PDA

View Full Version : لماذا يحقق البعض مكاسب خرافية في الحساب التجريبي ويفشلوا في الحساب الحقيقي؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

gr53
09-15-2012, 23:18
اري ان هناك بالفعل اصدقاء ناجحون جدا في الحساب التجريبي ومع اول حساب حي كان الحسارة حليفتهم من منكم يعلم لماذا يحدث هذا لهم

azifek
09-16-2012, 00:49
أظن أن هذا راجع لعدة أسباب منها :
في الحساب التجريبي يكون رأس المال كبير يكفي لتحمل الخسارة مهما كان نوعها إلى غاية أن تعود الصفقة إلى نقطة الدخول و في الحساب الحقيقي عادة ما يبدأ الناس برأس مال صغير
في الحساب التجريبي تتاجر بدون قليل فلو وجدت رصيدك خاسر لا تقلق و تنتظر عودة السعر إلى نقطة الدخول أما في الحقيقة فبمجرد رؤية الخسارة تجعلك تخاف من خسارة أكبر و تغلقها

ahmed zayan
09-16-2012, 00:56
فعلا يحدث هذا الموضوع ولكن الله اعلم لا اعلم الاسباب
فقد يكون الحظ غير محالف لهم او يكون الحساب التجريبى غيرمهتم به فيكسب
اما الحساب الحقيقى خايف عليه وخطواته محسوبه ولذلك خوفه يخسره

fnaan
09-16-2012, 00:59
اعتقد انك فى الحساب التجريبى بتتاجر بثقه وتدخل صفقات وانت مطمئن لانها ليست اموال حقيقيه وهذه نقطه مهمه فى سوق الفوريكس ثانيا مثلما رد بعض الاعضاء لوجود رأس مال كبير فى الحساب التجريبى غير الذى سوف تستخدمه فى الحى ولا انصح مطلقا بحساب تجريبى ب 50000 $ وانت هاتدخل سوق الفوريكس ب 100$ لانك مش هاتكون عرفت ازاى تدير حساب صغير الى هو هايكون الواقع بتاعك وكمان اختيار الرافعه الماليه بتفرق كتير جدا

eng2012
09-16-2012, 01:12
الذين يحققوا مبالغ كبيره من الربح هم من يستطيعون التعلم الجيد والالتزام بكل القواعد الهامه التى تحقق الربح
ومن يفشل هو من لا يريد ان يتعلم جيدا ويسعى فقط وراء الربح

aladdensima
09-16-2012, 01:21
اهم عنصر في الفوركس هو التحكم بالمشاعر وطبعا في الحساب التجريبي بتكون مش فارقه معاك فبتاجر وانت مطمئن انك في كل الاحوال مش خسران حاجه

elghoul2014
09-16-2012, 01:21
لانها ليست اموال حقيقيه ولوجود رأس مال كبير فى الحساب التجريبى غير الذى سوف تستخدمه فى الحى وفي عوامل اخري نفسيه لو انت دخلت التجريبى مش فارقه معاك تكسب اوتخسر غير الحقيقي الخوف من الخساره

eletrebi
09-16-2012, 01:23
الحمد لله انا كنت العكس
اول صفقة ليا كانت مربحة فى الفوركس
وبوجة عام رابح الحمد لله
وبتاجر ب 30$ فقط

rouka
09-16-2012, 01:45
لانها ليست اموال حقيقيه ولوجود رأس مال كبير فى
الحساب التجريبى غير الذى سوف
تستخدمه فى الحى وفي عوامل اخري نفسيه لو انت دخلت التجريبى
مش فارقه معاك تكسب اوتخسر غير الحقيقي الخوف من الخساره

cheetoslover
09-16-2012, 01:53
انا اظن انه في الحساب التجريبي لا يخاف المتاجر شيئا ويمضي في الصفقة
ولكن في الحقيقي ياتي معه مساولية كبيرة وهي ان المال حقيقي

badrheba48
09-16-2012, 03:18
الديمو ممكن تحقق أرباح كبيرة معتمدا مثلا على الدخول بلوت عالى جدا و انت عارف انك هتدخل و انت مستريح جدا لان دة حساب تجريبى و مفيش أى مشاكل لو خسرته انما على حساب حقيقى مش هتقدر تحافظ على اعصابك و انت داخل باللوت دة فهتبدأ تتردد جدا و هتلاقى نفسك مش ملتزم بالشروط زى الحساب اللايف

azza51
09-16-2012, 19:03
انا فعلا سمعت كتير عن اللي بيتعلموا في الحساب التجريبي ويكونوا ناجحين جدا لكن مع اول حساب حقيقي في اول صفقة لهم تكون الخسارة هي النتيجة
في رأيي ان هذا بسبب الاقبال النفسي علي الصفقة 0....بمعني انه في الحساب التجريبي انت تدخل لتتعلم وبالتالي لا شئ تخاف عليه بالاضافة انه فعلا لا توجد اموال حقيقية تخسرها ولكن مع اول صفقة يكون معك اموال حقيقية تخاف عليها
والسبب الثاني هو ما يسببه الحساب التجريبي للبعض في الاطمئنان الزيادة لدخول الصفقات وهذا ياتي نتيجة عكسية

abdellatif2013
09-17-2012, 01:36
الحساب التجريبي يكون رأس المال كبير يكفي لتحمل الخسارة مهما كان نوعها إلى غاية أن تعود الصفقة إلى نقطة الدخول و في الحساب الحقيقي عادة ما يبدأ الناس برأس مال صغير...;)

ahmedamz
09-17-2012, 01:52
انت فالحساب التجريبى بتاخد راس مال تبتدى بيه كبير وبالتالى بيكون حجم النقطة كبير وانت بتدخل فى صفقات دون حساب

moisaid
09-17-2012, 01:57
أهلا أخي الكريم
فعلا كلنا نربح في الديمو و نخسر في الحقيقي
لأن الديمو تدخل و أنت عارف أنك لن تخسر شيء فتدخل بعقود كبيرة
أم الحقيقة نخسر لأننا لا نلتزم بما تعلمناه من أدارة رأس مال صارمة و بهدف معين و ستوب لوز
بالتوفيق أخي
ان شاء الله أراك من الرابحين

gr53
09-17-2012, 02:11
في الحساب التجريبي يكون رأس المال كبير يكفي لتحمل الخسارة مهما كان نوعها إلى غاية أن تعود الصفقة إلى نقطة الدخول و في الحساب الحقيقي عادة ما يبدأ الناس برأس مال صغير
في الحساب التجريبي تتاجر بدون قليل فلو وجدت رصيدك خاسر لا تقلق و تنتظر عودة السعر إلى نقطة الدخول أما في الحقيقة فبمجرد رؤية الخسارة تجعلك تخاف من خسارة أكبر و تغلقها
لقد اصبت بالفعل لب الحقيقة فعدم الشعور بالخوف عامل اساسي للربح وكذلك كبر حجم المال هو السبب فعلا في ذلك

meeco
09-17-2012, 02:18
فى الحساب التجريبى المتاجر بيدخل بحساب كبير وبيتاجر بلوت كبير علشان كده الارباح بتكون كبيرة
اما فى الحساب الحقيقى فالمتاجرة بتكون بحساب صغير قد يضيع فى اى لحظة
العامل النفسى قد يكون له دخل كبير فى الخسارة

wowdd
09-17-2012, 02:39
اري ان هناك بالفعل اصدقاء ناجحون جدا في الحساب التجريبي ومع اول حساب حي كان الحسارة حليفتهم من منكم يعلم لماذا يحدث هذا لهم

السلام عليكم ورحمة الله
الفكره تتعلق فى نفسية المتاجر الوضع علىلا الديمو بتبقى الدونيا لزيزه علشان الفلوس وهيميه لكن لما تبقى حاطط مالك بتبقى خايف ومرعوب وعلشان كدا بتخسر لو قدرت تلعب بنفس نفستك الى على الديمو اكيد راح تكسب

azoukhan
09-17-2012, 02:45
فعلا فكثيرا ما يحدث دلك
فالمسألة مسالة حط في غالب الاحيان

m.o.b
09-17-2012, 02:52

dina
09-17-2012, 05:18
من الممكن انه قد يكون تسرع فى الدخول فى الصفقات دون تدريب كويس او
انه طمع او لم يلتزم ولا يتابع جيدا فناك الكثير من الاسباب وراء الفشل والخسارة
واتمنى لى وللجميع التوفيق

ahmed zayan
09-17-2012, 05:27
هذا امر وارد وحدث معى انا شخصيا فربما كان الحظ حلييفنا المره القادمه
ربنا يوفقنا بقه

meshmeshrere
09-17-2012, 06:22
لان التجارة التجريبية بتكون براس مال كبير ويتاجر بعدم من الخوف وبالتالى اذا حدثت خسارة فراس المال الكبير بيتحملها وبينتظر لاعادة الخسارة انما فى التجارة الاصلية بيكون متخوف وبالتالى بيدخل براس مال صغير ولا يتاجر بثقة راس المال التجريبى

mage
09-17-2012, 06:56
انا نفسى بسال نفس السرال ليه فى ناس كتير اوى بيحققوا الكثير من المكاسب على الحساب الديمو ولكن على الحساب الحقيقي يحدث العكس لان بكل بساطة العامل النفسي له الدور الكبير فى هذا الامر لان من خلال تاثير العامل النفسى نرى كيف ان الاسعار تعكس على المتاجر

abdoeg90
09-17-2012, 11:14

بالنسبه لى ارى انه طالما انك بتستخدم حساب تجريبى
الخساره مش حتفرق معاك كتير على قد مانت حتتعلم كتير وممكن عدم الخوف يكون سبب كبير ف كده ده

اما بالنسبه للحقيقى ممن يكون الخوف هو السبب ف الخساره لانه حتكونه محسوبه عليك

دى وجهة نظرى

sky44
09-17-2012, 14:51
لان غالبا يكون راس المال الدي تختاره في الحساب التجريبي كبيرا لهذا تكون الارباح كبيرة كما ان في الحساب التجريبي لا تخاف على مالك و تنتضر الصفقة الى ان يعود لك السعر من جديد و هذا ما لا تفعله في الحساب الحقيقي بحيث تكون في صراع مع نفسك هل اغلق ام اصبر الى ان تحدث الكارثة

ayman.shosha
09-17-2012, 14:55
اعتقد اخى العزيز
ان هذا امر طبيعى
فللحساب الحقيقى رهبة خاصة لا توجد عند تعاملك مع الحساب التجريبى
فالخوف من الخسارة لا يوجد الا بوجود حساب حقيقى

forex_8
09-17-2012, 14:58
اولا ليس هناك اى فرق بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى فكلاهما متطابقين ولكن الفرق الوحيد هو حالة المتاجر ففى حالة الحساب التجريبى يكون هادئ مطمئن يركز فقط على التعلم والملاحظة والخطة ومدى نجاحها اما فى حالة الحساب الحقيقى بيكون قلق وفى بعض الاحيان مضطرب خائف من الخسارة ولا يركز كثيرا واعتقد ان هذا سبب الخسارة

micro18
09-17-2012, 15:08
العامل النفسي هو وراء هذه الضاهرة ، لان المتداول في الحساب الديمو لا يتعرض لاي ضغوطات ويتداول باريحية ، اما في الحساب الحقيقي يتعرض للخوف من الخسارة والتردد و المشاعر السلبية تؤثر في قرارات المتداول

Mokka
09-17-2012, 15:34
لانك فى الحساب التجريبى ( الديمو ) تتداول بكل شجاعه و بدون خوف من الخساره لانك حتى لة تعرضت للخساره هذا لا يوثر على اموالك التجريبيه او الوهميه و لكن عندما تتاجر فى مجال الفوركس الحقيقى تكن خائفا جدا على اموالك و تكون خائف من الخساره

tifanytomato
09-17-2012, 15:40
الاسباب كثيرة اذكر منها عدم العمل على الديمو بنفس راس المال الذى سوف تعمل فية على الحقيقى ونفسية المتاجر مختلفة ما بين الديمو والحقيقى فى الديمو انت بعيد عن الخسارة النفسية لكن فى الحقيقى الامر مختلف وعدم وجود الخوف فى الديمو اشياء كثيرة جدا هذا ما افتكرة الان

jamalsale
09-17-2012, 15:40
العامل الذي يتبدل بين الحساب التجريبي و الحقيقي هو العامل النفسي و القدرة على المخاطرة
مما يجعل المتداول يتردد في اتخاد القرار و من تم الخسارة

محمد البنا
09-17-2012, 16:05
الحساب التجريبي يكون برأس مال كبير يتحمل الخسارة إلى حد كبير أما الحساب الحقيقي فيكون برأس مال صغير عند أغلب الناس وبالتالي لا يمكنه أن يتحمل الخاسرة ولذلك تجد المحاولات الناجحة في الحساب التجريبي هي نفسها تفشل في الحساب الحقيقي.

kmkm
09-17-2012, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي العزيز .. تلك الفرقعة بين الحساب الديمو والحساب الحقيقي تحدت بسبب العامل النفسي الذي يفرق الاثنان عن بعد.. فـفي الحساب الحقيقي أنت تجازف بنقود حقيقية قد قمت بتجمعها بعد تعب شديد أما في الحساب الديمو فـانت تجازف بنقود وهمية لا قيمة ليها

alfarsalaraby
09-17-2012, 16:21
انا عن نفسي كنت بشتغل على حساب دبمو بـ 5000 وصلته 13500 في يوم عمل _ ساعات يعني _
طبعا كنت بخاطر بس كنت بجرب استراتيجية وكنت متاكد جدا من متاجراتي
...
واعتقد الاسبابا هي :
1- راس المال الكبير يساعد في النجاح اذا كانت ادارة راس المال جيدة وصارمة ..
2- الاطمئنان النفسي وعدم الخوف ..
3- اتباع الاستراتيجية ..

mansourito
09-17-2012, 16:24
انا ايضا الاحظ ذالك وبشدة ووقعت لي ايضا لكن اظن ان السبب يكمن في عدم ظهور الحواس في الحساب الديمو

kingta
09-17-2012, 16:26
السلام عليكم
طبعا للان المال غير حقيقي ويدخل الصفقة وباله هاني ومركز ولايخاف من الخسارة عكس الحقيقي يكون مشوش ومتوتر
وشكرا لك

madoxegy
09-17-2012, 16:28
لان نفسية المتاجر عند التداول بمال وهمى غير نفسيته عند التداول بمال حقيقى

loco
09-17-2012, 16:31
السلام عليكم انا مبتدء و هدااول رد لي في المنتدى
اعتقد ان السبب بسيط هو ان العمل فب الحساب التجريب يكون مرتح وليس عليك ضغط
لكن عندمانفتح حساب حقيق فان عوامل كتيرة كالخوف و التوتر و كدلك الطمع يؤترون علينا ممايسبب الخسارة

hedraf
09-17-2012, 16:34
اعتقد ان ذلك يحدث لانه عندما يعمل على الحساب التجريبى ويجد نفسه يحقق اموال كبيرة يبدأ فى الطمع فلذلك عندما يبدأ فى الحساب الحقيقى يريد ان الصفقة تصل الى اعلى حد لانه اعتاد فى الحساب التجريبى على المكاسب الكبيرة فبالتالى يفشل

noureen
09-17-2012, 17:03
اعتقد ان السبب فى دا بتتوقف على نفسيه المتاجر من طمع فى كسب المزيد
و ايضا الخوف من الخساره فكلها عوامل تؤدى و بلا شك الى التلاعب اعصاب المتجار و الدخول فى صفقات غير موفقه

ziko
09-17-2012, 17:22
لانهم لا يهتمون باداره راس المال فى طرقهم ولذلك فهم يخسرون دائما مهما كبر حسابهم

kramziie444
09-17-2012, 17:32
فعلا اخي و عن تجربة شخصية اعتقد ان السبب هو نفسي بالدرجة الاولى ففي الحساب الحقيقي تكون النقود حقيقية عكس ال حساب التجريبي الذي تستطيع المغامرة به في الصفقات

sami
09-17-2012, 18:04

السبب بكل تأكيد يرجع للعامل النفسي فالذي يدخل صفقات في حساب تجريبي يكون صبورا على تحقيق
الأرباح لأن ليس هناك شيء يخسره،و عندما يدخل بحساب حقيقي تتملكه الهواجس فيضطر للخروج بنقاط
قليلة و يلاحق الخسائر لا الأرباح

elkhawaga
09-17-2012, 18:06
هو ممكن يكونوا داخلين اصلا بحساب كبير
لكن نسبة المخاطرة كبيرة جدا

YASER83
09-17-2012, 18:32
السلام عليكم
انا لاحظت فروق كبيرة بين الحساب الديمو والحقيقي دون اقدر على تحديد الاسباب
فمثلا تحجد معظم صفقاتك تصل الى هدفها المنشود في الديمو اما على الحقيقي فلا يحدث ذلك بنفس الوتيرة

rafah
09-18-2012, 03:11
لان غالبا يكون راس المال الدي تختاره في الحساب التجريبي كبيرا لهذا تكون الارباح كبيرة كما ان في الحساب التجريبي لا تخاف على مالك و تنتضر الصفقة الى ان يعود لك السعر من جديد و هذا ما لا تفعله في الحساب الحقيقي بحيث تكون في صراع مع نفسك هل اغلق ام اصبر الى ان تحدث الكارثة
العامل النفسي هو وراء هذه الضاهرة

smail
09-22-2012, 17:36
اعتقد انك فى الحساب التجريبى بتتاجر بثقه وتدخل صفقات وانت مطمئن لانها ليست اموال حقيقيه وهذه نقطه مهمه فى سوق الفوريكس ثانيا مثلما رد بعض الاعضاء لوجود رأس مال كبير فى الحساب التجريبى غير الذى سوف تستخدمه فى الحى ولا انصح مطلقا بحساب تجريبى ب 50000 $
............

mahmoud1
09-22-2012, 17:43
الحساب الديمو مش بيكون فى ضغط زى الحقيقى لانه فى الحقيقى المتاجر بيخاف من الخسارة وبيكون حظر اكتر وغير كده الواحد لما بيفتح حساب ديمو فى الغالب بيكون مبلغ كبير وحجم العقد بيكون كبير عشان كده بتحس انك حققت ارباح بعكس الحساب الحقيقى بيكون راس المال صغير وبيكون فى ادارة راس مال

maha sharawey
09-22-2012, 17:46
بسم الله الرحمن الرحيم
لان في الحساب الحقيقي يكون في ضغط عصبي كبير مما يؤدي الي اعطاء المخ اشارات عكسيه مما يؤدي الي الخساره اما في الحساب الديمو يكون الشخص غير متاثر بالخسارة لانة يعلم انها ليسستت اموال حقيقية

nabeel_25
09-22-2012, 17:49
السبب انه في الحساب التجريبي يكون الشخص المتداول صبور بعض الشيء
اما في الحقيقي يكون عجولا و خائف

yasefsami3
09-22-2012, 17:50
اكيد الذين يحققوا مبالغ كبيره من الربح هم من يستطيعون التعلم الجيد والالتزام بكل القواعد الهامه التى تحقق الربح

hanyzky
09-22-2012, 17:54
مش شرط انه يحقق مبالغ خررافيه انا اعتقد ان من ينجح فى حساب الديموا غالبا ما ينجح فى الحساب الحقيقى لان كلاهما يعتمد على الانضباط والالتزام وهذا ما ينطبق على الديموا وان لم يلتزم بهذا طبيعى سوف يفشل سواء كان ديمو او حقيقى

omar kapo
09-22-2012, 17:56
اولا لتكن ف البداية بتحسب انها لعبة بتبيع وتشتري لعبة مسلية بتكون اكثر تسلية عندما تكسب وتخسر قليل وتكسب
و لم تيجي ف الحقيقي فتجد انك تخسر تدمر لا تقف لماذا كسب لماذا هذه الاسترايجية ليست هنا
كيف كنت افعل واكسب هناك الكثير
وهنا القليل الطمع
عدم القناعة بالقليل يودي الي الخسارة

maro50
09-22-2012, 17:58
يحدث الربح فى الحساب التجريبى على عكس الحقيقى لان الاول يفتقد الى وجود المال الحقيقى مما يذهب التوتر الذى يحدث اثناء التداول ويجعل ضبط النفس متوازن لديك

adel asran
09-22-2012, 18:03
وذلك لان الحسابات التججريبية تعطى راحة البال لعدم وجود اي ضغوط من الخوف من ان نخسر اموالنا وبالتالى انت مطمئن وتتاجر براحة بال ولذلك نستطيع ان نحقق مكاسب خرافية .

الله كريم

daisy
09-22-2012, 18:08
مفيش اى فرق من وجهة نظرى بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو الا المشاعر
لو ركزت فى الفرق بين هنا وهناك
هتلاقى ان مشاعرك بتاثر عليك وتدفعك لاتخاذ قرارات نتيجتها الخساره

sohir
09-22-2012, 18:20

ahmed zayan
09-22-2012, 18:20
اخى لعده اسباب منها انك لاتحسب لها خسرت ام كسبت المهم ان تدخل فى صفقات
وان تتمرن وخلاص

wowdd
09-22-2012, 19:02

السلام عليكم ورحمة الله
بعد السلام والتحيه الطيبه
اخى الكريم الفكره كلها تعتمد على نفسية وعوامل الحساب التجريبى حيث ان المتاجر على الحساب التجريبى لا يهمه المكسب او الخساره لكن على الحقيقى بتفرق معه الى جانب انه بيبقى عامل حساب ديمو بى 50 الف دولار ويوم ما يعمل حقيقى يعمله بى 200 دولار
فا مش بيعرف يدير راس المال بنفس المعادله

jihadazzam
09-22-2012, 19:07
لان الحساب التجريبي فيه مبلغ من المال كبير جدا مهما حصل سيرجع السعر لعندك وتربح الصفقة
وثانيا ان العامل النفسي الخوف على الفلوس بالجساب الحقيقي منخاف ومنقفل الصفقة على خسارة

magic777
09-22-2012, 21:01
لان الحساب التجريبي فيه مبلغ من المال كبير جدا مهما حصل سيرجع السعر لعندك وتربح الصفقة
وثانيا ان العامل النفسي الخوف على الفلوس بالجساب الحقيقي منخاف ومنقفل الصفقة على خسارة

بص اخي المفروض وانت بتفتح الحساب الديمو افتحه بالمبلغ الي انت ناوي تفتح بيه الحساب الحقيقي
علشان التعلم هنا والتدريب يكون بصوره اقرب للحساب الحقيقي وتقدر تسفيد من التجارب هنا احسن

HOUSAMMI
09-22-2012, 21:04
بسم الله

الحساب التجريبى الفلوس فيه مش حقيقة يعنى بتاجر من غير خوف على ضياع راس المال او طمع

عشان كدة بتطبق تحليلك صح ،،، راس امال فى التجريبى عادة بيبقى كبير عشان كدة النقاط الصغيرة بتبان فيه غير الحساب الحقيقى بيكون صغير ونقاطه صغيرة وادارة راس المال بضيق المتاجرة

عشان كدة الى عايز يستفيد من الحساب التجريبى

يشتغل بنفس الرافعة المالية

يشتغل بنفس ادارة راس المال

يطبق استراتيجيته ويسيب الكمبيوتر عشان الطمع والخوف

MAGDY
09-22-2012, 21:04

السبب بسيط جداً
فى التجريبى بيكون حذر ومنتبه جداً .. فبيكسب
ييجى يشتغل على الحقيقى ، يكون أصابه الغرور والنفخة الكدابة
فيخسر .. وتطربق على دماغه ودماغ جيرانه
تأمرنى حضرتك
تحياتى

mohamed saad
09-22-2012, 21:18
هؤلاء التجار سيطر عليهم ملكة الخوف وبالتالي تجدهم لا يلتزمون مثلما كانوا على التجريبي فلو دخلت صفقة على التجريبي ستجد السعر يعكس ويكاد يضرب الاستوب وانت لا تلمسه وتنظر ما يحدث ثم فجأة يعود ويضرب لك الهدف وهذا لا يؤثر معك رغم انه الاصح اما لو كان حقيقي ستغلق الصفقة فورا خوفا من الخسارة الاكثر وهذا خطأ لان عليك بالالتزام بالهدف والاستوب

4ex
09-27-2012, 01:33
لان التجارة التجريبية بتكون براس مال كبير ويتاجر بعدم من الخوف وبالتالى اذا حدثت خسارة فراس المال الكبير بيتحملها وبينتظر لاعادة الخسارة انما فى التجارة الاصلية بيكون متخوف وبالتالى بيدخل براس مال صغير ولا يتاجر بثقة راس المال التجريبى

masoodasif
09-27-2012, 03:03
اهم عنصر في الفوركس هو التحكم بالمشاعر وطبعا في الحساب التجريبي بتكون مش فارقه معاك فبتاجر وانت مطمئن انك في كل الاحوال مش خسران حاجه

shahy
09-27-2012, 03:35
لان الحساب التجريبى او الديمو تكون الاموال الى فيه غير حقيقيه من الشركه معموله لكى تتعلم بها ويكون التداول فيه بدون اى عواطف

abdello052
09-27-2012, 05:47
انا اظن انه في الحساب التجريبي لا يخاف المتاجر شيئا ويمضي في الصفقة
لانها اموال افتراضية ليعير الربح او الخسارة اهمية لدالك ليتعلم شيئ

khaledyosrie
09-27-2012, 05:51
يحقق البعض مكاسب خرافيه فى الحساب التجريبى لانه بيختلف اختلاف كبير عن الحقيقى
التجريبى بيكون هدواء الاعصاب متوافر و نسبه الطمع مش موجوده خالص فا بالتى ميكنش فى خسائر

asmaa omar
09-27-2012, 06:28
الاجابه على سؤالك ممكن انت نفسك تجيب عليها
وذلك يرجع الى عوامل نفسيه واهم هذه العوامل هو الخوف

mansourito
09-27-2012, 18:33
المشكل اخي هو ببساطة نفسية المتاجر ففي الحساب التجريبي هو يبضع وليس له اي شيئ يخاف عليه من الخسارة عكس الحساب الحيقيقي

y4x
09-27-2012, 19:18
اخى الكريم اكيد انت فى الحساب التجريبى مش بتهتم بامولك

لانها فلوس وهمية وده اكبر غلط

لازم تعرف انك هنا اقصد الحساب التجريبى لازم تخاف على فلوسك زى الحساب الحقيقى

علشان تتعلم صح

kazim
09-27-2012, 19:24

من يستطيعون التعلم الجيد والالتزام بكل القواعد الهامه التى تحقق الربح

tictok
09-27-2012, 22:39
الحساب التجريبي يختلف كثيراً عن الحساب الحقيقي فالحساب التجريبي يكون رأس المال كبير ولا توجد ضغوط عصبية على المتداول ويستطيع الدخول بلوت كبير يحقق منه أرباح كبيرة حتى لو خسر صفقات أخرى لكن الوضع مختلف في الحقيقي لأنه يحتاج إلى خبرة للسيطرة على مشاعرك أثناء التداول وتركيز كبير في توقيت الدخول وتحديد الاستوب لوس والتيك بروفيت

lecoq6
09-27-2012, 22:43
الحساب التجريبي يشبه الحقيقي في كل شيء الا في حاجتين المال و المشاعر
لذا يجب ابطال المشاعر كما تعمل في الديمو

keko
09-27-2012, 22:45
اكيد طبعا لان فى الحساب التجريبى يكون المتاجر بعيدا عن اى ضغوط عصبيه او نفسيه تجعله السبب الاساسى
لخساره اى صفقه ولذلك ارى انهم عندما يتعاملوا مع الحساب الحقيقى بيكونوا مشدوديين جدا وخصوصا تنتابهم مشاعر الخوف والقلق ودول من اهم الاسباب الى بيؤدى الى خساره المتاجر

hard currency
09-27-2012, 22:55
انا اعتقد ان الحساب التجريبى مهم جدا ولكن باستخدام صحيح والذين يحققون فيه مكاسب خرافيه لانهم يبداون بمبالغ ضخمه والحساب الحقيقى يكون هناك تخوف من المضاربه بالعملات لتجنب الخساره

eslam92
09-27-2012, 23:43
بالطبع السبب يكمن فى حجم راس المال حيث ان الحسابات التجريبية قت تمتاك بها حتى 5000 دولار وهو مجرد مبلغ وهمى
بالاضافة الى كثرة المخاطرة فى الحساب بحيث يمكنك فتح صفقة والتجريب لمجرد الاحساس انها رابحة فلا يهمك اذا خسرت
على عكس الحساب الحقيقى والذى يحتاج الى الحذر الشديد ودراسة السوق بشكل كبير قبل المخاطرة وفتح اى صفقة

salahsambo5600
09-28-2012, 04:12
يا اخى انه ليس هناك شئ فى الفوركس يغنيك عن الاخبار والتحاليل
+
ان الهيدج طريقة صعبة جداً وتحتاج الى جهد كبير يمكن استغلاله فى الاخبار والتحاليل

nany
09-28-2012, 05:50
لان الحساب التجريبى يكون العمل عليه بدون اى ضغط نفسى وتكون الاموال وهميه بعكس الحقيقى فبالتالى يمكن ان يتم تحقيق مكاسب كبيره لان لا يوجد ضغوط

Mohamed Ahmed Mohamed
09-28-2012, 11:04
السلام عليكم
اكي الموضوع دا يرجع لعدة عوامل منها عدم التركيز او التسرع او سوء الادارة
ربنا يكرم الجميع بأذن الله

ادهم
09-28-2012, 11:14
لانهم في الحساب التجريبي لا يكون هناك اي شد عصبي او خوف او طمع لان الحساب التجريبي يكون المال فيه افتراضي الربح افتراضي علي عكس الحساب الحقيقي الذي يكون هناك شد عصبي وخوف من الخساره وطمع في الربح

ahmed xubi
09-28-2012, 11:30
اعتقد انك فى الحساب التجريبى بتتاجر بثقه وتدخل صفقات وانت مطمئن لانها ليست اموال حقيقيه وهذه نقطه مهمه فى سوق الفوريكس ثانيا مثلما رد بعض الاعضاء لوجود رأس مال كبير فى الحساب التجريبى غير الذى سوف تستخدمه فى الحى ولا انصح مطلقا بحساب تجريبى ب 50000 $ وانت هاتدخل سوق الفوريكس ب 100$ لانك مش هاتكون عرفت ازاى تدير حساب صغير الى هو هايكون الواقع بتاعك وكمان اختيار الرافعه الماليه بتفرق كتير جدا

sahbi20011
09-28-2012, 13:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
على الحساب التجريبى تكون نسبة المخاطرة و الاعتماد على الحظ اكبر اضافة الى ان عامل الضغط النفسى يكون محدود
فالمتاجر يكون مرتاح عندها يحقق الارباح على عكس المتاجرة على الحساب الحقيقى

Skoda
09-28-2012, 13:45
في الحساب التجريبي يكون رأس المال كبير و يكون المتاجر بعيدا عن اى ضغوط ;
لذا يجب ابطال المشاعر كما تعمل في الديمو

sarim
09-28-2012, 13:46

اما الحساب الحقيقى خايف عليه وخطواته محسوبه ولذلك خوفه يخسره فى الحساب التجريبى غير الذى سوف تستخدمه فى الحى وفي عوامل اخري نفسيه لو انت دخلت التجريبى مش فارقه معاك تكسب اوتخسر غير الحقيقي الخوف من الخساره وطبعا في الحساب التجريبي بتكون مش فارقه معاك فبتاجر وانت مطمئن انك في كل الاحوال مش خسران حاجه

Zala
09-28-2012, 13:48
بص هو الحساب التجريبى اصلا بيكون الاعصاب فيه اقل توتر و اكثر هدوء ف بيكون الانسان اكثر صبر و بيصبر على الحساب
اما فى الحساب الحقيقى بيكون الانسان بيتداول باموال حقيقيه مش افتراضيه علشان كده بيكون الانسان اكثر حرص و اقل صبر و بيكون خايف من الخساره

djilani
09-28-2012, 14:08
هذا سببه الأساسي عدم التعلم جيدا والتهاون في التعامل مع الحساب التجريبي
المفروض التعمل مع التجريبي كأنه حقيقي

yassoo011
09-28-2012, 14:16
ذلك لان الحساب الديمو رأس ماله كبير على خلاف
الحساب الحقيقي رأس ماله صغير ولا تستطيع الدخول في صفقات معاكسه

khaled ibrahem
09-28-2012, 16:28
بيرجع كلامك لعده اسباب :
اولاً : رأس المال فى الحساب التجريبى رأس المال وهمى وكبير جداً اما الحقيقى فيكون رأس المال قلبل اذاّ يكون ضعيف وهش واحتماليه الخساره فبه اكبر من المكسب الا اذا كنت متقن من التجاره
ثانياً:وده الاهم الخوف والقلق جول اهم عوامل النجاح فى اى مجال

Safaa Trader
09-28-2012, 16:32
لان السعر وفرق السبريد يختلف عن الحساب الحقيقي
بالاضافة الى الحالة النفسية

2x1
09-28-2012, 16:37
لان راس مالهم فالديمو بيكون كبير جدا عشان كدة احنا لازم نحدد المبلغ اللي
هنشتغل علية فالديمو ويكون بنفس القيمة اللي هتبدء تشتغل بها حقيقي

egypt25
09-28-2012, 17:06
طبعا عشان فى الاول وفى الاخر انت عارف انه حساب ديمو يعنى مافيش خسارة فلوس
وفى اى لحظة تقدر تفتح حساب تانى جديد ولان النواحى النفسية مختلفة ما بين الاتنين
ولكن برضه لا بديل عنه فى البداية

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 17:26
طبعا عشان فى الاول وفى الاخر انت عارف انه حساب ديمو يعنى مافيش خسارة فلوس
وفى اى لحظة تقدر تفتح حساب تانى جديد ولان النواحى النفسية مختلفة ما بين الاتنين
ولكن برضه لا بديل عنه فى البداية

بالتأكيد بيتلغى العامل النفسى فى الحساب االديموووو - مش بتفرق معاك لانها فلوس وهميه مش هتؤثر على حياتك ولا على العامل النفسى بتاعك

forexfun
10-03-2012, 02:05

mohamed amin
10-03-2012, 03:15
اعتقد ان حساب الديمو ماهو الا حساب تجريبى فقد تستطيع ان تدخل باموال
كبيرة ولكن فى الحقيقة المبتدى يخاف ان يدخل بملغ كبير فالمكسب بيقل

عائشة
10-03-2012, 03:34
الله يعطيكم الصخة..كل ما ازيد اتعلم منكم اكثر واكثر
اتمنى لكم النجاح ووفرة الرزق والاموال.
اعانكم الله ووفقكم

Servernet
10-03-2012, 03:36
علشان الحساب التجريبى بتتاجر عليه من غير مشاعر, انما الحساب الحقيقى بيبقى عباره عن لعبه اعصاب وال يقدر يستحمل بقى, العامل النفسى مهم جدا وانا من الناس ال بتشوف ان التداول على الحساب الحقيقى مختلف تماما عن التداول بحساب ديمووو

adam
10-03-2012, 12:08
يعود ذلك اخي الكريم لعدة اسباب لعل اهمها هو العامل النفسي فالتداول على حساب افتراضي يجعل العامل النفسي مغيب تماما لعدم خسارتك اموال حقيقية اما عند البدء بالتداول على الحقيقي ياتي القلق والتوتر ليسيطر على المتداول قليل الخبرة يتحكم بقرارات البيع والشراء العامل النفس اما اذا كان محترف فيمكن ضبط النفس وتحقيق الربح

fxmylife
10-03-2012, 16:53
هذا يعود بالاساس لنفسية المتداول فعند الاشتغال على الديمو تجد أن المتداول يشتغل بنفسية مرتاحة لأنه لا يملك شيء يخسره عكس الحساب الحقيقي والذي تجد أن أي تغيير في مسار الاسعار يأثر بشكل كبير على نفسية المتداول

CoRLeoN300
10-05-2012, 00:45
بسم الله الرحمن الرحيم
عندما تفتح حساب تجريبي تعمل على رحتك معلش الا خسرت لأنها أموال وهمية
أما الحساب الحقيقي تكون متردد و تخاف الخسارة لأنها أموال حقيقية
تحياتي

mahmoud1
10-05-2012, 00:51
اعتقد ان حساب الديمو ماهو الا حساب تجريبى فقد تستطيع ان تدخل باموال
كبيرة ولكن فى الحقيقة المبتدى يخاف ان يدخل بملغ كبير فالمكسب بيقل

هو الفرق واضح طبعا بين الحقيقى والديمو لكن انت على الديمو ممكن تحدد راس مال صغير على قد اللى هاتشتغل علية فى الحقيقة لكن تبقى المشكلة فى الخوف والقلق من الخسارة والمشاعر اللى بيشعر بيها المتداول على الحساب الحقيقى بعكس الحساب الديمو مش بيكون فى قلق من الخسارة

elazez
10-11-2012, 21:21
علشان العامل النفسي بيكون اقل علي التجريبي
لكن علي الحقيقي بيكون ضغط نفسي كبييييير جدا
علشان بيكون فلوس حقيقي وبالتالي بيكون فيه ضغوط ونقص خبرة

moustafa1000
10-11-2012, 22:05
الحساب التجريبي انت معك مال كبير وراحتك النفسية وانت تتداول عالية لانك لا تخشى اى شىء ان تخسرة وان كسبت فى الحساب التجريبى كما لو كنت تتمنى ان يكون الحساب حقيقى
الحساب الحقيقى انت معك مال وتكون فى هذة الحالة متردد بعض الشىء وفى حالة متوترة فاذا حدثت خسارة لا قدر الله تحزن وتتمنى لو كان حسابا تجريبيا وان كنت حققت ارباح تفرح بها وتتمنى المزيد

amar1989
10-11-2012, 22:20
التجريبي يكون دائما للتعلم فلا خوف عليك فيه عكس الحقيقي اين تدخل الحسابات والتخميمات فتضطرب
الافكار خاصة عندما يكون الشخص يفتقد للخبرة الازمة

fofa_elsaied
10-11-2012, 22:28
ان الحساب التجريبى يختلف قليلا عن الحساب الحقيقى..اننى احقق ارباخ دائما فى الحساب التجريبى ولكنى عندما كنت اضارب فى الحساب الحقيقى فى البداية لم احقق اى ارباح.. ولكنى بدأت افهم واعلم انه عدم تركيز منى فالساب الحقيقى يحتاج الى اهتمام اكتر وصبر اكثر ونسبة تركيز اعلى.

اسيا
10-11-2012, 22:33
نعم مع راى الاخوة الحساب التجريبى تكون هادىء كثيرا ولاتقلق من الخسارة وايضا الدخول بمبالغ كبيرة مؤثر على ادائك فى الحساب الحقيقى يجب عليك ان تعتاد الدخول بمبالغ صغيرة هذا هو الواقع حتى لاتصدم بالخسارة

zied88
10-11-2012, 23:10
لان على الحساب الديمو لا يوجد خوف ف النقود ليست حقيقية و في الحساب الحقيقي سيغلق المظارب صفقاته بسرعة او انه سيطمع و يخسر كل ما لديه

zubair
10-11-2012, 23:27

mohamed amin
10-12-2012, 01:37
اعتقد ان المتاجر عندما يتعلم على الحساب التجريبى يكون حاسس براحة
نفس ولا يخاف من اى خسائر لذللك فهناك تفكير ممتاز واختيار رائع

aboubakeur_m12
10-12-2012, 01:51
لان المتاجرة على الحساب التجريبي تكون بدون ظعط و المتاجرة بدون عاطفة عكس الحقيقي الذي تكون فيه في حالة خوف من خسارة و يدخل فيه عنصر الطمح و الجشع .

بسطو
10-12-2012, 01:54
لان فى الحساب التجريبى بيكون راس المال كبير وبتاجر بعيد عن ضغط عصبى وممكن تخسر ومش تفرق معاك
لكن فى الحساب الحقيقى بتتاجر بمبلغ اقل وبتكون متسرع فى بعض الاحيان

moonli
10-12-2012, 02:06
عشان اخطر حاجه فى الفوركس هو مشاعرك
انك تخاف من الخساره
او تطمع فى ربح اكبر
والاتنين بتواجههم فقط فى الحساب الحقيقى

zakaria1987
10-12-2012, 02:57

أظن أن السر يكمن في عدم تجربتهم لإستراتيجيتهم لوقت كاف على الحساب التجريبي
بل هم فقط يقومون بتجربتها فقط لمدة أسبوع ثم يذهبون لتطبيقها على الحساب الحقيقي
و مع المدة تبدأ خسائرهم بسبب الطمع لأنهم في الحساب التجريبي كانوا يحققونمكاسب كبيرة
بسبب أن رأس مالهم كان كبير في حين أن رأس مالهم على الحساب الحقيقي صغير جدا
فيقومون بالمغامرة به ظنا منهم أنهم سيحققون مثل الأرباح التي كانوا يحققونها على الحساب
التجريبي و هذه معضلة تحتاج منا إلى الدراسة حتى يستفيد منها الأعضاء

علاء بدران
10-12-2012, 02:58
اعتقد لعد الخوف من الحساب التجريبى والعمل بكل ثقة
انما الحساب الحقيقى امول حقيقية فيها خوف والخوف خطا

miss_jpy
10-12-2012, 03:05

نعم ارى ان بعض المتداولين فى الفوركس يمكنهم ان يكسبوا فى الحساب التجريبى مكاسب ممتازة وليس فى الحساب الحقيقى وذلك لان الحساب التجريبى هو للتجربة وليس فلوس حقيقية وبالتالى يكون الدخول فى الصفقات بشجاعة دون خوف لانه ربح او خسر هى مجرد محاولة اكتساب خبرة انما فى الحساب الحقيقى فهى نقود حقيقية والدخول فى صفقات يكون بخوف وليس بشجاعة والخوف وعدم الثقة هو مايجعل الصفقات تفشل

xtomorrow
10-12-2012, 03:10
عشان اخطر حاجه فى الفوركس هو مشاعرك
انك تخاف من الخساره
او تطمع فى ربح اكبر
والاتنين بتواجههم فقط فى الحساب الحقيقى
صحيح اخي الكريم الديمو لا يشكل امتحانا جديا لمعنوياتنا مهما بلغت درجة الخطورة
بالنسبة للحسابات الحقيقية يضطرب المتاجر مما يشكل دافعا كبيرا لخسارته

nora
10-12-2012, 03:11
السلام عليكم و اتفق معكم في الراي في الحساب التجريبي نتحلي بالثقة والطمائنية فالخسارة لن تمسنى بشكل حقيقة بخلاف الحساب الحقيقي كذلك اذا حدثت اى خسارة مع كبر رأيس المال في الحساب التجريب لا نتاثر وننتظر تعويض الخسارة في الارباح القادمة عكس تما ما حدث في الحساب الحقيقى أموال قليله قلق من الخسارة وترقب للمكسب فعندما يحدث الخسارة تؤثر علي المبلغ الصغير وتهتز الثقه مما يجعلك تغلق الصفقة غير منتظر لتعويض الخسارة بالربح .

medo_boo00s
10-12-2012, 03:11
لانها يا اخى العزيز ليست اموال حقيقيه ولوجود رأس مال كبير فى الحساب التجريبى غير الذى سوف تستخدمه فى الحقيقى وفي عوامل اخري نفسيه لو انت دخلت التجريبى مش فارقه معاك تكسب اوتخسر غير الحقيقي الخوف من الخساره

blackknight
10-12-2012, 03:47
علشان تقؤيبا الى بيشتغل بتجريبى مش حاسسس بضغط السوق ولا متاثر بخوف من الخساره
او اى عوامل اخرى فالبتالى بياخد قراراه وهو مرتاح الى حد ما عن صاحب الحساب الحقيقى فبتكون قرائته للموقف صحيحه

mostafa ramy
10-13-2012, 18:51
انا ارى ان هذا الموضوع تحليلة الوحيد هو العامل النفسى اولا وعدم الادارة الصحيحة لراس المال ثانيا
ففى المجانى يدير الفرد راس مالة بكل راحة نفسية وهدوء اما فى الحقيقى فتجد التوتر وانفلات
الاعصاب التى ىتاتى بالقرارات الخاطئة مع عدم اتباع ادارة جيدة لراس المال فتجد الخسارة هى
الملاذ الوحيد

nrgslawi
10-13-2012, 18:59
في الحساب التجريبي يكون الخوف منعدم ونكون في نفسية جيدة اما في الحساب الحقيقي نكون جد مرتبكين مما يسبب لنا الخسارة

fersinho2012
10-13-2012, 18:59
ممكن يرجع السبب إلى الرافعة المالية لأن الحساب التجريبي تكون به أموال ضخمة جدا بس الحقيقي
بيكون بضعة دولارات هه لما يرتد السعر ممكن يخسر الحساب قبل الوصول إلى الهدف

xtomorrow
10-16-2012, 19:09
ممكن يرجع السبب إلى الرافعة المالية لأن الحساب التجريبي تكون به أموال ضخمة جدا بس الحقيقي
بيكون بضعة دولارات هه لما يرتد السعر ممكن يخسر الحساب قبل الوصول إلى الهدف

فعلا اخي الكريم فالمتاجر لما يعمل حساب ديمو لازم يتداول بمبلغ ورافعة سيعملها في الحقيقي
بالتالي اريد ان اقول انه يجب ان يتداول في الديمو بنفس الشروط التي ستكون على الحقيقي

النسر الأسود
10-16-2012, 19:25
انا نفسى بسال نفس السرال ليه فى ناس كتير اوى بيحققوا الكثير من المكاسب على الحساب الديمو ولكن على الحساب الحقيقي يحدث العكس لان بكل بساطة العامل النفسي له الدور الكبير فى هذا الامر لان من خلال تاثير العامل النفسى نرى كيف ان الاسعار تعكس على المتاجر
.

ahmed zehiry
10-16-2012, 19:43
لأن اكثر الذين يتعاملون فى حساب ديمو يقومون باستخدام رافعة مالية عالية تحقق لهم مكسب كبير على ما اعتقد ان هذا سبب ذلك و شكرا لك

اوسة
10-16-2012, 19:46
الحساب التجريبى لا يخاف المتاجر شيئا ويثق فى تحليل واتخاذ فراره ويكون ذهنه صافيا ويفكر ويقوم بالتحليل الدقيق اما عند الحساب الحقيقى فيتوتر ويخاف من الخسارة وهذا ما يجعله لا يحلل تحليلا وافيا

tictok
10-17-2012, 13:18
الحساب التجريبي يختلف عن الحساب الحقيقي من حيث حجم راس المال فالديمو حسابه كبير يسمح لك بدخلو صفقات بلوت كبير وتحقيق مكاسب كبيرة
وعدم وجود ضغوط على المتداول لذلك يحقق أرباح لا يحققها في الحقيقي

waleed adel
10-21-2012, 12:06
لان التجريبى بيتعامل معه عادى باى حساب مش فارق يخسر او يكسب
اما الحساب الحقيقى بيتعامل معه باعصابه

فارس
10-21-2012, 12:08
لا ان فى الحساب التجريبى يتاجر بدون خوف وثقة فى النفس
ويحاول الابتكار بدون قلق اما الحقيقى فهو مال حقيقى بتحاول تطبيق ما تعلمت
وممكن بتكون خايق ف الخوف بياثر

alimadbouly
10-21-2012, 12:10
على ما اعتقد الفرق الوحيد والمؤثر بين الحسابين هى ( النفسية ) لأن الإنسان بطبعة نفسيته يتأثر على افعاله كتير جدا فهنا الإنسان الذى يستطيع التحكم فى اعصابه هو الذى يستطيع تحقيق ارباح خرافية

forex.masr
10-21-2012, 12:30
لانه بجد فى الحساب التجريبى بيكون ذو علم ان الحساب مش حقيقى
يعنى عادى لو خسر بس بيكسب واتمنى لكم التوفيق وشكرا وتقبل مرورى

مرمر
10-21-2012, 12:54
اعتقد ان الجميع فيالبدايه يكون حزرا ولكن عند
الشعور بنشوه الفوز يثق بنفسه بشكل ذائد

lionking
10-21-2012, 13:10
عتقد ان السبب الاول متاجرة براس مال كبيرة فى الديمو والحقيقى يكون صغير
ولابد ان يكون راس مال الديمو = راس المال الحقيقى لاقص استفادة من التدريب
الالتزام اثناء التدريب والمتابعة الجيد والتحليل

ameer
10-21-2012, 13:11
لانة حساب غير مكشوف عندما تتاجر فية لا تبالي ان تربح او تخسر فانك تريد التعلم كيف توقف الصفقة او وضع الاوامر هذا كل شي

raees
10-21-2012, 13:12
انا نفسى بسال نفس السرال ليه فى ناس كتير اوى بيحققوا الكثير من المكاسب على الحساب الديمو ولكن على الحساب الحقيقي يحدث العكس لان بكل بساطة العامل النفسي له الدور الكبير فى هذا الامر لان من خلال تاثير

ahmed1980
10-21-2012, 13:16
بسم الله الرحمن الرحيم

اري انة لكبر حجم رأس المال التجريبي
اي بمعني اخر "راس المال جبان"

waleed elhadary
10-21-2012, 19:10
السلام عليكم اعتقد انك فى الحساب التجريبى بتتاجر بثقه وتدخل صفقات وانت مطمئن
لانها ليست اموال حقيقيه و هذا على عكس الحساب الحقيقى

majdquran
10-21-2012, 19:30

العامل النفسي اخي العزيز ..
في الديموا لا يكون هناك عامل التردد والخوف من خسارة راس المال ..

miroooo
10-21-2012, 19:36
اعتقد انها لعدة اسباب منها المعروف والغير معروف
فمثلا فى الحساب التجريبى تتداول بدون ضغوط ولا خوف فهو مجرد تدريب
اما الحساب الحقيقى الوضع يختلف وتصبح دائما مترقب وتتابع اخبار السوق

waleed adel
10-21-2012, 19:38
اهم السبل للمكسب هنا هو العامل النفسى وهو مايجعلنا نتسرع فى الصفقات
اما التجريبى فلايوجد اى قلق او خوف من الخسارة

derar
10-21-2012, 19:52
السلام عليكم
الجانب النفسي الذي يجهله الكثير
هو السبب الرئيسي وراء الخسارة
في الحقيقي

ام يوسف
10-21-2012, 20:24
لان فى الحساب التجريبى ممكن المتاجر مايقدرش يتحكم فى انفعالاته
اما الحساب التجريبى المتاجر بيبقى عارف انه مش هيخسر حاجة
فبيبقى انفعالاته جيدة ومتحكم فيها

mohamed ezzat
10-21-2012, 20:29
التوتر النفسى والخوف من خسارة المال الحقيقى
لانهم ببساطة لم يتعاملوا مع المجانى وكأنة حقيقى
ويتعاملون بقلق وتوتر واحيانا طمع
العوامل الأساسية للخسارة

abdullah bakri
10-21-2012, 20:40
هناك الكثير من الاسباب منها :
ان الحساب التجريبي يكون الخوف فيه معدوم بشكل كبير .
انا شخصيا نفس الفكرة مع اول حساب حقيقي خسارة في البداية بس بعد ذلك يرجع الوضع طبيعي باذن الله .

latraaa
10-21-2012, 20:43

gar3oun
10-21-2012, 22:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ما اريد ان اعقب عليه في هذا الموضوع هو ان هذه الظاهرة متفشية في شريحة المبتدئين
لانهم لم يعتادو بعد على الخسارة نتيجة عوامل نفسية خارجة عن السيطرة
لذلك تكون الخسائر فادحة
بينما في الحساب التجريبي لن تكون هنالك مبالات بالخسائر
لذلك الحساب التجريبي له ايجابيات و سلبيات
بالتوفيق ان شاء الله

samorai
10-21-2012, 22:49
الامر يتعلق اكتر بالعامل النفسي لدا عليهم
بضبط النفس و التدرب على دالك صعب بعض الشيء لكنه واجب

last12
10-21-2012, 23:01
السبب راجع الى ان الحساب الحقيقي يعطي ضغوطات كبيرة على المتداول ويجعلها خائفا دائما من الخسارة ، اما الحساب الديمو فلا تتدخل في المشاعر ولا يتأثر قرارك باي شيء

willy
10-22-2012, 14:54
بسبب العوامل النفسية اخي وكذلك الكل بيفتح حساب تجريبي بمالايقل عن 5000 دولار والمهم ان يكون حسابك التجريبي يحاكي حسابك الحقيقي الذي ستبدا منه يعني لو ناوي تفتح حساب حقيقي ب 500 دولار يجب ان يكون التجريبي نفس الشئ

شيرين
10-22-2012, 15:07
الذين يحققوا مبالغ كبيره من الربح هم من يستطيعون التعلم الجيد والالتزام بكل القواعد الهامه التى تحقق الربح

yazeed
10-22-2012, 15:09
السلام عليكم
اخي انا اعتقد ذلك السبب لان راس المال في الحساب التجريبي كبير مهما كانت الخسارة يستطيع ان يستحملها

hora
10-22-2012, 15:14
اعتقد اننا بنكسب مكاسب خرافيه من الديمو الحساب التجريبي لانه بنتحلي ساعتها
بالصبر وبالهدوء والاطمئنان ان ده مش حقيقي وعباره عن اموال وهميىة لكن عند الجد والحساب الحقيقي
بنتوتر وبيشد اعصابك ونعتبر الحظ معاننا ونتسرع ومش بنصبر علي الصفقى ففي الاخر بيؤدي بنا الي الخسارة

علاء
10-22-2012, 17:58
اؤيدك اخى بالفعل كلامك صحيح وايضا انت فى الحساب التجريبى تحس بطمئنينه ولا يوجد عندك قلق من الخساره لانك تعلم ان هذه الخساره ليست حقيقة المعنى وانما فى الحقيقى بمجرد
تنك تلاحظ بعض الخساره فترتجف من الخوف ويتملكك القلق وبسرعه تغلق الصفقه خوفا من ازدياد الخساره

lala
10-23-2012, 23:59
اكيد من اقوى الاسباب ان العمل على الحساب التجريبى بيكون بمبالغ كبيره جدا فبالتاكيد بتكون الارباح كبيره والمخاطره بتقل
بعكس العمل على الحساب التجريبى فاحنا لما بندخل اى صفقه بيكون براس مال قليل وليس كبير كما هو الحال على الديمو

hams
10-24-2012, 00:03
لان الحساب التجريبى بيكون براس مال وهمى وبتكون الفسيه مستقره لانه راس مال غير حقيقى

انما الحساب الحقيقى بيكون راس مال حقيقى وبتكون النفسيه غير مستقره وممكن التهور سبب من اسباب الخساره

brahim
10-24-2012, 00:53
السلام عليكم و رحمة الله
اضن انه العامل النفسي ففي الحساب التجريبي لايشعر المتداول باي ضغوط مما يبقيه اكثر تركيزا

asforagamila88
10-24-2012, 00:59
اعتقد لانه فى حالة الحساب التجريبي يضارب به مهما كان كبير بدون خوف و عندما يحالفه الحظ يظن انه يمكن ان يضارب بالمال الحقيقي
فيطمع و يدخل الصفقة برأس مال كبير بدون التفكير فى وجود احتمال خسارة

صدقيني انفع
10-24-2012, 01:00

stars
10-24-2012, 01:19
بالتاكيد الحساب التجريبى بنحقق عليه ماكسب كبيرة لان مبنشتغلش كتير لفترة طويلة عالديمو
وبالتالى التجربة مبتكونش كافية واول منشتغل عالحقيقى بالتاكيد هنخسر

ahmedsaied
10-24-2012, 01:42
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله انا لسه مبتدا فى الفوركس ولا استطيع افادتك ولكنى اريد ان اكون محترفا ولزلك اتطلع الى ردود ايجابيه لالافاده وشكرا وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ramzy sayed
10-25-2012, 13:48
لانهم يقوموا بعمل حسابات كبيرة الحجم ويدخلوا صفقات بحجم لوت كبيير ويحققوا ارباح فيتعودوا على ذلك الربح ويقوموا بعمل حساب حقيقى بحجم صغيير ويفتحوا صفقات بنفس الحجم اللوت السابق الذى لا يتناسب مع لراس المال مما يؤدى الى الخسارة

emo
10-25-2012, 14:28
يحقق البعض مكاسب كبيره فى الحساب التجريب لان الحساب التجريبى التداول فيه خال من اى عاطفه
اما الحساب الحقيقى الاموال تكون حقيقيه وبالتالى يكون هناك خوف من الخساره

yazeed
10-25-2012, 14:30
السلام عليكم
لان النتائج التي يعطيها الحساب التجريبي تختلف عن النتائج على الحساب الحقيقي و لان راس المال على الحساب التجريبي يكون كبير

Mustarinho
10-25-2012, 14:33

mohamedemara
10-25-2012, 14:43
اعتقد ان التركيز من اهم وافضل الاشياء التى
تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

joker7diaa
10-25-2012, 14:51

اعتقد ان السبب في ذلك هو انهم يتدربو على مبالغ في الديمو كبيرة لا يملكونها على الحساب الحقيقي , يمكن يوكن السبب ده لا اعلم

mohamed gharieb
10-25-2012, 15:49

فارس
10-25-2012, 15:51
لا ان الحقيقى يختلف عن التجريبى فى امور منها عدم تحديد استراتيجية
محددة ومحكمة وطريقة جيدة والشجاعة فى التجريبى والخوف فى الحقيقى

oudai
10-25-2012, 15:53
السلام عليكم
ان شاء الله تحقيق الاهداف والمرابح
في التجريبي والرئيسي والله ولي التوفيق

shrshr2013
10-25-2012, 15:56
الفشل سببه الرئسي الخوف والقلق والتوتر بالاخص ف الحياب الحقيقي عكس الديمو

emo
10-25-2012, 16:05
لان الحساب التجريبى لا يكون فيه اى ضغوط مثل الحساب الحقيقى الذى توجد فيه ضغوط كبيره لان الاموال فى الحقيقى تكون حقيقيه

said@77
10-25-2012, 16:25
من الممكن انه قد يكون تسرع فى الدخول فى الصفقات دون تدريب كويس او
انه طمع او لم يلتزم ولا يتابع جيدا فناك الكثير من الاسباب وراء الفشل والخسارة
واتمنى لى وللجميع التوفيق .

bilalkaz
10-25-2012, 16:45
الحساب الحقيقي تكتنفه الضغوط النفسية والخوف على الرصيد اما الديمو فليس هناك شيء من ه\ا

mohamed gharieb
10-25-2012, 19:51

فارس
10-25-2012, 19:53
يمكن لخوف من الحقيقى وشجاعة فى التجريبى او ممكن عشان هناك امور
فى الحقيقى غير موجودة فى التجريبى

toto
10-26-2012, 07:04
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع الجميل
ان العامل النفسي هو وراء هذه الضاهرة لان المتداول
في الحساب الديمو لا يتعرض لاي ضغوطات ويتداول
باريحية اما في الحساب الحقيقي يتعرض للخوف من
الخسارة والتردد و المشاعر السلبية تؤثر في قرارات المتداول

rooseyflower
10-26-2012, 07:36
طبعا الموضوع ده بيحصل مع ناس كتير
وده بيرجع لاننا لما بنشتغل على الحساب التجريبى بنكون مش حاسين لا بخوف ولا قلق ولا خايفيين من الخساره
وممكن نغامر اما الحساب الحقبقى بيكون الخوف والقلق والتوتر مسيطرين على المتدوال

mohamed gharieb
10-27-2012, 21:26

abdelmouman
10-27-2012, 21:59

انا في راي اظن انه المشكل مشكل عواطف لانه اذا كان المتاجر قادر على التحكم على العواطف سيكون له شان وكايب على كلا النوعين الحقيقي و التجريبي
لذا الاساس واول شيء يجب تعلمه هو كيفية التحكم في العواططف

asmaa1
10-27-2012, 22:16
اعتقد ان سبب تحقيق الكثير منا ارباح كبيرة في الحسابات التجريبية هو عدم وجود عامل الخوف من الخسارة واللذي يكون موجود بشده في حالة الحسابات الحقيقية
وهو كثيرا ما يصيب المتداول بالتوتر وعدم القدرة علي اتخاز القرارات السليمة والخوف من الصبر علي المكاسب والتسرع في جني الارباح القليلة

فتحية55555
10-27-2012, 22:35
يحقق البعض مكاسب خرافيةفى الحساب التجريبى لانه مفيش مقياس ولكن اهم شئ ان يكون متحكم فى قدراته فى الحساب الحقيقى

Forex4moon
11-24-2012, 22:06
فغلا في الحساب التجريبي الاموال لا تكون حقيفية . لذلك المتدول يقوم بمغامرات كبيرة . و الربح يكون كبير و كذلك العواطف كالخوف و الطمغ تغيب و هذا يؤثر بالايجاب على التدول.

up97
11-25-2012, 15:48
في الحساب الديمو يتداول الشخص باريحية وبدون ضغوط
لكن الحساب الحقيقي يفرض عليك التداول بدون مجازفة ودلك يجعلك تكسب اقل

face book
11-25-2012, 19:04
هذ هو العمل النفسي يا صديقي انه السلاح الاكثر فتكا بارصدره التجار الناجحين عندما تمتلك استراتيجيه قويه جدا ومعمول لها باك تيست محترم

ولكنك خائف من الخساره هذا في حد ذاته خلل وشرخ كبير في تجارتك يجب ان تعاجه قبل ان تخسر كل شئ

abdenbi
11-25-2012, 21:16
الامر يتعلق اخي بالعامل النفسي فعدم نجاح البعض
في التحكم في النفس بعد دخولهم في الحساب الحقيقي يسبب لهم الخسارة

fafa
11-25-2012, 21:55
طبعا والكل متفق على ذلك ان الحساب الحقيقى بيؤثر فيه العامل النفسى اكثر بكثير بمقارنته بالحساب التجريبى
بالاضافه الى ان الغالبيه العظمى منا عند التعامل مع الديمو بيتعاملوا بارقام كبيره جدا وطبعا بتكون نسب المخاطره اقل على عكس تعاملهم مع الحقيقى

سامية
11-25-2012, 22:02

m.sulyman5555
11-26-2012, 00:09
لان فى الحساب التجريبى ليس هناك اى مخاطر او خسارة ملموسة اما فى الحساب الحقبقى فهو فعلى وملموس

ANGEL_FROM_SKY
11-26-2012, 00:58

للاسف الكثير من الناس يتعامل مع الحساب التجريبى بلا مبالاه وعدم اهتمام . . او يفتح حساب بمبلغ كبير من المال لا يتناسب مع قدراته الفعليه .. الصحيح ان يفتح حساب بما يستطيع فعلا ايداعه فى الحساب الحقيقى ويتدرب على هذا الاساس

easy_mezoo
11-27-2012, 18:57
هههههههههه الموضوع دة حصل معايا فعلا
ولكن اعتقد انها حظ مش اكتر وقلة خبرة

m&t
12-03-2012, 00:39
السلام عليكم
فى البداية لان الشخص يقوم باستثمار رأس مال كبير فى الحساب التجريبى
وأيضا وهو الاهم العامل النفسى لانك تعلم ان كل فى الحساب التجريبى وهمى الخسارة والربح وهميان
لذلك تقوم بفتح الصفقه ونتجر ونحن فى قمة الشجاعه
ولكن فى الحساب الحقيقى يلازمنا احساس الخوف والتوتر من الخسارة وهذا بالفعل يؤثر على التركيز وقد يجعلنا نخسر الكثير

ahmedelkheder
12-03-2012, 00:45

انا صراحة مش عارف ولكن قرأت الردود واستفدت منها واظن ان السبب اولا هو فتح حساب كبير فى الفوركس التجريبى اما فى الفوركي الحقيقى فبيبدء حساب صغير فيخسر فيخاف من الفوركس ولا يتداول او ان المسألة مسألة ثقة

hard$currency
12-03-2012, 00:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته\
اعتقد يا صديقى ان التقدير الشخصى للحساب يختلف لان الجميع بالتاكيد او المعظم يدخلون على الحساب التجريبى بطريقه ليس واقعيه ولكن لابد وان تفتح حساب بنفس القيمه التى تمتلكها فى الحقيقى حتى تتعلم بشكل افضل وايضا المشاعر التى تنتاب الشخص لا تكون فى التجريبى
بالتوفيق للجميع

engineer
12-03-2012, 00:51
اعتقد ان السبب هو عدم الالتزام فى التعلم والتدريب وكمان المتاجرة بمبلغ اكبر من المبلغ المتاجر بيه فى الحقيقى

besho
12-03-2012, 00:55
لانهم مثلا بفتحون حساب مجانى ب 5000 دولا فالمكاسب بتكون كبيره
وعلى الخقيقى حساب ب 100 دولار المكاسب بتكون قليله فبيفشل

elwardany
12-03-2012, 00:59
من اكثر الاسباب تأثير هو حجم الحساب لان الحساب الحقيقى بيكون بدايته مثلا 100$ فالمكسب بيكون قليل
اما الحساب التجريبي ممكن يبدأ فيه بـ 10000$ ويكون المكسب خيالى
وده بيسبب له مشكلة طبعا لنا يشتغل على الحقيقى فيفشل

noureddine700
12-03-2012, 23:44
في الحساب التجريبي لا نخاف على الاموال لانها ليست حقيقية
لكن فب الحقيقي اي خطأ يكلفنا خسارة كل شيء

محمود شبايك
12-04-2012, 03:33
لان فى حاجات بتكون فى الحقيقى مش موجودة فى الحقيقى زى مثلا
الضغط النفسى والعصبى والخوف الشجيج من الخسارة بتخلى الواحدة مش متملك من اعصابه

esam1230
12-04-2012, 03:46
فعلا اكيد ياشباب وياخوة المنتدى فعلا النتعلم علية الاصول نتعلم على الحساب التجريبى يكون مبلغ صغير وليس كبير حتى لاتخسر او تدخل وانتا اقل شئى 100 دولار وانت كنت على التجريبى ممكن 1000 دولار مثلا اكيد تكون صعبة لان التجريبى تبيع وانت مطمن لانها مبالغ وهمية اشكركم

haze5m
12-05-2012, 23:30
انا اعتقد انه في الحساب التجريبي لا يخاف الشخص اي شي ويقوم
بتنفيذ ما تعلمه مهما كانت الظروف ولكن الحساب الحقيقي يولد الرعب للمتاجر

yaallah3
12-06-2012, 00:57
لان على الرغم من اهميه الحساب التجريبى للتدريب على الفوركس الا ان هناك بعض الفورق وهى التى تسبب السارة
مثل انك فى التجريبى تعمل بلا ضغوط وتعرفة انك لا تخسر شئ اما فى الحقيقة العكس وتبدا تسيطر عليك مشاعر الخوف والتردد والطمع

Omaryat1
12-06-2012, 01:49
السلام عليكم
أخي في الحساب التجريبي تعمل بدون ضغط و بالتالي فأنت تعمل بشكل جيد و لا تغلق الصفقة مباشرة بعد رؤية خسارة صغيرة
على عكس الحساب الحقيقي و هذا ما يؤدي إلى الخسارة في الحقيقة

saly
12-06-2012, 01:57
عادة دا بيكون راجع لمشاعرهم اللى مسيطره عليهم وقتها
بيخاف على حسابه وبيطمع اكتر لو كسب ..عشان كدا الافضل التدريب على التحكم فى المشاعر

abero
12-06-2012, 02:18

اخى الكريم بالتاكيد الضغط النفسى والمشاعر الكثيرة التى تنتاب المتاجر اثناء التداول كالفرح والحزن والقلق وغيرها نجدها فقط على الحساب الحقيقى لانها اموال حقيقية
بينما الحساب التجريبى هى مجرد اموال تجريبية وهمية فلا ينتابك اى ضغط نفسى لانك تدخل الصفقات بكل ثقة ولا يكون لديك مشاعر قوية كالمشاعر التى تنتابك فى المتاجرة بالحساب الحقيقى والضغط النفسى فى التداول هو من اسباب الفشل فى الحساب الحقيقى عن التجريبى

yaallah2
12-06-2012, 02:53
لان فى الحساب التجريبى الشخص يتاجر دون خوف او قلق او طمع (عواطف)
لذلك الشخص يحقق ارباح ولكن فى الحساب الحقيقى يحدث العكس مما يجعل الخسارة هى الشيء الاساسى الذى سيحدث نتيجة لكل هذه العواطف

ihsane
12-06-2012, 03:45
السبب الرئيسي في الخسارة في الحساب الحقيقي دون الحساب
التجريبي هو العامل النفسي لأنه يسيطر علينا القلق في الحساب
الحقيقي وكذالك يكون رأس المال في الحساب التجريبي كبيرا مما
يمكن له من تحمل الخسارة

ahamed ali
12-06-2012, 17:28
فعلا سمعت كتير عن اللي بيتعلموا في الحساب التجريبي
ويكونوا ناجحين جدا لكن مع اول حساب حقيقي في اول صفقة لهم تكون الخسارة هي النتيجة
في رأيي ان هذا بسبب الاقبال النفسي علي الصفقة

yassoo011
12-07-2012, 11:18
لان الحسابالتجريبي رأس ماله كبير وعندما تتاجر نتاجر بلا خوف
على عكس الحساب الحقيقي الذي يكون رأس ماله صغير نسبيا

a5rzamn
12-07-2012, 11:32
لكبر الحساب التجريبي الذي تتاجر به في شركه ما الذي يصل الى مئة الف دولار

وسبب المكاسب التي قد تحصل عليها بالتجريبي انه عند فتح صفقه ب50 دولار للنقطه وبحت 10 نقاط يعني 500 دولار وهاد مبلغ كبير

لكن بالحقيقي عندما يكون حسابك مثلا 20 ولا 50 دولار وتربح 10 نقاط ب10 سنت للنقطه يعني واحد دولار تجده مبلغ صغير جدا

فهذا الفارق الكبير في القيمه يجعلك تخاطر بالحقيقي مما يتسبب بالخساره

ezel
12-07-2012, 11:33
هذا الامر يعود اخي للعامل النفسي بالدرجة الاولى
ذلك ان الديمو فيه نوع من الراحة وعدم التخوف من الخسارة

Mohamed Ramadan Helal
12-07-2012, 12:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن لانهم بيطبقو قواعد الفوركس ع التجريبى
وميقدروش يجربوها ع الحقيقى زى الهدوء والتركيز والبعد عن العصبيه والتوتر والخوف

maham
12-07-2012, 13:10

فى الدخول فى الصفقات دون تدريب كويس او
انه طمع او لم يلتزم ولا يتابع جيدا فناك الكثير من الاسباب وراء الفشل والخسارةفي الحساب التجريبي يكون رأس المال كبير يكفي لتحمل الخسارة مهما كان نوعها إلى غاية أن تعود الصفقة إلى نقطة الدخول و في الحساب الحقيقي عادة ما يبدأ الناس برأس مال صغير
في الحساب التجريبي تتاجر بدون قليل فلو وجدت رصيدك خاسر لا تقلق و تنتظر عودة السعر إلى نقطة الدخول أما في الحقيقة فبمجرد رؤية الخسارة تجعلك تخاف من خسارة أكبر

engmhd2002
12-07-2012, 13:44
الحساب الحقيقى كبير ويتحمل انعكاسات السوق اما الحساب التجريبى ممكن يتصفر فى ساعة واحدة
وبعدين الضغط النفسى المصاحب للمتاجرة الحقيقية بيسبب خوف وطمع للمتاجر اثناء التداول ويؤدى الى الخسارة

youssef1025
12-07-2012, 13:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته نعم أخي الحسابات التجريبية لا تكن الأموال حقيقية و بالتالي لا يكون المتاجر تحت الضغوط النفسية و العكس في الحساب الحقيقي يكون المتاجر تحت ضغط الخسارة و الخوف و الطمع تحياتي.

prince_11
12-07-2012, 14:24
في الحساب الحقيقي الامور تكون جدية و مدرسوة و خطيرة بعكس الحساب التجريبي الذي لا تهتم ان خسرت فستعوض لأن معك مايكفي ..

moonlight32
12-07-2012, 14:26
المشاعر لها تاثير فأنت عندما تداول في الحساب التجريبي واثق من نفسك انك لن تخسر شيئاً

وايضاً الديمو في مبلغ كبير يحتمل الخساره مهما كان نوعها

melgebson
12-07-2012, 15:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
احييك يا اخى الكريم على هذا الموضوع
انا اعتقد ان البعض يحقق مكاسب خيالية لان الحساب الديمو بيكون فية رأس المال كبير بالمقارنة
برأس المال الذى يعتمد علية الغالبية وهو البونص فاالعمل مثلا بمبلغ 5000 يختلف اختلاف كلى عن العمل بمبلغ 100 دولار ...

ana_masrya
12-07-2012, 15:33
اظن لان من يتدرب علي الحساب التجريبي لا يتدرب بالشكل الذي يماثل
الواقع فهو يتدرب علي حساب به 3000 دولار ويقوم بفتح الصفقات بلوتات
عالية وبالتالي عند فتح حساب حقيقي يكون رأس ماله صغير يتبع نفس الاسلوب
وهو خطأ بالطبع لان كل رأس مال وله نظام عمل يتم عليه

akonyoussef
12-07-2012, 15:58
الحساب تجريبي تتداول بمال كتير واذا خسرت تعود الى نقطة الدخول
أما حساب تجربي فأنك تتداول بمال صغير و هذا هو الاختلاف بين الحسابين
وشكرا لأخ الفاضل

mxmx
12-07-2012, 16:16
لان الحساب التجريبى انت تمتللك فيه روح خالية
من التوتر وبالتالى هناك الربح هيكون سهل فيه

faracha
12-07-2012, 16:19
غالبا يكون راس المال الدي تختاره في الحساب التجريبي كبيرا لهذا تكون الارباح كبيرة كما ان
في الحساب التجريبي لا تخاف على مالك و تنتضر الصفقة الى ان يعود لك السعر من جديد
و هذا ما لا تفعله في الحساب الحقيقي

smsm75
12-08-2012, 00:35
لان في الحساب التجريبي مهما خسر فانه لا يخسر مال حقيقي وعندما يتداول فانه يتاداول بمبالغ كبيره وهو يعلم انه لو خسرها لان يخسر مال حقيقي امال في الحساب الحقيقي فان التاجر يبدا التداول بمبالغ صغيره خوفا من الخساره فلا يحقق ارباح كبيره

ahmed_ali
12-08-2012, 00:56
الحساب التجريبى للتعلم وعند فتح اى صفقة اعصابك بتبقى هادية لانك تعلم انك لن تخسر اى شىء ولكن عندما تقوم بفتح حساب حقيقى تصبح فى خوف شديد وقلق تؤثر عليك ويجعل تركيزك عيف مما يعرضك للخسارة لذلك يجب الا نتسرع فى فتح اى صفقة الا بعد ان نتاكد اننا جاهزون لذلك

FCBXL
12-08-2012, 01:07
شتان بين الحساب التجريبي والحقيقي لأن الأول أمواله ليست حقيقية ورأس ماله كبير وأنت لم تدفع شيء
ويمكن تحمل الخسارة مهما كانت كبيرة ففي النهاية هذا حساب تجريبي فقط عكس الحقيقي
الذي يبدأ صاحبه برأس مال صغير وعادة مايخسر وهذا مايجعله يغلق الصفقات تفاديا لخسائر آخرى

عبداللطيف
12-08-2012, 01:16
في الحساب التجريبي يكون التاجر واثقا من نفسه وبخاطر باي مبلغ حتى وان كان مبلغ خيالي

mxmx
12-08-2012, 02:43
اعتقد ان السبب فى الخسارة فى الحساب الحقيقى القرارات
الخاطئة التى تكون تحت ضغط وخوف وانت تتاجر فى الفوركس

king123
12-08-2012, 06:03
لان الشعور يختلف في الحساب الحقيقي
عند التجارة في الحساب الديمو تكون متأمد تمام التأكد انك لا تخسر مليلم واحد من فلوسك ولكن هنا اختلف في الحساب الحقيقي
انك تشعر ان كل حركة حساب ووجود الخوف مع الفوركس يؤدي الي الخسارة الاكيدة

azifek
12-09-2012, 16:19

نعم و هذا هو سبب في عدم التعلم الجيد في الحساب التجريبي
فيجب أن تتفاعل مشاعرنا في الحساب التجريبي كأننا في الحقيقي
و إلا فلا فائدة منه

forex3
12-13-2012, 13:41
فعلا يحدث ذلك بكثرةواناارى ان سبب ذلك ان فى الحساب التجريبى رأسالمنال بيكونكبير بيستحمل الخسارةولكن عند البدء بحساب حقيقى بيكون رأس المال قليل مع الخوف عليه والتسرع لاكتساب الارباح يؤدى الى الخسائر

azzeddine1
12-13-2012, 13:51
في اعتقادي ان السبب الرئسي هو انك في الحساب التجريبى بتتاجر بثقه وتدخل صفقات وانت مطمئن لانها ليست اموال حقيقيه بينما في الحساب الحقيقي الخوف من الخساره

Eslam Rashwan
12-13-2012, 13:55
فعلا يا اخى الكريم هذا يحدث كثيرا وحدث مع اصدقاء مقربين لى ولكنى اكتشفت ان حجم التعاملات فى الديمو يكون اكبر بكثير لان الخسارة وهمية وتكون نسبة المخاطرة كبيرة لذلك يحققوا ارباح كبيرة يعجزوا عن تحقيقها فى الحساب الحقيقى

نور مريم
12-13-2012, 14:33
انا كمان عايزه افهم السبب لكن بيقولوا الضغط النفسى فى الحقيقى اكبر اكيد طبعا لكن لازم نعطى اهميه للحساب الحقيقى لان فلوسه حقيقيه مش وهميه وممكن ماتكونش بونص يعنى الخوف زياده وممكن يكون الخوف سبب مهم هو كمان

basma.bosy
12-13-2012, 14:40
لان الحساب التجريبى لا نشعر فيه بالمخاطرة والحظر والخوف من خسارة المال الموجودة على العكس فى الحساب الحقيقى فلذلك فى الحساب التجريبى تدخل فى ثفقات كبيرة بمبالغ كبيرة ولا تبالى واذا تراجع المؤشر فلا مشكلة ننتظر حتى يرتد ويحقق المكسب وهذه المزايا جميعا من راس المال الكبير وعدم الخوف من الخساره لا تتوافر فى الحساب الحقيقى

Dancober
12-13-2012, 14:53
العامل النفسى والاحساس بالخطر قد يجعل من اى نسان شخصا اخر فى تصرفاته وخصوصا انه اصبح فى مواجهة الحقيقة

LTF
12-13-2012, 15:06
السلام عليكم و رحمة الله
أكيد أخي الكريم.....يجب أن لا نهمل أبدا العامل النفسي و الضغط الرهيب الذيى يتعرض له المتاجر خاصة في المراحل الأولى من مشواره عندما يكون مبتدئ
أعتقد أن الأنسان حتى يتفادى هذا الأشكال عليه المتاجرة بأموال حقيقية لكن يصغر حجم العقد أواللوت بقدر الأمكان حتى يتعود نوعا ما على هذا الضغط
مجرد رأي

منتصركو
12-13-2012, 15:32
يحدث هذا الموضوع لاسباب في الحساب التخريبي قديكون المتاجر مرتاح وهو لايضع حاعطبار للخساره وبالتالي يجري الصفقات
اما في الحساب الحقيقي قد يخاف المتاجر من الخساره وبالتالي يتوتر وتتاثر قراراته بسبب خوفه ممايودي الا فشله....

miraahmed208
12-13-2012, 15:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مع الاسف هذا ما يحدث وغالبا يحدث كثيرا لدرجه ان كثير من التجار الجدد يعتقدون ان الحساب التجريبي خدعه وليس صحيح

واانا شخصيا اعتقد ان ما يحدث ان الحساب التجريبي يكون التاجر مطمئن وغير متوتر لانها لسيت اموال حقيقيه وكل هذا يحدث عكسه في الحساب الحقيقه

هانى الشامى
12-13-2012, 15:45
اعتقد عامل الخوف من الخسارة هو السبب
فى الحساب الحقيقى تخاف من الخسارة
فى التجريبى لا تخاف وبيكون المبلغ كبير
ممكن رابط لطريقة انشاء حساب تجريبى

fh32000
12-13-2012, 15:48
لعامل النفسى والاحساس بالخطر هم السبب عند التعامل بالحقيقي

البرجيسي
12-13-2012, 15:53
ربما عزيزي بسبب شيئين ضروريين ان مبلغ الحساب الوهمي يؤهلك الي اجراء تداولات كبيرة ومتعددة وتكون الخسارة والمكسب في النهاية تعطي ربح من التصفية النهائية والسبب الثاني ربما نابع من مشاعرك بشعورك بالخوف اثناء العمل بالحساب الحقيقي ويسيطر عليك هاجص الخسارة فتخسر بالفعل

Pipita20
12-13-2012, 15:59
لان التجارة التجريبية بتكون براس مال كبير ويتاجر بعدم من الخوف وبالتالى اذا حدثت خسارة فراس المال الكبير بيتحملها وبينتظر لاعادة الخسارة انما فى التجارة الاصلية بيكون متخوف وبالتالى بيدخل براس مال صغير ولا يتاجر بثقة راس المال الديمو
و من الافضل ان يتاجر في الحساب الديمو بنفس مبلغ الحساب الاصلي

mannon
12-13-2012, 16:01
لو حسبتها من كل النواحى هتلاقى ان العامل النفسى وتاثير المشاعر هى الى بتأثر فعلا على قرارتنا اثناء التداول على حسابات حقيقة
ودة بيفسر لية تحويل 10$ الى 20$ سهل
لكن صعب تحول 100 الى 1000

b2000
12-13-2012, 16:05

هذا يعتمد أخى على رصيد الحساب الخاص بك هل هو كبير ام صغير مقارنه بالرصيد الذى تتاجر به على الحساب التجريبى
بالتوفيق..

mansourito
12-13-2012, 16:26
صحيح اخي انا كمان وقع معي نفس الشيئ في الأول ظننت انه السبب يكمن أن هناك تلاعب من طرف الشركة
لكن عرفت أن السبب يكمن في المشاعر والضغط لي نحس به في الحساب العادي

youssef1025
12-13-2012, 16:32
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
في الحساب الحقيقي أخي يكون العامل النفسي هو المتحكم أكثر من الاستراتيجية بنفسها و الأهم التعلم على الحقيقي وبمبلغ صغير جدا تحياتي.

birdgull
12-13-2012, 16:36
في رأيي لأنه بيتعامل مع التجريبي وهو متأكد انه مجرد حساب وهمي فلا يتعامل معه بشكل جدي
وبيدخل صفقات بمبالغ كبيرة تغطي الخسارة
ولكن عندما ينتقل للعمل الحقيقي فإنه يدخل بمبالغ صغيره ومع بدايه الخسارة يبدأ يخاف ويجد انه لا يستطيع تغطيه الخسارة بشكل جيد

nabilo
12-13-2012, 18:15

yacrao
12-13-2012, 18:34
ان الحالة النفسية التي تتداول بها على الحساب التجريبي افضل بكثير من الحالة على الحساب الحقيقي
في الحساب التجريبي انت تكون مرتاحا نفسيا اما مع الحساب الحقيقي فتجد نفسك تدخل في صفقات انت نفسك
غير مقتنع بها

---------- Post added at 04:34 PM ---------- Previous post was at 04:29 PM ----------

هاذه الفكرة الا حد الآن لم اجد لها جوابا مقنعا رغم ان الشارت مماثل جدا وانا اشك ان التجارة من غير ضغوطات ستجعلك
تربح اكيد جرب من الافضل ان تتاجر بحسابات مسابقات لربما تستطيع ان تحقق نتيجة افضل وتعرف قدراتك افضل