PDA

View Full Version : ما هو افضل مؤشر؟

Pages : [1] 2

ahmed
06-01-2012, 19:09
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ما هو افضل مؤشر استخدمته فى الفوركس ويساعدك فى تاكيد دخول او اتخاذ قرار
ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟
مع الاخذ فى عين الاعتبار ان المؤشرات ما هى الا ادوات مساعدة فقط لايمكن اتخاذ القرارات بالاعتماد عليها فقط

kadifx
06-01-2012, 19:18
اخــي فالحقيقــة انا اعتمــد عـلى الترنـد المكســور ومؤشــر مومينتيــوم لي يضهــر لنــا السـوق ان كــان فـي حالــة البيــع او الشــراء

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 19:20
مؤشر moving average

ومؤشر

rsi

من المؤشرات المفضله لى
شكراً لك اخونا احمد

ahmed
06-01-2012, 20:34
اخــي فالحقيقــة انا اعتمــد عـلى الترنـد المكســور ومؤشــر مومينتيــوم لي يضهــر لنــا السـوق ان كــان فـي حالــة البيــع او الشــراء

ممتاز اخى مؤشر المومينتوم هو المفضل بالنسبالى
طيب اخى ما اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
واى زوج تفضل؟

ahmed
06-01-2012, 20:36
مؤشر moving average

ومؤشر

rsi

من المؤشرات المفضله لى
شكراً لك اخونا احمد

العفو يا عزيزى
ولكن لم تحدثنا عن الاعدادات والفريم والازواج
من فضل اشرح لنا طريقه استخدامك لكلا من الموفنح والار اس اى
معلش هتعبك معايا يا محمد باشا

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 20:42
العفو يا عزيزى
ولكن لم تحدثنا عن الاعدادات والفريم والازواج
معلش هتعبك معايا يا محمد باشا

اعدادت الموفينج اللى بفضلهم

100
200
55

ار اس اى
ضيف ثلاث مستويات
ليه وهم

70
50
30

اهم ثلاث مستويات وهبقا اشرحلك بالصور لو مش هتعرف تتعامل ياغالى

kingman
06-01-2012, 22:33
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟
مع الاخذ فى عين الاعتبار ان المؤشرات ما هى الا ادوات مساعدة فقط لايمكن اتخاذ القرارات بالاعتماد عليها فقط

انا استخدم الموفنج افريج سمبل باعدادته 200 و100 و 55 على شارت الدايلى والأربع ساعات وبلاحظ السعر بيحترمه كثيرا وبستخدمه كأداة مساعدة لتحليلى وليس كأشارات دخول او خروج ويمكن هو ده المؤشر الوحيد الذى استخدمه فى تجارتى غير كده مش بستخدم اىمؤشر فنى ولا احب ان اعتمد عليهم لكن اكيد فيه مؤشرات جيدة ان شاء الله يفيدك الأخوة بهم من خلال تجاربهم بأذن الله

safiforex
06-03-2012, 02:50
جميل انك طرحت موضوع مهم للغاية بالنسبة للكل ن فاكيد المتداولين اغبهم جربوا مؤشرات عدة و اخذوا خبرة عنها في مدى مصداقيتها ، لكن هذه المصداقية فهي ستختلف من متداول لاخر ، و هذا طبيعي
بالنسبة لي فانا تقريبا جريبت الكثير من المؤشرات و الكثير من اللاستراتيجيات
ما ثبت لي ان الاستراتيجة كلما كانت سهلة و بسيطة تطكون مفيدة و ناجحة بدون تعقيدات
و بالنسبة للمؤشرات فجميع المؤشرات الموجودة الحالية في الميتاتريدر انا ممكن ان اجزم بانها الافضل على الاطلاق ،
و لكن لن اجزم لكم ايهم افضل ، لان كل مؤشر له دور خاص في عمله و في طريقته ، فالمومنتوم له دور ، و ار اس اي له دور كذلك مختلف على المومنتوم ، و البولنجر هذا حكايته حكاية ، و الماكد و اي مؤشر هذا ، و السي السي اي ، مؤشر المحترفين ، و زد و زد

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 18:28
مؤشر الماكد العجوز

يعطى اشارات جيده

ويمكنك التعامل به والاعتماد عليه

ولكن بعد تحليلك وليس اساسى

mage
06-04-2012, 00:42
مؤشر الماكد العجوز

يعطى اشارات جيده

ويمكنك التعامل به والاعتماد عليه

ولكن بعد تحليلك وليس اساسى

مؤشر الماكد بطيئ جدا يا اخى ولا يمكنك ان تعتمد عليه لانه يعطى اشارات متاخرة جدا ونحن بحاجةا لى مؤشرات تلقط السعر من اوله لان السعر الان مبقاش يحترم اى ساتراتيجية وبقى يعكس سريعا وبقت اهدافنا كلها صغيرة والاستوب كبير

ahmed
06-04-2012, 14:01

100
200
55

ار اس اى
ضيف ثلاث مستويات
ليه وهم

70
50
30

تمام يا صديقى
وصلتنى الفكرة
فوق ال 70 تشبع شرائى
تحت ال 30 تشبع بيعى
الصعود فوق مستوى ال 50 شراء والعكس بيع
مظبوط يا اخى

ahmed
06-04-2012, 14:04
انا استخدم الموفنج افريج سمبل باعدادته 200 و100 و 55 على شارت الدايلى والأربع ساعات وبلاحظ السعر بيحترمه كثيرا وبستخدمه كأداة مساعدة لتحليلى وليس كأشارات دخول او خروج ويمكن هو ده المؤشر الوحيد الذى استخدمه فى تجارتى غير كده مش بستخدم اىمؤشر فنى ولا احب ان اعتمد عليهم لكن اكيد فيه مؤشرات جيدة ان شاء الله يفيدك الأخوة بهم من خلال تجاربهم بأذن الله

ممتاز انت والاخ محمد متفقين على نفس ارقام الموفنجات
ودة بيدل على اهميه الموفنجات بهذة الارقام
فى انها بتنقل صورة للمتاجر او بتوضح الاتجاة فى اقل استخدماتها

vadas
06-05-2012, 12:45
السلام عليكم
أنا أعتمد على الفيونشي و تقاطع الموفينج هم بيعطوني نتيجة جيدة و بأكد بمؤشر المومنتيم و أ ر س
لكن الأساس بالنسبة لي هو الفيوبنشي

yassoo011
06-05-2012, 14:17
وهو مكون من ثلاث موشرات وهو طريقة فعالة ولكن ذلك لا يعني ترك التحليل الفني aligator ا نا بعتمد على المتوسط المرجح او

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 17:36
وهو مكون من ثلاث موشرات وهو طريقة فعالة ولكن ذلك لا يعني ترك التحليل الفني aligator ا نا بعتمد على المتوسط المرجح او

ممكن ترفع لنا هذا المؤشر المرفقات وموضوع خاص به فى القسم المختص ياغالى

تكرم عينك ومنتظرك

لان اعتقد مجموعة مؤشرات مهمه ومن المكن ان نستفيد منها

تكرم عينك ياغالى

magic777
06-05-2012, 18:30
انا استخدمت معظم المؤشرات وخدها قاعده من مجرب كل المؤشرات مهما كانت ناجحه في اوقات هتلاقيها خاسره في اوقات اخرى
وده لانها تابعه لحركه السعر نفسه وبتمشي معاه واشاراتها مرتبطه بيه لذلك لا تعتمد على المؤشرات الا بس علشان تطمن بس من اتجاهك
ولكن ممكن تعتمد على الفيبو اعتقد ان دي اداه قويه جدا في المتاجره واحسن من اي مؤشر

safiforex
06-05-2012, 22:38
انا استخدمت معظم المؤشرات وخدها قاعده من مجرب كل المؤشرات مهما كانت ناجحه في اوقات هتلاقيها خاسره في اوقات اخرى
وده لانها تابعه لحركه السعر نفسه وبتمشي معاه واشاراتها مرتبطه بيه لذلك لا تعتمد على المؤشرات الا بس علشان تطمن بس من اتجاهك
ولكن ممكن تعتمد على الفيبو اعتقد ان دي اداه قويه جدا في المتاجره واحسن من اي مؤشر

انا لا احب القول بان المؤشراتع تكون فاشلة في بعض الاوقات ، لان المؤشر هو هو ، لا يكون ناجح و فاشل ، المشكل الذي يكون هو السوق ، فعندما يكون السوق متحلاك فان المؤشر يؤدي دوره بنجاح ، اما اذا كان متذبذب قصير ، فاظن ان اية مؤشر او طريقة لن تنفع معه

maklad94
06-05-2012, 22:43
انا اعتقد انه كل المؤشرات لايمكن الوثوق فيها الا الموفنج واوقات الاخبار لا انصح بيه لكن الموفنج وتقطاعاته كويسة جدا وكمان الفيبو والترند اهم شىء فى الفوركس هو الترند بس اعتقد انه الاعتماد على استراتيجية معينة لمدة طويلة هو الافضل فى كل الاحوال .

konine
06-06-2012, 17:51
عندي مؤشرين فقط. هما
moving average
و بلنكر باندس و قد أضيف عليهم ستكاستك

mody2989
06-06-2012, 20:51
يفضل استخدام مؤشرين او 3 علي الاقل في الاستراتيجية

sherifmao
06-07-2012, 06:38
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟
انت بتتكلم في استراتيجية من الاخر ... بس تحت اسم مؤشر .. المتاجرة ما هي الا نقطة دخول قوية بتعتمد على معلومات مسبقة عن السوق و العملة المتداول عليها و في الحلادي بتكون انتهزت فرصة في السوق و بدأت تكسب منها ... فلازم تاخد بالك ان الصفقات دي مش حتتفتح غير بالمعلومات و كل مكانت المعلومات عندك قوية كل ما كان المضارب قادر على المضاربة بقوة و الوصول للنتائج بسرعة

مؤشر moving average

ومؤشر

rsi

من المؤشرات المفضله لى
شكراً لك اخونا احمد

لكنها مؤشرات لا تعني بالقوة للسوق و احيانا كتير تلاقي السوق عكس معاك و انت داخل علىاساس انه السوق في الاتجاه الصحيح ... دي مؤشرات زمنية و بتعتمد على اللي عدى علشان تشرح اللي جاي و ده مش غلط بس قوة نقطة الدخول بتكون في اكتر الاحيان متأخرة جدا و بتدخلك على الحرف من اخر الاتجاه

السلام عليكم
أنا أعتمد على الفيونشي و تقاطع الموفينج هم بيعطوني نتيجة جيدة و بأكد بمؤشر المومنتيم و أ ر س
لكن الأساس بالنسبة لي هو الفيوبنشي
اكيد طبعا
الفيبوناتشي الامتداد و التصحيح هم من اقوى انواع الفيبوناتشي في التعامل مع السوق و بالاضافة لكدة لو تقدر تتعامل مع فيبوناتشي الزمن كدة انت مية مية و تعرف تدير الصفقات حسب الوقت و السعر في نفس الوقت و تكون التعامل في الحلادي مبني على قوة الاتجاه و زمن المتاجرة

في مؤشرات تقدر من خلالها المضاربة زي المؤشر الخاص بالشموع المعروف باسم ايشيموكو و ده مؤشر ياباني موجود في المتاتريد كستومر انديكيتور و ايضا مؤشر هيكين اشي و ده بردو ياباني و ممكن تعتمد عليه لانه معقد جدا و نقطة الدخول فيه بتعتمد على معلومات كتير عن السوق....... و بالتوفيق

Rami
06-07-2012, 23:02
المؤشرات الجيدة من وجهة نظرى , هى الموشرات التى لا تعيد رسم نفسها حسب السعر , هذا النوع خطير جدا يجب تجنبه , لكن المؤشرات التى تعطى اماكن دخول صحيحة وثابتة هى التى يجب اتباعها , وعلى راس تلك الموشرات باعتقادى هو نسب الفيبوناتشى , لكن تحتاج هذه النسب لبناء استراتيجية عليها واتقانهااا

ahmed
06-08-2012, 15:43
انت بتتكلم في استراتيجية من الاخر ... بس تحت اسم مؤشر .. المتاجرة ما هي الا نقطة دخول قوية بتعتمد على معلومات مسبقة عن السوق و العملة المتداول عليها و في الحلادي بتكون انتهزت فرصة في السوق و بدأت تكسب منها ... فلازم تاخد بالك ان الصفقات دي مش حتتفتح غير بالمعلومات و كل مكانت المعلومات عندك قوية كل ما كان المضارب قادر على المضاربة بقوة و الوصول للنتائج بسرعة

بالعكس اخى انا اتكلم عن مؤشرات فقط
لان المؤشرات يمكنها ايضا ترجيح كافه التحليل ولكن ليس بالاعتماد عليها ولكن لتاكيد القرار
مثال على ذلك اخى كسر ترند وخط دعم مثلا يستحب ان يكون مؤشر المومينتوم مثلا متشبع مما يدعم القرار اكثر هذا ما كنت اريد ان اعرفه ما المؤشر الذى تفضله للعمل عليه

magic777
06-09-2012, 01:50
المؤشرات الجيدة من وجهة نظرى , هى الموشرات التى لا تعيد رسم نفسها حسب السعر , هذا النوع خطير جدا يجب تجنبه , لكن المؤشرات التى تعطى اماكن دخول صحيحة وثابتة هى التى يجب اتباعها , وعلى راس تلك الموشرات باعتقادى هو نسب الفيبوناتشى , لكن تحتاج هذه النسب لبناء استراتيجية عليها واتقانهااا

لو انت عاوز تشتغل بالفيبوتاتشي فيه طرق كتير اوي بتعتمد على الاداه دي لوحدها
وعلى فكره الفيبو اداه عمل مش مؤشر
انت لو بتحب فعلا تشتغل بيها لكن مش عارف توظفها كويس ممكن تعمل سيرش على الاستراتيجيات التي تعتمد على هذه الاداه
وتشوف واحده مناسبه وانت مرتاح معاها

Noah
06-09-2012, 03:16
يوجد الكثير من المؤشرات الفنية التى لها الكثير من النتائج الجيدة فى السوق ولكن الفكرة هو كيفية تحقيق النجاح بهذه الطريقة او بهذا المؤشر القوى ولكن لعى سبيل الحصر اعتقد ان مؤشر القوةا لنسبية من اقوى المؤشرات الفنية التى يتم الاعتماد عليها فىا لفوركس

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 05:03
افضل الاستوكاستيك باعدادات 20 و 80 للمستويات
وهو رائع عند استخدامه مع استراتيحيات معينة لمعرفة مناطق او اوقات التشبع البيعي او الشرائي وهكذ وهو مفيد جدا ف استراتيجيات الاسكالبنج

aymoon
06-09-2012, 08:26
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟

افضل مؤشر استعملته من وجهه نظري هو مؤشر الفوليوم وخاصه الفوليوم الحقيقي المرتبط بالسوق هذا النوع من المؤشرات ممتاز لانك تستطيع ان تعرف من خلاله وجود المحترفين في السوق ام لا ومميزات اخرى اما بالنسبه للفريم المستعمل غير محدد فيمكنك استعماله على اي فريم

fafa280384
06-09-2012, 13:46
انا استعمل مؤشرcci
على وقت 30دقيقة او 1ساعة
واحسن زوج الاورو مقابل الدولار

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:51
افضل مؤشر استعملته من وجهه نظري هو مؤشر الفوليوم وخاصه الفوليوم الحقيقي المرتبط بالسوق هذا النوع من المؤشرات ممتاز لانك تستطيع ان تعرف من خلاله وجود المحترفين في السوق ام لا ومميزات اخرى اما بالنسبه للفريم المستعمل غير محدد فيمكنك استعماله على اي فريم

بس ياغالى مشكلة السوق ده

انك مش بتقدر تحدد السيوله بالظبط وعدد المضاربين والكلاام ده كله

صعب لانه سوق كبير وضخم وافراد وشركات ومؤسسات مالية كبيره

على خلاف سوق الاسهم المصرى

بيكون مثلاً معروف حجم التداولات

رأس المال السوقى

ولا ايه رأيك

aymoon
06-09-2012, 15:14
بس ياغالى مشكلة السوق ده

انك مش بتقدر تحدد السيوله بالظبط وعدد المضاربين والكلاام ده كله

صعب لانه سوق كبير وضخم وافراد وشركات ومؤسسات مالية كبيره

على خلاف سوق الاسهم المصرى

بيكون مثلاً معروف حجم التداولات

رأس المال السوقى

ولا ايه رأيك

ياغالي الفوليوم مؤشر وليست بيانات كميه تعطيك معلومات صحيحه مائه بالمائه ولكن لو درست الفوليوم ستعرف انه جميل جدا ومفيد في معرفه نقاط الدخول الجيده

konine
06-09-2012, 19:02
أخي أريد أن أقول لك أنه ليس مهم أن تعرف أفضل مأشر لأن هناك عديد منها .
و الكل سينصحك بواحد ولكن الأهم معرفة طريقة متاجرتك حتى تعرف مأشر صحيح
الله كريم

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 19:41
ياغالي الفوليوم مؤشر وليست بيانات كميه تعطيك معلومات صحيحه مائه بالمائه ولكن لو درست الفوليوم ستعرف انه جميل جدا ومفيد في معرفه نقاط الدخول الجيده

والله الحقيقه يا اخى ايمون

انا معنديش علم بالفوليوم ده

بس هحاول ادرسه واتعلمه واشوف هنوصل معاه لايه

حياك الله

safiforex
06-11-2012, 21:21
الله كريم
تسلم اخي الكريم على الطرح الجميل ، الاهم في عالم الفوركس هو الربح منه باية طريقة او استراتيجية او مؤشر
و اذا بحثنا فاننا ينجد مؤشرات جيدة ، و كل واحد سيفضل مؤشر عن الاخر ، و لهذا فانه من الاحسن الاستغناء عن استراتيجات تكون فيها ادواة سهلة و بسيطة
و هناك مؤشرات جيدة كلها توجد على المياتاتريدر

ahmed
06-13-2012, 13:42
الله كريم

بالتاكيد يا اخى انه الاهم هى الاستراتيجيه اولا وفى المرتبه
الثانيه ياتى المؤشر كعامل مساعد
وانا عندى استراتيجيه وكنت ابحث عن عامل مساعد كفلتر اضافى للصفقات
وقلت ان اطلب المساعد يمكن استطيع الحصول على مؤشر باعدادت معينه
استطيع ان افلتر به الصفقات لتحقيق نتائج افضل

magic777
06-13-2012, 17:45
الله كريم
المهم هنا كمان انك تقدر تستغل المؤشر اللي يعجبك منهم الاستغلال الامثل وتعرف نقاط ضعفه ونقاط قوته
علشان تقدرتستخدمه صح وتحقق منه الربح اللي انت عاوزه
وتوظفه صح مع استراتيجيتك الخاصه

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 18:25
والله انا من رأى انك تجرب كل المؤشرات

واللى ينفعك وتشعر انه فعلاً بيأكد معاك الاشاره وبيسعدك

اعتمد عليه

لان كل واحد ليه وجهة نظر وكل واحد ليه رأى بطريقة عمله

M Sabry M Elbakrawy
06-13-2012, 18:39
انااا بستخد موشر trading followers
وموشر stochastic
وموشر fisher

كلهم كداا مع بعض :D

safiforex
06-13-2012, 20:22

اعتمد عليه

تمام اخي الكريم ، فالتجربة خير برهان
و المؤشرات كلما جربناها فاننا ربما نجد ما يناسبنا في تداولاتنا ، و منه قد نطور استراتيجياتنا او طرقنا
و في الميدان توجد مؤشرات جيدة و دقيقة ما علينا الا تجربتها بشكل افضل حتى نرى النتائج لها

Noah
06-14-2012, 02:55
يوجد نسبة كبيرة منا لمؤشرات الفنية التى يعتمد عليها الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس ولكن هذه المؤشرات الفنية يمكنك ان تنظر اليها بنظرة منضبطة وان تقوم بتجربتها حتى تستخرج افضل كطريقة للعمل بها وعن طريق هذه الطريقة يمكنك ان تجعل كل المؤشراتا لفنية جيدة

mage
06-17-2012, 03:58
يوجد نسبة كبيرة منا لمؤشرات الفنية التى يعتمد عليها الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس ولكن هذه المؤشرات الفنية يمكنك ان تنظر اليها بنظرة منضبطة وان تقوم بتجربتها حتى تستخرج افضل كطريقة للعمل بها وعن طريق هذه الطريقة يمكنك ان تجعل كل المؤشراتا لفنية جيدة

الفكرة كلها اخى الكريم هى الطريقة التى تعتمد عليها فى الفوركس والطريقة التى يمكنك ان تعرف مدى اهمية المؤشرات الفنية وكيفية استخدام هذه المؤشرات والتطبيق عليها فى السوق بطريقة جيدة ولهذا السبب انا ارى انه منا لافضل ان يكون لديك راس مال جيد

alskndry
06-17-2012, 11:30
افضل المؤشرات

الاستوكستيك

rsi

لانها لا تعيد رسم نفسها

amrmorasamir
06-17-2012, 12:45
افضل مؤشر بالنسبه لى هو مؤشر ار اس اى
لانه يعبر عن التشبع الشرائى والتشبع البيعى وانا افضل التداول عليه على فريم كبير مثل فريم 4 ساعات او الديلى

kimokonolove
06-17-2012, 13:56

100
200
55

ار اس اى
ضيف ثلاث مستويات
ليه وهم

70
50
30

كما قال اخى بألأضافة الى تحديد الترندات على الفريمات الأكبر ثم الأصغر والبدأ من اصغر فريم كالنصف كالربع ساعة او الساعة

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:28
افضل المؤشرات

الاستوكستيك

rsi

لانها لا تعيد رسم نفسها

ولكن الاستوكستيك ايه افضل الاعدادات يازعيم ؟

انا اعمل على الاعدادت الافتراضيه
لهذا المؤشر

ahmed
06-17-2012, 16:24

اعتمد عليه

صح يا اخى
بالفعل هو ما افعله اجرب مؤشرات الاعضاء الطروحه
والحمد لله اعرف جميع هذا المؤشرات ولكن قلت
يمكن الاقى اعدادات فى اى مؤشر تساعدنى اكثر
وشاكر جدا لتفاعل الاعضاء
تحياتى للجميع

ahmed
06-17-2012, 16:32
انا استعمل مؤشرcci
على وقت 30دقيقة او 1ساعة
واحسن زوج الاورو مقابل الدولار
شكرا يا غالى لكن ما هى الاعدادت التى تستخدمها

انااا بستخد موشر trading followers
وموشر stochastic
وموشر fisher

كلهم كداا مع بعض :D
شكرا يا اخى
ممكن ان ترفق هذا المؤشرات حتى استطيع تجربتها

افضل المؤشرات

الاستوكستيك

rsi

لانها لا تعيد رسم نفسها

ارجو يا اخى ان تذكر الاعدادات التى تستخدمها لمؤشرين
وخصوصا الار اس اى

كريم
06-17-2012, 16:35
افضل مؤشرين لي الاستوتيك و الار اس اي على الفريمات الكبيرة خاصة الأربع الساعات و اليومي و نتائجهم ممتازة اما باقي المؤشرات لم تطلع بنتيجة جيدة و ايضا الموفينج افريج جيد لكن لابد من اخذ خبرة للتدريب عليه بشكل جيد و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

yassoo011
06-17-2012, 18:11
rsi كل من مؤشري مؤشر المومينتوم و

كل منهما جيد للتجارة كمؤشر
ومؤشر مؤشر الماكد العجوز ايضا جيد

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:29

مؤشر الماكد جربته على الفريمات الكبيره

ممتاز لابأس به

احترم هذا المرشر جداً

kamizidan
06-17-2012, 18:30
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع/////للاسف لا استعمل المؤشرات ولذلك لا استطيع ان افيد بهذا الخصوص /..شكرا

Noah
06-18-2012, 03:26
يوجد من يقول انه لا يستخدم المؤشرات الفنية اطلاقا وانا بالتأكيد لا اتفق مع هذا الراى لان المؤشرات الفنية مفيدة جاد ويمكنك ان تحقق عن طريقها نسبة ارباح كبيرة ولكن المؤشر الفنى فى حد ذاته يحتاج الى من يحبه ويتعامل معه بمرونة حتى تعرف نقاط القوة به

magic777
06-18-2012, 15:22
يوجد من يقول انه لا يستخدم المؤشرات الفنية اطلاقا وانا بالتأكيد لا اتفق مع هذا الراى لان المؤشرات الفنية مفيدة جاد ويمكنك ان تحقق عن طريقها نسبة ارباح كبيرة ولكن المؤشر الفنى فى حد ذاته يحتاج الى من يحبه ويتعامل معه بمرونة حتى تعرف نقاط القوة به

المؤشر يحتاج منك اكتر انك قبل ما تعتمده مع استراتيجتك اللي انت المفروض هتسخدمه هنا علشان
تفلتر تحليلك اكتر انك تجرب المؤشر ده كويس الاول على الديمو في كل حالات السوق وتعرف انهي فريم واي اعداد بيكون المؤشر
ده قوي فيها

kingman
06-18-2012, 17:59
هو بيبقى كل واحد واقتناعه بالأدوات التى يتسخدمه ورغم انى لااستخدم المؤشرات ولااقتنع بها كثيرا لكنى لااستطيع ان اشكك فيها واكيد يوجد متاجرين يحققون ارباح ونجاح باستخدام المؤشرات

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:34

نهى المؤشرات الفنيه لا تستخدم كعامل اساسى بل كعامل مساعد

ولا اعتمد عليها ككل الا بعد ما احلل اشوف ايه تحليل المؤشرات معاى

KOGI
06-25-2012, 06:49
جميل انك طرحت موضوع مهم للغاية بالنسبة للكل ن فاكيد المتداولين اغبهم جربوا مؤشرات عدة و اخذوا خبرة عنها في مدى مصداقيتها ، لكن هذه المصداقية فهي ستختلف من متداول لاخر ، و هذا طبيعي

assidi saber
06-25-2012, 11:09
اخي انا اعتمد على مؤشر مومينتيــوم لانه يجعلني ارى بؤضوح اين سوف يذهب السعر الى اي مستويات

aminos
06-25-2012, 12:08
السلام عليكم
المؤشر و هو مؤشر الستوكاستك
مؤشر يقيس زخم الحركة بقياس سعر الإغلاق للعملة بالمقارنة مع أعلى سعر وأدنى سعر خلال فترة محددة يمكن تغييرها كما تشاء
كما شرحه أحد الأعضاء في موضوعه

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:14
السلام عليكم
المؤشر و هو مؤشر الستوكاستك
مؤشر يقيس زخم الحركة بقياس سعر الإغلاق للعملة بالمقارنة مع أعلى سعر وأدنى سعر خلال فترة محددة يمكن تغييرها كما تشاء
كما شرحه أحد الأعضاء في موضوعه

احترم واقدر مؤشر الاستوكاستيك

ولكن سوف اعمل عليه بعض التجارب الجديده وسوف ابلغكم بالجديد

انتظرنى

safiforex
06-25-2012, 16:07
احترم واقدر مؤشر الاستوكاستيك

ولكن سوف اعمل عليه بعض التجارب الجديده وسوف ابلغكم بالجديد

انتظرنى
منتظرين نتاءج التجارب اخي الكريم ، و الستوكايستك هذا فهو مؤشر جميل فهذا لاغبار عليه
لكنه لا يمكن الاعتماد عليه كليا فهو يحتاج الى استراتيجية كاملة له بكل مقوماتها من مؤشرات في الشارت

sami212
06-25-2012, 16:21
اخواني ماذا يقصد بالمؤشر و مدى أهميته في المنصة المداولة ....اعذروني فأنا لأزال مبتدأ

safiforex
06-25-2012, 18:41
اخواني ماذا يقصد بالمؤشر و مدى أهميته في المنصة المداولة ....اعذروني فأنا لأزال مبتدأ

المؤشر اخي ما هو الا اداة تساعد المتداول في اتخاذ القرارات في التداول و هو يساعد المتداول في صفقاته
بحيث ان المؤشر هو بيعتمد على السعر زوج و بيعمل عملية حسابية لكي يكظهر لك هذا على شكل خط او اي شيئ ، لتساعد المتداول في تداولاته

ahmed
06-25-2012, 19:04

اخى يمكنك الذهاب الى قسم المبتدائين وسوف تجد هناك تعريفا لكل ما يدور
بخاطرك من اسئله وتجد هناك عدة مواضيع يمكنك طرح اسئلتك فيها
اضغط هنا (http://forex-masr.com/forumdisplay.php?36-Forex-Beginners)

elazez
06-25-2012, 20:48
من وجهة نظري لا نعتمد علي المؤشرات فقط
لكن بجانب الترندات او الدعوم او الفيبوناتشي
بالنسبة للمؤشرات
البولنجر باند مؤشر قوي ومفيد
وكذلك الموفينج افرج

talal
06-25-2012, 22:19
اعتقد مؤشر المونفيجات هي افضل المؤشرات ويمكن التحكم فيه اعدادتها لكي تشكل لك استراتيجية والربح من خلالها الكثير من النقاط
وهناك ايضا ظهرت مؤشرات اخرى مفيدة وجيدة مثل مؤشر الترند العام الذي يحدد لك الاتجاه وهويعمل بشكل جيد على الفريمات الاكبر

nrgslawi
06-25-2012, 23:33
انا اعمل بشكل بسيط لا اعمل على اي مؤشر
اعمل على الافتراضي لكن اشتريت مرة مؤشر من كليك بانك وكانت له نتائج جد مبهرة

sho
06-25-2012, 23:37
انا بصراحة لا ارى ان هناك مؤشر افضل من غيرة ولكن الفكرة ان فى ناس بترتاح فى استخدام مؤشر معين وبيكون اوضحلهم ودى حاجة ترجع لكل متداول فمش فرض ان دا مؤشر حلو ودا مؤشر وحش .. دا رأى ومش عارفة هتوفقونى علية ولا اية

zikooo014
06-26-2012, 11:20
انا بصراحة لا ارى ان هناك مؤشر افضل من غيرة ولكن الفكرة ان فى ناس بترتاح فى استخدام مؤشر معين وبيكون اوضحلهم ودى حاجة ترجع لكل متداول فمش فرض ان دا مؤشر حلو ودا مؤشر وحش .. دا رأى ومش عارفة هتوفقونى علية ولا اية

هو فعلا بيتوقف علي المتداول نفسه ....لان في متداولين شغلهم كله مؤشرات
و متداولين اخرون مش بيفضلو المؤشرات و بيحللو الشارت تحليل كلاسكي

deadlyfox
06-28-2012, 00:29
انا بصراحه لا اعتمد على المؤشرات بشكل رئيسى
وبشوف ان الترند بالنسبه ليه اضمن واحسن من المؤشر فا بعتمد عليها اكتر
ولكن فى بعض الاحيان بتاكد من تحليلى بالمؤشرrsi

mage
06-28-2012, 04:16
انا بصراحه لا اعتمد على المؤشرات بشكل رئيسى
وبشوف ان الترند بالنسبه ليه اضمن واحسن من المؤشر فا بعتمد عليها اكتر
ولكن فى بعض الاحيان بتاكد من تحليلى بالمؤشرrsi

الاعتماد على المؤشرات الفنية يجب ان يكون بناءا على استراتيجية جيدة ولكنى لا اعتقد انه يوجد المتاجر الذى يعتمد بشكل اساسى على مؤشر واحد فقط بل يجب ان يكون لديه الطرق الاخرى التى بها استراتيجية مبينة

dodovedo
06-28-2012, 08:42
اخى الكريم
انا بعشق الساحر
مؤشر البولينجر باند
والموفينجات طبعا
تقبل مرورى

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 14:36
اخى الكريم
انا بعشق الساحر
مؤشر البولينجر باند
والموفينجات طبعا
تقبل مرورى

البولينجر باند من افضل المؤشرات الفنيه

ولكن على الفريمات الكبيره تعطيك مخطط للإتجاه العام

انظر اليه فى بعض الاوقات لتوضيح الرؤية

dollyabdallah
06-28-2012, 16:08
البولينجر باند من افضل المؤشرات الفنيه

ولكن على الفريمات الكبيره تعطيك مخطط للإتجاه العام

انظر اليه فى بعض الاوقات لتوضيح الرؤية

عنك حق اخى والحقيقه اا بستفيد كثيرا من موايعك وردودك
لانك مشاء الله ذات خبره مشرفه

mr.sera
06-28-2012, 16:10
moving average 9
moving average 21
moving average 49
moving average 144

hesham1046
06-28-2012, 23:48
انا بعشق جدااااااااااااا مؤشين
مؤشر الفيبو الرقمى
ومؤشر alpha لمعرفة الهبوط والصعود
ومؤشر الميمورى مااااااث ايضا

hehelibeb
06-29-2012, 21:21
أفضل المؤشرات الموفينج أفريج 100 و 55 وغيرهم

وال أر أس أي

ومؤسشرات التشبع أيضا

mohamed4
06-30-2012, 01:05
اعتقد اخى ان مؤشر زوايا جان قوى جدا
لقد قمت بتجربتة فترة طويلة واثبت انة فعلا من اقوى المؤشرات التى من الممكن الاعتماد عليها فى المتاجرة
وفى الاول والاخرالتوفيق من عند الله
تحياتى للجميع

hesham1046
06-30-2012, 01:21
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟

شوف افضل مؤشر هو مؤشر الفيبو الرقمى واعدادتاة كما هى الان المؤشر دة بيعيطك او معنى اصح بويرك ان السعر هابط ام صاعد وانت بعد كدة تعمل تحليلك عالية وصدقنى هايكون مفيد جدا ليك

ahmed saleh
06-30-2012, 01:57

من الممكن يا اختى ان ترفع هذة الؤشرات لكى نستفيد منها لانى لا اعرف هذة المؤشرات
واريد الاستفادة منها اذا كان ممكن وشكرا لك

hesham itch
06-30-2012, 10:59
من اللممكن استخدام الموفنج افريج مع العمل على الدايلى او الاربع ساعات
مع تطبيق التحليلات المختلفة التى يفضلها المتاجر فى عملية المتاجرة

randy2kill
06-30-2012, 11:01
البولنجر هو افضل مؤشر بالنسبة لي
و خصوصا مع الفريمات الطويلة

mhmd
06-30-2012, 15:23
المؤشرات تتبع السعر

اتمني من الاعضاء عدم الاعتماد التام علي المؤشرات

sunlight
06-30-2012, 17:51
المؤشرات تتبع السعر

نعم هذا صحيح جدا المؤشرات تتبع التحركات الحاليه وليس المستقبليه لذلك يجب الاعتماد على التحليل الفنى فهو الافضل

mando
06-30-2012, 18:07
المؤشرات تتبع السعر

نعم المؤشرات تتبع السعر لكن تاكد لنا الدخول بمعنى انه لو الاستراتجية الخاصة بيك تعتمد على الارتداد
وحصل انه السعر كمل بدون ارتداد هنا هنلقى انه المؤشر اكد لنا نقطة الدخول بعد كسر النقطة المتوقع الارتداد منها والاغلاق فوقها مع اشارة تأكبد من المؤشر

husamart
06-30-2012, 18:20
مؤشر الاخ جمال بسيس

Nejm
06-30-2012, 18:38
أخى
لا يمكن الاعتماد على المؤشرات فقط
فهى تتبع السعر فقط
أفضل اسلوب للتحليل هو تحديد القمم و القيعان و الترندات و المتاجرة على أساسها
و ايضا محاولة استخراج الاشكال مثل الرأس و الكتفان و المثلثات .. الخ
و يمكن استخدام مؤشر الاستوكاستك لتحديد نقطة الدخول فقط (فلتر) حتى لا ينعكس السعر علينا كثيراً

mony
06-30-2012, 18:49
ارى ان مؤشر المتوسط المتحرك والماكد من افضل المؤشرات ويمكن استعمال مزيج من المؤشرات

derfcase
07-08-2012, 13:46
اعتقد اخي الكريم
ahmed
ان مؤشر الزيجزاج احد افضل المؤشرات
الا انه ينبغي عليك عدم الاعتماد عليه وحده - و استخدام مؤشرين او ثلاث اخرين معه داعمين له - لتاكيد نقاط الدخول و الخروج

ehab
07-10-2012, 04:54
الموفنج افريج المؤشرات الفنية الماكد
انا شايف ان دول كويسين مننكن لاى حد يعتمد عليهم
وعلى فريم الاربع ساعات يبئا تمام اوى

derfcase
07-10-2012, 10:49
البولنجر هو افضل مؤشر بالنسبة لي
و خصوصا مع الفريمات الطويلة

فعلا اخي الكريم
randy2kill
هو جيد جدا مع الفريمات الطويلة - و لكن ماذا عن الفريمات القصيرة و تحديدا الاقل من ساعة ؟
و هل تتعامل به في اوقات التذبذب ؟

magic777
07-10-2012, 16:16
نعم المؤشرات تتبع السعر لكن تاكد لنا الدخول بمعنى انه لو الاستراتجية الخاصة بيك تعتمد على الارتداد
وحصل انه السعر كمل بدون ارتداد هنا هنلقى انه المؤشر اكد لنا نقطة الدخول بعد كسر النقطة المتوقع الارتداد منها والاغلاق فوقها مع اشارة تأكبد من المؤشر

هو فعلا نقدر نستخدم المؤشر كفلتر لتحليلنا لكن طبعا لازم نختار المؤشر الصحيح هنا المناسب لطريقه عملنا
علشان يدينا اشارات صحيحه يعني مثلا ماتكونش بتشتغل في فترات التذبذب بصفقات صغيره وتستخدم مؤشر الموفنج
هنا مش هيساعدك طبعا لكن انت ممكن في الحاله دي تستخدم مؤشر الار اس ار هيكون ممتاز في اوقات التذبذب

king
07-10-2012, 16:28
مؤشر الماكد هوا افضل مؤشر وانا اعتمد عليه كثيرا ويحقق معى نجاح ولا استغنا عن هذا المؤشر فى اى ثفقه افتحها ودائما اصل الى الاهداف عن طريقه هوا الافضل فعلا

kero
07-10-2012, 16:31
انا مش بفضل اوى المؤشرات وبشوف ان اشارتها الخادعة كتير جدا ..
بحاول استخدمها فقط بجانب التحليل كمساعد مش اكتر وبفضل ؤشر البولينجر والا rsi

mhmh2003
07-10-2012, 16:42
الصراحه فى مؤشرات كتيرة قويه فى اعطاء الاشارات ولكن الموضوع بيختلف فى طريقه الاعدادت لكل متداول يعنى انا بعتمد على ستوكستيك باعدادته العاديه ومؤشر القوة النسبيه بس باعدادات خاصه بيه انا

fouedganb
07-10-2012, 16:56
افضل مؤشر بالنسبه لى هو مؤشر ار اس اى
لانه يعبر عن التشبع الشرائى والتشبع البيعى وانا افضل التداول عليه على فريم كبير مثل فريم 4 ساعات او الديلى

mohamed yossef
07-21-2012, 04:21
افضل مؤشر الاستوكاستيك 14 5 5
للتشبعات ولكن لا تعتمد عليه وحده فهو اشارة ثانوية

hesham1046
07-21-2012, 04:31

spiderxp
07-21-2012, 19:04
مابتسخدمش اي مؤشرات بعتمد على الشموع اليابانية

SlaiteR
07-22-2012, 17:45
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟

لأن الفييوناتتشي

واميل للترند

mazouna991
07-23-2012, 21:00
انا اعتمد بشكل كبير على الترنـد المكســور
وكل واحد ورايه وطريقته
وانصحك باستعمال المؤشر الدي انت مقتنع به

mena
07-26-2012, 08:15
مؤشر القمم والقيعان ( Mumentum ) - إشارة شراء = عندما مؤشر مومنتوم يصعد للاعلى قاطعاً خط الصفر .- إشارة بيع = عندما مؤشر مومنتوم يهبط للأسفل قاطعاً خط الصف

MixMax
07-26-2012, 21:13
انا صراحة لازلت مبتدا بعد ان اجمع البونص ان شاء الله راح ابتدي في الفوركس
ان شاء الله الف شكر لك وتحية ياغالي

abdallah elbaz
07-27-2012, 23:54
انا بصراحه معرفش معلومات كتيره عن المؤشرات ناجحه لكن لا اعرف
الا مؤشرات معينه مثل الترنـد المكســور ومؤشــر مومينتيــوم

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 16:49
انا بصراحه معرفش معلومات كتيره عن المؤشرات ناجحه لكن لا اعرف
الا مؤشرات معينه مثل الترنـد المكســور ومؤشــر مومينتيــوم

دى استراتجية ياغالى اسمها الترند المكسور

بالاضافه ان فيها الترند المكسور

بصراحه استراتجية روعه لو اتعلمتها تبقا راجل برنس

ومن اهم الاستراتجيات وانجحها هى استراتجية الترند المكسور

Aker001
07-28-2012, 16:51
اعتقد مؤشر المونفيجات هي افضل المؤشرات ويمكن التحكم فيه اعدادتها لكي تشكل لك استراتيجية والربح
من خلالها الكثير من النقاط

tarek22
07-28-2012, 17:10
الافضل هو البولينجرباند...........bollinger bands
نفس الاعدادات
وهو عباره عن ثلاث خطوط حمراء
ويقيس تذبذب السهم ويمكن اعتباره كدعم ومقاومه
فاذا وصل السعر الخط الادنى فهي اشارة شراء
والعكس اذا وصل السعر الخط الاعلى فهي اشارة بيع
ولمن يريد ان يضمن اكثر
يشتري اذا اخترق مؤشر السعر الخط الادنى ويبيع قبل ان يلامس الخط الاعلى وله استخدامات اخرى وماذكرناه من اشهر الاستخدامات

dodovedo
07-28-2012, 18:37
اخى الكريم
انا بحب استخدم التقاطع بين الموفينجات
للدخول فى الصفقات
تقبل احترامى

basom59
07-28-2012, 18:44
منغير ضحك انا احسن مؤشر عندي اسمه شو 123 ام دبليو وده بيوضح اتجاه العملة وباشتغل على الزج زاج مع ال 600 ثانية والبايفوت ه

EngAhmed
07-28-2012, 20:14
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟

والله انا افضل مؤشر بالنسبة ليا هو الماكد باعداداته الاساسية وعلى فريم 4 ساعات والازواج يورو دولار,:accute: وباوند دولار

medmedooo
07-28-2012, 22:42
ما ثبت لي ان الاستراتيجة كلما كانت سهلة و بسيطة تطكون مفيدة و ناجحة بدون تعقيدات
و بالنسبة للمؤشرات فجميع المؤشرات الموجودة الحالية في الميتاتريدر انا ممكن ان اجزم بانها الافضل على الاطلاق ،
و لكن لن اجزم لكم ايهم افضل ، لان كل مؤشر له دور خاص في عمله و في طريقته ، فالمومنتوم له دور ، و ار اس اي له دور كذلك مختلف على المومنتوم ، و البولنجر هذا حكايته حكاية ، و الماكد و اي مؤشر هذا ، و السي السي اي ، مؤشر المحترفين ، و زد و زد

zeina
07-30-2012, 03:19

اتفق معك تماما فى هذا الرأى كل مؤشر لة دور وكل مؤشر قد يجد من يرتاح فى التعامل بة ومن يقول انة غير جيد فهذا يرجع للمتداول نفسة

shemo
07-30-2012, 12:41
يوجد الكثير من المؤشرات الفنيه المربحه مثل الماكد وفيوباتشى والمتوسط المتحرك

hend
08-12-2012, 00:37
لا مش المفروض انك تعتمد على مؤشر واحد فى التحليل لابد اكتر من
مؤشر حتى تتاكد من صدق المعلومات التى يعطيها لك مؤشر وتقبل مرورى

osama00971
08-12-2012, 06:31
انا اعتمد على الستو كاستيك
وايضا على البولينجر باندز
والار اس اي

marwa
08-12-2012, 08:19
السلام عليكم
المتاجرة ما هي الا نقطة دخول قوية بتعتمد على معلومات مسبقة عن السوق و العملة المتداول عليها و في الحلادي بتكون انتهزت فرصة في السوق و بدأت تكسب منها والحمد لله

master_egypt
08-12-2012, 15:02
انا مجربتش مؤشرات اخى عشان اقولك رايك لكن لو جيت تدور هتلاقى اكتر من مليون مؤشر يختلفون عن بعضهم البعض ونتايجهم مختلفه جدا وهتلاقى نفسك تايه مش عارف تشتغل بايه ولا تكمل بايه

ahmed
08-12-2012, 15:42
انا اعتمد على الستو كاستيك
وايضا على البولينجر باندز
والار اس اي

فعلا يا اخى اعتقد ان المؤشرات الثلاثه المذكورة هم الافضل بالنسبه للمتاجرين
وقد اخذو اكبر اصوات فى الموضوع

fardajafavc
08-12-2012, 17:12
أفضل المؤشرات الموفينج أفريج 120 و 60 وغيرهم

وال أر أس أي

ومؤسشرات التشبع أيضا

محب الصحابه
08-13-2012, 07:02
والله اخي اسمع عن مؤشر اسمع العجوز دا ممتاز ويوجد بمنتدي اخر عضويه اسمها العجوز ملك لشخص من كثر حبه بالموشر دا

dollyabdallah
08-13-2012, 07:09
يوجد الكثير من المؤشرات الفنية التى لها الكثير من النتائج الجيدة فى السوق

osama shaban
08-13-2012, 07:12
انا مش بحب تكون اسراتجيتي مبنيه علي المؤشرات ولا افضل ان اخذ اشاراتي من المؤشر لانه متاخر زمنيا وبيترسم مع السوق
افضل الؤشرات الفيبوناتشي والاستوسيك والموفينج افريج باعدادات كبيره

dodovedo
08-13-2012, 12:49
اخى الكريم
المؤشر
موفينج افريدج وكمان الاستوكاستك
وطبعا الساحر البولينجر باند
تقبل احترامى

mahmoudx2
08-13-2012, 12:59
انا فالحقيقــة اعتمــد عـلى الترنـد المكســور ومؤشــر مومينتيــوم لي يضهــر لنــا السـوق ان كــان فـي حالــة البيــع او الشــراء

aminewactop
08-24-2012, 14:36

mohamed alalfy
09-10-2012, 14:46
السلام عليكم
افضل مؤشر
هو المؤشر المتجه الى الصعود
بشرط ان يكون من المؤشرات الواضحه
ليس من المؤشرات الكاذبه
وشكر الله سعيكم

mohamed alalfy
09-23-2012, 15:07
السلام عليكم
اخى ا لكريم لا استطيع ان اقول لك
ما هو افضل الؤشرات
حيث ان كل الؤشرات لها
كل الاهميه
وشكر الله سعيكم

osama adel
09-23-2012, 15:32
اخلا لا تعتمد على المؤشرات كثيرا فاغلب الاوقات تعدل من نفسها وتعيد رسما
فلو انت اعتمدت على المؤشرات بس هتخسر
لازم علامات تاكيديه جنبها

ahmedamz
09-23-2012, 16:19
انا شخصيا افضل مؤشر الفيبوناشىهذا المؤشر طريقة عمله سهلة الى حدا ما
ويستخدمه اكثر التجار واعتبره من افضل المؤشرات

kameleddinm
09-23-2012, 16:26
مؤشر moving average

ومؤشر

rsi

من المؤشرات المفضله لى
شكراً لك اخونا احمد

بالفعل مثل ما قال الاخ محمد انا ايضا افضل هذين المؤشرين
لنسبة الصدق فيهما و استعملهما دائما بس في الحساب الديمو لسة ههه

fady10
09-23-2012, 21:32
ارى ان الموضوع مهم والتطرق الى مثل هذة الامور مفيد جدا
ن وجهه نظري هو مؤشر الفوليوم وخاصه الفوليوم الحقيقي المرتبط بالسوق هذا النوع من المؤشرات ممتاز لانك تستطيع ان تعرف من خلاله وجود المحترفين
اتمنى للجميع التوفيق وحظ اوفر واكتساب خبر ة كانوا يبحثوا عنها

mohammed1991
09-23-2012, 22:07
من وجهة نظرى افضل مؤشر هو الذى يكون دائما فى ارتفاع
ولكن يجب ملاحظة عن قرب

simo512
09-26-2012, 02:48
مؤشر moving average

ومؤشر

rsi

من المؤشرات المفضله لى
شكراً لك اخونا احمد

asmaa omar
09-26-2012, 03:36
الحقيقه جربت الكثير من المؤشرات العشرات منها
بل الالافات من المؤشرات وكلها اصبحت فاشله الا ما رحم ربى

rigiray
10-10-2012, 20:09
السلام عليكم اخي الكريم

themystery
10-11-2012, 12:37
انا بأفضل الموفينج أفريج أيضا
و لكن كما اقول دائما لابد ان يكون مصاحب لتحليلك انت و لاتعتمد ع أي مؤشر بشكل فردي
تحياتي و بالتوفيق

keko
10-13-2012, 14:50
انا بالنسبه لى اعتمد على المؤشر المموفينج افريج واستخدمه على الشارت الاربع ساعات وانا احب واجيد التعامل به
وبسمع كثيرا عن مؤشر ار اس اى واعلم انه من السهل تعليمه ويعطيك نتائج جميله وهذا ما افعله واحاول ان استعينن به

meeco
10-13-2012, 17:49
انا استعمل البولينجر باند واستوكاستك
على شارت الساعة والربع ساعة والخمس دقائق

HOUSAMMI
10-13-2012, 19:36
مؤشر moving average

ومؤشر

rsi

من المؤشرات المفضله لى
شكراً لك اخونا احمد

الراجل ده جامد جدا ياجماعة ،،،

فعلا الموفينج لو عملت باك تيست ليه هتلاقى بيحقق معاك نتائج مبهرة

وكمان rsi من اشد المؤشرات تبكيرا فى معرفة الاتجاه الجديد

---------- Post added at 06:36 PM ---------- Previous post was at 06:32 PM ----------

100
200
55

كدة هغير نظريتى عنك هههههههههه:bravo:،، مش كدة يبقى بطئ اوى وفرص كتير بتروح

tharwat
10-13-2012, 20:30
المؤشرات التي تعمل علي تحديد لالاتجاه كثيرة لككن افضل مؤشر انا جربيته هو trend signal دا مؤشر جيد جدا جدا جدا يعني اشارات عبارة عن نقاط اسفل واعلي الشموع ويعمل علي الفرينات الكبيرة مثل الساعة والاربع ساعات

yazeed
10-13-2012, 20:38
السلام عليكم
انا اعتمد دائما على moving avarge
لانه اوضح من باقي المؤشرات

delpiero
10-13-2012, 21:25
المؤشرات المفضلة بالنسبة لى هى الباربوليك سار و الهكناشى و الماكد

amir
10-13-2012, 21:30
والله انا لسه مبتدئ فمامرتش
باى صفقات بس ان شاء الله هستخدم مؤشر الماكد

shadows
10-14-2012, 00:58
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟

السلام عليكم اخي الكريم
بالطبع المؤشرات تتبع السعر لذلك لا يمكن ان ناخذ بها لوحدها
بالنسبة لافضل مؤشر فانا ارجح الماكد المدموج مع الهيستو غرام
لانه يمكن العمل به باكثر من طريقة و برأيي هو ملك المؤشرات

MAGDY
10-14-2012, 02:25
معظم المؤشرات تُحترم .. ولكن
الأكثر احتراماً ومصداقية .. مؤشر الماكد
مؤشر الستوكاستيك .. مؤشر البولينجر .. مؤشر البارابوليك
وكل مضارب فاضل ، له أن يختار مايناسبه من المؤشرات التى لا حصر لها
تحياتى

KINGMOS
10-14-2012, 02:44
اخى الكريم
مع انى مبتدئ فى الفوركس
لكنى جربت موشر الموفج ومؤشر التريكس ممتاز

doc_84
10-14-2012, 03:08
اعتقد انه صعب نقول افضل مؤشر
لان كل استراتيجية تناسبها مؤشرات معينة
انا شخصيا استحدم الستوكاستك دايفرجنس باعداداته الافتراضبة

lions
10-14-2012, 09:41
استراتيجيتي بتعتمد على الموفنج افرج

وعلى الار اس اي 21

وعلى فريم الربع ساعه و شكرا

mohamedemara
10-14-2012, 15:00
انا اعتقد ان كل المؤشرات جيده وتحقق نفس الهدف
ولكن علينا ان نتعلم جيد وةنفهم المؤشر كيف يعمل حتى نستطيع ان نتعامل معه بكل سهوله

lovemoon
10-14-2012, 15:12
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟
في وجهة نظري
الأصح انك تسأل ما هو أفضل استراتجية او افضل تحليل
و دي أمور نسبية تختلف من زوج لأخر
يعني مثلا استراتجية ليها اعدادات و مؤشرات معينة او تحليل فني معين ينفع بعض الأزواج
و انا شخصيا بفضل التحليل الكلاسيكي

Cayote
10-14-2012, 15:22
اخي بارك الله فيك موضوع في المستوى استفدت كثيرا من ردود الاعضاء + هل ممكن موضوع يشرح اكثر كل انواع المؤشرات ....

abd123
10-15-2012, 00:51
مشكور اخي على هذه المعلومة الرائعة . والى الامام وبالتوفيق
اخى الكريم حياك الله هذا موضوع اكثر من رائع حيث اننى من المبتدئين
انا اشجع هذه المواضيع بصفتي مبندأ
فارجو المزيد

azifek
11-27-2012, 02:40
أخي الكريم
أفضل مؤشر بالنسبة لي هو مؤشر الماكد macd وهناك من يسميه بشيخ المؤشرات
و لو تعمل عليه على فريم ساعة سيعطيك نتائج حلوة إن شاء الله

amin dabes
11-27-2012, 20:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مؤشر وضااح ار اس اي والموفينج
تقبل مروري

أمير الحياة
11-28-2012, 17:54
بالنسبالي افضل مؤشر هو الموفينج افرج
بس لا انصح باستخدامه وحيداً

karim06708
11-28-2012, 20:08

100
200
55

ار اس اى
ضيف ثلاث مستويات
ليه وهم

70
50
30

معلش هتعبك معايا ولو امكن بالصور

moisaid
11-28-2012, 20:23
أهلا أخي الكريم
المؤشرات هي فقط أدوات مساعدة و لا يعتمد عليها وحدها
و لكن هي تضاف للفترة لمعرفة حركة السعر
و هذا يجب أن يكون مع تحليل شامل للزوج و السير مع الاتجاه العام
بالتوفيق و الى مزيد من التعاون

bebo
11-29-2012, 02:22
من افضل الموشرات الموشر البطىء حتى يلتقت المتداول النفس واتخاذ القرار
السليم سواء بالبيع او الشراء والله الموفق

radoinehajhouji
11-30-2012, 14:37
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

Forex4moon
11-30-2012, 14:47
السلام عليكم
اخي الفاضل لن تجد اجماع ابدا حول مؤشر واحد . فكل شخص يفضل مؤشر معين لكن من اشهر المؤشرات moving average ,rsi , MacD عليك تجربتهم و اختيار المناسب لكو الذي ترتاح فيه.
و الله المعين و به أستعين.

maged mohamed
01-18-2013, 09:05
بسم الله الرحمن الرحيم
هناك من المؤشرات الكثير و الكثير
و لكنى افضل استخدام الموفينج افريج

ابتسام عصام
01-18-2013, 20:34
عضوة جديدة تقبلوا تحياتى لكم بالتوفيق والنجاح الباهر
:) :) :) :) :) :) :)

shaheen96
01-18-2013, 21:24
انا استعمل استراتيجية رائعة تعتمد على مؤشرين
وهو الماكد
و البلوند وهي استرتيجية على الفريم 30

derar
01-30-2013, 10:07
السلام عليكم
كل مؤشر له اهميته
في اوقاته المناسبة ولكني
احب مؤشر الموفينج افيرج

cr7ronaldo
01-30-2013, 10:39
moving average and Macd

كريم سليمان
01-30-2013, 12:25
هناك مؤشرات كتيرلكن ممكن يكون الموفينج افريدج ممتاز
والاستوكاستيك برضو كويس بس الفكره فى انك هتستخدمهم امتى فى اوقات الترند ولا التذبذب

noure14
01-30-2013, 12:29
شكرا على تفاعل الأعضاء مع الموضوع
حيث نستطيع الأن معرفة أهم المؤشرات المستعملة من طرفهم

ebram
02-09-2013, 10:40
انا بشوف افضل موشر هو العقل البشري الي بيقدر يحدد كل شي عن طريق المعطيات الي بتدخلو كل لحظه

dolly holly
02-09-2013, 11:16
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته انا ايضا اعتقد ان العقل البشري بنظرته الخبيرة سوف يحدد افضل مؤشرعلى الاطلاق و تدريجيا مثل كل شيء شيئا فشيئا سيكون عنده الخبرة لتحقيق ذلك

mostafaabdelgawad
02-09-2013, 14:11
فعلا اخي الكريم احمد معاك حق طبعاا وانا عن نفسي لا اعتمد على الممؤشرات
اللهم الا مؤشر الماكد عشان استخراج الدايفرجنس

piraaatm
02-09-2013, 14:52
السلام عليكم
أخي الكريم كل المؤشراة كويسة ولها مميزتهاا
انا أقول كل متداول و فهموا للمؤشر يجد نفسي
يمكن التداول حسبذالك المؤشر انا استعمل العديد منهم او بال أحرى جميعهم

kebaierkhaled
02-09-2013, 15:06
السلام عليكم
مشكور على الموضوع و مشكو على كل من اجاب و شرح لنا اهم المؤشرات و الاسترتجيات

taoufik bajjou
02-09-2013, 19:27
السلام عليكم اخي الكريم بما أنني مبتدأ فليست لي برة كبيرة على المؤشرات لكن الدي أحبه و أحس أنني أتقنه هو مؤشر الإشيموكو رائع جدا

shando
02-09-2013, 20:14
فى مؤشرات كتير جيدة وزى ما قولت بيساعد على اتاخذ القرار فى مؤشر الموفنج وبعمل علية على كل الفريمات وبفضل استخدام موفنج 100 و55 و200 وفى مؤشر البولنجر بى الاعدادت الافتراضية بس دخولى فى الصفقات طبعا مش بيكون بناء على المؤشرات فقط بيكون بناء على تحليل واستخدام المؤشر بيكون تاكيد للدخول

msakni09
03-16-2013, 23:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم ألف شكر علي هذه المعلومات القيمة و المفيدة.

amerelhozn
05-14-2013, 15:35
مؤشر المومينتيام زائد الموفينج افريج باعداداته
والستوكاستيك
تقريبا مش بغيرهم ... بس بغير ف الاعدادات على حسب الفرام

sendrela
05-14-2013, 15:46
انا مازلت اجرب مؤشرات كثيره لكى اختار الافضل منها للثبات عليه وهذه الؤشرات وحدها لا تكفى

فيجب استخدام التحليل الفنى ليساعدك على دخول الصفقه الصحيحه

تحيتى

yacrao
05-14-2013, 16:06
انا لا افضل التداول في الفوركس بالمؤشرات واعتمد في كل تجارتي على الترند
المكسور هو ادق ودائما يعطي نتائج جيدة معي عل ى عكس المؤشرات الاخرى

barcaloni-10
05-14-2013, 16:35
السلام عليكم
افضل المؤشرات اخي هي التى تحدد لك الدعوم والمقاومات مثل مؤشر zigzag
وكدلك موفينج افريج جيد ويعطي نتائح رائعة ومؤشر بولينجر للقياس قوة السوق ووقت تذبذب

latraaa
05-14-2013, 22:27
شخصيا أعتمد على مؤشر البولينغ و هو من أقوى المؤشرات و افضلها على الإطلاق، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

kazemforex
05-14-2013, 23:42
انا احب مؤشا الاستوكستتك وموشرا البولينجر لانهم اهم موشهر موشيرن على اى منصة وانا استخمهم على فيم الاربع سعا واليديلى لتحديد التشبيع البيعى والشرءائى

ecccco
05-15-2013, 00:38
السلام عليكم اخى مشكور على هذا الطرح وانا مثلك عايز
اعرف ايه الافضل بس بالشرح والصوره وتحياتى لك اخى الغالى

AhmadMorad
05-15-2013, 00:42
المؤشرات صراحة أصبحت موضق قديمة :p
هي مفيدة للمبتدئين . لكن الآن هناط الطرق الزمنية و التحليل الرقمي مع مؤشراته الخاصة التي لاتتبع السعر بل السعر يتبعها . و على كل حال كل شيء فيه خير . المهم الواحد يعرف و يتقن استخدامه و يرتاح للمؤشر

mimo3050
05-16-2013, 05:19
انا عن نفسى بفضل الموفينج افريرج و بقدر من خلاله احلل الاتجاة اليومى و بيدينى اشارات حلوة و بعتمد عليه في صفقاتى الحمد لله و مرتاح فيه جدا و بقدر احقق اهدافى منه

ayman.shosha
05-16-2013, 06:13
والله يا غالى
اعتماد مؤشر يأتى بناء على الرؤية الشخصيه لكل متاجر
وانا عن نفسى اعتمد اكثر من مؤشر

اقواهم بالنسبة لى:-

(بولينجر باند + rsi + macd)

جميعهم اعدادات افتراضيه

يورو دولار فريم 15

dalirap
05-16-2013, 21:44
أنا أفضل أستعمال مءشر bolinger band
بإعدداته الأصلية على فريم الربع ساعة
ويستعمل فقط للسكالبنغ وأخذ 10 نقاط لا أكثر

hebkar
05-16-2013, 21:59
مؤشر الموفنج افريج
والماكد والباربوريك سار
اتمنى لك الافضل
تحياتى

illusionist1830
05-17-2013, 17:19
سلام عليكم الاخوة انا مبتدئ و استعمل المفينغ و الستوكاستك و اتبع الدعوم و المقاومات مع الزيغ زاغ مع العلم افضل الدخول مع اتجاه الترند العام
مشكورين الاخوة وفقنا الله و اياكم سلام

eagle26
05-21-2013, 05:05
انا شخصيا يا اخى اعتمد فى الاساس على التحليل الفنى فقط ولا اعتمد
على المؤشرات باى شكل لانها تسببت فى خسارتى عدة مرات

walidos
05-23-2013, 11:15
معظم المؤشرات الموضوع جيدة ورائعة أنا أود أن أقول
أن أغلبها يعتمد على فريمات طويلة وليست قصيرة 4h أو d

wissalo
05-23-2013, 14:29
انا يا أخي أعتمد على التحليلات لا غير وبالخصوص من الخبراء الاقتصاديين

adell
05-25-2013, 20:19
انا شخيصا اعتمد على الشموع اليابانية
وافضل وموشير ولكن انا لم استخدمه هو مؤشيرmoving average

ahmedhawash
05-25-2013, 20:31
افضل مؤشرات السوق فى رأيي هو الموفينج افريدج

وانا استخدم الموفينج 50 سيمبل

وعلى شارت الساعه وهو مؤشر ناجح بنسبه كبيره

Bassemrko
05-25-2013, 20:39
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك انا لم استخدم المشؤشرات كثيرا ولكن افضل مؤشر بالنسبة لى هو المؤشر الخاص بوقع
super winners

simo_akon
05-25-2013, 20:46
بسم الله الرحمن الرحيم

تحيه ود للجميع

ويعمل بشكل جيد
وما هى اعداداته؟
وعلى اى فريم تستخدمه؟
وعلى اى زوج؟

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا عن نفسي بستخمد مؤشر الموفينج افريج
اعداداته كالتالي
ema 50 ema 100 ema 200
وبستخدمه على فريم 15 دقيقة وعلىكل الازواج

tazi larbi
05-25-2013, 21:30
السلام عليكم افضل مؤشر بالنسبة لي هي الشموع فاضافة لتحديد التجاه هي تعطيك نظرة عن حركة السع المستقبلية وان اعمل بها منذ بدات وعلى فريم4 ساعات وصراحة من الظلم ان تقارن بالخطوط والبارات لانها اصدق و الله الموفق

tota2000
05-26-2013, 00:52
الحقيقة انا لغاية دلوقتى مش بعتمد علي مؤشرات بعتمد علي الترند والدعم والمقاومة وبحاول اتعلم بعض المؤشرات التى يرى الكثيرن انها هامه وتوضح اتجاهات السعر حتى يمكن تحديد نوع الصفقة بيع والاشراء والافضل لا اتعتمد على المؤشرات اعتمادا كليا اخي فهي تتبع السعر و لا تتوقع حركته المستقبلية اجعلها مساعدة لك فقط

A.H.M.E.D
05-26-2013, 01:17
المؤشرات كثيره جدا ومعظمها ناجح ايضا لكن انا حاليا لم استقر علي مؤشر
معين وجاري تجربه بعض مؤشرات الاستاذ ايمن التي وضعها هنا في المنتدي

انس بن تن
06-29-2013, 00:00
انا لسه مبتدئه ومستخدمتش اي مؤشر
لكن كنت اود ان افهم من ردود الاعضاء الي اي مؤشر ينتمو مشكور جدا

doola2020
09-28-2013, 02:13
علي حد علمي المتواضع أن أفضل المؤشرات الموجودة هو مؤشر المومنتم ومؤشر الموفينج أفيريدج 200 و100

khalid2012
09-28-2013, 02:25
انا لا استخدم مؤشر واحد فقط بل استخدم اكثر من مؤشر فى هذا السوق وذلك للحصول على قرار اقوى بحيث يؤدى الى نتائج اكثر ثقة
استخدم مؤشر المتوسطات المتحركة والماكد والار اى اى والبيفوت

أحمد بيكس
09-28-2013, 03:19
للأسف لا أتعامل حتى الأن مع اي استراتيجية أو أي مؤشر ،، لا زلت في طور التعلم وان شا ءالله نستفيد من ردود الاعضاء في هذا الموضوع وبارك الله فيكم

انس بن تن
09-28-2013, 04:58
حتى الان لم استخدام اى مؤشر استخدام فقط الشموع اليابنية وايضا اعتمد الدعم والمقاومة فى تحليل السوق

ايهاب عادل
09-28-2013, 05:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد ولكن اظن ان هذا الموضوع تكرر اكثر من مره
وفى كل مره اقول اننى لا افضل المؤشرات اعتمد على التحليل الفنى والاساسى فقط

kaaf
09-28-2013, 12:52
عدرا اخي فانا لا ازال مبتدا في هدا المجال

heroo252
09-28-2013, 12:54
انا بتعامل فى شغلى على عدد ليل من المؤشرات
لكن اهمهم والى متاجرتى علية هو المؤشر اليابانى الاتشموكو

coucou2009
09-28-2013, 13:27
ما زلت مبتدئا لا اتقن جيدا استغلال المؤشرات
moving average
ممكن يكون أكثرهم استعمالا بالنسبة لي في هذه المرحلة من التعلم
بالنسبة للاعدادات أستعمل : periode 20 / periode 50
و التوقيت H4
إذا احد الإخوة الخبراء ممكن يوجه لي بعض النصائح أكون شاكر
مشكور أخي

soooonor
09-28-2013, 13:47
انا مازلت فى مرحلة التدرب على الحساب التجريبى و استخدام كل المؤشرات حتى استطيع اختيار افضلها و اصدقها بالنسبة لى و لكنى اشكرك على طرح هذا الموضوع حتى نستفيد من اراء الخبراء فى هذه النقطة الهامة

forex4
09-29-2013, 23:51
اخى الكريم
لايوجد اى مؤشر يعطى نتائج دقيقة واشارات صحيحة فى الدخول
ولكن تحتاج لادوات اخرى حتى تستطيع ان تقوم بفلترة السعر

anamoody
09-29-2013, 23:59
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية سيدى الفاضل انا افضل مومنتيوم وقت الشراء او البيع
تقبل مرورى

Walaa Mohamed
09-30-2013, 02:26
الله على الاجوبه من الخبرا
انا بصراحه تهت بينكم بس عجبني الموفنج الشارت ده
ياريت حد يقلي استخدم ايه ف البدايه
ايه احلى شارت

aminox
09-30-2013, 02:54
انا لا اعرف اسماء المؤشرا كثيرا
لكن اعرف ان هناك مؤشر جيد وهو
فهو يقوم بتحديد الدعوم والمقاومات ولهذا يعجبني هذا المؤشر

charchabila
09-30-2013, 03:37
لم اتعامل مع اي مؤشرات بعد و لادري
ان كان لازم اتعلم لها ام استغني عنها

أميمة
09-30-2013, 04:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الكري
انا افضل مؤشر الترند سهل وسريع فى نتائجة

hayper
09-30-2013, 22:59
بصراحه انا مبتدى فى مجال الفوركس ولا اعلم الا معلومات
قليله لاننى فى بدايه التعلم ولا استطيع ان افيدك بشى جديد
وياريت شباب المنتدى يفيدوك ويردو على سوالك

walid reo
09-30-2013, 23:37
طبع تبقى المؤشرات أدوات مساعدة ولا يمكن الاعتماد عليها دوما لكني من وجهة نظري أساند الأخ الذي ذكر في رده

مؤشر moving average

ومؤشر

rsi

east26
12-06-2013, 03:56
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

falcon26
12-23-2013, 04:12
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

ilyes chaieb
12-23-2013, 07:23
جميع المؤشرات لها نفس الاهمية لا يمكن التفريق بينهم
كل واحد منهم له ميزته الخاصة و ضروف عمله
و بالتالى اى مىشر موجود على المنصة هو ذو اهمية

waelmma
12-23-2013, 08:12
:)):p:yahoo: فيه مؤشر البولينجر باند والموفينج افريج 100 ،200
والاوستوكاستك بالاعدادات الافتراضية وعلى فريم الويكلى والديلى

hamoodi
12-23-2013, 09:03
سبحان الله و بحمده
استاذنا الفاضل شكرا لك على هذا الموضوع
الاكثر من رائع و الذي استفدنا من ردود
الاخوان المحترفين عليه بارك الله فيك
و بالله التوفيق

bodse
12-23-2013, 10:35
الفيبوناتشى مهم جدا وهو مؤشر يعتمد علينا لان احنا الى بنقوم برسمة واعداداتة زى ما هى فى البرنامج
لابد ان نتعلمة جيدا لان نجاحة يتوقف على رسمة بصورة صحيحة

nabile26
12-23-2013, 11:18
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي انا استخدم التحليل الفني و الاخباري ولا اعتمد على المؤشرات لانها دوما تقوم باعطاء معلومات خاطئة .

creatorman1978
12-23-2013, 12:52
مؤشر الفيبو ..... هو افضلهم ولكن انا لا اثق فى المؤشرات عموما ولكن اعتمد علية كعامل مساعد فقط .... وانصح الا يكون قرار الدخول بناءا على المؤشرات فقط .... تحياتى

Moro_Mezo
12-23-2013, 13:20
مش بعتمد علي مؤشرات بعتمد علي الترند والدعم والمقاومة وبحاول اتعلم بعض المؤشرات التى يرى الكثيرن انها هامه وتوضح اتجاهات السعر حتى يمكن تحديد نوع الصفقة بيع والاشراء والافضل لا اتعتمد على المؤشرات اعتمادا كليا اخي فهي تتبع السعر و لا تتوقع حركته المستقبلية اجعلها مساعدة لك فقط

taki007
12-23-2013, 13:29
أنا أفضل و بشكل كبير مؤشرين و هما الستوكاستيك و هو مؤشر بالنسبة لي سحري و بإعداداته الإفتراضية و على جميع الفريمات و ثانيا مؤر الأر أس أي و بإعداداته الإفتراضية على فريم الربع و النصف ساعة حيث أبيع عند خط ال80 و ليس 70 و أشتري عند خط ال 20 و ليس ال 30

salimned
12-23-2013, 13:30
السلام عليكم
اخي هناك مؤشرات كثيرة في الشارت يمكنك استخدامها
و لكن يجب ان تكون لك خبرة فيها لانه ممكن مؤشر
ينجح معي و لا ينجح معك لدلك انصحك ان تتعلم وحدك و بالتوفيق لك
تحياتي سلام.

3omda El-Nopy
01-25-2014, 03:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
الاستراتيجة كلما كانت سهلة و بسيطة تكون مفيدة و ناجحة بدون تعقيدات
اما المؤشرات فجميع المؤشرات الموجودة الحالية في الميتاتريدر انا ممكن ان اجزم بانها الافضل على الاطلاق
تقبل مرورى ومشكور جدا

sara ali
01-25-2014, 12:29
و بالنسبة للمؤشرات فجميع المؤشرات الموجودة الحالية في الميتاتريدر انا ممكن ان اجزم بانها الافضل على الاطلاق

WASEM DALLOUL
01-26-2014, 17:51
السلام عليكم
يا أخي الكريم انا برأيي الشخصي ان أهم مؤشر على الأطلاق واصدقهم الى نوع ما هو الموفنج افريج واخص بالذكر الأعدادات 50و100و200
وشكرا

Ali Mahmoud
01-26-2014, 18:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ...
انا شخصيا افضل مؤشر الفيبوناشىهذا المؤشر طريقة عمله سهلة الى حدا ما
ويستخدمه اكثر التجار واعتبره من افضل المؤشرات

WASEM DALLOUL
01-26-2014, 18:29
السلام عليكم
انا اعتقد ان افضل مؤشر مساعد يا أخي الكريم هو الموفنج افريج على الأطلاق ولكن يجب عدم الأعتماد كليا على المؤشرات
وشكرا

saddem
01-26-2014, 18:43
ان الاستراتيجة كلما كانت سهلة و بسيطة تطكون مفيدة و ناجحة بدون تعقيدات

forexman55555
03-02-2014, 21:45
لو تكلمنا بشكا عام فلا يوجد مؤشر دقيق بشكل كافى
لكن لو مصر على ان تستخدم مؤشر فعليك ان تستخدم الموفينج افريج

نور المعرفه
03-02-2014, 22:33
حسناً أنا ما زلت للأن أقوم بالتجارب العلمية عليها لكن ما أعمل عليه هـو الفايبوا ، البولنجر باند ، الستوكاستك ، الماكد رغم أنه فاشل في كثير من الأحيان الموفينغ أفريج من 10 إلى 100 كما ترى أنها كثيرة وأنا أحاول صناعة كوكتيل والله يستر ، بارك الله فيكم جميعاً .

harimeche
03-02-2014, 22:51
الســــــلام عليكم ورحمة الله

في الحقيقة أنا لا أستخدم المؤشرلت كثيرا

ودائمـــا أحاول الإبتعاد عنهم قدر المستطاع

لكن الآن أستخدم مؤشر الإيشيموكو من باب المساعدة

فقط

didaaass
03-02-2014, 23:13
السلام عليكم ورحمة الللة وبركاتة
انا اعتقد ان الفيم مؤشر وليست بينات ولكن لو درست الفريم ستعرف انة جميل ومفيد فى معرفة نقاط الدخول الجديد

azzam1000
03-02-2014, 23:21
افضل مؤشر بالنسبة لى مؤشر فيبوناتشى لما له من دلائل قوية لاتجاه السوق بالنسبة الارتداد عن السعر وبذات مستوى تقريبا 28.3 و61 على فريم 4 ساعات لزوج اليورو/ دولار

ssnsafi
03-03-2014, 05:41
لا احبذ الاعتماد على المؤشرات قد تكون مساعدة في اتخاذ القرار او تأكيده لكن ليست اساسا لاتخاذ القرار وانا استعمل البولينجر باند والاستوكاستيك والفايبوناتشي على فريم الاربع ساعات بعد ان القي نظرة على فريم اليوم والاسبوع وطبعا استعملهم في كل الازواج وليس على زوج معين
واحب ان اقول ان اهم اداة في المنصة هي الفايبوناتشي طبعا ويمكن الاعتماد كثيرا على نسبها

fatma abdelhay
03-03-2014, 05:49
السلام عليكم ورحمه الله
والله يااستاذى المؤشرات كلها شبه بعضه ولكن الاحسن المؤشر اللى مابيظبطش نفسه
يعنى المؤشر الثابت
زى الموفينج والتريند ماجيك
تقبل مرورى :)

gamal20
03-03-2014, 09:33
انا استخدم الموفنج افريج والبولنجر باند والزج زاج والار اس اى فى عدة استراتيجيات خاص
بى استخدمها فى التداول

zedareda
03-03-2014, 11:55
شكرا جدااا على الموضوع الجميل دة اخي مع كامل اخلاصي وتحياتي للمنتدي كلة وشكرا

troybradbit1
03-03-2014, 14:32
شكراا لك اخى على استفسارك الممتاز وشكراا جداا لاخواننا
على التفضل بالجواب الممتاز لا تحرمونا من جديدكم وشكراا جزيلا لكم .. تحياتى

waelmma
03-05-2014, 18:28
;):)):o انا بعتبر ان افضل مؤشر هو مؤشر البولينجر باند ومؤشر الاستوكاستك
والموفينج افريج باعداداته ال 100 ،200:p:(

xxnarutoxx1
03-20-2014, 06:58
جزاكم الله خيرا شباب وبارك الله فيكم وفى هذه المعلومات الفعالة ما قصرتم فى السؤال والاجابة وحقا هذه المعلومات ربما قد تكون مفيدة للكثيريين فى التجارة فى الفوركس او فى التعامل فيها باى شكل
.^_^....
...........

lema
03-20-2014, 07:05
افضل شئ ان تستخدم اكثر من مؤشر لانة فى رايى لا يوجد مؤشر واجد فقط يعطى نتائج جيدة طوال الوقت يجب ان نتعامل مع اكثر من مؤشر
حتى نحصل على النتائج التى نرغبها

nizar17
03-27-2014, 17:17
انا شخصيا لا افضل استعمال المؤشرات الفنية في تحليلي الخاص لانها تعيق فهمي
شخصيا افضل الاعتماد علي التحليل الفني الكلاسيكي فهو فعال
تحياتي للجميع

saro123
03-27-2014, 17:28
هماك الكثير من المؤشرات الهامة التى لا عنى عنها الفيبوناتشى الار اس اى الاستوكاستيك والافضل على الاطلاق ان تستخدم اكثر
من مؤشر فى وقت واحد فالمؤشرات تؤكد بعضها البعض

rami007
04-10-2014, 21:27
السلام عليكم
يوجد الكثير من المؤشرات الفنية التى لها الكثير من
النتائج الجيدة فى السوق ولكن الفكرة هو كيفية تحقيق النجاح بهذه الطريقة
او بهذا المؤشر القوى ولكن لعى سبيل الحصر اعتقد ان مؤشر
القوةا لنسبية من اقوى المؤشرات الفنية التى يتم الاعتماد عليها فىا لفوركس
سلام تحياتي
بالتوفيق

osh
04-11-2014, 01:14
للاسف اخي الفاضل انا من الاعضاء المستجدين ولا يمكنني التعرف علي اجابتك
لاني لم اكن اصل لهذه المرحله حتي الان اما لسه في المرحله الازلي
وشكرا ليك..وبالتوفيق

nadersalaia
04-11-2014, 01:40
أخي الكريم أنا استعمل مؤشر moving average

ولكن لا أثق كثيرا بالمؤشرات
ولكم حرية الاختيار بالمؤشرات وشكرا لكم والسلام

AMLAK
04-11-2014, 01:45
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان معظم المؤشرات تحترم
ولكن الأكثر احتراما ومصداقية مؤشر الماكد مؤشر الستوكاستيك مؤشر البولينجر مؤشر البارابوليك وكل مضارب فاضل له
أن يختار مايناسبه من المؤشرات التى لا حصر لها تحياتي للجميع