ويكون متردد ولكن بعد ان يفتح الصفةق يكون منتظر

هو فعلا في البدايه مشاعر الخوف والتوتر بتكون مسيطره بشكل قوي على المتاجر نظرا لانه لسه اول مره يتعامل
مع السوق وكده لكن بعد فتره المشاعر دي بتقل معاه كتير

eng2012
07-24-2012, 02:39
اعتقد انه عندما تشعر ان السوق يتحرك فى تحركات متعرجه لا تستطيع ان تحدد الاتجاه الصحيح منها والافضل ان تقوم بعمل مضاربات سريعه جدا حتى تستطيع تحقيق الربح منها

osama shaban
07-24-2012, 02:41
اعتقد انه عندما تشعر ان السوق يتحرك فى تحركات متعرجه لا تستطيع ان تحدد الاتجاه الصحيح منها والافضل ان تقوم بعمل مضاربات سريعه جدا حتى تستطيع تحقيق الربح منها

من وجهه نظري عندما لا استطيع تحديد الاتجاه من وجهه نظريافضل الابتعاد عن السوق لفتره ثم العوده من جديد في فتره جيده
المغامرات قد لاتكون نهايتها سعيده السوق لايتعرف بالحظ بدرجه كبيره وتوخي الحذر مطلوب ايضا

kanzsea
07-24-2012, 02:44
المضارب بيكون جبان عندما يعمل بطريقة المضاعفات لان حجم الصفقة يكون كبير وتكون خسارة الاسيبرد فقط تكون كبيرة فيخاف المضارب من الخسارة ويخرج باقل ربح

marcos
07-24-2012, 02:49
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة

لا لا يعتبر جبنا بل إنسحاب تكتيكي
لماذا لا تنظر إلى المسألة من هذه الزاوية ما يتلف التفكير السليم هو إلزامية الدخول كل يوم وكل لحظة عشان أربح
لا بل يجب أن أصطاد الفرص المضمونة ولو بعد شهر

zizo_a_86
07-24-2012, 02:55
المضارب الجبان هو الناجح فى الفوركس وللاسف اللفظ دا اول مرة يتقال على شخص محترم فى مهنته

medhat
07-24-2012, 02:56
يكون المضارب جبان عندما يكون راس المال صغير
اما عندما يكون راس المال كبير فعند حدوث خساره يمكن تعويضها بصفقه آخرى صحيحه
فليس معنى الخساره هى خساره كل شئ

ehab
07-25-2012, 05:58

تمام بس برضو لازم الواحد يكون جرئ لانة لو فضل خايف
السوق هيبلعو بمعنى اوضح الكبار الى فى الفوركس هياكلوة

nemo emo
07-25-2012, 09:40
لا بالعكس انا مش بسميه جبن انا بسميه رضا بالواقع و عدم طمع لان المجازفة او المخاطرة بيؤدى الى عواقب و خسائر لذلك من الافضل ان يكون هناك حل وسط بين الجبن و المخاطرة

2x1
07-25-2012, 10:29
اعتقد الجبن غير مطلوب ولكن المطلوب هو الحكمة لا نك بالحكمة تستطيع ان تعرف ما تقرر وتختار الوقت المناسب لقراراتك

revenge
07-25-2012, 12:00
انا دايما بحط لنفسي هدف معين
10 % من راس المال يوميا
طبعا الجبن اوقات كتير بيخليني اخرج علي مكسب اقل بس في نفس الوقت اوقات كتيره بيحميني من الخساير

amrmorasamir
07-25-2012, 12:04
لا بالعكس انا مش بسميه جبن انا بسميه رضا بالواقع و عدم طمع لان المجازفة او المخاطرة بيؤدى الى عواقب و خسائر لذلك من الافضل ان يكون هناك حل وسط بين الجبن و المخاطرة

على حسب ياباشا هو اغلق الصفقه على كام نقطه وهدفه كان كام
يعنى ممكن يكون عامل هدف 50 نقطه وتحليله صح جدا ويقفل الصفقه بعد 5 نقط ربح ده يبقى اسمه جبن وليس رضا لان تحليله صحيح

kingman
07-25-2012, 17:21

هو السوق ده عايز الحذر جدا وده يكون ايضا باعتدال بحيث لايكون جبن كبير يمنعه من فتح صفقات وان كانت ناجحة فعلا ومحققة الشروط ولا استهتار يفتح صفقات بتسرع وتؤدى الى خسائر

mostafakamal
07-28-2012, 02:30
عندما يهرب من السوق عندما يرى غموض او رؤيا غير دقيقة للاسعار المستقبلية فكما نعرف أن رأس المال جبان .
إلا أن هذا الجبن في هذا المضارب يعتبر حميد . طبعا إذا كان يتعلق بالحفاظ على رأس المال

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 15:36
لما يكون مع راس مال كبير
لازم ساعتها يكون جبان فعلاً
ويحاول يحافظ على راس المال دا مهما حدث !!

zeyadkabeel
07-28-2012, 15:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم انا اعتقد ان الجبان اللى هوه ببخسر كتير ومن ثم يستسلم لخسارته ويحاول يبررها باى تبرير غير انه كان غلطان فى تحليل او غيره

Aker001
07-28-2012, 15:44
كل مضارب لازم يكون فيه صفة منهم اما خائف ومتردد من دخول الصفقة او طماع ويريد يحقق الملايين فى ساعات قليلة اما وجود مضاربين واثقين من نفسهم وغير طماعين فلا مكان لهم فى عالم الفوركس لانه ببساطة سوق مغرى جدا

waleed adel
07-29-2012, 00:34
هناك فرق كبير بين الشجاعة والجراه وبين التهور لان
الفوركس يحتاج جرأة وحزم باتخاذ القرار

ahmed fakhry
07-29-2012, 00:43
المضارب مينفعش يبقا جبان لكن لازم يكون حذر والحذر مطلوب فى الفوركس بشكل كبير لكن مينفعش انى احول الحذر لقوة جبارة ادخل فيها صفقة بدون وعى لسبب انى لازم مبقاش جبان واجمد قلبى وادخل فى صفقة لازم يكون الدخول بحذر بناء على تحليل فنى وليس خوف

uventene
07-29-2012, 00:49
اكثر صفه يجب المضارب ان يتخلص منها هي صفه الجبن لانها تؤدي الي التوتر فالبتالي يكون احتمال وقوع الخساره كبير

magic777
07-29-2012, 00:52
على حسب ياباشا هو اغلق الصفقه على كام نقطه وهدفه كان كام
يعنى ممكن يكون عامل هدف 50 نقطه وتحليله صح جدا ويقفل الصفقه بعد 5 نقط ربح ده يبقى اسمه جبن وليس رضا لان تحليله صحيح

هو في الاول بس هتلاقيه بيعمل كده علشان تجارب خساره سابقه تعرض لها لكن بمرور الوقت ولما يلاقي ان تحليله ده بيصيب
في اغلب الاحوال هنا هيبدا يقوى ويثق في الصفقه حتى تحقق الاهداف

sunlight
07-29-2012, 00:56
هو في الاول بس هتلاقيه بيعمل كده علشان تجارب خساره سابقه تعرض لها لكن بمرور الوقت ولما يلاقي ان تحليله ده بيصيب
في اغلب الاحوال هنا هيبدا يقوى ويثق في الصفقه حتى تحقق الاهداف

نعم اخى انا معك فى تفكيرك لو الشخص وجد طريق كويسه للربح وسحب فلوس ولو صغيره هايشعر بالثقه بالنفس وانه تاجر كويس ولكن الاغلب مش بيسحبوا الفلوس وبيضيعو المجهود فى المتاجره بالارباح

mido95
07-29-2012, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله

اتمني من الجميع المشاركة

الجبن صفة مذمومة تماما و خاصة مه المتاجر فى الفوركس
لكن هناك فرق بين الجبن و الحرص و عدم التهور فالشخص لو لم يستطع قراءة السوق و لم يدخل فهذا عدم تهور و ليس جبن

abdelaal
07-29-2012, 02:50
من رايي ان الجبن في المتاجرة مرحلة طبيعية بيمر بيها اي المبتدء في هذه المجال
المرحلة الاولي مرحلة التهور والطمع ومع كثرة الخسارة تأتي مرحلة الجبن والخوف ثم تليها مرحلة الاحتراف
بمعني معرفة الوقت المناسب لدخول والخروج من الصفقة

Single phase
07-29-2012, 03:16
الجبن يعني ان الصفقه تكون متاكد انها هتحقق ربح معين وتقفلها بعد اما تحقق ربح اقل
وده طبعا يختلف عن الحذر وعدم الطمع

mostafakamal
07-30-2012, 22:22

فعلا توالى الصفقات الخاسرة بتولد الجبن فى الواحد خصوصا لما تاتى قرب تصفير الحساب
انا من رائى ان الواحد لو خسر صفقة فى اليوم لا يتداول فى هذ اليوم

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 23:04
فعلا توالى الصفقات الخاسرة بتولد الجبن فى الواحد خصوصا لما تاتى قرب تصفير الحساب
انا من رائى ان الواحد لو خسر صفقة فى اليوم لا يتداول فى هذ اليوم

اوافقك الرأى 100% صحيح

انك لو خسرت لاتجلس امام الشارت وتقول انا هقعد اعوض خسارتى

هتخسر اكتر واكتر - نصيحه اخويه لا تضارب بانتقام علشان اموالك كلها هتروح امام عينيك

Aker001
07-30-2012, 23:05
خوف المضارب ينبع من كونه عدم ملم بالاخبار واتجاه السوق ولا يكون هناك اسس يسير
وفقا لها ولكن مع وجود كل هذه الاشياء نجد المضارب يقل لديه الشعور بالخوف

waleed adel
08-03-2012, 01:19
لا يجب ان يكون المتاجر جبان ولكن يجب ان يكون متانى
فى دخوله للصفقات وعدم التسرع

meroo
08-03-2012, 01:23
اعتقد سوق الفوركس لا يحتاج الى الجبن اطلاقا بل يحتاج الى الشجاعة
لابد ان نحاول ان نتجنب ايضا العواطف فى التداول ونتعامل مع السوق على اساس التحليل الجيد

sala7
08-03-2012, 01:29
كل ما كان عندي فلوس اكتر اخاف اكتر اما لم تكون فلوس قليل الامر يكون سيان حيت ان الخسار لن تكون كبيرة
لكن هده صفة جميلة و الحمد الله تخليني ديمن حدر و عامل احتياطات و مركز في الموضوع اكتر

Spiderhoof
08-09-2012, 02:56
لما مثلا يكون خايف من صفقه معينه مع انها باينه انها مربحه جدا بالنسبه ليه
وفجأه يحصل العكس والصفقه تخسر كتير جدا وهنا يبقا الجبن في الوقت ده مفيد جدا

MrDeloma
08-09-2012, 03:06
اخي يعتبر المتاجر جبانا عندما يغلق الصفقة على خسارة قليله
هل تعرف لمادا ، لأنه ممكن السووق ينزل أكثر و يضرب الستووب لوز و يقدر يتمرجن الحساب

waleed adel
08-11-2012, 01:26
الجبن صفة سيئه لاى متداول بالفوركس ولكن الخوف والخسارة
امر طبيعى لاى متداول فاتح صفقات

mohamed2010
08-11-2012, 01:32
السلام عليكم يكون جبان عندما يفتح صفقة ثم تبدأ فى
الخسارة ثم يسرع فى اغلقها خوفا على نفسة

بسمة الحياه
08-11-2012, 02:24
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
الربط بين الامرين صعب
فان تكون جبانا في رأيي عندما تمر بخسائر متتالية فتفقد الثقة في نفسك
و ان يكون جبنك مفيدا لك في اعتقادي عندما تعلم ان ما ستفعله مخاطرة كبيرة و انت في غنى عنه و تعتمد مبدأ القتاعة
و اللع اعلم

webtech
08-11-2012, 02:26
اسوء شيء يعترض المضارب في سيرورة تجارته هي الخوف و الجشع هما صفتان يحول صاحبهما الى خسار في اية لحظة لمن الذي يبني مضارباته على اسس و استراتيجيات مقرورءة احتمال بعيد جدا ان يخسر و لهذا الجبن ليس مطلوبا في العمل بالفوركس

talal
08-11-2012, 02:47
لا اعتقد ذلك
فلكي تربح يجب ان تحاول التغلب على جبنك
لان بعض الصفقات تحتاج الى شجاعه قوية وقوة واصرار
لان الفوركس فرص واذا ضاعت ربما لا تعود في فترة قريبة
فحاول اقتناص الفرص

BaHaa FxTr
08-11-2012, 02:58
الجبن لايعتبر مفيد بأي حال من الاحوال ولكن العند هو الصفه التي يجب التخلص منها وعدم الاصرار ع رأيك بعد وضوح انك كنت علي خطأ في رأيي

nagynagy
08-11-2012, 03:02
الجبن يصاب به كل مبتداء ولكن ما يعتاد على التداول وعلى السوق يقل هذا الجبن تدرجيا
واعتقد ان الجبن يكون فى الحسابات الصغيرة اكثر من الكبيرة لان الحسابات الكبيرة يمكن ان تتحمل الخسار..............

ahmed82
08-11-2012, 03:04
عندما يكون مبتدء او غير قادر على تحديد التجاه