PDA

View Full Version : لماذا لا يفضل الاغلبيه التداول يوم الجمعه

moabdallah123
06-27-2022, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته اولا تحياتي لجميع أعضاء ومسؤلي منتدا انيستا فوركس اما بعد بالنسبه للتداول في يوم الجمعه فالتداول بيكون صعب للغايه ولا ينصح اطلاقا بالتداول في يوم الجمعه لأنه بيكون يوم انعكاسات قوي ةوالازواج بتكون في حالة تصحيح لذلك الحركه علي الازواج بتكون حركه غير مستقره فتكون حركه تصحيحيه
وبالتالي بيحدث هناك انقلاب شديد في الاسواق غير ان يوم الجمعه بيكون فيه اغلاق الاسواق والسوق بيغلق الجمعه والسبت ويفتح الاحد الساع 12 صباحا وبالتالي ممكن في مدة الاغلاق يحدث هناك اخبار قويه جدا علي بعض الازواج وبالتالي ممكن يفتح السوق علي جاب كبير جدا وممكن يؤدي الي خسارة المتداولين لو كانت هناك صفقات مبيته ممكن تفتح علي خساره كبيره لذلك لا ينصح اطلاقا بتبيت اي صفقات واغلاق جميع الصفقات قبل اغلاق السوق
لذلك السوق في يوم الجمعة فى العادة تكون الحركة فيه نشطة بشكل قوي جدا خصوصا على ازواج الدولار كندي والبترول وكذالك الذهب لذلك وخلاصه القول هي يمكننا ان نقول ان التداول يوم الجمعة قد يكون مربح كأي يوم اخر ولاكن يجب ان يتم ذالك بحذر ومخاطرة محسوبة بشكل جيد كما يجب الاخذ بعين الاعتبار احتمال تبييت الصفقات الى الاسبوع القادم ما يعني وضع ادارة مخاطرة جيدة لا ينتج عنها خسائر كبيرة في رصيد الحساب
وخاصة فى ظل الاحداث التى يمر بها العالم لا ينصح نهائي بتبيت الصفقات لان السوق الان لا يستطيع احد غير المحترفين فى سوق الفوركس فقط وكبار المستثمرين هم الذين لديهم القدرة الكبيرة على التنبؤ او التوقع لحركة السعر فى الايام والاسابيع

ahramy
06-27-2022, 01:28
تحيه عطره علي الجميع واسعد الله اوقاتكم بكل خير اما بخصوص موضوعك عن عدم العمل يوم الجمعه عايز اقولك انه مش يوم الجمعه بس بل كمان يوم الاتنين،لان في الغالب الاوقات دي بيكون فيه تحركات قويه جدا في الاسواق الماليه وبيكون فيه كمان العديد من الاخبار القويه اللي من شأنها التاثير علي الاسواق،لذلك يجب البعد عن يوم الجمعه نسيت اذكر ان من الاخبار القويه دي اخبار الكندي لان الكندي اخباره بتكون قويه وبرده بيكون الاغلاق الاسبوعي ومعظم الشركات الكبيره بتسحب السيوله من السوق بداعي انه دا اغلاق اسبوعي وعشان كدا مش بنشوف تحركات كتيره في الاوقات اللي زي دي وافضل اوقات للتداول هي الاوقات مابين يوم التلات والخميس.تقبلوا وافر تحياتي وبالتوفيق للجميع

ndaaforex
06-27-2022, 17:03
انا من المتداولين اللى مبفضلش العمل يوم الجمعه اولا ممكن الصفقه تبات ليوم الاتنين وما ادراك ما يوم الاتنين مع الافتتاج والفجوات السعرية دة غير لو الحساب غير اسلامى هتلاقى عمولة سواب
ثانيا اغلاق يومى واسبوعى والسيولة بتكون منعدمة فا انا عن نفسى بشتغل من الاتنين للخميس محبش اشتغل يوم الجمعه وحتى يوم الاتنين بشتغل مساءا وليس مع الافتتاح لان السوق بيكون غير واضح

Ayman Abdellatif
06-27-2022, 17:24
من المميزات التى تتوافر فى العمل بالتداول فى الاسواق المالية هى انه يعمل خلال خمسه ايام فى الاسبوع و على مدار ساعات
اليوم لهذا فيمكن للمتداول اختيار الوقت المناسب له فى التحليل و التداول و البعض لا يفضل التداول يوم الجمعة لانه نهاية
ايام التداول و ربما تكون الاخبار الاقتصادية فيه منعدمة و كذلك تقل السيولة فيه مع قرب نهاية الجلسة الامريكية لهذا
فان السيولة عندما تقل سوف تكون حركة السعر بطيئة للوصول نحو الهدف المحدد لها و ربما يتضطر المتداول الى
تبييت الصفقة للاسبوع القادم هذا سوف يكلفة فوائد تبييت مما يزيد من تكلفة الصفقة بالنسبة له و كذلك احتمالية
صدور اخبار وقت اغلاق السوق فيفتتح السوق على فجوات سعرية تخسر المتداول الصفقة التى سبق و ان قام
بتبييتها فيفضل اغلاق الصفقات فى نهاية الاسبوع و عدم التبييت و كذلك التداول بحرص فى نهاية الاسبوع .

AhmedEm
06-27-2022, 20:03
التداول يوم الجمعة ينطوي علي مخاطر كبيرة لانه يمثل يوم الاغلاق الاسبوعي و كثيرا ما تحدث الكثير من الحركات و التقلبات السعرية المفاجئة و العنيفة و الغير متوقعة في هذا اليوم انا شخصيا اغلب الخسائر التي كنت اتعرض لها كانت بسبب التداول يوم الجمعة لذلك اصبحت احاول قدر المستطاع ان اتجنب التداول فيه مهما كانت هناك فرص سانحة للدخول لان التقلبات التي تحدث في ذلك اليوم كفيلة بضرب استوبات المتداولين من اجل خسارتهم و احيانا يمكن ان يتم تغيير الاتجاه العام بالكامل في ذلك اليوم لذلك من الافضل الابتعاد عن التداول في ايام الجمعة و كذلك ايام الاثنين و تمثل ايام الثلاثاء و الاربعاء و الخميس افضل ايام يمكن التداول و صنع الارباح فيها